ORDIN Nr. 761
din 24 septembrie 2009
pentru aprobarea
categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor
finantate în cadrul Programului operational comun „Marea Neagra 2007-2013"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 669 din 7 octombrie 2009
Având în vedere prevederile art. 10 din Regulamentul
(CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24
octombrie 2006 de stabilire a dispoziţiilor generale privind instituirea unui
instrument european de vecinătate şi parteneriat,
ţinând cont de prevederile art. 15 din Regulamentul
(CE) nr. 951/2007 al Comisiei din 9 august 2007 de stabilire a normelor de
aplicare a programelor de cooperare transfrontalieră finanţate în cadrul
Regulamentului (CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului
de stabilire a dispoziţiilor generale privind instituirea unui instrument european
de vecinătate şi parteneriat,
având în vedere prevederile art. 11 alin. (1) lit. c)
din Hotărârea Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 33/2009, cu modificările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei emite următorul ordin:
Art. 1. - Prin prezentul ordin se aproba categoriile de
cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor finanţate în cadrul
Programului operaţional comun „Marea Neagră 2007-2013", denumit în
continuare Programul.
Art. 2. -In sensul prezentului ordin, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) cerere de finanţare - documentul elaborat de
către solicitant cu scopul de a obţine finanţare pentru implementarea
activităţilor descrise conform formatului standard furnizat în Ghidul
solicitantului;
b) proiect - operaţiune descrisă în cererea de
finanţare depusă în cadrul unui apel pentru propuneri de proiecte lansat de
către Autoritatea comună de management, care îndeplineşte criteriile impuse de
către Comitetul comun de monitorizare a Programului şi primeşte fonduri
aferente Programului;
c) contract de finanţare - contractul încheiat
între beneficiar, ca reprezentant al tuturor partenerilor în cadrul unui
proiect, şi Autoritatea comună de management pentru finanţarea din fonduri ENPI
a unui proiect aprobat în cadrul Programului;
d) Ghidul solicitantului - documentul care
detaliază condiţiile pe care autorităţile/structurile implicate în gestionarea
Programului şi potenţialii beneficiari trebuie să le îndeplinească pentru a
participa în Program. Documentul prezintă şi procedura de evaluare şi selecţie
a propunerilor de proiecte;
e) acord de parteneriat - documentul legal
semnat de toţi partenerii dintr-un proiect, care detaliază responsabilităţile
acestora şi creează cadrul pentru gestionarea şi implementarea eficientă a
proiectului;
f) per diem - acoperă cheltuielile cu cazarea,
masa şi transportul local din locul misiunii sau cheltuieli diverse.
Art. 3. - (1) Pentru toate tipurile de cheltuieli
considerate eligibile în cadrul proiectelor aprobate în cadrul Programului se
respectă reglementările prevăzute în regulamentele europene aplicabile, Ghidul
solicitantului şi legislaţia naţională în vigoare.
(2) Cheltuielile deja finanţate integral sau parţial
prin alte instrumente financiare naţionale, europene sau internaţionale nu
reprezintă cheltuieli eligibile.
Art. 4. - Sunt eligibile numai acele cheltuieli care
sunt însoţite de facturi, în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale,
sau alte documente contabile cu valoare probantă, echivalente facturilor, pe
baza cărora cheltuielile să fie înregistrate în contabilitatea beneficiarului
sau a partenerului, certificate şi identificate.
Art. 5. - Pentru a fi eligibile, cheltuielile trebuie
să fie:
a) efectuate, plătite, certificate şi declarate de
către beneficiar sau partener în perioada de implementare a proiectului conform
contractului de finanţare. Prin excepţie, cheltuielile pentru raportul final,
verificarea cheltuielilor şi evaluarea proiectului sunt eligibile, indiferent
de data plăţii efective. Sunt eligibile şi cheltuielile generate ca urmare a
unor proceduri de achiziţie demarate înainte de data începerii implementării
proiectului, sub condiţia încheierii contractelor şi a plăţii efective în
cursul perioadei de implementare şi cu realizarea procedurilor cu respectarea dispoziţiilor
anexei IV la contractul de finanţare;
b) prevăzute în bugetul proiectului, anexă la
contractul de finanţare;
c) necesare pentru implementarea proiectului;
d) identificabile şi verificabile, înregistrate în
contabilitatea beneficiarului sau a partenerilor în conformitate cu legislaţia
naţională în vigoare şi procedura aplicată;
e) rezonabile, justificate şi in conformitate cu
principiile managementului financiar eficient, în special în privinţa economiei
şi eficacităţii;
f) efectuate în aria eligibilă a Programului.
Art. 6. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
de personal, conform contractului de finanţare, inclusiv contribuţiile aferente
acestora aflate în sarcina angajatorului conform prevederilor legale în
vigoare.
(2) Sunt eligibile doar cheltuielile de personal
aferente personalului beneficiarului sau al partenerului, angajat cu contract
individual de muncă sau prin act administrativ de numire în funcţia publică, pe
durată nedeterminată sau determinată, cu fracţiune de normă sau cu normă
întreagă de lucru, implicat în implementarea proiectului. Plafoanele salariilor
angajaţilor implicaţi în proiect nu trebuie să depăşească nivelul practicat în
domeniul respectiv pentru funcţii similare.
(3) Cheltuielile de personal includ salariul tarifar/salariul
de bază, sporurile permanente prevăzute în contractele individuale de
muncă/contractul colectiv de muncă, în actele adiţionale aferente valabile pe
toată durata de implementare a proiectului şi/sau în actul administrativ de
numire în funcţia publică, precum şi în actele de modificare a actului
administrativ de numire în funcţia publică şi contribuţiile aferente menţionate
la alin. (1).
(4) Salariul tarifar/Salariul de bază, sporurile
permanente şi contribuţiile menţionate la alin. (1) vor fi plătite pentru
timpul efectiv lucrat şi vor fi susţinute de fişele de post, fişele de pontaj
pentru timpul efectiv lucrat, statele de salarii, ordinele de plată, extrasele
de cont, declaraţia salariatului pentru timpul lucrat în cadrul proiectului şi
alte documente justificative, după caz.
(5) Calculul valorii unei ore de muncă va fi făcut
luând în considerare cheltuielile de personal eligibile pe lună.
(6) Timpul de muncă alocat proiectului nu poate depăşi
durata normală de lucru, conform prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare.
(7) Este considerată cheltuială neeligibilă contravaloarea
orelor suplimentare, precum şi a oricărui tip de concediu aferent timpului de
muncă alocat proiectului.
(8) Sunt eligibile cheltuielile cu salariile
funcţionarilor publici încadraţi în instituţiile/autorităţile administraţiei
publice dedicate implementării proiectelor, cu respectarea prevederilor legale
în vigoare privind incompatibilitatea.
Art. 7. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
pentru deplasare pentru personalul beneficiarului/partenerului implicat în
proiect, care conform contractului de finanţare efectuează deplasări pentru
participarea la întâlniri, seminarii, conferinţe ce au loc pe teritoriul
Programului. Cheltuielile de deplasare efectuate pentru deplasări în afara
ariei Programului pot fi eligibile dacă sunt menţionate explicit şi justificate
în contractul de finanţare.
(2) Cheltuielile pentru deplasarea personalului
partenerilor asociaţi şi al beneficiarilor finali sunt eligibile dacă sunt
înscrise în liniile bugetare corespunzătoare, conform contractului de
finanţare.
(3) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru
deplasare includ următoarele costuri: de transport, de cazare şi plată a
diurnei în conformitate cu legislaţia în vigoare pentru asigurarea medicală de
călătorie şi vize.
(4) Pentru asigurarea transportului şi cazării trebuie
să se aleagă varianta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, cu
respectarea prevederilor din legislaţia naţională în vigoare.
(5) Pentru deplasarea în ţară şi străinătate, sunt
eligibile cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna, după cum urmează:
a) numai cheltuielile care privesc deplasarea către şi
în aria de eligibilitate a Programului. Prin excepţie, sunt eligibile şi
cheltuielile cu deplasarea la sediul Autorităţii comune de management;
b) pentru personalul care lucrează în autorităţile şi
instituţiile publice, precum şi din unităţile aflate în subordinea, coordonarea
sau sub autoritatea acestora, cheltuielile vor respecta condiţiile şi
plafoanele impuse de legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice;
c) pentru personalul care lucrează în cadrul altor
persoane juridice decât cele menţionate la lit. b) cheltuielile nu vor depăşi
plafoanele publicate de Comisia Europeană la data semnării contractului, care
pot fi găsite la adresa: www.ec.europa.eu/ europeaid/work/procedures/index_en.htm
(6) Cheltuielile de transport, cazare şi diurnă pentru
experţii externi vor fi încadrate în linia bugetară „Expertiză externă şi
servicii".
(7) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) nu trebuie să
mai fie incluse în altă linie bugetară.
Art. 8. - (1) Atunci când beneficiarul/partenerul nu
dispune de personalul calificat pentru a executa sarcini din proiect, pot fi
contractaţi experţi externi, cu încadrarea cheltuielilor în linia bugetară
pentru expertiză externă şi servicii.
(2) Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru
expertiză externă şi servicii, cu respectarea următoarelor condiţii cumulative:
a) să fie prevăzute şi justificate în contractul de
finanţare şi necesare implementării proiectului;
b) să existe un contract sau un acord, în conformitate
cu legislaţia naţională în vigoare, însoţit de documente justificative pe baza
cărora se pot efectua plăţi;
c) costurile cu expertiza externă sunt rezonabile şi
determinate de gradul de complexitate a lucrărilor efectuate;
d) partenerii în proiect nu pot fi contractaţi pentru
expertiză externă şi nu le poate fi subcontractată realizarea proiectului.
(3) Categoriile de cheltuieli eligibile în cadrul
capitolului bugetar „Expertiză externă şi servicii" sunt următoarele:
a) costuri pentru expertiză profesională pentru
elaborarea de studii, cercetări;
b) costuri pentru experţi în managementul proiectului,
asistenţi, manageri financiari etc, în cazul în care beneficiarul sau
partenerul nu dispune de personalul calificat să îndeplinească activităţile
sale din proiect sau activităţile realizate în comun în cadrul proiectului, aşa
cum sunt prevăzute în contractul de finanţare;
c) costuri legate de verificarea cheltuielilor conform
anexei VII la contractul de finanţare;
d) costuri legate de organizarea de evenimente,
seminarii, întâlniri, grupuri de lucru, informarea asupra activităţilor din
proiect, servicii de catering care să fie justificate pe baza listei de
participanţi la eveniment, închirierea sălilor pentru evenimente şi a
echipamentelor necesare derulării evenimentului, tipărirea materialelor pentru
eveniment, servicii de interpretariat;
e) costuri de promovare: realizarea de broşuri,
fluturaşi, difuzarea de comunicate de presă, publicarea de articole în ziare,
newslettere, designul şi găzduirea paginii web a proiectului, alte publicaţii
legate de proiect şi care nu sunt legate de anumite evenimente;
f) costuri pentru evaluarea proiectului.
Art. 9. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
privind achiziţionarea şi închirierea echipamentelor şi bunurilor numai cu
respectarea următoarelor condiţii:
a) echipamentele achiziţionate să fie noi şi să nu fie
depăşite din punct de vedere tehnic şi moral;
b) să fie necesare şi folosite exclusiv pentru
implementarea proiectului;
c) să fie menţionate în contractul de finanţare;
d) achiziţia să fie realizată cu respectarea regulilor
prevăzute în contractul de finanţare şi a legislaţiei naţionale în vigoare.
(2) Următoarele categorii de cheltuieli privind
achiziţionarea echipamentelor sunt considerate eligibile:
a) costurile pentru achiziţionarea echipamentelor de
birou, computerelor, laptopurilor, mobilierului de birou, necesare
managementului proiectului, dacă sunt justificate şi menţionate în proiectul
aprobat;
b) costuri pentru achiziţionarea de echipamente
speciale necesare implementării proiectului, de exemplu echipamente de
laborator sau de măsurare specială;
c) închirierea de vehicule.
Art. 10. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
directe efectuate cu spaţiul de birouri destinat exclusiv proiectului.
(2) In categoria cheltuielilor directe efectuate cu
spaţiul de birouri destinat exclusiv proiectului sunt incluse costurile pentru:
chiria locaţiei unde se desfăşoară activităţile proiectului, special închiriată
în acest scop, asigurarea utilităţilor, precum apă curentă, canalizare,
salubritate, energie electrică şi termică, gaze naturale corespunzătoare
suprafeţei utilizate pentru activităţile proiectului, precum şi cheltuieli
pentru consumabile şi birotică, multiplicare şi fotocopiere, servicii poştale
şi de curierat, telefon, fax, internet, necesare pentru implementarea
proiectului.
(3) Cheltuielile directe se justifică prin contracte şi
facturi sau alte documente cu valoare contabilă.
Art. 11. - (1) Sunt eligibile costurile administrative
(maximum 7% din costurile totale direct eligibile ale proiectului), altele
decât cele menţionate la art. 10, pentru: închirierea spaţiului de birouri,
servicii poştale, servicii de comunicaţii telefonice/fax, acces la internet,
utilităţi precum electricitate, încălzire, apă, gaze, servicii de curăţenie,
pază, salubritate, renovări şi igienizare, consumabile de birou şi alte costuri
similare, numai dacă sunt efectuate pentru realizarea proiectului.
(2) Cheltuielile administrative se calculează prin
aplicarea pro-ratei, în cazul în care este imposibilă alocarea directă a
costurilor pentru implementarea proiectului.
(3) Pro-rata se stabileşte prin aplicarea cumulativă a
următorilor parametri:
a) numărul de persoane alocate implementării
proiectului/ numărul de persoane care desfăşoară activităţi în incintă;
b) numărul de ore lucrate pentru implementarea
proiectului/numărul total de ore lucrate în incintă;
c) suprafaţa folosită de personalul care lucrează
pentru implementarea proiectului/suprafaţa totală a incintei.
(4) Dacă la stabilirea costurilor administrative se
foloseşte metoda pro-ratei, costurile eligibile sunt:
a) servicii administrative, de salarizare, de
contabilitate, servicii poştale şi telefonice, servicii de copiere şi
întreţinere centralizată a sistemelor de calcul;
b) consumabile de birou;
c) chiria birourilor, utilităţi precum electricitate,
încălzire, apă şi alte servicii calculate pentru fiecare metru pătrat de spaţiu
folosit pentru implementarea proiectului. Eligibilitatea va fi analizată numai
pentru solicitările care au ataşate atât documentaţia contabilă privind
cheltuielile, cât şi copia contractului de închiriere/folosinţă a spaţiului de
birouri.
(5) Calcularea pro-ratei va fi bine documentată şi
revizuită periodic. De asemenea, la nivelul fiecărui proiect va fi ataşată la
contractul de finanţare o notă justificativă privind metoda de calcul folosită.
Art. 12. - Sunt considerate eligibile cheltuielile financiare
care privesc comisioanele pentru tranzacţiile financiare transnaţionale,
comisioanele bancare ocazionate de deschiderea şi administrarea conturilor
necesare pe perioada implementării proiectelor, costul garanţiilor furnizate de
bănci sau alte instituţii financiare, în cazul în care astfel de garanţii sunt
cerute de legislaţia naţională sau comunitară, taxele notariale şi pentru
consultanţă juridică, dacă sunt direct legate de proiect şi necesare pentru
implementarea acestuia.
Art. 13. - Taxa pe valoarea adăugată este considerată
eligibilă dacă sunt îndeplinite simultan următoarele condiţii:
a) nu este recuperabilă prin orice alte mijloace
prevăzute de legislaţia naţională;
b) este aferentă unor cheltuieli considerate eligibile.
Art. 14. - Sunt considerate eligibile cheltuielile care
prin natura lor nu pot fi înscrise în alte linii bugetare, dar sunt necesare
implementării proiectului şi se regăsesc în bugetul proiectului linia „6.
Other".
Art. 15. - Costurile de rezervă (cheltuieli
neprevăzute) nu trebuie să depăşească 2% din totalul costurilor direct
eligibile şi pot fi folosite cu o aprobare scrisă a Autorităţii comune de
management.
Art. 16. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga