REGULAMENT din 2005
de organizare si functionare a Consiliului pentru Dezvoltare Regionala al
Regiunii de Dezvoltare Sud-Muntenia
ACT EMIS DE: CONSILIUL PENTRU DEZVOLTARE REGIONALA SUD-MUNTENIA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 325 din 18 aprilie 2005
CAP. 1
Organizarea Consiliului pentru Dezvoltare Regionala al Regiunii de
Dezvoltare Sud-Muntenia
Art. 1
(1) Consiliul pentru Dezvoltare Regionala al Regiunii de Dezvoltare
Sud-Muntenia, denumit in continuare Consiliul, este organismul regional
deliberativ, fara personalitate juridica, care este constituit si functioneaza
pe principii parteneriale la nivelul regiunii de dezvoltare Sud-Muntenia, in
scopul coordonarii activitatilor de elaborare si monitorizare ce decurg din
politicile de dezvoltare regionala.
(2) Consiliul isi desfasoara activitatile in concordanta cu obiectivele
politicii regionale stabilite prin Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea
regionala in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
577 din 29 iunie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in
continuare Legea nr. 315/2004.
(3) Regiunea de dezvoltare Sud-Muntenia, denumita in continuare regiunea,
are in componenta sa judetele: Arges, Calarasi, Dambovita, Giurgiu, Ialomita,
Prahova si Teleorman.
(4) La nivelul regiunii se organizeaza Agentia pentru Dezvoltare Regionala
Sud-Muntenia, denumita in continuare Agentia, organism neguvernamental,
nonprofit, de utilitate publica, cu personalitate juridica si care functioneaza
in conditiile Legii si ale statutului aprobat de Consiliu.
Art. 2
(1) Consiliul este alcatuit din 28 de membri, cate 4 de la nivelul fiecarui
judet care compune regiunea, dupa cum urmeaza:
a) presedintele consiliului judetean;
b) reprezentantul consiliilor locale municipale;
c) reprezentantul consiliilor locale orasenesti;
d) reprezentantul consiliilor locale comunale.
(2) De regula, reprezentantul consiliilor locale municipale este primarul
municipiului resedinta de judet, dupa cum reprezentantii celorlalte categorii
de consilii locale sunt primari.
Art. 3
(1) Consiliul alege un presedinte si un vicepresedinte, care nu pot fi
reprezentanti ai aceluiasi judet; aceste functii sunt indeplinite, prin
rotatie, pentru cate un mandat de un an, de catre presedintii consiliilor
judetene.
(2) La numirea presedintelui Consiliului, functia de vicepresedinte va fi
detinuta de presedintele consiliului judetean al carui judet urmeaza sa preia
mandatul de presedinte.
(3) In cazul in care presedintele nu isi poate indeplini atributiile,
acestea vor fi preluate, de drept si integral, de catre vicepresedinte.
(4) In absenta presedintelui si a vicepresedintelui, lucrarile sedintelor
Consiliului vor fi conduse de catre un presedinte de consiliu judetean, ales
prin votul deschis al majoritatii membrilor prezenti la sedinta.
Art. 4
Secretariatul Consiliului, denumit in continuare secretariat, este
constituit din personal specializat din cadrul Agentiei, desemnat de directorul
acesteia.
Art. 5
(1) La fiecare sedinta a Consiliului participa de drept, fara a putea vota,
directorul Agentiei.
(2) Prefectii judetelor prevazute la art. 1 alin. (3) pot participa, fara
drept de vot, la lucrarile Consiliului.
(3) In functie de problematica supusa dezbaterii, la lucrarile sedintelor
Consiliului pot asista si lua cuvantul, in calitate de invitat al membrilor
Consiliului sau al directorului Agentiei, fara drept de vot, si alte persoane,
cum ar fi: reprezentanti ai unor organisme internationale, reprezentanti ai
administratiei publice centrale si locale, ai institutiilor si organizatiilor
cu atributii in domeniul dezvoltarii regionale, reprezentanti ai societatii
civile si parteneri socioeconomici relevanti; acestia pot face propuneri pe
care Consiliul le poate dezbate si supune la vot, daca este cazul.
(4) In cazul reuniunilor Consiliului in cadrul carora se supun spre avizare
sau aprobare proiecte de dezvoltare regionala conform prevederilor art. 7 alin.
(2) lit. c) si d) din Legea nr. 315/2004, membrii acestuia si invitatii
semneaza o declaratie de confidentialitate si impartialitate.
(5) Nerespectarea prevederilor legale privind conflictul de interese,
precum si a declaratiilor de confidentialitate atrage raspunderea membrilor
Consiliului si se pedepseste potrivit legii; in cazul in care se constata
vinovatia unui membru al Consiliului, oricare ar fi functia sa, acesta nu mai
poate detine calitatea de membru si nici nu poate fi reales pe o perioada de
cel putin 5 ani de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti.
CAP. 2
Functionarea Consiliului
Art. 6
(1) Reuniunile Consiliului se pot desfasura numai in prezenta a cel putin
jumatate plus unu din numarul membrilor care il constituie si cu conditia
reprezentarii tuturor judetelor din cadrul regiunii.
(2) Daca la o sedinta a Consiliului nu sunt intrunite conditiile de
participare prevazute la alin. (1), atunci ea se amana, urmand sa fie convocata
o noua sedinta in termen de cel mult 15 zile lucratoare. Sedinta convocata in
urma unei amanari se desfasoara chiar daca nu intruneste conditiile prevazute
la alin. (1), iar hotararile adoptate de Consiliu in cadrul acestei sedinte
sunt obligatorii.
(3) Membrii Consiliului care nu pot participa la reuniunile acestuia
desemneaza, prin mandat scris, un inlocuitor; acesta trebuie sa fie
reprezentantul aceleiasi categorii de autoritati din care face parte membrul
care nu poate participa si are toate prerogativele acestuia pe durata sedintei
respective.
(4) Mandatul prevazut la alin. (3), prin care sunt prezentate si motivele
neparticiparii la sedinta respectiva, se depune si se inregistreaza inainte de
inceperea lucrarilor acesteia, la secretariat. Un membru al secretariatului ii
aduce la cunostinta presedintelui Consiliului care sunt membrii absenti, precum
si persoanele care participa pe baza de mandat.
(5) In exercitarea atributiilor ce ii revin Consiliul adopta hotarari,
presedintele Consiliului depunand toate eforturile ca acestea sa fie insusite
prin consens. Daca nu este posibil sa se realizeze consensul, hotararea
respectiva este supusa la vot si se adopta cu votul deschis al majoritatii
membrilor prezenti la sedinta. In caz de paritate, votul presedintelui este
decisiv.
(6) Hotararile adoptate se comunica Consiliului national pentru dezvoltare
regionala, membrilor Consiliului, precum si celor interesati, prin grija
secretariatului, in termen de 15 zile lucratoare de la data adoptarii.
Art. 7
(1) Sedintele ordinare ale Consiliului se desfasoara trimestrial, la
convocarea presedintelui sau, in absenta acestuia, a vicepresedintelui. La
refuzul nejustificat al presedintelui de a convoca in termen sedintele ordinare
ale Consiliului, sarcina convocarii ii revine vicepresedintelui sau unei treimi
din numarul membrilor Consiliului.
(2) In cazuri deosebite, sedintele extraordinare ale Consiliului se pot
organiza la convocarea persoanelor prevazute la alin. (1), precum si la
solicitarea unei treimi din numarul total al membrilor Consiliului, a
directorului Agentiei, precum si la cererea Consiliului national pentru
dezvoltare regionala. Solicitarea si/sau cererea trebuie transmise, in scris,
tuturor membrilor Consiliului.
(3) Ca exceptie de la prevederile art. 6 alin. (5) teza a doua, Consiliul
poate adopta hotarari prin procedura scrisa.
(4) Acordul membrilor Consiliului privind adoptarea hotararilor prin
procedura scrisa se transmite de catre acestia, in format electronic sau prin
fax, pe adresa presedintelui si a vicepresedintelui Consiliului, precum si pe
adresa secretariatului.
(5) Hotararile se considera aprobate in procedura scrisa, daca acordul este
dat de majoritatea membrilor Consiliului, in termen de 5 zile lucratoare de la
data primirii propunerii de hotarare. In caz de paritate, acordul presedintelui
este decisiv.
(6) In textul fiecarei hotarari adoptate prin procedura scrisa, conform
alin. (3) - (5), se specifica modalitatea de adoptare a acesteia.
(7) Hotararile adoptate in procedura scrisa se comunica de catre
secretariat, in termen de 5 zile lucratoare de la data adoptarii acestora,
institutiilor si persoanelor prevazute la art. 6 alin. (6).
Art. 8
(1) Convocarea si transmiterea invitatiilor la sedintele Consiliului se fac
in scris de catre secretariat, cu cel putin 10 zile lucratoare inainte de data
desfasurarii reuniunii. In mod obligatoriu acestea contin data, ora, locul
desfasurarii si ordinea de zi, precum si adresa de Internet de la care pot fi
obtinute informatii privind sedinta respectiva.
(2) In cazul membrilor Consiliului care opteaza pentru efectuarea
corespondentei prin intermediul postei electronice, convocarea, precum si orice
alt material se transmit, prin grija secretariatului, la adresa comunicata de
membrul respectiv.
(3) Ordinea de zi a sedintei Consiliului si, dupa caz, materialele care
urmeaza a fi supuse dezbaterii se publica pe pagina de Internet a Agentiei, cu
cel putin 7 zile lucratoare inainte de data sedintei.
Art. 9
(1) La inceputul fiecarei sedinte presedintele Consiliului supune la vot
ordinea de zi a acesteia, care se aproba cu votul majoritatii membrilor
prezenti.
(2) Ordinea de zi poate fi completata si cu alte probleme decat cele
comunicate initial, cu aprobarea a doua treimi din numarul membrilor prezenti.
(3) La sfarsitul fiecarei sedinte se propune, in principiu, data urmatoarei
sedinte ordinare.
CAP. 3
Atributiile Consiliului
Art. 10
(1) Consiliul are, potrivit prevederilor art. 7 alin. (2) si ale art. 9
lit. j) si n) din Legea nr. 315/2004, urmatoarele atributii principale:
a) analizeaza si aproba strategia si programele de dezvoltare regionala;
b) sprijina elaborarea in parteneriat a Planului national de dezvoltare;
c) aproba proiectele de dezvoltare regionala, selectionate la nivel
regional in concordanta cu prioritatile si metodologia elaborate de Consiliul
national pentru dezvoltare regionala, impreuna cu organismele regionale
specializate;
d) transmite Consiliului national pentru dezvoltare regionala, in vederea
aprobarii finantarii, portofoliul propus de proiecte pentru care se aplica o
procedura de selectie la nivel national;
e) aproba criteriile, prioritatile, alocarea si destinatiile resurselor Fondului
national pentru dezvoltare regionala;
f) prezinta Consiliului national pentru dezvoltare regionala propuneri
privind alocarea de resurse la Fondul national pentru dezvoltare regionala;
g) urmareste utilizarea fondurilor alocate din Fondul national pentru
dezvoltare regionala;
h) propune Consiliului national pentru dezvoltare regionala cuantumul
contributiilor anuale, in limita sumelor aprobate prin bugetele celor 7 judete
membre, alocate Fondului national pentru dezvoltare regionala, in vederea
finantarii politicilor regionale, precum si destinatia si esalonarile de plata
ale acestora;
i) atrage alte contributii financiare, locale si regionale, in vederea
realizarii obiectivelor regionale, sursele atrase constituindu-se ca venituri la
Fondul national pentru dezvoltare regionala;
j) aproba rapoartele de activitate semestriale intocmite de Agentie;
k) coordoneaza si sprijina dezvoltarea parteneriatelor regionale;
l) elaboreaza si aproba regulamentul propriu de organizare si functionare,
in conformitate cu Regulamentul-cadru de organizare si functionare a
consiliilor pentru dezvoltare regionala, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
1.256/2004;
m) avizeaza contractele, conventiile, acordurile, protocoalele, precum si
alte documente similare incheiate de catre Agentie cu tertii in domeniul
specific de activitate, inclusiv cu institutiile similare din cadrul Uniunii
Europene, si informeaza corespunzator Consiliul national pentru dezvoltare
regionala;
n) aproba Statutul de organizare si functionare a Agentiei, organigrama
acesteia, precum si statul de functii;
o) coordoneaza activitatile de mediatizare la nivel regional a politicilor
si obiectivelor de dezvoltare regionala, a programelor regionale finantate de
Uniunea Europeana, precum si pe cele privind utilizarea, la nivelul regiunii, a
fondurilor, asigurand transparenta si informarea corecta, rapida si in timp
util a cetatenilor, in special a intreprinzatorilor;
p) aproba rapoartele Agentiei in care sunt evidentiate stadiul,
dificultatile de implementare, precum si impactul programelor si proiectelor de
dezvoltare regionala, rapoarte care vor fi inaintate Consiliului national
pentru dezvoltare regionala;
q) aproba propunerile anuale ale bugetelor de venituri si cheltuieli
elaborate de Agentie;
r) indeplineste si atributiile ce ii revin in conformitate cu legislatia
privind zonele defavorizate;
s) aproba sigiliul, insemnele, sigla, misiunea, viziunea si valorile
Agentiei.
(2) Consiliul elaboreaza rapoarte semestriale, precum si un raport anual de
activitate. Aceste rapoarte se transmit spre informare Consiliului national
pentru dezvoltare regionala, in maximum 30 de zile calendaristice de la
sfarsitul perioadei pentru care a fost intocmit raportul.
(3) Consiliul il numeste si il elibereaza din functie pe directorul
Agentiei.
(4) Numirea directorului Agentiei se face prin concurs, in conformitate cu
prevederile art. 8 alin. (6) din Legea nr. 315/2004, precum si cu alte
reglementari in materie.
(5) Eliberarea din functie a directorului Agentiei se face de catre
Consiliu, cu votul majoritatii membrilor acestuia, in conformitate cu
prevederile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii si ale oricaror alte acte
normative care reglementeaza domeniul relatiilor de munca.
(6) Hotararea privind eliberarea din functie a directorului Agentiei se
transmite in scris, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data adoptarii
acesteia, spre informare Consiliului national pentru dezvoltare regionala. In
sedinta imediat urmatoare secretariatul Consiliului national pentru dezvoltare
regionala informeaza membrii acestui consiliu.
(7) Hotararea Consiliului privind eliberarea din functie a directorului
Agentiei este insotita de procesul-verbal detaliat al sedintei, precum si de
documentatia care sa ateste cauzele care au determinat eliberarea din functie a
acestuia.
(8) In cazul incetarii raporturilor de serviciu ale directorului Agentiei,
perioada de interimat va fi asigurata de catre o persoana din cadrul Agentiei,
desemnata de Consiliu si care are o experienta continua de cel putin 3 ani in
domeniul implementarii proiectelor de dezvoltare regionala. Pana la intrunirea
Consiliului, interimatul se asigura de catre persoana din cadrul Agentiei
desemnata de presedintele Consiliului.
Art. 11
Presedintele Consiliului are urmatoarele atributii principale:
a) convoaca, coordoneaza pregatirea si conduce sedintele Consiliului;
b) aproba proiectul ordinii de zi, precum si materialele ce urmeaza sa fie
transmise cu ocazia convocarii sedintelor Consiliului;
c) semneaza hotararile si procesele-verbale ale sedintelor Consiliului,
rapoartele semestriale, precum si raportul anual de activitate ale acestuia;
d) aproba modificarile la procesele-verbale ale sedintelor, tinand seama de
propunerile si de observatiile membrilor Consiliului, precum si de cele ale
secretariatului acestuia;
e) impreuna cu vicepresedintele reprezinta Consiliul in cadrul Consiliului
national pentru dezvoltare regionala;
f) este presedintele comisiei de examinare pentru postul de director al
Agentiei;
g) reprezinta regiunea si Consiliul in relatiile cu alte regiuni din tara
si din strainatate, precum si cu orice alte entitati;
h) indeplineste si alte atributii care rezulta din organizarea executarii
si din executarea in concret a prevederilor Legii nr. 315/2004 sau ale altor
acte normative, precum si insarcinarile date de Consiliu.
Art. 12
Vicepresedintele Consiliului are urmatoarele atributii:
a) preia atributiile presedintelui Consiliului, pe baza de mandat scris si
semnat de acesta, in cazul in care, din motive justificate, presedintele nu le
poate indeplini;
b) participa la organizarea sedintelor Consiliului;
c) face observatii si propuneri cu privire la continutul si modul de
intocmire a procesului-verbal al sedintei Consiliului;
d) impreuna cu presedintele reprezinta Consiliul in cadrul Consiliului
national pentru dezvoltare regionala;
e) indeplineste si alte atributii stabilite de Consiliu sau de presedintele
acestuia.
Art. 13
Secretariatul asigura realizarea urmatoarelor activitati principale:
a) pregatirea documentelor necesare convocarii reuniunilor Consiliului;
b) publicarea pe pagina de Internet a Agentiei a ordinii de zi a
sedintelor, a proceselor-verbale ale acestora, precum si a materialelor pentru
care Consiliul hotaraste publicarea;
c) convocarea si transmiterea invitatiilor la sedintele Consiliului,
conform prevederilor art. 7 alin. (1) si (2) si ale art. 8;
d) intocmirea proceselor-verbale ale sedintelor Consiliului si transmiterea
formei finale semnate de catre presedintele acestuia, precum si a hotararilor
Consiliului la Consiliul national pentru dezvoltare regionala, membrilor
Consiliului, precum si celor interesati, in termen de cel mult 15 zile
calendaristice de la data la care a avut loc sedinta;
e) inregistrarea acordului transmis prin procedura scrisa, conform art. 7
alin. (3) - (5), si transmiterea hotararilor adoptate, in termen de 5 zile lucratoare
de la data aprobarii acestora, institutiilor si persoanelor prevazute la art. 6
alin. (6);
f) redactarea rapoartelor semestriale, precum si a raportului anual de
activitate ale Consiliului si transmiterea acestora, dupa aprobarea lor de
catre Consiliu, in maximum 30 de zile calendaristice de la sfarsitul perioadei
mentionate, spre informare Consiliului national pentru dezvoltare regionala;
g) primirea si inregistrarea mandatelor scrise privind numirea unor
inlocuitori la sedintele Consiliului;
h) asigurarea intre sedinte a asistentei de specialitate presedintelui si
vicepresedintelui Consiliului;
i) inregistrarea si pastrarea, in conditii adecvate, a declaratiilor de
confidentialitate si impartialitate date de membrii Consiliului si de invitati,
conform art. 5 alin. (5);
j) primirea si distribuirea corespondentei destinate Consiliului;
k) constituirea si pastrarea unui registru de evidenta privind activitatile
Consiliului;
l) asigurarea activitatilor de registratura si arhivare a documentelor
privind activitatile Consiliului;
m) ducerea la indeplinire si a altor activitati care sunt stabilite de
Consiliu sau de presedintele acestuia.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 14
Membrii Consiliului isi exercita atributiile cu titlu gratuit.
Art. 15
Adoptarea, modificarea si completarea prezentului regulament se fac cu
votul a cel putin doua treimi din numarul membrilor Consiliului si numai in
prezenta a cel putin unui reprezentant din fiecare judet.
Art. 16
Prezentul regulament, potrivit prevederilor art. 18 din Legea nr. 315/2004,
se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.