Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 48 din 21 august 2001

pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul PHARE 2000 - RO0002 de cooperare transfrontaliera dintre Romania si Bulgaria, semnat la Bucuresti la 6 noiembrie 2000

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 532 din 31 august 2001


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si ale art. 1 pct. I.4. din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

    Art. 1
    Se ratifica Memorandumul de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul PHARE 2000 - RO0002 de cooperare transfrontaliera dintre Romania si Bulgaria, semnat la Bucuresti la 6 noiembrie 2000.
    Art. 2
    In cadrul contractelor incheiate in baza memorandumului de finantare cu contractantii locali pentru executarea de lucrari, precum si pentru furnizarea de bunuri si servicii platile pot fi efectuate si in moneda euro.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         p. Ministrul integrarii europene,
                         Andrei Popescu,
                         secretar de stat

                         Ministrul afacerilor externe,
                         Mircea Geoana

                         Ministrul apelor si protectiei mediului,
                         Aurel Constantin Ilie

                         Ministrul lucrarilor publice,
                         transporturilor si locuintei,
                         Miron Tudor Mitrea

                         Ministrul industriei si resurselor,
                         Dan Ioan Popescu

                         Ministrul dezvoltarii si prognozei,
                         Gheorghe Romeo Leonard Cazan

                         Ministru de interne,
                         Ioan Rus

                         Ministrul finantelor publice,
                         Mihai Nicolae Tanasescu

                         MEMORANDUM DE FINANTARE*)

    *) Traducere.

    Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte, si Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta parte, au convenit urmatoarele:

    Masura la care se face referire la art. 1 va fi executata si finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse in prezentul memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi pusa in aplicare masura la care se face referire la art. 1 este stabilit de Conditiile generale anexate la Acordul-cadru incheiat intre Comisie si Beneficiar si completate cu prevederile prezentului memorandum si Prevederile speciale anexate la acesta.

    Art. 1
    Natura si obiectul
    Ca o componenta a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui, sub forma finantarii nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri:
    Numarul programului: RO0002
    Titlul: Programul PHARE 2000 de cooperare transfrontaliera dintre Romania si Bulgaria
    Durata: pana la 31 decembrie 2002
    Art. 2
    Angajamentul Comunitatii
    Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim de 8 milioane euro, denumita in continuare finantarea gratuita.
    Art. 3
    Durata si data de expirare
    Pentru prezenta masura finantarea gratuita este disponibila pentru contractare pana la 31 decembrie 2002, facand obiectul reglementarilor prezentului memorandum. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data. Fondurile ramase din finantarea gratuita, care nu au fost contractate pana la aceasta data, vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea platilor din cadrul finantarii gratuite este 31 decembrie 2003. Toate platile trebuie sa fie efectuate pana la expirarea termenului limita. Comisia poate totusi, in functie de imprejurari, sa fie de acord cu o prelungire a acestei date de expirare, daca aceasta este ceruta in timp util si justificata in mod adecvat de catre Beneficiar. Prezentul memorandum va expira la data la care expira perioada de efectuare a platilor din finantarea gratuita. Toate fondurile care nu au fost utilizate vor fi returnate Comisiei.
    Art. 4
    Adrese
    Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si titlul masurii, va fi adresata:

    Pentru Comunitate:
    Delegatia Comisiei Europene in Romania
    Str. Grigore Mora nr. 11
    71278 Bucuresti
    Romania
    Telefon: (40-1) 203 54 00
    Fax: (40-1) 230 24 53

    Pentru Beneficiar:
    Guvernul Romaniei
    Ministerul Afacerilor Externe
    Departamentul pentru Afaceri Europene
    Aleea Modrogan nr. 14, Bucuresti
    Romania
    Telefon: (40-1) 230 66 25
    Fax: (40-1) 230 35 33

    Art. 5
    Numarul de exemplare
    Prezentul memorandum este redactat in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 6
    Intrarea in vigoare
    Prezentul memorandum va intra in vigoare la data semnarii de catre ambele parti.
    Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este eligibila pentru finantarea gratuita.
    Anexele reprezinta parte integranta a prezentului memorandum.
    Semnat la Bucuresti la 6 noiembrie 2000.

                            Pentru Beneficiar,
                              Petre Roman,
              ministru de stat, ministrul afacerilor externe,
                    coordonator national al asistentei

                           Pentru Comunitate,
                            Fokion Fotiadis,
              seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania

    Anexa nr. 1: Acordul-cadru (anexele A si B)
    Anexa nr. 2: Prevederi speciale (anexa C)
    Anexa nr. 3: Informare si publicitate pentru Programul PHARE al Uniunii Europene

    ANEXA 1 (A si B)

                            ACORD-CADRU

    Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, de cealalta parte, si impreuna denumite parti contractante,
    avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene, modificat prin Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
    avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
    au convenit dupa cum urmeaza:

    Art. 1
    Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in regulamentul de mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare memorandum de finantare), pentru care este oferit un model in anexa nr. 2(C).
    Romania intreprinde toate actiunile necesare pentru a asigura executarea corespunzatoare a tuturor masurilor.
    Art. 2
    Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
    Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale, dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
    Art. 3
    Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord Comisia va fi reprezentata de delegatia sa, imediat ce aceasta este infiintata in Bucuresti, care se va asigura, din partea Comisiei, ca masura este executata in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
    Art. 4
    Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri catre o terta parte, stat sau agentie.
    In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi mentionati in acordul ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte, stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
    Art. 5
    Orice divergenta legata de acest acord, care nu poate fi rezolvata prin consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj mentionata in anexa B.
    Art. 6
    Acest acord este intocmit in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 7
    Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
    La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata inca in curs de executie va fi adusa la indeplinire conform termenilor memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin prezentul acord.
    Art. 8
    Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor cooperari convenite intre partile contractante, care prin natura lor nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
    Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
    Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.

                            Eugen Dijmarescu,
                            ministru de stat
                                ROMANIA

                            Frans Andriessen,
                    vicepresedinte al Comisiei Europene
                              COMUNITATEA

    ANEXA A

                            CONDITII GENERALE
                   privind memorandumurile de finantare

    In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor la Guvernul Romaniei.

    Titlul I
    Finantarea proiectelor

    Art. 1
    Obligatia Comunitatii
    Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza finantarea gratuita a CEE, a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
    Orice cheltuieli ce depasesc finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de Beneficiar.
    Art. 2
    Disponibilitatea finantarii gratuite a CEE
    Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri, finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri, conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
    Art. 3
    Cheltuirea
    Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de finantare numai daca sunt incheiate inainte de data expirarii memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data expirarii memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie aprobata de Comisie.
    In cadrul limitei stabilite pentru finantarea gratuita a CEE cererile pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in memorandumul de finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
    Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative necesare.
    Pentru partea de program implementata de Beneficiar Autoritatea de implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data expirarii memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului. Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu conditia ca intreaga finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
    In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in conditiile in care memorandumul de finantare nu poate prevedea altfel, o prima transa de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie, poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului, in aceleasi conditii mentionate la paragraful 2 de mai sus.

    Titlul II
    Achizitionarea

    Art. 4
    Generalitati
    Procedura ce trebuie urmata pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare, conform principiilor de mai jos.
    Art. 5
    Conditii de participare
    1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare, in jurnalul oficial corespunzator.
    2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile PHARE.
    Art. 6
    Derogarea de la procedurile standard
    Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua etape, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze in mod exceptional:
    - acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
    - incheierea contractelor prin acord direct;
    - realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
    O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de finantare.
    Art. 7
    Acordarea contractelor de lucrari si livrari
    Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie a lucrarilor sau a livrarilor, al costului lor de utilizare si al valorii tehnice.
    Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene cat mai repede posibil.
    Art. 8
    Contractele de cooperare tehnica
    1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
    2. Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in memorandumul de finantare.
    3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru proiectul in chestiune.
    4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
    5. Cand exista recurs la o procedura de licitare contractul va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.

    Titlul III
    Acordarea de facilitati

    Art. 9
    Privilegii generale
    Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si membrilor familiilor acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati in statul Beneficiarului, in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de cooperare tehnica.
    Art. 10
    Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
    In cazul contractelor de lucrari de livrari sau de servicii persoanele fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea invitatiei de participare la licitatie, va servi personalului necesar in vederea efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor si va expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
    Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de lucrari, livrari sau de servicii finantate de Comunitate si membrilor de familie apropiati ai acestuia sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura contractului.
    Art. 11
    Importul si reexportul de echipament
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile, regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
    Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au executat contracte de lucrari, livrari sau de servicii permisele necesare pentru reexportul echipamentului mentionat.
    Art. 12
    Controlul importurilor si schimburilor valutare
    Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare, fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii - Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
    Art. 13
    Impozitare si vama
    1. Plata impozitelor, taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi finantata din finantarea gratuita a CEE.
    2. Importurile in baza contractelor de livrari, incheiate de autoritatile Beneficiarului si finantate din finantarea gratuita a CEE, vor putea intra in statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe din import, impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
    Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in contract, si pentru folosinta imediata conform cerintelor pentru implementarea normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor sau a impozitelor mentionate mai sus.
    3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau romanesti, finantate din finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista sau urmeaza sa fie instituite.
    4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica finantate din finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
    5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele recrutate local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
    6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa cum se prevede la art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala a Beneficiarului in ceea ce priveste echipamentul respectiv.

    Titlul IV
    Executarea contractelor

    Art. 14
    Originea livrarilor
    Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor trebuie sa fie originare din Comunitate - Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Art. 15
    Proceduri de efectuare a platilor
    1. Pentru contractele finantate din finantarea gratuita a CEE documentele de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati europene de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului ori in valuta statului in care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta statului in care sunt produse livrarile.
    2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza vor fi efectuate in mod corespunzator in valuta prevazuta in contract, pe baza ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
    3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura executia platilor in cel mai scurt timp posibil.

    Titlul V
    Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar

    Art. 16
    Inspectie si evaluare
    1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau reprezentantii corespunzator autorizati pentru a aduce la indeplinire orice misiune tehnica sau financiara ori de audit pe care o considera necesara pentru a urmari executia masurii. In orice caz, Comisia va comunica din timp autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
    Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile pentru a facilita munca persoanelor imputernicite sa aduca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
    2. Beneficiarul:
    a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
    b) va asigura ca agentii sau reprezentantii sus-mentionati ai Comisiei sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si va asista Curtea de Conturi a Comunitatii Europene in executarea evaluarii contabile privind utilizarea finantarii gratuite a CEE.
    Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
    Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate Comisiei.
    Art. 17
    Urmarirea masurilor
    In urmarirea executarii masurii, Comisia poate solicita orice explicatie si, atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi orientari in ceea ce priveste masura, care sa fie considerata mai bine adaptata obiectivelor avute in vedere.
    Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii si dupa terminarea acesteia.
    Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ulterioare, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara despre data inchiderii oficiale a programului.

    Titlul VI
    Prevederi generale si finale

    Art. 18
    Consultari - divergente
    1. Orice problema legata de executarea sau de interpretarea memorandumului de finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un amendament la memorandumul de finantare.
    2. In situatia in care se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu a fost subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea suspenda finantarea masurii dupa consultarea cu Beneficiarul.
    3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii. Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un schimb de scrisori.
    Art. 19
    Anunt - adrese
    Orice anunt si orice acord intre parti prevazute aici trebuie sa aiba forma unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii. Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax, comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile, cu conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in memorandumul de finantare.

    ANEXA B

                              ARBITRAJ

    Orice divergenta intre partile contractante, rezultand din acordul-cadru sau din memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de arbitraj, dupa cum urmeaza:
    Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de alta parte.
    Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
    - un arbitru va fi numit de Beneficiar;
    - un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
    - al treilea arbitru, denumit in continuare conducator, va fi numit prin acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
    Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi numit de conducator.
    Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea toate puterile si indatoririle arbitrului initial.

    ANEXA 2 (C)

                            PREVEDERI SPECIALE

    1. Obiective, descriere si conditionalitate
    1.1. Obiectivele generale ale programului sunt:
    - promovarea bunei vecinatati si a stabilitatii in regiunile de frontiera ale tarilor din Europa Centrala si de Est (si a celei bulgaro-romane in particular) prin finantarea de proiecte ce vor aduce beneficii concrete regiunilor si comunitatilor de pe ambele parti ale frontierei;
    - promovarea cooperarii dintre regiunile de frontiera din ambele tari, in scopul sprijinirii acestor regiuni pentru a trece peste problemele specifice de dezvoltare care pot aparea, inter alia, datorita pozitiei pe care o ocupa in cadrul economiei nationale, in interesul comunitatilor locale si intr-o maniera compatibila cu protectia mediului;
    - promovarea crearii si dezvoltarii viitoare a retelelor de cooperare pe fiecare parte a frontierei si stabilirea unor legaturi intre acestea si retelele mai cuprinzatoare ale Comunitatii;
    - promovarea coeziunii economice si sociale in cadrul regiunilor de cooperare transfrontaliera.
    1.2. Obiectivele specifice si rezultatele sunt reflectate in urmatoarele domenii prioritare:
    - imbunatatirea infrastructurii nationale si transnationale, mai ales in domeniile energiei si transporturilor;
    - promovarea protectiei mediului (subprogramul 2);
    - atenuarea obstacolelor administrative si institutionale pentru libera circulatie a persoanelor, produselor sau serviciilor peste frontiera (subprogramul 3);
    - promovarea dezvoltarii economico-sociale regionale in regiunea de cooperare transfrontaliera (subprogramul 4).
    Se va face evaluarea impactului asupra mediului in conformitate cu cerintele Directivei 85/337/CEE, amendata prin Directiva 97/11/CE, acolo unde este cazul, pentru toate proiectele programului.
    1.3. Descrierea programului:
    1.3.1. Subprogramul 01 - Proiect pentru imbunatatirea infrastructurilor locale si transnationale, in special a facilitatilor de comunicare si de furnizare de apa, gaz si electricitate la nivel local, asigurand beneficii peste zonele de frontiera

    Proiectele BG0007.01.01 si RO0002.01.01 - Dezvoltarea infrastructurii de telecomunicatii a companiilor de electricitate bulgare si romane pentru imbunatatirea schimburilor de date dintre dispeceratele lor si UCTE (proiect "in oglinda")
    1. Acest proiect "in oglinda" isi propune sa sprijine integrarea ambelor tari in Uniunea Europeana prin conformarea cu Directiva CE pentru o piata deschisa a electricitatii prin:
    - imbunatatirea interconectarii sistemelor de electricitate de pe ambele parti ale frontierei pana la
standardele UCTE;
    - asigurarea infrastructurii de telecomunicatii necesare pentru integrarea in sistemele grila ale UCTE;
    - evaluarea echipamentului hardware, software si de telecomunicatii necesar pentru schimburile de informatii dintre dispeceratele nationale din Romania si Bulgaria si cele ale Centrului de calcul UCTE;
    - marirea sigurantei ambelor sisteme de electricitate.
    2. Proiectul include urmatoarele activitati:
    - studiul tehnic;
    - procurarea si asamblarea echipamentului, supervizarea, punerea in functiune si instruirea.
    Pentru acest proiect sunt prevazute urmatoarele investitii:
    - telecomunicatii prin fibre optice montate pe fire de transmisie subterane, fie pe linia de transmisie de 400 kV intre Tantareni si Koslodui, fie pe linia de transmisie de 220 kV din Isalnita catre Koslodui;
    - echipament terminal pentru telecomunicatii prin fibra optica;
    - echipament de interfata pentru achizitionarea si transmiterea de date catre dispeceratul national bulgar si catre Centrul de calcul UCTE;
    - hardware si software la dispeceratul national din Sofia (si Bucuresti, printr-o investitie "in oglinda").
    3. Impactul transfrontalier
    Proiectul are un impact transfrontalier important prin imbunatatirea interconexiunilor de electricitate de ambele parti ale frontierei romano-bulgare. Proiectul va contribui la imbunatatirea sigurantei retelelor de electricitate in ambele tari si are implicatii in comertul cu electricitate prin participarea la reteaua sincronizata europeana UCTE.
    4. Rezultatele proiectului sunt:
    - asistenta in conformarea Romaniei si Bulgariei cu catalogul de masuri cerute pentru imbunatatirea interconexiunii dintre Romania si Bulgaria, in contextul pregatirii sistemelor de electricitate ale acestor doua tari pentru interconexiunea integrala cu reteaua sincronizata europeana UCTE;
    - imbunatatirea sigurantei sistemului prin operarea paralela a sistemelor de electricitate roman si bulgar, prin schimburile de date on-line care vor permite operarea economica si sigura a celor doua sisteme de electricitate.
    5. Deoarece proiectul este format din doua parti "in oglinda" intre Romania si Bulgaria, daca este posibil se vor urma proceduri comune de licitatie cu costuri separate si fiecare tara va semna propriul ei contract.

    Proiectul BG0007.01.02 - Construirea unei baze de iarna pentru traversarea Dunarii pe timp de iarna (faza 2)
    Acest proiect este continuarea proiectului BG9916.01.02 "Construirea unei baze de iarna pentru traversarea Dunarii pe timp de iarna (faza 1)", finantat prin programul PHARE CBC anterior (alocarea PHARE a fost de 1,6 milioane euro).
    1. Dupa incheierea celei de a doua faze de construire a locatiei, 26 de nave masurand 12/17 m si avand tonajul de pana la 900 t vor putea sa petreaca iarna in aceasta baza. In prezent este disponibil spatiu pentru doar 10 nave.
    2. Proiectul include:
    - contract de lucrari care consta in extinderea constructiei partiale a peretelui gravitational al cheiului vertical si in panta (558 m) cu infrastructura sa necesara: furnizarea apei si sistem de scurgere, sistemul de iluminare a locatiei, telefonie si planificare verticala;
    - contractul de supervizare pentru contractul de lucrari mentionat mai sus.
    3. Construirea bazei de iarna va aduce urmatoarele beneficii pentru Romania si Bulgaria:
    - asigurarea intrarii in siguranta a navelor in portul Ruse si in terminalul RO-RO in timpul iernii;
    - descresterea numarului de urgente in care sunt implicate navele, pentru ambele tari;
    - extinderea infrastructurii de transporturi a regiunii, tinand seama ca nu exista o alta baza de iarna in regiunea de cooperare transfrontaliera;
    - imbunatatirea serviciilor oferite pentru nave;
    - imbunatatirea calitatii apei si a micromediului regiunii.
    4. Principalul impact transfrontalier;
    - imbunatatirea sigurantei navigarii pe Dunare;
    - impactul pozitiv asupra mediului;
    - descresterea somajului in regiunea de cooperare transfrontaliera prin construirea si intretinerea bazei de iarna.
    5. Datorita pregatirii tehnice suplimentare, necesara inaintea lansarii licitatiei pentru proiectul BG9916.01.02 "Construirea unei baze de iarna pentru traversarea Dunarii pe timp de iarna (faza 1)", poate fi lansata o singura oferta cu doua loturi pentru incheierea fazelor 1 si 2. Dupa aceea doua contracte de lucrari separate vor fi semnate cu compania/companiile selectata/selectate (unul in cadrul Memorandumului de finantare din 1999 si altul in cadrul Memorandumului de finantare din 2000).
    1.3.2. Subprogramul 02: Proiecte de protectia mediului RO0002.02.01 - Ecologizarea Dunarii si facilitati de transport
    1. Proiectul prevede cresterea capacitatii de gestionare a mediului in regiunea de granita romano-bulgara.
    2. Activitati
    Proiectul:
    - va imbunatati capacitatea agentiilor locale de protectie a mediului (APM) de a monitoriza indicatorii de mediu in timp util pentru a putea permite limitarea efectiva a poluarii;
    - va creste potentialul de curatare a efectelor poluarii prin vasul DEPOL cu facilitatile la tarm respective, luandu-se in considerare faptul ca, cu cat actiunea este mai rapida si mai cuprinzatoare, cu atat impactul asupra mediului este mai mic; costurile pentru masuri rapide sunt mai mici in comparatie cu proiectele scumpe de reabilitare a mediului;
    - va dezvolta sistemul de comunicatii pentru a oferi rapid datele necesare partenerului bulgar pentru a se alatura activitatilor de curatare.
    Orasele beneficiare sunt localizate pe malul Dunarii in urmatoarele judete: Mehedinti, Dolj, Teleorman, Giurgiu, Calarasi.
    3. Impactul transfrontalier
    Proiectul urmareste sa ofere ambelor tari datele necesare pentru imbunatatirea supravegherii calitatii apei in regiunea de granita a Dunarii si sa promoveze recoltarea ecologica a resurselor Marii Negre de catre Romania si Bulgaria.
    Ambele tari se vor folosi de vasul DEPOL, care va inlatura o parte din poluantii Dunarii.
    4. Vor fi realizate 5 contracte:
    1. un contract de asistenta tehnica pentru evaluarea nevoilor si pentru pregatirea a 4 dosare de licitatie pentru: vasul DEPOL, facilitati la tarm pentru vasul DEPOL, echipament de monitorizare si echipament de biomonitorizare;
    2. un contract de achizitii pentru vasul DEPOL;
    3. un contract de achizitii pentru facilitatile la tarm pentru vasul DEPOL;
    4. un contract de achizitii pentru echipamentul de monitorizare pentru APM locale;
    5. un contract de achizitii pentru echipamentul de biomonitorizare si software.
    1.3.3. Subprogramul 03: Atenuarea obstacolelor administrative si institutionale pentru libera circulatie a persoanelor, produselor sau serviciilor peste granita

    Proiectele BG0007.03.01 si RO0002.03.01 - Facilitarea traversarii frontierei pe Dunare
    1. Acest proiect isi propune facilitarea traversarii frontierei intre Romania si Bulgaria (in special, reducerea timpului de asteptare la granita) prin armonizarea procedurilor dintre cele doua tari, imbunatatirea cooperarii si schimbului de informatii dintre serviciile relevante ale celor doua tari.
    2. Activitatile proiectului:
    - evaluarea situatiei actuale:
        - asistenta pe termen scurt pentru evaluarea situatiei actuale;
        - transferul aptitudinilor si cunostintelor catre personalul implicat in dezvoltarea documentatiei pentru componentele de mai jos ale proiectului;
    - armonizarea procedurii si a practicilor de lucru:
        - sisteme corespunzatoare care sa permita implementarea procedurilor si practicilor de lucru armonizate in conformitate cu recomandarile/solutiile stabilite;
        - program de dezvoltare pentru personalul implicat in operatiunile la granita (cursuri de pregatire reciproca, seminarii, ateliere, schimb de experienta cu statele membre ale U.E. etc.);
        - intalniri de coordonare la nivel national si bilateral;
        - daca este necesar, resurse limitate pentru publicitatea proiectului;
    - schimbul de informatii si facilitati tehnice:
        - achizitionare de software corespunzator si de echipament asociat, care sa permita schimbul de informatii dintre agentiile bulgare de la frontiera si cu partenerii romani;
        - dezvoltarea programului de instruire pentru personalul implicat in folosirea acestor sisteme, si anume: cursuri de instruire comune, seminarii, ateliere de lucru, schimb de experienta etc.
    3. Deoarece proiectul consta in doua parti "in oglinda" in Romania si Bulgaria, daca este posibil se vor utiliza proceduri de licitatie comune (poate cu cateva loturi diferite) cu costuri separate si fiecare tara va semna propriul sau contract.
    1.3.4. Subprogramul 04: Dezvoltare economico-sociala regionala

    Proiectele BG0007.04.01 si RO0002.04.01 - Fondul comun pentru proiecte mici
    1. Fondul comun pentru proiecte mici va sprijini obiectivele-cheie ale programului de cooperare transfrontaliera bulgaro-romana, in special pentru a ajuta regiunile de granita sa depaseasca probleme specifice de dezvoltare rezultate din izolarea lor relativa in sistemul economiei nationale. Fondul va sprijini, de asemenea, stabilirea si dezvoltarea retelelor de cooperare pe ambele parti ale granitei si crearea de legaturi intre aceste retele si retelele generale ale U.E.
    2. Fondul va sprijini actiunile la scara redusa, "de la om la om", in zona urmatoarelor domenii prioritare:
    - dezvoltare economica;
    - masuri locale de angajare;
    - sanatate;
    - schimburi culturale;
    - democratie locala;
    - studii de planificare si dezvoltare;
    - mediu inconjurator;
    - turism.
    3. Fondul va actiona pe baza liniilor directoare generale pentru Fondul proiectelor mici si pe baza liniilor directoare detaliate care vor fi dezvoltate de comun acord de catre Romania si Bulgaria.
    4. In ceea ce priveste sprijinul administrativ pentru folosirea fondului, contributia PHARE poate finanta costurile indirecte de pana la 7% din totalul sumei eligibile (maximum 35.000 euro pentru fiecare tara).
    5. Un comitet de coordonare regional va fi format din reprezentantii regiunilor de granita relevante din Romania si Bulgaria, incluzand:
    - presedinti ai consiliilor judetene;
    - directori ai unitatilor de gestionare a proiectelor de tip cooperare transfrontaliera din Romania si Bulgaria;
    - directori ai agentiilor de dezvoltare regionala din zona de granita;
    - reprezentanti ai asociatiilor regionale ale municipalitatilor de pe ambele parti ale granitei;
    - parteneri sociali, reprezentanti ai camerelor de comert, camerelor de industrie, centrelor mass-media, centrelor de informare etc.;
    - experti desemnati in grupul comun de lucru;
    - reprezentanti ai Comisiei Europene.

    Proiectul RO0002.04.02 - Asistenta pentru implementarea unei strategii multianuale agreate intre Romania si Bulgaria
    Prin incheierea acestui proiect personalul roman al unitatii de gestionare a proiectelor tip cooperare transfrontaliera din cadrul Agentiei Nationale de Dezvoltare Regionala va fi pregatit si va fi in masura sa coordoneze actiunile care privesc programul in desfasurare si sa stabileasca legaturile necesare intre toti actorii interesati in pregatirea si implementarea proiectelor de cooperare transfrontaliera, la nivel central si local. Va fi stabilita o retea de oficiali bine pregatiti din cadrul agentiilor de dezvoltare regionala, ministerelor de resort si al autoritatilor locale competente pentru pregatirea si implementarea proiectului.

    2. Buget

    Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
    A - Constructie institutionala
    B - Investitii
________________________________________________________________________________
    Codul     Prioritati/Titlul             PHARE     Cofinantare
 proiectului     proiectului       ------------------  nationala         Total
                                   A       B    Total  (milioane   IFI (milioane
                                                         euro)            euro)
________________________________________________________________________________
             Subprogram 01         0      7,00   7,00     2,77      0      9,77
RO0002.01.01 Dezvoltarea
             infrastructurii de
             telecomunicatii a
             companiilor de
             electricitate
             bulgare si romane     0      2,00   2,00     0,67      0      2,67
BG0007.01.01 Dezvoltarea
             infrastructurii de
             telecomunicatii a
             companiilor de
             electricitate
             bulgare si romane     0      1,50   1,50     0,50      0      2,0
BG0007.01.02 Construirea unei
             baze de iarna
             pentru traversarea
             Dunarii pe timp de
             iarna (faza 2)        0      3,50   3,50     1,60      0      5,10

             Subprogram 02         0,04   2,76   2,80     0,93      0      3,73
RO0002.02.01 Ecologizarea Dunarii
             si facilitati de
             transport             0,04   2,76   2,8      0,93      0      3,73

             Subprogram 03         2,80   2,20   5,0      1,05      3,40   9,45
RO0002.03.01 Facilitarea
             traversarii
             frontierei pe
             Dunare                1,40   1,10   2,50     0,80      3,00   6,30
BG0007.03.01 Facilitarea
             traversarii
             frontierei pe
             Dunare                1,40   1,10   2,50     0,25      0,40   3,15

             Subprogram 04         0,60   0,60   1,20     0,20      0      1,40
RO0002.04.01 Fondul comun pentru
             proiecte mici         0,20   0,30   0,50     0,10      0      0,60
BG0007.04.01 Fondul comun pentru
             proiecte mici         0,20   0,30   0,50     0,10      0      0,60
RO0002.04.02 Asistenta pentru
             implementarea unei
             strategii
             multianuale           0,20   0      0,20     0         0      0,20

             Subtotal Romania:     1,84   6,16   8,0      2,50      3,00  13,50

             Subtotal Bulgaria:    1,60   6,40   8,0      2,45      0,40  10,85
________________________________________________________________________________
             TOTAL: 3,44  12,56  16,0      4,95      3,40  24,35
________________________________________________________________________________

    3. Aranjamente de implementare
    Un comitet mixt de cooperare a fost infiintat pe baza cerintelor Reglementarii CE nr. 2.760/98, art. 7 (1).
    Copresedintii comitetului mixt de cooperare sunt la nivel de:
    - presedinte - Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala din Romania;
    - ministru adjunct - Ministerul pentru Dezvoltare Regionala si Lucrari Publice din Bulgaria.
    Copresedintii stabilesc componenta delegatiilor lor la comitetul mixt de cooperare, la nivelul administratiei publice centrale si locale, si pot stabili grupuri de lucru pe domenii, formate din reprezentantii autoritatilor locale si experti din ministere si din alte institutii implicate. Aceste grupuri de lucru vor revizui in detaliu evolutia fiecarui proiect, avansand recomandari in legatura cu aspectele de management si evaluare, raportand comitetului mixt de cooperare.
    Reprezentantii Comisiei Europene iau parte ca membri la sedintele comitetului mixt de cooperare. Ei examineaza conformitatea cu regulile UE, cu cerintele masurilor si proiectelor propuse si ale aranjamentelor de implementare, avand in vedere concordanta propunerilor de proiect cu componenta partenerului in cadrul PHARE CBC.
    Sedintele ordinare ale comitetului mixt de cooperare se vor tine la fiecare 6 luni, pentru a analiza programul, in oricare dintre tarile implicate, pentru a evalua progresele in atingerea obiectivelor stabilite. Sedintele extraordinare pot fi convocate in timpul perioadei de pregatire a programelor si a propunerilor de finantare anuale sau in cazul oricarei probleme speciale privind implementarea. Asemenea intruniri pot fi convocate oricand, cu acordul copresedintilor sau al Comisiei. Sedintele extraordinare convocate la cererea Comisiei se pot desfasura si la Bruxelles.
    Pregatirea rapoartelor, a programelor si a minutelor sedintelor comitetului mixt de cooperare sunt organizate de copresedinti si de serviciile acestora.
    Comitetul mixt de cooperare ar trebui sa decida prin consens urmatoarele:
    - sa isi exprime opinia cu privire la prioritatile, obiectivele si masurile propuse privind cooperarea transfrontaliera, care sa fie incluse in documentul comun de programare;
    - sa aprobe selectarea anuala finala a propunerilor de proiecte;
    - sa primeasca rapoarte, revizuiri si evaluari ale programelor deja aprobate si ale partilor lor componente;
    - sa initieze si sa sprijine activitatile care pot promova masurile de cooperare transfrontaliera si sa faca mai eficiente programele de cooperare transfrontaliera actuale si viitoare.
    3.1. Romania
    Programul va fi gestionat conform procedurilor Sistemului de implementare descentralizat (SID) PHARE. Coordonatorul national al asistentei (CNA) va avea responsabilitatea generala pentru programarea, monitorizarea si implementarea programelor PHARE.
    Agentia de implementare (AI) a programului, in ceea ce priveste partea romana, este Oficiul de Plati si Contractare PHARE din cadrul Ministerului Finantelor. Autoritatea de implementare care coordoneaza programul este Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala.
    Fondul National (FN) din cadrul Ministerului Finantelor, condus de responsabilul national cu autorizarea platilor (RNA), va superviza administrarea financiara a programului si va fi responsabil pentru toate aspectele legate de controlul financiar si de raportarea catre Comisia Europeana. Autoritatea nationala pentru controlul financiar va asigura efectuarea unui control financiar adecvat pentru implementarea programului.
    Comisia va transfera fonduri catre Fondul National in conformitate cu Memorandumul de intelegere semnat intre Comisie si Guvernul Romaniei. Fondurile vor fi transferate la cererea RNA. O transa de pana la 20% din valoarea fondurilor va fi transferata la Fondul National dupa semnarea memorandumului de finantare si a regulilor de finantare dintre FN si Agentia de implementare (AI/OPCP). Prevederile art. 2 si 13 din Memorandumul de intelegere privind Fondul National trebuie sa fie respectate. Mai mult, RNA trebuie sa prezinte Comisiei nominalizarea responsabilului cu autorizarea programului (RAP) si descrierea sistemului legat de fluxul tranzactional intre FN si AI/OPCP. Se vor face fie patru trageri de pana la 20% din fonduri pentru a fi gestionate local, fie pana la intreaga valoare a bugetului, in varianta care presupune cea mai mica suma. Prima transa va fi data atunci cand AI/OPCP a platit 10% din buget. A doua transa poate fi ceruta cand s-au facut plati in valoare de 30% din bugetul total alocat. Momentul efectuarii celei de-a treia trageri este atunci cand s-a platit 50% si pentru a 4-a si ultima, atunci cand s-a platit 70% din buget. Cu exceptia autorizarii exprese primite de la sediul central al Comisiei, nici o cerere de transa nu va fi facuta daca fondurile depozitate in FN si OPCP depasesc 10% din bugetul total actual al angajamentului. In mod exceptional RNA poate cere in avans plata a mai mult de 20%, conform procedurilor stabilite in memorandumul de intelegere mentionat mai sus.
    Fondul National va transfera fonduri catre AI in conformitate cu Acordul de finantare (AF) semnat intre FN si AI. AF va fi aprobat in prealabil de catre Comisia Europeana. In cazul in care FN este agentul de plata pentru AI nu va avea loc nici un transfer de fonduri de la FN la AI. Un RAP numit de RNA dupa consultari cu CNA va conduce AI. RAP va fi responsabil pentru toate operatiunile facute de AI.
    Se va deschide un cont bancar purtator de dobanda, in euro, care va fi gestionat de FN intr-un sistem contabil separat la banca centrala sau la o banca aprobata in avans de CE. Dobanda va fi raportata la CE. Daca Comisia decide astfel, pe baza propunerilor RNA, dobanda poate fi reinvestita in program. Aceleasi proceduri se vor aplica tuturor fondurilor transferate de FN catre AI.
    RNA si RAP se vor asigura ca toate contractele sunt pregatite in conformitate cu procedurile Manualului SID.
    Toate contractele trebuie incheiate inainte de 31 decembrie 2002. Toate platile trebuie facute inainte de 31 decembrie 2003. Comisia va recupera toate fondurile nefolosite inainte de datele sus-mentionate.
    Pentru acele contracte care au fonduri retinute pentru o perioada de garantie care se prelungeste dupa incheierea perioadei de efectuare a platilor, toate fondurile legate de aceste contracte, asa cum au fost calculate de RNA si stabilite de Comisie, vor fi platite catre Agentia de implementare inainte de incheierea oficiala a programului. Agentia de implementare isi asuma intreaga responsabilitate pentru depozitarea fondurilor pana cand se va face plata finala si pentru a se asigura ca fondurile in cauza vor fi folosite numai pentru a face platile legate de clauzele de retinere. Agentia de implementare va fi responsabila cu indeplinirea obligatiilor contractorilor prevazute in clauzele privind retinerile de bani. Dobanzile acumulate de la fondurile depozitate vor fi platite Comisiei dupa efectuarea platii finale catre contractori. Fondurile neplatite contractorilor dupa efectuarea platii finale vor fi rambursate Comisiei. O raportare a modului de folosire a fondurilor depozitate in conturile de garantie, a platilor facute din acestea si a dobanzilor acumulate va fi facuta anual de catre RNA catre Comisie.
    Agentia de implementare (OPCP) detine responsabilitatea generala pentru implementarea programului, incluzand: aprobarea termenilor de referinta, a documentelor de licitatie, criteriilor de evaluare, evaluarea ofertelor, semnarea contractelor, autorizarea si plata facturilor.
    Aceasta va lucra impreuna cu Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala (ANDR), nominalizata recent de Guvernul Romaniei drept coordonator national al programelor CBC, si cu institutiile beneficiare mentionate mai jos, pentru a pregati termenii de referinta, documentele de licitatie, criteriile de evaluare, evaluarea ofertelor, negocierea contractelor, plata facturilor etc. Pentru contractele de lucrari realizate respectandu-se regulile FIDIC, un oficial, in numele beneficiarului contractului, va actiona ca angajator, iar facturile trebuie sa fie certificate de un inginer independent, angajat si platit prin program.
    Pentru a asigura coordonarea zilnica (cu exceptia aspectelor financiare) a tuturor activitatilor legate de program, ANDR a infiintat o unitate de coordonare a programului. Aceasta unitate isi va indeplini sarcinile specifice in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 52/1999 privind crearea unui cadru unitar pentru administrarea imprumuturilor straine contractate sau garantate de stat, rambursabile sau nerambursabile. Intreaga responsabilitate pentru aceste activitati a fost asumata de secretarul general al ANDR, nominalizat drept responsabil al programului.
    Institutiile beneficiare ale proiectului vor raporta lunar catre Agentia de implementare CBC, transmitand un exemplar al raportului delegatiei CE, cu planificari pentru contractare si plata si detalii suficiente pentru a permite evaluarea progreselor inregistrate si a activitatii care mai trebuie realizata.
    Institutiile beneficiare ale proiectului sunt:
    - Ministerul Industriei si Comertului;
    - Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului;
    - Ministerul Transporturilor;
    - Compania Nationala de Electricitate (CONEL);
    - Ministerul de Interne/Directia Generala a Vamilor din cadrul Ministerului Finantelor;
    - autoritatile locale si regionale;
    - unitatea de coordonare a Programului PHARE CBC din cadrul Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala.
    3.2. Bulgaria
    Programul va fi gestionat in conformitate cu procedurile Sistemului de implementare descentralizat SID PHARE. Coordonatorul national al asistentei (CNA) va avea responsabilitatea generala pentru programarea, monitorizarea si implementarea programelor PHARE.
    Agentia de implementare (AI) a programului este Ministerul Dezvoltarii Regionale si al Lucrarilor Publice.
    Fondul National (FN) din Ministerul de Finante, condus de responsabilul national cu autorizarea platilor (RNA), va superviza administrarea financiara a programului si va fi responsabil pentru toate aspectele de control financiar si pentru raportarea financiara catre Comisia Europeana. Autoritatea nationala pentru controlul financiar va face controlul financiar adecvat pentru implementarea programului.
    Comisia va transfera fonduri catre Fondul National in conformitate cu Memorandumul de intelegere semnat intre Comisie si Guvernul Bulgariei. Fondurile vor fi transferate la cererea RNA. O transa de pana la 20% din valoarea fondurilor va fi transferata la Fondul National dupa semnarea memorandumului de finantare si a regulilor de finantare dintre FN si Agentia de implementare (AI/OPCP). Prevederile art. 2 si 13 din Memorandumul de intelegere privind Fondul National trebuie sa fie respectate. Mai mult, RNA trebuie sa prezinte Comisiei nominalizarea responsabilului cu autorizarea programului (RAP) si descrierea sistemului legat de fluxul tranzactional intre FN si AI/OPCP. Se vor face fie patru trageri de pana la 20% din fonduri pentru a fi gestionate local, fie pana la intreaga valoare a bugetului, in varianta care presupune cea mai mica suma. Prima transa va fi data atunci cand AI/OPCP a platit 10% din buget. A doua transa poate fi ceruta cand s-au facut plati in valoare de 30% din bugetul total alocat. Momentul efectuarii celei de a treia trageri este atunci cand s-a platit 50% si pentru a 4-a si ultima, atunci cand s-au platit 70% din buget. Cu exceptia autorizarii exprese primite de la sediul central al Comisiei, nici o cerere de transa nu va fi facuta daca fondurile depozitate in FN si OPCP depasesc 10% din bugetul total actual al angajamentului. In mod exceptional RNA poate cere in avans plata a mai mult de 20%, conform procedurilor stabilite in memorandumul de intelegere mentionat mai sus.
    Fondul National va transfera fonduri catre AI in conformitate cu Acordul de finantare (AF) semnat intre FN si AI. AF va fi aprobat in avans de Comisia Europeana. In cazul in care FN este agentul de plata pentru AI, nu va avea loc nici un transfer de fonduri de la FN la AI. AI va fi condusa de un responsabil cu autorizarea programului (RAP), numit de RNA dupa consultari cu CNA. RAP va fi responsabil pentru toate operatiunile facute de AI.
    Se va deschide un cont bancar purtator de dobanda, in euro, care va fi gestionat de FN intr-un sistem contabil separat la banca centrala sau la o banca aprobata in avans de CE. Dobanda va fi raportata de CE. Daca Comisia decide astfel, pe baza propunerilor RNA, dobanda poate fi reinvestita in program. Aceleasi proceduri se vor aplica tuturor fondurilor transferate de FN catre AI.
    RNA si RAP se vor asigura ca toate contractele sunt pregatite in conformitate cu procedurile Manualului SID.
    Toate contractele trebuie incheiate inainte de 31 decembrie 2002.
    Toate platile trebuie facute inainte de 31 decembrie 2003.
    Comisia va recupera toate fondurile nefolosite inainte de datele sus-mentionate.
    Pentru acele contracte care au fonduri retinute pentru o perioada de garantie care se prelungeste dupa incheierea perioadei de efectuare a platilor, toate fondurile legate de aceste contracte, asa cum au fost calculate de RNA si stabilite de Comisie, vor fi platite catre Agentia de implementare inainte de incheierea oficiala a programului. Agentia de implementare isi asuma intreaga responsabilitate pentru depozitarea fondurilor pana cand se va face plata finala si pentru a se asigura ca fondurile in cauza vor fi folosite numai pentru a face platile legate de clauzele de pastrare. Agentia de implementare isi asuma si intreaga responsabilitate catre contractanti pentru indeplinirea obligatiilor legate de clauzele de pastrare. Dobanzile acumulate de la fondurile depozitate vor fi platite Comisiei dupa efectuarea platii finale catre contractanti. Fondurile neplatite contractantilor dupa efectuarea platii finale vor fi rambursate Comisiei. O raportare a modului de folosire a fondurilor depozitate in conturile de garantie, a platilor facute din acestea si a dobanzilor acumulate va fi facuta anual de catre RNA catre Comisie.
    Agentia de implementare CBC detine responsabilitatea generala pentru implementarea intregului program, incluzand: aprobarea termenilor de referinta, documentele de licitatie, criteriile de evaluare, evaluarea ofertelor, semnarea contractelor, autorizarea si plata facturilor.
    Institutiile beneficiare ale proiectului sunt responsabile fata de Agentia de implementare CBC pentru administrarea operationala a proiectelor: pregatirea termenilor de referinta, a documentelor de licitatie, criteriilor de evaluare, evaluarea ofertelor, contractelor, facturilor pentru plata. Pentru contractele de lucrari realizate in conformitate cu regulile FIDIC, un oficial din partea beneficiarului contractului va actiona ca angajator, iar facturile trebuie sa fie certificate de un inginer independent angajat si platit de program.
    Institutiile beneficiare ale proiectului vor raporta lunar catre Agentia de implementare CBC incluzand copii directe catre delegatia CE, cu planificarea lunara a contractarilor si platilor si cu detalii suficiente pentru a permite evaluarea progreselor inregistrate si a activitatii care mai trebuie realizata.
    Institutiile beneficiare ale proiectului mentin legatura direct cu delegatia CE pentru toate problemele legate de managementul operational al proiectului.
    Acestea sunt dupa cum urmeaza:
    - Compania Nationala de Electricitate (NEK EAD) din cadrul Agentiei de Stat pentru Energie si Resurse Energetice pentru Proiectul BG0007.01.01. Echipa proiectului din cadrul NEK are doi experti calificati. Prin program se va asigura si se va finanta asistenta tehnica corespunzatoare pentru echipa proiectului.
    - Departamentul pentru Politici in Domeniul Transporturilor din Ministerul Transporturilor pentru Proiectul BG0007.01.02. Echipa existenta in departament este formata din doi experti calificati. Prin program se va asigura si se va finanta asistenta tehnica corespunzatoare pentru echipa proiectului.
    - Politia de frontiera din cadrul Ministerului Afacerilor Interne si Directia Generala a Vamilor din cadrul Ministerului de Finante pentru Proiectul BG0007.03.01. Echipa proiectului din cadrul institutiilor beneficiare va fi formata din experti calificati. Prin program se va asigura si se va finanta asistenta tehnica corespunzatoare pentru echipa proiectului.
    4. Monitorizare si evaluare
    Se va infiinta un comitet mixt de monitorizare (CMM). El va include RNA si CNA din cele doua tari si CE. CMM se va intruni cel putin o data pe an pentru a analiza programele finantate prin PHARE pentru a evalua progresele in atingerea obiectivelor stabilite in memorandumul de finantare si in Parteneriatul pentru aderare al fiecarei tari beneficiare. CMM poate recomanda o schimbare a prioritatilor si/sau realocarea fondurilor PHARE.
    CMM va fi asistat de subcomitetele de monitorizare (SCM), care vor include CNA, RAP ai programelor CBC si personalul CE. CMC va actiona ca SCM pentru programele CBC. CMC va revizui in detaliu progresele programului, incluzand componentele si contractele sale, pe baza rapoartelor de monitorizare si evaluare periodice, realizate cu ajutorul unui consultant extern (in conformitate cu prevederile Manualului SID), si va inainta recomandari privind aspectele de management si proiectare, asigurandu-se ca acestea sunt indeplinite. CMC va raporta catre CMM, caruia ii va inainta rapoarte detaliate despre toate programele PHARE CBC.
    5. Audit si evaluare
    Conturile si operatiunile FN din Bulgaria si Romania si, acolo unde este aplicabil, OPCP si toate agentiile de implementare relevante pot fi controlate oricand doreste CE de un auditor extern angajat de CE fara prejudicierea responsabilitatilor CE si Curtii de Auditori a Uniunii Europene, asa cum se specifica in Conditiile generale referitoare la memorandumul de finantare, anexate la Acordul-cadru semnat cu guvernele tarilor beneficiare.
    Serviciile Comisiei vor asigura ca este indeplinita o evaluare ex-post dupa incheierea programului.
    6. Transparenta si publicitate
    RAP din cele doua tari vor raspunde de luarea masurilor necesare pentru o publicitate corespunzatoare a tuturor activitatilor finantate din program.
    Aceasta se va face in stransa legatura cu delegatiile CE in tara beneficiara respectiva.
    Alte detalii sunt prezentate in anexa nr. 3 "Informare si publicitate".
    7. Conditii speciale
    In cazul in care angajamentele asumate nu sunt indeplinite din motive care pot fi controlate de Guvernul Romaniei si de Guvernul Bulgariei, Comisia poate revizui programul, ramanand la latitudinea Comisiei sa decida anularea lui totala sau partiala si/sau sa realoce fondurile nefolosite pentru alte scopuri, in conformitate cu obiectivele Programului PHARE.
    Aproape toate structurile corespunzatoare implementarii si administrarii au fost deja stabilite in ambele tari pe parcursul Programului CBC anterior, dovedind ca partile implicate sunt capabile sa coopereze pentru indeplinirea obiectivelor propuse. O scrisoare de angajament va insoti fiecare proiect aprobat de CMC, stipuland faptul ca beneficiarii vor asigura cofinantarea locala.
    Fiecare proiect de constructii va include un proiect independent de supervizare. Lucrarile vor fi licitate de contractanti precalificati care au capacitatea financiara necesara si experienta tehnica si in procedurile FIDIC.

    ANEXA 3

                         INFORMARE SI PUBLICITATE
                 pentru Programul PHARE al Uniunii Europene

    1. Scop si obiective
    Informatiile si activitatile de publicitate privind asistenta Uniunii Europene prin Programul PHARE sunt destinate cresterii gradului de constientizare a publicului si a transparentei actiunilor UE, precum si crearii unei imagini consistente privind activitatile respective in toate tarile beneficiare. Informarea si publicitatea privesc activitatile care primesc o contributie de la Programul PHARE al Uniunii Europene.
    2. Principii generale
    Fiecare RAP responsabil cu implementarea memorandumurilor de finantare, precum si a altor forme de asistenta va fi responsabil cu publicitatea la fata locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu delegatia Comisiei Europene, care va fi informata asupra demersurilor facute in acest scop.
    Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile necesare unei aplicari efective a acestor prevederi, in colaborare cu delegatia Comisiei Europene din tara respectiva. Informarea si masurile publicitare descrise mai jos se bazeaza pe prevederile reglementarilor si deciziilor care se aplica fondurilor structurale. Acestea sunt:
    - art. 32 din Reglementarea Comisiei Europene nr. 4.253/88, amendata de Reglementarea Comisiei Europene nr. 2.082/93; Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 193/20 din 31 iulie 1993;
    - Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
    Informarea si masurile publicitare trebuie sa fie conforme cu prevederile reglementarilor si deciziilor sus-mentionate. Ghidul informativ primit de la delegatia Comisiei Europene din tara respectiva este disponibil la autoritatile nationale, regionale si locale.
    3. Informarea si publicitatea privind Programul PHARE
    Informarea si masurile publicitare vor face subiectul unui set de masuri coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente, in colaborare cu delegatiile Comisiei Europene, pentru toata durata memorandumului de finantare, si vor privi atat programele, cat si alte forme de asistenta.
    Costul informarii si publicitatii privind proiectele individuale va fi suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
    In cazul implementarii Programului PHARE se vor aplica masurile mentionate mai jos la lit. a) si b):
    a) Autoritatile competente din tara beneficiara trebuie sa publice continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai potrivita. Aceste documente trebuie distribuite corespunzator si trebuie puse la dispozitie partilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea in teritoriul tarii beneficiare a informatiilor si a materialelor publicitare produse.
    b) Informarea si masurile publicitare la fata locului trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    (i) pentru investitiile de infrastructura ce depasesc 1 milion euro:
    - panouri ridicate la fata locului, instalate in concordanta cu prevederile reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2, cu specificatiile tehnice prezentate in manualul pus la dispozitie de delegatia Comisiei Europene din tara beneficiara;
    - panouri informative pentru lucrarile de infrastructura accesibile publicului, instalate conform prevederilor reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 si in concordanta cu specificatiile tehnice prevazute in manualul pus la dispozitie de delegatia Comisiei Europene din tara beneficiara;
    (ii) in cazul investitiilor de productie, masuri pentru dezvoltarea potentialului local si alte masuri beneficiind de finantare PHARE:
    - masuri care sa conduca la constientizarea beneficiarilor potentiali si a opiniei publice cu privire la asistenta PHARE, in concordanta cu reglementarile paragrafului 3b)(i);
    - masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de PHARE, ISPA si SAPARD, sub forma unei indicatii in formularul care trebuie completat de acesti solicitanti, care sa indice faptul ca o parte a acestui ajutor provine de la U.E., mai ales prin Programul PHARE, in concordanta cu reglementarile de mai sus.
    4. Transparenta asistentei U.E. in cercurile de afaceri, printre potentialii beneficiari si publicul larg
    4.1. Cercurile de afaceri
    Cercurile de afaceri trebuie implicate in cea mai mare masura in asistenta care le priveste direct.
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre potentialii beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie sa cuprinda si indicatii privind procedurile administrative care trebuie urmate.
    4.2. Alti beneficiari potentiali
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri de formare, angajare sau dezvoltare a resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea dintre organismele de pregatire profesionala implicate in angajare, grupurile de afaceri, centrele de formare si organizatiile neguvernamentale.

    Formulare
    Formularele emise de autoritatile locale, nationale sau regionale privind anuntarea si solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru acest fel de asistenta vor trebui sa indice faptul ca U.E. si, in mod special, Programul PHARE asigura aceste surse financiare. Notificarea de asistenta transmisa beneficiarilor trebuie sa mentioneze procentul sau volumul de asistenta finantat de Programul PHARE. In cazul in care astfel de documente poarta stema nationala sau regionala, trebuie sa poarte si sigla U.E. de aceeasi marime.
    4.3. Publicul larg

    Mass-media
    Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai potrivita, despre actiunile cofinantate de U.E., PHARE in special. Contributia PHARE va fi reflectata corespunzator in aceasta informare.
    In acest context demararea operatiunilor (o data adoptate de Comisie) si fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor actiuni de publicitate, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio, televiziune). Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu delegatia Comisiei din tara respectiva.
    Cele doua principii mentionate mai sus se aplica anunturilor, precum si comunicatelor de presa si comunicatelor publice.

    Actiuni informative
    Organizarea de actiuni informative, cum ar fi: conferinte, seminarii, targuri si expozitii, in legatura cu implementarea operatiunilor partial finantate de Programul PHARE, va urmari sa faca explicita participarea U.E. In acest context vor fi expuse steagurile U.E. in camerele unde au loc intalniri si se va pune sigla U.E. pe documente, in functie de situatie. Delegatia Comisiei din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la pregatirea si implementarea acestui tip de actiuni.

    Materiale informative
    Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri similare, finantate sau cofinantate de PHARE, trebuie sa contina pe prima pagina o indicare clara a participarii U.E., precum si sigla U.E., in cazul in care este folosita stema nationala sau regionala.
    In cazul in care aceste publicatii au o prefata, aceasta trebuie semnata atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si de delegatul Comisiei, in numele acesteia, pentru a demonstra clar participarea U.E.
    Aceste publicatii trebuie sa se refere la organismele nationale si regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
    5. Prevederi privind panouri, postere si placi comemorative
    Tarile beneficiare vor asigura transparenta masurilor partial finantate de Programul PHARE, in concordanta cu urmatoarele masuri si informatii publicitare:

    Panouri
    Panourile cu informatii privind participarea U.E. la finantarea investitiei trebuie ridicate la locul tuturor proiectelor cu participare U.E. in valoare de 1 milion euro sau mai mult. Chiar daca autoritatile locale sau regionale nu ridica un panou care sa mentioneze propria lor implicare, finantarea U.E. trebuie mentionata pe un panou special. Aceste panouri trebuie sa aiba o marime corespunzatoare anvergurii (tinandu-se seama de marimea contributiei U.E.) si trebuie sa corespunda instructiunilor prevazute in Ghidul informativ ce se poate obtine de la delegatiile Comisiei Europene.
    Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrarii si in masura in care este posibil, aceste panouri vor fi inlocuite cu placi comemorative, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ.

    Placi comemorative
    Aceste placi vor trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg (centre de conferinte, aeroporturi, statii etc.). Placile trebuie sa cuprinda pe langa sigla U.E. si o mentiune privind Programul PHARE si cofinantarea U.E.
    In cazurile in care autoritatile locale, regionale sau nationale, precum si orice alt beneficiar monteaza un asemenea panou, placa comemorativa ori poster sau fac orice alt demers menit sa asigure informarea despre proiecte cu costuri mai mici de 1 milion euro, trebuie indicata participarea U.E.
    6. Prevederi finale
    Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot derula in orice situatie masuri suplimentare, daca se considera necesar. In aceste cazuri trebuie consultata si informata delegatia Comisiei, astfel incat aceasta sa poata participa, daca considera necesar, la realizarea acestor masuri.
    Pentru a facilita implementarea acestor prevederi Comisia, prin intermediul delegatiei din tara respectiva, va asigura asistenta tehnica sub forma indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar. Se va realiza un Ghid informativ, redactat in limba tarii respective, care va contine indicatii detaliate referitoare la cerintele de design.



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 48/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 48 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu