Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

RAPORT Nr

RAPORT   Nr. 1 din 5 august 2009

privind constatarile efectuate de Comisia de coordonare ca urmare a monitorizarii aspectelor legate de siguranta aprovizionarii cu gaze naturale pentru perioada iulie 2008 - iulie 2009

ACT EMIS DE: MINISTERUL ECONOMIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 580 din 20 august 2009



1.  Preambul

In conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2007 privind măsuri pentru asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale, prin Decizia primului-ministru nr. 21/2008 pentru numirea Comisiei de coordonare prevăzute la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 346/2007 privind măsuri pentru asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale, cu modificările şi completările ulterioare, s-a constituit Comisia de coordonare însărcinată cu elaborarea Planului de acţiuni pentru situaţii de urgenţă şi totodată cu avizarea şi monitorizarea măsurilor necesare pentru asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale a României.

2. Activitatea Comisiei de coordonare

In vederea asigurării securităţii şi continuităţii în furnizarea gazelor naturale, în special în sezonul rece al anului 2008- 2009, Comisia de coordonare s-a întâlnit în scopul monitorizării aspectelor şi adoptării deciziilor privind siguranţa şi continuitatea în aprovizionarea cu gaze naturale, după cum urmează:

a) periodic, în scopul monitorizării unor aspecte relevante, astfel:

•  îndeplinirea obligaţiei furnizorilor de gaze naturale, prevăzută în Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 41/2008 privind stabilirea nivelurilor minime ale stocului de gaze naturale pe care titularii licenţelor de furnizare a gazelor naturale au obligaţia să îl deţină în depozitele de înmagazinare subterană, la încheierea activităţii de injecţie din anul 2008, precum şi în Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 3/2009 privind stabilirea stocului de gaze naturale pe care titularii licenţelor de furnizare a gazelor naturale au obligaţia să îl deţină în depozitele de înmagazinare subterană la încheierea activităţii de injecţie din anul 2009;

• situaţia referitoare la cantităţile de gaze naturale extrase, stocul rămas disponibil şi capacitatea de extracţie zilnică, detaliată pe depozite de înmagazinare;

• situaţia stocurilor de combustibili alternativi (păcură, cărbune etc), respectiv a numărului de zile pentru care acest stoc acoperă necesarul de consum al fiecărui utilizator;

•  nivelul producţiei de gaze naturale realizat de cei 2 mari producători interni: Societatea Naţională de Gaze Naturale ROMGAZ - S.A. şi Societatea Comercială PETROM - S.A.;

b) în regim de urgenţă, ca urmare a notificărilor transmise de Dispeceratul Naţional de Gaze Naturale, astfel:

•  convocări în regim de urgenţă ale Comisiei de coordonare, determinate de reducerea livrărilor de gaze naturale din import în perioada 1-6 ianuarie 2009, urmată de sistarea importului de gaze naturale în intervalul 7-21 ianuarie 2009;

• declararea situaţiei de urgenţă în aprovizionarea cu gaze naturale începând cu data de 7 ianuarie 2009, instituită prin Decizia primului-ministru nr. 38/2009;

• aplicarea măsurilor dispuse de Comisia de coordonare, respectiv:

- maximizarea producţiei interne de gaze naturale;

- maximizarea capacităţii de extracţie zilnică din depozitele de înmagazinare subterană;

- întreruperea/limitarea consumului la consumatorii care deţineau statut de consumatori întreruptibili;

- reducerea sau menţinerea la un nivel scăzut a consumului de gaze naturale al altor consumatori care nu aveau statut de consumatori întreruptibili (prin reducerea sau amânarea reluării producţiei pe perioada situaţiei de urgenţă); această acţiune s-a realizat în mod amiabil, prin înţelegerea părţilor;

- disponibilizarea unor cantităţi de gaze naturale prin utilizarea de combustibili alternativi (păcură, cărbune etc.) de către producătorii de energie electrică şi termică.

Situaţia de urgenţă a durat până în data de 21 ianuarie 2009, aceasta fiind ridicată prin Decizia primului-ministru nr. 171/2009 privind constatarea încetării situaţiei de urgenţă în asigurarea siguranţei aprovizionării cu gaze naturale.

3. Constatările efectuate de Comisia de coordonare ca urmare a monitorizării aspectelor legate de siguranţa aprovizionării cu gaze naturale pentru perioada iulie 2008-iulie 2009

3.1. Constatări privind influenţa măsurilor adoptate de către Comisia de coordonare în domeniile obligaţiei de serviciu public şi concurenţei:

Măsurile adoptate de Comisia de coordonare în perioada situaţiei de urgenţă au vizat următoarele obiective:

a) îndeplinirea obligaţiei de serviciu public:

- Livrările de gaze naturale către categoriile de consumatori prevăzute la art. 10 alin. (2) din Legea nr. 346/2007 s-au efectuat în regim continuu şi în condiţii de siguranţă.

-  Livrările de gaze naturale către consumatorii industriali, alţii decât cei cu statut de întreruptibili sau care au avut posibilitatea funcţionării pe combustibili alternativi, au avut în vedere reducerea/eliminarea efectelor negative asupra activităţii acestora.

In acest fel, măsurile luate de Comisia de coordonare pe timpul situaţiei de urgenţă şi care au fost puse în aplicare cu maximă operativitate atât de operatorul Sistemului naţional de transport al gazelor naturale, cât şi de către ceilalţi operatori din sectorul gazelor naturale au contribuit esenţial la îndeplinirea obligaţiei de serviciu public, aşa cum este definită în Legea gazelor nr. 351/2004, cu modificările şi completările ulterioare;

b) reducerea impactului asupra cadrului concurenţial:

- In perioada când a fost activată situaţia de urgenţă, măsurile dispuse de Comisia de coordonare au prevalat faţă de înţelegerile contractuale şi reglementările specifice pieţei gazelor naturale.

- In perioada în care importul gazelor naturale a fost redus sau sistat, pentru evitarea epuizării stocului de păcură şi cărbune, consumatorilor care au avut posibilitatea utilizării acestor tipuri de combustibili alternativi li s-a permis exceptarea de la prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, în ceea ce priveşte achiziţionarea acestor combustibili.

Ca urmare a celor precizate mai sus şi a faptului că amploarea şi efectele crizei în aprovizionarea cu gaze naturale nu au fost deosebit de mari, Comisia de coordonare apreciază că impactul asupra concurenţei nu a fost semnificativ.

3.2.  Constatări privind impactul asupra capacităţilor de înmagazinare şi extracţie

In perioada iulie 2008-iulie 2009 nivelul maxim al producţiei de gaze naturale a fost de 33 milioane mc/zi, înregistrat în perioada situaţiei de urgenţă.

Capacitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale este de 3.150 milioane mc, cantitate înregistrată la începutul ciclului de extracţie (octombrie 2008).

In perioada situaţiei de urgenţă au fost maximizate livrările de gaze naturale din producţia internă şi din depozitele de înmagazinare subterană (26 milioane mc/zi), înregistrându-se un aport suplimentar de 4 milioane mc/zi faţă de perioada anterioară situaţiei de urgenţă.

Acest aport suplimentar de gaze naturale a condus la acoperirea cererii consumatorilor casnici şi industriali, excepţie făcând doar consumatorii cu statut de consumatori întreruptibili şi cei care au utilizat în acea perioadă combustibili alternativi.

Pentru perioada în care a fost sistată livrarea gazelor din import, maximizarea producţiei interne, respectiv a extrasului de gaze din depozite nu a avut ca efect depletarea de zăcăminte sau epuizarea rapidă a stocului existent.

3.3.  Constatări privind durata contractelor de achiziţie a gazelor naturale

Contractele de achiziţie a gazelor naturale din import, asimilate tipului de contracte pe termen lung, expiră în perioada 2011-2012, urmând ca operatorii economici să iniţieze în perioada următoare contacte şi negocieri în scopul asigurării necesarului de gaze naturale din import, corelat cu cererea previzionată.

3.4.  Constatări privind lichiditatea pieţei gazelor naturale din România

Numărul participanţilor pe piaţa gazelor naturale din România a crescut constant odată cu adoptarea măsurilor de liberalizare a pieţei, dar gradul de concentrare se menţine încă la niveluri relativ ridicate.

Piaţa gazelor naturale din România se caracterizează în prezent printr-un nivel scăzut de lichiditate.

In ceea ce priveşte evoluţia pieţei gazelor naturale din România, adoptarea Codului reţelei pentru Sistemul naţional de transport al gazelor naturale creează mecanisme pentru asigurarea pentru utilizatorii reţelei a posibilităţii de a transfera reciproc cantităţi de gaze naturale, procedură facilitată de către operatorul Sistemului naţional de transport al gazelor naturale, Societatea Naţională de Transport Gaze Naturale „Transgaz" - S.A. Mediaş, prin implementarea unei platforme informatice pentru comunicarea şi schimbul de date dintre utilizatorii reţelei.

3.5.  Constatări privind cadrul de reglementare a măsurilor de promovare corespunzătoare noilor investiţii aferente producţiei, înmagazinării şi transportului gazelor naturale, inclusiv gazului natural lichefiat (GNL), avându-se în vedere şi prevederile art. 691-699 din Legea nr. 351/2004, cu modificările şi completările ulterioare

Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a asigurat cadrul de reglementare care să garanteze recunoaşterea costurilor operatorilor pentru investiţiile efectuate.

De asemenea, prin Legea nr. 351/2004, cu modificările şi completările ulterioare, corelat cu acquis-ul comunitar relevant, respectiv Directiva 2003/55/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2003 privind normele comune pentru piaţa internă în sectorul gazelor naturale şi de abrogare a Directivei 98/30/CE, a fost creat cadrul legal pentru exceptarea noilor infrastructuri de interconectare de la prevederile privind accesul terţilor. Pe această bază, ANRE a primit şi acceptat cererea de exceptare a gazoductului Nabucco de la aplicarea prevederilor privind accesul terţilor.

Preşedintele Comisiei de coordonare,

Tudor Serban,

secretar de stat


SmartCity5

COMENTARII la Raport 1/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Raport 1 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Raport 1/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu