ORDIN Nr. 742
din 17 iulie 2007
pentru aprobarea Normelor
tehnice privind modul de completare a registrului agricol pentru perioada
2007-2011
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 569 din 20 august 2007
Având în vedere prevederile art. 2 din Hotărârea
Guvernului nr. 175/2007 privind registrul agricol pentru perioada 2007-2011,
în baza Referatului de aprobare nr. 277.314 din data de
5 aprilie 2007 al Direcţiei generale implementare politici agricole din cadrul
Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,
în temeiul art. 3 alin. (1) lit. d) din Hotărârea
Guvernului nr. 385/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, al art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, al art. 11 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Economiei şi Finanţelor şi al prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a
Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale,
ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
ministrul internelor şi reformei administrative şi ministrul economiei şi
finanţelor emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele tehnice privind modul de
completare a registrului agricol pentru perioada 2007-2011, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 175/2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 140 din 26
februarie 2007, cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale, Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, Ministerul Economiei
şi Finanţelor şi autorităţile administraţiei publice locale vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Pe data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor, al
ministrului administraţiei publice, al ministrului finanţelor publice şi al
ministrului dezvoltării şi prognozei nr. 95.136/282/712/10/806/2001 pentru
aprobarea Normelor tehnice privind completarea Registrului agricol pentru perioada 2001-2005, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 275 din 28 mai 2001.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Decebal Traian Remeş
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
NORME TEHNICE
privind modul de completare a registrului agricol
pentru perioada 2007-2011
TITLUL I
Dispoziţii generale
1. Pentru asigurarea unei evidenţe unitare cu privire
la starea şi dezvoltarea agriculturii şi la buna utilizare a resurselor locale,
autorităţile administraţiei publice locale din toate unităţile
administrativ-teritoriale vor organiza întocmirea şi ţinerea la zi a
registrului agricol pe suport de hârtie şi în format electronic, conform
formularelor prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 din Hotărârea Guvernului nr.
175/2007 privind registrul agricol pentru perioada 2007-2011.
Dimensiunile registrului agricol şi ale tabelelor
centralizatoare vor fi stabilite astfel încât rubricile să fie destul de mari,
pentru a se putea încadra toate datele.
2. Registrul agricol constituie:
a) document oficial de evidenţă primară unitară în care
se înscriu date privind terenurile deţinute, pe categorii, modul de utilizare a
suprafeţei agricole, suprafaţa arabilă cultivată cu principalele culturi,
suprafeţele amenajate pentru irigat, numărul pomilor, efectivele de păsări şi
animale, utilajele şi instalaţiile agricole, mijloacele de transport,
construcţiile gospodăreşti.
Pentru gospodăriile populaţiei se înscriu şi date
privind componenţa gospodăriilor şi evoluţia efectivelor de păsări şi animale;
b) sursă de date pentru înfăptuirea pe plan local a
unor politici ale administraţiei publice centrale: politica fiscală, agrară,
protecţiei sociale, edilitară, sanitară, şcolară etc;
c) bază de date pentru satisfacerea unor solicitări
ale cetăţenilor: eliberarea documentelor doveditoare privind proprietatea
asupra animalelor şi păsărilor, în vederea vânzării în târguri şi oboare,
privind calitatea de producător agricol, în vederea vânzării produselor la
piaţă, privind starea materială pentru situaţii de protecţie socială (şomaj,
ajutor social etc.) etc;
d) sursă administrativă de date pentru sistemul
informaţional statistic (statistica curentă, pregătirea şi organizarea
recensămintelor, organizarea unui sistem de anchete prin sondaj etc).
3. Consiliile locale comunale, orăşeneşti, municipale
şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti vor lua măsuri pentru întocmirea şi
ţinerea la zi a registrului agricol, pe suport de hârtie şi în format
electronic, pentru asigurarea împotriva degradării, distrugerii sau sustragerii
acestuia, precum şi pentru furnizarea datelor din registru, cu respectarea prevederilor legale.
Registrul agricol, având caracterul unui document
oficial care constituie o sursă importantă de informaţie, va fi numerotat, parafat,
sigilat, paginile vor fi legate corespunzător (evitându-se desprinderea filelor
datorită utilizării îndelungate a registrului agricol) şi înregistrat în registrul de intrare-ieşire al
consiliului local respectiv.
Prefecţii veghează la respectarea prevederilor legale
cu privire la întocmirea şi ţinerea evidenţei registrului agricol, precum şi la
corectitudinea datelor înscrise în acesta.
4. Se vor completa volume separate pentru următoarele
categorii de deţinători de terenuri, animale şi păsări:
- gospodării ale populaţiei cu domiciliul în comuna/
oraşul/municipiul/sectorul municipiului Bucureşti (tipul 1);
- persoane fizice cu domiciliul în alte localităţi care
deţin terenuri, animale, păsări şi/sau construcţii pe raza localităţii (tipul
2);
- unităţi cu personalitate juridică cu sediul în
localitate (societăţi comerciale, societăţi/asociaţii agricole, unităţi de
învăţământ, sănătate, culte, industrie, transport, construcţii, administraţie
publică etc.) (tipul 3). Nu se înscriu unităţile aparţinând Ministerului
Apărării, Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, Ministerului
Justiţiei şi Serviciului Român de Informaţii;
- unităţi cu personalitate juridică cu sediul în altă
localitate, care deţin terenuri, animale, păsări sau construcţii pe raza
localităţii (tipul 4).
5. La comune se înscriu în registrul agricol toate
gospodăriile populaţiei, chiar dacă nu deţin terenuri agricole şi silvice,
animale, păsări sau construcţii, precum şi unităţile cu personalitate juridică
ce deţin terenuri agricole şi silvice, animale, păsări sau construcţii. De
asemenea, se înscriu toate gospodăriile populaţiei din localităţi rurale care
aparţin din punct de vedere administrativ de oraşe sau de municipii, stabilite
potrivit legii.
La oraşe, municipii şi sectoare ale municipiului
Bucureşti se înscriu în registrul agricol numai gospodăriile populaţiei şi
unităţile cu personalitate juridică ce deţin terenuri agricole şi silvice,
precum şi cele care deţin animale şi păsări pe specii şi categorii, respectiv
efectivele de păsări, bovine, porcine, ovine, caprine, cabaline şi familii de
albine. Inregistrarea familiilor de albine se face în
registrul agricol în localitatea de domiciliu a proprietarului.
6. Inscrierea datelor în registrul agricol se va face
pe baza declaraţiei date sub semnătura proprie de capul gospodăriei sau, în
lipsa acestuia, de un alt membru major al gospodăriei, prin vizitarea
gospodăriilor de către persoanele împuternicite cu completarea registrului
agricol. Inregistrarea în registrul agricol a datelor privind clădirile şi
terenurile, a titularului dreptului de proprietate asupra acestora, precum şi
schimbarea categoriei de folosinţă se pot face numai pe bază de documente
anexate la declaraţia făcută sub semnătura proprie a capului de gospodărie sau,
în lipsa acestuia, a unui membru major al gospodăriei, sub sancţiunea
nulităţii. In cazul în care nu există documente, înregistrarea în registrul
agricol a datelor privind clădirile şi terenurile, a titularului dreptului de
proprietate asupra acestora, precum şi schimbarea categoriei de folosinţă se
pot face pe baza declaraţiei date sub semnătura proprie de capul gospodăriei
sau, în lipsa acestuia, de un alt membru major al gospodăriei, sub sancţiunea
nulităţii.
Inscrierea datelor în registrul agricol se poate face
şi la sediul primăriei în cazul în care capul gospodăriei se prezintă din
proprie iniţiativă sau pentru rezolvarea altor
probleme.
Persoanele care nu au domiciliul în localitate vor
trimite declaraţia prevăzută la alin. 1 prin poştă, cu confirmare de primire,
pe cheltuiala lor, sau vor putea face declaraţia prin procură.
In cazul indiviziunii, oricare
dintre coindivizari va putea da declaraţia în condiţiile alin. 1 sau, după caz,
ale alin. 3.
Pentru unităţile cu personalitate juridică datele se
înscriu în registrul agricol pe baza declaraţiilor date de conducătorul
unităţii respective, însoţite de documente.
7. Inscrierea datelor în registrul agricol se va face
de agentul agricol, respectiv de statisticianul sau funcţionarul căruia îi
revine prin hotărâre a consiliului local respectiv sarcina completării, ţinerii
la zi şi centralizării datelor din registrul agricol, pe suport de hârtie şi în
format electronic.
Secretarul unităţii administrativ-teritoriale
coordonează, verifică şi răspunde de modul de completare şi de ţinere la zi a
registrului agricol.
Orice modificare a datelor înscrise în registrul agricol
se face numai de secretarul consiliului local respectiv.
8. Inscrierea datelor în registrul agricol se va face
numai cu cerneală/pastă.
Orice modificări ale datelor înscrise se fac prin
tăierea cu o linie orizontală cu cerneală/pastă roşie şi prin înscrierea
datelor corecte, de asemenea, cu cerneală/pastă roşie, lăsându-se vizibilă
cifra anterioară.
9. Pentru gospodăriile populaţiei, înscrierea datelor
se va face în ordinea alfabetică a străzilor şi a numărului casei, în registre
separate pe sate, astfel încât să rămână, după apreciere, şi un număr suficient
de file libere la fiecare sat, care vor servi pentru înscrierea gospodăriilor
ce se vor înfiinţa în perioada 2007-2011. Dacă satele sunt formate dintr-un
număr redus de gospodării se vor înscrie într-un registru gospodăriile din 2-3
sate, lăsându-se între sate un număr suficient de file libere pentru
eventualele noi gospodării ce se vor înfiinţa în fiecare sat până în anul 2011.
Nu se lasă file libere între gospodării pentru
terenurile virane, chiar dacă sunt numerotate.
Gospodăriile izolate se vor înscrie în satul de care
aparţine terenul respectiv.
La oraşe, municipii şi sectoare ale municipiului
Bucureşti registrul agricol se va completa pe străzi/ cartiere/zone.
10. In registrul agricol se va deschide separat câte o partidă pentru fiecare gospodărie, persoană
fizică sau unitate cu personalitate juridică.
Prin gospodărie se înţelege grupul de două sau mai multe persoane care locuiesc
împreună în mod obişnuit, având în general legături de rudenie, şi care se
gospodăresc în comun, participând integral sau parţial la bugetul de venituri
şi cheltuieli al gospodăriei. După caz, membrii gospodăriei lucrează împreună
terenul sau cresc animale, păsări, consumă şi valorifică în comun produsele
obţinute. Gospodăria poate fi formată şi dintr-un grup de două sau mai multe
persoane între care nu există legături de rudenie, dar care declară că prin
înţelegere locuiesc şi se gospodăresc împreună. Persoanele care declară că
locuiesc şi se gospodăresc singure, nefăcând parte din altă gospodărie, se
consideră tot ca o gospodărie, dar alcătuită dintr-o singură persoană. Se
consideră membri ai gospodăriei atât cei prezenţi, cât şi cei care absentează o
perioadă din gospodărie, cum sunt cei care învaţă la şcoală în altă localitate
etc, dar pe care gospodăria îi consideră membri ai săi, şi nu au domiciliul în
altă localitate. Dacă la acelaşi număr de casă sunt două sau mai multe
gospodării distincte, fiecare dintre acestea va fi înscrisă separat în
registrul agricol.
11. La defalcarea unei
gospodării, la partida veche se menţine gospodăria care îşi păstrează vechiul
număr de poziţie, corectându-se rubricile în mod corespunzător, iar pentru
gospodăria care s-a înfiinţat se va deschide o partidă nouă, menţionându-se la
partida veche numărul la care i s-a deschis noua partidă.
12. Dacă două gospodării vechi se unesc în una
singură, ambele partide se anulează cu menţiunea „unificat cu gospodăria de la
poziţia numărul... şi deschis partida la poziţia numărul...". Noua partidă
cuprinde datele ambelor gospodării unificate.
13. In cazul în care persoanele din cadrul gospodăriei
îşi schimbă domiciliul dintr-un sat în altul, respectiv dintr-o localitate
componentă a oraşului sau a municipiului în alta, dar în limitele aceleiaşi
comune, aceluiaşi oraş sau municipiu, se va face transferarea datelor
gospodăriei la satul sau la localitatea componentă, anulându-se vechea partidă
cu menţiunea „plecat în...".
In cazul în care persoanele din cadrul gospodăriei îşi
schimbă domiciliul în altă comună, în alt oraş, municipiu sau sector al
municipiului Bucureşti, se va anula partida, înscriindu-se data şi noua adresă
şi, după caz, se va trece în volumul registrului agricol cu gospodării ale
populaţiei cu domiciliul în alte localităţi (tipul 2).
In cazul în care se înlocuieşte
capul gospodăriei cu un alt membru din cadrul gospodăriei (de exemplu: prin
deces, prin plecare din localitate etc.) nu se deschide altă partidă, ci se vor
opera modificările respective.
14. La efectuarea modificărilor prevăzute la pct.
10-13 se vor avea în vedere elementele definitorii ale gospodăriei definite la
pct. 10.
15. Pentru identificarea gospodăriilor înscrise în
registrul agricol se va întocmi o listă alfabetică cuprinzând gospodăriile
(repertoriu), care cuprinde adresa capului de gospodărie (strada şi numărul
casei), numărul poziţiei şi al volumului registrului agricol la care a fost
înscrisă gospodăria.
16. Secretarul unităţii administrativ-teritoriale va
aduce la cunoştinţă publică dispoziţiile legale privind registrul agricol.
17. Termenele la care se efectuează declararea datelor
pentru înscrierea în registrul agricol sunt următoarele:
a) 5-20 ianuarie, pentru datele anuale privind membrii
gospodăriei, terenul în proprietate, clădirile de locuit, construcţiile
gospodăreşti şi mijloacele de transport cu tracţiune animală şi mecanică,
maşinile agricole (utilaje, instalaţii agricole), efectivele de păsări, animale
existente în gospodărie/unitatea cu personalitate juridică, la începutul
anului, precum şi modificările intervenite în cursul anului precedent în
efectivele de păsări, bovine, porcine, ovine, caprine şi cabaline pe care le
deţin prin vânzări-cumpărări, produşi obţinuţi, păsări, animale moarte sau
sacrificate, alte intrări-ieşiri;
b) 1-15 mai, pentru datele
privind modul de folosinţă a terenului, suprafaţele cultivate, numărul pomilor
fructiferi.
Persoanele fizice şi juridice pot declara date pentru a
fi înscrise în registrul agricol şi în afara acestor intervale de timp, în
cazul în care au intervenit modificări deosebite în patrimoniul agricol.
TITLUL II
Completarea registrului agricol
PARTEA I
Coperta registrului agricol se va completa cu date de
identificare a localităţii, pe tipuri, astfel:
• pentru tipul 1 - gospodării ale populaţiei cu
domiciliul în comuna/oraşul/municipiul respectiv:
- judeţul;
- comuna/oraşul/municipiul;
- localitatea componentă (satul)/sectorul
municipiului Bucureşti;
- codul SIRUTA al localităţii componente (sat)/sector,
format din 6 caractere numerice (câte unul în fiecare căsuţă);
• pentru tipul 2 - persoane fizice cu domiciliul în
alte localităţi;
• pentru tipul 3 - unităţi cu personalitate juridică cu
sediul în localitate;
• pentru tipul 4 - unităţi cu personalitate juridică cu
sediul în altă localitate:
- judeţul;
- comuna/oraşul/municipiul;
- codul SIRUTA al
comunei/oraşului/municipiului.
Date de identificare
„Poziţia numărul" reprezintă numărul de ordine al
gospodăriei/unităţii cu personalitate juridică în cadrul volumului registrului
agricol. La fiecare volum numerotarea poziţiilor începe cu 001.
Pentru cetăţenii români cu domiciliul în altă ţară se
va înscrie ţara de domiciliu.
Caseta „Persoane fizice" se completează astfel:
- pentru persoanele fizice cu domiciliul în
localitatea respectivă: strada şi numărul;
- pentru persoanele fizice cu
domiciliul în alte localităţi: date privind domiciliul stabil (judeţul,
comuna/oraşul/municipiul, strada, numărul). In cazul în care deţin şi
construcţii (case de locuit, construcţii gospodăreşti) se completează şi adresa
unde se află aceste construcţii (strada şi numărul).
Caseta „Persoane juridice" se completează astfel:
- pentru persoanele juridice/persoane fizice autorizate
cu sediul în localitatea respectivă: organul coordonator, denumirea unităţii,
denumirea subunităţii, strada, numărul, codul SIRUES format din 9 caractere
numerice, codul fiscal format din 10 caractere numerice şi codul unic de
înregistrare, numit în prezent CIF - codul de identificare fiscală format din
maximum 10 caractere numerice.
- pentru persoanele juridice/persoane
fizice autorizate cu sediul în alte localităţi: denumirea unităţii cu
personalitate juridică, adresa acesteia (judeţul, comuna/oraşul/municipiul),
denumirea subunităţii, strada şi numărul.
NOTĂ:
Codurile SIRUES şi SIRUTA vor fi comunicate de către
direcţiile generale judeţene de statistică.
CAPITOLUL 1
Componenţa gospodăriei
Se completează cu date privind membrii gospodăriei
numai pentru persoane fizice cu domiciliul în localitatea respectivă.
Pentru persoanele fizice cu domiciliul în altă localitate se înscriu date numai pentru proprietar (pe rândul
01).
In coloana 1 „Numele şi prenumele membrilor
gospodăriei" se vor înscrie cu litere mari de tipar numele şi prenumele
capului gospodăriei, indiferent dacă este bărbat sau femeie, care va cuprinde
şi iniţiala prenumelui tatălui.
Capul gospodăriei, în
sensul prezentelor norme, este persoana care conduce gospodăria şi o reprezintă
în faţa autorităţilor, fiind recunoscută ca atare de ceilalţi membri ai
gospodăriei.
In continuare se înscriu membrii
gospodăriei în următoarea ordine: soţie/soţ, fiu/fiică, alte rude (mamă/tată,
ginere/noră, nepot/nepoată, soră/frate etc), persoane neînrudite.
In coloana 3 se va înscrie codul numeric personal (CNP)
de pe buletinul sau cartea de identitate, care cuprinde 13 caractere numerice.
In coloana 4 se va înscrie sexul prin menţionarea
codului „1" pentru bărbaţi şi „2" pentru femei.
In coloana 5 „ Legături de rudenie" se va înscrie
denumirea legăturii de rudenie: soţie/soţ, fiu/fiică, noră/ginere etc.
In coloana 6 „Cod2)"
se va înscrie codul corespunzător legăturii de rudenie faţă de capul
gospodăriei, „2" pentru soţie/soţ, „3" pentru fiu/fiică, „4"
pentru alte rude, respectiv mamă/tată, ginere/noră, nepot/nepoată, soră/frate
etc, „5" pentru persoane neînrudite.
In coloana 7 "Data
naşterii" se va înscrie data naşterii (ziua/luna/anul) de pe buletinul sau
cartea de identitate.
Dacă o gospodărie are mai mulţi membri decât rândurile
prevăzute în registrul agricol, se va folosi o alonjă.
CAPITOLUL 2
a) Terenuri în proprietate
Se completează pentru toate categoriile de proprietari.
Se vor înregistra suprafeţele în proprietate pe categorii de folosinţă (pe
total şi defalcate în funcţie de localitatea în care sunt situate: în
localitatea de reşedinţă şi în alte localităţi), inclusiv cele cu care s-au
înscris în asociaţii cu personalitate juridică (societăţi comerciale şi
societăţi agricole private).
Pentru persoanele fizice şi juridice cu domiciliul,
respectiv sediul, în alte localităţi se completează numai coloana „Total".
Suprafaţa gospodăriei reprezintă suma suprafeţelor pe
care le deţine în proprietate fiecare membru al gospodăriei, atât în
proprietate personală, cât şi partea despre care declară că îi revine din
indiviziune.
In cazul în care fiecare membru al gospodăriei deţine
teren în proprietate pe raza localităţii de domiciliu, în coloana 9
„Menţiuni" din cap. 1 se vor înscrie suprafaţa şi categoria de folosinţă
ale terenului, potrivit categoriilor de teren menţionate în cap. 2 (de exemplu:
1,50 ha arabil, 2,35 ha păşuni, 0,30 ha livezi etc). Din însumarea acestor date
rezultă suprafeţele înscrise în cap. 2 (coloana „Localitatea de
domiciliu/sediu").
Teren arabil (cod rând 01) este terenul care se ară în
fiecare an sau la intervale mai mari, în scopul cultivării plantelor anuale sau
perene - inclusiv terenurile rămase necultivate din cauza inundaţiilor,
colmatărilor, a altor calamităţi cu caracter temporar şi din alte cauze. De
asemenea, din această categorie fac parte şi terenurile ocupate de sere,
solarii, răsadniţe, căpşunerii.
Păşuni naturale (cod rând 02) sunt terenurile acoperite
cu vegetaţie ierboasă instalată pe cale naturală şi sunt destinate păşunatului
animalelor.
Fâneţe naturale (cod rând 03) sunt terenurile cu
vegetaţie ierboasă instalată pe cale naturală şi care este destinată recoltării
sub formă de fân.
In evidenţa gospodăriei/unităţii cu personalitate
juridică se înscriu numai păşunile şi fâneţele aflate în proprietatea acesteia.
Nu se vor înscrie suprafeţele folosite în comun ori
arendate din izlazul comunal sau din fondul silvic.
Vii, pepiniere viticole şi hameişti (cod rând 04) cuprind
plantaţiile viticole pe rod şi tinere, plantaţiile portaltoi, şcolile de viţă,
hameiştile pe rod şi tinere.
Vii pe rod (cod rând 05) cuprind plantaţiile viticole
pe rod.
Livezi de pomi, pepiniere, arbuşti fructiferi (cod rând
06) cuprind suprafeţele ocupate cu livezi, cu arbuşti fructiferi (coacăzi,
zmeuri, muri, agrişi, trandafiri pentru dulceaţă etc), precum şi terenurile
destinate producerii de material săditor pomicol. Sunt considerate livezi
terenurile ocupate cu pomi fructiferi, în câmp sau în jurul casei, care au cel
puţin 25 de pomi fructiferi plantaţi la distanţele prevăzute de legislaţia în
vigoare.
Livezi pe rod (cod rând 07) cuprind suprafeţele ocupate
cu livezi pe rod.
Teren agricol - total (cod rând 08) reprezintă suma
suprafeţelor terenurilor arabile, păşunilor naturale, fâneţelor naturale,
viilor, pepinierelor viticole şi hameiştilor, livezilor de pomi, pepinierelor
pomicole şi arbuştilor fructiferi.
Fond forestier şi alte terenuri
cu vegetaţie forestieră (cod rând 09) reprezintă suprafaţa terenurilor
împădurite, a celor în curs de împădurire, a perdelelor de protecţie, a
pepinierelor silvice, inclusiv răchităriile.
Curţi şi clădiri (cod rând 10) - se evidenţiază
suprafeţele ocupate de curţi, clădiri de locuit şi construcţii gospodăreşti. Se
vor înscrie suprafeţele reale ocupate de curţi şi clădiri şi nu o suprafaţă
standard.
Alte terenuri (cod rând 11) - se înscrie suprafaţa
ocupată de stufărişuri, iazuri şi heleşteie, ape curgătoare, lacuri şi bălţi
permanente, stâncării, grohotişuri, nisipuri, râpe, mlaştini, drumuri etc.
Suprafaţa totală (cod rând 12) reprezintă suma
suprafeţelor înscrise pe rândurile cod 08, 09, 10, 11.
b) Identificarea pe parcele a terenurilor în proprietatea gospodăriei
Identificarea pe parcele/tarla (sola) a terenurilor
aflate în proprietatea gospodăriei, din care să rezulte: denumirea parcelei,
numărul topografic al parcelei/tarla (sola), suprafaţa să se înscrie atât în m2 cât şi în ha, defalcarea
terenurilor pe intravilan şi pe extravilan, pe categorii de folosinţă, cu
menţionarea numărului de carte funciară, în cazul în care titlul de proprietate
sau alte acte autentice au fost înscrise în cartea funciară, sau a seriei şi
numărului titlului de proprietate, în cazul în care terenul este deţinut în
baza unui titlu de proprietate. In situaţia în care titlul de proprietate nu a
fost înscris în cartea funciară vor fi înscrise în registrul agricol datele
tehnice cuprinse în planul de amplasament şi delimitare.
La intravilan se înscriu sola, parcela şi vecinătăţile
la N, S, V, E, iar separat:
suprafaţa de curte, grădini şi construcţii.
La rubrica adresă/menţiuni se vor înscrie: modalitatea
de deţinere a terenurilor (proprietate, folosinţă, arendă, cedarea folosinţei,
donaţie, moştenire etc), numărul actului de dobândire (pentru o evidenţă mai
bună a circulaţiei terenurilor agricole), înstrăinări de terenuri prin
vânzări/cumpărări, schimb, donaţii etc.) în care să fie menţionate atât
persoanele, cât şi parcelele; se vor înscrie şi grădinile intravilane.
La fiecare rând numerotarea poziţiilor începe cu 01; se
vor adăuga minimum 14 rânduri.
CAPITOLUL 3
Modul de utilizare a suprafeţei agricole situate pe raza localităţii
Se completează pentru toate categoriile de deţinători,
cu particularităţile menţionate mai jos.
Suprafaţa agricolă cuprinde terenurile folosite pentru
obţinerea producţiei vegetale - arabile, păşuni şi fâneţe naturale, vii,
pepiniere viticole şi hameişti, livezi şi pepiniere pomicole, arbuşti
fructiferi - situate în perimetrele extravilan şi intravilan ale localităţilor.
Suprafaţa agricolă în proprietate (cod rând 01)
cuprinde terenurile aflate în proprietatea gospodăriei/unităţii cu
personalitate juridică şi este egală cu suprafaţa înscrisă la cap. 2, cod rând
08, coloana „Situată în localitatea de domiciliu/sediu".
Suprafaţa agricolă primită (cod rând 02) reprezintă
suma suprafeţelor primite sub diferite forme (în arendă, în parte, în asociere,
sub formă de acţiuni, sub alte forme), respectiv suma suprafeţelor cod rând 03,
04, 05, 06, 07.
Suprafaţa agricolă primită în arendă (cod rând 03)
cuprinde terenul luat în exploatare în schimbul unei arende în bani sau în
natură (cotă fixă) potrivit prevederilor legislaţiei în domeniu.
Suprafaţa agricolă primită în
parte (cod rând 04) cuprinde terenurile luate în exploatare în schimbul unei
cote-părţi din producţia obţinută.
Suprafaţa agricolă primită în asociere (cod rând 05) -
se completează numai de unităţile cu personalitate juridică şi cuprinde
terenurile cu care s-au înscris membrii acestora în asociaţii.
Suprafaţa agricolă primită sub formă de acţiuni (cod
rând 06) - se completează numai de unităţile cu personalitate juridică şi
cuprinde terenurile aparţinând unor persoane fizice sau juridice, cu care s-au
înscris în societăţile respective.
Suprafaţa agricolă primită sub alte forme (cod rând 07)
cuprinde terenurile pe care gospodăria/unitatea cu personalitate juridică Ie-a
primit cu titlu gratuit, prin schimb temporar, concesionare etc.
Suprafaţa agricolă dată (cod rând 08) reprezintă suma
suprafeţelor date sub diferite forme, respectiv suma suprafeţelor cod rând 09,
10, 11, 12, 13.
Suprafaţa agricolă dată în arendă (cod rând 09)
cuprinde terenurile pe care proprietarul Ie-a cedat unei alte
gospodării/unităţi cu personalitate juridică în vederea utilizării lor în schimbul
unei plăţi (arendă) în bani sau în natură (cotă fixă).
Suprafaţa agricolă dată în parte (cod rând 10) cuprinde
terenurile pe care proprietarul Ie-a cedat unei alte gospodării/unităţi cu
personalitate juridică în vederea utilizării lor, acesta primind o cotă-parte
din producţia obţinută. Cantitatea primită variază în funcţie de producţia
obţinută în anul agricol respectiv.
Suprafaţa agricolă înscrisă la o societate/asociaţie
agricolă cu personalitate juridică (cod rând 11) cuprinde terenurile cu care proprietarul
s-a înscris într-o societate/asociaţie agricolă cu personalitate juridică.
Nu se înregistrează suprafeţele cuprinse la asociaţiile
familiale (fără personalitate juridică).
Suprafaţa agricolă înscrisă la o societate comercială
agricolă (ca acţionar) (cod rând 12) cuprinde terenurile cu care proprietarul
participă sub formă de acţiuni la acest tip de societate comercială.
Suprafaţa agricolă dată sub alte forme (cod rând 13)
cuprinde terenurile date spre exploatare cu titlu gratuit, prin schimb temporar,
concesionare etc.
Suprafaţa agricolă dată la societăţile/asociaţiile
agricole cu personalitate juridică (cod rând 14) cuprinde terenurile date spre
exploatare societăţilor/asociaţiilor agricole cu personalitate juridică.
Suprafaţa agricolă utilizată (cod rând 15) cuprinde
terenurile utilizate de gospodărie în mod direct şi este egală cu cod rând 01
+02 - 08.
Toate suprafeţele vor fi
înscrise în ha şi ari, respectiv m2, ţinându-se seama că 1 ha este egal cu 100 ari, iar 1 ar este egal
cu 100 m2.
In cazul în care într-o localitate se întrebuinţează
alte unităţi de măsură decât hectarul, cum ar fi: jugărul, falcea, pogonul etc,
toate declaraţiile date în asemenea unităţi de măsură vor fi transformate în ha
şi ari avându-se în vedere următoarele echivalenţe:
- 1 jugăr = 5.755 m2 sau 57,55 ari;
- 1 pogon = 5.000 m2 = 50 ari;
- 1 falce moldovenească = 14.322 m2 = 1,43 ha.
CAPITOLUL 4
Suprafaţa arabilă cultivată pe raza localităţii
Se completează pentru toate categoriile de deţinători.
Se vor înscrie suprafeţele situate pe raza
comunei/oraşului/ municipiului, cultivate direct de persoane fizice şi persoane
juridice cu principalele culturi, indiferent de forma de deţinere a terenurilor
respective (proprietate privată, arendă, cote-părţi etc).
Alte cereale (cod rând 07) - se cuprind culturile de
orez, mei, dughie, hrişcă etc.
Alte leguminoase pentru boabe (cod rând 10) - se cuprind culturile de linte, bob, năut, arahide, fasolită etc.
Plante textile - total (cod rând 11) - se includ
culturile de in pentru fibre, cânepă pentru fibre, bumbac, iuca, abutilon etc.
Alte plante uleioase (cod rând 15) - se cuprind
culturile de ricin, in pentru ulei, muştar, dovleac
pentru seminţe, mac etc.
Alte plante pentru alte industrializări (cod rând 18) -
se cuprind culturile de sorg pentru mături, cicoare etc.
Plante pentru producerea de seminţe şi seminceri (cod
rând 29) - se înscriu numai suprafeţele loturilor semincere cultivate în scopul
producerii de seminţe şi seminceri; nu se înscriu parcelele reţinute din culturile existente în vederea
obţinerii de sămânţă.
Alte culturi (cod rând 32) - se cuprind culturile
neincluse în codurile 01-31, inclusiv câmpuri
experimentale, sere şi răsadniţe.
In suprafaţa arabilă cultivată nu se cuprind terenurile
situate pe marginea străzilor/uliţelor, care sunt cultivate cu cartofi, legume,
plante de nutreţ etc.
CAPITOLUL 5
Pomi fructiferi - în livezi şi răzleţi - pe raza
localităţii
Se completează pentru toate categoriile de deţinători.
Pomii pe rod - total (cod rând 01) reprezintă numărul
total al pomilor fructiferi pe rod deţinuţi de gospodărie/unitatea cu
personalitate juridică, aflaţi atât în livezi, cât şi răzleţi, în câmp sau în
jurul casei, pe raza comunei, oraşului, municipiului, sectorului municipiului
Bucureşti, de domiciliu/sediu.
Numărul pomilor pe rod se defalchează pe cod rând
02...11, pe principalele specii de pomi.
Pomii tineri (cod rând 12) reprezintă numărul total al pomilor, indiferent de specie, aflaţi în
masiv, răzleţi sau în curţi, care nu au intrat pe rod.
Duzii se înscriu separat şi nu se cuprind în numărul
total al pomilor.
In numărul pomilor pe rod şi tineri nu se cuprind pomii
fructiferi de pe aliniamentele străzilor, drumurilor şi căilor ferate.
CAPITOLUL 6
Suprafeţe amenajate pentru irigat
Se completează pentru toate categoriile de deţinători.
Se înscriu date cu privire la suprafeţele irigate
efectiv, situate pe raza comunei/oraşului/municipiului şi în alte localităţi,
cultivate direct de persoane fizice şi persoane juridice, indiferent de forma
de deţinere a terenurilor respective (proprietate, arendă, cote-părţi etc).
Se înscriu suprafeţele cultivate şi irigate,
nominalizate la principalele culturi sau grupe de culturi (cod rând 02-10),
ceea ce reprezintă suprafaţa arabilă totală irigată (cod rând 01), precum şi
categoriile de folosinţă reprezentate de păşuni şi fâneţe, plantaţiile viticole
şi pomicole (cod rând 11-14), care însumate reprezintă totalul terenului
agricol irigat efectiv (cod rând 15).
CAPITOLUL 7
Animalele domestice - situaţia la începutul anului
Se completează pentru toate categoriile de deţinători.
Se înscriu date cu privire la efectivele de animale pe
total specie şi pe principalele grupe de vârstă şi sex existente pe raza
localităţii.
In localităţile de unde în mod obişnuit pleacă
animalele la iernat în alte localităţi, în sălaşuri la munte sau în bălţi se
vor înscrie, pe baza declaraţiei capului gospodăriei sau a unui membru major al
acesteia, şi animalele respective. In cazul în care un animal aparţine mai
multor proprietari, acesta se înscrie la gospodăria unde se găseşte animalul în
momentul înregistrării (declarării).
Completarea acestui capitol se face astfel:
Bovine - total (cod rând 01) - se cuprind toate
animalele din specia taurine şi bubaline, indiferent de sex, vârstă sau
destinaţie economică, şi se calculează prin însumarea datelor de la rândurile
cod 02+03+04+05+06+08+10.
Vaci şi bivoliţe (cod rând 02) sunt femelele care,
indiferent de vârstă, greutate sau producţia de lapte, au fătat cel puţin o
dată.
Juninci gestante (cod rând 03) sunt femelele care,
indiferent de vârstă, se găsesc la prima gestaţie.
Taurii reproducători (cod rând 04) sunt masculii
folosiţi efectiv pentru montă.
Boii şi bivolii de muncă (cod rând 05) sunt masculii
(taurini şi bubalini) castraţi, în vârstă de peste 2 ani.
Tineret femei - total (cod rând 06) sunt femelele
destinate reproducerii, inclusiv viţelele care au fost montate, dar nu au fost diagnosticate ca gestante.
Tineret mascul - total (cod rând 08) - se înscrie
totalitatea tineretului mascul până la 2 ani.
Bovine la îngrăşat (cod rând 10) - se înscriu bovinele
adulte puse la îngrăşat, precum şi cele tinere destinate îngrăşării.
Ovine - total (cod rând 11) reprezintă totalitatea
ovinelor existente, indiferent de sex, vârstă, destinaţie economică şi locul
unde se află.
Oi fătătoare (cod rând 12) - se înregistrează femelele
care au fătat cel puţin o dată, indiferent de vârstă.
Mioare montate (cod rând 13) -
se înregistrează tineretul femei destinat reproducerii, care a fost montat.
Tineret sub un an (cod rând 14) - se înregistrează
tineretul mascul şi femei născut în cursul anului anterior.
Berbeci de reproducţie autorizaţi (cod rând 141) - se înscriu masculii
folosiţi efectiv pentru montă, iar separat se înscrie numărul berbecilor
deţinuţi neautorizaţi.
Caprine - total (cod rând 15) - se înscrie totalitatea
caprinelor existente, indiferent de sex, vârstă, destinaţie economică, locul
unde se află; evidenţierea separată a numărului de ţapi şi tineret caprin.
Capre (cod rând 16) sunt femelele care au fătat cel
puţin o dată, indiferent de vârstă.
Porcine - total (cod rând 17) - se înscriu toate
animalele din specia porcine, indiferent de sex,
vârstă şi destinaţie economică.
Scroafe de prăsilă (cod rând 18) - se înscriu femelele
care au fătat cel puţin o dată.
Tineret femei de prăsilă (6-9 luni) (cod rând 19) - se
înscrie tineretul femei destinat efectiv reproducerii.
Tineret din crescătorii (2-4 luni) (cod rând 20)
cuprinde tineretul mascul şi femei aflat în perioada cuprinsă între înţărcare
şi vârsta la care se face clasarea pentru prăsilă sau îngrăşare. Pentru
gospodăriile populaţiei se înregistrează porcinele (mascul şi femei) între 2-4 luni.
Vieri de reproducţie autorizaţi (cod rând 201) - se înscriu masculii folosiţi
efectiv pentru montă.
Cabaline - total (cod rând 21) reprezintă totalitatea
cabalinelor de muncă, de reproducere (armăsari, iepe), de sport, de agrement
etc.
Armăsari de reproducţie autorizaţi (cod rând 221) - se înscriu masculii folosiţi
efectiv pentru montă.
Măgari şi catâri (cod rând 23) - se înscriu animalele
din speciile respective, indiferent de vârstă şi sex.
Iepuri de casă (cod rând 24) - se înregistrează numărul
total al iepurilor de casă din rasele de carne, blană, păr etc.
Animale de blană (cod rând 25, 26, 27) - se
înregistrează animalele crescute cu această destinaţie, indiferent de categoria
de deţinători.
Păsări - total (cod rând 28) - se cuprinde efectivul
total de păsări adulte şi tinere, masculi şi femele, din toate speciile.
Păsări ouătoare adulte (cod rând 29) - se înscriu
femelele adulte din toate speciile (găini, gâşte, raţe, curci etc).
Albine - familii (cod rând 30) - se cuprinde numărul
total al familiilor de albine; în cazul în care stupii au mai multe familii se
înscrie numărul familiilor existente în stupii respectivi. Inregistrarea
familiilor de albine se face în registrul agricol, în localitatea de domiciliu
a proprietarului.
CAPITOLUL 8
Evoluţia efectivelor
de animale în cursul anului
Se completează numai pentru gospodăriile populaţiei cu
domiciliul în localitate şi pentru persoanele fizice cu domiciliul în alte
localităţi, care deţin animale pe raza localităţii.
Datele înscrise se referă la modificările intervenite
în efectivele animalelor, cum sunt produşii vii obţinuţi, cumpărări, vânzări,
tăieri, animale moarte etc.
Datele privind evoluţia animalelor se vor înscrie
separat pentru fiecare semestru.
Intre datele înscrise în cap. 7 şi cele din cap. 8/semestrul I există o strânsă
corelaţie.
De exemplu, datele înscrise în cap. 7 pentru anul 2008
trebuie să fie egale cu efectivul de la începutul anului 2007, la care se
adaugă produşii vii obţinuţi, cumpărările şi alte intrări şi se scad animalele
vândute, tăiate în gospodăria proprie, cele moarte şi alte ieşiri, înscrise în
cap. 8 pentru anul 2007.
In situaţia în care în unele gospodării nu sunt mişcări
în cursul anului, efectivul de la sfârşitul anului va fi identic cu cel de la
începutul anului.
In legătură cu conţinutul indicatorilor privind
evoluţia efectivelor de animale se fac următoarele precizări:
La cod rând 01, 14, 21, 28, 35 se înscrie numărul
produşilor obţinuţi prin fătare în cursul anului. Se înscriu atât produşii
obţinuţi de la femelele existente în gospodărie la începutul anului, cât şi cei
obţinuţi de la femelele cumpărate ulterior.
La cod rând 02, 08, 15, 22, 29, 36 se înscrie numărul
animalelor cumpărate, indiferent de scopul cumpărării (reproducere, îngrăşare,
sacrificare) şi de locul de unde s-a făcut cumpărarea (de la gospodăriile din
aceeaşi localitate, de la unităţi, din târguri, oboare etc).
La cod rând 03, 09, 16, 23, 30, 37 se înscriu animalele
primite gratuit sau prin schimb.
La cod rând 04, 10, 17, 24, 31, 38 se înscrie numărul animalelor vândute vii, indiferent de felul vânzării.
La cod rând 05, 11, 18, 25, 32 se înscrie numărul
animalelor tăiate în gospodărie pentru consum propriu sau pentru a fi vândute.
La cod rând 06, 12, 19, 26, 33, 39 se înscrie numărul
animalelor moarte. Tot aici se înscriu şi animalele tăiate din necesitate, care
nu au putut fi valorificate în hrana oamenilor, fiind confiscate sau folosite
în hrana animalelor.
La cod rând 07, 13, 20, 27, 34, 40 se înscriu animalele
date gratuit sau în schimb, precum şi cele dispărute
(furate).
CAPITOLUL 9
Utilaje, instalaţii agricole şi mijloace de
transport existente la începutul anului
Se completează pentru toate categoriile de deţinători.
Se înscriu echipamentele existente şi care sunt în
stare de funcţionare. Se cuprind echipamentele dobândite prin cumpărare,
dotare, concesionare, moştenire etc.
Echipamentele în proprietatea gospodăriilor sau a
unităţilor cu personalitate juridică, care sunt date cu chirie altor gospodării
sau altor agenţi economici, se înscriu la proprietar;
nu se înscriu echipamentele luate cu chirie.
La tractoare se înscriu toate tractoarele cu cel puţin
două axe, cu pneuri sau şenile, destinate în principal executării lucrărilor
agricole.
Motocultoarele sunt vehicule motorizate cu un singur ax. La pluguri cu tracţiune animală se înscriu cele tractate de un
singur animal şi cele tractate de mai multe animale.
La semănători cu tracţiune mecanică se înscriu atât
cele tractate, cât şi cele purtate.
La semănători cu tracţiune animală se înscriu numai
cele de fabricaţie industrială.
La maşini de stropit şi prăfuit nu se includ
echipamentele portabile.
La remorci pentru tractor se înscriu toate tipurile
(monoaxiale, cu două sau mai multe axe).La care şi căruţe nu se cuprind
trăsurile,docarele,şaretele etc
La instalaţii pentru prepararea furajelor se cuprind
bucătăriile furajere, uruitoarele, tocătoarele de furaje.
La instalaţii pentru muls mecanic se înscriu şi tancuri
de răcire a laptelui.
CAPITOLUL 10
Construcţii pe raza localităţii
Se completează pentru toate
categoriile de deţinători.
Se înscriu date cu privire la clădirile de locuit şi
celelalte construcţii gospodăreşti (se înscrie codul materialelor de
construcţii, anul dării în folosinţă) deţinute în proprietate pe raza
localităţii. Se vor adăuga rubrici libere pentru înscrierea altor categorii de
anexe sau dependinţe (exemplu, bucătării de vară etc). La gospodăriile care
posedă construcţii de locuit ce au în prelungire încăperi care servesc drept
grajd, sure etc. se vor defalca suprafaţa destinată pentru locuit şi suprafaţa
destinată pentru adăpostul animalelor (grajd).
Dacă într-o gospodărie se găsesc două sau mai multe
clădiri de locuit, acestea se vor înscrie fiecare pe rânduri separate. Se
consideră o singură clădire aceea ale cărei părţi, deşi au număr diferit de
etaje şi intrări separate, constituie o construcţie unitară din punctul de
vedere al sistemului constructiv.
Suprafaţa construită se consideră suprafaţa cuprinsă în
conturul exterior al zidurilor înconjurătoare.
In cazul clădirilor cu mai multe etaje se va înscrie
suprafaţa construită desfăşurată - total, care reprezintă suma suprafeţelor
secţiunilor orizontale ale tuturor nivelurilor clădirii (subsol, parter, etaj,
mansardă, exclusiv podurile circulabile şi necirculabile), delimitate de
conturul exterior al pereţilor exteriori, In suprafaţa construită desfăşurată
nu se cuprind suprafeţele aferente treptelor exterioare, teraselor neacoperite,
curţilor interioare şi exterioare de lumină sau de acces mai mari de 4 m2, subsolurile tehnice.
CAPITOLUL 11
Modificări efectuate cu privire la situaţia juridică a terenului
Se vor lăsa file libere pentru înscrierea modificărilor
ce intervin pe parcursul unui an (vânzări, cumpărări, donaţii etc.) ulterior
datei întocmirii registrului agricol.
CAPITOLUL 12
Menţiuni speciale:
Se vor lăsa file libere pentru gospodăriile care se vor
forma ulterior datei întocmirii registrului agricol.
TITLUL III
Centralizarea datelor din registrul agricol
PARTEA a II-a
1. Registrul agricol - Partea a II-a -Tabele centralizatoare se completează într-un exemplar la nivelul
comunei, oraşului, municipiului şi sectoarelor municipiului Bucureşti.
2. Pe baza datelor înscrise în registrul agricol -
Partea I se organizează evidenţa centralizată pe
comună, oraş, municipiu şi sectoare ale municipiului Bucureşti, completându-se
tabelele din registrul
agricol - Partea a II-a. La cap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9 şi 10 centralizarea se va
face astfel:
- la gospodăriile cu domiciliul în localitate se vor
însuma datele din volumele cu tipul 1;
- la persoanele cu domiciliul în alte localităţi se vor
însuma datele din volumele cu tipul 2;
- la persoanele juridice se vor însuma datele din
volumele cu tipurile 3 şi 4.
3. Centralizarea datelor pe comună, oraş, municipiu,
sector al municipiului Bucureşti se face în următoarele perioade:
a) până la 30 ianuarie, pentru datele privind
evoluţia efectivelor de păsări, bovine, porcine, ovine şi caprine pe întregul
an expirat;
b) până la 15 februarie, datele privind construcţiile
noi (clădiri de locuit şi construcţii gospodăreşti), mijloacele de transport şi
maşinile agricole (utilajele, instalaţiile agricole);
c) între 1-15 iunie, pentru datele privind modul de
folosinţă a terenului, suprafeţele cultivate şi numărul pomilor.
Datele centralizate pe comune,
oraşe, municipii şi sectoare ale municipiului Bucureşti vor fi comunicate
direcţiilor generale de statistică judeţene şi a municipiului Bucureşti la
termenele şi pe formularele elaborate de Institutul Naţional de Statistică,
respectiv pe suport de hârtie şi în format electronic, conform formularelor
elaborate în format electronic de Institutul Naţional de Statistică, după caz.
Comunicarea datelor centralizate se va face sub
semnătura primarului şi a secretarului consiliului local.
La verificarea şi analiza
datelor centralizate pe localitate pot fi consultaţi specialiştii de la
circumscripţiile sanitar-veterinare, de la punctele de însămânţări artificiale,
centrele agricole comunale şi de la oficiile de cadastru şi publicitate
imobiliară, precum şi de la direcţiile generale pentru agricultură şi
dezvoltare rurală judeţene, în legătură cu datele de care dispun.
Datele privind producţia vegetală şi animală (cap. 11
şi 12) se stabilesc numai pentru gospodăriile populaţiei cu domiciliul în
localitate, prin calcule efectuate la nivelul localităţii pe baza datelor
centralizate înscrise în capitole din registrul agricol - Partea a II-a şi a
datelor culese cu ajutorul sondajelor.
CAPITOLUL 11
Producţia vegetală obţinută de gospodăriile
populaţiei cu domiciliul în localitate
Datele privind suprafaţa cultivată, pe culturi, se iau
din cap. 4.
Producţia medie la hectar se înscrie pe baza
rezultatelor sondajelor efectuate la un număr de gospodării a căror suprafaţă
cultivată reprezintă 10-15% din suprafaţa culturii
respective pe total localitate.
Sondajul şi completarea chestionarului prezentat în
anexa nr. 1 la prezentele norme tehnice se efectuează în termen de 5-10 zile de
la încheierea recoltării fiecărei culturi.
La efectuarea sondajului şi completarea chestionarului
privind producţia obţinută vor fi antrenaţi şi specialişti de la centrele
agricole.
De exemplu:
Gospodăriile populaţiei din localitatea A au cultivat
cu grâu 420 ha. Afost selectat un eşantion de 21 de gospodării care au cultivat
56 ha, adică 13,3% din suprafaţa totală cultivată cu grâu.
Specialistul anchetator va completa chestionarul-model
prezentat în anexa nr. 1, astfel:
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele capului
gospodăriei
|
Suprafaţa cultivată
|
Producţia obţinută
(kg)
|
ha
|
ari
|
A
|
B
|
1
|
2
|
1.
|
Avram T. Ion
|
1
|
25
|
3.500
|
2.
|
MariusA. Pop
|
0
|
75
|
1.950
|
….
|
|
|
|
|
21.
|
|
1
|
75
|
5.250
|
|
Total:
|
56
|
25
|
159.600
|
Producţia medie la hectar pe eşantionul format din cele
21 de gospodării se determină după cum urmează:
In cap. 11 pe rândul 01 se înscrie 420 ha în coloana „Suprafaţa - ha" şi 2.837 kg în coloana „Producţia
medie la hectar - kg -".
In coloana „Producţia totală" se înscrie
rezultatul înmulţirii:
2.837x420 = 1.191.540 kg, adică 1.191,5 tone.
In acest mod se procedează pentru toate culturile.
Pentru producţia de fructe
indicatorii de calcul sunt „Numărul pomilor pe rod" şi „Producţia de
fructe pe un pom"; se procedează potrivit exemplului prezentat mai sus.
CAPITOLUL 12
Producţia animală obţinută de gospodăriile
populaţiei cu domiciliul în localitate
Se vor raporta date pentru
principalele produse animale obţinute de gospodăriile populaţiei. Producţia
animală se determină pe baza efectivelor de animale şi a producţiei medii
stabilite prin sondaje.
In subcap.12.1 rândurile 01, 04, 07 şi 10, la numărul
de animale sacrificate se vor trece datele din cap. 8 (rândurile 05, 18, 25 şi
32 pentru speciile respective). Pe rândurile 03, 06, 09 şi 12 se va înregistra
greutatea totală a animalelor sacrificate, exprimată în tone greutate vie.
In subcap. 12.2 rândul 13 se va
înscrie numărul mediu de vaci şi bivoliţe, calculat ca medie aritmetică simplă,
respectiv se va aduna numărul de vaci şi bivoliţe existent la începutul anului
şi cel de la sfârşitul anului şi se va împărţi la 2. Datele de la începutul
anului şi cele de la sfârşitul anului se vor extrage din centralizatorul pe
comună - cap. 7.
Pe rândul 17 se va înscrie cantitatea de lapte
consumată, în medie, de un viţel în cursul anului raportat, stabilită prin
apreciere în funcţie de rasă, destinaţia viţelului (producţie sau îngrăşare),
starea sanitar-veterinară a femelelor-matcă, posibilităţile de furajare din
gospodării şi de modul de alăptare (supt natural sau la găleată).
Pe rândul 18 se va înscrie cantitatea totală de lapte
consumată de viţel, prin înmulţirea cantităţii medii stabilite ca fiind consumată
de un viţel (rând 17) cu numărul viţeilor obţinuţi în cursul anului (cap. 8,
rând 01).
In subcap. 12.3 şi 12.4, rândurile 19 şi 22, se va
înscrie numărul oilor şi caprelor mulse, care se va stabili diminuându-se
efectivul de oi fătătoare, mioare şi, respectiv, capre, existent la începutul
anului, cu numărul animalelor moarte în cursul anului, calculat pe baza
indicelui de mortalitate.
Pe rândul 25 subcap. 12.5 se va înscrie numărul oilor
tunse, care se va calcula scăzându-se din efectivul total de ovine de la începutul anului numărul ovinelor adulte
moarte în cursul anului, stabilit pe baza indicelui de mortalitate, şi al celor
vândute.
Pe rândul 28 subcap. 12.6, la numărul păsărilor care au
ouat se vor înregistra toate femelele ouătoare din speciile de păsări
domestice, respectiv găini, raţe, gâşte, curci şi bibilici. Datele se vor
stabili cu ajutorul mediei aritmetice simple pe baza numărului păsărilor
ouătoare de la începutul şi sfârşitul anului, împărţit la 2. Datele de la
începutul şi sfârşitul anului se vor extrage din centralizatorul pe comună -
cap. 7 (rândul 29).
Pentru numărul familiilor de albine de la care s-a
extras miere (rândul 31) sursa în baza căreia se vor stabili datele este
situaţia centralizată din Registrul agricol privind numărul familiilor de
albine (cap. 7, rândul 30) din care se scade numărul familiilor dispărute până
la începutul primului cules. Proporţia familiilor de albine dispărute este în
funcţie de intensitatea iernii, condiţiile de hrănire, situaţia sanitară
(frecvenţa şi intensitatea epizootiilor).
Aprecierile privind proporţia familiilor de albine
dispărute în iarnă şi a producţiei medii pe familie de albine se vor face
împreună cu apicultorii din comună.
De asemenea, se vor utiliza şi
informaţiile culese prin sondaj de la gospodării.
Pe rândul 33 se va înscrie producţia totală de miere
extrasă, stabilită în funcţie de producţia medie apreciată de organele tehnice
zooveterinare în colaborare cu apicultorii din comună, membri ai asociaţiilor
crescătorilor de albine, precum şi din informaţiile culese prin sondaj de la
gospodării.
Autorităţile administraţiei publice locale vor
organiza, cu ocazia înscrierii datelor în registrul agricol, sondaje pentru
culegerea de la gospodăriile populaţiei a informaţiilor cu privire la producţia
animală.
Sondajul se va efectua la 5% din numărul total al
gospodăriilor populaţiei, ceea ce înseamnă că din 20 de gospodării se alege
una. Selectarea se va face pe baza registrului agricol în care gospodăriile
sunt înscrise în ordinea numărului casei.
Pentru a se evita cuprinderea repetată a aceloraşi
gospodării se va proceda astfel:
- pentru anul 2007 se aleg gospodăriile înscrise în
registrul agricol la nr. 1, 21, 41, 61... etc;
- pentru anul 2008 - gospodăriile nr. 3, 23, 43, 63... etc;
- pentru anul 2009 - gospodăriile nr. 5, 25, 45, 65...
etc;
- pentru anul 2010 - gospodăriile nr. 7, 27, 47, 67...
etc;
- pentru anul 2011 -
gospodăriile nr. 9, 29, 49, 69... etc.
Informaţiile ce se obţin de la gospodăriile selectate se înscriu într-un chestionar potrivit modelului cuprins în
anexa nr. 2 la prezentele norme tehnice.
Datele culese de la gospodăriile cuprinse în sondaj vor
fi utilizate pentru determinarea producţiei pe total comună, oraş, municipiu,
astfel:
a) pe rândul „Total pentru
gospodăriile cuprinse în sondaje" se completează suma datelor înscrise în
fiecare coloană;
b) se calculează nivelul mediu al indicatorilor prin
împărţirea datelor de pe rândul „Total", după cum urmează:
col. 2: col. 1 - pentru greutatea medie la sacrificarea
bovinelor;
col. 4: col. 3 - pentru greutatea medie la sacrificare a
porcinelor;
col. 6: col. 5 - pentru greutatea medie la sacrificare a
ovinelor;
col. 8: col. 7 - pentru greutatea medie la sacrificare a
caprinelor;
col. 10: col. 9 - pentru
producţia medie de lapte de vacă şi bivoliţă;
col. 12: col. 11 - pentru producţia medie de lapte de
oaie;
col. 14: col. 13 - pentru producţia medie de lapte de
capră;
col. 16: col. 15 - pentru producţia medie de lână;
col. 18: col. 17 - pentru producţia
medie de ouă;
c) rezultatele obţinute prin calculele menţionate la
lit. b) privind nivelurile medii se înscriu în cap. 12 din centralizatorul
registrului agricol pe rândurile 02, 05, 08, 11, 14, 20, 23, 26 şi 29;
d) extinderea datelor se face potrivit indicaţiilor de calcul din cap. 12.
ANEXA Nr. 1 la normele tehnice
CHESTIONAR
privind producţia vegetală obţinută de gospodăriile
populaţiei în anul.............
Judeţul...................................................
Comuna/Oraşul/Municipiul......................
Numărul gospodăriei
|
Numele şi prenumele proprietarului
|
Culturile*)
|
Grâu+secară
|
Orz+orzoaică
|
Porumb boabe
|
Floarea- soarelui
|
…
|
Suprafaţa (ha)
|
Producţia
totală
(t)
|
Suprafaţa (ha)
|
Producţia
totală
(t)
|
Suprafaţa (ha)
|
Producţia
totală
(t)
|
Suprafaţa (ha)
|
Producţia
totală
(t)
|
|
|
A
|
B
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
…..
|
……
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total pentru cuprinse în
gospodăriile sondaj
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Se vor înscrie culturile existente în cadrul
localităţii, în ordinea existentă în registrul agricol.
ANEXA Nr. 2 la normele tehnice
CHESTIONAR
privind producţia animală obţinută de gospodăriile
populaţiei în anul...............
Judeţul...................................................
Comuna/Oraşul/Municipiul.....................
Numărul
gospodă-
riei
|
Numele şi
prenu-
mele
proprie-
tarului
|
Bovine
|
Porcine
|
Ovine
|
Caprine
|
Lapte de
vacă şi bivoliţă
|
Lapte de
oaie
|
Lapte de
capră
|
Lână
|
Ouă
|
Nr. animale
sacrificate
|
Greuta-te
totală în viu
(kg)
|
Nr. animale
sacrifica-te
|
Greuta-te
totală în viu
(kg)
|
Nr. animale
sacrifia-te
|
Greuta-te
totală în viu
(kg)
|
Nr. animale
sacrifica-te
|
Greuta-te
totală în viu
(kg)
|
Nr. vaci
şi bivoliţe mulse
|
Produc-ţia
totală de lapte muls
|
Nr. de oi
mulse
|
Prodc-ţia
totală de lapte muls
|
Nr. de
capre mulse
|
Prodc-ţia
totală de lapte muls
|
Nr. ovine
tunse
|
Prodc-ţia
totală
(kg)
|
Nr.
păsări
ouătoare
|
Producţia
totală (buc.)
|
A
|
B
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
1 .
|
Petru I. Nicolae
|
2
|
870
|
1
|
130
|
5
|
75
|
-
|
-
|
1
|
1.800
|
10
|
300
|
|
-
|
12
|
42
|
15
|
1.250
|
21.
|
Marin T. Ion
|
-
|
-
|
2
|
300
|
-
|
-
|
1
|
8
|
1
|
1.900
|
-
|
-
|
|
320
|
-
|
-
|
10
|
1.020
|
41.
|
Tănase V. Ion
|
-
|
-
|
1
|
90
|
2
|
40
|
1
|
35
|
-
|
-
|
5
|
120
|
|
275
|
5
|
15
|
12
|
900
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
501.
|
Adam Petre
|
1
|
70
|
1
|
110
|
-
|
-
|
-
|
-
|
1
|
2.050
|
-
|
-
|
|
-
|
-
|
-
|
7
|
630
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.721
|
Ilie P. Vasile
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
70
|
2
|
15
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total pentru
gospodăriile cuprinse în sondaj
|
12
|
3.110
|
65
|
7.520
|
34
|
784
|
18
|
310
|
36
|
72.140
|
76
|
2.280
|
22
|
6.350
|
90
|
265
|
820
|
79.885
|