Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

REGULAMENTUL din 26 septembrie 1934

REGULAMENTUL    din 26 septembrie 1934

Legii pentru organizarea si reglementarea comertului de banca*)

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 222 din 26 septembrie 1934


SmartCity3


    *) Acest Regulament s-a aprobat cu Decretul Nr. 2.606/1934 si publicat in Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 222 din 26 Septembrie 1934. A se vedea si Legea pentru organizarea si reglementarea comertului de banca (Legea bancara) din 8 Mai 1934.

    TITLUL I
    Dispozitiuni generale

    1. Prin intreprindere de banca se intelege orice intreprindere comerciala al carei obiect principal este acela de a savarsi orice fel de operatiuni asupra sumelor de bani in numerar (efectiv), asupra creditelor, asupra efectelor de comert, asupra diferitelor valori negociabile, precum si orice alte operatiuni in legatura cu acestea.
    2. Comertul de banca nu se poate exercita decat numai de societati bancare, constituite in conditiunile legii bancare.
    3. Se considera societate bancara orice societate comerciala inscrisa in registrul societatilor bancare.
    Timp de 5 ani de la data publicarii legii bancare se considera intreprinderi bancare si intreprinderile sub firma individuala inscrise in registrul societatilor bancare, conform dispozitiunilor art. 61 si 62 din legea bancara.
    Intreprinderile, al caror obiect principal este comertul de banca, neinscrise in acest registru, pe langa celelalte sanctiuni civile si penale vor fi puse fi stare de lichidare potrivit art. 54, al final al legii bancare si dispozitiunilor art. 99 din prezentul regulament.
    4. Comertul de banca nu se poate exercita decat pe baza unei autorizatiuni speciale.
    Aceasta autorizare se acorda de catre Consiliul Superior Bancar, in conditiunile legii bancare, conform normelor din prezentul regulament.
    Autorizatiunea se acorda pentru tot felul de operatiuni de banca, sau numai pentru un numar limitat din aceste operatiuni.
    Societatile bancare autorizate de Consiliul Superior Bancar sa exercite comertul de banca, sunt obligate sa inceapa operatiunile in termen de un an de la data autorizarii, sub sanctiunea pierderii de plin drept a beneficiului autorizatiunii.
    Autorizatiunea va putea fi totusi reinnoita dupa o noua examinare a conditiunilor de incuviintare.
    Intreprinderile existente la data publicarii legii bancare si inscrise in registrul societatilor bancare, se socotesc autorizate de drept sa exercite comertul de banca, putand efectua operatiunile ordinare, pe care in mod efectiv le exercitau la data publicarii legii pentru organizarea si reglementarea comertului de banca.
    Aceste intreprinderi nu vor putea insa exercita operatiunile care necesita o autorizare expresa, prevazute de art. 34 al legii bancare, decat cu autorizarea imediata si expresa a Consiliului Superior Bancar.
    5. Cererea de autorizare se va adresa Consiliului Superior Bancar, alaturandu-se actul constitutiv si statutele, precum si recipisa Cassei de Depuneri sau adeverinta Bancii Nationale a Romaniei de depunerea capitalului in conditiunile prevazute de art. 11 si 12 din legea bancara.
    Cererea de autorizare trebuie sa cuprinda toate informatiunile cu privire la persoana si activitatea anterioara a asociatilor, fondatorilor, administratorilor si censorilor, dovedind cu certificate ca nu au suferit nici una din condamnarile penale enumerate de art. 29 din legea bancara si ca nu au fost faliti sau administratori, censori sau directori ai unei intreprinderi falite. Totodata se va arata in cerere si nationalitatea asociatilor, fondatorilor, administratorilor si censorilor.
    6. Consiliul Superior Bancar examinand oportunitatea economica generala si locala a infiintarii unei noi societati bancare, precum si indeplinirea tuturor conditiunilor cerute de lege, hotaraste in mod definitiv, in termen de maximum 2 luni, asupra infiintarii societatii.
    Consiliul Superior Bancar poate propune partilor modificarile si completarile care trebuiesc aduse actului constitutiv si statutelor, cand cele prezentate cuprind clauze sau norme contrare legii bancare sau celorlalte legi in vigoare.
    7. Inainte de indeplinirea formalitatilor de constituire, fondatorii societatilor bancare vor putea comunica spre examinare Consiliului Superior Bancar proiectul actului constitutiv si statutelor.
    8. Nici o societate bancara nu-si va putea modifica statutele decat cu autorizarea Consiliului Superior Bancar.
    9. Toate intreprinderile bancare functionand in Romania, sunt supuse legii bugetare.
    Intreprinderile bancare, cu sediul principal in strainatate vor putea exercita comertul de banca in Romania, constituindu-se in conditiunile legii bancare.
    Numai intreprinderile bancare avand sediul in Romania, pot infiinta sucursale pe teritoriul acestei tari.
    10. Nici o sucursala a unei societati bancare nu poate lua fiinta in tara sau strainatate mai inainte de a fi autorizata de Consiliul Superior Bancar.
    Neinfiintarea sucursalei in timp de un an de la obtinerea autorizatiunii, atrage de plin drept pierderea beneficiului de a o mai infiinta fara o noua aprobare.
    11. In toate societatile bancare, functionand in Romania, administratorul unic, 2/3 din numarul membrilor consiliului de administratie si al consiliului de censori vor fi cetateni romani.
    12. Sunt aplicabile societatilor bancare toate dispozitiunile din codul de comert sau din celelalte legi in vigoare care nu sunt contrare prescriptiunilor legii bancare.
    Dispozitiunile legii bancare se aplica si institutiunilor comerciale de credit functionand pe baza de legi speciale, in masura in care nu contravin dispozitiunilor din acele legi.
    Nu sunt supuse nici unora din dispozitiunile legii bancare urmatoarele institutiuni: Banca Nationala a Romaniei, Casa Generala de Economii si Cecuri Postale, Casa de Depuneri si Consemnatiuni, Banca Centrala Cooperativa si Cooperativele de Credit functionand in baza legii cooperatiei din 27 Iunie 1933, institutiunile de credit si ajutor cu caracter profesional si mutual care nu fac operatiuni de orice fel decat cu membrii lor, Casele de imprumut pe gaj ale agricultorilor si industriasilor functionand in baza legii din 9 Martie 1915, modificata la 30 Mai 1929, societatile civile de credit funciar rural si urban, functionand pe baza legilor din 27 Iulie 1923 si 2 August 1929.

    TITLUL II
    Dispozitiuni referitoare la constituirea si administrarea societatilor bancare

    13. Societatile bancare, oricare ar fi felul lor, trebuiesc constituite prin act autentic.
    Statutele societatilor bancare vor arata operatiunile pe care ele sunt autorizate a le exercita.
    In lipsa de statute, actul constitutiv al societatilor bancare in nume colectiv, comandita simpla si cu raspundere limitata, vor trebui sa arate operatiunile pe care banca este autorizata a le exercita.
    14. La fiecare oficiu al registrului comertului din tara se va infiinta cate un registru special denumit "Registrul Societatilor Bancare".
    Inscrierea in registrul societatilor bancare inlocuieste inscrierea in registrul comertului. Nici o societate bancara nu va putea fi inscrisa in acest registru mai inainte ca actul constitutiv si statutele sale sa fi fost aprobate de catre Consiliul Superior Bancar.
    Societatile inscrise in acest registru se considera regulat constituite fara indeplinirea nici unei alte formalitati si au personalitate juridica.
    Sunt aplicabile registrului societatilor bancare toate dispozitiunile din legea si regulamentul pentru infiintarea unui registru al comertului si care nu sunt contrare legii bancare*).
    La inscrierea in registrul societatilor bancare se vor percepe taxele prevazute de regulamentul pentru functionarea registrului comertului.
--------------------
    *) A se vedea Legea pentru registrul de comert, din 10 Aprilie 1931 si Regulamentul de aplicare.

    15. Inscrierea in registrul societatilor bancare se va face pe baza unei ordonante data de judecatorul delegat pe langa Oficiul registrului comertului din localitatea unde societatea bancara isi va stabili sediul sau principal, in conformitate cu deciziunea data, potrivit art. 5 al legii bancare, fara a mai fi nevoie de vreo alta formalitate ceruta de legile comerciale.
    In termen de 30 zile de la data ramanerii definitive a ordonantei de inscriere, atat actul constitutiv si statutele, cat si deciziunea de incuviintare data de Consiliul Superior Bancar vor fi publicate, prin ingrijirea oficiului, in intregime, in Monitorul Oficial si in extras in "Buletinul Consiliului Superior Bancar" si in unul din ziarele cele mai raspandite in localitate. Publicatiunile in Buletinul Consiliului Superior Bancar inlocuiesc publicatiunile prevazute in legea registrului comertului, in Buletinul Camerelor de Comert.
    16. Cererea de inscriere va trebui inaintata in termen de maximum o luna de la data acordarii autorizarii de functionare. La cerere se va anexa autorizarea Consiliului Superior Bancar, actul constitutiv si statutele vizate de Consiliul Superior Bancar, precum si recipisa Casei de Depuneri sau adeverinta Bancii Nationale a Romaniei de depunerea capitalului in conditiunile prevazute de art. 11 si 12 din legea bancara.
    Cererea de inscriere va trebui sa cuprinda toate informatiunile cerute de legea si regulamentul pentru infiintarea unui registru al comertului, cu privire la persoana si activitatea anterioara a asociatilor fondatorilor, administratorilor, censorilor si directorilor unei societati bancare.
    In registrul societatilor bancare se va lua nota de toate aceste informatiuni si se va inscrie in intregime actul constitutiv. Totodata se va lua nota in registru de orice procura data pentru girarea afacerilor intreprinderii bancare, aratandu-se numele, pronumele, nationalitatea, domiciliul si puterile reprezentantului.
    Statutele depuse se vor conserva la dosarul respectiv al societatii.
    17. Trebuiesc de asemenea inscrise in registrul societatilor bancare in termen de maximum o luna:
    a) toate schimbarile sau modificarile referitoare la faptele a caror inscriere este obligatorie;
    b) hotaririle prin care se pronunta declararea falimentului, omologarea concordatului, rezolutiunea sau anularea concordatului, anularea sau disolutiunea societatii, retragerea autorizarii de functionare, sau limitarea operatiunilor bancii;
    c) hotaririle definitive de condamnarea asociatilor, administratorilor, censorilor sau directorilor pentru infractiunile si delictele prevazute de legea bancara.
    Mentiunile aratate la punctele b si c se vor face din oficiu, la cererea instantelor care le-au pronuntat.
    Modificarile de statute se vor inscrie in registrul societatilor bancare pe baza unei ordonante date de judecatorul delegat la Oficiul registrului de comert, potrivit procedurii fixate prin art. 9 din legea bancara si art. 15 si urmatoarele din regulament.
    18. Deciziunea de autorizare a Consiliului Superior Bancar pentru infiintarea unei sucursale, se va inscrie in registrul societatilor bancare al Oficiului registrului de comert al locului sediului principal; aceasta deciziune, actul constitutiv al societatii, precum si numele si puterile acordate reprezentantilor ei din sucursala, se vor inscrie si in registrul societatilor bancare al locului unde va functiona sucursala, alaturandu-se la cerere si un exemplar al statutelor.
    Deciziunea de autorizare se va publica in Monitorul Oficial, in Buletinul Consiliului Superior Bancar si intr-unul din ziarele cele mai raspandite in localitatea unde se infiinteaza sucursala.
    19. Cererile de inscriere, impreuna cu anexele obligatorii, se vor depune la Oficiul registrului comertului in patru exemplare, din care primul se va retine de Oficiul registrului comertului, cel de al doilea se va inainta de Oficiu, Consiliului Superior Bancar si va folosi la intocmirea registrului central al societatilor bancare, cel de al treilea se va inainta Uniunii camerelor de comert pentru registrul central al comertului, iar cel de al patrulea se va restitui societatilor bancare. Ultimele trei exemplare vor purta numarul de inscriere si certificarea secretarului ca inscrierea solicitata a fost efectuata in registrul societatilor bancare.
    20. Registrul societatilor bancare se compune din doua parti:
    a) un registru analitic, si
    b) cartoteca.
    Registrele analitice vor fi alcatuite si tinute conform normelor aratate in capitolul II al regulamentului registrului comertului.
    Organizarea cartotecii se va face pe baza unui regulament interior ce se va intocmi de Consiliul Superior Bancar.
    21. In afara de registrul central al comertului de la Uniunea Camerelor de comert, un registru central al societatilor bancare va fi pastrat la Consiliul Superior Bancar. El va fi pus sub conducerea Secretarului General al Consiliului.
    Registrul central va avea aceeasi compunere ca si registrul societatilor bancare de la sediul fiecarei Camere de comert.
    In termen de 15 zile de la data ordonantei de inscriere, secretarul fiecarei Camere de comert, delegat cu conducerea registrului comertului, va inainta exemplarul cererii de inscriere, destinat registrului central al societatilor bancare, Consiliului Superior Bancar, impreuna cu toate anexele. De asemenea secretarul va comunica C. S. B. toate mentiunile si modificarile din registrul Soc. bancare, ulterioare inscrierii.
    22. Intreprinderile bancare inscrise astazi in registrul comertului vor fi inscrise in registrul societatilor bancare, pe baza unei cereri insotita de actul constitutiv si statute, cum si de lista administratorilor, censorilor si directorilor.
    Cererea se va adresa in termen de 2 luni de la promulgarea legii bancare, judecatorului delegat la Oficiul respectiv, indicand numarul de inscriere in registrul comertului, fara nici o alta formalitate sau plata vreunei taxe.
    Bancile existente sub firma individuala vor anexa la cererea lor de inscriere o declaratie, aratand capitalul propriu afectat intreprinderii.
    Secretarul fiecarei Camere de comert, delegat cu conducerea Oficiului registrului comertului, va comunica Consiliului Superior Bancar, in 5 zile de la expirarea termenului de mai sus, depunerea cererilor de inscriere.
    23. Tot in termen de 2 luni de la promulgarea legii bancare, bancile existente sunt obligate a comunica Consiliului Superior Bancar, copie dupa ultimul bilant anual, insotit de contul de profit si pierderi, copie dupa actul constitutiv si statute, cum si lista administratorilor, censorilor si directorilor.
    24. Societatile bancare sunt supuse dispozitiunilor referitoare la firmele sociale din legea pentru infiintarea unui registru al comertului, precum si urmatoarelor dispozitiuni:
    Cuvantul de "Banca", precum si denumirile derivate din acest cuvant, nu pot fi intrebuintate decat in firma sociala a unei intreprinderi bancare, legalmente autorizata si constituita.
    Pot intrebuinta cuvantul de "Banca" in firma lor sociala, Banca Nationala a Romaniei, Banca Centrala Cooperativa si bancile populare functionand in baza legii cooperatiei*).
    Nici o banca nu poate alege o firma sociala care sa poata da loc la confuziuni cu Banca Nationala a Romaniei, sau cu o alta intreprindere bancara existenta.
    Orice modificare a firmei sociale nu se poate face decat cu autorizarea expresa a Consiliului Superior Bancar.
    Pe orice act de corespondenta a societatilor bancare se va arata lamurit capitalul efectiv, varsat, fondul general de rezerva, localitatea sediului principal si adresa, sucursalele, precum si data si numarul de inscriere in registrul societatilor bancare.
------------------
    *)  A se vedea Legea cooperatiei din 27 Iunie 1933.

    25. Capitalul unei societati bancare, in nume colectiv, in comandita simpla sau cu raspundere limitata, nu poate fi mai mic: in Bucuresti de 20.000.000 lei, in Municipii de 10.000.000 lei, in celelalte comune urbane de lei 5.000.000, iar in comunele rurale de lei 2.000.000.
    Este interzis a se constitui capitalul social prin aporturi in natura sau prin debitari in cont.
    Cel putin jumatate din capitalul social va trebui sa fie efectiv varsat la constituirea societatii, iar restul cel mai tarziu intr-un an de la constituire.
    26. Capitalul societatilor bancare anonime sau in comandita pe actiuni nu va putea fi mai mic decat indoitul sumelor specificate in articolul precedent, dupa localitati.
    Este interzisa constituirea capitalului social prin aporturi in natura sau prin debitari in cont.
    Cel putin jumatate din capitalul subscris va fi varsat pana in ziua constituirii societatii, restul urmand a fi varsat cel mai tarziu intr-un an de la constituire.
    Capitalul social va fi divizat in actiuni a caror valoare nominala nu poate fi mai mica de 500 lei fiecare.
    Sunt interzise actiunile cu vot plural.
    27. Fiecare din membrii fondatori ai societatilor bancare pe actiuni este obligat a pastra timp de 5 ani o cota de cel putin 30% din capitalul ce a subscris. Aceste actiuni vor fi nominative si blocate la sediul Bancii.
    28. Cheltuielile de constituire ale societatilor bancare nu vor putea depasi 5% din valoarea capitalului social si ele vor fi amortizate in decursul primilor cinci ani de la infiintarea societatii.
    29. Orice societate bancara este obligata a prelua in fiecare an cel putin 10% din beneficiile nete pentru constituirea unui fond de rezerva destinat sa acopere eventualele pierderi din operatiunile bancii.
    Aceste preluari se vor efectua pana ce fondul de rezerva va atinge cel putin capitalul social.
    Dupa aceea aceasta obligatie se reduce la 5% pana cand fondul de rezerva va fi egal cu de doua ori capitalul.
    Rezervele legale, constituite in limitele cotelor obligatorii aratate la alineatele de mai sus, sunt neimpozabile, prin derogare de la dispozitiunile legii contributiunilor directe.
    Jumatate din rezervele astfel constituite, dupa promulgarea legii bancare vor fi plasate in titluri de Stat, garantate de Stat, sau in titluri lombardabile la Banca Nationala a Romaniei.
    Rezervele legale existente la data publicarii legii bancare vor trebui plasate conform dispozitiunilor alin. precedent, in termen de 5 ani de la data legii bancare.
    30. Capitalul unei societati bancare nu poate fi sporit prin aporturi in natura sau prin debitari in cont.
    In caz cand o societate bancara isi sporeste capitalul prin emitere de noi actiuni la un curs superior valorii lor nominale, diferenta va fi trecuta in fondul de rezerva.
    Primele de emisiune, percepute peste valoarea nominala a actiunilor cu ocaziunea sporirii capitalului unei societati anonime bancare, nu sunt impuse atata timp cat raportul dintre prima de emisiune si valoarea nominala a actiunii este egal cu cel dintre rezerva legala existenta (constituita prin scutire de impozit) si capitalul social.
    31. Membrii fondatori ai unei societati bancare pe actiuni, nu pot stipula in propriul lor interes nici un avantaj de natura sa micsoreze capitalul social si rezervele, nici in momentul constituirii si nici in viitor.
    Orice stipulatiune contrara este nula.
    Ei pot totusi stipula, prin actul constitutiv, o participare la beneficiile nete ale societatii, care sa nu reprezinte un procent mai mare de 6% calculat asupra beneficiului net aprobat de adunarea generala si care sa nu aiba o durata mai mare de 5 ani.
    In caz de sporire a capitalului social, in decursul acestor 5 ani, calculul beneficiului net se va face numai in raport cu capitalul social de constituire.
    Plata acestor avantaje sau parti de fondator, nu poate avea loc decat dupa acordarea unui dividend de minimum 5% distribuit actionarilor societatii.
    Partile de fondator vor fi reprezentate prin titluri nominative de egala valoare, care nu vor putea fi transmise prin acte intre vii, sau gajate, decat cu consimtamantul expres al consiliului de administratie.
    Sunt considerati ca membri fondatori, in intelesul acestui articol, numai persoanele desemnate ca atare prin actul constitutiv.
    Avantajele stipulate in favoarea partilor de fondator, actualmente existente, nu vor putea fi distribuite decat in limitele fixate de acest articol si numai pe un termen de maximum 5 ani de la data publicarii legii, indiferent de durata pentru care au fost stipulate.
    32. Administratorii unei societati bancare pe actiuni vor trebui sa fie actionari intr-o proportie de cel putin 1/200 din valoarea capitalului social.
    Valoarea nominala a actiunilor prevazute de acest articol nu poate fi mai mica de 50.000 lei; statutele vor putea insa prevedea ca valoarea acestor actiuni sa nu depaseasca nominal 300.000 lei.
    La intrarea in functiune a administratorilor, actiunile vor fi depozitate cu titlu de garantie la sediul societatii si nu vor putea fi eliberate decat dupa expirarea sau incetarea mandatului si numai dupa descarcarea lor de gestiune, data de adunarea generala a actionarilor.
    Administratorii soc. bancare in nume colectiv sau in comandita simpla, vor fi numiti de adunarea asociatilor numai dintre asociatii cu raspundere nemarginita.
    In societatile cu raspundere limitata, administratorii vor fi alesi tot de adunarea generala a asociatilor numai dintre posesorii de cote a caror valoare nu poate fi mai mica, pentru fiecare administrator in parte, de 1/50 din valoarea capitalului social.
    Dispozitiunile de mai sus nu se aplica administratorilor in functiune la data legii, care beneficiaza de drepturi castigate pana la expirarea mandatului lor, mandat care in nici un caz nu va putea depasi 5 ani de la data publicarii legii bancare.
    33. Administratorii unei societati bancare sunt tinuti a executa personal functiunile ce le sunt incredintate cu grija unui comerciant constiincios si de a observa secretul comercial.
    Directorii si functionarii bancii nu vor putea face parte nici din Consiliul de Administratie si nici din Consiliul de Censori.
    34. Administratorii unei societati bancare nu pot ocupa, fara autorizare expresa a consiliului de administratie, sau in lipsa unui consiliu, fara autorizarea expresa a adunarii asociatilor, postul de membrii in consiliile de administratie sau de directori in alte intreprinderi bancare si nici sa participe in asemenea intreprinderi ca asociati cu raspundere nemarginita.
    Tot astfel, membrii directiunii nu pot conduce, pe contul lor sau pe contul unor terte persoane, alte intreprinderi bancare, comerciale sau industriale; ei nu pot participa in alte intreprinderi de acest fel nici in calitate de asociati personal raspunzatori si nici ca administratori sau directori, afara de cazurile cand exercita aceste functiuni cu autorizarea consiliului bancii.
    35. Consiliul de administratie al unei banci nu poate delibera valabil decat daca sunt prezenti sau reprezentati doua treimi din numarul total al membrilor care il compun. Deciziunile Consiliului de administratie al unei banci se iau cu majoritatea absoluta a membrilor prezenti sau reprezentati; statutele pot insa prevedea o majoritate mai insemnata.
    Un membru al Consiliului de Administratie nu poate reprezenta in consiliu mai mult decat un alt membru si numai pe baza unei delegatiuni speciale, valabila pentru sedinta Consiliului de a carei ordine de zi a luat in prealabil cunostinta administratorul reprezentat.
    Administratorii societatilor bancare sunt datori a tine un registru de procese-verbale in care se vor consemna, in ordine cronologica, deciziunile luate de Consiliu, cu mentiunea membrilor care au luat parte la sedinta, precum si rezultatul votului.
    Acest registru, tinut in conformitate cu dispozitiunile art. 142 din codul de comert din Vechiul Regat, este obligatoriu pentru toate societatile bancare care au mai multi administratori.
    Procesele-verbale vor trebui semnate de membrii care au luat parte la sedinta. Ele vor consemna impotrivirile exprimate prin opiniile separate ale membrilor prezenti si la ele se vor alatura cele trimise ulterior de membrii absenti.
    Pana la redactarea definitiva a procesului-verbal, precum si pana la trecerea sa in registrul de procese-verbale ce trebuie efectuata in termen de maximum 10 zile de la data deliberatiunii Consiliului, minuta semnata de membrii prezenti va tine loc de proces-verbal.
    36. Administratorii societatilor bancare cu al caror vot s-a luat deciziunea, sunt solidari raspunzatori, atat fata de societate cat si fata de terti, de toate prejudiciile cauzate prin culpa lor, conform regulilor de la mandat.
    Solidaritatea nu poate fi degajata decat prin impotrivirea formala la savarsirea actului prejudiciabil, consemnata in procesul-verbal dresat conform articolului precedent.
    Actiunea in responsabilitate civila in contra administratorilor apartine societatii prin adunarea sa generala; pentru deschiderea actiunii este necesara numai majoritatea absoluta de voturi a adunarii asociatilor. Orice clauza contrara este nula.
    37. Directorii societatilor bancare, precum si conducatorii sucursalelor si agentiilor lor, sunt responsabili, atat fata de societate, cat si fata de terti, de toate prejudiciile cauzate prin culpa lor, conform regulilor de la mandat. Cand mai multi directori au participat la savarsirea unor asemenea acte prejudiciabile, responsabilitatea lor este solidara, afara de impotrivirea formala in chiar momentul luarii deciziunii pentru incheierea actului.
    38. Intreprinderile bancare vor comunica Consiliului Superior Bancar, odata cu trimiterea bilanturilor semestriale si anuale, remuneratia globala acordata administratorilor, directorilor si censorilor care nu se preleva asupra beneficiului, facand parte din cheltuielile generale, cum ar fi: salariile fixe, jetoanele de prezenta, indemnizatiile de locuinta, misiune si transport, gratificatiile de orice fel, tantiemele contractuale sau orice alte sume de aceeasi natura.
    Toate remuneratiile alocate conducerii intreprinderilor bancare din beneficiul net, vor fi supuse aprobarii adunarii generale. Se va proceda in acelasi mod si pentru participatiile la beneficiu ale personalului.
    Statutele intreprinderilor bancare vor prevedea cotele maxime ce vor fi alocate conducerii si personalului.
    Totalul cheltuielilor generale anuale ale bancii, exceptand dobanzile platite, nu va putea depasi 5% din totalul plasamentului, plasamentul cuprinzand toate conturile active, reprezentand operatiuni efectuate in vederea unui beneficiu.
    39. Censorii societatilor bancare pe actiuni vor trebui sa fie actionari intr-o proportie de cel putin jumatate din aceea stabilita de art. 18 ale legii bancare si art. 32 al regulamentului. La intrarea in functiune ei vor depune in garantie aceste actiuni, conform articolului mai sus aratat.
    Unul din censori va fi expert-contabil. Acesta nu este supus conditiunilor din alineatul precedent.
    Durata functiunii censorilor va fi determinata prin statute, fara a putea depasi 5 ani si tot prin statute se va fixa si modul lor de retribuire, independent de rezultate.
    Censorii al caror mandat a expirat sau a incetat, pot fi realesi.
    40. Membrii din consiliul de censori trebuie sa-si indeplineasca personal atributiunile lor legale si statutare si sunt datori sa pastreze secretul comercial asupra tuturor celor constatate cu prilejul exercitarii functiunii lor.
    Consiliul de censori, sau fiecare censor in parte, are dreptul de a asista la deliberatiunile consiliului de administratie. Ei vor fi convocati in acest scop de presedintele consiliului de administratie sau inlocuitorul sau.
    Censorii pot cere oricand lamuriri si documente de la administratorii societatii, sa verifice registrele, casa, depozitele de titluri, utilizarea fondului de rezerva, potrivit art. 13 din legea bancara si art. 29 din regulament, bilantul anual, repartizarea beneficiilor etc., despre care vor face o dare de seama prin raportul lor catre adunarea generala.
    Aceste cercetari se vor face cu discretiune si fara a tulbura activitatea normala a bancii.
    41. In cazul in care se constata abateri de la aplicarea legii sau nerespectarea statutelor, consiliul de censori, sau fiecare censor in parte, vor aduce cele constatate la cunostinta presedintelui Consiliului de administratie.
    Daca acesta nu ia de indata masurile necesare de indreptare, censorii vor aduce abaterile la cunostinta primei adunari generale, iar daca neregulile sunt grave, Consiliul de censori va convoca in cel mai scurt timp posibil adunarea generala spre a delibera asupra acestor nereguli, sesizand despre aceasta si Consiliul Superior Bancar.
    In acest din urma caz, Consiliul Superior Bancar, verificand reclamatiunea consiliului de censori, va putea lua, dupa expirarea termenului pentru tinerea adunarii generale, masurile dictate de titlul V din legea bancara.
    Censorii sunt direct si solidari raspunzatori de prejudiciile cauzate societatii prin culpa lor, conform regulilor de la mandat.
    42. Administratorii, membrii directiunii si censorii nu pot lua sume de bani pe credit de la societate si nici incheia in interesul lor personal nici un fel de operatiuni, privind patrimoniul bancii.
    Cu toate acestea, consiliul de administratiune, cu avizul consiliului de censori, va putea autoriza incheierea unor asemenea operatiuni si va putea acorda, pe baza de garantii reale, credite a caror valoare totala nu va putea intrece, pentru toti administratorii, censorii si directorii 20% din valoarea capitalului social, plus rezervele legale.
    Este de asemenea interzis a se acorda in cursul primului an de functionare credite fondatorilor, membrilor consiliului de administratie, censorilor, directorilor si rudelor lor pana la al patrulea grad.
    Nerespectarea dispozitiunilor prezentului articol atrage pentru administratorii care au semnat asemenea acte, pierderea mandatului lor, deosebit de responsabilitatea decurgand din aceste acte.
    43. Banca nu va putea incheia cu nici unul din functionarii sai, nici un fel de operatiuni privind patrimoniul bancii, decat cu autorizarea expresa a consiliului de administratie si cu avizul consiliului de censori.
    44. Nu pot fi fondatori de societati bancare, administratori, censori si directori, persoanele care au suferit vreo condamnare penala pentru furt, escrocherie, abuz de incredere, fals, delapidare, bancruta simpla ori frauduloasa, sau orice crime sau delicte savarsite in vederea unui interes patrimonial ilicit, cum si complicii la asemenea fapte.
    De asemenea nu pot fi fondatori de societati bancare, administratori, censori si directori, falitii chiar reabilitati, cum si persoanele care sunt sau au fost directori ai unei intreprinderi falite.
    Administratorii, censorii si directorii intreprinderilor bancare existente, care cad sub dispozitiunile acestui articol, nu vor mai putea continua exercitarea functiunilor ce ocupa, dupa data publicarii legii bancare.
    45. Bilantul anual, precum si contul de profit si pierdere trebuiesc sa fie intocmite si aprobate de adunarea generala, cel mai tarziu in termen de patru luni de la finele fiecarui an, dupa modelul tip stabilit prin acest regulament.
    Bilantul anual, impreuna cu contul de profit si pierdere vor fi depuse la Oficiul Registrului Comertului al locului unde banca isi are sediul principal precum si la Oficiul Registrului Comertului al sediului fiecarei sucursale si vor fi inaintate Consiliului Superior Bancar, impreuna cu darea de seama anuala si procesul-verbal al adunarii generale, in termen de maximum 30 zile de la data aprobarii lor de catre adunarea generala, aratandu-se si data publicarii in Monitorul Oficial.
    In termen de cel mult 15 zile, dupa aprobarea adunarii generale, bilantul anual se va publica impreuna cu contul de profit si pierdere in Monitorul Oficial, in Buletinul Consiliului Superior Bancar si cel putin intr-unul din ziarele cele mai raspandite din localitate.
    46. In termen de 2 luni de la 30 Iunie, ale fiecarui an, administratorii societatilor bancare sunt obligati sa inainteze Consiliului Superior Bancar si sa depuna la Oficiul Registrului Comertului al locului unde banca isi are sediul principal, precum si la Oficiul Registrului Comertului al sediului fiecarei sucursale, bilant brut semestrial, precum si contul de profit si pierdere, intocmite conform modelului tip stabilit prin acest regulament.
    In termen de cel mult 15 zile de la expirarea termenului prevazut de alineatul precedent, bilantul semestrial se va publica in Buletinul Consiliului Superior Bancar, precum si in cel putin unul din ziarele cele mai raspandite in localitate. El nu se publica in Monitorul Oficial.
    47. Societatile bancare sunt de asemenea obligate sa inainteze Bancii Nationale a Romaniei situatiuni sumare lunare, conform modelului stabilit prin acest regulament, in termen de maximum 15 zile de la sfarsitul lunii expirate.
    Banca Nationala a Romaniei va comunica Consiliului Superior Bancar numele bancilor care nu se conformeaza dispozitiunilor acestui articol, in vederea aplicarii sanctiunilor prevazute de legea bancara.
    48. Bilantul anual al intreprinderilor bancare se va intocmi dupa urmatorul model tip.

                        BILANT TIP

    ACTIV:
    1. Actionari .............................  .......
    2. Casa
       a) Numerar efectiv.....................  .......
       b) Disponibil la B.N.R. si la C.E.C....  .......
       c) Cupoane scazute si titluri iesite la
          sorti ..............................  .......  .......
    3. Disponibil la banci:
       a) In tara ............................  .......
       b) In strainatate .....................  .......
    4. Portofoliu de titluri:
          I. Titluri romanesti:
       a) Efecte publice (val. nominala ..) ..  .......
       b) Titluri cotate la Bursa
          (val. nom. ...) ....................  .......
       c) Titluri necotate la Bursa
          (val. nom. ...) ....................  .......
          II. Titluri straine
              (val. nom. ...) ................  .......  .......
    Din titlurile de mai sus sunt angajate titluri
      in val nom. lei ............... si val. reala
      lei ..................
    5. Portofoliu de scont:
        I. Platibil in tara:
        a) Cambii fara garantii ..............  .......
        b) Cambii garantate cu marfuri,
           titluri etc. ......................  .......
        c) Cambii garantate cu ipoteci .......  .......
    d). Warante si conosamente ...............  .......
        II. Platibil in strainatate ..........  .......
       III. Cambii de circulatie si garantie
            reescontate ......................  .......  .......
    6. Debitori:
       I. Din tara:
       a) Debitori fara garantii .............  .......
       b) Debitori garantati cu efecte
          comerciale .........................  .......
       c) Debitori garantati cu titluri ......  .......
       d) Debitori garantati cu marfuri ......  .......
       e) Debitori garantati cu ipoteci ......  .......
       f) Debitori garantati cu garantii
          diverse ............................  .......
      II. Din strainatate ....................  .......  .......
    7. Debitorii beneficiind de legea
       lichidarii datoriilor din 7.IV.1934
       (cota ramasa) .........................           .......
    8. Pierderi rezultand din aplicarea legii
       lichidarii datoriilor .................           .......
    9. Participatiuni:
       I. In tara:
       a) La intreprinderi industriale .......  .......
       b) La alte intreprinderi ..............  .......
       II. In strainatate ....................  .......  .......
    10. Imprumuturi pe termen lung ...........           .......
    11. Imobile:
       a) Imobile necesare exercitarii
          comertului de banca si pentru
          locuintele functionarilor  .........  .......
       b) Alte imobile .......................  .......
    12. Mobilier .............................           .......
    13. Conturi diverse ......................           .......
    14. Conturi transitorii ..................           .......
    15. Pierderi .............................           .......
                                                -----------------
                                              Total ...  .......

                       Conturi de ordine

    1. Cautiuni statutare .........................           .......
    2. Debitori pentru avaluri si scrisori de
       garantie date de banca:
       a) In tara .................................  .......
       b) In strainatate ..........................  .......
    3. Efecte comerciale in gaj ...................           .......
    4. Cambii de circulatiune .....................           .......
    5. Efecte spre incasare .......................           .......
    6. Ipoteci, cesiuni, marfuri si garantii diverse          .......
    7. Depozite de titluri ........................           .......
    8. Debitori de titluri imprumutate ............           .......
    9. Acreditive si diverse ......................           .......
                                                    -----------------
                                                   Total ...  .......
    PASIV:
    1. Capital social .............................           .......
    2. Fonduri de rezerva:
       a) Rezerva legala ..........................  .......
       b) Rezerva statutara .......................  .......
       c) Rezerva speciala ........................  .......  .......
    3. Fonduri de amortisment:
       a) Pentru creante dubioase .................  .......
       b) Pentru imobile ..........................  .......  .......
    4. Fondul de pensii si ajutoare al
       functionarilor .............................           .......
    5. Dobanzi nerealizate la creante dubioase ....           .......
    6. Diferente de curs nerealizate la portof. de
       titluri ....................................           .......
    7. Obligatiuni proprii in circulatie ..........           .......
    8. Depuneri spre fructificare:
        I. Din tara:
       a) La vedere ...............................  .......
       b) Pe termen ...............................  .......
       c) Pe livrete de economii ..................  .......
       d) Pe bonuri de casa .......................  .......
        II. Din strainatate .......................  .......  .......
    9. Creditori:
         I. In tara:
       a) La vedere ...............................  .......
       b) La termen ...............................  .......
        II. In strainatate ........................  .......  .......
    10. Angajamente de reescont:
         I. In tara:
       a) La B.N.R. ...............................  .......
       b) La alte institutiuni ....................  .......
        II. In strainatate: .......................  .......  .......
    11. Cecuri de ordine de plata emise:
       a) Cu plata in tara ........................  .......
       b) Cu plata in strainatate .................  .......  .......
    (din care cecuri circulare sau de calatorie .......)
    12. Efecte de plata:
        a) In tara ................................  .......
        b) In strainatate .........................  .......  .......
    13. Dividende neridicate ......................           .......
    14. Conturi diverse ...........................           .......
    15. Conturi transitorii .......................           .......
    16. Beneficiul net: ...........................           .......
        a) reportat din anul trecut ...............  .......
        b) al anului curent .......................  .......  .......
                                                    -----------------
                                        Total .....           .......

                           Conturi de ordine
    1. Deponenti de cautiuni statutare ............           .......
    2. Creditori pentru avaluri si scrisori de
       garantie date de banca:
       a) In tara .................................  .......
       b) In strainatate ..........................  .......  .......
    3. Deponenti de efecte comerciale in gaj ......  .......  .......
    4. Deponenti de cambii de circulatiune ........           .......
    5. Remitenti de efecte spre incasare ..........           .......
    6. Deponenti de ipoteci, cesiuni, marfuri si
       garantii diverse ...........................           .......
    7. Deponenti de titluri .......................           .......
    8. Diverse titluri imprumutate ................           .......
    9. Acreditive si diverse ......................           .......
                                                    -----------------
                                        Total .....           .......

    49. La intocmirea bilantului se vor observa urmatoarele reguli:
    a) Debitele si creditele bancii, astfel cum rezulta din registre, trebuiesc trecute in mod distinct in bilant dupa diferitele lor categorii.
    Nu sunt admisibile compensatiuni de partide deosebite atat in bilant, cat si in contul de profit si pierdere;
    b) Capitalul social, atat cel subscris, cat si cel deplin varsat, va trebui sa rezulte lamurit din bilant, varsamintele neefectuate inca, inregistrandu-se la contul, "actionari" din activ;
    c) Conturile transitorii nu vor servi decat la inregistrarea cheltuielilor si veniturilor privind exercitiile viitoare, aceasta in scopul de a stabili rezultatul real al contului profit si pierdere pentru exercitiul respectiv.
    De asemenea se pot trece prin contul transitoriu toate operatiunile care se gaseau la data incheierii bilantului in curs de executare in raporturile dintre centrala si sucursale.
    Cheltuielile de constituire a caror amortizare este obligatorie in decurs de cel mult 5 ani, nu vor figura la aceste conturi, ci vor fi aratate separat in bilant;
    d) Conturile diverse nu vor contine decat acele operatiuni ce nu se pot incadra in conturile prevazute in bilantul-tip;
    e) O concentrare peste prevederile schemelor tip nu este admisibila, detailarea conturilor se va putea face, aratandu-se insa lamurit natura fiecarui cont.
    50. Posturile din activul bilantului-tip vor avea urmatorul cuprins:
    a) Postul "actionari" va cuprinde varsamintele neefectuate de actionari;
    b) La postul "Cassa", se vor inregistra monezile si biletele institutelor de emisiune avand curs legal in tara si strainatate, aurul sub toate formele, cupoanele scazute si titlurile iesite la sorti, platibile la casieriile publice, precum si disponibilul imediat realizabil la Banca Nationala a Romaniei si la Casa ele Economii si Cecuri Postale ("Cec").
    Cupoanele neajunse inca la scadenta vor fi inregistrate la contul "portofoliu titluri".
    Monezile de aur, precum si de vizele straine trebuiesc evaluate in bilant dupa media cursului schimbului din luna anterioara datei in care s-a intocmit bilantul, prin derogare de la dispozitiunile legii contributiunilor directe. Diferentele de curs se vor inregistra conform dispozitiunilor alin. d de mai jos;
    c) La postul "disponibil la banci" se vor inregistra cecurile la vedere, precum si disponibilul imediat realizabil aflator la alte institutiuni de credit.
    Sumele ce n-ar fi realizabile imediat se vor inregistra la postul "debitori";
    d) Titlurile proprietatea bancii se vor imparti pe categorii dupa modelul bilantului tip; titlurile gajate fie romanesti, fie straine, se vor arata numai in coloana interioara a bilantului.
    Titlurile cotate la bursa vor fi trecute in bilant, la cursul rezultat din media celor 30 zile anterioare datei de intocmire a bilantului.
    Diferenta de curs ce ar rezulta in plus - dupa scaderea diferentelor de curs in minus din diferentele de curs in plus la titlurile aflate la finele anului in portofoliu - nu va fi distribuita, ci se va inregistra la contul "diferente de curs nerealizate la portofoliul de titluri" in pasiv.
    Prin derogare de la dispozitiunile legii contributiunilor directe, acest cont nu este impozabil*).
    Din contra, diferenta in minus va fi trecuta ca pierdere efectiva in contul de profit si pierdere.
    Titlurile necotate in bursa nu vor putea fi trecute la un pret mai mare decat cel de cumparare sau cel din ultimul bilant.
    In caz ca valoarea actuala a acestor titluri ar fi inferioara pretului de cumparare sau valorii inregistrate in bilantul precedent, ele vor fi trecute la valoarea lor actuala, iar diferenta in minus va fi trecuta la pierdere.
    Valoarea actuala a acestor titluri este aceea care rezulta din aprecierea facuta de banca respectiva, luand de baza bilantul societatii ale carei actiuni se evalueaza.
    Beneficiile sau pierderile rezultate din operatiunile de titluri efectiv facute in cursul anului, se vor trece in contul profit si pierdere.
    Titlurile provenite din reporturi, comodate, depozite si gajuri vor fi trecute la conturile de ordine.
    La contul "portofoliu de scont" se vor inregistra: cambiile, imprumuturile cambiale de tot felul, la care garantiile nu constituiesc decat un accesoriu, warantele si conosamentele, grupate dupa cum sunt platibile in tara sau in strainatate si dupa felul garantiei.
    Cambiile primite in garantie si cele de circulatiune nu pot fi reescontate decat in masura in care corespund unui sold creditor pentru banca. In acest caz, ele vor figura la postul "cambii de circulatiune si garantie reescontate".
    Toate celelalte cambii de circulatie si garantie vor figura la conturile de ordine;
------------------
    *) A se vedea Legea contributiilor directe, cu toate modificarile, la 19 Aprilie 1933, si ultima modificare din 1 Aprilie 1934.

    f) Imprumuturile in cont-curent sau simple, cu sau fara garantii speciale, precum si avansurile pe gajuri sau ipoteci, vor figura la contul "debitori", la subdiviziunile respective, grupate dupa cum sunt platibile in tara sau strainatate.
    Imprumuturile ipotecare rambursabile prin anuitati si imprumuturile pe termen lung acordate intreprinderilor controlate de banca, nu se vor ingloba la contul debitori, ci vor fi inregistrate la contul "Imprumuturi pe termen lung".
    Toate creantele bancii vor fi mentionate in activ la valoarea lor reala astfel cum rezulta din aprecierea institutiilor respective.
    Prin derogare la dispozitiunile legii contributiunilor directe creantele asupra unor debitori recunoscuti insolvabili sau pentru parte din aceste creante nu vor fi trecute in bilant, ci vor fi inregistrate la pierderi, daca nu au fost amortizate printr-un fond de rezerva special.
    Creantele sau parte din creante pentru care s-a facut dovada insolvabilitatii debitorului prin acte judecatoresti cu data certa in ce priveste incetarea de plati a debitorului si de la serviciile de constatare ale Ministerului de Finante, in ce priveste averea debitorului, vor putea fi inregistrate la pierderi.
    Dobanzile calculate, dar nerealizate la creantele dubioase, se vor contabiliza la un cont rectificativ neimpozabil, denumit "dobanzi nerealizate la creante dubioase", prin derogare de la dispozitiunile legii contributiunilor directe; ele vor fi impuse numai in momentul realizarii lor;
    g) Postul "debitori beneficiind de legea lichidarii datoriilor, care va figura in bilantul-tip, pe toata durata aplicarii acestei legi, va cuprinde cota ramasa din creantele de orice fel a bancilor, dupa efectuarea reducerilor prevazute de legea lichidarii datoriilor agricole si urbane din 7 Aprilie 1934*).
    Diferenta pana la valoarea nominala a acestor creante, reprezentand reducerea efectuata, va putea figura in conformitate cu art. 73 al numitei legi, la postul "pierderi, rezultand din aplicarea legii lichidarii datoriilor";
-----------------
    *) A se vedea Legea lichidarii datoriilor agricole si urbane, din 7 Aprilie 1934.

    h) La contul "participatiuni", se inregistreaza acele titluri si parti sociale, pe care banca le-a dobandit, fie prin subscriere la capitalul unei intreprinderi, fie pe alta cale, reprezentand plasamente imobilizate pe termen mai lung in diferite intreprinderi, banca exercitandu-si eventual influenta si in administrarea acestora.
    Inregistrarea acestor participatiuni la contul portofoliu-titluri, este interzisa.
    La evaluarea participatiunilor se vor observa regulile stabilite la alin. d de mai sus:
    Societatile bancare, care au participatiuni, sunt obligate, ca in mod informativ, sa le specifice detailat in darile lor de seama anuale, cu indicarea numelui societatii, a obiectului ei, a capitalului social, a fondurilor de rezerva, a vechimii, a profitului sau pagubei cu care s-a incheiat ultimul bilant si a cifrei ultimului cupon de dividend platit;
    i) Imobilele bancii vor fi trecute separat, pe de o parte cele destinate birourilor sau locuintelor functionarilor, precum si cele destinate sa serveasca la depozitarea de marfuri, iar pe de alta parte, cele dobandite in executarea creantelor bancii.
    Imobilele bancii vor fi trecute la pretul lor de constructie sau de cumparare. Ele vor fi amortizate treptat, in proportie cu uzarea lor, printr-un post special de amortizare.
    Prin derogare de la dispozitiunile legii contributiunilor directe, la primul bilant ce se va alcatui dupa punerea in aplicare a legii bancare, plus valoarea ce va rezulta pentru imobile din evaluarea lor la pretul de reconstructie, fata de pretul din registre, va fi trecuta intr-un cont special de amortizare, neimpozabil, figurand in bilant la contul "Fond de amortizare".
    51. Posturile din pasivul bilantului-tip vor avea urmatorul cuprins:
    a) La "Fonduri de rezerva" se vor trece separat pe de o parte prelevarile din beneficiu, scutite de impunere (rezerva legala), pe de alta parte, prelevarile suplimentare, adica rezervele statutare si rezervele speciale, hotarite de adunarea generala.
    In cazul introducerii de alte fonduri de rezerva speciala, neprevazute in schema bilantului-tip, se va arata lamurit prin titulatura contului, scopul in vederea caruia se constituiesc;
    b) La "fonduri de amortisment", se vor trece prelevarile anuale in vederea amortizarii imobilelor si creantelor dubioase;
    c) Obligatiunile emise de o societate bancara, aflatoare in circulatie vor figura la postul "obligatiuni proprii in circulatie";
    d) In contul "depuneri spre fructificare, vor figura in mod exclusiv toate sumele varsate, cu titlul de depunere spre fructificare, sau pe livrete, precum si "bonurile de casa" emise de o banca, grupate dupa cum sunt la vedere sau pe termen fix. Contabilizarea soldurilor creditoare, derivand din deschideri de credite acordate de banca sau de orice alta operatiune la postul "depuneri", este interzisa;
    e) La contul "creditori" se vor contabiliza toate soldurile conturilor - curente creditoare, care nu au caracterul de depuneri spre fructificare, precum si soldurile creditoare, derivand din orice alta operatiune curenta, nespecificata in celelalte conturi, specificate dupa scadenta lor si dupa cum sunt platibile in tara sau in strainatate;
    f) Cecurile de orice fel, ordinele de plata, scrisorile de credit etc., emise de banca, vor fi trecute la postul "cecuri si ordine de plata emise", dupa locul de plata (in tara sau in strainatate).
    Cecurile de calatorie sau circulare vor figura separat in coloana interioara.
    Dividendele exigibile neachitate vor fi trecute in bilant, intr-un post separat;
    g) La contul "efecte de plata" vor figura pe langa operatiunile de acceptatiuni propriu zise si angajamentele cambiale proprii ale societatilor bancare, specificate dupa cum sunt de plata, in tara sau in strainatate.
    52. Contul de profit si pierdere al intreprinderilor bancare se va intocmi dupa un model tip.
    Conturile figurand in acest model tip sunt obligatorii. Totusi detailarea acestor conturi se va putea efectua, aratandu-se lamurit natura fiecarui cont.

             Schema contului de profit si pierdere tip

    DEBIT:
    1. Cheltuieli de administratie:
       a) Salarii si indemnizatii .................  .......
       b) Diverse .................................  .......  .......
    2. Impozite si taxe ...........................  .......  .......
    3. Dobanzi platite:
       a) La depuneri .............................  .......
       b) La reescont .............................  .......
       c) La alti creditori .......................  .......  .......
    4. Comisioane platite .........................           .......
    5. Amortizari:
       a) La creante dubioase .....................  .......
       b) La imobile si mobilier ..................  .......  .......
    6. Diferente de curs:
       a) La portofoliul titluri ..................  .......
       b) La diverse ..............................  .......  .......
    7. Beneficiul net:
       a) Raportat din anul precedent .............  .......
       b) Al anului curent ........................  .......  .......

       CREDIT:
       a) Reportat din anul precedent .............
    2. Dobanzi incasate:
       a) De la portofoliul de scont ..............  .......
       b) De la debitori ..........................  .......  .......
    3. Comisioane incasate ........................           .......
    4. Venitul portof. de titluri .................           .......
    5. Venitul participatiunilor ..................           .......
    6. Venitul imobilelor .........................           .......
    7. Beneficii diverse  .........................           .......
    8. Pierdere neta ..............................           .......

    53. La intocmirea contului de profit si pierdere se vor observa urmatoarele reguli:
    a) Contul "salarii si indemnizatii" va cuprinde toate cheltuielile derivand din plata salariilor, accesoriilor, gratificatiilor, jetoanelor de prezenta, cheltuielilor de deplasare si in general toate cheltuielile de personal sub orice titlu, atat a functionarilor, cat si a conducerii bancii;
    b) Contul "diverse" (cheltuieli de administratie) va cuprinde chiriile, incalzitul si iluminatul, intretinerea imobilelor si mobilierului, primele de asigurare, cheltuielile de cancelarie, porto, telegraf, telefon si in general toate cheltuielile de administratie care nu se incadreaza in prima categorie;
    c) Dobanzile platite se vor inregistra separat de comisioane, cu specificarile prevazute in modelul tip;
    d) Dobanzile incasate se vor inregistra separat de comisioane cu specificarile prevazute in modelul tip;
    e) Compensatiunile intre posturile contului de profit si pierdere sunt interzise.
    54. Bilantul brut, precum si contul de profit si pierdere semestrial se vor alcatui dupa normele stabilite la articolele 46 si urmatoarele din prezentul regulament.
    55. Situatiile sumare lunare vor contine soldurile conturilor astfel cum rezulta din registre, conform alaturatului model tip.

                     Schema situatiei lunare tip
                        Solduri debitoare

    1. Actionari ............................              .......
    2. Casa:
       a) numerar efectiv ......................  .......
       b) disponibil la B.N.R. si C.E.C ........  .......
       c) cupoane scazute si titluri iesite la
          sorti ................................  .......  .......
    3. Disponibil la banci:
       a) in tara ..............................  .......
       b) in strainatate .......................  .......  .......
    4. Portofoliu de titluri:
       a) titluri romanesti ....................  .......
       b) titluri straine ......................  .......  .......
    5. Portofoliu de scont:
       a) platibil in tara .....................  .......
       b) platibil in strainatate ..............  .......
       c) cambii de circulatiune si garantie
          reescontate ..........................  .......  .......
    6. Debitori:
       a) din tara .............................  .......
       b) din strainatate ......................  .......  .......
    7. Debitori beneficiind de legea lichidarii
       datoriilor (cota ramasa) ................           .......
    8. Pierderi rezultand din aplicarea legii
       lichidarii datoriilor ...................           .......
    9. Participatiuni:
       a) in tara ..............................  .......  .......
       b) in strainatate .......................  .......  .......
    10. Imprumuturi pe termen lung .............           .......
    11. Imobile si mobilier ....................           .......
    12. Conturi diverse ........................           .......
    13. Conturi tranzitorii ....................           .......
    14. Cheltuieli de administratie ............           .......
    15. Dobanzi si comisioane platite ..........           .......
    16. Pierderi ...............................           .......

                           Conturi de ordine

    1. Cautiuni statutare ......................           .......
    2. Debitori pentru avaluri si scrisori de
       garantie date de banca:
       a) in tara ..............................  .......
       b) in strainatate .......................  .......
    3. Efecte comerciale in gaj ................           .......
    4. Cambii de circulatiune ..................           .......
    5. Efecte spre incasare ....................           .......
    6. Ipoteci, cesiuni, marfuri si garantii
       diverse .................................           .......
    7. Depozite de titluri .....................           .......
    8. Debitori de titluri imprumutate .........           .......
    9. Acreditive si diverse ...................           .......
                                               -------------------
                                     Total .....           .......

                          Solduri creditoare

    1. Capital social ..........................           .......
    2. Fonduri de rezerva ......................           .......
    3. Alte fonduri ............................           .......
    4. Obligatiuni proprii in circulatie .......           .......
    5. Depuneri spre fructificare:
       a) la vedere ............................  .......
       b) pe termen ............................  .......
       c) pe livrete ...........................  .......
       d) pe bonuri de casa ....................  .......  .......
    6. Creditori:
       a) in tara ..............................  .......
       b) in strainatate .......................  .......  .......
    7. Angajamente de reescont:
       I. in tara:
       a) la B.N.R. ............................  .......  .......
       b) la alte institutiuni .................  .......
      II. in strainatate .......................  .......  .......
    8. Cecuri si ordine de plata emise .........           .......
    9. Efecte de plata:
       a) in tara ..............................  .......
       b) in strainatate .......................  .......  .......
    10. Conturi diverse ........................           .......
    11. Conturi tranzitorii ....................           .......
    12. Dobanzi si beneficii diverse ...........           .......

                         Conturi de ordine

    1. Deponenti de cautiuni statutare .........           .......
    2. Creditori pentru avaluri si scrisori de
       garantie date de banca:
       a) in tara ..............................  .......
       b) in strainatate .......................  .......  .......
    3. Deponenti de efecte comerciale in gaj ...           .......
    4. Deponenti de cambii de circulatiune .....           .......
    5. Remitenti de efecte spre incasare .......           .......
    6. Deponenti de ipoteci, cesiuni, marfuri si
       garantii diverse ........................           .......
    7. Deponenti de titluri ....................           .......
    8. Diverse titluri imprumutate .............           .......
    9. Acreditive si diverse ...................           .......
                                               -------------------
                                     Total .....           .......

    56. Cuprinsul conturilor situatiei lunare va fi identic celui prevazut pentru bilantul tip anual, cu urmatoarele exceptii: 1. Contul "Imobile si Mobilier" va cuprinde atat valoarea imobilelor cat si a mobilierului fara alta specificare; 2. Contul "Cheltuieli generale" va cuprinde toate cheltuielile efectuate sub orice titlu; 3. Contul "Dobanzi si comisioane platite", va cuprinde sumele debursate sub acest titlu; 4. Contul "Alte fonduri", va ingloba conturile "Fond de amortisment, diferente de curs nerealizate, precum si "fondul de ajutoare si pensii"; 5. Contul "Dobanzi si beneficii diverse", va cuprinde toate veniturile si beneficiile bancii, indiferent de natura lor.
    In situatiile lunare pe care bancile le vor inainta Bancii Nationale a Romaniei, sucursalele vor figura per sold, dupa cum sunt inregistrate in registrele centralei; totusi, aceste sucursale vor inainta, prin centralele lor, Bancii Nationale situatiunile lunare dupa modelul indicat in acest regulament.

    TITLUL III
    Despre operatiuni de banca

    57. Prin operatiune de banca se intelege orice operatiune juridica asupra sumelor de bani in numerar, asupra creditelor, asupra efectelor de comert si asupra valorilor negociabile, romane sau straine, precum si orice alte operatiuni in legatura cu acestea, savarsite de o intreprindere bancara.
    58. Operatiunile de banca se impart in:
    a) operatiuni de banca ordinare, si
    b) operatiuni de banca care necesita o autorizare expresa din partea Consiliului Superior Bancar.
    Operatiunile de banca necesitand o autorizatiune expresa sunt:
    1. Eliberarea de livrete de economie la purtator, sau nominative, dar platibile la purtator.
    2. Emiterea de bonuri de casa la purtator, sau nominative, dar platibile la purtator.
    3. Emiterea de titluri de obligatiuni.
    4. Primirea de depozite spre fructificare pe termen, sau la vedere, si
    5. Emiterea de cecuri circulare sau de cecuri de calatorie.
    Toate celelalte operatiuni de banca sunt considerate ordinare.
    59. Autorizatiunea expresa a Consiliului Superior Bancar poate fi data pentru toate operatiunile prevazute sub punctul b) al articolului precedent, sau numai pentru unele din ele.
    Autorizatiunea poate fi ceruta, fie la infiintarea societatilor bancare, cu exceptia operatiunilor a caror autorizare e supusa conform art. 60, conditiunii unui minimum de vechime al societatii, fie in cursul existentei acesteia.
    Aceasta autorizatiune expresa va trebui inscrisa in registrul societatilor bancare si publicata conform dispozitiunilor art. 15 si urmatoarele din prezentul regulament.
    60. Dreptul de a elibera livrete de economie la purtator, sau nominative, dar platibile la purtator; precum si de a elibera bonuri de casa la purtator, sau nominative, dar platibile la purtator si cecuri circulare sau de calatorie, nu poate fi acordat decat societatilor bancare, avand o existenta de cel putin 5 ani, si al caror capital social reprezinta, dupa felul societatii, cel putin indoitul capitalului social, cerut de art. 11 si 12 al legii bancare.
    Aceste livrete, bonuri de casa si cecuri circulare, sau de calatorie nu vor putea fi emise decat pe baza de depozit in numerar.
    Acest drept nu va putea fi acordat bancilor care au suferit condamnari pentru abateri de la legea bancara in cursul ultimilor 5 ani.
    61. Totalul depunerilor pe care o banca le poate primi, nu poate fi mai mare de 7 ori valoarea capitalului social, plus fondul general de rezerva.
    Din acest total, depozitele pe livretele de economie si contra bonurilor de casa la purtator, sau nominative, dar platibile la purtator si cecuri circulare sau de calatorie, nu pot depasi de trei ori valoarea capitalului social, plus fondul general de rezerva.
    Bonurile de casa emise conform acestui articol nu vor putea avea o valoare mai mica de 5.000 lei fiecare.
    62. Totalul obligatiunilor de orice fel, pe care o banca le poate contracta, nu poate depasi de 10 ori valoarea capitalului social, plus fondul general de rezerva.
    Prin totalul obligatiunilor se inteleg toate conturile din pasivul bilantului cu exceptia capitalului social, a rezervelor de tot felul, a fondurilor de amortisment, a beneficiului si a conturilor transitorii.
    63. Nici o banca nu va putea acorda unui singur client, fara garantii reale, un credit mai mare de 10% din valoarea capitalului social, plus fondul general de rezerva. Aprobarea de credite unui singur client peste 5% din valoarea capitalului social, plus fondul general de rezerva, este exclusiv de competenta Consiliului de Administratie.
    Orice stipulatiune contrara acestui articol, este nula.
    64. Bancile nu pot face urmatoarele operatiuni:
    1. De a cumpara si vinde marfuri pe cont propriu.
    Se excepteaza de la aceasta interzicere cumpararea acelor marfuri care au fost dobandite in executarea creantelor bancii si care vor fi vandute in cel mai scurt timp posibil, precum si primirea in depozit a marfurilor en-gros ale clientilor sai, sau ale persoanelor straine, in magazii anume destinate.
    2. De a cumpara imobile pe cont propriu, afara de acelea necesare exercitiului comertului sau de banca, sau uzului personalului bancii, precum si afara de imobilele dobandite in executarea creantelor bancii.
    Aceste din urma imobile vor fi vandute in cel mai scurt timp posibil.
    Imobilele care se gasesc la promulgarea legii bancare in patrimoniul unei banci, nu sunt supuse acestor dispozitiuni.
    De la aceasta interzicere se excepteaza si imobilele cumparate pentru inmagazinarea marfurilor a caror depozitare este permisa in conditiunile alineatului 1 din acest articol.
    3. De a cumpara pentru contul lor propriu, titluri producatoare de dividende, pentru un total mai mare de 25% din valoarea capitalului social, plus fondul general de rezerva.
    4. De a crea sau de a participa in alte intreprinderi de orice natura, cu o suma mai mare de 25% din valoarea capitalului social, plus fondul general de rezerva.
    In decursul termenului prevazut de art. 62, al. 3 al legii bancare, intreprinderile bancare existente la data publicarii legii, vor putea sa cumpere titluri producatoare de dividende si sa creeze sau sa participe in alte intreprinderi, independent de limitele fixate la Nr. 3 si 4 de mai sus, insa numai cu aprobarea expresa, pentru fiecare caz in parte, a Consiliului Superior Bancar si cu obligatiunea de a-si proportiona aceste plasamente pana la expirarea termenului mai sus indicat.
    5. De a cumpara propriile lor actiuni pe cont propriu, de a acorda credite asupra lor, de a le constitui in gaj pentru datoriile bancii, de a le plasa prin colportaj, sau impunandu-le cu prilejul acordarii imprumuturilor clientilor.
    Se excepteaza rascumpararea de actiuni proprii in vederea reducerii capitalului social, hotarita in prealabil de adunarea generala extraordinara a actionarilor.
    6. De a primi depozite in numerar sau titluri, cand patrimoniul bancii se afla in stare de incetare de plati, sau pasivul intrece activul.
    In toate aceste cazuri responsabilitatea Administratorilor este prezumata pana la dovada contrarie.
    65. Nimeni nu poate exercita in mod obisnuit operatiuni de credit pe termen scurt, nici din capitalul sau propriu si nici din capitalul altor persoane sau banci, decat in conditiunile legii bancare.
    Prin credit pe termen scurt se intelege orice fel de operatiune de imprumut de sume de bani, al caror termen nu este mai lung de 6 luni.
    In ce priveste creditele acordate agricultorilor, acestea se socotesc a fi pe termen scurt, cand scadenta lor nu trece de un an de la acordarea imprumutului.
    Dovada ca o persoana este agricultor se face cu un certificat eliberat de Camera de agricultura competenta sau de perceptia respectiva.
    66. Bancile care primesc depuneri la vedere sau contracteaza alte obligatiuni la vedere, sunt obligate a avea o rezerva, de casa, constituita conform art. 40, de cel putin 10 la suta din totalitatea acestor angajamente.
    In afara de aceasta, bancile sunt obligate a avea o rezerva usor lichidabila, constand din titluri de Stat, sau garantate de Stat, efecte de comert sau warante scontabile la Banca Nationala a Romaniei, in proportie de 1/3 din aceste angajamente.
    Prin depozite si obligatiuni la vedere se inteleg toate depozitele si obligatiunile contractate de banca, a caror executare trebuie sa aiba loc la cerere, sau intr-un termen de maximum 30 zile.
    Fac parte din angajamentele la vedere ale bancii si acceptele si girurile acordate de banca pe efecte scadente in maximum 30 zile.
    67. Intreprinderile bancare care primesc titluri sau efecte de comert in depozit sau in gaj, sunt obligate a le pastra cu grija unui comerciant constiincios, de a le inscrie in registrele speciale cu aratarea felului lor, a valorii lor nominale, a numerelor si seriilor ce poarta, precum si a tuturor semnelor ce le deosebesc de alte titluri, purtand aceeasi denumire.
    Aceste valori nu pot fi date in gaj de catre banca si nici incredintate altor persoane decat cu consimtamantul expres al deponentului sau al celui care a constituit gajul.
    Nici o banca nu poate exercita dreptul de vot apartinand titlurilor ce i-au fost date in depozit sau in gaj, decat cu incuviintarea expresa a deponentului sau a constituitorului gajului. Aceasta incuviintare trebuie data cu prilejul fiecarei depuneri de titluri in depozit sau in gaj.
    Pentru valorile primite in depozit sau in gaj, intreprinderea bancara este obligata a elibera clientului o adeverinta cuprinzand enumerarea tuturor elementelor distinctive prevazute in alin. 1 din acest articol.

    TITLUL IV
    Supravegherea si controlul comertului de banca
    Consiliul superior bancar

    1. Scop-Atributiuni
    68. Pentru aplicarea legii bancare cum si pentru supravegherea comertului de banca in general, se instituie pe langa Banca Nationala a Romaniei un Consiliu Superior Bancar, avand de drept personalitate juridica.
    Sediul permanent al Consiliului Superior Bancar este in Capitala tarii.
    In justitie si fata de terti, Consiliul superior banca este reprezentat prin presedintele sau sau printr-un mandatar al acestuia.
    Actele care angajeaza Consiliul superior bancar sunt semnate de presedinte si contrasemnate de secretarul general sau in lipsa lui de unul din functionarii consiliului, imputernicit sa o faca de consiliu.
    Presedintele poate sa delege temporar pe unul sau mai multi membri din Consiliu, sa semneze orice acte sau documente. El poate da in mod general procura si delegatie.
    Actele incheiate de Consiliul Superior Bancar fac deplina credinta in justitie.
    69. Consiliul Superior Bancar are drept scop organizarea si indrumarea politicii bancare in conformitate cu interesele economice ale tarii.
    In vederea realizarii acestui scop, Consiliul Superior Bancar are urmatoarele atributiuni:
    a) autoriza constituirile de noi societati bancare, fuziunile, infiintarile de sucursale precum si toate modificarile de statute;
    b) autoriza in mod special exercitarea operatiunilor de banca, prevazute de art. 34, al legii bancare si art. 52 din regulament;
    c) controleaza activitatea tuturor societatilor bancare, functionand in Romania si vegheaza la aplicarea tuturor dispozitiunilor legii bancare;
    d) decide asupra modului de aplicare al legii bancare si de alcatuire a bilanturilor;
    e) decide limitarea operatiunilor, retragerea autorizatiunilor de functionare sau lichidarea bancilor cand acestea nu respecta prescriptiunile legii bancare;
    f) sesizeaza ministerul public sau instantele judecatoresti competente, in caz de abatere de la legea bancara, in vederea aplicarii sanctiunilor prevazute de ea;
    g) supravegheaza lichidarea soc. bancare;
    h) organizeaza un registru central al societatilor bancare;
    i) publica "Buletinul Consiliului Superior Bancar";
    j) numeste si revoca functionarii consiliului si le fixeaza retributiunile;
    k) aproba bugetul anual de venituri si cheltuieli;
    l) fixeaza toate cotizatiile si taxele in limita cotelor prevazute de legea bancara si prezentul regulament;
    m) indeplineste toate celelalte atributiuni prevazute de legea bancara.
    II. Compunerea
    70. Consiliul superior se compune din:
    Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei;
    Un delegat desemnat din administratorii acestei institutiuni;
    Un delegat al Ministerului de Finante;
    Un delegat al Ministerului de Justitie, ales dintre membrii Curtii de apel din Bucuresti;
    Un delegat al Uniunii Camerei de Comert si industrie;
    Un delegat al Uniunii Camerelor de agricultura;
    Profesorul de Moneta, Credit si Banci de la Academia de Inalte Studii Comerciale si Industriale din Bucuresti;
    Patru delegati ai Asociatiei Bancilor Romane, din care unul va fi desemnat de gruparea bancilor mici din aceasta asociatiune. Cel putin doi din acesti delegati vor reprezenta bancile din provincie.
    71. Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei este de drept presedintele Consiliului Superior Bancar. Consiliul va desemna in fiecare an din sanul sau un vicepresedinte.
    Presedintele conduce administratia consiliului, decide convocarea consiliului, stabileste ordinea de zi si alcatuieste bugetul.
    72. Numirile membrilor care compun consiliul se fac prin decret regal, dupa propunerea ministrului de finante si recomandarea institutiunilor care ii desemneaza, cu exceptia guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei si a profesorului de Moneta, Credit si Banci de la Academia de Inalte Studii Comerciale si Industriale din Bucuresti, ce sunt de drept membri ai consiliului.
    Membrii consiliului trebuie sa fie cetateni romani si sa indeplineasca conditiunile cerute de art. 29 al legii bancare.
    Ei sunt obligati a pastra secretul comercial. In cazul unei condamnari definitive pentru faptele prevazute la acel articol, ei pierd de drept calitatea lor de membri. In cursul instantei de judecata, pana la pronuntarea sentintei definitive, ei sunt considerati suspendati si nu vor putea lua parte la nici una din intrunirile Consiliului Superior Bancar.
    73. Durata delegatiunilor membrilor din Consiliul Superior Bancar este de 4 ani.
    Delegatiunea lor este irevocabila, afara de abateri grave ce se vor constata prin deciziunea unanima a celorlalti membri care compun Consiliul, deciziune ce se va lua cu vot secret.
    In acest caz revocarea se va face prin decret regal, dupa propunerea ministrului de finante, un nou membru trebuind a fi numit imediat in conditiunile aratate mai sus.
    Membrii numiti in baza calitatii pe care o detin sunt considerati demisionati cand aceasta calitate inceteaza.
    74. La doi ani de la instituire, trei dintre membrii Consiliului Superior Bancar, afara de guvernatorul Bancii Nationale, profesorul de Moneta, Credit si Banci de la Academia de Inalte Studii Comerciale si Industriale din Bucuresti si delegatii Ministerelor de Finante si Justitie, se vor trage la sorti, mandatul lor incetand de drept. In locul lor vor fi indata numiti alti trei membri, in aceleasi conditiuni aratate mai sus.
    Membrii iesiti la sorti sau al caror mandat a expirat sau a incetat, pot fi din nou recomandati si numiti.
    III. Modul de functionare
    75. Consiliul Superior Bancar va trebui sa se intruneasca cel putin odata pe luna.
    Convocarile Consiliului Superior Bancar se fac de secretarul general al Consiliului, conform hotaririlor din sedinta anterioara sau din initiativa presedintelui, iar in lipsa acestuia, a vicepresedintelui.
    Chestiunile ce se vor pune la ordinea de zi se hotarasc de presedintele Consiliului Superior Bancar, sau in lipsa acestuia de vicepresedinte.
    Convocarile, insotite de ordinea de zi vor fi facute prin scrisoare recomandata cu cel putin trei zile libere inainte de data intrunirii.
    76. Consiliul Superior Bancar este valabil constituit cu 7 membri din numarul total al membrilor care il compun.
    Membrii Consiliului sunt obligati a lua parte la sedinte. Cei care lipsesc nemotivat de la trei sedinte consecutive, cu exceptia guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei si a profesorului de Moneta, Credit si Banci de la Academia de Inalte Studii Comerciale si Industriale din Bucuresti, se vor considera demisionati, iar locurile lor declarate vacante.
    77. Consiliul Superior Bancar judeca pe baza de memorii scrise.
    Desbaterile Consiliului Superior Bancar vor fi conduse de presedinte sau vicepresedinte, iar in lipsa lor de cel mai in varsta din membrii prezenti.
    78. Partea interesata va fi citata prin scrisoare recomandata cu cel putin 10 zile libere inainte de ziua termenului fixat.
    La primul termen partea interesata va putea cere inca un termen pentru depuneri de acte si memorii.
    79. Pentru valabilitatea deciziunilor Consiliului Superior Bancar este necesara o majoritate de 6 voturi, oricare ar fi numarul membrilor prezenti.
    80. Deciziunile Consiliului Superior Bancar trebuiesc motivate si contrasemnate de secretarul general.
    Ele sunt definitive.
    Deciziunile Consiliului Superior Bancar sunt obligatorii pentru judecatorul delegat la Oficiul registrului de comert, chemat sa dea ordonanta de inscriere in registrul societatilor bancare, potrivit art. 9 din legea bancara si 15 si urmatorii din regulament.
    Aceste deciziuni se vor comunica prin scrisoare recomandata in termen de 30 zile de la pronuntarea lor, partii interesate si procurorului general al Curtii de Casatie.
    In termen de 30 zile de la comunicarea deciziunii, partea interesata si procurorul general vor putea face recurs in Casatie.
    In caz de admitere a recursului, Curtea de Casatie va evoca fondul.
    Curtea de Casatie va judeca de urgenta in camera de consiliu.
    Recursul ministerului public nu suspenda executarea.
    81. In caz de abateri de la legea bancara sau de la statutele bancii, Consiliul Superior Bancar se poate sesiza fie din oficiu, fie din reclamatiunile oricarei parti interesate, fie de catre ministerul public.
    In cazul in care se sesizeaza, Consiliul Superior Bancar va ordona o cercetare a situatiunii reclamata.
    Cercetarea se va face de Consiliu prin organele speciale ale Bancii Nationale a Romaniei.
    Dupa depunerea raportului de constatare, presedintele Consiliului Superior Bancar sau inlocuitorul sau, va fixa un termen pentru judecarea cazului, conform art. 77 de mai sus.
    Daca Consiliul gaseste reclamatiunea intemeiata, va pronunta o deciziune potrivit art. 45 al legii bancare si art. 79 si 80 din regulament, prin care va lua masurile prevazute in legea bancara, date in competinta sa si va sesiza, de va fi cazul, ministerul public sau instantele judecatoresti competente.
    Deciziunile Consiliului Superior Bancar pronuntate conform acestui articol sunt executorii de drept.
    Ele vor fi executate printr-un delegat al Consiliului Superior Bancar, ce in caz de necesitate va putea cere concursul autoritatii publice, conform legilor de executare silita*).
    Recursul in contra deciziunilor date pe baza acestui articol suspenda executarea.
------------------
    *) A se vedea Legea din 11 Iulie 1930.

    82. Toate deciziunile Consiliului Superior Bancar se vor consemna de secretarul general in procese-verbale ce se vor trece intr-un registru de procese-verbale si vor purta semnatura membrilor prezenti si a secretarului general. In aceste procese-verbale se vor consemna opiniile separate.
    Toate deciziunile Consiliului Superior Bancar se vor publica in Buletinul Consiliului Superior Bancar.
    83. Autorizatiunile eliberate de Consiliul Superior Bancar si date pe baza deciziunilor consemnate in procesele-verbale mai sus aratate, vor fi semnate numai de presedinte sau delegatul acestuia si contrasemnate de secretarul general.
    IV. Secretariatul general
    84. Pe langa Consiliul Superior Bancar se creeaza un secretariat general condus de un secretar general.
    Secretarul general va fi numit prin decret regal dupa propunerea Ministerului de Finante si recomandarea Consiliului Superior Bancar, iar retributiunea sa va fi fixata de Consiliu.
    El va trebui sa fie cetatean roman, sa aiba un titlu academic de specialitate si sa indeplineasca conditiunile cerute de art. 29 al legii bancare.
    Secretarul general va putea fi revocat in caz de abateri de la indatoririle sale numai pe baza deciziunii motivate a Consiliului Superior Bancar, luata cu majoritate absoluta.
    85. Secretarul general va asista la toate deliberatiunile Consiliului Superior Bancar, contrasemnand toate deciziunile acestuia.
    El are toata raspunderea bunului mers al lucrarilor administrative ale Consiliului, ingrijeste de convocari si comunicari, de pregatirea lucrarilor necesare consiliului, precum si celor ce urmeaza hotaririlor sale, contrasemneaza actele si corespondenta alaturi de presedinte si refera asupra tuturor chestiunilor ce i se vor cere de Consiliu.
    86. Organizarea Secretariatului general, precum si numarul si retributiunile functionarilor, se vor stabili de Consiliul Superior Bancar, printr-un regulament de organizare interioara, ce se va publica in "Buletinul Consiliului Superior Bancar".
    87. Secretarul General si ceilalti functionari ai Consiliului sunt obligati a pastra secretul comercial.
    In caz de nerespectarea acestei dispozitiuni, Consiliul il va putea pedepsi cu retinerea salariului pe o luna sau cu suspendarea si retinerea salariului pana la 3 luni, iar in cazuri foarte grave sau recidiva, cu destituirea.
    V. Bugetul Consiliului
    88. Pentru acoperirea cheltuielilor de organizare si functionare, Consiliul Superior Bancar va putea percepe urmatoarele cotizatiuni si taxe in limitele mai jos aratate:
    a) O cotizatiune anuala egala cu cel mult 0,25 la mie din capitalul social, perceputa de la toate intreprinderile inscrise in registrul Societatilor Bancare.
    Aceasta cotizatiune se va achita in 4 rate trimestriale egale la inceputul fiecarui trimestru.
    Consiliul Superior Bancar este autorizat a retrage autorizatia de functionare si a dispune radierea din registrul Societatilor bancare a intreprinderilor care in termen de 15 zile de la primirea unei somatii prin scrisoare recomandata, vor refuza in mod nejustificat achitarea cotizatiei fixata mai sus;
    b) pentru cererile de autorizari de infiintare se va plati o taxa proportionala de cel mult 0,50 la mie din capitalul social subscris;
    c) pentru cererile de autorizare a executarii operatiunilor speciale prevazute de art. 52, se va plati o taxa proportionala de cel mult 0,20 la mie din capitalul social;
    d) pentru cererile de autorizare de infiintari de sucursale, taxa maxima va fi de 0,10 la mie din capitalul social;
    e) pentru cererile de autorizare a modificarii statutelor se va plati o taxa de maximum 0,10 la mie din capitalul social.
    Modificarile de statute facute in vederea punerii in concordanta a statutelor actuale cu prevederile Legii Bancare, sunt scutite de taxele de mai sus;
    f) Pentru cererile de autorizare a fuziunilor, taxa va fi de maximum 0,10 la mie din capitalul social al societatilor fuzionate.
    Toate aceste cotizatiuni se vor fixa in limitele de mai sus de catre Consiliul Superior Bancar, iar plata lor se va face la Casieria Consiliului, contra chitanta.
    Cheltuielile ocazionate de efectuarea cercetarilor, expertizelor, anchetelor etc., ordonate de Consiliu, cad in sarcina intreprinderilor care fac obiectul acestor cercetari si vor fi fixate, pentru fiecare caz, de Consiliul Superior Bancar.
    Pentru publicatiunile in Buletinul Consiliului Superior Bancar, se va fixa de catre Consiliu un tarif general.
    89. Exercitiul financiar al Consiliului Superior Bancar, incepe la 1 Ianuarie al fiecarui an.
    In cursul lunii Noiembrie, Presedintele Consiliului Superior Bancar, ajutat de Secretarul General, va alcatui bugetul de venituri si cheltuieli ce va trebui aprobat de Consiliu pana cel mai tarziu la 31 Decembrie.
    Bugetul aprobat, precum si bilantul anual, vor fi publicate in "Buletinul Consiliului Superior Bancar".
    90. Pentru fiecare sedinta membrii Consiliului vor primi cate un jeton de prezenta, al carui cuantum se va fixa de Consiliul Superior Bancar, neputand depasi suma de lei 1.000.
    Consiliul Superior Bancar va rambursa cheltuielile efective de deplasare ale membrilor ce nu au domiciliul in Bucuresti.
    91. Toate cheltuielile vor trebui aprobate de presedinte sau de delegatul acestuia.
    Presedintele poate delega pe Secretarul general sa aprobe anumite cheltuieli in limita sumelor prevazute in buget.
    92. Toate celelalte norme de functionare ale Consiliului Superior Bancar se vor fixa printr-un regulament de ordine interioara alcatuit de Consiliu.

    TITLUL V
    Dispozitiuni finale, penale si tranzitorii

    93. Casele de schimb sau zarafiile, care isi limiteaza comertul numai la operatiuni de schimb de orice fel de monede, nu sunt supuse art. 2 si 4 din legea bancara si nici celorlalte dispozitiuni de constituire si functionare, prevazute de aceeasi lege.
    Ele vor fi supuse supravegherii si Controlului Consiliului Superior Bancar. Casele de schimb nu vor putea pune in firma lor cuvantul "banca" precum si denumirile derivate din acest cuvant.
    94. Intreprinderile comerciale care au de obiect principal al comertului lor numai acordarea de imprumuturi pe gaj, de orice fel de obiecte si care nu cad sub prevederile legii din 9 Martie 1915, modificate la 30 Mai 1929, referitoare la casele de imprumut pe gaj a agricultorilor si industriasilor, se constituiesc si functioneaza in conditiunile legii de fata*).
    Casele de imprumut pe amanet functionand in baza legii pentru infiintarea caselor de imprumut pe amanet din 1906, sunt supuse dispozitiunilor legii bancare, numai in masura in care acestea nu contravin dispozitiunilor legii lor speciale.
    Casele de imprumut pe gaj nu vor putea purta in firma lor cuvantul "Banca", precum si denumirile derivate din acest cuvant, ci numai denumirea de "casa de imprumut pe gaj" sau alta asemanatoare.
-------------------
    *) A se vedea Legea caselor de imprumut pe gaj a agricultorilor, din 10 Martie 1915 cu modificari, de asemeni Legea caselor de imprumut pe amanet din 23 Februarie 1906 cu modificari.

    95. Fuziunea a doua sau mai multe societati bancare oricare ar fi felul lor se hotaraste de fiecare societate in parte, cu votul necesar pentru modificarea statutelor.
    Consiliul de administratie al fiecareia din bancile care voiesc a fuziona va putea insa supune proiectul de fuziune vizei prealabile a Consiliului Superior Bancar.
    Deciziunea de fuzionare a fiecarei societati bancare cuprinzand conditiunile fuziunii, bilanturile si deciziunea de autorizare a Consiliului Superior Bancar, se vor depune la Oficiul registrului de comert al fiecarei societati care fuzioneaza, spre a fi inscrise in registrul societatilor bancare si publicate potrivit art. 15 si urm. din regulament.
    96. In termen de 2 luni de la data publicarii actelor de mai sus, oricare creditor va putea face opozitie la fuziune la Tribunalul de comert al locului unde societatile fuzionate si-au fixat sediul central.
    Toate opozitiile se vor judeca de urgenta in Camera de consiliu printr-o singura hotarire.
    In contra hotaririi tribunalului se poate face apel in termen de 10 zile de la pronuntare.
    Curtea va judeca de urgenta in Camera de consiliu.
    Termenul de recurs este de 10 zile de la pronuntare.
    Recursul se va judeca de urgenta in Camera de consiliu.
    Opozitia suspenda fuziunea, afara de cazurile cand se va justifica plata tuturor datoriilor sociale sau consemnarea lor la Banca Nationala a Romaniei sau la Casa de Depuneri, cand toti creditorii consimt la fuziune sau cand creditorii oponenti au fost desinteresati prin plata sau consemnarea sumei.
    Dupa expirarea termenului de mai sus, in cazul cand s-a facut opozitiune si oponentii nu au fost desinteresati in urma ramanerii definitive a hotaririi data asupra opozitiei, fuziunea va putea fi executata.
    Societatea ramasa in fiinta sau noua societate care rezulta din fuziune preia asupra sa toate drepturile si obligatiunile societatilor stinse.
    Deciziunile de fuziune sunt opozabile actionarilor, fara a se putea retrage din societate.
    97. Daca la alcatuirea primului bilant al bancilor fuzionate ar rezulta din reevaluarea imobilelor sau altor active plusuri de valoare, care conform legilor in vigoare sunt impozabile, ele vor fi scutite de orice impunere, daca vor fi trecute la rezervele bancii fuzionate.
    98. Daca din cauza pierderilor suferite, capitalul social al unei banci a scazut la jumatate din valoarea capitalului statutar sau la jumatate din valoarea capitalului necesar prevazut la art. 11, 12 si 35 din legea bancara, cand cel statutar nu a fost mai mare, administratorii, iar in caz de omisiune din partea lor, Consiliul de censori, sunt datori a convoca in maximum 2 luni de la aceasta constatare, adunarea generala extraordinara a asociatilor, spre a decide asupra reintregirii sau reducerii capitalului social.
    Daca adunarea generala nu va fi convocata de catre aceste organe, convocarea se va face de urgenta in urma unei cercetari prealabile, de catre Consiliul Superior Bancar.
    Daca adunarea generala nu decide completarea capitalului social, reducerea lui sau lichidarea societatii, sau daca in termen de 3 luni de la data intrunirii adunarii generale a asociatilor completarea capitalului social nu este efectiv realizata, Consiliul Superior Bancar va retrage autorizatiunea, putand decide si lichidarea societatii bancare.
    Societatile bancare nu-si vor putea reduce capitalul social decat cu maximum 50 la suta din valoarea capitalului statutar initial, acesta cu respectarea dispozitiunilor art. 11, 12 si 35 din legea bancara.
    Aceleasi norme se vor putea aplica si societatilor in nume colectiv, in comandita simpla sau cu raspundere limitata, cand adunarea asociatilor va putea fi convocata de oricare dintre asociati.
    99. Lichidarea societatilor bancare se va face conform prescriptiunilor codului de comert in materie de lichidare a societatilor comerciale si sub supravegherea Consiliului Superior Bancar care va sesiza in acest scop tribunalul de comert competinte.
    100. In caz de faliment din partea unei intreprinderi bancare, activul inventariat de judecatorul sindic se va lichida de catre un curator numit de tribunalul care a declarat falimentul, dupa o lista de specialisti intocmita de Consiliul Superior Bancar.
    Numirea curatorului se va face prin chiar sentinta declarativa de faliment sau printr-o incheiere posterioara.
    Activul bancilor falite se va lichida de curator sub directiunea si controlul judecatorului sindic.
    In caz de necesitate, adunarea creditorilor unei banci falite va putea desemna o comisiune de creditori care sa ajute si sa supravegheze opera de lichidare incredintata curatorului.
    Conturile de lichidare se vor depune judecatorului sindic, care le va supune omologarii tribunalului.
    Toate actiunile si actele savarsite de curator in vederea lichidarii, sunt scutite de orice taxe sau timbru, fara prejudiciul taxelor falimentare cuvenite Statului.
    Dispozitiunile acestui articol se aplica si falimentelor bancare in curs de lichidare.
    101. Daca in cursul existentei unei banci se constata ca aceasta nu respecta prescriptiunile legii bancare, Consiliul Superior Bancar va putea decide limitarea operatiunilor bancii, sau la caz de necesitate, lichidarea acesteia.
    Daca din cercetarea facuta se constata ca valoarea totalului angajamentelor unei banci intrece valoarea activului sau, Consiliul Superior Bancar va putea decide lichidarea si va putea sesiza tribunalul comercial competent spre a proceda la lichidarea bancii.
    102. Oricine va exercita comertul de banca fara autorizarea ceruta de art. 4, sau va viola dispozitiunile art. 39 din legea bancara, se va pedepsi cu inchisoare de la 3 luni pana la 2 ani si cu amenda de la 20.000 pana la 500.000 lei.
    Transmisiunea cambiilor care garanteaza imprumuturile de catre imprumutatorul contravenient la dispozitiunea art. 39 din legea bancara, nu-l apara de penalitatea prevazuta de acest articol.
    103. In caz de infiintare a unei sucursale fara autorizarea ceruta de art. 16 al legii bancare, administratorii si directorii vinovati se vor pedepsi cu amenda de la 50.000 pana la 500.000 lei fiecare. In acest caz Consiliul Superior Bancar va decide desfiintarea sucursalei.
    104. Fondatorii, administratorii, directorii si censorii care vor fi trecut sub tacere situatiunea de falit sau vreuna din condamnarile prevazute de art. 29 al legii bancare, vor fi pasibili de pedeapsa de la 15 zile pana la 6 luni inchisoare si amenda de la 10.000 pana la 100.000 lei, fara aplicare de circumstante usuratoare. Ei vor pierde de plin drept calitatea de administratori, censori sau directori ai bancilor respective.
    Aceasta decadere se va pronunta de catre Consiliul Superior Bancar, chiar mai inainte de deschiderea actiunii publice, in care caz recursul nu suspenda executarea.
    105. In caz de faliment din partea unei banci, violarea articolelor 4, 9-15, 17, 19, 20, 26-28, 3-32, 34-38, 40-41 din legea bancara, va atrage pentru administratorii, directorii si censorii vinovati sanctiunea prevazuta de legi pentru bancruta frauduloasa, fara prejudiciul celorlalte sanctiuni civile si penale, prevazute in legea bancara sau alte legi in vigoare.
    106. Sanctiunile penale prevazute in legea bancara sunt de competinta tribunalelor ordinare.
    107. Intreprinderile existente la data publicarii legii bancare vor trebui sa se conformeze imediat dispozitiunilor cuprinse in art. 6, 10, 13-16, 18-32, 36-41 si 50-60 din lege si al art. 8-11, 17-19, 24, 29-30, 32-56, 59-67 si 93-106 din prezentul regulament.
    Bancile existente sub firma individuala vor putea primi depuneri spre fructificare, pe termen sau la vedere, inca timp de 2 ani de la data publicarii legii bancare.
    Bancile existente sub forma de societati in nume colectiv, in comandita simpla sau cu raspundere limitata, care nu indeplinesc prescriptiunile legii bancare, vor putea primi depozite numai pana la valoarea capitalului lor social deplin varsat.
    Depozitele primite pana la data publicarii legii bancare, cum si totalul angajamentelor vor fi proportionate in termen de maximum 5 ani de la aceasta data, potrivit prescriptiunilor acestui regulament.
    De asemenea bancile existente sub forma de societati pe actiuni, sunt obligate ca in termen de maximum 5 ani sa proportioneze depunerile si totalul pasivului in conformitate cu dispozitiunile prezentului regulament.
    De drepturile castigate, prevazute in prezentul articol, vor beneficia si societatile care vor fuziona in decursul acestor 5 ani.
    108. Termenele prevazute de lege sau regulament vor putea fi prelungite de Consiliul Superior Bancar.



SmartCity5

COMENTARII la Regulament 0/1934

Momentan nu exista niciun comentariu la Regulament 0 din 1934
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Regulament 0/1934
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu