Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 8 din 20 mai 2004

privind aprobarea Ghidului oficial de control pentru nutritie animala si a Planului operational de urgenta in domeniul nutritiei animale

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI


SmartCity3

              AGENTIA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 757 din 19 august 2004

    In temeiul prevederilor art. 10 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activitatii veterinare,
    in baza Hotararii Guvernului nr. 308/2004 privind organizarea si functionarea Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si a unitatilor din subordinea acesteia,
    vazand Referatul de aprobare nr. 222.384 din 10 mai 2004 intocmit de Directia generala veterinara,

    presedintele Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Ghidul oficial de control pentru nutritie animala si Planul operational de urgenta in domeniul nutritiei animale, prevazute in anexele nr. 1 si 2 care fac parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, institutele centrale de profil, directiile veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    Art. 3
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                      Presedintele Agentiei Veterinare
                      si pentru Siguranta Alimentelor,
                              Liviu Harbuz

    ANEXA 1

                               GHID OFICIAL
                    de control pentru nutritie animala

    A. Organizarea controalelor
    a) Obiectiv
    In conformitate cu prevederile legale in vigoare, autoritatea veterinara efectueaza supravegherea unitatilor care produc, prelucreaza, depoziteaza si comercializeaza, importa sau exporta produse destinate nutritiei animale, pentru siguranta alimentelor, in scopul apararii sanatatii animalelor si sanatatii publice. Actiunea de supraveghere se realizeaza prin inspectii/controale, recoltari de probe, precum si alte actiuni dispuse de autoritatea veterinara. In functie de rezultatele acesteia se aplica masurile prevazute de legislatia in vigoare.
    b) Competente
    Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor este autoritatea centrala care coordoneaza si controleaza activitatea de control din domeniul nutritiei animale pe teritoriul Romaniei. Autoritatea veterinara centrala a Romaniei stabileste obiectivele, termenii de referinta si masurile care fac obiectul prezentului ghid oficial de control si stabileste competente la nivel teritorial, astfel:
    1. autoritatea competenta la nivel judetean este reprezentata de directia veterinara si pentru siguranta alimentelor prin personalul desemnat cu atributii in domeniul nutritiei animale si laboratoarele veterinare de stat autorizate pentru analiza si controlul produselor furajere;
    2. autoritatea competenta locala este reprezentata de circumscriptia veterinara zonala din subordinea directiei veterinare si pentru siguranta alimentelor;
    3. autoritatea veterinara competenta de la frontiera este reprezentata de punctele de inspectie la frontiera.
    c) Laboratoare si probe
    1. Institutul de Igiena si Sanatate Publica Veterinara reprezinta laboratorul national de referinta in domeniul nutritiei animale, fiind responsabil de coordonarea laboratoarelor veterinare de stat judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, precum si a altor laboratoare autorizate pentru analiza produselor destinate nutritiei animale.
    2. Laboratoarele responsabile pentru efectuarea analizelor de laborator sunt laboratoarele institutelor veterinare centrale de profil si laboratoarele veterinare de stat din cadrul directiilor veterinare si pentru siguranta alimentelor.
    3. Probele destinate examenului de laborator se recolteaza in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 390/2001 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind controlul oficial al furajelor pentru animale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 766 din 30 noiembrie 2001. Fiecare proba prelevata va fi insotita de doua contraprobe.
    d) Evidente
    1. Directiile veterinare si pentru siguranta alimentelor vor intocmi situatii lunare ale inspectiilor si controalelor efectuate cu evidentierea recoltarilor de probe, rezultatelor examenelor de laborator, neconformitatilor decelate si a modului de solutionare a acestora.
    2. Directiile veterinare si pentru siguranta alimentelor vor transmite trimestrial situatia centralizata a situatiilor precizate la pct. 1 Institutului de Igiena si Sanatate Publica Veterinara, pe un formular de raportare stabilit de acesta.
    3. Evaluarea si centralizarea datelor analitice si rezultatele inspectiilor si controalelor, furnizate de directiile veterinare si pentru siguranta alimentelor sunt efectuate de Institutul de Igiena si Sanatate Publica Veterinara, care va transmite datele centralizate la termenele stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.

    B. Obiective controlate
    Obiectivele controlate sunt intreprinderile furnizoare - producatoare sau intermediare - de produse destinate nutritiei animale si fermele de crestere a animalelor, astfel:
    1. Intreprinderile furnizoare controlate se definesc potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) lit. g) din Norma sanitara veterinara privind principiile care reglementeaza organizarea inspectiilor oficiale in domeniul nutritiei animalelor, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului nr. 717/2003, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 704 din 8 octombrie 2003, ca orice intreprindere sau unitate ce produce ori fabrica un produs sau care detine produsul intr-o faza intermediara inainte de comercializare ori care comercializeaza produse destinate nutritiei animale.
    2. Fermele de crestere a animalelor sunt unitatile zootehnice care utilizeaza produse finite sau materii prime furajere direct sau pentru prepararea in ferma a produselor furajere utilizate in hrana animalelor.

    C. Inspectii oficiale
    a) Organizarea inspectiilor
    1. Inspectiile oficiale in domeniul nutritiei animale au ca scop verificarea respectarii prevederilor legislatiei nationale si sunt efectuate de catre autoritatile veterinare competente.
    2. Inspectiile oficiale sunt efectuate la nivelul obiectivelor prevazute la lit. B si la nivelul punctelor de inspectie la frontiera.
    3. Inspectiile oficiale sunt efectuate in toate etapele de receptie a materiei prime, de productie si fabricatie, anterior comercializarii, dupa comercializare, inclusiv importul, precum si in cazul altor modalitati de utilizare.
    b) Natura inspectiilor
    Inspectiile sunt efectuate la nivelul obiectivelor controlate pentru:
    1. verificarea inregistrarilor privind:
    - provenienta materiilor prime furajere sau a produselor finite si conformarea acestora cu legislatia veterinara in vigoare;
    - natura materiilor prime sau a produselor finite;
    - regimul aditivilor utilizati;
    - procesarea, ambalarea, etichetarea si stocarea produselor finite;
    - distrugerea deseurilor si regimul acestora;
    - circulatia produselor in afara unitatii;
    - modul de aplicare a planurilor de autocontrol in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului nr. 505/2003 privind aprobarea Normei sanitare veterinare ce stabileste conditiile si modalitatile pentru aprobarea si inregistrarea unor intreprinderi si intermediari ce opereaza in domeniul nutritiei animalelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 673 si 673 bis din 23 septembrie 2003, si evidentele pastrate;
    - utilizarea in alte scopuri.
    2. unitatile de productie a furajelor combinate pentru mai multe specii privind:
    - aplicarea masurilor pentru evitarea contaminarii incrucisate in cazul producerii furajelor combinate destinate rumegatoarelor;
    - functionarea liniilor separate pentru productia de furaje destinate rumegatoarelor;
    - etichetarea corespunzatoare a produselor finite;
    3. verificarea conditiilor tehnice existente si a conformitatii acestora cu inregistrarile;
    4. unitatile de prelucrare a deseurilor de categoria a 3-a, privind:
    - natura deseurilor prelucrate;
    - provenienta materiilor prime furajere in acord cu cerintele Ordinului ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului nr. 723/2003 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare ce stabileste reguli de sanatate cu privire la subprodusele de la animale, ce nu sunt destinate consumului uman, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 842 si 842 bis din 26 noiembrie 2003;
    - circulatia produselor in afara unitatii;
    - inregistrarile si evidentele intocmite in cadrul planurilor HACCP proprii unitatii;
    - utilizarea in alte scopuri;
    5. unitatile de distributie si comercializare privind:
    - provenienta produselor si documentele de calitate insotitoare;
    - etichetarea produselor si modul de prezentare a instructiunilor de utilizare;
    - modul de depozitare conform cerintelor specifice produselor comercializate;
    - evidentele specifice;
    - mijloacele de transport utilizate.
    c) Frecventa inspectiilor
    Inspectiile se desfasoara la intervale regulate sau ori de cate ori situatia o impune, in functie de specificul unitatilor controlate si in baza unui program anual:

    Tabelul nr. 1

________________________________________________________________________________
Nr.            Unitatea                      Frecventa inspectiilor
crt.  (profilul de activitate)
________________________________________________________________________________
  1. Unitati de prelucrare industriala a     Lunar
     cadavrelor de animale, produselor de
     origine animala, confiscatelor si
     deseurilor de origine animala care
     proceseaza materii prime de
     categoria a 3-a

  2. Fabrici de nutreturi combinate          Trimestrial

  3. Fabrici de nutreturi combinate pentru   Lunar
     rumegatoare si alte specii

  4. Ferme de crestere a animalelor          Trimestrial, pentru fermele
                                             constituite, autorizate veterinar
                                             Conform unui plan trimestrial,
                                             randomizat pentru animalele
                                             crescute in gospodariile populatiei

  5. Unitati de producere a hranei pentru    Trimestrial
     animale de companie

  6. Unitati de distributie si               Trimestrial
     comercializare

  7. Puncte de inspectie la frontiera        La fiecare transport, in
                                             conformitate cu prevederile
                                             legislatiei veterinare in vigoare
________________________________________________________________________________

    Fiecare directie veterinara si pentru siguranta alimentelor va intocmi programul cifric al inspectiilor prevazute la pct. 1 - 6 si il va transmite la Institutul de Igiena si Sanatate Publica Veterinara pentru a fi cuprins in programul national.
    La punctele de inspectie la frontiera se vor efectua controlul documentelor si controale de identitate randomizate, in baza Ordinului ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului nr. 717/2003 si, de asemenea, vor instiinta directiile veterinare si pentru siguranta alimentelor de la locul de destinatie despre produsele si cantitatile importate.
    In functie de capacitatea tehnica se vor aplica prevederile Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 390/2001.
    In urma inspectiei se va elibera documentul prevazut de Ordinul ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului nr. 807/2003 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare ce stabileste documentul standard si unele reguli pentru controale ale furajelor la importul din tari terte in Romania.

    D. Probe de laborator
    Actiunile oficiale de supraveghere a nutritiei animale prin efectuarea inspectiilor sunt completate prin examene de laborator, cu evaluarea produselor furajere din punct de vedere al conformitatii, inocuitatii si sanatatii. In acest scop sunt prelevate probe de furaje de la nivelul obiectivelor controlate, de catre autoritatile competente. Probele de furaje sunt analizate de laboratoarele directiilor veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, si de laboratorul Institutului de Igiena si Sanatate Publica Veterinara, periodic, in baza prevederilor Programului de supraveghere, profilaxie si combatere a bolilor la animale, de prevenire a transmiterii de boli de la animale la om si de protectie a mediului.

    1. Prelevarea probelor pentru analiza de laborator
    Prelevarea probelor pentru analiza de laborator este efectuata de catre autoritatea veterinara competenta, iar probele sunt expediate laboratoarelor de profil autorizate, mentionate la lit. A.b) pct. 2. Esantionarea probelor si prelevarea se fac conform prevederilor Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 390/2001.

    2. Frecventa*1) prelevarii de probe si obiectivele controlate in cadrul activitatii de supraveghere in domeniul nutritiei animale

    *1) Frecventa de recoltare a probelor poate fi modificata in cazul situatiilor neconforme anterioare.

    Tabelul nr. 2

________________________________________________________________________________
Nr.  Produse (categorii)  Obiective                Frecventa recoltarii
crt.                                               probelor
________________________________________________________________________________
  1. Nutreturi de volum   Ferme                    - trimestrial
                          Gospodariile populatiei  - trimestrial, randomizat
________________________________________________________________________________
  2. Nutreturi suculente  Ferme                    - trimestrial
                          Gospodariile populatiei  - trimestrial, randomizat
________________________________________________________________________________
  3. Materii prime        Unitati producatoare     - trimestrial, prin sondaj
     vegetale pentru      de nutret combinat         dintr-un lot de receptie
     nutreturi combinate
     (cereale si sroturi)
________________________________________________________________________________
  4. Materii prime de     Unitati producatoare     - trimestrial, prin sondaj
     origine minerala     de nutret combinat         dintr-un lot de receptie
     pentru nutreturi
     combinate (fosfati,
     carbonati)
________________________________________________________________________________
  5. Fainuri proteice de  Unitati furnizoare       - lunar, din fiecare
     origine animala                                 sortiment
     (faina de carne, de
     sange, de oase,
     de peste)
________________________________________________________________________________
  6. Premixuri            Unitati producatoare     - trimestrial, din fiecare
     vitamino-minerale    de nutret combinat         sortiment, la unitatile cu
     zooforturi,                                     o productie mai mare de
     amestecuri minerale                             6.000 t/an
                                                   - anual, din fiecare
                                                     sortiment, la unitatile
                                                     cu o productie mai mica de
                                                     6.000 t/an
________________________________________________________________________________
  7. Premixuri sau        Unitati producatoare     - trimestrial, din fiecare
     concentrate          de nutret combinat         sortiment, la unitatile cu
     proteino-vitamino-                              o productie mai mare de
     minerale                                        6.000 t/an
                                                   - anual, din fiecare
                                                     sortiment, la unitatile
                                                     cu o productie mai mica de
                                                     6.000 t/an
________________________________________________________________________________
  8. Nutreturi combinate  Unitati producatoare     - lunar, din fiecare reteta
                          de nutret combinat
________________________________________________________________________________
  9. Nutreturi combinate  Unitati producatoare     - lunar, din fiecare
     pentru rumegatoare   de nutret combinat         sortiment, la unitatile cu
                                                     o productie mai mare de
                                                     6.000 t/an
                                                   - trimestrial, din fiecare
                                                     sortiment, la unitatile cu
                                                     o productie mai mica de
                                                     6.000 t/an
                          ______________________________________________________
                          Ferme                    - lunar, prin sondaj
                          Gospodariile populatiei  - trimestrial, randomizat
                                                     (maximum 2/circumscriptie)
________________________________________________________________________________
 10. Hrana pentru animale Unitati producatoare,    - trimestrial, prin sondaj
     de companie:         distribuitori              dintr-un lot
     - conserve pentru
       caini si pisici
________________________________________________________________________________
 11. Hrana deshidratate   Unitati producatoare,    - trimestrial, prin sondaj
     pentru animale       distribuitori              dintr-un lot
     de companie
________________________________________________________________________________

    Prevederi referitoare la prevenirea contaminarii cu proteine animale procesate a furajelor destinate hranirii rumegatoarelor
    In cadrul inspectiilor/controalelor oficiale, furajele destinate hranirii rumegatoarelor vor fi controlate in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 475/2001 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind utilizarea metodei de identificare microscopica si estimare a constituentilor de origine animala in controlul oficial al furajelor in vederea detectiei contaminarii cu proteine animale procesate. Vor fi recoltate probe pentru analize de lot din;
    - materiile prime furajere incluse in furajele combinate destinate rumegatoarelor;
    - furajele combinate livrate de unitatile producatoare de furaje pentru rumegatoare;
    - furajele combinate livrate de unitatile producatoare de furaje pentru rumegatoare;
    - furajele combinate administrate in hrana rumegatoarelor.
    Prin utilizarea metodei de identificare microscopica si estimare a constituentilor de origine animala in controlul oficial al furajelor se controleaza:
    1. materiile prime care ar putea contine proteine animale, utilizate in fabricile de furaje combinate care produc furaje exclusiv pentru rumegatoare;
    2. materiile prime si produsele finite care ar putea contine proteine animale, destinate rumegatoarelor din fabricile de furaje combinate care produc furaje pentru rumegatoare si pentru monogastrice pe linii separate;
    3. furajele combinate administrate animalelor in ratia zilnica, in fermele de rumegatoare si in gospodariile populatiei;
    4. furajele combinate pentru rumegatoare, depozitate, si ratia zilnica administrata rumegatoarelor din fermele mixte in care exista si monogastrice.
    Controlul proteinelor animale procesate, interzise in furajarea rumegatoarelor, va fi executat pe probele recoltate in conformitate cu frecventa stabilita in tabelul nr. 2 la pozitiile 6, 7 si 9.

    3. Frecventa*1) prelevarii de probe si obiectivele controlate in cadrul activitatii de control oficial al produselor destinate nutritiei animale din import

    *1) Frecventa de recoltare a probelor poate fi modificata in cazul situatiilor neconforme anterioare.

    Tabelul nr. 3

________________________________________________________________________________
Produse            Obiective       Frecventa recoltarii probelor
(categorii)
________________________________________________________________________________
Toate produsele    Distribuitori/  - conform Ordinului ministrului agriculturii,
destinate          Importatori       alimentatiei si padurilor nr. 234/2001
nutritiei animale                  - conform Ordinului ministrului agriculturii,
                                     alimentatiei si padurilor nr. 390/2001
                                   - conform Ordinului ministrului agriculturii,
                                     alimentatiei si padurilor nr. 304/2002
________________________________________________________________________________

    4. Analize de laborator efectuate in cadrul activitatii de control oficial al produselor destinate nutritiei animale indigene

    Tabelul nr. 4

________________________________________________________________________________
Nr.   Produse            Examene de laborator*3)             Metode de analiza
crt.  (categorii)*2)                                         oficiale
________________________________________________________________________________
  1. Nutreturi de volum  Examen micologic                    SR-ISO 7954/2001
                         Substante contaminante, conform     STAS 9597/16/87
                         Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
                         alimentatiei si padurilor           STAS 9597/19/93
                         nr. 294/2002                        STAS 9597/15/81
                         Contaminare radioactiva             STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
  2. Nutreturi suculente Acizi de fermentatie                STAS 12254/84
                         In caz de suspiciuni Listeria       SR EN 11290-1:2000
                         monocitogenes
                         Substante contaminante, conform     STAS 9597/16/87
                         Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
                         alimentatiei si padurilor           STAS 9597/19/93
                         nr. 294/2002                        STAS 9597/15/81
                         Contaminare radioactiva             STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
  3. Materii prime       Examen micologic                    SR-ISO 7954/2001
     vegetale pentru     Indice de ureaza                    STAS 21/7-77
     nutreturi combinate                                     ISO 5506/1988
     (cereale si         Substante contaminante, conform     STAS 9597/16/87
     sroturi)            Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
                         alimentatiei si padurilor           STAS 9597/19/93
                         nr. 294/2002                        STAS 9597/15/81
                         Contaminare radioactiva             STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
  4. Materii prime de    Substante contaminante, conform     STAS 9597/16/87
     origine minerala    Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
     pentru nutreturi    alimentatiei si padurilor           STAS 9597/19/93
     combinate (fosfati  nr. 294/2002                        STAS 9597/15/81
     carbonati)          Contaminare radioactiva             STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
  5. Fainuri proteice    Salmonella sp.                      SR-EN 12824/2001
     de origine animala  Enterobacterii                      SR-ISO 7402-1996
     (faina de carne,    Identificarea microscopica a        Ordinul ministrului
     de sange, de        constituentilor de natura animala   agriculturii,
     oase, de peste)     in faina de peste                   alimentatiei si
                                                             padurilor
                                                             nr. 475/2001
                         Substante contaminante, conform     STAS 9597/16/87
                         Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
                         alimentatiei si padurilor           STAS 9597/19/93
                         nr. 294/2002                        STAS 9597/15/81
                         Contaminare radioactiva             STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
  6. Premixuri           Substante contaminante, conform     STAS 9597/16/87
     vitamino-minerale   Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
     (zooforturi)        alimentatiei si padurilor           STAS 9597/19/93
     Amestecuri minerale nr. 294/2002                        STAS 9597/15/81
                         Contaminare radioactiva             STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
  7. Premixuri sau       Salmonella sp.                      SR-EN 12824/2001
     concentrate         Substante contaminante, conform     STAS 9597/16/87
     proteino-vitamino-  Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
     minerale            alimentatiei si padurilor           STAS 9597/19/93
                         nr. 294/2002                        STAS 9597/15/81
                         Contaminare radioactiva             STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
  8. Nutreturi combinate Examen micologic                    SR-ISO 7954/2001
                         Salmonella sp.                      SR-EN 12824/2001
                         Substante coccidiostatice*1)        ISO 13235/1993
                                                             ISO 13236/1993
                         Substante contaminante, conform     STAS 9597/16/87
                         Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
                         alimentatiei si padurilor           STAS 9597/19/93
                         nr. 294/2002                        STAS 9597/15/81
                         Contaminare radioactiva             STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
  9. Nutreturi combinate Examen micologic                    SR-ISO 7954/2001
     pentru rumegatoare  Salmonella sp.                      SR-EN 12824/2001
                         Identificarea microscopica a        Ordinul ministrului
                         constituentilor de natura animala   agriculturii,
                                                             alimentatiei si
                                                             padurilor
                                                             nr. 475/2001
                         Substante contaminante, conform     STAS 9597/16/87
                         Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
                         alimentatiei si padurilor           STAS 9597/19/93
                         nr. 294/2002                        STAS 9597/15/81
                         Contaminare radioactiva             STAS 12327/85
                         Identificarea microscopica a        Ordinul ministrului
                         constituentilor de natura animala   agriculturii,
                                                             alimentatiei si
                                                             padurilor
                                                             nr. 475/2001
________________________________________________________________________________
 10. Hrana pentru        Termostatare 14 zile la 35 grade C  SR-8924/1995
     animale de companie si culturi microbiene pe medii
     - conserve          aerobe si anaerobe Salmonella sp.
                         Nr. de enterobacterii               SR-EN 12824/2001
                         Clostridium perfringens             SR-ISO 7402-1996
                                                             SR-EN 13401-2000
                         Contaminare radioactiva             STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
 11. Hrana deshidratata  Salmonella, sp.                     SR-EN 12824/2001
     pentru animale de   Nr. de enterobacterii,              SR-ISO 7402-1996
     companie            Clostridium perfringens             SR-EN 13401-2000
                         Substante contaminante, conform     STAS 9597/16/87
                         Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
                         alimentatiei si padurilor           STAS 9597/19/93
                         nr. 294/2002                        STAS 9597/15/81
                         Contaminare radioactiva             STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
    *1) Determinarea coccidiostaticelor (Monensin, Amprol, Salinomicin) se efectueaza la retetele pentru care nu este prevazuta utilizarea acestor substante.
    *2) Categoriile mentionate au continut multiplu si reprezinta grupe de produse furajere clasificate dupa origine.
    *3) Examene corespunzatoare substraturilor analizate.

    Pentru produsele finite puse pe piata de producatorii sau de intermediarii care efectueaza activitati de divizare si ambalare se va verifica, pe baza probelor recoltate in cadrul inspectiilor oficiale, si conformitatea cu declaratiile inscrise pe etichete sau pe alte documente oficiale care insotesc respectivele produse.

    5. Analize de laborator efectuate produselor care sunt examinate in cadrul activitatii de supraveghere a produselor din import

    Tabelul nr. 5

________________________________________________________________________________
Produse              Examene de laborator*2)              Metode de analiza
(categorii)*1)                                            oficiale
________________________________________________________________________________
Toate produsele      Conform Ordinului ministrului        SR-EN  12824/2001
importate            agriculturii, alimentatiei           SR-ISO 7402-1996
destinate nutritiei  si padurilor nr. 304/2002*3)         SR-EN 12824/2001
animalelor           Conform Ordinului ministrului        SR-ISO 7402-1996
                     agriculturii, alimentatiei           SR-EN 13401-2000
                     si padurilor nr. 88/2002*4)
                     Substante contaminante, conform      Conform determinarilor
                     Ordinului ministrului agriculturii,
                     alimentatiei si padurilor
                     nr. 294/2002
                     Conform Ordinului ministrului
                     agriculturii, alimentatiei si
                     padurilor nr. 390/2001 si pe baza
                     declaratiilor producatorului
                     inscrise pe etichete si documentele
                     oficiale de transport
                     Conform Ordinului ministrului
                     agriculturii, padurilor, apelor si
                     mediului nr. 723/2003
                     Prezenta proteinelor animale         Ordinul ministrului
                     procesate                            agriculturii,
                                                          alimentatiei si
                                                          padurilor nr. 475/2001
                     Contaminare radioactiva              STAS 12327/85
________________________________________________________________________________
    *1) Categoriile mentionate au continut multiplu si reprezinta grupe de produse furajere clasificate dupa origine.
    *2) Examene corespunzatoare substraturilor analizate.
    *3) Pentru faina de peste si produse care contin in amestec faina de peste.
    *4) Pentru hrana destinata animalelor de companie (caini si pisici).

    Se vor folosi toate metodele aprobate in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului nr. 776/2003 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind introducerea metodelor comunitare de prelevare de probe si de analiza pentru controlul oficial al furajelor.

    E. Monitorizarea rezultatelor
    Rezultatele inspectiilor si al controalelor de laborator sunt monitorizate de fiecare directie veterinara si pentru siguranta alimentelor si de catre Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, pe baza rapoartelor centralizate de catre Institutul de Igiena si Sanatate Publica Veterinara obtinute trimestrial.
    In baza rapoartelor trimestriale, autoritatea veterinara centrala a Romaniei evalueaza situatia anuala a conformitatii produselor destinate nutritiei animale, in vederea intocmirii raportului anual.

    F. Neconformitati
    Neconformitatile sunt definite in anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind Sistemul rapid de alerta in domeniul alimentelor de origine animala si furajelor, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 377/2002, si in Planul anual de urgenta in domeniul nutritiei animale.
    Neconformitatile sunt raportate autoritatii veterinare centrale a Romaniei si sunt gestionate de catre autoritatea veterinara judeteana. Autoritatea veterinara judeteana dispune masurile ce se impun si raporteaza autoritatii veterinare centrale a Romaniei solutionarea neconformitatilor.

    G. Derogari
    Autoritatea veterinara competenta poate dispune masuri de conformare, in baza prevederilor Normei sanitare veterinare care reglementeaza organizarea inspectiilor oficiale in domeniul nutritiei animale.

    ANEXA 2

                             PLAN OPERATIONAL
                  de urgenta in domeniul nutritiei animale

    A. Obiectiv

    Planul operational de urgenta stabileste principiile si masurile ce se aplica produselor furajere fabricate, prelucrate si comercializate pe teritoriul tarii, produselor furajere importate, tranzitate sau exportate.
    Planul operational de urgenta stabileste masurile ce se aplica si trasabilitatea produselor furajere care au fost identificate ca riscuri pentru sanatatea animalelor, sanatatea publica sau pentru mediu.
    Autoritatile competente si laboratoarele implicate au obligatia de a notifica autoritatii veterinare centrale orice suspiciune sau dovada a existentei riscurilor in produsele furajere.

    B. Competente

    Criteriile de baza pentru notificarea autoritatii veterinare sunt urmatoarele:
    - un produs furajer prezinta un risc pentru siguranta consumatorilor, prin produsele derivate de la animale, sau pentru sanatatea animala;
    - un produs furajer sau un ingredient (materie prima, excipient etc.) utilizat la producerea furajelor este suspicionat ca poate reprezenta riscurile de mai sus.
    Notificarea poate fi facuta de catre: Agentia Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, ca autoritate centrala care coordoneaza activitatea de control din domeniul nutritiei animale pe teritoriul Romaniei. Autoritatea veterinara centrala a Romaniei stabileste obiectivele, termenii de referinta si masurile care se aplica produselor furajere identificate ca surse de risc si stabileste competente la nivel teritorial, astfel:
    1. autoritatea competenta judeteana, reprezentata de directiile veterinare si pentru siguranta alimentelor, si laboratoarele veterinare de stat cu atributii in analiza si controlul produselor furajere;
    2. autoritatea competenta locala, reprezentata de circumscriptiile veterinare zonale din subordinea directiilor veterinare si pentru siguranta alimentelor, cu atributii in efectuarea inspectiilor si prelevarea de probe.
    3. Institutul de Igiena si Sanatate Publica Veterinara, ca laborator national de referinta in domeniul nutritiei animale; Institutul de Igiena si Sanatate Publica Veterinara este responsabil de coordonarea laboratoarelor veterinare de stat judetene si al municipiului Bucuresti si a altor laboratoare autorizate si are atributii in analiza produselor destinate nutritiei animale;
    4. urmatoarele laboratoare veterinare autorizate pentru analiza produselor furajere, care identifica riscul potential prezentat de unele produse furajere, sunt:
    - Institutul de Igiena si Sanatate Publica Veterinara;
    - Institutul de Diagnostic si Sanatate Animala;
    - laboratoarele veterinare de stat din cadrul directiilor veterinare si pentru siguranta alimentelor;
    - alte laboratoare autorizate pentru analiza produselor furajere.

    C. Categorii de risc*1)

    *1) Categoriile de risc sunt enuntate in baza Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 377/2002.

    Autoritatile competente mentionate la lit. B pct. 1 - 4 trebuie sa identifice si sa informeze imediat despre sursele de risc din produsele furajere sau care rezulta din modul de ambalare, comercializare ori transportul acestora. Natura riscurilor posibile este structurata pe urmatoarele grupe:

    1. Microbiologic si parazitologic
    Sursa contaminarii este de natura microbiologica sau parazitara.

    2. Chimic
    Natura riscului este rezultatul unui proces chimic intrinsec, contaminare chimica directa sau acumularea unor metaboliti nocivi.

    3. Modificari organoleptice
    Aspectul, mirosul si consistenta produsului sunt modificate.

    4. Efecte adverse
    Natura riscului poate avea efecte adverse severe asupra animalelor, care ar fi putut fi prevenite daca produsul ar fi fost corect etichetat.

    5. Etichetare
    Lipsa informatiilor relevante de pe eticheta poate reprezenta un posibil risc in utilizare sau poate duce la schimbarea neautorizata a destinatiei produsului.

    6. Falsificare
    Produsul a fost falsificat fie in scop fraudulos, fie accidental si prin aceasta reprezinta un risc la utilizare sau permite schimbarea neautorizata a destinatiei produsului.

    7. Corpuri straine
    Produsul contine substante sau particule straine care pot periclita siguranta produsului.

    8. Ambalaj
    Ambalajul unui produs este intr-o stare care poate implica un risc de contaminare a produsului sau este un ambalaj din materiale care pot constitui factori de risc pentru calitatea produsului.

    9. Radiatii ionizante
    Produsul este contaminat radioactiv peste nivelurile de activitate fixate pentru produsul in cauza.

    10. Amenintari directe sau citate
    Produsele au fost otravite sau cineva pretinde ca un produs a fost otravit, pentru a ameninta publicul, o fabrica sau o natiune din motive politice sau criminale. Notificarile din acest capitol au scopul de a furniza informatii corecte autoritatilor veterinare competente, astfel incat masurile luate sa fie adecvate pentru riscul probabil.

    11. Neconformitati de asigurare a calitatii in procesul de fabricare
    Identificarea problemelor de asigurare a calitatii care pot duce la efecte secundare asupra sigurantei produsului (sistem HACCP neidentificat sau neimplementat, sistem cu deficiente de control sau inregistrare).

    D. Schimbul de informatii (notificare)

    Schimbul de informatii are loc de la nivelul autoritatilor competente teritoriale si al laboratoarelor sau prin alte surse mentionate la lit. B pct. 3 catre autoritatea veterinara centrala a Romaniei:
    1. Stabilirea destinatiei - informatia va fi comunicata conform anexelor nr. 4 si 5 la norma sanitara veterinara aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 377/2002.
    2. Structura mesajului - informatia va fi comunicata sub forma de notificare oficiala in formular-tip (a se vedea anexele nr. II si III).
    3. Continutul mesajului - informatia va fi completata cu toate datele necesare identificarii lotului in cauza si pentru stabilirea trasabilitatii produsului. Lipsa unei informatii complete nu trebuie sa impiedice transmiterea unei notificari urgente. Informatiile trebuie sa cuprinda:
    - natura produselor;
    - denumirea comerciala sub care au fost puse in circulatie;
    - originea (producator, distribuitor);
    - destinatia produselor si specia de destinatie;
    - categoria de risc identificata sau presupusa.

    E. Masuri operationale

    In cazul identificarii unei categorii de risc, autoritatea veterinara competenta stabileste masuri de interdictie si retragere de pe piata a produsului respectiv. Pentru retragerea de pe piata trebuie stabilita trasabilitatea produsului in cauza, pe baza datelor de identificare a acestuia. Masurile de interdictie sunt instituite de catre autoritatile veterinare, respectiv directiile veterinare si pentru siguranta alimentelor, care urmaresc modul de aplicare a acestora.

    1. Autoritatea competenta teritoriala
    Furnizeaza informatii asupra pericolului pentru sanatatea omului sau/si a animalelor si masurile intreprinse la nivel local.

    2. Autoritatea competenta centrala
    Dispune, pe baza informatiilor, raportului de inspectie si a rezultatelor de laborator, extinderea prelevarilor de probe, oprirea productiei, retragerea autorizatiei de functionare (fabricatie) sau alte masuri potrivit competentei, care nu au fost luate la nivel local.

    3. Producator/importator
    Inspectia producatorului sau importatorului de catre autoritatea veterinara competenta si intocmirea unui raport complet cu furnizarea de informatii referitoare la distributia catre alti beneficiari sau distribuitori (lista beneficiarilor/distribuitorilor).
    E.1. Masuri operationale asupra produselor
    a) Produsele care pot fi reconditionate fara a aduce prejudicii sanatatii animalelor, sanatatii consumatorilor sau mediului vor putea fi (cu derogarea din partea autoritatii veterinare competente) supuse urmatoarelor operatiuni:
    - procesarea produselor inofensive;
    - utilizarea in alte scopuri (inclusiv utilizarea la o alta specie de destinatie);
    - inglobarea intr-o alta reteta de fabricatie pe baza compozitiei chimice si a calitatilor nutritive;
    b) Produsele care nu pot fi reprocesate se distrug.
    c) Produsele care pot fi reprocesate, dar includ o categorie de risc incompatibila cu sanatatea animala, sanatatea consumatorilor sau mediul, se distrug.
    E.2. Masuri asupra circulatiei, productiei sau comercializarii
    E.2.1. In cazul categoriilor de risc pentru care nu se pot acorda derogari, autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate stabili:
    - suspendarea punerii in circulatie;
    - interzicerea utilizarii in nutritia animalelor;
    - distrugerea produselor mentionate;
    - identificarea utilizatorilor si atentionarea acestora;
    - retragerea autorizatiei de functionare sau comercializare.
    E.2.2. In cazul categoriilor de risc care se pot supune derogarilor, autoritatea veterinara competenta poate stabili:
    - interdictia temporara de introducere in nutritia animalelor;
    - conditii speciale de comercializare;
    - recoltarea de probe pentru analiza produsului dupa reprocesare;
    - recoltarea de probe pentru analiza produsului dupa inglobare in alta reteta;
      stabilirea de catre producator a altor conditii tehnice de comercializare;
      procedura standard de intensificare a controlului si de recoltare de probe la nivel teritorial.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 8/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 8 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 8/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu