ORDIN Nr. 686
din 2 mai 2006
privind publicarea Pozitiei
comune a Consiliului Uniunii Europene 2006/276/PESC instituind masurile
restrictive emise impotriva anumitor persoane cu functie oficiala din Belarus
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 427 din 17 mai 2006
In baza art. 3 din Legea nr.
206/2005 privind punerea în aplicare a unor sancţiuni internaţionale,
în temeiul art. 4 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 100/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor
Externe, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul afacerilor externe emite prezentul ordin.
Articol unic. - Se dispune publicarea în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a Poziţiei comune a
Consiliului Uniunii Europene 2006/276/PESC*) instituind măsurile restrictive
emise împotriva anumitor persoane cu funcţie oficială din Belarus.
Ministrul afacerilor externe,
Mihai Răzvan Ungureanu
*) Poziţia comună este reprodusă în facsimil.
(Acte adoptate conform Titlului V din Tratatul privind Uniunea Europeană)
POZIŢIA COMUNĂ A CONSILIULUI
UNIUNII EUROPENE 2006/276/PESC
din 10 aprilie 2006 privind măsurile restrictive emise împotriva anumitor persoane cu
funcţie oficială din Belarus şi de abrogare a Poziţiei Comune 2004/661/PESC
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul
privind Uniunea Europeană şi în special Articolul 15,
întrucât,
(1) In data de 24 septembrie 2004, Consiliul a
adoptat Poziţia Comună 2004/661/PESC privind măsurile restrictive emise
împotriva anumitor persoane cu funcţie oficială din Belarus(1) cu privire
la anumite persoane cu funcţie oficială din Belarus, care au responsabilitatea
iniţierii unei investigaţii independente şi a acţionării în justiţie ca urmare
a acestor acuzaţii, dar care nu au procedat în acest sens şi care, conform
Raportului Pourgourides, sunt consideraţi actorii principali în dispariţia a
patru persoane bine-cunoscute în Belarus în perioada 1999/2000 şi în procesul
de muşamalizare aferent, având în vedere aspectul evident al obstrucţionării
justiţiei.
(2) In data de 13 decembrie
2004, Consiliul a adoptat Poziţia Comună 2004/848/PESC de modificare a Poziţiei
Comune 2004/661/PESC (1) pentru a extinde domeniul de aplicare al măsurilor restrictive şi
asupra persoanelor direct responsabile pentru fraudarea alegerilor electorale
şi a referendumul din Belarus din 17 octombrie 2004, precum şi împotriva celor
care sunt răspunzători în ceea ce priveşte gravele încălcări ale drepturilor
omului în represiunea demonstraţiilor paşnice din perioada ulterioară
alegerilor electorale şi a referendumului din Belarus.
(3) In data de 23 martie 2006, Consiliul European a
condamnat măsurile luate în acea zi de către autorităţile din Belarus, de
arestare a demonstranţilor paşnici care îşi exercitau un drept legitim de
liberă asociere pentru a protesta faţă de modul în care s-au desfăşurat
alegerile prezidenţiale în Belarus în 19 martie 2006. Consiliul European şi-a exprimat regretul cu privire la
eşecul autorităţilor din Belarus de a se conforma angajamentelor OSCE cu
privire la alegeri democratice şi consideră că alegerile prezidenţiale au fost
în mod fundamental incorecte.
(1) JO L 301,
28.9.2004, p. 67. Poziţie Comună modificată ultima dată de Poziţia Comună
2005/666/PESC (JO L 247, 23.9.2005, p. 40)
1 JOL367, 14.12.2004,
p. 35.
(4) Prin urmare, Consiliul
European decide ca Uniunea Europeană să adopte măsuri restrictive împotriva
acelor răspunzători pentru încălcarea standardelor electorale internaţionale,
inclusiv împotriva Preşedintelui Lukashenko.
(5) Măsurile restrictive trebuie adoptate, de
asemenea, împotriva conducerii din Belarus şi a persoanelor cu funcţie oficială
răspunzătoare pentru încălcarea standardelor electorale internaţionale şi
pentru reprimarea societăţii civile şi a opoziţiei democratice.
(6) Măsurile restrictive impuse conform Poziţiei
Comune 2004/661/PESC, precum şi măsurile restrictive suplimentare trebuie
consolidate într-un singur instrument. Prin urmare, Poziţia Comună
2004/661/PESC trebuie abrogată.
(7) Cu privire la măsurile la care se face referire
în alin. 1, Uniunea Europeană îşi va revizui poziţia în lumina evenimentelor
viitoare, având în vedere dorinţa autorităţilor relevante din Belarus de a
investiga într-un mod complet şi transparent cazurile de dispariţie şi de a
aduce persoanele responsabile în faţa justiţiei.
(8) Măsurile restrictive împotriva persoanelor direct
responsabile pentru fraudarea alegerilor electorale şi a referendumul din
Belarus din 17 octombrie 2004, precum şi împotriva celor care sunt răspunzători
în ceea ce priveşte gravele încălcări ale drepturilor omului în represiunea
demonstraţiilor paşnice din perioada ulterioară alegerilor electorale şi a
referendumului, trebuie revizuite în lumina reformelor făcute în ceea ce
priveşte Codul electoral prin alinierea sa la nivelul standardelor OSCE, precum
şi la nivelul altor standarde internaţionale cu privire la alegeri democratice,
conform recomandărilor OSCE/ODIHR şi în lumina măsurilor concrete luate de
autorităţi de respectare a drepturilor omului în ceea ce priveşte
demonstraţiile paşnice.
(9) Măsurile restrictive
împotriva persoanelor responsabile pentru încălcarea standardelor electorale
internaţionale în timpul alegerilor din 19 martie 2006 şi pentru reprimarea
societăţii civile în contextul acestor alegeri, trebuie revizuite având în
vedere operativitatea eliberării şi reabilitarea tuturor deţinuţilor politici
şi, de asemenea, trebuie revizuite şi în lumina reformelor făcute în ceea ce
priveşte Codul electoral prin alinierea sa la nivelul standardelor OSCE, precum
şi la nivelul altor standarde internaţionale cu privire la alegeri democratice,
conform recomandărilor OSCE/ODIHR
şi având în vedere desfăşurarea unor alegeri viitoare şi măsurile concrete
luate de autorităţi de respectare a valorilor democratice, a domniei legii, a
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, inclusiv a libertăţii de
expresie şi a libertăţii presei, precum şi a libertăţii de asociere şi a
asocierii politice,
ADOPTĂ PREZENTA POZIŢIE COMUNĂ:
Articolul 1
1. Statele membre vor lua măsurile necesare pentru a
preveni intrarea sau tranzitarea teritoriilor lor de către persoanele:
(a) care au responsabilitatea iniţierii unei
investigaţii independente şi a acţionării în justiţie ca urmare a acestor
acuzaţii, dar care nu au procedat în acest sens şi care, conform Raportului
Pourgourides, sunt consideraţi actorii principali în dispariţia a patru
persoane bine-cunoscute în Belarus în perioada 1999/2000 şi în procesul de
muşamalizare aferent, având în vedere aspectul evident al obstrucţionării
justiţiei, enumerate în Anexa I;
(b) care sunt răspunzătoare pentru fraudarea alegerilor
electorale şi a referendumul din Belarus din 17 octombrie 2004, precum şi
persoanele care sunt răspunzătoare în ceea ce priveşte gravele încălcări ale
drepturilor omului în represiunea demonstraţiilor paşnice din perioada
ulterioară alegerilor electorale şi a referendumului din Belarus, enumerate în
Anexa II;
(c) care sunt răspunzătoare pentru încălcarea
standardelor electorale internaţionale în cadrul alegerilor prezidenţiale din
Belarus din 19 martie 2006 şi pentru reprimarea societăţii civile şi a opoziţiei
democratice, enumerate în Anexa III.
2. Paragraful 1 nu va obliga nici un stat membru să
refuze intrarea propriilor cetăţeni pe teritoriul lor.
3. Paragraful 1 se va aplica fără a aduce atingere
cazurilor în care un stat membru este obligat să se supună unei prevederi din
legislaţia internaţională, astfel:
(i) ca ţară gazdă a unei organizaţii
internaţionale inter-guvernamentale;
(ii) ca ţară gazdă a unei conferinţe
internaţionale, întrunită de către Naţiunile Unite sau sub auspiciile
Naţiunilor Unite;
(iii) conform unui acord multilateral care conferă
privilegii şi imunitate; sau
(iv) conform Tratatului de Conciliere din 1929 (Pactul Lateran) încheiat între statul Vatican şi Italia.
4. Se va considera că aliniatul 3 se aplică şi atunci
când un stat membru găzduieşte Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în
Europa (OSCE).
5. Consiliul va fi informat oficial în toate cazurile în care un stat membru acordă o excepţie conform
aliniatelor 3 sau 4.
6. Statele membre pot face excepţie de la măsurile
impuse conform paragrafului 1 atunci când călătoria se justifică prin argumente
cum ar fi: o nevoie umanitară urgentă sau participarea la întâlniri
inter-guvemamentale, inclusiv cele promovate de către Uniunea Europeană sau găzduite
de un stat membru care deţine preşedinţia OSCE, acolo unde dialogul politic
este condus în aşa fel încât promovează democraţia, drepturile omului şi domnia
legii în Belarus.
7. In cazul în care un stat membru doreşte să facă o
excepţie, conform paragrafului 6, acesta va înainta o notificare scrisă către
Consiliu. Excepţia va fi permisă numai dacă nu există obiecţii din partea unuia
sau mai multor membri ai Consiliului, înaintate în scris într-un termen de două
zile lucrătoare de la primirea notificării privind excepţia propusă. In cazul
în care unul sau mai mulţi membri ai Consiliului ridică obiecţii, Consiliul,
hotărând cu majoritate calificată, poate lua decizii cu privire la aprobarea
excepţiei propuse.
8. In cazul în care, conform paragrafelor 3, 4, 6 şi
7, un stat membru autorizează intrarea sau tranzitul persoanelor enumerate în
Anexele I, II şi III, pe
teritoriul său, autorizarea se va limita la scopul pentru care aceasta este
acordată şi la persoanele la care se face referire în autorizaţia respectivă.
Articolul 2
Consiliul, în baza propunerilor înaintate de către
statele membre sau de către Comisie, va adopta modificarea listei prezentată în
Anexele I, II şi III, în
conformitate cu evenimentele politice din Belarus.
Articolul 3
Pentru a maximiza impactul măsurilor mai sus
menţionate, Uniunea Europeană va încuraja statele terte să adopte măsuri
restrictive similare cu cele incluse în prezenta Poziţie Comună.
Articolul 4
Această Poziţie Comună se va aplica pe o perioada de 12
luni. Va fi revizuită în mod constant. Va fi actualizată sau modificată în
consecinţă, în cazul în care Consiliul consideră că obiectivele sale nu au fost
îndeplinite.
Articolul 5
Poziţia Comună 2004/661/PESC este abrogată prin
prezenta.
Articolul 6
Prezenta Poziţie Comună intră în vigoare la data
adoptării sale.
Articolul 7
Prezenta Poziţie Comună va fi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Adoptată la Bruxelles, 10 aprilie 2006.
Pentru Consiliu
Preşedinte
U. PLASSNIK
ANEXA I
Lista persoanelor la care se face referire în
Articolul 1 alin. 1 lit. a
1. SIVAKOV, YURY (YURIJ) Leonidovich, fost ministru al
turismului şi sportului din Belarus, născut la data de 5 august 1946, în
regiunea Sakhalin fosta Republică Sovietică Socialistă Federativă Rusă.
2. SHEYMAN (SHEIMAN), VICTOR Viadimirovich, secretar
de stat în Consiliul de Securitate din Belarus, născut la data de 26 mai 1958,
în regiunea Grodno.
3. PAVLICHENKO (PAVLIUCHENKO), DMITRI (Dmitry)
Valeriyevich, şeful Grupului de Intervenţii Speciale din cadrul Ministerului de
Interne (SOBR) din Belarus, născut în 1966 în Vitebsk.
4. NAUMOV, VLADIMIR Viadimirovich, ministru de interne,
născut în 1956.
ANEXA II
Lista persoanelor la
care se face referire în Articolul 1 alin. 1 lit. b
1. Lydia Mihajlovna YERMOSHINA, Preşedintă a Comisiei
Electorale Centrale din Belarus, născută la data de 29 ianuarie 1953 în Slutsk
(regiunea Minsk).
2. Yuri Nikolaevich PODOBED,
Colonel-locotenent în Miliţie, Unitatea pentru Operaţiuni Speciale (OMON),
Ministerul de Interne, născut la data de 5 martie 1962 în Slutsk (regiunea
Minsk).
ANEXA III
Lista persoanelor la care se face referire în
Articolul 1 alin. 1 lit. c
1. LUKASHENKO Aleksandr Grigorievich (30.8.1954.
Kopys, Vitebsk oblast) preşedinte
2. NIEVYHLAS Hienadz Mikalayevich; Nevyglas Gennady
Nikolaevich (11.2.1954. Parahonsk, districtul Pinsk) preşedinte al
administraţiei prezidenţiale
3. PETKEVICH Nataliya
Vladimirovna (1972. Minsk) preşedinte adjunct al administraţiei prezidenţiale
4. RUBINOV Anatoly Nikoiaevich (15.4.1939.) preşedinte
adjunct responsabil de presă şi ideologie, PA
5. PRALIASKOWSKI Alieh Vitoldavich; Proleskovskiy
Oleg Vitoldovich (1.10.1963. Zagorsk-Russia, în
prezent Sergijev Posad) asistent şi preşedinte al departamentului principal
pentru ideologie, PA
6. RADKOV Aleksandr Mikhailovich (1.7.1951. Votnya)
ministru al educaţiei
7. RUSAKEVICH Vladimir Vasilevich (13.9.1947. Vygonoshchi) ministru al informaţiei
8. HALAVANAW Viktar Ryhoravich; Golovanov Viktor Grigorevich
(1952. Borisov) ministrul justiţiei
9. ZIMOWSKI Aliaksandr Lieanidavich; Zimovsky
Alexander Leonidovich (10.1.1961. Possibly Ukraine) membru al Senatului; şeful Societăţii Naţionale de Radio şi Televiziune
10. KANAPLIOW Uladzimir Mikalayevich; Konoplyev
Vladimir Nikolaevich (3.1.1954. Akulintsy) Preşedinte al Camerei Deputaţilor
11. CHARHINIETS Mikalay Ivanavich; Cherginets Nikolai
Ivanovich (17.10.1937. Minsk) preşedinte al
Comitetului de Afaceri Externe al Senatului
12. KASTSIAN Siarhiey Ivanavich; Kostyan Sergey
Ivanovich (15.1.1941. Usokhi, Mogilev oblast) preşedinte al Comitetului de
Afaceri Externe al Camerei Deputaţilor
13. ORDA Mikhail Siarhieyevich, Orda Mikhail
Sergeyevich (28.9.1966. Dyatlovo, Grodno oblast) membru Senatului, lider al
BRSM
14. LOZOVIK Nikolay Ivanovich (1951. Nevinyany, Minsk
oblast), adjunct al Comisiei Electorale Centrale din Belarus
15. MIKLASHEVICH Pyotr Petrovich (1954. Kosuta,
Minsk oblast) procuror general
16. SLIZHEVSKY Oleg Leonidovich, şeful Serviciului de
Organizare Socială, Partide şi ONG, Ministerul Justiţiei
17. KHARITON Alexandr, consultant al Serviciului
de Organizare Socială, Partide şi ONG din Ministerul Justiţiei
18. SMYRNOV Yevgeny (1949. Ryazan oblast,
Russia), adjunct prim al preşedintelui Curţii Economice
19. REUTSKAYA Nadezhda, judecător în districtul
Moscova din Minsk
20. TRUBNIKOV Nikolay, judecător în districtul Partizanskiy din Minsk
21. KUPRIYANOV Nikolai, procuror în Minsk
22. SUKHORENKO Stepan Nikolaevich (27.1.1957.
Zdudichi, Mogilev oblast) preşedinte al KGB
23. DEMENTEI Vasily Ivanovich, adjunct prim, KGB
24. KOZIK Lieanid Piatrovich; Kozik Leonid Petrovich (13.7.1948. Borisov) şeful Federaţiei Sindicatelor
25. KOLEDA Alexandr, preşedinte al Comisiei
Electorale Centrale din Brest oblast
26. USOV, N.D., preşedinte al Comisiei Electorale
Centrale din Gomei oblast
27. LUCHINA Leonid, preşedinte al Comisiei Electorale Centrale din Grodno oblast
28. KRAVCHENKO Tayana Aleksandrovna, preşedinte al
Comisiei Electorale Centrale din Minsk
29. KURLOVICH Vladimir, preşedinte al Comisiei
Electorale Centrale din Minsk oblast
30. METELITSA Nikolai, preşedinte al Comisiei Electorale Centrale din Mogilev oblast
31. PISCHULENOK, M.V., preşedinte al Comisiei
Electorale Centrale din Vitebsk oblast