Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.69 din 18.04.2014

pentru aprobarea Normelor privind cerinţele de planificare şi pregătire a titularului de autorizaţie pentru intervenţia la urgenţă nucleară sau radiologică
ACT EMIS DE: Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 348 din 12 mai 2014



SmartCity1

În conformitate cu prevederile:art. 5 din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

art. 2 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.627/2003, cu modificările şi completările ulterioare,luând în considerare:

Normele fundamentale de securitate radiologică, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 14/2000, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 404 din 29 august 2000;

Normele republicane de securitate nucleară privind planificarea, pregătirea şi intervenţia la accidente nucleare şi urgenţe radiologice, aprobate prin Ordinul ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 242/1993,preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare emite următorul ordin: Articolul 1 Se aprobă Normele privind cerinţele de planificare şi pregătire a titularului de autorizaţie pentru intervenţia la urgenţă nucleară sau radiologică, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Titularii de autorizaţie cărora li se aplică prevederile prezentului ordin şi care deţin autorizaţii valabile la data intrării în vigoare a acestuia au obligaţia de a se încadra în dispoziţiile prezentului ordin în termen de cel mult 12 luni de la publicare. Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării. Preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare, Constantin Popescu
ANEXĂNORME privind cerinţele de planificare şi pregătire a titularului de autorizaţie pentru intervenţia la urgenţă nucleară sau radiologică Capitolul IConsideraţii generale, scop, definiţii Articolul 1Prezenta reglementare stabileşte cerinţele specifice privind planificarea, pregătirea şi implementarea, de către titularul de autorizaţie, a intervenţiei pe amplasamentul instalaţiilor nucleare şi radiologice în caz de urgenţă nucleară sau radiologică. Articolul 2(1) Prezenta reglementare se aplică instalaţiilor nucleare şi radiologice aparţinând categoriilor de planificare I, II şi III conform anexei.(2) Categoriile de planificare IV şi V sunt reglementate prin alte cerinţe specifice emise de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN. Articolul 3În scopul aplicării prezentei reglementări sunt utilizate definiţiile şi termenii de specialitate din
Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Normele fundamentale pentru securitate radiologică şi alţi termeni, cum sunt: a)accident bază de proiect - condiţiile de accident în care o instalaţie este proiectată în conformitate cu criteriile de proiectare stabilite şi pentru care degradarea combustibilului şi eliberarea de materiale radioactive sunt păstrate în limitele autorizate; b)accident în afara bazei de proiect - condiţiile de accident în care degradarea combustibilului şi eliberarea de materiale radioactive sunt în afara limitelor autorizate; c)accident sever - condiţiile de accident mai severe decât în cazul accidentului bază de proiect unde zona activă este degradată semnificativ; d)activităţi umane externe - activităţile umane la instalaţii industriale, militare care pot genera situaţii de urgenţe pe amplasament titularului de autorizaţie; e)eveniment de iniţiere - un eveniment singular care conduce la apariţia de evenimente anticipate în exploatare, regimuri tranzitorii anticipate sau la condiţii de accident şi care necesită iniţierea funcţiilor de securitate ale sistemelor centralei nuclearoelectrice; f)evenimentele externe extreme - evenimente de tipul fenomenelor meteorologice severe, cum ar fi inundaţii, cutremure, incendii provenite din surse naturale, evenimente cauzate de activităţi umane externe; g)incident - orice eveniment neintenţionat, inclusiv erori de operare, avarii ale echipamentelor, evenimente de iniţiere, precursori de accidente; h)structura de urgenţă în formă restrânsă - totalitatea resurselor umane ale titularului de autorizaţie cu responsabilităţi în intervenţie, disponibilă în orice moment, aflată permanent în interiorul instalaţiei; i)structura de urgenţă în formă extinsă - totalitatea resurselor umane ale titularului de autorizaţie cu responsabilităţi în intervenţie; j)sistemul de protecţie fizică - ansamblul de măsuri tehnice şi administrative, prevăzute la utilizarea, transportul şi depozitarea materialelor protejate, în scopul evitării sustragerii, pierderii acestora şi de neutralizare a actelor de sabotaj îndreptate împotriva instalaţiilor şi obiectivelor nucleare, precum şi în scopul recuperării integrale a acestor materiale, în cazul pierderii sau sustragerii lor; k)sistem de planificare şi pregătire pentru răspuns - sistemul de management coerent în care toate componentele sunt integrate şi ajută la îndeplinirea obiectivelor printr-un răspuns sistematic, coordonat şi eficient; l)şeful instalaţiei - conducătorul unităţii aflat pe amplasament în orice moment, autorizat şi responsabil să ia decizii; m)termen-sursă - cantitatea şi compoziţia izotopică a materialului eliberat de la o instalaţie nucleară ca urmare a unui accident. Capitolul IIResponsabilităţile titularului de autorizaţie Articolul 4Titularul de autorizaţie trebuie să instituie, să menţină şi să actualizeze un sistem propriu de planificare şi pregătire a intervenţiei în situaţii de urgenţă începând din faza de proiectare a instalaţiei. Articolul 5Titularul de autorizaţie trebuie să elaboreze planul propriu de intervenţie în caz de accident nuclear sau urgenţă radiologică, denumit în continuare planul de urgenţă pe amplasament, pentru activităţile desfăşurate şi sursele radioactive asociate acestora. Art. 6 - (1) Titularul de autorizaţie trebuie să coordoneze activităţile privind pregătirea şi răspunsul la urgenţă cu managementul operării instalaţiei şi cu cel al protecţiei fizice la instalaţia nucleară.(2) Răspunsul la urgenţa nucleară sau radiologică trebuie să fie coordonat şi integrat în mod corespunzător cu răspunsul la urgenţele convenţionale. Articolul 7 (1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice intervenţiei la urgenţă, titularul de autorizaţie are obligaţia să asigure un program de pregătire şi calificare, pentru personalul din cadrul structurii de urgenţă, conform funcţiilor şi responsabilităţilor stabilite în planul de urgenţă pe amplasament.(2) Titularul de autorizaţie are obligaţia să repartizeze personal calificat corespunzător pentru funcţiile de conducere şi în funcţiile de execuţie stabilite în planul de răspuns la urgenţă pe amplasament.(3) Numărul de persoane prevăzut în planul de urgenţă pentru fiecare tip de activitate în parte trebuie să fie suficient pentru a îndeplini cu succes acţiunile specifice din cadrul intervenţiei.(4) Titularul de autorizaţie are obligaţia să prevadă în planul de urgenţă pe amplasament ocuparea poziţiilor din structura de urgenţă de personal calificat, pentru situaţiile complexe de lungă durată sau în care sunt afectate mai multe instalaţii nucleare pe acelaşi amplasament. Articolul 8 (1) Titularul de autorizaţie trebuie să colaboreze cu autorităţile publice locale, judeţene şi centrale pentru a armoniza planul de urgenţă pe amplasament cu planurile de răspuns ale autorităţilor publice implicate în desfăşurarea intervenţiei în situaţie de urgenţă la instalaţia nucleară.(2) Suportul autorităţilor publice pentru intervenţia în situaţie de urgenţă la instalaţia nucleară trebuie susţinut prin protocoale sau alte aranjamente dezvoltate între titularul de autorizaţie şi instituţiile participante la intervenţie.(3) Acţiunile de răspuns la urgenţă ale titularului de autorizaţie trebuie coordonate şi cu acţiunile de căutare şi salvare ale serviciilor specializate civile şi militare. Capitolul IIIPlanul de urgenţă pe amplasament, structura şi conţinutul-cadru Articolul 9Planul de urgenţă pe amplasament prezentat de către titularul de autorizaţie sub forma unui singur document integrat se aprobă de către CNCAN. Articolul 10 (1) Planul de urgenţă pe amplasament trebuie să stabilească responsabilităţile titularului de autorizaţie pentru îndeplinirea acţiunilor de răspuns la urgenţă, măsurile necesare pentru pregătirea intervenţiei, măsurile necesare pentru controlul situaţiilor de urgenţă şi pentru reducerea consecinţelor radiologice pe amplasament şi în exteriorul amplasamentului, în vederea protejării sănătăţii personalului operator şi a populaţiei, protejării proprietăţii şi a mediului înconjurător. (2) Planul de urgenţă pe amplasament trebuie să conţină delimitarea fizică a amplasamentului instalaţiei.(3) Planul de urgenţă pe amplasament descrie măsurile şi acţiunile tehnice şi organizatorice şi asigură cadrul intervenţiei titularului de autorizaţie în situaţiile de urgenţă de pe amplasamentul instalaţiei nucleare, care pot afecta sănătatea personalului operator, a populaţiei, starea mediului înconjurător şi starea echipamentelor şi a bunurilor.(4) Detalierea acţiunilor de pregătire, planificare şi intervenţie conţinute în planul de urgenţă pe amplasament se realizează de către titularul de autorizaţie în cadrul procedurilor de răspuns la urgenţă pe amplasament, denumite în continuare proceduri de urgenţă. Articolul 11Urgenţele care vor fi prevăzute în planul de urgenţă pe amplasament sunt: a)urgenţele nucleare şi urgenţele radiologice; b)urgenţele medicale, urgenţele chimice, incendiile şi evenimentele externe extreme. Articolul 12 (1) Situaţiile determinate de evenimentele de iniţiere care nu conduc la consecinţe radiologice asupra sănătăţii personalului operator, la incendii sau la deversarea de substanţe chimice periculoase nu vor fi prevăzute în planul de urgenţă pe amplasament. (2) Situaţii prevăzute la alin. (1) sunt soluţionate prin aplicarea procedurilor de operare în vigoare, fără a activa planul de urgenţă pe amplasament.(3) Pregătirea şi răspunsul la evenimentele care afectează doar sistemul de protecţie fizică al instalaţiei nucleare nu vor fi luate în considerare în planul de urgenţă pe amplasament.(4) Răspunsul la situaţii de urgenţă prevăzute la alin. (3) trebuie asigurat de serviciile specializate de protecţie fizică şi pază. Articolul 13 (1) Planul de urgenţă pe amplasament trebuie să includă:a)scopul, obiectivele şi domeniul de aplicabilitate; b)baza legală; c)lista documentelor de referinţă relevante pentru implementarea planului de urgenţă pe amplasament; d)termeni specifici şi definiţii; e)bazele planificării pentru intervenţie, în conformitate cu prevederile cap. IV; f)managementul intervenţiei incluzând şi acţiunile organizaţiilor externe şi evaluarea situaţiei de urgenţă, în conformitate cu prevederile cap. V; g)acţiunile de pregătire pentru intervenţie, în conformitate cu prevederile cap. VI; h)anexele planului de urgenţă pe amplasament, în conformitate cu prevederile cap. VII. (2) Planul de urgenţă pe amplasament trebuie însuşit şi semnat de către conducătorul instalaţiei nucleare şi conducătorii departamentelor responsabile cu planificarea şi răspunsul la situaţiile de urgenţă şi asigurarea calităţii, aparţinând instalaţiei nucleare. (3) Fiecare revizie a planului de urgenţă pe amplasament trebuie să conţină o descriere a reviziei şi semnăturile de acord pentru schimbarea paginilor modificate ale persoanelor menţionate la alin. (2). Capitolul IVBazele planificării pentru intervenţie Secţiunea 1Elementele de planificare a intervenţiei Articolul 14Elementele de planificare a intervenţiei ce trebuie descrise în planul de urgenţă pe amplasament sunt: a)clasificarea situaţiilor de urgenţă, cu descrierea evenimentelor şi accidentelor; b)succesiunea cronologică a acţiunilor de răspuns la situaţia de urgenţă; c)structura organizatorică pentru situaţii de urgenţă; d)rolul şi responsabilităţile în cadrul intervenţiei; e)resursele materiale, suportul logistic şi comunicaţiile pentru situaţii de urgenţă. Secţiunea a 2-aClasificarea situaţiilor de urgenţă Articolul 15Clasificarea evenimentelor la instalaţia nucleară se bazează pe: a)starea instalaţiei; b)starea sistemelor; c)starea personalului; şi d)riscul radiologic. Articolul 16Urgenţele care survin la instalaţiile nucleare se clasifică astfel: a)alerta; b)urgenţa internă la instalaţie; c)urgenţa pe amplasament; d)urgenţa generală. Articolul 17(1) Alerta la instalaţia nucleară aparţinând categoriei de planificare I, II sau III reprezintă o scădere necunoscută ori semnificativă a gradului de protecţie radiologică pentru populaţie sau pentru personalul din interiorul amplasamentului. (2) Alerta include evenimente care se pot transforma în urgenţă internă la instalaţie, urgenţă pe amplasament sau urgenţă generală.(3) După declararea stării de alertă trebuie luate măsuri rapide de evaluare şi reducere a consecinţelor evenimentului, precum şi măsuri de pregătire în vederea activării structurilor implicate în intervenţie, din interiorul şi exteriorul amplasamentului, în funcţie de evoluţia ulterioară a situaţiei.(4) Personalul aflat în instalaţie trebuie pregătit rapid pentru intervenţie.(5) Autoritatea competentă şi autoritatea publică trebuie informate conform prevederilor planului de urgenţă pe amplasament. Articolul 18 (1) Urgenţa internă la instalaţia nucleară aparţinând categoriei de planificare I, II sau III reprezintă o scădere majoră a gradului de protecţie radiologică pentru personalul din interiorul instalaţiei nucleare şi evenimentele clasificate ca urgenţe interne nu vor avea niciodată consecinţe radiologice în afara instalaţiei.(2) După declararea stării de urgenţă internă trebuie luate măsuri rapide de reducere a consecinţelor evenimentului şi de protecţie a personalului instalaţiei.(3) Urgenţa internă la instalaţie trebuie notificată autorităţii competente şi autorităţii publice. Articolul 19 (1) Urgenţa pe amplasament la instalaţia nucleară aparţinând categoriei de planificare I, II sau III reprezintă o scădere majoră a gradului de protecţie radiologică pentru personalul din interiorul amplasamentului instalaţiei nucleare şi pentru populaţia aflată în imediata vecinătate a instalaţiei.(2) După declararea stării de urgenţă pe amplasament trebuie luate măsuri rapide de reducere a consecinţelor evenimentului şi de protecţie a personalului instalaţiei, precum şi de pregătire pentru implementarea măsurilor de protecţie în afara amplasamentului, dacă situaţia o cere.(3) În interiorul instalaţiei nucleare se pun în aplicare măsuri de protecţie a personalului, cum ar fi evacuarea tuturor spaţiilor, cu excepţia camerei de comandă şi a zonelor special amenajate pentru situaţii de urgenţă.(4) Urgenţa pe amplasament trebuie notificată autorităţii competente şi autorităţii publice. Articolul 20(1) Urgenţa generală la instalaţia nucleară aparţinând categoriei de planificare I sau II reprezintă un risc real ori major de emisie accidentală de material radioactiv în mediu sau de expunere la radiaţii ca urmare a distrugerii barierelor de protecţie şi justifică implementarea măsurilor urgente de protecţie în afara amplasamentului instalaţiei.(2) După declararea stării de urgenţă generală trebuie luate măsuri rapide de reducere a consecinţelor evenimentului şi de protecţie a personalului instalaţiei şi a populaţiei aflate în zonele de planificare la urgenţă, în funcţie de evoluţia prognozată a accidentului.(3) Personalul din instalaţie care nu este necesar activităţilor impuse de situaţia de urgenţă trebuie evacuat.(4) Se notifică şi se alarmează imediat autoritatea competentă şi autoritatea publică şi se pun în aplicare măsurile de protecţie în interiorul zonei de protecţie preventivă. Articolul 21Planul de urgenţă pe amplasament trebuie elaborat pe baza evaluărilor de securitate nucleară în care se identifică şi se determină acele evenimente şi condiţii radiologice care pot afecta sănătatea personalului operator şi a populaţiei, precum şi proprietatea, mediul înconjurător şi starea instalaţiei nucleare. Articolul 22 (1) Evaluarea de securitate nucleară prevăzută la art. 21 trebuie să ţină cont de diferite scenarii de incidente, evenimente cu probabilitate mare de producere, accidente bază de proiect, accidente în afara bazei de proiect şi accidente severe, cu probabilitate foarte mică de producere, dar cu risc radiologic asociat mare.(2) În evaluările de securitate nucleară se va avea în vedere: evoluţia stării de funcţionare a instalaţiei şi a parametrilor critici, durata evenimentelor, căile de evacuare a materialului radioactiv, termenul-sursă al emisiei în diferitele stadii de evoluţie ale accidentului, precum şi condiţiile meteorologice.(3) Pentru modelarea matematică a dispersiei efluenţilor radioactivi în mediu şi pentru calculul dozelor de radiaţii la populaţie se vor lua în considerare şi aplica metodologiile prevăzute în reglementările specifice emise de CNCAN sau alte metodologii aprobate de CNCAN. Articolul 23 (1) Consecinţele radiologice pe amplasamentul instalaţiei şi în afara acestuia trebuie analizate la diferite distanţe de instalaţie şi intervale de timp, în calculul dozelor de radiaţii luându-se în consideraţie toate căile de expunere.(2) Evaluarea privind recomandările măsurilor de protecţie pentru populaţie trebuie efectuată separat, pentru fiecare scenariu de accident prevăzut, în vederea optimizării deciziilor. Secţiunea a 3-aSuccesiunea cronologică a acţiunilor în situaţie de urgenţă Articolul 24Titularul de autorizaţie trebuie să descrie în planul de urgenţă pe amplasament acţiunile de intervenţie şi acţiunile de evaluare ce alcătuiesc răspunsul structurii de urgenţă proprii, în contextul răspunsului general, în funcţie de clasa de urgenţă postulată, precum şi succesiunea cronologică de derulare a acţiunilor pe durata situaţiei de urgenţă. Secţiunea a 4-aStructura de urgenţă Articolul 25(1) Pentru situaţii de urgenţă, titularul de autorizaţie trebuie să stabilească propria structură de urgenţă.(2) Structura de urgenţă trebuie să conţină o singură poziţie abilitată să autorizeze, să activeze şi să conducă intervenţia pe amplasament, denumită managerul intervenţiei.(3) Structura de urgenţă trebuie organizată pe grupuri şi echipe de lucru pentru toate tipurile de acţiuni ce trebuie întreprinse în situaţii de urgenţă, prevăzute cu poziţii de conducere şi decizie.(4) Conducătorii grupurilor şi echipelor de lucru din structura de urgenţă sunt subordonaţi managerului intervenţiei. Articolul 26În planul de urgenţă pe amplasament trebuie incluse, sub forma unei diagrame-bloc, structura de urgenţă pe amplasament şi fluxul informaţional, fiind necesar să se descrie în termeni generali responsabilităţile prevăzute şi spaţiul amenajat în care se va activa în situaţie de urgenţă, fiecare din elementele organizaţiei de urgenţă. Articolul 27 (1) Structura de urgenţă trebuie să prezinte două forme în planul de urgenţă pe amplasament:a)structura de urgenţă în formă restrânsă; şi b)structura de urgenţă în formă extinsă. (2) Formele structurii de urgenţă prevăzute la alin. (1) trebuie descrise în planul de urgenţă pe amplasament şi detaliate întro procedură de urgenţă, împreună cu modalităţile privind activarea acestora, în funcţie de clasificarea şi specificul situaţiei de urgenţă, de evoluţia în timp a acesteia şi de consecinţele radiologice estimate.(3) Structura de urgenţă în formă restrânsă trebuie constituită astfel încât să se asigure iniţierea rapidă a acţiunilor de intervenţie, fiind alcătuită din personalul operator aflat pe amplasamentului instalaţiei nucleare în momentul declanşării urgenţei, personalul contractor, personalul de protecţie fizică şi pompierii civili de serviciu. Articolul 28(1) Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că în incinta instalaţiei se află în orice moment suficient personal operator atât pentru iniţierea rapidă a acţiunilor de operare a instalaţiei la urgenţă, cât şi pentru iniţierea şi susţinerea acţiunilor de răspuns la situaţia de urgenţă survenită.(2) Planul de urgenţă pe amplasament trebuie să stabilească un timp-limită pentru activarea structurii de urgenţă în formă extinsă, atât pentru programul normal, cât şi în afara programului normal de lucru, inclusiv pentru zilele de sâmbătă/duminică şi sărbători legale.(3) Titularul de autorizaţie este obligat să demonstreze prin exerciţii că poate gestiona situaţia în intervalul de timp până la activarea structurii de urgenţă în formă extinsă, cu structura de urgenţă în formă restrânsă. Secţiunea a 5-aRolul şi responsabilităţile în intervenţie Articolul 29Rolul şi responsabilităţile personalului instalaţiei nucleare participant în răspunsul la situaţii de urgenţă, inclusiv responsabilităţile personalului din poziţiile de conducere, pentru fiecare dintre grupurile şi echipele de lucru ale organizaţiei de urgenţă trebuie descrise în planul de urgenţă pe amplasament şi detaliate în cadrul procedurilor de urgenţă. Articolul 30(1) În planul de urgenţă pe amplasament trebuie prevăzute conexiunea dintre planul de urgenţă pe amplasament şi planurile locale, judeţene şi naţionale de răspuns la urgenţă, precum şi modul de integrare a răspunsului structurii proprii de urgenţă în răspunsul general, la nivel naţional, al tuturor forţelor implicate în intervenţie.(2) Titularul de autorizaţie trebuie să identifice căile şi să descrie modalităţile de participare ale structurii de urgenţă proprii la intervenţia generală şi la operaţiunile de căutare şi salvare.(3) Titularul de autorizaţie trebuie să desemneze reprezentanţi ai instalaţiei nucleare pentru grupurile de comandă a centrelor de coordonare a intervenţiei pe plan local şi judeţean. Articolul 31 (1) Managerul intervenţiei este responsabil cu conducerea structurii de urgenţă pe amplasament şi cu menţinerea permanentă a comunicării cu autorităţile publice responsabile cu coordonarea şi implementarea intervenţiei în exteriorul amplasamentului şi este responsabil cu declararea terminării urgenţei.(2) Funcţia de manager al intervenţiei poate fi transferată către alte poziţii cu rol în conducerea urgenţei, atunci când situaţia de urgenţă impune acest lucru, cu condiţia ca persoana de pe poziţia respectivă să fie calificată şi pregătită corespunzător pentru îndeplinirea funcţiei de manager al intervenţiei.(3) Poziţiile din structura de urgenţă responsabile pentru îndeplinirea funcţiilor specifice de intervenţie şi pentru evaluarea în situaţie de urgenţă, precum şi condiţiile şi modul în care se realizează delegarea sau transferarea de responsabilităţi la diferitele niveluri de decizie şi implicaţiile asupra actului de decizie şi intervenţie trebuie descrise în planul de urgenţă pe amplasament şi detaliate în procedurile de urgenţă. Articolul 32 (1) La începutul situaţiei de urgenţă, acţiunile imediate de răspuns vor fi îndeplinite de personalul operator aflat pe amplasamentul instalaţiei nucleare sub conducerea şi coordonarea şefului instalaţiei din acel moment care îndeplineşte funcţiile managerului intervenţiei.(2) Din momentul activării structurii de urgenţă în formă extinsă, responsabilităţile de conducere şi coordonare sunt transferate către managerul intervenţiei şi îndeplinirea acţiunilor de intervenţie va fi transferată către structura de urgenţă în formă extinsă. Articolul 33(1) Titularul de autorizaţie trebuie să furnizeze către autoritatea competentă valorile parametrilor critici de securitate ai instalaţiei şi alte date tehnice relevante în mod continuu.(2) Condiţiile şi modul de transmitere se vor stabili prin protocol între cele două părţi. Articolul 34În planul de urgenţă pe amplasament trebuie descrise condiţiile şi modificările privind modul de alocare a responsabilităţilor pentru situaţiile complexe, care necesită desfăşurarea simultană a mai multor planuri de intervenţie conform art. 7. Articolul 35 (1) Autoritatea publică poate delega titularului de autorizaţie, în situaţie de urgenţă, anumite responsabilităţi.(2) Condiţiile, modul de realizare şi responsabilităţile delegate sau transferate trebuie stabilite prin protocol între cele două părţi şi descrise în planul de urgenţă pe amplasament. Secţiunea a 6-aResursele materiale, suportul logistic şi comunicaţiile pentru situaţii de urgenţă Articolul 36 (1) Spaţiile amenajate, localizarea acestora pe amplasamentul instalaţiei, sistemele de alarmare, sistemele de comunicaţii proprii, sistemele de comunicaţii atât cu autorităţile publice şi cu autoritatea competentă, cât şi cu alte organizaţii implicate în intervenţie, cu serviciile de urgenţă şi cu echipele de măsurare a nivelului radiaţiilor în teren, precum şi resursele materiale disponibile pentru susţinerea intervenţiei pe amplasament trebuie descrise în planul de urgenţă pe amplasament şi detaliate în proceduri de urgenţă. (2) Dotările şi amenajările prevăzute pentru susţinerea intervenţiei pe amplasament trebuie să includă echipamentele, instrumentele şi alte resurse materiale necesare derulării acţiunilor de management al intervenţiei, evaluare a situaţiei de urgenţă, alertare, comunicaţii, transfer şi înregistrare de date, vehicularea informaţiilor, stingerea incendiilor, adunarea, recenzarea, evacuarea şi decontaminarea personalului, primul ajutor, monitorizarea personalului, efectuarea de analize şi măsurări de radioactivitate în laborator şi în teren.(3) Controlul accesului în spaţiile amenajate pentru desfăşurarea acţiunilor de intervenţie trebuie descris în termeni generali în cadrul planului de urgenţă pe amplasament şi detaliat în cadrul procedurilor de urgenţă. Articolul 37Aranjamentele realizate şi acordurile încheiate, precum şi componenţa organizatorică responsabilă pe amplasament pentru acordarea suportului logistic în situaţie de urgenţă, procurarea rapidă de materiale consumabile necesare susţinerii intervenţiei şi efectuarea de servicii administrative pe toată durata situaţiei de urgenţă trebuie descrise în planul de urgenţă pe amplasament. Articolul 38Aranjamentele realizate şi componenţa organizatorică responsabilă pe amplasament pentru operarea sistemelor de alarmare şi a sistemelor de comunicaţii pentru situaţii de urgenţă trebuie descrise în planul de urgenţă pe amplasament. Articolul 39 (1) Sistemele automate de transfer de date între diferitele grupuri de lucru ale structurii de urgenţă, precum şi către autoritatea competentă trebuie descrise în planul de urgenţă pe amplasament şi detaliate în procedurile de urgenţă.(2) Conţinutul şi formatul datelor ce se transmit în situaţie de urgenţă, căile de transmisie utilizate, precum şi condiţiile în care se iniţiază şi se derulează transferul de date provenite de la sistemele de control ale instalaţiei nucleare, pentru fiecare din grupurile de lucru ale structurii de urgenţă, precum şi pentru autoritatea competentă, trebuie descrise în planul de urgenţă pe amplasament şi detaliate în procedurile de urgenţă.(3) Datele transmise către autoritatea competentă în situaţie de urgenţă trebuie să includă, în funcţie de instalaţia afectată, după caz, următoarele:

parametrii critici de securitate nucleară;

parametrii principali ce descriu starea instalaţiei;

parametrii principali privind atmosfera din clădirea instalaţiei;

parametrii principali ce descriu starea circuitului primar;

parametrii principali ce descriu starea circuitului secundar;

parametrii principali ce descriu starea sistemelor de răcire de urgenţă, a apei de adaos şi a sistemului de apă brută de rezervă;

parametrii ce descriu starea sistemului de răcire la oprire;

starea sistemelor speciale de securitate;

parametrii ce descriu starea celor mai importante sisteme electrice, inclusiv generatoare de curent electric fixe sau mobile;

situaţia radiologică pe amplasamentul instalaţiei;

situaţia radiologică în vecinătatea amplasamentului instalaţiei;

condiţiile meteorologice pe amplasamentul instalaţiei;

rezultatele calculelor de doze şi prognoza consecinţelor radiologice ale situaţiei de urgenţă;

alţi parametri şi date stabilite prin protocol cu autoritatea competentă.
(4) Conţinutul şi formatul datelor ce se transmit în situaţie de urgenţă către autoritatea competentă, căile de transmisie utilizate, precum şi condiţiile în care se iniţiază şi se derulează transferul de date provenite de la sistemele de control ale instalaţiei nucleare se stabilesc de comun acord între titularul de autorizaţie şi autoritatea competentă, în funcţie de tipul de instalaţie.
Articolul 40(1) Resursele materiale disponibile pentru susţinerea intervenţiei în exteriorul amplasamentului trebuie să fie declarate în planul de urgenţă pe amplasament.(2) Limitările proprii în ceea ce priveşte resursele materiale, aranjamentele perfectate şi condiţiile în care va obţine, în situaţie de urgenţă, suport material şi logistic din partea autorităţilor publice sau a altor organizaţii implicate în intervenţie trebuie declarate în planul de urgenţă pe amplasament.(3) Cerinţele cu privire la întreţinerea şi dezvoltarea bazei materiale necesare pentru intervenţie sunt prezentate în cap. VI.
Capitolul VManagementul intervenţiei şi evaluarea situaţiei de urgenţă Secţiunea 1Situaţiile de urgenţă, acţiunile de intervenţie şi evaluare Articolul 41Situaţiile de urgenţă, acţiunile de intervenţie şi evaluare ce trebuie descrise în cadrul planului de urgenţă pe amplasament sunt: a)stabilirea managementului situaţiilor de urgenţă şi coordonarea operaţiunilor desfăşurate; b)identificarea situaţiei de urgenţă, notificarea, activarea şi solicitarea de asistenţă; c)măsuri urgente de protecţie şi reducerea efectelor situaţiei de urgenţă; d)elaborarea de informări, instrucţiuni şi mesaje de avertizare pentru public, înainte şi pe durata situaţiei de urgenţă; e)radioprotecţia lucrătorilor; f)acordarea de asistenţă medicală şi reducerea efectelor situaţiei de urgenţă, altele decât cele radiologice; g)măsurări de radioactivitate pe amplasament şi în exterior, pe durata situaţiei de urgenţă şi ulterior; h)măsuri la şi după terminarea situaţiei de urgenţă; i)evidenţa înregistrărilor pe toată durata situaţiei de urgenţă; j)acţiunile titularului de autorizaţie în operaţiuni de căutare şi salvare. Secţiunea a 2-aStabilirea managementului situaţiilor de urgenţă şi coordonarea operaţiunilor desfăşurate Articolul 42Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească, în cadrul planului de urgenţă în termeni generali şi dezvoltat în cadrul procedurilor de urgenţă, modul de tranziţie de la o stare normală a instalaţiei la o stare de urgenţă fără să pună în pericol securitatea personalului, populaţiei şi mediului. Articolul 43 (1) Coordonarea acţiunilor de intervenţie pe amplasament revine managerului intervenţiei.(2) Titularul de autorizaţie trebuie să descrie în planul de urgenţă pe amplasament relaţia de colaborare cu autorităţile publice implicate în intervenţie şi modalităţile de coordonare a intervenţiei pe amplasament cu intervenţia în exteriorul amplasamentului, cu acţiunile forţelor de ordine şi ale serviciilor specializate de intervenţie.(3) Titularul de autorizaţie trebuie să descrie în planul de urgenţă pe amplasament modalităţile de integrare a acţiunilor de răspuns la urgenţa nucleară sau radiologică în cadrul acţiunilor de răspuns la urgenţele convenţionale. Articolul 44 (1) În situaţie de urgenţă, titularul de autorizaţie are obligaţia de a se asigura că autorităţile publice responsabile, autoritatea competentă şi serviciile de urgenţă deţin suficiente informaţii cu privire la situaţia respectivă.(2) În planul de urgenţă pe amplasament trebuie desemnate şi declarate poziţiile responsabile cu menţinerea legăturii între organizaţia de urgenţă proprie şi diferitele structuri de intervenţie din exteriorul amplasamentului. Secţiunea a 3-aIdentificarea situaţiei de urgenţă, notificarea, activarea şi solicitarea de asistenţă Articolul 45În planul de urgenţă pe amplasament trebuie declarată poziţia autorizată şi responsabilă, disponibilă în orice moment pe amplasamentul instalaţiei nucleare, cu identificarea şi clasificarea oricărei situaţii de urgenţă, declararea urgenţei, activarea structurii de urgenţă pe amplasament, precum şi cu notificarea autorităţilor publice şi a autorităţii competente. Articolul 46 (1) În planul de urgenţă pe amplasament trebuie descris atât modul în care se fac identificarea şi clasificarea situaţiei de urgenţă, evaluarea şi declararea situaţiei de urgenţă, cât şi criteriile generice de acţiune şi nivelurile operaţionale de intervenţie pentru fiecare clasă de urgenţă definite în reglementările specifice emise de CNCAN.(2) Acţiunile de identificare, clasificare, evaluare şi declarare a situaţiei de urgenţă trebuie detaliate în procedurile de urgenţă. Articolul 47 (1) Planul de urgenţă pe amplasament trebuie să includă descrierea acţiunilor de alarmare a personalului instalaţiei şi de notificare a autorităţilor publice şi a autorităţii competente.(2) Acţiunile prevăzute la alin. (1) trebuie detaliate în procedurile de urgenţă.(3) Procedurile de notificare a situaţiilor de urgenţă trebuie întocmite de comun acord cu autorităţile notificate.(4) Conţinutul mesajelor de notificare şi punctele de contact trebuie stabilite în avans şi cuprinse în procedurile de urgenţă. Articolul 48 (1) Titularul de autorizaţie trebuie să declare în planul de urgenţă pe amplasament aranjamentele stabilite pentru solicitarea de asistenţă la nivel naţional din partea pompierilor, a poliţiei, a serviciilor medicale şi a altor organizaţii naţionale de suport în intervenţia în caz de urgenţă.(2) Solicitarea de asistenţă la nivel internaţional trebuie să se efectueze prin intermediul autorităţii competente, în condiţiile în care capabilităţile la nivel naţional sunt depăşite.(3) Titularul de autorizaţie trebuie să îşi dezvolte propriile proceduri pentru solicitare de asistenţă internaţională, în colaborare cu autoritatea competentă. Secţiunea a 4-aMăsuri urgente de protecţie şi reducerea efectelor situaţiei de urgenţă Articolul 49(1) Măsurile urgente de protecţie pentru personalul aflat pe amplasamentul instalaţiei în momentul declanşării situaţiei de urgenţă trebuie descrise în planul de urgenţă pe amplasament şi detaliate în procedurile de urgenţă.(2) Măsurile urgente de protecţie prevăzute la alin. (1) cuprind: alarmarea personalului din incinta instalaţiei nucleare, adunarea şi recenzarea personalului în zonele de adunare, adăpostirea, evacuarea, administrarea de iodură de potasiu, decontaminarea personalului, monitorizarea contaminării, acordarea imediată a primului ajutor şi operaţiunile de căutare şi salvare.(3) Zonele de adunare a personalului, spaţiile de decontaminare, căile de acces şi căile de evacuare a personalului care nu face parte din structura de urgenţă trebuie descrise în planul de urgenţă pe amplasament şi trebuie marcate corespunzător în teren. Articolul 50 (1) Criteriile utilizate pentru recomandarea măsurilor de protecţie pentru populaţie trebuie descrise în planul de urgenţă pe amplasament şi detaliate în procedurile de urgenţă.(2) Criteriile utilizate sunt:a)clasificarea situaţiei de urgenţă; b)condiţiile din instalaţia nucleară şi tendinţa în evoluţia acestora; c)situaţia radiologică pe amplasament şi în exteriorul acestuia; d)condiţiile meteorologice şi prognoza pe termen scurt. (3) Titularul de autorizaţie trebuie să formuleze recomandările pentru protejarea populaţiei imediat după clasificarea şi declararea situaţiei de urgenţă şi să transmită aceste recomandări în cel mai scurt timp autorităţilor publice responsabile cu luarea deciziilor.(4) Reevaluarea recomandărilor privind măsurile de protecţie pentru populaţie trebuie realizată odată cu evoluţia situaţiei de urgenţă, pe baza condiţiilor din instalaţie, a situaţiei radiologice în interiorul şi în exteriorul amplasamentului instalaţiei nucleare şi a prognozei meteorologice. Articolul 51 (1) Zonele de planificare de urgenţă în jurul instalaţiei trebuie stabilite de către titularul de autorizaţie, cu respectarea prevederilor generale ale
Ordinului ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 242/1993 şi a altor reglementări aplicabile emise de CNCAN.
(2) Zonele de planificare de urgenţă trebuie declarate în planul de urgenţă pe amplasament. Articolul 52 (1) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească şi să declare în planul de urgenţă pe amplasament nivelurile de acţiune la urgenţă.(2) Pentru stabilirea nivelurilor de acţiune la urgenţă se va ţine cont de nivelurile generice de intervenţie şi nivelurile operaţionale de intervenţie prevăzute în
Ordinul ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 242/1993 şi în reglementările aplicabile emise de CNCAN. Articolul 53 (1) Pentru evenimentele şi scenariile prevăzute la art. 21 trebuie descrise în planul de urgenţă pe amplasament şi detaliate în procedurile de urgenţă acţiunile imediate pe care structurile de urgenţă trebuie să le îndeplinească pentru evitarea agravării situaţiei de urgenţă, pentru reducerea efectelor şi pentru readucerea instalaţiei nucleare în stare sigură şi stabilă.(2) Acţiunile prevăzute la alin. (1) se bazează pe evaluarea situaţiei de urgenţă, a stării tehnice a sistemelor instalaţiei, a situaţiei radiologice atât în incinta instalaţiei, cât şi pe amplasament şi în exteriorul amplasamentului.(3) În planul de urgenţă pe amplasament trebuie prezentate acţiunile de prevenire sau reducere pe cât posibil a emisiilor necontrolate de material radioactiv în mediu, pentru evenimentele şi scenariile prevăzute la art. 21. Articolul 54În planul de urgenţă pe amplasament trebuie descrise următoarele: colaborarea cu forţele de intervenţie ale serviciilor de urgenţă, accesul acestora în perimetrul instalaţiei nucleare, informarea cu privire la situaţia şi condiţiile din instalaţie, inclusiv situaţia radiologică, acordarea de expertiză şi echipamente de protecţie pentru lucrul în mediu contaminat radioactiv inclusiv echipamente dozimetrice. Secţiunea a 5-aElaborarea de informări, instrucţiuni şi mesaje de avertizare pentru public, înainte şi pe durata situaţiei de urgenţă Articolul 55Titularul de autorizaţie are obligaţia de a descrie în planul de urgenţă pe amplasament aranjamentele stabilite cu autorităţile publice locale cu privire la informarea, avertizarea şi instruirea, înainte şi pe durata situaţiei de urgenţă, a populaţiei din zonele de planificare de urgenţă. Articolul 56În cadrul planului de urgenţă pe amplasament trebuie desemnat grupul responsabil care acordă suport autorităţilor publice locale pentru avertizarea populaţiei în situaţie de urgenţă şi pentru elaborarea de instrucţiuni şi informări pentru populaţie. Articolul 57În planul de urgenţă pe amplasament trebuie declarate sistemele de alarmare şi resursele materiale folosite de titularul de autorizaţie pentru acordarea suportului în ceea ce priveşte avertizarea, instruirea şi informarea populaţiei din zonele de planificare de urgenţă. Articolul 58 (1) Titularul de autorizaţie trebuie să desemneze şi să declare în planul de urgenţă pe amplasament poziţia sau echipa responsabilă în sprijinirea autorităţilor publice pentru informarea publicului pe toată durata intervenţiei.(2) Mesajele de avertizare şi informare elaborate pe durata situaţiei de urgenţă puse la dispoziţia autorităţilor publice locale trebuie să fie clare şi să conţină aspecte legate de:a)situaţia de urgenţă; b)starea de funcţionare a instalaţiei nucleare; c)evoluţia probabilă a situaţiei; d)riscul pentru populaţie; e)măsurile de protecţie pentru personalul din instalaţie; f)instrucţiuni şi măsuri de protecţie pentru populaţie. (3) Mesajele de avertizare şi informare menţionate la alin. (2) trebuie detaliate în cadrul procedurilor de urgenţă. Secţiunea a 6-aRadioprotecţia lucrătorilor Articolul 59Titularul de autorizaţie are obligaţia de a desemna, în planul de urgenţă pe amplasament, personalul de intervenţie în situaţie de urgenţă. Articolul 60Poziţiile responsabile cu radioprotecţia personalului de intervenţie trebuie declarate în planul de urgenţă pe amplasament. Articolul 61(1) În planul de urgenţă pe amplasament, pentru activităţile de intervenţie anticipate, trebuie declarate locaţiile şi condiţiile de risc radiologic şi alte categorii de risc potenţial în care personalul de intervenţie va lucra în situaţie de urgenţă, în interiorul sau în afara amplasamentului instalaţiei.(2) Pentru toate condiţiile de risc anticipate trebuie descrise aranjamentele stabilite de către titularul de autorizaţie pentru protecţia personalului de intervenţie.(3) Aranjamentele prevăzute la alin. (2) trebuie să includă:a)metodele de monitorizare, înregistrare şi raportare continuă a dozelor de radiaţii pentru fiecare persoană expusă pe perioada intervenţiei; b)metodele de reconstrucţie a dozelor; c)primele măsuri de protecţie ce trebuie luate de personalul de intervenţie după declararea stării de urgenţă; d)metodele de instruire a personalului de intervenţie înainte şi pe durata situaţiei de urgenţă; e)echiparea personalului de intervenţie cu echipamente individuale de protecţie şi cu dozimetre individuale. Articolul 62 (1) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească niveluri operaţionale pentru personalul de intervenţie.(2) Nivelurile operaţionale se aprobă de CNCAN. Articolul 63 (1) În planul de urgenţă pe amplasament trebuie prevăzute şi descrise acele situaţii şi condiţii speciale în care este posibil ca dozele de radiaţii ale lucrătorilor să depăşească limitele nivelurilor operaţionale stabilite pentru personalul de intervenţie.(2) Pentru situaţiile de urgenţă care pot conduce la depăşirea limitelor nivelurilor operaţionale stabilite pentru personalul de intervenţie trebuie prevăzute:a)acţiunea la intervenţie pe bază de voluntariat; b)interdicţia de participare la intervenţie pentru femeile însărcinate; c)controlul planificat al accesului în zonele cu risc radiologic ridicat. (3) Acţiunile ce trebuie întreprinse de personalul de intervenţie pentru salvarea de vieţi şi limitarea consecinţelor catastrofale cu depăşirea nivelurilor generice de intervenţie trebuie detaliate în procedurile de urgenţă. Articolul 64Metodele ce trebuie utilizate pentru informarea lucrătorilor, la terminarea intervenţiei, privind dozele de radiaţii încasate pe durata acţiunilor întreprinse şi privind consecinţele acestora asupra stării de sănătate trebuie declarate în planul de urgenţă pe amplasament. Secţiunea a 7-aAcordarea de asistenţă medicală şi reducerea efectelor situaţiei de urgenţă, altele decât cele radiologice Articolul 65(1) Titularul de autorizaţie trebuie să descrie în planul de urgenţă pe amplasament aranjamentele stabilite cu instituţii medicale locale şi cu instituţii medicale specializate pentru asigurarea supravegherii medicale a personalului de intervenţie pe toată durata, dar şi după terminarea stării de urgenţă.(2) Titularul de autorizaţie trebuie să prevadă posibilitatea de consiliere psihologică în perioada de planificare şi pregătire a răspunsului la urgenţă şi pentru acordarea de ajutor medical psihologic pentru personalul de intervenţie în timpul şi după terminarea urgenţei. Articolul 66 (1) Titularul de autorizaţie trebuie să descrie în planul de urgenţă pe amplasament aranjamentele stabilite pentru acordarea primului ajutor, tratarea iniţială a persoanelor contaminate sau supraexpuse, decontaminarea şi transportul răniţilor în unităţi medicale specializate şi reconstrucţia dozelor de radiaţii.(2) În cadrul protocoalelor încheiate cu unităţile medicale locale şi cu unităţi medicale specializate trebuie considerate şi situaţiile de tratare a cazurilor grave de contaminare sau supraexpunere în câmp intens de radiaţii. Secţiunea a 8-aMăsurări de radioactivitate pe amplasament şi în exteriorul amplasamentului, pe durata situaţiei de urgenţă şi ulterior acesteia Articolul 67 (1) În vederea determinării şi reevaluării clasei de urgenţă şi pentru prognozarea evoluţiei viitoare a urgenţei planul de urgenţă pe amplasament trebuie să prevadă criteriile şi tehnicile de evaluare a sistemelor şi condiţiilor din instalaţie, precum şi tehnicile de evaluare a emisiilor radioactive.(2) Criteriile şi tehnicile de evaluare prevăzute la alin. (1) trebuie dezvoltate în cadrul procedurilor de urgenţă. Articolul 68(1) Titularul de autorizaţie trebuie să descrie în planul de urgenţă pe amplasament metodele de evaluare a inventarului de radionuclizi din emisiile radioactive pentru toate urgenţele postulate.(2) Pentru monitorizarea radioactivităţii mediului trebuie utilizate datele de radioactivitate provenite din reţelele fixe de supraveghere, dar şi cele provenite de la echipele mobile de măsurare în teren.(3) La evaluarea consecinţelor radiologice în situaţie de urgenţă trebuie utilizate rezultatele măsurărilor meteorologice efectuate la turnul meteorologic al instalaţiei nucleare. Articolul 69 (1) Titularul de autorizaţie trebuie să descrie în planul de urgenţă pe amplasament acţiunile proprii de monitorizare a radioactivităţii mediului pe amplasament şi în exterior, precum şi aranjamentele stabilite cu autorităţile publice locale şi alte structuri de urgenţă pentru derularea de acţiuni comune de măsurare a radioactivităţii mediului în zonele de planificare de urgenţă. (2) Planul de urgenţă pe amplasament trebuie să conţină informaţii privind: echipele de măsurare în teren, echipele de prelevare a probelor în teren, pe amplasament şi în exterior, dotările specifice şi amenajările proprii sau aranjamentele perfectate cu alte instituţii pentru analize de radioactivitate şi măsurări specifice de laborator.(3) Titularul de autorizaţie trebuie să prevadă în procedurile de urgenţă dotarea echipelor de monitorizare în teren cu mijloace de transport adecvate scopului propus, cu echipamente de protecţie individuale, în funcţie de situaţia radiologică estimată în teren, dozimetre portabile pentru măsurarea debitului dozei gamma externe, contaminometre portabile pentru determinarea contaminării de suprafaţă.(4) Trebuie prevăzută echiparea corespunzătoare a cel puţin unui laborator mobil de intervenţie, pentru prelevarea de probe şi măsurarea radioactivităţii artificiale în mediu.(5) Echipele de monitorizare în teren trebuie dotate cu echipamente de comunicaţii, pentru a putea transmite rezultatele obţinute în teren factorilor de analiză şi decizie din structura de urgenţă.(6) Personalul din echipele de monitorizare în teren ce poate intra în contact direct cu publicul şi mass-media trebuie să deţină instrucţiuni clare în ceea ce priveşte interacţiunea şi comunicarea cu aceştia.(7) Acţiunile echipelor de monitorizare în teren, modalităţile de comunicare şi forma de raportare a rezultatelor, precum şi colaborarea cu alte echipe de monitorizare trebuie descrise în planul de urgenţă pe amplasament şi detaliate în procedurile de urgenţă. Secţiunea a 9-aMăsuri la şi după terminarea situaţiei de urgenţă Articolul 70(1) Titularul de autorizaţie trebuie să descrie în planul de urgenţă pe amplasament şi să detalieze în procedurile de urgenţă faza de tranziţie de la starea de urgenţă la operaţiunile de rutină pentru recuperarea pe termen lung.(2) Descrierea trebuie să includă:a)definirea rolurilor şi funcţiilor pentru poziţiile din structura de urgenţă; b)identificarea obiectivelor şi procesul ce trebuie urmat pentru a determina necesitatea unor măsuri de recuperare; c)metode folosite pentru evaluarea consecinţelor radiologice şi nonradiologice; d)identificarea diferenţelor de autoritate, de gestionare şi coordonare între faza de urgenţă şi responsabilităţile din faza de recuperare; e)mijloacele de asigurare a resurselor; f)metode de luare a deciziilor; g)metodele de implicare a publicului şi a altor părţi relevante. Articolul 71 (1) Titularul de autorizaţie trebuie să descrie în planul de urgenţă pe amplasament condiţiile în care încetează situaţia de urgenţă.(2) Încetarea urgenţei pe amplasament trebuie să se realizeze după ce instalaţia nucleară a fost adusă în stare sigură şi stabilă, emisiile de material radioactiv nu depăşesc limitele de operare normală şi au fost iniţiate măsurile posturgenţă pe amplasament. Articolul 72 (1) Titularul de autorizaţie trebuie să descrie în planul de urgenţă pe amplasament şi să detalieze în procedurile de urgenţă măsurile posturgenţă pe amplasament, în funcţie de clasa de urgenţă în care s-a încadrat evenimentul.(2) Măsurile posturgenţă pe amplasament trebuie să includă:a)identificarea oricărei schimbări în structura instalaţiei nucleare, a componentelor sau a sistemelor acesteia; b)măsuri de menţinere a instalaţiei nucleare în stare sigură şi stabilă; c)măsuri de revenire la funcţionarea normală a instalaţiei, în funcţie de situaţia de fapt; d)evaluarea dozelor de radiaţii pentru personalul de intervenţie şi alte persoane aflate în instalaţie pe durata situaţiei de urgenţă; e)evaluarea consecinţelor, altele decât cele radiologice, ale situaţiei de urgenţă asupra instalaţiei şi asupra personalului de intervenţie; f)investigarea cauzelor producerii situaţiei de urgenţă; g)elaborarea unui raport detaliat cu privire la evenimentul petrecut; h)măsuri de decontaminare a bunurilor materiale; i)măsuri de tratare a deşeurilor rezultate în urma situaţiei de urgenţă. Articolul 73Titularul de autorizaţie trebuie să prevadă în planul de urgenţă pe amplasament modul de cooperare şi aranjamentele stabilite cu autorităţile publice şi cu serviciile speciale de intervenţie, pentru situaţiile în care operaţiunile de salvare continuă şi după declararea încetării situaţiei de urgenţă pe amplasament. Articolul 74Aspectele financiare ale intervenţiei trebuie descrise în planul de urgenţă pe amplasament şi detaliate în documente financiare specifice. Secţiunea a 10-aEvidenţa înregistrărilor pe toată durata situaţiei de urgenţă Articolul 75 (1) În planul de urgenţă pe amplasament trebuie descrise metodele de înregistrare a tuturor informaţiilor importante cu privire la situaţia de urgenţă.(2) Trebuie prevăzute tipurile de informaţii ce vor fi gestionate în situaţie de urgenţă, precum şi formatele specifice pentru înregistrarea evenimentelor şi a deciziilor importante, în vederea utilizării lor pe durata intervenţiei şi la evaluarea postaccident a situaţiei petrecute.(3) Planul de urgenţă pe amplasament trebuie să prevadă atât metodele, cât şi resursele umane şi materiale necesare pentru înregistrarea dozelor de radiaţii pentru personalul de intervenţie şi pentru toate celelalte persoane prezente în interiorul instalaţiei la debutul stării de urgenţă şi pe toată durata acesteia, în vederea supravegherii medicale pe termen lung şi urmărirea în timp a personalului de intervenţie şi a indivizilor afectaţi de situaţia de urgenţă.(4) Detalierea formatelor specifice pentru înregistrare, precum şi a tehnicilor şi condiţiilor de înregistrare, raportare şi evaluare a datelor înregistrate în timpul urgenţei trebuie realizată în cadrul procedurilor de urgenţă specifice. Secţiunea a 11-aAcţiunile titularului de autorizaţie în operaţiuni de căutare şi salvare Articolul 76 (1) Planul de urgenţă pe amplasament trebuie să includă descrierea acţiunilor desfăşurate de titularul de autorizaţie în operaţiunile de căutare şi salvare şi atribuirea de responsabilităţi pentru derularea acestor operaţiuni în interiorul amplasamentului şi detaliate în procedurile de urgenţă.(2) Managerul intervenţiei trebuie să coordoneze acţiunile de căutare şi salvare pe amplasament până la preluarea comenzii de către serviciile specializate.(3) Titularul de autorizaţie trebuie să desemneze personalul calificat în domeniile radioprotecţiei şi protecţiei fizice ce va asista serviciile specializate de salvare în derularea operaţiunilor specifice. Capitolul VIManagementul pregătirii pentru intervenţie Secţiunea 1Obligaţiile titularului de autorizaţii Articolul 77(1) Titularul de autorizaţie are obligaţia de a menţine şi dezvolta sistemul propriu de pregătire pentru situaţii de urgenţă.(2) Sistemul de pregătire pentru intervenţie trebuie descris în planul de urgenţă pe amplasament, cu referire la:a)organizarea sistemului de pregătire pentru intervenţie; b)planuri şi proceduri; c)asigurarea bazei materiale şi a suportului logistic; d)perfecţionarea personalului de intervenţie; e)derularea de exerciţii; f)asigurarea calităţii în procesul de planificare şi pregătire a intervenţiei. Articolul 78 (1) Titularul de autorizaţie trebuie să aibă în vedere, în procesul de planificare şi pregătire a răspunsului pentru situaţii de urgenţă, implementarea în situaţie de urgenţă a măsurilor urgente de protecţie pentru reducerea efectelor accidentului, pentru aducerea instalaţiei într-o stare stabilă şi sigură, reducerea potenţialului de eliberare a materialului radioactiv, limitarea consecinţelor în cazul eliberărilor radioactive, evitarea dozelor de radiaţii suplimentare la personalul operator/de intervenţie, precum şi prevenirea apariţiei de efecte biologice deterministe severe la personalul operator/de intervenţie.(2) Pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la alin. (1), titularul de autorizaţie trebuie să ia în considerare următoarele aspecte:a)acţiunile necesare de operare a instalaţiei; b)cerinţele legate de informarea operaţională; c)condiţiile de stres şi supraîncărcarea muncii pentru personalul operator; d)acţiunile de răspuns la urgenţă în instalaţie; e)răspunsul personalului; f)funcţionarea sistemelor, echipamentelor şi instrumentaţia instalaţiei în condiţii anormale şi de accident; g)proceduri de operare a instalaţiei pentru toate tipurile de scenarii de tranzienţi şi accidente bază de proiect; h)ghiduri de management al accidentelor în afara bazei de proiect şi accidentelor severe. Articolul 79 (1) Titularul de autorizaţie trebuie să prevadă în planul de urgenţă pe amplasament elaborarea, în perioada de planificare şi pregătire, de materiale informative pentru populaţie.(2) Materialele informative trebuie să includă cel puţin următoarele elemente:a)informaţii de bază despre radioactivitate şi efectele radiaţiilor asupra organismului uman şi asupra mediului; b)alte categorii de risc şi efectele acestora asupra populaţiei şi asupra mediului; c)măsurile planificate de alarmare, protecţie şi acordarea de ajutor pentru populaţie în situaţii de risc radiologic; d)autorităţile responsabile cu implementarea măsurilor de protecţie pentru populaţie; e)instrucţiuni pentru populaţie despre cum trebuie să acţioneze în situaţie de urgenţă. (3) Materialele informative trebuie revizuite periodic, cel puţin o dată la 3 ani de către titularul de autorizaţie, şi trebuie distribuite populaţiei din zona de planificare a măsurilor urgente.(4) Titularul de autorizaţie trebuie să prevadă în planul de urgenţă pe amplasament modalităţi ca materialele informative să poată fi accesibile populaţiei în orice moment. Secţiunea a 2-aOrganizarea sistemului de pregătire şi planificare pentru intervenţie Articolul 80(1) În planul de urgenţă pe amplasament trebuie desemnate structurile organizatorice şi poziţiile de conducere din structura proprie responsabile cu planificarea şi menţinerea pregătirii pentru intervenţie în situaţie de urgenţă.(2) Titularul de autorizaţie trebuie să nominalizeze poziţia responsabilă cu coordonarea acţiunilor de planificare şi pregătire a intervenţiei pe amplasament şi cu colaborarea cu autorităţile publice în procesul de pregătire şi planificare a intervenţiei.(3) Trebuie identificate şi declarate poziţiile din organizaţia proprie responsabile cu stabilirea de aranjamente şi protocoale de colaborare şi susţinere reciprocă în situaţie de urgenţă, cu autorităţile publice locale, judeţene şi naţionale şi cu serviciile specializate de intervenţie.(4) Protocoalele şi aranjamentele stabilite trebuie descrise în planul de urgenţă pe amplasament sau anexate în copie la acesta. Articolul 81 (1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice planificării şi pregătirii pentru intervenţie în situaţie de urgenţă, titularul de autorizaţie trebuie să repartizeze în funcţii de conducere şi în funcţii de execuţie personal calificat corespunzător. (2) Numărul de persoane prevăzut în planul de urgenţă pentru fiecare tip de acţiune în parte trebuie să fie suficient de mare pentru a îndeplini acţiunile specifice în procesul de răspuns la urgenţă. Secţiunea a 3-aPlanuri şi proceduri Articolul 82Titularul de autorizaţie trebuie să elaboreze, în perioada de pregătire şi planificare, proceduri de urgenţă, programe, baze de date şi alte instrumente de lucru pentru utilizarea în situaţie de urgenţă, necesare pentru îndeplinirea promptă şi eficientă a funcţiilor specifice de răspuns şi pentru toate activităţile planificate. Articolul 83În planul de urgenţă pe amplasament, funcţiile şi acţiunile specifice de intervenţie trebuie descrise în termeni generali şi detaliate în procedurile de urgenţă. Articolul 84 (1) Planul de urgenţă pe amplasament trebuie revizuit o dată la 4 ani, dacă nu apar schimbări importante care să necesite reevaluarea documentului mai repede de 4 ani.(2) La revizia planului de urgenţă pe amplasament trebuie avute în vedere şi remediate aspectele şi problemele identificate ca fiind greşite, incomplete sau nesatisfăcătoare şi se vor lua în considerare şi aplica cele mai noi tehnici, cerinţe legislative în vigoare, standarde şi recomandări la nivel internaţional, precum şi schimbările survenite în condiţiile de operare a instalaţiei nucleare. Articolul 85 (1) Procedurile de urgenţă, programele de calcul trebuie revizuite o dată la 2 ani sau ori de câte ori este nevoie.(2) La revizia documentelor trebuie luate în considerare şi aplicate toate schimbările survenite de la ultima revizie şi se vor remedia defecţiunile şi problemele identificate în timpul exerciţiilor de pregătire sau în alte situaţii.(3) Listele cu date de contact cuprinse în cadrul procedurilor de notificare trebuie revizuite la 6 luni sau mai repede, dacă apar schimbări importante. Secţiunea a 4-aAsigurarea bazei materiale şi a suportului logistic Articolul 86(1) Titularul de autorizaţie trebuie să descrie baza materială şi suportul logistic în planul de urgenţă pe amplasament.(2) Titularul de autorizaţie trebuie să constituie şi să dezvolte permanent baza materială necesară pentru susţinerea intervenţiei în situaţie de urgenţă: spaţii de lucru, dotări şi amenajări, echipamente, instrumente, sisteme de alarmă şi comunicaţii, materiale consumabile, documentaţie. Articolul 87 (1) Camerele de control ale instalaţiei şi centrul de control la urgenţă de pe amplasament, precum şi toate celelalte spaţii destinate structurii de urgenţă trebuie să fie amenajate astfel încât desfăşurarea acţiunilor de intervenţie specifice scopului declarat să se realizeze în maximă siguranţă posibilă.(2) Rutele de acces între spaţiile amenajate trebuie să fie rapide, sigure şi corespunzător marcate.(3) Camerele de comandă, precum şi centrul de control la urgenţă de pe amplasament trebuie să fie prevăzute cu sisteme de ventilaţie proprii şi sisteme de filtrare a aerului, pentru a fi operaţionale şi în situaţii extreme, cum ar fi eliberarea unor mari cantităţi de material radioactiv în incinta instalaţiei nucleare.(4) Sistemele, instalaţiile şi echipamentele electrice trebuie să fie prevăzute cu sisteme de rezervă de producere a energiei electrice, pentru situaţii de întrerupere a alimentării de la reţeaua naţională de electricitate. Articolul 88(1) Camerele de comandă, centrul de control la urgenţă de pe amplasament, precum şi toate celelalte spaţii destinate structurii de urgenţă trebuie echipate, în perioada de planificare şi pregătire, cu sisteme de alarmare şi comunicaţii redundante, cu echipamente, instrumente, materiale consumabile, documentaţie şi alte resurse materiale necesare pentru desfăşurarea în bune condiţii a acţiunilor de intervenţie planificate a se desfăşura în spaţiile respective.(2) Dotarea cu resurse materiale şi sisteme de comunicaţii trebuie să fie adecvate scopului şi necesităţilor identificate în procesul de planificare.(3) Sistemele de comunicaţii proprii trebuie să fie compatibile cu sistemele de comunicaţii ale celorlalte organizaţii implicate în răspunsul la urgenţă.(4) Se vor întocmi liste detaliate cu resursele materiale incluse în procedurile de urgenţă şi în rutinele de verificare a acestor resurse. Articolul 89 (1) Pentru personalul de intervenţie pe amplasament şi pentru echipele de intervenţie în teren, în afara amplasamentului, titularul de autorizaţie are obligaţia să prevadă echipamente de comunicaţii de urgenţă, echipamente individuale de protecţie, echipamente de protecţie respiratorie, iodură de potasiu, dozimetre personale şi echipamente de măsurare a radiaţiilor, în număr suficient de mare pentru desfăşurarea acţiunilor de intervenţie.(2) Echipamentele de comunicaţii, echipamentele individuale de protecţie, echipamentele de protecţie respiratorie, iodura de potasiu, dozimetrele personale şi echipamentele de măsurare a radiaţiilor trebuie menţinute în stare de funcţionare, prin proceduri de rutină, pentru a putea fi utilizate în orice moment.(3) Depozitarea acestora se va face în spaţii special amenajate, uşor accesibile în situaţie de urgenţă.(4) Pentru decontaminarea în situaţii de urgenţă a personalului de intervenţie şi a echipamentelor trebuie prevăzute spaţii special destinate acestui scop. Articolul 90(1) În planul de urgenţă pe amplasament trebuie prevăzute responsabilităţile cu privire la aprovizionarea cu materiale consumabile necesare susţinerii intervenţiei şi la întreţinerea în stare de funcţionare a bazei materiale pentru intervenţie.(2) Trebuie stabilite inspecţiile de rutină periodice şi tehnicile de verificare a echipamentelor şi instrumentelor de lucru prevăzute pentru intervenţie în situaţie de urgenţă.(3) Orice defecţiune sau anomalie în funcţionarea sistemelor, echipamentelor şi instrumentelor, constatată în timpul inspecţiilor de rutină, în timpul verificărilor periodice sau în orice alt mod, trebuie rapid remediată.(4) Atunci când situaţia impune, se vor aduce corectări, îmbunătăţiri şi dezvoltări sistemelor care prezintă deficienţe sau anomalii în funcţionare.(5) Starea de funcţionare, precum şi uşurinţa în utilizarea sistemelor, echipamentelor şi instrumentelor de lucru pentru situaţie de urgenţă trebuie testată şi în cadrul exerciţiilor de simulare a unor situaţii de urgenţă. Articolul 91(1) Titularul de autorizaţie are responsabilitatea de a se dota, în perioada de planificare şi pregătire a intervenţiei, cu sisteme automate de transfer de date între diferitele structuri de urgenţă proprii şi către autoritatea competentă.(2) Sistemele de comunicaţii trebuie să fie redundante şi independente, pentru a preveni disfuncţionalităţi majore în procesul de vehiculare a informaţiilor.(3) În planul de urgenţă pe amplasament trebuie prevăzute responsabilităţile pentru întreţinerea în stare de funcţionare a sistemelor de comunicaţii şi transfer de date şi se vor descrie modul şi frecvenţa de testare a acestora. Articolul 92Informaţiile cu privire la localizarea, capacitatea de operare şi starea de funcţionare a spaţiilor de lucru, sistemelor, echipamentelor, instrumentelor necesare în intervenţie trebuie stocate în baze de date şi trebuie revizuite periodic, în funcţie de starea de fapt existentă în instalaţie. Secţiunea a 5-aPerfecţionarea personalului operator Articolul 93(1) Titularul de autorizaţie trebuie să instruiască corespunzător personalul desemnat ca participant în intervenţie, în cadrul structurii de urgenţă, ca parte a procesului de pregătire pentru intervenţie.(2) Instruirea personalului trebuie să se realizeze pentru funcţia specifică ce trebuie îndeplinită în situaţie de urgenţă.(3) Instruirea personalului se va face înainte de a i se atribui responsabilităţile specifice funcţiei respective. Articolul 94(1) Titularul de autorizaţie trebuie să întocmească anual planul de instruire şi perfecţionare a personalului angajat, care va cuprinde şi instruirea specifică pentru răspunsul la urgenţă.(2) În planul de urgenţă pe amplasament trebuie desemnate poziţiile responsabile cu elaborarea şi punerea în practică a planului de pregătire şi perfecţionare a personalului implicat în răspunsul la situaţii de urgenţă. Articolul 95(1) Instruirea, perfecţionarea şi testarea personalului de intervenţie, precum şi a personalului contractor, suport în intervenţie, trebuie făcută în mod regulat.(2) Acţiunile de pregătire şi perfecţionare a personalului trebuie să aibă ca scop remedierea acelor aspecte necorespunzătoare în activitatea prestată, observate în cadrul testărilor prin exerciţiile de urgenţă sau în alte situaţii şi dezvoltarea şi îmbunătăţirea răspunsului individual la realizarea acţiunilor specifice alocate.(3) La cursurile de perfecţionare vor participa atât persoanele cu funcţii de execuţie, cât şi persoanele cu funcţii de conducere din structura de urgenţă. Articolul 96 (1) Titularul de autorizaţie trebuie să acorde sprijin autorităţilor publice pentru organizarea de cursuri de pregătire şi perfecţionare în domeniul radioprotecţiei şi al pregătirii pentru situaţii de urgenţă pentru lucrătorii externi, membri ai serviciilor speciale de intervenţie, ai autorităţilor publice locale şi judeţene şi ai altor organizaţii cu responsabilităţi în situaţii de urgenţă. (2) Aranjamentele necesare îndeplinirii cerinţelor de la alin. (1) trebuie prevăzute în planul anual de pregătire şi perfecţionare al titularului de autorizaţie.(3) Prevederile generale ale angajamentelor stabilite conform alin. (2) vor fi rezumate în planul de urgenţă pe amplasament. Secţiunea a 6-aDerularea de exerciţii Articolul 97 (1) Titularul de autorizaţie are obligaţia de a testa periodic atât planul de urgenţă sau componente ale planului de urgenţă, cât şi personalul desemnat ca participant în intervenţie, ca parte a procesului de pregătire.(2) Titularul de autorizaţie trebuie să ţină evidenţa persoanelor care participă la exerciţii şi trebuie să se asigure că toţi cei cu atribuţii în caz de urgenţă sunt testaţi periodic. Articolul 98 (1) În planul de urgenţă pe amplasament trebuie descrisă componenţa organizatorică responsabilă cu organizarea exerciţiilor de urgenţă şi trebuie desemnate poziţiile responsabile cu coordonarea acţiunilor de planificare şi organizare a exerciţiilor pe amplasament.(2) Titularul de autorizaţie trebuie să întocmească anual lista cu exerciţiile ce urmează a fi organizate pe amplasament în următoarele 12 luni şi să o transmită la CNCAN, spre informare, în ultima luna din anul precedent.(3) Exerciţiile trebuie să vizeze funcţiile specifice şi activităţile ce trebuie îndeplinite în situaţie de urgenţă, testarea echipamentelor, instrumentelor şi spaţiilor de lucru destinate intervenţiei, testarea instrucţiunilor, procedurilor, ghidurilor şi codurilor de calcul destinate intervenţiei, testarea capabilităţii organizaţiei de a identifica deficienţe în planificarea, pregătirea şi desfăşurarea intervenţiei şi necesităţi de corectare/modificare/dezvoltare.(4) Fiecare exerciţiu trebuie organizat pe baza unui plan întocmit anterior.(5) Planul exerciţiului trebuie să includă scopul şi obiectivele vizate, participanţii, scenariul, tehnicile de evaluare a performanţelor exerciţiului, precum şi fişe sau formulare de observare/evaluare.(6) Planul exerciţiului nu trebuie distribuit participanţilor înaintea sau în timpul desfăşurării exerciţiului.(7) Exerciţiile se pot organiza fie având data şi participanţii la exerciţiu anunţaţi în prealabil şi cu scenariul exerciţiului necunoscut participanţilor, fie exerciţii neanunţate în avans participanţilor. Articolul 99(1) Titularul de autorizaţie trebuie să organizeze anual un exerciţiu de urgenţă pe amplasament, cu activarea întregii structuri de urgenţă.(2) Exerciţiile anuale trebuie să acopere ca obiectiv testarea majorităţii funcţiilor de răspuns şi a activităţilor specifice de intervenţie.(3) În cadrul exerciţiilor anuale pe amplasament, titularul de autorizaţie trebuie să prevadă participarea serviciilor speciale de urgenţă, a autorităţilor publice şi a autorităţilor competente în calitate de jucători, în funcţie de specificul exerciţiului şi în calitate de observatori; participarea acestora se va face în conformitate cu protocoalele şi aranjamentele stabilite în avans. Articolul 100Titularul de autorizaţie trebuie să organizeze trimestrial exerciţii de urgenţă pe amplasament, cu activarea uneia sau mai multor componente din structura de urgenţă proprie. Articolul 101O dată la 3-5 ani, titularul de autorizaţie trebuie să participe la un exerciţiu general de răspuns la urgenţă, alături de autorităţile publice locale, judeţene şi naţionale. În acest sens, titularul de autorizaţie are obligaţia de a sprijini autorităţile publice la elaborarea scenariului şi la pregătirea exerciţiului. Articolul 102Titularul de autorizaţie trebuie să organizeze, cu frecvenţă cel puţin lunară, teste de notificare şi comunicare cu autorităţile publice şi cu autoritatea competentă. Articolul 103(1) Fiecare din exerciţiile prevăzute la art. 99, 100 şi 101 trebuie finalizat cu întocmirea unui raport de evaluare.(2) Raportul de evaluare trebuie elaborat de către titularul de autorizaţie, pe baza fişelor de evaluare proprii, pe baza evaluărilor primite din partea celorlalte organizaţii participante la exerciţiu şi pe baza observaţiilor şi comentariilor primite de la observatorii exerciţiului.(3) Raportul trebuie să conţină toate deficienţele, anomaliile şi problemele identificate în realizarea funcţiilor şi activităţilor specifice de intervenţie testate. Articolul 104 (1) Toate problemele identificate în raportul de evaluare trebuie rezolvate într-o ordine şi în termene corespunzătoare cu gravitatea celor constatate.(2) Experienţa dobândită şi propunerile participanţilor la exerciţiu trebuie colectate în cadrul unor şedinţe de analiză postexerciţiu şi trebuie avute în vedere ulterior la revizia procedurilor de urgenţă şi, după caz, la revizia planului de urgenţă pe amplasament. Secţiunea a 7-aSistemul de management al calităţii în procesul de pregătire a intervenţiei Articolul 105(1) În procesul de pregătire şi planificare a intervenţiei, titularul de autorizaţie trebuie să stabilească un sistem corespunzător de management al calităţii, în acord cu standardele naţionale şi internaţionale.(2) În cadrul sistemului de management al calităţii trebuie prevăzute următoarele aspecte:a)achiziţionarea de sisteme, echipamente, instrumente, sisteme de comunicaţii cu performanţe foarte bune în funcţionare; b)întreţinerea sistemelor, echipamentelor şi instrumentelor în stare foarte bună de funcţionare, testarea şi calibrarea periodică a acestora; c)repararea/calibrarea rapidă a echipamentelor, sistemelor şi instrumentelor în situaţie de urgenţă; d)achiziţionarea de materiale consumabile de bună calitate şi verificarea termenului de garanţie al acestora înainte de utilizare; e)amenajarea cu materiale şi accesorii de calitate a spaţiilor destinate activităţilor de răspuns la urgenţă; f)asigurarea unui program de control al metodelor de analiză şi măsurare pentru echipele de monitorizare în teren şi pentru echipele de laborator, prin participarea la programe naţionale şi internaţionale de intercomparare pe diferite tipuri de analize şi diferite tipuri de probe; g)revizia periodică a planurilor şi procedurilor de urgenţă; h)revizia procedurilor şi instrucţiunilor de lucru pentru situaţii de urgenţă şi testarea periodică a acestora; i)corectarea, în cel mult la o lună de la apariţie, a deficienţelor grave identificate în procedurile de urgenţă; j)modificarea şi aducerea de îmbunătăţiri de importanţă secundară, în cel mult 12 luni de la identificarea acestora; k)asigurarea controlului privind înregistrările prevăzute la art. 75; l)asimilarea concluziilor rezultate din experienţa proprie, din exerciţiile derulate şi din experienţa altor titulari de autorizaţie. Capitolul VIIAnexele planului de urgenţă pe amplasament Articolul 106Titularul de autorizaţie trebuie să precizeze în anexele planului de urgenţă pe amplasament cel puţin următoarele: a)structura de urgenţă: descrierea structurii de urgenţă - autoritate, responsabilităţi, capabilităţi şi resurse în situaţie de urgenţă; b)protocoale: lista organizaţiilor cu care titularul de autorizaţie are încheiate protocoale şi aranjamente; c)hărţi si diagrame: se vor prezenta hărţi cu zonele de planificare de urgenţă, zonele de adunare, zonele de adăpostire, căile de acces şi punctele de prelevare a diferitelor tipuri de probe, alte locaţii de urgenţă, zone cu potenţiale pericole etc.; d)sistemul de clasificare a urgenţei: descrierea sistemului de clasificare a urgenţelor; e)măsuri şi acţiuni de protecţie: descrierea măsurilor şi acţiunilor de protecţie ce trebuie implementate pe amplasament şi în afara amplasamentului; f)resurse: lista resurselor ce sunt necesare pentru implementarea planului de intervenţie pe amplasament, inclusiv cele care pot fi oferite de către autorităţile locale şi naţionale sau alte organizaţii externe; g)documentaţia-suport: lista tuturor documentelor relevante pentru implementarea şi asigurarea aplicabilităţii planului de urgenţă pe amplasament. Capitolul VIIIControlul de reglementare Articolul 107Documentaţia-suport la cererea de autorizare a funcţionării instalaţiei nucleare trebuie să prezinte modul în care au fost implementate cerinţele prezentei reglementări. Articolul 108(1) Planul de urgenţă pe amplasament trebuie transmis la CNCAN pentru aprobare.(2) Procedurile de urgenţă trebuie transmise la CNCAN spre informare.(3) După orice revizuire, planul de urgenţă va fi înaintat la CNCAN pentru aprobare.(4) După orice revizuire, procedurile de urgenţă vor fi înaintate la CNCAN pentru informare. Capitolul IXDispoziţii finale Articolul 109Anexa face parte integrantă din prezenta reglementare. ANEXĂla norme Categorii de planificare şi activităţi nucleare asociate

Categoria de planificare Activităţi nucleare asociate
I Instalaţii, cum sunt centralele nuclearo-electrice, pentru care se postulează evenimente pe amplasament (inclusiv evenimente cu probabilitate foarte mică de apariţie) ce pot avea consecinţe radiologice foarte severe în afara amplasamentului instalaţiei nucleare sau pentru care astfel de evenimente s-au produs în instalaţii nucleare similare
II Instalaţii, cum sunt anumite tipuri de reactoare de cercetare si reactoare demonstrative, pentru care se postulează evenimente pe amplasament ce pot conduce la doze de radiaţii în afara amplasamentului care să justifice luarea de măsuri urgente de protecţie pentru populaţie, în conformitate cu prevederile Normelor republicane privind pregătirea, planificarea şi implementarea intervenţiei în caz de accident nuclear sau urgenţă radiologică, sau pentru care astfel de evenimente s-au produs în instalaţii nucleare similare. Categoria de planificare II exclude instalaţiile nucleare prevăzute la categoria de planificare I.
III Instalaţii, cum sunt iradiatoarele industriale, pentru care se postulează evenimente pe amplasament ce pot conduce la doze de radiaţii sau niveluri de contaminare radioactivă care să justifice luarea de măsuri urgente de protecţie pe amplasament sau pentru care astfel de evenimente s-au produs în instalaţii nucleare similare. Categoria de planificare III exclude instalaţiile nucleare prevăzute la categoria de planificare I sau II.
IV Activităţi din domeniul nuclear ce pot conduce la o urgenţă radiologică care să justifice luarea de măsuri urgente de protecţie într-o locaţie necunoscută dinainte. Sunt incluse în această categorie activităţi neautorizate cu surse radioactive periculoase obţinute prin trafic ilicit, transportul autorizat de surse radioactive periculoase, precum şi activităţi autorizate cu surse radioactive periculoase mobile, cum sunt sursele de radiografiere industriale sau sateliţii alimentaţi cu energie nucleară. Categoria de planificare IV reprezintă nivelul minim de risc ce trebuie considerat pentru activităţile ce pot conduce la o urgenţă radiologică.
V Activităţi ce nu implică în mod normal surse de radiaţii ionizante, dar care sunt legate de procesul de producţie şi distribuţie pe piaţă a produselor alimentare cu probabilitate mare de contaminare radioactivă, la valori ce impun măsuri restrictive de consum, ca urmare a evenimentelor de tipul celor prevăzute la categoriile I, II sau IV, la instalaţii pe teritoriul naţional ori la instalaţii situate pe teritoriul altui stat


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 69/2014

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 69 din 2014
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 69/2014
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu