ORDIN Nr. 809
din 25 iunie 2009
pentru aprobarea
Instructiunilor privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si
raspunderea în legatura cu gestionarea bunurilor Ministerului Sanatatii
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 459 din 2 iulie 2009
Văzând Referatul de aprobare nr. IB 6.331 din 25 iunie
2009 al Direcţiei generale buget şi credite externe,
în temeiul art. 1 şi 14 din Legea nr. 22/1969 privind
angajarea gestionarilor, constituirea de garanţii şi răspunderea în legătură cu
gestionarea bunurilor agenţilor economici, autorităţilor sau instituţiilor
publice, cu modificările ulterioare, şi ale prevederilor Hotărârii Guvernului
nr. 1.718/2008 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile privind angajarea
gestionarilor, constituirea de garanţii şi răspunderea în legătură cu
gestionarea bunurilor Ministerului Sănătăţii, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Structurile de specialitate ale Ministerului
Sănătăţii implicate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii,
Ion Bazac
ANEXA
INSTRUCŢIUNI
privind angajarea gestionarilor, constituirea de
garanţii şi răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor Ministerului
Sănătăţii
1. Dispoziţii generale
1.1. In înţelesul prezentelor instrucţiuni, este
considerat gestionar persoana angajată în Ministerul Sănătăţii care are
atribuţii principale de serviciu primirea, păstrarea şi eliberarea de bunuri
aflate în administrarea, folosinţa sau deţinerea temporară a Ministerului
Sănătăţii, indiferent de modul de dobândire şi locul unde se află bunurile.
1.2. La stabilirea calităţii de gestionar, atribuţiile
principale de serviciu, constând în primirea, păstrarea şi eliberarea de
bunuri, trebuie luate cumulativ.
1.3. Sunt considerate bunuri, în înţelesul
prezentelor instrucţiuni, bunurile materiale, mijloacele băneşti sau orice alte
valori.
1.4. Nu este considerată gestionar persoana care are
ca atribuţii principale de serviciu lucrări de registratură şi care primeşte,
păstrează şi expediază, pe plicuri, timbre poştale.
2. Garanţii
2.1. Gestionarul are obligaţia de a constitui o
garanţie în numerar.
2.2. Nu este obligată să constituie garanţie în
numerar persoana care înlocuieşte temporar un gestionar sau persoana căreia i
se încredinţează o gestiune pe o perioadă de până la 60 de zile, până la
numirea unui gestionar.
2.3. Cuantumul garanţiei în numerar şi funcţiile prin
a căror ocupare persoana angajată dobândeşte calitatea de gestionar sunt
prevăzute în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentele
instrucţiuni.
2.4. Constituirea garanţiei se face în baza unui
contract încheiat în scris.
Modelul de contract pentru constituirea garanţiei în
numerar este prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentele
instrucţiuni.
2.5. Contractul de garanţie se încheie în 3 exemplare,
din care un exemplar se reţine la Direcţia generală pentru politici de sănătate
şi resurse umane, un alt exemplar se transmite Direcţiei generale buget şi
credite externe pentru a fi luat în evidenţă, iar al treilea exemplar se
înmânează gestionarului.
2.6. Contractul de garanţie se completează în cadrul
Direcţiei generale pentru politici de sănătate şi resurse umane, se semnează de
ordonatorul principal de credite şi se avizează de Direcţia legislativă şi
asistenţă juridică.
2.7. Garanţia în numerar se reţine în rate lunare de
1/10 din salariul de bază lunar. Dacă din cauza altor reţineri ratele în contul
garanţiei în numerar nu pot fi reţinute, gestionarul este obligat să le depună
personal.
2.8. Garanţia în numerar se depune de către Ministerul
Sănătăţii la CEC BANK - S.A. sau la o bancă comercială, într-un cont special
deschis pe seama acestuia, şi este înscrisă într-un carnet de consemnare pe
numele gestionarului.
Carnetul de consemnare se păstrează la casieria
Ministerului Sănătăţii.
2.9. Pentru garanţia depusă se acordă dobândă.
2.10. Garanţiile vor fi calculate periodic în funcţie
de schimbările intervenite la salariul de bază, modificându-se corespunzător
contractul de garanţie.
2.11. Completarea garanţiei, în urma recalculării, se
face în termen de 60 de zile de la comunicarea acesteia.
2.12. Garanţia constituită şi dobânda aferentă pot fi
ridicate de către gestionar la încetarea raportului de muncă sau ca urmare a
trecerii într-o altă funcţie pentru care nu se cere garanţie, în situaţia în
care acesta nu a cauzat o pagubă ori în cazul în care pagubă a fost acoperită
integral.
2.13. In situaţia în care gestionarul a cauzat o
pagubă în gestiune şi aceasta nu se acoperă integral în termen de 30 de zile de
la obţinerea titlului executoriu definitiv, Ministerul Sănătăţii va reţine
garanţia în numerar constituită în favoarea sa.
3. Evidenţa şi modul de înregistrare în
contabilitatea Ministerului Sănătăţii a principalelor operaţiuni privind
garanţia constituită în numerar
3.1. Un exemplar al contractului de garanţie se
transmite Direcţiei generale buget şi credite externe - compartimentul contabilitate,
în vederea luării în evidenţă şi înregistrării acestor operaţiuni în
contabilitatea proprie a Ministerului Sănătăţii.
3.2. Monografia pentru înregistrarea în contabilitate
a principalelor operaţiuni privind garanţia gestionarilor este prevăzută în
anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentele instrucţiuni.
4. Dispoziţii
finale
4.1. Incălcarea dispoziţiilor legale privind
gestionarea bunurilor atrage răspunderea materială, disciplinară, penală sau
civilă, după caz.
4.2. Gestionarul răspunde integral pentru pagubele pe
care le provoacă în gestiunea sa.
ANEXA Nr. 1 la instrucţiuni
Cuantumul garanţiei în numerar şi funcţiile prin a
căror ocupare persoana angajată dobândeşte calitate de gestionar
Nr. crt.
|
Denumirea funcţiei
|
Cuantumul garanţiei
|
Termenul de restituire a garanţiei
la încetarea raporturilor de muncă sau trecerea într-o funcţie pentru care nu
se cere garanţie
|
1.
|
Casier
|
3 salarii de bază
|
Maximum 10 zile lucrătoare de la data predării gestiunii
|
2.
|
Gestionar bunuri
|
3 salarii de bază
|
Maximum 10 zile lucrătoare de la data predării gestiunii
|
ANEXA Nr. 2 la instrucţiuni
Contract de garanţie în numerar
Incheiat între Ministerul Sănătăţii, reprezentat prin
dl........................, având calitatea de ordonator principal de credite,
şi dl/dna ............................., având calitatea de gestionar în
Ministerul Sănătăţii, cu locul de muncă la .............................,
domiciliat/domiciliată în..........................................,
posesor/posesoare al/a actului de identitate seria......nr......., eliberat
de............ la data de..............., născut/născută în ...................
la data de ....................., prenumele tatălui ......................., al
mamei ........................, s-a încheiat prezentul contract de garanţie în
numerar privind încadrarea gestionarilor, constituirea de garanţii şi
răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor Ministerului Sănătăţii.
Subsemnatul,..........................., având în
vedere că îndeplinesc funcţia de gestionar în cadrul Ministerului Sănătăţii,
declar că, pentru garantarea acoperirii eventualelor pagube constatate în
gestiunea ce mi-a fost încredinţată, constitui o garanţie în numerar
de........lei, reprezentând contravaloarea a 3 salarii de bază.
Consimt actualizarea garanţiei ori de câte ori va
interveni o modificare asupra salariului de bază.
Constituirea garanţiei se face prin reţineri lunare de
1/10 din salariul de bază.
Dacă din cauza altor reţineri ratele în contul
garanţiei nu pot fi reţinute, mă oblig a le depune în numerar la casieria
unităţii în ziua lucrătoare următoare celei în care se face plata drepturilor
salariale.
CEC BANK - S.A./Sucursala Băncii
Comerciale........................va consemna în numele gestionarului sumele
depuse drept garanţie în numerar.
Am luat cunoştinţă că această garanţie va putea fi
folosită de Ministerul Sănătăţii pentru acoperirea oricăror pagube cauzate de
mine în gestiune, atunci când acestea nu se acoperă integral în termen de o
lună de la obţinerea titlului executoriu definitiv.
Pentru această eventualitate, împuternicesc Ministerul
Sănătăţii să ridice de la CEC BANK - S.A./Sucursala Băncii
Comerciale........................în întregime sau în parte sumele consemnate
în numele meu.
In situaţia în care sumele depuse drept garanţie au
fost ridicate în întregime sau în parte de Ministerul Sănătăţii pentru a se
despăgubi, mă oblig să reîntregesc garanţia în numerar în rate de 1/3 din
salariu de bază.
Prezentul contract s-a încheiat în 3 exemplare.
Un exemplar i s-a înmânat
dnei/dlui........................................
Ordonator principal de credite,
............................................................
Gestionar,
Dna/Dl.................................................
Avizat
Direcţia legislativă şi asistenţă juridică
............................................................
ANEXA Nr. 3 la instrucţiuni
Monografie pentru înregistrarea în contabilitate a
principalelor operaţiuni privind garanţia gestionarilor
1. Reţinere garanţie gestionari 421
|
=
|
4281
|
„Personal salarii datorate"
|
|
„Alte datorii în legătură cu
personalul"
|
2. Virarea garanţiei reţinute
|
|
|
581
|
=
|
7701
|
„Viramente interne"
|
|
„Finanţarea de la bugetul de
stat"
|
3. Incasarea în contul deschis la
instituţia de credit
|
|
|
550,03
|
=
|
581
|
„Disponibil din fonduri cu destinaţie
specială"
|
|
„Viramente interne"
|
4. Inregistrarea dobânzii
|
|
|
550,03
|
=
|
4281
|
„Disponibil din fonduri cu destinaţie
specială"
|
|
„Alte datorii în legătură cu
personalul"
|
5. Inregistrare plată comision
administrare cont către instituţia de credit
|
4281
|
=
|
550,03
|
„Alte datorii în legătură cu
personalul"
|
|
„Disponibil din fonduri cu destinaţie
specială"
|
6. Restituire garanţie gestionar
|
|
|
4281
|
=
|
550,03
|
„Alte datorii în legătură cu
personalul"
|
|
„Disponibil din fonduri cu destinaţie
specială"
|
6.1. Restituire garanţie gestionar
prin casa în lei
|
|
|
Virare sume din contul deschis la
instituţia de credit către casa în lei
|
581
|
=
|
550,03
|
„Viramente interne"
|
|
„Disponibil din fonduri cu destinaţie
specială"
|
Incasare sume în casa în lei
|
|
|
5311
|
=
|
581
|
„Casa în lei"
|
|
„Viramente interne"
|
Plata sumei către gestionar
|
|
|
4281
|
-
|
5311
|
„Alte datorii în legătură cu
personalul"
|
|
„Casa în lei"
|