ORDIN
Nr. 8 din 20 mai 2004
privind aprobarea Ghidului oficial de control pentru nutritie animala si a
Planului operational de urgenta in domeniul nutritiei animale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

AGENTIA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 757 din 19 august 2004
In temeiul prevederilor art. 10 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
42/2004 privind organizarea activitatii veterinare,
in baza Hotararii Guvernului nr. 308/2004 privind organizarea si
functionarea Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si a
unitatilor din subordinea acesteia,
vazand Referatul de aprobare nr. 222.384 din 10 mai 2004 intocmit de
Directia generala veterinara,
presedintele Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor emite
urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Ghidul oficial de control pentru nutritie animala si Planul
operational de urgenta in domeniul nutritiei animale, prevazute in anexele nr.
1 si 2 care fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, institutele centrale de
profil, directiile veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a
municipiului Bucuresti vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Agentiei Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor,
Liviu Harbuz
ANEXA 1
GHID OFICIAL
de control pentru nutritie animala
A. Organizarea controalelor
a) Obiectiv
In conformitate cu prevederile legale in vigoare, autoritatea veterinara
efectueaza supravegherea unitatilor care produc, prelucreaza, depoziteaza si
comercializeaza, importa sau exporta produse destinate nutritiei animale,
pentru siguranta alimentelor, in scopul apararii sanatatii animalelor si sanatatii
publice. Actiunea de supraveghere se realizeaza prin inspectii/controale,
recoltari de probe, precum si alte actiuni dispuse de autoritatea veterinara.
In functie de rezultatele acesteia se aplica masurile prevazute de legislatia
in vigoare.
b) Competente
Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor este autoritatea
centrala care coordoneaza si controleaza activitatea de control din domeniul
nutritiei animale pe teritoriul Romaniei. Autoritatea veterinara centrala a
Romaniei stabileste obiectivele, termenii de referinta si masurile care fac
obiectul prezentului ghid oficial de control si stabileste competente la nivel
teritorial, astfel:
1. autoritatea competenta la nivel judetean este reprezentata de directia
veterinara si pentru siguranta alimentelor prin personalul desemnat cu
atributii in domeniul nutritiei animale si laboratoarele veterinare de stat
autorizate pentru analiza si controlul produselor furajere;
2. autoritatea competenta locala este reprezentata de circumscriptia veterinara
zonala din subordinea directiei veterinare si pentru siguranta alimentelor;
3. autoritatea veterinara competenta de la frontiera este reprezentata de
punctele de inspectie la frontiera.
c) Laboratoare si probe
1. Institutul de Igiena si Sanatate Publica Veterinara reprezinta
laboratorul national de referinta in domeniul nutritiei animale, fiind
responsabil de coordonarea laboratoarelor veterinare de stat judetene,
respectiv al municipiului Bucuresti, precum si a altor laboratoare autorizate
pentru analiza produselor destinate nutritiei animale.
2. Laboratoarele responsabile pentru efectuarea analizelor de laborator
sunt laboratoarele institutelor veterinare centrale de profil si laboratoarele
veterinare de stat din cadrul directiilor veterinare si pentru siguranta
alimentelor.
3. Probele destinate examenului de laborator se recolteaza in conformitate
cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor
nr. 390/2001 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind controlul
oficial al furajelor pentru animale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 766 din 30 noiembrie 2001. Fiecare proba prelevata va fi insotita
de doua contraprobe.
d) Evidente
1. Directiile veterinare si pentru siguranta alimentelor vor intocmi
situatii lunare ale inspectiilor si controalelor efectuate cu evidentierea
recoltarilor de probe, rezultatelor examenelor de laborator, neconformitatilor
decelate si a modului de solutionare a acestora.
2. Directiile veterinare si pentru siguranta alimentelor vor transmite
trimestrial situatia centralizata a situatiilor precizate la pct. 1
Institutului de Igiena si Sanatate Publica Veterinara, pe un formular de
raportare stabilit de acesta.
3. Evaluarea si centralizarea datelor analitice si rezultatele inspectiilor
si controalelor, furnizate de directiile veterinare si pentru siguranta
alimentelor sunt efectuate de Institutul de Igiena si Sanatate Publica
Veterinara, care va transmite datele centralizate la termenele stabilite de
autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
B. Obiective controlate
Obiectivele controlate sunt intreprinderile furnizoare - producatoare sau
intermediare - de produse destinate nutritiei animale si fermele de crestere a
animalelor, astfel:
1. Intreprinderile furnizoare controlate se definesc potrivit prevederilor
art. 2 alin. (1) lit. g) din Norma sanitara veterinara privind principiile care
reglementeaza organizarea inspectiilor oficiale in domeniul nutritiei
animalelor, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, padurilor, apelor
si mediului nr. 717/2003, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 704 din 8 octombrie 2003, ca orice intreprindere sau unitate ce produce ori
fabrica un produs sau care detine produsul intr-o faza intermediara inainte de
comercializare ori care comercializeaza produse destinate nutritiei animale.
2. Fermele de crestere a animalelor sunt unitatile zootehnice care
utilizeaza produse finite sau materii prime furajere direct sau pentru
prepararea in ferma a produselor furajere utilizate in hrana animalelor.
C. Inspectii oficiale
a) Organizarea inspectiilor
1. Inspectiile oficiale in domeniul nutritiei animale au ca scop
verificarea respectarii prevederilor legislatiei nationale si sunt efectuate de
catre autoritatile veterinare competente.
2. Inspectiile oficiale sunt efectuate la nivelul obiectivelor prevazute la
lit. B si la nivelul punctelor de inspectie la frontiera.
3. Inspectiile oficiale sunt efectuate in toate etapele de receptie a
materiei prime, de productie si fabricatie, anterior comercializarii, dupa
comercializare, inclusiv importul, precum si in cazul altor modalitati de
utilizare.
b) Natura inspectiilor
Inspectiile sunt efectuate la nivelul obiectivelor controlate pentru:
1. verificarea inregistrarilor privind:
- provenienta materiilor prime furajere sau a produselor finite si
conformarea acestora cu legislatia veterinara in vigoare;
- natura materiilor prime sau a produselor finite;
- regimul aditivilor utilizati;
- procesarea, ambalarea, etichetarea si stocarea produselor finite;
- distrugerea deseurilor si regimul acestora;
- circulatia produselor in afara unitatii;
- modul de aplicare a planurilor de autocontrol in conformitate cu
prevederile Ordinului ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului
nr. 505/2003 privind aprobarea Normei sanitare veterinare ce stabileste
conditiile si modalitatile pentru aprobarea si inregistrarea unor intreprinderi
si intermediari ce opereaza in domeniul nutritiei animalelor, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 673 si 673 bis din 23 septembrie
2003, si evidentele pastrate;
- utilizarea in alte scopuri.
2. unitatile de productie a furajelor combinate pentru mai multe specii
privind:
- aplicarea masurilor pentru evitarea contaminarii incrucisate in cazul
producerii furajelor combinate destinate rumegatoarelor;
- functionarea liniilor separate pentru productia de furaje destinate
rumegatoarelor;
- etichetarea corespunzatoare a produselor finite;
3. verificarea conditiilor tehnice existente si a conformitatii acestora cu
inregistrarile;
4. unitatile de prelucrare a deseurilor de categoria a 3-a, privind:
- natura deseurilor prelucrate;
- provenienta materiilor prime furajere in acord cu cerintele Ordinului
ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului nr. 723/2003 pentru
aprobarea Normei sanitare veterinare ce stabileste reguli de sanatate cu
privire la subprodusele de la animale, ce nu sunt destinate consumului uman,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 842 si 842 bis din 26
noiembrie 2003;
- circulatia produselor in afara unitatii;
- inregistrarile si evidentele intocmite in cadrul planurilor HACCP proprii
unitatii;
- utilizarea in alte scopuri;
5. unitatile de distributie si comercializare privind:
- provenienta produselor si documentele de calitate insotitoare;
- etichetarea produselor si modul de prezentare a instructiunilor de
utilizare;
- modul de depozitare conform cerintelor specifice produselor
comercializate;
- evidentele specifice;
- mijloacele de transport utilizate.
c) Frecventa inspectiilor
Inspectiile se desfasoara la intervale regulate sau ori de cate ori
situatia o impune, in functie de specificul unitatilor controlate si in baza
unui program anual:
Tabelul nr. 1
________________________________________________________________________________
Nr. Unitatea Frecventa inspectiilor
crt. (profilul de activitate)
________________________________________________________________________________
1. Unitati de prelucrare industriala a Lunar
cadavrelor de animale, produselor de
origine animala, confiscatelor si
deseurilor de origine animala care
proceseaza materii prime de
categoria a 3-a
2. Fabrici de nutreturi combinate Trimestrial
3. Fabrici de nutreturi combinate pentru Lunar
rumegatoare si alte specii
4. Ferme de crestere a animalelor Trimestrial, pentru fermele
constituite, autorizate veterinar
Conform unui plan trimestrial,
randomizat pentru animalele
crescute in gospodariile
populatiei
5. Unitati de producere a hranei pentru Trimestrial
animale de companie
6. Unitati de distributie si Trimestrial
comercializare
7. Puncte de inspectie la frontiera La fiecare transport, in
conformitate cu prevederile
legislatiei veterinare in vigoare
________________________________________________________________________________
Fiecare directie veterinara si pentru siguranta alimentelor va intocmi
programul cifric al inspectiilor prevazute la pct. 1 - 6 si il va transmite la
Institutul de Igiena si Sanatate Publica Veterinara pentru a fi cuprins in
programul national.
La punctele de inspectie la frontiera se vor efectua controlul documentelor
si controale de identitate randomizate, in baza Ordinului ministrului
agriculturii, padurilor, apelor si mediului nr. 717/2003 si, de asemenea, vor
instiinta directiile veterinare si pentru siguranta alimentelor de la locul de
destinatie despre produsele si cantitatile importate.
In functie de capacitatea tehnica se vor aplica prevederile Ordinului ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 390/2001.
In urma inspectiei se va elibera documentul prevazut de Ordinul ministrului
agriculturii, padurilor, apelor si mediului nr. 807/2003 pentru aprobarea
Normei sanitare veterinare ce stabileste documentul standard si unele reguli
pentru controale ale furajelor la importul din tari terte in Romania.
D. Probe de laborator
Actiunile oficiale de supraveghere a nutritiei animale prin efectuarea
inspectiilor sunt completate prin examene de laborator, cu evaluarea produselor
furajere din punct de vedere al conformitatii, inocuitatii si sanatatii. In
acest scop sunt prelevate probe de furaje de la nivelul obiectivelor
controlate, de catre autoritatile competente. Probele de furaje sunt analizate
de laboratoarele directiilor veterinare si pentru siguranta alimentelor
judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, si de laboratorul Institutului
de Igiena si Sanatate Publica Veterinara, periodic, in baza prevederilor
Programului de supraveghere, profilaxie si combatere a bolilor la animale, de
prevenire a transmiterii de boli de la animale la om si de protectie a
mediului.
1. Prelevarea probelor pentru analiza de laborator
Prelevarea probelor pentru analiza de laborator este efectuata de catre
autoritatea veterinara competenta, iar probele sunt expediate laboratoarelor de
profil autorizate, mentionate la lit. A.b) pct. 2. Esantionarea probelor si
prelevarea se fac conform prevederilor Ordinului ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor nr. 390/2001.
2. Frecventa*1) prelevarii de probe si obiectivele controlate in cadrul
activitatii de supraveghere in domeniul nutritiei animale
*1) Frecventa de recoltare a probelor poate fi modificata in cazul
situatiilor neconforme anterioare.
Tabelul nr. 2
________________________________________________________________________________
Nr. Produse (categorii) Obiective Frecventa recoltarii
crt. probelor
________________________________________________________________________________
1. Nutreturi de volum Ferme - trimestrial
Gospodariile populatiei - trimestrial, randomizat
________________________________________________________________________________
2. Nutreturi suculente Ferme - trimestrial
Gospodariile populatiei - trimestrial, randomizat
________________________________________________________________________________
3. Materii prime Unitati producatoare - trimestrial, prin sondaj
vegetale pentru de nutret combinat dintr-un lot de receptie
nutreturi combinate
(cereale si sroturi)
________________________________________________________________________________
4. Materii prime de Unitati producatoare - trimestrial, prin sondaj
origine minerala de nutret combinat dintr-un lot de receptie
pentru nutreturi
combinate (fosfati,
carbonati)
________________________________________________________________________________
5. Fainuri proteice de Unitati furnizoare - lunar, din fiecare
origine animala sortiment
(faina de carne, de
sange, de oase,
de peste)
________________________________________________________________________________
6. Premixuri Unitati producatoare - trimestrial, din fiecare
vitamino-minerale de nutret combinat sortiment, la unitatile cu
zooforturi, o productie mai mare de
amestecuri minerale 6.000 t/an
- anual, din fiecare
sortiment, la unitatile
cu o productie mai mica de
6.000 t/an
________________________________________________________________________________
7. Premixuri sau Unitati producatoare - trimestrial, din fiecare
concentrate de nutret combinat sortiment, la unitatile cu
proteino-vitamino- o productie mai mare de
minerale 6.000 t/an
- anual, din fiecare
sortiment, la unitatile
cu o productie mai mica de
6.000 t/an
________________________________________________________________________________
8. Nutreturi combinate Unitati producatoare - lunar, din fiecare reteta
de nutret combinat
________________________________________________________________________________
9. Nutreturi combinate Unitati producatoare - lunar, din fiecare
pentru rumegatoare de nutret combinat sortiment, la unitatile cu
o productie mai mare de
6.000 t/an
- trimestrial, din fiecare
sortiment, la unitatile cu
o productie mai mica de
6.000 t/an
______________________________________________________
Ferme - lunar, prin sondaj
Gospodariile populatiei - trimestrial, randomizat
(maximum 2/circumscriptie)
________________________________________________________________________________
10. Hrana pentru animale Unitati producatoare, - trimestrial, prin sondaj
de companie: distribuitori dintr-un lot
- conserve pentru
caini si pisici
________________________________________________________________________________
11. Hrana deshidratate Unitati producatoare, - trimestrial, prin sondaj
pentru animale distribuitori dintr-un lot
de companie
________________________________________________________________________________
Prevederi referitoare la prevenirea contaminarii cu proteine animale
procesate a furajelor destinate hranirii rumegatoarelor
In cadrul inspectiilor/controalelor oficiale, furajele destinate hranirii
rumegatoarelor vor fi controlate in conformitate cu prevederile Ordinului
ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 475/2001 pentru
aprobarea Normei sanitare veterinare privind utilizarea metodei de identificare
microscopica si estimare a constituentilor de origine animala in controlul
oficial al furajelor in vederea detectiei contaminarii cu proteine animale
procesate. Vor fi recoltate probe pentru analize de lot din;
- materiile prime furajere incluse in furajele combinate destinate
rumegatoarelor;
- furajele combinate livrate de unitatile producatoare de furaje pentru
rumegatoare;
- furajele combinate livrate de unitatile producatoare de furaje pentru
rumegatoare;
- furajele combinate administrate in hrana rumegatoarelor.
Prin utilizarea metodei de identificare microscopica si estimare a
constituentilor de origine animala in controlul oficial al furajelor se
controleaza:
1. materiile prime care ar putea contine proteine animale, utilizate in
fabricile de furaje combinate care produc furaje exclusiv pentru rumegatoare;
2. materiile prime si produsele finite care ar putea contine proteine
animale, destinate rumegatoarelor din fabricile de furaje combinate care produc
furaje pentru rumegatoare si pentru monogastrice pe linii separate;
3. furajele combinate administrate animalelor in ratia zilnica, in fermele
de rumegatoare si in gospodariile populatiei;
4. furajele combinate pentru rumegatoare, depozitate, si ratia zilnica
administrata rumegatoarelor din fermele mixte in care exista si monogastrice.
Controlul proteinelor animale procesate, interzise in furajarea
rumegatoarelor, va fi executat pe probele recoltate in conformitate cu
frecventa stabilita in tabelul nr. 2 la pozitiile 6, 7 si 9.
3. Frecventa*1) prelevarii de probe si obiectivele controlate in cadrul
activitatii de control oficial al produselor destinate nutritiei animale din
import
*1) Frecventa de recoltare a probelor poate fi modificata in cazul
situatiilor neconforme anterioare.
Tabelul nr. 3
________________________________________________________________________________
Produse Obiective Frecventa recoltarii probelor
(categorii)
________________________________________________________________________________
Toate produsele Distribuitori/ - conform Ordinului ministrului
agriculturii,
destinate Importatori alimentatiei si padurilor nr. 234/2001
nutritiei animale - conform Ordinului ministrului
agriculturii,
alimentatiei si padurilor nr. 390/2001
- conform Ordinului ministrului
agriculturii,
alimentatiei si padurilor nr. 304/2002
________________________________________________________________________________
4. Analize de laborator efectuate in cadrul activitatii de control oficial
al produselor destinate nutritiei animale indigene
Tabelul nr. 4
________________________________________________________________________________
Nr. Produse Examene de laborator*3) Metode de analiza
crt. (categorii)*2) oficiale
________________________________________________________________________________
1. Nutreturi de volum Examen micologic SR-ISO 7954/2001
Substante contaminante, conform STAS 9597/16/87
Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
alimentatiei si padurilor STAS 9597/19/93
nr. 294/2002 STAS 9597/15/81
Contaminare radioactiva STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
2. Nutreturi suculente Acizi de fermentatie STAS 12254/84
In caz de suspiciuni Listeria SR EN 11290-1:2000
monocitogenes
Substante contaminante, conform STAS 9597/16/87
Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
alimentatiei si padurilor STAS 9597/19/93
nr. 294/2002 STAS 9597/15/81
Contaminare radioactiva STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
3. Materii prime Examen micologic SR-ISO 7954/2001
vegetale pentru Indice de ureaza STAS 21/7-77
nutreturi combinate ISO 5506/1988
(cereale si Substante contaminante, conform STAS 9597/16/87
sroturi) Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
alimentatiei si padurilor STAS 9597/19/93
nr. 294/2002 STAS 9597/15/81
Contaminare radioactiva STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
4. Materii prime de Substante contaminante, conform STAS 9597/16/87
origine minerala Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
pentru nutreturi alimentatiei si padurilor STAS 9597/19/93
combinate (fosfati nr. 294/2002 STAS 9597/15/81
carbonati) Contaminare radioactiva STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
5. Fainuri proteice Salmonella sp. SR-EN 12824/2001
de origine animala Enterobacterii SR-ISO 7402-1996
(faina de carne, Identificarea microscopica a Ordinul
ministrului
de sange, de constituentilor de natura animala agriculturii,
oase, de peste) in faina de peste alimentatiei si
padurilor
nr. 475/2001
Substante contaminante, conform STAS 9597/16/87
Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
alimentatiei si padurilor STAS 9597/19/93
nr. 294/2002 STAS 9597/15/81
Contaminare radioactiva STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
6. Premixuri Substante contaminante, conform STAS 9597/16/87
vitamino-minerale Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
(zooforturi) alimentatiei si padurilor STAS 9597/19/93
Amestecuri minerale nr. 294/2002 STAS 9597/15/81
Contaminare radioactiva STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
7. Premixuri sau Salmonella sp. SR-EN 12824/2001
concentrate Substante contaminante, conform STAS 9597/16/87
proteino-vitamino- Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
minerale alimentatiei si padurilor STAS 9597/19/93
nr. 294/2002 STAS 9597/15/81
Contaminare radioactiva STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
8. Nutreturi combinate Examen micologic SR-ISO 7954/2001
Salmonella sp. SR-EN 12824/2001
Substante coccidiostatice*1) ISO 13235/1993
ISO 13236/1993
Substante contaminante, conform STAS 9597/16/87
Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
alimentatiei si padurilor STAS 9597/19/93
nr. 294/2002 STAS 9597/15/81
Contaminare radioactiva STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
9. Nutreturi combinate Examen micologic SR-ISO 7954/2001
pentru rumegatoare Salmonella sp. SR-EN 12824/2001
Identificarea microscopica a Ordinul
ministrului
constituentilor de natura animala agriculturii,
alimentatiei si
padurilor
nr. 475/2001
Substante contaminante, conform STAS 9597/16/87
Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
alimentatiei si padurilor STAS 9597/19/93
nr. 294/2002 STAS 9597/15/81
Contaminare radioactiva STAS 12327/85
Identificarea microscopica a Ordinul
ministrului
constituentilor de natura animala agriculturii,
alimentatiei si
padurilor
nr. 475/2001
________________________________________________________________________________
10. Hrana pentru Termostatare 14 zile la 35 grade C SR-8924/1995
animale de companie si culturi microbiene pe medii
- conserve aerobe si anaerobe Salmonella sp.
Nr. de enterobacterii SR-EN 12824/2001
Clostridium perfringens SR-ISO 7402-1996
SR-EN 13401-2000
Contaminare radioactiva STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
11. Hrana deshidratata Salmonella, sp. SR-EN 12824/2001
pentru animale de Nr. de enterobacterii, SR-ISO 7402-1996
companie Clostridium perfringens SR-EN 13401-2000
Substante contaminante, conform STAS 9597/16/87
Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
alimentatiei si padurilor STAS 9597/19/93
nr. 294/2002 STAS 9597/15/81
Contaminare radioactiva STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
*1) Determinarea coccidiostaticelor (Monensin, Amprol, Salinomicin) se
efectueaza la retetele pentru care nu este prevazuta utilizarea acestor
substante.
*2) Categoriile mentionate au continut multiplu si reprezinta grupe de
produse furajere clasificate dupa origine.
*3) Examene corespunzatoare substraturilor analizate.
Pentru produsele finite puse pe piata de producatorii sau de intermediarii
care efectueaza activitati de divizare si ambalare se va verifica, pe baza
probelor recoltate in cadrul inspectiilor oficiale, si conformitatea cu
declaratiile inscrise pe etichete sau pe alte documente oficiale care insotesc
respectivele produse.
5. Analize de laborator efectuate produselor care sunt examinate in cadrul
activitatii de supraveghere a produselor din import
Tabelul nr. 5
________________________________________________________________________________
Produse Examene de laborator*2) Metode de analiza
(categorii)*1) oficiale
________________________________________________________________________________
Toate produsele Conform Ordinului ministrului SR-EN 12824/2001
importate agriculturii, alimentatiei SR-ISO 7402-1996
destinate nutritiei si padurilor nr. 304/2002*3) SR-EN 12824/2001
animalelor Conform Ordinului ministrului SR-ISO 7402-1996
agriculturii, alimentatiei SR-EN 13401-2000
si padurilor nr. 88/2002*4)
Substante contaminante, conform Conform
determinarilor
Ordinului ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor
nr. 294/2002
Conform Ordinului ministrului
agriculturii, alimentatiei si
padurilor nr. 390/2001 si pe baza
declaratiilor producatorului
inscrise pe etichete si documentele
oficiale de transport
Conform Ordinului ministrului
agriculturii, padurilor, apelor si
mediului nr. 723/2003
Prezenta proteinelor animale Ordinul ministrului
procesate agriculturii,
alimentatiei si
padurilor nr.
475/2001
Contaminare radioactiva STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
*1) Categoriile mentionate au continut multiplu si reprezinta grupe de
produse furajere clasificate dupa origine.
*2) Examene corespunzatoare substraturilor analizate.
*3) Pentru faina de peste si produse care contin in amestec faina de peste.
*4) Pentru hrana destinata animalelor de companie (caini si pisici).
Se vor folosi toate metodele aprobate in conformitate cu prevederile
Ordinului ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului nr. 776/2003
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind introducerea metodelor
comunitare de prelevare de probe si de analiza pentru controlul oficial al
furajelor.
E. Monitorizarea rezultatelor
Rezultatele inspectiilor si al controalelor de laborator sunt monitorizate
de fiecare directie veterinara si pentru siguranta alimentelor si de catre
Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, pe baza rapoartelor
centralizate de catre Institutul de Igiena si Sanatate Publica Veterinara
obtinute trimestrial.
In baza rapoartelor trimestriale, autoritatea veterinara centrala a
Romaniei evalueaza situatia anuala a conformitatii produselor destinate
nutritiei animale, in vederea intocmirii raportului anual.
F. Neconformitati
Neconformitatile sunt definite in anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind
Sistemul rapid de alerta in domeniul alimentelor de origine animala si
furajelor, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si
padurilor nr. 377/2002, si in Planul anual de urgenta in domeniul nutritiei
animale.
Neconformitatile sunt raportate autoritatii veterinare centrale a Romaniei
si sunt gestionate de catre autoritatea veterinara judeteana. Autoritatea
veterinara judeteana dispune masurile ce se impun si raporteaza autoritatii
veterinare centrale a Romaniei solutionarea neconformitatilor.
G. Derogari
Autoritatea veterinara competenta poate dispune masuri de conformare, in
baza prevederilor Normei sanitare veterinare care reglementeaza organizarea
inspectiilor oficiale in domeniul nutritiei animale.
ANEXA 2
PLAN OPERATIONAL
de urgenta in domeniul nutritiei animale
A. Obiectiv
Planul operational de urgenta stabileste principiile si masurile ce se
aplica produselor furajere fabricate, prelucrate si comercializate pe
teritoriul tarii, produselor furajere importate, tranzitate sau exportate.
Planul operational de urgenta stabileste masurile ce se aplica si
trasabilitatea produselor furajere care au fost identificate ca riscuri pentru
sanatatea animalelor, sanatatea publica sau pentru mediu.
Autoritatile competente si laboratoarele implicate au obligatia de a
notifica autoritatii veterinare centrale orice suspiciune sau dovada a
existentei riscurilor in produsele furajere.
B. Competente
Criteriile de baza pentru notificarea autoritatii veterinare sunt
urmatoarele:
- un produs furajer prezinta un risc pentru siguranta consumatorilor, prin
produsele derivate de la animale, sau pentru sanatatea animala;
- un produs furajer sau un ingredient (materie prima, excipient etc.)
utilizat la producerea furajelor este suspicionat ca poate reprezenta riscurile
de mai sus.
Notificarea poate fi facuta de catre: Agentia Veterinara si pentru
Siguranta Alimentelor, ca autoritate centrala care coordoneaza activitatea de
control din domeniul nutritiei animale pe teritoriul Romaniei. Autoritatea
veterinara centrala a Romaniei stabileste obiectivele, termenii de referinta si
masurile care se aplica produselor furajere identificate ca surse de risc si stabileste
competente la nivel teritorial, astfel:
1. autoritatea competenta judeteana, reprezentata de directiile veterinare
si pentru siguranta alimentelor, si laboratoarele veterinare de stat cu
atributii in analiza si controlul produselor furajere;
2. autoritatea competenta locala, reprezentata de circumscriptiile
veterinare zonale din subordinea directiilor veterinare si pentru siguranta
alimentelor, cu atributii in efectuarea inspectiilor si prelevarea de probe.
3. Institutul de Igiena si Sanatate Publica Veterinara, ca laborator
national de referinta in domeniul nutritiei animale; Institutul de Igiena si
Sanatate Publica Veterinara este responsabil de coordonarea laboratoarelor
veterinare de stat judetene si al municipiului Bucuresti si a altor laboratoare
autorizate si are atributii in analiza produselor destinate nutritiei animale;
4. urmatoarele laboratoare veterinare autorizate pentru analiza produselor
furajere, care identifica riscul potential prezentat de unele produse furajere,
sunt:
- Institutul de Igiena si Sanatate Publica Veterinara;
- Institutul de Diagnostic si Sanatate Animala;
- laboratoarele veterinare de stat din cadrul directiilor veterinare si
pentru siguranta alimentelor;
- alte laboratoare autorizate pentru analiza produselor furajere.
C. Categorii de risc*1)
*1) Categoriile de risc sunt enuntate in baza Ordinului ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 377/2002.
Autoritatile competente mentionate la lit. B pct. 1 - 4 trebuie sa
identifice si sa informeze imediat despre sursele de risc din produsele
furajere sau care rezulta din modul de ambalare, comercializare ori transportul
acestora. Natura riscurilor posibile este structurata pe urmatoarele grupe:
1. Microbiologic si parazitologic
Sursa contaminarii este de natura microbiologica sau parazitara.
2. Chimic
Natura riscului este rezultatul unui proces chimic intrinsec, contaminare
chimica directa sau acumularea unor metaboliti nocivi.
3. Modificari organoleptice
Aspectul, mirosul si consistenta produsului sunt modificate.
4. Efecte adverse
Natura riscului poate avea efecte adverse severe asupra animalelor, care ar
fi putut fi prevenite daca produsul ar fi fost corect etichetat.
5. Etichetare
Lipsa informatiilor relevante de pe eticheta poate reprezenta un posibil
risc in utilizare sau poate duce la schimbarea neautorizata a destinatiei
produsului.
6. Falsificare
Produsul a fost falsificat fie in scop fraudulos, fie accidental si prin
aceasta reprezinta un risc la utilizare sau permite schimbarea neautorizata a
destinatiei produsului.
7. Corpuri straine
Produsul contine substante sau particule straine care pot periclita
siguranta produsului.
8. Ambalaj
Ambalajul unui produs este intr-o stare care poate implica un risc de
contaminare a produsului sau este un ambalaj din materiale care pot constitui
factori de risc pentru calitatea produsului.
9. Radiatii ionizante
Produsul este contaminat radioactiv peste nivelurile de activitate fixate
pentru produsul in cauza.
10. Amenintari directe sau citate
Produsele au fost otravite sau cineva pretinde ca un produs a fost otravit,
pentru a ameninta publicul, o fabrica sau o natiune din motive politice sau
criminale. Notificarile din acest capitol au scopul de a furniza informatii
corecte autoritatilor veterinare competente, astfel incat masurile luate sa fie
adecvate pentru riscul probabil.
11. Neconformitati de asigurare a calitatii in procesul de fabricare
Identificarea problemelor de asigurare a calitatii care pot duce la efecte
secundare asupra sigurantei produsului (sistem HACCP neidentificat sau
neimplementat, sistem cu deficiente de control sau inregistrare).
D. Schimbul de informatii (notificare)
Schimbul de informatii are loc de la nivelul autoritatilor competente
teritoriale si al laboratoarelor sau prin alte surse mentionate la lit. B pct.
3 catre autoritatea veterinara centrala a Romaniei:
1. Stabilirea destinatiei - informatia va fi comunicata conform anexelor
nr. 4 si 5 la norma sanitara veterinara aprobata prin Ordinul ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 377/2002.
2. Structura mesajului - informatia va fi comunicata sub forma de
notificare oficiala in formular-tip (a se vedea anexele nr. II si III).
3. Continutul mesajului - informatia va fi completata cu toate datele
necesare identificarii lotului in cauza si pentru stabilirea trasabilitatii
produsului. Lipsa unei informatii complete nu trebuie sa impiedice transmiterea
unei notificari urgente. Informatiile trebuie sa cuprinda:
- natura produselor;
- denumirea comerciala sub care au fost puse in circulatie;
- originea (producator, distribuitor);
- destinatia produselor si specia de destinatie;
- categoria de risc identificata sau presupusa.
E. Masuri operationale
In cazul identificarii unei categorii de risc, autoritatea veterinara
competenta stabileste masuri de interdictie si retragere de pe piata a
produsului respectiv. Pentru retragerea de pe piata trebuie stabilita
trasabilitatea produsului in cauza, pe baza datelor de identificare a acestuia.
Masurile de interdictie sunt instituite de catre autoritatile veterinare,
respectiv directiile veterinare si pentru siguranta alimentelor, care urmaresc
modul de aplicare a acestora.
1. Autoritatea competenta teritoriala
Furnizeaza informatii asupra pericolului pentru sanatatea omului sau/si a
animalelor si masurile intreprinse la nivel local.
2. Autoritatea competenta centrala
Dispune, pe baza informatiilor, raportului de inspectie si a rezultatelor
de laborator, extinderea prelevarilor de probe, oprirea productiei, retragerea
autorizatiei de functionare (fabricatie) sau alte masuri potrivit competentei,
care nu au fost luate la nivel local.
3. Producator/importator
Inspectia producatorului sau importatorului de catre autoritatea veterinara
competenta si intocmirea unui raport complet cu furnizarea de informatii
referitoare la distributia catre alti beneficiari sau distribuitori (lista
beneficiarilor/distribuitorilor).
E.1. Masuri operationale asupra produselor
a) Produsele care pot fi reconditionate fara a aduce prejudicii sanatatii
animalelor, sanatatii consumatorilor sau mediului vor putea fi (cu derogarea
din partea autoritatii veterinare competente) supuse urmatoarelor operatiuni:
- procesarea produselor inofensive;
- utilizarea in alte scopuri (inclusiv utilizarea la o alta specie de
destinatie);
- inglobarea intr-o alta reteta de fabricatie pe baza compozitiei chimice
si a calitatilor nutritive;
b) Produsele care nu pot fi reprocesate se distrug.
c) Produsele care pot fi reprocesate, dar includ o categorie de risc
incompatibila cu sanatatea animala, sanatatea consumatorilor sau mediul, se
distrug.
E.2. Masuri asupra circulatiei, productiei sau comercializarii
E.2.1. In cazul categoriilor de risc pentru care nu se pot acorda derogari,
autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate stabili:
- suspendarea punerii in circulatie;
- interzicerea utilizarii in nutritia animalelor;
- distrugerea produselor mentionate;
- identificarea utilizatorilor si atentionarea acestora;
- retragerea autorizatiei de functionare sau comercializare.
E.2.2. In cazul categoriilor de risc care se pot supune derogarilor,
autoritatea veterinara competenta poate stabili:
- interdictia temporara de introducere in nutritia animalelor;
- conditii speciale de comercializare;
- recoltarea de probe pentru analiza produsului dupa reprocesare;
- recoltarea de probe pentru analiza produsului dupa inglobare in alta
reteta;
stabilirea de catre producator a altor conditii tehnice de
comercializare;
procedura standard de intensificare a controlului si de recoltare de
probe la nivel teritorial.