ORDIN Nr. 65
din 28 februarie 2007
privind aprobarea
Metodologiei de stabilire, ajustare sau modificare a preturilor/tarifelor
pentru serviciile publice de alimentare cu apa si de canalizare
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA PENTRU SERVICIILE DE GOSPODARIE COMUNALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 192 din 20 martie 2007
Având în vedere prevederile art. 21 alin. (2) lit. a)
din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, ale art. 16
alin. (2) lit. e) şi ale art. 34 alin. (4) din Legea serviciului de alimentare
cu apă şi de canalizare nr. 241/2006,
în temeiul art. 10 alin. (5) şi (6) din Hotărârea
Guvernului nr. 373/2002 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii
Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală -
A.N.R.S.C, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de stabilire, ajustare
sau modificare a preţurilor/tarifelor pentru serviciile publice de alimentare
cu apă şi de canalizare, prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Departamentele de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de
Gospodărie Comunală vor urmări respectarea prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală,
Jeanina Preda
ANEXĂ
METODOLOGIE
de stabilire, ajustare sau modificare a
preţurilor/tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare
CAPITOLUL I
Scop
Art. 1. - Prezenta metodologie de stabilire, ajustare
sau modificare a preţurilor şi tarifelor pentru serviciile publice de
alimentare cu apă şi de canalizare este elaborată în conformitate cu
prevederile art. 21 alin. (2) lit. a) din Legea serviciilor comunitare de
utilităţi publice nr. 51/2006, ale art. 16 alin. (1) şi alin. (2) lit. e) şi
ale art. 34 alin. (4) din Legea serviciului de alimentare cu apă şi de
canalizare nr. 241/2006.
Art. 2. - (1) Prezenta metodologie stabileşte modul de
calcul al preţurilor şi tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu
apă şi de canalizare.
(2) Preţurile şi tarifele trebuie să asigure
viabilitatea economică a operatorilor prestatori ai serviciilor publice de
alimentare cu apă şi de canalizare, interesele utilizatorilor, inclusiv în ceea
ce priveşte suportabilitatea acestora, precum şi protecţia mediului privind
conservarea resurselor de apă.
CAPITOLUL II
Domeniul de aplicare
Art. 3. - (1) Sunt supuse avizării A.N.R.S.C.
stabilirea, ajustarea sau modificarea preţurilor şi tarifelor pentru serviciile
publice de alimentare cu apă şi de canalizare, definite potrivit Legii nr.
51/2006 şi Legii nr. 241/2006, indiferent de forma de organizare, de natura
capitalului, de modalitatea
de gestiune adoptată sau de ţara de origine a operatorilor care prestează
aceste servicii.
(2) A.N.R.S.C. avizează preţurile şi tarifele pentru
operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de alimentare cu apă şi de
canalizare şi aprobă preţurile şi tarifele pentru operatorii economici care nu
sunt în subordinea autorităţilor administraţiei publice locale, care prestează
servicii de alimentare cu apă şi de canalizare.
(3) Autorităţile administraţiei publice locale pot
aproba preţuri şi tarife diferite de cele avizate de A.N.R.S.C., cu condiţia
asigurării autonomiei financiare, a rentabilităţii şi eficienţei economice a
operatorilor furnizori/prestatori de servicii de alimentare cu apă şi de
canalizare.
CAPITOLUL III
Definiţii şi abrevieri
Art. 4. - Termenii folosiţi în cadrul prezentei
metodologii au semnificaţiile următoare:
a) avizarea de preţuri şi
tarife - activitatea
de analiză şi verificare a elementelor de cheltuieli componente ale preţurilor
şi tarifelor, desfăşurată de autoritatea de reglementare competentă, cu
respectarea procedurii de stabilire, ajustare sau modificare a preţurilor şi
tarifelor, concretizată prin emiterea unui aviz de specialitate;
b) stabilirea de preţuri şi
tarife - operaţiunea de analiză, pentru operatorii
sau operatorii economici nou-intraţi pe piaţă, a calculaţiei preţurilor şi
tarifelor, potrivit metodologiei elaborate şi aprobate
de autoritatea de reglementare competentă, prin care
se stabilesc structura şi nivelurile preţurilor şi tarifelor;
c) ajustarea de preţuri şi
tarife - operaţiunea de analiză a nivelului
preţurilor şi tarifelor existente şi a structurii acestora, potrivit
metodologiei elaborate şi aprobate de autoritatea de reglementare competentă,
prin care se asigură corelarea nivelului preţurilor şi tarifelor stabilite
anterior cu evoluţia generală a preţurilor şi tarifelor din economie;
d) modificarea de preţuri
şi tarife - operaţiunea de analiză a nivelului
preţurilor şi tarifelor actuale şi a structurii acestora, potrivit metodologiei
elaborate şi aprobate de autoritatea de reglementare competentă, aplicabilă în
situaţiile în care intervin schimbări majore în structura costurilor care
conduc la recalcularea preţurilor şi tarifelor existente;
e) producţie pentru
servicii publice de alimentare cu apă - activitatea
de extragere/prelucrare a apei din surse de suprafaţă şi/sau subterane,
respectiv deznisiparea, decantarea, filtrarea şi dezinfectarea acesteia;
f) transport pentru
servicii publice de alimentare cu apă şi de canalizare - transmiterea apei de la captare până la rezervoarele de
înmagazinare prin intermediul unor aductiuni/apeducte, respectiv între 2
operatori, sau prin intermediul unor branşamente direct către utilizatori,
precum şi transportul apelor uzate şi meteorice de la utilizatori la canalele
de serviciu şi de la acestea la colectoare prin sisteme de tuburi de
canalizare;
g) distribuţie pentru
servicii publice de alimentare cu apă şi de canalizare - livrarea apei la consumatori, utilizându-se reţelele de distribuţie
a apei şi de preluare a apelor uzate şi meteorice de la utilizatori în reţelele
de canalizare;
h) operator de servicii publice de alimentare cu apă şi de canalizare - persoana
juridică română sau străină care are competenţa şi capacitatea recunoscute prin
licenţă de a furniza/presta, în condiţiile reglementărilor în vigoare, un
serviciu de alimentare cu apă şi de canalizare şi care asigură nemijlocit
administrarea şi exploatarea sistemului de utilităţi publice aferent acestuia;
i) operator economic - furnizor/prestator
de servicii de alimentare cu apă şi de canalizare care nu exploatează un sistem
public;
j) autoritatea
administraţiei publice locale - consiliul local, consiliul judeţean, Consiliul General al
Municipiului Bucureşti şi asociaţia de dezvoltare comunitară;
k) autoritatea de
reglementare competentă - Autoritatea Naţională de
Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice, denumită în
continuare A.N.R.S.C;
l) parametru de ajustare - indicator la modificarea căruia se pot ajusta periodic preţurile şi
tarifele. Pentru serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare
parametrul de ajustare este indicele preţurilor de consum comunicat de
Institutul Naţional de Statistică sau alt parametru de ajustare stabilit prin
contractul de delegare a gestiunii serviciului;
m) interval de timp - perioada
calendaristică anterioară datei stabilirii nivelului preţurilor şi tarifelor
sau perioada de timp luată în calcul la determinarea parametrului de ajustare;
n) tarif compus - tarif
cu două componente: fixă şi variabilă.
CAPITOLUL IV
Acte normative de referinţă
Art. 5. - Prezenta metodologie are la bază următoarele
acte normative de referinţă:
a) Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice
nr. 51/2006;
b) Legea serviciului de alimentare cu apă şi de
canalizare nr. 241/2006;
c) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 198/2005
privind constituirea, alimentarea şi utilizarea Fondului de întreţinere,
înlocuire şi dezvoltare pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii
serviciilor publice care beneficiază de asistenţă financiară nerambursabilă din
partea Uniunii Europene, cu modificările şi completările ulterioare, aprobată
prin Legea nr. 108/2006;
d) Ordinul ministrului lucrărilor publice şi
amenajării teritoriului şi al secretarului de stat, şeful Departamentului
pentru Administraţie Publică Locală nr. 29/N/1993 pentru aprobarea
Normativului-cadru privind contorizarea apei şi a energiei termice la
populaţie, instituţii publice şi agenţi economici.
CAPITOLUL V
Dispoziţii generale
Art. 6. - Preţurile şi tarifele aferente serviciilor de
alimentare cu apă şi de canalizare se fundamentează, cu respectarea
metodologiei de calcul stabilite de autoritatea de reglementare competentă, pe
baza cheltuielilor de producţie şi exploatare, a cheltuielilor de întreţinere
şi reparaţii, a amortismentelor aferente capitalului imobilizat în active
corporale şi necorporale, a costurilor pentru protecţia mediului, a costurilor
financiare asociate creditelor contractate, a costurilor derivând din
contractul de delegare a gestiunii, şi includ o cotă pentru crearea surselor de
dezvoltare şi modernizare a sistemelor de utilităţi publice, precum şi o cotă
de profit.
Art. 7. - (1) La fundamentarea preţurilor şi tarifelor,
operatorii pot include în nivelul acestora o cotă corespunzătoare pierderilor
de apă din sistem, justificate de starea tehnică a acestuia. Pentru operatorii
şi operatorii economici care prestează numai activităţi de transport şi
distribuţie, cota pierderilor de apă din sistem va fi calculată corespunzător.
Nivelul acestei cote se aprobă anual de către autoritatea administraţiei
publice locale, cu avizul A.N.R.S.C.
(2) In cazul în care
pierderile de apă din sistem nu se aprobă anual, A.N.R.S.C. va lua în calcul
nivelul cotei stabilite şi aprobate pentru anul anterior.
(3) Autoritatea administraţiei publice locale va
stabili necesitatea aplicării unei cote de dezvoltare de către operatori. Cota
de dezvoltare aprobată de autorităţile administraţiei publice locale va fi
determinată pe baza unor studii tehnico-economice, din care să rezulte
oportunitatea, valoarea şi termenul de recuperare a investiţiei, precum şi
creşterea calităţii serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare.
(4) Cota de dezvoltare va fi inclusă în nivelul
preţurilor şi tarifelor numai după aprobarea acesteia, prin hotărâre, de către
autorităţile administraţiei publice locale implicate.
(5) Sumele încasate,
corespunzătoare cotei de dezvoltare, se constituie într-un cont distinct, iar
fondul rezultat se utilizează cu avizul autorităţii administraţiei publice
locale implicate, exclusiv pentru scopul în care a fost creat.
(6) Conducerea operatorilor
economici poate stabili introducerea unei cote de dezvoltare, cu respectarea
principiilor prevăzute la alin. (3), (4) şi (5).
Art. 8. - (1) Operatorul şi unitatea
administrativ-teritorială care realizează proiecte cu asistenţă financiară
nerambursabilă din partea Uniunii Europene au obligaţia, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 198/2005, cu modificările şi completările ulterioare,
să constituie şi să alimenteze Fondul de întreţinere, înlocuire şi dezvoltare
ca un fond de rezervă, denumit Fondul IID, pe întreaga perioadă de viaţă a investiţiei.
(2) In determinarea Fondului MD cuprins în preţuri şi
tarife, autorităţile administraţiei publice locale trebuie să ţină cont şi de
gradul de suportabilitate al consumatorilor.
Art. 9. - (1) Preţurile şi
tarifele pentru serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare se
stabilesc, se ajustează şi se modifică pe baza solicitărilor operatorilor sau
operatorilor economici, prin avizul de specialitate al preşedintelui A.N.R.S.C.
(2) Operatorul sau operatorul economic de servicii care
solicită stabilirea, ajustarea sau modificarea preţurilor şi tarifelor pentru
serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare transmite la
A.N.R.S.C. următoarele:
a) cererea de stabilire,
ajustare sau modificare, care conţine: preţurile în vigoare, în cazul ajustării
sau modificării, preţurile solicitate şi justificarea propunerii de stabilire,
ajustare sau modificare; preţurile sau tarifele pentru populaţie propuse în
cererea înaintată la A.N.R.S.C. vor fi determinate, inclusiv cota TVA, aprobată
potrivit prevederilor legale în vigoare;
b) fişele de fundamentare pentru stabilire, ajustare
sau modificare;
c) memoriu tehnico-economic prin care se justifică
oportunitatea stabilirii, ajustării sau modificării preţurilor şi tarifelor;
d) alte date şi informaţii necesare fundamentării
preţurilor şi tarifelor propuse.
Art. 10. - (1) In cazul operatorilor cuprinşi în
programe de dezvoltare şi reabilitare a utilităţilor, pentru care Guvernul a
stabilit pentru perioade determinate reguli sau formule de ajustare, altele
decât cele prevăzute de prezenta metodologie, nivelurile concrete ale
preţurilor şi tarifelor se stabilesc de A.N.R.S.C. pe baza regulilor
respective.
(2) Operatorii regionali cuprinşi
în programe de dezvoltare/reabilitare cu finanţare externă/internaţională vor
unifica preţurile/tarifele pe întreaga arie de operare, în conformitate cu
prevederile contractului de delegare a gestiunii serviciilor şi/sau ale
acordurilor de finanţare internaţională.
Art. 11. - In cazul delegării gestiunii serviciilor
publice de alimentare cu apă şi de canalizare pentru care autorităţile
administraţiei publice locale au stabilit, cu acordul creditorilor sau al
operatorilor, reguli ori formule de ajustare sau
modificare, A.N.R.S.C. va aplica aceste reguli sau formule, aprobate potrivit
prevederilor legale.
Art. 12. - In cazul gestiunii delegate, stabilirea,
ajustarea sau modificarea preţurilor şi tarifelor se poate face pe baza unor
reguli sau formule de calcul avizate de A.N.R.S.C, convenite între autorităţile
administraţiei publice locale şi operator, prin contractul de delegare a
gestiunii serviciului. In această situaţie, A.N.R.S.C. va aplica aceste reguli
sau formule de ajustare pentru eliberarea avizului de
specialitate.
Art. 13. - Operatorul sau operatorul economic are
dreptul de a propune tarife compuse, stabilite conform metodologiei elaborate
şi aprobate de A.N.R.S.C, care cuprind o componentă fixă, proporţională cu
cheltuielile necesare pentru menţinerea în stare de funcţionare şi exploatare
în condiţii de siguranţă şi eficienţă a sistemului de alimentare cu apă şi de
canalizare, şi una variabilă, în funcţie de consumul de apă, respectiv de cantitatea de ape uzate
evacuate, înregistrată la utilizatori.
Art. 14. - Monitorizarea şi controlul practicării
preţurilor şi tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apă şi de
canalizare se vor face potrivit procedurilor elaborate de A.N.R.S.C.
CAPITOLUL VI
Stabilirea preţurilor şi tarifelor pentru serviciile
publice de alimentare cu apă şi de canalizare
Art. 15. - (1) Preţurile şi tarifele pentru serviciile
publice de alimentare cu apă şi de canalizare se stabilesc pentru operatorii
sau operatorii economici nou-intraţi pe piaţa acestor servicii, precum şi
pentru operatorii care încheie contracte de delegare a gestiunii pentru aceste
servicii cu autorităţile administraţiei publice locale.
(2) Preţurile şi tarifele pentru serviciile publice
de alimentare cu apă şi de canalizare se fundamentează de către operatori sau
operatorii economici, potrivit anexelor nr. 1a) şi 1b).
(3) Fundamentarea preţurilor şi tarifelor se face pe
baza consumurilor normate de materii prime, materiale şi energie, calculate pe
baza preţurilor în vigoare, a cheltuielilor cu munca vie, precum şi a
celorlalte elemente de cheltuieli prevăzute în anexele nr. 1a) şi 1b).
Art. 16. - (1) Stabilirea preţurilor şi tarifelor la
serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare se face potrivit
formulei:
P= V, unde:
Q
P = preţul sau tariful
stabilit;
V = valoarea programată a
activităţii la nivelul anului în care se face propunerea;
Q = cantitatea programată la nivelul anului în care se
face propunerea.
(2) La stabilirea preţurilor şi tarifelor se au în
vedere următoarele criterii:
a) cheltuielile cu apa brută, energia electrică şi
materialele se determină avându-se în vedere preţurile de achiziţie în vigoare
şi cantităţile anuale propuse spre consum;
b) consumurile specifice de energie şi materiale vor
fi luate în calcul la nivelurile ce reflectă situaţia reală de exploatare şi
funcţionare;
c) cheltuielile cu personalul se fundamentează în
funcţie de legislaţia în vigoare, corelată cu principiul eficienţei economice;
d) cheltuielile cu amortizarea şi/sau redevenţa se iau
în calcul, respectându-se reglementările legale în vigoare;
e) în preţul de livrare al apei se vor include
pierderile de apă din sistemul de producere, transport şi distribuţie, aprobate
de autorităţile administraţiei publice locale;
f) cantităţile de apă livrate şi de ape reziduale
procesate se vor programa la nivel anual;
g) în nivelul preţurilor şi tarifelor se vor include o
cotă de profit şi Fondul IID determinat potrivit prevederilor legale în
vigoare.
(3) In avizul de specialitate emis de A.N.R.S.C. se va menţiona intervalul de timp anterior datei stabilirii,
faţă de care se va determina nivelul ulterior al parametrului de ajustare.
CAPITOLUL VII
Ajustarea preţurilor şi tarifelor pentru serviciile
publice de alimentare cu apă şi de canalizare
Art. 17. - (1) Preţurile şi tarifele pentru serviciile
publice de alimentare cu apă şi de canalizare se pot ajusta, la un interval de
minimum 3 luni, cu avizul A.N.R.S.C, pe baza cererilor de ajustare primite de
la operatori sau operatori economici, în baza creşterii indicelui preţurilor de
consum faţă de nivelul existent la data precedentei ajustări.
(2) Nivelurile de preţ sau de tarif pentru serviciile
publice de alimentare cu apă şi de canalizare se determină pe baza analizei
situaţiei economico-financiare a operatorului sau operatorului economic, precum
şi a influenţelor reale primite în costuri, determinate de evoluţia preţurilor
şi tarifelor pe economie.
(3) In avizul de specialitate emis de A.N.R.S.C. se va
menţiona, pe lângă preţul sau tariful pentru serviciile publice de alimentare
cu apă şi de canalizare ajustat, şi nivelul parametrului existent la data
ajustării, determinat pentru intervalul de timp scurs de la data stabilirii sau
ajustării precedente, faţă de care se va determina nivelul ulterior al parametrului de ajustare.
(4) Preţurile şi tarifele pentru serviciile publice
de alimentare cu apă şi de canalizare se fundamentează de către operatori sau
operatorii economici, potrivit anexelor nr. 2a) şi 2b).
Art. 18. - (1) Ajustarea preţurilor şi tarifelor pentru
serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare se face potrivit
formulei:
P1 = P0 + p, unde:
P1 = preţul sau
tariful ajustat;
P0 = preţul sau
tariful actual;
p
= creşterea de preţ sau de tarif determinată de influenţele reale primite în costuri;
unde:
ct = creşterea cheltuielilor totale determinate de influenţele
primite în costuri;
r% = cota de profit a operatorilor sau a operatorilor
economici;
d% = cota de dezvoltare;
Q = cantitatea programată la nivelul anului în care se
face propunerea, care nu diferă de cantitatea luată în calcul la determinarea
preţului sau tarifului în vigoare;
Fondul IID = Fondul de
întreţinere, înlocuire şi dezvoltare care se include în nivelul preţurilor şi
tarifelor, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 198/2005, cu
modificările şi completările ulterioare, aprobată prin Legea nr. 108/2006.
(2) Ajustarea de preţ sau de tarif se determină
avându-se în vedere următoarele criterii:
a) pentru cheltuielile cu apa brută, energia
electrică şi materialele, cu pondere semnificativă în costuri, se ia în calcul
modificarea preţurilor de aprovizionare faţă de precedenta ajustare, în limita
preţurilor de piaţă;
b) consumurile specifice de energie şi materiale vor
fi luate în calcul cel mult la nivelul celor avute în vedere la ajustarea
precedentă;
c) cheltuielile cu personalul
se fundamentează în funcţie de legislaţia în vigoare, corelată cu principiul
eficienţei economice;
d) cheltuielile cu amortizarea şi/sau redevenţa se iau
în calcul, respectându-se reglementările legale în vigoare;
e) în preţul de livrare al apei se vor include
pierderile de apă din sistemul de producere, transport şi distribuţie, aprobate
de autorităţile administraţiei publice locale;
f) cantităţile de apă livrate şi de ape reziduale
procesate se vor lua în calcul la nivelul avut în vedere la avizarea
anterioară;
g) cota de profit se menţine la nivelul avizat
anterior, iar Fondul MD se va determina potrivit prevederilor legale în
vigoare.
(3) in situaţia în care operatorul nu practică cota
de dezvoltare sau nivelul acesteia se modifică faţă de cel prevăzut în
preţurile ori tarifele actuale, formula de ajustare se adaptează în mod
corespunzător.
(4) In situaţia în care operatorul constituie sau
modifică Fondul MD, formula de modificare se adaptează în mod corespunzător.
CAPITOLUL VIII
Modificarea preţurilor şi tarifelor pentru
serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare
Art. 19. - (1) Preţurile şi tarifele pentru serviciile
publice de alimentare cu apă şi de canalizare pot fi modificate în următoarele
situaţii:
a) la modificarea majoră a costurilor, determinată de
punerea în funcţiune a unor instalaţii şi utilaje pentru îmbunătăţirea
calitativă a serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare şi numai
după intrarea în exploatare a acestora;
b) pentru cazurile care conduc la modificarea
structurală a costurilor sau a cantităţilor produse, transportate sau
distribuite ori la modificarea condiţiilor de producţie, transport sau
distribuţie, care determină modificarea costurilor cu o influenţă mai mare de
5% pe o perioadă de 3 luni consecutive.
(2) Preţurile şi tarifele pentru serviciile publice de
alimentare cu apă şi de canalizare se fundamentează de către operatori sau
operatorii economici, potrivit anexelor nr. 2a) şi 2b).
Art. 20. - (1) Modificarea
preţurilor şi tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apă şi de
canalizare se face potrivit formulei:
P1 = P0 + p, unde:
P1 = preţul sau
tariful modificat;
P0 = preţul sau tariful actual;
p=
creşterea de preţ;
unde:
CV = creşterea cheltuielilor variabile ca urmare a influenţelor
primite în costuri;
Cf = creşterea cheltuielilor
fixe ca urmare a influenţelor primite în costuri;
r% = cota de profit a operatorilor sau a operatorilor
economici;
d% = cota de dezvoltare;
Q = cantitatea programată la nivelul anului în care se
face propunerea.
(2) Modificarea de preţ sau de tarif se determină
avându-se în vedere următoarele criterii:
a) pentru cheltuielile cu apa brută, energia
electrică şi materialele, cu pondere semnificativă în costuri, se ia în calcul
modificarea preţurilor de aprovizionare faţă de precedenta avizare, în limita
preţurilor de piaţă;
b) consumurile specifice de
energie şi materiale vor fi luate în calcul la nivelul celor avute în vedere la
avizarea precedentă sau la nivelul rezultat ca urmare a intrării în exploatare
a unor instalaţii şi utilaje pentru îmbunătăţirea calitativă a serviciilor publice;
c) cheltuielile cu personalul se fundamentează în
funcţie de legislaţia în vigoare, corelată cu principiul eficienţei economice;
d) cheltuielile cu amortizarea şi/sau redevenţa se iau
în calcul, respectându-se reglementările legale în vigoare;
e) în preţul de livrare al apei se vor include
pierderile de apă din sistemul de producere, transport şi distribuţie, aprobate
de autorităţile administraţiei publice locale;
f) cantităţile de apă livrate şi de ape reziduale
procesate se vor lua în calcul la nivelul la care se face propunerea sau la
nivelul rezultat ca urmare a punerii în funcţiune a unor instalaţii şi utilaje pentru
îmbunătăţirea calitativă a serviciilor publice;
g) o cotă de profit, iar Fondul MD se va determina
potrivit prevederilor legale în vigoare.
(3) In situaţia în care operatorul nu practică cota
de dezvoltare sau nivelul acesteia se modifică faţă de cel prevăzut în
preţurile ori tarifele actuale, formula de modificare se adaptează în mod
corespunzător.
(4) In situaţia în care operatorul constituie sau
modifică Fondul MD, formula de modificare se adaptează în mod corespunzător.
CAPITOLUL IX
Stabilirea, ajustarea sau modificarea preţurilor şi tarifelor compuse pentru
serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare
Art. 21. - Preţurile şi tarifele compuse pentru
serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare pot fi propuse de
operatori sau operatori economici pentru stabilire, ajustare sau modificare, cu
respectarea cumulativă a următoarelor condiţii:
a) existenţa contorizării la
utilizatorii finali;
b) analiza şi acordul autorităţilor administraţiei
publice locale implicate pentru aplicarea preţurilor şi tarifelor compuse.
Art. 22. - Preţurile şi tarifele compuse pentru
serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare au două componente;
a) o componentă fixă, proporţională cu cheltuielile
necesare pentru menţinerea în exploatare şi în funcţiune, în condiţii de
eficienţă, a sistemului public de alimentare cu apă, respectiv de canalizare;
b) o componentă variabilă în
funcţie de consumul de apă, respectiv de cantitatea de ape uzate preluate de la
utilizatori.
Art. 23. - (1) Preţurile şi tarifele compuse pentru
serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare se pot stabili la
iniţiativa operatorilor sau a autorităţilor administraţiei publice locale
implicate, după realizarea unui studiu din care să rezulte oportunitatea
acestora.
(2) Preţurile şi tarifele compuse pentru serviciile
publice de alimentare cu apă şi de canalizare se fundamentează de operatori sau
operatorii economici, potrivit anexelor nr. 2a) şi 2b).
Art. 24. - (1) Preţurile şi tarifele compuse pentru
serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare se stabilesc potrivit
formulei:
P = a + b, unde:
a - (lei/consumator) reprezintă
partea fixă a preţului/tarifului şi se calculează potrivit formulei:
a= (Cf + Cf x r% + Cf
x d %) x Qmedie/cs, unde:
Q
Cf = cheltuieli fixe;
r% = cota de profit a operatorului sau a operatorului
economic;
d% = cota de dezvoltare;
Q = cantitatea programată la nivelul anului în care se
face propunerea;
Qmedie/cs = cantitatea medie lunară pe consumator.
Qmedie\cs casnici se determină
ca raport între cantitatea medie lunară livrată consumatorilor casnici şi
numărul mediu al consumatorilor.
Qmedie/cs rest utilizatori se va determina în două sau mai multe tranşe, în funcţie de cantităţile
contractate.
Qmedie/cs rest utilizatori se va determina astfel încât să reflecte cât mai fidel cantitatea de apă
contractată de utilizator;
b - preţ/tarif pe m3 reprezintă partea variabilă a preţului/tarifului şi se determină
potrivit formulei:
b = (Cv + Cv x r% + Cv
x d%) , unde:
Q
Cv = cheltuieli variabile;
r% = cota de profit a operatorului sau a operatorului
economic;
d% = cota de dezvoltare;
Q = cantitatea programată la nivelul anului în care se
face propunerea.
(2) In situaţia în care operatorul constituie Fondul
MD, formulele pentru determinarea preţurilor şi tarifelor compuse se adaptează
în mod corespunzător.
(3) In situaţia în care operatorul nu practică cota de
dezvoltare sau nivelul acesteia se modifică faţă de cel prevăzut în preţurile
ori tarifele actuale, formulele pentru determinarea preţurilor şi tarifelor
compuse se adaptează în mod corespunzător.
Art. 25. - Ajustarea sau modificarea preţurilor şi
tarifelor compuse la serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare
se face potrivit metodologiei şi criteriilor prevăzute la cap. VII şi VIII.
Art. 26. - Anexele nr. 1a), 1b), 2a) şi 2b) fac parte
integrantă din prezenta metodologie.
ANEXA Nr. 1a) la metodologie
FIŞA DE FUNDAMENTARE
pentru stabilirea preţurilor la apă
Specificaţie
|
U.M.
|
Programat anual - lei
-
|
Preţ propus - Iei/U.M. -
|
A. Apă brută cumpărată
|
mii m3
|
|
|
B. Apă livrată:
- populaţie
- rest consumatori, inclusiv consum propriu
- pierderi de apă în sistem
|
mii m3
mii m3
mii m3
%/mii
m3
|
|
|
C. Energie consumată
|
total MWh
|
|
|
D. Număr salariaţi
|
nr. personal
|
|
|
E. Venit mediu/salariat
|
lei
|
|
|
1. Cheltuieli materiale:
- apă brută; cantitatea cu preţ în vigoare
- pierderi de apă în activităţile de transport şi distribuţie
- energie electrică; cantitatea cu preţ în vigoare
- tratarea apei
- materiale tehnologice
- cheltuieli cu protecţia mediului
- amortizare anuală
- redevenţă anuală
- reparaţii în regie
- reparaţii cu terţii
- studii şi cercetări
- alte servicii executate de terţi:
• colaborări
• comisioane şi onorarii
• protocol, reclamă, publicitate
• poştă, telecomunicaţii
- alte cheltuieli materiale
2. Cheltuieli cu munca vie, din care:
- salarii
- CAS
- Fond şomaj
- FNAS
- Fond accidente si boli profesionale
- CCIASS
- Fond garantare creanţe salariale
- alte cheltuieli cu munca vie
|
|
|
|
F. Cheltuieli de exploatare (1 + 2)
|
|
|
|
G. Cheltuieli financiare
|
|
|
|
I. Cheltuieli totale (F + G)
|
|
|
|
II. Profit
|
|
|
|
III. Cota de dezvoltare
|
|
|
|
IV. Fondul MD
|
|
|
|
V. Venituri obţinute din producere,
transport, distribuţie apă (I + II + III +'IV)
|
lei
|
|
|
VI. Cantitate livrată, inclusiv consum
propriu
|
mii m3
|
|
|
VII. Preţ unitar (V : VI)
|
lei/m3
|
P=V
Q
|
|
NOTĂ:
La lit. A, volumul apei brute fundamentate va fi
determinat, după caz, în funcţie de sursele de alimentare existente.
Odată cu Fişa de fundamentare pentru stabilirea
preţurilor la apă, operatorul sau operatorul economic
va prezenta Memoriul tehnico-economic justificativ.
Pentru activităţile de producere, transport sau
distribuţie se vor întocmi fişe de fundamentare separate, în cazul în care operatorul sau operatorul economic
prestează una dintre aceste activităţi.
Cheltuielile cu pierderile de apă din sistem vor fi
calculate numai în cazul activităţii de transport şi distribuţie a apei.
Pierderile de apă din sistem reprezintă raportul sau
diferenţa dintre apa livrată şi apa cumpărată.
Valoarea pierderilor de apă din
sistem se determină avându-se în vedere preţul apei cumpărate şi cantitatea de
apă pierdută.
In cazul în care operatorul sau operatorul economic
desfăşoară şi alte activităţi, cota de cheltuieli indirecte, precum şi cota din
cheltuielile generale ale societăţii se vor repartiza pe fiecare element de
cheltuieli proporţional cu ponderea acestui element în total cheltuieli. Aceste
cheltuieli vor fi evidenţiate în anexe separate. Pentru aceste cheltuieli se
precizează cheia de repartizare a acestora pe fiecare
activitate.
Pentru cheltuielile cu reparaţiile care depăşesc 10%
din cheltuielile materiale se va prezenta fişa de fundamentare a acestora.
Pentru cheltuielile cu munca vie se va prezenta o fişă
de fundamentare a nivelurilor cuprinse în preţurile propuse, care să cuprindă
totalitatea cheltuielilor cu munca vie - salarii directe, indirecte, sporuri
etc, pe categorii de personal, în concordanţă cu organigrama aprobată.
Pentru operatorii şi operatorii economici care nu sunt
plătitori de TVA, la fundamentarea cheltuielilor materiale se vor lua în calcul
preţurile de achiziţie a acestora, inclusiv TVA-ul.
ANEXA Nr. 1b) la metodologie
FIŞA DE FUNDAMENTARE
pentru stabilirea tarifelor la canalizare
Specificaţie
|
U.M.
|
Programat anual - lei -
|
Tarif propus - Iei/U.M. -
|
A. Apă livrată:
- populaţie
- rest consumatori, inclusiv consum propriu
|
mii m3
mii m3
mii m3
|
|
|
B. Apă uzată şi meteorică procesată:
- populaţie
- rest consumatori, inclusiv din consum propriu
|
mii m3
mii m3
mii m3
|
|
|
C. Energie consumată
|
total MWh
|
|
|
D. Număr salariaţi
|
nr. personal
|
|
|
E. Venit mediu/salariat
|
lei
|
|
|
1. Cheltuieli materiale:
- energie electrică; cantitatea cu preţ în vigoare
- materiale tehnologice
- cheltuieli cu protecţia calităţii apei (suspensii)
- cheltuieli cu protecţia mediului
- amortizare anuală
- redevenţa anuală
- reparaţii în regie
- reparaţii cu terţii
- studii şi cercetări
- alte servicii executate de terţi:
• colaborări
• comisioane şi onorarii
• protocol, reclamă, publicitate
• poştă, telecomunicaţii
- alte cheltuieli materiale
2. Cheltuieli cu munca vie, din care:
- salarii
- CAS
- Fond şomaj
- FNAS
- Fond accidente si boli profesionale
- CCIASS
- Fond garantare creanţe salariale
- alte cheltuieli cu munca vie
|
|
|
|
F. Cheltuieli de exploatare (1+2)
|
|
|
|
G. Cheltuieli financiare
|
|
|
|
I. Cheltuieli totale (F+G)
|
|
|
|
II. Profit
|
|
|
|
III. Cota de dezvoltare
|
|
|
|
IV. Fondul MD
|
|
|
|
V. Venituri obţinute din activitatea de
canalizare (I + II + III +'IV)
|
lei
|
|
|
VI. Cantitatea procesată, inclusiv din
consum propriu
|
mii m3
|
|
|
VII. Tarif unitar (V : VI)
|
lei/m3
|
P=V
Q
|
|
NOTĂ:
In condiţiile existenţei unor
sisteme diferite pentru apa pluvială (meteorică) şi menajeră, operatorul va
întocmi fişe de fundamentare distincte.
Odată cu Fişa de fundamentare pentru stabilirea
tarifelor la canalizare, operatorul sau operatorul economic va prezenta Memoriul tehnico-economic justificativ.
In cazul în care operatorul sau operatorul economic
desfăşoară şi alte activităţi, cota de cheltuieli indirecte, precum şi cota din
cheltuielile generale ale societăţii se vor repartiza pe fiecare element de
cheltuieli proporţional cu ponderea acestui element în total cheltuieli. Aceste
cheltuieli vor fi evidenţiate în anexe separate. Pentru aceste cheltuieli se
precizează cheia de repartizare a acestora pe fiecare activitate.
Cheltuielile cu protecţia calităţii apei se stabilesc
în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 352/2005 privind
modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea
unor norme privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate.
Pentru cheltuielile cu reparaţiile care depăşesc 10%
din cheltuielile materiale se va prezenta fişa de fundamentare a acestora.
Pentru cheltuielile cu munca
vie se va prezenta o fişă de fundamentare a nivelurilor cuprinse în tarifele
propuse, care să cuprindă totalitatea cheltuielilor cu munca vie - salarii
directe, indirecte, sporuri etc, pe categorii de personal, în concordanţă cu
organigrama aprobată.
Pentru operatorii şi operatorii economici care nu sunt
plătitori de TVA, la fundamentarea cheltuielilor materiale se vor lua în calcul
preţurile de achiziţie a acestora, inclusiv TVA-ul.
ANEXA Nr. 2a) la metodologie
FIŞA DE FUNDAMENTARE
pentru ajustarea sau modificarea preţurilor la apă
Specificaţie
|
U.M.
|
Realizat perioada anterioară - lei
-
|
Fundamentarea anterioară
|
Propus
|
Total
- lei -
|
Unitar - lei/m3 -
|
Total
- lei -
|
Total creşteri
- lei -
|
Unitar - lei/m3 -
|
A. Apă brută cumpărată
|
mii m3
|
|
|
|
|
|
|
B. Apă livrată:
- populaţie
- rest consumatori, inclusiv consum propriu
- pierderi de apa in sistem
|
mii m3
mii m3
mii m3
%/mii m3
|
|
|
|
|
|
|
C. Energie consumată
|
total MWh
|
|
|
|
|
|
|
D. Număr salariaţi
|
nr. personal
|
|
|
|
|
|
|
E. Venit mediu/salariat
|
lei
|
|
|
|
|
|
|
1. Cheltuieli variabile:
- apă brută; cantitatea cu preţ în vigoare
- pierderi de apă în activităţile de transport şi distribuţie
- energie electrică tehnologică; cantitatea cu preţ în vigoare
- tratarea apei
- materiale tehnologice
- alte cheltuieli materiale specifice
|
|
|
|
|
|
**)
Cv
|
|
2. Cheltuieli fixe, din care: a) cheltuieli materiale:
- materiale
- energie electrică; cantitatea cu preţ în vigoare
- cheltuieli cu protecţia mediului
- amortizare anuală
- redevenţa anuală
- reparaţii în regie
- reparaţii cu terţii
- studii şi cercetări
- alte servicii executate de terţi:
• colaborări
• comisioane şi onorarii
• protocol, reclamă, publicitate
• poştă, telecomunicaţii
- alte cheltuieli materiale
|
|
|
|
|
|
**)
Cf
|
|
Specificaţie
|
U.M.
|
Realizat perioada anterioară
- lei -
|
Fundamentarea anterioară
|
Propus
|
Total
- lei -
|
Unitar lei/m3
|
Total - lei -
|
Total creşteri
- lei -
|
Unitar
lei/m3
|
b) cheltuieli cu munca vie, din care:
- salarii
- CAS
- Fond şomaj
- FNAS
- Fond accidente si boli profesionale
- CCIASS
- Fond garantare creanţe salariale
- alte cheltuieli cu munca vie
c) cheltuieli financiare
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Cheltuieli totale (1 +2)
|
|
|
|
|
|
*) ct
|
|
II. Profit
|
|
|
|
|
|
|
|
III. Cota de dezvoltare
|
|
|
|
|
|
|
|
IV. Fondul MD
|
|
|
|
|
|
|
|
V. Venituri obţinute din producere,
transport, distribuţie apă' (I+ll+lll+IV)
|
lei
|
|
|
|
|
|
|
VI. Cantitate livrată, inclusiv consum
propriu
|
mii m3
|
|
|
|
|
|
|
VII. Preţ unitar (V : VI)
|
lei/m3
|
|
|
P0
|
|
*)
p=
Valoarea creşterii/ cantitate
**)
p
|
***)
P1 =
Po+p
|
*) In cazul ajustării preţurilor la apă.
**) In cazul modificării preţurilor la apă.
***) In cazul ajustării sau modificării preţurilor la
apă.
La lit. A, volumul apei brute fundamentate va fi
determinat, după caz, în funcţie de sursele de alimentare existente.
Pentru coloana „Realizat
perioada anterioară", operatorul sau operatorul economic va completa fişa
pe total an şi defalcat pe ultimele 3 luni anterioare propunerii.
Odată cu Fişa de fundamentare pentru ajustarea sau modificarea
preţurilor la apă, operatorul sau operatorul economic
va prezenta Memoriul tehnico-economic justificativ.
Pentru activităţile de producere, transport sau
distribuţie se vor întocmi fişe de fundamentare separate, în cazul în care
operatorul sau operatorul economic prestează una dintre aceste activităţi.
Cheltuielile cu pierderile de apă din sistem vor fi
calculate numai în cazul activităţii de transport şi distribuţie a apei.
Pierderile de apă din sistem reprezintă raportul dintre
apa livrată şi apa cumpărată.
Valoarea pierderilor de apă din sistem se determină
având în vedere preţul apei cumpărate şi cantitatea de apă pierdută.
In cazul în care operatorul sau operatorul economic
desfăşoară şi alte activităţi, cota de cheltuieli indirecte provenită din
acestea, precum şi cota din cheltuielile generale ale societăţii se vor
repartiza pe fiecare element de cheltuieli proporţional cu ponderea acestui
element în total cheltuieli. Aceste cheltuieli vor fi evidenţiate în anexe
separate. Pentru aceste cheltuieli se precizează cheia de repartizare a acestora pe fiecare activitate.
Pentru cheltuielile cu reparaţiile care depăşesc 10%
din cheltuielile materiale se va prezenta fişa de fundamentare a acestora.
Pentru cheltuielile cu munca vie se va prezenta o fişă
de fundamentare a nivelurilor cuprinse în preţurile propuse, care să cuprindă
totalitatea cheltuielilor cu munca vie - salarii directe, indirecte, sporuri
etc, pe categorii de personal, în concordanţă cu organigrama aprobată.
Veniturile realizate nu reprezintă veniturile încasate;
acestea se determină prin înmulţirea cantităţilor facturate cu preţul în
vigoare.
Pentru operatorii şi operatorii economici care nu sunt
plătitori de TVA, la fundamentarea cheltuielilor materiale se vor lua în calcul
preţurile de achiziţie a acestora, inclusiv TVA-ul.
ANEXA Nr. 2b) la metodologie
FIŞA DE FUNDAMENTARE
pentru ajustarea sau modificarea tarifelor la
canalizare
Specificaţie
|
U.M.
|
Realizat perioada anterioară
- lei -
|
Fundamentarea anterioară
|
Propus
|
Total
- lei -
|
Unitar
lei/m3
|
Total - lei -
|
Total creşteri
- lei -
|
Unitar lei/m3
|
A. Apă livrată:
- populaţie
- rest consumatori, inclusiv consum propriu
|
mii m3
mii m3
mii m3
|
|
|
|
|
|
|
B. Apă uzată şi meteorică procesată: - populaţie - rest consumatori, inclusiv consum propriu
|
mii m3
|
|
|
|
|
|
|
C. Energie consumată
|
total MWh
|
|
|
|
|
|
|
D. Număr salariaţi
|
nr. personal
|
|
|
|
|
|
|
E. Venit mediu/salariat
|
lei
|
|
|
|
|
|
|
1. Cheltuieli variabile:
- energie electrică tehnologică; cantitatea cu preţ în vigoare
- materiale tehnologice
- cheltuieli cu protecţia calităţii apei (suspensii)
- alte cheltuieli materiale specifice
|
|
|
|
|
|
**)
Cv
|
|
2. Cheltuieli fixe, din care: a) cheltuieli materiale:
- materiale
- energie electrică; cantitatea cu preţ în vigoare
- cheltuieli cu protecţia mediului
- amortizare anuală
- redevenţa anuală
- reparaţii în regie
- reparaţii cu terţii
- studii şi cercetări
- alte servicii executate de terţi:
• colaborări
• comisioane şi onorarii
• protocol, reclamă publicitate
• poştă, telecomunicaţii
- alte cheltuieli materiale
|
|
|
|
|
|
**)
Cf
|
|
b) cheltuieli cu munca vie, din care:
- salarii
- CAS
- Fond şomaj
- FNAS
- Fond accidente şi boli profesionale
- CCIASS
- Fond garantare creanţe salariale
- alte cheltuieli cu munca vie
c) cheltuieli financiare
|
|
|
|
|
|
|
|
I. Cheltuieli totale (1 + 2)
|
|
|
|
|
|
*) ct
|
|
II. Profit
|
|
|
|
|
|
|
|
III. Cota de dezvoltare
|
|
|
|
|
|
|
|
IV. Fondul MD
|
|
|
|
|
|
|
|
Specificaţie
|
U.M.
|
Realizat perioada anterioară - lei
-
|
Fundamentarea anterioară
|
Propus
|
|
|
|
Total
- lei -
|
Unitar lei/m3
|
Total - lei -
|
Total creşteri - lei -
|
Unitar lei/m3
|
V. Venituri obţinute din activitatea de
canalizare (I+II+III+IV)
|
lei
|
|
|
|
|
|
|
VI. Cantitate procesată, inclusiv din
consum propriu
|
mii m3
|
|
|
|
|
|
|
VII. Tarif unitar (V : VI)
|
lei/m3
|
|
|
Po
|
|
*)
Cp Valoarea
creşterii/
canitate
**)
p
|
***)
P1 =
Po+p
|
*) In cazul ajustării tarifelor la canalizare.
**) In cazul modificării tarifelor la canalizare.
***) In cazul ajustării sau modificării tarifelor la
canalizare.
In condiţiile existenţei unor sisteme diferite pentru
apa pluvială (meteorică) şi menajeră, operatorul va întocmi fişe de
fundamentare distincte.
Pentru coloana „Realizat perioada anterioară",
operatorul sau operatorul economic va completa fişa pe total an şi defalcat pe
ultimele 3 luni anterioare propunerii.
Cheltuielile cu protecţia calităţii apei se stabilesc
în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 352/2005 privind
modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea
unor norme privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate.
Odată cu Fişa de fundamentare pentru ajustarea sau
modificarea tarifelor la canalizare, operatorul sau operatorul economic va
prezenta Memoriul tehnico-economic justificativ.
In cazul în care operatorul sau operatorul economic
desfăşoară şi alte activităţi, cota de cheltuieli indirecte provenită din
acestea, precum şi cota din cheltuielile generale ale societăţii se vor
repartiza pe fiecare element de cheltuieli, proporţional cu ponderea acestui
element în total cheltuieli.
Aceste cheltuieli vor fi evidenţiate în anexe separate. Pentru aceste
cheltuieli se precizează cheia de repartizare a acestora pe fiecare activitate.
Pentru cheltuielile cu reparaţiile care depăşesc 10%
din cheltuielile materiale se va prezenta fişa de fundamentare a acestora.
Pentru cheltuielile cu munca
vie se va prezenta o fişă de fundamentare a nivelurilor cuprinse în tarifele
propuse, care să cuprindă totalitatea cheltuielilor cu munca vie - salarii
directe, indirecte, sporuri etc, pe categorii de personal, în concordanţă cu
organigrama aprobată.
Veniturile realizate nu reprezintă veniturile încasate;
acestea se determină prin înmulţirea cantităţilor facturate cu tariful în
vigoare.
Pentru operatorii şi operatorii economici care nu sunt
plătitori de TVA, la fundamentarea cheltuielilor materiale se vor lua în calcul
preţurile de achiziţie a acestora, inclusiv TVA.