ORDONANTA Nr. 7 din 28 ianuarie 1999
pentru ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania si Banca Europeana de
Investitii si Administratia Nationala a Drumurilor (A.N.D.) pentru finantarea
Proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a III-a, semnat la Luxemburg la
21 iulie 1998, si la Bucuresti, la 24 iulie 1998
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 39 din 29 ianuarie 1999
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
pct. 1 lit. i) din Legea nr. 259/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania si Banca Europeana de
Investitii si Administratia Nationala a Drumurilor (A.N.D.), in valoare de 225
milioane euro echivalent, pentru finantarea Proiectului de reabilitare a
drumurilor, etapa a III-a, semnat la Luxemburg la 21 iulie 1998, si la
Bucuresti, la 24 iulie 1998.
Art. 2
(1) Se autorizeaza Guvernul Romaniei ca, prin Ministerul Finantelor, de
comun acord cu Banca Europeana de Investitii, sa introduca, pe parcursul
derularii imprumutului, in raport de conditiile concrete ale derularii
acordului de imprumut, amendamente la continutul acestuia care privesc
realocari de fonduri, modificari in structura imprumutului pe categorii si
componente, modificari de termene, precum si orice alte modificari care nu sunt
de natura sa sporeasca obligatiile financiare ale Romaniei fata de Banca
Europeana de Investitii sau sa determine noi conditionari economice fata de
cele convenite initial intre parti.
(2) Guvernul Romaniei va raporta periodic Parlamentului Romaniei despre
amendamentele introduse, in cadrul Raportului privind datoria publica externa a
Romaniei.
Art. 3
(1) Fondurile necesare rambursarii creditului, platii dobanzilor,
comisioanelor si altor costuri aferente imprumutului se vor asigura de la
bugetul de stat, prin includerea acestora in bugetul Ministerului
Transporturilor.
(2) Contributia cu fonduri a partii romane la realizarea lucrarilor de
investitii finantate prin imprumutul Bancii Europene de Investitii, mentionat
la art. 1, constand in contravaloarea taxelor si impozitelor percepute pe
teritoriul tarii, precum si contravaloarea altor costuri locale care nu se pot
plati din imprumutul extern, se va asigura din Fondul special al drumurilor
publice.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor,
Bujor Bogdan Teodoriu,
secretar de stat
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
p. Ministrul afacerilor externe,
Mihai Razvan Ungureanu,
secretar de stat
p. Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Laszlo Borbely,
secretar de stat
ROMANIA - PROIECT DE REABILITARE A DRUMURILOR - ETAPA A III-A
ACORD DE IMPRUMUT*)
intre Romania si Banca Europeana de Investitii si Administratia Nationala a
Drumurilor (A.N.D.)
*) Traducere.
Luxemburg, 21 iulie 1998
Bucuresti, 24 iulie 1998
Prezentul acord este incheiat intre:
Romania, reprezentata de Ministerul Finantelor, cu sediul in str. Apolodor
nr. 17, sectorul 5, Bucuresti, Romania, reprezentat de dl. Mircea Ionut Costea,
secretar de stat, denumita in continuare Imprumutatul, ca prima parte,
Banca Europeana de Investitii, avand sediul central in Bdul Konrad Adenauer
nr. 100, Luxemburg-Kirchberg, Marele Ducat al Luxemburgului, reprezentata de
dl. Konstantin J. Andreopoulos, consilier general adjunct, si dl Walter K.
Cernoia, director, denumita in continuare Banca, ca a doua parte, si
Administratia Nationala a Drumurilor, cu sediul in Bdul Dinicu Golescu nr.
38, sectorul 1, Bucuresti, Romania, reprezentata de dl. Danila Bucsa, director
general, denumita in continuare A.N.D., ca a treia parte.
Avand in vedere ca:
1. Comunitatea Europeana si Imprumutatul au incheiat un Acord european de
asociere intre Comunitatea Europeana si statele sale membre, pe de o parte, si
Romania, pe de alta parte, denumit in continuare Acord european de asociere.
2. In cadrul Acordului european de asociere si in conformitate cu Decizia
Consiliului Europei nr. 97/256/CE din 14 aprilie 1997, Consiliul Guvernatorilor
Bancii a autorizat, in data de 9 iunie 1997, acordarea de imprumuturi pentru
proiecte de investitii pe teritoriul Romaniei.
3. In conformitate cu Acordul-cadru dintre Romania si Banca Europeana de
Investitii care guverneaza activitatile Bancii Europene de Investitii in
Romania, semnat de Banca si de Imprumutat in data de 4/5 iunie 1997, ratificat
de catre Imprumutat prin Ordonanta Guvernului nr. 33 din 25 august 1997 si
aprobata de catre Imprumutat prin Legea nr. 189 din 17 noiembrie 1997, numit in
continuare Acord-cadru, Guvernul Imprumutatului a luat cunostinta ca finantarea
in baza prezentului acord de imprumut se incadreaza in sfera de aplicare a
Acordului-cadru.
4. Imprumutatul propune initierea unui proiect, denumit in continuare
Proiectul, care urmeaza a fi realizat de A.N.D. si care consta in reabilitarea
si modernizarea a circa 920 km din reteaua principala de drumuri nationale,
dupa cum se specifica mai detaliat in descrierea tehnica prezentata in anexa A
la prezentul acord, numita in continuare Descrierea tehnica.
5. Costul total al Proiectului, asa cum a fost estimat de catre Banca, este
de 597 milioane ECU (ECU fiind definita in anexa B la prezentul acord),
inclusiv cheltuieli neprevazute si dobanda pe perioada constructiei, dar excluzand
impozite si taxe.
6. Costul Proiectului urmeaza sa fie finantat astfel:
echivalent milioane ECU
Imprumut B.I.R.D. (o parte din imprumutul
B.I.R.D. pentru finantarea Proiectului de
reabilitare a drumurilor, etapa a II-a, asa
cum este definit in Acordul de imprumut
B.I.R.D.) 118
Contributia UE 168
Contributia statului 86
Imprumutul Bancii 225
TOTAL 597
7. Pentru a completa finantarea, Imprumutatul a solicitat Bancii un
imprumut in suma echivalenta a 225 milioane ECU, asa cum se mentioneaza la pct.
6 din preambul.
8. Intrucat o parte din creditul pus la dispozitie prin acest acord poate
fi utilizat in ECU, in sensul scopurilor prezentului acord, termenul
"valuta" include ECU. Consiliul Europei a decis, la intalnirea la
nivel inalt de la Madrid din 15 si 16 decembrie 1995, schimbarea denumirii
unitatii monetare europene din "ECU" in "euro", cu
valabilitate de la inceputul celei de a treia etape a realizarii uniunii
economice si monetare, iar Regulamentul Consiliului Europei (CE) nr. 1.103/97
din 17 iunie 1997 a implementat anumite aspecte referitoare la introducerea
monedei euro. Schimbari ulterioare pot deveni necesare ca urmare a inceperii
celei de a treia etape. Acest lucru este reflectat in anexa B.
9. In baza art. 3 al Acordului-cadru, Imprumutatul s-a angajat ca
"dobanda si toate celelalte plati datorate Bancii si care apar ca urmare a
activitatilor avute in vedere prin prezentul acord, ca si activele si
veniturile Bancii, legate de astfel de activitati, vor fi scutite de impozite.
Nici una dintre activitatile Bancii desfasurate pe teritoriul Romaniei, avute
in vedere prin prezentul acord, nu va supune, prin ea insasi, Banca sau
activele acesteia impozitarii".
10. In conformitate cu art. 4 al Acordului-cadru, Imprumutatul s-a angajat
ca "Pe intreaga perioada a oricarei operatiuni financiare incheiate in
conformitate cu art. 2 al prezentului acord, Romania:
a) va asigura (i) ca beneficiarii sa poata schimba in orice valuta
convertibila, la cursul de schimb care prevaleaza, sumele in moneda nationala a
Romaniei necesare pentru plata la timp a tuturor sumelor datorate Bancii in
legatura cu imprumuturile si garantiile referitoare la orice proiect; si (ii)
ca aceste sume sa fie transferabile liber, imediat si efectiv;
b) va asigura (i) ca Banca sa poata schimba in orice valuta liber
convertibila, la cursul de schimb care prevaleaza, sumele in moneda nationala a
Romaniei primite de Banca cu titlu de plati aferente unor imprumuturi si
garantii sau oricarei alte activitati si ca Banca sa poata transfera liber,
imediat si efectiv, sumele astfel schimbate; sau, daca Banca va opta astfel,
(ii) ca aceasta sa poata dispune liber de astfel de sume pe teritoriul
Romaniei".
11. Convinsa ca prezenta operatiune corespunde sferei sale de activitate si
ca este in conformitate cu scopurile Acordului-cadru si tinand cont de
aspectele mentionate anterior, Banca a decis sa dea curs solicitarii
Imprumutatului, acordandu-i acestuia un credit in suma echivalenta cu 225 milioane
ECU (doua sute douazeci si cinci milioane ECU).
12. Domnul Mircea Ionut Costea, secretar de stat, este autorizat legal,
potrivit conditiilor stabilite in anexa I, sa semneze acest acord in numele
Imprumutatului, iar domnul Danila Bucsa, director general, este autorizat
legal, potrivit conditiilor stabilite in anexa II, sa semneze acest acord in
numele A.N.D.
13. Referirile din prezentul acord la articole, preambul, paragrafe,
subparagrafe, alineate si anexe reprezinta referiri facute respectiv la
articole, preambul, paragrafe, subparagrafe, alineate si anexe ale prezentului
acord.
Drept care, s-a agreat prin prezentul acord, dupa cum urmeaza:
Art. 1
Trageri
1.01. Suma creditului
Prin prezentul acord, Banca acorda Imprumutatului, iar Imprumutatul accepta
un credit, denumit in continuare credit, in suma echivalenta cu 225.000.000 ECU
(doua sute douazeci si cinci milioane ECU), care urmeaza sa fie utilizat
exclusiv pentru finantarea partiala a costurilor Proiectului.
ECU este definita in anexa B la prezentul acord si va fi tratata in sensul
acestui acord ca reprezentand o valuta.
1.02. Proceduri de tragere
A. In cazul in care Banca nu dispune altfel, creditul va fi pus la
dispozitie A.N.D., in numele Imprumutatului, pentru tragere in transe, denumite
in continuare transe, sau, individual, o transa. Fiecare transa va avea o
valoare echivalenta cu cel putin 2 milioane ECU (doua milioane ECU). Numarul
transelor nu va depasi 30.
B. Tragerea fiecarei transe se va efectua in baza unei cereri scrise
(cerere) din partea A.N.D., in numele Imprumutatului, potrivit conditiilor
mentionate in paragraful 1.04. Fiecare cerere:
a) va specifica suma solicitata pentru tragere in cadrul transei;
b) va specifica valuta in care se solicita a fi trasa transa, ca fiind o
valuta la care se face referire in paragraful 1.03;
c) va specifica data la care se prefera a se face tragerea, intelegandu-se
ca Banca poate elibera transa in termen de maximum 4 (patru) luni
calendaristice de la data cererii;
d) va specifica rata dobanzii aplicabile, daca este cazul, indicata
anterior de Banca; si
e) va fi insotita de documentatia relevanta, solicitata conform
subparagrafelor 1.04 B, C si D, dupa caz.
Nici o cerere nu va putea fi efectuata mai tarziu de 30 iunie 2003. Sub
rezerva prevederilor subparagrafului 1.02 D, fiecare cerere este irevocabila.
C. Intre 15 (cincisprezece) - 10 (zece) zile inainte de data tragerii
fiecarei transe, Banca va remite Imprumutatului si A.N.D., daca cererea este
conforma cu subparagraful 1.02 B si in masura in care justificarea pusa la
dispozitie in conformitate cu prevederile subparagrafului 1.02 B lit. e) este
acceptabila pentru Banca, o notificare, denumita in continuare aviz de tragere,
care:
a) va confirma valoarea si valuta transei specificate in cerere;
b) va specifica rata dobanzii aplicabila transei potrivit paragrafului
3.01; si
c) va specifica data tragerii transei.
D. In cazul in care unul sau mai multe elemente specificate in avizul de
tragere nu sunt conforme cu elementul corespunzator din cerere, Imprumutatul,
intr-un interval de 3 (trei) zile in care Banca este deschisa pentru tranzactii
in Luxemburg (denumita in continuare zi lucratoare), ulterior primirii avizului
de tragere, poate revoca cererea printr-o notificare catre Banca si, ca urmare,
cererii si avizului de tragere nu li se va da curs. Daca Imprumutatul nu isi
exercita acest drept, se considera ca a acceptat avizul de tragere in toti
termenii acestuia.
E. Fiecare tragere va fi efectuata in contul sau in conturile
Imprumutatului sau ale A.N.D., dupa cum A.N.D., in numele Imprumutatului, va
instiinta Banca cu nu mai putin de 15 (cincisprezece) zile inainte de data
efectuarii tragerii. Numai un singur cont poate fi nominalizat pentru fiecare
valuta.
1.03. Valutele tragerii
Sub rezerva existentei disponibilitatilor, Banca va disponibiliza fiecare
transa in valuta pentru care Imprumutatul si-a exprimat preferinta. Valutele de
tragere vor fi ECU, o valuta a unuia din statele membre ale Bancii sau orice
alta valuta tranzactionata pe scara larga pe principalele piete valutare.
Pentru calculul sumelor ce urmeaza a fi trase intr-o alta valuta decat ECU,
Banca va aplica cursul de schimb mediu care prevaleaza pe piata valutara din
Bruxelles, iar in lipsa acestuia, de pe o alta piata aleasa de Banca in mod
rezonabil, la o data cuprinsa in perioada de 15 (cincisprezece) zile inainte de
data tragerii, dupa cum va decide Banca.
1.04. Conditii de tragere
A. Tragerea primei transe, in conformitate cu paragraful 1.02, va fi
conditionata de indeplinirea, in mod satisfacator pentru Banca, a urmatoarelor
conditii, si anume ca, inainte de data primei cereri:
a) Banca sa fi primit un aviz juridic, in mod substantial in forma
prezentata in anexa III la prezentul acord sau in orice alta forma acceptabila
pentru Banca;
b) Banca sa fi primit un aviz juridic emis de consilierul juridic al
A.N.D., in mod substantial in forma prezentata in anexa IV la prezentul acord;
c) toate aprobarile necesare pentru controlul schimbului sa fi fost
obtinute astfel incat sa permita Imprumutatului sa primeasca tragerile in
conditiile prezentului acord, sa ramburseze imprumutul si sa plateasca dobanda
si toate celelalte sume datorate conform prezentului acord; aceste aprobari se
extind si asupra deschiderii si mentinerii conturilor in care Imprumutatul si
A.N.D. solicita Bancii sa disponibilizeze creditul;
d) Imprumutatul sa fi solicitat Comisiei Europene sa asigure o contributie
la care se face referire la pct. 6 din preambulul la prezentul acord, iar
acordul de imprumut cu B.I.R.D., in contextul finantarii mentionate la acelasi
pct. 6 din preambul, sa fie in deplina vigoare;
e) Banca sa fi primit documente care sa ateste ca:
(i) o unitate de management al Proiectului, adecvat incadrata cu personal,
a fost constituita in mod corespunzator si acceptabil pentru Banca si
(ii) au fost angajate servicii de consultanta, in termeni si in conditii
acceptabile pentru Banca si asa cum se mentioneaza in paragraful 6.10;
f) Banca sa fi primit documente justificative care sa ateste ca
Imprumutatul a autorizat si imputernicit, in mod legal, A.N.D. pentru a
solicita si a primi trageri in conformitate cu prezentul acord, in numele
Imprumutatului si pentru acesta.
Daca o cerere pentru tragerea primei transe este facuta inainte de primirea
de catre Banca a unor dovezi satisfacatoare pentru ea, demonstrand ca aceste
conditii au fost indeplinite, o astfel de cerere va fi considerata ca fiind
primita de Banca la acea data la care conditiile vor fi fost indeplinite.
B. Fiecare tragere ulterioara va fi conditionata in continuare de primirea
de catre Banca, inainte de data cererii respective, a unor documente
justificative satisfacatoare pentru ea, care sa demonstreze ca A.N.D. a
cheltuit pentru componentele Proiectului din partea finantata de catre Banca,
asa cum se prezinta in Descrierea tehnica, o suma cel putin egala cu totalul
(exclusiv impozite si taxe vamale de import) tuturor sumelor anterior platite
de Banca, mai putin ultima tragere, o suma de 2 milioane ECU.
In plus, fiecare tragere, inclusiv tragerea primei transe, se va face cu
conditia ca Banca sa fie satisfacuta ca au fost alocate sau continua sa fie
puse la dispozitie A.N.D. de catre Imprumutat, pentru Proiect, suficiente
fonduri de la bugetul de stat si din alte surse financiare, astfel incat sa se
asigure realizarea si terminarea la timp a Proiectului, in conformitate cu
graficul prezentat in Descrierea tehnica.
Fiecare tragere, inclusiv tragerea primei transe, va fi conditionata in
plus de aprobarea data de autoritatile de mediu competente, pentru lucrarile
care urmeaza sa fie finantate din sumele respectivei trageri.
C. In plus, fata de conditiile prevazute in subparagraful 1.04 B de mai
sus, ultima tragere se va face cu conditia suplimentara ca toate sumele trase
anterior sa fi fost cheltuite pentru Proiect, asa cum se prevede in acel
articol, sau ca Imprumutatul sa fi prezentat, prin A.N.D., dovezi satisfacatoare
care sa demonstreze ca aceste sume vor fi cheltuite in decurs de 60 (saizeci)
de zile de la data pentru care tragerea a fost solicitata.
D. Orice tragere care finanteaza cheltuieli in avans va fi urmata, in
decurs de 90 (nouazeci) de zile, de transmiterea unor dovezi satisfacatoare
pentru Banca, demonstrand ca suma tragerii sau a tragerilor respective, dupa
cum este cazul, a fost corect cheltuita pentru Proiect.
E. Pentru calcularea echivalentului in ECU al sumelor cheltuite, Banca va aplica
cursul de schimb in vigoare in a 30-a zi inainte de data cererii.
F. Daca vreo parte a evidentelor furnizate de Imprumutat, prin A.N.D., nu
este satisfacatoare pentru Banca, Banca fie poate actiona in concordanta cu
prevederile ultimului paragraf al subparagrafului 1.04 A, fie poate elibera
proportional mai putin decat suma solicitata.
1.05. Anularea creditului
In cazul in care costul Proiectului va fi mai mic decat cifra estimata in
pct. 5 din preambul, Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului
si A.N.D., sa anuleze creditul corespunzator diferentei.
Imprumutatul poate oricand, printr-o notificare adresata Bancii, sa anuleze
integral sau partial orice suma netrasa din credit; cu conditia ca, daca
Imprumutatul anuleaza orice transa care a facut obiectul unui aviz de tragere
si care nu a fost revocata in conformitate cu subparagraful 1.02 D, va plati un
comision calculat asupra sumei anulate, la o rata fixa egala cu jumatate din
rata dobanzii aplicabila acelei transe.
Banca poate oricand, dupa 30 iunie 2003, printr-o notificare adresata
Imprumutatului, sa anuleze partea din credit pentru care nu s-a efectuat nici o
cerere de tragere.
1.06. Anularea si suspendarea creditului
Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului, sa anuleze
integral sau partial, in orice moment si cu efect imediat, partea netrasa din
credit:
a) ca urmare a aparitiei oricarui eveniment mentionat in paragraful 10.01,
subparagrafele (A) sau (B); sau
b) daca vor surveni situatii exceptionale care vor afecta negativ accesul
Bancii pe pietele de capital nationale sau internationale principale.
Alternativ, daca a survenit o situatie din cele descrise la lit. a) sau b)
si, in opinia Bancii, aceasta are un caracter temporar, Banca poate suspenda,
integral sau partial, printr-o notificare adresata Imprumutatului, partea
netrasa din credit. Intr-un astfel de caz, suspendarea va continua pana cand
Banca il instiinteaza pe Imprumutat ca Banca este din nou in masura sa emita un
aviz de tragere pentru acea parte din credit. Suspendarea nu va implica nici o
extindere a datei de anulare prevazute in paragraful 1.05.
Totusi Banca nu va fi indreptatita sa anuleze ori sa suspende, in temeiul
motivelor aratate la lit. b), orice transa care a facut obiectul unui aviz de
tragere.
Partea netrasa din credit va fi considerata ca anulata daca Banca solicita
rambursarea anticipata in baza art. 10.
In cazul in care creditul este anulat de catre Banca, conform lit. a),
Imprumutatul va plati un comision pentru suma anulata a oricarei transe netrase
care a facut obiectul unui aviz de tragere, la o rata anuala de 0,75% (zero
virgula saptezeci si cinci la suta), calculat de la data cererii de tragere
respective pana la data anularii.
Un astfel de comision se va plati in plus fata de orice comision platibil
conform paragrafului 1.05.
1.07. Valuta comisioanelor
Comisioanele datorate de Imprumutat Bancii, in baza prezentului articol 1,
vor fi calculate si platibile in ECU.
Art. 2
Imprumutul
2.01. Suma imprumutului
Imprumutul, denumit in continuare imprumutul, va cuprinde totalul sumelor
in valutele disponibilizate de Banca, asa cum au fost notificate de catre Banca
in conformitate cu paragraful 2.04.
2.02. Valuta de rambursare
Fiecare rambursare in baza art. 4 sau, dupa caz, a art. 10, va fi efectuata
in valutele in care au fost efectuate tragerile si in proportiile in care
acestea sunt cuprinse in soldul imprumutului.
2.03. Valuta dobanzii si a altor obligatii de plata
Dobanda si celelalte obligatii de plata datorate conform art. 3, 4 si 10
vor fi calculate si platibile proportional, in fiecare valuta in care
imprumutul este rambursabil.
Orice alta plata va fi facuta in valuta specificata de Banca, avand in
vedere valuta in care s-au efectuat cheltuielile ce urmeaza a fi rambursate
prin acea plata.
2.04. Notificari ale Bancii
Dupa tragerea fiecarei transe, Banca va transmite Imprumutatului si A.N.D.
o situatie rezumativa cuprinzand suma trasa in valuta indicata in avizul de
tragere, data tragerii, rata dobanzii si graficul de rambursare a acelei transe
si pentru aceasta.
Art. 3
Dobanda
3.01. Rata dobanzii
Soldul nerambursat al oricarei transe va fi purtator de dobanda la rata
specificata in avizul de tragere aferent transei respective, care va fi rata
dobanzii aplicabile la data emiterii avizului de tragere pentru imprumuturile
exprimate in valuta relevanta si acordate de catre Banca imprumutatilor sai in
conditii de rambursare si de plata a dobanzii similare cu cele pentru transa in
cauza.
Dobanda va fi platita semestrial la datele specificate in paragraful 5.03.
3.02. Dobanda la sumele cu scadenta restante
Fara ca acest lucru sa fie considerat o incalcare a prevederilor art. 10
si, ca exceptie de la prevederile paragrafului 3.01, pentru orice suma restanta
platibila in conditiile acestui acord, se va cumula dobanda de la data
scadentei pana la data platii efective, dupa cum urmeaza, la o rata anuala
egala cu:
a) pentru o suma datorata, in orice valuta, din orice transa, la o rata
egala cu suma dintre (i) 2,5% si (ii) rata aplicabila acelei transe conform
paragrafului 3.01; sau
b) pentru orice alta suma, la o rata egala cu suma dintre (i) 2,5% si (ii)
rata dobanzii perceputa de Banca la data scadentei pentru imprumuturi acordate
in valuta respectiva pe termen de 20 de ani.
Aceasta dobanda este platibila in aceeasi valuta ca si suma restanta asupra
careia se cumuleaza.
Art. 4
Rambursarea
4.01. Rambursarea normala
Imprumutatul va restitui imprumutul conform graficului de rambursare
prezentat in anexa C.
4.02. Rambursarea anticipata voluntara
A. Imprumutatul poate rambursa anticipat integral sau partial o transa, in
baza unei comunicari scrise, denumita in continuare notificare de rambursare
anticipata, in care se specifica suma, denumita in continuare suma rambursarii
anticipate, care urmeaza a fi rambursata anticipat, si data propusa pentru
rambursarea anticipata, denumita in continuare data rambursarii anticipate,
care va fi o data specificata in paragraful 5.03, fiecare denumita in
continuare data de plata.
Notificarea de rambursare anticipata va fi transmisa Bancii cu cel putin 1
(o) luna inainte de data rambursarii anticipate. Rambursarea anticipata va fi
conditionata de plata de catre Imprumutat a unei compensatii, daca este cazul,
datorata Bancii in conformitate cu prevederile subparagrafelor B si D.
B. Suma compensatiei datorata pentru transa rambursata anticipat va fi suma
diferentei de dobanda neincasata de Banca pentru fiecare semestru incheiat la
datele de plata ulterioare datei rambursarii anticipate, calculata dupa cum se
specifica in urmatorul subparagraf si ajustata in conformitate cu subparagraful
C.
Suma reprezentand diferenta va fi calculata ca fiind suma prin care:
(x) dobanda care ar fi fost platibila in timpul acelui semestru, pentru
partea rambursata anticipat din transa, depaseste
(y) dobanda care ar fi fost platibila in timpul acelui semestru daca ar fi
fost calculata la rata de referinta; in acest scop, rata de referinta inseamna
rata anuala a dobanzii [diminuata cu 15 (cincisprezece) procente] pe care Banca
o stabileste la data primei zile a lunii anterioare datei de rambursare
anticipata ca fiind rata standard pentru un imprumut acordat de Banca in valuta
respectiva, avand caracteristici financiare ca si transa si, in special, avand
aceeasi periodicitate pentru plata dobanzii, aceeasi perioada ramasa pana la
scadenta si acelasi tip de rambursare.
C. Fiecare suma calculata in acest mod va fi ajustata la data de rambursare
anticipata prin aplicarea unei rate de discount egala cu rata determinata
conform sectiunii (y) a subparagrafului B din acest paragraf.
D. Banca va comunica Imprumutatului suma compensatiei datorate conform
prevederilor subparagrafelor B si C sau, dupa caz, lipsa compensatiei. Daca
pana la orele 5 p.m. ora Luxemburgului, la data acestei notificari Imprumutatul
nu confirma in scris intentia sa de a efectua plata anticipat in conditiile
comunicate de catre Banca, Notificarea de rambursare anticipata va ramane fara
efect.
Cu exceptia cazului anterior mentionat, Imprumutatul va avea obligatia de a
efectua plata conform cu Notificarea de rambursare anticipata, impreuna cu
dobanda cumulata asupra sumei rambursarii anticipate, precum si cu orice alta
suma datorata conform prezentului paragraf.
4.03. Rambursarea anticipata obligatorie
A. Daca Imprumutatul ramburseaza anticipat, in mod voluntar, partial sau
integral, orice alt imprumut contractat initial pe o perioada mai mare de 5
(cinci) ani, Banca poate solicita rambursarea anticipata a unei proportii din
suma imprumutului nerambursat, in aceeasi proportie dintre sumele rambursate
anticipat si suma totala nerambursata a tuturor acelor alte imprumuturi.
Banca va adresa Imprumutatului cererea sa, daca este cazul, in termen de 4
(patru) saptamani de la primirea notificarii respective, conform
subparagrafului 8.02. a). Orice suma ceruta de Banca va fi platita, impreuna cu
dobanda cumulata, la data indicata de Banca, data care nu va preceda data
rambursarii anticipate a celuilalt imprumut.
Rambursarea anticipata a unui imprumut printr-un nou imprumut cu termen de
rambursare cel putin la fel de mare ca termenul neexpirat al imprumutului
rambursat anticipat nu va fi considerata rambursare anticipata.
B. Daca costul total al Proiectului se va situa semnificativ sub cifra
specificata in preambul, Banca poate cere rambursarea anticipata a
imprumutului, proportional cu diferenta.
4.04. Prevederi generale privind rambursarea anticipata conform art. 4
Rambursarea anticipata va fi efectuata in toate valutele imprumutului,
proportional cu sumele nerambursate respective, exceptand cazul in care
Imprumutatul poate alege, in locul rambursarii anticipate conform art. 4.02,
rambursarea intregii sume trase si nerambursate intr-o singura valuta din orice
transa. In cazul unei rambursari anticipate partiale in toate valutele, fiecare
suma rambursata anticipat va fi aplicata printr-o reducere pro rata a fiecarei
rate ramase de rambursat.
Prevederile prezentului art. 4 se vor aplica fara a prejudicia prevederile
art. 10.
Art. 5
Platile
5.01. Locul platii
Fiecare suma platibila de catre Imprumutat conform prevederilor prezentului
acord va fi platita in contul respectiv, comunicat Imprumutatului de catre
Banca. Banca va indica in scris contul, cu cel putin 15 (cincisprezece) zile
inaintea datei scadentei pentru prima plata pe care o va face Imprumutatul si
va comunica in scris orice schimbare a contului cu nu mai putin de 15
(cincisprezece) zile inainte de data primei plati la care se aplica
modificarea.
Aceasta perioada de instiintare nu se aplica in cazul platilor in baza art.
10.
5.02. Calculul platilor referitoare la o fractiune de an
Orice suma datorata ca dobanda, comision sau in alt mod de catre
Imprumutat, conform prevederilor prezentului acord, si calculata pentru orice
fractiune din an, va fi calculata pe baza unui an de 360 (trei sute saizeci)
zile si a unei luni de 30 (treizeci) zile.
5.03. Datele de plata
Sumele datorate semestrial, conform prevederilor prezentului acord, sunt
platibile Bancii la 10 iunie si la 10 decembrie in fiecare an.
Alte sume datorate conform prevederilor prezentului acord sunt platibile in
termen de 7 zile lucratoare de la primirea de catre Imprumutat a cererii emise
de Banca.
O suma datorata de Imprumutat va fi considerata platita in momentul in care
aceasta este primita de catre Banca.
Art. 6
Angajamente speciale
6.01. Utilizarea imprumutului si a altor fonduri
A.N.D., in numele Imprumutatului, va folosi sumele imprumutului si alte
fonduri mentionate in planul de finantare descris la pct. 6 din preambul
exclusiv pentru executia Proiectului.
6.02. Realizarea Proiectului
A.N.D. se angajeaza sa realizeze Proiectul in conformitate cu descrierea
tehnica si sa-l finalizeze pana la data specificata in aceasta dupa cum este
modificata din cand in cand cu acordul Bancii.
6.03. Costul majorat al Proiectului
In cazul in care costul Proiectului depaseste cifra estimata prezentata la
pct. 5 din preambul, Imprumutatul va obtine finantare pentru a acoperi
depasirea costului fara a apela la Banca, astfel incat sa permita A.N.D. sa
finalizeze Proiectul in conformitate cu Descrierea tehnica. Planurile
Imprumutatului pentru finantarea costurilor suplimentare vor fi comunicate
Bancii in timp util.
6.04. Procedura de licitatie
A.N.D. se angajeaza sa achizitioneze bunuri si servicii si sa comande
lucrari pentru Proiect, in mod adecvat si satisfacator pentru Banca, prin
licitatie internationala deschisa reprezentantilor din toate tarile.
6.05. Asigurare
Atata timp cat imprumutul este nerambursat, A.N.D. va asigura, in mod
adecvat, toate lucrarile si proprietatile care fac obiectul Proiectului, in
conformitate cu practica normala pentru lucrari de interes public similare pe
teritoriul Romaniei.
6.06. Intretinerea
Atata timp cat imprumutul este nerambursat, Imprumutatul si A.N.D. se vor
asigura ca toate proprietatile ce fac parte din Proiect vor fi intretinute,
reparate, li se vor face reparatii capitale si vor fi reinnoite, dupa cum va fi
necesar pentru a fi pastrate in buna stare de functionare.
6.07 Functionarea Proiectului
Atata timp cat imprumutul este nerambursat, Imprumutatul, daca Banca nu va
fi convenit altfel in scris, isi va pastra titlul de proprietate si posesiune
asupra activelor care fac parte din Proiect sau, dupa caz, va inlocui si va
reinnoi aceste active, iar A.N.D., in numele Imprumutatului, va mentine
Proiectul in permanenta functionare, in conformitate cu scopul sau initial.
Banca poate sa nu isi dea acordul numai daca actiunea propusa ar prejudicia
interesele Bancii in calitate de imprumutator al Imprumutatului sau ar face ca
Proiectul sa devina neeligibil pentru finantare din partea Bancii.
6.08. Alocarea resurselor bugetare
Imprumutatul se angajeaza sa aloce A.N.D., anual, suficiente fonduri de la
bugetul de stat, pentru a asigura:
(i) intretinerea adecvata a retelei de drumuri nationale,
(ii) contributia statului la planul de finantare a Proiectului si
(iii) terminarea la timp a Proiectului in conformitate cu Descrierea
tehnica.
6.09. Audit anual
Imprumutatul si A.N.D. se angajeaza sa detina Fondul special al drumurilor,
precum si conturi, buget de venituri si cheltuieli si situatii financiare ale
A.N.D., auditate anual in conformitate cu Standardele Contabile Internationale
(S.C.I.).
6.10. Servicii de consultanta si expertiza speciala
A.N.D. se angajeaza sa foloseasca consultanti internationali ale caror
calificare, experienta si termeni de referinta vor fi satisfacatoare pentru
Banca, pentru proiectarea si supravegherea lucrarilor specificate in Descrierea
tehnica. Consultantii: (i) vor verifica viabilitatea tehnica a lucrarilor de
reabilitare propuse, (ii) vor asigura calitatea corespunzatoare a acestora si
(iii) vor superviza implementarea si realizarea acestora conform graficului de
executie.
In egala masura, A.N.D. se angajeaza sa recruteze consultanti
internationali pentru elaborarea studiului de fezabilitate si a detaliilor de
executie pentru constructia podului peste raul Siret, amplasat pe DN 24, cu
scopul de a se evita orice strangulare a traficului care ar putea aparea
datorita standardului actual al acestui pod.
6.11. Angajamente speciale
Imprumutatul se angajeaza sa promoveze si sa sprijine masuri destinate sa
imbunatateasca reglementarile si aranjamentele actuale, responsabilitatea
autoritatilor locale, cu scopul de a pune in functiune un mecanism financiar si
administrativ care sa permita o cat mai sistematica si la timp exploatare si
intretinere a drumurilor nationale care traverseaza zonele urbane.
Cu scopul de a imbunatati standardele de trafic pe principalele coridoare
de transport european care traverseaza Romania, Imprumutatul si A.N.D. se
angajeaza totodata sa pregateasca un program de masuri administrative si
tehnice, precum si serviciile de inginerie necesare pentru constructia variantelor
de ocolire a zonelor urbane importante, amplasate pe principalele drumuri
europene reabilitate din Romania, oriunde aceste variante de ocolire sunt
considerate ca fiind necesare.
Art. 7
Garantie
7.01. Garantie
Daca Imprumutatul va acorda unei terte parti o garantie pentru indeplinirea
oricareia dintre obligatiile sale privind datoria externa, sau orice fel de
preferinta sau prioritate in legatura cu acestea, Imprumutatul va informa Banca
despre acest lucru si, daca Banca va solicita, va furniza Bancii o garantie
echivalenta pentru indeplinirea obligatiilor sale in cadrul prezentului acord
sau va acorda Bancii o preferinta sau o prioritate echivalenta. Imprumutatul
confirma ca, in prezent, nu exista nici o astfel de garantie, preferinta sau
prioritate.
Art. 8
Informatii si vizite
8.01. Informatii privind Proiectul
A.N.D.:
a) va transmite Bancii, in limba engleza sau in traducere in limba engleza,
aprobate de consultantii internationali mentionati la paragraful 6.10:
(i) pana la 31 martie 1999 si, ulterior, la sfarsitul fiecarui trimestru,
pana la terminarea Proiectului, un raport privind implementarea Proiectului;
(ii) la 6 (sase) luni dupa incheierea Proiectului, un raport privind
terminarea Proiectului; si
(iii) din timp in timp, orice altfel de documente sau informatii privind
finantarea, implementarea si functionarea Proiectului, dupa cum Banca poate
solicita, in mod rezonabil;
b) va supune aprobarii Bancii, fara intarziere, orice modificare de natura
materiala in planurile generale, planul de finantare, graficul de executie sau
programul de cheltuieli ale Proiectului, in legatura cu aspectele facute
cunoscute Bancii inainte de semnarea prezentului acord;
c) se va asigura ca evidentele A.N.D. prezinta toate operatiile referitoare
la finantarea si executia Proiectului; si
d) va informa, in general, Banca despre orice fapt sau eveniment cunoscut
Imprumutatului si A.N.D., care poate prejudicia in mod substantial sau afecta
material conditiile executarii sau functionarii Proiectului.
8.02. Informatii privind Imprumutatul
Imprumutatul trebuie sa informeze imediat Banca:
a) despre orice hotarare luata de el din orice motiv sau despre orice
situatie care il obliga sau despre orice cerere care i s-a facut de a rambursa
anticipat un imprumut acordat initial pentru o perioada mai mare de 5 (cinci)
ani;
b) despre orice intentie de a furniza catre o terta parte orice garantii la
care se face referire in art. 7.01; sau
c) in general, asupra oricarei situatii sau eveniment care ar putea
impiedica indeplinirea oricarei obligatii a Imprumutatului care decurge din
prezentul acord.
8.03. Informatii privind A.N.D.
A.N.D.:
a) va furniza Bancii, in fiecare an, in termen de o luna de la publicarea
lor, situatiile financiare aprobate aferente Fondului special al drumurilor,
precum si raportul anual, bilantul contabil, contul de profit si pierderi ale
A.N.D. si, respectiv, raportul auditorilor efectuat in concordanta cu
standardele internationale de contabilitate; si
b) va informa imediat Banca in legatura cu orice modificare adusa
documentelor sale de baza si cu orice schimbare survenita in statutul sau legal
si in imputernicirile sale; sau
c) va informa Banca, in general, asupra oricarei situatii sau eveniment
care ar putea impiedica indeplinirea oricareia dintre obligatiile asumate de
A.N.D. in cadrul prezentului acord.
8.04. Vizite
Imprumutatul si A.N.D. vor permite persoanelor desemnate de Banca, care pot
fi insotite de reprezentanti ai Curtii de Conturi a Comunitatii Europene, sa
viziteze amplasamentele, instalatiile si lucrarile incluse in Proiect si sa
faca acele verificari pe care le doresc si le vor acorda, sau se va asigura ca
li se acorda toata asistenta necesara in acest scop.
Art. 9
Speze si cheltuieli
9.01. Impozite, taxe si comisioane
Imprumutatul va plati toate impozitele, taxele, comisioanele si alte
impuneri de orice natura, inclusiv taxe de timbru si taxe de inregistrare,
aferente semnarii sau implementarii prezentului acord, sau a oricarui document
legat de acesta si aferent acordarii oricarei garantii pentru imprumut.
Imprumutatul va plati integral capitalul, dobanda, comisioanele si alte
sume datorate in baza prezentului acord, brut, fara deducerea vreunei impuneri
nationale sau locale de orice fel, cu conditia ca daca Imprumutatul este
obligat, prin lege, sa faca orice astfel de deducere, acesta va majora suma de
plata catre Banca astfel incat, dupa deducere, suma neta primita de Banca sa
fie echivalenta cu suma datorata.
9.02. Alte speze
Imprumutatul va suporta orice costuri profesionale, bancare, de transfer
sau de schimb valutar, ocazionate Bancii de semnarea sau implementarea
prezentului acord sau a oricaror documente legate de acesta si de acordarea
oricarei garantii pentru imprumut.
Art. 10
Rambursarea anticipata datorata unui caz de neindeplinire a obligatiilor
10.01. Dreptul de a solicita rambursarea anticipata
Imprumutatul va rambursa imprumutul sau orice parte a acestuia, imediat, pe
baza cererii facute in acest sens de catre Banca:
A. imediat:
a) daca vreo informatie sau document remise Bancii de catre sau in numele
Imprumutatului sau A.N.D., in legatura cu negocierea acestui acord sau in
timpul cat acesta este in vigoare, se dovedeste a fi fost incorect in orice
detaliu important de natura materiala, la momentul cand au fost facute;
b) daca Imprumutatul nu ramburseaza la data scadentei orice parte din
imprumut, din dobanda la acesta sau nu efectueaza orice alta plata catre Banca,
dupa cum este prevazut in prezentul acord;
c) daca, urmare a oricarei neindepliniri in legatura cu acesta,
Imprumutatului i se cere sa ramburseze anticipat un imprumut acordat initial
pentru un termen mai mare de 5 (cinci) ani;
d) daca survine vreun eveniment sau o situatie care este posibil sa
pericliteze indeplinirea obligatiilor de plata care decurg din imprumut sau sa
afecteze negativ orice garantie acordata pentru acesta;
e) daca Imprumutatul nu-si indeplineste vreo obligatie care decurge din
oricare imprumut care i-a fost acordat din resursele Bancii sau ale Comunitatii
Europene;
f) daca vreo obligatie asumata de Imprumutat, la care se face referire in
pct. 9 sau 10 din preambul, inceteaza a fi indeplinita cu privire la orice
imprumut acordat oricarui Imprumutat din Romania din resursele Bancii sau ale
Comunitatii Europene; sau
g) daca dreptul Imprumutatului sau al A.N.D. de a utiliza sumele
imprumutului B.I.R.D. va fi fost suspendat, anulat sau reziliat, in intregime
sau partial, in conformitate cu prevederile lor, sau daca imprumutul B.I.R.D.
va fi devenit rambursabil.
B. La expirarea unei perioade de timp rezonabile, specificate de Banca
intr-o comunicare catre Imprumutat, fara ca problema sa fi fost remediata in
mod satisfacator pentru Banca:
a) daca Imprumutatul sau A.N.D. nu indeplineste o obligatie care rezulta
din prezentul acord, alta decat cea mentionata in subparagraful 10.01 A, lit.
b); sau
b) daca vreun fapt esential prevazut in preambul se modifica substantial
sau se dovedeste a fi eronat si daca modificarea sau eroarea fie prejudiciaza
interesul Bancii ca imprumutator al Imprumutatului, fie afecteaza negativ
implementarea sau functionarea Proiectului.
10.02. Alte drepturi legale
Paragraful 10.01 nu va limita nici un alt drept legal al Bancii de a cere
rambursarea imprumutului.
10.03. Daune
In cazul solicitarii conform paragrafului 10.01, Imprumutatul va plati
Bancii o suma calculata la data la care s-a facut solicitarea, oricare este mai
mare dintre:
a) totalul calculat conform prevederilor subparagrafelor 4.02 B si C asupra
sumei care a devenit scadenta si platibila, si cu efect de la data scadentei
specificata in notificarea Bancii privind cererea; si
b) totalul calculat la o rata anuala de 0,25% (zero virgula douazeci si
cinci procente) de la data solicitarii pana la data la care fiecare rata de
rambursare a sumei solicitate ar fi trebuit restituita, in absenta solicitarii.
10.04. Nederogari
Nici o nerespectare sau intarziere din partea Bancii in exercitarea
oricaruia dintre drepturile sale conform acestui articol, nu va fi considerata
ca o renuntare la un astfel de drept.
10.05. Utilizarea sumelor primite
Sumele primite urmare unei cereri formulate conform art. 10 vor fi
utilizate, in primul rand, pentru plata daunelor, comisioanelor si a dobanzii,
in aceasta ordine, si, in al doilea rand, pentru reducerea ratelor nerambursate
in ordine inversa scadentei.
Art. 11
Legea si jurisdictia
11.01. Legea
Prezentul acord si intocmirea, interpretarea si valabilitatea lui vor fi
guvernate de legea franceza.
Locul incheierii prezentului acord este sediul central al Bancii.
11.02. Jurisdictia
Toate litigiile privind prezentul acord vor fi prezentate Curtii de
Justitie a Comunitatii Europene.
Partile la prezentul acord renunta, prin prezentul, la orice imunitate sau
drept de a obiecta fata de jurisdictia acelei Curti.
O decizie a Curtii, emisa conform acestui paragraf va fi definitiva si
obligatorie asupra partilor, fara restrictie sau rezerva.
11.03. Dovada sumelor datorate
In orice actiune juridica, care decurge din prezentul acord, certificarea
de catre Banca asupra oricarei sume datorate Bancii potrivit prezentului acord
va constitui dovada prima facie a unei astfel de sume.
Art. 12
Clauze finale
12.01. Notificari
Notificarile si alte comunicari transmise in legatura cu prezentul acord de
catre o parte la acord celeilalte parti vor fi trimise la adresele mentionate
mai jos sau la orice alta adresa care ii va fi fost in prealabil comunicata in
scris primei parti ca noua adresa in acest scop, cu exceptia notificarilor
catre Imprumutat si A.N.D. in legatura cu litigiile in curs sau in declansare,
care vor fi trimise la adresele specificate la pct. 2) de mai jos:
pentru Banca 100 Boulevard Konrad Adenauer
L-2950 Luxemburg-Kirchberg;
pentru Imprumutat 1) Str. Apolodor nr. 17, sectorul 5:
RO-70060, Bucuresti
Romania;
2) Misiunea Romaniei la
Comunitatea Europeana
107, rue Gabrielle
B-1180 Bruxelles;
pentru A.N.D. 1) Bd. Dinicu Golescu nr. 38,
sectorul 1
RO-77113, Bucuresti
Romania;
2) Misiunea Romaniei la
Comunitatea Europeana
107, rue Gabrielle
B-1180 Bruxelles
12.02. Forma notificarii
Notificarile si alte comunicari pentru care sunt mentionate in prezentul
acord perioade fixe sau care fixeaza ele insele perioade obligatorii pentru
destinatar vor fi transmise personal, prin scrisoare recomandata, telegrama,
telex sau alte mijloace de transmitere care fac posibila dovada primirii de
catre destinatar. Data inregistrarii sau, dupa caz, data declarata a primirii
documentului transmis va fi concludenta pentru determinarea unei perioade.
12.03. Preambul si anexe
Preambulul si urmatoarele anexe fac parte din prezentul acord:
- Anexa A - Descrierea tehnica
- Anexa B - Definitia ECU
- Anexa C - Graficul de amortizare
Urmatoarele documente sunt atasate la prezentul acord:
- Anexa I - Imputernicirea semnarii pentru Imprumutat
- Anexa II - Hotararea Consiliului de administratie si
imputernicirea semnarii pentru A.N.D.
- Anexa III - Model de aviz juridic (Imprumutat)
- Anexa IV - Model de aviz juridic (A.N.D.)
Ca urmare, partile prezente au convenit ca prezentul acord sa fie semnat in
patru exemplare originale in limba engleza.
Prezentul acord de imprumut a fost parafat in numele Imprumutatului de
doamna Mioara Ionescu, director general, in numele Bancii de domnul Walter
Cernoia, director, si in numele A.N.D. de domnul Danila Bucsa, director
general.
Semnat pentru si in numele
Romaniei,
Mircea Ionut Costea
Semnat pentru si in numele
Bancii Europene de Investitii
K. J. Andreopoulos W. Cernoia
Semnat pentru si in numele
Administratiei Nationale
a Drumurilor (A.N.D.)
Danila Bucsa
Luxemburg, 21 iulie 1998
Bucuresti, 24 iulie 1998.
ANEXA A
ROMANIA - PROIECT DE REABILITARE A DRUMURILOR, ETAPA A III-A
DESCRIEREA TEHNICA
Scopul Proiectului este acela de a moderniza mai multe sectoare in lungime
totala de 921 km, din reteaua principala de drumuri, in special din zona
Moldovei. Proiectul cuprinde achizitionarea de terenuri, lucrari de
constructii, supervizare si punere in functiune a urmatoarelor componente:
A. Ranforsarea partii carosabile existente
Partea carosabila existenta se va ranforsa folosindu-se urmatoarele
procedee tehnice:
- daca este necesar, un strat de egalizare de mixtura bituminoasa in
grosime medie de 5 cm;
- 4 - 6 cm strat de binder;
- 4 cm beton asfaltic, pentru stratul de uzura.
B. Noua structura rutiera
In cele mai multe cazuri, partea carosabila se va largi cu un acostament
carosabil suplimentar, de 0,75 m, pe ambele parti. Structura este urmatoarea:
- 25 cm strat de fundatie din balast;
- 23 cm strat de agregate naturale, stabilizate cu 6% ciment (daca este
necesar);
- 8 cm strat de baza din mixtura bituminoasa;
- 4 cm strat de binder;
- 4 cm strat de uzura din beton asfaltic.
Marginile acostamentelor vor fi acoperite cu pamant vegetal (in general cu
o latime mai mare de 0,75 m) sau vor face legatura cu canalizarea sau
trotuarele din zonele urbane.
Pe sectoarele cu trafic intens si greu, largirea acostamentelor se va face
la 2,50 m; in acest caz, partea carosabila include 2 benzi de 3,50 m si 2 benzi
de 2,50 m; latimea totala a platformei de circulatie este de 12 m.
In unele cazuri pot fi prevazute benzi de urcare (in latime de 3,50 m).
Sectiunile transversale tip sunt urmatoarele:
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Ranforsarea benzilor existente
B - Consolidarea acostamentelor
C - Banda suplimentara de urcare sau ranforsarea celei existente
D - Largirea acostamentelor pentru largirea partii carosabile
E - Numar de benzi
F - Latimea totala a platformei sub circulatie
______________________________________________________________
| | | | | |
|
| A | B | C | D | E | F
|
_______________|____________|____________|______|__________|_______|__________|
| tipul 1 | 2 x 3,50 m | 2 x 0,75 m | - | - | 2 | 8,50 m
|
| | | (2 x | | | | |
| | | 0,75 m)*) | | | | (10,00
m)|
| tipul 2 | 2 x 3,50 m | 2 x 0,75 m |3,50 m| - | 3 | 12,00 m
|
| | | (2 x | | | |
|
| | | 0,75 m)*) | | | | (13,50
m)|
| tipul 3 | 2 x 3,50 m | 0 | - |2 x 2,50 m| 2 + 2 | 12,00 m
|
| | | (2 x | | | |
|
| | | 0,50 m)*) | | | | (13,00
m)|
| tipul 4 | 2 x 7,00 m | 2 x | | | |
|
| | | 0,75 m*) | - | | 4 | 14,00 m
|
| tipul 5 | 2x | 0 | - | | 4 | 7,00 m
la|
|(zone in | (3,50 - | | | | | 21,00 m
+|
|municipalitati)| 10,5) m | | | | | banda de
|
| | | | | | | separare
|
|_______________|____________|____________|______|__________|_______|__________|
*) Pe stratul de balast se va prevedea un strat de pamant vegetal inierbat.
_____________________________________________________________________________
| | | | | Sectiune transversala |
| Nr.| Drum | Sectiune |Lungime|____________________________________|
| | | | (km) | Tip 1 | Tip 2| Tip 3 | Tip 4| Tip 5|
| | | | | (km) | (km) | (km) | (km) | (km) |
|____|_____________|_____________|_______|_______|______|_______|______|______|
| 1a | DN1 | E60 | Campina - | | | | | | |
| | | | Comarnic | 22,20| 4,90| | 3,40| 13,90| |
| 1b | DN2 | E65 | Urziceni - | | | | | | |
| | | | Ramnicu | | | | | | |
| | | | Sarat | 96,60| 9,90| 0,30| 72,40| 14,00| |
| 1c | DN6 | - | Bucuresti - | | | | | | |
| | | | Alexandria | 78,00| 64,00| | | 14,00| |
| 1d | DN65 | E70 | Craiova - | | | | | | |
| | | | Pitesti | 115,60| 115,60| | | | |
|____|______|______|_____________|_______|_______|______|_______|______|______|
| | | | Subtotal 1 | 312,40| 194,40| 0,30| 75,80| 41,90| |
| | | | (B.I.R.D.) | | | | | | |
|____|______|______|_____________|_______|_______|______|_______|______|______|
| 2a | DN1 | E81 | Vestem - | | | | | | |
| | | | Miercurea | | | | | | |
| | | | Sibiului | 40,10| 6,50| 8,80| 13,40| 11,40| |
| 2b | DN2 | E85 | Limita | | | | | | |
| | | | judetului | | | | | | |
| | | | Vrancea - | | | | | | |
| | | | Marasesti | 48,10| | 0,90| 47,20| | |
| 2c | DN24 | E581 | Limita | | | | | | |
| | | | judetului | | | | | | |
| | | | Galati - | | | | | | |
| | | | Crasna | 54,10| 46,80| | | | 7,30|
| 2d | DN24 | E581 | Crasna - | | | | | | |
| | B | | Husi - | | | | | | |
| | | | Albita | 49,10| 25,80| 13,60| | 2,70| 7,00|
| 2e | DN24 | | Crasna - | | | | | | |
| | | | limita | | | | | | |
| | | | judetului | | | | | | |
| | | | Vaslui | 46,30| 46,30| | | | |
| 2f | DN24 | | Limita | | | | | | |
| | | | judetului | | | | | | |
| | | | Vaslui - | | | | | | |
| | | | Iasi | 36,70| 36,70| | | | |
|____|______|______|_____________|_______|_______|______|_______|______|______|
| | | | Subtotal 2 | 274,40| 162,10| 23,30| 60,60| 14,10| 14,30|
| | | | (U.E.) | | | | | | |
|____|______|______|_____________|_______|_______|______|_______|______|______|
| 3a | DN1 | E60 | Cluj-Napoca | | | | | | |
| | | | - Huedin | 53,90| 37,30| 5,30| 11,30| | |
| 3b | DN2 | E85 | Tisita - | | | | | | |
| | | | Vrancea | | | | | | |
| | | | (Limita | | | | | | |
| | | | judetului | | | | | | |
| | | | Bacau) | 36,23| | | 36,23| | |
| 3c | DN2 | E85 | Vrancea - | | | | | | |
| | | | Gh. Doja | 26,17| | | 26,17| | |
| 3d | DN2 | E85 | Gh. Doja - | | | | | | |
| | | | Filipesti | 39,00| | | 28,10| | 10,90|
| 3e | DN2 | E85 | Filipesti - | | | | | | |
| | | | Sabaoani | 39,90| | | 33,10| 1,80| 5,00|
| 3f | DN28 | E583 | Sabaoani - | | | | | | |
| | | | Podul Iloaiei 46,00| | | 46,00| | |
| 3g | DN28 | E583 | Podul Iloaiei | | | | | |
| | | | - Iasi | 22,50| | | 22,50| | |
| | DN24 | E583 | Iasi - | | | | | | |
| | | | Sculeni | 19,50| 19,50| | | | |
| 3h | DN24 | E581 | Tisita - | | | | | | |
| | | | Tecuci | | | | | | |
| | | | (Limita | | | | | | |
| | | | judetului | | | | | | |
| | | | Galati) | 51,00| 45,00| | | | 6,00|
|____|______|______|_____________|_______|_______|______|_______|______|______|
| | | | Subtotal 3 | 334,20| 101,80| 5,30| 203,40| 1,80| 21,90|
| | | | (B.E.I.) | | | | | | |
|____|______|______|_____________|_______|_______|______|_______|______|______|
| | | | TOTAL | | | | | | |
| | | | GENERAL | 921,00| 458,30| 28,90| 339,80| 57,80| 36,20|
|____|______|______|_____________|_______|_______|______|_______|______|______|
Proiectul include reabilitarea podetelor tubulare si casetate. Cuprinde si
alte lucrari necesare reabilitarii, spre exemplu, ziduri de sprijin, santuri,
drenuri, lucrari de terasamente, reabilitarea drumurilor de acces de pana la 25
m de intersectii si marcajul drumurilor.
Viteza de proiectare va fi intre 80 - 90 km/h, depinzand de topografie si
aliniamente.
Data estimata de terminare a lucrarilor este mijlocul anului 2003.
Sectiunile de la 1a) la 1d) vor fi finantate de B.I.R.D.; de la 2a) la 2f),
de PHARE si de la 3a) la 3h), de B.E.I.
ANEXA B
ECU
ECU este aceeasi cu ECU care este folosita ca unitate de cont a Comunitatii
Europene si care este in prezent compusa din anumite sume ale valutelor a 12
dintre statele membre ale Comunitatii Europene prezentate mai jos.
Conform Regulamentului Consiliului Europei (C.E.) nr. 3320/94 din 22
decembrie 1994, compozitia cosului ECU este, dupa cum urmeaza:
marca germana : 0,6242
lira sterlina : 0,08784
francul francez : 1,332
lira italiana : 151,8
guldenul olandez : 0,2198
francul belgian : 3,301
francul luxemburghez : 0,130
coroana daneza : 0,1976
lira irlandeza : 0,008552
drahma greceasca : 1,440
peseta spaniola : 6,885
escudo portughez : 1,393
Modificari privind ECU pot fi facute de Comunitatea Europeana, caz in care
referirile la ECU vor fi citite corespunzator acestora (a se vedea Informatii).
Daca Banca va considera ca ECU (a se vedea Plata in euro si Informatii,
prezentate in continuare) a incetat sa mai fie utilizata ca unitate de cont a
Comunitatii Europene si ca unica moneda a Uniunii Europene, Banca va comunica
Imprumutatului acest lucru. De la data unei astfel de comunicari, ECU va fi
inlocuita de valutele din care a fost compusa - sau de contravaloarea lor in
una sau mai multe din aceste valute - incepand cu data celei mai recente
utilizari a sa ca unitate de cont a Comunitatii Europene.
Plata in euro
De la momentul inlocuirii ECU cu euro, toate platile datorate in ECU, in
conformitate cu prezentul acord, vor fi efectuate in euro la rata de 1 euro
pentru 1 ECU. Inlocuirea ECU cu euro nu va conduce la plata in valutele
componente la care s-a facut referire in paragraful precedent.
Informatii
Articolul 109 G din Tratatul C.E., asa cum a fost introdus prin Tratatul
privind Uniunea Europeana, prevede ca structura valutara a cosului ECU nu va fi
schimbata. De la inceputul etapei a treia a uniunii economice si monetare
europene, valoarea ECU fata de valutele statelor membre participante la etapa a
treia va fi irevocabil fixata si ECU va deveni o moneda de sine statatoare.
Consiliul Europei a decis, la Intalnirea la nivel inalt de la Madrid din
decembrie 1995, ca denumirea acestei valute va fi euro. In consecinta,
referirile la ECU se vor aplica valutei euro. In cazul contractelor exprimate
prin referire la cosul oficial ECU al Comunitatii Europene, in conformitate cu
Tratatul asa cum a fost confirmat de Consiliul European la Intalnirea la nivel
inalt de la Madrid din decembrie 1995, inlocuirea ECU cu euro se va face la
rata de 1 la 1.
ANEXA C
GRAFIC DE AMORTIZARE
ROMANIA - PROIECTUL DE REABILITARE A DRUMURILOR, ETAPA A III-A
Data scadenta a ratei Sume de rambursat exprimate ca
procent din imprumut asa cum
este definit la art. 2.01
1. 10 decembrie 2003 3,33%
2. 10 iunie 2004 3,33%
3. 10 decembrie 2004 3,33%
4. 10 iunie 2005 3,33%
5. 10 decembrie 2005 3,33%
6. 10 iunie 2006 3,33%
7. 10 decembrie 2006 3,33%
8. 10 iunie 2007 3,33%
9. 10 decembrie 2007 3,33%
10. 10 iunie 2008 3,33%
11. 10 decembrie 2008 3,33%
12. 10 iunie 2009 3,33%
13. 10 decembrie 2009 3,33%
14. 10 iunie 2010 3,33%
15. 10 decembrie 2010 3,33%
16. 10 iunie 2011 3,33%
17. 10 decembrie 2011 3,33%
18. 10 iunie 2012 3,33%
19. 10 decembrie 2012 3,33%
20. 10 iunie 2013 3,33%
21. 10 decembrie 2013 3,33%
22. 10 iunie 2014 3,33%
23. 10 decembrie 2014 3,33%
24. 10 iunie 2015 3,33%
25. 10 decembrie 2015 3,33%
26. 10 iunie 2016 3,33%
27. 10 decembrie 2016 3,33%
28. 10 iunie 2017 3,33%
29. 10 decembrie 2017 3,33%
30. 10 iunie 2018 3,43%
ANEXA 1
IMPUTERNICIREA SEMNARII PENTRU IMPRUMUTAT
ROMANIA
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
Prin prezenta se atesta ca Presedintele Romaniei a acordat depline puteri
domnului Mircea Ionut Costea, secretar de stat in Ministerul Finantelor, pentru
a semna Acordul de imprumut dintre Romania, Banca Europeana de Investitii si
Administratia Nationala a Drumurilor (A.N.D.) privind Proiectul de reabilitare
a drumurilor, etapa a III-a.
Ministrul afacerilor externe,
Andrei Plesu
Bucuresti, 23 iulie 1998.
Nr. 205
ANEXA 2
HOTARAREA CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE SI IMPUTERNICIREA SEMNARII PENTRU
A.N.D.
HOTARAREA
Consiliului de administratie al A.N.D. nr. 5/3 iulie 1998
In conformitate cu legislatia romana,
Consiliul de administratie al A.N.D., in sedinta sa din 3 iulie 1998,
hotaraste:
1. se aproba in unanimitate proiectul Acordului de imprumut dintre Romania,
reprezentata de Ministerul Finantelor, Banca Europeana de Investitii si
Administratia Nationala a Drumurilor pentru Programul III de reabilitare a
drumurilor nationale, asa cum a fost negociat prin corespondenta si asa cum
este anexat prezentei;
2. imputerniceste pe domnul Danila Bucsa, director general al A.N.D., sa
semneze, in numele A.N.D., Acordul de imprumut care va fi incheiat intre
Ministerul Finantelor, Banca Europeana de Investitii si Administratia Nationala
a Drumurilor.
Secretar al Consiliului de administratie,
Georgeta Beltic,
economist
Aprobat
Ioana Ionescu,
consilier juridic
Presedinte al Consiliului de administratie,
Danila Bucsa,
director general
Certificam
Administratia Nationala a Drumurilor
Danila Bucsa,
director general
ANEXA 3
MODEL DE AVIZ JURIDIC (IMPRUMUTAT)
BANCA EUROPEANA DE INVESTITII
100, Bd. Konrad Adenauer
L-2950 Luxemburg
In atentia Directiei Juridice
..., 1998
Ref.: Acordul de imprumut Romania - Proiectul de reabilitare a drumurilor -
etapa a III-a
Stimati Domni,
Acord prezentul aviz juridic in conformitate cu prevederile subparagrafului
1.04 A lit. a) din Acordul de imprumut (Acordul de imprumut) pentru Romania -
Proiectul de reabilitare a drumurilor - etapa a III-a, in suma echivalenta cu
225 milioane ECU, incheiat la ... 1998 intre Romania (Imprumutatul), Banca
Europeana de Investitii (Banca) si Administratia Nationala a Drumurilor
(A.N.D.). Toti termenii utilizati in prezentul si care nu sunt definiti altfel
vor avea intelesul atribuit in Acordul de imprumut.
Am examinat un original al Acordului de imprumut si legile, documentele si
aspectele pe care le-am considerat necesare sau adecvate in scopul emiterii
acestui aviz.
1. Avand in vedere cele de mai sus, consider ca:
a) in conformitate cu ........... este organul competent pentru a autoriza
Imprumutatul sa incheie Acordul de imprumut;
b) semnarea Acordului de imprumut de catre .......... a fost in mod legal
autorizata de ................; si
c) Acordul de imprumut a fost in mod legal semnat si remis in numele
Imprumutatului de catre ..............., in conformitate cu imputernicirea
acordata lui/ei de catre .....................
2. Semnarea Acordului de imprumut face obiectul ratificarii in Romania, in
conformitate cu prevederile Legii nr. 4/1991 privind incheierea si ratificarea
tratatelor. Potrivit prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia
Romaniei, Acordul de imprumut a fost ratificat de catre ........ prin ......
3. Alegerea legii franceze ca lege care guverneaza Acordul de imprumut este
valida si aplicabila.
4. In conformitate cu art. 11.02 din Acordul de imprumut, Curtea de
Justitie a Comunitatii Europene va avea jurisdictie pentru orice reclamatie sau
litigiu intre Imprumutat si Banca si orice hotarare a acestei instante
referitoare la Acordul de imprumut poate fi aplicata in Romania. Renuntarea la
imunitate mentionata la art. 11.02 din Acordul de imprumut reprezinta un
angajament legal valabil si obligatoriu al Imprumutatului.
5. In legatura cu semnarea si remiterea Acordului de imprumut si cu orice
plata pe care Imprumutatul urmeaza sa o efectueze catre Banca, in conformitate
cu Acordul de imprumut, nu sunt platibile nici un fel de impozite, taxe sau
alte speze incluzand, dar fara a se limita la orice taxa de inregistrare,
transfer, timbru sau altele similare, impuse de Imprumutat sau orice
subdiviziune politica sau autoritate fiscala.
6. Toate aprobarile de schimb valutar care pot fi necesare pentru a primi
sumele trase din imprumut, pentru a le rambursa si pentru a plati dobanda si
toate celelalte sume datorate in cadrul Acordului de imprumut sunt in vigoare.
In baza celor de mai sus, consider ca toate cerintele specificate in
legile, regulamentele, hotararile si deciziile obligatorii din punct de vedere
juridic, in mod curent aplicabile in Romania si/sau care guverneaza Acordul de
imprumut in legatura cu legile din Romania, au fost respectate si ca Acordul de
imprumut constituie obligatia Imprumutatului, aplicabila acestuia in
conformitate cu termenii sai.
Cu stima,
...............................................
(consilier juridic din partea Imprumutatului)
ANEXA 4
MODEL DE AVIZ JURIDIC (A.N.D.)
BANCA EUROPEANA DE INVESTITII
100, Bd. Konrad Adenauer
L-2950 Luxemburg
In atentia Directiei Juridice
..., 1998
Ref.: Acordul de imprumut privind Proiectul de reabilitare a drumurilor -
etapa a III-a
Stimati Domni,
Acord prezentul aviz in conformitate cu subparagraful 1.04 A lit. b) din
Acordul de imprumut (Acordul de imprumut) pentru Proiectul de reabilitare a
drumurilor - etapa a III-a, in suma echivalenta cu 225 milioane ECU, incheiat
la ..../...., 1998, intre Romania (Imprumutatul, Banca Europeana de Investitii
(Banca) si Administratia Nationala a Drumurilor (A.N.D.). Toti termenii
utilizati in prezentul si care nu sunt definiti altfel vor avea intelesul
atribuit in Acordul de imprumut.
Am examinat un original al Acordului de imprumut si legile, documentele si
alte aspecte pe care le-am considerat necesare si adecvate pentru scopul
emiterii acestui aviz.
1. Avand in vedere cele de mai sus, consider ca:
a) Administratia Nationala a Drumurilor (A.N.D.) este regie autonoma, cu
capital integral de stat, responsabila pentru intretinerea si exploatarea
retelei nationale a drumurilor din Romania;
b) in conformitate cu ............. este organul competent pentru a
autoriza A.N.D. sa incheie Acordul de imprumut;
c) semnarea Acordului de imprumut de catre .............. a fost in mod
legal autorizata de catre ...............; si
d) Acordul de imprumut a fost in mod legal semnat si remis in numele A.N.D.
de catre ........................, in baza imputernicirii acordate lui/ei de
catre ...................
2. Alegerea legii franceze ca lege care guverneaza Acordul de imprumut este
valida si aplicabila.
3. In conformitate cu art. 11.02 din Acordul de imprumut, Curtea de
Justitie a Comunitatii Europene va avea jurisdictie pentru orice reclamatie sau
litigiu dintre A.N.D. si Banca si orice decizie a acestei instante in legatura
cu Acordul de imprumut poate fi aplicata in Romania. Renuntarea la imunitate
mentionata in art. 11.02 din Acordul de imprumut este un angajament legal
obligatoriu si valid al A.N.D.
In baza celor de mai sus, consider ca toate cerintele specificate in
legile, regulamentele si hotararile obligatorii din punct de vedere juridic, in
mod curent aplicabile in Romania si/sau care guverneaza Acordul de imprumut in
legatura cu legile din Romania, au fost respectate si ca Acordul de imprumut
constituie obligatie a A.N.D., aplicabila acesteia in conformitate cu termenii
sai.
Cu stima,
.............................
(consilier juridic al A.N.D.)
Ministerul Finantelor
Conform cu originalul in limba engleza,
Ioan Nicolescu,
Secretar general