ORDIN
Nr. 889 din 24 iunie 2005
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aparatul de control financiar al
statului din cadrul Ministerului Finantelor Publice
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 604 din 13 iulie 2005
In baza prevederilor art. 6 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si
functionarea controlului financiar si a Garzii financiare, cu modificarile
ulterioare,
avand in vedere dispozitiile art. 11 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr.
208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si
a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice pentru aparatul de control financiar al
statului din cadrul Ministerului Finantelor Publice, cuprinse in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului economiei si finantelor nr. 316/1991 privind normele de lucru si
normele privind sarcinile aparatului de control financiar.
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aparatul de control financiar al statului din cadrul Ministerului
Finantelor Publice
I. Programarea si organizarea activitatii de control financiar al statului
1. Activitatea de control financiar al statului se exercita prin Directia
de control financiar si structurile subordonate apartinand directiilor generale
ale finantelor publice judetene, a municipiului Bucuresti si Directiei generale
de administrare a marilor contribuabili din cadrul Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala. Aceasta se desfasoara in baza unor programe anuale,
trimestriale si lunare, aprobate de presedintele Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala.
2. Proiectul programului de activitate pentru intregul aparat de control
financiar al statului din Agentia Nationala de Administrare Fiscala se
intocmeste de Directia de control financiar, pana la data de 15 a penultimei
luni din trimestru, pentru trimestrul urmator, pe baza sarcinilor primite de la
conducerea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, a propunerilor primite
de la directiile din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si
Ministerului Finantelor Publice si de la structurile de control teritoriale.
3. Structurile de control din cadrul Directiei generale de administrare a
marilor contribuabili si directiilor generale ale finantelor publice
teritoriale, pe baza sarcinilor ce le revin din programul aprobat, vor intocmi
propriile programe de activitate, pe care le vor transmite Directiei de control
financiar din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pana la data
de 20 a ultimei luni din trimestru pentru trimestrul urmator.
Toate actiunile de control care nu se regasesc in programul aprobat de
conducerea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se vor inscrie separat la
"alte actiuni", mentionandu-se natura actiunii si cine a aprobat-o.
4. Selectarea agentilor economici la care se va efectua controlul financiar
si stabilirea duratei acestuia se vor face cu respectarea stricta a
prevederilor art. 10 si 11 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si
functionarea controlului financiar si a Garzii financiare, cu modificarile
ulterioare, de catre organul financiar competent.
In scopul intaririi disciplinei economico-financiare la agentii economici
la care statul, direct sau printr-o institutie ori autoritate publica, are
calitatea de actionar, in urma analizelor lunare efectuate pe baza raportarilor
primite, Agentia Nationala de Administrare Fiscala poate dispune, ori de cate
ori este cazul, efectuarea unor actiuni de control financiar.
5. Procedura de selectare a agentilor economici va tine cont, in principal,
de:
a) importanta agentului economic (strategica, nationala, regionala,
locala);
b) situatia economico-financiara a agentilor economici (pierderi,
arierate);
c) facilitati acordate (ajutor de stat, credite interne si externe cu
garantia statului, fonduri comunitare, fonduri de cofinantare etc.);
d) programe de restructurare a activitatii economice.
6. La agentii economici la care statul, direct sau printr-o institutie ori
autoritate publica, are calitatea de actionar, de regula, controlul financiar
preceda inspectia fiscala.
7. In scopul evitarii controalelor paralele sau repetate, al depasirii
duratei verificarii si cresterii eficientei economice a activitatii de control,
fiecare directie va tine o evidenta stricta a actiunilor de control financiar
pentru fiecare agent economic la care statul, direct sau printr-o institutie
ori autoritate publica, are calitatea de actionar.
8. In conditiile in care in efectuarea controlului financiar nu se pot
respecta termenele stabilite prin program, conducatorul directiei va analiza
conditiile concrete si va putea dispune prelungirea duratei actiunii fara a
influenta realizarea celorlalte actiuni prevazute in programul de activitate si
fara depasirea duratei maxime prevazute de lege.
9. Activitatea de pregatire profesionala continua a intregului aparat din
centrala si teritoriu asupra reglementarilor bugetare, financiar-contabile,
fiscale, precum si de pregatire a activitatii de control financiar pe baza
tematicilor si obiectivelor de control se desfasoara la sediu, la inceputul
fiecarei luni, potrivit programului de activitate si in conformitate cu
prevederile legii privind statutul functionarilor publici.
10. Inaintea desfasurarii controlului financiar, organul de control
financiar are obligatia sa instiinteze agentul economic in legatura cu actiunea
care urmeaza sa se desfasoare prin transmiterea unui aviz de control.
Avizul de control va cuprinde temeiul juridic si data de incepere a
controlului financiar, potrivit anexei nr. 1.
Agentul economic are posibilitatea de a solicita amanarea datei de incepere
a controlului financiar, o singura data, pentru motive justificate.
11. Avizul de control se comunica agentului economic, in scris, inainte de
inceperea controlului financiar, astfel:
a) cu 30 de zile, pentru agentii economici care fac parte din categoria
marilor contribuabili;
b) cu 15 zile, pentru ceilalti agenti economici.
12. Comunicarea avizului de control nu este necesara:
a) pentru solutionarea unor cereri ale agentului economic;
b) in cazul unor actiuni indeplinite ca urmare a solicitarii unor
autoritati publice, potrivit legii;
c) in cazul acceptarii voluntare de catre agentul economic.
13. Controlul financiar se efectueaza la regii autonome, societati
nationale, companii nationale, societati comerciale la care statul, direct sau
printr-o institutie ori autoritate publica, are calitatea de actionar si la
alti agenti economici in legatura cu indeplinirea obligatiilor financiare si
fiscale fata de stat.
La inceperea controlului financiar, organul de control financiar este
obligat sa prezinte agentului economic legitimatia de control si ordinul de
serviciu semnat de conducatorul organului de control. Inceperea controlului
financiar trebuie consemnata in registrul unic de control.
Controlul financiar se desfasoara, de regula, in spatiile de lucru ale
agentului economic, care trebuie sa puna la dispozitie un spatiu adecvat,
precum si logistica necesara desfasurarii controlului.
Organul de control financiar are dreptul sa inspecteze locurile in care se
desfasoara activitatea, in prezenta agentului economic sau a unei persoane
desemnate de acesta.
14. In executarea atributiilor prevazute in art. 5 din Legea nr. 30/1991,
cu modificarile ulterioare, principalele obiective ale controlului financiar
sunt:
a) modul de respectare a disciplinei economico-financiare si de realizare a
prevederilor din bugetul de venituri si cheltuieli;
b) modul de administrare si gestionare a mijloacelor materiale si a
fondurilor financiare de catre regiile autonome, societatile nationale,
companiile nationale si societatile comerciale la care statul, direct sau
printr-o institutie ori autoritate publica, are calitatea de actionar;
c) modul de utilizare a ajutorului de stat (subventii, alocatii, credite cu
garantia statului, fonduri, facilitati etc.), potrivit destinatiei prevazute de
lege;
d) exactitatea si realitatea inregistrarilor in evidente, stabilirea
corecta si indeplinirea integrala a obligatiilor financiare si fiscale fata de
stat;
e) calitatea managementului.
15. La finalizarea controlului financiar, se va solicita reprezentantului
agentului economic o declaratie scrisa, pe propria raspundere, din care sa
rezulte ca au fost puse la dispozitie toate documentele si informatiile
solicitate. In declaratie se va mentiona si daca au fost restituite toate
documentele solicitate si puse la dispozitie de agentul economic.
II. Intocmirea actelor de control
16. Organele de control financiar intocmesc, de regula, urmatoarele acte de
control:
a) proces-verbal de control financiar;
b) proces-verbal intermediar;
c) proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor;
d) nota de constatare;
e) nota unilaterala;
f) nota de prezentare;
g) raport de inspectie fiscala.
Proces-verbal de control financiar
17. Procesul-verbal de control financiar este un act bilateral care se
semneaza de catre organul de control financiar si de reprezentantul legal al
agentului economic. Continutul orientativ al procesului-verbal de control
financiar este prezentat in anexa nr. 2. Constatarile ce se inscriu in
procesul-verbal de control financiar trebuie sa fie precise, bazate pe date si
documente expuse clar, eliminandu-se orice elemente si descrieri personale,
inutile si neconcludente, care incarca nejustificat continutul
procesului-verbal de control financiar. La procesul-verbal de control financiar
se vor anexa situatii, tabele, documente, acte, note explicative, necesare
sustinerii constatarilor.
Neregulile constatate se vor consemna in procesul-verbal de control
financiar in mod obligatoriu, cu precizarea concreta a actelor normative
incalcate (articol, alineat) si cu determinarea exacta a influentelor
financiare, bugetare si gestionare nefavorabile.
Pentru fiecare abatere inscrisa in procesul-verbal de control financiar se
vor nominaliza persoanele care nu au respectat prevederile legale si functiile
acestora.
Pentru fiecare abatere constatata prin procesul-verbal de control financiar
se vor inscrie masurile luate operativ in timpul controlului financiar, cu
mentiunea documentelor pe baza carora s-au materializat, sau masurile dispuse
in sarcina agentului economic, cu indicarea termenului de raportare a
indeplinirii acestora.
18. Organele de control financiar pot solicita note explicative
reprezentantului sau oricarui angajat al agentului economic, care sa contribuie
la stabilirea unor elemente relevante din activitatea agentului economic, ce
pot influenta procesul-verbal de control financiar.
19. Notele explicative se intocmesc potrivit modelului prezentat in anexa
nr. 3 si se iau in orice etapa a controlului financiar pentru clarificarea si
definitivarea constatarilor privind nerespectarea prevederilor actelor
normative. Intrebarile vor fi formulate in mod clar, concis si concret, pentru
a da posibilitatea unor raspunsuri la obiect.
In cazul in care persoana in cauza refuza sa raspunda la intrebari,
organele de control financiar vor transmite intrebarile printr-o adresa scrisa,
inregistrata la agentul economic, stabilind un termen util de cel putin 5 zile
lucratoare pentru formularea raspunsului.
Refuzul de a raspunde la intrebari va fi consemnat in procesul-verbal de
control financiar si se vor aplica sanctiunile prevazute de lege.
20. Pentru constatarile privind savarsirea unor fapte care ar putea intruni
elemente constitutive ale unei infractiuni, in conditiile prevazute de legea
penala, organul de control intocmeste un proces-verbal de control financiar
separat, care va fi inaintat organelor abilitate prin lege pentru efectuarea
cercetarilor. In cazul in care cel supus controlului refuza sa semneze
procesul-verbal de control financiar, organul de control financiar va consemna
despre aceasta in procesul-verbal de control financiar.
21. Agentul economic va fi informat pe parcursul desfasurarii controlului
financiar asupra constatarilor rezultate din control.
La incheierea controlului financiar, organul de control financiar va
prezenta agentului economic constatarile si consecintele, acordandu-i acestuia
posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere in scris, cu exceptia cazului
in care agentul economic renunta la acest drept.
Dupa analizarea punctului de vedere prezentat de agentul economic, organul
de control financiar va proceda la definitivarea actului de control.
22. Procesul-verbal de control financiar se va comunica agentului economic
si, dupa semnarea de catre reprezentantul sau legal, se va inregistra la
registratura acestuia. Data comunicarii se va considera data inregistrarii la
agentul economic.
Procesul-verbal de control financiar va fi inregistrat la registratura
organului de control financiar, in termen de 3 zile de la incheierea
controlului financiar.
In cazul in care reprezentantul legal al agentului economic refuza sau
tergiverseaza semnarea, procesul-verbal de control financiar va fi comunicat
printr-o scrisoare recomandata cu confirmare de primire sau/si prin alte
mijloace, cum ar fi fax sau e-mail, daca se asigura transmiterea textului
actului si confirmarea primirii acestuia. Data primirii de catre agentul
economic a scrisorii, a faxului sau a e-mailului se considera ca fiind data
comunicarii procesului-verbal de control financiar.
23. Dupa finalizarea controlului financiar se va intocmi formularul
"Dispozitie obligatorie", potrivit modelului prezentat in anexa nr.
4. Dispozitia obligatorie se transmite la sediul agentului economic controlat
si cuprinde masurile stabilite in sarcina acestuia si termenele pana la care
acesta este obligat sa comunice organului de control financiar modul de ducere
la indeplinire.
Dispozitia obligatorie se intocmeste de catre organul de control financiar,
se avizeaza de seful de serviciu si se aproba de conducatorul activitatii de
control financiar.
Agentul economic are obligatia sa indeplineasca masurile dispuse prin
procesul-verbal de control financiar, in termenele si conditiile stabilite de
catre organele de control financiar, in caz contrar aplicandu-se sanctiunile
prevazute de lege.
24. Organul de control financiar poate indrepta erorile materiale din
cuprinsul procesului-verbal de control financiar din oficiu sau la cererea
agentului economic, astfel:
a) Daca indreptarea erorii materiale se face prin adaugari sau stersaturi
operate in cuprinsul procesului-verbal de control financiar, acestea vor fi
semnate si stampilate de organul de control, in caz contrar nefiind luate in
considerare. Indreptarea erorii materiale va fi operata pe toate exemplarele
originale ale procesului-verbal de control financiar. Dupa efectuarea
indreptarii erorii materiale, organul de control financiar are obligatia de a
comunica agentului economic de indata operatiunea efectuata.
b) In cazul in care indreptarea erorii materiale nu se poate efectua direct
pe actul de control, se emite un nou proces-verbal de control financiar, care,
de asemenea, va fi comunicat agentului economic.
Procesul-verbal intermediar
25. Procesul-verbal intermediar este un act bilateral, care se semneaza de
catre organul de control financiar si de reprezentantul legal al agentului
economic. Acesta se intocmeste la unitatile subordonate agentului economic, are
structura procesului-verbal de control financiar si nu poate fi atacat pe cale
administrativa sau judecatoreasca.
Procesul-verbal intermediar este anexa la procesul-verbal de control
financiar care se intocmeste la agentul economic.
Constatarile din procesul-verbal intermediar se vor analiza si se vor
prelua in procesul-verbal de control financiar, in functie de prevederile
legale, de realitatea constatarilor si de respectarea procedurilor specifice de
control.
Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor
26. Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor se
incheie pentru acele fapte ale caror constatare si sanctionare sunt de
competenta organelor de control financiar, in conditiile legii si in
conformitate cu procedura stabilita prin legislatia in vigoare privind regimul
juridic al contraventiilor.
Nota de constatare
27. Nota de constatare se intocmeste atunci cand in cursul controlului
financiar se fac constatari a caror reconstituire ulterioara nu este
intotdeauna posibila sau care nu pot fi dovedite si in alte situatii apreciate
de organele de control financiar.
In nota de constatare se consemneaza situatiile de fapt, precum si masurile
luate operativ pentru remedierea deficientelor constatate. In situatii mai
deosebite este indicata folosirea martorilor la stabilirea realitatii faptelor
constatate.
Nota de constatare se semneaza de organul de control financiar, de catre
reprezentantul legal al agentului economic si de persoanele la care se refera
constatarea, precum si de martori, dupa caz. Nota de constatare este anexa la
procesul-verbal de control financiar.
Nota unilaterala
28. Nota unilaterala se intocmeste in cazurile in care, in urma controlului
financiar, nu s-au constatat abateri ori acestea, prin volumul si importanta
lor, nu justifica intocmirea de procese-verbale de control financiar.
In nota unilaterala organele de control financiar vor arata, concret, ce
anume documente au controlat si constatarile facute.
Nota de prezentare
29. La actele de control incheiate se anexeaza notele de prezentare care
vor cuprinde, in principal, urmatoarele:
a) organele sau persoanele, dupa caz, in afara agentului economic
controlat, care au dat dispozitii ce au determinat abaterile respective;
b) problemele care necesita control financiar in continuare si/sau
extinderea controlului la alti agenti economici, facandu-se propunerile
corespunzatoare;
c) masurile ce mai trebuie luate in continuare de agentul economic
controlat si de organul care a dispus controlul financiar;
d) propuneri de aplicare a unor sanctiuni disciplinare, de imputare sau de
transmitere organelor abilitate prin lege pentru efectuarea cercetarilor, dupa
caz;
e) propuneri de modificare, completare, actualizare a cadrului normativ in
domeniul supus controlului financiar.
In cazul in care organul de control financiar nu are nimic de aratat sau de
propus fata de cele cuprinse in actul de control, nu se mai intocmeste nota de
prezentare.
Raportul de inspectie fiscala
30. Potrivit prevederilor art. 5 din Legea nr. 30/1991, cu modificarile
ulterioare, organele de control financiar au obligatia sa verifice exactitatea
si realitatea inregistrarilor in evidentele prevazute de lege, urmarind
stabilirea corecta si achitarea integrala a obligatiilor financiare si fiscale
fata de stat.
Constatarile de natura financiara, bugetara si gestionara se consemneaza in
procesul-verbal de control financiar.
Constatarile fiscale se consemneaza in raportul de inspectie fiscala si in
alte acte administrative fiscale, dupa caz, cu respectarea prevederilor Codului
de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
III. Solutionarea plangerilor
31. Impotriva procesului-verbal de control financiar se poate formula
plangere prealabila in conditiile art. 7 din Legea contenciosului administrativ
nr. 554/2004.
32. Plangerea prealabila formulata impotriva procesului-verbal de control
financiar, in conditiile prezentelor norme metodologice, este calea
administrativa de atac prin care se solicita autoritatii publice emitente
reexaminarea procesului-verbal de control financiar, in sensul revocarii
acestuia.
33. Plangerea prealabila se formuleaza in scris si va cuprinde:
a) datele de identificare a contestatorului;
b) obiectul plangerii;
c) motivele de fapt si de drept;
d) dovezile pe care se intemeiaza;
e) semnatura si stampila contestatorului.
Contestatorul poate depune in dovedirea plangerilor formulate acte care nu
au fost avute in vedere de organul de control financiar.
Plangerea prealabila nu poate avea ca obiect alte sume si masuri decat cele
stabilite prin actul atacat.
34. Plangerea prealabila se depune la directia din care face parte organul
de control financiar al carui act este atacat, in termenele prevazute la art. 7
din Legea nr. 554/2004.
In cazul in care plangerea prealabila este depusa la un organ necompetent
din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, aceasta va fi inaintata,
in termen de 5 zile de la data primirii, organului emitent al actului atacat.
Plangerea prealabila formulata impotriva procesului-verbal de control
financiar se solutioneaza de catre directia din care face parte organul de
control financiar al carui act este atacat, printr-un compartiment special
constituit.
35. Plangerea prealabila poate fi retrasa de contestator pana la
solutionarea acesteia. Organul de solutionare competent va comunica
contestatorului decizia prin care se ia act de renuntarea la plangere.
Prin retragerea plangerii prealabile nu se pierde dreptul de a se inainta o
noua plangere in interiorul termenului general de depunere a acesteia.
36. In solutionarea plangerii prealabile, organul competent se pronunta
prin decizie.
Decizia in solutionarea plangerii prealabile este definitiva in sistemul
cailor administrative de atac.
37. Decizia se emite in forma scrisa si va cuprinde: preambulul,
considerentele si dispozitivul.
a) Preambulul cuprinde: denumirea organului de control investit cu
solutionarea, numele sau denumirea contestatorului, sediul social al acestuia,
numarul de inregistrare a plangerii prealabile la organul de solutionare
competent si obiectul cauzei.
b) Considerentele cuprind motivele de fapt si de drept care au format
convingerea organului de control competent in emiterea deciziei.
c) Dispozitivul cuprinde solutia pronuntata, calea de atac, termenul in
care aceasta poate fi exercitata si instanta competenta.
Decizia se semneaza de catre conducatorul directiei din care face parte
organul de control financiar al carui act a fost atacat.
38. In solutionarea plangerii prealabile organul de control competent va
verifica motivele de fapt si de drept care au stat la baza emiterii
procesului-verbal de control financiar. Analiza plangerii prealabile se face in
raport de sustinerile partilor, de dispozitiile legale invocate de acestea si
de documentele existente la dosarul cauzei. Solutionarea plangerii prealabile
se face in limitele sesizarii.
Organul de solutionare competent pentru lamurirea cauzei poate solicita
punctul de vedere al directiilor de specialitate din minister sau al altor
institutii si autoritati.
Prin solutionarea plangerii prealabile nu se poate crea o situatie mai grea
contestatorului in propria cale de atac.
39. Prin decizie plangerea prealabila va putea fi admisa, in totalitate sau
in parte, ori respinsa.
In cazul admiterii plangerii se decide, dupa caz, anularea totala sau
partiala a actului atacat.
40. Daca organul de solutionare competent constata neindeplinirea unei
conditii procedurale, plangerea prealabila va fi respinsa fara a se proceda la
analiza pe fond a cauzei.
Plangerea prealabila nu poate fi respinsa daca poarta o denumire gresita.
41. Decizia se comunica contestatorului, precum si organului emitent al
actului atacat.
Deciziile emise in solutionarea plangerilor prealabile pot fi atacate la
instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta.
IV. Evidenta, urmarirea si raportarea rezultatelor activitatii de control
financiar
42. Compartimentele de lucru din directia de control financiar si
structurile subordonate din cadrul directiilor generale din teritoriu vor
asigura, ori de cate ori este necesar, urmarirea la agentii economici
controlati a aplicarii masurilor stabilite in timpul controlului sau a celor
transmise prin documentele de valorificare.
43. Pentru fiecare proces-verbal de control financiar se va intocmi fisa
rezultatelor controlului, conform modelului prezentat in anexa nr. 5. In fisa
se vor inscrie constatarile proprii ale echipei de control.
44. Datele din fisa rezultatelor controlului se vor organiza in evidente
informatizate. Aceste evidente vor servi la aprecierea activitatii desfasurate
de organele de control financiar, a calitatii activitatii aparatului de control
si imbunatatirii managementului controlului.
45. Structurile subordonate din cadrul directiilor generale din teritoriu
vor raporta Directiei de control financiar controalele efectuate si rezultatele
acestora, dupa cum urmeaza:
a) la termenele fixate, prin program sau tematica, ori in termen de 5 zile
de la finalizarea controlului financiar;
b) in termen de 10 zile de la incheierea trimestrului, Raportul privind
modul de realizare a programului de control pe trimestrul incheiat.
46. Directia de control financiar va prezenta conducerii Agentiei Nationale
de Administrare Fiscala raportul anual asupra activitatii aparatului de control
din centrala si din teritoriu.
ANEXA 1
la normele metodologice
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Directia de control financiar
Nr. .......................
AVIZ DE CONTROL FINANCIAR
Denumirea agentului economic: ............................................
Codul de identificare fiscala: ...........................................
Sediul social: ...........................................................
Domnului/Doamnei presedinte al consiliului de administratie/director
general
Va facem cunoscut ca, incepand cu data de ......................, veti face
obiectul unui control financiar, avand ca obiective:
- executia bugetului de venituri si cheltuieli;
- administrarea si gestionarea resurselor materiale si financiare;
- respectarea disciplinei financiar-contabile si fiscale in conformitate cu
reglementarile in domeniu;
- verificarea modului de organizare si conducere a evidentei financiare si
contabile;
- calitatea activitatii manageriale.
Va rugam sa luati masurile necesare pentru a pune la dispozitie organelor
de control financiar toate documentele financiare, contabile si fiscale si alte
elemente justificative relevante si pentru a asigura toate conditiile necesare
bunei desfasurari a controlului financiar, potrivit prevederilor art. 8 din
Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si
a Garzii financiare, cu modificarile ulterioare.
In masura in care contabilitatea dumneavoastra este informatizata, urmeaza
sa asigurati ansamblul informatiilor, datelor si documentelor arhivate in
format electronic, precum si aplicatiile informatice cu ajutorul carora s-au
intocmit.
Pe parcursul controlului financiar aveti dreptul de a beneficia de
asistenta de specialitate si/sau juridica.
Controlul financiar se va desfasura cu respectarea prevederilor Legii nr.
30/1991, cu modificarile ulterioare, ale Codului fiscal, ale Codului de
procedura fiscala si ale altor reglementari legale in materie.
Mentionam ca aveti posibilitatea de a solicita o singura data amanarea
datei de incepere a controlului financiar pentru motive justificate.
Prezentul aviz de control financiar a fost emis in baza Ordinului
ministrului finantelor publice nr. 889/2005.
Conducatorul activitatii de control financiar,
.................................................
(functia, numele, prenumele, semnatura, stampila)
Persoana de contact: ........................... Telefon: .................
ANEXA 2
la normele metodologice
PROCES-VERBAL DE CONTROL FINANCIAR
incheiat la data de ..............
Procesul-verbal de control financiar se intocmeste de echipa de control
financiar pentru consemnarea aspectelor constatate ca urmare a verificarii
obiectivelor stabilite prin tematica de control si dispunerea de masuri pentru
remedierea deficientelor semnalate.
CAP. 1
Date privind controlul financiar
Prezentarea organelor de control financiar care efectueaza verificarea si care
intocmesc procesul-verbal de control financiar, precizandu-se, pentru fiecare,
numele si prenumele, functia, numarul legitimatiei, directia din care face
parte si numarul/data ordinului de serviciu
De asemenea, se vor preciza:
- temeiul legal al efectuarii controlului financiar;
- numarul si data transmiterii avizului de control. In cazul in care data
inceperii controlului financiar a fost amanata, se vor specifica numarul si
data acordului, precum si noul termen aprobat;
- numarul de inregistrare si data inceperii controlului financiar inscrisa
in Registrul unic de control;
- perioada supusa verificarii;
- perioada in care s-a desfasurat controlul financiar, precum si locul de
desfasurare;
- definirea obiectivului controlului financiar in corelatie cu tematica
inscrisa in ordinul de serviciu.
CAP. 2
Date privind agentul economic
2.1. Datele de identificare a agentului economic: denumirea, sediul social,
numarul de inregistrare la oficiul registrului comertului, codul de
identificare fiscala, data de la care a devenit platitor de T.V.A. - prin
optiune sau prin depasirea plafonului legal, codul CAEN (activitatea principala
desfasurata), forma de proprietate
2.2. Marimea capitalului social si modificarile intervenite in structura
acestuia, actionari (cu pondere semnificativa in capitalul social)
2.3. Date generale privind programele si strategiile specifice sectorului
de activitate al agentului economic
2.4. Titluri de participare detinute la alte societati, pe termen lung sau
speculative
2.5. Obiectul de activitate
2.6. Prezentarea tuturor conturilor bancare in comparatie cu cele cuprinse
in declaratiile depuse la Administratia Finantelor Publice
2.7. Verificarea evidentei documentelor cu regim special, cu prezentarea
actelor cu care au fost achizitionate: plaja de numere pentru facturile
achizitionate, facturile utilizate, alte documente cu regim special, documente
cu regim special anulate, stocul celor ramase
2.8. Prezentarea subunitatilor contribuabilului cu precizari specifice,
daca este cazul, pentru cele care prezinta un interes deosebit (declararea
punctelor de lucru, respectarea regimului autorizarilor, antrepozit fiscal,
utilizator final)
2.9. Persoanele care asigura conducerea activitatii agentului economic
verificat
2.10. Modul de ducere la indeplinire a masurilor dispuse prin actele de
control anterioare.
CAP. 3
Executia bugetului de venituri si cheltuieli
3.1. Rezultatele financiare obtinute in perioada controlata:
- analiza executiei bugetelor de venituri si cheltuieli, in structura
(gradul de realizare a veniturilor, de efectuare a cheltuielilor si obtinerea
rezultatelor, gradul de realizare a principalilor indicatori
economico-financiari, cauzele nerealizarilor sau depasirilor, responsabilitati,
concluzii etc.).
3.2. Modul de fundamentare si realizare a veniturilor si cheltuielilor:
- analiza comparativa, in dinamica, a evolutiei cheltuielilor, veniturilor,
rezultatelor si principalilor indicatori economico-financiari, in preturi
curente si comparabile, determinarea trendului eficientei activitatii economice
desfasurate;
- analiza critica a cheltuielilor efectuate, a incadrarii acestora in
prevederile legale, a necesitatii, realitatii, legalitatii si oportunitatii
angajarii lor, influentele deficientelor constatate asupra executiei bugetului
de venituri si cheltuieli, a indicatorilor economico-financiari, precum si
asupra principiului fidelitatii situatiilor de sinteza si raportare;
- analiza modului de realizare a veniturilor si inregistrarea corecta si in
totalitate a acestora in contabilitate, in perioada la care se refera,
influentele deficientelor constatate asupra executiei bugetului de venituri si
cheltuieli, a indicatorilor economico-financiari, precum si asupra principiului
fidelitatii situatiilor de sinteza si raportare;
- corelarea datelor inscrise in bugetul de venituri si cheltuieli cu cele
prevazute in programele si strategiile specifice sectorului de activitate al
agentului economic.
CAP. 4
Administrarea si gestionarea resurselor materiale si financiare
4.1. Modul de gestionare a bunurilor din domeniul public si privat al
statului, aflate in administrarea agentului economic. In acest sens se vor
urmari:
- efectuarea inventarierii anuale a bunurilor din domeniul public al
statului, aflate in administrarea agentului economic;
- verificarea listelor de inventariere pentru bunurile depreciate,
inutilizabile, deteriorate sau greu vandabile, comenzi in curs, precum si
creantele si obligatiile incerte sau in litigiu;
- modul de evidentiere, legalitatea miscarilor si transferurilor,
inregistrarea in contabilitate a bunurilor apartinand domeniului public si
privat al statului;
- conservarea si intretinerea bunurilor apartinand domeniului public si
privat al statului.
4.2. Modul de gestionare a patrimoniului propriu al agentilor economici:
- inventarierea anuala a elementelor de activ si pasiv, precum si a
bunurilor detinute cu orice titlu apartinand altor persoane juridice si fizice
conform reglementarilor legale;
- stabilirea rezultatelor inventarierii, modul de verificare si
inregistrare a acestora in contabilitate.
4.3. Respectarea modului de utilizare a subventiilor, alocatiilor si transferurilor
acordate de la bugetul general consolidat al statului. In acest sens se vor
urmari:
- verificarea notelor de fundamentare privind solicitarea alocatiilor si
subventiilor;
- verificarea si avizarea transferurilor si subventiilor acordate de la
bugetul general consolidat al statului in baza actelor normative date in
aplicarea legii bugetare anuale si altor acte normative;
- verificarea modului de utilizare a sumelor reprezentand transferuri si
subventii acordate de la bugetul general consolidat al statului.
4.4. Respectarea prevederilor legale in domeniul achizitiilor publice:
- verificarea incadrarii achizitiilor in programul anual de investitii;
- legat de respectarea procedurii de achizitii publice, se vor verifica:
anuntul/invitatia de participare la procedura de achizitii, documentarea pentru
elaborarea si prezentarea ofertei, actul de numire a comisiei de evaluare a
ofertelor prezentate si hotararea comisiei privind oferta castigatoare.
4.5. Modul de utilizare a creditelor interne sau externe cu garantia
statului:
- existenta scrisorilor de garantie emise de stat privind imprumuturile
externe contractate de agentii economici, concordanta scrisorii de garantie cu
acordul de imprumut extern;
- verificarea conventiilor de garantie incheiate intre Ministerul
Finantelor Publice, in calitate de garant, si beneficiarul scrisorii de
garantie, respectiv rambursarea ratelor scadente, comisionul de risc si
dobanzile aferente imprumuturilor garantate de stat;
- modul de constituire si rambursare a ratelor scadente, a comisionului de
risc si a dobanzilor aferente imprumuturilor cu garantia statului;
- modul de respectare a utilizarii creditelor obtinute cu garantia
statului, conform destinatiilor prevazute in actele normative.
4.6. Modul de realizare si evidentiere a veniturilor totale. In acest sens
se vor urmari:
- modul de derulare a contractelor economice incheiate cu partenerii
interni si externi, de respectare a prevederilor contractuale;
- modul de fundamentare a preturilor si tarifelor;
- modul de respectare a legalitatii si eficientei eventualelor asocieri cu
terte persoane, urmarindu-se daca au fost cazuri de achizitionari prin
intermediari (societati comerciale cu capital privat), precum si daca au fost
efectuate plati cu anticipatie la aprovizionarile cu marfuri, executari de
lucrari sau prestari de servicii;
- nivelul chiriilor percepute si incasate, stadiul de incasare a
contractelor de inchiriere catre terti a mijloacelor fixe si a activelor din
patrimoniul agentului economic (cauzele incasarii cu intarziere fata de
scadente, responsabilitati etc.);
- verificarea contului de "venituri realizate in avans", in
sensul realitatii continutului sau.
4.7. Modul de utilizare a resurselor financiare. In acest sens se va urmari
modul de respectare a legalitatii, realitatii, oportunitatii si eficientei
urmatoarelor categorii de cheltuieli:
- cheltuieli de deplasare in tara si in strainatate a angajatilor agentului
economic, inclusiv cu mijloacele de transport proprii;
- cheltuieli de protocol, reclama si publicitate, cheltuieli cu
sponsorizarea si incadrarea acestora in limitele de deductibilitate fiscala
prevazute de lege;
- cheltuieli cu provizioanele si verificarea modului de constituire a
acestora, urmarindu-se daca sunt deductibile din punct de vedere fiscal;
- cheltuieli aferente iesirilor din vanzare/casare/lipsa imobilizarilor,
respectiv a celor privind consumul diferitelor elemente de stocuri, existenta
documentelor primare care atesta aceste operatiuni si urmarirea
deductibilitatii acestora;
- cheltuieli cu redevente, locatii de gestiune si chirii;
- cheltuieli cu intretinerea si reparatiile;
- cheltuieli privind asigurarile si protectia sociala;
- cheltuieli cu serviciile bancare, dobanzile bancare;
- cheltuieli cu sconturile acordate;
- cheltuieli cu diferentele de curs valutar;
- cheltuieli cu achizitia autoturismelor de lux, case de vacanta.
CAP. 5
Respectarea disciplinei financiar-contabile
5.1. Organizarea si exercitarea controlului financiar propriu al agentului
economic:
- modul de organizare si exercitare a controlului financiar preventiv, atat
in faza de contractare, cat si in faza de plata, in conformitate cu reglementarile
legale;
- modul de organizare si exercitare a controlului financiar de gestiune
(structuri, planuri de verificare, respectarea planurilor de verificare,
frecventa, obiective, mod de exercitare, rezultate, valorificare, masuri,
deficiente, implicatii financiare etc.);
- modul de organizare si exercitare a auditului intern.
5.2. Organizarea si conducerea contabilitatii financiare:
- modul de inregistrare cronologica si sistematica in contabilitate a
tuturor documentelor justificative privind bunurile mobile si imobile,
disponibilitatile banesti, titlurile de valoare, drepturile si obligatiile,
precum si modificarile intervenite in urma operatiunilor patrimoniale
efectuate;
- conducerea la zi si in forma prevazuta de lege a registrelor de
contabilitate obligatorii;
- verificarea corelatiilor dintre datele inscrise in registrele de
contabilitate si datele inscrise in documentele centralizatoare si de sinteza;
- modul de utilizare a conturilor, in sensul respectarii continutului si
functionalitatii acestora, asa cum este prevazut in normele de aplicare a
planului contabil general (se va avea in vedere modul de inregistrare in ceea
ce priveste corespondenta dintre natura operatiilor economice si continutul
conturilor contabile, cu implicatii asupra reflectarii in mod fidel in
situatiile financiare si fiscale ale agentului economic);
- inregistrarea operatiunilor in contabilitate pe baza de documente, care
au calitatea de documente justificative, conform Legii contabilitatii nr.
82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- modul de gestionare si utilizare a formularelor cu regim special, conform
prevederilor legale;
- modul de efectuare a operatiunilor de reevaluare a imobilizarilor
corporale, in conformitate cu prevederile legale.
5.3. Organizarea si conducerea contabilitatii de gestiune:
- modul de fundamentare a cheltuielilor care reflecta consumuri (norme de
consum, realitatea pierderilor, deprecieri, modificari de stocuri);
- inregistrarea operatiilor privind colectarea si repartizarea
cheltuielilor pe destinatii, respectiv pe activitati, sectii, faze de
fabricatie, centre de costuri, centre de profit, dupa caz, precum si calculul
costului de achizitie, de productie, de prelucrare a bunurilor intrate,
obtinute, lucrarilor executate, serviciilor prestate, productiei in curs de
executie, imobilizarilor in curs etc.
5.4. Intocmirea situatiilor financiare si contabile:
- modul de intocmire a situatiilor financiare si contabile in conformitate
cu prevederile legale.
5.5. Constituirea garantiilor gestionare:
- constituirea garantiilor gestionare potrivit reglementarilor in vigoare
si actualizarea periodica a acestora;
- constituirea si depunerea garantiilor la numirea administratorilor si a
cenzorilor conform prevederilor legale.
5.6. Respectarea disciplinei de casa:
- justificarea avansurilor in termenul legal, pentru cheltuielile de
aprovizionare cu marfuri si pentru alte plati care se fac in localitatea in
care agentul economic are sediul;
- justificarea avansurilor in termenul legal, pentru cheltuielile de
protocol sau pentru organizarea de conferinte, simpozioane si alte asemenea
actiuni, in limitele aprobate de conducatorul agentului economic;
- justificarea avansurilor in termenul legal pentru cheltuielile de
deplasare in interes de serviciu, in limita sumelor cuvenite pentru plata
transportului, diurnei, indemnizatiei si cazarii pe timpul deplasarii.
CAP. 6
Calitatea managementului
- Modul de indeplinire a criteriilor de performanta;
- realizarea obiectivelor prevazute in programele si strategiile
multianuale.
CAP. 7
Concluzii si masuri finale
- Sinteza principalelor deficiente in administrarea si gestionarea
resurselor materiale si financiare;
- sinteza principalelor deficiente in aplicarea reglementarilor financiare,
contabile si fiscale.
La terminarea controlului financiar au fost restituite toate actele si
documentele puse la dispozitie organelor de control, cu exceptia celor
retinute, pentru care s-a intocmit proces-verbal de ridicare de inscrisuri.
Asupra modului de ducere la indeplinire a masurilor dispuse prin prezentul
proces-verbal de control financiar veti comunica la Directia de control
financiar sau la structura de control financiar din cadrul directiei generale a
finantelor publice teritoriale, dupa caz, pana la data de ........... .
Prezentul proces-verbal de control financiar s-a intocmit in 3 (trei)
exemplare, inregistrate in Registrul unic de control sub nr. ....., din care un
exemplar a fost lasat agentului economic, iar doua exemplare au fost luate de
organele de control financiar.
Impotriva procesului-verbal de control financiar se poate depune plangere
prealabila la organul emitent, in termenele prevazute la art. 7 din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004.
ANEXA 3
la normele metodologice
NOTA EXPLICATIVA
Subsemnatul/Subsemnata .............................................., avand
calitatea de ............................. la
................................., de la data de
............/............/................, domiciliat/domiciliata in
......................, judetul/sectorul ........................... bd./str.
..................... nr. ..., bl. ...., sc. ..., et. ..., ap. ...., telefon
..............., legitimat cu B.I./C.I./Pasaport seria .................., nr.
................, eliberat de .......................... la data de
........./......./......., CNP ........................, la intrebarile puse de
........................., avand functia de .................................
in cadrul Ministerului Finantelor Publice, Agentia Nationala de Administrare
Fiscala - Directia (generala) .............................. in baza art. 8 din
Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si
a Garzii financiare, cu modificarile ulterioare, dau urmatoarele explicatii:
1. Intrebare: ............................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
1. Raspuns: ..............................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
2. Intrebare: ............................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
2. Raspuns: ..............................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
3. Daca mai aveti ceva de adaugat?
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
Data si semnatura
..............................
Data in fata noastra.
Echipa de control
................................................
................................................
................................................
(numele, prenumele, nr. legitimatiei,
semnatura)
ANEXA 4
la normele metodologice
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Directia de control financiar
Nr. de inregistrare ..../....
DISPOZITIE OBLIGATORIE
Agentul economic verificat: ..............................................
- sediul social ..........................................................
- codul de identificare fiscala ..........................................
- nr. de inregistrare la registrul comertului ............................
In baza art. 7 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea
controlului financiar si a Garzii financiare, cu modificarile ulterioare,
DISPUN:
I. (masuri pentru inlaturarea si prevenirea neregulilor constatate in
activitatea financiar-contabila);
II. (masuri privind suspendarea unor dispozitii care nu sunt in concordanta
cu reglementarile financiar-contabile in vigoare);
III. (alte masuri care se impun, in functie de abaterile consemnate in
procesele-verbale de control financiar).
_________________________________________________________________________
Aprobat, Avizat, Intocmit,
_________________________________________________________________________
Conducatorul activitatii de Sef serviciu (birou) Organ de control
control financiar (functia) coordonator financiar
_________________________________________________________________________
Numele si prenumele Numele si prenumele Numele si prenumele
_________________________________________________________________________
Semnatura si stampila Semnatura Semnatura
_________________________________________________________________________
ANEXA 5
la normele metodologice
FISA REZULTATELOR CONTROLULUI
1. Echipa de control .....................................................
2. Agentul economic verificat: ...........................................
- sediul social ..........................................................
- codul de identificare fiscala ..........................................
- nr. de inregistrare la registrul comertului ............................
3. Denumirea actiunii:
4. Data: - inceperii actiunii;
- terminarii actiunii.
5. Nr. zile/om utilizate:
6. Perioada cuprinsa in control:
7. Contraventii aplicate:
- numar;
- valoare.
8. Amenzi incasate:
- numar;
- valoare.
9. Valori confiscate:
10. Imputatii:
- numar;
- valoare.
11. Acte inaintate organelor abilitate prin lege pentru efectuarea
cercetarilor:
- numar;
- valoare.
12. Diferente in gestiune:
13. Alte rezultate: