Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 118 din 31 august 2000

pentru ratificarea Memorandumului de finantare PHARE dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul de cooperare transfrontaliera dintre Romania si Bulgaria - RO9911, semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 440 din  3 septembrie 2000


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1 lit. A pct. 15 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Memorandumul de finantare PHARE dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul de cooperare transfrontaliera dintre Romania si Bulgaria - RO9911, semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999.
    Memorandumul de finantare este anexat la prezenta ordonanta si face parte integranta din aceasta.

                  PRIM-MINISTRU
            MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

                       Contrasemneaza:
                       p. Ministru de stat,
                       ministrul afacerilor externe,
                       Eugen Dijmarescu,
                       secretar de stat

                       Ministrul apelor, padurilor
                       si protectiei mediului,
                       Romica Tomescu

                       Ministrul transporturilor,
                       Anca Boagiu

                       p. Ministrul industriei
                       si comertului,
                       Sorin Potanc,
                       secretar de stat

                       Presedintele Agentiei Nationale
                       de Dezvoltare Regionala,
                       Liviu Marcu

                       Ministrul finantelor,
                       Decebal Traian Remes

                        MEMORANDUM DE FINANTARE*)

    *) Traducere.

    Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte, si Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta parte, au convenit urmatoarele:
    Masura la care se face referire la art. 1 va fi executata si finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse in prezentul memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi pusa in aplicare masura la care se face referire la art. 1 este stabilit de Conditiile generale anexate la Acordul-cadru incheiat la 12 martie 1991 intre Comisie si Beneficiar si completate cu prevederile prezentului memorandum si cu Dispozitiile speciale anexate la acesta.

    Art. 1
    Natura si obiectul
    Ca o componenta a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui, sub forma finantarii nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri:
    Numarul Programului: RO9911
    Titlul:              Cooperare transfrontaliera intre Romania si Bulgaria,
                         1999
    Durata:              pana la 31 decembrie 2001.
    Art. 2
    Angajamentul comunitatii
    Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim de 5 milioane euro, denumita in continuare Finantarea gratuita.
    Art. 3
    Durata si data de expirare
    Pentru prezenta masura Finantarea gratuita este disponibila pentru contractare pana la data de 31 decembrie 2001, facand obiectul reglementarilor prezentului memorandum. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data. Fondurile ramase din Finantarea gratuita care nu au fost contractate pana la aceasta data vor fi anulate. Termenul-limita pentru efectuarea platilor din cadrul Finantarii gratuite este 31 decembrie 2002, cu exceptia proiectului RO9911.01.02 (Reabilitarea podului peste calea ferata Giurgiu - Ruse), pentru care termenul-limita pentru efectuarea platilor este 31 decembrie 2003. Toate platile trebuie sa fie efectuate pana la expirarea termenului-limita al platilor. Comisia poate totusi, in functie de imprejurari, sa fie de acord cu o prelungire a acestei date de expirare (a perioadei de contractare sau de plati), daca aceasta este ceruta in timp util si justificata in mod adecvat de Beneficiar. Prezentul memorandum va expira la data la care expira perioada de efectuare a platilor din Finantarea gratuita. Toate fondurile care nu au fost utilizate vor fi returnate Comisiei.
    Art. 4
    Adrese
    Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si titlul masurii, va fi adresata:
    Pentru Comunitate:
    Delegatia Comisiei Europene in Romania
    Str. Grigore Mora nr. 11
    71278 Bucuresti
    Romania
    Fax: (40-1) 230 2453

    Pentru Beneficiar:
    Ministerul Afacerilor Externe
    Departamentul pentru afaceri europene
    Piata Victoriei nr. 1
    Sectorul 1,
    Bucuresti
    Romania Fax: (40-1) 312 6929

    Art. 5
    Numarul de exemplare
    Prezentul memorandum este redactat in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 6
    Intrarea in vigoare
    Prezentul memorandum va intra in vigoare la data semnarii lui de catre ambele parti. Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este eligibila pentru Finantare gratuita.
    Anexele reprezinta parte integranta a prezentului memorandum.
    Semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999.

                            Pentru Beneficiar,
                               Petre Roman,
                             ministru de stat,
                       ministrul afacerilor externe,
                    coordonator national al asistentei

                             Pentru Comunitate,
                              Fokion Fotiadis,
               seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania

    Anexa nr. 1: Acordul-cadru (anexele A si B)
    Anexa nr. 2: Dispozitii speciale (Anexa C)
    Anexa nr. 3: Informare si publicitate pentru programele PHARE, ISPA si SAPARD ale Uniunii Europene

    ANEXA 1 (A si B)

                             ACORD-CADRU

    Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, de cealalta parte, si impreuna denumite parti contractante,
    avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene, modificat prin Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
    avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
    au convenit dupa cum urmeaza:

    Art. 1
    Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in regulamentul mentionat mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va fi convenit intre partile contractante, denumit in continuare Memorandum de finantare, pentru care este oferit un model in anexa nr. 2(C).
    Romania ia toate masurile necesare pentru a asigura executarea corespunzatoare a tuturor masurilor.
    Art. 2
    Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca fiind incluse in fiecare Memorandum de finantare.
    Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale, dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
    Art. 3
    Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord, Comisia va fi reprezentata de delegatia sa, imediat ce aceasta este infiintata in Bucuresti, care se va asigura, din partea Comisiei, ca masura este executata in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
    Art. 4
    Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri catre o terta parte, stat sau agentie.
    In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi mentionati in acordul ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte, stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
    Art. 5
    Orice disputa legata de acest acord, care nu poate fi rezolvata prin consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj mentionata in anexa B.
    Art. 6
    Acest acord este intocmit in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 7
    Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
    La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata inca in curs de executie va fi adusa la indeplinire conform termenilor Memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin prezentul acord.
    Art. 8
    Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor cooperari convenite intre partile contractante care prin natura lor nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
    Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
    Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.

                              Eugen Dijmarescu,
                              ministru de stat
                                  ROMANIA

                              Frans Adriessen,
                     vicepresedinte al Comisiei Europene
                                COMUNITATEA

    ANEXA A

                             CONDITII GENERALE
privind memorandumurile de finantare

    In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor la Guvernul Romaniei.

    TITLUL I
    Finantarea proiectelor

    Art. 1
    Obligatia comunitatii
    Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza Finantarea gratuita a CEE, a carei valoare este mentionata in Memorandumul de finantare, va determina limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
    Orice cheltuieli ce depasesc Finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de Beneficiar.
    Art. 2
    Disponibilitatea asistentei nerambursabile a CEE
    Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri, Finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri, conform celor prevazute in Memorandumul de finantare.
    Art. 3
    Cheltuirea
    Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui Memorandum de finantare numai daca sunt incheiate inainte de data de expirare a Memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc intr-o perioada de maximum 12 luni de la data expirarii Memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie aprobata de Comisie.
    In cadrul limitei stabilite pentru Finantarea gratuita a CEE, cererile pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in Memorandumul de finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
    Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative necesare.
    Pentru partea de program implementata de Beneficiar Autoritatea de implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data de expirare a Memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului. Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu conditia ca intreaga Finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
    In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in conditiile in care Memorandumul de finantare nu poate prevedea altfel, o prima transa de plata care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului, in aceleasi conditii mentionate la paragraful 2 de mai sus.

    TITLUL II
    Achizitionarea

    Art. 4
    Generalitati
    Procedura de urmat pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de cooperare tehnica va fi mentionata in Memorandumul de finantare, urmand principiile de mai jos.
    Art. 5
    Conditii de participare
    1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, iar pentru statele beneficiare, in jurnalul oficial corespunzator.
    2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile PHARE.
    Art. 6
    Derogarea de la procedurile standard
    Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este justificata pe baza naturii, a importantei reduse sau a unor caracteristici particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua stagii, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze in mod exceptional:
    - acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
    - incheierea contractelor prin acord direct;
    - realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
    O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in Memorandumul de finantare.
    Art. 7
    Acordarea contractelor de lucrari si livrari
    Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din punct de vedere al calificarilor si al garantiilor oferite de licitatori, al costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie a lucrarilor sau a livrarilor, al costului lor de utilizare si al valorii tehnice.
    Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene cat mai repede posibil.
    Art. 8
    Contractele de cooperare tehnica
    1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica vor fi incheiate dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
    2. Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in Memorandumul de finantare.
    3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, a experientei si a independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru proiectul in chestiune.
    4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
    5. Cand exista recurs la o procedura de licitare, contractul va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.

    TITLUL III
    Acordarea de facilitati

    Art. 9
    Privilegii generale
    Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si membrilor familiei acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati in statul Beneficiarului, in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de cooperare tehnica.
    Art. 10
    Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
    In cazul contractelor de lucrari, de livrari sau de servicii, persoanele fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea invitatiei de participare la licitatie si va servi personalului necesar in vederea efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor, si va expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
    Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de lucrari, livrari sau servicii finantate de Comunitate si membrilor apropiati ai familiei lui sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura contractului.
    Art. 11
    Importul si reexportul de echipament
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile, regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
    Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au executat contracte de lucrari, livrari sau servicii permisele necesare pentru reexportul echipamentului mentionat.
    Art. 12
    Controlul importurilor si al schimburilor valutare
    Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare, fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia si fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
    Art. 13
    Impozitare si vama
    1. Plata impozitelor, a taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi finantata din Finantarea gratuita a CEE.
    2. Importurile in baza contractelor de livrari incheiate de autoritatile Beneficiarului si finantate din Finantarea gratuita a CEE vor putea intra in statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe de import, impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
    Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in contract, si pentru folosinta imediata conform cerintelor pentru implementarea normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea ce priveste stabilirea taxelor vamale, a platilor sau a impozitelor mentionate mai sus.
    3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau romanesti, finantate din Finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista sau urmeaza sa fie instituite.
    4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica finantate din Finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
    5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre persoanele, fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele achizitionate local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
    6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa cum se prevede in art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala a Beneficiarului in ceea ce priveste echipamentul respectiv.

    TITLUL IV
    Executarea contractelor

    Art. 14
    Originea livrarilor
    Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor trebuie sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Art. 15
    Proceduri de efectuare a platilor
    1. Pentru contractele finantate din Finantarea gratuita a CEE documentele de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in Unitati Europene de Cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului ori in valuta statului in care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta statului in care sunt produse livrarile.
    2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza vor fi efectuate, in mod corespunzator, in valuta prevazuta in contract, pe baza ratei de schimb a ECU din ziua precedenta efectuarii platii.
    3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura executia platilor in cel mai scurt timp posibil.

    TITLUL V
    Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar

    Art. 16
    Inspectie si evaluare
    1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau reprezentantii corespunzator autorizati pentru a aduce la indeplinire orice misiune tehnica, financiara sau de audit pe care o considera necesara pentru a urmari executia masurii. In orice caz Comisia va comunica in avans autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
    Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care vor fi solicitate de Comisie si va lua toate masurile pentru a facilita munca persoanelor imputernicite sa aduca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
    2. Beneficiarul:
    a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru identificarea lucrarilor, a livrarilor sau a serviciilor finantate in baza Memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
    b) va asigura ca agentii sau reprezentantii mai sus mentionati ai Comisiei sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile relevante privitoare la cele finantate in baza Memorandumului de finantare si va asista Curtea de Conturi a Comunitatii Europene in executarea evaluarii contabile privind utilizarea Finantarii gratuite a CEE.
    Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
    Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor cu prevederile Memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate Comisiei.
    Art. 17
    Urmarea masurilor
    Ca urmare a executarii masurii Comisia poate solicita orice explicatie si, atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi orientari in ceea ce priveste masura care sa fie considerata mai bine adaptata obiectivelor avute in vedere.
    Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in Memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii, si asupra completarii acesteia dupa incheiere.
    Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ulterioare, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara despre data inchiderii oficiale a programului.

    TITLUL VI
    Prevederi generale si finale

    Art. 18
    Consultari - dispute
    1. Orice problema legata de executarea sau interpretarea Memorandumului de finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un amendament la Memorandumul de finantare.
    2. In situatia in care se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in Memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu a fost subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea suspenda finantarea masurii, dupa consultarea cu Beneficiarul.
    3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii. Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un schimb de scrisori.
    Art. 19
    Anunt - adrese
    Orice anunt si orice acord intre parti prevazute aici trebuie sa aiba forma unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii. Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax, comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile, cu conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in Memorandumul de finantare.

    ANEXA B

                               ARBITRAJ

    Orice disputa intre partile contractante, rezultand din Acordul-cadru sau din Memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale referitoare la Memorandumul de finantare va fi supusa arbitrarii de catre un Tribunal de arbitraj, dupa cum urmeaza:
    Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de alta parte.
    Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
    - un arbitru va fi numit de Beneficiar;
    - al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
    - al treilea arbitru, denumit in continuare conducator, va fi numit prin acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
    Daca nici una dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi numit de conducator.
    Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea toate puterile si indatoririle arbitrului initial.

    ANEXA 2(C)

                            CONDITII GENERALE

    1. Obiective, descriere si conditionalitate
    1.1. Obiectivele generale ale Programului PHARE de cooperare transfrontaliera (CBC) dintre Romania si Bulgaria sunt:
    - promovarea bunei vecinatati si a stabilitatii in regiunile de frontiera ale tarilor din Europa Centrala si de Est prin finantarea de proiecte ce vor aduce beneficii concrete regiunilor si comunitatilor de pe ambele parti ale frontierei;
    - promovarea cooperarii intre regiunile de frontiera din ambele tari, in scopul sprijinirii acestor regiuni pentru a trece peste problemele specifice de dezvoltare care pot aparea, inter alia, din locul pe care il ocupa in economiile nationale, in interesul comunitatilor locale si intr-o maniera compatibila cu protectia mediului;
    - promovarea crearii si dezvoltarii viitoare a retelelor de cooperare in fiecare parte a frontierei si stabilirea unor legaturi intre acestea si retelele vaste ale Comunitatii.
    1.2. Obiectivele specifice si rezultatele programului se reflecta in urmatoarele domenii prioritare:
    - imbunatatirea infrastructurii existente in domeniile energetic si de transporturi, urmarindu-se completarea dezvoltarii retelelor transeuropene in conformitate cu orientarile adoptate de Comisia Europeana (subprogramul 1), pe baza de propuneri de proiecte privind:
    - Sectorul energetic - imbunatatirea relatiilor transfrontaliere intre cele doua tari prin asigurarea aprovizionarii continue cu gaz natural;
    - Sectorul transporturilor - imbunatatiri ale Coridorului paneuropean IV (Dresda/Nurnberg - Constanta/Salonic/Istanbul) si IX (Marea Baltica - Marea Egee, pe sectorul Bucuresti/Dimitrovgrad);
    - promovarea protectiei mediului inconjurator prin stabilirea unui sistem comun de monitorizare a aerului de-a lungul Dunarii si prin armonizarea legislatiei din domeniu a celor doua tari conform standardelor CE (subprogramul 2);
    - identificarea proiectelor viitoare in sectorul dezvoltarii regionale, in scopul finantarii viitoare prin programele PHARE CBC sau alte fonduri ale CE (subprogramul 3).
    Prioritatea 01: Proiecte in domeniile energetic si transporturi, in cadrul retelelor transeuropene
    Proiectele RO9911.01.01 si BG9916.01.01 - Modernizarea echipamentului de frontiera al Statiei de masurare a gazelor Negru Voda (Romania) si Kardam (Bulgaria) de pe conducta de gaze Romania - Bulgaria
    1. Proiectul comun propus (Modernizarea echipamentului de frontiera Negru Voda la traversarea de catre conducta de gaz a frontierei comune) este format din doua proiecte "in oglinda". Finantarea este justificata in aceasta privinta prin principalul obiectiv, cel de aducere a infrastructurii de tranzit a gazelor in ambele parti ale frontierei la standardele internationale si conform directivei CE, ceea ce va fi in beneficiul dezvoltarii retelelor de gaze transeuropene.
    2. Aranjamentele de securitate la granita, in special pentru constructii in zona restrictionata, vor fi specificate in documentele de licitatie.
    3. Romgaz si Bulgargaz vor furniza toate informatiile necesare si echipamentul de inspectie pentru consultantul insarcinat cu definitivarea designului.
    4. Datorita faptului ca proiectul este format din doua parti "oglinda" in Romania si Bulgaria, vor avea loc proceduri de licitare comune cu costuri separate, iar fiecare tara va incheia propriul sau contract.
    Proiectul RO9911.01.02 - Reabilitarea suprastructurii de cale ferata si Continuarea lucrarilor de siguranta ale infrastructurii la podul Giurgiu - Ruse
    1. Proiectul consta in suprastructura de cale ferata si lucrari de reabilitare ale infrastructurii de cale ferata/sosea ale podului Giurgiu - Ruse peste Dunare, deoarece o deteriorare viitoare a podului ar afecta serios traficul international intre Romania si Bulgaria si, in general, retelele de transport din aceasta zona.
    2. Activitatile intreprinse vor sustine constructia si modernizarea coridoarelor de transport paneuropene IV si IX si integrarea lor viitoare in retelele de transport Transeuropene ale UE, conform cerintelor Regulamentului Comisiei (EC) nr. 2760/98, art. 5.1 (e).
    3. Acest proiect (reabilitarea suprastructurii podului de cale ferata si consolidarea cursului raului) este un proiect "in oglinda" de lucrari al partii de pod din Bulgaria, finantat prin Programul PHARE multitara si este de facilitare a tranzitului completat de reabilitarea aflata in derulare a pilelor si de lucrarile de intretinere a cursului raului in zona romana, finantate prin programele PHARE 1995 multitara de facilitare a tranzitului (reabilitarea culeelor si a pilelor si intretinerea raului - faza 1 ) si 1997 (reabilitarea culeelor si a pilelor si intretinerea raului - faza 2).
    4. Se considera, de asemenea, a fi complementar cu imbunatatirea viitoare a garii din Ruse, proiect pentru Bulgaria, propunerea spre finantare pe urmatorii ani ca prioritate pe termen mediu, in cadrul Programului PHARE CBC.
    Proiectul BG9916.01.02 - Construirea unui adapost de iarna pentru trecerea fluviului Dunarea pe timp de iarna (primul nivel)
    1. Datorita primului nivel al constructiei amplasamentului, 22 de nave cu marimea 12/71 m si cu un tonaj de maximum 900 t vor avea posibilitatea sa stationeze peste iarna in acest loc, comparativ cu capacitatea actuala de 10 vase.
    2. Proiectul include constructia partiala a unui zid gravitational vertical de chei cu infrastructura aditionala: sistem de furnizare a apei si drenare, aparataj electric de conexiune in cabina si un sistem de iluminare a amplasamentului.
    3. Constructia adapostului de iarna va aduce urmatoarele beneficii Bulgariei si Romaniei:
    - cresterea sigurantei la intrarea in portul Ruse si la intrarea in terminalul de incarcare din punctul de vedere al gabaritului navelor, care permit navigarea din Dunare direct in adapostul de iarna;
    - reducerea numarului de cazuri de urgenta privind vasele fluviale in ambele tari;
    - dezvoltarea infrastructurii de comunicatie din regiune;
    - imbunatatirea calitatii apei si a microclimatului din zona.
    4. Principalul impact transfrontalier:
    - cresterea sigurantei de navigatie pe fluviul Dunarea;
    - impactul pozitiv asupra mediului inconjurator si asupra climei;
    - scaderea numarului de someri in regiunea Ruse.
    Prioritatea 02: Proiecte de protectie a mediului inconjurator
    Proiectele RO9911.02.01 si BG9916.02.01 - Sistemul de monitorizare comuna a calitatii aerului in orasele de frontiera romanesti/bulgaresti din Dunarea de Jos
    1. Activitatile intreprinse vor fi in spiritul cerintelor Regulamentului Comisiei (EC) nr. 2.760/98, art. 5.1 c), care se refera la necesitatea de management al mediului inconjurator si de prevenire a poluarii, ce se ocupa cu problemele exacerbate de apropierea de granitele externe.
    2. Ambele tari trebuie sa ia in considerare rezultatele furnizate de evaluarea unui expert independent, in scopul stabilirii unor proceduri comune de management al sistemului de monitorizare comuna. Comisia Europeana va fi de acord sa asigure echipamentul necesar doar dupa stabilirea procedurilor mentionate mai sus.
    3. Un program de control al poluarii aerului este pe cale sa fie aprobat de ambele ministere si consta intr-un sir de actiuni care sa asigure standardele de calitate a aerului.
    4. Datorita faptului ca proiectul este format din doua parti "oglinda" in Romania si Bulgaria, vor avea loc proceduri de licitare comune cu costuri separate, iar fiecare tara va incheia propriul sau contract.
    Prioritatea 03: Planul de Dezvoltare Regionala
    Proiectul BG9916.03.01: Pregatirea Planului de dezvoltare a cooperarii
    Acest proiect consta in pregatirea unui plan de cooperare transfrontaliera care va evalua infrastructura locala si regionala existenta (mediul inconjurator, facilitati de comunicare si alte utilitati), potentialul de dezvoltare economica, cooperare culturala si in domeniul afacerilor in regiunile de frontiera din ambele tari. Importanta planului de cooperare trebuie vazuta prin prisma amandurora ca un proces care va imbunatati capacitatea regiunii in termenii dezvoltarii regionale si a unui output final sub forma unui document care va identifica prioritatile si masurile pentru dezvoltarea regiunii de frontiera si va include un plan de actiune care identifica un numar de proiecte indicative pentru ambele tari.
    Proiectul 03.01 va finanta actiuni pentru ambele tari. Se intentioneaza ca in cadrul Programului PHARE 2000 CBC Romania sa constituie din surse proprii un fond echivalent.
    2. Buget

    Romania:

    Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
    A - Investitia
    B - Dezvoltare institutionala
    C - Total PHARE CBC 1999
_______________________________________________________________________________
Nr.                                 PHARE CBC 1999
art.         Romania - Alocare      -------------- Beneficiar  IFI Alte  Total
                                     A    B    C                   surse
_______________________________________________________________________________
RO9911.01    Subprogramul 1:        3,8   -   3,8     0,91      -    0    4,71
             proiecte in domeniile
             energetic si
             transporturi, in
             cadrul celor zece
RO9911.01.01 Modernizarea           1,52  -   1,52    0,15      -         1,67
             echipamentului la
             frontiera Negru Voda
             si Kardam in locul
             in care conducta de
             gaze traverseaza
             frontiera comuna
RO9911.01.02 Reabilitarea           2,28      2,28    0,76                3,04
             suprastructurii
             podului/caii ferate
             Giurgiu - Ruse si
             continuarea
             lucrarilor de
             siguranta a
             infrastructurii
RO9911.02    Subprogramul 02:       1,2   0   1,2     0,5       -    0    1,7
             Proiecte de protejare
             a mediului
             inconjurator
RO9911.02.01 Sistemul de            1,2   0   1,2     0,50      -         1,7
             monitorizare comuna a
             calitatii aerului in
             orasele de la
             frontiera
             romano-bulgara pe
             Dunarea de Jos
             Subprogramul 03:       0     0   0       0         0    0    0
             Planuri de dezvoltare
             regionala
             Pregatirea planului    0     -           -                   0
             de dezvoltare a
             cooperarii
_______________________________________________________________________________
             TOTAL:                 5     0   5       1,41      0    0    6,41
_______________________________________________________________________________

    Bulgaria:

    Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
    A - Investitia
    B - Dezvoltare institutionala
    C - Total PHARE CBC 1999
_______________________________________________________________________________
Nr.                                 PHARE CBC 1999
art.         Romania - Alocare      -------------- Beneficiar  IFI Alte  Total
                                     A    B    C                   surse
_______________________________________________________________________________
BG9916.01    Subprogramul 1:        3,2   -   3,2     0,52      -    0    3,72
             proiecte in domeniile
             energetic si
             transporturi, in
             cadrul celor zece
BG9916.01.01 Modernizarea           1,6   -   1,6     0,20      -         1,8
             echipamentului la
             frontiera Negru Voda
             si Kardam in locul
             in care conducta de
             gaze traverseaza
             frontiera comuna
BG9916.01.02 Construirea unui       1,6       1,6     0,32           0    1,92
             adapost de iarna
             pe Dunare
BG9916.02    Subprogramul 02:       1,2   0   1,2     0,09      -    0    1,29
             Proiecte de protejare
             a mediului
             inconjurator
BG9916.02.01 Sistemul de            1,2   0   1,2     0,09      -         1,29
             monitorizare comuna
             a calitatii aerului
             in orasele de la
             frontiera
             romano-bulgara pe
             Dunarea de Jos
BG9916.03    Subprogramul 03:       0,6   0   0,6     0         0    0    0,6
             Planuri de dezvoltare
             regionala
BG9916.03.01 Pregatirea planului    0,6   -   0,6     -                   0,6
             de dezvoltare a
             cooperarii
_______________________________________________________________________________
             TOTAL:                 5     0   5       0,61      0    0    5,61
_______________________________________________________________________________

    3. Aranjamente de implementare
    3.1. Comitetul mixt de monitorizare si programare
    Un comitet mixt de cooperare (CMC) a fost infiintat pornindu-se de la cerintele din Regulamentul Comisiei nr. 2.760/98, art. 7(1).
    Copresedintii CMC sunt la nivel de:
    - secretar de stat/Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului din Romania;
    - ministru adjunct/Ministerul Lucrarilor Publice si Dezvoltarii Regionale din Bulgaria.
    Copresedintii stabilesc componenta delegatiilor lor la CMC, la nivel central si local al administratiei publice, si pot infiinta grupuri de lucru pe domenii, formate din reprezentanti ai autoritatilor locale si experti din ministerele si alte institutii implicate. Aceste grupuri de lucru vor revedea toate detaliile privind progresul fiecarui proiect, facand recomandari pe aspecte de management si evaluare, vor raporta catre CMC.
    Reprezentantii Comisiei Europene vor participa la intalnirile CMC in calitate de membri. Ei vor examina conformitatea cu regulile UE, cu cerintele proiectelor si masurilor propuse si ale aranjamentelor de implementare, avand in vedere complementaritatea propunerilor de proiecte privind componenta PHARE CBC cu Bulgaria.
    Intrunirile obisnuite ale CMC se vor tine la fiecare 6 luni pentru analizarea programului, in fiecare dintre tarile avute in vedere, pentru a evalua progresul inregistrat in directia atingerii obiectivelor stabilite. Intrunirile extraordinare pot fi necesare in perioada de pregatire a programelor si a propunerilor financiare anuale sau in cazul unor situatii speciale privind implementarea. Asemenea intruniri pot avea loc oricand, cu acordul copresedintilor sau al Comisiei. Intrunirile extraordinare organizate la cererea Comisiei vor fi tinute la Bruxelles.
    Pregatirea rapoartelor, a agendei si a minutelor reuniunilor CMC va fi realizat de copresedinti si de serviciile acestora.
    In particular, prin consens, CMC trebuie:
    - sa isi expuna opinia cu privire la prioritatile, obiectivele si masurile propuse privind CBC, care vor fi incluse in Documentul comun de programare;
    - sa aprobe selectarea anuala finala a propunerilor de proiecte;
    - sa primeasca rapoartele privind progresul inregistrat, analizele si evaluarile programelor deja aprobate si ale partilor lor componente;
    - sa initieze si sa sustina activitati ce pot promova masurile CBC si care fac mai eficiente programele CBC prezente si viitoare.
    3.2. Romania
    Programul va fi gestionat in conformitate cu procedurile Sistemului de implementare descentralizat PHARE (SID). Coordonatorul national al asistentei (CNA) va avea responsabilitatea asupra problemelor de ansamblu in ceea ce priveste programarea, monitorizarea si implementarea programelor PHARE.
    Fondul National (FN) din cadrul Ministerului Finantelor, condus de Responsabilul national cu autorizarea platilor (RNA), va superviza gestionarea financiara a programului si va avea intreaga responsabilitate privind toate aspectele legate de controlul financiar si de raportarea catre CE. Autoritatea Nationala de Control Financiar va asigura efectuarea unui control financiar adecvat privind implementarea programului.
    Comisia va transfera fonduri catre FN in conformitate cu Memorandumul de intelegere incheiat intre Comisie si Guvernul Romaniei. Fondurile vor fi transferate la solicitarea responsabilului national cu autorizarea platilor (RNA). Dupa semnarea Memorandumului de finantare si a aranjamentelor de finantare dintre Fondul National si agentiile de implementare, o suma de pana la 20% din valoarea fondurilor va fi transferata la Fondul National. Prevederile art. 2 si 13 din Memorandumul de intelegere, privind Fondul National, trebuie indeplinite. In plus, RNA trebuie sa trimita Comisiei numirea responsabilului cu autorizarea platilor (RAP) si o descriere a sistemului legat de fluxul tranzactional dintre Fondul National si agentiile de implementare (AI).
    Se vor face patru alimentari ale fondului de pana la 20% din valoarea fondurilor gestionate local sau de pana la o valoare egala cu cea a bugetului, in varianta care presupune cea mai mica suma. Prima alimentare se va face cand platile efectuate de catre AI insumeaza 10% din buget. A doua alimentare poate fi solicitata atunci cand platile efectuate insumeaza 30% din bugetul total in vigoare. A treia alimentare se va face atunci cand suma platilor efectuate va atinge punctul de 50%, iar cea de-a patra alimentare si ultima, atunci cand suma platita reprezinta 70% din bugetul total. Daca totalul fondurilor depozitate la FN si la AI depaseste 10% din bugetul total de contractare in vigoare, nu sunt admise cereri de alimentare decat cu aprobarea prealabila a Comisiei. In mod exceptional, Responsabilul national cu autorizarea finantarii PHARE (NAO) poate solicita in avans o suma mai mare de 20%, in conformitate cu procedurile prevazute in Memorandumul de intelegere mentionat anterior.
    Agentia de implementare a Programului pentru partea romana este Oficiul de Plati si Contractare PHARE (OPCP) din cadrul Ministerului Finantelor. Autoritatea de implementare care va actiona in calitate de coordonator al Programului este Agentia Nationala de Dezvoltare Regionala (ANDR).
    Fondul National va transfera fonduri catre Agentia de implementare conform acordurilor de finantare semnate intre FN si agentiile de implementare. Acordul de finantare va fi andosat in prealabil de catre Comisia Europeana. In cazul in care FN este el insusi agentul de plata pentru AI, nu se vor face transferuri de fonduri din cadrul FN catre AI. AI va fi condusa de un responsabil cu autorizarea platilor (RAP), numit de responsabilul national cu autorizarea platilor (RNA), dupa consultari cu coordonatorul national al asistentei (CNA). RNA va fi responsabil de toate operatiunile efectuate de AI.
    Fondul National va deschide la Banca Nationala a Romaniei sau la alta banca, convenita in prealabil cu Comisia, un cont in euro, purtator de dobanda, pe care il va gestiona intr-un sistem contabil separat. Valoarea dobanzii va fi raportata Comisiei. Dobanda poate fi reinvestita in program, pe baza unei cereri inaintate de RNA si aprobata de Comisie. Aceleasi proceduri se vor aplica si in cazul oricaror alte fonduri transferate de la FN catre AI.
    Responsabilul national cu autorizarea platilor (RNA) si responsabilul cu autorizarea platilor (RAP) vor asigura pregatirea tuturor contractelor in conformitate cu procedurile stabilite de Manualul SID si cu prevederile de la 6.4.
    Toate contractele trebuie incheiate pana la 31 decembrie 2001.
    Toate platile trebuie efectuate pana la 31 decembrie 2002, cu exceptia proiectului RO9911.01.02 - Reabilitarea podului Giurgiu/Ruse, pentru care data limita de efectuare a platilor este 31 decembrie 2003.
    Orice fonduri nefolosite pana la datele mentionate mai sus vor fi rambursate Comisiei.
    Pentru acele contracte pentru care fondurile retinute pe o perioada de garantie ce depaseste perioada de efectuare a platilor, toate fondurile legate de aceste contracte, asa cum au fost calculate de RNA si stabilite de Comisie, vor fi platite catre AI inaintea inchiderii oficiale a programului. AI isi va asuma intreaga responsabilitate privind depozitarea fondurilor pana la efectuarea ultimelor plati si va urmari ca fondurile respective sa fie utilizate pentru efectuarea platilor legate de clauzele de retinere. AI va fi responsabila cu indeplinirea obligatiilor contractorilor prevazute in clauzele privind retinerile de bani. Dobanzile provenite din depozitarea fondurilor vor fi transferate catre Comisie dupa efectuarea platii finale catre contractori. Fondurile ramase dupa efectuarea ultimei plati catre contractori vor fi rambursate Comisiei. RNA va informa anual Comisia privind utilizarea fondurilor depuse in conturi garantate, asupra platilor facute si dobanzilor inregistrate.
    AI (OPCP) va avea responsabilitatea privind aspectele generale ale implementarii Programului, inclusiv: aprobarea termenilor de referinta, a documentelor de licitatie, criteriilor de evaluare, evaluarea ofertelor, semnarea contractelor, autorizarea si plata facturilor. OPCP va colabora cu ANDR, ce a fost nominalizat de catre Guvernul Romaniei drept coordonator national pentru programele CBC, cu institutiile beneficiare prezentate mai jos, in redactarea termenilor de referinta, a documentelor de licitatie, criteriilor de evaluare, in evaluarea ofertelor, negocierea contractelor, emiterea facturilor etc. Pentru contractele de lucrari desfasurate sub regulile FIDIC, va actiona in calitate de angajator un oficial numit de Beneficiarul proiectului, toate facturile necesitand certificarea de catre un inginer independent angajat in cadrul Programului.
    Institutiile beneficiare ale proiectului raporteaza lunar catre Agentia de implementare CBC, transmitand un exemplar al raportului Delegatiei CE, care va cuprinde programarea angajamentelor financiare si platilor efectuate si suficiente detalii care sa permita evaluarea progresului inregistrat si ceea ce mai ramane de realizat.
    Institutiile beneficiare sunt:
    - Departamentul de dezvoltare din cadrul Companiei Nationale a Gazului - Romgaz si Ministerul Industriei si Comertului (Proiectul RO9911.01.01). Romgaz va infiinta o echipa de lucru cu experti permanenti.
    - Ministerul Transporturilor si CFR - S.A. (Proiectul RO9911.01.02). Va fi formata o echipa de experti permanenti in cadrul companiei nationale.
    - Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului (Proiectul RO9911.02.01). Ministerul va forma o echipa de experti permanenti.
    - Agentia Nationala de Dezvoltare Regionala (Proiectul BG9916.03.01).
    3.3. Bulgaria
    Programul va fi gestionat in conformitate cu procedurile Sistemului de implementare descentralizat, PHARE (SID). Coordonatorul national al asistentei (CNA) va avea responsabilitatea asupra problemelor de ansamblu in ceea ce priveste programarea, monitorizarea si implementarea programelor PHARE.
    Fondul National (FN) din cadrul Ministerului Finantelor, condus de Responsabilul national cu autorizarea platilor (RNA) va superviza gestionarea financiara a Programului, si va avea intreaga responsabilitate privind toate aspectele legate de controlul financiar si de raportarea catre CE. Autoritatea Nationala de Control Financiar va asigura efectuarea unui control financiar adecvat privind implementarea Programului.
    Comisia va transfera fonduri catre Fondul National in conformitate cu Memorandumul de intelegere incheiat intre Comisie si Guvernul Bulgariei. Fondurile vor fi transferate la solicitarea Responsabilului national cu autorizarea platilor (RNA). Dupa semnarea Memorandumului de finantare si a aranjamentelor de finantare intre Fondul National si agentiile de implementare, o suma de pana la 20% din valoarea fondurilor va fi transferata la Fondul National. Prevederile art. 2 si 13 din Memorandumul de intelegere, privind Fondul national, trebuie indeplinite. Mai mult chiar, NAO trebuie sa trimita Comisiei numirea responsabilului cu autorizarea platilor (RAP) si o descriere a sistemului legat de fluxul tranzactional dintre Fondul National si agentiile de implementare (AI). Se vor face patru alimentari ale fondului de pana la 20% din valoarea fondurilor gestionate local sau de pana la o valoare egala cu cea a bugetului, in varianta care presupune cea mai mica suma. Prima alimentare se va face cand platile efectuate de catre AI insumeaza 10% din buget. A doua alimentare poate fi solicitata atunci cand platile efectuate insumeaza 30% din bugetul total in vigoare. A treia alimentare se va face atunci cand suma platilor efectuate va atinge punctul de 50%, iar cea de a patra alimentare si ultima, atunci cand suma platita reprezinta 70% din bugetul total. Daca totalul fondurilor depozitate la Fondul National si la AI depaseste 10% din bugetul total de contractare in vigoare, nu sunt admise cereri de alimentare decat cu aprobarea prealabila a Comisiei. In mod exceptional, Responsabilul national cu autorizarea platilor (RNA) poate solicita in avans o suma mai mare de 20%, in conformitate cu procedurile prevazute in Memorandumul de intelegere mentionat anterior.
    Agentia de implementare (AI) a Programului este Ministerul Dezvoltarii Regionale si Lucrarilor Publice.
    Fondul National va deschide la Banca Nationala a Romaniei sau la alta banca, convenita in prealabil cu Comisia, un cont in euro, purtator de dobanda, pe care il va gestiona intr-un sistem contabil separat. Valoarea dobanzii va fi raportata Comisiei. Dobanda poate fi reinvestita in Program, pe baza unei cereri inaintate de NAO si aprobata de Comisie. Aceleasi proceduri se vor aplica si in cazul oricaror alte fonduri transferate de la FN catre AI.
    Responsabilul national cu autorizarea platilor (RNA) si responsabilul cu autorizarea platilor (RAP) vor asigura pregatirea tuturor contractelor in conformitate cu procedurile stabilite de Manualul SID si cu prevederile de la 6.4.
    Toate contractele trebuie incheiate pana la 31 decembrie 2001.
    Toate platile trebuie efectuate pana la 31 decembrie 2002.
    Orice fonduri nefolosite pana la datele mai sus mentionate vor fi rambursate Comisiei.
    Pentru acele contracte pentru care fondurile retinute pe o perioada de garantie ce depaseste perioada de efectuare a platilor, toate fondurile legate de aceste contracte, asa cum au fost calculate de RNA si stabilite de Comisie, vor fi platite catre AI inaintea inchiderii oficiale a programului. AI isi va asuma intreaga responsabilitate privind depozitarea fondurilor pana la efectuarea ultimelor plati si va urmari ca fondurile respective sa fie utilizate pentru efectuarea platilor legate de clauzele de retinere. AI va fi responsabila cu indeplinirea obligatiilor contractorilor prevazute in clauzele privind retinerile de bani. Dobanzile provenite din depozitarea fondurilor vor fi transferate catre Comisie dupa efectuarea platii finale catre contractori. Fondurile ramase dupa efectuarea ultimei plati catre contractori vor fi rambursate Comisiei. RNA va informa anual Comisia privind utilizarea fondurilor depuse in conturi garantate, asupra platilor facute si dobanzilor inregistrate.
    AI CBC va avea intreaga responsabilitate privind implementarea programului, inclusiv: aprobarea termenilor de referinta, a documentelor de licitatie, a criteriilor de evaluare, evaluarea ofertelor, semnarea contractelor, autorizarea si plata facturilor.
    Institutiile beneficiare relevante sunt responsabile fata de AI CBC pentru managementul operational al proiectelor: redactarea termenilor de referinta, a documentelor de licitatie, a criteriilor de evaluare, evaluarea ofertelor, contractelor, emiterea facturilor etc. Pentru contractele de lucrari desfasurate sub regulile FIDIC, va actiona in calitate de angajator un oficial numit de Beneficiarul proiectului, toate facturile necesitand certificarea de catre un inginer independent angajat in cadrul Programului.
    Institutiile beneficiare ale proiectului raporteaza lunar catre Agentia de implementare CBC, transmitand un exemplar al raportului Delegatiei CE, care va cuprinde programarea angajamentelor financiare si platilor efectuate, precum si suficiente detalii care sa permita evaluarea progresului inregistrat si ceea ce mai ramane de realizat.
    Institutiile beneficiare vor colabora direct cu Delegatia CE in toate aspectele legate de managementul operational al proiectelor.
    Acestea sunt:
    - Departamentul de Cercetare si Dezvoltare a Bulgargaz din cadrul Comitetului pentru Energie pentru modernizarea echipamentului de frontiera in zona conductei de gaz (Proiectul BG9916.01.01). Bulgargaz va forma o echipa de lucru cu personal suficient, cu 2 experti permanenti. Asistenta tehnica necesara echipei de lucru va fi asigurata si finantata de Program;
    - Departamentul pentru Programele si Proiectele de Aderare din cadrul Ministerului Mediului si Apelor pentru Sistemul de monitorizare a aerului (BG9916.02.01). In cadrul departamentului va fi infiintata o echipa de lucru cu 3 experti permanenti. Asistenta tehnica necesara echipei de lucru va fi asigurata si finantata de Program;
    - Centrul National pentru Dezvoltare Regionala si de Politica in Domeniul Locuintelor din cadrul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Lucrarilor Publice pentru proiectul de dezvoltare regionala (Proiectul BG9916.03.01). In cadrul Centrului va fi infiintata o echipa de lucru care va cuprinde 2 experti permanenti, si un comitet de supervizare a proiectului format din autoritati locale relevante. Asistenta tehnica necesara echipei de lucru va fi asigurata si finantata de Program.
    3.4. Conditii speciale:
    - Fiecare proiect de constructii va include o supervizare independenta adecvata a proiectelor;
    - Lucrarile vor fi incredintate unor contractori precalificati cu capacitate financiara relevanta si cu experienta tehnica si in FIDIC.
    4. Monitorizare si evaluare
    Se va infiinta un Comitet comun de monitorizare (CCM). Acesta va include RNA, CNA si reprezentanti ai Comisiei. CCM se va reuni cel putin o data pe an si va analiza toate programele PHARE in scopul evaluarii progresului inregistrat in atingerea obiectivelor stabilite prin Memorandumurile de finantare si prin Parteneriatul de aderare din fiecare tara beneficiara. CCM poate recomanda o schimbare a prioritatilor si/sau realocarea fondurilor PHARE.
    CCM va fi asistat de subcomitete de monitorizare (SCM), care vor include CNA, RAP al fiecarui Program CBC si serviciile din cadrul Comisiei. Comitetul mixt de cooperare (CMC) va actiona in calitate de SCM pentru Programul CBC. CMC va analiza in detaliu progresul inregistrat de fiecare program, inclusiv al componentelor si contractelor acestuia, pe baza rapoartelor periodice de monitorizare si evaluare, intocmite cu sprijinul consultantilor externi (in conformitate cu Manualul SID), si va inainta recomandari in ceea ce priveste conceptia si managementul programului, asigurand eficienta acestora. CMC va inainta catre CCM rapoarte detaliate asupra tuturor programelor CBC cu finantare PHARE.
    5. Audit si evaluare
    In cazul proiectelor implementate in cadrul programului national PHARE, Comisia poate dispune verificarea conturilor si operatiunilor Fondului National si, dupa caz, ale OPCP si ale agentiilor de implementare respective, activitate efectuata de catre un auditor independent, contractat de Comisie, fara prejudicierea responsabilitatilor Comisiei si ale Curtii de Conturi a Comunitatii Europene, asa cum se precizeaza in Conditiile generale ale Acordului-cadru semnat de guvernul fiecarei tari beneficiare.
    Serviciile Comisiei vor asigura desfasurarea unei evaluari ex-post dupa incheierea Programului.
    6. Transparenta/Publicitate
    Fiecare RAP va fi responsabil pentru masurile necesare ce trebuie luate pentru asigurarea unei publicitati adecvate tuturor activitatilor finantate de Program. Aceasta se va face in stransa legatura cu Delegatia Comisiei din tara beneficiara. Detalii suplimentare sunt prezentate in anexa nr. 3 "Informare si publicitate".
    7. Conditii speciale
    In cazul in care contractarile stabilite nu au putut fi realizate din motive imputabile Guvernului Romaniei si Guvernului Bulgariei, Comisia poate reanaliza Programul in vederea anularii partiale sau totale a acestuia si/sau sa realoce fondurile neutilizate in alte scopuri corespunzatoare obiectivelor Programului PHARE.
    Pe perioada programului similar anterior au fost infiintate deja structurile adecvate de implementare si management, dovedindu-se ca partile implicate sunt dornice sa coopereze in vederea atingerii obiectivelor propuse. Fiecare proiect aprobat de CMC va fi insotit de o scrisoare de angajament, care sa confirme existenta cofinantarii locale pentru beneficiari.

    ANEXA 3

                       INFORMARE SI PUBLICITATE
pentru programele PHARE, ISPA si SAPARD ale Uniunii Europene

    1. Scop si obiective
    Informatiile si activitatile de publicitate privind asistenta Uniunii Europene prin Programul PHARE sunt destinate cresterii gradului de constientizare a publicului si a transparentei actiunilor UE, precum si crearii unei imagini consistente privind activitatile respective in toate tarile beneficiare. Informarea si publicitatea privesc activitatile care primesc o contributie de la Programul PHARE al Uniunii Europene.
    2. Principii generale
    Fiecare RAP responsabil cu implementarea Memorandumurilor financiare, precum si a altor forme de asistenta va fi responsabil cu publicitatea la fata locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu Delegatia Comisiei Europene, care va fi informata asupra demersurilor facute in acest scop.
    Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile necesare unei aplicari efective a acestor prevederi, in colaborare cu Delegatia Comisiei Europene din tara respectiva. Informarea si masurile publicitare descrise mai jos se bazeaza pe prevederile reglementarilor si deciziilor ce se aplica fondurilor structurale. Acestea sunt:
    - art. 32 din Reglementarea Comisiei Europene nr. 4.253/88, amendata de Reglementarea Comisiei Europene nr. 2.082/93; Buletinul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 193/20 din 31 iulie 1993;
    - Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Buletinul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
    Informarea si masurile publicitare trebuie sa fie conforme cu prevederile reglementarilor si deciziilor mentionate mai sus. Ghidul informativ poate fi procurat de la autoritatile locale, regionale si nationale din cadrul delegatiilor Comisiei Europene din tarile beneficiare.
    3. Informarea si publicitatea privind programele PHARE
    Informarea si masurile publicitare vor face subiectul unui set de masuri coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente, in colaborare cu Delegatia Comisiei, pentru toata durata Memorandumului de finantare, si va privi atat programele, cat si alte forme de asistenta.
    Costul informarii si publicitatii privind proiectele individuale va fi suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
    In cazul implementarii programelor PHARE se vor aplica masurile mentionate la lit. a) si b):
    a) autoritatile competente din tara beneficiara trebuie sa publice continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai potrivita. Aceste documente trebuie distribuite corespunzator si trebuie tinute la dispozitia partilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea pe teritoriul tarii beneficiare a informatiilor si materialelor publicitare produse;
    b) informarea si masurile publicitare la fata locului trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    (i) pentru investitiile de infrastructura ce depasesc 1 milion ECU:
    - panouri ridicate la fata locului, instalate in concordanta cu prevederile reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2;
    - panouri informative pentru lucrarile de infrastructura, accesibile publicului, instalate conform prevederilor, reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 si in concordanta cu indicatiile tehnice din Ghidul informativ pus la dispozitie de Delegatia Comisiei Europene din tara beneficiara;
    (ii) in cazul investitiilor de productie, masuri pentru dezvoltarea potentialului local si alte masuri beneficiind de finantare PHARE, ISPA sau SAPARD:
    - masuri care sa constientizeze beneficiarii potentiali si opinia publica cu privire la asistenta PHARE, ISPA sau SAPARD in concordanta cu reglementarile de la paragraful 3b)(i);
    - masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de PHARE, ISPA sau SAPARD, sub forma unei indicatii in formularul care trebuie completat de acesti solicitanti, care sa indice faptul ca parte a acestui ajutor vine din partea UE, mai ales prin programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu reglementarile de mai sus.
    4. Transparenta asistentei UE in cercurile de afaceri, catre potentialii beneficiari si publicul larg
    4.1. Cercurile de afaceri
    Cercurile de afaceri trebuie implicate in cea mai mare masura in asistenta ce le priveste direct. Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre potentialii beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie sa cuprinda si indicatii privind procedurile administrative care trebuie urmate.
    4.2. Alti beneficiari potentiali
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri de formare, angajare sau dezvoltare a resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea dintre organismele de pregatire profesionala implicate in angajare, grupurile de afaceri, centrele de formare si organizatiile neguvernamentale.

    Formulare
    Formularele emise de autoritatile locale, nationale sau regionale privind anuntarea si solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru acest fel de asistenta vor trebui sa indice faptul ca UE si, in mod special, programele PHARE, ISPA sau SAPARD asigura aceste surse financiare. Notificarea de asistenta transmisa beneficiarilor trebuie sa mentioneze procentul sau volumul de asistenta finantat de programele amintite. In cazul in care astfel de documente poarta stema nationala sau regionala, trebuie sa poarte si un insemn al UE de aceeasi marime.
    4.3. Publicul larg
    Mass-media
    Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai potrivita, despre actiunile cofinantate de UE, PHARE, ISPA sau SAPARD in special. Contributia PHARE va fi reflectata corespunzator in aceasta informare.
    In acest context demararea operatiunilor (o data adoptate de Comisie) si fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor actiuni de publicitate, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio, televiziune). Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu Delegatia Comisiei din tara respectiva.
    Cele doua principii mentionate mai sus se aplica anunturilor, precum si comunicatelor de presa si comunicatelor publice.

    Actiuni informative
    Organizarea de actiuni informative, cum ar fi conferinte, seminarii, targuri si expozitii, in legatura cu implementarea operatiunilor partial finantate de programele PHARE, ISPA sau SAPARD, va urmari sa faca explicita participarea UE. In acest context se vor expune steagurile UE in camerele unde au loc intalniri si se pune emblema UE pe documente, in functie de situatie. Delegatia Comisiei din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la pregatirea si implementarea acestui tip de actiuni.

    Materiale informative
    Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri similare, finantate sau cofinantate de PHARE, ISPA sau SAPARD trebuie sa contina pe prima pagina o indicare clara a participarii UE, precum si simbolul UE, in cazul in care stema nationala sau regionala este folosita.
    In cazul in care aceste publicatii au o prefata, aceasta trebuie semnata atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si de delegatul Comisiei, in numele acesteia, pentru a demonstra clar participarea UE.
    Aceste publicatii trebuie sa se refere la organismele nationale si regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
    Principiile mentionate mai sus se aplica, de asemenea, si materialelor audiovizuale.
    5. Prevederile privind panouri, postere si placute permanente
    Tarile beneficiare vor asigura transparenta masurilor partial finantate de programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu urmatoarele masuri si informatii publicitare:

    Panouri
    Panourile cu informatii privind participarea UE la finantarea investitiei, ridicate la locul tuturor proiectelor cu participare UE, in proportie de 1 milion ECU sau mai mult. Chiar daca autoritatile locale sau regionale nu ridica un panou care sa mentioneze propria lor implicare, finantarea UE trebuie mentionata pe un panou special. Aceste panouri trebuie sa aiba o marime corespunzatoare anvergurii (tinand seama de marimea contributiei UE) si trebuie sa corespunda instructiunilor prevazute in Ghidul informativ ce se poate obtine de la delegatiile Comisiei Europene.
    Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrarii si in masura in care este posibil, aceste panouri vor fi inlocuite cu placute permanente, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ.

    Placute permanente
    Aceste placute vor trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg (centre de conferinte, aeroporturi, statii etc.). Placutele trebuie sa cuprinda pe langa simbolul UE si o mentiune privind programele PHARE, ISPA sau SAPARD si cofinantarea UE. In cazurile in care autoritatile locale, regionale sau nationale, precum si orice alt beneficiar monteaza un asemenea panou, placuta permanenta ori poster sau fac orice alt demers menit sa asigure informarea despre proiecte cu costuri mai mici de 1 milion ECU, trebuie indicata participarea UE.
    6. Prevederi finale
    Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot derula in orice situatie masuri suplimentare, daca se considera necesar. In aceste cazuri trebuie consultata si informata Delegatia Comisiei, astfel incat aceasta sa poata participa, daca considera necesar, la realizarea acestor masuri.
    Pentru a facilita implementarea acestor prevederi, Comisia, prin intermediul delegatiei din tara respectiva, va asigura asistenta tehnica sub forma indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar. Se va realiza un Ghid informativ, scris in limba tarii respective, care va contine indicatii detaliate referitoare la cerintele de design.



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 118/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 118 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu