Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 8 din 30 ianuarie 2003

pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul orizontal de pregatire a tarilor candidate pentru descentralizarea extinsa (EDIS) in managementul fondurilor de preaderare in Romania, semnat la Bucuresti la 23 octombrie 2002

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 63 din  1 februarie 2003


SmartCity3


    In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. I.4 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

    Art. 1
    Se ratifica Memorandumul de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul orizontal de pregatire a tarilor candidate pentru descentralizarea extinsa (EDIS) in managementul fondurilor de preaderare in Romania, semnat la Bucuresti la 23 octombrie 2002.
    Art. 2
    In cadrul contractelor incheiate cu contractorii locali in temeiul memorandumului de finantare platile pot fi efectuate si in moneda euro.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul afacerilor externe,
                         Mircea Geoana

                         Ministrul integrarii europene,
                         Hildegard Carola Puwak

                         p. Ministrul finantelor publice,
                         Gheorghe Gherghina,
                         secretar de stat

                         MEMORANDUM DE FINANTARE*)

    *) Traducere.

    Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte, si Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta parte,
    au convenit dupa cum urmeaza:

    Masura la care se face referire in art. 1 va fi executata si finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse in prezentul memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care masura la care se face referire in art. 1 va fi implementata este stabilit de Conditiile generale anexate la Acordul-cadru incheiat la 12 martie 1991 intre Comisie si Beneficiar si completate cu prevederile prezentului memorandum si cu Dispozitiile speciale anexate la acesta.
    Art. 1
    Natura si obiectul
    Ca parte a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui prin fonduri nerambursabile la finantarea urmatoarei masuri:
    Numarul programului: 2002/000-585
    Titlul: Program orizontal de pregatire a tarilor candidate pentru descentralizarea extinsa (EDIS)*1) in managementul fondurilor de preaderare in Romania
    Durata: pana la 31 iulie 2004
------------
    *1) EDIS - Extended Decentralised Implementation System = Sistem extins de implementare descentralizata.

    Art. 2
    Angajamentul Comunitatii
    Contributia financiara a Comunitatii a fost stabilita la nivelul maxim de 0,9 milioane euro, denumita in continuare finantare gratuita.
    Art. 3
    Durata si data de expirare
    Pentru prezenta masura finantarea gratuita este disponibila pentru contractare pana la data de 31 iulie 2004, facand obiectul prevederilor prezentului memorandum. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data. Fondurile ramase din finantarea gratuita, care nu au fost contractate pana la aceasta data, vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea platilor din cadrul finantarii gratuite este 31 iulie 2005. Toate platile trebuie sa fie efectuate pana la expirarea termenului limita pentru efectuarea platilor. Comisia poate totusi, in cazuri exceptionale, sa fie de acord cu o prelungire corespunzatoare a perioadei de contractare sau a perioadei de efectuare a platilor, daca aceasta este solicitata in timp util si justificata in mod adecvat de catre Beneficiar. Prezentul memorandum va expira la data la care expira perioada de efectuare a platilor din finantarea gratuita. Toate sumele care nu au fost utilizate vor fi returnate Comisiei.
    Art. 4
    Adrese
    Corespondenta referitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si titlul masurii, va fi adresata la:

    Pentru Comunitate:
    Delegatia Comisiei Europene in Romania
    Bd. Primaverii nr. 48A 71297 Bucuresti, Romania
    Telefon: (+40-21) 203 54 00
    Fax: (+40-21) 230 24 53

    Pentru Beneficiar:
    Ministerul Integrarii Europene
    Hildegard Carola Puwak
    Ministrul integrarii europene
    Str. Apolodor nr. 17, latura nord, sectorul 5 Bucuresti, Romania
    Telefon: (+40-21) 301 15 06
    Fax: (+40-21) 336 85 09

    Art. 5
    Numarul de exemplare
    Prezentul memorandum a fost intocmit in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 6
    Intrarea in vigoare
    Prezentul memorandum va intra in vigoare la data semnarii de catre ambele parti. Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este eligibila pentru finantarea gratuita.
    Anexele constituie parte integranta a prezentului memorandum.
    Semnat la Bucuresti la 23 octombrie 2002.

                              Pentru Beneficiar,
                              Hildegard Carola Puwak,
                              ministrul integrarii europene,
                              coordonatorul national al asistentei

                               Pentru Comunitate,
                               Jonathan Scheele,
                               seful Delegatiei Comisiei
                               Europene in Romania

    Anexe:
    1. Acordul-cadru (anexele A si B)
    2. Dispozitii speciale (anexa C)
    3. Informare si publicitate pentru programele PHARE, ISPA si SAPARD ale Comunitatilor Europene (anexa D)

    ANEXA 1 (A si B)

                             ACORD-CADRU

    Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, de cealalta parte, si impreuna denumite parti contractante,
    avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene, modificat prin Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
    avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
    au convenit dupa cum urmeaza:

    Art. 1
    Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in regulamentul de mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare memorandum de finantare), pentru care este oferit un model in anexa nr. 2 (C).
    Romania ia toate masurile necesare pentru a asigura executarea corespunzatoare a tuturor masurilor.
    Art. 2
    Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
    Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale, dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
    Art. 3
    Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord Comisia va fi reprezentata de delegatia sa, imediat ce aceasta este infiintata in Bucuresti, care se va asigura, din partea Comisiei, ca masura este executata in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
    Art. 4
    Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri catre o terta parte, stat sau agentie.
    In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi mentionati in acordul ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte, stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
    Art. 5
    Orice disputa legata de acest acord, care nu poate fi rezolvata prin consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj mentionata in anexa B.
    Art. 6
    Acest acord este intocmit in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 7
    Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
    La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata inca in curs de executie va fi dusa la indeplinire conform termenilor memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin prezentul acord.
    Art. 8
    Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor cooperari convenite intre partile contractante, care prin natura lor nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
    Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
    Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.

                              Eugen Dijmarescu,
                              ministru de stat
                              ROMANIA

                              Frans Andriessen,
                              vicepresedinte al Comisiei Europene
                              COMUNITATEA

    ANEXA A

                              CONDITII GENERALE
                    privind memorandumurile de finantare

    In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor la Guvernul Romaniei.

    TITLUL I
    Finantarea proiectelor

    Art. 1
    Obligatia Comunitatii
    Angajamentul Comunitatii, numit in cele ce urmeaza finantarea gratuita a CEE, a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
    Orice cheltuieli ce depasesc finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de Beneficiar.
    Art. 2
    Disponibilitatea finantarii gratuite a CEE
    Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri, finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri, conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
    Art. 3
    Cheltuirea
    Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de finantare numai daca sunt incheiate inainte de data de expirare a memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc intr-o perioada de maximum 12 luni de la data de expirare a memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie aprobata de Comisie.
    In cadrul limitei stabilite pentru finantarea gratuita a CEE cererile pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in memorandumul de finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
    Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative necesare.
    Pentru partea de program implementata de Beneficiar Autoritatea de implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data de expirare a memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului. Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu conditia ca intreaga finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
    In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in conditiile in care memorandumul de finantare nu poate prevedea altfel, o prima transa de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie, poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului, in aceleasi conditii mentionate la paragraful 2 de mai sus.

    TITLUL II
    Achizitionarea

    Art. 4
    Generalitati
    Procedura ce trebuie urmata pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare, conform principiilor de mai jos.
    Art. 5
    Conditii de participare
    1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare, in jurnalul oficial corespunzator.
    2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile PHARE.
    Art. 6
    Derogarea de la procedurile standard
    Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatii de finantare in doua stagii, operatii multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze in mod exceptional:
    - acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
    - incheierea contractelor prin acord direct;
    - realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
    O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de finantare.
    Art. 7
    Acordarea contractelor de lucrari si livrari
    Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatie oferta selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie a lucrarilor sau a livrarilor, al costului lor de utilizare si al valorii tehnice.
    Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene cat mai repede posibil.
    Art. 8
    Contractele de cooperare tehnica
    1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de vedere tehnic, economic ori financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
    2. Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in memorandumul de finantare.
    3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru proiectul in chestiune.
    4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
    5. Cand exista recurs la o procedura de licitare contractul va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.

    TITLUL III
    Acordarea de facilitati

    Art. 9
    Privilegii generale
    Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si membrilor familiilor acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati in statul Beneficiarului, in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de cooperare tehnica.
    Art. 10
    Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
    In cazul contractelor de lucrari, livrari sau de servicii persoanele fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea invitatiei de participare la licitatie si va servi personalului necesar in vederea efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor si va expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
    Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de lucrari, livrari sau de servicii finantate de Comunitate si membrilor de familie apropiati ai acestuia sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura contractului.
    Art. 11
    Importul si reexportul de echipament
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile, regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
    Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au executat contracte de lucrari, livrari sau de servicii permisele necesare pentru reexportul echipamentului mentionat.
    Art. 12
    Controlul importurilor si schimburilor valutare
    Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare, fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
    Art. 13
    Impozitare si vama
    1. Plata impozitelor, taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi finantata din finantarea gratuita a CEE.
    2. Importurile in baza contractelor de livrari, incheiate de autoritatile Beneficiarului si finantate din finantarea gratuita a CEE, vor putea intra in statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe din import, impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
    Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in contract, si pentru folosinta imediata conform cerintelor pentru implementarea normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor sau a impozitelor mentionate mai sus.
    3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe ori romanesti, finantate din finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista sau urmeaza sa fie instituite.
    4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica finantate din finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
    5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele achizitionate local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
    6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa cum se prevede in art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala a Beneficiarului in ceea ce priveste echipamentul respectiv.

    TITLUL IV
    Executarea contractelor

    Art. 14
    Originea livrarilor
    Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor trebuie sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Art. 15
    Proceduri de efectuare a platilor
    1. Pentru contractele finantate din finantarea gratuita a CEE documentele de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati europene de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului ori in valuta statului in care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta statului in care sunt produse livrarile.
    2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza vor fi efectuate in mod corespunzator in valuta prevazuta in contract, pe baza ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
    3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura executia platilor in cel mai scurt timp posibil.

    TITLUL V
    Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar

    Art. 16
    Inspectie si evaluare
    1. Comisia va avea dreptul sa-si trimita proprii agenti sau reprezentantii corespunzator autorizati pentru a duce la indeplinire orice misiune tehnica sau financiara ori de audit pe care o considera necesara pentru a urmari executia masurii. In orice caz, Comisia va comunica in avans autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
    Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile pentru a facilita munca persoanelor imputernicite sa duca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
    2. Beneficiarul:
    a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
    b) va asigura ca agentii sau reprezentantii sus-mentionati ai Comisiei sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si va asista Curtea de Conturi a Comunitatii Europene in executarea evaluarii contabile privind utilizarea finantarii gratuite a CEE.
    Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
    Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate Comisiei.
    Art. 17
    Urmarirea masurilor
    In urmarirea executarii masurii, Comisia poate solicita orice explicatie si, atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi orientari in ceea ce priveste masura care sa fie considerata mai bine adaptata obiectivelor avute in vedere.
    Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii, precum si asupra complementarii acesteia dupa incheiere.
    Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ulterioare, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara despre data inchiderii oficiale a programului.

    TITLUL VI
    Prevederi generale si finale

    Art. 18
    Consultari - Dispute
    1. Orice problema legata de executarea sau interpretarea memorandumului de finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un amendament la memorandumul de finantare.
    2. In situatia in care se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in memorandumul de finantare si in aceste conditii generale, care nu au fost subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea suspenda finantarea masurii dupa consultarea cu Beneficiarul.
    3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii. Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un schimb de scrisori.
    Art. 19
    Anunt - Adrese
    Orice anunt si orice acord intre parti prevazut aici trebuie sa aiba forma unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii. Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax, comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile, cu conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in memorandumul de finantare.

    ANEXA B

                                ARBITRAJ

    Orice disputa intre partile contractante, rezultand din acordul-cadru sau din memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de arbitraj, dupa cum urmeaza:
    Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de alta parte.
    Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
    - un arbitru va fi numit de Beneficiar;
    - un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
    - al treilea arbitru, denumit in continuare si conducator, va fi numit prin acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
    Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi numit de conducator.
    Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau devine incapabil sa-si desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea toate puterile si indatoririle arbitrului initial.

    ANEXA 2 (C)

                          DISPOZITII SPECIALE

    1. Obiective si rezultate scontate
    Obiectivul general al acestei propuneri este de a furniza asistenta tehnica in vederea dezvoltarii unei capacitati administrative adecvate in cadrul Fondului National, agentiilor de implementare si altor organisme implicate in managementul fondurilor de preaderare pentru a indeplini cerintele EDIS.
    Pentru desfasurarea corespunzatoare a intregului proces, apartenenta la tarile candidate este esentiala. Responsabilul national cu autorizarea finantarii (RNAF) este cel care, din proprie initiativa, trimite o cerere catre Comisie in vederea obtinerii unei decizii EDIS pentru fiecare agentie de implementare considerata de RNAF ca indeplineste criteriile si conditiile. Actiunile prevazute in fazele I - III ale "foii de parcurs" cad in sarcina autoritatilor nationale si sunt conduse de catre RNAF, in timp ce responsabilitatea pentru faza a IV-a de pregatire a deciziei Comisiei revine numai serviciilor Comisiei.
    Faza I (Evaluarea decalajelor) consta in auditarea sistemelor fiecarui organism pentru a se evalua pana la ce limite cerintele EDIS sunt indeplinite si pentru a se identifica actiunile, schimbarile si imbunatatirile specifice, necesare pentru a asigura conformitatea cu cerintele respective. Aceasta faza este deja in curs de desfasurare, folosindu-se resurse din tarile candidate, cu un organism national de audit independent sau expert extern finantat prin actiunile de asistenta tehnica existente.
    Daca autoritatile nationale au realizat evaluarea de la faza I tot prin serviciile unui auditor extern, acelasi organism poate realiza evaluarea conformitatii, cu conditia de a nu fi implicat in lucrarile pregatitoare pentru faza a II-a.
    Prima parte a acestui program consta in eliminarea decalajelor (faza a II-a a "foii de parcurs" catre EDIS). Obiectivul este pregatirea pentru EDIS, prin realizarea tuturor schimbarilor si imbunatatirilor necesare la institutiile si in procedurile vizate, prin implementarea recomandarilor din Raportul de evaluare a decalajelor (RED).
    In acest scop programul va asista Fondul National, agentiile de implementare si orice alte organisme implicate in managementul fondurilor PHARE pentru introducerea treptata a EDIS, ajutandu-le in proiectarea si dezvoltarea capacitatii administrative la nivelul adecvat, prin stabilirea unor proceduri, manuale si cursuri de instruire adecvate. Asistenta tehnica va asigura sprijin pentru crearea unui sistem care sa indeplineasca functiile cerute (programarea proiectelor, managementul proiectelor, implementarea proiectelor, licitare, contractare, managementul fluxurilor financiare, control financiar, monitorizarea si evaluarea masurilor PHARE), cand este cazul.
    A doua parte a acestui program consta in evaluarea conformitatii (faza a III-a a EDIS). Obiectivul este de a da autoritatilor nationale responsabile pentru managementul financiar al instrumentului comunitar posibilitatea de a stabili daca sunt indeplinite preconditiile pentru aplicarea formala a EDIS.
    A patra si cea din urma faza (in afara razei de actiune a acestui program) consta in pregatirea pentru decizia Comisiei. Aceasta va cuprinde analiza dosarului de solicitare EDIS inaintat de catre RNAF si auditul de verificare ulterior care conduce, in cazul unei evaluari pozitive, la decizia Comisiei (prin care se renunta la aprobarea prealabila, "ex ante") - va fi executata de catre serviciile Comisiei Europene.
    O atentie deosebita trebuie acordata faptului ca in majoritatea tarilor candidate au fost luate deja masuri importante in acest domeniu, fie in cadrul unor proiecte PHARE specifice, al unor acorduri de infratire institutionala, al asistentei tehnice ISPA pentru EDIS sau in procesul de acreditare SAPARD. Prin urmare, trebuie acordata atentie complementarii masurilor PHARE sau ISPA precedente sau aflate in derulare, evitandu-se suprapunerea cu acestea, precum si faptului ca activitatile sa fie cu adevarat aditionale si construite pe ceea ce exista deja.
    Rezultate asteptate
    Faza a II-a (Eliminarea decalajelor):
    Sistemele de control in cadrul si asupra agentiilor implicate se supun conditiilor si criteriilor Regulamentului nr. 1.266/1999, asa cum sunt detaliate in documentul de lucru al Comisiei "Pregatirea pentru descentralizarea extinsa".
    Aceasta se poate realiza, de exemplu, prin urmatoarele activitati si rezultate:
    Activitati:
    - elaborarea de catre autoritatile nationale a unui program de lucru care sa stabileasca actiuni detaliate si un grafic pentru fiecare recomandare din RED;
    - implementarea programului de lucru de catre autoritatile nationale, cu sprijin finantat din asistenta tehnica, daca este necesar;
    - pregatirea unui studiu de pista de audit de catre autoritatile nationale (cu asistenta din partea unor consultanti externi, daca este necesar) pe baza indicatiilor primite de la serviciile Comisiei;
    - asigurarea unor cursuri de instruire, seminarii, vizite de studiu si alte tipuri de sprijin si consultanta pentru actiuni (cu asistenta comunitara, daca este necesar);
    - elaborarea unor manuale de management si control financiar de catre institutiile vizate;
    - elaborarea unor manuale de audit de catre organismele de audit responsabile, atat la nivel central, cat si la nivel descentralizat.
    Sarcinile si rezultatele ce vor fi asigurate de catre furnizorii de asistenta in cadrul acestui program includ urmatoarele:
    - manuale de management si control financiar intern, care ar trebui mai intai elaborate, apoi implementate si aplicate de serviciile de management si control financiar intern ale agentiilor de implementare pentru instrumentele de preaderare - pentru a asigura conformitatea cu cerintele sistemului de management si control pentru PHARE;
    - implementarea managementului financiar intern si a managementului de control indeplinind cerintele EDIS, incluzand cursuri de instruire si campanii de informare in cadrul agentiilor de implementare pentru instrumentele de preaderare;
    - definirea etapelor necesare in procedurile de achizitie, in licitare si contractare, pentru a indeplini cerintele EDIS;
    - audit operational; pregatirea unei piste de audit intern;
    - pregatirea unor grafice desfasuratoare si a unor liste de verificari pentru raportare si comunicare, pentru stabilirea relatiei cu serviciile de audit (audit intern al ministerelor de linie, servicii de supraveghere bugetara etc.), intocmite zilnic;
    - rezultatele suplimentare vor fi identificate, daca este necesar, dupa terminarea evaluarii decalajelor.
    Faza a III-a (Evaluarea conformitatii)
    Rezultate asteptate:
    - intocmirea unui raport (Raportul de evaluare a conformitatii) de catre un auditor extern, care sa expuna constatarile si concluziile activitatii de audit si sa dea o opinie de audit care sa ofere o asigurare pozitiva ca cerintele sunt indeplinite;
    - transmiterea de catre RNAF la Comisie a unei solicitari pentru EDIS pentru agentiile de implementare relevante.
    Acestea vor fi realizate, de exemplu, prin urmatoarele activitati si rezultate:
    Activitati:
    - auditarea completa financiara si de sisteme de catre un auditor extern din partea autoritatilor nationale ale fiecarei institutii vizate, care sa cuprinda:
    1. cerintele stabilite in Regulamentul nr. 1.266/1999 si detaliate in "Documentul de lucru EDIS", acordand o atentie deosebita punctelor identificate in RED pentru faza I;
    2. manualele si alte documente relevante pentru indeplinirea acestor cerinte;
    3. verificarea completa a procedurilor de achizitie nationale ca parte integranta a auditului.
    Sarcinile si rezultatele ce vor fi asigurate de catre furnizorii de asistenta in cadrul acestui program includ urmatoarele:
    1. Pe baza raportului de audit pregatit in faza I si ca urmare a asistentei acordate in cadrul unui proiect separat pentru faza a II-a, pregatirea EDIS, se va efectua o noua evaluare a organismelor auditate in faza I pentru a se vedea daca au realizat imbunatatirile necesare.
    2. Pregatirea unui raport de conformitate catre RNAF, care sa certifice urmatoarele:
    - ca procedurile de management de proiect si control PHARE la agentiile de implementare si Fondul National sunt in concordanta cu cerintele pentru EDIS;
    - ca expertiza in managementul de proiect PHARE, in planificarea, urmarirea, gestionarea succesului (si a posibilului esec), a resurselor proiectelor PHARE si in alte chestiuni legate de pregatirea, monitorizarea si evaluarea efective ale asistentei PHARE in conformitate cu prioritatile de preaderare este satisfacatoare;
    - ca exista sisteme corespunzatoare si controale interne efective pentru administrarea/gestionarea proiectelor PHARE de-a lungul intregului ciclu de proiect (cu concentrare pe verificari si piste de audit);
    - analiza sistemelor de tehnologia informatiei (IT) si a securitatii datelor.

    2. Buget
    Asistenta indicativa pentru pregatirea tarilor candidate pentru descentralizare extinsa (EDIS) in managementul fondurilor de preaderare

                                         - euro -
______________________________________________________
Tari            Eliminarea decalajelor (faza a II-a)
candidate       Evaluarea conformitatii (faza a III-a)
______________________________________________________
Tari candidate          Suma             Ref. CRIS
______________________________________________________
Ungaria                300.000
Republica Ceha         300.000
Slovenia               400.000
Slovacia               700.000
Polonia              1.000.000
Estonia                500.000
Letonia                500.000
Lituania               500.000
Romania                900.000
Bulgaria               800.000
______________________________________________________
TOTAL:               5.900.000          2002/000585
______________________________________________________

    Grafic de contractare si efectuare a platilor

    Pentru Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Slovacia si Slovenia toate contractele trebuie semnate pana la 30 septembrie 2003 si platile trebuie efectuate pana la 30 septembrie 2004. Pentru Bulgaria si Romania toate contractele trebuie semnate pana la 31 iulie 2004 si platile trebuie efectuate pana la 31 iulie 2005.
    Daca este necesar, programul pentru fiecare tara va consta din doua contracte de consultanta. Un contract va acoperi "Eliminarea decalajelor" (faza a II-a) si celalalt "Evaluarea conformitatii" (faza a III-a).

    Grafic indicativ cumulativ trimestrial pentru contractare si efectuarea platilor:
 _____________________________________________________________________________
|               | 2002 |        2003       |        2004       |     2005     |
|_______________|______|___________________|___________________|______________|
|               |  Q4  | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 | Q1 | Q2 | Q3 |
|_______________|______|____|____|____|____|____|____|____|____|____|____|____|
| Sume cumulate |      |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    |
| contractate   |  0.7 | 3.1| 3.7| 4.2| 4.7| 5.3| 5.3| 5.9| 5.9| 5.9| 5.9| 5.9|
|_______________|______|____|____|____|____|____|____|____|____|____|____|____|
| Sume cumulate |      |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    |
| platite       |  0.3 | 1.1| 1.8| 2.5| 3.1| 3.8| 4.0| 4.2| 4.6| 4.6| 5.2| 5.9|
|_______________|______|____|____|____|____|____|____|____|____|____|____|____|

    3. Aranjamente de implementare
    Prezenta propunere financiara este pentru un program orizontal. Proiectele trebuie sa fie implementate prin structurile Programului national PHARE. Ca atare, prezenta propunere financiara va fi impartita pe tari, prin semnarea a 10 memorandumuri de finantare separate, permitand astfel o urmarire optima a implementarii in fiecare tara si maximum de eficienta in implementarea proiectului.

    Implementare prin programe nationale

    Management financiar si de proiect aplicat de catre tara candidata
    Programul va fi gestionat in conformitate cu procedurile Sistemului de implementare descentralizata PHARE (SID)*1).
    Coordonatorul national al asistentei (CNA) va avea responsabilitatea de ansamblu in ceea ce priveste programarea, monitorizarea si implementarea programelor PHARE. Responsabilul national cu autorizarea finantarii (RNAF) si responsabilul cu autorizarea programului (RAP) vor asigura faptul ca programele sunt implementate in conformitate cu procedurile stabilite in Manualul SID si cu alte instructiuni ale Comisiei, precum si ca toate contractele sunt intocmite in conformitate cu prevederile Ghidului practic pentru PHARE, ISPA si SAPARD*2).
    CNA SI RNAF vor fi impreuna responsabili pentru coordonarea intre PHARE (inclusiv programele PHARE de cooperare transfrontaliera), ISPA si SAPARD.
    Fondul National (FN), condus de RNAF, va supraveghea managementul financiar al programului si va fi responsabil pentru raportarea catre Comisie. RNAF va avea responsabilitatea generala pentru managementul financiar al fondurilor PHARE. El trebuie sa asigure respectarea regulilor, regulamentelor si procedurilor PHARE, referitoare la achizitii, raportare si management financiar, si a regulilor Comunitatii privind ajutorul de stat, precum si functionarea unui sistem corespunzator de raportare si informare privind proiectele. Aceasta include responsabilitatea raportarii tuturor cazurilor suspecte si adevarate de frauda si neregularitate. RNAF va avea raspunderea totala pentru fondurile PHARE ale unui program pana la incheierea acestuia.
    In vederea atingerii scopului acestui program un comitet de coordonare (grup de lucru la nivel inalt) va fi instituit (in fiecare tara participanta) pentru a supraveghea implementarea programului. Comitetul de coordonare ar trebui sa aiba reprezentanti ai principalilor participanti, si anume CNA, RNAF din tara candidata, iar directorul pentru coordonarea instrumentelor financiare, seful de echipa si seful delegatiei vor reprezenta Comisia.
------------
    *1) Luand in considerare normele stabilite in anexa la Regulamentul Consiliului nr. 1.266/1999.
    *2) Ghidul practic a inlocuit sectiunea F ("Achizitii") din Manualul SID.

    Recuperarea fondurilor
    Orice neregularitate dovedita sau frauda descoperita in orice moment pe parcursul implementarii programului va conduce la recuperarea fondurilor de catre Comisie.
    Daca implementarea unei masuri pare sa nu justifice fie o parte sau intreaga asistenta alocata, Comisia trebuie sa dispuna o analiza corespunzatoare a cazului, in special solicitand tarii beneficiare sa inainteze comentarii in cadrul unei perioade date si sa corecteze orice neregularitate.
    In urma analizei la care s-a facut referire in paragraful anterior Comisia poate reduce, suspenda sau anula asistenta cu privire la masurile in cauza, daca analiza dezvaluie o neregularitate, o combinatie necorespunzatoare de fonduri sau o eroare in respectarea uneia dintre conditiile memorandumului de finantare si, in special, orice modificare semnificativa care afecteaza natura sau conditiile implementarii masurii pentru care nu s-a obtinut acordul Comisiei. Orice reducere sau anulare a asistentei presupune recuperarea sumelor platite.
    In cazul in care Comisia considera ca neregularitatea nu a fost corectata sau ca o intreaga operatiune ori o parte a unei operatiuni nu justifica, in totalitate sau partial, asistenta acordata acesteia, Comisia trebuie sa dispuna o analiza potrivita a cazului si sa solicite tarii beneficiare sa inainteze comentarii in cadrul unei perioade specificate. Dupa efectuarea analizei, daca tara beneficiara nu a intreprins masuri de corectie, Comisia poate:
    a) reduce sau anula orice avans;
    b) anula in totalitate sau partial asistenta acordata pentru indeplinirea masurii respective.
    Comisia trebuie sa determine marimea unei corectii, tinand cont de natura neregularitatii si de intinderea oricaror erori in sistemele de management si control.
    Orice fonduri neutilizate pana la data expirarii programului vor fi recuperate de catre Comisie. O declaratie scrisa finala, insotita de documentatia justificativa, va trebui sa fie emisa de RNAF imediat dupa terminarea perioadei de efectuare a platilor in cadrul memorandumului de finantare, aratand suma totala contractata si platita. Un extras de cont bancar final care sa arate soldul existent la Fondul National/agentia de implementare/OPCP va trebui, de asemenea, sa fie anexat.
    In ciuda recuperarii fondurilor neutilizate si neeligibile dupa expirarea memorandumului de finantare, un ordin complementar de recuperare poate fi emis dupa ce a fost facut auditul final cu privire la bonitatea si consistenta contractelor si platilor efectuate, precum si cu privire la respectarea de catre acestea a prevederilor memorandumului de finantare, tinandu-se cont de opinia independenta a auditului final.
    Responsabilul national cu autorizarea finantarii va asigura rambursarea oricaror fonduri neutilizate sau a oricarei sume platite in mod eronat in decurs de 60 de zile calendaristice de la data notificarii. In cazul in care RNAF nu va plati suma datorata Comisiei, tara beneficiara va trebui sa ramburseze aceasta suma Comisiei. Dobanda datorata ca urmare a intarzierii efectuarii platilor se va adauga la sumele neachitate prin aplicarea regulilor stipulate in Regulamentul financiar care guverneaza bugetul Comunitatii.

    Fluxuri financiare
    Comisia va transfera fonduri la Fondul National in conformitate cu Memorandumul de intelegere semnat intre Comisie si tarile respective in decembrie 1998. Fondurile vor fi transferate ca urmare a cererilor de la RNAF intr-un cont bancar separat, deschis in euro si administrat de Fondul National la Banca Centrala (sau la o banca agreata in prealabil de Comisie).
    Transfer de fonduri la Fondul National
    Fondul National (FN) in fiecare dintre tarile respective este dupa cum urmeaza:
    1. Bulgaria - Ministerul Finantelor;
    2. Republica Ceha - Ministerul Finantelor;
    3. Estonia - Ministerul Finantelor;
    4. Ungaria - Ministerul Finantelor;
    5. Letonia - Ministerul Finantelor;
    6. Lituania - Ministerul Finantelor;
    7. Polonia - Ministerul Finantelor;
    8. Romania - Ministerul Finantelor;
    9. Slovacia - Ministerul Finantelor;
    10. Slovenia - Ministerul Finantelor.
    O plata de pana la 20% din fondurile gestionate local*) va fi transferata la FN dupa semnarea memorandumului de finantare si a acordurilor de finantare (AF) intre FN si agentiile de implementare (AI)/Oficiul de Plati si Contractare PHARE (OPCP). Prevederile art. 2 si 13 din Memorandumul de intelegere privind crearea Fondului National trebuie, de asemenea, sa fie respectate. Mai mult, RNAF trebuie sa inainteze Comisiei nominalizarea responsabililor cu autorizarea programului (RAP) si o descriere a sistemului pus in functiune, aratand fluxul de informatii intre FN si AI/OPCP, precum si modul in care se va indeplini functia de plata.
    Vor fi facute doua realimentari de pana la 30% din fondurile gestionate local*) si plata finala de pana la 20% sau soldul intreg al bugetului, depinde care este suma cea mai mica. Prima realimentare va fi efectuata cand 5% din buget*) au fost platite de agentiile de implementare si OPCP. Cea de-a doua realimentare poate fi solicitata cand s-au platit 35% din bugetul*) in vigoare. Cea de-a treia realimentare si ultima va fi facuta cand s-au platit 70% din bugetul*) in vigoare. In mod exceptional RNAF poate solicita o plata in avans mai mare decat procentele sus-mentionate, in conformitate cu procedurile stabilite in memorandumul de intelegere mentionat anterior. In afara unei autorizari exprese prealabile din partea serviciilor centrale ale Comisiei, nici o realimentare nu poate fi facuta daca punctele de tragere stabilite mai sus nu au fost respectate.
------------
    *) Exclusiv suma prevazuta pentru programele Comunitatii.

    Transfer de fonduri la agentiile de implementare
    Responsabilitatile in cadrul Ministerului Finantelor cu privire la achizitii si plati ar trebui sa respecte principiile partajarii obligatiilor.
    Fondul National va transfera fonduri catre agentiile de implementare, inclusiv OPCP, in conformitate cu acordurile de finantare (AF) semnate intre fondurile nationale si agentiile de implementare/OPCP, cand este cazul. Vor trebui sa fie deschise conturi bancare pentru subprograme in numele Agentiei de implementare/OPCP respective, insarcinata cu administrarea financiara a subprogramului, in conformitate cu art. 13 din Memorandumul de intelegere privind crearea Fondului National.
    Fiecare acord financiar va fi avizat individual, in prealabil, de catre Comisie. In cazurile in care Fondul National este el insusi agent de plata pentru OPCP/Agentia de implementare, nu va avea loc nici un transfer de fonduri de la Fondul National catre OPCP/Agentia de implementare. OPCP si agentiile de implementare trebuie sa fie conduse fiecare de un responsabil cu autorizarea programului (RAP) numit de catre RNAF dupa consultarea cu CNA. RAP va fi responsabil pentru toate operatiunile indeplinite de respectiva OPCP/Agentie de implementare.
    Pentru acele contracte cu fonduri retinute pentru o perioada de garantie care se extind dupa sfarsitul perioadei de efectuare a platilor pentru program, totalul general al fondurilor aferente acelor contracte, asa cum au fost calculate de RAP si stabilite de Comisie, va fi platit Agentiei de implementare inainte de inchiderea oficiala a programului. Agentia de implementare isi asuma intreaga responsabilitate cu privire la depozitarea fondurilor pana la termenul la care plata finala este scadenta si pentru asigurarea folosirii fondurilor amintite numai pentru efectuarea platilor legate de clauzele de retinere.
    Agentia de implementare isi asuma in continuare intreaga responsabilitate fata de contractori pentru indeplinirea obligatiilor cu privire la clauzele de retinere. Dobanzile aferente fondurilor depozitate vor fi platite Comisiei dupa efectuarea ultimei plati catre contractori. Fondurile care nu au fost platite catre contractori dupa ce au fost stabilite platile finale trebuie sa fie rambursate Comisiei. RNAF va furniza anual Comisiei o situatie de ansamblu referitoare la folosirea fondurilor depozitate in conturile de garantie - in speta referitor la platile facute din acestea - si cu privire la dobanzile acumulate.
    Dobanda
    In principiu, toate conturile bancare*3) vor fi purtatoare de dobanda. Dobanda va fi raportata Comisiei. Daca Comisia decide astfel, pe baza unei propuneri din partea RNAF, dobanda poate fi reinvestita in program.
------------
    *3) In special, dar nu exclusiv, conturile administrate de Fondul National, CFCU si agentiile de implementare.

    4. Monitorizare si evaluare
    Implementarea acestui program va fi monitorizata de catre Comitetul mixt de monitorizare (CMM). Acesta include RNAF, CNA si serviciile Comisiei. CMM se va intalni cel putin o data pe an, pentru a trece in revista toate programele finantate prin PHARE, cu scopul de a evalua progresele acestora in ceea ce priveste indeplinirea obiectivelor stabilite in memorandumurile de finantare si in Parteneriatul pentru aderare. CMM poate recomanda o schimbare a prioritatilor si/sau realocarea fondurilor PHARE. In plus, CMM va analiza o data pe an progresele inregistrate de programele de asistenta finantate din fonduri de preaderare ale Uniunii Europene (PHARE, ISPA si SAPARD).
    In ceea ce priveste programele PHARE, CMM va fi asistat de subcomitete sectoriale de monitorizare (SMSC), care vor include CNA, RAP al fiecarei agentii de implementare (si al OPCP, cand este cazul) si reprezentanti ai serviciilor Comisiei. SMSC va analiza in detaliu progresul inregistrat de fiecare program, inclusiv componentele si contractele acestuia, impartite de catre CMM in sectoare de monitorizare potrivite. Fiecare sector va fi supravegheat de catre un SMSC pe baza unor rapoarte periodice de monitorizare intocmite de catre Agentia de implementare, precum si a unor evaluari intermediare realizate de catre evaluatori independenti. SMSC va face recomandari cu privire la aspecte legate de management si de proiectare, asigurand in acelasi timp punerea acestora in aplicare. SMSC va raporta CMM caruia ii va inainta opinii generale detaliate cu privire la toate programele finantate prin PHARE din sectorul sau.
    Serviciile Comisiei vor trebui sa asigure ca o evaluare ex post este realizata dupa incheierea programului.

    5. Audit si masuri antifrauda
    a) Masuri luate de catre tarile candidate
    In fiecare an un plan de audit si un rezumat al constatarilor auditarilor indeplinite vor trebui sa fie transmise Comisiei. Rapoarte de audit vor trebui sa fie puse la dispozitia Comisiei.
    Un control financiar corespunzator cu privire la implementarea programului va trebui sa fie indeplinit de catre autoritatea nationala de control financiar competenta.
    Tarile beneficiare vor trebui sa asigure investigarea si tratamentul satisfacator al cazurilor suspectate si adevarate de frauda si neregularitate in urma controalelor nationale sau comunitare.
    Neregularitate va trebui sa insemne orice incalcare a unei prevederi a legii Comunitatii rezultand dintr-un act sau dintr-o omitere de catre un operator economic, care are sau ar avea efectul de a prejudicia bugetul general al Comunitatilor Europene sau bugetele gestionate de ele, fie prin reducerea ori pierderea veniturilor rezultand din sursele proprii colectate direct in numele Comunitatilor, sau printr-un articol nejustificat de cheltuiala.
    Frauda va trebui sa insemne orice act intentionat sau omisiune in legatura cu:
    (i) utilizarea sau prezentarea unor declaratii ori documente false, incorecte sau incomplete, care are ca efect retinerea necorespunzatoare sau in mod gresit a unor fonduri din bugetul general al Comunitatilor Europene ori din bugetele administrate de Comunitatile Europene sau in numele acestora;
    (ii) nepunerea la dispozitie a informatiilor privind violarea unei obligatii speciale, avand acelasi efect;
    (iii) folosirea incorecta a unor asemenea fonduri pentru alte scopuri decat cele pentru care acestea au fost acordate initial.
    b) Masuri luate de catre Comisie
    Toate memorandumurile de finantare, precum si contractele ce decurg din acestea fac obiectul supravegherii si controlului financiar de catre Comisie (inclusiv de catre Biroul European Antifrauda) si auditarilor de catre Curtea de Control Europeana. Aceasta include masuri, cum ar fi: verificarea ex ante a licitatiilor si contractelor, facuta de catre delegatia din tara candidata respectiva, si verificari la fata locului.
    Pentru a asigura protectia eficienta a intereselor financiare ale Comunitatii, Comisia poate dispune verificari la fata locului si inspectii in conformitate cu procedurile prevazute de Regulamentul Consiliului (Euratom, EC) nr. 2.185/96*4).
    Conturile si operatiunile financiare ale Fondului National, precum si, acolo unde acest lucru este aplicabil, ale OPCP si ale tuturor agentiilor de implementare respective pot fi controlate la latitudinea Comisiei de catre un auditor din exterior contractat de catre Comisie, fara ca acest lucru sa influenteze defavorabil asupra responsabilitatilor Comisiei si ale Curtii de Conturi a Uniunii Europene, dupa cum se mentioneaza in Conditiile generale privind memorandumurile de finantare, anexate la acordul-cadru.
------------
    *4) Jurnalul Oficial nr. L 292; 15 noiembrie 1996; p. 2 - 5.

    6. Transparenta si publicitate
    In implementarea acestui program Comisia va trebui sa asigure maximum de transparenta actiunilor Uniunii Europene in tarile candidate PHARE. In acest sens Comisia va trebui sa aplice in mod consecvent prevederile din nota "Informare si publicitate pentru programele PHARE ale Comunitatilor Europene".

    ANEXA 3 (D)

                        INFORMARE SI PUBLICITATE
pentru programele PHARE, ISPA si SAPARD ale Comunitatilor Europene

    1. Obiectiv si sfera de actiune
    Masurile de informare si publicitate privind asistenta din partea Comunitatii Europene prin Programul PHARE au intentia de a creste gradul de constientizare a publicului si transparenta actiunilor UE, precum si de a crea o imagine consistenta privind masurile respective in toate tarile beneficiare. Informarea si publicitatea privesc masurile care primesc o contributie de la Programul PHARE.

    2. Principii generale
    Fiecare responsabil cu autorizarea programului care raspunde de implementarea memorandumurilor de finantare si a altor forme de asistenta va raspunde pentru publicitatea la fata locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu delegatiile Comisiei Europene, care vor fi informate asupra demersurilor facute in acest scop.
    Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile necesare pentru a asigura aplicarea efectiva a acestor aranjamente si pentru a colabora cu delegatia Comisiei Europene la fata locului.
    Masurile de informare si publicitate descrise mai jos se bazeaza pe prevederile reglementarilor si deciziilor ce se aplica fondurilor structurale. Acestea sunt:
    - Regulamentul (CEE) 1.159/2000; Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 130/30 din 31 mai 2000;
    - Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
    Prevederi specifice privind ISPA sunt incluse in:
    - Decizia Comisiei din 22 iunie 2001; Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 182/58.
    Masurile de informare si publicitate trebuie sa fie conforme cu prevederile reglementarilor si deciziilor mentionate mai sus. Un manual de conformitate poate fi pus la dispozitia autoritatilor nationale, regionale si locale de catre delegatia Comisiei Europene din tara respectiva.

    3. Informarea si publicitatea privind programele PHARE
    Informarea si publicitatea vor face subiectul unui set de masuri coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente, in colaborare cu delegatiile Comisiei Europene pentru toata durata memorandumului de finantare, si vor privi atat programele, cat si alte forme de asistenta.
    Costul informarii si publicitatii referitoare la proiecte individuale va fi suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
    Cand programele PHARE sunt implementate, se vor aplica masurile mentionate mai jos la lit. a) si b):
    a) Autoritatile competente din tarile beneficiare trebuie sa publice continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai potrivita. Ele trebuie sa asigure faptul ca asemenea documente sunt distribuite in mod corespunzator si trebuie sa le puna la dispozitia partilor interesate. Ele trebuie sa asigure prezentarea consecventa pe tot teritoriul tarii beneficiare a materialelor de informare si publicitate produse.
    b) Masurile de informare si publicitate la fata locului trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    (i) in cazul investitiilor de infrastructura cu un cost ce depaseste 1 milion euro;
    - panouri ridicate pe locurile respective, care sa fie instalate in concordanta cu prevederile reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus, si specificatii tehnice din manual, care sa fie furnizate de catre delegatia Comisiei Europene din tara respectiva;
    - placute permanente pentru lucrarile de infrastructura accesibile publicului larg, care sa fie instalate conform prevederilor reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus, si specificatii tehnice din manual, care sa fie furnizate de catre delegatia Comisiei Europene din tara respectiva;
    (ii) in cazul investitiilor productive, masuri pentru dezvoltarea potentialului local si orice alte masuri beneficiind de finantare PHARE, ISPA sau SAPARD;
    - masuri care sa constientizeze beneficiarii potentiali si publicul larg cu privire la asistenta PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu reglementarile citate la paragraful 3b(i) de mai sus;
    - masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de PHARE, ISPA sau SAPARD, sub forma unei indicatii in formularele care trebuie sa fie completate de acesti solicitanti, ca o parte a ajutorului vine din partea UE si, in mod special, prin programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu reglementarile de mai sus.

    4. Transparenta asistentei UE in cercurile de afaceri, printre potentialii beneficiari si pentru publicul larg
    4.1. Cercurile de afaceri
    Cercurile de afaceri trebuie implicate cat mai mult posibil in asistenta care le priveste in modul cel mai direct.
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor potrivite pentru diseminarea informatiilor catre potentialii beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie sa cuprinda si o indicatie privind procedurile administrative care trebuie urmate.
    4.2. Alti beneficiari potentiali
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor potrivite pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri privind instruirea, ocuparea fortei de munca sau dezvoltarea resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea dintre organismele de invatamant profesional implicate in ocuparea fortei de munca, afaceri si grupurile de afaceri, centrele de instruire si organizatiile neguvernamentale.
    Formulare
    Formularele emise de autoritatile nationale, regionale sau locale privind anuntarea, solicitarea si acordarea de fonduri nerambursabile de asistenta destinate beneficiarilor finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru asemenea asistenta vor trebui sa indice faptul ca UE si, in mod special, programele PHARE, ISPA sau SAPARD furnizeaza sprijinul financiar. Notificarea de asistenta transmisa beneficiarilor va mentiona volumul sau procentul de asistenta finantat de programul in cauza. Daca asemenea documente poarta stema nationala sau regionala, ele vor purta, de asemenea, si insemnul UE de aceeasi marime.
    4.3. Publicul larg
    Mass-media
    Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai potrivita, despre actiunile cofinantate de UE si, in special, de PHARE, ISPA sau SAPARD. Asemenea participare va fi reflectata in mod corect in aceasta informare.
    In acest scop, lansarea operatiunilor (dupa ce au fost adoptate de Comisie) si fazele importante ale implementarii lor vor face subiectul unor masuri de informare, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio si televiziune). Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu delegatia Comisiei Europene din tara beneficiara.
    Principiile mentionate in cele doua paragrafe precedente se vor aplica anunturilor, cum ar fi comunicate de presa sau comunicate de publicitate.
    Actiuni de informare
    Organizarea de actiuni de informare, cum ar fi: conferinte, seminarii, targuri si expozitii in legatura cu implementarea operatiunilor partial finantate de programele PHARE, ISPA sau SAPARD, va urmari sa faca explicita participarea UE. Poate fi folosita ocazia pentru a se expune steagurile europene in camerele unde au loc intalniri si se pune emblema UE pe documente, in functie de situatie. Delegatia Comisiei Europene din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la pregatirea si realizarea acestor evenimente.
    Materiale de informare
    Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri similare finantate sau cofinantate de PHARE, ISPA sau SAPARD trebuie sa contina pe pagina de titlu o indicatie clara a participarii UE, precum si simbolul UE, in cazul in care stema nationala sau regionala este folosita.
    In cazul in care asemenea publicatii includ o prefata, aceasta trebuie semnata atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si, pentru Comisie, de delegatul Comisiei, pentru a asigura faptul ca participarea UE este clara.
    Aceste publicatii se vor referi la organismele nationale si regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
    Principiile mentionate mai sus se vor aplica, de asemenea, si materialelor audiovizuale.

    5. Aranjamente speciale privind panouri, placute permanente si postere
    Pentru a asigura transparenta masurilor finantate partial de programele PHARE, ISPA sau SAPARD, tarile beneficiare vor asigura faptul ca urmatoarele masuri de informare si publicitate se supun urmatoarelor:
    Panouri
    Panourile care furnizeaza informatii privind participarea UE la finantarea investitiei trebuie ridicate la locul tuturor proiectelor in care participarea UE ajunge pana la 1 milion euro sau mai mult. Chiar in cazul in care autoritatile nationale sau regionale competente nu ridica un panou care sa anunte propria lor implicare in finantare, asistenta UE trebuie mentionata oricum pe un panou special. Panourile trebuie sa fie de o marime corespunzatoare anvergurii operatiunii (tinandu-se seama de marimea cofinantarii din partea UE) si trebuie sa fie pregatite conform instructiunilor prevazute in manualul tehnic ce se poate obtine de la delegatiile Comisiei Europene, la care se face referire mai sus.
    Panourile vor fi mutate din loc nu mai devreme de 6 luni dupa terminarea lucrarilor si inlocuite, in cazurile in care este posibil, cu o placuta permanenta, in conformitate cu specificatiile descrise in manualul tehnic la care se face referire mai sus.
    Placute permanente
    Placute permanente ar trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg (centre de congrese, aeroporturi, statii etc.). In plus fata de insemnul UE, asemenea placute trebuie sa specifice partea finantata de UE, alaturi de o mentiune a programului in cauza (PHARE, ISPA sau SAPARD).
    In cazul in care o autoritate nationala, regionala sau locala ori un alt beneficiar decide sa ridice un panou, sa plaseze o placuta permanenta, sa afiseze un poster sau sa ia orice alta masura pentru a da informatii despre proiecte cu un cost mai mic de 1 milion euro, participarea UE trebuie, de asemenea, sa fie indicata.

    6. Prevederi finale
    Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot lua in orice situatie masuri suplimentare, daca le considera necesare. Ele vor consulta delegatia Comisiei Europene si o vor informa despre initiativele pe care le au in vedere, astfel incat aceasta sa poata participa in mod corespunzator la realizarea acestora.
    Pentru a inlesni implementarea acestor prevederi, Comisia, prin intermediul delegatiilor sale la fata locului, va asigura asistenta tehnica sub forma indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar. Se va realiza un manual, scris in limba tarii respective, care va contine indicatii detaliate in forma electronica si acesta va fi disponibil la cerere.



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 8/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 8 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu