E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 53 din 16 august 2002

privind Statutul-cadru al unitatii administrativ-teritoriale

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 633 din 27 august 2002


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1 pct. IV. 6 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

    Art. 1
    (1) Prezenta ordonanta are ca obiect stabilirea Statutului-cadru al unitatilor administrativ-teritoriale din Romania.
    (2) Unitatile administrativ-teritoriale din Romania carora li se aplica prevederile prezentului statut sunt comunele, orasele, municipiile si judetele.
    Art. 2
    (1) Comuna este unitatea administrativ-teritoriala de baza, care cuprinde populatia rurala reunita prin comunitate de interese si traditii. Comuna este alcatuita din unul sau mai multe sate componente, in functie de conditiile economice, social-culturale, geografice si demografice. Unul dintre satele componente are statut de resedinta a comunei.
    (2) In satul resedinta de comuna isi au sediul autoritatile administratiei publice locale si sunt grupate, de regula, celelalte autoritati si institutii publice reprezentative pentru comuna respectiva.
    Art. 3
    (1) Orasul este unitatea administrativ-teritoriala de baza, alcatuita, de regula, dintr-o singura localitate.
    (2) Orasul poate grupa in jurul sau unul sau mai multe sate apartinatoare ori localitati componente.
    (3) Satele apartinatoare isi pastreaza caracterul preponderent rural. Acestora li se aplica reglementarile legale in vigoare specifice mediului rural.
    (4) Localitatile componente sunt parti integrante ale orasului.
    Art. 4
    (1) Unele orase pot fi declarate municipii, in conditiile legii.
    (2) Municipiile pot fi impartite in subunitati administrativ-teritoriale fara personalitate juridica.
    (3) Comunele din jurul municipiului Bucuresti si cele din jurul municipiilor de rangul I pot fi organizate in zone metropolitane ale municipiului.
    (4) Organizarea si functionarea zonelor metropolitane se fac potrivit legii.
    Art. 5
    (1) Comunele, orasele si judetele sunt persoane juridice de drept public. Ele au patrimoniu propriu si capacitate juridica deplina.
    (2) Unitatile administrativ-teritoriale pot intra in raporturi juridice cu alte autoritati sau institutii publice, cu persoane juridice romane sau straine, indiferent de natura acestora, precum si cu persoane fizice, in conditiile legii.
    Art. 6
    Statutul fiecarei unitati administrativ-teritoriale cuprinde date si elemente specifice, care au rolul de a o individualiza in raport cu alte unitati similare, privitoare la:
    a) intinderea teritoriului administrativ, delimitarea teritoriala a unitatii administrativ-teritoriale, satele componente, iar in cazul oraselor, satele apartinatoare si localitatile componente, amplasarea acestora, prezentata grafic si descriptiv, distanta dintre satele componente, respectiv apartinatoare, si localitatile componente;
    b) determinarea colectivitatii asupra careia se exercita autoritatea consiliului local si a primarului; date privind infiintarea acesteia, prima atestare documentara, evolutia istorica;
    c) populatia unitatii administrativ-teritoriale, facandu-se mentiune cu privire la componenta etnica - in vederea aplicarii dispozitiilor privitoare la dreptul cetatenilor apartinand unei minoritati nationale de a folosi limba materna in administratia publica locala, cuprinse in Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 -, precum si la ocupatie, defalcate pe sate componente, respectiv apartinatoare, si localitati componente;
    d) localitatea de resedinta;
    e) autoritatile administratiei publice locale, sediul acestora;
    f) caile de comunicatie existente si categoria acestora;
    g) date privitoare la principalele institutii din domeniul educatiei, culturii, sanatatii, asistentei sociale, presei, radioului, televiziunii si altele asemenea;
    h) principalele functiuni economice, capacitati de productie diversificate din sectorul secundar si tertiar, precum si din agricultura;
    i) serviciile publice existente;
    j) patrimoniul public si privat, componenta si intinderea acestuia;
    k) partide politice si sindicate, care isi desfasoara activitatea in unitatea administrativ-teritoriala.
    Art. 7
    In statut se va preciza rangul unitatii administrativ-teritoriale, stabilit potrivit prevederilor Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national - Sectiunea a IV-a "Reteaua de localitati".
    Art. 8
    Statutul va preciza autoritatile administratiei publice locale, sediul acestora, numarul si structura politica a membrilor consiliului local, precum si data constituirii acestuia.
    Art. 9
    Persoanele nascute in comuna sau oras primesc, la implinirea varstei de 18 ani, titlul si certificatul de fiu/fiica al/a comunei sau orasului, in cadrul unei festivitati care se organizeaza de catre primar.
    Art. 10
    Prin statut se stabilesc criteriile potrivit carora se poate conferi persoanelor fizice romane sau straine, cu merite deosebite pe plan politic, economic, social, cultural, sau altor persoane importante, reprezentative pentru comuna, orasul sau judetul respectiv, titlul de cetatean de onoare, drepturile de care se bucura aceste persoane, precum si conditiile de pierdere sau de retragere a acestui titlu.
    Art. 11
    In statut se precizeaza ca locuitorii comunei sau orasului sunt consultati, in conditiile legii, prin referendum, asupra problemelor de interes deosebit din unitatea administrativ-teritoriala si se enumera problemele specifice apreciate ca fiind de interes deosebit, precum si faptul ca referendumul local se poate organiza in toate satele si localitatile componente ale comunei sau orasului ori numai in unele dintre acestea.
    Art. 12
    (1) Cetatenii comunei sau orasului pot fi consultati si prin adunari cetatenesti organizate pe sate, in mediul rural, si pe cartiere sau strazi, in mediul urban.
    (2) Convocarea si organizarea adunarilor cetatenesti se fac de catre primar, la initiativa acestuia ori a unei treimi din numarul consilierilor in functie.
    (3) Convocarea adunarii cetatenesti se face prin aducerea la cunostinta publica a scopului, datei si a locului unde urmeaza sa se desfasoare aceasta.
    (4) Adunarea cetateneasca este valabil constituita in prezenta majoritatii reprezentantilor familiilor si adopta propuneri cu majoritatea celor prezenti.
    (5) Propunerile se consemneaza intr-un proces-verbal si se inainteaza primarului, care le va supune dezbaterii consiliului local in prima sedinta, in vederea stabilirii modalitatilor concrete de realizare si de finantare, daca este cazul.
    (6) Solutia adoptata de consiliul local se aduce la cunostinta publica prin grija secretarului.
    Art. 13
    In afara referendumului local sau a adunarilor cetatenesti, in statut se pot prevedea si alte forme de consultare directa a cetatenilor, potrivit unor eventuale traditii locale, si se va descrie modul de organizare si desfasurare a acestora.
    Art. 14
    (1) Potrivit legii, patrimoniul unitatii administrativ-teritoriale este alcatuit din bunurile mobile si imobile aflate in proprietatea publica si in proprietatea privata ale acesteia, precum si drepturile si obligatiile cu caracter patrimonial.
    (2) Bunurile care apartin unitatilor administrativ-teritoriale sunt supuse inventarierii anuale, in termen de 60 de zile de la data depunerii situatiilor financiare anuale.
    (3) Inventarul bunurilor unitatilor administrativ-teritoriale se constituie intr-o anexa la statut, care se actualizeaza anual.
    (4) Cresterea sau diminuarea patrimoniului va fi temeinic justificata pentru fiecare caz, in note explicative anexate la inventar.
    Art. 15
    (1) Prin statut se stabilesc criteriile pe baza carora bunurile aflate in proprietatea publica a unitatii administrativ-teritoriale si cele din proprietatea privata a acesteia pot fi date in administrare regiilor autonome si institutiilor publice, pot fi concesionate ori inchiriate in conditiile legii sau pot fi atribuite in folosinta gratuita pe termen limitat persoanelor juridice fara scop lucrativ care desfasoara activitate de binefacere sau de utilitate publica ori serviciilor publice.
    (2) Prin statut se stabilesc criteriile pe baza carora consiliile locale si consiliile judetene hotarasc cu privire la cumpararea unor bunuri ori la vanzarea bunurilor aflate in proprietatea privata a unitatii administrativ-teritoriale, in conditiile legii.
    (3) Vanzarea, concesionarea si inchirierea se fac prin licitatie publica, potrivit prevederilor legale.
    Art. 16
    Statutul va stabili conditiile de realizare a cooperarii sau asocierii cu persoane juridice romane sau straine, cu organizatii neguvernamentale si cu alti parteneri sociali, in vederea finantarii si realizarii in comun a unor actiuni, lucrari, servicii sau proiecte de interes public local, precum si de stabilire a unor relatii de parteneriat cu unitati administrativ-teritoriale similare din alte tari.
    Art. 17
    Statutul va cuprinde mentiuni privind cooperarea sau asocierea cu alte autoritati ale administratiei publice locale din tara sau din strainatate, precum si aderarea la asociatii nationale si internationale ale autoritatilor administratiei publice locale, in vederea promovarii unor interese comune.
    Art. 18
    Statutul cuprinde, potrivit dispozitiilor legale in vigoare, modalitatea de atribuire si schimbare a denumirilor de strazi, piete si de obiective de interes public local.
    Art. 19
    Prin statut se stabilesc, in conditiile legii, insemnele specifice ale localitatii si modalitatile de utilizare a acestora.
    Art. 20
    Pe baza prevederilor prezentului statut, in termen de 90 de zile de la publicarea legii de aprobare a prezentei ordonante, consiliile locale ale comunelor, oraselor si municipiilor, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, precum si consiliile judetene vor elabora si vor aproba, in conditiile legii, statute proprii.
    Art. 21
    Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Hotararea Guvernului nr. 127/1992 privind aprobarea statutului-cadru orientativ al comunei si orasului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 54 din 31 martie 1992.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul administratiei publice,
                         Octav Cozmanca



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 53/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 53 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu