ORDIN Nr. 7
din 28 mai 2009
pentru punerea în aplicare a
Normelor privind constatarea, evaluarea si lichidarea daunelor la asigurarea
obligatorie a locuintelor împotriva cutremurelor, alunecarilor de teren sau
inundatiilor
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 369 din 2 iunie 2009
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (26) şi (27) din
Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea
asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 37 lit.
f) din Legea nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor
împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundaţiilor,
potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere
a Asigurărilor din data de 28 mai 2009, prin care s-au adoptat Normele privind
constatarea, evaluarea şi lichidarea daunelor la asigurarea obligatorie a
locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundaţiilor,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
emite următorul ordin:
Art. 1. -Incepând cu data publicării prezentului ordin
se pun în aplicare Normele privind constatarea, evaluarea şi lichidarea
daunelor la asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor,
alunecărilor de teren sau inundaţiilor, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile de specialitate din cadrul
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor asigură ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Angela Toncescu
ANEXA
NORME
privind constatarea, evaluarea şi lichidarea
daunelor la asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor,
alunecărilor de teren sau inundaţiilor
CAPITOLUL I
Avizarea, constatarea şi evaluarea prejudiciilor
Art. 1. - Prezentele norme reglementează procedurile
specifice de avizare, constatare, evaluare şi lichidare a daunelor la
asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de
teren sau inundaţiilor, precum şi de stabilire şi plată a despăgubirilor.
Art. 2. - (1) Asiguraţii/beneficiarii PAD, aşa cum sunt
definiţi la art. 18 din Legea 260/2008 privind asigurarea obligatorie a
locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundaţiilor,
sunt obligaţi să înştiinţeze în cel mai scurt timp, fără a depăşi însă termenul
de 60 de zile de la data producerii riscului asigurat, asigurătorul care a
eliberat PAD cu privire la producerea riscului asigurat şi să precizeze
împrejurările cu privire la acest eveniment, iar pe parcursul constatărilor
referitoare la acest eveniment să procedeze în conformitate cu instrucţiunile
primite de la asigurător.
(2) Dacă informaţiile înscrise în PAD au suferit
modificări în timpul valabilităţii asigurării, asiguraţii/beneficiarii PAD sunt
obligaţi să înştiinţeze în scris, în termen de 30 de zile calendaristice de la
data apariţiei modificărilor, asigurătorul care a eliberat PAD cu privire la
modificările intervenite.
Art. 3. - (1) In cazul producerii unui risc asigurat
prin PAD, asiguraţii/beneficiarii PAD vor depune o cerere de despăgubire în
scris către asigurătorul care a eliberat PAD, potrivit prezentelor norme.
(2) In cazul proprietarilor care beneficiază de
subvenţionarea primei de asigurare, cererea de despăgubire se adresează prin
intermediul autorităţilor locale direct către PAID şi, prin derogare de la
prevederile art. 19 alin. (1) din Legea nr. 260/2008, constatarea şi evaluarea
prejudiciilor, respectiv lichidarea daunelor se pot face şi de o societate
desemnată de PAID.
Art. 4. - (1) Asigurătorul care a eliberat PAD este
obligat să desfăşoare constatarea privind producerea riscului asigurat în
termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data primirii înştiinţării despre
producerea evenimentului asigurat, respectiv din momentul în care accesul
direct în zona calamitată este posibil.
(2) Constatarea daunei conţine minimum raportul de
constatare tehnică şi determinarea cauzelor şi împrejurărilor producerii
riscului asigurat.
Art. 5. - (1) Asigurătorul care a eliberat PAD este
obligat să deschidă dosarul de daună, să iniţieze procedura de regularizare a
daunelor şi să înştiinţeze PAID în termen de 5 zile calendaristice despre
formularea în scris a fiecărei cereri de despăgubire depuse de
asiguraţii/beneficiarii PAD, ca urmare a constatării de către instituţiile
abilitate a stării de dezastru natural.
(2) In vederea regularizării unei daune, dosarul de
daune va conţine cel puţin următoarele documente:
- avizarea în scris a daunei de către
asiguratul/beneficiarul PAD;
- procesul-verbal de constatare a pagubelor;
- fotografii ale elementelor de construcţie avariate în
evenimentul asigurat;
- documente de evaluare a pagubei şi stabilire a
cuantumului despăgubirii;
- cererea de despăgubire completată de asiguratul/
beneficiarul PAD;
- referatul întocmit de lichidatorul de daune.
Art. 6. - (1) Procesul-verbal de constatare a pagubelor
se semnează de către părţile implicate, respectiv de către reprezentantul
asigurătorului care a eliberat PAD sau de cel al societăţii desemnate de PAID
să instrumenteze dosarul de daună şi de către asiguratul/beneficiarul PAD.
(2) Eventuale obiecţii ale părţilor cu privire la
prejudiciile constatate se vor menţiona în procesul-verbal sau într-o anexă a
acestuia, iar orice modificare în cuprinsul procesului-verbal trebuie efectuată
cu acordul scris al persoanelor prevăzute la alin. (1).
(3) Dacă ulterior încheierii procesului-verbal apar şi
alte pagube ca urmare a riscului asigurat ce nu au putut fi constatate iniţial,
se va întocmi un proces-verbal suplimentar de constatare a pagubelor, cu
participarea aceloraşi părţi care au luat parte la constatarea iniţială.
(4) Toate persoanele care participă la întocmirea
proceselor-verbale răspund conform legii pentru înscrierea cu intenţie (în
cunoştinţă de cauză) a datelor false sau nereale în procesele-verbale
respective.
Art. 7. - După efectuarea constatării, asigurătorul
care a eliberat PAD şi care instrumentează dosarul de daună este obligat să
elibereze asiguratului/beneficiarului PAD o copie a procesului-verbal de
constatare a pagubelor, în care se vor menţiona numărul dosarului deschis,
data, localitatea, judeţul, adresa completă a locuinţei asigurate şi elementele
de construcţie avariate. In procesul-verbal de constatare se vor menţiona
elementele de construcţie constatate ca fiind avariate în urma producerii
riscului asigurat, precum şi lista documentelor necesare a fi depuse de către
asiguratul/ beneficiarul PAD pentru finalizarea dosarului de daune şi
efectuarea plăţii.
Art. 8. - (1) PAID va recunoaşte constatările tehnice
efectuate de către asigurătorii autorizaţi să practice asigurarea obligatorie
asociaţi în PAID, precum şi pe cele efectuate de societăţile desemnate de către
PAID.
(2) PAID are dreptul să verifice constatările tehnice
efectuate de către asigurătorii autorizaţi să practice asigurarea obligatorie
asociaţi în PAID, precum şi pe cele efectuate de societăţile desemnate de către
PAID, precum şi modul de evaluare şi de stabilire a cuantumului despăgubirii.
Art. 9. - Evaluarea despăgubirilor cuvenite
asiguratului beneficiarului PAD, pe care asigurătorul care a eliberat PAD este
obligat să o stabilească, se efectuează astfel:
a) pentru cazurile în care asiguratul/beneficiarul PAD
solicită în scris întocmirea unui deviz estimativ de reparaţie, în termen de 5
zile lucrătoare de la solicitare;
b) pentru cazurile în care sunt necesare devize de
lucrări sau proiecte de consolidare a locuinţelor întocmite de firme
specializate, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea ultimului document
solicitat de asigurător.
Art. 10. - După definitivarea etapelor prevăzute mai
sus, asigurătorul care a eliberat PAD sau societatea desemnată de către PAID să
instrumenteze dosarul de daună este obligat:
a) să solicite suplimentar alte documente necesare
pentru plata despăgubirii (acte de proprietate, eventuale documente
justificative ori estimative de reparaţie, după caz, alte costuri privind
lucrări şi/sau materiale, documente de identificare ale asiguratului/beneficiarului
etc);
b) după primirea tuturor documentelor necesare
soluţionării dosarului de daună, să răspundă cererii părţii solicitante,
formulând oferta de despăgubire potrivit propriilor constatări cu privire la
producerea evenimentului asigurat, acoperit prin PAD;
c) după finalizarea dosarului de daună, să transmită
spre completare asiguratului/beneficiarului PAD declaraţia din care să rezulte
faptul că prin încasarea despăgubirii nu va mai avea alte pretenţii în legătură
cu paguba respectivă de la PAID şi de la asigurătorul care a eliberat PAD;
d) să comunice asiguratului/beneficiarului PAD
motivele pentru care nu a aprobat, în totalitate sau parţial, pretenţiile de
despăgubire, atunci când este cazul.
Art. 11. - (1) PAID decontează asigurătorilor pentru
activitatea de constatare şi evaluare a prejudiciilor rezultate în urma
producerii riscurilor asigurate obligatoriu echivalentul în lei al sumei de 100
euro, la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a României la data
încheierii contractului de asigurare obligatorie a locuinţei pentru fiecare
dosar de daună instrumentat.
(2) Pentru fiecare dintre dosarele de daune respinse
ca urmare a avizării unor riscuri care nu sunt cuprinse în PAD şi pentru care
nu se desfăşoară şi nu se finalizează constatarea tehnică privind producerea
riscului asigurat, PAID decontează suma de 25 euro.
(3) Orice expertiză tehnică (de exemplu: privind
structura de rezistenţă a locuinţei, privind cauza alunecării de teren etc.)
considerată necesară de către asigurătorul care a eliberat PAD se va efectua
numai cu acordul PAID, care decontează şi costul acestei expertize.
CAPITOLUL II
Stabilirea despăgubirilor
Art. 12. - Dreptul la despăgubire se stabileşte pe baza
actelor emise de instituţiile abilitate să constate, potrivit legii, starea de
dezastru natural (cutremure de pământ, alunecări de teren sau inundaţii, ca
fenomene naturale) prin care să declare şi să delimiteze zonele calamitate
pentru orice eveniment cuprins în riscurile asigurate.
Art. 13. - La stabilirea despăgubirii, în cazul
avarierii sau distrugerii bunurilor asigurate, se iau în consideraţie
pretenţiile formulate de asiguraţii/beneficiarii PAD, despăgubirea stabilită de
asigurătorul care a eliberat PAD şi eventuale obiecţii formulate de
asiguraţii/beneficiarii PAD, fără a se depăşi limitele de despăgubire stabilite
prin PAD.
Art. 14. - Repartizarea la asiguraţii/beneficiarii
coproprietari a sumelor cuvenite cu titlu de despăgubire în cazul producerii
riscului asigurat se va face în funcţie de cota de proprietate deţinută de
fiecare coproprietar.
Art. 15. - (1) Despăgubirile acordate de PAID pentru
daunele acoperite prin PAD nu pot depăşi valoarea sumei asigurate obligatoriu,
cuantumul efectiv al daunei şi nici valoarea reală a locuinţei la momentul
producerii dezastrului natural.
(2) Cuantumul daunei la locuinţe este egal cu costul
reparaţiilor părţilor componente pentru acelea care se mai pot repara ori cu
costul de înlocuire a elementelor care nu se mai pot repara, inclusiv cheltuielile
pentru materiale, stabilite la preţurile medii de pe piaţa locală.
(3) Costul reparaţiilor efectuate la locuinţe se
stabileşte pe baza documentelor eliberate de unităţile de specialitate sau în
baza devizului întocmit de asigurător, în cazul lucrărilor în regie proprie. In
cazul în care reparaţiile locuinţei se efectuează în regie proprie, tariful
orei de manoperă nu va conţine TVA şi se va ţine seama de preţurile practicate
pe piaţa locală, pentru materialele şi manopera necesare efectuării reparaţiilor.
(4) Prin unităţi de specialitate se înţelege
persoanele juridice legal autorizate, care au în obiectul lor de activitate
comercializarea de materiale de construcţii şi/sau executarea de lucrări de
construcţii.
(5) Costul reparaţiilor clădirilor cu destinaţie de
locuinţă se stabileşte prin aplicarea preţurilor unitare pe articole de deviz
pentru lucrări de reparaţii la construcţii şi instalaţiile aferente;
metodologia şi dispoziţiile legale în vigoare care se aplică la întocmirea
devizelor în vederea stabilirii costului reparaţiilor sunt cele valabile la
data producerii evenimentului asigurat.
Art. 16. -In cazul în care asiguraţii/beneficiarii PAD
prezintă documentaţii tehnice, respectiv devize de reparaţii sau alte evaluări,
acestea pot fi luate în considerare la stabilirea despăgubirii, după
verificarea prealabilă făcută de societatea care instrumentează dosarul de
daună.
CAPITOLUL III
Plata despăgubirilor
Art. 17. - După acceptarea despăgubirii stabilite,
asiguratul/beneficiarul PAD va preciza modalitatea de plată: în numerar, ordin
de plată sau în contul bancar al unităţii de specialitate care a efectuat
reparaţia.
Art. 18. - PAID va plăti asiguratului/beneficiarului
PAD numai contravaloarea costurilor de reparaţii/înlocuire referitoare la prejudiciile
cauzate de producerea riscului asigurat, în limita sumei totale asigurate prin
PAD.
Art. 19. - (1) In cazul în care PAD s-a încheiat pentru
o sumă asigurată inferioară valorii locuinţei, respectiv locuinţa este de tip
Aşi suma asigurată trecută în PAD este de 10.000 euro, iar prima de asigurare
plătită este de 10 euro, despăgubirea cuvenită se plăteşte doar până la nivelul
sumei asigurate obligatoriu prevăzute de art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
260/2008, pentru locuinţa de tip B.
(2) In cazul în care PAD s-a încheiat pentru o sumă
asigurată superioară valorii locuinţei, respectiv locuinţa este de tip B şi
suma asigurată trecută în PAD este de 20.000 euro, iar prima de asigurare
plătită este de 20 euro, despăgubirea cuvenită se plăteşte doar până la nivelul
sumei asigurate obligatoriu prevăzută de art. 5 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
260/2008, pentru locuinţa de tip B, urmând ca diferenţa de primă să se
restituie.
Art. 20. - Despăgubirea se plăteşte de către PAID, în
baza unui centralizator transmis de asigurătorul care a efectuat constatarea şi
evaluarea prejudiciilor. Centralizatorul se transmite în maximum 5 zile
lucrătoare de la data la care asigurătorul sus-menţionat a primit din partea
asiguratului toate documentele solicitate, inclusiv acordul privind oferta de
despăgubire transmisă şi declaraţia prevăzute la art. 10.
Art. 21. - PAID va face plata despăgubirilor către
asiguratul/beneficiarul PAD, pe baza centralizatorului primit de la
asigurătorul care a eliberat PAD, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea
acestuia.
Art. 22. - (1) In cazurile în care despăgubirile se
stabilesc prin hotărâre judecătorească, PAID va acorda despăgubiri în baza
hotărârii judecătoreşti executorii.
(2) Plata despăgubirilor stabilite prin hotărâre
judecătorească executorie se face pe baza centralizatorului transmis de
asigurătorul care a eliberat PAD.
(3) Centralizatorul se va transmite către PAID în
maximum 5 zile lucrătoare de la data depunerii de către asiguratul/ beneficiarul
PAD a cererii însoţite de hotărârea judecătorească executorie.
(4) In cazul în care părţile nu se înţeleg asupra
cuantumului despăgubirii, suma care nu face obiectul litigiului va fi plătită
de către PAID înainte ca acesta să se fi soluţionat prin negociere directă sau
de către instanţa judecătorească.
Art. 23. - PAID va face plata despăgubirilor stabilite
prin hotărârea judecătorească executorie către asiguratul/ beneficiarul PAD pe
baza centralizatorului primit de la asigurătorul care a eliberat PAD, în termen
de 5 zile lucrătoare.
Art. 24. - Dacă societatea din domeniul asigurărilor
care instrumentează dosarul de daune sau PAID nu îşi îndeplinesc obligaţiile în
termenele prevăzute la art. 20, respectiv 21 sau şi le îndeplinesc defectuos,
inclusiv dacă diminuează nejustificat despăgubirea, în conformitate cu
prevederile art. 19 alin. (5) din Legea 260/2008, aceasta sau PAID, după caz,
vor plăti asiguratului/beneficiarului PAD o penalizare de 0,1% aplicată sumei
cuvenite care nu a fost plătită, pentru fiecare zi de întârziere, fără însă a
se depăşi suma asigurată prin PAD.
Art. 25. - (1) Suma asigurată obligatoriu se reduce cu
cuantumul fiecărei despăgubiri plătite, poliţa de asigurare continuând pentru
suma asigurată rămasă. Pentru riscurile prevăzute la art. 6 din Legea nr.
260/2008, sumele plătite de către PAID asiguratului/beneficiarului PAD se
constituie în baza principiului asigurării de prim risc.
(2) In toate cazurile despăgubirile se plătesc în lei,
în conformitate cu prevederile art. 5 alin. 1 din Legea 260/2008.
Art. 26. -In situaţia efectuării plăţii de către PAID
direct în contul indicat în declaraţia de acceptare a despăgubirii de către
asigurat, acesta se consideră a fi integral despăgubit, dacă în termen de 30 de
zile de la data încasării sumei în contul său bancar nu a notificat societăţii
care a instrumentat dosarul de daună eventuale obiecţii referitoare la
cuantumul despăgubirii.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 27. - Dreptul asiguraţilor la despăgubiri, ce
izvorăsc din asigurarea încheiată potrivit prevederilor Legii nr. 260/2008, se
stinge în termen de 2 ani de la producerea riscului asigurat.
Art. 28. - (1) In cazul unui dezastru, când este
depăşită reţinerea netă a PAID, despăgubirile se vor plăti de către PAID după
primirea sumelor corespunzătoare din reasigurare.
(2) Societăţile de asigurare acţionare ale PAID,
autorizate să încheie PAD, nu pot fi obligate în niciun caz să suporte din
fonduri proprii acoperirea oricăror diferenţe dintre despăgubirile datorate şi
fondurile disponibile ale PAID.
Art. 29. -In cazul producerii riscului asigurat, PAID
va plăti despăgubirea în condiţiile prevăzute de Legea nr. 260/2008, de Normele
privind forma şi clauzele cuprinse în contractul de asigurare obligatorie a
locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundaţiilor,
puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor nr. 5/2009, şi de prezentele norme.
Art. 30. - Nerespectarea prevederilor prezentelor norme
se sancţionează în condiţiile şi potrivit prevederilor art. 39 din Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare, coroborate cu prevederile
art. 39 din Legea nr. 260/2008.