ORDONANTA Nr.
36 din 7 august 2007
privind efectuarea
recensamantului populatiei si al locuintelor din Romania in anul 2011
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 566 din 17 august 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia Romaniei, republicată, şi al art. 1 pct. VIII
din Legea nr. 266/2007 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul Romaniei adoptă
prezenta ordonanţă.
Art. 1. - In vederea cunoaşterii cat mai exacte a numărului şi distribuţiei
teritoriale a populaţiei, a structurilor sale social-culturale şi economice,
precum şi a fondului locativ şi a condiţiilor de locuit ale populaţiei, în luna
martie 2011 se efectuează pe întreg teritoriul ţării recensămantul populaţiei şi al locuinţelor din Romania, denumit în continuare recensămant.
Art. 2. - La recensămant,
persoanele prevăzute la art. 3 au obligaţia de a
furniza, pe propria răspundere, informaţii corecte şi complete.
Art. 3. - (1) La recensămant se înregistrează cetăţenii romani cu domiciliul în ţară, indiferent dacă la momentul de referinţă
al recensămantului se află pe
teritoriul ţării ori se află în străinătate, precum şi persoanele de altă
cetăţenie ori fără cetăţenie care au domiciliul sau au reşedinţă în Romania.
(2) Nu se înregistrează la recensămant persoanele de cetăţenie străină din
cadrul reprezentanţelor diplomatice, consulare şi comerciale sau al
reprezentanţelor organizaţiilor internaţionale şi nici membrii familiilor lor,
personalul forţelor armate străine, personalul flotei comerciale navale şi
aeriene - cetăţeni străini, care la momentul de referinţă al recensămantului se află temporar pe teritoriul
ţării.
Art. 4. - La recensămant se înregistrează clădirile de locuit, precum şi locuinţele
situate în orice clădire, indiferent de forma de proprietate, de pe teritoriul
Romaniei.
Art. 5. - (1) Organizarea şi
efectuarea recensămantului se
realizează sub aspect tehnico-metodologic de către Institutul Naţional de
Statistică, sub coordonarea şi controlul Comisiei centrale pentru recensămantul populaţiei şi al locuinţelor.
(2) In termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se constituie Comisia
centrală pentru recensămantul
populaţiei şi al locuinţelor, în componenţa prevăzută în anexă.
(3) Nominalizarea persoanelor care intră în componenţa
Comisiei centrale pentru recensămantul populaţiei şi al locuinţelor se face de către conducătorul fiecărei
instituţii implicate, respectiv de către preşedintele Federaţiei Autorităţilor
Locale din Romania, în cazul
reprezentantului structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei
publice locale.
(4) Comisia centrală pentru recensămantul populaţiei şi al locuinţelor răspunde
de pregătirea, conducerea, coordonarea şi monitorizarea lucrărilor necesare
efectuării recensămantului, avand următoarele atribuţii principale:
a) aprobă programul general de organizare a
recensămantului, programul şi
metodologia de înregistrare şi de prelucrare a datelor şi programul de
publicare a rezultatelor;
b) formulează recomandări ca urmare a consultărilor
derulate în vederea elaborării proiectului de hotărare a Guvernului privind momentul de referinţă al recensămantului, perioada de înregistrare, bugetul
recensămantului, structurile
organizatorice şi de personal necesare programului de activităţi pentru
efectuarea recensămantului şi
pentru prelucrarea rezultatelor;
c) aprobă formularele de înregistrare şi
instrucţiunile de completare a acestora;
d) aprobă clasificările şi nomenclatoarele necesare
înregistrării şi prelucrării datelor de recensămant, cu excepţia celor aprobate prin hotărari
ale Guvernului;
e) aprobă instrucţiunile,
modul de organizare şi îndrumă acţiunile şi operaţiunile de împărţire a
teritoriului unităţilor administrativ-teritoriale în sectoare de recensămant;
f) coordonează acţiunile de recrutare şi instruire a
întregului personal care participă la efectuarea lucrărilor de recensămant;
g) aprobă programul de popularizare a recensămantului;
h) prezintă Guvernului şi publică rezultatele
preliminare ale recensămantului.
Art. 6. - Comisia centrală pentru recensămantul populaţiei şi al locuinţelor îşi
încetează activitatea pe data publicării rezultatelor preliminare ale recensămantului, iar rezultatele definitive şi
detaliate sunt difuzate şi publicate de Institutul Naţional de Statistică.
Art. 7. - (1) Pentru efectuarea lucrărilor de
pregătire, organizare, prelucrare şi publicare a datelor recensămantului, se organizează Secretariatul
tehnic al Comisiei centrale pentru recensămantul populaţiei şi al locuinţelor.
(2) Secretariatul tehnic al Comisiei centrale pentru
recensămantul populaţiei şi al
locuinţelor funcţionează în cadrul Institutului Naţional de Statistică.
(3) Secretariatul tehnic al Comisiei centrale pentru
recensămantul populaţiei şi al
locuinţelor are următoarele atribuţii:
a) elaborează proiectul programului general de
organizare a recensămantului,
proiectul programului şi metodologia de înregistrare şi de prelucrare a datelor
şi proiectul programului de publicare a rezultatelor;
b) proiectează formularele de înregistrare şi
instrucţiunile de completare a acestora;
c) propune clasificările şi
nomenclatoarele necesare înregistrării şi prelucrării datelor de recensămant, cu excepţia celor aprobate prin hotărari ale Guvernului;
d) elaborează proiectele instrucţiunilor şi normelor
de organizare, îndrumare şi monitorizare a acţiunilor şi operaţiunilor de
împărţire a teritoriului unităţilor administrativ-teritoriale în sectoare de
recensămant;
e) elaborează normele de recrutare şi realizează
acţiunile de instruire a întregului personal care participă la efectuarea
lucrărilor de recensămant;
f) elaborează proiectul programului de popularizare a
recensămantului;
g) organizează şi urmăreşte procesul de recenzare a populaţiei
şi a locuinţelor;
h) elaborează şi prezintă Comisiei centrale pentru
recensămantul populaţiei şi al
locuinţelor rapoarte periodice asupra modului de desfăşurare a lucrărilor
recensămantului;
i) prezintă Comisiei centrale pentru recensămantul populaţiei şi al locuinţelor
rezultatele preliminare ale recensămantului.
Art. 8. - (1) In vederea efectuării lucrărilor de
organizare şi efectuare a recensămantului în teritoriu se organizează comisii judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, sub coordonarea prefectului, precum şi comisii ale
municipiilor, ale sectoarelor municipiului Bucureşti, oraşelor şi comunelor, sub coordonarea primarului.
(2) Comisiile judeţene, a municipiului Bucureşti, ale
municipiilor cu peste 100 mii de locuitori şi ale sectoarelor municipiului
Bucureşti organizează secretariate tehnice.
(3) Componenţa şi atribuţiile comisiilor judeţene, a
municipiului Bucureşti, ale municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti,
oraşelor şi comunelor, precum şi ale secretariatelor tehnice sunt reglementate
prin norme de funcţionare, aprobate de către Comisia centrală pentru recensămantul populaţiei şi al locuinţelor.
Art. 9. - (1) Persoanele care efectuează înregistrarea
în formularele de recensămant
- recenzorii, precum şi cele cu atribuţii de îndrumare, coordonare şi control -
recenzorii-şefi şi responsabilii de circumscripţii urbane - sunt recrutate de
către comisiile municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, oraşelor şi
comunelor. Aceste persoane primesc pentru activitatea depusă o indemnizaţie al
cărei cuantum se aprobă prin hotărare a Guvernului.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) au obligaţia de a
păstra confidenţialitatea datelor declarate şi înscrise în formularele de
recensămant.
Art. 10. - Cheltuielile pentru pregătirea, organizarea,
culegerea, prelucrarea şi publicarea rezultatelor recensămantului se aprobă prin hotărare a Guvernului şi se asigură din bugetul
de stat, prin bugetele instituţiilor implicate.
Art. 11. - La delimitarea unităţilor de recenzare
pentru întregul teritoriu al ţării sunt utilizate, în condiţiile legii,
informaţii din Registrul de evidenţă informatizată a persoanei,
materiale cartografice şi informaţii din statistica
curentă, precum şi din recensămintele anterioare.
Art. 12. -In vederea asigurării exhaustivităţii
înregistrării persoanelor şi a calităţii datelor, la recensămant sunt înregistrate şi utilizate codul
numeric personal, precum şi etnia, religia şi limba maternă, prin libera
declaraţie a persoanelor intervievate, în condiţiile respectării prevederilor
Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea
datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 13. - Institutul Naţional de Statistică şi
celelalte instituţii direct implicate elaborează, cu consultarea Comisiei
centrale pentru recensămantul
populaţiei şi al locuinţelor, proiectul de hotărare a Guvernului prevăzut la art. 5 alin. (4) lit. b), pe care îl
supune spre aprobare Guvernului în termen de 30 de zile de la data constituirii
Comisiei centrale pentru recensămantul populaţiei şi al locuinţelor.
Art. 14. - Anexa face parte
integrantă din prezenta ordonanţă.
Art. 15. - Prezenta ordonanţă intră în vigoare la 3
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Ilie Gavril Bolojan
p. Preşedintele Institutului Naţional de Statistică,
Gherguţ Dan Ion
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcurarii
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laszlo Borbely
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
ANEXA
COMPONENŢA
Comisiei centrale pentru recensămantul populaţiei şi al locuinţelor
Preşedinte - ministrul internelor şi
reformei administrative
Vicepreşedinţi: - preşedintele Institutului
Naţional de Statistică
- secretar de stat la
Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
- secretar de stat la
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor
- secretar de stat la
Ministerul Economiei şi Finanţelor
- secretar de stat la Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse
Secretar - vicepreşedinte la Institutul
Naţional de Statistică
Membri: - secretar de stat la Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului
- secretar de stat la
Ministerul Apărării
- secretar de stat la
Ministerul Afacerilor Externe
- secretar de stat la
Ministerul Sănătăţii Publice
- secretar de stat la
Ministerul Justiţiei
- secretar de stat la Ministerul Culturii şi Cultelor
- secretar de stat la
Secretariatul General al Guvernului
- secretar de stat la
Departamentul pentru Relaţii Interetnice
- reprezentantul
preşedintelui Academiei Romane
- reprezentantul
structurilor asociative ale autorităţilor
administraţiei publice locale