ORDIN
Nr. 885 din 6 mai 2004
pentru aprobarea Normelor tehnice privind masurarea tonajului navelor maritime
care arboreaza pavilionul roman si nu efectueaza voiaje internationale, cod
MTCT.ANR-TNM-2004
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 448 din 19 mai 2004
In temeiul prevederilor art. 16 alin. (3), art. 25 alin. (1) si ale art. 26
din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, republicata, si
ale art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea
si functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Normele tehnice privind masurarea tonajului navelor maritime care
arboreaza pavilionul roman si nu efectueaza voiaje internationale, cod
MTCT.ANR-TNM-2004, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Autoritatea Navala Romana va duce la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si
va intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii acestuia.
Art. 4
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin orice dispozitii contrare
isi inceteaza aplicabilitatea.
p. Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME TEHNICE
privind masurarea tonajului navelor maritime care arboreaza pavilionul roman si
nu efectueaza voiaje internationale, cod MTCT.ANR-TNM-2004
Art. 1
Obiectul
Prezentele norme tehnice stabilesc o metodologie de calcul si de
certificare a tonajului navelor maritime care arboreaza pavilionul roman si nu
efectueaza voiaje internationale, asemanatoare cu metodologia aplicata pentru
navele care intra sub incidenta Conventiei internationale asupra masurarii
tonajului navelor, incheiata la Londra la 23 iunie 1969, si, respectiv, cu
metodologia aplicata pentru navele si ambarcatiunile de pescuit care sunt sub
incidenta Ordinului ministrului transporturilor, constructiilor si turismului
nr. 228/2003 pentru aprobarea Normelor tehnice privind masurarea tonajului
navelor si ambarcatiunilor de pescuit, cod MTCT.ANR-INPESC-2003.
Art. 2
Domeniul de aplicare
(1) Prezentele norme tehnice se aplica navelor prevazute la art. 1, avand
lungimea maxima de gabarit (Lmax) de 5 m si mai mult.
(2) Prezentele norme tehnice se aplica:
a) navelor noi;
b) navelor existente care se reconstruiesc sau la care se fac modificari si
transformari importante;
c) navelor existente care pana in prezent nu au avut certificat de tonaj;
d) navelor existente, la cererea armatorului, daca acesta doreste
modificarea tonajului calculat anterior, conform altor reguli.
(3) Pentru navele existente prevazute la alin. (2) lit. c), calculul si
certificarea tonajului conform prezentelor norme tehnice trebuie sa se
realizeze in maximum 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentului
ordin.
(4) La navele existente, pentru care armatorii nu cer in mod expres
aplicarea prezentelor norme tehnice, Autoritatea Navala Romana (ANR) va elibera
certificate de tonaj. Modelul certificatului de tonaj este prevazut in anexa
care face parte integranta din prezentele norme tehnice. In noile certificate
vor fi inscrise valorile tonajelor din vechile certificate. Preschimbarea
certificatelor de tonaj se va face gratuit, la prima inspectie tehnica
efectuata navelor in cauza de catre ANR, ce se va efectua dupa intrarea in
vigoare a prezentului ordin.
(5) Ambarcatiunile si navele de agrement cu lungimi maxime de gabarit de
pana la 15 m pot fi exceptate de la calculul si certificarea tonajului conform
prezentelor norme tehnice. Pentru acestea, aplicarea prezentelor norme tehnice
se va face optional, la cererea armatorului.
Art. 3
Definitii
In intelesul prezentelor norme tehnice, termenii de mai jos se definesc
dupa cum urmeaza:
1. ANR - Autoritatea Navala Romana;
2. tonajul navei - notiune care cuprinde tonajul brut (GT) si tonajul net
(NT) al unei nave;
3. tonajul brut (GT) este un parametru adimensional care reflecta marimea
unei nave;
4. tonajul net (NT) este un parametru adimensional care reflecta
capacitatea de utilizare a unei nave;
5. Conventia de tonaj '69 inseamna Conventia internationala asupra
masurarii tonajului navelor, incheiata la Londra la 23 iunie 1969, la care
Romania a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 23/1976;
6. voiaj international este un voiaj spre si dinspre un port din afara
Romaniei;
7. nava noua este o nava a carei chila a fost pusa sau se afla intr-un
stadiu de constructie echivalent la data sau ulterior datei de intrare in
vigoare a prezentului ordin;
8. nava existenta este o nava care nu este nava noua;
9. puntea superioara [asa cum este definita de Regula 2(1) din anexa I la
Conventia de tonaj '69] este puntea completa cea mai de sus, expusa
intemperiilor si marii, care are toate deschiderile situate in partile expuse,
prevazute cu dispozitive permanente de inchidere etanse si sub care toate
deschiderile practicate in bordajele navei sunt prevazute cu dispozitive
permanente de inchidere etanse. In cazurile in care puntea superioara prezinta
trepte, se iau ca punte superioara linia partii inferioare a puntii expuse
intemperiilor si prelungirea sa paralela cu partea superioara a aceste punti;
10. lungimea navei (L) [asa cum este definita de art. 2(8) din Conventia de
tonaj '69] este lungimea egala cu 96% din lungimea totala a liniei de plutire
situata la o distanta egala cu 85% din inaltimea de constructie minima masurata
in metri (cu o precizie de doua zecimale) de la fata superioara a chilei sau
egala cu distanta dintre muchia prova a etravei si axa arborelui carmei la
aceasta plutire, daca aceasta este mai mare. La navele proiectate pentru a
naviga cu chila inclinata, plutirea la care este masurata lungimea trebuie sa
fie paralela cu plutirea prevazuta la plina incarcare;
11. lungimea maxima de gabarit a navei (Lmax) este distanta longitudinala
masurata in metri (cu o precizie de doua zecimale) dintre punctul cel mai
indepartat din prova al etravei si punctul situat cel mai in pupa al
etamboului. In sensul acestei definitii se considera ca:
a) etrava include structura etansa a corpului, teuga si parapetul, daca
exista, si exclude bompresul si balustradele de siguranta;
b) etamboul include structura etansa a corpului, oglinda, duneta si
parapetul si exclude balustradele de siguranta, tangonetul, masina de
propulsie, instalatia de guvernare si carma, precum si diversele scari si
platforme;
12. latimea navei (B) [asa cum este definita de Regula 2(3) din anexa I la
Conventia de tonaj '69] este latimea maxima, la mijlocul navei, masurata in
metri (cu o precizie de doua zecimale), intre liniile teoretice ale coastelor
pentru navele cu invelis metalic si masurata intre fetele exterioare ale
bordajului pentru navele avand corpul din alt material;
13. inaltimea de constructie a navei (D) [asa cum este definita de Regula
2(2) din anexa I la Conventia de tonaj '69] este distanta verticala minima
masurata in metri (cu o precizie de doua zecimale), in bord, de la marginea
superioara a chilei pana la fata inferioara a puntii superioare. La navele din
lemn sau din material compozit, aceasta distanta este masurata plecandu-se de
la muchia inferioara a baturii chilei. Atunci cand formele partii inferioare
ale sectiunii maestre sunt scobite sau cand exista galborduri groase, aceasta
distanta este masurata plecandu-se de la punctul unde prelungirea partii plate
a fundului spre planul diametral taie fetele laterale ale chilei.
Pe o nava avand tabla lacrimara rotunjita, inaltimea de constructie se
masoara pana la punctul de intersectie a liniei teoretice a puntii cu linia
teoretica a bordajului, prelungite ca si cand imbinarea lacrimara-centura ar fi
de forma unghiulara.
Atunci cand puntea superioara este in trepte si cand partea inaltata a
acestei punti se gaseste deasupra punctului unde trebuie sa se determine
inaltimea de constructie, aceasta din urma se masoara pana la o linie de
referinta prelungind linia partii inferioare a puntii paralel cu partea
inaltata;
14. ambarcatiune de agrement este orice ambarcatiune care este destinata sa
fie utilizata in scopuri recreative si sportive de agrement, necomerciale,
indiferent de tip si de modul de propulsie, al carei corp are lungimea maxima
Lmax de pana la 24 m;
15. nave de agrement sunt velierele si iahturile, indiferent de
deplasament, construite si echipate pentru calatorii de lunga durata, precum si
cele destinate activitatilor sportive si de agrement, necomerciale.
Art. 4
Tonajul brut
(1) Tonajul brut (GT) al navelor cu lungimea maxima de gabarit (Lmax) de 15
m si mai mare se calculeaza conform prevederilor anexei I la Conventia de tonaj
'69.
(2) Tonajul brut (GT) al navelor cu lungimea maxima de gabarit (Lmax) mai
mica de 15 m se calculeaza cu urmatoarea formula:
GT = K x V,
unde:
K = 0,2 + 0,02 x log10 V
V - volum in mc, calculat cu formula:
V = a x (Lmax x B x D)
a - coeficient functie de Lmax, calculat cu urmatoarea formula:
a = 0,5194 + 0,0145 x Lmax, dar nu mai mic de 0,6.
(3) Valoarea tonajului brut obtinuta din calcul se va rotunji pentru a fi
exprimata prin cel mai apropiat numar intreg.
Art. 5
Tonajul net
(1) Tonajul net (NT) al navelor cu lungimea maxima de gabarit (Lmax) de 15
m si mai mare se calculeaza conform prevederilor anexei I la Conventia de tonaj
'69.
(2) Tonajul net (NT) al navelor cu lungimea maxima de gabarit (Lmax) mai
mica de 15 m se calculeaza cu urmatoarea formula:
NT = 0,3 x GT,
unde GT este tonajul brut calculat conform formulei de la art. 4 alin. (2).
(3) Valoarea tonajului net obtinuta din calcul se va rotunji pentru a fi
exprimata prin cel mai apropiat numar intreg.
Art. 6
Masuratori si calcule
(1) Dimensiunile unei nave, precum si toate marimile liniare care definesc
forma si marimea spatiilor pentru calculul tonajului trebuie stabilite fie prin
masuratori directe la bord, fie din planurile de constructie ale navei.
(2) Toate volumele cuprinse in calculul tonajului sunt masurate, oricare ar
fi sistemele de izolare sau alte amenajari, pana la fata interioara a
bordajului sau a tablelor care delimiteaza structura, in cazul navelor din
metal, si pana la fata exterioara a bordajului sau pana la fata interioara a
suprafetelor care delimiteaza structura, in cazul navelor construite din alt
material.
(3) Volumele spatiilor luate in considerare se calculeaza prin metode
universal admise si cu o precizie apreciata ca acceptata.
(4) Masuratorile si calculele de tonaj fac obiectul unei documentatii care
poate fi intocmita de ANR sau de persoane ori institutii competente
specializate. Documentatia intocmita de persoane sau institutii competente
specializate privind calculul tonajului unei nave trebuie sa aiba viza ANR prin
care se atesta corectitudinea acesteia.
Art. 7
Certificarea
(1) Navelor care sunt sub incidenta prezentelor norme tehnice li se va
elibera Certificatul de tonaj pentru nava maritima, avand forma si continutul
conform modelului prevazut in anexa.
(2) Certificatul se elibereaza in trei exemplare, din care un exemplar
pentru bordul navei, un exemplar pentru armator si un exemplar la ANR.
Eliberarea unor copii suplimentare se poate face numai la cererea armatorului,
contra cost, conform tarifelor in vigoare.
(3) Armatorul navei are obligatia sa pastreze, impreuna cu Certificatul de
tonaj pentru nava maritima, calculul de tonaj aprobat de ANR.
ANEXA 1*)
la normele tehnice
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
AUTORITATEA NAVALA ROMANA
CERTIFICAT DE TONAJ PENTRU NAVA MARITIMA
Eliberat de catre Autoritatea Navala Romana in conformitate cu prevederile
din: "Norme tehnice privind masurarea tonajului navelor maritime care
arboreaza pavilionul roman si nu efectueaza voiaje internationale, cod
MTCT.ANR-TNM-2004"
Caracteristici principale
______________________________________________________________________________
|Numele navei |
|
|__________________________________________|___________________________________|
|Numarul sau literele distinctive |
|
|__________________________________________|___________________________________|
|Portul de inregistrare |
|
|__________________________________________|___________________________________|
|Lungimea maxima | Lmax = m
|
|Conform Articol 3(10) din norme tehnice |
|
|Cod MTCT.ANR-TNM-2004 |
|
|__________________________________________|___________________________________|
|Lungimea | L = m
|
|Conform Articol 3(9) din norme tehnice |
|
|Cod MTCT.ANR-TNM-2004 |
|
|__________________________________________|___________________________________|
|Latimea | B = m
|
|Conform Articol 3(11) din norme tehnice |
|
|Cod MTCT.ANR-TNM-2004 |
|
|__________________________________________|___________________________________|
|Inaltimea | D = m
|
|Conform Articol 3(12) din norme tehnice |
|
|Cod MTCT.ANR-TNM-2004 |
|
|__________________________________________|___________________________________|
Elemente pentru determinarea tonajului brut si net al navei
(se completeaza datele necesare in functie de cazul specific navei)
______________________________________________________________________________
|Cazul |V - volumul total al tuturor |Conform Articol 4(1) din norme | mc
|
|navelor |spatiilor inchise ale navei |tehnice Cod MTCT.ANR-TNM-2004 |
|
|cu Lmax |_____________________________|(Reg. 3 din Conventia de
|_______|
|</= 15 m|K1 = 0,2 + 0,002 log10 V |tonaj '69)
| |
| |_____________________________|_______________________________|_______|
| |Vc - volumul total al |Conform Articol 5(1) din norme | mc
|
| |spatiilor de incarcare ale |tehnice Cod MTCT.ANR-TNM-2004 |
|
| |navei |(Reg. 4 din Conventia de |
|
| |_____________________________|tonaj '69)
|_______|
| |K2 = 0,2 + 0,002 log10 Vc | |
|
| |_____________________________| |_______|
| |d - pescajul de calcul la | | m
|
| |mijlocul navei | |
|
| |_____________________________| |_______|
| |N1 - nr. pasageri din cabine | |
|
| |cu cel mult 8 cusete | |
|
| |_____________________________| |_______|
| |N2 - nr. altor pasageri | |
|
|________|_____________________________|_______________________________|_______|
|Cazul |V = a x (Lmax x B x D) |Conform Articol 4(2) din norme | mc
|
|navelor |_____________________________|tehnice Cod MTCT.ANR-TNM-2004
|_______|
|cu Lmax |a = 0,5194 + 0,0145 x Lmax | |
|
|< 15 m | daca 0,5194 + 0,0145 x |
| |
| | x Lmax >/= 0,6 |
| |
| | | |
|
| |a = 0,6 | |
|
| | daca 0,5194 + 0,0145 x | |
|
| | x Lmax < 0,6 |
| |
| |_____________________________|
|_______|
| |K = 0,2 + 0,002 log10 V | |
|
|________|_____________________________|_______________________________|_______|
| Cazul navelor existente care isi | Valorile tonajului brut si tonajului
|
| mentin vechile tonaje | net sunt preluate din certificat
|
| | nr.: ................................
|
| Conform Articol 2(4) din norme | eliberat de .........................
|
| tehnice Cod MTCT.ANR-TNM-2004 | la data de ..........................
|
|______________________________________|_______________________________________|
Se certifica prin prezentul ca tonajele navei sus-rubricate sunt:
________ ________
TONAJUL BRUT GT = |________| TONAJUL NET NT = |________|
(GROSS TONNAGE) (NET TONNAGE)
Eliberat la ..................... Data eliberarii ...............
(Locul eliberarii certificatului)
Inspector Autoritatea Navala Romana ...................... (Stampila)
(numele, prenumele in clar si semnatura)
Certificat nr. .......... Exemplar: (1/3); (2/3); (3/3); (copie la
cerere)
(se taie elementele ne-necesare)
Formular Cod ANR/TNM-2004
(Reversul certificatului)
Datele din prezentul tabel se completeaza numai in cazul navelor cu Lmax de
15 m si mai mult
______________________________________________________________________________
| SPATII INCLUSE IN TONAJ
|
|______________________________________________________________________________|
| TONAJ BRUT | TONAJ NET
|
|_____________________________________|________________________________________|
|Denumirea |Amplasare |Lungime |Volum |Denumirea |Amplasare |Lungime |Volum
|
|spatiului | (Coaste) | [m] | [mc] |spatiului de | (Coaste) | [m] | [mc]
|
|inchis | | | |incarcare | | |
|
|__________|__________|________|______|_____________|__________|________|______|
| | | | | | | |
|
| | | | | | | |
|
| | | | | | | |
|
| | | | | | | |
|
| | | | | | | |
|
| | | | | | | |
|
| | | | | | | |
|
| | | | | | | |
|
| | | | | | | |
|
|__________|__________|________|______|_____________|__________|________|______|
| Volum total spatii inchise | | Volum total spatii de incarcare | |
|______________________________|______|_________________________________|______|
|Spatii excluse in tonaj | PESCAJUL
|
|Se marcheaza cu un asterisc (*) acele|
|
|dintre spatiile enumerate mai sus | d = [m]
|
|care cuprind in acelasi timp spatii |
|
|incluse si excluse |
|
|_____________________________________|________________________________________|
|Mentiuni:
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|______________________________________________________________________________|