Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 592 din 24 august 2006

privind efectuarea controlului de conformitate cu standardele de comercializare la legumele si fructele proaspete

ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 763 din 7 septembrie 2006



Având în vedere prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.148/2001 privind controalele de conformitate cu normele de comercializare care se aplică în sectorul fructelor şi legumelor proaspete,

în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 155/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, cu modificările şi completările ulterioare,

văzând Referatul de aprobare nr. 232.143 din 1 septembrie 2006, aprobat de conducerea ministerului,

ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale emite următorul ordin:

Art. 1. - Controlul de conformitate cu standardele de calitate se efectuează în toate stadiile de comercializare a legumelor şi fructelor proaspete după prevederile art. 7, 8 şi 9 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 2.200/1996 privind organizarea comună a pieţei legumelor şi fructelor.

Art. 2. - Inspecţia de stat pentru controlul tehnic în producerea şi valorificarea legumelor şi fructelor, denumită în continuare ISCTPVLF, este autoritatea unică responsabilă pentru coordonarea şi efectuarea controlului de conformitate cu standardele de calitate şi asigurarea contactelor cu Uniunea Europeană, conform prevederilor prezentului ordin.

Art. 3. - (1) Realizarea bazei de date a operatorilor din sectorul legume şi fructe proaspete reuneşte, în condiţiile definite de prezentul articol, operatorii care participă la comercializarea fructelor şi legumelor, pe întreaga filieră de produs. Prin operator se înţelege orice persoană fizică sau juridică ce deţine fructe ori legume proaspete care fac obiectul standardelor de comercializare în scopul expunerii lor în vederea comercializării, punerii în vânzare sau comercializării de o altă natură, în folosul propriu ori în folosul unei terţe persoane, pe teritoriul României şi/sau pentru export. Următorii operatori nu sunt înscrişi în baza de date:

- operatorii a căror activitate este scutită de respectarea obligaţiei de conformitate cu standardele de comercializare conform prevederilor art. 3 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 2.200/1996. Astfel, următoarele loturi de legume şi fructe nu se supun standardelor de comercializare:

a)  legumele şi fructele expuse sau oferite spre vânzare, livrare ori comercializare de către producători în pieţele angro sau în pieţele de producători situate în zonele de producţie;

b)   legumele şi fructele transportate de la pieţele angro către unităţile de prelucrare sau către spaţiile de depozitare şi ambalare situate în aceeaşi zonă de producţie;

c)   legumele şi fructele vândute ori livrate de către producător către unităţile de prelucrare sau către spaţiile de

depozitare ori transportate de la exploataţia sa la unităţile respective;

d)   legumele şi fructele transportate de la spaţiile de depozitare la unităţile de prelucrare sau ambalare;

e)  legumele şi fructele destinate consumului propriu;

- persoanele fizice sau juridice a căror activitate în sectorul de legume şi fructe este limitată fie la transportul mărfurilor, fie la vânzarea cu amănuntul de cantităţi mici de legume şi fructe (deţin suprafeţe de până la 0,1 ha şi comercializează cantităţi de până la 5.000 kg).

(2)   Baza de date conţine pentru fiecare operator înregistrat numărul de înregistrare, numele, adresa, importanţa şi informaţiile necesare clasificării sale, în special localizarea sa pe filiera de comercializare, precum şi orice alte informaţii care se desprind din constatările efectuate în timpul controalelor de conformitate precedente.

(3)   Autoritatea de coordonare asigură omogenitatea bazei de date şi reactualizarea permanentă a acesteia. Aceste actualizări sunt efectuate pe baza informaţiilor obţinute în timpul controalelor de conformitate efectuate în toate stadiile de comercializare, de către inspectorii organismelor de control, care constituie o bază de date la nivel teritorial.

(4)   Operatorii sunt obligaţi să furnizeze informaţiile considerate necesare de către inspectorii organismelor de control pentru constituirea şi actualizarea bazei de date. In baza de date constituită la nivel teritorial vor fi înregistraţi toţi operatorii care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul judeţului, indiferent dacă operatorul are sau nu sediul central pe teritoriul judeţului respectiv.

(5)   Operatorii care nu au domiciliul stabil pe teritoriul naţional, dar care îşi desfăşoară activitatea de comercializare pe teritoriul României vor fi înregistraţi în baza de date.

(6)   Operatorii care nu furnizează datele solicitate de ISCTPVLF vor fi sancţionaţi conform legislaţiei în vigoare.

Art. 4. - (1) Se instituie un regim de control de conformitate, prin sondaj, a legumelor şi fructelor proaspete cu standardele de comercializare, deţinute de operatori în toate stadiile de comercializare. Regimul de control de conformitate, prin sondaj, se stabileşte în funcţie de o analiză a riscului, astfel încât să se asigure o frecvenţă suficientă a controalelor, în vederea respectării conformităţii cu standardele de comercializare a fructelor şi legumelor proaspete, pentru fiecare operator în parte. Analiza riscului se stabileşte în funcţie de dimensiunea operatorului, de amplasarea acestuia pe filiera de comercializare, de constatările efectuate în timpul controalelor precedente şi de alţi indicatori consideraţi relevanţi, definiţi de autoritatea competentă. Operatorii care condiţionează şi ambalează legumele şi fructele, mai ales în zona de producţie, vor face obiectul unei frecvenţe mai ridicate a controalelor faţă de alte categorii de operatori. In cazul în care în urma controalelor efectuate se constată neconformităţi, organismele de control vor mări frecvenţa controalelor la operatorii respectivi.

(2)   Operatorii sunt obligaţi să pună la dispoziţia organismelor de control toate informaţiile solicitate în vederea executării în bune condiţii a controalelor de conformitate.

(3)   Operatorii care deţin legume şi fructe pentru care sunt adoptate standarde de comercializare nu pot să expună aceste produse spre vânzare, nu pot să le pună în vânzare, să le vândă, să le livreze sau să le comercializeze în orice alt mod pe teritoriul naţional decât dacă acestea sunt conforme cu prevederile standardelor respective şi sunt direct responsabili de respectarea acestor norme.

(4)   Loturile de fructe şi legume expediate în vederea comercializării pe piaţa internă vor fi obligatoriu sortate, ambalate şi etichetate conform standardelor de comercializare. Informaţiile solicitate prin standardele de comercializare vor fi prezentate în mod lizibil, pe una dintre laturile ambalajului, fie imprimate direct pe acesta, astfel încât să nu poată fi şterse, ori pe o etichetă care este parte integrantă din ambalaj. Un exemplu de model de etichetă este prezentat în anexa nr. 1.

(5)  In stadiul de comerţ cu amănuntul, în cazul în care produsele sunt ambalate, informaţiile cerute conform art. 6 din Regulamentul Consiliului nr. 2.200/1996 vor fi prezentate în mod vizibil şi lizibil. Pentru produsele preambalate se indică în plus faţă de informaţiile prevăzute de standardele de comercializare şi greutatea netă a coletelor. Pentru produsele prezentate în vrac, operatorul trebuie să expună în mod vizibil şi lizibil următoarele informaţii: varietatea, originea produsului şi clasa de calitate a acestuia.

(6)   Operatorii care asigură condiţionarea şi expedierea legumelor şi fructelor proaspete supuse standardelor de comercializare şi care oferă, prin sistemul propriu de control (autocontrol), suficiente garanţii pentru asigurarea unui procentaj constant şi ridicat al conformităţii acestor produse, pot fi autorizaţi pe o perioadă de 3 ani, cu posibilitate de reînnoire, să aplice pe fiecare colet expediat un număr de validare eliberat de ISCTPVLF, conform modelului prezentat în anexa nr. 2.

(7)   Operatorii care beneficiază de această posibilitate trebuie să dispună de:

-   personal de control care a urmat o formă de pregătire agreată de autoritatea competentă;

-   spaţiu şi echipamente necesare condiţionării şi etichetării produselor;

-   registru care să cuprindă toate operaţiunile de control de conformitate efectuate asupra loturilor de legume şi fructe proaspete expediate spre comercializare.

Dacă operatorul autorizat nu mai oferă garanţii suficiente pentru asigurarea unui procentaj constant şi ridicat de conformitate sau când una dintre condiţiile de mai sus nu este îndeplinită, autoritatea competentă retrage această autorizaţie.

(8)   Se exceptează de la respectarea standardelor de comercializare fructele şi legumele expuse, livrate sau comercializate direct de către producătorii agricoli la centrele de sortare şi ambalare, precum şi în pieţele agroalimentare tradiţionale.

Art. 5. - (1) Inainte ca produsele destinate exportului să părăsească teritoriul naţional către terţe ţări, organismul de control competent se va asigura, prin controlul de conformitate, că loturile de fructe şi legume proaspete corespund prevederilor standardelor de comercializare în vigoare.

Exportatorii sunt obligaţi să comunice organismelor de control toate informaţiile pe care acestea din urmă le consideră necesare pentru organizarea şi executarea controalelor.

Pentru operatorii care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 4 alin. (4), autoritatea de control competentă poate stabili, pentru fiecare categorie de operatori şi în funcţie de o analiză a riscului, un procent minim de expedieri şi de loturi care vor face obiectul unui control de conformitate în stadiul de export. Acest procent va trebui să asigure respectarea prevederilor standardelor de comercializare, In cazul în care în timpul controalelor se descoperă nereguli semnificative, organismele de control vor mări frecvenţa controalelor la operatorii respectivi.

(2)   Organismul de control eliberează certificatul de conformitate al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3, pentru fiecare lot destinat exportului pe care îl consideră a fi conform cu standardele de comercializare, în urma operaţiunilor de control.

In cazul în care un export este compus din mai multe loturi, conformitatea acestora poate fi certificată global, printr-un singur certificat, cu enumerarea distinctă a tuturor loturilor care alcătuiesc exportul respectiv.

(3)   Declaraţia vamală de export va fi acceptată de autoritatea vamală dacă:

-   loturile de legume şi fructe proaspete sunt însoţite de certificatul de conformitate menţionat la alin. (2) sau cel menţionat la art. 7 alin. (2);

-   autoritatea competentă a informat autoritatea vamală că loturile respective au făcut obiectul eliberării unuia dintre cele două certificate.

Art. 6. - (1) Inaintea punerii în circulaţie, toate loturile de fructe şi legume provenite din ţările terţe vor fi supuse controlului de conformitate cu standardele de comercializare.

Importatorii sunt obligaţi să comunice organismelor de control informaţiile pe care acestea le consideră necesare pentru organizarea şi executarea controalelor de conformitate.

(2)    In stadiul de import, organismul de control competent efectuează, pentru fiecare lot importat, un control de conformitate şi emite, în caz de constatare a conformităţii, certificatul al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3.

In cazul în care un import este compus din mai multe loturi, conformitatea acestora poate fi certificată global, printr-un singur certificat, cu enumerarea distinctă a loturilor care alcătuiesc importul respectiv.

(3)   Autoritatea vamală autorizează punerea în liberă circulaţie a fructelor şi legumelor, dacă mărfurile sunt însoţite de certificatul de conformitate sau dacă autoritatea de control competentă a informat autoritatea vamală că loturile respective au făcut obiectul eliberării certificatului de conformitate.

Autoritatea de coordonare şi/sau organismele de control pot solicita organelor vamale orice informaţie necesară verificării conformităţii cu standardele de comercializare a fructelor şi legumelor destinate consumului în stare proaspătă, conform prezentului ordin.

(4)   Prin derogare de la alin. (1), (2) şi (3), în cazul în care organismul de control competent estimează că riscurile de neconformitate pentru anumite loturi, cu o greutate egală sau mai mică de 500 kg, sunt scăzute, poate să nu efectueze controlul la acestea.

Măsura luată va fi comunicată autorităţii vamale, printr-o declaraţie dată în acest sens, cu semnătura şi ştampila organismului de control competent.

Art. 7. - (1) Produsele destinate prelucrării industriale sunt legumele şi fructele care fac obiectul normelor de comercializare şi care sunt trimise spre a fi prelucrate industrial în produse a căror poziţie în nomenclatorul combinat este diferită de cea a produsului proaspăt iniţial.

(2)   Organismele de control eliberează certificatul de destinaţie industrială, prevăzut în anexa nr. 4, pentru fructele şi legumele destinate exportului către ţări terţe şi pentru cele importate în spaţiul comunitar.

(3)   Pentru loturile provenite din import, organismele de control vor transmite autorităţii de coordonare a statului membru unde se va realiza prelucrarea industrială o copie a certificatului de destinaţie industrială, precum şi orice informaţie necesară unui eventual control al operaţiunilor de transformare industrială.

Operatorul care prelucrează legumele şi fructele are obligaţia ca după efectuarea prelucrării industriale să înapoieze certificatul de destinaţie industrială organismului de control competent, care se va asigura că produsele au fost supuse transformării industriale.

(4)  Ambalajele produselor destinate industrializării trebuie să fie etichetate vizibil, cu menţiunea „destinaţie industrială" sau orice altă menţiune similară. In cazul mărfurilor expediate angro, încărcate direct într-un mijloc de transport, această indicaţie trebuie să figureze pe o fişă ce însoţeşte marfa sau pe un formular plasat vizibil în interiorul mijlocului de transport.

Art. 8. - (1) Controlul de conformitate prevăzut în prezentul ordin, cu excepţia controalelor efectuate în stadiul vânzării cu amănuntul la consumatorul final, se efectuează după metodele de control prevăzute în anexa nr. 5. Controlul de conformitate în stadiul vânzării cu amănuntul la consumatorul final se va face prin modalităţi specifice de control stabilite de autoritatea competentă.

(2)  In cazul în care controlul evidenţiază conformitatea fructelor şi legumelor cu standardele de comercializare, organismul de control competent poate să elibereze certificatul de conformitate prevăzut în anexa nr. 3. Acest certificat de conformitate se eliberează numai în stadiile de import şi export.

(3)  In cazul în care un organism de control asigură, la cererea unui operator, repunerea în conformitate a unor loturi de legume şi fructe într-un alt stat membru decât cel în care s-a constatat iniţial neconformitatea, statele membre respective vor colabora, luând măsurile necesare pentru a verifica dacă acţiunea de reasigurare a conformităţii a fost efectuată corect.

In cazul în care loturile de legume şi fructe:

-   nu pot fi reasigurate sub aspectul conformităţii;

-   nu pot fi destinate transformării industriale;

-   nu pot fi destinate nutriţiei animalelor;

-   nu pot fi destinate altor utilizări nealimentare, organismul de control va cere operatorilor să ia măsurile necesare pentru ca aceste loturi să nu ajungă pe filiera de comercializare.

Operatorii sunt obligaţi să furnizeze informaţiile considerate necesare de către organismele de control.

(4)   In caz de neconformitate, organismul de control întocmeşte un proces-verbal de constatare a neconformităţii, în prezenţa operatorului sau a reprezentantului său legal, pentru loturile de legume şi/sau fructe proaspete supuse controlului. Modelul procesului-verbal de constatare a neconformităţii este prevăzut în anexa nr. 6. Fructele şi legumele care au făcut obiectul procesului-verbal de constatare a neconformităţii nu pot fi deplasate fără acordul organismului de control care l-a emis.

Operatorii pot decide să reasigure conformitatea pentru toate sau numai pentru o parte din loturile de legume şi/sau fructe pentru care s-a constatat neconformitatea. Comercializarea loturilor de legume şi/sau fructe pentru care s-a reasigurat conformitatea se poate face numai după eliberarea de către organismul de control competent a unui certificat de conformitate.

Art. 9. - (1) In stadiul de import, pentru loturile de legume şi/sau fructe care nu sunt în conformitate cu standardele de comercializare, organismele de control informează autoritatea de coordonare, care notifică acest lucru organismelor similare din ţara exportatoare.

(2) In vederea aplicării prevederilor prezentului ordin, pentru legumele şi/sau fructele supuse standardelor de comercializare, prevăzute în anexa nr. 7, în cuprinsul documentelor şi facturilor de însoţire a acestora trebuie să se indice categoria de calitate, ţara de origine a produselor şi, dacă este cazul, destinaţia industrială a produsului. Această cerinţă nu se impune în stadiul vânzării cu amănuntul către consumatorul final.

Art. 10. - (1) Sunt scutite de regimul de control de conformitate loturile de legume şi fructe proaspete importate din statele membre ale Uniunii Europene.

(2) Anexele nr. 1 -7 fac parte integrantă din prezentul ordin.

(3)   Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării.

(4)  Prezentul ordin transpune prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.148/2001 privind controalele de conformitate cu normele de comercializare care se aplică în sectorul fructelor şi legumelor proaspete.

Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale,

Gheorghe Flutur

ANEXA Nr. 1

MODEL   DE   ETICHETA*)

Ambalator şi/sau expeditor:

Produsul:

Varietatea:

Originea produsului (ţara de origine):

Cantitatea:

Categoria de calitate:

Calibrul:

Marca oficială de control (opţional):

*) Acest model de etichetă nu aduce atingere altor menţiuni prevăzute în diferitele regulamente ale Comunităţii Europene.

ANEXA Nr. 2*)

MODEL   DE   ETICHETA

Regulamentul (CE) nr. 1148/2001

Nr.

ROMÂNIA

*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.

ANEXA Nr. 3*)

CERTIFICAT DE CONFORMITATE CU STANDARDELE DE COMERCIALIZARE PENTRU FRUCTELE Şl LEGUMELE PROASPETE

1. Operator

Certificat de conformitate cu standardele de comercializare care se aplică fructelor şi legumelor proaspete

Nr.............................................

(Prezentul certificat este destinat exclusiv organismelor de control)

2. Ambalator identificat pe ambalaj

(dacă este diferit de operator)

3. Organism de control

4. Locul de efectuare a controlului/ţara de origine1)

5. Regiunea sau ţara de destinaţie

6. Identificarea mijlocului de transport

7.

- Intern

- Import

- Export

8. Ambalaje

(număr şi tip)

9. Tipul produsului

(soiul, dacă standardul o prevede)

10. Categoria de calitate

11. Greutatea

totală, în kg, brut/net2)

12. Organismul de control menţionat mai sus certifică, pe baza unei verificări prin sondaj, că marfa indicată mai sus corespunde, în momentul efectuării controlului, standardelor de comercializare în vigoare, prevăzute la art. 27, alin. (1) din Legea nr. 348/2003, art. 9 din Legea nr. 312/2003 şi art. 11, alin. (1), din Legea nr. 469/2003

......................................................                                             

Biroul vamal vizat: intrare/ieşire2                                                                                                                            ........................................                                                    

Perioada de valabilitate...........................zile                                                 (locul şi data emiterii)         

           Inspector,                                                                                             

……………………………..                          ……………………….     Stampila I.S.C.T.P.V.L.F.

 (numele şi numărul legitimaţiei)                                             (semnătura)

13. Observaţii

1  Dacă produsul este reexportat, se menţionează ţara de origine, în căsuţa 9

2  Bifaţi menţiunea inutilă

*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.

ANEXA Nr. 4*)

CERTIFICAT DE DESTINAŢIE INDUSTRIALA PENTRU FRUCTELE Şl LEGUMELE DESTINATE INDUSTRIALIZĂRII

1. Operator

Certificat de destinaţie industrială

(fructele şi legumele proaspete care fac obiectul industrializării conform  Legii nr.  348/2003,   Legii nr.  312/2003 şi Legii nr. 469/2003)

Nr.............................................

2. Identificarea mijlocului de transport

3. Organismul de control ce emite certificatul

4. Destinaţia industrială a produsului /numele şi adresa unităţii de prelucrare industrială

5. Organismul de inspecţie al regiunii unde are loc prelucrarea industrială

6. Numărul ambalajelor sau menţiunea „angro"

7. Felul produsului/originea produsului

8. Greutatea totală, în Kg, brută/netă1)

9.

........................................................                           ..........................................

Biroul vamal vizat: intrare/ieşire1)                                (locul şi data emiterii)

               Controlor,

...............................................                            ................................                Stampila

    (numele scris cu litere de tipar)                                      (semnătura)

10. Observaţii:

11. Procesatorul certifică faptul că produsul menţionat mai sus a făcut obiectul prelucrării industriale

Locul şi data:                         ..............................................                       Ştampila

                                                                         (semnătura)

12. Prezentul certificat trebuie să fie returnat, cu documentul menţionat în căsuţa 11, după prelucrarea produselor menţionate în căsuţele 6, 7 şi 8, organismului de control menţionat în căsuţa 5.

1 Bifaţi menţiunea inutilă

*) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil.

ANEXA Nr. 5

METODE   DE   CONTROL

Prezentele metode de control corespund Ghidului de aplicare a controlului de calitate al fructelor şi legumelor proaspete, adoptat de grupul de lucru CEE/ONU.

I. Definiţii

a)   control de conformitate - controlul efectuat pentru verificarea conformităţii fructelor şi legumelor proaspete cu standardele de comercializare, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale nr. 532/2004.

Acest control poate cuprinde:

-   un control al documentelor care însoţesc lotul de fructe şi/sau legume;

-  un control fizic al lotului de fructe şi/sau legume, prin prelevare de probe, pentru a verifica dacă acesta îndeplineşte toate condiţiile stabilite prin standardele de comercializare;

b)   inspector - specialist angajat al Inspecţiei de Stat pentru Controlul Tehnic în Producerea şi Valorificarea Legumelor şi Fructelor, care este instruit şi abilitat pentru efectuarea operaţiunilor de control de conformitate;

c)  produs destinat comercializării - cantitatea de fructe şi/sau legume deţinută şi comercializată de acelaşi operator, existentă în momentul controlului şi însoţită de documente. Acesta se poate compune din unul sau mai multe tipuri de produse şi poate conţine unul sau mai multe loturi de fructe şi/sau legume proaspete;

d)   lot - cantitatea de fructe şi/sau legume care în momentul controlului este prezentată ca având aceleaşi caracteristici privind:

-   identitatea ambalatorului şi/sau a expeditorului;

-  ţara de origine;

-  tipul produsului;

-  categoria de calitate a produsului;

-   calibrul (dacă produsul se clasează în funcţie de calibrul său);

-  soiul sau tipul comercial (dacă standardul îl prevede);

-  tipul ambalajului şi modul de prezentare a produsului. Dacă în timpul controlului este dificil de identificat loturile şi/sau dacă nu este posibilă prezentarea distinctă a acestora, toate loturile destinate comercializării vor putea fi considerate ca formând acelaşi lot, dacă prezintă caracteristici uniforme în privinţa tipului produsului, expeditorului, ţării de origine, categoriei de calitate şi dacă acestea sunt prevăzute în standard, a soiului sau tipului comercial;

e)   eşantionare - prelevarea temporară a unei cantităţi din produs în timpul unui control de conformitate;

f)   probă elementară sau eşantion - cantitatea de produs prelevată dintr-un lot sau, în cazul unui produs în vrac, dintr-o parte a lotului;

g)  probă globală - se compune din mai multe probe elementare reprezentative pentru lot, prelevate în cantitate suficientă pentru a permite evaluarea lotului în funcţie de toate criteriile;

h) probă secundară - se prelevează în cazul fructelor cu coajă şi este o cantitate reprezentativă din produs prelevată din fiecare probă elementară a probei globale, cu o greutate cuprinsă între 0,3 kg şi 1 kg. In cazul în care proba elementară conţine produse preambalate, proba secundară se constituie dintr-un preambalaj;

i) probă compozită - un amestec omogen, în greutate de cel puţin 3 kg, din toate probele secundare ale unei probe globale;

j) probă redusă - o cantitate reprezentativă pentru produs, prelevată din proba globală, într-o cantitate suficientă pentru a permite evaluarea în funcţie de un număr de criterii. In cazul fructelor cu coajă, proba redusă cuprinde cel puţin 100 de unităţi care provin din proba compozită. Dintr-o probă globală se pot preleva mai multe probe reduse;

k) colet - o parte a unui lot, individualizată prin ambalajul şi conţinutul său. Ambalajul coletului este conceput astfel încât să uşureze manipularea şi transportul unui anumit număr de ambalaje de vânzare ori de produse în vrac sau ordonate, pentru a evita manipularea individuală şi deprecierile datorate transportului. Containerele de transport rutier, feroviar, maritim şi aerian nu sunt colete. In anumite cazuri, coletul constituie un ambalaj de vânzare;

l) ambalaj de vânzare - o parte a unui colet, individualizată prin ambalajul şi conţinutul său. Ambalajul de vânzare este conceput astfel încât să constituie o unitate pentru utilizatorul final sau pentru consumator.

II. Modul de efectuare a controlului de conformitate

a)  Specificaţii generale

Controlul de conformitate se efectuează prin evaluarea probei globale prelevate la întâmplare din diferite puncte ale lotului ce urmează a fi controlat. Proba globală trebuie să fie reprezentativă pentru întregul lot supus controlului.

b)  Identificarea loturilor şi/sau o viziune de ansamblu în privinţa lotului supus controlului

Identificarea loturilor se efectuează în funcţie de marcajul acestora. In cazul expedierilor compuse din mai multe loturi, inspectorul trebuie să aibă o viziune de ansamblu asupra acestora, prin intermediul documentelor însoţitoare. Inspectorul determină, pe baza controlului, gradul de conformitate a loturilor, pe baza datelor ce figurează în documentele însoţitoare. Dacă produsele trebuie să fie sau au fost încărcate într-un mijloc de transport, indicaţiile referitoare la mijlocul de transport trebuie să servească la identificarea expedierii.

c)  Prezentarea produselor

Inspectorul stabileşte coletele pe care doreşte să le examineze. Coletele trebuie să fie apoi puse la dispoziţia inspectorului de către operator sau de reprezentantul său, în vederea efectuării controlului de conformitate. Operaţiunea de control constă în prezentarea probei globale şi furnizarea tuturor informaţiilor necesare identificării loturilor.

Dacă este necesară o probă redusă sau secundară, inspectorul o alege din proba globală.

d)  Controlul fizic

Evaluarea ambalajului şi a modului de prezentare a produsului cu ajutorul probelor elementare

In funcţie de cerinţele prevăzute prin standardele de comercializare, se va avea în vedere verificarea conformităţii şi igienei ambalajului, precum şi a materialelor utilizate pentru confecţionarea acestuia. In cazul în care standardul respectiv prevede un anumit tip de ambalaj, inspectorul va verifica dacă această cerinţă este respectată.

Controlul marcajului cu ajutorul probelor elementare

In primul rând este bine să se determine dacă marcajul este conform cu standardele de comercializare. In cursul efectuării controlului de conformitate, inspectorul determină în ce măsură caracteristicile marcajului sunt corecte şi/sau dacă trebuie modificate.

Fructele şi legumele ambalate individual sub o peliculă de plastic nu pot fi considerate produse preambalate şi nu vor face obiectul marcajului prevăzut de standardele de comercializare. In această situaţie, pelicula de plastic poate fi considerată o simplă protecţie pentru produse fragile.

Verificarea conformităţii produselor cu ajutorul probei globale sau al probei compozite şi/sau al probelor reduse

Inspectorul determină mărimea probei globale care îi permite evaluarea loturilor. Inspectorul alege la întâmplare coletele care sunt supuse controlului sau, în cazul produselor în vrac, punctele din lot din care se va face prelevarea probelor elementare. Coletele deteriorate nu pot fi utilizate pentru alcătuirea probei globale. Acestea se pun separat şi vor face obiectul, dacă va fi cazul, al unei alte examinări, urmând ca rezultatele să fie raportate separat.

In situaţia în care se impune încheierea unui proces-verbal de constatare a neconformităţii, prelevarea de probe trebuie efectuată cu respectarea cantităţilor enumerate mai jos:

a) Produse ambalate

Numărul coletelor care compun lotul

Numărul coletelor care trebuie prelevate pentru alcătuirea probei elementare

până la 100

între 101 şi 300

între 301 şi 500

între 501 şi 1.000

peste 1.000

5

7

9

10

minimum 15

b) Produse în vrac

Masa lotului, în kg sau număr de unităţi incluse în lot

Masa, în kg, a probei elementare sau numărul unităţilor ce trebuie prelevate

până la 200

între 201 şi 500

între 501 şi 1.000

între 1.001 şi 5.000

peste 5.000

10

20

30

60

minimum 100

In cazul fructelor şi legumelor proaspete, voluminoase, cu greutatea mai mare de 2 kg pe bucată, în vrac, proba elementară trebuie să fie constituită din minimum 5 bucăţi.

In cazul loturilor compuse din mai puţin de 5 colete sau cu o greutate mai mică de 10 kg, inspectorul stabileşte integralitatea lotului.

Dacă în urma unei verificări inspectorul nu poate lua o hotărâre, acesta decide efectuarea unui nou control, urmând ca rezultatul să fie exprimat prin media aritmetică, în procente, a celor două controale.

Conformitatea privind starea de dezvoltare şi/sau de maturitate ori privind prezenţa sau absenţa unor defecte interne poate fi verificată cu ajutorul probelor reduse. Este cazul operaţiunilor de control în urma cărora are loc distrugerea produselor.

Pentru stabilirea defectelor interne ale produsului se folosesc probe reduse. Folosirea acestora este absolut necesară, în special în cazul determinării procentului de degradare a întregului lot. Volumul acestor probe se va limita la o cantitate minimă, absolut necesară pentru evaluarea lotului. Dacă astfel de defecte sunt constante sau presupuse, volumul probei reduse nu poate depăşi 10% din volumul probei globale care a fost constituită în mod iniţial pentru inspecţie.

e) Controlul produsului

Produsul care urmează a fi controlat trebuie să fie scos complet din ambalajul său. Inspectorul poate renunţa la aceasta, în cazul fructelor cu coajă sau dacă tipul şi natura ambalajului permit verificarea conţinutului acestuia, fără a desface ambalajul. Verificarea omogenităţii, a caracteristicilor minime, a categoriilor de calitate şi a dimensiunii trebuie să se realizeze cu ajutorul probei globale, exceptându-se fructele cu coajă, la care această verificare se face cu ajutorul probei compozite.

In cazul în care produsul prezintă defecte, inspectorul determină procentul de produse neconforme cu standardul de comercializare respectiv, în funcţie de numărul sau greutatea produselor.

Verificarea criteriilor privind starea de dezvoltare şi/sau de maturitate se poate face cu ajutorul instrumentelor şi metodelor prevăzute în acest sens, în cadrul standardelor de comercializare sau în conformitate cu practicile recunoscute.

f)  Raportarea rezultatelor inspecţiilor

Inspectorul eliberează certificatul de conformitate sau, dacă este cazul, procesul-verbal de constatare a neconformităţii.

In caz de neconformitate cu standardele de comercializare, operatorii sau reprezentanţii acestora sunt imediat informaţi, în scris, asupra cauzelor care au determinat neconformitatea. Dacă este posibil ca produsului să i se reasigure conformitatea cu standardele de comercializare, prin modificarea marcajului, operatorul sau reprezentantul său va fi informat în legătură cu aceasta.

Dacă produsul prezintă defecte, procentul considerat neconform cu standardul de comercializare trebuie să fie precizat.

g)   Diminuarea valorii produsului în urma controlului de conformitate

După efectuarea controlului de conformitate proba globală este pusă la dispoziţia operatorului sau reprezentantului acestuia.

Inspectorul nu este obligat să restituie elementele probei globale care au fost distruse în timpul efectuării controlului.

ANEXA Nr. 6

MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR SI DEZVOLTĂRII RURALE

ISCTPVLF ...................................................

PROCES-VERBAL

de constatare a neconformităţii, potrivit prevederilor art. 8 alin. (4) din Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 592/2006

Nr..................................

Incheiat astăzi .............................................................

                                                 (ziua, luna, anul)

1.  Agent constatator

........................................ funcţia ................................ legitimaţia nr..............................

........................................ funcţia ................................ legitimaţia nr..............................

........................................ funcţia ................................ legitimaţia nr..............................

2.  Operator controlat ..........................................................................................

RC ............................... CUI  .............................................................................,

adresa sediului ................................................................................................................

Certificat de producător nr.................................... eliberat de ............................

3.  Unitatea (filiala, punct de lucru) ...................................................................,

                                                                                                   (adresa)

unde am fost primit de domnul/doamna ....................................................., în calitate de ............................................., posesor/posesoare al/a actului de identitate ............ seria ............. nr......................, eliberat de ................................. la data ..............................................., CNP ..........................................

4.  Obiectul controlului (descrierea loturilor)*) ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ..........................................................................................................................................

5.  Constatări în timpul efectuării controlului

în ziua .........., luna ......................, anul ......, ora .............

........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ..........................................................................................................................................

6.  Măsuri stabilite în baza constatărilor .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. .....................................................................

7.   Obiecţiuni ........................................................................................................................................................................ .......................................................................................................................................................................................................... .....................................................................

Inspector ISCTPVLF,

............................................

L.S

Agentul economic controlat sau reprezentantul acestuia,

.........................................................................................

LS

*) Cu respectarea condiţiilor de eşantionare prevăzute în anexa nr. 5 „Metode de control".

ANEXA Nr. 7

LISTA

fructelor şi legumelor destinate consumului în stare proaspătă, care se supun standardelor de comercializare

1.  Andive

2.  Anghinare

3.  Ardei

4.  Castraveţi

5.  Ceapă

6.  Ciuperci de cultură

7.  Conopidă

8.  Dovlecei

9.   Fasole păstăi

10.  Mazăre verde

11.  Morcov

12.  Pătlăgele vinete

13.  Pepene galben

14.  Pepene verde

15.  Praz

16.  Salată verde, cicoare cu frunza creaţă

17.  Spanac

18.  Sparanghel

19.  Tomate

20.  Ţelină

21.  Usturoi

22.  Varză

23.  Varză de Bruxelles

24.  Avocado

25.  Alune

26.  Caise

27.  Căpşuni

28.  Cireşe

29.  Citrice

30.  Mere

31.   Pere

32.  Nuci

33.   Piersici şi nectarine

34.   Prune

35.  Struguri de masă

36.  Kiwi


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 592/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 592 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu