ORDIN Nr. 724
din 28 decembrie 2010
pentru punerea în aplicare a
Instructiunilor privind conditiile, termenele si procedura pentru acceptarea si
evaluarea angajamentelor, în cazul practicilor anticoncurentiale
ACT EMIS DE:
CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 11 din 5 ianuarie 2011
In baza prevederilor art. 20
alin. (4) lit. d), art. 21 alin. (2), art. 27 alin. (3) şi (4), art. 28 alin.
(1), precum şi ale art. 462 alin. (7) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Consiliului Concurenţei emite următorul ordin:
Art. 1. - In urma adoptării în plenul Consiliului
Concurenţei, se pun în aplicare Instrucţiunile privind condiţiile, termenele şi
procedura pentru acceptarea şi evaluarea angajamentelor, în cazul practicilor
anticoncurenţiale, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Compartimentele de specialitate din cadrul
Consiliului Concurenţei vor urmări punerea în aplicare a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului Concurenţei,
Bogdan Marius Chiriţoiu
ANEXĂ
INSTRUCŢIUNI
privind condiţiile, termenele şi procedura pentru
acceptarea şi evaluarea angajamentelor, în cazul practicilor anticoncurenţiale
In temeiul art. 27 alin. (3) lit. c) şi al art. 462 alin. (7) din Legea concurenţei nr.
21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Concurenţei adoptă
prezentele instrucţiuni.
I. Introducere
1. Potrivit art. 26 alin. (1)
lit. c) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, denumită în continuare lege,
Consiliul Concurenţei acceptă angajamente în
condiţiile legii.
2. Prevederile art. 462 din lege asigură cadrul legal pentru adoptarea unei decizii prin
care autoritatea de concurenţă conferă forţă juridică obligatorie
angajamentelor asumate de părţi în vederea înlăturării situaţiei care a condus
la declanşarea investigaţiei.
3. Scopul prezentelor
instrucţiuni este acela de a oferi orientări în ceea ce priveşte mecanismul de
acceptare a angajamentelor propuse de întreprinderi în cazul practicilor
anticoncurenţiale, în vederea înlăturării situaţiei care a condus la
declanşarea investigaţiei.
4. Procedura de angajamente
prevăzută la art. 462 din lege se desfăşoară în paralel cu procedura de investigaţie
propriu-zisă, iar documentele întocmite sau comunicate în baza acesteia vor
constitui obiectul unui dosar distinct de cel de investigaţie. Desfăşurarea
discuţiilor privind acceptarea de angajamente propuse de întreprinderi nu
suspendă desfăşurarea investigaţiei, iar cererile efectuate de întreprinderi
sau alte documente din dosarul privind angajamentele nu pot fi folosite în
cadrul investigaţiei.
5. In vederea asigurării
transparenţei, certitudinii juridice, precum şi a unui cadru unitar de abordare
şi de analiză în această materie, prezentele instrucţiuni detaliază condiţiile,
criteriile, termenele şi procedura pentru acceptarea şi evaluarea
angajamentelor propuse de întreprinderi.
6. In sensul prezentelor
instrucţiuni, sintagma „practici anticoncurenţiale" trebuie înţeleasă ca
incluzând înţelegerile, deciziile asociaţiilor de întreprinderi şi practicile
concertate care intră sub incidenţa art. 5 din lege, precum şi a art. 101 din
Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, denumit
în continuare TFUE, şi
comportamentele unilaterale care intră sub incidenţa art. 6 din lege, precum şi
a art. 102 din TFUE.
II. Principii generale
7. Scopul principal urmărit
prin acceptarea angajamentelor este restabilirea rapidă a mediului concurenţial
normal, prin luarea unor măsuri de natură a înlătura situaţia care a determinat
Consiliul Concurenţei să declanşeze o investigaţie. Prin acceptarea de
angajamente sunt urmărite obiective precum împiedicarea repetării unor astfel
de practici anticoncurenţiale, îmbunătăţirea mediului concurenţial şi
realizarea unei economii de procedură, prin reducerea duratei şi a costurilor
aferente unei investigaţii.
8. Iniţiativa formulării de
propuneri de angajamente aparţine exclusiv întreprinderilor faţă de care s-a
declanşat investigaţia. Intreprinderile au libertatea de a decide cu privire la
natura, conţinutul, durata sau alte elemente relevante ale angajamentelor pe
care le propun în vederea înlăturării situaţiei care a determinat declanşarea
investigaţiei.
9. Inchiderea unei investigaţii printr-o decizie de
acceptare a angajamentelor este o situaţie de excepţie. Prin urmare, utilizarea
angajamentelor trebuie limitată la acele situaţii în care este evident că
intervenţia întreprinderilor, prin asumarea voluntară de angajamente şi prin
punerea acestora în practică, conduce la restabilirea rapidă şi durabilă a
mediului concurenţial normal sau într-o manieră mai eficientă decât s-ar fi
realizat prin intervenţia Consiliului Concurenţei, prin emiterea unei decizii
de constatare a unei încălcări, de aplicare a unei amenzi şi/sau de impunere de
măsuri corective. Faptul că, prin acceptarea de către Consiliul Concurenţei a
angajamentelor, întreprinderile evită constatarea unei încălcări a regulilor de
concurenţă şi eventuala aplicare a unei amenzi nu modifică scopul principal
urmărit prin acceptarea de angajamente.
10. Consiliul Concurenţei nu va
accepta angajamente în acele cazuri în care consideră, la aprecierea sa, că
aplicarea unei sancţiuni răspunde mai bine obiectivelor politicii de
concurenţă.
Condiţiile de bază pentru acceptarea angajamentelor
11. Consiliul
Concurenţei poate accepta numai angajamentele care înlătură situaţia care a
condus la declanşarea investigaţiei şi care contribuie, suplimentar, la
protecţia concurenţei. Angajamentele trebuie să elimine în întregime problemele
de concurenţă şi trebuie să fie complete, eficiente din toate punctele de
vedere şi să poată fi puse în aplicare în mod efectiv, într-o perioadă scurtă
de timp. Eficacitatea angajamentelor va fi apreciată prin prisma capacităţii acestora
de a rezolva problemele de concurenţă identificate de Consiliul Concurenţei.
Angajamentele trebuie să prezinte un grad de certitudine suficient privind punerea lor în aplicare.
12. Angajamentele trebuie să fie relevante, adică
trebuie să aibă legătură cu încălcarea suspectată. Pot fi considerate ca fiind
relevante şi acele angajamente a căror îndeplinire facilitează îndeplinirea
altor angajamente propuse. Cu privire la aprecierea proporţionalităţii
angajamentelor propuse, evaluarea Consiliului Concurenţei se limitează la
verificarea faptului că angajamentele în discuţie răspund preocupărilor cu
privire la care aceasta a informat întreprinderile în cauză. In cadrul
exercitării acestei verificări, Consiliul Concurenţei trebuie totuşi să ia în
considerare interesele terţilor.
13. Aprecierea îndeplinirii
acestor condiţii va fi făcută în funcţie de circumstanţele specifice fiecărui
caz. Consiliul Concurenţei va lua în considerare toţi factorii relevanţi legaţi
de angajamentul respectiv, printre care tipul, amploarea şi aria de aplicare a
angajamentului propus, folosind ca termeni de referinţă structura şi
caracteristicile distinctive ale pieţei pe care apar problemele de concurenţă,
inclusiv poziţia părţilor şi a altor operatori pe piaţă.
Condiţii de formă
14. Pentru a putea fi luată în
considerare, propunerea de angajamente trebuie să îndeplinească următoarele
condiţii:
a) să fie prezentată în scris, sub semnătura
reprezentatului legal al întreprinderii sau a persoanei expres împuternicite în
acest scop. In cazul în care aplicarea şi/sau monitorizarea angajamentelor
presupune participarea unor terţi, propunerea va fi însoţită de contractele sau
antecontractele încheiate între întreprinderea care oferă angajamentele şi
terţii în cauză. Acestea pot cuprinde clauze care să condiţioneze valabilitatea
acestora de emiterea de către Consiliul Concurenţei a unei decizii de acceptare
a angajamentelor;
b) să fie prezentată în termenul stabilit potrivit pct.
30;
c) să reprezinte o ofertă
serioasă, fermă, neechivocă, precisă, completă, necondiţionată şi irevocabilă
pe perioda analizării de către Consiliul Concurenţei a propunerilor formulate.
Propunerea trebuie să fie suficient de detaliată, astfel încât să permită
Consiliului Concurenţei realizarea unei evaluări complete;
d) să cuprindă explicaţii cu privire la modul în care
ansamblul angajamentelor şi fiecare dintre acestea permite înlăturarea
situaţiei care a condus la declanşarea investigaţiei;
e) să cuprindă detalii cu
privire la mecanismul de monitorizare propus de părţi, atunci când este cazul;
f) să fie însoţită de o
versiune neconfidenţială a propunerii de angajamente, necesară pentru
consultarea de către Consiliul Concurenţei a terţilor interesaţi.
III. Tipuri de angajamente
15. Angajamentele pot fi comportamentale sau
structurale. Se va examina de la caz la caz dacă un angajament este adecvat
pentru a elimina problemele de concurenţă identificate.
Pentru a obţine un rezultat
optim, angajamente structurale pot fi combinate cu cele comportamentale.
16. Angajamentele sunt
considerate comportamentale în situaţia în care reprezintă o obligaţie asumată
de întreprinderi de a adopta un anumit comportament pe piaţă în raport cu
terţii.
17. Angajamentele
comportamentale sunt pozitive atunci când reprezintă o obligaţie de a se
comporta într-o anumită manieră şi negative atunci când presupun o obligaţie de
a se abţine de la un anumit comportament.
18. Angajamentele comportamentale
au caracter flexibil, putând fi ajustate în funcţie de circumstanţele specifice
fiecărui caz. Angajamentele comportamentale care depind şi de acţiunea unor
terţi sunt angajamente cu un nivel de certitudine redus şi nu pot fi în
principiu acceptate ca angajamente de sine stătătoare decât dacă părţile
prezintă în scris acordul necondiţionat al respectivului terţ.
19. Angajamentele structurale produc o modificare
imediată şi definitivă în structura pieţei şi nu necesită, în principiu, o
monitorizare pe termen mediu sau lung.
IV. Procedura pentru
evaluarea şi acceptarea angajamentelor
Iniţierea şi desfăşurarea discuţiilor privind
propunerile de angajamente
20. Intreprinderile pot contacta în scris, din propria
iniţiativă, Consiliul Concurenţei pentru a verifica disponibilitatea
autorităţii de concurenţă de a se angaja în discuţii privind acceptarea de
angajamente în cazul ce face obiectul investigaţiei.
Intreprinderile pot contacta Consiliul Concurenţei în
orice moment după ce au luat cunoştinţă de declanşarea investigaţiei şi de
cadrul acesteia, însă cel mai târziu până la data transmiterii de către
Consiliul Concurenţei a raportului de investigaţie potrivit art. 44 alin. (1)
din lege. Având în vedere scopul principal urmărit prin angajamente, şi anume
restabilirea rapidă a mediului concurenţial, angajamentele vor fi acceptate cu
atât mai uşor cu cât acestea sunt formulate mai devreme după declanşarea
investigaţiei.
21. Intr-un termen de maximum 3
luni, Consiliul Concurenţei va aduce la cunoştinţa acestora dacă, în cazul ce
face obiectul investigaţiei, pot fi iniţiate sau nu discuţii privind
angajamentele.
22. După primirea intenţiei
întreprinderilor de a propune angajamente, echipa de investigaţie va realiza o
evaluare a problemelor concurenţiale şi a oportunităţii de a intra în discuţii
privind acceptarea de angajamente, pe care o va supune dezbaterii Plenului
Consiliului Concurenţei. Plenul se va pronunţa în principiu cu privire la
oportunitatea iniţierii discuţiilor, va desemna persoanele care vor reprezenta
Consiliul Concurenţei în discuţii şi va stabili mandatul acestora.
23. Atunci când apreciază că în
cazul ce face obiectul investigaţiei nu este oportună iniţierea de discuţii
privind angajamentele, Consiliul Concurenţei va informa în scris întreprinderile
în acest sens.
24. Consiliul Concurenţei poate
refuza iniţierea de discuţii privind angajamentele şi atunci când, din cauza
numărului întreprinderilor implicate în practica ce face obiectul
investigaţiei, nu ar fi posibilă atingerea scopului urmărit prin acceptarea de
angajamente.
25. Atunci când apreciază că în
cazul ce face obiectul investigaţiei este oportună iniţierea de discuţii
privind angajamentele, Consiliul Concurenţei va informa în scris
întreprinderile în acest sens.
26. Atunci când în practica ce face obiectul
investigaţiei sunt implicate două sau mai multe întreprinderi, iar Consiliul
Concurenţei a fost abordat doar de o parte dintre acestea în vederea iniţierii
de discuţii privind angajamentele, Consiliul Concurenţei va informa şi
celelalte întreprinderi cu privire la acest fapt. In situaţia în care nu toate
întreprinderile îşi exprimă disponibilitatea de a formula angajamente,
Consiliul Concurenţei va stabili,
de la caz la caz, în funcţie de circumstanţe, dacă prin emiterea unei decizii
de acceptare de angajamente este atins scopul acestora.
27. Dacă două sau mai multe
dintre întreprinderile investigate fac parte din acelaşi grup de întreprinderi,
acestea pot participa la o întâlnire comună sau îşi pot desemna un reprezentant
comun care să le reprezinte în faţa Consiliului Concurenţei.
28. Consiliul Concurenţei poate
organiza o întâlnire în care să fie discutate preocupările legate de concurenţă
generate de practica ce face obiectul investigaţiei, precum şi angajamentele pe
care întreprinderea intenţionează să le propună.
29. Atunci când în practica ce face obiectul
investigaţiei sunt implicate două sau mai multe întreprinderi, Consiliul
Concurenţei va organiza întâlniri separate cu fiecare
întreprindere.
30. Consiliul Concurenţei va
transmite întreprinderilor un document în care vor fi prezentate îngrijorările
concurenţiale care constituie obiectul investigaţiei şi va comunica
întreprinderilor termenul în care trebuie să prezinte în scris propunerea de
angajamente.
31. Inaintarea unei propuneri de
angajamente nu poate fi considerată ca o recunoaştere din partea întreprinderii
a existenţei unei încălcări. Consiliul Concurenţei nu va folosi oferirea de
angajamente de către întreprindere pentru a proba într-o decizie ulterioară
înţelegerea sau practica întreprinderii.
32. După primirea propunerii de
angajamente, Consiliul Concurenţei va efectua o evaluare preliminară a
îndeplinirii condiţiilor de formă şi, dacă este necesar, va acorda
întreprinderii, o singură dată, posibilitatea de a-şi completa propunerea,
într-un termen care nu poate depăşi 30 de zile.
33. Dacă întreprinderea nu îşi
completează propunerea de angajamente în termenul indicat sau dacă
neîndeplinirea condiţiilor de formă persistă, Consiliul Concurenţei va informa
întreprinderea cu privire la respingerea angajamentelor şi va continua
procedura de investigaţie.
34. Dacă în urma discuţiilor
purtate cu întreprinderile Consiliul Concurenţei identifică dificultăţi
semnificative legate de aplicarea sau monitorizarea angajamentelor, autoritatea
de concurenţă poate decide renunţarea la procedura privind angajamentele şi
continuarea procedurii de investigaţie. Părţile vor fi informate în scris în
acest sens.
Evaluarea preliminară a angajamentelor şi testul de piaţă
35. In situaţia în care
angajamentele propuse sunt considerate prima facie acceptabile, Consiliul Concurenţei va publica pe pagina sa de
internet un rezumat al cazului şi conţinutul esenţial al angajamentelor
propuse. Terţii interesaţi îşi pot prezenta observaţiile în termenul stabilit de
autoritatea de concurenţă. Acest termen nu poate fi mai scurt de 15 zile. Pe
lângă publicarea pe pagina de internet, Consiliul Concurenţei poate solicita
anumitor persoane fizice sau juridice ori instituţii şi autorităţi publice să
formuleze observaţii cu privire la angajamentele propuse.
36. După evaluarea observaţiilor formulate de terţi,
Consiliul Concurenţei poate organiza o întâlnire în cadrul căreia va prezenta
întreprinderii rezultatele testului de piaţă. Dacă este cazul, Consiliul
Concurenţei poate să solicite întreprinderii să îşi modifice propunerea de
angajamente, într-un termen care nu poate depăşi 30 de zile. Dacă
întreprinderea nu modifică propunerea de angajamente în termenul indicat, se
consideră că aceasta a renunţat la posibilitatea formulării de angajamente,
situaţie în care Consiliul Concurenţei va continua procedura de investigaţie.
Decizia privind acceptarea angajamentelor
37. Atunci când constată că angajamentele propuse sunt
suficiente pentru protecţia concurenţei şi că îndeplinirea lor conduce la
înlăturarea situaţiei care a determinat declanşarea investigaţiei, Consiliul Concurenţei va emite o decizie prin care
conferă forţă obligatorie angajamentelor propuse de
întreprinderi.
38. Decizia privind acceptarea
angajamentelor va specifica perioada pentru care întreprinderea este ţinută de
aceste angajamente. Obligaţia întreprinderii de a respecta angajamentele
încetează de drept la data expirării perioadei prevăzute în decizia privind
acceptarea angajamentelor.
39. Decizia adoptată de
Consiliul Concurenţei potrivit prevederilor art. 462 alin. (3) din lege va fi comunicată
de îndată părţilor.
40. Atunci când constată că
angajamentele propuse nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 462 alin. (3) din lege, Consiliul
Concurenţei va informa în scris întreprinderea cu privire la motivele
respingerii propunerii de angajamente şi la continuarea procedurii de
investigaţie.
V. Monitorizarea îndeplinirii angajamentelor
41. Consiliul Concurenţei va
monitoriza îndeplinirea angajamentelor cuprinse în decizia emisă potrivit
prevederilor art. 462 alin. (3) din lege.
42. In funcţie de natura şi de complexitatea
angajamentelor asumate de părţi şi ţinând cont de faptul că pot exista situaţii
în care Consiliul Concurenţei nu poate fi implicat zilnic, în mod direct, în
supravegherea punerii în aplicare a angajamentelor, Consiliul Concurenţei poate
solicita părţilor să propună numirea unui mandatar care să monitorizeze
respectarea angajamentelor. Prin aceasta, părţile garantează eficacitatea angajamentelor
şi permit Consiliului Concurenţei să se asigure că angajamentele propuse vor fi
îndeplinite cu un grad suficient de certitudine.
43. Detaliile referitoare la mecanismul de monitorizare
vor fi incluse în decizia de acceptare a angajamentelor.
44. Monitorizarea va cuprinde
acţiunile de urmărire a îndeplinirii angajamentelor, prin efectuarea de
verificări periodice, solicitarea de informaţii şi documente, precum şi prin
luarea oricăror măsuri considerate necesare în vederea respectării fiecărui angajament.
45. Mandatarul poate fi o
societate de management, de consultanţă, de audit sau orice altă instituţie
similară. Mandatarul trebuie să fie independent de Consiliul Concurenţei şi de
întreprinderea în cauză, să deţină calificările necesare îndeplinirii misiunii
sale, să se bucure de o bună reputaţie şi să nu ridice suspiciuni privind
existenţa unui conflict de interese.
46. Atribuţiile şi competenţele mandatarului vor fi
detaliate în contractul de mandat încheiat între întreprinderea în cauză şi
mandatar. Consiliul Concurenţei va examina şi va aproba termenii contractului
de mandat. Remunerarea mandatarului revine în sarcina întreprinderii în cauză.
Părţile nu pot emite nicio instrucţiune către mandatar fără aprobarea
Consiliului Concurenţei. Mandatarul însărcinat cu monitorizarea va păstra
confidenţialitatea oricăror secrete de afaceri ale părţilor şi ale terţilor.
47. Mandatarul va transmite Consiliului Concurenţei
rapoarte periodice privind îndeplinirea angajamentelor, precum şi alte
informaţii şi/sau rapoarte suplimentare, la solicitarea acestuia.
48. Monitorizarea se va
desfăşura pe toată perioada prevăzută în decizia privind angajamentele şi va fi
finalizată printr-un raport de monitorizare ce va fi prezentat Consiliului
Concurenţei.
VI. Sancţiuni
49. Neîndeplinirea
angajamentelor asumate prin decizia Consiliului Concurenţei de acceptare a
angajamentelor este sancţionată potrivit prevederilor art. 51 alin. (1) lit. e)
din lege.
50. Potrivit prevederilor art.
54 alin. (1) lit. c) din lege, Consiliul Concurenţei poate obliga, prin
decizie, întreprinderile sau asociaţiile de întreprinderi la plata unor amenzi
cominatorii, în sumă de până la 5% din cifra de afaceri zilnică medie din anul
financiar anterior sancţionării pentru fiecare zi de întârziere, calculate de
la data stabilită prin decizie, pentru a le determina să respecte angajamentele
cărora Consiliul Concurenţei Ie-a conferit forţă obligatorie prin decizia
adoptată potrivit prevederilor art. 462
alin. (3) din lege.
51. Potrivit prevederilor art. 462 alin. (5) din lege, Consiliul Concurenţei poate, la cerere sau din
oficiu, să redeschidă procedura de investigaţie atunci când:
a) intervine o schimbare
esenţială privind oricare dintre faptele pe care s-a
fundamentat decizia;
b) întreprinderile acţionează
contrar angajamentelor asumate;
c) decizia a fost fundamentată
pe informaţii incomplete, inexacte sau care induc în eroare, furnizate de
părţi.
VII. Dispoziţii
finale
52. Intreprinderile împotriva
cărora au fost declanşate investigaţii aflate în derulare la data intrării în
vigoare a prezentelor instrucţiuni au la dispoziţie un termen de două luni de
la această dată pentru a contacta Consiliul Concurenţei în scopul verificării
disponibilităţii autorităţii de concurenţă de a participa la discuţii privind
angajamente în respectivele cazuri. In plus, Consiliul Concurenţei va trimite
către fiecare întreprindere aflată în investigaţie la momentul intrării în
vigoare a acestor norme şi care nu a iniţiat o astfel de procedură o
înştiinţare cu privire la posibilitatea de a beneficia de prevederile art. 462 din lege, fără ca această
înştiinţare să oblige Consiliul Concurenţei în ceea ce priveşte intrarea
efectivă în discuţii privind angajamentele.
53. Prezentele instrucţiuni se
pun în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei şi se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.