ORDIN
Nr. 844 din 9 august 2004
pentru aprobarea Strategiei nationale pe termen mediu si lung privind
gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv
depozitarea definitiva si dezafectarea instalatiilor nucleare si radiologice
ACT EMIS DE: AGENTIA NUCLEARA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 818 din 6 septembrie 2004
Avand in vedere solicitarile Ministerului Economiei si Comertului,
transmise cu adresele nr. 157.125 din 30 iunie 2004 si, respectiv, nr. 157.465
din 4 august 2004, referitoare la aprobarea si publicarea Strategiei nationale
pe termen mediu si lung privind gestionarea combustibilului nuclear uzat si a
deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea definitiva si dezafectarea
instalatiilor nucleare si radiologice,
in temeiul prevederilor:
- art. 3 lit. a) din Hotararea Guvernului nr. 1.601/2003 privind
organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Deseuri Radioactive;
- Hotararii Guvernului nr. 1.259/2002 privind aprobarea Strategiei
nationale de dezvoltare a domeniului nuclear in Romania si a Planului de
actiune pentru implementarea acestei strategii;
- Ordonantei Guvernului nr. 7/2003 privind utilizarea in scopuri exclusiv
pasnice a energiei nucleare, aprobata cu modificari prin Legea nr. 321/2003;
- art. 7 alin. (3) si (4) din anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr.
1.425/2003 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare si a
structurii organizatorice ale Agentiei Nucleare,
presedintele Agentiei Nucleare emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Strategia nationala pe termen mediu si lung privind gestionarea
combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea
definitiva si dezafectarea instalatiilor nucleare si radiologice, componenta a
Planului nuclear national, prevazuta in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
Agentia Nationala pentru Deseuri Radioactive si institutiile implicate in
activitatile privind gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor
radioactive, inclusiv depozitarea definitiva si dezafectarea instalatiilor
nucleare si radiologice, vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Agentiei Nucleare,
Serban Constantin Valeca
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
STRATEGIA NATIONALA PE TERMEN MEDIU SI LUNG PRIVIND GESTIONAREA
COMBUSTIBILULUI NUCLEAR UZAT SI A DESEURILOR RADIOACTIVE, INCLUSIV DEPOZITAREA
DEFINITIVA SI DEZAFECTAREA INSTALATIILOR NUCLEARE SI RADIOLOGICE
1. INTRODUCERE
Strategia nationala pe termen mediu si lung privind gestionarea
combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea
definitiva si dezafectarea instalatiilor nucleare si radiologice este parte
integranta a Planului Nuclear National, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
1.259/2002, ale carei obiective referitoare la gestionarea combustibilului
nuclear uzat si a deseurilor radioactive sunt:
1. Obiectivele derivate privind gestionarea deseurilor radioactive
- Managementul deseurilor radioactive si a combustibilului uzat in
conformitate cu cerintele internationale;
- Asigurarea unui nivel radiologic, in concordanta cu cerintele nationale
si atat pentru personalul implicat in domeniul nuclear, cat si pentru public.
Reducerea impactului asupra mediului;
- Dezvoltarea programelor de cercetare aferente managementul
combustibilului uzat si al deseurilor radioactive pana la depozitarea finala;
- Sustinerea activitatilor de cercetare-dezvoltare-inovare si dezvoltare
privind determinarea si aplicarea metodelor de reducere a activitatii
izotopilor de viata lunga, metodelor de determinare a actinidelor in mediu,
transferului si impactului deseurilor radioactive asupra mediului, modelelor
privind migrarea radionuclizilor in mediu.
2. Obiectivele europene privind gestionarea deseurilor radioactive
- Ridicarea continua a performantelor de securitate nucleara si securitate
radiologica, inclusiv in privinta depozitarii deseurilor radioactive;
- Asigurarea si cresterea continua a nivelului de protectie fizica a
deseurilor radioactive, inclusiv in timpul transportului;
- Refacerea mediului in urma incetarii activitatilor unor centrale sau
obiective nucleare.
In prezent, majoritatea deseurilor radioactive produse in Romania se
datoreaza activitatilor nucleare care concura la productia de energie electrica
de origine nucleara de la Unitatea 1 de la CNE Cernavoda, intrata in functiune
in anul 1996. Prin punerea in functiune in anul 2007 a Unitatii 2 de la CNE
Cernavoda, productia de energie electrica de origine nucleara se va dubla,
urmarea fireasca a acestui fapt fiind dublarea productiei de deseuri
radioactive in acest sector industrial de activitate. Aplicatiile
radioizotopilor in industrie, medicina, cercetare si alte domenii
socio-economice genereaza si ele o mica parte din cantitatea totala de deseuri
radioactive produse.
Deseurile radioactive produse prin operarea reactorului tip CANDU 6(R) se
impart in doua categorii mari: combustibil uzat si deseuri slab si mediu
active. Avand in vedere faptul ca Romania a decis sa utilizeze combustibilul
nuclear in ciclu deschis (SFuDD), considerandu-l drept deseu inalt activ (HLW),
in cele ce urmeaza ne vom rezuma la utilizarea termenului "gestionarea
deseurilor radioactive".
Eliminarea deseurilor radioactive slab si mediu active tip LILW-SL prin
depozitare definitiva constituie in prezent o practica industriala consacrata,
atat pe plan international cat si la nivelul Uniunii Europene. Practicile de
eliminare utilizate pentru cazul acestui tip de deseuri nu sunt adecvate pentru
eliminarea deseurilor tip HLW, acestea din urma implicand riscuri deosebite
pentru sanatatea omului si a mediului inconjurator. In plus, deseurile tip HLW
genereaza cantitati importante de caldura reziduala produsa prin dezintegrare
radioactiva, fapt care obliga la depozitare intermediara indelungata in vederea
dezactivarii (50 - 100 ani). Acest interval de timp este utilizat pentru
dezvoltarea si implementarea tehnologiilor de depozitare definitiva a SFuDD.
Gestionarea in siguranta, la scara industriala, a deseurilor radioactive
produse in Romania, constituie un obiectiv politic national de prim rang,
capabil sa contribuie la dezvoltarea durabila a energeticii nucleare. Politica
nationala de gestionare a deseurilor radioactive este aliniata in totalitate la
cerintele internationale, stabilite prin "Conventia comuna asupra
gestionarii in siguranta a combustibilului uzat si asupra gospodaririi in
siguranta a deseurilor radioactive", ratificata prin Legea nr. 105/1999,
precum si la politica de gestionare a deseurilor radioactive promovata la
nivelul Uniunii Europene.
Obiectivul principal al politicii nationale de gestionare a deseurilor
radioactive este de a asigura un impact negativ teoretic nul si respectiv unul
minim rezonabil posibil sub aspect practic, al activitatilor de gestionare a
deseurilor asupra populatiei si a mediului inconjurator. Un prim pas in aceasta
directie este asigurarea conformitatii procesului de gestionare cu principiile
recomandate de AIEA, prin documentul Safety Series No. 111-F "Principiile
fundamentale ale gestionarii deseurilor radioactive". Un alt obiectiv
important al politicii nationale consta in armonizarea reglementarilor
specifice cu cele practicate la nivelul UE.
Strategia nationala pe termen mediu si lung privind gestionarea in
siguranta a deseurilor radioactive stabileste modul general de organizare si
desfasurare al proceselor de gestionare a deseurilor radioactive, scopul
urmarit fiind atingerea urmatoarelor obiective specifice:
- cuprinderea intregului inventar de deseuri radioactive in procesul de
gestionare, in Baza nationala de evidenta informatizata a deseurilor
radioactive, pentru a asigura securitatea radiologica corespunzatoare a
personalului expus profesional, a populatiei si a mediului inconjurator, fata
de efectele nocive ale radiatiilor ionizante atat in prezent, cat si in viitor.
- obtinerea si mentinerea nivelului reglementat de securitate in procesul
de gestionare, prin adoptarea de masuri tehnice si administrative
corespunzatoare, pentru a asigura securitatea radiologica corespunzatoare a
personalului ocupat profesional, a populatiei si a mediului inconjurator, fata
de efectele nocive ale radiatiilor ionizante atat in prezent, cat si in viitor.
- informarea efectiva a tuturor partilor implicate cu responsabilitati in
procesul de gestionare, inclusiv a populatiei, iar atunci cand este necesar
chiar consultarea acesteia din urma, asigurand pe aceasta cale transparenta
necesara a procesului de luare a deciziilor.
Strategia se aplica in toate etapele procesului de gestionare si tuturor
instalatiilor nucleare. Strategia nu se aplica deseurilor radioactive care
contin prin natura lor doar materiale radioactive naturale si care nu provin
din ciclul combustibilului nuclear, cu exceptia cazului in care acestea nu sunt
surse inchise de radiatii nucleare sau sunt declarate drept deseuri radioactive
de catre titularii de autorizatie.
2. CLASIFICARE. SURSE SI CANTITATI
2.1. CLASIFICAREA DESEURILOR RADIOACTIVE
Prin definitie, deseu radioactiv inseamna orice material radioactiv, in
oricare din starile de agregare gazoasa, lichida sau solida, pentru care nu se
intrevad nici un fel de utilizari ulterioare atat la nivel national, cat si la
nivelul persoanei juridice care l-a produs si a carei decizie in acest sens
este legal acceptata si care este inregistrat si controlat de CNCAN.
Prin similitudine cu clasificarea deseurilor radioactive recomandata de
AIEA in documentul Safety Series No. 111-G-1-1 "Clasification of
Radioactive Waste" si practicata cu unele mici modificari si in tarile
membre ale UE, se introduc urmatoarele clase (categorii, tipuri) de deseuri
radioactive:
LILW-SL: Deseuri radioactive care contin preponderent radionuclizi
emitatori beta- gama cu durata de viata scurta (T1/2 inferior valorii de 30 de
ani), contin cantitati mici de radionuclizi emitatori alfa cu durata de viata
lunga (T1/2 superior valorii 20 de ani), a caror concentratie este inferioara
valorii de 4 kBq/g si a caror putere termica datorata incalzirii radioactive
este inferioara valorii de 2 kW/mc. Aceste deseuri radioactive sunt destinate
depozitarii definitive la suprafata.
LILW-LL: Deseuri radioactive care contin preponderent radionuclizi
emitatori alfa cu durata de viata lunga (T1/2 superior valorii 20 de ani), a
caror concentratie este superioara valorii de 4 kBq/g, contin cantitati mici de
emitatori beta- gama cu durata de viata scurta (T1/2 inferior valorii de 30 de
ani) si a caror putere termica specifica, datorata incalzirii radioactive, este
inferioara valorii de 2 kW/mc. Aceste deseuri radioactive sunt destinate
depozitarii definitive geologice, la mare adancime.
HLW: Deseuri radioactive care contin preponderent radionuclizi emitatori
beta- gama cu durata de viata scurta (T1/2 inferior valorii de 30 de ani),
contin cantitati importante de radionuclizi emitatori alfa cu durata de viata
lunga (T1/2 superior valorii 20 de ani), in concentratii superioare valorii de
4 kBq/g si a caror putere termica specifica, datorata incalzirii radioactive, este
superioara valorii de 2 kW/mc. Aceste deseuri radioactive sunt destinate
depozitarii definitive geologice, la adancime mare. SFuDD, adica combustibilul
uzat destinat depozitarii directe, apartine acestei clase.
Categoria HLW exclude combustibilul uzat tip TRIGAR(R)-HEU si respectiv tip
VVRS-HEU (SS 36), care vor fi returnati in tarile de origine, SUA si respectiv
Federatia Rusa.
In plus, este important de luat in considerare faptul ca unele deseuri
radioactive, datorita modului de producere, pot contine substante chimice
toxice, iar toxicitatea lor, spre deosebire de radioactivitate, nu va scadea in
timp, fapt care influenteaza hotarator modul lor de gestionare.
2.2. SURSE DE PRODUCERE. CANTITATI
In conformitate cu prevederile reglementarilor specifice in vigoare,
titularii de autorizatie pentru desfasurarea de activitati nucleare, care
genereaza sau au generat deseuri radioactive, sunt obligati:
- sa raspunda pentru gestionarea deseurilor radioactive generate de
activitatea proprie;
- sa suporte cheltuielile aferente colectarii, manipularii, transportului,
tratarii, conditionarii si depozitarii temporare si/sau definitive a deseurilor
radioactive generate de activitatea proprie;
- sa elaboreze un program de pregatire a dezafectarii instalatiei nucleare
proprii si sa-l prezinte spre aprobare CNCAN;
- sa achite si sa faca dovada achitarii contributiei legale la "Fondul
de dezafectare si depozitare definitiva a deseurilor radioactive".
Instalatiile nucleare si titularii de autorizatii, producatori de
combustibil nuclear uzat si/sau deseuri radioactive, vizati prin lege sunt:
- reactorul energetic tip CANDU 6(R) de la U1, impreuna cu instalatiile
nucleare asociate (FCN, DICA, DIDR) situate pe amplasamentul CNE Cernavoda, titularul
autorizatiilor de functionare fiind SNN din subordinea MEC;
- reactorul energetic tip CANDU 6(R) de la U2, impreuna cu instalatiile
nucleare asociate (FCN, DICA, DIDR) situate pe amplasamentul CNE Cernavoda,
titularul autorizatiilor de functionare fiind SNN din subordinea MEC;
- filiala "FCN", situata pe amplasamentul RAAN-SCN de la Mioveni
- Arges, titularul autorizatiei de functionare fiind SNN din subordinea MEC;
- filiala "Feldioara" de fabricatie a pulberii sinterizabile de
dioxid de uraniu de calitate nucleara, titularul autorizatiei de functionare
fiind CNU din subordinea MEC;
- reactorul de incercari de materiale tip TRIGA(R)-14 MW impreuna cu
instalatiile nucleare asociate (LEPI, SIGMA si STDR), situate pe amplasamentul
RAAN-SCN Mioveni - Arges, titularul autorizatiilor de functionare fiind RAAN
din subordinea MEC;
- reactorul de cercetare tip VVR-S(R)-2 MWt, impreuna cu instalatiile
nucleare conexe (DCNU, CPR, STDR) situate pe amplasamentul IFIN "HH"
Magurele - Bucuresti, titularul autorizatiilor de functionare fiind IFIN
"HH" din subordinea MEdC;
- depozitul national de deseuri radioactive (DNDR), situat pe amplasamentul
Baita - Bihor, titularul autorizatiei de functionare fiind IFIN "HH"
din subordinea MEdC;
- titularii de autorizatie pentru utilizarea radioizotopilor, sub forma de
surse inchise si/sau deschise de radiatii nucleare, in aplicatii nucleare din
diferite sectoare de activitate (industrie, medicina, cercetare, aparare s.a.).
Cantitatile de deseuri radioactive estimat a fi produse prin operarea
acestor instalatii nucleare pe durata de viata proiectata sunt:
- reactorul energetic tip CANDU 6(R) - cca. 3750 tone de HLW (SFuDD) si
cca. 2100 mc de LILW, majoritar SL si o parte mica LL;
- reactorul de incercari de materiale tip TRIGA(R)-14 MW: cca. 1 tona de
HLW (SFuDD) si cca. 300 mc de LILW majoritar SL si o mica parte LL;
- reactorul de cercetare tip VVR-S(R)-2MWt: cca. 0.5 tone de HLW (SFuDD) si
cca. 300 mc de LILW majoritar SL si o mica parte LL;
- aplicatiile radioizotopilor in industrie, medicina, cercetare: cca. 15
mc/(milion locuitori), de deseuri tip LILW-SL.
Experienta tarilor membre ale UE in materie de dezafectare a unitatilor
energetice, indica producerea unor cantitati de deseuri de max. 10.000
mc/unitate, acestea fiind majoritar de tipul LILW-SL. Pentru reducerea
considerabila a volumului de deseuri, cat si a costurilor dezafectarii, UE
recomanda amanarea operatiunilor propriu-zise de dezafectare cu 30 - 50 ani,
dupa oprirea definitiva din functionare.
O cantitate importanta de deseuri radioactive, cu mult peste valorile
caracteristice productiei de deseuri generate prin operarea si respectiv
dezafectarea instalatiilor nucleare, este generata prin operarea instalatiilor
nucleare industriale de extractie si prelucrare a minereurilor de uraniu.
Principalele caracteristici radiologice ale acestor deseuri sunt,
radioactivitatea deosebit de scazuta, in limitele fondului natural de radiatii
din zona de extractie sau prelucrare si durata de viata deosebit de lunga.
Deseurile lichide si solide produse in cadrul acestor procese industriale sunt
procesate si stocate in imediata vecinatatea a instalatiilor de productie, in
bazine de decantare si respectiv transee de colectare, special amenajate in
acest scop. Dupa atingerea capacitatii maxime de depozitare aceste facilitati
sunt izolate definitiv fata de biosfera prin metode si bariere ingineresti.
Cantitati importante de deseuri industriale, cum sunt cenusa de la
termocentrala (Mintia) si cenusa produsa in instalatiile de producere a
ingrasamintelor chimice pe baza de fosfati (Valea Calugareasca, Navodari,
Bacau, Turnu Magurele), precum si slamurile rezultate in industria extractiva,
contin cantitati mici de de materiale radioactive existente in natura (NORM).
Concentratia de material radioactiv in aceste deseuri este atat de redusa incat
ele nu sunt considerate deseuri radioactive. Datorita volumelor mari acumulate
si care sunt in continua crestere, aceste deseuri ridica in prezent probleme
ecologice deosebite. In prezent, izolarea lor fata de biosfera si restaurarea
ecologica a amplasamentelor de depozitare, sunt actiuni care trebuie amanate,
datorita lipsei standardelor de calitate privind nivelul admis de poluare
radioactiva a solului si a criteriilor de acceptanta privind curatarea
suprafetelor de sol contaminate.
Problema cunoasterii cu acuratete a producatorilor si a productiei de
deseuri radioactive din Romania, precum si a caracteristicilor lor radiologice,
va fi solutionata prin dezvoltarea si implementarea in practica a "Bazei
nationale de evidenta informatizata a deseurilor radioactive".
3. REGLEMENTAREA SI CONTROLUL ACTIVITATILOR
Legea nr. 111/1996, republicata, modificata prin Legea nr. 193/2003,
stabileste clar conditiile de desfasurare a activitatilor nucleare in Romania,
sub forma cerintelor de autorizare a activitatilor nucleare, a obligatiilor
titularului autorizatiei si ale altor persoane fizice sau juridice care extrag
sau prelucreaza substante minerale asociate in zacamant cu uraniu sau toriu sau
substante care in fluxul tehnologic de prelucrare sunt susceptibile de a
contine materiale radioactive, a regimului de control si a atributiilor si
raspunderilor partilor implicate. In legatura cu problema gestionarii
deseurilor radioactive, legea stabileste necesitatea instituirii "Fondului
pentru dezafectare si depozitare definitiva deseuri radioactive", prin
contributia financiara reglementata a producatorilor de deseuri radioactive.
Prin ratificarea in 1999 a "Conventiei comune asupra gestionarii in
siguranta a combustibilului uzat si asupra gospodaririi in siguranta a
deseurilor radioactive", Romania a devenit parte contractanta a unei
intelegeri de importanta deosebita la nivel mondial. Ratificarea Conventiei
inseamna asumarea integrala a responsabilitatilor cu privire la gestionarea in
siguranta a deseurilor radioactive, adica asigurarea protectiei corespunzatoare
persoanelor ocupate profesional, a populatiei si a mediului inconjurator fata
de efectele nocive ale radiatiilor nucleare, atat in prezent, cat si in viitor.
Romania este aliniata la cerintele AIEA si UE in materie de norme
fundamentale de securitate radiologica, control al inventarului de materiale
fisionabile, protectie fizica a instalatiilor nucleare, control al
transportului de materiale radioactive si analiza de impact a activitatilor
nucleare asupra mediului. Recentele dezvoltari in domeniul legislativ specific,
adica Ordonanta Guvernului nr. 11/2003, aprobata si modificata prin Legea nr.
320/2003, stabilesc infiintarea ANDRAD, atributiile si responsabilitatile in
domeniu ale ANDRAD si titularilor de autorizatii si reglementeaza relatiile
intre acestia, in calitatea lor de coordonator unic la nivel national al
activitatilor de gestionare deseuri radioactive si respectiv de producatori de
deseuri radioactive.
O analiza atenta a situatiei reglementarilor specifice domeniului
gestionarii deseurilor radioactive evidentiaza necesitatea introducerii urgente
in practica a urmatoarelor reglementari:
- clasificarea deseurilor radioactive;
- dezafectarea reactorilor de cercetare;
- depozitarea definitiva a LILW-SL;
- gestionarea deseurilor radioactive produse prin operarea CNE;
- gestionarea deseurilor radioactive produse de aplicatiile nucleare;
- gestionarea surselor uzate de radiatii nucleare;
- gestionarea deseurilor radioactive tip NORM;
- cerinte referitoare la elaborarea si revizia analizelor de securitate
pentru depozite definitive;
- cerinte referitoare la elaborarea si revizia analizelor de impact
ecologic pentru depozite definitive.
4. PRACTICI DE GESTIONARE
Primul pas pe calea coordonarii activitatilor de gestionare o reprezinta
dezvoltarea si implementarea Bazei nationale de evidenta informatizata a
deseurilor radioactive. Sistemul de evidenta va contine si va stoca in timp
urmatoarele date:
- descrierea sumara a proceselor care genereaza deseuri;
- rezultatele obtinute prin segregarea si sortarea deseurilor;
- cantitatea si caracteristicile deseurilor produse (gazoase, lichide,
solide);
- cantitatea si caracteristicile efluentilor descarcati in mediu;
- descrierea sumara a proceselor de tratare si conditionare a deseurilor;
- descrierea sumara a ambalajelor/containerelor si a supraambalajelor;
- descrierea sumara a proceselor de depozitare definitiva;
- inventarul deseurilor depozitate temporar, inclusiv caracteristicile lor;
- inventarul deseurilor depozitate definitiv, inclusiv caracteristicile
lor;
- rezultatele inspectiilor, evaluarilor si verificarilor privind
activitatile de gestionare;
- neconformitati si actiuni corective privind activitatile de gestionare;
- rezultatele evaluarilor de securitate;
- rezultatele evaluarilor de impact mediu;
- rezultatele monitorarii mediului;
- date cu privire la defectiuni, incidente sau accidente;
- pregatirea, calificarea si perfectionarea personalului;
- date cu privire la autorizare.
Sistemul de evidenta poate fi largit, in functie de obiectivele particulare
urmarite prin implementarea bazei de date. Calitatea mediilor de retinere a
datelor precum si metodele de depozitare in timp a acestor date vor fi
consistente cu perioadele estimate de retinere, si vor trebui sa asigure o
recuperare usoara a informatiilor si datelor si simplitate deosebita la citire.
Gestionarea deseurilor radioactive este determinata in mod hotarator de
urmatorii factori:
- nivelul de radiatii debitat de materialul radioactiv;
- durata de viata a materialului radioactiv, determinata de T1/2 ai
radionuclizilor preponderenti.
Primul factor determina caracteristicile protectiei biologice necesare
pentru asigurarea securitatii protectiei radiologice a personalului operator, a
populatiei si a mediului. Cel de al doilea factor determina intervalul de timp
necesar pentru izolarea deseurilor fata de populatie si biosfera.
Toate metodele de izolare a deseurilor radioactive, atat cele actuale, cat
si cele aflate in curs de dezvoltare, se bazeaza pe utilizarea mai multor
bariere fizice. O parte din acestea, numite bariere ingineresti, sunt
confectionate din materiale cum ar fi betonul, fonta si otelul si servesc si
drept protectie biologica. Altele sunt naturale, sub forma de straturi groase
de roca si sunt numite bariere naturale.
Deseurile radioactive tip LILW-SL isi pierd radioactivitatea aproape in
intregime in cateva sute de ani iar izolarea lor sigura fata de om si biosfera
este asigurata in principal prin bariere ingineresti. Pentru cazul deseurilor
radioactive tip HLW (SFuDD) si LILW-LL, barierele ingineresti singure nu sunt
capabile sa asigure izolarea sigura pe termen lung fata de om si biosfera,
aceasta fiind asigurata printr-o combinatie inteligenta de bariere ingineresti
si naturale.
Pentru gestionarea in siguranta a deseurilor radioactive, pentru programe
nucleare similare cu cele stabilite prin PNN, practica curenta a EU recomanda
centralizarea si industrializarea activitatilor de gestionare drept forme
sigure si eficiente de gestionare. In acest sens, practica internationala si in
particular practica UE, pune la dispozitie urmatoarele tehnici si tehnologii,
bine verificate la scara industriala:
- caracterizarea deseurilor radioactive;
- tratarea deseurilor in vederea conditionarii, prin reducerea
considerabila a volumului (evaporare, incinerare, precipitare, uscare in vid,
supercompactare);
- conditionarea deseurilor in vederea depozitarii definitive, prin
incapsulare in beton, fonta sau otel, dupa caz;
- controlul calitatii in procesele de tratare, conditionare si depozitare a
deseurilor;
- decontaminarea si demontarea structurilor si instalatiilor nucleare in
procesele de dezafectare;
- transportul deseurilor intre instalatiile de gestionare, prin utilizarea
de echipamente specifice de transport, capabile sa satisfaca reglementarile
internationale in domeniu;
- depozitarea pe termen lung in depozite amenajate corespunzator, in
asteptarea depozitarii definitive;
- eliminarea propriu-zisa, in depozite definitive la suprafata sau in
depozite geologice la adancime.
Un rol deosebit in asimilarea si implementarea practica a acestor tehnici
si tehnologii revine institutiilor cu responsabilitati in domeniu adica SNN,
RAAN-SITON, RAAN-SCN, IFIN "HH", CNU s.a. Este evident faptul ca
asimilarea si implementarea lor este practic imposibila in absenta unei
cooperari internationale deosebit de active, la baza careia trebuie sa stea
principiile statuate prin:
- Conventia comuna asupra gestionarii in siguranta a combustibilului uzat
si asupra gestionarii in siguranta a deseurilor radioactive;
- recomandarile de securitate ale AIEA privind domeniul gestionarii in
siguranta a combustibilului uzat si a deseurilor radioactive.
In legatura cu rolul si scopul activitatilor de cercetare-dezvoltare in
sprijinul programelor de gestionare a deseurilor radioactive, in ultimul
deceniu la nivelul UE s-a inregistrat o reducere a volumului acestor
activitati, datorita faptului ca principalele tehnici si tehnologii au fost
dezvoltate anterior la nivel industrial. In prezent, activitatile de
cercetare-dezvoltare sunt orientate spre rezolvarea problemelor care privesc
minimizarea cantitatilor de deseuri, perfectionarea formelor obtinute prin
tratare si conditionare, si perfectionarea proceselor de management a
calitatii. Eforturile principale de cercetare-dezvoltare sunt directionate spre
rezolvarea problemelor ridicate de siguranta procesului de depozitare
definitiva geologica, la adancime, a HLW, precum si catre definirea si
introducerea in practica a indicatorilor de securitate aferenti acestui mod de
depozitare.
Laboratoarele subterane, amenajate in mod special pentru executia
lucrarilor de cercetare-dezvoltare specifice depozitarii geologice, au si vor
avea un rol hotarator in dezvoltarea tehnicilor si tehnologiilor specifice de
depozitare a HLW si vor produce informatii specifice privind formatiunile
geologice gazda utilizate. Majoritatea acestor laboratoare sunt utilizate sub
forma de actiuni coordonate in cadrul unor programe de cercetare-dezvoltare
internationale. In prezent, ne aflam la momentul oportun de aderare la astfel
de programe, avantajul participarii constand in accesibilitatea la toate
informatiile si datele obtinute pe aceasta cale.
Informatii valoroase privind migrarea in timp indelungat a radioizotopilor
in diferite medii geologice, au fost obtinute in cadrul cercetarilor privind
analogiile naturale cu depozitele definitive geologice, acestea fiind reactorul
natural Oklo (Gabon), cu o vechime de 2000 milioane de ani si bogatele
zacaminte de uraniu de la Cigar Lake (Canada). Aceste cercetari au scos in
evidenta o serie de caracteristici ale migrarii materialelor radioactive prin
medii geologice, pe durate de timp deosebit de lungi. Rezultatele cercetarilor
reprezinta probe indubitabile pentru securitatea depozitarii definitive
geologice, la adancime, a HLW.
5. SECURITATEA GESTIONARII DESEURILOR
Pentru cazul deseurilor LILW-SL, securitatea etapelor procesului de
gestionare, inclusiv a depozitarii definitive, este obtinuta prin utilizarea de
tehnologii industriale bine verificate, capabile sa asigure si eficienta
economica corespunzatoare si mai ales prin implementarea unor sisteme
corespunzatoare de reglementare si control al activitatilor.
Instalatiile de depozitare definitiva de suprafata pot fi amplasate,
construite si operate numai daca CNCAN este satisfacuta de modul in care sunt
indeplinite cerintele de securitate, impuse sistemelor de bariere utilizate
precum si de sistemul de management al calitatii. Dupa incheierea activitatii
de depozitare definitiva, este obligatorie mentinerea pentru o durata
determinata a controlului institutional asupra amplasamentului, adica
restrictionarea accesului persoanelor pe amplasament si monitorarea
radioactivitatii pe amplasament.
Pentru cazul deseurilor HLW si LILW-LL, securitatea depozitarii definitive
geologice la adancime este asigurata prin utilizarea sistemului de bariere
multiple, una din acestea fiind formatiunea geologica gazda. Securitatea
sistemelor cu bariere multiple depinde direct de performanta pe termen lung a
fiecarei bariere in parte, care poate fi evaluata numai prin calcul, acesta
avand la baza cunoasterea profunda a fenomenelor si proceselor care conduc la
defectarea barierelor si eliberarea de material radioactiv din deseuri catre
mediul gazda si ulterior catre biosfera. Avand in vedere durata deosebit de
mare a depozitarii definitive, implementarea controlului institutional asupra
amplasamentului, dupa oprirea activitatii de depozitare definitiva, nu este
obligatorie.
Evaluarea securitatii depozitelor definitive este o activitate complexa, si
este bazata pe analiza detaliata prin calcul a consecintelor pe termen lung ale
depozitarii. Scopul evaluarii securitatii depozitarii rezida in cuantificarea
riscurilor potentiale, care pot interveni la orice moment dupa inchiderea
depozitului. Rezultatele obtinute sunt apoi comparate cu limitele reglementate
de securitate radiologica stabilite de CNCAN, pentru a permite luarea deciziei
cu privire la eliberarea autorizatiilor de amplasare, constructie si respectiv
de operare ale depozitului. De asemenea, evaluarile de securitate sunt extrem
de utile pentru identificarea problemelor pentru care sunt necesare lucrari
suplimentare de cercetare-dezvoltare.
6. PROBLEME DE NATURA FINANCIARA SI SOCIALA
6.1. COSTURI. FINANTARE
Pentru cazurile similare cu cel luat in considerare in PNN, costul global
al gestionarii deseurilor radioactive, in particular al depozitarii lor definitive,
este ridicat, acesta reprezentand 3000 - 3500 MEUR, pentru deseurile
radioactive generate pe durata a 50 de ani de operare si apoi prin dezafectarea
instalatiilor nucleare. De fapt, acest cost reprezinta doar cateva procente din
valoarea totala a incasarilor obtinute prin vanzarea cantitatii totale de
energie electrica produsa. Costul global al gestionarii deseurilor radioactive
este dominat de cheltuielile pentru depozitarea definitiva a HLW.
Costul specific pentru depozitare definitiva a LILW-SL, determinat la
nivelul UE, dupa multi ani de experienta, este cuprins intre 1000 EUR/mc si
6000 EUR/mc, in functie de cantitatea totala de deseuri necesar a fi depozitata
si de solutia de depozitare definitiva aleasa, adica la suprafata, la adancime
mica sau la adancime mare. Costul specific pentru depozitarea definitiva a HLW
si LILW-LL, estimat la nivelul UE, este cuprins intre 300 KEUR/mc si 1000
KEUR/mc, in functie de cantitatea de deseuri necesar a fi depozitata, solutia
de depozitare aleasa (in galerie, puturi) si de stratul geologic gazda
selectionat pentru depozitare (argila, sare, tuf vulcanic, granit).
Costul specific al dezafectarii reactorilor energetici, determinat de
asemenea la nivelul UE, dupa o experienta indelungata in domeniu, este cuprins
intre 180 MEUR si 400 MEUR, si este determinat de particularitatile
constructive ale instalatiei nucleare si de solutia de dezafectare aleasa.
Principiul "poluatorul plateste", alaturi de alte doua principii
"poluatorul este obligat sa achite integral costurile gestionarii" si
"gestionarea deseurilor radioactive este un serviciu national public de
lunga durata" stau la baza finantarii activitatilor de gestionare a
deseurilor radioactive. Aceasta inseamna ca operatorii de instalatii nucleare
fac provizii de natura financiara, pe seama incasarilor de la beneficiarii
serviciilor nucleare produse, numite in general "Fondul de dezafectare si
depozitare definitiva a deseurilor radioactive".
Schemele de finantare difera mult de la tara la tara, ele fiind bazate pe
contributii banesti reglementate, acestea avand la baza:
- taxa reglementata pe costurile de productie ale serviciilor nucleare care
au generat deseuri;
- taxa reglementata pe costurile aferente unuia din parametrii specifici ai
deseurilor generate, (volum, greutate, caracteristici radiologice) si tip
(LILW-SL, LILW-LL, SFuDD)
- taxa reglementata pe costurile de vanzare ale energiei electrice vanduta
si pentru producatorii mici de deseuri pe costurile aferente unuia din
parametrii deseurilor generate.
Necesitatile de finantare pentru activitatile coordonate de ANDRAD vor
reprezenta suma costurilor implicate de urmatoarele activitati:
- retehnologizarea si inchiderea DNDR Baita;
- dezafectarea reactorului VVR-S de la IFIN "HH";
- dezafectarea reactorului TRIGAR de la RAAN-SCN;
- dezafectarea reactorului CANDU 6R de la U1 a CNE Cernavoda;
- dezafectarea reactorului CANDU 6R de la U2 a CNE Cernavoda;
- amplasarea, constructia, operarea, inchiderea si supravegherea
post-inchidere a unui centru national pentru depozitarea definitiva a
deseurilor tip LILW-SL;
- amplasarea, constructia, operarea si inchiderea unui centru national
pentru depozitare definitiva a deseurilor tip HLW (SFuDD) si LILW-LL;
- inchiderea si ecologizarea depozitelor definitive de deseuri de la CNU -
Filiala Feldioara.
Un studiu recent intocmit de SNN, privind la dezafectarea reactorului CANDU
6R de la CNE Cernavoda, dupa perioada proiectata de functionare si in
conditiile utilizarii strategiei de dezafectare SAFESTORE, a relevat
necesitatea stringenta a instituirii si initierii colectarii contributiei
lunare reglementate la "Fondul de dezafectare si depozitare definitiva a
deseurilor radioactive". In acest sens AN, in colaborare cu CNCAN si
ANDRAD, vor elabora in regim de urgenta proiectul de H.G. privind instituirea
acestui fond, valoarea initiala a contributiei la fond si modul de depunere a
contributiei titularilor de autorizatii la fond.
6.2. INFORMAREA SI IMPLICAREA PUBLICULUI
Modul de perceptie al publicului fata de industria nucleara, atat pe plan
international, cat si in unele State Membre ale UE, este strans legat de modul
de perceptie al problemei gestionarii deseurilor radioactive, iar ingrijorarea
acestuia este deosebit de mare atunci cand se pune problema amplasarii si
constructiei depozitelor definitive geologice. Anxietatea publicului este
determinata mai ales de riscurile induse de utilizarea energiei nucleare, in
particular, cele datorate generarii deseurilor radioactive cu durata lunga de
viata.
In prezent, este bine cunoscut faptul ca publicul este insuficient informat
si educat in legatura cu avantajele utilizarii energiei nucleare in raport cu
energetica bazata pe utilizarea combustibililor fosili, asupra faptului ca
productia actuala de deseuri radioactive este extrem de mica in raport cu
cantitatile de deseuri toxice si periculoase, produse de alte activitati
industriale si mai ales asupra tehnologiilor aplicabile de gestionare a
deseurilor radioactive.
In aceste conditii, pentru a preveni aparitia unor probleme deosebite in
legatura cu energetica nucleara, in general si cu problema gestionarii
deseurilor radioactive, in particular, ANDRAD ii revine responsabilitatea
informarii publicului asupra problemelor gestionarii deseurilor radioactive,
fapt ce poate fi realizat prin editarea si raspandirea de materiale scrise,
infiintarea unui site adecvat pe internet, organizarea periodica de conferinte
de informare, asociate cu expozitii de prezentare a realizarilor in domeniu si
mai ales prin realizarea de actiuni cu caracter educativ in scoli si
universitati.
7. PLAN DE ACTIUNE PRIVIND IMPLEMENTAREA STRATEGIEI
Prezenta strategie de gestionare a deseurilor radioactive prezinta in
continuare un plan de actiuni pe diferite subdomenii, cu accent pe necesitatile
de termen scurt, dar fara a lasa la o parte actiunile pe termen mediu sau lung.
Planul de Actiune constituie anexa la prezenta strategie.
Prezenta strategie si/sau Planul de Actiune pentru implementarea acesteia
poate fi revizuita la initiativa Agentiei Nationale pentru Deseuri Radioactive
sau la solicitarea Agentiei Nationale.
ABREVIERI
AIEA Agentia Internationala pentru Energia Atomica
AN Agentia Nucleara
ANDRAD Agentia Nationala pentru Deseuri Radioactive
CE Comisia Europeana
CNCAN Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare
CNE Centrala Nuclearo-electrica Cernavoda
CNE-PROD Centrala Nuclearo-electrica Cernavoda, Unitatea 1
CNE-INVEST Centrala Nuclearo-electrica Cernavoda, Unitatea 2
CNU Compania Nationala a Uraniului
CPR Centrul de Productie Radioizotopi, IFIN "HH"
DCNU Depozitul de Combustibil Nuclear Uzat, IFIN "HH"
DICA Depozitul Intermediar pentru Combustibil Ars, CNE-PROD
DIDR Depozitul Intermediar pentru Deseuri Radioactive, CNE-PROD
DNDR Depozitul National pentru Deseuri Radioactive,
Baita - jud. Bihor
HEU Uraniu puternic imbogatit (Highly Enriched Uranium) -
235U/238U,
in greutate, superior valorii 0.20
HLW Deseuri inalt active (High Level Waste)
IFIN "HH" Institutul National de Fizica si Inginerie Nucleara
"Horia
Hulubei", Bucuresti - Magurele
LEPI Laboratorul pentru Examinare Post-iradiere, SCN, Pitesti
LEU Uraniu usor imbogatit (Low Enriched Uranium) - 235U/238U, in
greutate, inferior valorii de 0.20
LILW-SL Deseuri slab si mediu active de viata scurta (Low - and
Intermediate - Level Waste-Short Lived)
LILW-LL Deseuri slab si mediu active de viata lunga (Low - and
Intermediate - Level Waste-Long Lived)
NORM Materiale radioactive existente in natura (Naturaly Occuring
Radioactive Material)
PNN Programul Nuclear National
RAAN Regia Autonoma pentru Activitati Nucleare, Drobeta-Turnu
Severin
SCN Sucursala de Cercetari Nucleare, Pitesti-Mioveni
SFuDD Combustibil nuclear uzat destinat depozitarii definitive
directe
(Spent Fuel for Direct Diposal)
SIGMA Statia de Iradiere Gama de Mare Activitate
SITON Sucursala de Inginerie Tehnologica pentru Obiective Nucleare,
Magurele
SNN S.C. Nuclearelectrica S.A.
STDR Statie de Tratare Deseuri Radioactive, IFIN "HH", SCN
UE Uniunea Europeana
ANEXA 1
la strategie
PLAN DE ACTIUNE
STRATEGIA NATIONALA PE TERMEN MEDIU SI LUNG PRIVIND GESTIONAREA COMBUSTIBILULUI
NUCLEAR UZAT SI A DESEURILOR RADIOACTIVE, INCLUSIV DEPOZITAREA DEFINITIVA SI
DEZAFECTAREA INSTALATIILOR NUCLEARE SI RADIOLOGICE
1.1. LEGISLATIE SI REGLEMENTARI
________________________________________________________________________________
Actiune | Coordonator| Responsabil| Prioritate
_____________________________________|____________|____________|________________
1. Legislatie specifica | AN | CNCAN | Imediat (2004)
- Fondul pentru dezafectarea | | ANDRAD |
instalatiilor nucleare si | | |
gestionarea deseurilor | | |
radioactive | | |
2. Norme si reglementari in domeniul| CNCAN | |Termen f. scurt
managementului deseurilor | | | (1 - 2 ani)
radioactive active | | |
- Clasificarea deseurilor | | ANDRAD | Semestrul II,
radioactive | | | 2004
- Gestionarea deseurilor | | ANDRAD | Semestrul I,
radioactive generate prin | | | 2005
operarea reactorilor nucleari | | |
- Gestionarea deseurilor | | ANDRAD | Semestrul I,
radioactive generate de | | | 2005
aplicatiile nucleare | | |
- Gestionarea surselor inchise | | ANDRAD | Semestrul II,
de radiatii nucleare uzate | | | 2005
- Depozitarea definitiva a | | ANDRAD | Semestrul I,
deseurilor slab si mediu active| | | 2006
cu durata scurta de viata | | |
- Gestionarea deseurilor | | ANDRAD | Semestrul II,
radioactive rezultate de | | | 2006
prelucrarea minereurilor de | | |
uraniu | | |
- Cerinte privind intocmirea/ | | CNCAN | Semestrul II,
revizia evaluarilor de | | | 2005
securitate pentru instalatiile | | |
de depozitare definitiva | | |
- Cerinte privind intocmirea/ | | CNCAN | Semestrul II,
revizia evaluarilor de impact | | | 2005
mediu pentru instalatiile | | |
nucleare de depozitare | | |
definitiva | | |
_____________________________________|____________|____________|_______________
1.2. CARACTERIZAREA RADIOLOGICA SI EVIDENTA INFORMATIZATA A DESEURILOR
RADIOACTIVE
________________________________________________________________________________
Actiune | Coordonator| Responsabil| Prioritate
_____________________________________|____________|____________|________________
1. Caracterizarea radiologica a | AN | ANDRAD | Termen scurt
deseurilor radioactive | | | (3 - 5 ani)
- Elaborarea si implementarea | | | Semestrul II,
tehnologiei de caracterizare | | | 2006
2. Baza nationala de evidenta | AN | ANDRAD | Termen scurt
informatizata a deseurilor | | | (3 - 5 ani)
radioactive | | |
- Specificatii tehnice pentru | | | Semestrul II,
realizarea bazei | | | 2004
- Realizarea bazei de evidenta | | | Semestrul II,
informatizata | | | 2005
- Punerea in functiune a bazei | | | Semestrul II,
de evidenta informatizata | | | 2006
_____________________________________|____________|____________|________________
1.3. GESTIONAREA IN SIGURANTA A DESEURILOR SLAB SI MEDIU ACTIVE
________________________________________________________________________________
Actiune | Coordonator| Responsabil| Prioritate
_____________________________________|____________|____________|________________
1. Strategia de gestionare a | MEdC | IFIN-HH | Termen scurt
deseurilor slab si mediu active | | | (3 - 5 ani)
la IFIN-HH Magurele | | |
- Conditionarea si depozitarea | AN | | Semestrul II,
deseurilor slab si mediu active| | | 2006
"istorice" | | |
- Dezvoltarea si implementarea | ANDRAD | | Semestrul II,
tehnologiilor de tratare si | | | 2006
conditionare a deseurilor | | |
radioactive solide generate | | |
prin dezafectarea reactorului | | |
VVR-S | | |
2. Strategia de gestionare a | MEC | RAAN-SCN | Termen scurt
deseurilor slab si mediu active | | | (3 - 5 ani)
la RAAN-SCN Pitesti | | |
- Dezvoltarea si implementarea | AN | | Semestrul II,
tehnologiei de tratare si | ANDRAD | | 2006
conditionare a deseurilor | | |
lichide produse prin | | |
dezafectarea reactorului VVR-S | | |
- Dezvoltarea si implementarea | | | Semestrul II,
tehnologiei de tratare a | | | 2006
deseurilor radioactive | | |
institutionale | | |
- Dezvoltarea si implementarea | | | Semestrul II,
tehnologiei de conditionare a | | | 2006
surselor de radiatii uzate | | |
- Dezvoltarea si implementarea | | | Semestrul II,
tehnologiei de conditionare si | | | 2006
depozitare a uraniului saracit | | |
3. Strategia de gestionare a | MEC | SNN | Termen scurt
deseurilor slab si mediu active | | | (3 - 5 ani)
de la CNE Cernavoda | | |
- Dezvoltarea si implementarea | AN | | Semestrul II,
tehnologiei de tratare a | | | 2006
deseurilor lichide organice | | |
- Revizia tehnologiei actuale de | ANDRAD | | Semestrul II,
depozitare a deseurilor | | | 2006
radioactive solide | | |
- Elaborarea tehnologiei de | | | Semestrul II,
tratare-conditionare a | | | 2006
deseurilor slab si mediu active| | |
4. Strategia de gestionare a | MEC | CNU | Termen scurt
deseurilor radioactive de la | | | (3 - 5 ani)
CNU Feldioara | | |
- Elaborarea SF pentru inchidere | AN | | Semestrul II,
a primei parti a bazinului de | ANDRAD | | 2006
decantare Cetatuia II | | |
_____________________________________|____________|____________|________________
1.4. DEPOZITAREA INTERMEDIARA A COMBUSTIBILULUI NUCLEAR UZAT
________________________________________________________________________________
Actiune | Coordonator| Responsabil| Prioritate
_____________________________________|____________|____________|________________
1. Depozitarea intermediara a | MEC | IFIN-HH | Termen mediu
combustibilului nuclear uzat | | | (6 - 10 ani)
- Dezvoltarea si implementarea | MEdC | RAAN-SCN |
tehnologiei de depozitare | AN | RAAN-SCN |
uscata a combustibilului uzat | | |
tip EK-10 de la reactorul VVR-S| | |
- Dezvoltarea si implementarea | ANDRAD | |
tehnologiei de depozitare | | |
uscata a combustibilul uzat tip| | |
TRIGA-LEU de la reactorul TRIGA| | |
- Dezvoltarea si implementarea | | |
tehnologiei de depozitare | | |
uscata a fragmentelor de | | |
combustibil nuclear uzat de la | | |
LEPI al RAAN-SCN Pitesti | | |
_____________________________________|____________|____________|________________
1.5. DEPOZITAREA DEFINITIVA A DESEURILOR RADIOACTIVE
________________________________________________________________________________
Actiune | Coordonator| Responsabil| Prioritate
_____________________________________|____________|____________|________________
1. Depozitul national pentru deseuri| AN | ANDRAD | Termen scurt
radioactive Baita - jud. Bihor | | | (3 - 5 ani)
- Retehnologizarea si modernizarea| MEdC | |
depozitului. Reautorizarea | | |
depozitului | | |
- Criterii de acceptanta pentru | | |
deseurile radioactive pentru | | |
depozitare definitiva | | |
2. Centrul national pentru | AN | ANDRAD | Termen mediu
depozitarea definitiva a | | | (6 - 10 ani)
deseurilor slab si mediu active | | |
- Selectia, caracterizarea si | MEC | |
autorizarea amplasamentului | | |
- Dezvoltarea si implementarea | | |
tehnologiilor de tratare, | | |
conditionare si depozitare | | |
- Criterii de acceptanta pentru | | |
deseurile destinate depozitarii | | |
definitive | | |
- Constructia si punerea in | | |
functiune a depozitului | | |
3. Centrul national pentru | AN | ANDRAD | Termen lung
depozitarea deseurilor inalt | | | (11 - 50 ani)
active | | |
- Selectia, caracterizarea si | MEC | |
autorizarea amplasamentului | | |
- Dezvoltarea si implementarea | | |
tehnologiilor de tratare, | | |
conditionare si depozitare | | |
- Criterii de acceptanta pentru | | |
deseurile destinate depozitarii| | |
definitive | | |
- Constructia si punerea in | | |
functiune a depozitului | | |
_____________________________________|____________|____________|________________
1.6. DEZAFECTAREA INSTALATIILOR NUCLEARE
________________________________________________________________________________
Actiune | Coordonator| Responsabil| Prioritate
_____________________________________|____________|____________|________________
1. Dezafectarea reactorului VVR-S al| MEdC | IFIN-HH | Termen mediu
IFIN-HH Magurele | | | (6 - 10 ani)
- Actualizarea si aprobarea | ANDRAD | | Semestrul II,
documentatiilor necesare | | | 2005
(plan de dezafectare, analiza | | |
de securitate, analiza de | | |
impact ecologic, manualul de | | |
calitate) | | |
- Dezafectarea propriu-zisa | | |
(Stadiile 1, 2, 3) | | |
2. Pregatirea dezafectarii | MEC | RAAN-SCN | Termen lung
reactorului TRIGA al RAAN-SCN | | | (11 - 50 ani)
Pitesti | | |
- Intocmirea si aprobarea | ANDRAD | | Semestrul II,
documentatiilor preliminare | | | 2005
(plan de dezafectare, analiza | | |
de securitate, analiza de | | |
impact mediu) | | |
- Intocmirea documentatiilor | | |
tehnico-economice de executie | | |
(plan de dezafectare, analiza | | |
de securitate, analiza de | | |
impact ecologic, manualul de | | |
calitate) | | |
3. Pregatirea dezafectarii | MEC | CNU | Termen lung
instalatiilor nucleare de la CNU | | | (11 - 50 ani)
Feldioara | | |
- Intocmirea si aprobarea | ANDRAD | | Semestrul II,
documentatiilor preliminare | | | 2005
(plan de dezafectare, analiza | | |
de securitate, analiza de | | |
impact mediu) | | |
- Intocmirea documentatiilor | | |
tehnico-economice de executie | | |
(plan de dezafectare, analiza | | |
de securitate, analiza de | | |
impact ecologic, manualul de | | |
calitate) | | |
4. Pregatirea dezafectarii | MEC | SNN | Termen lung
Unitatii 1 de la CNE-PROD | | | (11 - 100 ani)
Cernavoda | | |
- Intocmirea si aprobarea | ANDRAD | | Semestrul II,
documentatiilor preliminare | | | 2005
(plan de dezafectare, analiza | | |
de securitate, analiza de | | |
impact mediu) | | |
- Intocmirea documentatiilor | | |
tehnico-economice de executie | | |
(plan de dezafectare, analiza | | |
de securitate, analiza de | | |
impact ecologic, manualul de | | |
calitate) | | |
5. Pregatirea dezafectarii | MEC | SNN | Termen lung
Unitatii 2 de la CNE-PROD | | | (11 - 100 ani)
Cernavoda | | |
- Intocmirea si aprobarea | ANDRAD | | Semestrul II,
documentatiilor preliminare | | | 2005
(plan de dezafectare, analiza | | |
de securitate, analiza de | | |
impact mediu) | | |
- Intocmirea documentatiilor | | |
tehnico-economice de executie | | |
(plan de dezafectare, analiza | | |
de securitate, analiza de | | |
impact ecologic, manualul de | | |
calitate) | | |
_____________________________________|____________|____________|________________