ORDIN Nr. 830
din 8 octombrie 2009
privind aprobarea
categoriilor de cheltuieli eligibile pentru axa prioritara „Promovarea
schimburilor între comunitati («people to people»)" din cadrul Programului
IPA de cooperare transfrontaliera Romania-Serbia
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 801 din 24 noiembrie 2009
In conformitate cu prevederile:
- Regulamentului (CE) nr. 1.085/2006 al Consiliului din
17 iulie 2006 de instituire a unui instrument de asistenţă pentru preaderare
(IPA);
- Regulamentului (CE) nr. 718/2007 al Comisiei din 12
iunie 2007 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.085/2006 al
Consiliului de instituire a unui instrument de asistenţă pentru preaderare
(IPA);
- Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al
Consiliului din 25 iunie 2002 privind regulamentul financiar aplicabil
bugetului general al Comunităţii Europene, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei, cu modificările ulterioare, şi al art. 10 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei şi
ministrul finanţelor publice emit următorul ordin:
Art. 1. - In cadrul proiectelor finanţate prin axa
prioritară „Promovarea schimburilor între comunităţi («people to people»)"
din cadrul Programului IPA de cooperare transfrontaliera România-Serbia, sunt
considerate eligibile categoriile de cheltuieli care îndeplinesc, cumulativ,
următoarele condiţii:
a) respectă reglementările prevăzute în legislaţia
naţională şi comunitară în vigoare;
b) nu sunt finanţate integral sau parţial prin alte
instrumente financiare naţionale, europene sau internaţionale;
c) sunt însoţite de documente justificative, în
conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale, pe baza cărora cheltuielile
să fie înregistrate în contabilitatea beneficiarului, certificate şi
identificate;
d) sunt necesare implementării proiectelor şi sunt în
conformitate cu prevederile contractului de finanţare încheiat între
Autoritatea de management şi Partenerul lider de proiect, pentru aprobarea
operaţiunii, cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.085/2006 al
Consiliului din 17 iulie 2006 de instituire a unui instrument de asistenţă
pentru preaderare (IPA) şi ale Regulamentului (CE) nr. 718/2007 al Comisiei din
12 iunie 2007 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.085/2006 al
Consiliului de instituire a unui instrument de asistenţă pentru preaderare
(IPA);
e) sunt efectiv plătite de către beneficiar.
Art. 2. - (1) Cheltuielile prevăzute la art. 1 sunt
considerate eligibile dacă îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
a) sunt efectuate de la data aprobării oficiale a
Programului IPA de cooperare transfrontaliera România-Serbia de către Comisia
Europeană;
b) sunt efectuate de la data intrării în vigoare a
Contractului de finanţare semnat între Partenerul lider de proiect şi
Autoritatea de management.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
următoarele cheltuieli efectuate de beneficiar, ce constituie cheltuieli pentru
pregătirea proiectelor, sunt eligibile de la data de 1 ianuarie 2007:
a) cheltuieli pentru avize, acorduri, autorizaţii;
b) cheltuieli cu consultanţa pentru elaborarea
proiectului - maximum 1% din totalul cheltuielilor eligibile şi nu mai mult de
10.000 euro;
c) cheltuieli cu consultanţa pentru elaborarea
documentelor de achiziţie publică şi managementul procedurii de achiziţie
publică;
d) cheltuieli pentru traducerea documentelor;
e) cheltuieli cu taxe şi comisioane bancare de tipul
celor prevăzute la art. 9 alin. (1) - maximum 5% din totalul cheltuielilor
eligibile;
f) cheltuieli pentru organizarea de întâlniri între
partenerii proiectului - cheltuieli cu deplasarea şi cheltuieli cu organizarea
evenimentului, inclusiv cheltuieli pentru cafea, apă, sucuri şi trataţii, în
valoare de maximum 2% din valoarea cumulată a cheltuielilor cu pregătirea
proiectului.
(3) Cheltuielile menţionate la alin. (2) lit. f) sunt
eligibile cu respectarea prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare şi a
următoarelor condiţii:
a) transport - cel mai scăzut preţ, pe baza analizei a
3 oferte;
b) cazare - în limitele plafoanelor permise de
legislaţia naţională pentru organismele publice;
c) traducere simultană în timpul întrunirilor;
d) diurne - plafoanele permise de legislaţia naţională
aplicabilă.
(4) Procedurile de achiziţie derulate pentru
efectuarea cheltuielilor menţionate la alin. (2) se derulează în conformitate
cu prevederile procedurii specifice de achiziţii publice utilizate în relaţia
cu statele nemembre UE.
(5) Contribuţia beneficiarului la realizarea
operaţiunii trebuie să fie sub formă financiară.
(6) Cheltuielile pentru pregătirea proiectului
prevăzute la alin. (2) sunt eligibile dacă au fost efectuate cu maximum 2 ani
înaintea termenului-limită de depunere a cererii de finanţare şi dacă valoarea
lor cumulată nu depăşeşte 10% din valoarea totală eligibilă a proiectului.
(7) Cheltuielile pentru pregătirea proiectului
prevăzute la alin. (2) pot fi declarate de către un beneficiar numai în prima
cerere de rambursare a cheltuielilor.
Art. 3. - (1) Sunt eligibile următoarele cheltuieli în
valoare de maximum 5% din valoarea totală eligibilă a proiectului, astfel:
a) obţinere avize, acorduri, autorizaţii necesare
implementării proiectului, altele decât cele prevăzute la art. 2 alin. (2);
b) organizarea procedurilor de achiziţie, altele decât
cele prevăzute la art. 2 alin (2), inclusiv cheltuielile aferente asistenţei/consultanţei
juridice, în scopul elaborării documentaţiei de atribuire şi/sau aplicării
procedurii de atribuire a contractelor de achiziţie publică, publicarea
anunţurilor de intenţie, de participare şi de atribuire a contractelor,
corespondenţă prin poştă, fax, în legătură cu procedurile de achiziţie publică;
c) consultanţă, pentru alte situaţii decât cele
prevăzute la art. 2 alin. (2).
(2) In categoria cheltuielilor eligibile menţionate la
alin. (1) lit. c) se includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:
a) plata serviciilor de consultanţă la elaborarea
studiilor de piaţă, de evaluare etc;
b) plata serviciilor de consultanţă în domeniul
managementului proiectului.
Art. 4. - (1) Sunt considerate eligibile următoarele
categorii de cheltuieli pentru implementarea activităţilor de bază din proiect:
a) cheltuieli pentru organizarea de sesiuni de
pregătire profesională şi activităţi educaţionale, evenimente de informare şi
reţele de comunicare, informare şi promovare a acestora;
b) cheltuieli pentru realizarea unor strategii, planuri
comune de acţiune în vederea soluţionării diverselor probleme cu care se
confruntă regiunea de graniţă;
c) cheltuieli pentru dezvoltarea şi întărirea
capacităţii administrative în zona de frontieră;
d) cheltuieli legate de promovarea patrimoniului
cultural din zona de frontieră;
e) cheltuielile pentru procurarea de bunuri care,
conform legii, intră în categoria mijloacelor fixe sau obiectelor de inventar,
precum: mobilier, echipamente IT, dotări P.S.I., dotări privind protecţia
muncii;
f) cheltuielile cu achiziţionarea activelor
necorporale: brevete, licenţe, know-how sau cunoştinţe tehnice nebrevetate;
g) servicii IT&C, actualizare şi dezvoltare a
aplicaţiilor IT, inclusiv soluţii de securitate a acestora;
h) cheltuielile pentru traduceri şi interpretariat,
inclusiv traducerea documentelor elaborate, în concordanţă cu obiectivele
proiectului supus finanţării;
i) cheltuielile pentru transportul de materiale,
mobilier şi echipamente, dacă nu este inclus în preţul achiziţiei.
(2) Toate echipamentele trebuie să îndeplinească
condiţiile cerute prin proiect şi trebuie să respecte principiul eficienţei
economice, energetice şi al impactului negativ redus asupra mediului
înconjurător.
Art. 5. - Sunt eligibile cheltuielile privind
informarea şi publicitatea pentru proiect, în care se includ: cele pentru
panouri publicitare, afişe, broşuri, pliante, reclame media, alte materiale
promoţionale, campanii media, evenimente de informare, conferinţe de presă,
conform Manualului de identitate vizuală a Programului şi prevederilor
acordului încheiat între parteneri şi Partenerul lider de proiect, respectiv
ale contractului încheiat între Partenerul lider de proiect şi Autoritatea de
management.
Art. 6. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
de personal, inclusiv contribuţiile salariale suportate de către angajat şi
angajator, aferente persoanelor angajate pentru implementarea proiectului, cu
contract individual de muncă, contract individual de muncă cu timp parţial sau
act administrativ de numire în funcţia publică, pe durată nedeterminată sau
determinată, cu fracţiune de normă sau cu normă întreagă de lucru.
(2) Cheltuielile cu salariile funcţionarilor publici
prevăzute la alin. (1) sunt eligibile cu respectarea prevederilor legale în
vigoare privind incompatibilitatea şi la nivelul stabilit de prevederile legale
în vigoare aplicabile.
(3) In cazul cheltuielilor pentru personalul
contractual prevăzute la alin. (1), nivelul salariului nu poate fi mai mare
decât nivelul salarial practicat în mod obişnuit, înainte de implementarea
proiectului, de beneficiarul/partenerul în cadrul căruia este încadrat.
(4) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) sunt
considerate eligibile doar dacă personalul este direct angajat de către
organizaţiile partenere, prevăzute în lista oficială din cererea de finanţare,
şi are atribuţii în procesul de gestionare a proiectului, conform fişelor de
post.
(5) Cheltuielile de personal prevăzute la alin. (1)
se decontează conform contractului de muncă/actului administrativ de numire sau
proporţional cu procentul prevăzut în fişa postului/foaie de prezenţă aferent
atribuţiilor specifice gestionării proiectului.
(6) Timpul de muncă alocat proiectului nu poate depăşi
durata normală de lucru, conform legislaţiei naţionale în vigoare.
(7) Cheltuielile aferente orelor suplimentare sunt
eligibile dacă sunt efectuate în scopul implementării proiectului, conform
fişei de pontaj, în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale în
vigoare.
Art. 7. - Sunt considerate eligibile cheltuielile
efectuate pentru organizarea de întâlniri între partenerii proiectului în
scopul implementării operaţiunii - cheltuieli cu deplasarea şi cheltuieli cu
organizarea evenimentului, inclusiv cheltuieli pentru cafea, apă, sucuri şi trataţii,
în valoare de maximum 2% din valoarea cumulată a cheltuielilor cu pregătirea
proiectului, cu respectarea prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare şi a
următoarelor condiţii:
a) transport - cel mai scăzut preţ, pe baza analizei a
3 oferte;
b) cazare - în limitele plafoanelor permise de
legislaţia naţională pentru organismele publice;
c) traducere simultană în timpul întrunirilor;
d) diurne - plafoanele permise de legislaţia naţională
aplicabilă.
Art. 8. - (1) In categoria cheltuielilor generale de
administraţie se includ: cheltuielile efectuate pentru închirierea sediului;
plata utilităţilor: energie termică, energie electrică, apă, canalizare,
salubritate, gaze naturale; telefon, fax, servicii poştale, curierat rapid şi
internet; cheltuielile efectuate pentru achiziţionarea materialelor şi
serviciilor de întreţinere a sediului; cheltuielile pentru serviciile de
întreţinere şi reparaţii echipamente şi autoturisme; cheltuielile de arhivare,
birotică şi papetărie. Acestea sunt eligibile dacă se poate demonstra că sunt
bazate pe costuri reale.
(2) Cheltuielile generale de administraţie sunt
eligibile dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) sunt alocate proporţional proiectului, în
conformitate cu metoda de calcul al pro ratei pentru decontarea cheltuielilor
de administraţie elaborată de Autoritatea de management şi ataşată ca anexă la
contractul de finanţare;
b) valoarea totală a acestor cheltuieli nu poate depăşi
5% din valoarea totală eligibilă a proiectului;
c) sunt bazate pe costuri reale care se reflectă în
contabilitate.
Art. 9. - (1) Sunt considerate eligibile următoarele
categorii de cheltuieli, altele decât cele prevăzute la art. 2 alin. (2):
a) comisioane pentru tranzacţiile financiare
transnaţionale;
b) comisioane bancare pentru deschiderea şi
administrarea conturilor separate necesare pe durata implementării proiectului;
c) taxe notariale, costurile pentru consultanţă
juridică, costul expertizei tehnice şi financiare, precum şi costurile de audit
sau de contabilitate, în cazul în care acestea sunt direct legate de
operaţiunea cofinanţată şi sunt necesare pentru pregătirea sau punerea în
aplicare a acesteia.
(2) TVA aferentă cheltuielilor eligibile este
eligibilă dacă îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) nu este recuperabilă prin orice alte mijloace;
b) este stabilit faptul că este suportată de
beneficiarul final;
c) este identificată clar în propunerea de proiect.
(3) Totalul cheltuielilor prevăzute la alin. (1) lit.
a)-c) cumulat cu totalul cheltuielilor de la art. 2 alin. (2) lit. e) nu poate
depăşi 5% din valoarea totală eligibilă a proiectului.
(4) Prin excepţie de la prevederile art. 9 alin. (2),
nu este eligibilă TVA aferentă cheltuielilor generale de administraţie,
calculată pe bază de pro rată, pentru acei beneficiari care desfăşoară atât
operaţiuni cu drept de deducere, cât şi operaţiuni fără drept de deducere.
Art. 10. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea