ORDIN Nr. 5925
din 12 noiembrie 2009
pentru aprobarea
metodologiei privind organizarea si desfasurarea cursului de initiere în limba
romana si scolarizarea copiilor strainilor si a procedurilor referitoare la
elaborarea, aprobarea si distribuirea programelor si manualelor cursului de
initiere în limba romana pentru copiii strainilor care au dobandit o forma de
protectie sau un drept de sedere în Romania, precum si ai cetatenilor statelor
membre ale Uniunii Europene si ale Spatiului Economic European
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 863 din 10 decembrie 2009
In conformitate cu prevederile Legii învăţământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza Ordonanţei Guvernului nr. 44/2004 privind
integrarea socială a străinilor care au dobândit o formă de protecţie sau un
drept de şedere în România, precum şi a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii
Europene şi Spaţiului Economic European, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 1.483/2004 pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 44/2004
privind integrarea socială a străinilor care au dobândit o formă de protecţie
sau un drept de şedere în România, precum şi a cetăţenilor statelor membre ale
Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 51/2009 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării,
ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
interimar, emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Se aprobă Metodologia privind organizarea
şi desfăşurarea cursului de iniţiere în limba română şi şcolarizarea copiilor
străinilor care au dobândit o formă de protecţie sau un drept de şedere în
România, precum şi ai cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi ale
Spaţiului Economic European, prevăzută în anexa nr. 1, care face parte
integrantă din prezentul ordin.
(2) Se aprobă Procedurile referitoare la elaborarea,
aprobarea şi distribuirea programelor şi manualelor cursului de iniţiere în
limba română pentru copiii străinilor care au dobândit o formă de protecţie sau
un drept de şedere în România, precum şi ai cetăţenilor statelor membre ale
Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European, prevăzute în anexa nr. 2,
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 3.709/2003
pentru aprobarea Normelor metodologice privind şcolarizarea copiilor străinilor
care au dobândit statutul de refugiat în România şi a minorilor refugiaţi
neînsoţiţi.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli,
performanţă şi programe, Direcţia generală formare continuă, Direcţia generală
buget-finanţe, patrimoniu şi investiţii, Direcţia acreditarea, evaluarea şi
performanţa în cariera didactică, Centrul Naţional pentru Curriculum şi
Evaluare în Invăţământul Preuniversitar, Institutul Limbii Române, inspectoratele
şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, precum şi unităţile de învăţământ
duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul educaţiei, cercetam şi inovam, interimar,
Cătălin Ovidiu Baba,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
METODOLOGIE
privind organizarea şi desfăşurarea cursului de
iniţiere în limba română şi şcolarizarea copiilor străinilor care au dobândit o
formă de protecţie sau un drept de şedere în România, precum şi ai cetăţenilor
statelor membre ale Uniunii Europene si ale Spaţiului Economic European
Art. 1. - (1) Prezenta metodologie se aplică copiilor
minori ai următoarelor categorii de persoane:
a) străini care au dobândit o formă de protecţie în
România, în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 44/2004 privind integrarea
socială a străinilor care au dobândit o formă de protecţie sau un drept de
şedere în România, precum şi a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene
şi Spaţiului Economic European, cu modificările şi completările ulterioare;
b) străini care au dobândit un drept de şedere în
România, în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 44/2004, cu modificările
şi completările ulterioare;
c) cetăţeni ai statelor membre ale Uniunii Europene şi
ai Spaţiului Economic European, în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr.
44/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Prezenta metodologie se aplică şi copiilor străini
minori neînsoţiţi care au dobândit drept de protecţie/şedere sau au solicitat
drept de protecţie/şedere în România.
Art. 2. - (1) Familiile de străini menţionaţi la art. 1
alin. (1), care au în întreţinere copii în vârstă de până la 18 ani sau care au
depăşit 18 ani, dar nu au încheiat studiile preuniversitare, au dreptul să
solicite inspectoratelor şcolare judeţene, respectiv Inspectoratului Şcolar al
Municipiului Bucureşti înscrierea acestora în învăţământul preuniversitar.
(2) In cazul minorilor neînsoţiţi, menţionaţi la art. 1
alin. (2), dreptul de a solicita înscrierea în învăţământul preuniversitar
revine reprezentanţilor legali desemnaţi.
Art. 3. -In vederea şcolarizării, copiii străinilor
menţionaţi la art. 1 alin. (1), precum şi minorii neînsoţiţi menţionaţi la art.
1 alin. (2), care nu cunosc limba română, beneficiază de un curs de iniţiere în
limba română.
Art. 4. - (1) Cererile de participare la cursurile de
iniţiere în limba română, însoţite de copia legalizată a documentului de
identitate, se depun de către unul dintre părinţi sau reprezentantul legal la
inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti sau la sediile
centrelor teritoriale ale Oficiului Român pentru Imigrări (ORI) In
această din urmă situaţie, centrele teritoriale ale ORI transmit cererile de
participare, însoţite de copiile legalizate ale documentelor de identitate, în
termen de cel mult de 5 zile de la primire, inspectoratelor şcolare în a căror
rază domiciliază beneficiarii.
(2) Inscrierea la cursurile de iniţiere în limba română
se realizează, de regulă, în perioada 15-30 august, înainte de începutul
fiecărui an şcolar.
(3) Dacă cererile de înscriere sunt depuse iniţial la
centrele teritoriale ale ORI, acestea vor fi transmise inspectoratelor şcolare
judeţene/al municipiului Bucureşti, nu mai târziu de data de 30 august.
Cererile de înscriere şi copiile legalizate ale documentelor de identitate, transmise
de centrele teritoriale ale ORI inspectoratelor şcolare judeţene/ale
municipiului Bucureşti, vor fi însoţite de o adresă de înaintare oficială.
(4) In situaţia în care elevii nu pot fi înscrişi, din
motive obiective, în perioada 15-30 august, se va putea solicita înscrierea şi
participarea la curs, în cadrul grupelor deja constituite, pe baza unei cereri
speciale adresate inspectoratului şcolar organizator.
Art. 5. - (1) Prin decizie a inspectorului şcolar
general, în perioada 6-10 septembrie, este numit un inspector responsabil cu
organizarea, monitorizarea şi evaluarea cursului de iniţiere în limba română.
(2) Prin decizie a inspectorului şcolar general, în
perioada 6- 10 septembrie, este nominalizată unitatea şcolară sau, după caz,
unităţile şcolare unde urmează să se desfăşoare cursul. Unităţii
şcolare/unităţilor şcolare i/li se aduce la cunoştinţă nominalizarea, prin
transmiterea deciziei inspectorului şcolar general, nu mai târziu de data de 11
septembrie.
(3) Unitatea şcolară/unităţile şcolare care organizează
cursul va/vor stabili, prin decizia consiliului de administraţie, până cel
târziu la data de 14 septembrie, spaţiul de desfăşurare, profesorul/profesorii
care va/vor preda cursul şi orarul cursului.
Art. 6. - (1) Cursurile de iniţiere în limba română se
desfăşoară pe durata unui an şcolar şi respectă structura anului şcolar
stabilită anual prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării.
(2) Numărul de ore pe săptămână este de 4 (patru).
Art. 7. - (1) O grupă este constituită în medie din 15
elevi. Numărul minim de participanţi este de 10, iar numărul maxim de
participanţi este de 20.
(2) Prin excepţie, inspectoratul şcolar judeţean/al
municipiului Bucureşti poate aproba organizarea de grupe al căror efectiv
depăşeşte numărul maxim sau este sub numărul minim de participanţi.
(3) In desfăşurarea activităţilor de învăţare a limbii
române, în constituirea grupelor se va ţine cont de diferenţele de vârstă.
Astfel, elevii vor fi organizaţi în cadrul a 3 grupe/categorii de vârstă, după
cum urmează:
a) grupa/categoria de vârstă 6-10 ani;
b) grupa/categoria de vârstă 11-14 ani;
c) grupa/categoria de vârstă 15-18 ani. In cadrul
acestei grupe vor fi înscrişi şi elevii care au depăşit 18 ani, dar nu au
încheiat studiile preuniversitare.
Art. 8. - Predarea cursului de iniţiere în limba română
se realizează pe baza programelor speciale, elaborate şi aprobate de Ministerul
Educaţiei, Cercetării şi Inovării, în conformitate cu prevederile anexei nr. 2
la ordin.
Art. 9. - (1) Elevii participanţi la curs beneficiază
gratuit de manuale. Beneficiază gratuit de câte un manual şi
profesorul/profesorii care susţine/susţin cursul.
(2) Distribuirea şi asigurarea manualelor se realizează
în conformitate cu procedurile prevăzute în anexa nr. 2 la ordin.
Art. 10. - (1) In perioada urmării cursului de iniţiere
în limba română, în vederea acomodării şcolare, elevii străini pot participa,
gratuit, la activităţi didactice cu caracter teoretic, practic şi recreativ
organizate pentru elevii români, fără ca prezenţa lor să fie înregistrată în
documente oficiale.
(2) Activităţile didactice cu caracter teoretic,
practic şi recreativ la care participă elevii străini se aprobă în consiliul de
administraţie al unităţii şcolare în care urmează să fie şcolarizaţi, după consultarea
elevului şi a familiei acestuia.
Art. 11. - (1) La sfârşitul cursului de iniţiere în
limba română, în perioada 1-15 iunie, elevii vor participa la o sesiune de
evaluare a competenţelor lingvistice şi de stabilire a clasei în care vor fi
integraţi pentru a urma studiile.
(2) Comisia de evaluare este alcătuită din directorul
unităţii şcolare la care s-a desfăşurat cursul de iniţiere, 2 profesori de
limba română, dintre care unul este profesorul care a susţinut cursul, un
psihopedagog şcolar şi, după caz, un învăţător/institutor, respectiv 2
profesori de matematică.
(3) Comisia de evaluare este numită prin decizie a
inspectorului şcolar general.
Art. 12. - (1) Directorul şcolii la care s-a desfăşurat
cursul de iniţiere în limba română îndeplineşte funcţia de preşedinte al
comisiei.
(2) Pentru categoriile de vârstă 11-14 ani, respectiv
15-18 ani, evaluarea nivelului de cunoaştere a limbii române se realizează de
către 2 profesori de limba română. Pentru categoria de vârstă 6-10 ani, comisia
va include, alături de cei 2 profesori, şi un învăţător/institutor.
(3) Evaluarea nivelului de cunoaştere a limbii române
are în vedere verificarea următoarelor competenţe:
a) înţelegerea semnificaţiei globale a unor mesaje
orale;
b) construirea orală a unor enunţuri coerente pe o temă
dată;
c) citirea unor texte şi desprinderea semnificaţiei lor
globale;
d) scrierea corectă a unor enunţuri.
Art. 13. - (1) Studiile efectuate în ţara de origine,
dovedite cu acte, sunt echivalate, conform prevederilor legale, de serviciul
specializat din Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării.
(2) Pentru elevii care au acte de studii, după
echivalarea studiilor, ţinând cont de rezultatele obţinute la testul de limbă,
comisia recomandă părinţilor sau susţinătorilor legali înscrierea candidatului,
pentru anul şcolar următor, în anul de studiu corespunzător.
Art. 14. - In lipsa actelor de studiu, elevul va
susţine, pe lângă testul de limbă, şi un test de verificare generală a
cunoştinţelor de matematică. Comisia de evaluare va include, în această
situaţie, şi 2 profesori de matematică.
Art. 15. - (1) Seturile de teste de matematică vor fi
realizate, în termen de cel mult 3 luni de la aprobarea prin ordin al
ministrului educaţiei, cercetării şi inovării a prezentei metodologii, de un
grup de lucru care va include specialişti/experţi în domeniul matematicii din
cadrul Direcţiei generale educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe şi
al Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Invăţământul
Preuniversitar.
(2) Seturile de teste realizate în cadrul grupului de
lucru vor fi preluate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare In
Invăţământul Preuniversitar. In urma unei solicitări scrise a inspectoratelor
şcolare organizatoare către Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în
Invăţământul Preuniversitar, seturile de teste vor fi transmise către acestea
şi utilizate în cadrul sesiunilor de evaluare de către comisiile constituite în
conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
Art. 16. - Pentru elevii care nu au acte de studii, în
funcţie de rezultatele obţinute la testul de limbă şi testul de matematică,
având în vedere vârsta şi studiile anterioare declarate de candidat, comisia
recomandă părinţilor/reprezentanţilor legali înscrierea în anul de studiu
corespunzător.
Art. 17. -In cazul în care copiii străini pentru care
se solicită înscrierea în învăţământul preuniversitar vorbesc limba română,
aceştia pot participa direct la testul de limbă română şi, după caz, la testul
de verificare generală a cunoştinţelor de matematică, fără urmarea cursului de
iniţiere în limba română.
Art. 18. - (1) Pentru toate categoriile de elevi,
precizate la art. 13 alin. (2), art. 16 şi 17, recomandarea făcută părinţilor
sau susţinătorilor legali privind înscrierea elevilor într-un anumit an de
studiu se realizează prin consensul membrilor comisiei. In situaţia în care nu
se realizează consensul membrilor comisiei, decizia finală revine preşedintelui
comisiei.
(2) Recomandarea privind înscrierea elevilor într-un
anumit an de studiu se consemnează în cadrul unui proces-verbal, semnat de toţi
membrii comisiei. Pe semnătura preşedintelui comisiei se aplică ştampila
unităţii şcolare în cadrul căreia s-a realizat evaluarea.
(3) Părinţii sau susţinătorii legali vor primi o
adeverinţă din partea preşedintelui comisiei, cu ştampila unităţii şcolare. In
cadrul acesteia se va înscrie recomandarea privind înscrierea elevilor într-un
anumit an de studiu.
(4) Dacă părinţii sau susţinătorii legali sunt de acord
cu recomandarea comisiei, consfinţirea acordului se face prin contrasemnarea
adeverinţei de către părinţii sau susţinătorii legali ai elevilor. In acest
caz, adeverinţa eliberată de comisia de evaluare, contrasemnată de părinţii sau
susţinătorii legali ai elevilor, constituie documentul în baza căruia se va
realiza înscrierea elevilor la şcoală.
(5) In cazul în care părinţii sau susţinătorii legali
nu sunt de acord cu recomandarea comisiei de evaluare, acest fapt va fi
consemnat în cadrul unui proces-verbal special. In această situaţie, părinţii
sau susţinătorii legali au dreptul de a solicita înscrierea copiilor în
sistemul preuniversitar românesc, în clasa pe care o doresc, şi îşi asumă
integral responsabilităţile ce decurg din neacceptarea recomandării comisiei de
evaluare.
Art. 19. -In situaţia în care, după o perioadă de timp,
se constată o evidentă inadaptare şcolară a elevului, ca urmare a neatingerii
standardelor sau a cunoaşterii insuficiente a limbii române, directorul şcolii
poate decide, numai cu acordul părinţilor sau al reprezentantului legal
desemnat, trecerea elevului într-o clasă inferioară celei frecventate până
atunci sau trimiterea/retrimiterea la cursurile de învăţare a limbii române.
Art. 20. -In vederea depăşirii dificultăţilor de
adaptare, pe perioada urmării cursului de iniţiere în limba română, cât şi
ulterior, pe parcursul şcolarizării, elevii vor beneficia de asistenţa unui
consilier şcolar psihopedagog din cadrul centrului judeţean de resurse şi
asistenţă educaţională/al municipiului Bucureşti sau din cadrul unui cabinet de
asistenţă psihopedagogică.
Art. 21. - (1) Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Inovării, prin Direcţia generală formare continuă, asigură formarea
profesorilor care vor preda cursul de iniţiere în limba română.
(2) In realizarea activităţilor de formare a
profesorilor, Direcţia generală formare continuă colaborează cu Direcţia
generală educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe.
(3) In vederea bunei organizări şi a susţinerii
activităţilor de formare, de comun acord, Direcţia generală formare continuă,
Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe şi
Institutul Limbii Române pot stabili parteneriate cu diferite instituţii şi
organizaţii acreditate/recunoscute din domeniu.
Art. 22. - Retribuţia profesorilor care predau
cursurile de iniţiere se face, în condiţiile legii, prin cumul sau plata cu
ora.
Art. 23. - (1) In baza prevederilor art. 37 din cadrul
Ordonanţei Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
finanţarea activităţilor legate de desfăşurarea activităţilor prevăzute în
prezenta metodologie, referitoare la formarea profesorilor şi realizarea
manualelor se asigură din bugetul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Inovării.
(2) Fiecare inspectorat şcolar judeţean/al municipiului
Bucureşti organizator va suporta cheltuielile de transport necesare
distribuirii manualelor pentru cursanţii din unităţile şcolare din subordine,
în care se desfăşoară cursul de iniţiere în limba română.
(3) Plata profesorilor care predau cursurile de
iniţiere se face din bugetele unităţilor şcolare care organizează cursul, în
condiţiile legii.
ANEXA Nr. 2
PROCEDURI
referitoare la elaborarea, aprobarea şi distribuirea
programelor şi manualelor cursului de iniţiere în limba română pentru copiii
străinilor care au dobândit o formă de protecţie sau un drept de şedere în
România, precum si ai cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene si ale
Spaţiului Economic European
Art. 1. - Predarea cursului de iniţiere în limba română
se realizează pe baza unei programe speciale pentru cursurile de iniţiere în
limba română pentru copiii străini, aprobată prin ordin al ministrului
educaţiei, cercetării şi inovării.
Art. 2. - (1) Revizuirea actualei programe sau
elaborarea unei noi programe se realizează de un grup de lucru care va include
specialişti/experţi în domeniul limbii şi literaturii române din cadrul
Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării - Direcţia generală educaţie
timpurie, şcoli, performanţă şi programe, Centrului Naţional pentru Curriculum
şi Evaluare în Invăţământul Preuniversitar, precum şi 1-2 cadre didactice
universitare, cu experienţă în predarea cursurilor de limbă română pentru
studenţii străini.
(2) Programa elaborată în cadrul grupului de lucru va
fi preluată de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Invăţământul
Preuniversitar, în vederea elaborării documentaţiei necesare aprobării prin
ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării.
(3) In termen de cel mult 3 zile de la aprobare,
Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Invăţământul Preuniversitar
realizează demersurile necesare în vederea postării programei pe site-ul
Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării.
Art. 3. - (1) Pentru predarea cursului de iniţiere în
limba română se vor utiliza manualele aprobate de Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Inovării.
(2) Stocul de manuale tipărite se păstrează în
depozitul de manuale al ISMB.
Art. 4. - (1) Inspectoratele şcolare judeţene/al
municipiului Bucureşti care organizează cursul vor înainta o cerere la
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - Direcţia generală educaţie
timpurie, şcoli, performanţă şi programe, prin care solicită primirea unui
număr de manuale corespunzător numărului de cursanţi înscrişi în anul şcolar
respectiv şi numărului de profesori care predau cursul. Cererea va fi semnată
de inspectorul şcolar general şi responsabilul pentru organizarea cursului din
cadrul inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.
(2) Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului
Bucureşti vor transmite la Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării -
Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe, alături de
cererea prin care solicită primirea manualelor, lista nominală a
participanţilor la curs şi datele generale de identificare ale acestora, care
vor include:
a) precizarea explicită a categoriei copiilor străini
pentru care se solicită înscrierea la cursul de iniţiere în limba română (copii
ai străinilor care au dobândit o formă de protecţie în România, copii ai
străinilor care au dobândit un drept de şedere în România sau copii ai
cetăţenilor din statele membre ale Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic
European);
b) ţara de provenienţă;
c) vârsta cursanţilor (anul de naştere).
(3) Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli,
performanţă şi programe analizează cererea şi documentele prezentate şi
transmite o adresă de răspuns inspectoratelor şcolare judeţene prin care aprobă
numărul de manuale solicitate şi transferul acestora din depozitul de manuale
al Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti către judeţul respectiv.
(4) Inspectoratele şcolare judeţene vor adresa cererea
lor Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, însoţită de o copie a
aprobării Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării.
(5) Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli,
performanţă şi programe solicită Inspectoratului Şcolar al Municipiului
Bucureşti transferul numărului de manuale către inspectoratele şcolare judeţene
solicitante.
(6) Cheltuielile de transport/distribuire a manualelor
vor fi suportate de inspectoratele şcolare judeţene solicitante.
(7) In cazul în care cererea pentru primirea manualelor
aparţine Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, Direcţia generală
educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe analizează această cerere şi
transmite o adresă de răspuns prin care aprobă numărul de manuale solicitate,
precum şi transferul acestora din depozitul Inspectoratului Şcolar al
Municipiului Bucureşti către unităţile şcolare din municipiul Bucureşti care
organizează cursul de iniţiere în limba română.
Art. 5. -Anual, până la data de 10 septembrie,
Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti transmite la Ministerul
Educaţiei, Cercetării şi Inovării - Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli,
performanţă şi programe şi la Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în
Invăţământul Preuniversitar un raport referitor la situaţia manualelor
distribuite, precizând numărul de manuale rămase în depozitul de manuale al
Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti.
Art. 6. - (1) Inainte de epuizarea stocului de manuale
pentru cursul de iniţiere in limba română, Centrul Naţional pentru Curriculum
şi Evaluare în Invăţământul Preuniversitar va declanşa procedurile legale de
retipărire a acestora.
(2) Ca urmare a revizuirii programei sau a elaborării
unei noi programe, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în
Invăţământul Preuniversitar va declanşa procedurile de elaborare si editare de
noi manuale.