Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 889 din 24 iunie 2005

privind aprobarea Normelor metodologice pentru aparatul de control financiar al statului din cadrul Ministerului Finantelor Publice

ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 604 din 13 iulie 2005


SmartCity3


    In baza prevederilor art. 6 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii financiare, cu modificarile ulterioare,
    avand in vedere dispozitiile art. 11 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,

    ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Normele metodologice pentru aparatul de control financiar al statului din cadrul Ministerului Finantelor Publice, cuprinse in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 3
    La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 316/1991 privind normele de lucru si normele privind sarcinile aparatului de control financiar.

                       Ministrul finantelor publice,
                              Ionel Popescu

    ANEXA 1

                            NORME METODOLOGICE
pentru aparatul de control financiar al statului din cadrul Ministerului Finantelor Publice

    I. Programarea si organizarea activitatii de control financiar al statului

    1. Activitatea de control financiar al statului se exercita prin Directia de control financiar si structurile subordonate apartinand directiilor generale ale finantelor publice judetene, a municipiului Bucuresti si Directiei generale de administrare a marilor contribuabili din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Aceasta se desfasoara in baza unor programe anuale, trimestriale si lunare, aprobate de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
    2. Proiectul programului de activitate pentru intregul aparat de control financiar al statului din Agentia Nationala de Administrare Fiscala se intocmeste de Directia de control financiar, pana la data de 15 a penultimei luni din trimestru, pentru trimestrul urmator, pe baza sarcinilor primite de la conducerea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, a propunerilor primite de la directiile din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Ministerului Finantelor Publice si de la structurile de control teritoriale.
    3. Structurile de control din cadrul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si directiilor generale ale finantelor publice teritoriale, pe baza sarcinilor ce le revin din programul aprobat, vor intocmi propriile programe de activitate, pe care le vor transmite Directiei de control financiar din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pana la data de 20 a ultimei luni din trimestru pentru trimestrul urmator.
    Toate actiunile de control care nu se regasesc in programul aprobat de conducerea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se vor inscrie separat la "alte actiuni", mentionandu-se natura actiunii si cine a aprobat-o.
    4. Selectarea agentilor economici la care se va efectua controlul financiar si stabilirea duratei acestuia se vor face cu respectarea stricta a prevederilor art. 10 si 11 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii financiare, cu modificarile ulterioare, de catre organul financiar competent.
    In scopul intaririi disciplinei economico-financiare la agentii economici la care statul, direct sau printr-o institutie ori autoritate publica, are calitatea de actionar, in urma analizelor lunare efectuate pe baza raportarilor primite, Agentia Nationala de Administrare Fiscala poate dispune, ori de cate ori este cazul, efectuarea unor actiuni de control financiar.
    5. Procedura de selectare a agentilor economici va tine cont, in principal, de:
    a) importanta agentului economic (strategica, nationala, regionala, locala);
    b) situatia economico-financiara a agentilor economici (pierderi, arierate);
    c) facilitati acordate (ajutor de stat, credite interne si externe cu garantia statului, fonduri comunitare, fonduri de cofinantare etc.);
    d) programe de restructurare a activitatii economice.
    6. La agentii economici la care statul, direct sau printr-o institutie ori autoritate publica, are calitatea de actionar, de regula, controlul financiar preceda inspectia fiscala.
    7. In scopul evitarii controalelor paralele sau repetate, al depasirii duratei verificarii si cresterii eficientei economice a activitatii de control, fiecare directie va tine o evidenta stricta a actiunilor de control financiar pentru fiecare agent economic la care statul, direct sau printr-o institutie ori autoritate publica, are calitatea de actionar.
    8. In conditiile in care in efectuarea controlului financiar nu se pot respecta termenele stabilite prin program, conducatorul directiei va analiza conditiile concrete si va putea dispune prelungirea duratei actiunii fara a influenta realizarea celorlalte actiuni prevazute in programul de activitate si fara depasirea duratei maxime prevazute de lege.
    9. Activitatea de pregatire profesionala continua a intregului aparat din centrala si teritoriu asupra reglementarilor bugetare, financiar-contabile, fiscale, precum si de pregatire a activitatii de control financiar pe baza tematicilor si obiectivelor de control se desfasoara la sediu, la inceputul fiecarei luni, potrivit programului de activitate si in conformitate cu prevederile legii privind statutul functionarilor publici.
    10. Inaintea desfasurarii controlului financiar, organul de control financiar are obligatia sa instiinteze agentul economic in legatura cu actiunea care urmeaza sa se desfasoare prin transmiterea unui aviz de control.
    Avizul de control va cuprinde temeiul juridic si data de incepere a controlului financiar, potrivit anexei nr. 1.
    Agentul economic are posibilitatea de a solicita amanarea datei de incepere a controlului financiar, o singura data, pentru motive justificate.
    11. Avizul de control se comunica agentului economic, in scris, inainte de inceperea controlului financiar, astfel:
    a) cu 30 de zile, pentru agentii economici care fac parte din categoria marilor contribuabili;
    b) cu 15 zile, pentru ceilalti agenti economici.
    12. Comunicarea avizului de control nu este necesara:
    a) pentru solutionarea unor cereri ale agentului economic;
    b) in cazul unor actiuni indeplinite ca urmare a solicitarii unor autoritati publice, potrivit legii;
    c) in cazul acceptarii voluntare de catre agentul economic.
    13. Controlul financiar se efectueaza la regii autonome, societati nationale, companii nationale, societati comerciale la care statul, direct sau printr-o institutie ori autoritate publica, are calitatea de actionar si la alti agenti economici in legatura cu indeplinirea obligatiilor financiare si fiscale fata de stat.
    La inceperea controlului financiar, organul de control financiar este obligat sa prezinte agentului economic legitimatia de control si ordinul de serviciu semnat de conducatorul organului de control. Inceperea controlului financiar trebuie consemnata in registrul unic de control.
    Controlul financiar se desfasoara, de regula, in spatiile de lucru ale agentului economic, care trebuie sa puna la dispozitie un spatiu adecvat, precum si logistica necesara desfasurarii controlului.
    Organul de control financiar are dreptul sa inspecteze locurile in care se desfasoara activitatea, in prezenta agentului economic sau a unei persoane desemnate de acesta.
    14. In executarea atributiilor prevazute in art. 5 din Legea nr. 30/1991, cu modificarile ulterioare, principalele obiective ale controlului financiar sunt:
    a) modul de respectare a disciplinei economico-financiare si de realizare a prevederilor din bugetul de venituri si cheltuieli;
    b) modul de administrare si gestionare a mijloacelor materiale si a fondurilor financiare de catre regiile autonome, societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale la care statul, direct sau printr-o institutie ori autoritate publica, are calitatea de actionar;
    c) modul de utilizare a ajutorului de stat (subventii, alocatii, credite cu garantia statului, fonduri, facilitati etc.), potrivit destinatiei prevazute de lege;
    d) exactitatea si realitatea inregistrarilor in evidente, stabilirea corecta si indeplinirea integrala a obligatiilor financiare si fiscale fata de stat;
    e) calitatea managementului.
    15. La finalizarea controlului financiar, se va solicita reprezentantului agentului economic o declaratie scrisa, pe propria raspundere, din care sa rezulte ca au fost puse la dispozitie toate documentele si informatiile solicitate. In declaratie se va mentiona si daca au fost restituite toate documentele solicitate si puse la dispozitie de agentul economic.

    II. Intocmirea actelor de control

    16. Organele de control financiar intocmesc, de regula, urmatoarele acte de control:
    a) proces-verbal de control financiar;
    b) proces-verbal intermediar;
    c) proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor;
    d) nota de constatare;
    e) nota unilaterala;
    f) nota de prezentare;
    g) raport de inspectie fiscala.

    Proces-verbal de control financiar
    17. Procesul-verbal de control financiar este un act bilateral care se semneaza de catre organul de control financiar si de reprezentantul legal al agentului economic. Continutul orientativ al procesului-verbal de control financiar este prezentat in anexa nr. 2. Constatarile ce se inscriu in procesul-verbal de control financiar trebuie sa fie precise, bazate pe date si documente expuse clar, eliminandu-se orice elemente si descrieri personale, inutile si neconcludente, care incarca nejustificat continutul procesului-verbal de control financiar. La procesul-verbal de control financiar se vor anexa situatii, tabele, documente, acte, note explicative, necesare sustinerii constatarilor.
    Neregulile constatate se vor consemna in procesul-verbal de control financiar in mod obligatoriu, cu precizarea concreta a actelor normative incalcate (articol, alineat) si cu determinarea exacta a influentelor financiare, bugetare si gestionare nefavorabile.
    Pentru fiecare abatere inscrisa in procesul-verbal de control financiar se vor nominaliza persoanele care nu au respectat prevederile legale si functiile acestora.
    Pentru fiecare abatere constatata prin procesul-verbal de control financiar se vor inscrie masurile luate operativ in timpul controlului financiar, cu mentiunea documentelor pe baza carora s-au materializat, sau masurile dispuse in sarcina agentului economic, cu indicarea termenului de raportare a indeplinirii acestora.
    18. Organele de control financiar pot solicita note explicative reprezentantului sau oricarui angajat al agentului economic, care sa contribuie la stabilirea unor elemente relevante din activitatea agentului economic, ce pot influenta procesul-verbal de control financiar.
    19. Notele explicative se intocmesc potrivit modelului prezentat in anexa nr. 3 si se iau in orice etapa a controlului financiar pentru clarificarea si definitivarea constatarilor privind nerespectarea prevederilor actelor normative. Intrebarile vor fi formulate in mod clar, concis si concret, pentru a da posibilitatea unor raspunsuri la obiect.
    In cazul in care persoana in cauza refuza sa raspunda la intrebari, organele de control financiar vor transmite intrebarile printr-o adresa scrisa, inregistrata la agentul economic, stabilind un termen util de cel putin 5 zile lucratoare pentru formularea raspunsului.
    Refuzul de a raspunde la intrebari va fi consemnat in procesul-verbal de control financiar si se vor aplica sanctiunile prevazute de lege.
    20. Pentru constatarile privind savarsirea unor fapte care ar putea intruni elemente constitutive ale unei infractiuni, in conditiile prevazute de legea penala, organul de control intocmeste un proces-verbal de control financiar separat, care va fi inaintat organelor abilitate prin lege pentru efectuarea cercetarilor. In cazul in care cel supus controlului refuza sa semneze procesul-verbal de control financiar, organul de control financiar va consemna despre aceasta in procesul-verbal de control financiar.
    21. Agentul economic va fi informat pe parcursul desfasurarii controlului financiar asupra constatarilor rezultate din control.
    La incheierea controlului financiar, organul de control financiar va prezenta agentului economic constatarile si consecintele, acordandu-i acestuia posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere in scris, cu exceptia cazului in care agentul economic renunta la acest drept.
    Dupa analizarea punctului de vedere prezentat de agentul economic, organul de control financiar va proceda la definitivarea actului de control.
    22. Procesul-verbal de control financiar se va comunica agentului economic si, dupa semnarea de catre reprezentantul sau legal, se va inregistra la registratura acestuia. Data comunicarii se va considera data inregistrarii la agentul economic.
    Procesul-verbal de control financiar va fi inregistrat la registratura organului de control financiar, in termen de 3 zile de la incheierea controlului financiar.
    In cazul in care reprezentantul legal al agentului economic refuza sau tergiverseaza semnarea, procesul-verbal de control financiar va fi comunicat printr-o scrisoare recomandata cu confirmare de primire sau/si prin alte mijloace, cum ar fi fax sau e-mail, daca se asigura transmiterea textului actului si confirmarea primirii acestuia. Data primirii de catre agentul economic a scrisorii, a faxului sau a e-mailului se considera ca fiind data comunicarii procesului-verbal de control financiar.
    23. Dupa finalizarea controlului financiar se va intocmi formularul "Dispozitie obligatorie", potrivit modelului prezentat in anexa nr. 4. Dispozitia obligatorie se transmite la sediul agentului economic controlat si cuprinde masurile stabilite in sarcina acestuia si termenele pana la care acesta este obligat sa comunice organului de control financiar modul de ducere la indeplinire.
    Dispozitia obligatorie se intocmeste de catre organul de control financiar, se avizeaza de seful de serviciu si se aproba de conducatorul activitatii de control financiar.
    Agentul economic are obligatia sa indeplineasca masurile dispuse prin procesul-verbal de control financiar, in termenele si conditiile stabilite de catre organele de control financiar, in caz contrar aplicandu-se sanctiunile prevazute de lege.
    24. Organul de control financiar poate indrepta erorile materiale din cuprinsul procesului-verbal de control financiar din oficiu sau la cererea agentului economic, astfel:
    a) Daca indreptarea erorii materiale se face prin adaugari sau stersaturi operate in cuprinsul procesului-verbal de control financiar, acestea vor fi semnate si stampilate de organul de control, in caz contrar nefiind luate in considerare. Indreptarea erorii materiale va fi operata pe toate exemplarele originale ale procesului-verbal de control financiar. Dupa efectuarea indreptarii erorii materiale, organul de control financiar are obligatia de a comunica agentului economic de indata operatiunea efectuata.
    b) In cazul in care indreptarea erorii materiale nu se poate efectua direct pe actul de control, se emite un nou proces-verbal de control financiar, care, de asemenea, va fi comunicat agentului economic.

    Procesul-verbal intermediar
    25. Procesul-verbal intermediar este un act bilateral, care se semneaza de catre organul de control financiar si de reprezentantul legal al agentului economic. Acesta se intocmeste la unitatile subordonate agentului economic, are structura procesului-verbal de control financiar si nu poate fi atacat pe cale administrativa sau judecatoreasca.
    Procesul-verbal intermediar este anexa la procesul-verbal de control financiar care se intocmeste la agentul economic.
    Constatarile din procesul-verbal intermediar se vor analiza si se vor prelua in procesul-verbal de control financiar, in functie de prevederile legale, de realitatea constatarilor si de respectarea procedurilor specifice de control.

    Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor
    26. Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor se incheie pentru acele fapte ale caror constatare si sanctionare sunt de competenta organelor de control financiar, in conditiile legii si in conformitate cu procedura stabilita prin legislatia in vigoare privind regimul juridic al contraventiilor.

    Nota de constatare
    27. Nota de constatare se intocmeste atunci cand in cursul controlului financiar se fac constatari a caror reconstituire ulterioara nu este intotdeauna posibila sau care nu pot fi dovedite si in alte situatii apreciate de organele de control financiar.
    In nota de constatare se consemneaza situatiile de fapt, precum si masurile luate operativ pentru remedierea deficientelor constatate. In situatii mai deosebite este indicata folosirea martorilor la stabilirea realitatii faptelor constatate.
    Nota de constatare se semneaza de organul de control financiar, de catre reprezentantul legal al agentului economic si de persoanele la care se refera constatarea, precum si de martori, dupa caz. Nota de constatare este anexa la procesul-verbal de control financiar.

    Nota unilaterala
    28. Nota unilaterala se intocmeste in cazurile in care, in urma controlului financiar, nu s-au constatat abateri ori acestea, prin volumul si importanta lor, nu justifica intocmirea de procese-verbale de control financiar.
    In nota unilaterala organele de control financiar vor arata, concret, ce anume documente au controlat si constatarile facute.

    Nota de prezentare
    29. La actele de control incheiate se anexeaza notele de prezentare care vor cuprinde, in principal, urmatoarele:
    a) organele sau persoanele, dupa caz, in afara agentului economic controlat, care au dat dispozitii ce au determinat abaterile respective;
    b) problemele care necesita control financiar in continuare si/sau extinderea controlului la alti agenti economici, facandu-se propunerile corespunzatoare;
    c) masurile ce mai trebuie luate in continuare de agentul economic controlat si de organul care a dispus controlul financiar;
    d) propuneri de aplicare a unor sanctiuni disciplinare, de imputare sau de transmitere organelor abilitate prin lege pentru efectuarea cercetarilor, dupa caz;
    e) propuneri de modificare, completare, actualizare a cadrului normativ in domeniul supus controlului financiar.
    In cazul in care organul de control financiar nu are nimic de aratat sau de propus fata de cele cuprinse in actul de control, nu se mai intocmeste nota de prezentare.

    Raportul de inspectie fiscala
    30. Potrivit prevederilor art. 5 din Legea nr. 30/1991, cu modificarile ulterioare, organele de control financiar au obligatia sa verifice exactitatea si realitatea inregistrarilor in evidentele prevazute de lege, urmarind stabilirea corecta si achitarea integrala a obligatiilor financiare si fiscale fata de stat.
    Constatarile de natura financiara, bugetara si gestionara se consemneaza in procesul-verbal de control financiar.
    Constatarile fiscale se consemneaza in raportul de inspectie fiscala si in alte acte administrative fiscale, dupa caz, cu respectarea prevederilor Codului de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

    III. Solutionarea plangerilor

    31. Impotriva procesului-verbal de control financiar se poate formula plangere prealabila in conditiile art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004.
    32. Plangerea prealabila formulata impotriva procesului-verbal de control financiar, in conditiile prezentelor norme metodologice, este calea administrativa de atac prin care se solicita autoritatii publice emitente reexaminarea procesului-verbal de control financiar, in sensul revocarii acestuia.
    33. Plangerea prealabila se formuleaza in scris si va cuprinde:
    a) datele de identificare a contestatorului;
    b) obiectul plangerii;
    c) motivele de fapt si de drept;
    d) dovezile pe care se intemeiaza;
    e) semnatura si stampila contestatorului.
    Contestatorul poate depune in dovedirea plangerilor formulate acte care nu au fost avute in vedere de organul de control financiar.
    Plangerea prealabila nu poate avea ca obiect alte sume si masuri decat cele stabilite prin actul atacat.
    34. Plangerea prealabila se depune la directia din care face parte organul de control financiar al carui act este atacat, in termenele prevazute la art. 7 din Legea nr. 554/2004.
    In cazul in care plangerea prealabila este depusa la un organ necompetent din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, aceasta va fi inaintata, in termen de 5 zile de la data primirii, organului emitent al actului atacat.
    Plangerea prealabila formulata impotriva procesului-verbal de control financiar se solutioneaza de catre directia din care face parte organul de control financiar al carui act este atacat, printr-un compartiment special constituit.
    35. Plangerea prealabila poate fi retrasa de contestator pana la solutionarea acesteia. Organul de solutionare competent va comunica contestatorului decizia prin care se ia act de renuntarea la plangere.
    Prin retragerea plangerii prealabile nu se pierde dreptul de a se inainta o noua plangere in interiorul termenului general de depunere a acesteia.
    36. In solutionarea plangerii prealabile, organul competent se pronunta prin decizie.
    Decizia in solutionarea plangerii prealabile este definitiva in sistemul cailor administrative de atac.
    37. Decizia se emite in forma scrisa si va cuprinde: preambulul, considerentele si dispozitivul.
    a) Preambulul cuprinde: denumirea organului de control investit cu solutionarea, numele sau denumirea contestatorului, sediul social al acestuia, numarul de inregistrare a plangerii prealabile la organul de solutionare competent si obiectul cauzei.
    b) Considerentele cuprind motivele de fapt si de drept care au format convingerea organului de control competent in emiterea deciziei.
    c) Dispozitivul cuprinde solutia pronuntata, calea de atac, termenul in care aceasta poate fi exercitata si instanta competenta.
    Decizia se semneaza de catre conducatorul directiei din care face parte organul de control financiar al carui act a fost atacat.
    38. In solutionarea plangerii prealabile organul de control competent va verifica motivele de fapt si de drept care au stat la baza emiterii procesului-verbal de control financiar. Analiza plangerii prealabile se face in raport de sustinerile partilor, de dispozitiile legale invocate de acestea si de documentele existente la dosarul cauzei. Solutionarea plangerii prealabile se face in limitele sesizarii.
    Organul de solutionare competent pentru lamurirea cauzei poate solicita punctul de vedere al directiilor de specialitate din minister sau al altor institutii si autoritati.
    Prin solutionarea plangerii prealabile nu se poate crea o situatie mai grea contestatorului in propria cale de atac.
    39. Prin decizie plangerea prealabila va putea fi admisa, in totalitate sau in parte, ori respinsa.
    In cazul admiterii plangerii se decide, dupa caz, anularea totala sau partiala a actului atacat.
    40. Daca organul de solutionare competent constata neindeplinirea unei conditii procedurale, plangerea prealabila va fi respinsa fara a se proceda la analiza pe fond a cauzei.
    Plangerea prealabila nu poate fi respinsa daca poarta o denumire gresita.
    41. Decizia se comunica contestatorului, precum si organului emitent al actului atacat.
    Deciziile emise in solutionarea plangerilor prealabile pot fi atacate la instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta.

    IV. Evidenta, urmarirea si raportarea rezultatelor activitatii de control financiar

    42. Compartimentele de lucru din directia de control financiar si structurile subordonate din cadrul directiilor generale din teritoriu vor asigura, ori de cate ori este necesar, urmarirea la agentii economici controlati a aplicarii masurilor stabilite in timpul controlului sau a celor transmise prin documentele de valorificare.
    43. Pentru fiecare proces-verbal de control financiar se va intocmi fisa rezultatelor controlului, conform modelului prezentat in anexa nr. 5. In fisa se vor inscrie constatarile proprii ale echipei de control.
    44. Datele din fisa rezultatelor controlului se vor organiza in evidente informatizate. Aceste evidente vor servi la aprecierea activitatii desfasurate de organele de control financiar, a calitatii activitatii aparatului de control si imbunatatirii managementului controlului.
    45. Structurile subordonate din cadrul directiilor generale din teritoriu vor raporta Directiei de control financiar controalele efectuate si rezultatele acestora, dupa cum urmeaza:
    a) la termenele fixate, prin program sau tematica, ori in termen de 5 zile de la finalizarea controlului financiar;
    b) in termen de 10 zile de la incheierea trimestrului, Raportul privind modul de realizare a programului de control pe trimestrul incheiat.
    46. Directia de control financiar va prezenta conducerii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala raportul anual asupra activitatii aparatului de control din centrala si din teritoriu.

    ANEXA 1
    la normele metodologice

    MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
    AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
    Directia de control financiar

                                                  Nr. .......................

                           AVIZ DE CONTROL FINANCIAR

    Denumirea agentului economic: ............................................
    Codul de identificare fiscala: ...........................................
    Sediul social: ...........................................................
    Domnului/Doamnei presedinte al consiliului de administratie/director general

    Va facem cunoscut ca, incepand cu data de ......................, veti face obiectul unui control financiar, avand ca obiective:
    - executia bugetului de venituri si cheltuieli;
    - administrarea si gestionarea resurselor materiale si financiare;
    - respectarea disciplinei financiar-contabile si fiscale in conformitate cu reglementarile in domeniu;
    - verificarea modului de organizare si conducere a evidentei financiare si contabile;
    - calitatea activitatii manageriale.
    Va rugam sa luati masurile necesare pentru a pune la dispozitie organelor de control financiar toate documentele financiare, contabile si fiscale si alte elemente justificative relevante si pentru a asigura toate conditiile necesare bunei desfasurari a controlului financiar, potrivit prevederilor art. 8 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii financiare, cu modificarile ulterioare.
    In masura in care contabilitatea dumneavoastra este informatizata, urmeaza sa asigurati ansamblul informatiilor, datelor si documentelor arhivate in format electronic, precum si aplicatiile informatice cu ajutorul carora s-au intocmit.
    Pe parcursul controlului financiar aveti dreptul de a beneficia de asistenta de specialitate si/sau juridica.
    Controlul financiar se va desfasura cu respectarea prevederilor Legii nr. 30/1991, cu modificarile ulterioare, ale Codului fiscal, ale Codului de procedura fiscala si ale altor reglementari legale in materie.
    Mentionam ca aveti posibilitatea de a solicita o singura data amanarea datei de incepere a controlului financiar pentru motive justificate.
    Prezentul aviz de control financiar a fost emis in baza Ordinului ministrului finantelor publice nr. 889/2005.

               Conducatorul activitatii de control financiar,
             .................................................
             (functia, numele, prenumele, semnatura, stampila)

    Persoana de contact: ........................... Telefon: .................

    ANEXA 2
    la normele metodologice

                      PROCES-VERBAL DE CONTROL FINANCIAR
                      incheiat la data de ..............

    Procesul-verbal de control financiar se intocmeste de echipa de control financiar pentru consemnarea aspectelor constatate ca urmare a verificarii obiectivelor stabilite prin tematica de control si dispunerea de masuri pentru remedierea deficientelor semnalate.

    CAP. 1
    Date privind controlul financiar

    Prezentarea organelor de control financiar care efectueaza verificarea si care intocmesc procesul-verbal de control financiar, precizandu-se, pentru fiecare, numele si prenumele, functia, numarul legitimatiei, directia din care face parte si numarul/data ordinului de serviciu
    De asemenea, se vor preciza:
    - temeiul legal al efectuarii controlului financiar;
    - numarul si data transmiterii avizului de control. In cazul in care data inceperii controlului financiar a fost amanata, se vor specifica numarul si data acordului, precum si noul termen aprobat;
    - numarul de inregistrare si data inceperii controlului financiar inscrisa in Registrul unic de control;
    - perioada supusa verificarii;
    - perioada in care s-a desfasurat controlul financiar, precum si locul de desfasurare;
    - definirea obiectivului controlului financiar in corelatie cu tematica inscrisa in ordinul de serviciu.

    CAP. 2
    Date privind agentul economic

    2.1. Datele de identificare a agentului economic: denumirea, sediul social, numarul de inregistrare la oficiul registrului comertului, codul de identificare fiscala, data de la care a devenit platitor de T.V.A. - prin optiune sau prin depasirea plafonului legal, codul CAEN (activitatea principala desfasurata), forma de proprietate
    2.2. Marimea capitalului social si modificarile intervenite in structura acestuia, actionari (cu pondere semnificativa in capitalul social)
    2.3. Date generale privind programele si strategiile specifice sectorului de activitate al agentului economic
    2.4. Titluri de participare detinute la alte societati, pe termen lung sau speculative
    2.5. Obiectul de activitate
    2.6. Prezentarea tuturor conturilor bancare in comparatie cu cele cuprinse in declaratiile depuse la Administratia Finantelor Publice
    2.7. Verificarea evidentei documentelor cu regim special, cu prezentarea actelor cu care au fost achizitionate: plaja de numere pentru facturile achizitionate, facturile utilizate, alte documente cu regim special, documente cu regim special anulate, stocul celor ramase
    2.8. Prezentarea subunitatilor contribuabilului cu precizari specifice, daca este cazul, pentru cele care prezinta un interes deosebit (declararea punctelor de lucru, respectarea regimului autorizarilor, antrepozit fiscal, utilizator final)
    2.9. Persoanele care asigura conducerea activitatii agentului economic verificat
    2.10. Modul de ducere la indeplinire a masurilor dispuse prin actele de control anterioare.

    CAP. 3
    Executia bugetului de venituri si cheltuieli

    3.1. Rezultatele financiare obtinute in perioada controlata:
    - analiza executiei bugetelor de venituri si cheltuieli, in structura (gradul de realizare a veniturilor, de efectuare a cheltuielilor si obtinerea rezultatelor, gradul de realizare a principalilor indicatori economico-financiari, cauzele nerealizarilor sau depasirilor, responsabilitati, concluzii etc.).
    3.2. Modul de fundamentare si realizare a veniturilor si cheltuielilor:
    - analiza comparativa, in dinamica, a evolutiei cheltuielilor, veniturilor, rezultatelor si principalilor indicatori economico-financiari, in preturi curente si comparabile, determinarea trendului eficientei activitatii economice desfasurate;
    - analiza critica a cheltuielilor efectuate, a incadrarii acestora in prevederile legale, a necesitatii, realitatii, legalitatii si oportunitatii angajarii lor, influentele deficientelor constatate asupra executiei bugetului de venituri si cheltuieli, a indicatorilor economico-financiari, precum si asupra principiului fidelitatii situatiilor de sinteza si raportare;
    - analiza modului de realizare a veniturilor si inregistrarea corecta si in totalitate a acestora in contabilitate, in perioada la care se refera, influentele deficientelor constatate asupra executiei bugetului de venituri si cheltuieli, a indicatorilor economico-financiari, precum si asupra principiului fidelitatii situatiilor de sinteza si raportare;
    - corelarea datelor inscrise in bugetul de venituri si cheltuieli cu cele prevazute in programele si strategiile specifice sectorului de activitate al agentului economic.

    CAP. 4
    Administrarea si gestionarea resurselor materiale si financiare

    4.1. Modul de gestionare a bunurilor din domeniul public si privat al statului, aflate in administrarea agentului economic. In acest sens se vor urmari:
    - efectuarea inventarierii anuale a bunurilor din domeniul public al statului, aflate in administrarea agentului economic;
    - verificarea listelor de inventariere pentru bunurile depreciate, inutilizabile, deteriorate sau greu vandabile, comenzi in curs, precum si creantele si obligatiile incerte sau in litigiu;
    - modul de evidentiere, legalitatea miscarilor si transferurilor, inregistrarea in contabilitate a bunurilor apartinand domeniului public si privat al statului;
    - conservarea si intretinerea bunurilor apartinand domeniului public si privat al statului.
    4.2. Modul de gestionare a patrimoniului propriu al agentilor economici:
    - inventarierea anuala a elementelor de activ si pasiv, precum si a bunurilor detinute cu orice titlu apartinand altor persoane juridice si fizice conform reglementarilor legale;
    - stabilirea rezultatelor inventarierii, modul de verificare si inregistrare a acestora in contabilitate.
    4.3. Respectarea modului de utilizare a subventiilor, alocatiilor si transferurilor acordate de la bugetul general consolidat al statului. In acest sens se vor urmari:
    - verificarea notelor de fundamentare privind solicitarea alocatiilor si subventiilor;
    - verificarea si avizarea transferurilor si subventiilor acordate de la bugetul general consolidat al statului in baza actelor normative date in aplicarea legii bugetare anuale si altor acte normative;
    - verificarea modului de utilizare a sumelor reprezentand transferuri si subventii acordate de la bugetul general consolidat al statului.
    4.4. Respectarea prevederilor legale in domeniul achizitiilor publice:
    - verificarea incadrarii achizitiilor in programul anual de investitii;
    - legat de respectarea procedurii de achizitii publice, se vor verifica: anuntul/invitatia de participare la procedura de achizitii, documentarea pentru elaborarea si prezentarea ofertei, actul de numire a comisiei de evaluare a ofertelor prezentate si hotararea comisiei privind oferta castigatoare.
    4.5. Modul de utilizare a creditelor interne sau externe cu garantia statului:
    - existenta scrisorilor de garantie emise de stat privind imprumuturile externe contractate de agentii economici, concordanta scrisorii de garantie cu acordul de imprumut extern;
    - verificarea conventiilor de garantie incheiate intre Ministerul Finantelor Publice, in calitate de garant, si beneficiarul scrisorii de garantie, respectiv rambursarea ratelor scadente, comisionul de risc si dobanzile aferente imprumuturilor garantate de stat;
    - modul de constituire si rambursare a ratelor scadente, a comisionului de risc si a dobanzilor aferente imprumuturilor cu garantia statului;
    - modul de respectare a utilizarii creditelor obtinute cu garantia statului, conform destinatiilor prevazute in actele normative.
    4.6. Modul de realizare si evidentiere a veniturilor totale. In acest sens se vor urmari:
    - modul de derulare a contractelor economice incheiate cu partenerii interni si externi, de respectare a prevederilor contractuale;
    - modul de fundamentare a preturilor si tarifelor;
    - modul de respectare a legalitatii si eficientei eventualelor asocieri cu terte persoane, urmarindu-se daca au fost cazuri de achizitionari prin intermediari (societati comerciale cu capital privat), precum si daca au fost efectuate plati cu anticipatie la aprovizionarile cu marfuri, executari de lucrari sau prestari de servicii;
    - nivelul chiriilor percepute si incasate, stadiul de incasare a contractelor de inchiriere catre terti a mijloacelor fixe si a activelor din patrimoniul agentului economic (cauzele incasarii cu intarziere fata de scadente, responsabilitati etc.);
    - verificarea contului de "venituri realizate in avans", in sensul realitatii continutului sau.
    4.7. Modul de utilizare a resurselor financiare. In acest sens se va urmari modul de respectare a legalitatii, realitatii, oportunitatii si eficientei urmatoarelor categorii de cheltuieli:
    - cheltuieli de deplasare in tara si in strainatate a angajatilor agentului economic, inclusiv cu mijloacele de transport proprii;
    - cheltuieli de protocol, reclama si publicitate, cheltuieli cu sponsorizarea si incadrarea acestora in limitele de deductibilitate fiscala prevazute de lege;
    - cheltuieli cu provizioanele si verificarea modului de constituire a acestora, urmarindu-se daca sunt deductibile din punct de vedere fiscal;
    - cheltuieli aferente iesirilor din vanzare/casare/lipsa imobilizarilor, respectiv a celor privind consumul diferitelor elemente de stocuri, existenta documentelor primare care atesta aceste operatiuni si urmarirea deductibilitatii acestora;
    - cheltuieli cu redevente, locatii de gestiune si chirii;
    - cheltuieli cu intretinerea si reparatiile;
    - cheltuieli privind asigurarile si protectia sociala;
    - cheltuieli cu serviciile bancare, dobanzile bancare;
    - cheltuieli cu sconturile acordate;
    - cheltuieli cu diferentele de curs valutar;
    - cheltuieli cu achizitia autoturismelor de lux, case de vacanta.

    CAP. 5
    Respectarea disciplinei financiar-contabile

    5.1. Organizarea si exercitarea controlului financiar propriu al agentului economic:
    - modul de organizare si exercitare a controlului financiar preventiv, atat in faza de contractare, cat si in faza de plata, in conformitate cu reglementarile legale;
    - modul de organizare si exercitare a controlului financiar de gestiune (structuri, planuri de verificare, respectarea planurilor de verificare, frecventa, obiective, mod de exercitare, rezultate, valorificare, masuri, deficiente, implicatii financiare etc.);
    - modul de organizare si exercitare a auditului intern.
    5.2. Organizarea si conducerea contabilitatii financiare:
    - modul de inregistrare cronologica si sistematica in contabilitate a tuturor documentelor justificative privind bunurile mobile si imobile, disponibilitatile banesti, titlurile de valoare, drepturile si obligatiile, precum si modificarile intervenite in urma operatiunilor patrimoniale efectuate;
    - conducerea la zi si in forma prevazuta de lege a registrelor de contabilitate obligatorii;
    - verificarea corelatiilor dintre datele inscrise in registrele de contabilitate si datele inscrise in documentele centralizatoare si de sinteza;
    - modul de utilizare a conturilor, in sensul respectarii continutului si functionalitatii acestora, asa cum este prevazut in normele de aplicare a planului contabil general (se va avea in vedere modul de inregistrare in ceea ce priveste corespondenta dintre natura operatiilor economice si continutul conturilor contabile, cu implicatii asupra reflectarii in mod fidel in situatiile financiare si fiscale ale agentului economic);
    - inregistrarea operatiunilor in contabilitate pe baza de documente, care au calitatea de documente justificative, conform Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
    - modul de gestionare si utilizare a formularelor cu regim special, conform prevederilor legale;
    - modul de efectuare a operatiunilor de reevaluare a imobilizarilor corporale, in conformitate cu prevederile legale.
    5.3. Organizarea si conducerea contabilitatii de gestiune:
    - modul de fundamentare a cheltuielilor care reflecta consumuri (norme de consum, realitatea pierderilor, deprecieri, modificari de stocuri);
    - inregistrarea operatiilor privind colectarea si repartizarea cheltuielilor pe destinatii, respectiv pe activitati, sectii, faze de fabricatie, centre de costuri, centre de profit, dupa caz, precum si calculul costului de achizitie, de productie, de prelucrare a bunurilor intrate, obtinute, lucrarilor executate, serviciilor prestate, productiei in curs de executie, imobilizarilor in curs etc.
    5.4. Intocmirea situatiilor financiare si contabile:
    - modul de intocmire a situatiilor financiare si contabile in conformitate cu prevederile legale.
    5.5. Constituirea garantiilor gestionare:
    - constituirea garantiilor gestionare potrivit reglementarilor in vigoare si actualizarea periodica a acestora;
    - constituirea si depunerea garantiilor la numirea administratorilor si a cenzorilor conform prevederilor legale.
    5.6. Respectarea disciplinei de casa:
    - justificarea avansurilor in termenul legal, pentru cheltuielile de aprovizionare cu marfuri si pentru alte plati care se fac in localitatea in care agentul economic are sediul;
    - justificarea avansurilor in termenul legal, pentru cheltuielile de protocol sau pentru organizarea de conferinte, simpozioane si alte asemenea actiuni, in limitele aprobate de conducatorul agentului economic;
    - justificarea avansurilor in termenul legal pentru cheltuielile de deplasare in interes de serviciu, in limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, diurnei, indemnizatiei si cazarii pe timpul deplasarii.

    CAP. 6
    Calitatea managementului

    - Modul de indeplinire a criteriilor de performanta;
    - realizarea obiectivelor prevazute in programele si strategiile multianuale.

    CAP. 7
    Concluzii si masuri finale

    - Sinteza principalelor deficiente in administrarea si gestionarea resurselor materiale si financiare;
    - sinteza principalelor deficiente in aplicarea reglementarilor financiare, contabile si fiscale.
    La terminarea controlului financiar au fost restituite toate actele si documentele puse la dispozitie organelor de control, cu exceptia celor retinute, pentru care s-a intocmit proces-verbal de ridicare de inscrisuri.
    Asupra modului de ducere la indeplinire a masurilor dispuse prin prezentul proces-verbal de control financiar veti comunica la Directia de control financiar sau la structura de control financiar din cadrul directiei generale a finantelor publice teritoriale, dupa caz, pana la data de ........... .
    Prezentul proces-verbal de control financiar s-a intocmit in 3 (trei) exemplare, inregistrate in Registrul unic de control sub nr. ....., din care un exemplar a fost lasat agentului economic, iar doua exemplare au fost luate de organele de control financiar.
    Impotriva procesului-verbal de control financiar se poate depune plangere prealabila la organul emitent, in termenele prevazute la art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004.

    ANEXA 3
    la normele metodologice

                              NOTA EXPLICATIVA

    Subsemnatul/Subsemnata .............................................., avand calitatea de ............................. la ................................., de la data de ............/............/................, domiciliat/domiciliata in ......................, judetul/sectorul ........................... bd./str. ..................... nr. ..., bl. ...., sc. ..., et. ..., ap. ...., telefon ..............., legitimat cu B.I./C.I./Pasaport seria .................., nr. ................, eliberat de .......................... la data de ........./......./......., CNP ........................, la intrebarile puse de ........................., avand functia de ................................. in cadrul Ministerului Finantelor Publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala - Directia (generala) .............................. in baza art. 8 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii financiare, cu modificarile ulterioare, dau urmatoarele explicatii:

    1. Intrebare: ............................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
    1. Raspuns: ..............................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
    2. Intrebare: ............................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
    2. Raspuns: ..............................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
    3. Daca mai aveti ceva de adaugat?
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................

           Data si semnatura
    ..............................

                                               Data in fata noastra.
                                                 Echipa de control
                                ................................................
                                ................................................
                                ................................................
                                (numele, prenumele, nr. legitimatiei, semnatura)

    ANEXA 4
    la normele metodologice

    MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
    AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
    Directia de control financiar
    Nr. de inregistrare ..../....

                              DISPOZITIE OBLIGATORIE

    Agentul economic verificat: ..............................................
    - sediul social ..........................................................
    - codul de identificare fiscala ..........................................
    - nr. de inregistrare la registrul comertului ............................
    In baza art. 7 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii financiare, cu modificarile ulterioare,

                                      DISPUN:

    I. (masuri pentru inlaturarea si prevenirea neregulilor constatate in activitatea financiar-contabila);
    II. (masuri privind suspendarea unor dispozitii care nu sunt in concordanta cu reglementarile financiar-contabile in vigoare);
    III. (alte masuri care se impun, in functie de abaterile consemnate in procesele-verbale de control financiar).

_________________________________________________________________________
          Aprobat,                  Avizat,               Intocmit,
_________________________________________________________________________
Conducatorul activitatii de    Sef serviciu (birou)   Organ de control
control financiar (functia)    coordonator            financiar
_________________________________________________________________________
Numele si prenumele            Numele si prenumele    Numele si prenumele
_________________________________________________________________________
Semnatura si stampila          Semnatura              Semnatura
_________________________________________________________________________

    ANEXA 5
    la normele metodologice

                         FISA REZULTATELOR CONTROLULUI

    1. Echipa de control .....................................................
    2. Agentul economic verificat: ...........................................
    - sediul social ..........................................................
    - codul de identificare fiscala ..........................................
    - nr. de inregistrare la registrul comertului ............................
    3. Denumirea actiunii:
    4. Data:  - inceperii actiunii;
              - terminarii actiunii.
    5. Nr. zile/om utilizate:
    6. Perioada cuprinsa in control:
    7. Contraventii aplicate:
    - numar;
    - valoare.
    8. Amenzi incasate:
    - numar;
    - valoare.
    9. Valori confiscate:
    10. Imputatii:
    - numar;
    - valoare.
    11. Acte inaintate organelor abilitate prin lege pentru efectuarea cercetarilor:
    - numar;
    - valoare.
    12. Diferente in gestiune:
    13. Alte rezultate:



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 889/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 889 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu