ORDIN Nr. 2160
din 17 august 2010
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind solutionarea plangerilor prealabile formulate împotriva
proceselor-verbale de control financiar încheiate în baza Legii nr. 30/1991
privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii
Financiare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 593 din 20 august 2010
In temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 6 din Legea nr.
30/1991 privind organizarea şi funcţionarea controlului financiar şi a Gărzii
financiare, cu modificările ulterioare, şi ale art. 7 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind
soluţionarea plângerilor prealabile formulate împotriva proceselor-verbale de
control financiar încheiate în baza Legii nr. 30/1991 privind organizarea şi
funcţionarea controlului financiar şi a Gărzii Financiare, cu modificările
ulterioare, cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă pct. III „Soluţionarea plângerilor" din Normele
metodologice pentru aparatul de control financiar al statului din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 889/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
604 din 13 iulie 2005.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA
NORME METODOLOGICE
privind soluţionarea plângerilor prealabile
formulate împotriva proceselor-verbale de control financiar încheiate în baza
Legii nr. 30/1991 privind organizarea şi funcţionarea controlului financiar şi
a Gărzii Financiare
1. Impotriva procesului-verbal de control financiar se
poate formula plângere prealabilă în condiţiile şi în termenele prevăzute la
art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
2. Plângerea prealabilă formulată împotriva
procesului-verbal de control financiar reprezintă calea administrativă de atac.
3. Plângerea prealabilă se formulează în scris şi va
cuprinde:
a) datele de identificare a contestatorului;
b) obiectul plângerii;
c) motivele de fapt şi de drept;
d) dovezile pe care se întemeiază;
e) semnătura contestatorului, reprezentantului legal
sau a împuternicitului, după caz, precum şi ştampila în cazul persoanelor
juridice. Dovada calităţii de împuternicit al contestatorului, persoană fizică
sau juridică, se face potrivit legii.
3.1. Plângerea prealabilă nu poate avea ca obiect alte
sume şi măsuri decât cele stabilite prin actul atacat.
3.2. Contestatorul poate depune în dovedirea
plângerii formulate acte care nu au fost avute în vedere de organul de control financiar.
4. Plângerea prealabilă se depune la direcţia din care
face parte organul de control financiar al cărui act este atacat.
4.1. In cazul în care plângerea prealabilă este depusă
la un organ necompetent din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
aceasta va fi înaintată, în termen de 5 zile de la data primirii, organului
emitent al actului atacat.
4.2. Introducerea plângerii prealabile nu suspendă
executarea actului atacat. Aceste dispoziţii nu aduc atingere dreptului
contestatorului de a cere suspendarea executării actului atacat, în temeiul
Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
5. Contestatorul poate renunţa la plângerea prealabilă,
până la soluţionarea acesteia.
5.1. Cererea de renunţare trebuie să fie semnată de
contestator, reprezentantul legal sau împuternicit, după caz, iar în cazul
contestatorului persoană juridică, cererea trebuie să poarte ştampila persoanei
juridice. Dovada calităţii de împuternicit se face potrivit legii.
5.2. Persoanele fizice vor anexa la cererea de
renunţare copia actului de identitate.
5.3. Organul de soluţionare competent va comunica
contestatorului decizia prin care se ia act de renunţarea la plângere.
5.4. Prin renunţarea la plângerea prealabilă nu se
pierde dreptul contestatorului de a înainta o nouă plângere în interiorul
termenului general de depunere a acesteia.
6. Plângerea prealabilă formulată împotriva
procesului-verbal de control financiar se soluţionează de către
direcţia/structura din care face parte organul de control financiar al cărui
act este atacat, printr-un colectiv special constituit, denumit în continuare organ
de soluţionare competent. Organul de soluţionare competent este format din
specialişti care nu au participat la întocmirea procesului-verbal de control
financiar atacat, desemnaţi prin act administrativ al directorului executiv al
direcţiei generale a finanţelor publice judeţene şi a municipiului
Bucureşti/directorului general al Direcţiei generale de administrare a marilor
contribuabili/Direcţiei generale de control financiar, după caz.
7. Pentru soluţionarea plângerii prealabile se emite
decizie. Decizia emisă în soluţionarea plângerii prealabile este definitivă în
sistemul căilor administrative de atac.
7.1. Decizia de soluţionare a plângerii prealabile se
emite în formă scrisă şi va cuprinde: preambulul, considerentele şi
dispozitivul.
a) Preambulul cuprinde: denumirea organului învestit
cu soluţionarea, numele sau denumirea contestatorului, sediul social al
contestatorului, numărul de înregistrare a plângerii prealabile la organul de
control financiar, obiectul cauzei, precum şi sinteza susţinerilor părţilor.
b) Considerentele cuprind motivele de fapt şi de drept
care au format convingerea organului de soluţionare competent în emiterea
deciziei.
c) Dispozitivul cuprinde soluţia pronunţată, calea de
atac, termenul în care aceasta poate fi exercitată şi instanţa competentă.
7.2. Decizia se semnează de către conducătorul
direcţiei din care face parte organul de control financiar al cărui act a fost
atacat.
8. Analiza plângerii prealabile se face în raport de
susţinerile părţilor, de dispoziţiile legale invocate de acestea şi de
documentele existente la dosarul cauzei. Soluţionarea plângerii prealabile se
face în limitele sesizării.
8.1. Pentru lămurirea cauzei organul de soluţionare
competent poate solicita direcţiilor de specialitate din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală şi Ministerului Finanţelor Publice puncte de
vedere.
8.2. Prin soluţionarea plângerii prealabile nu se poate
crea o situaţie mai grea contestatorului în propria cale de atac.
9. Organul de soluţionare competent se va pronunţa mai
întâi asupra excepţiilor de procedură şi asupra celor de fond, iar când se
constată că acestea sunt întemeiate, nu se va mai proceda la analiza pe fond a
cauzei.
9.1. Excepţiile de procedură pot fi următoarele:
nerespectarea termenului de depunere a contestaţiei, lipsa calităţii
procesuale, lipsa capacităţii, lipsa unui interes legitim, contestarea altor
sume şi măsuri decât cele care au făcut obiectul actului atacat.
9.2. Excepţiile de fond în procedura de soluţionare a
plângerilor prealabile pot fi următoarele: necompetenţa organului care a
încheiat actul contestat, prescripţia, autoritatea de lucru judecat etc.
9.3 Pentru excepţiile de procedură şi excepţiile de
fond, plângerea prealabilă poate fi respinsă ca:
a) tardivă, în situaţia în care aceasta a fost depusă
peste termenul prevăzut de lege;
b) fiind depusă de o persoană lipsită de calitatea de
a contesta, în situaţia în care aceasta este formulată de o persoană fizică sau
juridică lipsită de calitate procesuală;
c) fiind depusă de o persoană lipsită de capacitate de
exerciţiu, potrivit legii;
d) lipsită de interes, în situaţia în care contestatorul
nu demonstrează că a fost lezat în dreptul sau interesul său legitim;
e) prematur formulată, în situaţia în care măsurile
sau sumele contestate nu sunt stabilite cu titlu definitiv în sarcina acestuia.
10. Organul de soluţionare competent poate suspenda,
prin decizie motivată, soluţionarea cauzei atunci când organul care a efectuat
controlul financiar a sesizat organele în drept cu privire la existenţa
indiciilor săvârşirii unei infracţiuni a cărei constatare ar avea o înrâurire
hotărâtoare asupra soluţiei ce urmează să fie dată în procedură administrativă.
10.1. La soluţionarea plângerii prealabile, organul de
soluţionare competent se va pronunţa şi în raport cu motivarea rezoluţiilor
organelor de urmărire penală/hotărârilor instanţelor judecătoreşti, precum şi a
expertizelor efectuate în cauză, în măsura în care le deţine.
11. Prin decizie, plângerea prealabilă va putea fi
admisă în totalitate sau în parte ori respinsă.
11.1. In cazul admiterii plângerii prealabile se
decide, după caz, anularea totală sau parţială a actului atacat.
11.2. Prin decizie se poate desfiinţa total sau
parţial actul atacat, situaţie în care urmează să se încheie un nou
proces-verbal de control financiar care va avea în vedere strict considerentele
deciziei de soluţionare.
12. Plângerea prealabilă poate fi respinsă ca:
a) neîntemeiată, în situaţia în care argumentele de
fapt şi de drept prezentate în susţinerea plângerii nu sunt de natură să
modifice constatările din actul atacat;
b) nemotivată, în situaţia în care contestatorul nu
prezintă argumente de fapt şi de drept în susţinerea plângerii prealabile sau
argumentele aduse nu sunt incidente cauzei supuse soluţionării;
c) fiind fără obiect, în situaţia în care sumele şi
măsurile contestate nu au fost stabilite prin procesul-verbal de control
financiar atacat sau dacă prin reluarea procedurii administrative, luându-se
act de soluţia pronunţată de instanţa penală, se constată că cererea rămâne
lipsită de obiect.
12.1. Aceste soluţii nu sunt prevăzute limitativ.
12.2. In cazul în care plângerea prealabilă poartă o
denumire greşită, însă cuprinde elementele prevăzute la pct. 3, organul de
soluţionare competent va proceda la soluţionarea acesteia.
13. Decizia privind soluţionarea plângerii prealabile
se comunică contestatorului în condiţiile art. 44 din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
14. Decizia emisă în soluţionarea plângerii prealabile
poate fi atacată de către contestator, la instanţa judecătorească de contencios
administrativ competentă, în condiţiile legii.