ORDIN Nr. 911
din 10 august 2007
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 29/2007
privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinantarii si a
cofinantarii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare,
in bugetul institutiilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale si
utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 249/2007
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 591 din 28 august 2007
In temeiul art. 11 alin. 4 din Hotărârea Guvernului nr.
386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi
Finanţelor,
având în vedere dispoziţiile:
- art. 18 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007 privind
modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinanţării şi a
cofinanţării alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul naţional de
dezvoltare, în bugetul instituţiilor implicate în gestionarea instrumentelor
structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă;
- Hotărârii Guvernului nr. 497/2004 privind stabilirea
cadrului instituţional pentru coordonarea, implementarea şi gestionarea
instrumentelor structurale, cu modificările şi completările ulterioare;
- Regulamentului Consiliului nr. 1.083/2006 privind stabilirea cadrului general pentru Fondul
european de dezvoltare regională, Fondul social european şi Fondul de coeziune
şi abrogarea Regulamentului Consiliului nr. 1.260/1999;
- Regulamentului Comisiei nr. 1.828/2006 privind
stabilirea regulilor de implementare a Regulamentului
Consiliului nr. 1.083/2006 privind stabilirea cadrului general pentru Fondul
european de dezvoltare regională, Fondul social european şi Fondul de coeziune
şi abrogarea Regulamentului Consiliului nr. 1.260/1999,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor
structurale, a prefinanţării şi a cofinanţării alocate de la bugetul de stat,
inclusiv din Fondul naţional de dezvoltare, în bugetul instituţiilor implicate
în gestionarea instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 249/2007, prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor
structurale, a
prefinanţării şi a cofinanţării alocate de la bugetul de stat, inclusiv din
Fondul naţional de dezvoltare, în bugetul instituţiilor implicate în gestionarea instrumentelor
structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă
CAPITOLUL I
Programarea bugetară a fondurilor externe nerambursabile şi a fondurilor
aferente contribuţiei naţionale
Art. 1. - (1) In scopul
aplicării prevederilor art. 3 şi 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007,
Autoritatea de management completează formularele de prezentare şi de
fundamentare a fondurilor aferente instrumentelor structurale, precum şi a
contribuţiei naţionale incluse în poziţia globală „Cofinanţarea asistenţei
financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeană",
potrivit metodologiei elaborate anual de Ministerul Economiei şi Finanţelor în
vederea elaborării proiectului anual de buget.
(2) Autoritatea de management transmite documentele
menţionate la alin. (1) Autorităţii pentru coordonarea instrumentelor
structurale şi Autorităţii de certificare şi plată din cadrul Ministerului
Economiei şi Finanţelor pentru avizarea propunerilor de cheltuieli formulate de
Autoritatea de management şi, după avizare, direcţiei abilitate cu elaborarea
proiectului de buget din ministerul din care face parte.
(3) Direcţia abilitată cu elaborarea proiectului de
buget din ministerul din care face parte Autoritatea de management cuprinde în
proiectul bugetului ordonatorului principal de credite, cu prioritate şi în
întregime, sumele de natura celor prevăzute la art. 5 pct. 3 din Ordonanţa
Guvernului nr. 29/2007, precum şi fondurile aferente instrumentelor structurale
din formularele din metodologia menţionată la art. 1
alin. (1).
(4) Ordonatorul principal de credite din care face
parte Autoritatea de management transmite propunerea de buget direcţiei abilitate cu programarea bugetară din Ministerul Economiei
şi Finanţelor, în vederea elaborării proiectului de buget de stat, conform
legislaţiei în vigoare.
(5) In scopul aplicării prevederilor art. 3 şi 5 din
Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007, Ministerul Economiei şi Finanţelor desfăşoară
următoarele activităţi:
a) analizează şi avizează previziunile de cheltuieli
cuprinse în propunerile de cheltuieli formulate de Autoritatea de management,
prin Autoritatea de certificare şi plată şi Autoritatea pentru coordonarea
instrumentelor structurale, care transmit Autorităţii de management şi, în
copie, direcţiei abilitate cu programarea bugetară din Ministerul Economiei şi
Finanţelor o scrisoare de informare privind avizarea;
b) transmite direcţiei responsabile cu elaborarea
proiectului de buget al Ministerului Economiei şi Finanţelor - Acţiuni generale
şi, spre informare, Autorităţii pentru coordonarea instrumentelor structurale
sumele propuse a fi alocate de la bugetul de stat în vederea includerii
acestora la poziţia globală „Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile
postaderare de la Comunitatea Europeană", prin Autoritatea de certificare
şi plată, pe baza propunerilor de cheltuieli formulate de Autoritatea de
management, reprezentând: cofinanţarea publică din fonduri de la bugetul de
stat, prefinanţarea alocată de la bugetul de stat, continuarea finanţării
proiectelor în cadrul programelor operaţionale, în cazul indisponibilităţii
temporare a fondurilor comunitare, cheltuielile aferente transferului de
fonduri din conturile Ministerului Economiei şi Finanţelor în conturile
beneficiarilor sau unităţilor de plată, precum şi sumele necesare rambursării
cheltuielilor aferente taxei pe valoarea adăugată pentru cheltuielile eligibile
realizate pentru implementarea proiectelor finanţate din instrumente structurale;
c) întocmeşte previziunea poziţiei nete a României în
relaţia financiară cu Uniunea Europeană, prin Unitatea de coordonare a
relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeană, pe baza propunerilor de cheltuieli
formulate de Autoritatea de management, conform procedurii şi modelului ce vor
fi stabilite în cadrul activităţilor proiectului de twinning RO05/IB/FI-01
„Consolidarea capacităţii administrative pentru asigurarea eficienţei şi
transparenţei fluxurilor financiare către şi de la bugetul Uniunii Europene".
CAPITOLUL II
Fluxurile fondurilor externe nerambursabile, precum şi ale fondurilor acordate de
la bugetul de stat
Art. 2. - (1) Sumele aferente fondurilor externe
nerambursabile sunt transferate de către Autoritatea de certificare şi plată în
contul:
a) unităţilor de plată de pe lângă autorităţile de
management, în cazul plăţii indirecte;
b) beneficiarilor, în cazul plăţii directe.
(2) Sumele reprezentând cofinanţarea publică eligibilă
din fonduri de la bugetul de stat, prevăzute în bugetul Ministerului Economiei
şi Finanţelor -Acţiuni generale în poziţia globală distinctă denumită
„Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la
Comunitatea Europeană", se asigură:
a) în cazul plăţii indirecte, prin suplimentarea
bugetului ordonatorului principal de credite în calitate de autoritate de
management, iar deschiderea de credite se realizează prin direcţia abilitată cu
programarea bugetară din Ministerul Economiei şi Finanţelor;
b) în cazul plăţii directe, prin deschidere de credite
bugetare de către Autoritatea de certificare şi plată.
(3) Sumele necesare continuării
finanţării proiectelor în cadrul programelor operaţionale, în cazul
indisponibilităţii temporare
a fondurilor comunitare prevăzute în bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor-Acţiuni
generale, în poziţia globală distinctă denumită „Cofinanţarea asistenţei
financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeană" se
transferă din contul de disponibil al Autorităţii de certificare şi plată,
alimentat de la bugetul de stat, în contul:
a) unităţilor de plată de pe lângă autorităţile de
management, în cazul plăţii indirecte;
b) beneficiarilor, în cazul plăţii directe.
(4) Sumele prevăzute la alin. (1) lit. a) şi alin. (3)
lit. a) sunt transferate de către Autoritatea de certificare şi plată pe baza
previziunilor fluxurilor de numerar lunare, respectiv trimestriale în cazul
sumelor prevăzute la alin. (2) lit. a), transmise de autorităţile de
management, în conformitate cu prevederile acordului încheiat între Autoritatea
de management şi Autoritatea de certificare şi plată.
(5) Sumele prevăzute la alin.
(1) lit. b), alin. (2) lit. b) şi alin. (3) lit. b) sunt transferate
beneficiarilor de Autoritatea de certificare şi plată pe baza următoarelor
documente transmise de către Autoritatea de management, în conformitate cu
prevederile acordului încheiat între Autoritatea de management şi Autoritatea
de certificare şi plată:
a) declaraţia lunară a Autorităţii de management
privind eligibilitatea cheltuielilor la nivel de axă prioritară, cuprinzând
cheltuielile defalcate pe domenii majore de intervenţie;
b) cererea de rambursare lunară întocmită de către
Autoritatea de management, defalcată la nivel de proiect, pe baza cererilor de
rambursare primite de la beneficiari.
(6) Autoritatea de management stabileşte, dacă este
cazul, prin proceduri interne plafonul minim al plăţilor pentru care un
beneficiar poate solicita rambursare.
(7) In cazul plăţilor indirecte, lunar, după efectuarea
plăţii de la unitatea de plată de pe lângă Autoritatea de management către
beneficiari, Autoritatea de management transmite Autorităţii de certificare şi
plată declaraţia privind eligibilitatea cheltuielilor la nivel de axă
prioritară, cuprinzând cheltuielile defalcate pe domenii majore de intervenţie.
(8) Autoritatea de certificare şi plată transmite
Unităţii de coordonare a relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeană situaţia
sumelor prevăzute la art. 2 alin. (1) în vederea monitorizării poziţiei nete a
României în relaţia financiară cu Uniunea Europeană, conform procedurii şi
modelului ce vor fi stabilite în cadrul activităţilor proiectului de twinning
RO05/IB/FI-01 „Consolidarea capacităţii administrative pentru asigurarea
eficienţei şi transparenţei fluxurilor financiare către şi de la bugetul Uniunii
Europene".
CAPITOLUL III
Acordarea şi recuperarea sumelor aferente
prefinanţării
Art. 3. - (1) Sumele aferente prefinanţării din bugetul
Ministerului Economiei şi Finanţelor-Acţiuni generale, cuprinse în poziţia
globală „Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la
Comunitatea Europeană" gestionată de Autoritatea de certificare şi plată,
precum şi din instrumentele structurale se acordă potrivit prevederilor art. 1
alin. (2) lit. i) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007.
(2) Sumele prevăzute la alin. (1) sunt transferate din
conturile de disponibil ale Autorităţii de certificare şi plată, menţionate la
art. 18, în contul:
a) unităţilor de plată de pe lângă autorităţile de
management, în cazul plăţii indirecte;
b) beneficiarilor, în cazul plăţii directe.
(3) Sumele prevăzute la alin. (1) sunt transferate
beneficiarilor, cu condiţia existenţei următoarelor documente:
a) contract de finanţare încheiat între Autoritatea
de management/organismul intermediar şi beneficiar;
b) contract de furnizare de bunuri/prestare de
servicii/execuţie de lucrări încheiat între beneficiar şi un operator economic;
c) solicitare scrisă din partea beneficiarului,
conform contractului de finanţare încheiat între Autoritatea de
management/organismul intermediar şi beneficiar.
Art. 4. - Pentru asigurarea disponibilităţii sumelor
necesare acordării prefinanţării, prin plată directă sau indirectă, Autoritatea
de management transmite trimestrial Autorităţii de certificare şi plată
previziunea fluxului de plăţi, până pe data de 15 a lunii anterioare
trimestrului pentru care se transmite previziunea, pe baza contractelor de
finanţare încheiate cu beneficiarii.
Art. 5. - (1) In vederea efectuării plăţii
prefinanţării de unitatea de plată de pe lângă Autoritatea de management către
beneficiari, la începutul fiecărei luni, Autoritatea de management notifică
Autoritatea de certificare şi plată cu privire la încheierea contractelor
prevăzute la art. 3 alin. (3) lit. b), pentru care se acordă prefinanţare în
acea lună.
(2) In vederea efectuării plăţii prefinanţării de
Autoritatea de certificare şi plată către beneficiari, Autoritatea de
management transmite lunar Autorităţii de certificare şi plată o notificare cu
privire la încheierea contractelor prevăzute la art. 3 alin. (3) lit. b),
pentru care urmează să se facă plata în luna următoare, incluzând datele de
identificare ale fiecărui beneficiar şi suma de plată pentru fiecare
beneficiar.
Art. 6. - Prefinantarea se acordă în procent de maximum
15% din valoarea eligibilă a contractului de finanţare încheiat între
Autoritatea de management şi beneficiar.
Art. 7. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. (6),
procentul de acordare a prefinanţării în cazul Programului operaţional
sectorial „Dezvoltarea resurselor umane" este de 20% în cazul proiectelor
finanţate în cadrul axelor prioritare 1-5, respectiv 40% pentru cele finanţate
în cadrul axei prioritare 6.
(2) Prin excepţie de la prevederile art. (6), în cazul
proiectelor prin care se finanţează instrumentele de inginerie financiară,
conform art. 44 din Regulamentul Consiliului nr. 1.083/2006 de stabilire a unor
dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul
social european şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr.
1.260/1999, prefinantarea se acordă în procent de 100% din valoarea eligibilă a
contractului de finanţare încheiat între Autoritatea de management şi
beneficiar.
Art. 8. - Procentele prevăzute la art. 6 şi 7 pot fi
modificate prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
Art. 9. - Prefinantarea se poate acorda beneficiarilor integral sau în tranşe, cu încadrarea în limitele stabilite la
art. 6 şi 7, în funcţie de previziunea fluxului de plăţi aprobată de
Autoritatea de management.
Art. 10. - (1) Suma acordată unui beneficiar sub forma
prefinanţării se recuperează integral şi progresiv, indiferent de sursa din
care a provenit, prin aplicarea unui procent din valoarea fiecărei cereri de
rambursare întocmite de beneficiari, stabilit de fiecare autoritate de management.
Acest procent se specifică în procedurile interne şi în contractul de finanţare
încheiat între Autoritatea de management/organismul intermediar şi beneficiar.
(2) Recuperarea se efectuează începând cu prima cerere
de rambursare, astfel încât suma aferentă prefinanţării să se recupereze
integral înainte de ultima cerere de rambursare.
Art. 11. -In cazul plăţilor indirecte, lunar, după
efectuarea plăţii prefinanţării de la unitatea de plată de pe lângă Autoritatea
de management către beneficiari, Autoritatea de management transmite
Autorităţii de certificare şi plată o informare cu privire la plăţile
efectuate.
CAPITOLUL IV
Fluxurile fondurilor aferente finanţării axelor de
asistenţă tehnică
din cadrul programelor operaţionale şi a Programului operaţional de asistenţă tehnică
Art. 12. - (1) Sumele necesare finanţării axei de
asistenţă tehnică din cadrul unui program operaţional şi sumele necesare
finanţării Programului operaţional de asistenţă tehnică sunt prevăzute în
bugetul anual al ordonatorului principal de credite cu rol de Autoritate de
management pentru respectivul program operaţional, poziţia bugetară titlul II „Bunuri şi servicii", articolul
„Asistentă tehnică în cadrul programelor operaţionale", cod 20.26.
(2) Previziunea sumelor menţionate la alin. (1) din
prezentul articol este realizată de Autoritatea de management şi avizată
conform prevederilor art. 1.
(3) Autoritatea de management stabileşte prin
proceduri interne modul de fundamentare şi gestionare a poziţiei bugetare
titlul II „Bunuri şi
servicii", articolul „Asistenţă tehnică în cadrul programelor
operaţionale", cod 20.26.
(4) Pe baza plăţilor efectuate, Autoritatea de
management întocmeşte şi transmite lunar către Autoritatea de certificare şi
plată cererea de rambursare a cheltuielilor, defalcată la nivel de proiect,
însoţită de declaraţia privind eligibilitatea cheltuielilor la nivel de axa
prioritară, cuprinzând cheltuielile defalcate pe domenii majore de intervenţie.
(5) Autoritatea de certificare şi plată rambursează
sumele solicitate aferente cheltuielilor din fondurile externe nerambursabile,
conform ratei de intervenţie stabilite în cadrul programului operaţional, în
contul indicat de Autoritatea de management.
(6) Sumele aflate în contul de disponibil al
Autorităţii de management la sfârşitul anului rămân la dispoziţia acesteia,
putând fi utilizate cu aceeaşi destinaţie în anul următor.
(7) La finele anului, sumele aflate în bugetul
ordonatorului principal de credite cu rol de autoritate de management şi
neutilizate de Autoritatea de management sunt anulate de drept.
(8) La întocmirea propunerii
de buget pentru anul următor, Autoritatea de management prezintă direcţiei
abilitate pentru elaborarea bugetului, din cadrul ordonatorului principal de
credite cu rol de autoritate de management, necesarul de fonduri pentru anul
următor, luând în considerare previziunile de plăţi, disponibilităţile
existente în cont şi sumele pe care urmează să le primească de la Autoritatea
de certificare şi plată, pe baza cererilor de rambursare transmise.
CAPITOLUL V
Finanţarea cheltuielilor neeligibile, a cheltuielilor aferente taxei pe valoarea
adăugată şi a cheltuielilor conexe aferente programelor operaţionale
Art. 13. - (1) Asigurarea sumelor necesare plăţii cheltuielilor neeligibile este responsabilitatea
beneficiarilor de proiecte finanţate din instrumente structurale, prin bugetul
acestora.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1)
beneficiarii din sectorul public care beneficiază de alocări de fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul ordonatorului
principal de credite.
Art. 14. - (1) Sumele reprezentând taxa pe valoarea
adăugată aferentă cheltuielilor eligibile se rambursează de Autoritatea de
certificare şi plată beneficiarilor eligibili, prin transfer:
a) în contul unităţilor de plată de pe lângă
autorităţile de management, pe baza previziunilor transmise de Autoritatea de
management, conform prevederilor art. 2 alin. (4);
b) în contul beneficiarilor, pe baza declaraţiilor de
cheltuieli transmise de autorităţile de management, în conformitate cu
prevederile art. 2 alin. (5) şi ale acordului încheiat între Autoritatea de
management şi Autoritatea de certificare şi plată.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul
axelor prioritare de asistenţă tehnică, respectiv Programul operaţional de
asistenţă tehnică, cheltuielile aferente taxei pe valoarea adăugată rămân
cheltuială definitivă din bugetul ordonatorilor principali de credite cu rol de
autoritate de management, poziţia bugetară titlul II „Bunuri şi servicii", articolul „Asistenţă tehnică în cadrul
programelor operaţionale", cod 20.26, în cazul contractelor încheiate de
autorităţile de management cu operatorii economici.
Art. 15. -In scopul aplicării prevederilor art. 9 alin.
(3) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007, beneficiază de rambursarea taxei pe
valoarea adăugată organismele neguvernamentale nonprofit cu personalitate
juridică, pentru activitatea desfăşurată fără scop patrimonial.
Art. 16. - Cheltuielile conexe finanţate de la bugetul
de stat se cuprind în bugetul ordonatorului principal de credite la solicitarea
Autorităţii de management, pe baza fundamentării necesarului de fonduri aprobat
de Ministerul Economiei şi Finanţelor.
CAPITOLUL VI
Recuperarea debitelor
Art. 17. - (1) Debitele apărute
în cursul implementării proiectelor finanţate din fonduri externe
nerambursabile, precum şi din fonduri alocate de la bugetul de stat pentru
cofinanţarea cheltuielilor eligibile urmează să fie recuperate conform
legislaţiei specifice în domeniu, respectiv Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003
privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor
de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, cu modificările şi
completările ulterioare, cu respectarea prevederilor
specifice ale prezentului capitol.
(2) In cazul în care, în urma verificării
documentelor justificative ale cheltuielilor eligibile, Autoritatea de
certificare şi plată constată efectuarea unor plăţi susceptibile a fi
neeligibile, aceasta informează Autoritatea de management cu privire la
neincluderea sumelor în declaraţia de cheltuieli transmisă Comisiei Europene şi
solicită Autorităţii de management să reexamineze cheltuielile respective.
Această notificare cuprinde următoarele informaţii:
a) axa prioritară, domeniul
major de intervenţie, operaţiunea, proiectul în cadrul căruia au fost efectuate
respectivele cheltuieli susceptibile a fi neeligibile;
b) numele beneficiarului care a efectuat plata
cheltuielilor susceptibile a fi neeligibile;
c) numele operatorului
economic către care s-a efectuat plata;
d) numărul şi data documentelor aferente tranzacţiei
(factură, ordin de plată, extras de cont);
e) suma susceptibilă ca fiind plătită pentru
cheltuieli neeligibile;
f) categoria de cheltuieli susceptibile a fi neeligibile pentru care s-a efectuat o plată din
fonduri pentru cheltuieli eligibile;
g) numărul şi data declaraţiei de cheltuieli şi ale
cererii de rambursare întocmită şi semnată de Autoritatea de management prin
care a certificat cheltuiala ca fiind eligibilă;
h) contul şi termenul în care urmează a fi recuperat
debitul, în cazul în care Autoritatea de management constată că acea cheltuială
este neeligibilă.
(3) Dacă în urma reexaminării se confirmă
neeligibilitatea cheltuielilor, Autoritatea de
management întreprinde demersurile necesare pentru
recuperarea debitelor, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003
privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor
de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, cu modificările şi
completările ulterioare.
(4) Dacă în urma reexaminării nu se confirmă
suspiciunea cu privire la neeligibilitatea cheltuielilor, există următoarele
situaţii:
a) Autoritatea de certificare şi plată este de acord
cu rezultatul reexaminării, caz în care introduce cheltuielile suspendate în
următoarea declaraţie de cheltuieli transmisă Comisiei Europene;
b) Autoritatea de certificare şi plată nu este de
acord cu rezultatul reexaminării, caz în care invită la o reconciliere reprezentanţii
Autorităţii de management.
(5) Autoritatea de management întreprinde măsuri pentru
includerea sumelor aferente achitării unor debite datorate bugetului Uniunii
Europene, pentru nereguli, inclusiv a majorărilor de întârziere ca urmare a
nerecuperării la timp de la beneficiari, în bugetul ordonatorului principal de
credite din care face parte, conform art. 5 pct. 3 lit. c) din Ordonanţa
Guvernului nr. 29/2007.
CAPITOLUL VII
Conturile aferente derulării instrumentelor
structurale şi
a fondurilor de la bugetul de stat
Art. 18. - (1) In vederea derulării operaţiunilor
financiare determinate de gestionarea instrumentelor structurale reglementate
prin Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007 se deschid conturi bancare în sistemul
Trezoreriei Statului.
(2) In numele Ministerului
Economiei şi Finanţelor, ca ordonator principal de credite, se deschid la
Trezoreria Operativă Centrală conturi pentru derularea operaţiunilor financiare
determinate de utilizarea fondurilor externe nerambursabile. Aceste conturi,
gestionate de Autoritatea de certificare şi plată, sunt următoarele:
a) contul 54.01.01.00 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile pentru finanţarea programelor operaţionale în cadrul
obiectivului convergenţă";
b) contul 54.01.01.01 „Disponibil din fonduri externe nerambursabile pentru finanţarea Programului
operaţional de asistenţă tehnică";
c) contul 54.01.01.02 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile pentru finanţarea Programului operaţional sectorial Creşterea
competitivităţii economice";
d) contul 54.01.01.03
„Disponibil din fonduri externe nerambursabile pentru finanţarea Programului
operaţional sectorial Dezvoltarea resurselor umane";
e) contul 54.01.01.04 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile pentru finanţarea Programului operaţional Dezvoltarea
capacităţii administrative";
f) contul 54.01.01.05 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile pentru finanţarea Programului operaţional regional";
g) contul 54.01.01.06 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile pentru finanţarea Programului
operaţional sectorial Transport";
h) contul 54.01.01.07 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile pentru finanţarea Programului operaţional sectorial Mediu".
(3) In numele Ministerului Economiei şi Finanţelor, ca
ordonator principal de credite, se deschid la Trezoreria Operativă Centrală
conturi pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea
sumelor de la bugetul de stat pentru cofinanţare în cazul plăţilor directe.
Aceste conturi, gestionate de Autoritatea de certificare şi plată, sunt următoarele:
a) contul 54.01.02.06 „Disponibil de la bugetul de
stat reprezentând cofinanţarea Programului operaţional sectorial
Transport";
b) contul 54.01.02.07 „Disponibil de la bugetul de
stat reprezentând cofinanţarea Programului operaţional sectorial Mediu".
(4) In numele Ministerului Economiei şi Finanţelor, ca
ordonator principal de credite, se deschid la Trezoreria Operativă Centrală
conturi pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea
sumelor de la bugetul de stat pentru prefinanţare şi în cazul
indisponibilităţii temporare de externe nerambursabile. Aceste conturi,
gestionate de Autoritatea de certificare şi plată, sunt următoarele:
a) contul 54.01.03.00 „Disponibil de la bugetul de stat
reprezentând prefinanţări şi fonduri în cazul
indisponibilităţii temporare aferente instrumentelor structurale";
b) contul 54.01.03.01 „Disponibil de la bugetul de
stat reprezentând prefinanţări şi fonduri în cazul indisponibilităţii temporare
aferente Programului operaţional de asistenţă tehnică";
c) contul 54.01.03.02 „Disponibil de la bugetul de
stat reprezentând prefinanţări şi fonduri în cazul indisponibilităţii temporare
aferente Programului operaţional sectorial Creşterea competitivităţii
economice";
d) contul 54.01.03.03
„Disponibil de la bugetul de stat reprezentând prefinanţări şi fonduri în cazul
indisponibilităţii temporare aferente Programului operaţional sectorial
Dezvoltarea resurselor umane";
e) contul 54.01.03.04 „Disponibil de la bugetul de stat reprezentând prefinanţări şi fonduri în cazul
indisponibilităţii temporare aferente Programului operaţional Dezvoltarea
capacităţii administrative";
f) contul 54.01.03.05 „Disponibil de la bugetul de
stat reprezentând prefinanţări şi fonduri în cazul indisponibilităţii temporare
aferente Programului operaţional regional";
g) contul 54.01.03.06 „Disponibil de la bugetul de
stat reprezentând prefinanţări şi fonduri în cazul indisponibilităţii temporare
aferente Programului operaţional sectorial Transport";
h) contul 54.01.03.07 „Disponibil de la bugetul de stat
reprezentând prefinanţări şi fonduri în cazul indisponibilităţii temporare
aferente Programului operaţional sectorial Mediu".
(5) In numele Ministerului Economiei şi Finanţelor, ca
ordonator principal de credite, se deschid la Trezoreria Operativă Centrală
conturi pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea
sumelor de la bugetul de stat pentru cheltuieli neeligibile în cazul plăţilor
directe. Aceste conturi, gestionate de Autoritatea de certificare şi plată,
sunt următoarele:
a) contul 54.01.04.06 „Disponibil de la bugetul de stat
pentru finanţarea cheltuielilor neeligibile aferente Programului operaţional
sectorial Transport";
b) contul 54.01.04.07 „Disponibil de la bugetul de stat pentru finanţarea cheltuielilor neeligibile aferente
Programului operaţional sectorial Mediu".
(6) In numele Ministerului Economiei şi Finanţelor, ca
ordonator principal de credite, se deschid la Trezoreria Operativă Centrală conturi
pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de recuperarea unor
debite apărute în gestionarea instrumentelor structurale. Aceste conturi,
gestionate de Autoritatea de certificare şi plată, sunt următoarele:
a) contul 54.01.05.00 „Disponibil din debite
recuperate aferente instrumentelor structurale";
b) contul 54.01.05.06 „Disponibil din debite
recuperate aferente Programului operaţional sectorial Transport";
c) contul 54.01.05.07 „Disponibil din debite recuperate
aferente Programului operaţional sectorial Mediu".
(7) Conturile prevăzute la alin. (3), alin. (4) lit. a)
şi alin. (5) se alimentează cu sume din bugetul Ministerului Economiei şi
Finanţelor -Acţiuni generale, virate din contul 23.51.01.55 „Autorităţi publice
şi acţiuni externe -Alte transferuri".
(8) In cazul plăţilor indirecte, pe numele fiecărui
ordonator principal de credite se deschid la Activitatea de Trezorerie şi
Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti conturi de disponibil pentru
derularea operaţiunilor financiare determinate de finanţarea din fonduri
externe nerambursabile şi prefinanţare de la bugetul de stat a proiectelor în
cadrul programelor operaţionale. Aceste conturi, gestionate de Autoritatea de
management din structura ordonatorului responsabilă cu implementarea
programului operaţional, sunt următoarele:
a) contul 54.01.06.01 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile, prefinanţare şi fondul de indisponibilităţi temporare de la
bugetul de stat, pentru finanţarea proiectelor din cadrul Programului operaţional
de asistenţă tehnică";
b) contul 54.01.06.02 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile, prefinanţare şi fondul de indisponibilităţi temporare de la
bugetul de stat, pentru finanţarea proiectelor din cadrul Programului
operaţional sectorial Creşterea competitivităţii economice";
c) contul 54.01.06.03 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile, prefinanţare şi fondul de indisponibilităţi temporare de la
bugetul de stat, pentru finanţarea proiectelor din cadrul Programului operaţional
sectorial Dezvoltarea resurselor umane";
d) contul 54.01.06.04 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile, prefinanţare şi fondul de indisponibilităţi temporare de la
bugetul de stat, pentru finanţarea proiectelor din cadrul Programului operaţional
Dezvoltarea capacităţii administrative";
e) contul 54.01.06.05 „Disponibil din fonduri externe
nerambursabile, prefinanţare şi fondul de indisponibilităţi temporare de la
bugetul de stat, pentru finanţarea proiectelor din cadrul Programului operaţional
regional".
(9) In cazul plăţilor
indirecte, pe numele fiecărui ordonator principal de credite se deschid la
Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti
conturi de disponibil pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de
utilizarea sumelor de la bugetul de stat pentru cofinanţare. Aceste conturi,
gestionate de Autoritatea de management din structura ordonatorului
responsabilă cu implementarea programului operaţional, sunt următoarele:
a) contul 54.01.02.01 „Disponibil de la bugetul de stat reprezentând cofinanţarea Programului operaţional de asistenţă
tehnică";
b) contul 54.01.02.02 „Disponibil de la bugetul de
stat reprezentând cofinanţarea Programului operaţional sectorial Creşterea
competitivităţii economice";
c) contul 54.01.02.03 „Disponibil
de la bugetul de stat reprezentând cofinanţarea Programului operaţional
sectorial Dezvoltarea resurselor umane";
d) contul 54.01.02.04 „Disponibil de la bugetul de
stat reprezentând cofinanţarea Programului operaţional Dezvoltarea capacităţii administrative";
e) contul 54.01.02.05 „Disponibil de la bugetul de
stat reprezentând cofinanţarea Programului operaţional regional".
(10) In cazul plăţilor indirecte, pe numele fiecărui
ordonator principal de credite se deschid la Activitatea de Trezorerie şi
Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti conturi de disponibil pentru
derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea sumelor de la
bugetul de stat pentru cheltuieli neeligibile. Aceste conturi, gestionate de
Autoritatea de management din
structura ordonatorului responsabilă cu implementarea programului operaţional,
sunt următoarele:
a) contul 54.01.04.01 „Disponibil de la bugetul de
stat reprezentând finanţarea unor cheltuieli neeligibile aferente Programului
operaţional de asistenţă tehnică";
b) contul 54.01.04.02 „Disponibil de la bugetul de stat
pentru finanţarea unor cheltuieli neeligibile aferente Programului operaţional
sectorial Creşterea competitivităţii economice";
c) contul 54.01.04.03 „Disponibil de la bugetul de stat
pentru finanţarea unor cheltuieli neeligibile aferente
Programului operaţional sectorial Dezvoltarea resurselor umane";
d) contul 54.01.04.04 „Disponibil de la bugetul de stat
pentru finanţarea unor cheltuieli neeligibile aferente Programului operaţional
Dezvoltarea capacităţii administrative";
e) contul 54.01.04.05 „Disponibil de la bugetul de
stat reprezentând finanţarea unor cheltuieli neeligibile aferente Programului
operaţional regional".
(11) In cazul plăţilor indirecte, pe numele fiecărui
ordonator principal de credite se deschid la Activitatea de Trezorerie şi
Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti conturi pentru derularea
operaţiunilor financiare determinate de recuperarea unor debite apărute în
gestionarea instrumentelor structurale. Aceste conturi, gestionate de
Autoritatea de management din structura ordonatorului responsabilă cu
implementarea programului operaţional, sunt următoarele:
a) contul 54.01.05.01 „Disponibil din debite
recuperate aferente Programului operaţional de asistenţă tehnică";
b) contul 54.01.05.02 „Disponibil din debite
recuperate aferente Programului operaţional sectorial Creşterea
competitivităţii economice";
c) contul 54.01.05.03 „Disponibil din debite
recuperate aferente Programului operaţional sectorial Dezvoltarea resurselor umane";
d) contul 54.01.05.04 „Disponibil din debite
recuperate aferente Programului operaţional Dezvoltarea capacităţii
administrative";
e) contul 54.01.05.05 „Disponibil din debite
recuperate aferente Programului operaţional regional".
(12) In cazul plăţilor indirecte, pe numele fiecărui
ordonator principal de credite se deschide la Activitatea de Trezorerie şi
Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti contul de cheltuieli 23...
„Cheltuieli ale bugetului de stat..." pentru efectuarea de plăţi în limita
creditelor bugetare deschise la poziţia bugetară corespunzătoare cofinanţării
proiectelor şi pentru acoperirea unor cheltuieli neeligibile aflate în sarcina
autorităţilor de management. Din acest cont se transferă fondurile în conturile de disponibil gestionate de Autoritatea de management.
(13) Conturile beneficiarilor, prin care se gestionează
sumele aferente proiectelor finanţate din instrumente structurale şi din
fonduri aferente cofinanţării sau prefinantării acestora de la bugetul de stat, se deschid la Trezoreria Statului.
Art. 19. - Evidenţa contabilă a sumelor provenite din
derularea unor proiecte finanţate conform Ordonanţei Guvernului nr. 29/2007 se
va ţine distinct de alte fonduri. In cazul instituţiilor publice gestionare sau
beneficiare de fonduri, operaţiunile înregistrate în sistemul contabil conform
prezentului capitol vor fi preluate în situaţiile financiare ale ordonatorului
de credite în conformitate cu reglementările în vigoare în domeniul contabilităţii.
Art. 20. - Funcţionarea
conturilor prevăzute la art. 18 se stabileşte prin instrucţiuni aprobate prin
ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
Art. 21. - Prezentele norme reglementează fluxurile
aferente instrumentelor structurale derulate în monedă naţională.