REGULAMENT Nr. 3 din 25 martie 2004
privind procedura de mediere a diferendelor aparute in executarea
transferurilor transfrontaliere
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 296 din 5 aprilie 2004
Avand in vedere prevederile art. 10 alin. (3) lit. b) din Ordonanta
Guvernului nr. 6/2004 privind transferurile transfrontaliere,
in temeiul art. 50 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale
a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare,
Banca Nationala a Romaniei emite prezentul regulament.
Art. 1
Medierea diferendelor aparute intre institutiile din Romania care
efectueaza transferuri transfrontaliere cu o valoare mai mica decat echivalentul
a 50.000 euro si clientii acestora cu ocazia executarii acestor operatiuni se
realizeaza, la cerere, de catre Banca Nationala a Romaniei prin compartimentul
specializat din cadrul Directiei juridice.
Art. 2
Orice client, astfel cum este definit la art. 2 alin. (1) lit. h) din
Ordonanta Guvernului nr. 6/2004 privind transferurile transfrontaliere, poate
adresa Bancii Nationale a Romaniei o cerere pentru medierea diferendelor
aparute intre acesta si institutiile din Romania implicate in executarea
acestor transferuri.
Art. 3
Compartimentul specializat in medierea diferendelor, denumit in continuare
compartimentul specializat, este compus din 5 membri. Dintre acestia se alege
trimestrial o comisie de mediere formata din 3 persoane, una exercitand functia
de presedinte.
Functia de presedinte al comisiei de mediere va fi indeplinita prin
rotatie, trimestrial, de catre toti membrii compartimentului specializat.
Coordonarea activitatii compartimentului specializat intra in atributiile
directorului sau, dupa caz, ale directorului adjunct al Directiei juridice.
Lucrarile de secretariat ale comisiei de mediere vor fi realizate de catre
un referent, iar documentele realizate in activitatea de mediere vor fi
arhivate pe termen de 5 ani.
Comisia de mediere se intruneste cel putin o data pe luna la sediul Bancii
Nationale a Romaniei sau la sediul indicat partilor in scrisoarea de convocare
transmisa.
Art. 4
Cererea pentru medierea diferendelor, denumita in continuare cererea de
mediere, poate fi formulata numai daca a fost indeplinita procedura prealabila
de rezolvare a plangerilor adresate de client institutiei implicate in
efectuarea transferurilor transfrontaliere, iar aceasta nu a intreprins nici un
demers pentru solutionarea plangerii, nu a reusit solutionarea acesteia pe cale
amiabila sau nu a formulat un raspuns la plangerea inaintata de client.
Art. 5
Cererea de mediere se depune la sediul Bancii Nationale a Romaniei, str.
Lipscani nr. 25, sectorul 3, Bucuresti, si va fi insotita de:
a) dovada ca s-a solicitat solutionarea diferendului institutiei implicate
in efectuarea transferului;
b) orice acte pe care clientul le detine in legatura cu operatiunile
privind executarea transferului respectiv.
Art. 6
Cererea de mediere se inregistreaza in Registrul de mediere, care va
cuprinde numarul de inregistrare, datele necesare identificarii reclamantului,
a institutiei reclamate, informatii privind obiectul cererii, data si ora la
care s-a stabilit sa aiba loc medierea.
Art. 7
In cazul in care documentele depuse si eventualele sustineri ale partilor
sunt edificatoare, compartimentul specializat va stabili un termen pentru
medierea diferendului si va convoca partile, cu mentiunea ca pot fi reprezentate
la dezbaterile comisiei inclusiv de catre avocati.
Art. 8
Convocarea se va face cu cel putin 15 zile calendaristice inainte de data
fixata pentru mediere, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, si
va contine: data, ora si locul stabilit pentru desfasurarea medierii, precum si
precizarea ca, la cererea partilor, se poate analiza diferendul supus medierii
si in lipsa reclamantului si/sau a institutiei reclamate.
La convocare se anexeaza copie de pe cererea de mediere.
Art. 9
In situatia in care compartimentul specializat apreciaza ca pentru
formularea unui punct de vedere ii sunt necesare documente si/sau informatii
suplimentare, va solicita, in termen de 5 zile calendaristice de la
inregistrarea cererii de mediere la Banca Nationala a Romaniei, remiterea
acestora de catre institutia implicata in efectuarea transferului.
Art. 10
Institutia este obligata ca, in termen de 10 zile calendaristice de la data
confirmarii de primire a solicitarii, sa transmita compartimentului specializat
documente si/sau informatii, cum ar fi:
a) valoarea operatiunii, asa cum rezulta din ordinul de transfer emis de
client;
b) valoarea tuturor cheltuielilor/taxelor si comisioanelor suportate de
institutie;
c) data la care contul ordonatorului a fost debitat;
d) data la care contul beneficiarului a fost creditat;
e) cursul/cursurile de schimb utilizate, daca este cazul;
f) institutia intermediara, daca este cazul;
g) termenul limita agreat de parti pana la care sumele aferente
transferului transfrontalier urmeaza sa fie creditate in contul institutiei
beneficiarului sau sunt puse la dispozitia acestuia sub forma de numerar;
h) dovada acordurilor scrise, incheiate intre client si institutie, cu
privire la modul de efectuare a transferurilor transfrontaliere, daca acestea
exista;
i) dovada acordului beneficiarului pentru situatiile in care costurile
legate de transferul transfrontalier urmeaza sa fie suportate integral sau
partial de catre acesta;
j) orice alte documente sau informatii necesare pentru solutionarea
diferendului.
Art. 11
Pentru situatia prevazuta la art. 7, comisia de mediere din cadrul
compartimentului specializat va formula o solutie in maximum 30 de zile de la
data inregistrarii cererii de mediere.
In situatia prevazuta la art. 9, termenul de solutionare a diferendelor se
va prelungi cu un nou termen de 30 de zile, care va curge de la data primirii
documentelor si/sau a informatiilor solicitate.
Art. 12
Rezultatul medierii se consemneaza intr-un raport. Raportul se intocmeste
de comisia de mediere si va fi semnat de toti membrii acesteia, iar in situatia
existentei unei opinii divergente, aceasta va fi consemnata separat.
Concluziile raportului vor fi inscrise in registrul prevazut la art. 6.
Termenul de comunicare este de 5 zile de la data redactarii raportului.
Art. 13
Concluziile consemnate in raport nu au caracter obligatoriu pentru partile
interesate si nu intra sub incidenta dispozitiilor art. 83 din Legea privind
activitatea bancara nr. 58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 14
Partea nemultumita de solutia formulata de compartimentul specializat se
poate adresa instantei judecatoresti competente, pentru care solutia formulata
in raport are caracter consultativ.
Art. 15
Prezentul regulament intra in vigoare in termen de 3 zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Isarescu