Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Regulament Nr.- din 05.10.2010

privind analiza şi soluţionarea plângerilor referitoare la încălcarea prevederilor art. 5, 6 şi 9 din Legea concurenţei nr. 21/1996 şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene
ACT EMIS DE: Consiliul Concurentei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 687 din 12 octombrie 2010



SmartCity1


În temeiul art. 27 alin. (1) şi (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,Consiliul Concurenţei adoptă prezentul regulament. Capitolul I Introducere 1. Prezentul regulament reglementează procedurile privind analiza şi soluţionarea de către Consiliul Concurenţei a plângerilor referitoare la încălcarea prevederilor art. 5, 6 şi 9 din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (denumită în continuare lege) şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (denumit în continuare TFUE). 2. Consiliul Concurenţei doreşte să încurajeze cetăţenii, întreprinderile şi asociaţiile de protecţie a consumatorilor să i se adreseze, ca autoritate publică abilitată, pentru a semnala posibilele încălcări ale regulilor de concurenţă. La nivelul Consiliului Concurenţei există două modalităţi pentru a realiza acest lucru. Prima modalitate de denunţare a posibilelor încălcări ale regulilor de concurenţă constă în transmiterea unei plângeri. Cea de-a doua modalitate constă în furnizarea unei sesizări privind posibile comportamente anticoncurenţiale, sesizare care nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de prezentul regulament pentru a fi considerată plângere, dar poate constitui punctul de pornire pentru declanşarea din oficiu a unor investigaţii de către Consiliul Concurenţei. 3. Pentru a fi admisibilă, în sensul art. 40 din lege, o plângere trebuie să conţină anumite informaţii specifice. De aceea, trebuie întocmit un formular prin care reclamanţii să fie ajutaţi să prezinte Consiliului Concurenţei faptele pertinente. Prezentarea informaţiilor prevăzute în acest formular constituie o condiţie indispensabilă pentru ca plângerea să fie considerată admisibilă în sensul art. 40 din lege. 4. Persoanele fizice sau juridice care aleg să depună o plângere la Consiliul Concurenţei au posibilitatea de a fi asociate îndeaproape la procedurile iniţiate în vederea soluţionării acesteia. Astfel, reclamanţii au posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere în cazul în care Consiliul Concurenţei consideră că nu există motive suficiente pentru a da curs plângerii. Atunci când Consiliul Concurenţei suspendă sau respinge o plângere, în baza art. 13 din Regulamentul (CE) nr. 1/2003 al Consiliului din 16 decembrie 2002 privind punerea în aplicare a normelor de concurenţă prevăzute la articolele 81 şi 82 din tratat (denumit în continuare Regulamentul nr. 1/2003), deoarece Comisia Europeană sau o altă autoritate de concurenţă a unui stat membru analizează ori a analizat plângerea respectivă, reclamantul este informat cu privire la identitatea autorităţii respective. De asemenea, reclamanţii au dreptul de a fi audiaţi şi dreptul de acces la dosarul Consiliului Concurenţei, potrivit reglementărilor specifice cu privire la acestea. 5. Persoanelor fizice sau juridice care depun o plângere în condiţiile prezentului regulament prin care denunţă o încălcare a art. 5 din lege la care au fost parte li se va acorda un termen rezonabil în care să poată formula o cerere de clemenţă în conformitate cu prevederile Instrucţiunilor privind condiţiile şi criteriile de aplicare a unei politici de clemenţă potrivit prevederilor art. 51 alin. (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 300/2009. 6. Pentru asigurarea certitudinii juridice, comunicările de documente prevăzute de prezentul regulament trebuie efectuate în termenele prevăzute. Capitolul IICriterii privind admisibilitatea unei plângeri Articolul 1 Obiectul plângerii În scopul intervenţiei Consiliului Concurenţei, o plângere înaintată conform prevederilor art. 40 din lege poate avea ca obiect doar o pretinsă încălcare a art. 5, 6 sau 9 din lege şi a art. 101 sau 102 din TFUE, după caz. Articolul 2 Condiţia demonstrării unui interes legitim(1) În conformitate cu prevederile art. 40 din lege, doar persoanele fizice sau juridice care demonstrează un interes legitim sunt îndreptăţite să înainteze Consiliului Concurenţei o plângere referitoare la o posibilă încălcare a art. 5, 6 sau 9 din lege şi a art. 101 sau 102 din TFUE.(2) Reclamanţii trebuie să demonstreze interesul lor legitim. Consiliul Concurenţei este îndreptăţit, fără a aduce atingere dreptului său de a declanşa o investigaţie din oficiu, să nu dea curs plângerii unei persoane fizice sau juridice care nu poate demonstra un interes legitim.(3) Consiliul Concurenţei poate verifica, în orice etapă a procedurii, dacă este îndeplinită sau nu această condiţie. În practica Consiliului Concurenţei, condiţia cu privire la interesul legitim nu a ridicat decât rareori îndoieli, în măsura în care majoritatea reclamanţilor au fost afectaţi în mod direct de pretinsa încălcare a legii. În mod particular, în cazul asociaţiilor de protecţie a consumatorilor legal înregistrate există un interes indirect care poate fi considerat acceptabil din punctul de vedere al posibilităţii de formulare a unei plângeri.(4) Cu toate acestea, există situaţii în care condiţia unui interes legitim, în sensul art. 40 din lege, necesită o analiză suplimentară, pentru a se stabili dacă aceasta este îndeplinită. Cea mai bună orientare în acest sens poate fi furnizată printr-un set neexhaustiv de exemple, după cum urmează:a)O asociaţie de întreprinderi poate invoca un interes legitim în introducerea unei plângeri, chiar dacă asociaţia nu este afectată în mod direct de comportamentul denunţat, ca o întreprindere ce operează pe piaţa relevantă sau pe o piaţă conexă, cu condiţia ca, pe de o parte, asociaţia să aibă dreptul de a reprezenta interesele membrilor săi şi, pe de altă parte, comportamentul denunţat să fie susceptibil de a leza interesele membrilor asociaţiei.Consiliul Concurenţei este îndreptăţit însă să nu dea curs unei plângeri a unei asociaţii de întreprinderi ai cărei membri nu au participat la operaţiuni comerciale de tipul celor denunţate în cadrul plângerii. Din aceste considerente se poate deduce că întreprinderile, ele însele sau prin asociaţiile care sunt împuternicite să le reprezinte interesele, pot valorifica un interes legitim atunci când operează pe piaţa relevantă sau când comportamentul denunţat este susceptibil de a le afecta în mod direct interesele. Un interes legitim poate fi invocat, de exemplu, de către părţile unei înţelegeri sau practici denunţate, de către concurenţii ale căror interese au fost pe nedrept afectate de comportamentul care constituie subiectul plângerii ori de către întreprinderile excluse dintr-un sistem de distribuţie. b)Asociaţiile de consumatori pot şi ele să depună plângeri la Consiliul Concurenţei.Consiliul Concurenţei consideră că pot avea un interes legitim şi consumatorii individuali ale căror interese economice sunt afectate în mod direct prin faptul că sunt cumpărători ai bunurilor sau serviciilor care constituie obiectul unei încălcări a legii. c)Consiliul Concurenţei consideră că nu au un interes legitim, în sensul art. 40 din lege, persoanele sau organizaţiile care acţionează în virtutea unor considerente de interes general, fără a demonstra că ele sau membrii lor sunt în măsură a fi afectaţi în mod direct şi nefavorabil de încălcarea legii (pro bono publico), cu excepţia prevăzută la lit. b).Autorităţile publice locale pot avea un interes legitim, în calitatea acestora de cumpărători ori de utilizatori ai bunurilor sau serviciilor afectate de comportamentul împotriva căruia depun plângere. Acestea însă nu sunt considerate ca având un interes legitim, în sensul art. 40 din lege, în măsura în care aduc în atenţia Consiliului Concurenţei pretinse încălcări pro bono publico. Articolul 3Completarea formularului de plângere(1) Plângerile depuse de către persoanele fizice sau juridice trebuie să conţină toate informaţiile şi documentele solicitate prin formularul de plângere prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament. Persoanele fizice şi juridice trebuie să furnizeze şi copii ale documentelor relevante pentru a susţine plângerea depusă, documente care le sunt în mod rezonabil disponibile, şi, în măsura posibilului, să indice Consiliului Concurenţei de unde pot fi obţinute informaţii şi documente relevante în cauză, care nu le sunt disponibile reclamanţilor.(2) Plângerea se transmite la Consiliul Concurenţei în 3 exemplare, dintre care unul va fi, în măsura posibilului, în format electronic. În situaţia în care plângerea sau documentele care o însoţesc conţin secrete de afaceri ori alte informaţii confidenţiale, reclamantul va face o solicitare motivată pentru asigurarea confidenţialităţii acestora şi va transmite, de asemenea, o versiune neconfidenţială a plângerii, precum şi a fiecărui document care o însoţeşte.(3) În cazul în care Consiliul Concurenţei constată că informaţiile, inclusiv documentele conţinute în formularul de plângere, sunt incomplete, va informa de îndată, în scris, reclamantul despre acest fapt şi va fixa un termen în cadrul căruia să completeze plângerea.(4) Consiliul Concurenţei poate acorda o derogare, în sensul ca reclamantul să furnizeze doar o anumită parte a informaţiilor şi/sau a documentelor prevăzute în formularul de plângere, atunci când consideră că acestea nu sunt necesare pentru examinarea cazului. Consiliul Concurenţei are în vedere că această posibilitate este menită, în special, să faciliteze întocmirea plângerilor de către asociaţiile de consumatori, atunci când acestea nu au acces la informaţii specifice provenind din sfera operatorilor economici împotriva cărora se plâng, informaţii altfel necesare pentru întocmirea unei plângeri conform prevederilor formularului de plângere.(5) După primirea tuturor informaţiilor şi documentelor prevăzute în formularul de plângere, Consiliul Concurenţei va informa în scris reclamantul cu privire la data la care plângerea este considerată completă. De la această dată începe să curgă termenul prevăzut la art. 40 alin. (2) din lege.(6) Dacă reclamantul nu furnizează informaţiile şi documentele solicitate pentru a completa integral formularul de plângere şi nu obţine o derogare de la această obligaţie, Consiliul Concurenţei va înştiinţa, în scris, reclamantul asupra faptului că solicitarea depusă nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de prezentul regulament pentru a fi calificată ca o plângere, iar informaţiile furnizate vor fi considerate de Consiliul Concurenţei ca o informare generală, ce poate fi utilă la declanşarea unor investigaţii din oficiu. Capitolul IIIProcedurile de analiză a plângerilor Articolul 4Analiza faptelor(1) Examinarea unei plângeri implică două aspecte, şi anume analiza faptelor care trebuie stabilite pentru a dovedi încălcarea art. 5, 6 sau 9 din lege şi a art. 101 ori 102 din TFUE, după caz, pe de o parte, şi încadrarea legală a comportamentului ce constituie obiectul plângerii, pe de altă parte. (2) În cazul în care, deşi sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de art. 1, 2 şi 3 din prezentul regulament, plângerea nu motivează suficient acuzaţiile avansate, aceasta poate fi respinsă. Pentru a respinge o plângere pe motiv că obiectul ei, reprezentat de comportamentul denunţat, nu încalcă regulile de concurenţă sau nu intră sub incidenţa acestora, Consiliul Concurenţei nu este obligat să ia în considerare circumstanţele care nu au fost aduse în atenţia sa de către reclamant şi pe care le-ar fi putut descoperi doar printr-o investigare a cazului. Articolul 5Încadrarea legală a faptelor(1) Criteriile pentru încadrarea legală a unei înţelegeri sau practici nu pot fi prevăzute în mod exhaustiv. Cu toate acestea, reclamanţii trebuie să se refere la regulamentele şi instrucţiunile adoptate de Consiliul Concurenţei şi, în măsura în care au cunoştinţă de acestea, la cele emise de Comisia Europeană, la practica şi la jurisprudenţa comunitară. Încadrarea legală exactă a unei înţelegeri sau practici este atributul Consiliului Concurenţei, iar părţile nu sunt obligate să ofere o încadrare exactă, ci opinia lor în această privinţă.(2) Înţelegerile şi practicile intră sub incidenţa legii atunci când sunt capabile să afecteze concurenţa pe piaţa românească ori pe o parte a acesteia, în cazul art. 5 din lege, sau în măsura în care pot afecta activitatea economică ori pot prejudicia consumatorii, în cazul art. 6 din lege. Ori de câte ori Consiliul Concurenţei aplică prevederile art. 5 şi 6 din lege, în măsura în care faptele analizate pot afecta comerţul dintre statele membre, acesta aplică, de asemenea, prevederile art. 101 şi 102 din TFUE. Atunci când o înţelegere sau practică nu este capabilă să afecteze comerţul dintre statele membre, se poate aplica legislaţia naţională, nu şi legislaţia comunitară.(3) Acţiunile sau inacţiunile autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale ori locale, precum limitarea libertăţii comerţului sau a autonomiei întreprinderilor, exercitate cu respectarea reglementărilor legale şi/sau stabilirea de condiţii discriminatorii pentru activitatea întreprinderilor, sunt interzise dacă restrâng, împiedică sau denaturează concurenţa. Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia activă de a asigura respectarea liberei concurenţe, iar restricţiile de la aceasta trebuie să fie justificate temeinic pe motive de interes public general şi să fie limitate ca durată şi arie geografică în măsura maximă posibilă.(4) Înţelegerile dintre întreprinderi, deciziile asociaţiilor de întreprinderi sau practicile concertate care nu presupun o restricţionare apreciabilă a concurenţei nu cad sub incidenţa art. 5 din lege, potrivit prevederilor art. 8 din lege, care se aplică în mod corespunzător.(5) Înţelegerile, deciziile şi practicile concertate prevăzute la art. 5 alin. (1) din lege, care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (2) din lege sau se încadrează în categoriile prevăzute la art. 5 alin. (3) din lege, sunt considerate legale fără a fi necesare notificarea acestora de către părţi şi emiterea unei decizii de către Consiliul Concurenţei. Categoriile de înţelegeri, decizii şi practici concertate, exceptate prin aplicarea prevederilor art. 5 alin. (2) din lege, precum şi condiţiile şi criteriile de încadrare pe categorii sunt cele stabilite în regulamentele Consiliului Uniunii Europene sau ale Comisiei Europene cu privire la aplicarea prevederilor art. 101 alin. (3) din TFUE anumitor categorii de înţelegeri, decizii ale asociaţiilor de întreprinderi sau practici concertate, denumite regulamente de exceptare pe categorii, care se aplică în mod corespunzător.(6) Pentru ca beneficiul exceptării să fie retras de către Consiliul Concurenţei, acesta, după ce a procedat la o analiză individuală, trebuie să ajungă la concluzia că acordul căruia i se aplică aceste regulamente de exceptare pe categorii are efecte incompatibile cu art. 5 alin. (2) sau (3) din lege. Articolul 6Soluţionarea plângerilor(1) Pe baza analizei efectuate în cadrul compartimentelor de specialitate, Consiliul Concurenţei va hotărî, după caz:a)declanşarea unei investigaţii; b)emiterea unei decizii de respingere a plângerii, în cazul în care plângerea nu prezintă suficient temei de fapt şi de drept pentru a justifica declanşarea unei investigaţii; c)transmiterea unei înştiinţări, în scris, cu privire la faptul că plângerea nu intră sub incidenţa legii; d)transmiterea unei înştiinţări, în scris, a reclamantului cu privire la faptul că plângerea nu va fi analizată de Consiliul Concurenţei, întrucât Comisia Europeană sau o altă autoritate de concurenţă dintr-un alt stat membru instrumentează sau a instrumentat aceeaşi plângere. (2) Consiliul Concurenţei poate decide să declanşeze procedura de investigaţie privind o eventuală încălcare a art. 5, 6 sau 9 din lege şi a art. 101 sau 102 din TFUE în orice moment, dar nu mai târziu de expirarea termenului de 60 de zile, prevăzut de art. 40 alin. (2) din lege, pentru emiterea unei decizii referitoare la o plângere. Termenul de 60 de zile începe să curgă de la data la care i se confirmă reclamantului faptul că plângerea este considerată completă şi îndeplineşte toate condiţiile, potrivit art. 3 alin. (4) din prezentul regulament.(3) În cazul plângerilor privind o posibilă încălcare a art. 9 din lege, în situaţia în care se constată, la o primă evaluare, existenţa unor posibile fapte de natură anticoncurenţială prohibite expres de lege, Consiliul Concurenţei poate comunica autorităţii sau instituţiei administraţiei publice centrale ori locale rezultatele primei sale evaluări cu privire la natura faptelor care formează obiectul plângerii şi poate da acesteia posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere, respectiv de a adopta măsurile şi remediile necesare restabilirii unui mediu concurenţial normal. La expirarea termenului legal de 60 de zile pentru analiza plângerii, în funcţie de poziţia exprimată sau adoptată de autoritatea ori instituţia administraţiei publice centrale sau locale, Consiliul Concurenţei poate decide declanşarea unei investigaţii sau respingerea plângerii, conform prevederilor art. 40 alin. (1) sau (2) din lege.(4) Declanşarea procedurii de investigaţie poate fi făcută publică în orice mod, inclusiv pe pagina oficială de internet a Consiliului Concurenţei.(5) Procedura de investigaţie se va derula potrivit dispoziţiilor art. 41-44 din lege. Raportul asupra investigaţiei, cu excepţia prevăzută la art. 42 alin. (1) din lege, va fi comunicat părţilor în cauză, împreună cu convocarea pentru audiere, cu solicitarea ca, până la o anumită dată stabilită, acestea să comunice Consiliului Concurenţei, în scris, observaţiile lor asupra conţinutului raportului. Termenul pentru comunicarea observaţiilor de către părţile implicate va fi stabilit de la caz la caz, avându-se în vedere complexitatea cazului, şi nu va fi mai scurt de o lună de la data transmiterii raportului asupra investigaţiei. (6) Persoanelor a căror audiere a fost admisă conform art. 43 alin. (2) din lege li se va trimite, cu cel puţin două săptămâni înainte de data fixată pentru audiere, o copie a raportului asupra investigaţiei, numai la cerere şi dacă preşedintele Consiliului Concurenţei apreciază că este util în interesul investigaţiei, împreună cu convocările pentru audiere.(7) În convocarea pentru audiere se vor preciza:a)data fixată pentru audiere; b)posibilitatea şi condiţiile în care poate fi consultat dosarul cauzei la sediul Consiliului Concurenţei; c)data până la care părţile implicate pot transmite, în scris, observaţiile lor asupra conţinutului raportului de investigaţie; d)faptul că neprezentarea sau renunţarea la audiere, precum şi refuzul oricărei depoziţii nu constituie, conform art. 43 alin. (3) din lege, impedimente pentru continuarea procedurii de investigaţie în cazul respectiv. (8) Consiliul Concurenţei nu este obligat să declanşeze o investigaţie pe baza fiecărei plângeri primite, pentru a stabili dacă a fost săvârşită o încălcare a legii. Consiliul Concurenţei are datoria de a analiza cu atenţie elementele de fapt şi de drept aduse în atenţia sa de către reclamant, în scopul de a stabili dacă aceste elemente indică un comportament care este în măsură să încalce prevederile art. 5, 6 sau 9 din lege şi prevederile art. 101 sau 102 din TFUE, după caz.(9) Atunci când Consiliul Concurenţei, în urma analizei plângerii, consideră că, pe baza informaţiilor pe care le are în posesie, nu sunt suficiente temeiuri pentru a justifica declanşarea unei investigaţii, va informa autorul plângerii despre intenţia sa de a respinge plângerea, inclusiv despre motivele care stau la baza acestei intenţii, şi va stabili un termen rezonabil în cadrul căruia acesta să îşi prezinte punctul de vedere verbal în faţa comisiei care coordonează compartimentul de specialitate implicat. Reclamantul îşi poate exprima punctul de vedere şi în scris. Consiliul Concurenţei nu este obligat să ia în considerare orice alte informaţii sau documente transmise ulterior expirării acestui termen de către reclamant, inclusiv în scris.(10) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), reclamantul poate solicita o prelungire a termenului fixat pentru furnizarea punctului său de vedere. În funcţie de circumstanţele cazului, Consiliul Concurenţei poate acorda o astfel de prorogare, dar va stabili un termen rezonabil, astfel încât Consiliul Concurenţei să poată adopta soluţia finală în termenul de 60 de zile prevăzut la art. 40 alin. (2) din lege.(11) În cazul în care reclamantul îşi exprimă punctul de vedere în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, iar informaţiile şi documentele suplimentare furnizate sunt de natură a schimba analiza preliminară efectuată, Consiliul Concurenţei poate declanşa procedura de investigaţie privind întreprinderile împotriva cărora a fost formulată plângerea.(12) În cazul în care reclamantul îşi exprimă punctul de vedere în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, iar informaţiile şi documentele suplimentare furnizate nu duc la o evaluare diferită a plângerii, Consiliul Concurenţei va respinge plângerea prin decizie. Respingerea plângerii se face, potrivit art. 7 din prezentul regulament, prin decizie a comisiei Consiliului Concurenţei care coordonează compartimentul de specialitate implicat în analiză.(13) Dacă autorul plângerii nu se prezintă sau nu transmite punctul său de vedere în scris în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, plângerea va fi considerată ca fiind retrasă.(14) În cazul în care plângerea înaintată nu cade sub incidenţa legii, Consiliul Concurenţei va răspunde, în scris, în termen de 30 de zile de la înregistrarea plângerii.(15) Atunci când Consiliul Concurenţei suspendă sau respinge o plângere în temeiul art. 13 din Regulamentul nr. 1/2003, acesta informează de îndată reclamantul, în scris, cu privire la autoritatea de concurenţă care instrumentează sau a instrumentat cauza. Articolul 7Decizia de respingere a unei plângeri(1) Atunci când Consiliul Concurenţei respinge o plângere prin decizie, în baza art. 40 alin. (2) din lege, trebuie să arate motivele care au stat la baza acestei decizii, într-un mod care este adecvat actului în discuţie şi luând în considerare circumstanţele fiecărui caz în parte.(2) Expunerea motivelor avute în vedere trebuie să se facă într-un mod clar şi neechivoc, astfel încât să îi permită reclamantului să verifice motivele deciziei, iar instanţei judecătoreşti competente să exercite controlul asupra deciziei respective. Cu toate acestea, Consiliul Concurenţei nu este obligat să adopte o poziţie asupra fiecărui argument invocat de reclamant în susţinerea plângerii sale, fiind suficient să expună considerentele de fapt şi de drept care justifică adoptarea deciziei.(3) Consiliul Concurenţei comunică autorului decizia, în scris, cu precizarea motivelor, în termen de maximum 60 de zile de la data la care acestuia i se confirmă faptul că plângerea este completă şi îndeplineşte toate condiţiile prevăzute în prezentul regulament. Decizia de respingere a plângerii poate fi atacată la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia de contencios administrativ şi fiscal, în termen de 30 de zile de la comunicare.(4) Decizia de respingere a plângerii îl împiedică pe reclamant să solicite redeschiderea procedurii, în afară de cazul în care acesta aduce noi elemente de probă semnificative. Corespondenţa ulterioară cu reclamantul cu privire la aceeaşi presupusă încălcare a legii nu va fi considerată ca fiind o nouă plângere, cu excepţia cazului în care informaţii şi documente noi semnificative, care susţin afirmaţiile din cuprinsul plângerii, sunt aduse în atenţia Consiliului Concurenţei. Cu toate acestea, dreptul Consiliului Concurenţei de a redeschide din oficiu un caz rămâne rezervat. Articolul 8Drepturi procedurale ale reclamantului(1) În cazul în care Consiliul Concurenţei informează reclamantul cu privire la intenţia sa de a respinge plângerea în temeiul art. 40 alin. (2) din lege, reclamantul poate solicita accesul la documentele pe care Consiliul Concurenţei îşi bazează analiza preliminară. Reclamantul nu poate avea acces la secretele de afaceri şi la alte informaţii confidenţiale care aparţin altor părţi implicate în procedură.(2) Documentele la care reclamantul a avut acces în contextul procedurilor puse în aplicare de Consiliul Concurenţei în temeiul art. 5, 6 sau 9 din lege şi al art. 101 sau 102 din TFUE, după caz, nu pot fi utilizate de reclamant decât în proceduri judiciare sau administrative având ca obiect aplicarea respectivelor dispoziţii din lege, respectiv tratat.(3) Dacă în urma analizei unei plângeri se declanşează procedura de investigaţie, la finalul investigaţiei preşedintele Consiliului Concurenţei, conform prevederilor art. 43 alin. (2) din lege, poate admite audierea autorului plângerii, la cererea acestuia. Cu toate acestea, procedurile Consiliului Concurenţei în cazurile de concurenţă nu constituie proceduri contradictorii între reclamant, pe de o parte, şi întreprinderile investigate, pe de altă parte. Din acest motiv, drepturile procedurale ale reclamanţilor sunt mult mai limitate decât dreptul la apărare al întreprinderilor investigate.(4) Reclamantului a cărui audiere a fost admisă de către preşedintele Consiliului Concurenţei i se va trimite o copie a raportului de investigaţie numai la cerere şi dacă preşedintele Consiliului Concurenţei apreciază că este util în interesul investigaţiei. În acest caz, Consiliul Concurenţei transmite reclamantului o copie a versiunii neconfidenţiale a raportului de investigaţie şi stabileşte un termen în care reclamantul îşi poate exprima punctul de vedere în scris.(5) Conform prevederilor art. 43 alin. (3) din lege, neprezentarea sau renunţarea la audiere, precum şi refuzul oricărei depoziţii sau declaraţii nu constituie impedimente pentru continuarea procedurii de investigaţie. Articolul 9 Tratamentul informaţiilor confidenţiale(1) Informaţiile, inclusiv documentele primite în cadrul procedurii de analiză a unei plângeri, nu vor fi comunicate sau făcute publice de către Consiliul Concurenţei, în măsura în care acestea conţin secrete de afaceri sau alte informaţii confidenţiale ale oricărei persoane.(2) Orice reclamant care transmite Consiliului Concurenţei informaţii şi documente în baza art. 40 din lege, precum şi orice alte informaţii şi documente transmise în cadrul aceleiaşi proceduri trebuie să identifice în mod clar toate informaţiile confidenţiale, motivând caracterul confidenţial, şi să furnizeze o variantă neconfidenţială a acestora.(3) Dacă reclamantul nu furnizează o versiune neconfidenţială a plângerii, respectiv a documentelor care o însoţesc, acestea sunt considerate că nu conţin informaţii confidenţiale.(4) Persoanele fizice care semnalează Consiliului Concurenţei eventualele încălcări ale art. 5, 6 sau 9 din lege şi ale art. 101 sau 102 din TFUE, după caz, pot solicita să nu li se dezvăluie identitatea faţă de întreprinderile vizate de acuzaţiile în cauză. Consiliul Concurenţei va respecta solicitarea acestora de a rămâne anonimi, mai puţin în cazul în care o astfel de cerere este vădit nejustificată.(5) Consiliul Concurenţei poate solicita reclamanţilor, întreprinderilor sau asociaţiilor de întreprinderi şi autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale ori locale care furnizează informaţii şi documente în cadrul procedurii de analiză a plângerii să identifice documentele sau părţile din anumite documente pe care aceştia le consideră a conţine secrete de afaceri ori alte informaţii confidenţiale aparţinând lor şi să identifice părţile faţă de care aceste documente să fie considerate confidenţiale. Consiliul Concurenţei poate stabili un termen în care reclamantul, întreprinderile sau asociaţiile de întreprinderi şi autorităţile şi instituţiile administraţiei publice centrale ori locale să detalieze solicitarea de protejare a confidenţialităţii cu privire la fiecare document sau parte dintr-un document, să furnizeze Consiliului Concurenţei o versiune neconfidenţială a documentelor ori declaraţiilor în care pasajele confidenţiale au fost şterse şi să furnizeze o descriere concisă a fiecărei piese ce conţine o informaţie ştearsă.(6) Dacă reclamantul, întreprinderile ori asociaţiile de întreprinderi ori autorităţile şi instituţiile administraţiei publice centrale sau locale nu se conformează cererii Consiliului Concurenţei, documentele ori declaraţiile în cauză sunt considerate că nu conţin informaţii confidenţiale.(7) Calificarea informaţiilor ca fiind confidenţiale nu împiedică Consiliul Concurenţei să divulge şi să folosească aceste informaţii atunci când este necesar să probeze o încălcare a prevederilor art. 5, 6 sau 9 din lege şi a prevederilor art. 101 sau 102 din TFUE, după caz. Atunci când secretele de afaceri sau informaţiile confidenţiale sunt necesare pentru demonstrarea unei încălcări a legii, Consiliul Concurenţei trebuie să analizeze, pentru fiecare document în parte, dacă necesitatea de a dezvălui acea informaţie este mai mare decât afectarea care ar rezulta din dezvăluire. Capitolul IV Acţiunile în despăgubire pentru încălcarea regulilor de concurenţă Articolul 10Complementaritatea de roluri a autorităţii publice şi a persoanelor fizice şi juridice în vederea aplicării art. 5, 6 şi 61 din lege şi a art. 101 şi 102 din TFUE, după caz(1) Instanţele judecătoreşti sunt şi ele competente să apere drepturile persoanelor fizice şi ale celor juridice care decurg din încălcarea prevederilor art. 5 şi 6 din lege şi a prevederilor art. 101 şi 102 din TFUE. Având în vedere recomandările Comisiei Europene, Consiliul Concurenţei încurajează acţiunile formulate de către persoanele afectate de acţiunile şi comportamentele anticoncurenţiale, pentru repararea daunelor suferite.(2) Instanţele judecătoreşti pot decide asupra validităţii sau nulităţii contractelor încheiate, în baza art. 49 din lege, şi numai ele pot acorda despăgubiri persoanelor fizice şi juridice în cazul încălcării art. 5 şi 6 din lege şi a art. 101 şi 102 din TFUE. Pentru a asigura eficacitatea deplină a regulilor în domeniul concurenţei, orice persoană poate solicita despăgubiri pentru prejudiciile suferite cauzate de un contract sau de un comportament susceptibil să restrângă ori să denatureze concurenţa. Aceste acţiuni în recuperarea daunelor în faţa instanţelor judecătoreşti, având natura de a descuraja întreprinderile de a încheia sau de a aplica acordurile ori practicile care restrâng concurenţa, sunt susceptibile să contribuie semnificativ la menţinerea unei concurenţe efective.(3) Acţiunea în faţa instanţelor judecătoreşti are următoarele avantaje pentru persoanele afectate de acţiunile şi comportamentele anticoncurenţiale:a)instanţele judecătoreşti pot acorda despăgubiri pentru pierderile suferite ca o consecinţă a încălcării art. 5 şi 6 din lege şi a art. 101 şi 102 din TFUE, după caz, pot dispune măsuri asigurătorii şi pot acorda cheltuieli de judecată; b)instanţele judecătoreşti pot decide asupra revendicărilor referitoare la plăţi sau la executarea obligaţiilor contractuale întemeiate pe un contract sau acord analizat conform prevederilor art. 5 din lege, respectiv conform prevederilor art. 101 din TFUE. (4) Acţiunile în despăgubire pot fi intentate atât de cei afectaţi direct de către un comportament anticoncurenţial, cât şi de persoanele afectate în mod indirect, de exemplu, de persoanele care cumpără bunuri şi servicii de la cei afectaţi în mod direct. Astfel de acţiuni pot fi intentate atât înainte, cât şi după emiterea unei decizii de sancţionare de către Consiliul Concurenţei. Deciziile Consiliului Concurenţei prin care sunt aplicate amenzi contravenţionale, rămase definitive şi irevocabile, creează o prezumţie irefragabilă privind existenţa faptului ilicit cauzator de prejudicii. Articolul 11Prevederi finale(1) Prezentul regulament este pus în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) La data intrării în vigoare a prezentului regulament, Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, privind practicile anticoncurenţiale în cazul plângerilor, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 81/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 13 mai 2004, şi Instrucţiunile privind soluţionarea de către Consiliul Concurenţei a plângerilor referitoare la prevederile art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 90/2005, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 3 iunie 2005, se abrogă. ANEXĂla regulament FORMULAR DE PLÂNGERE I. Informaţii privind reclamantul şi întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi/autoritatea ori instituţia administraţiei publice centrale sau locale împotriva căreia se formulează plângerea 1. Furnizaţi informaţii complete cu privire la identitatea persoanei fizice sau juridice care depune plângerea. În cazul în care autorul plângerii este o întreprindere, identificaţi grupul de întreprinderi din care face parte şi furnizaţi o prezentare succintă a naturii şi a domeniului de activitate. Furnizaţi numele unei persoane de contact (inclusiv număr de telefon, adresă poştală şi electronică) de la care pot fi obţinute explicaţii suplimentare. 2. Identificaţi întreprinderea (întreprinderile) sau asociaţia de întreprinderi/autoritatea ori instituţia administraţiei publice centrale sau locale al cărei comportament constituie obiectul plângerii. În cazul întreprinderilor, furnizaţi toate informaţiile disponibile cu privire la grupul de întreprinderi din care aceasta (acestea) face (fac) parte şi cu privire la natura şi domeniul de activitate al acesteia (acestora). Indicaţi poziţia reclamantului faţă de întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi pârâte (de exemplu, client, concurent etc.). II. Detalii privind presupusa încălcare a legii şi informaţii şi documente în susţinerea acestora 3. Prezentaţi în detaliu faptele din care rezultă, în opinia dumneavoastră, că s-a săvârşit o încălcare a prevederilor art. 5, 6 sau 9 din lege şi a prevederilor art. 101 sau 102 din TFUE, după caz. Indicaţi, în special, natura produselor (bunuri sau servicii) afectate de pretinsa încălcare şi explicaţi, atunci când este necesar, relaţiile comerciale privind aceste produse. Furnizaţi toate detaliile disponibile despre înţelegerile sau practicile întreprinderilor ori asociaţiilor de întreprinderi/acţiunile sau inacţiunile autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale ori locale care constituie obiectul plângerii. Indicaţi, în măsura posibilului, cotele de piaţă estimative deţinute de către întreprinderea/întreprinderile împotriva cărora este formulată plângerea. 4. Transmiteţi toate documentele aflate în posesia dumneavoastră referitoare sau aflate în directă legătură cu faptele din plângere (de exemplu: texte ale acordurilor, minute ale întâlnirilor sau ale negocierilor, termeni ai tranzacţiilor, documente de afaceri, circulare, corespondenţă, note ale conversaţiilor telefonice etc.). Precizaţi numele şi adresa persoanelor în măsură să depună mărturie asupra faptelor susţinute în plângere şi, în particular, ale persoanelor afectate de pretinsa încălcare a prevederilor legii. Transmiteţi statistici sau alte date aflate în posesia dumneavoastră referitoare la faptele susţinute (de exemplu, referitoare la evoluţia preţurilor, cantităţi vândute etc.). 5. Prezentaţi punctul dumneavoastră de vedere referitor la dimensiunea pieţei geografice pe care a avut loc presupusa încălcare a legii şi explicaţi, dacă nu reiese în mod evident, în ce măsură a fost afectată concurenţa. În cazul încălcării art. 101 sau 102 din TFUE, explicaţi suplimentar şi în ce măsură este afectat comerţul dintre statele membre. 6. Menţionaţi dacă, din informaţiile de care dispuneţi, întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi/autoritatea şi instituţia administraţiei publice centrale ori locale împotriva căreia formulaţi plângerea are cunoştinţă de intenţia dumneavoastră de a vă adresa autorităţii de concurenţă în legătură cu faptele prezentate în plângere. III. Soluţionarea plângerii de către Consiliul Concurenţei şi interesul legitim 7. Explicaţi ce concluzii sau măsuri aşteptaţi ca rezultat al procedurii întreprinse de Consiliul Concurenţei. 8. Prezentaţi motivele în temeiul cărora invocaţi un interes legitim ca reclamant în temeiul art. 40 din lege. Prezentaţi, în special, modul în care comportamentul reclamat vă afectează şi explicaţi modul în care, din punctul dumneavoastră de vedere, intervenţia Consiliului Concurenţei va putea remedia prejudiciul prezumat. IV. Proceduri declanşate în faţa altor autorităţi de concurenţă şi a instanţelor judecătoreşti 9. Specificaţi dacă v-aţi adresat cu privire la aceleaşi probleme sau la probleme strâns legate de acestea unei autorităţi de concurenţă dintr-un alt stat membru sau Comisiei Europene şi/sau dacă a fost intentat un proces în faţa instanţelor judecătoreşti. În caz afirmativ, furnizaţi informaţii complete referitoare la autoritatea administrativă sau judecătorească în cauză şi informaţiile pe care le-aţi prezentat. 10. Prezentaţi o declaraţie pe propria răspundere din care să reiasă că informaţiile cuprinse în acest formular şi în anexele la acesta sunt de bună-credinţă. Data şi semnătura ........ ..............


SmartCity5

COMENTARII la Regulament -/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Regulament - din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu