ORDIN Nr. 760
din 3 aprilie 2007
privind eliberarea actelor
de studii postliceale absolventilor cursurilor de echivalare, cu durata de un
an, cursuri organizate in baza Hotararii Guvernului nr. 797/1997
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 305 din 8 mai 2007
In temeiul Legii învăţământului
nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al
Hotărârii Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul educaţiei
şi cercetării emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Se aprobă eliberarea actelor de studii
care certifică absolvirea nivelului de învăţământ postliceal, absolvenţilor de
liceu sanitar, promoţiile 1976 - 1994 inclusiv, care au urmat şi au promovat
cursul cu durata de un an în vederea echivalării studiilor cu cele de nivel
postliceal.
(2) Au dreptul să solicite eliberarea actelor de studii
menţionate la alin. (1) şi a foilor matricole, anexe la acestea, numai
absolvenţii prevăzuţi la alin. (1), cărora nu li s-au eliberat astfel de acte
de studii înainte de intrarea în vigoare a prezentului ordin.
Art. 2. - (1) Pentru absolvenţii menţionaţi la art. 1
pentru care există documente şcolare (cataloage, registre matricole etc),
eliberarea actelor de studii prevăzute la art. 1 se face la cerere, fără
examen, de către unităţile de învăţământ organizatoare ale examenului de absolvire a cursului cu
durata de un an în vederea echivalării studiilor cu cele de nivel postliceal.
(2) Pentru absolvenţii menţionaţi la art. 1 pentru care
nu există documente şcolare (cataloage, registre matricole etc.) privind parcurgerea
cursului de echivalare cu durata de un an, se procedează la susţinerea unui
examen de reconstituire a situaţiilor şcolare.
Art. 3. - (1) Absolvenţii
menţionaţi la art. 1 şi 2 primesc acte de studii care certifică absolvirea
nivelului de învăţământ postliceal, după cum urmează:
a) absolvenţii cursurilor de echivalare, care au
promovat examenul de finalizare a studiilor postliceale sanitare anterior
anului 1996, primesc diplomă de absolvire a şcolii postliceale de specialitate, conform reglementărilor legale în
vigoare în acea perioadă;
b) absolvenţii cursurilor de echivalare, care au
promovat examenul de finalizare a studiilor postliceale sanitare în intervalul
1996 - 1999, primesc certificat de absolvire a şcolii postliceale, conform
reglementărilor legale în vigoare în acea perioadă.
(2) Completarea diplomelor/certificatelor de absolvire
a şcolii postliceale pentru absolvenţii cursurilor de echivalare se face astfel:
- pe faţa diplomei/certificatului, în caseta 1 la
rândul 5, şi pe cotor, în caseta 1 la rândul 7, după sintagma „a urmat
cursurile şcolii postliceale" se va adăuga „Conform Hotărârii
Guvernului nr. 797/1997') caseta ce urmează după sintagma
„durata de şcolarizare", pe faţa diplomei şi pe cotor, se va completa cu „ 7 an";
- pe verso, caseta „Situaţia
promovării pe ani de studii" se barează; nu
se semnează şi nu se ştampilează;
- pe verso, în caseta 2, la „Situaţia la examenul de absolvire"
se completează numele unităţii de învăţământ
organizatoare a examenului de absolvire din localitatea, apoi sesiunea şi anul
susţinerii examenului de absolvire. La rubricile „Disciplinele
de examen" se va completa lista probelor
susţinute în cadrul examenului de absolvire, conform metodologiei în vigoare la
data desfăşurării examenului. Aceste probe pot fi: „proba practică",
„proba scrisă" şi „lucrare de diplomă".
Art. 4. - Foaia matricolă-anexă la diploma/certificatul
de absolvire a şcolii postliceale se eliberează la cerere şi se completează
respectându-se planul de învăţământ pentru cursul de echivalare, conform
specialităţii parcurse.
Art. 5. - (1) Diplomele/certificatele de absolvire a
şcolii postliceale se întocmesc, se semnează şi se ştampilează în termen de 60
de zile de la data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) Diplomele/certificatele de
absolvire se semnează şi se ştampilează de către persoanele indicate pe tipizat
din actuala structură a unităţii de învăţământ organizatoare a examenului de
finalizare.
(3) Eliberarea
diplomei/certificatului de absolvire a şcolii postliceale se face în baza
următoarelor documente:
a) cererea solicitantului;
b) copia legalizată de pe
certificatul de naştere;
c) copia legalizată de pe
certificatul de căsătorie (dacă este cazul schimbării numelui);
d) copia legalizată de pe
diploma de bacalaureat a liceului sanitar, promoţiile 1976-1994 inclusiv;
e) copia legalizată de pe
certificatul de calificare (atestat) obţinut la absolvirea liceului sanitar,
din care să reiasă susţinerea examenului de calificare;
f) adeverinţa de salariat şi
vechimea în profilul respectiv la data înscrierii la cursul de echivalare sau
copia de pe carnetul de muncă, care se certifică de secretariatul unităţii de
învăţământ;
g) copia adeverinţei eliberate
de unitatea de învăţământ, prin care se face dovada parcurgerii şi finalizării
cursului de echivalare.
Art. 6. - Conducerile unităţilor de învăţământ care
eliberează actele de studii pentru absolvenţii menţionaţi la art. 1 şi 2 iau măsuri pentru
inventarierea şi arhivarea documentelor şcolare care fac obiectul prezentului
ordin, precum şi a documentelor depuse de solicitant conform art. 5 alin. (3).
Art. 7. - (1) In vederea susţinerii examenului de
reconstituire prevăzut la art. 2 alin. (2), conducerile unităţilor de
învăţământ, împreună cu inspectorul şcolar responsabil cu actele de studii la
nivelul inspectoratului şcolar, întocmesc două procese-verbale de constatare a
situaţiei documentelor şcolare din arhivă, starea de fapt şi, eventual,
motivele inexistenţei acestora. Cele două procese-verbale întocmite au valoare
de original. Un exemplar se înaintează Ministerului Educaţiei şi Cercetării*) -
Direcţia generală management învăţământ preuniversitar, în termen de 30 de zile
de la data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea
I. Al doilea exemplar al
procesului-verbal se arhivează în unitatea de învăţământ.
(2) Unităţile de învăţământ
organizatoare ale cursului de echivalare organizează examen de reconstituire a
situaţiilor şcolare pentru absolvenţii prevăzuţi la art. 2 alin. (2), prin
susţinere de probe scrise la toate disciplinele cuprinse în planul de
învăţământ pentru cursul de echivalare.
(3) Instrucţiunile privind
organizarea şi desfăşurarea examenului pentru reconstituirea situaţiilor
şcolare sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
(4) Absolvenţii menţionaţi la
art. 2 alin. (2), proveniţi de la şcolile postliceale sanitare de stat care
s-au desfiinţat, susţin examenul de reconstituire a situaţiilor şcolare la
şcolile postliceale prevăzute în anexă.
(5) Pentru absolvenţii
menţionaţi la art. 2 alin. (2), actele de studii care certifică absolvirea
nivelului de învăţământ postliceal se întocmesc conform art. 3, se semnează şi
se ştampilează în termen de 30 de zile de la încheierea examenului de
reconstituire a situaţiei şcolare.
Art. 8. - (1) Direcţia generală management învăţământ
preuniversitar din Ministerul Educaţiei şi Cercetării comunică Ministerului
Sănătăţii Publice, Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România şi
Federaţiei „Sanitas" prezentul ordin.
(2) Inspectoratele şcolare
judeţene comunică prezentul ordin tuturor unităţilor de învăţământ postliceal
sanitar de stat din raza teritorială a judeţului.
(3) Conducerile unităţilor de
învăţământ afişează prezentul ordin la avizierul şcolii.
(4) Inspectoratele şcolare
judeţene transmit o copie a prezentului ordin autorităţilor judeţene de
sănătate publică şi filialelor judeţene ale Ordinului Asistenţilor Medicali şi
Moaşelor din România, în vederea informării personalului sanitar interesat.
Art. 9. - Direcţia generală management învăţământ
preuniversitar, inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al
Municipiului Bucureşti şi conducerile unităţilor de învăţământ postliceal duc
la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 10. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Mihail Hărdău
*) Conform art. 15 lit. e) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de
reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 12 aprilie 2007, denumirea „Ministerul Educaţiei şi
Cercetării" se înlocuieşte cu denumirea „Ministerul Educaţiei, Cercetării
si Tineretului"
ANEXA
INSTRUCŢIUNI
privind organizarea şi desfăşurarea examenului
pentru reconstituirea situaţiilor şcolare
Art. 1. - Prezentele instrucţiuni se aplică
absolvenţilor liceului sanitar, promoţiile 1976-1994 inclusiv, care au urmat
cursul cu durata de un an pentru echivalare cu nivelul studiilor postliceale
sanitare şi au promovat examenul de absolvire, în baza Hotărârii Guvernului nr.
797/1997, absolvenţi pentru care nu există documente şcolare (registre şcolare,
cataloage etc.) privind parcurgerea cursului de echivalare.
Art. 2. - (1) Pentru absolvenţii aflaţi în situaţia
prevăzută la art. 2 alin. (2) din ordin, se organizează examen de reconstituire
a situaţiilor şcolare.
(2) Examenul de reconstituire a situaţiilor şcolare
este constituit din probe scrise la toate disciplinele cuprinse în planul de
învăţământ al cursului de echivalare.
Art. 3. - (1) Absolvenţii cursului de echivalare care
se află în situaţia reconstituirii situaţiilor şcolare susţin examenul de
reconstituire la unităţile de învăţământ care au organizat examenul de
finalizare a cursului.
(2) Absolvenţii cursului de echivalare ai Şcolii
Postliceale Sanitare din Galaţi, care se află în situaţia reconstituirii
situaţiilor şcolare, susţin acest examen la Şcoala Postliceală Sanitară Brăila,
iar cei de la Şcoala Postliceală Sanitară Tulcea susţin examenul la Şcoala
Postliceală Sanitară din Constanţa.
Art. 4. - (1) Organizarea şi
desfăşurarea probelor examenului de reconstituire se desfăşoară în sesiunile
examenului de absolvire a învăţământului postliceal (iunie şi august) din anii
2007 şi 2008.
(2) Pot fi susţinute în aceeaşi zi probe scrise pentru
cel mult două discipline din planul de învăţământ.
(3) Directorul unităţii de
învăţământ stabileşte prin decizie internă componenţa comisiilor, datele şi
orele de desfăşurare a probelor de examen în perioada precizată la alin. (1).
(4) Graficul examenului de reconstituire
propus de unitatea de învăţământ se aprobă de inspectoratul şcolar judeţean/al
municipiului Bucureşti şi se comunică Ministerului Educaţiei şi Cercetării,
Direcţia generală management învăţământ preuniversitar, şi filialelor judeţene
ale Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România, cu cel puţin 30 de
zile înainte de începerea examenului.
Art. 5. - (1) In vederea susţinerii examenului de
reconstituire a situaţiilor şcolare, perioada de înscriere a absolvenţilor este
identică cu cea cuprinsă în graficul examenului de absolvire a învăţământului
postliceal. Inscrierea se face la secretariatele unităţilor şcolare
organizatoare.
(2) Dosarul de înscriere conţine:
a) cererea solicitantului;
b) copia legalizată la biroul
notarului public de pe certificatul de naştere;
c) copia legalizată la biroul
notarului public de pe certificatul de căsătorie (dacă este cazul schimbării
numelui);
d) copia legalizată la biroul
notarului public de pe diploma de bacalaureat a liceului sanitar, promoţiile
1976-1994 inclusiv;
e) copia legalizată la biroul
notarului public de pe certificatul de calificare (atestat), din care să reiasă
susţinerea examenului de calificare;
f) adeverinţa de salariat şi vechimea în profilul
respectiv la data înscrierii la cursul de echivalare sau copia de pe carnetul
de muncă, care se certifică de secretariatul unităţii de învăţământ;
g) copia de pe adeverinţa eliberată de unitatea de
învăţământ, prin care se face dovada parcurgerii şi finalizării cursului de
echivalare.
(3) Se pot înscrie la examenul
de reconstituire a situaţiilor şcolare numai persoanele care îndeplinesc
cumulat următoarele condiţii:
a) sunt absolvenţi de liceu
sanitar, promoţiile 1976-1994 inclusiv;
b) au absolvit cursul cu durata de un an pentru
echivalare cu nivelul studiilor postliceale;
c) au promovat examenul de absolvire a cursului de
echivalare;
d) nu au primit acte de studii pentru nivel postliceal
înainte de intrarea în vigoare a prezentului ordin.
(4) Reconstituirea situaţiilor
şcolare şi, ulterior, eliberarea actelor de studii de nivel postliceal se fac
numai în specialitatea în care absolvenţii au urmat cursul de echivalare.
(5) Examenul de reconstituire a
situaţiilor şcolare se va desfăşura conform prezentelor instrucţiuni, având ca
suport planurile de învăţământ care au fost utilizate pentru desfăşurarea
cursurilor. Pentru cursurile de echivalare desfăşurate în anul 1992 se vor
utiliza planurile de învăţământ care au un număr total de 320 de ore, iar
pentru cursurile de echivalare desfăşurate după anul 1996 se vor utiliza
planurile de învăţământ care conţin un număr total de 528 de ore.
(6) Fiecare unitate de
învăţământ organizatoare a examenului de reconstituire a situaţiilor şcolare va
afişa, alături de graficul examenelor, tematica de examen pentru fiecare
disciplină şi specialitate.
(7) Pe actele de studii
(diplomă/certificat), la rubrica „Specializare" se va completa, în funcţie
de planul de învăţământ parcurs: asistent medical radiologie, asistent medical
de laborator, asistent medical balneofizioterapie, tehnician optică medicală,
asistent medical obstetrică-ginecologie, asistent medical pediatrie, tehnician
tehnică dentară, asistent medical igienă, asistent medical ocrotire, asistent
medical dietetică, tehnician aparatură medicală, asistent medical, asistent de farmacie.
Art. 6. - (1) Unităţile de învăţământ organizează şi
desfăşoară examenul de reconstituire conform metodologiei de susţinere a
examenelor de diferenţă descrise în Regulamentul de organizare şi funcţionare a
unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului
educaţiei şi cercetării nr. 4.925/2005, astfel:
a) pentru fiecare specialitate
se stabileşte o comisie care are un preşedinte şi câte doi profesori
exeminatori pentru fiecare disciplină;
b) durata probei scrise este de
90 de minute din momentul transcrierii subiectelor pe tablă sau primirii de
către absolvenţi a foii cu subiecte. Proba scrisă conţine două variante de
subiecte, dintre care absolventul tratează o singură variantă, la alegere;
c) fiecare profesor examinator
acordă o notă pentru lucrarea scrisă. Media aritmetică a notelor acordate de
cei doi profesori examinatori, rotunjită la nota întreagă cea mai apropiată,
reprezintă nota finală la disciplina de examen; fracţiunile de 50 de sutimi se
rotunjesc în favoarea absolventului;
d) rezultatele obţinute se
consemnează în catalogul de examen de către profesorii examinatori şi se trec
în catalogul clasei şi în registrul matricol;
e) lucrările scrise se păstrează în arhiva unităţii de
învăţământ o perioadă de un an.
(2) Susţinerea examenului de
reconstituire a situaţiilor şcolare se face cu taxă, stabilită de fiecare
unitate de învăţământ organizatoare a examenului de reconstituire a situaţiilor
şcolare, astfel încât să acopere toate cheltuielile de examen.
(3) Alături de cadrele
didactice desemnate prin decizie internă ca profesori examinatori, pe durata
desfăşurării probelor scrise vor fi supraveghetori şi membri ai filialelor
judeţene ale Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România.
Art. 7. - Cadrele didactice
care fac parte din comisiile de organizare şi desfăşurare a examenului de
reconstituire sunt retribuite prin plata cu ora, după cum urmează:
- preşedintele şi membrii comisiei, câte 15 minute
pentru fiecare candidat, înmulţite cu numărul disciplinelor la care se susţin
probe scrise, dar fără a depăşi un salariu de bază al funcţiei în care este
încadrat;
- cadrele didactice - profesori supraveghetori:
pentru fiecare probă se calculează câte două ore destinate supravegherii
candidaţilor;
- secretar - 24 de ore,
indiferent de numărul candidaţilor şi al disciplinelor.
Art. 8. - Inspectoratele şcolare judeţene se adresează
filialelor judeţene ale Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România
pentru desemnarea de către acestea de asistenţi medicali care să participe la
examenul de reconstituire a situaţiilor şcolare în calitate de supraveghetor.
Art. 9. - După încheierea fiecărei sesiuni a examenului
de reconstituire a situaţiilor şcolare, directorul unităţii de învăţământ va
elabora şi va transmite Ministerului Educaţiei şi Cercetării - Direcţia
generală management învăţământ preuniversitar un raport cu următoarea
structură:
a) Date statistice, care
se vor completa după următorul tabel:
Specialitatea
|
Numărul de elevi
|
|
Numărul de absolvenţi posibili beneficiari ai prevederilor prezentului ordin
|
Inscrişi
|
Prezenţi
|
Absenţi
|
Promovaţi
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
b) Aprecieri asupra
organizării şi desfăşurării examenului de reconstituire a situaţiilor
şcolare.