STATUT din 2004
Statutul profesiei de consilier juridic
ACT EMIS DE: CONGRESUL EXTRAORDINAR AL COLEGIILOR CONSILIERILOR
JURIDICI DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 684 din 29 iulie 2004
In temeiul Legii nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei
de consilier juridic, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
867 din 5 decembrie 2003, al prevederilor art. 9, 40, 41 si 45 din Constitutie,
republicata,
Congresul Extraordinar al Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania
adopta prezentul statut.
I. DISPOZITII GENERALE
Art. 1
Profesia de consilier juridic face parte din categoria profesiilor
juridice, se organizeaza ca un corp profesional si se exercita conform
prevederilor Legii nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de
consilier juridic si prevederilor prezentului statut.
Art. 2
Profesia de consilier juridic este independenta si organizata autonom,
fiind exercitata integrat in sistemul de justitie romanesc.
Art. 3
Profesia de consilier juridic se exercita personal de catre consilierul
juridic inscris pe Tabloul profesional al consilierilor juridici definitivi sau
stagiari, denumit in continuare Tablou, tinut de catre Colegiile Consilierilor
Juridici din Romania.
Art. 4
Consilierul juridic, in exercitarea profesiei, se supune numai
Constitutiei, legii, codului de deontologie profesionala si prezentului statut
al profesiei.
Art. 5
In exercitarea profesiei si in legatura cu aceasta, consilierul juridic
este independent profesional si nu poate fi supus nici unei ingradiri sau
presiuni de orice tip, acesta fiind protejat de lege impotriva acestora.
Art. 6
Consilierul juridic asigura apararea drepturilor si intereselor legitime
ale statului, ale autoritatilor publice centrale si locale, ale institutiilor
publice si de interes public, ale celorlalte persoane juridice de drept public,
precum si ale persoanelor juridice de drept privat si ale celorlalte entitati
interesate in conformitate cu Constitutia si cu legile tarii.
Art. 7
Relatia profesionala dintre consilierul juridic si beneficiarul serviciilor
sale se bazeaza pe onestitate, probitate, corectitudine, confidentialitate si
independenta opiniilor profesionale.
Art. 8
In activitatea sa, consilierul juridic asigura:
- consultanta, asistenta si reprezentarea autoritatii sau a institutiei
publice ori a persoanei juridice in favoarea careia exercita profesia, apara
drepturile si interesele legitime ale acestora in raporturile lor cu
autoritatile publice, institutiile de orice natura, precum si cu orice persoana
juridica sau fizica, romana ori straina;
- avizarea si contrasemnarea actelor cu caracter juridic in conditiile legii.
Art. 9
Activitatea de consilier juridic este considerata vechime in munca juridica
in functiile de magistrat, avocat, notar public sau in alte functii juridice,
potrivit dispozitiilor legale specifice fiecareia dintre aceste profesii.
II. CONSILIERUL JURIDIC
1. Realizarea profesiei
Art. 10
a) Activitatea profesionala a consilierului juridic se realizeaza prin:
- consultatii si cereri cu caracter juridic in toate domeniile dreptului;
- redactarea de opinii juridice cu privire la aspecte legale ce privesc
activitatea acesteia;
- redactarea proiectelor de contracte, precum si negocierea clauzelor
legale contractuale;
- asistenta, consultanta si reprezentarea juridica a persoanelor juridice
si a altor entitati interesate;
- redactarea de acte juridice, atestarea identitatii partilor, a
consimtamantului, a continutului si a datei actelor incheiate, care privesc
persoana juridica in favoarea careia consilierul juridic exercita profesia;
- avizarea si contrasemnarea actelor cu caracter juridic;
- verificarea legalitatii actelor cu caracter juridic si administrativ
primite spre avizare;
- semnarea la solicitarea conducerii, in cadrul reprezentarii, a
documentelor cu caracter juridic emanate de la persoana juridica sau de la
institutia publica reprezentata;
b) 1. avizele pentru legalitate si conformitate vor fi insotite de
semnatura si parafa profesionala;
2. parafa profesionala individuala va cuprinde in mod obligatoriu
urmatoarele elemente:
- denumirea "COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI" (teritorial -
JUDET);
- sigla "COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI" (teritorial - JUDET);
- numele si prenumele consilierului juridic, insotite de mentiunea S
(stagiar) sau D (definitiv), dupa caz;
- codul unic de identificare, format din 2 + 4 (patru) cifre, alocat in
ordinea inscrierii in Tablou, cod unic de inregistrare ce nu va mai putea fi
realocat (primele doua cifre reprezinta judetul);
c) in conditiile in care actul juridic supus avizarii pentru legalitate nu
este conform legii, consilierul juridic va formula un raport de neavizare in
care va indica neconcordanta acestuia cu normele legale, in vederea refacerii
actului;
d) consilierul juridic, indiferent de forma in care isi desfasoara activitatea
profesionala, se subordoneaza, numai pe linie administrativa, persoanei
juridice in favoarea careia isi exercita profesia.
Art. 11
Dreptul la opinie profesionala a consilierului juridic este garantat.
Art. 12
Consilierul juridic poate reprezenta gratuit in justitie rudele sale, ale
sotului/sotiei, pana la gradul IV inclusiv.
Art. 13
a) In exercitarea profesiei si in legatura cu aceasta, consilierul juridic
este obligat sa pastreze secretul profesional privitor la cauza ce i-a fost
incredintata, cu exceptia cazurilor prevazute expres de lege.
b) Pentru activitatea depusa, consilierul juridic are dreptul sa fie
remunerat conform prevederilor formei scrise a raportului juridic care sta la
baza exercitarii profesiei fata de beneficiar.
c) In scopul asigurarii secretului profesional, actele si lucrarile cu
caracter profesional aflate asupra consilierului juridic sau la locul de
exercitare a profesiei sunt inviolabile. Perchezitionarea consilierului
juridic, a domiciliului ori a biroului sau nu poate fi facuta decat de
procuror, in temeiul unui mandat emis in conditiile legii. Nu vor putea fi
ascultate si inregistrate, cu nici un fel de mijloace tehnice, convorbirile
telefonice ale consilierului juridic si nici nu va putea fi interceptata si
inregistrata corespondenta cu caracter profesional, decat in conditiile si cu
procedura prevazute de lege.
2. Dobandirea calitatii de consilier juridic
A. Primirea in profesie
Art. 14
Poate fi consilier juridic persoana care indeplineste urmatoarele conditii:
a) este cetatean roman si are domiciliul in Romania;
b) are exercitiul drepturilor civile si politice;
c) este licentiata a unei facultati de drept;
d) este apta din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei;
aceasta conditie se dovedeste cu certificat medical eliberat in conditiile
legii;
e) nu se afla in vreunul dintre cazurile de nedemnitate prevazute de Legea
nr. 514/2003.
Art. 15
Inscrierea in profesia de consilier juridic se face in mod individual, pe
baza unei cereri adresate Colegiului Consilierilor Juridici pe a carui raza
teritoriala domiciliaza, conform regulamentului si statutului fiecarui colegiu
teritorial.
Art. 16
(1) Cererea de inscriere in profesie va fi insotita de acte care sa ateste
indeplinirea conditiilor prevazute de art. 8, 9 si 10 din Legea nr. 514/2003,
respectiv: copii ale actului de identitate, ale actelor de stare civila, ale
certificatului de nastere, copie legalizata a diplomei de studii, cazierul
judiciar, certificatul medical, doua fotografii color pentru "Legitimatia
de consilier juridic" si declaratie pe propria raspundere ca indeplineste
conditiile legale pentru dobandirea si exercitarea profesiei de consilier
juridic si ca nu este inscris in alt colegiu sau asociatie profesionala a
consilierilor juridici.
(2) Colegiul teritorial verifica indeplinirea conditiilor generale si
speciale prevazute de legea si statutul profesiei si avizeaza admiterea in
colegiul respectiv.
(3) Dupa aprobarea cererii, solicitantului i se va elibera decizia de
inscriere in profesie, conform vechimii sale in activitati juridice.
(4) Taxele de inscriere se vor stabili de catre fiecare colegiu teritorial.
Art. 17
La primirea in corpul profesional, consilierul juridic depune urmatorul
juramant:
"In numele Legii, Onoarei si Adevarului jur sa respect Constitutia si
legile tarii, sa-mi exercit profesia independent, cu demnitate si probitate si
sa pastrez secretul profesional.
Asa sa-mi ajute Dumnezeu!"
B. Demnitatea profesionala
Art. 18
Este nedemn de a fi consilier juridic acela care:
a) a fost condamnat definitiv pentru savarsirea unei infractiuni de natura
a aduce atingere profesiei de consilier juridic;
b) in exercitarea profesiei de consilier juridic a savarsit abuzuri prin
care au fost incalcate drepturi si libertati fundamentale ale omului, stabilite
prin hotarare judecatoreasca irevocabila;
c) este declarat nedemn, pentru alte cauze, de lege.
C. Incompatibilitate si compatibilitate
Art. 19
Exercitarea profesiei de consilier juridic este incompatibila cu:
a) calitatea de avocat;
b) activitatile care lezeaza demnitatea si independenta profesiei de
consilier juridic sau bunele moravuri;
c) alte profesii autorizate sau salarizate;
d) functia si activitatea de administrator sau de lichidator in cadrul
procedurilor de reorganizare si lichidare judiciara;
e) activitatea publicistica salarizata;
f) alte incompatibilitati prevazute de lege sau rezultate din situatia de
conflict de interese, in conditiile legii.
Art. 20
Exercitarea profesiei de consilier juridic este compatibila cu:
a) activitatea didactica universitara si de cercetare;
b) functia de arbitru, mediator sau expert, in conditiile legii si cu
respectarea prevederilor legale privind conflictul de interese;
c) participarea la comisii de studii, de intocmire a proiectelor de
reglementari juridice;
d) orice alta activitate profesionala care nu incalca situatiile de
incompatibilitate si de nedemnitate;
e) calitatea de asociat, actionar, administrator, cenzor la oricare dintre
formele de organizare juridica prevazute de lege.
D. Situatii speciale cumulative. Societatea profesionala
Art. 21
Persoana juridica infiintata in baza Legii nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, republicata, constituita de catre unul sau mai multi consilieri
juridici inscrisi in Tabloul tinut de colegiile teritoriale, are caracter de
societate profesionala. In conformitate cu normele deontologice si de etica
profesionala si cu prezentul statut, aceste societati profesionale nu pot
functiona in lipsa avizului de principiu dat de colegiul teritorial pe a carui
raza isi au sediul, care va verifica, in principal, urmatoarele:
- calitatea de consilier juridic, conform legii si statutului profesiei, a
asociatului unic/asociatilor/actionarilor;
- obiectul de activitate sa fie unic, respectiv activitati juridice
(consultanta si reprezentare juridica, exclusiv activitati atribute speciale
ale altor profesii juridice) cod CAEN 7411. In urma dobandirii personalitatii
juridice si a obtinerii autorizatiilor de functionare, a avizului Colegiului,
societatea profesionala, prin grija acestuia, va fi inregistrata obligatoriu in
partea cu destinatie speciala, respectiv Societati Profesionale, din Tabloul
tinut de colegiul teritorial.
Orice modificare adusa actelor constitutive ale acestor societati va trebui
adusa la cunostinta colegiului teritorial in a carui raza acestea isi au
sediul.
E. Dovedirea calitatii de consilier juridic
Art. 22
(1) Calitatea de consilier juridic - cu drept de exercitare a profesiei se
dovedeste cu "Legitimatia de consilier juridic" si insigna profesiei,
eliberate de fiecare colegiu consilierului juridic inscris in Tabloul
Colegiului.
(2) Actele juridice redactate si contrasemnate de consilierul juridic vor
purta parafa acestuia, iar cele avizate pentru legalitate vor purta parafa si
semnatura acestuia.
(3) Modelul legitimatiei de consilier juridic, cu insemnele corpului
profesional, insigna si parafa de avizare pentru legalitate sunt adoptate de
Congresul Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania.
F. Stagiul profesional
Art. 23
(1) La debutul exercitarii profesiei, consilierul juridic efectueaza, in
mod obligatoriu, un stagiu de pregatire profesionala, perioada in care are
calitatea de consilier juridic stagiar.
(2) Stagiul reprezinta perioada premergatoare definitivarii in profesia de
consilier juridic si are drept scop pregatirea profesionala a consilierului
juridic la inceputul exercitarii profesiei.
(3) Stagiul la debutul in profesie este obligatoriu si efectiv.
(4) In timpul stagiului, consilierul juridic va avea calitatea de consilier
juridic stagiar.
(5) Durata stagiului este de 2 ani. Consiliul colegiului teritorial, in mod
exceptional si numai dupa verificarea raportului facut de seful Biroului de
indrumare profesionala, impreuna cu consilierul juridic indrumator, precum si
cu consilierul juridic care sprijina cererea de admitere in colegiu pe baza
unei activitati profesionale meritorii, poate aproba reducerea perioadei de
stagiu. Aceasta reducere nu poate fi mai mare de 6 (sase) luni calendaristice.
(6) Stagiul se suspenda in perioada neexercitarii profesiei.
(7) Perioada de stagiu efectuata inainte de data suspendarii se ia in
calcul pentru indeplinirea stagiului.
(8) Drepturile si obligatiile administrative ale consilierului juridic
stagiar sunt prevazute in actul de decizie in baza caruia exercita profesia,
beneficiind de toate celelalte drepturi ale functiei pe perioada stagiului.
(9) Consilierul juridic stagiar poate pune concluzii la judecatorie si la
tribunale ca instanta de fond, la organele de urmarire penala, precum si la
celelalte organe administrative cu atributii jurisdictionale.
(10) Consilierul juridic indrumator este obligat sa prezinte Consiliului
colegiului teritorial, la sfarsitul perioadei de stagiu, un raport de
activitate asupra modului in care stagiarul si-a indeplinit in mod efectiv
indatoririle profesionale.
(11) Asigurarea consilierului juridic indrumator
Poate indeplini calitatea de consilier juridic indrumator numai consilierul
juridic definitiv si care se bucura de o reputatie profesionala nestirbita.
(12) Definitivarea
Dupa efectuarea stagiului consilierul juridic stagiar va sustine examenul
de definitivare.
Comisia de examinare dupa definitivat elibereaza candidatului
"Certificatul de promovare a examenului de definitivat" in baza
caruia acesta este inscris pe Tablou cu mentiunea "definitiv".
Taxa pentru sustinerea examenului de definitivat se stabileste de catre
fiecare colegiu teritorial.
(13) Definitivarea in profesia de consilier juridic pe baza vechimii in
celelalte functii juridice
Poate fi primit in profesie, in calitate de consilier juridic definitiv,
cel care anterior sau la data primirii a indeplinit functia de avocat,
magistrat ori notar definitiv sau a indeplinit alte functii juridice, potrivit
dispozitiilor legale specifice fiecareia dintre aceste profesii, cel putin 5
ani.
(14) Raportul dintre consilierul juridic definitiv - indrumator si
consilierul juridic stagiar este de conlucrare profesionala, in baza unui
contract de indrumare in forma scrisa.
Conditiile efectuarii stagiului si ale definitivatului sunt conform Legii
nr. 514/2003 si vor fi prevazute in regulamentele Comisiei metodologice a
Uniunii Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania (U.C.C.J.R.).
G. Interdictii
Art. 24
(1) Consilierul juridic nu poate asista sau reprezenta parti cu interese
contrare in aceeasi cauza sau in cauze conexe si nu poate pleda impotriva
partii care l-a consultat mai inainte in legatura cu aspectele litigioase ale
pricinii.
(2) Consilierul juridic nu poate fi ascultat ca martor si nu poate furniza
relatii nici unei autoritati sau persoane cu privire la cauza care i-a fost
incredintata, decat daca are dezlegarea prealabila, expresa si scrisa din
partea partii in cauza, in conditiile legii.
(3) Calitatea de martor are intaietate fata de calitatea de consilier
juridic, cu privire la faptele si imprejurarile pe care acesta le-a cunoscut
inainte de a fi devenit aparator al vreunei parti in cauza.
(4) Daca a fost ascultat ca martor, consilierul juridic nu mai poate
desfasura nici o activitate profesionala in acea cauza.
(5) Consilierul juridic nu poate indeplini functia de expert, interpret sau
traducator in cauza in care este angajat.
3. Exercitarea profesiei
Art. 25
In scopul asigurarii, garantarii si protejarii dreptului neingradit la
munca, conform art. 3 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii si art. 41 si 45 din
Constitutie, republicata, consilierul juridic isi poate exercita profesia la
alegere, in oricare dintre formele prevazute de lege si de statutul profesiei,
cu respectarea prevederilor privind compatibilitatea si incompatibilitatea in
exercitarea acesteia.
Art. 26
(1) Consilierul juridic este liber sa aleaga si sa schimbe in orice moment
optiunea sa pentru exercitarea profesiei.
(2) Consilierul juridic definitiv sau stagiar, in vederea exercitarii
profesiei, se va inscrie pe Tabloul tinut de colegiul teritorial.
(3) Consilierul juridic este obligat sa anunte in scris conducerea
colegiului teritorial din care face parte despre orice intentie de modificare a
optiunii sale privind exercitarea profesiei.
Art. 27
Tabloul anual
(1) Colegiul teritorial are obligatia sa intocmeasca anual Tabloul, cu
mentionarea numelui si a prenumelui, codului unic de inregistrare, a pozitiei
profesionale, respectiv stagiar sau definitiv, precum si a situatiei in ceea ce
priveste exercitarea profesiei (exclus, suspendat etc.).
(2) Prin grija colegiului teritorial, Tabloul anual si modificarile
intervenite sunt comunicate U.C.C.J.R. si institutiilor prevazute de lege.
Art. 28
(1) Consiliul colegiului teritorial emite hotarari de trecere pe Tablou a
consilierilor juridici incompatibili, la cerere sau din oficiu, iar
reinscrierea pe Tablou se face la cerere, dupa incetarea starii de
incompatibilitate.
(2) Taxele de reinscriere pe Tablou se stabilesc de Consiliul colegiului
teritorial.
Art. 29
(1) Consilierii juridici care la data intrarii in vigoare a Legii nr.
514/2003 au debutat in profesie, indiferent de vechimea in activitatea
juridica, sunt trecuti pe Tablou cu mentiunea "definitiv".
(2) Consilierii juridici care de la data intrarii in vigoare a Legii nr.
514/2003 nu pot face dovada debutului in profesie anterior acestei date sunt
trecuti pe Tablou cu mentiunea "stagiar".
(3) Licentiatul unei facultati de drept care solicita inscrierea in
profesia de consilier juridic si are o vechime de minimum 5 ani in alte
profesii juridice va fi trecut pe Tablou cu mentiunea "definitiv".
Art. 30
Incetarea calitatii de consilier juridic
(1) Incetarea exercitarii profesiei de consilier juridic are loc in
urmatoarele situatii:
a) prin renuntare scrisa la exercitarea profesiei;
b) prin deces;
c) daca impotriva consilierului juridic s-a luat masura excluderii din
profesie.
(2) In toate situatiile de incetare a exercitarii profesiei de consilier
juridic, acesta nu va mai putea folosi legitimatia de consilier juridic,
insigna, stampilele si roba.
Art. 31
Suspendarea exercitarii profesiei de consilier juridic
(1) Exercitarea profesiei de consilier juridic se suspenda in urmatoarele
situatii:
a) in caz de incompatibilitate;
b) pe perioada de interdictie de a exercita activitatile profesionale,
dispusa prin hotarare judecatoreasca sau disciplinara;
c) in caz de neplata a taxelor si a contributiilor profesionale timp de 3
luni de la scadenta acestora pana la lichidarea lor integrala;
d) in conditiile in care consilierul juridic indeplineste alte functii juridice
sau profesii salarizate.
(2) In toate situatiile de suspendare a exercitarii profesiei de consilier
juridic, precizate la alineatul anterior, pe Tablou se vor face mentiunile
corespunzatoare.
Art. 32
Transferul
(1) Consilierul juridic care, din motive justificate, solicita transferarea
intr-un alt colegiu va notifica atat colegiul in care este inscris, cat si
colegiul in care urmeaza sa se inscrie.
(2) Cererea de transfer trebuie sa fie insotita de actele pe care se
intemeiaza si de un certificat eliberat de colegiul de la care se solicita
transferul, certificat eliberat ulterior inregistrarii cererii de transfer,
prin care se constata ca solicitantul nu a fost exclus, nu a devenit nedemn sau
incompatibil, nu se afla in curs de judecata penala ori disciplinara si ca a
achitat la zi taxele si contributiile profesionale catre colegiu.
(3) Consiliul colegiului de la care se solicita transferul va aviza
cererea, pe care o va inainta, impreuna cu dosarul de inscriere in profesie,
colegiului la care se solicita transferul.
Art. 33
(1) Consiliul colegiului la care se solicita transferul va solutiona
cererea, potrivit raportului intocmit de un consilier delegat, care va verifica
dosarul de inscriere in profesie al celui care solicita transferul, inaintat de
colegiul de la care se solicita transferul o data cu certificatul mentionat in
articolul precedent, va aviza inscrierea in Tablou in mod corespunzator si va
elibera acestuia decizia de inscriere in Tablou, legitimatia, insigna si
stampilele.
(2) Consiliul colegiului de la care consilierul juridic se transfera va
dispune prin decizie radierea consilierului juridic transferat din Tabloul
tinut de colegiul respectiv.
Art. 34
Consilierul juridic transferat are obligatia de a preda colegiului de la
care se transfera legitimatia, insigna si stampilele.
III. DREPTURILE SI INDATORIRILE CONSILIERULUI JURIDIC
Art. 35
Drepturile consilierului juridic
(1) Consilierul juridic are dreptul sa fie inscris in Tablou, cu drept de
exercitare a profesiei, si are dreptul sa acorde consultanta juridica, sa
redacteze, sa contrasemneze, sa avizeze pentru legalitate acte juridice, sa
asiste si sa reprezinte orice institutie, autoritate publica, persoana juridica
sau orice entitate interesata in toate domeniile de drept, in conditiile Legii
nr. 514/2003 si ale prezentului statut.
(2) Consilierul juridic stagiar poate pune concluzii la judecatorie si
tribunale, ca instanta de fond, la organele de urmarire penala, precum si la
celelalte organe administrative cu atributii jurisdictionale.
(3) Consilierul juridic definitiv poate pune concluzii la instantele
judecatoresti de toate gradele, la organele de urmarire penala, precum si la
toate autoritatile si organele administrative cu atributii jurisdictionale.
Art. 36
Consilierii juridici au dreptul de a alege si de a fi alesi in organele de
conducere ale colegiilor si ale U.C.C.J.R, in conditiile prevazute de statutele
acestor organizatii profesionale.
Art. 37
In scopul asigurarii secretului profesional, actele si lucrarile cu
caracter profesional aflate asupra consilierului juridic, la domiciliul
acestuia si la locul unde isi exercita profesia sunt inviolabile.
Art. 38
Raportul dintre consilierul juridic si persoana juridica pe care o asista
sau o reprezinta nu poate fi stanjenit sau controlat.
Art. 39
Consilierii juridici nu raspund penal, material, administrativ sau
disciplinar pentru sustinerile facute oral ori in scris in fata instantei de
judecata sau a altor organe, daca acestea sunt in legatura cu apararea si
necesare cauzei ce i-a fost incredintata.
Art. 40
Indatoririle consilierului juridic
(1) Consilierul juridic apara drepturile si interesele legitime ale
institutiei, persoanei juridice, autoritatii sau entitatii pentru care exercita
profesia, asigura consultanta si reprezentare juridica, avizeaza si
contrasemneaza actele cu caracter juridic emise de acestea.
(2) Consilierul juridic acorda consultanta, opinia sa fiind consultativa.
Consilierul juridic formuleaza punctul sau de vedere potrivit prevederilor
legale si a crezului sau profesional.
Consilierul juridic manifesta independenta in relatia cu organele de
conducere ale persoanei juridice unde exercita profesia, precum si cu orice
alte persoane din cadrul acesteia; punctul de vedere formulat de catre
consilierul juridic in legatura cu aspectul juridic al unei situatii nu poate
fi schimbat sau modificat de catre nici o persoana, consilierul juridic
mentinandu-si opinia legala formulata initial, indiferent de imprejurari.
In exercitarea profesiei, consilierul juridic nu poate fi supus nici unei
presiuni din partea persoanei juridice unde isi exercita profesia sau din
partea oricarei alte persoane juridice de drept public ori privat.
Consilierul juridic, in exercitarea profesiei, se supune numai
Constitutiei, legii, statutului profesiei si regulilor eticii profesionale.
(3) Consilierul juridic va aviza si va semna acte cu caracter juridic,
avizul pozitiv sau negativ, precum si semnatura sa fiind aplicate numai pentru
aspectele strict juridice ale documentului respectiv.
Consilierul juridic nu se pronunta asupra aspectelor economice, tehnice sau
de alta natura cuprinse in documentul avizat ori semnat de acesta.
Consilierii juridici sunt obligati sa respecte solemnitatea sedintelor de
judecata si sa nu foloseasca expresii jignitoare fata de completul de judecata,
fata de ceilalti consilieri juridici, avocati sau fata de partile din proces.
Art. 41
Consilierii juridici sunt datori sa studieze temeinic cauzele in care
asista sau reprezinta institutiile, autoritatile ori entitatile interesate, sa
se prezinte la termene la instantele de judecata sau la organele de urmarire
penala ori la alte institutii, sa manifeste constiinciozitate si probitate
profesionala, sa pledeze cu demnitate fata de judecator si de partile in
proces, sa depuna concluzii orale sau note de sedinta ori de cate ori considera
necesar acest lucru sau instanta de judecata dispune in acest sens.
Art. 42
(1) Consilierii juridici sunt obligati sa participe la sedintele convocate
de Consiliul Colegiului, la activitatile profesionale si la sedintele organelor
de conducere din care fac parte.
(2) Absentarea repetata si in mod nejustificat constituie abatere
disciplinara.
Art. 43
(1) Consilierii juridici sunt obligati sa tina evidentele cerute de lege si
pe cele prevazute in regulamentele corpului profesional, adoptate de Consiliul
U.C.C.J.R. - cu privire la cauzele in care asista sau reprezinta, sa avizeze
pentru legalitate actele juridice si sa achite cu regularitate taxele si
contributiile stabilite pentru formarea bugetului Colegiului si bugetului
U.C.C.J.R.
(2) La inscrierea sau reinscrierea in colegiu, fiecare consilier juridic va
achita o taxa stabilita de Consiliul U.C.C.J.R., ce se face venit atat la
bugetul colegiului respectiv, cat si la bugetul U.C.C.J.R.
Art. 44
Consilierii juridici sunt obligati sa restituie actele ce le-au fost
incredintate institutiei, autoritatii sau entitatii interesate de la care le-au
primit.
Art. 45
(1) Obligatia de a pastra secretul profesional, prevazuta in art. 16 din
Legea nr. 514/2003 este absoluta si limitata in timp, conform clauzei de
confidentialitate. Ea se extinde asupra tuturor activitatilor consilierului
juridic.
(2) Consilierul juridic nu poate fi obligat in nici o circumstanta si de
catre nici o persoana fizica sau juridica sa divulge secretul profesional.
(3) Aceeasi obligatie revine organelor de conducere ale colegiilor
teritoriale si angajatilor acestora cu privire la informatiile cunoscute de
catre acestia in functiile pe care le detin.
Art. 46
(1) Dupa 90 de zile de la publicarea prezentului statut, consilierii
juridici sunt obligati sa poarte roba in fata tuturor instantelor
judecatoresti.
(2) Caracteristicile robei sunt identice cu cele ce privesc exercitarea
profesiei de avocat, diferentiindu-se prin insemnele proprii ale corpului
profesional si prin combinatiile culorilor negru cu galben-auriu.
(3) Purtarea robei in afara incintei instantei judecatoresti este
interzisa.
Art. 47
Evidentele activitatii consilierului juridic
(1) Evidentele activitatii consilierului juridic, actele si documentele
sunt tinute de acesta, potrivit reglementarilor privind activitatea persoanei
juridice, entitatii in favoarea careia isi exercita profesia.
(2) Consilierul juridic tine evidenta in cazurile litigioase sau
nelitigioase in care a fost sesizat.
(3) Indiferent de reglementarile persoanei juridice sau entitatii in
favoarea careia isi exercita profesia, consilierul juridic va tine evidenta
urmatoarelor activitati:
- intrarile si iesirile de corespondenta juridica numerotate si datate;
- registrul de evidenta privind orice situatie litigioasa cu care a fost
sesizat;
- registrul de evidenta privind avizele scrise - datate si numerotate;
- registrul de inregistrare a actelor juridice atestate de consilierul
juridic cu privire la identitatea partilor, a continutului si a datei actelor.
Modelele acestor registre se adopta de Comisia metodologica a U.C.C.J.R. si
se comunica tuturor colegiilor.
(4) La incetarea raporturilor juridice care stau la baza exercitarii
profesiei fata de o persoana juridica publica sau privata, entitate interesata,
romana ori straina, consilierul juridic va preda, pe baza de proces-verbal, in
vederea arhivarii, toate documentele aferente activitatii depuse.
(5) Predarea pe baza de proces-verbal, numerotat si datat, a documentelor mentionate
mai sus il descarca in totalitate, de orice raspundere, pe consilierul juridic.
Art. 48
Consilierul juridic raspunde pentru incalcarea obligatiilor profesionale,
potrivit legii si prezentului statut.
Art. 49
Activitatea desfasurata de consilierul juridic este o activitate de
mijloace si nu de rezultat.
Art. 50
La incetarea raportului juridic care sta la baza exercitarii profesiei de
consilier juridic fata de beneficiarul prestatiei, consilierul juridic va
informa in scris colegiul din care face parte. In situatia in care consilierul
juridic nu va face informarea mai sus mentionata imediat si continua sa isi
exercite profesia, va raspunde potrivit reglementarilor care sanctioneaza
exercitarea fara drept a unei profesii. In acest caz, la constatare, Colegiul
va sanctiona disciplinar consilierul juridic, in functie de gravitatea
situatiei.
Art. 51
Consilierul juridic inscris in Colegiu, dar care nu isi va putea exercita
profesia, se considera suspendat.
Art. 52
Consilierului juridic, functionar public, ii sunt aplicabile si beneficiaza
si de prevederile legii functionarului public.
Art. 53
Protectia drepturilor profesionale, economice si sociale ale consilierului
juridic
(1) Conform art. 23 din Legea nr. 514/2003, in activitatea sa profesionala
consilierul juridic se bucura de protectia legii, in conditiile prevazute de
Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Perchezitionarea consilierului juridic, a domiciliului ori a locului
sau de munca sau ridicarea de inscrisuri ori de bunuri de la acesta nu poate fi
facuta decat de procuror in baza unui mandat emis de judecator.
Art. 54
Exercitarea activitatilor specifice profesiei de consilier juridic:
consultanta, asistenta, reprezentare juridica, avizare pentru legalitate si
contrasemnare de acte juridice de catre persoane neautorizate prin
nerespectarea conditiilor prevazute de lege si de prezentul statut reprezinta
exercitare fara drept a profesiei de consilier juridic si se sanctioneaza
conform legii penale.
Art. 55
(1) Toti consilierii juridici asociati, membri ai colegiilor teritoriale,
au indatorirea de a participa la activitatile profesionale, stagiile de
pregatire profesionala, conferintele, simpozioanele si la orice alte
manifestari organizate de colegiile teritoriale si U.C.C.J.R. potrivit
statutelor si regulamentelor acestora.
(2) Colegiile si U.C.C.J.R. au obligatia sa actioneze prin toate mijloacele
legale pentru organizarea si exercitarea unitara si specializata a profesiei.
(3) Lipsa nejustificata a consilierului juridic asociat de la formele de
pregatire profesionala sau neabsolvirea acestora constituie abatere
disciplinara, fiind sanctionata cu suspendarea din profesie pentru o perioada
cuprinsa intre o luna si 6 luni.
Art. 56
Colegiile si U.C.C.J.R. pot colabora in scopul realizarii si promovarii
politicilor si strategiilor de formare profesionala a consilierilor juridici cu
Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor (C.N.F.P.A.), infiintat
in temeiul prevederilor Legii nr. 132/1999, republicata.
Art. 57
(1) In temeiul art. 38, art. 39 alin. (1) lit. g), art. 188 alin. (1) lit.
c), e) si g), art. 189 lit. a, c), e) si f), art. 190 si 193 din Legea nr.
53/2003, cu modificarile ulterioare, coroborate cu art. 41 alin. (2) din
Constitutie, republicata, beneficiarii serviciilor profesionale ale
consilierilor juridici angajati sau numiti vor initia participarea atat la
stagiile de formare profesionala, cat si la toate formele de pregatire
profesionala specifica profesiei de consilier juridic, prin acte aditionale la
actele de angajare a serviciilor profesionale sau in actele de numire,
asigurand plata cheltuielilor ocazionate de aceste forme de pregatire
profesionala.
(2) In scopul formarii profesionale a consilierilor juridici angajati sau
numiti in functie, beneficiarii serviciilor profesionale ale acestora vor
suporta cheltuielile pentru reorganizarea profesiei ocazionate de: inscrierea
in colegiu, achizitionarea robei, a legitimatiei de consilier juridic, a
insignei, stampilelor profesionale, precum si a tuturor registrelor de evidenta
profesionala.
(3) Cheltuielile avansate de consilierul juridic, ocazionate de
reorganizarea profesiei precizate la alineatul precedent, se vor deconta
acestuia de catre autoritatea sau institutia publica ori de catre persoana
juridica in favoarea careia acesta exercita profesia de consilier juridic.
Art. 58
(1) Autoritatile, institutiile si persoanele juridice la care consilierii
juridici isi exercita profesia in mod permanent sunt obligate sa asigure
acestora spatii distincte si corespunzatoare atat pentru buna desfasurare a
activitatilor profesionale, cat mai ales pentru asigurarea confidentialitatii
si secretului profesional stabilite de lege.
(2) In acelasi scop, pentru exercitarea corespunzatoare a profesiei de
consilier juridic, acestea vor asigura baza tehnico-materiala necesara,
birotica si orice alte utilitati necesare indeplinirii serviciului profesional.
Art. 59
Autoritatile administrative judetene si locale vor asigura sprijin pentru
identificarea de spatii corespunzatoare functionarii organizatiilor
profesionale, colegiilor consilierilor juridici si pentru asigurarea formarii
profesionale a membrilor sai, care exercita un serviciu profesional
specializat, de interes general.
Art. 60
(1) Pentru activitatea sa profesionala consilierul juridic are dreptul la o
remuneratie de baza, stabilita prin negociere pentru consilierul juridic ce are
statut de salariat, sau conform legilor speciale pentru cel numit in functie.
(2) Deosebit de remuneratia de baza astfel stabilita, in considerarea
specificului muncii si a importantei sociale a serviciilor profesionale, in
temeiul art. 25 si 26 din Legea nr. 53/2003, cu modificarile ulterioare,
consilierul juridic poate negocia prestatii suplimentare in bani reprezentand
clauza de mobilitate si clauza de confidentialitate.
(3) In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a Statutului
profesiei de consilier juridic, autoritatile publice, institutiile si celelalte
persoane juridice de drept public sau privat vor opera modificarile prevazute
de prezentul statut cu privire la incadrarea, salarizarea, stabilirea
statutului, a drepturilor si obligatiilor consilierilor juridici pe care i-au
numit sau i-au angajat.
IV. ORGANIZAREA PROFESIEI DE CONSILIER JURIDIC
A. Organizarea si functionarea Colegiului Consilierilor Juridici
Art. 61
(1) Colegiul teritorial este organizatia profesionala creata pentru toti
consilierii juridici asociati in aceasta forma de organizare dintr-un judet sau
din municipiul Bucuresti, indiferent de ramura, domeniul de activitate ori
locul exercitarii profesiei, ce asigura organizarea si exercitarea profesiei de
consilier juridic in mod unitar si apara drepturile si interesele legitime ale
consilierilor juridici.
(2) Colegiul teritorial este persoana juridica de interes general si are
sediul in orasul de resedinta al judetului, respectiv in municipiul Bucuresti.
(3) Colegiul teritorial are patrimoniu si buget propriu. Patrimoniul
Colegiului poate fi folosit in activitati producatoare de venituri, in
conditiile dreptului comun.
(4) Contributia consilierilor juridici la realizarea bugetului propriu este
stabilita de fiecare colegiu.
(5) Colegiul teritorial activeaza in baza statutului propriu.
Art. 62
Organele de conducere ale colegiilor teritoriale sunt stabilite in
statutele proprii.
Art. 63
Atributiile si raspunderile organelor de conducere ale colegiilor
teritoriale sunt stabilite in statutele proprii.
Art. 64
In cadrul fiecarui colegiu functioneaza un secretar general si un
trezorier, o comisie de cenzori compusa din 3 - 5 membri si o comisie de
disciplina formata din 3 - 5 membri, a caror atributii sunt stabilite prin
regulamentele proprii de functionare aprobate de Adunarea generala a
Colegiului, in baza hotararilor Consiliului U.C.C.J.R.
Art. 65
Colegiile teritoriale infiintate dupa constituirea U.C.C.J.R. devin membre
cu drepturi si obligatii egale prin asociere.
Art. 66
Decanii acestor colegii sunt de drept membri in Consiliul U.C.C.J.R.
B. Uniunea Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania
Art. 67
(1) U.C.C.J.R. este formata din toate colegiile consilierilor juridici din
Romania si cuprinde toti consilierii juridici inscrisi in Tabloul acestora, cu
drept de exercitare a profesiei de consilier juridic si are drept scop
organizarea unitara a exercitarii profesiei de consilier juridic in Romania.
(2) U.C.C.J.R. este persoana juridica de interes general, are patrimoniu si
buget propriu.
(3) Bugetul U.C.C.J.R. se formeaza din contributiile colegiilor in cotele
stabilite de Congresul U.C.C.J.R.
(4) Patrimoniul U.C.C.J.R. poate fi folosit in activitati producatoare de
venituri, in conditiile dreptului comun.
Art. 68
(1) Organele de conducere ale U.C.C.J.R. sunt:
a) Congresul Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania;
b) Consiliul U.C.C.J.R.;
c) biroul executiv;
d) presedintele;
e) prim-vicepresedintele;
f) vicepresedintii.
(2) In structura centrala a U.C.C.J.R. functioneaza:
a) secretarul general;
b) Comisia centrala de cenzori;
c) Comisia centrala de disciplina;
d) Comisia metodologica de organizare si exercitare a profesiei de
consilier juridic;
e) aparatul tehnic administrativ.
Art. 69
(1) Congresul Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania este constituit
din cate un delegat pentru 100 de consilieri juridici din fiecare colegiu si
decanii colegiilor.
(2) Congresul ordinar se intruneste anual, la convocarea Consiliului
U.C.C.J.R. sau la convocarea presedintelui U.C.C.J.R.
(3) La cererea a cel putin unei treimi din numarul colegiilor, Consiliul
U.C.C.J.R. este obligat sa convoace congresul in sedinta extraordinara, in
maximum 10 zile de la solicitarea acestora.
Art. 70
(1) Convocarea congresului ordinar se face cu cel putin o luna inainte de
data stabilita, prin instiintarea in scris a colegiilor si prin publicarea
intr-un ziar central.
(2) Consiliile colegiilor sunt obligate sa afiseze data convocarii si
ordinea de zi la sediul colegiului si la instantele judecatoresti din raza
teritoriala a acestora.
(3) Colegiile teritoriale sunt obligate sa isi aleaga delegatii cu cel
putin 10 zile inainte de congres.
(4) Congresul este legal constituit in prezenta a cel putin doua treimi din
numarul membrilor sai si adopta hotarari cu votul majoritatii membrilor
prezenti.
(5) Fiecare colegiu are drept la un singur vot in Congresul U.C.C.J.R.
Art. 71
Congresul U.C.C.J.R. are competentele prevazute in Statutul U.C.C.J.R.
Art. 72
(1) Consiliul U.C.C.J.R. este constituit din decanii colegiilor
teritoriale.
(2) Mandatul membrilor Consiliului U.C.C.J.R. este de 4 ani. In cazul
incetarii mandatului unuia dintre ei, inlocuitorul sau executa diferenta de
mandat. Inlocuitorul este desemnat de adunarea generala a colegiului
teritorial.
(3) Consiliul U.C.C.J.R. se intruneste trimestrial sau ori de cate ori este
nevoie, la convocarea presedintelui U.C.C.J.R. Convocarea se face cu cel putin
10 zile inainte de data sedintei.
(4) La cererea a cel putin unei treimi din numarul membrilor consiliului
sau in situatii exceptionale, presedintele U.C.C.J.R. va convoca consiliul in
sedinta extraordinara in cel mult 5 zile de la data solicitarii sau a
evenimentului justificativ.
(5) Consiliul U.C.C.J.R. lucreaza in prezenta a cel putin doua treimi din
numarul membrilor sai si adopta hotarari valabile cu votul majoritatii
membrilor prezenti.
(6) Fiecare colegiu teritorial are drept la un singur vot in sedintele
Consiliului U.C.C.J.R.
Art. 73
Consiliul U.C.C.J.R. are atributii si competente stabilite prin Statutul
U.C.C.J.R.
Art. 74
Biroul Executiv al U.C.C.J.R. este format din presedintele si
prim-vicepresedintele U.C.C.J.R., precum si din cei 3 vicepresedinti alesi de
Congresul U.C.C.J.R. dintre membrii sai pentru un mandat de 4 ani. Unul dintre
vicepresedinti, stabilit la propunerea presedintelui, indeplineste functia de
secretar al Biroului executiv al U.C.C.J.R.
Art. 75
Biroul executiv al U.C.C.J.R. are atributiile si competentele stabilite
prin Statutul U.C.C.J.R.
Art. 76
Presedintele U.C.C.J.R. are urmatoarele atributii:
a) reprezinta U.C.C.J.R. in relatiile cu persoanele fizice si juridice din
tara si din strainatate;
b) incheie conventii si contracte in numele U.C.C.J.R., cu autorizarea
Biroului executiv al U.C.C.J.R.
c) convoaca si conduce sedintele Consiliului U.C.C.J.R. si ale Biroului
executiv;
d) ordonanteaza cheltuielile bugetare si extrabugetare ale U.C.C.J.R.
e) semneaza actele consiliului si ale Biroului executiv.
Art. 77
Prim-vicepresedintele U.C.C.J.R. este inlocuitorul de drept al
presedintelui U.C.C.J.R. si are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza si organizeaza activitatea curenta a departamentelor
profesionale si administrative ale U.C.C.J.R.;
b) supravegheaza relatiile dintre structurile centrale ale profesiei si
colegiile teritoriale, precum si relatiile dintre acestea din urma;
c) acorda sprijin si ajutor colegiilor in relatiile lor cu autoritatile
centrale si locale.
Art. 78
Vicepresedintii U.C.C.J.R. sunt in numar de 3 si sunt inlocuitori ai
presedintelui, in lipsa prim-vicepresedintelui, in ordinea stabilita de catre
acesta.
Art. 79
Vicepresedintii U.C.C.J.R. coordoneaza si indruma activitatea curenta a
colegiilor.
Art. 80
Secretarul general al U.C.C.J.R. este ales de Congresul U.C.C.J.R. si
indeplineste sarcinile stabilite de Biroul executiv al U.C.C.J.R. Mandatul
acestuia este de 4 ani.
Art. 81
In structurile centrale de conducere ale profesiei de consilier juridic: Consiliul
U.C.C.J.R., Biroul executiv al U.C.C.J.R., presedintele, prim-vicepresedintele
si vicepresedintii U.C.C.J.R. durata mandatului in functie este de 4 ani si
orice titular de mandat poate fi reales in aceeasi sau in alta functie din
aceste structuri centrale de conducere.
Art. 82
(1) Comisia centrala de cenzori a U.C.C.J.R. se compune din 3 - 5 membri
alesi de catre Congresul U.C.C.J.R., pentru un mandat de 4 ani, dintre care
unul are calitatea de contabil autorizat sau de expert contabil.
(2) Comisia centrala de cenzori are obligatia verificarii trimestriale a
activitatilor economico-financiare ale U.C.C.J.R. si dispunerii masurilor
necesare bunei administrari a patrimoniului U.C.C.J.R.
(3) Comisia centrala de cenzori functioneaza in baza regulamentului
propriu, validat de Congresul U.C.C.J.R.
Art. 83
(1) Comisia centrala de disciplina a U.C.C.J.R. este alcatuita din 5 - 9
membri, alesi de Congresul U.C.C.J.R. pentru un mandat de 4 ani.
(2) Membrii Comisiei centrale de disciplina se aleg dintre consilierii
juridici cu o vechime mai mare de 10 ani in activitati juridice.
(3) Comisia centrala de disciplina isi organizeaza, isi tine evidentele,
isi desfasoara lucrarile si functioneaza in baza regulamentului propriu,
validat de Congresul U.C.C.J.R.
Art. 84
Comisia metodologica de organizare si exercitare a profesiei de consilier
juridic este alcatuita din 7 - 9 membri alesi de Congresul U.C.C.J.R. si
functioneaza in baza regulamentului propriu, validat de Congresul U.C.C.J.R.
Art. 85
Cheltuielile necesare participarii membrilor Consiliului U.C.C.J.R., a
membrilor Biroului executiv al U.C.C.J.R. si a membrilor comisiilor centrale de
cenzori, de disciplina si comisiei metodologice la sedintele acestor organe se
suporta de fiecare colegiu.
V. DISPOZITII FINALE
Art. 86
Prezentul statut va fi pus in aplicare astfel:
a) in termen de 30 de zile de la adoptarea prezentului statut, conducerile
colegiilor vor inainta U.C.C.J.R. datele si documentele necesare inscrierii in
evidente a consilierilor juridic definitivi si stagiari;
b) in termen de 45 de zile de la adoptarea statutului, Consiliul U.C.C.J.R.
si comisiile U.C.C.J.R. vor adopta regulamentele profesionale care vor fi
comunicate colegiilor teritoriale;
c) prezentul statut va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, pentru punerea in aplicare a Legii nr. 514/2003.
Art. 87
Dupa publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentului
statut, consultanta, redactarea, avizarea pentru legalitate si contrasemnarea
actelor juridice, asistenta si reprezentarea juridica a institutiilor,
autoritatilor publice, a persoanelor juridice se vor realiza numai de catre
consilierii juridici inscrisi in Tablou.
Art. 88
Insemnele corpului profesional, insigna si legitimatia consilierului
juridic, modelul stampilelor colegiilor si ale consilierilor juridici, precum
si modelul imputernicirilor de reprezentare juridica sunt cuprinse in anexele
nr. 1 - 7*) care fac parte integranta din prezentul statut.
Anexele nr. 1 - 7 se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
impreuna cu prezentul statut.
------------
*) Anexele nr. 1 - 7 sunt reproduse in facsimil.
Art. 89
Depasirea termenelor de plata a taxelor si cotizatiilor profesionale atrage
obligatia de plata a majorarilor de intarziere in cuantum de 0,5% aplicat la
suma datorata pentru fiecare zi de intarziere.
Art. 90
Consilierul juridic este dator sa isi decline calitatea si sa isi probeze
identitatea cu actul "Legitimatie de consilier juridic" in fata
tuturor instantelor judecatoresti de orice grad, institutiilor si autoritatilor
statului si a altor consilieri juridici si avocati cu care intra in contact cu
prilejul indeplinirii actelor specifice profesiei.
Art. 91
Conflictele de orice natura dintre consilierii juridici sau dintre
consilierul juridic si avocati, magistrati ori alte autoritati publice se aduc
de indata la cunostinta, in scris, decanului colegiului, de catre consilierul juridic
in cauza, care va decide asupra masurilor ce trebuie luate.
Art. 92
Prezentul statut a fost adoptat de Congresul Extraordinar al Colegiilor
Consilierilor Juridici din Romania din data de 6 martie 2004, prin
reprezentantii legali, si intra in vigoare la data adoptarii, urmand a fi
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
ANEXA 1
Model
SIGLA
Uniunii Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania
Figura 1, reprezentand modelul siglei Uniunii Colegiilor Consilierilor
Juridici din Romania, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 684 din 29 iulie 2004, la pagina 12.
ANEXA 2
Model
______________________________________________________________________________
| |
|
| UNIUNEA COLEGIILOR |
|
| CONSILIERILOR JURIDICI DIN |
|
| ROMANIA |
|
| |
|
| COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI |
|
| BUCURESTI |
|
| |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| |
|
| | UNIUNEA COLEGIILOR CONSILIERILOR
|
| LEGITIMATIA DE MEMBRU | JURIDICI DIN ROMANIA
|
| | |
| Legitimatia colegiului | COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI
|
| consilierului membru al Colegiului | BUCURESTI
|
| Consilierilor Juridici Bucuresti | |
| reprezinta actul prin care acesta se | _______________
|
| identifica in calitatea pe care o are| | |
|
| in exercitarea atributiilor de | | |
|
| serviciu si reprezinta o modalitate | | |
|
| de identificare a acestuia alaturi de| | |
|
| insigna de consilier juridic. | | |
|
| Este obligatorie prezentarea | | |
|
| legitimatiei la cererea persoanelor | | |
|
| cu care consilierul juridic intra in | | |
|
| contact ca urmare a indeplinirii | |_______________|
|
| indatoririlor de serviciu. |
|
| Legitimatia de membru al Colegiului| Numele: ..........................
|
| Consilierilor Juridici Bucuresti nu | Prenumele: .......................
|
| tine loc de act de identitate. | Numar Tablou: |_|_|_|_|_|_|_|_|
|
| Utilizarea legitimatiei de membru | Data: inscrierii
|
| in afara scopului pentru care aceasta| pe tablou |_|_|_|_|_|_|_|_|
|
| a fost eliberata atrage dupa sine |
|
| sanctiuni disciplinare. | Secretar General Decan
|
| | |
|______________________________________|_______________________________________|
______________________________________________________________________________
| COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI | COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI
|
| BUCURESTI | BUCURESTI
|
| Consilier Juridic Stagiar |
|
| (Poate pune concluzii la instante de | |
| fond, organe de urmarire penala si | VIZE SEMESTRIALE
|
| la celelalte organe administrative cu|
|
| atributii jurisdictionale) |
|
| ............. | ............. .............
|
| : : | : : : :
|
| : : | : : : :
|
| : : | : L.S. : : :
|
| : : | : : : :
|
| :.............: | :.............: :.............:
|
| | Anul |_|_|_|_| Anul |_|_|_|_|
|
| | Semestrul 1 Semestrul 2
|
| Consilier Juridic Definitiv |
|
| (Poate pune concluzii la instante | |
| judecatoresti de toate gradele, |
|
| la organe de urmarire penala, precum | ............. .............
|
| si la toate autoritatile si organele | : : : :
|
| administrative cu atributii | : : : :
|
| jurisdictionale) | : : : :
|
| ............. | : : : :
|
| : : | :.............: :.............:
|
| : : | Anul |_|_|_|_| Anul |_|_|_|_|
|
| : : | Semestrul 1 Semestrul 2
|
| : : |
|
| :.............: |
|
| |
|
|______________________________________|_______________________________________|
| COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI | COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI
|
| BUCURESTI | BUCURESTI
|
| |
|
| VIZE SEMESTRIALE | Juramantul Consilierului Juridic
|
| |
|
| |IN NUMELE LEGII, ONOAREI SI
ADEVARULUI,|
| ............. ............. |
|
| : : : : | JUR
|
| : : : : | |
| : L.S. : : : |
|
| : : : : | - sa respect Constitutia si legile
|
| :.............: :.............: | tarii, |
| Anul |_|_|_|_| Anul |_|_|_|_| | - sa-mi exercit profesia independent
|
| Semestrul 1 Semestrul 2 | cu demnitate si probitate si sa
|
| | pastrez secretul profesional
|
| | Asa sa-mi ajute Dumnezeu!
|
| ............. ............. |
|
| : : : : |
|
| : : : : | ................
|
| : : : : |
|
| : : : : |
|
| :.............: :.............: |
|
| Anul |_|_|_|_| Anul |_|_|_|_| |
|
| Semestrul 1 Semestrul 2 |
|
| | |
|______________________________________|_______________________________________|
ANEXA 3
COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI
_______________________________
IMPUTERNICIRE
DE
REPREZENTARE JURIDICA
Dl. (D-na) consilier juridic _____________________ inregistrat pe tabloul
Colegiului Consilierilor Juridici ____________ sub nr. ________/_______ este
imputernicit(a) de catre (autoritatea, institutia, persoana juridica)
_________________ in baza art. 4 din Legea nr. 514/2003 sa o reprezinte in fata
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
in dosarul nr. ________/_______, sa formuleze si sa sustina apararile necesare
si sa puna concluzii orale sau scrise in aceasta cauza.
Beneficiar Consilier juridic
...............................................................................
COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI
____________________________
S.C.
________________________
IMPUTERNICIRE
DE
REPREZENTARE JURIDICA
S.C. ______________________________ prin Dl. (D-na) consilier juridic
______________________ inregistrat pe tabloul Colegiului Consilierilor Juridici
_________ sub nr. ________/_______ se imputerniceste de catre _________________
in baza contractului de prestari servicii juridice nr. _____ din ___________ sa
il (o) reprezinte in fata _____________________________________________________
_______________________________________________________________________________
in dosarul nr. ________/_______, sa formuleze si sa sustina apararile necesare
si sa puna concluzii orale si scrise in aceasta cauza.
Beneficiar S.C. _________________________
...............................................................................
COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI
____________________________
S.C.
________________________
IMPUTERNICIRE
DE
REPREZENTARE JURIDICA
(Substituire)
S.C. ___________________________ inregistrata pe tabloul special al
Colegiilor Consilierilor Juridici sub nr. ________/_______, prin Dl. (D-na)
consilier juridic ___________________________ inregistrat pe tabloul Colegiului
Consilierilor Juridici ______________ sub nr. ________/_______, substituie S.C.
________________________ imputernicita de catre ____________________________ in
baza contractului de prestari servicii juridice nr. _____ din ____________ sa
il (o) reprezinte in fata
________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
in dosarul nr. ________/_______, sa formuleze, sa sustina apararile necesare si
sa puna concluzii orale in aceasta cauza.
S.C. ________________________ S.C. ________________________
(titulara) (substituita)
ANEXA 4
Model
STAMPILA COLEGIILOR CONSILIERILOR JURIDICI
Figura 2, reprezentand modelul stampilei colegiilor consilierilor juridici,
se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 684 din 29 iulie
2004, la pagina 15.
ANEXA 5
Model
PARAFA CONSILIERULUI JURIDIC
UNIUNEA COLEGIILOR CONSILIERILOR
JURIDICI DIN ROMANIA
COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI
___________________________________
Consilier juridic ..............................................
In conformitate cu dispozitiile art. 4 din Legea nr. 514/2003 si
art. 10 din Statutul profesiei de consilier juridic atest data,
identitatea partilor si continutul prezentului act.
Nr. .......... Data ................ Semnatura .................
Figura 3, reprezentand modelul parafei consilierului juridic, se gaseste in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 684 din 29 iulie 2004, la pagina
15.
ANEXA 6
Model
STAMPILA PERSONALIZATA A CONSILIERULUI JURIDIC
U.C.C.J.R.
NUME
PRENUME
CONSILIER JURIDIC
40D-XXXX
COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI
BUCURESTI
Figura 4, reprezentand modelul stampilei personalizate a consilierului
juridic, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 684 din 29
iulie 2004, la pagina 15.
ANEXA 7
Model
INSIGNA CONSILIERULUI JURIDIC
Figura 5, reprezentand modelul insignei consilierului juridic, se gaseste
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 684 din 29 iulie 2004, la
pagina 16.