Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 52 din 19 august 1999

pentru ratificarea Memorandumului de finantare PHARE dintre Comisia Europeana si Guvernul Romaniei privind Facilitatea pentru infrastructuri de mari dimensiuni pe anul 1998, semnat la Bucuresti la 24 decembrie 1998

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 410 din 27 august 1999


SmartCity3


    In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1 lit. C pct. 19 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:

    Art. 1
    Se ratifica Memorandumul de finantare PHARE dintre Comisia Europeana si Guvernul Romaniei privind Facilitatea pentru infrastructuri de mari dimensiuni pe anul 1998, semnat la Bucuresti la 24 decembrie 1998.
    Art. 2
    Contributia cu fonduri a partii romane in cadrul obligatiilor de cofinantare a proiectului se va asigura din Fondul special al drumurilor publice si, in completare, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor.

                 PRIM-MINISTRU
                  RADU VASILE

                       Contrasemneaza:
                       p. Ministru delegat
                       pe langa primul-ministru
                       pentru integrare europeana,
                       Aurel Ciobanu Dordea,
                       secretar de stat

                       p. Ministrul afacerilor externe,
                       Mihai Rasvan Ungureanu,
                       secretar de stat

                       Ministrul finantelor,
                       Decebal Traian Remes

                       Ministrul transporturilor,
                       Traian Basescu

                       MEMORANDUM DE FINANTARE*)

    *) Traducere.

    Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte, si Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta parte,
    au convenit urmatoarele:

    Masura la care se face referire la art. 1 de mai jos va fi executata si finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse in acest memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi pusa in aplicare masura la care se face referire la art. 1 de mai jos este stabilit de Conditiile generale anexate la Acordul-cadru dintre Comisie si Beneficiar si completate prin prevederile acestui memorandum si Prevederile speciale anexate la acesta.
    Art. 1
    Natura si subiectul
    Ca o componenta a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui, sub forma finantarii nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri:

    Numarul Programului:  RO-9808

    Titlul:               Facilitatea pentru infrastructuri
                          de mari dimensiuni pe anul 1998

    Durata:               pana la 31 decembrie 2000.

    Art. 2
    Angajamentul Comunitatii
    Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim de 25 MECU, denumita in continuare finantarea gratuita.
    Art. 3
    Durata si data de expirare
    Pentru prezenta masura finantarea gratuita este disponibila pentru contractare pana la 31 decembrie 2000. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data. Fondurile ramase din finantarea gratuita care nu au fost contractate pana la aceasta data vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea platilor din cadrul finantarii gratuite este 31 decembrie 2003. Toate platile trebuie sa fie efectuate pana la expirarea termenului limita. Comisia poate insa, in functie de imprejurari, sa fie de acord cu o prelungire a acestei date de expirare, daca aceasta este ceruta in timp util si justificata in mod adecvat de catre Beneficiar. Acest memorandum va expira la data de expirare a perioadei de efectuare a platilor din finantarea gratuita. Toate fondurile care nu au fost utilizate vor fi returnate Comisiei.
    Art. 4
    Adrese
    Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si titlul masurii, va fi adresata:

    Pentru Comunitate:
    Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti
    Dl Fokion Fotiadis
    Seful Delegatiei CE
    Str. Grigore Mora nr. 11
    71278 Bucuresti
    Romania
    E-mail: office@ecdel.eunet.ro
    Fax: (40-1) 2302453

    Pentru Beneficiar:
    Guvernul Romaniei
    Dl Alexandru Herlea
    Ministru pentru integrare europeana
    Departamentul pentru Integrare Europeana
    Piata Victoriei nr. 1
    Sectorul 1, Bucuresti
    Romania
    Fax: (40-1) 3126929

    Art. 5
    Numarul de exemplare
    Acest memorandum este intocmit in limba engleza in doua exemplare.
    Art. 6
    Intrarea in vigoare
    Acest memorandum va intra in vigoare la data semnarii de catre ambele parti. Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este eligibila pentru finantare gratuita.
    Anexele reprezinta parte integranta, la acest memorandum.
    Intocmit la Bucuresti la 24 decembrie 1998.

                          Pentru Beneficiar,
                          Alexandru Herlea,
                          ministru pentru
                          integrare europeana

                          Pentru Comunitate,
                          Fokion Fotiadis,
                          seful Delegatiei CE

    Anexa nr. 1: Acordul-cadru
    Anexa nr. 2: Conditii generale (anexele A si B)
    Anexa nr. 3: Prevederi speciale (anexa C)

    ANEXA 1

                              ACORD-CADRU

    Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, de cealalta parte, si impreuna numite parti contractante,
    avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene, modificat de Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
    avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
    au convenit dupa cum urmeaza:

    Art. 1
    Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in regulamentul de mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare memorandum de finantare), pentru care este oferit un model in anexa C.
    Romania ia toate masurile necesare pentru a asigura executarea corespunzatoare a tuturor masurilor.
    Art. 2
    Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
    Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale, precum ar fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
    Art. 3
    Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord, Comisia va fi reprezentata de Delegatia sa, o data ce aceasta este infiintata in Bucuresti, care se va asigura, din partea Comisiei, ca masura este executata in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
    Art. 4
    Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri unei terte parti, stat sau agentii.
    In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi mentionate intr-un acord ce urmeaza a fi incheiat intre Comisie si terta parte, stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
    Art. 5
    Orice disputa legata de acest acord, ce nu poate fi rezolvata prin consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj mentionata in anexa B.
    Art. 6
    Acest acord este intocmit in dublu exemplar in limba engleza.
    Art. 7
    Acest acord va intra in vigoare in ziua in care partile contractante se vor informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau procedura interna a fiecarei parti contractante. Acordul va continua sa fie in vigoare pentru o perioada nedefinita, daca nu i se pune capat prin notificarea scrisa a uneia din partile contractante catre cealalta.
    La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata inca in curs de executie va fi adusa la indeplinire conform termenilor memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin prezentul acord.
    Art. 8
    Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor forme de cooperare, convenite intre partile contractante, care, prin natura lor, nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta PHARE la cererea Guvernului Romaniei.
    Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
    Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.

                           Eugen Dijmarescu,
                           ministru de stat
                           Romania

                           Frans Andriessen,
                           vicepresedinte
                           al Comisiei Europene
                           Comunitatea

    ANEXA 2
    ANEXA A

                           CONDITII GENERALE
                   privind memorandumurile de finantare

    In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor la Guvernul Romaniei.

    TITLUL I
    Finantarea proiectelor

    Art. 1
    Obligatia Comunitatii
    Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza Finantarea gratuita a CEE, a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
    Orice cheltuieli ce depasesc Finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de Beneficiar.
    Art. 2
    Disponibilitatea asistentei nerambursabile a CEE
    Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri, Finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri, conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
    Art. 3
    Cheltuirea
    Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de finantare numai daca sunt incheiate inainte de data de expirare a memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data de expirare a memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie aprobata de Comisie.
    In cadrul limitei stabilite pentru Finantarea gratuita a CEE cererile pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei Comisiei de catre Beneficiar conform agendei stabilite in memorandumul de finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
    Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta plata directa de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative necesare.
    Pentru partea de program implementata de Beneficiar, Autoritatea de implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data de expirare a memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului. Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu conditia ca intreaga Finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
    In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in conditiile in care memorandumul de finantare nu prevede altfel, o prima transa de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie, poate fi executata in favoarea Beneficiarului pentru a facilita lansarea masurii. Alte transe de plata vor fi disponibilizate, la cererea Beneficiarului, in aceleasi conditii mentionate la paragraful 2 de mai sus.

    TITLUL II
    Achizitionarea

    Art. 4
    Generalitati
    Procedura ce trebuie urmata pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare, urmand principiile de mai jos.
    Art. 5
    Conditii de participare
    1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la astfel de contracte, in special prin publicarea, in timp util, a invitatiilor la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare, in jurnalul oficial corespunzator.
    2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile PHARE.
    Art. 6
    Derogarea de la procedurile standard
    Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua stagii, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze in mod exceptional:
    - acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
    - incheierea contractelor prin acord direct;
    - realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
    O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de finantare.
    Art. 7
    Acordarea contractelor de lucrari si livrari
    Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din punctul de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, costului si calitatii serviciilor, naturii si conditiilor de executie a lucrarilor sau livrarilor, costului lor de utilizare si valorii tehnice.
    Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui sa fie publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene cat de repede posibil.
    Art. 8
    Contractele de cooperare tehnica
    1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
    2. Contractele de cooperare tehnica vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in memorandumul de finantare.
    3. In situatia in care contractele de cooperare tehnica urmeaza sa fie intocmite, negociate si incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru proiectul in chestiune.
    4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga, dintre cei propusi, candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
    5. Cand exista recurs la o procedura de licitare, contractul de cooperare tehnica va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.

    TITLUL III
    Acordarea de facilitati

    Art. 9
    Privilegii generale
    Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si membrilor familiilor acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati in statul Beneficiarului in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de cooperare tehnica.
    Art. 10
    Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
    In cazul contractelor de lucrari, livrari sau servicii, persoanele fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea drept de instalare temporara si rezidenta in cazurile in care importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea invitatiei de participare la licitatie si va servi personalului necesar in vederea efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor; acest drept va expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
    Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de lucrari, livrari sau servicii, finantate de Comunitate, si membrilor familiei acestuia apropiate sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura contractului.
    Art. 11
    Importul si reexportul de echipament
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile, regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
    Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au executat contracte de lucrari, livrari sau servicii permisele necesare pentru reexportul echipamentului mentionat.
    Art. 12
    Controlul importurilor si al schimburilor valutare
    Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia si fosta Republica Iugoslava Macedonia.
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
    Art. 13
    Impozitare si vama
    1. Plata impozitelor, taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi finantata din Finantarea gratuita a CEE.
    2. Importurile in baza contractelor de livrari incheiate de autoritatile Beneficiarului si finantate din Finantarea gratuita a CEE vor putea intra in statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe din import, impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent. Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in contract, si pentru folosinta imediata conform celor cerute pentru implementarea normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau dispute asupra stabilirii taxelor vamale, platilor sau impozitelor mentionate mai sus.
    3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau romanesti, finantate din Finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista sau urmeaza sa fie instituite.
    4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat, din statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica finantate din Finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului pe profit si venit in statul Beneficiarului.
    5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele recrutate local, anagajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, taxe si alte impozite fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara, conform reglementarilor in vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
    6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa cum se prevede la art. 11, daca astfel solicita, vor beneficia de sistemul de admitere temporara asa cum este definit in legislatia nationala a Beneficiarului, fata de echipamentul respectiv.

    TITLUL IV
    Executarea contractelor

    Art. 14
    Originea livrarilor
    Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si fosta Republica Iugoslava Macedonia.
    Art. 15
    Proceduri de efectuare a platilor
    1. Pentru contractele finantate din Finantarea gratuita a CEE documentele de licitatie vor fi intocmite si platile efectuate fie in unitati europene de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului sau in valuta statului in care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri, fie in valuta statului in care sunt produse livrarile.
    2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza vor fi efectuate, in mod corespunzator, in valuta prevazuta in contract, pe baza ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
    3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura executia platilor in cel mai scurt timp posibil.

    TITLUL V
    Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar

    Art. 16
    Inspectie si evaluare
    1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau reprezentantii corespunzator autorizati pentru a aduce la indeplinire orice misiune tehnica sau financiara ori de audit pe care o considera necesara pentru a urmari executia masurii. In orice caz, Comisia va comunica din timp autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
    Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile ivite pentru a facilita munca persoanelor imputernicite a aduce la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
    2. Beneficiarul va:
    a) pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
    b) asigura ca agentii sau reprezentantii mai sus mentionati ai Comisiei sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si va asista Curtea de Conturi a Comunitatilor Europene in executarea evaluarilor contabile privind utilizarea Finantarii gratuite a CEE. Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
    Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite, care vor fi rambursate Comisiei.
    Art. 17
    Urmarirea masurilor
    In urmarirea executarii masurii Comisia poate solicita orice explicatie si, unde este necesar, poate agrea cu Beneficiarul asupra unei noi orientari pentru masura care sa fie considerata mai bine adaptata obiectivelor avute in vedere.
    Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii, si asupra completarii acesteia dupa incheiere.
    Comisia, in lumina rapoartelor si, unde este potrivit, a evaluarii ulterioare, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara despre data inchiderii oficiale a programului.

    TITLUL VI
    Prevederi generale si finale

    Art. 18
    Consultari - dispute
    1. Orice problema legata de executarea sau interpretarea memorandumului de finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre Beneficiar si Comisie, ducand, unde este necesar, la un amendament al memorandumului de finantare.
    2. Acolo unde se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu a fost subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea suspenda finantarea masurii, dupa consultarea cu Beneficiarul.
    3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii. Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un schimb de scrisori.
    Art. 19
    Anunt - adrese
    Orice anunt si orice acord intre parti prevazute aici trebuie sa aiba forma unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si titlul masurii. Astfel de anunturi sau acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax, comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile cu conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in memorandumul de finantare.

    ANEXA B

                                ARBITRAJ

    Orice disputa intre partile contractante rezultand din acordul-cadru sau din memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale referitoare la memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de arbitraj, dupa cum urmeaza:
    Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de alta parte.
    Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri numiti dupa cum urmeaza:
    - un arbitru va fi numit de Beneficiar;
    - un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
    - al treilea arbitru (denumit in continuare si conducator) va fi numit prin acordul partilor contractante sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
    Daca oricare dintre partile contractante nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi numit de conducator.
    Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea toate puterile si indatoririle arbitrului initial.

    ANEXA 3
    ANEXA C

                           PREVEDERI SPECIALE

    1. OBIECTIVE SI DESCRIERE
    1.1. Obiective globale si specifice
    In cadrul Programului PHARE, obiectivul global al LSIF este facilitarea eforturilor tarilor candidate la aderarea la Uniunea Europeana cat mai curand.
    LSIF are 3 obiective specifice:
    a) facilitarea investitiilor prioritare in transport si mediu, care au un impact semnificativ la nivel transfrontalier si in perspectiva aderarii;
    b) facilitarea creditelor IFI si a cofinantarii de catre tarile beneficiare;
    c) familiarizarea tarilor candidate la aderare cu procesul concurential de solicitare a fondurilor si de selectie, precum si cu procedurile de implementare descentralizata, care vor fi folosite de Instrumentul structural de preaderare (ISPA), care va intra in vigoare in anul 2000.
    1.2. Eligibilitatea proiectelor
    LSIF are o serie de criterii de eligibilitate care trebuie respectate pentru ca proiectul sa fie analizat in vederea finantarii:
    a) sa fie cofinantat cu un credit existent sau planificat al unei institutii financiare internationale, conform criteriilor Initiativei de la Copenhaga, si sa aiba angajamentul de cofinantare necesar din partea Beneficiarului;
    b) sa fie complementar finantarilor existente si sa nu inlocuiasca o cofinantare existenta;
    c) sa fie gata de implementare dupa semnarea memorandumului de finantare;
    d) bugetul PHARE al proiectului sa fie de cel putin 2 MECU.
    1.3. Selectia proiectelor, transparenta si consultarile
    Deoarece cofinantarea cu IFI este o conditie de baza a sprijinului in cadrul Programului LSIF, procesul de selectie a inceput cu solicitarea IFI a unei liste de proiecte potentiale pentru cofinantare in cadrul programelor LSIF pe anii 1998 si 1999.
    Aceasta lista indicativa a fost analizata in cadrul consultarilor interne de serviciile de resort ale Comisiei Europene (adica de directiile generale de transport, mediu si dezvoltare regionala). Ca urmare, a fost elaborata o lista cuprinzand proiectele rezultate, care a avut o mare influenta asupra zonelor prioritare mentionate in Parteneriatul pentru aderare si in Programul national de aderare la Uniunea Europeana, care, in multe cazuri, abordau probleme-cheie la nivel transfrontalier, in special interconectarea transportului la nivel regional si problemele regionale de mediu ale Bazinului Dunarii si Marii Baltice, ambele clasificate ca fiind "ape sensibile".
    Lista a fost transmisa coordonatorilor programelor nationale PHARE, care si-au exprimat sprijinul pentru finantarea proiectelor din cadrul Programului LSIF in anul 1998 sau 1999 si au avut si alte propuneri suplimentare spre analiza in cadrul Programului LSIF.
    Lista scurta cuprinzand proiectele eligibile pentru finantare din cadrul programelor LSIF pe anul 1998 si prima parte a anului 1999 a fost compilata pe baza acestor raspunsuri de la coordonatorii programelor nationale PHARE si de la directiile generale de resort ale Comisiei Europene.
    Identificarea proiectelor prioritare pentru finantare LSIF in colaborare cu IFI reprezinta o noua abordare care tine seama de resursele financiare limitate ale Programului PHARE.
    Deci, s-a acordat o atentie deosebita proiectelor care ar putea oferi resurse suplimentare maxime de la IFI, tarile beneficiare si sectorul privat si care faciliteaza finantarea mai devreme a etapelor aditionale ale proiectelor-tinta, care altfel n-ar putea fi implementate.
    O analiza a proiectelor cuprinse in primele doua propuneri financiare arata ca contributia Programului PHARE la prima etapa a LSIF, insumand 144 MECU, va fi asociata unui pachet de investitii totale de 1,3 miliarde ECU. Aceasta reprezinta un supliment de investitii in valoare de 8 MECU fata de contributia PHARE, in valoare de 1 MECU.
    O astfel de abordare a asigurat facilitarea atragerii, prin cooperarea cu IFI in problemele principale referitoare la aderare, a unor resurse suplimentare din credite, mult mai mari decat cele care ar putea fi alocate prin Programul PHARE pentru astfel de proiecte.
    Componenta PHARE a proiectelor, asa cum s-a mentionat la pct. 1.5, a fost identificata impreuna cu autoritatile nationale de resort si cu IFI si a fost selectata din pachetul global al proiectului, deoarece, fie ca asigura indeplinirea unui element specific al acquisului comunitar, fie ca este componenta cu viabilitatea cea mai mica, contribuie astfel la transformarea unui proiect viabil din punct de vedere economic intr-un proiect viabil din punct de vedere financiar.
    1.4. Selectia finala pentru Programul LSIF 1998
    Lista finala cuprinzand proiectele prezentate in aceasta propunere financiara a fost extrasa din lista scurta aprobata pe baza maturitatii fiecarui proiect in vederea implementarii, un alt criteriu-cheie pentru finantarea LSIF.
    Cinci proiecte de transport au fost identificate pentru finantare prin Programul LSIF 1998, cu o valoare totala de 85 MECU. Pct. 1.5. ofera o descriere sumara a fiecarui proiect, iar fisele de proiect din anexa ofera descrierea detaliata.
    In ceea ce priveste alocatia pentru fiecare tara, defalcarea bugetului LSIF pe anul 1998 este dupa cum urmeaza: Bulgaria (20 MECU), Letonia (5 MECU), Polonia (20 MECU), Romania (25 MECU) si Slovacia (15 MECU).
    1.5. Descrierea propunerilor de proiecte
    Acest capitol ofera un sumar al proiectelor care urmeaza a fi finantate prin LSIF 1998. Fisele de proiect prezentate in anexa nr. 1 ofera detalii suplimentare.
    1.5.1. Bulgaria
    Titlu:     Reabilitarea sinelor de cale ferata
    IFI:       B.I.R.D./B.E.R.D.
    PHARE:     20 MECU
    Descriere: Sectiunile sunt situate pe coridoarele
               paneuropene nr. IV si VIII, deci au influenta
               asupra aderarii. Necesitatea suplimentarii
               fondurilor este foarte puternica datorita
               fondurilor nationale limitate.

    1.5.2. Letonia
    Titlu:     Reabilitarea coridorului feroviar est-vest
    IFI:       B.E.I./B.E.R.D.
    PHARE:     5 MECU
    Descriere: Calea ferata leaga coridoarele si face parte
               din reteaua principala TINA. Contributia PHARE
               va accelera implementarea proiectului.

    1.5.3. Polonia
    Titlu:     Autostrada A1
    IFI:       B.E.I.
    PHARE:     20 MECU
    Descriere: Proiect situat pe Coridorul nr. VI.
               Modernizare la standardele Uniunii Europene.
               Contributia PHARE va accelera implementarea
               proiectului si va fi scazuta din concesionarea
               taxelor de acces pe autostrada.

    1.5.4. Romania
    Titlu:     Reabilitarea drumurilor - etapa a III-a
    IFI:       B.E.I./B.I.R.D. (B.E.R.D.)
    PHARE:     25 MECU
    Descriere: Impact sigur asupra aderarii la Uniunea Europeana,
               cu proiecte pe Coridorul de transport paneuropean
               nr. IX, si conformitatea cu directiva privind
               dimensiunea si gabaritul autovehiculelor.
               Necesitatea suplimentarii fondurilor este foarte
               puternica datorita fondurilor nationale limitate
               si numarului mare de sectiuni viabile din punct de
               vedere economic.

    1.5.5. Slovacia
    Titlu:     Reabilitarea drumurilor europene - etapa a III-a
    IFI:       B.E.I.
    PHARE:     15 MECU
    Descriere: Proiect situat pe Coridorul nr. VI. Respecta
               regulile de achizitie ale Uniunii Europene.
               Autostrada va corespunde pe deplin standardelor
               Uniunii Europene. Contributia PHARE va accelera
               implementarea proiectului.
    Procedurile IFI si ale tarilor beneficiare de evaluare a impactului asupra mediului inconjurator au fost respectate pentru fiecare proiect de investitii finantat prin LSIF. Detalii referitoare la aceasta sunt oferite in fisele individuale de descriere a proiectelor.
    Se va asigura oportunitatea egala de participare a barbatilor si femeilor la toate proiectele.
    1.6. Programul LSIF pe anul 1999
    Conform abordarii care urmeaza a fi decisa in ceea ce priveste Programul ISPA, al carui precursor este LSIF, si luand in considerare cerintele financiare mari pentru ambele domenii, se intentioneaza sa se mentina o defalcare cat de apropiata posibil de 50% - 50% pentru fiecare dintre cele doua sectoare-cheie - transportul si mediul - pentru anii 1998 si 1999. Datorita problemelor privind pregatirea proiectelor de mediu incluse in lista scurta in vederea implementarii, bugetul propunerii de finantare pentru finantarea din bugetul Programului PHARE pe anul 1998 este destinat in intregime transporturilor. Bilantul celei de-a doua propuneri financiare prezentate in anul 1998 pentru a fi finantata in anul 1999 favorizeaza proiectele de mediu si, in plus, au fost identificate si alte proiecte prioritare de mediu din lista scurta cuprinzand proiectele LSIF, analizate si aprobate in vederea cofinantarii prin cea de-a treia propunere financiara LSIF pentru anul 1999 (adica acestea au indeplinit toate criteriile, dar nu erau gata de implementare in anul 1998).

    2. BUGETUL
__________________________________________________________________________
 Sectorul                 Alocatia   Investitii  Dezvoltare      Asistenta
                                                 institutionala  tehnica
__________________________________________________________________________
 Proiecte de transport       85          85            0             0
 Proiecte de mediu            0           0            0             0
 Sprijin pentru pregatirea
 proiectelor                  0           0            0             0
 Total, conform
 Memorandumului de
 finantare pe anul 1998      85          85            0             0
__________________________________________________________________________
                            100%        100%           0%            0%
__________________________________________________________________________

    3. ARANJAMENTE PRIVIND IMPLEMENTAREA
    In timp ce Programul LSIF 1998 este prezentat Comitetului de conducere ca o facilitate orizontala, proiectele vor fi implementate prin structurile Programului national PHARE sau direct de catre IFI care le cofinanteaza, pe baza unui acord de delegare a implementarii si cofinantare paralela, prin care IFI va fi responsabila pentru implementarea proiectelor.
    Aceasta propunere financiara unica este prezentata Comitetului de conducere si acopera toate proiectele din cadrul LSIF. La primirea unei opinii pozitive, Programul LSIF va fi defalcat pe proiecte prin semnarea a 5 memorandumuri de finantare separate, dupa cum se prezinta in tabelul urmator, permitand astfel o urmarire optima in fiecare tara in parte si o eficienta maxima a implementarii proiectelor. Nu vor exista realocari de fonduri intre aceste memorandumuri de finantare.

                          Defalcarea pe tari
_______________________________________________________________________________
            Memorandum de finantare
 Tara       sau acord de cofinantare   MECU   Titlul proiectului
            paralela
_______________________________________________________________________________
 Bulgaria          BG 9811              20    Inlocuirea sinelor de cale ferata
 Letonia           LE 9810               5    Reabilitarea coridorului
                                              feroviar est-vest
 Polonia           PL 9809              20    Autostrada A1
 Romania           RO 9808              25    Reabilitarea drumurilor -
                                              etapa a III-a
 Slovacia          SR 9812              15    Reabilitarea drumurilor
                                              europene - etapa a III-a
_______________________________________________________________________________

    3.1. Implementarea prin programele nationale PHARE
    Dupa cum s-a indicat in tabelul de mai sus, marea majoritate a proiectelor din Programul LSIF pe anul 1998 vor fi implementate prin sistemul programelor nationale PHARE si, astfel, procedurile programelor nationale vor fi aplicate conform aranjamentelor de implementare si fluxurilor financiare specificate in prezenta propunere de finantare si in fisa de descriere a proiectului, care reflecta faptul ca proiectele sunt cofinantate de IFI ca partener majoritar.
    Ca si pentru proiectele finantate prin Programul national PHARE, fluxurile financiare se vor derula, prin Fondul national, prin Unitatea centrala de contractare si plati sau prin Agentia de implementare, catre contractant. Beneficiarul va fi implicat in supervizarea permanenta, raportand progresul lucrarilor Unitatii centrale de contractare si plati sau Agentiei de implementare.
    Aceste proiecte vor fi gestionate conform procedurilor Sistemului de implementare descentralizat (SID) al PHARE. Acestea prevad ca, in cazul cofinantarii cu IFI, daca PHARE este partenerul cofinantator minoritar (cum este cazul in toate proiectele LSIF), vor fi respectate indeaproape structurile si sistemele de implementare ale IFI care cofinanteaza (in special in ceea ce priveste achizitiile, supervizarea si monitorizarea prin unitatile de implementare a proiectelor IFI deja existente), respectandu-se in acelasi timp regulile PHARE de origine, transparenta, publicitatea si eligibilitatea in toate achizitiile. Aceasta abordare a fost folosita cu efecte bune in proiectele anterioare, avand ca rezultat cresterea eficientei in implementare.
    Un fond national condus de un conducator autorizat la nivel national va superviza managementul financiar al programului si va raspunde de raportarea financiara la Comisia Europeana. Autoritatea nationala de control financiar va realiza controlul financiar corespunzator referitor la implementarea programului.
    Comisia Europeana va transfera fondurile la Fondul national conform Memorandumului de intelegere semnat intre Comisia Europeana si Ministerul Finantelor. Fondurile vor fi transferate ca urmare a solicitarii conducatorului autorizat la nivel national. O plata de pana la 20% din valoarea fiecarui proiect condus local de fiecare fond national va fi transferata in Fondul national dupa semnarea memorandumului de finantare. Se vor efectua patru alimentari ale fondului, constand din echivalentul a pana la 20% din valoarea proiectului. Prima alimentare va avea loc cand Agentia de implementare si Unitatea centrala de contractare si plati vor efectua plata a 10% din buget. Cea de-a doua alimentare poate fi solicitata dupa plata a 30% din totalul bugetului in vigoare. Cea de-a treia alimentare se va face dupa plata a 50% din totalul bugetului, iar cea de-a patra transa, dupa plata a 70% din totalul bugetului. Nu se poate solicita alimentarea, cu exceptia autorizarii acesteia de la sediul Comisiei Europene, daca totalul fondurilor depozitate in Fondul national de catre Agentia de implementare depaseste 10% din bugetul total in vigoare angajat. In mod exceptional, conducatorul autorizat la nivel national poate solicita plata unui avans de peste 20%, conform procedurilor prevazute in memorandumul de intelegere mentionat mai sus.

                     Aranjamente de implementare
______________________________________________________________________________
 Titlul         Fluxuri        Agentia de       Achizitii si   Monitorizare
 proiectului    financiare     implementare     supervizare    globala
                                                permanenta
______________________________________________________________________________
 Inlocuirea     de la Fondul   Ministerul       Caile Ferate   Caile Ferate
 sinelor de     national la    Transporturilor  Bulgare        Bulgare
 cale ferata    Autoritatea de
 in Bulgaria    implementare

 Reabilitarea   de la Fondul   Ministerul       Caile Ferate   Ministerul
 coridorului    national la    Transporturilor  Letone         Transporturilor
 feroviar       Autoritatea de                  (Technirail)
 est-vest in    implementare
 Letonia

 Autostrada     de la Fondul   Ministerul       Directia       Ministerul
 A1 in Polonia  national la    Transporturilor  Drumurilor     Transporturilor
                Autoritatea    - Directia       din Gdansk     - Directia
                    de         Generala a                      Generala a
                implementare   Drumurilor                      Drumurilor
                               Publice                         Publice

 Reabilitarea   de la Fondul   Administratia    Administratia  Administratia
 drumurilor -   national la    Nationala a      Nationala a    Nationala a
 etapa a III-a  Autoritatea    Drumurilor       Drumurilor     Drumurilor
 in Romania          de
                implementare

 Reabilitarea   de la Fondul   Autoritatea      Administratia  Administratia
 drumurilor     national la    centrala de      Nationala a    Nationala a
 europene -     Autoritatea    contractare      Drumurilor     din Drumurilor
 etapa a III-a  centrala de    si plati         din Slovacia   din Slovacia
 in Slovacia    contractare
                si plati
______________________________________________________________________________

    Fondul national va transfera fonduri agentiilor de implementare, inclusiv Unitatii centrale de contractare si plati conform acordurilor de finantare semnate intre Fondul national si agentiile de implementare/unitatile centrale de contractare si plati, unde este cazul. In cazul in care insusi Fondul national este agentul platitor pentru Unitatea centrala de contractare si plati, nu vor exista transferuri de fonduri intre Fondul national si pentru Unitatea centrala de contractare si plati. Unitatea centrala de contractare si plati si agentiile de implementare vor fi conduse de cate un conducator autorizat de program, numit de conducatorul autorizat la nivel national dupa consultari cu coordonatorul programelor nationale PHARE. Conducatorul autorizat de program va raspunde de toate operatiunile desfasurate de Unitatea centrala de contractare si plati sau de Agentia de implementare respectiva.
    Fondul national va deschide si va gestiona un cont purtator de dobanda in ECU, in numele proiectului si administrat ca un cont separat, la o banca convenita in prealabil cu Comisia Europeana. Dobanda survenita in cont va fi raportata cu regularitate Comisiei Europene; daca hotaraste Comisia Europeana astfel, pe baza propunerii conducatorului autorizat la nivel national, dobanda va fi reinvestita in program.
    Conducatorul autorizat la nivel national si conducatorul autorizat de program vor asigura ca toate contractele sa fie redactate conform procedurilor prevazute in procedurile din Manualul SID referitoare la proiectele cofinantate de IFI si PHARE.
    3.2. Conditii generale
    Toate contractele trebuie incheiate pana la data de 31 decembrie 2000. Toate platile pentru toate proiectele trebuie efectuate pana la data de 31 decembrie 2003.
    Comisia Europeana va avea un rol direct si va oferi expertiza in sprijinirea si supervizarea procesului de achizitii si implementare a proiectelor LSIF, data fiind importanta programului, datorita urgentei termenelor de contractare si faptului ca fondurile nationale si unitatile centrale de contractare si plati sunt in curs de infiintare in prezent. Acesta este un aspect critic in respectarea termenelor de contractare si plata. Daca structurile nationale respective nu sunt infiintate la timp pentru a respecta programele de angajare a fondurilor stabilite in anexele la prezenta propunere si in fisele de descriere a proiectelor, contractarea poate fi efectuata direct de catre Comisia Europeana.
    Fondurile nefolosite la data expirarii programului vor fi recuperate de Comisia Europeana.
    Pentru acele contracte cu fonduri retinute pentru o perioada de garantie care se extinde dupa terminarea perioadei de efectuare a platilor in cadrul programului, fondurile totale legate de aceste contracte, asa cum au fost calculate de conducatorul autorizat de program si stabilite de Comisia Europeana, vor fi platite Agentiei de implementare inainte de inchiderea oficiala a programului. Agentia de implementare isi asuma responsabilitatea deplina in continuare fata de contractanti referitor la indeplinirea obligatiilor referitoare la clauzele de retinere a sumelor. Dobanzile acumulate la fondurile depozitate vor fi platite Comisiei Europene dupa efectuarea platii finale catre contractanti. Fondurile neplatite contractantilor dupa incheierea platilor finale vor fi rambursate Comisiei Europene. Conducatorul autorizat la nivel national va pune anual la dispozitie Comisiei Europene o situatie de ansamblu privind utilizarea fondurilor depuse in conturile de garantie - si, in special, privind platile efectuate din aceste conturi -, ca si a dobanzilor acumulate in acestea.
    4. MONITORIZARE SI EVALUARE
    O comisie mixta de monitorizare va fi infiintata la nivel national. Aceasta va include coordonatorul programelor PHARE la nivel national, conducatorul autorizat la nivel national si Comisia Europeana. Comisia mixta de monitorizare se va reuni cel putin o data pe an pentru a analiza toate programele cu finantare PHARE, inclusiv proiectele finantate prin LSIF in tarile respective, pentru a evalua progresul acestora in ceea ce priveste indeplinirea obiectivelor prevazute in memorandumurile de finantare si in Parteneriatul de aderare. Comisia mixta de monitorizare poate recomanda schimbarea prioritatilor si/sau realocarea fondurilor PHARE.
    Comisia mixta de monitorizare va fi sprijinita de subcomisii de monitorizare care vor include conducatorul autorizat la nivel national, conducatorul autorizat de program din fiecare agentie de implementare (si din Unitatea centrala de contractare si plati, unde este cazul) si serviciile Comisiei Europene. Subcomisiile de monitorizare vor analiza in detaliu progresul fiecarui program, inclusiv componentele acestuia si contractele, pe baza unor rapoarte de monitorizare si evaluare elaborate cu asistenta consultantului extern (conform prevederilor Manualului SID), si vor face recomandari privind aspecte ale managementului si structurarii programelor, asigurandu-se ca aceste recomandari sunt implementate. Subcomisiile de monitorizare vor raporta Comisiei mixte de monitorizare, careia ii vor inainta rapoarte globale detaliate privind toate programele cu finantare PHARE.
    Date fiind caracteristicile speciale ale proiectelor LSIF, implementarea va fi monitorizata indeaproape si de aparatul central al Comisiei Europene.
    5. CONTROL FINANCIAR SI EVALUARE
    Proiectele finantate prin structurile Programului national PHARE, conturile si operatiunile Fondului national si, unde este cazul, ale Unitatii centrale de contractare si plati si ale tuturor agentiilor de implementare vor fi supuse controlului financiar, la hotararea Comisiei Europene, de catre un revizor extern contractat de catre Comisia Europeana, fara a aduce prejudicii responsabilitatilor Comisiei Europene si Curtii de Conturi a Uniunii Europene, asa cum au fost prevazute in Conditiile generale privind memorandumurile de finantare anexate la acordul-cadru.
    In cazul proiectelor a caror implementare este delegata IFI care le cofinanteaza, Comisia Europeana isi mentine aceleasi drepturi de acces la inregistrarile financiare ale IFI privind fondurile PHARE in scopul controlului financiar, dupa cum s-a mentionat mai sus in cadrul programelor nationale.
    Serviciile Comisiei Europene se vor asigura ca la terminarea implementarii programului va avea loc o evaluare ex-post.
    6. VIZIBILITATE/PUBLICITATE
    Conducatorul autorizat de program va raspunde de luarea masurilor necesare pentru asigurarea publicitatii corespunzatoare pentru toate activitatile finantate prin program. Aceasta se va efectua in stransa legatura cu Delegatia Comisiei Europene. Anexa contine detalii suplimentare in aceasta privinta.
    7. CONDITII SPECIALE
    In cazul in care angajamentele convenite nu sunt indeplinite din motive aflate sub controlul autoritatii de implementare respective sau al IFI care cofinanteaza proiectul, Comisia poate analiza programul in vederea anularii integrale sau partiale, la decizia Comisiei Europene, si/sau a realocarii fondurilor nefolosite pentru alte scopuri, corespunzatoare obiectivelor Programului PHARE.
    Anexe:
    1. Fisa proiectului
    2. Tabel cumulativ trimestrial de contractare si plati
    3. Informare si publicitate
    4. Rezumat al articolului 118 din Jurnalul Oficial

    ANEXA 1

                         FISA PROIECTULUI RO 9808
         TITLU: ROMANIA - PROIECTE DE REABILITARE A DRUMURILOR NATIONALE

    Amplasament (numai componentele LSIF 1998 - Programul privind Facilitatea infrastructurii de mari dimensiuni pe anul 1998)
    Coridorul paneuropean nr. IX (Helsinki - St. Petersburg - Moscova/Pskov - Kiev - Lybasevko - Chisinau - Bucuresti - Dimitrovgrad - Alexandroupolis)
    Romania
    DN2
    Sectiunea Ramnicu Sarat - Marasesti (48,1 km)
    A se vedea harta anexata.
    Obiective:
    - asistenta pentru Romania in perioada de preaderare si adoptare a acquisului comunitar, in special in legatura cu dezvoltarea coridoarelor prioritare de transport;
    - asistenta pentru constructia si modernizarea Coridorului paneuropean de transport nr. IX si viitoarea sa integrare in reteaua de transport transeuropean a Uniunii Europene;
    - asistenta pentru Romania in scopul respectarii obiectivelor Directivei europene nr. 96/53 privind greutatile si dimensiunile;
    - asistenta pentru transport international de persoane si de marfuri mai economic si mai eficient in zone de interes ale Uniunii Europene, in Romania si in tarile vecine;
    - asistenta pentru dezvoltarea social-economica regionala si schimburi internationale printr-o miscare imbunatatita a persoanelor si marfurilor.
    Acest proiect corespunde cerintelor privind modernizarea infrastructurii transporturilor (mentionat in Programul de aderare).
    Generalitati si continut
    Programul LSIF va contribui la reabilitarea drumurilor de-a lungul Coridorului paneuropean de transport nr. IX (Marea Baltica - Marea Egee).
    Programul intentioneaza sa finanteze 100% lucrarile de reabilitare a circa 48 km suplimentari pe drumurile Bucuresti - Iasi spre nord (tronsonul Ramnicu Sarat - Marasesti). Acest tronson este considerat ca o legatura ce lipseste pe coridoare, pentru care finantarea privata nu este adecvata.
    Pana in prezent s-a realizat evaluarea impactului asupra mediului pentru investitia proiectului. In continuare, documentatia tehnica este pregatita si licitatia se va putea lansa in 1998, in vederea inceperii lucrarilor in primavara anului 1999.
    Aceste proiecte fac parte din programele mai largi de reabilitare a drumurilor, cofinantate de Guvernul Romaniei si de 3 institutii de finantare internationala (IFI): Banca Europeana de Investitii (B.E.I.), Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (B.E.R.D.) si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (B.I.R.D.).
    Proiectul rutier al etapei a II-a a fost pregatit de Administratia Nationala a Drumurilor (A.N.D.) si IFI incepand din octombrie 1995. Evaluarea tehnica, a protejarii mediului si economica s-a efectuat pentru cateva tronsoane de drum pe principala retea nationala (circa 3.100 km). Pe aceasta baza autoritatile romane au solicitat finantare externa pentru circa 1.000 km, in afara tronsoanelor evaluate, care prezinta o rata economica de restituire de peste 15% . Acordurile de imprumut au fost semnate cu B.E.I. (70 MECU, 28 octombrie 1996), B.E.R.D. (78,1 MECU, 20 noiembrie 1996) si B.I.R.D. (136,4 MECU, 1 iulie 1997). Aflat in limite foarte stranse, bugetul de stat nu permite alocarea de fonduri suplimentare pentru proiect in afara sumelor importante pentru care deja s-a convenit. Pentru completarea fondurilor guvernamentale si a finantarii IFI Guvernul Romaniei a solicitat Comisiei Europene sa examineze prin programe de infrastructura de mari dimensiuni (LSIF) posibilitatea alocarii de fonduri de cofinantare care sa sprijine reabilitarea tronsoanelor suplimentare pe coridoarele paneuropene de transport.
    Programul national PHARE 1998 va finanta reabilitarea tronsonului de drum Vestem - Miercurea Sibiului (40,7 km - DN1), situat pe Coridorul nr. IV.
    Un al treilea proiect rutier, care are ca obiectiv reabilitarea drumurilor nationale de pe Coridorul nr. IX, se afla in prezent in curs de tratative cu B.E.I. In cadrul acestui proiect se afla si reabilitarea tronsoanelor de drum ale Coridorului nr. IX de la Marasesti spre nord si nord-est.
    Descriere
    DN2 - Reabilitarea drumului Ramnicu Sarat - Marasesti (48,1 km) - 25 MECU
    Se intentioneaza reabilitarea tronsonului de drum Ramnicu Sarat - Marasesti (48,1 km), situat pe drumul national DN2 km 152 + 500 - 200 + 600. Acest tronson este amplasat pe Coridorul paneuropean de transport nr. IX (in Romania: Giurgiu - Bucuresti - Iasi spre Chisinau) si face parte din etapa a II-a a Programului de reabilitare a drumurilor (fara o cofinantare IFI specificata). In prima etapa a Programului de reabilitare a drumurilor s-a reabilitat si largit tronsonul Bucuresti - Urziceni (63 km) cu o cofinantare IFI. In cea de-a II-a etapa a proiectului rutier B.I.R.D. va finanta lucrarile de reabilitare pentru drumul Urziceni - Ramnicu Sarat (89 km).
    In acest fel, prin reabilitarea drumului Ramnicu Sarat - Marasesti va creste lungimea drumurilor reabilitate de la 152 km la 200 km, de-a lungul Coridorului nr. IX, cu incepere de la Bucuresti. Asa cum s-a mentionat mai sus, etapa a III-a a proiectului rutier se afla in prezent in curs de tratative cu B.E.I. si ar include reabilitarea urmatoarelor tronsoane de drum: Marasesti - Bacau - Roman - Sabaoani (DN2) si Marasesti - Tecuci - Barlad - Husi - Albita (DN24).
    Documentele de licitatie s-au elaborat si sunt finalizate. Precalificarea antreprenorilor s-a efectuat deja: anuntul general de procurare a fost publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 22 august 1997 si in doua ziare centrale. Raportul de evaluare a precalificarii a fost finalizat in februarie 1998 si transmis Delegatiei CE din Bucuresti.
    Proiectul cuprinde:
    1.1. Lucrari de reabilitare a drumului: 25,00 milioane ECU.
    1.2. Servicii de supervizare a lucrarilor: p.m. (finantate prin Programul national PHARE 1998 impreuna cu serviciile de supervizare a lucrarilor pe drumul V-MS).
    Total
    Costul estimat nu cuprinde exproprierea terenului, T.V.A. si alte taxe, care vor fi finantate de autoritatile romane.
    Se asteapta ca lucrarile sa fie licitate printr-o singura licitatie. Considerand ca inceperea lucrarilor se va face in mai 1999, lucrarile vor fi terminate in aprilie 2002.
_______________________________________________________________________
         Buget            1998     Programul
     (milioane ECU)       FPIMD    national     Primitor   IFI    Total
                                   PHARE 1998
_______________________________________________________________________
1.   Ramnicu Sarat -
     Marasesti (DN2)      25,0                                     25,0
1.1. Lucrari              25,0
1.2. Supervizare lucrari  Pro
                          memoria
2.   Vestem - Miercurea
     Sibiului (DN1)
     (incluzand
     supervizarea
     lucrarilor)                      27,0                         27,0
3.   B.E.I. (etapa a
     II-a)                                                 70,0    70,0
4.   B.E.R.D. (etapa a
     II-a)                                                 78,1    78,1
5.   B.I.R.D. (etapa a
     II-a)                                                136,4   136,4
6.   Componenta
     nationala
     (inclusiv taxele)                           197,4            197,4
_______________________________________________________________________
TOTAL:                    25,0        27,0       197,4    284,5   533,9
_______________________________________________________________________

    NOTA:
    - Cifrele prezentate ca fiind finantarea IFI si romana se refera la cea de-a doua etapa a Programului de reabilitare a drumurilor.
    - Sumele prezentate in ECU se bazeaza pe cursul 1 ECU = 1,1 USD pentru sumele exprimate initial in USD.

    Programe de implementare
    Programul va fi gestionat prin Sistemul de implementare descentralizat (SID).
    Administratia Nationala a Drumurilor va fi numita Agentia de implementare (AI).
    Un functionar pentru autorizarea programelor (FAP) va fi numit in cadrul programului de catre Biroul national de autorizare (BNA) dupa consultarea, in prealabil, a coordonatorului national (CN).
    Programul va fi condus de catre Administratia Nationala a Drumurilor (Directia Proiecte cu finantare externa), care gestioneaza si componentele IFI.
    Program de implementare
    Lucrari de reabilitare a drumului Ramnicu Sarat - Marasesti
    Precalificare:                     deja finalizata
    Inceperea licitatiei:              15 septembrie 1998
    Inceperea activitatii proiectului:  1 mai 1999
    Incheierea lucrarilor:             30 aprilie 2002
    Terminarea perioadei de garantie:  30 aprilie 2003

    Posibilitati egale de participare
    Se va asigura participarea egala in cadrul proiectului atat pentru femei, cat si pentru barbati.
    Protectia mediului
    Prima analiza
    O prima analiza s-a realizat cu scopul de a evalua efectul programului asupra mediului inconjurator. Aceasta analiza a fost luata in considerare de catre IFI in etapa de evaluare a intregului proiect.
    A fost elaborat raportul privind impactul asupra mediului? Da.
    Daca da, de unde se poate obtine? De la Administratia Nationala a Drumurilor.
    Efecte majore asupra mediului
    Trebuie sa se faca distinctie intre impactul asupra mediului, datorat exclusiv executiei lucrarilor civile, si impactul datorat realizarii Programului de reabilitare a drumurilor.
    Primul tip de impact va trebui sa fie in mod serios monitorizat pe parcursul executiei lucrarilor. Documentele de licitatie elaborate prevad masuri de protectie a mediului, si anume: reducerea nivelului de poluare prin controlul emisiilor de noxe aferente echipamentelor folosite (statii de concasare, statii de asfalt), stropirea corespunzatoare a drumului pentru a reduce cantitatea de praf, controlul scurgerilor incidentale de apa prin realizarea unor santuri corespunzatoare de colectare, punerea in functiune a unui rezervor de colectare a apei reziduale rezultate din operatiunea de intretinere a utilajelor si echipamentelor, prevenirea poluarii stratului de apa freatica, controlul poluarii fonice produse de echipamentele utilizate, implementarea unui sistem adecvat de management al traficului si realizarea unei semnalizari corespunzatoare, verificarea respectarii de catre cariere a normelor de mediu si asigurarea fiabilitatii carierelor. Consultantii de supervizare vor fi direct implicati in monitorizarea acestor masuri.
    In ceea ce priveste al doilea tip de impact asupra mediului, acesta este foarte limitat, deoarece proiectul implica numai reabilitarea unor drumuri existente si nu executia de trasee noi. Realizarea proiectului va contribui la fluidizarea traficului, la atingerea unei viteze optime de rulare si la reducerea consumului de carburanti. O cale de rulare buna va reduce gradul de uzura a vehiculelor si cantitatea de metale care poate fi descoperita in vecinatatea drumurilor.
    Rata economica de rentabilitate
    Reabilitarea drumului Ramnicu Sarat- Focsani 28 km 42,30%
    Reabilitarea drumului Focsani - Marasesti 21,1 km 47,60%
    Criterii de investitie
    1. Catalizator
    Sprijinul LSIF va determina ca reabilitarea drumurilor sa inceapa cu sectiunile de drum supuse unei deprecieri rapide, sectiuni localizate pe Coridorul nr. IX, pentru care finantarea nu este inca disponibila.
    In plus, sectiunea Ramnicu Sarat - Marasesti apare ca o veriga lipsa pe Coridorul nr. IX, atata timp cat Proiectele de reabilitare cofinantate de catre IFI includ tronsonul Bucuresti - Urziceni - Ramnicu Sarat si, respectiv Marasesti - Albita/Marasesti - Sabaoani.
    2. Resurse suplimentare
    Sprijinul LSIF furnizeaza un plus de resurse financiare atata timp cat resursele bugetare ale Romaniei sunt limitate, iar pentru sectiunea propusa nu se are in vedere nici o finantare din partea IFI. Mai mult, o finantare privata nu este probabila si nici compatibila cu reabilitarea drumurilor nationale.
    3. Conformitate
    Lucrarile de reabilitare a drumurilor vor fi executate in conformitate cu normele si standardele europene, in special cu cele care vizeaza protectia mediului. Rolul consultantei de supervizare este acela de a asigura ca respectiva calitate a lucrarilor sa fie conforma cu cerintele contractuale.
    Mai mult, sectiunile reabilitate vor trebui sa respecte prevederile Directivei CE nr. 96/53 privind greutatea si dimensiunile.
    In ceea ce priveste intretinerea, Administratia Nationala a Drumurilor este pe cale de a implementa un program ambitios de restructurare, care va garanta atat o planificare adecvata si resursele financiare necesare, cat si standardele maxime de calitate in ceea ce priveste activitatile de intretinere a drumurilor. Acest plan de restructurare este fundamentat pe urmatoarele principii:
    - comercializarea activitatii de intretinere periodica: un plan de actiune a fost convenit in anul 1996 cu B.E.R.D. In anul 1997 au fost infiintate in cadrul fiecarei regionale societati comerciale cu capital de stat, independente. Intr-o prima etapa, acestor societati li s-au acordat lucrari de intretinere prin incredintare directa. Incepand cu anul 1998, astfel de lucrari au inceput sa fie acordate prin licitatie. In planul de restructurare se mai prevede si o viitoare comercializare a anumitor activitati de intretinere curenta, precum si a serviciilor de supervizare a executiei lucrarilor. O prima evaluare interimara a rezultatelor acestui proces a scos in evidenta o imbunatatire substantiala a calitatii lucrarilor de intretinere executate;
    - consolidarea Fondului special al drumurilor publice: in octombrie 1996 a fost adoptata Legea Fondului special al drumurilor publice care, ulterior, a fost amendata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/1997, instituind o taxa de 25% asupra pretului carburantilor (ex-rafinarie), o taxa asupra pretului de vanzare a vehiculelor si o taxa de licenta a vehiculelor. Existenta Fondului special al drumurilor publice si nivelul prognozat al veniturilor acestuia au redus considerabil riscul insuficientei fondurilor in contrapartida, necesare in realizarea programelor de reabilitare cofinantate de catre IFI, ca si pe cel al unor resurse neadecvate pentru finantarea activitatii de intretinere;
    - implementarea Programului de management al sistemului rutier (PMS): programele anterioare ale PHARE au sustinut elaborarea si implementarea unui PMS care sa permita definirea strategiilor de intretinere si sa imbunatateasca activitatile de planificare.
    4. Concurenta
    Toate actiunile finantate de catre LSIF vor respecta regulile de achizitie si adjudecare ale Uniunii Europene.
    Conditionare si secventialitate
    1. Guvernul Romaniei va furniza angajamentul sau de a cofinanta intregul proiect de reabilitare a drumurilor - etapa a II-a. Un raport privind stadiul finantarii Programului de reabilitare a drumurilor - etapa a II-a (incluzand referiri si asupra datelor privind contractarea si tragerile pe fiecare finantator) va fi prezentat in fiecare an.
    2. Autoritatea de implementare va avea un personal corespunzator ca numar, cu cel putin 3 persoane angajate permanent pentru proiectul LSIF.
    Acestui personal i se va asigura, daca se va considera necesar, si asistenta tehnica adecvata, finantata din resursele programului.
    3. Pentru fiecare proiect autoritatile romane se angajeaza sa informeze Uniunea Europeana, inainte de semnarea contractelor de lucrari civile, despre faptul ca intreaga achizitie de terenuri aferente constructiei s-a realizat.
    4. Contractele de lucrari civile vor respecta Conditiile de contractare FIDIC.
    5. Contractul de executie va fi incheiat in ECU.
    6. Fiecare proiect de executie va include o supervizare independenta si adecvata a proiectelor. Consultantul de supervizare va avea rolul inginerului, asa cum este acesta definit in conditiile de contract FIDIC. Acesta (consultantul) va aproba, de asemenea, si detaliile de executie intocmite de constructor.
    7. Lucrarile vor fi scoase la licitatie, cu participarea constructorilor precalificati, care trebuie sa aiba capacitate financiara relevanta si experienta tehnica in lucrari executate conform prevederilor FIDIC.
    8. Inainte de desfasurarea licitatiei, acest program va fi facut public in conformitate cu un plan de publicitate intocmit de Autoritatea de implementare si aprobat de Comisie inainte de licitarea lucrarilor.
    9. Vor fi luate toate masurile necesare de management al traficului, pe parcursul executiei, in vederea asigurarii unei maxime sigurante a tuturor persoanelor care participa la executie, a publicului calator si tertilor.
    10. Conditiile generale referitoare la Memorandumul de finantare din anexa la Acordul-cadru, semnat intre Comisia Comunitatii Europene si Romania la 12 martie 1991, vor fi aplicate cu prioritate si in totalitate. In mod special, nici un fel de fonduri LSIF nu vor fi utilizate pentru achizitii de terenuri, T.V.A. sau pentru alte taxe.
    11. Contractele de executie si, respectiv, contractele de supervizare a lucrarilor vor urma practicile internationale si, in consecinta, conditiile contractului vor fi respectate cu precadere fata de urmatoarele prevederi ale legislatiei romane:
    - Legea nr. 10/1995 - art. 5, art. 13, art. 21 - 31, art. 40;
    - Hotararea Guvernului nr. 85/1997 - pct. II, cap. 1, lit. d) din anexa;
    - Hotararea Guvernului nr. 272/1994;
    - Hotararea Guvernului nr. 766/1997;
    - Ordinul ministrului finantelor si al ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului nr. 784-34/N/1998 pentru aprobarea Normelor metodologice privind continutul-cadru de organizare a licitatiilor, prezentare a ofertelor, adjudecare, contractare si decontare a executiei lucrarilor, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 230 si 230 bis din 24 iunie 1998;
    - Ordinul ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului nr. 3/N/1995.
    12. Guvernul Romaniei se angajeaza sa finanteze orice costuri aditionale ce ar putea aparea dupa contractare, in vederea asigurarii executiei proiectului la termen.

               PROGRAMUL NATIONAL DE REABILITARE A DRUMURILOR

    Harta privind PROGRAMUL NATIONAL DE REABILITARE A DRUMURILOR este publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410 din 27 august 1999, la pagina 13.

    ANEXA 2

                       TABEL CUMULATIV TRIMESTRIAL
                         de contractare si plati

     Tabelul nr. 1: Defalcarea bugetului
_______________________________________________________________________
                                   Programul
     In MECU              LSIF     national     Destinatar IFI    Total
                                   PHARE 1998
_______________________________________________________________________
1.   Ramnicu Sarat -
     Marasesti (DN2)      25,0                                     25,0
1.1. Lucrari              25,0
1.2. Supervizare
2.   Vestem - Miercurea
     Sibiului (DN1)
     (incluzand
     supervizarea
     lucrarilor)                      27,0                         27,0
3.   B.E.I. (etapa a
     II-a)                                                 70,0    70,0
4.   B.E.R.D. (etapa a
     II-a)                                                 78,1    78,1
5.   B.I.R.D. (etapa a
     II-a)                                                136,4   136,4
6.   Componenta locala
     (inclusiv taxele)                           197,4            197,4
_______________________________________________________________________
TOTAL:                    25,0        27,0       197,4    284,5   533,9
_______________________________________________________________________

    Tabelul nr. 2: Calendarul detaliat in implementare a proiectelor

               Proiect de reabilitare a drumurilor nationale

                            PLAN DE OPERATIUNI

    Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
    A - Iunie
    B - Iulie
    C - August
    D - Septembrie
    E - Octombrie
    F - Noiembrie
    G - Decembrie
    H - Ianuarie
    I - Februarie
    J - Martie
    K - Aprilie
    L - Mai

    Proiect: 01
______________________________________________________________________________
|    Titlu     |Buget|1998| 1999  |  2000  |    2001   |    2002   |    2003   |
|              |     |____|_______|________|___________|___________|___________|
|              |     | 1 2|3 4 5 6|7 8 9 10|11 12 13 14|15 16 17 18|19 20 21 22|
|______________|_____|____|_______|________|___________|___________|___________|
|              |     |Perioada de |        |           |           |           |
|              |     |contractare |........|...........|...........|...........|
|              |     |                  Perioada de efectuare a platilor       |
|______________|_____|_________________________________________________________|
|              | 31  |    |       |        |           |           |           |
|              |MECU |    |       |        |           |           |           |
|Reabilitarea  |     |    |       |        |           |           |           |
|drumului      |     |    |       |        |           |           |           |
|Ramnicu Sarat |     |    |       |        |           |           |           |
|- Marasesti   |     |    |       |        |           |           |           |
|Activitati de |     |____|__     |        |           |           |           |
|preconstructie|     |    |       |        |           |           |           |
|Perioada de   |     |    |       |        |           |           |           |
|constructie:  |     |    |  _____|________|___________|__         |           |
|36 luni       |     |    |  ^    |        |           |           |           |
|Perioada de   |     |    |  |    |        |           |           |           |
|remediere a   |     |    |  |    |        |           |           |           |
|defectelor:   |     |    |  |    |        |           |  _________|___        |
|12 luni       |     |    |  |    |        |           |  ^        |  ^        |
|              |     |    |  |    |        |           |  |        |  |        |
|              |     |    | 1 mai |        |           |30 aprilie |30 aprilie |
|              |     |    | 1999  |        |           |   2002    |   2003    |
|______________|_____|____|_______|________|___________|___________|___________|
 ______________________________________________________________________________
|Numarul    |           |Document|   |Fisa   |Anexa|   |Versiune 01|           |
|Programului|           |        |   |de     |     |   |           |           |
|           |           |        |   |proiect|     |   |           |           |
|___________|___________|________|___|_______|_____|___|___________|___________|
|Calendar detaliat de implementare                     |           |Data de    |
|                                                      |           |pregatire: |
|                                                      |           |1 iunie    |
|                                                      |           |1998       |
|                                                      |           |Perioada de|
|                                                      |           |planificare:
|                                                      |           |1 iulie    |
|                                                      |           |1998 - 30  |
|                                                      |           |iunie 1999 |
|______________________________________________________|___________|___________|
|Titlul     |           |Proiect de reabilitare a drumurilor nationale         |
|Programului|           |                                                      |
|___________|___________|______________________________________________________|
|Proiecte   |Responsabil|      Calendar detaliat de implementare (luni)        |
|Subproiecte|           |                                                      |
|___________|___________|______________________________________________________|
|           |           |                    PLANIFICAT                        |
|           |           |______________________________________________________|
|___________|           | A | B | C |    D     | E | F | G | H | I |J |K |L |A |
|           |           |___|___|___|__________|___|___|___|___|___|__|__|__|__|
|           |           |               1998                         1999      |
|___________|___________|______________________________________________________|
|   (1)     |           |                               (2)                    |
|___________|___________|______________________________________________________|
|Proiecte de|           |   |   |   |          |   |   |   |   |   |  |  |  |  |
|constructie|           |   |   |   |          |   |   |   |   |   |  |  |  |  |
| (01 - 01) |           |   |   |   |          |   |   |   |   |   |  |  |  |  |
|___________|___________|___|___|___|____v_____|___|___|___|___|___|__|__|__|__|
|Publicatia |           |   |   |   |    15    |   |   |   |   |   |  |  |  |  |
|anuntului  |           |   |   |   |septembrie|   |   |   |   |   |  |  |  |  |
|Internet   | AND + EC  |   |   |   |   1998   |   |   |   |   |   |  |  |  |  |
|___________|___________|___|___|___|__________|___|___|___|___|___|__|__|__|__|
|Perioada de|           |   |   |   |          |   |   |   |   |   |  |  |  |  |
|pregatire  |           |   |   |   |          |   |   |   |   |   |  |  |  |  |
|a ofertelor| Ofertanti |   |   |   |          |---|---|   |   |   |  |  |  |  |
|___________|___________|___|___|___|__________|___|___|___|___|___|__|__|__|__|
|Evaluarea  |           |   |   |   |          |   |   |   |   |   |  |  |  |  |
|ofertelor  |    AND    |   |   |   |          |   |   |-- |   |   |  |  |  |  |
|___________|___________|___|___|___|__________|___|___|___|___|___|__|__|__|__|
|Negocierea |           |   |   |   |          |   |   |   |   |   |  |  |  |  |
|si         |           |   |   |   |          |   |   |   |   |   |  |  |  |  |
|pregatirea |           |   |   |   |          |   |   |   |   |   |  |  |  |  |
|contractului    AND    |   |   |   |          |   |   |  -|   |   |  |  |  |  |
|___________|___________|___|___|___|__________|___|___|___|___|___|__|__|__|__|
|Andosarea  |           |   |   |   |          |   |   |   |   |   |  |  |  |  |
|contractului     EC    |   |   |   |          |   |   |   |---|---|--V  |  |  |
|___________|___________|___|___|___|__________|___|___|___|___|___|__|__|__|__|
|Semnarea   |           |   |   |   |          |   |   |   |   |   |  1  |  |  |
|contractului Contractor|   |   |   |          |   |   |   |   |   aprilie  |  |
|           |           |   |   |   |          |   |   |   |   |   | 1999|  |  |
|___________|___________|___|___|___|__________|___|___|___|___|___|__|__V__|__|
|Inceperea  |   AND +   |   |   |   |          |   |   |   |   |   |  |  1  |  |
|lucrarilor |Consultant |   |   |   |          |   |   |   |   |   |  | mai |  |
|           |           |   |   |   |          |   |   |   |   |   |  | 1999|  |
|___________|___________|___|___|___|__________|___|___|___|___|___|__|_____|__|
|           |           |   |   |   |          |   |   |   |   |   |  |     |  |
|           |           |   |   |   |          |   |   |   |   |   |  |     |  |
|-----------|-----------|---|---|---|----------|---|-<-|-<-|---|---|--|-----|--|
|___________|___________|___|___|___|__________|___|___|___|___|___|__|_____|__|

    ANEXA 3

                        INFORMARE SI PUBLICITATE
              pentru Programul PHARE al Uniunii Europene

    1. Scop si obiective
    Informatiile si activitatile de publicitate privind asistenta Uniunii Europene prin Programul PHARE sunt destinate cresterii gradului de constientizare a publicului si a transparentei actiunilor UE, precum si pentru crearea unei imagini consistente privind activitatile respective in toate tarile beneficiare. Informarea si publicitatea privesc activitatile care primesc o contributie de la Programul PHARE al Uniunii Europene.
    2. Principii generale
    Fiecare PAO, responsabil de implementarea memorandumurilor de finantare, precum si a altor forme de asistenta, va fi responsabil cu publicitatea la fata locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu Delegatia Comisiei UE, care va fi informata despre demersurile facute in acest scop.
    Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile necesare unei aplicari efective a acestor prevederi in colaborare cu Delegatia Comisiei UE din tara respectiva.
    Informarea si masurile publicitare descrise mai jos se bazeaza pe prevederile reglementarilor si deciziilor ce se aplica fondurilor structurale. Acestea sunt:
    - art. 32 din Reglementarea (Comisiei UE) nr. 4.253/88, amendata de Reglementarea (Comisiei UE) nr. 2.082/93, Buletinul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L193/20, 31 iulie 1993;
    - Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Buletinul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L152/39, 18 iunie 1994.
    Informarea si masurile publicitare trebuie sa fie conforme cu prevederile Ghidului informativ pentru Delegatiile Comisiei Europene din Europa Centrala. Partea relevanta din acest ghid informativ va fi atasata tuturor contractelor de lucrari si achizitii.
    3. Informarea si publicitatea privind programele PHARE
    Informarea si masurile publicitare vor face subiectul unui set de masuri coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente, in colaborare cu Delegatia Comisiei, pentru toata durata memorandumului de finantare si vor privi atat programele, cat si alte forme de asistenta.
    Costul informarii si publicitatii privind proiectele individuale va fi suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
    In cazul implementarii programelor PHARE, se vor aplica masurile mentionate mai jos la lit. a) si b):
    a) Autoritatile competente din tara beneficiara trebuie sa publice continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai potrivita.
    Aceste documente trebuie distribuite corespunzator si trebuie tinute la dispozitia partilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea in teritoriul tarii beneficiare a informatiilor si materialelor publicitare produse, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
    b) Informarea si masurile publicitare la fata locului trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    (i) Pentru investitii de infrastructura ce depasesc 1 milion ECU:
    - panouri ridicate la fata locului, instalate in concordanta cu prevederile Ghidului informativ;
    - panouri informative pentru lucrarile de infrastructura accesibile publicului, instalate conform prevederilor Ghidului informativ.
    (ii) In cazul investitiilor de productie, masuri pentru dezvoltarea potentialului local si alte masuri beneficiind de finantare PHARE:
    - masuri care sa constientizeze beneficiarii potentiali si opinia publica cu privire la asistenta PHARE, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ;
    - masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat partial finantate de PHARE, sub forma unei indicatii in formularul care trebuie completat de asemenea solicitanti, care sa indice faptul ca o parte a acestui ajutor vine din partea UE si sa specifice Programul PHARE, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
    4. Transparenta asistentei UE in cercurile de afaceri, printre potentialii beneficiari si publicul larg
    4.1. Cercurile de afaceri
    Cercurile de afaceri trebuie implicate in cea mai mare masura in asistenta ce le priveste direct.
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre potentialii beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie sa cuprinda si indicatii privind procedurile administrative care trebuie urmate.
    4.2. Alti beneficiari potentiali
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri de formare, angajare sau de dezvoltare a resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea organismelor de pregatire profesionala implicate in angajare, grupurilor de afaceri, centrelor de formare si a organizatiilor neguvernamentale.
    Formulare
    Formularele emise de autoritatile locale, nationale sau regionale privind anuntarea si solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru acest fel de asistenta vor trebui sa indice faptul ca UE si in mod special Programul PHARE asigura aceste surse financiare. Notificarea de asistenta transmisa beneficiarilor trebuie sa mentioneze procentul sau volumul de asistenta finantat de Programul PHARE. In cazul in care astfel de documente poarta stema nationala sau regionala, ele trebuie sa poarte si un insemn al UE de aceeasi marime.
    4.3. Publicitate generala
    Media
    Autoritatile competente vor informa mass-media, de maniera cea mai potrivita, in ceea ce priveste actiunile cofinantate de UE si de PHARE, in special. Contributia PHARE va fi reflectata corespunzator in aceasta informare.
    In acest context, demararea operatiunilor (o data adoptate de Comisie) si fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor actiuni de publicitate, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio, televiziune). Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu Delegatia Comisiei din tara respectiva.
    Cele doua principii mentionate mai sus se aplica anunturilor, precum si comunicatelor de presa si comunicatelor publice.
    Actiuni informative
    Organizarea de actiuni informative, precum: conferinte, seminarii, targuri si expozitii in legatura cu implementarea operatiunilor partial finantate de Programul PHARE va urmari sa faca explicita participarea UE. In acest context se vor expune steagurile UE in camerele unde au loc intalniri si se va pune emblema UE pe documente, in functie de situatie.
    Delegatia Comisiei din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la pregatirea si implementarea acestui tip de actiuni.
    Materiale informative
    Publicatiile (precum brosuri si pliante) despre programe si masuri similare, finantate sau cofinantate de PHARE, trebuie sa contina pe prima pagina o indicare clara privind participarea UE, precum si simbolul UE, in cazul in care stema nationala sau regionala este folosita.
    In cazul in care aceste publicatii au o prefata, aceasta trebuie semnata atat de persoana responsabila din tara beneficiara, cat si de delegatul Comisiei, in numele acesteia, pentru a putea face clara participarea PHARE.
    Aceste publicatii trebuie sa se refere la organismele nationale si regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
    Principiile mentionate mai sus se aplica, de asemenea, si materialelor audiovizuale.
    5. Prevederi privind panourile, posterele si panourile permanente
    Tarile beneficiare vor asigura transparenta masurilor partial finantate de Programul PHARE, in concordanta cu urmatoarele masuri si informatii publicitare:
    Panouri
    Panourile cu informatii privind participarea UE la finantarea investitiei trebuie sa fie ridicate in locurile de aplicare a tuturor proiectelor cu participare UE in proportie de 1 milion ECU sau mai mult. Chiar daca autoritatile locale sau regionale nu ridica un panou care sa mentioneze propria lor implicare, finantarea UE trebuie mentionata pe un panou special. Aceste panouri trebuie sa aiba o marime corespunzatoare anvergurii proiectului (tinandu-se seama de marimea contributiei UE) si trebuie sa corespunda instructiunilor prevazute in Ghidul informativ.
    Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrarii si in masura in care este posibil, aceste panouri vor fi inlocuite cu placute permanente, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
    Placute permanente
    Aceste placute vor trebui plasate in zonele accesibile publicului larg (centre de conferinte, aeroporturi, statii etc.). Placutele trebuie sa cuprinda, pe langa simbolul UE, si o mentiune privind Programul PHARE si cofinantarea UE.
    In cazurile in care autoritatile locale, regionale sau nationale, precum si orice alt beneficiar monteaza un asemenea panou, placuta permanenta sau poster ori fac orice alt demers menit sa asigure informarea despre proiecte cu costuri mai mici de 1 milion ECU, trebuie indicata participarea UE si PHARE.
    6. Prevederi finale
    Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot derula in orice situatie masuri suplimentare, daca se considera necesar. In aceste cazuri trebuie consultata si informata Delegatia Comisiei, astfel incat aceasta sa poata participa, daca considera necesar, la realizarea acestor masuri.
    Pentru a facilita implementarea acestor prevederi, Comisia, prin intermediul Delegatiei din tara respectiva, va asigura asistenta tehnica sub forma indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar.

    ANEXA 4

                                REZUMAT
                al articolului 118 din Jurnalul Oficial
    Facilitatea PHARE pentru infrastructuri de mari dimensiuni (LSIF) 1998

    Comisia a agreat Facilitatea PHARE pentru infrastructuri de mari dimensiuni pentru anul 1998. Comunitatea Europeana va contribui cu o suma maxima de 89 MECU din bugetul B7-5000 pentru acest program, care trebuie sa fie implementat pana la data de 1 octombrie 2003.
    In contextul noilor orientari PHARE, crearea unei facilitati pentru infrastructuri de mari dimensiuni a fost propusa spre a oferi un suport suplimentar, incepand din anul 1998, unor proiecte care nu sunt suficient acoperite prin programele nationale PHARE si care au un impact transfrontalier clar.
    Aceasta necesitate de suport suplimentar pentru infrastructura in tarile candidate la aderare a fost, de asemenea, recunoscuta in propunerea pentru crearea unui instrument de politici structurale pentru preaderare (ISPA), cu un buget anual de circa 1 BECU incepand cu anul 2000.
    In consecinta, LSIF va fi un precursor pentru ISPA si din acest motiv LSIF se va concentra asupra proiectelor de mediu si de infrastructura de transport (vezi art. 3 din propunerea pentru facilitatea ISPA).
    Pentru a castiga un efect maxim din limitatele fonduri PHARE disponibile, toate proiectele vor fi cofinantate cu o institutie financiara internationala (IFI) relevanta.
    Selectia proiectelor pentru suport prin LSIF a fost facuta pe baza unui exercitiu de trecere in revista, efectuat de catre Comisia Europeana cu scopul de a identifica acele proiecte propuse de catre IFI si tarile care intrunesc cel mai bine criteriile specifice de selectie pentru acest fond si in particular, criteriul de relevanta in adoptarea acquisului comunitar in conformitate cu noile orientari PHARE.
    Prezenta propunere financiara formeaza una dintre cele trei propuneri financiare ce vor fi prezentate Comitetului de conducere PHARE pentru LSIF. Prezenta propunere financiara propune sa acorde suport pentru proiecte pentru o valoare totala a contributiei CE de 85 MECU.
    Implementarea proiectelor care beneficiaza de suport prin LSIF se va face prin structurile nationale de implementare prin Sistemul de implementare descentralizat sau prin IFI respectiva, pe baza unei cofinantari legate si paralele.
    Mai multe informatii despre acest program pot fi obtinute de la:
    a) serviciul Internet PHARE la: http://europa.eu.int/comm/dg1a/phare;
    b) Comisia Europeana, DG 1A Unitate de informare PHARE;
    fax: + 32 2 299 17 77 sau
    e-mail: phare.info@dg1a.cec.be
    Detalii suplimentare despre oportunitati de licitatii vor fi disponibile dupa cum urmeaza:
    a) pentru licitatii de servicii, prin serviciul Internet PHARE la adresa mentionata mai sus;
    b) pentru toate licitatiile de echipament cu o valoare mai mare de 300.000 ECU si pentru toate licitatiile de lucrari cu o valoare mai mare de 1 MECU, prin Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene. Oportunitatile de licitatii cu valori mai mici vor fi, de asemenea, publicate, dar aceasta poate fi facuta doar local.
    Exprimarea interesului pentru licitatii poate fi facuta cand detaliile relevante au fost publicate.



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 52/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 52 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu