ORDIN Nr. 59
din 13 decembrie 2007
privind modificarea si
completarea standardului de performanta pentru serviciul de distributie a
gazelor naturale
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 877 din 20 decembrie 2007
Având în vedere prevederile art. 8 alin. (1) lit. n) din Legea gazelor nr. 351/2004, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 3 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 410/2007 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi
funcţionare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei emite următorul ordin:
Art. I. - Anexa nr. 2 „Standardul de performanţă pentru serviciul de
distribuţie a gazelor naturale" la Decizia preşedintelui Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale nr. 1.361/2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 27 şi 27 bis din 16 ianuarie 2007, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. Alineatul (1) al articolului 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Prezentul standard de performanţă
defineşte obligaţiile care revin OSD în relaţiile cu:
a) consumatorii de gaze naturale ale căror instalaţii
de utilizare a gazelor naturale sunt conectate la sisteme de distribuţie,
denumiţi în continuare consumatori;
b) furnizorii de gaze naturale care au încheiate
contracte de furnizare reglementată a gazelor naturale/contracte de furnizare
negociată cu serviciul de distribuţie a gazelor naturale inclus, denumiţi în
continuare furnizori;
c) Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul
Energiei (ANRE)."
2. Articolul 5 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5. -In sensul prezentului standard de performanţă
se definesc următorii
termeni:
a) indicatori de performanţă
garantaţi (IPG) - indicatori care stabilesc niveluri minime de performanţă
pentru prestarea serviciului de către OSD, pentru a căror nerespectare OSD va
plăti penalităţi;
b) indicatori generali de performanţă (IGP) -
indicatori care stabilesc nivelurile anuale de performanţă în prestarea
serviciului."
3. Alineatul (2) al
articolului 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Cererile de acces la SD în vederea racordării,
primite de către OSD după ora 16,00, se consideră primite în următoarea zi
lucrătoare."
4. După litera b) a
alineatului (2) al articolului 9 se introduce o nouă literă, litera c), cu
următorul cuprins:
,,c) alte cauze care afectează operarea în condiţii de
siguranţă."
5. Alineatul (1) al articolului 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) OSD are
obligaţia să reia prestarea serviciului în termenul comunicat consumatorului în
conformitate cu prevederile art. 9. In cazul în care OSD nu reia prestarea
serviciului, acesta are obligaţia să plătească consumatorului penalităţile
prevăzute în anexa nr. 1."
6. După alineatul (3)
al articolului 11 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
„(4) Prin excepţie, OSD poate planifica lucrări la
obiectivele SD în afara intervalului prevăzut la alin. (3), în conformitate cu
prevederile legale."
7. După articolul 12
din cadrul indicatorului de performanţă garantat IPG7 „Reluarea prestării
serviciului în urma unei întreruperi planificate" se introduce un nou
indicator de performanţă garantat, indicatorul de performanţă garantat IPG71 „Rezolvarea solicitărilor cu
privire la măsurarea cantităţilor de gaze naturale".
8. După indicatorul de performanţă garantat IPG71 „Rezolvarea solicitărilor cu
privire la măsurarea cantităţilor de gaze naturale"
se introduce un nou articol, articolul 121, cu următorul cuprins:
„Art. 121. - (1) OSD
are obligaţia de a răspunde sesizărilor oricărui consumator cu privire la
funcţionarea, înlocuirea, remedierea, schimbarea amplasamentului contorului şi
altele asemenea.
(2) In cazul în care OSD nu transmite un răspuns la
sesizarea consumatorului prevăzută la alin. (1) în termen de 30 de zile de la
primirea acesteia, OSD va plăti consumatorului penalităţile prevăzute în anexa
nr. 1.
(3) In cazul depăşirii termenului de 30 de zile, OSD
are obligaţia de a plăti penalităţile prevăzute în anexa nr. 1 pentru fiecare
zi lucrătoare suplimentară în care nu îşi îndeplineşte obligaţia stabilită de
acest articol, inclusiv pentru ziua în care îşi îndeplineşte această obligaţie."
9. După alineatul (2)
al articolului 18 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) In cazul în care sunt reclamate posibile scăpări
de gaze naturale, OSD are obligaţia de a răspunde tuturor sesizărilor, în regim
de urgenţă, precum şi de a preciza perioada în care urmează să sosească echipa
de intervenţie."
10. După articolul 23
se introduce un nou articol, articolul 231, cu următorul cuprins:
„Art. 231. - (1) In
vederea îndeplinirii obligaţiilor furnizorilor faţă de consumatori, OSD are
obligaţia să răspundă la solicitările furnizorilor, în următoarele situaţii:
a) pentru reluarea prestării serviciilor de distribuţie,
ca efect al îndeplinirii obligaţiilor de plată ale consumatorului faţă de
furnizor;
b) pentru soluţionarea sesizărilor primite de furnizor
privind funcţionarea, înlocuirea, remedierea sau schimbarea amplasamentului
contorului;
c) pentru soluţionarea sesizărilor primite de furnizor
privind corectitudinea facturilor emise de acesta, prin verificarea indexului
contorului;
d) pentru soluţionarea sesizărilor primite de furnizor
privind calitatea gazelor naturale furnizate, prin transmiterea celui mai recent
buletin de analiză cromatografică, determinat în conformitate cu prevederile
legale în vigoare.
(2) OSD va fi obligat să plătească furnizorilor
penalităţile pe care aceştia le-au plătit consumatorilor, în baza Standardului
de performanţă pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale, ca efect al
neîndeplinirii obligaţiilor OSD faţă de furnizori."
11. Articolul 26 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 26. - (1) Toate cererile, sesizările,
reclamatiile, notificările, rapoartele şi orice alte comunicări prevăzute în
prezentul act normativ, cu excepţia sesizărilor primite în conformitate cu
prevederile art. 18 alin. (3), se transmit în scris la sediul destinatarului şi
se vor considera primite la data:
a) predării, dacă sunt transmise personal sau prin
curier la adresa corespunzătoare sub semnătură de primire;
b) primirii de către destinatar, dacă sunt expediate
prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
c) la data generării raportului afirmativ de primire a
documentelor, în cazul expedierii prin fax sau poştă electronică.
(2) Drepturile solicitanţilor/consumatorilor prevăzute
la art. 20 şi 22 se aplică în mod corespunzător şi furnizorilor de gaze
naturale."
12. După articolul 30
se introduce un nou articol, articolul 31, cu următorul cuprins:
„Art. 31. -In cuprinsul prezentului standard de
performanţă denumirea «Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul
Gazelor Naturale (ANRGN)» se înlocuieşte cu denumirea «Autoritatea Naţională de
Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE)»."
13. Anexa nr. 1
„Penalităţi aplicabile în cazul nerespectarii indicatorilor de performanţă
garantaţi" se înlocuieşte cu anexa nr. 1, care face parte integrantă din
prezentul ordin.
14. Anexa nr. 3 „Modele de raportare" se
înlocuieşte cu anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. II. - Titularii
licenţelor de distribuţie a gazelor naturale vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin, iar compartimentele de resort din cadrul
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări
respectarea acestora.
Art. III. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1
ianuarie 2008.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei,
Gergely Olosz
ANEXA Nr. 1 (Anexa
nr. 1 la Standardul de performantă pentru serviciul de distribuţie a gazelor
naturale)
PENALITĂŢI APLICABILE
în cazul nerespectarii indicatorilor de performanţă
garantaţi
Indicatorul de performanţă (nr. articolului)
|
Perioada de timp specificată
|
Valoarea penalităţii
|
IPG1 - Rezolvarea solicitărilor de acces în vederea racordării
la SD (art. 6)
|
Nerespectarea termenului prevăzut în Regulamentul de acces la
sistemele de distribuţie a gazelor naturale
|
30 lei
|
Fiecare zi lucrătoare suplimentară
|
5 lei
|
IPG2 - Realizarea instalaţiei de racordare la SD a solicitanţilor
de acces [art. 7 alin. 1 lit. (b)]
|
Nerespectarea termenului precizat în contractul de racordare
|
50 lei
|
Fiecare zi lucrătoare suplimentară
|
10 lei
|
IPG3 - Reamenajarea terenurilor afectate de execuţia unor lucrări
la obiectivele aferente SD [art. 8 alin. (4)]
|
45 de zile
|
150 lei
|
Fiecare perioadă
consecutivă de 5 zile lucrătoare
|
50 lei
|
IPG4 - Obligaţia de informare privind data şi ora reluării prestării
serviciului [art. 9 alin. (1) lit. (a) şi (b)]
|
12 ore
|
20 lei
|
IPG4 - Obligaţia de informare privind data şi ora reluării
prestării serviciului [art. 9 alin. (1) lit. (c)]
|
Fiecare perioadă consecutivă de 24 de ore
|
20 lei
|
IPG5 - Reluarea prestării serviciului în
urma unei întreruperi neplanificate [art. 10 alin. (1)]
|
Conform informării iniţiale transmise consumatorului de către OSD
|
20 lei
|
IPG6 - Notificarea întreruperilor planificate [art. 11 alin. (1)]
|
2 zile lucrătoare
|
50 lei
|
IPG7 - Reluarea prestării serviciului în
urma unei întreruperi planificate [art. 12 alin. (1)]
|
Specificat în notificare în conformitate cu art. 11 alin. (1)
|
500 lei
|
IPG71 - Rezolvarea
solicitărilor cu privire la măsurarea cantităţilor de gaze naturale
|
30 de zile
|
30 lei
|
Fiecare zi lucrătoare suplimentară
|
5 lei
|
IPG8 - Realizarea obligaţiei de plată a penalităţilor datorate în conformitate cu standardul de
performanţă [art. 13 alin. (1)]
|
15 zile lucrătoare
|
150 lei
|
ANEXA Nr. 2 (Anexa
nr. 3 la Standardul de performantă pentru serviciul de distribuţie a gazelor
naturale)
MODELE DE RAPORTARE
Indicatorul de performanţă (nr.
articolului)
|
Obiectiv
|
Realizat
|
IGP1 - Rezolvarea solicitărilor de acces în vederea racordării la
SD (art. 14)
|
98%
|
|
IGP2 - Notificarea consumatorului în legătură
cu întreruperile planificate şi neplanificate ale serviciului [art. 15
alin. (1) şi (2)]
|
95%
|
|
IGP3 - Obligaţiile OSD de informare a
solicitanţilor/consumatorilor decurgând din legătură cu alte reglementări ale
autorităţii [art. 16 alin. (1)]
|
95%
|
|
IGP4 - Informaţii privind standardele de performanţă (art. 17)
|
100%
|
|
IGP 6 - Indicatori de siguranţă [art. 19 alin. (1) lit. (a)]
[art. 19 alin. (1)lit. (b)]
[art. 19 alin. (1) lit. (c)]
|
Maximum 8,3%
|
|
0,8
|
|
0,1
|
|