ORDIN
Nr. 580 din 10 decembrie 2002
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind controalele veterinare si
zootehnice aplicabile comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii
Europene cu unele animale vii si produse de origine animala
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 250 din 11 aprilie 2003

Avand in vedere prevederile art. 31 alin. 1 din Legea sanitara veterinara
nr. 60/1974, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu
modificarile si completarile ulterioare,
vazand Referatul de aprobare nr. 161.081 din 11 noiembrie 2002, intocmit de
Agentia Nationala Sanitara Veterinara,
ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Norma sanitara veterinara privind controalele veterinare si
zootehnice aplicabile comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii
Europene cu unele animale vii si produse de origine animala, prevazuta in anexa
care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Institutul de Diagnostic si Sanatate Animala si directiile sanitare
veterinare judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Agentia Nationala Sanitara Veterinara va lua masuri pentru modul de
indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare in termen de 15 zile de la data publicarii.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
NORMA SANITARA VETERINARA
privind controalele veterinare si zootehnice aplicabile comertului Romaniei cu
statele membre ale Uniunii Europene cu unele animale vii si produse de origine
animala
Art. 1
(1) Romania se va asigura ca, fara a aduce atingere art. 7, incepand cu 1
ianuarie 2007 controalele veterinare care se efectueaza asupra animalelor vii
si produselor mentionate in legislatia nationala, conform anexei nr. 1, sau
cele la care face referire alin. (1) al art. 16 si sunt destinate comertului nu
se mai aplica la frontiera, ci sunt efectuate in conformitate cu prevederile
prezentei norme sanitare veterinare.
(2) De asemenea, autoritatile veterinare competente ale Romaniei se vor
asigura ca efectuarea controalelor documentelor zootehnice se aplica conform
regulilor de control stabilite de prezenta norma sanitara veterinara.
(3) Prezenta norma sanitara veterinara nu va afecta controalele privind
bunastarea animalelor in timpul transportului si nici controalele efectuate ca
parte a sarcinilor realizate intr-o maniera nediscriminatorie de autoritatile
responsabile pentru aplicarea generala a legii in Romania.
(4) Prezenta norma sanitara veterinara nu se va aplica controalelor
veterinare asupra miscarii animalelor de companie intre Romania si statele
membre ale Uniunii Europene, insotite de si sub responsabilitatea unei persoane
fizice, atunci cand aceste miscari nu sunt destinate unei tranzactii
comerciale.
Art. 2
In sensul prezentei norme sanitare veterinare se intelege prin:
1. control veterinar - orice control fizic si/sau formalitate
administrativa care se aplica animalelor sau produselor la care se refera art.
1, care sunt destinate protejarii directe sau altfel a sanatatii publice ori a
animalelor;
2. control zootehnic - orice control fizic si/sau formalitate
administrativa care se aplica animalelor la care se refera legislatia
mentionata in sectiunea a II-a a anexei nr. 1 si care sunt destinate, direct sau
indirect, ameliorarii raselor;
3. comert - schimburile comerciale dintre statele membre ale Uniunii
Europene si Romania conform legislatiei nationale;
4. exploatatie - o unitate agricola sau o cladire a unui comerciant, dupa
cum este definita de legislatia nationala in vigoare, situata pe teritoriul
unui stat membru al Uniunii Europene sau al Romaniei si in care animalele
prevazute de legislatia nationala mentionata in anexele nr. 1 si 2, cu exceptia
ecvideelor, sunt cazate sau tinute in mod obisnuit, precum si exploatatiile
definite de legislatia veterinara specifica privind conditiile de sanatate a
animalelor care reglementeaza miscarea si importul de ecvidee din tari terte;
5. centru sau organizatie - orice intreprindere care produce, depoziteaza,
prelucreaza sau manipuleaza produsele la care face referire art. 1;
6. autoritate veterinara competenta - autoritatea veterinara centrala a
Romaniei, competenta sa efectueze controale veterinare ori zootehnice, sau
orice autoritate careia aceasta i-a delegat competenta respectiva;
7. medic veterinar oficial - medicul veterinar desemnat de autoritatea
veterinara competenta.
CAP. 1
Controale la origine
Art. 3
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei se va asigura ca pot face
obiectul comertului intre statele membre ale Uniunii Europene si Romania numai
animalele si produsele mentionate la art. 1, care indeplinesc urmatoarele
conditii:
a) animalele si produsele la care se refera anexa nr. 1 trebuie sa
indeplineasca cerintele legislatiei veterinare specifice mentionate in
respectiva anexa, iar animalele si produsele la care se refera anexa nr. 2
trebuie sa indeplineasca cerintele nationale de sanatate a animalelor din
statele membre ale Uniunii Europene sau din Romania, ca tari de destinatie;
b) ele trebuie sa provina din exploatatii, centre sau organizatii care sunt
supuse controalelor veterinare oficiale in conformitate cu alin. (3);
c) ele trebuie, pe de o parte, sa fie identificate in conformitate cu
cerintele legislatiei veterinare nationale, iar pe de alta parte, sa fie
inregistrate astfel incat sa poata fi identificata exploatatia de origine ori
de tranzit, centrul sau organizatia de origine. Sistemele nationale de
identificare sau de inregistrare trebuie sa fie notificate Comisiei Europene.
Inainte de 1 ianuarie 2007 autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie
sa ia masurile corespunzatoare pentru a garanta ca sistemele de identificare si
inregistrare aplicabile comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii
Europene sunt aplicate si pentru miscarea animalelor pe teritoriul national;
d) atunci cand sunt transportate, animalele si produsele mentionate in
anexa nr. 1 trebuie sa fie insotite de certificate de sanatate si/sau de orice
alte documente prevazute in legislatia veterinara specifica, iar pentru alte
animale si produse, de certificate de sanatate si/sau de orice alte documente
stabilite de regulile tarii de destinatie. Certificatele de sanatate sau
documentele emise de medicul veterinar oficial responsabil pentru exploatatia,
centrul sau organizatia de origine, in cazul documentelor solicitate de
legislatia zootehnica la care se face referire in cap. II al anexei nr. 1, sau
de autoritatea veterinara competenta trebuie sa insoteasca animalul, animalele
si produsele pana la destinatie;
e) animalele susceptibile sau produsele animalelor susceptibile nu trebuie
sa provina:
1. din exploatatii, centre sau organizatii, zone ori regiuni care fac
obiectul restrictiilor impuse conform regulilor nationale, dupa caz, fie din
pricina animalelor afectate sau produselor provenite de la animalele afectate,
datorita unor suspiciuni, focar, sau de existenta unei boli la care se refera
anexa nr. 3, fie datorita aplicarii masurilor de protectie;
2. dintr-o exploatatie, centru, organizatie, zona sau regiune care este
supusa restrictiilor oficiale datorita unor suspiciuni, focar sau existentei
unei alte boli decat cele la care se refera anexa nr. 3 sau din cauza aplicarii
masurilor de protectie;
3. in cazurile in care ele sunt destinate pentru exploatatii, centre sau
organizatii situate in Romania ori in state membre ale Uniunii Europene care au
obtinut garantii, conform legislatiei veterinare specifice privind problemele
de sanatate a animalelor, care reglementeaza comertul cu animale din speciile
bovine si suine, sau altor reguli conform legislatiei nationale, ca liber de o
anume boala, pe tot teritoriul sau pe o parte a acestuia, dintr-o exploatatie
care nu furnizeaza garantiile ce pot fi solicitate de statul membru al Uniunii
Europene sau de Romania, cu referire la alte boli decat cele mentionate in
anexa nr. 3;
4. atunci cand ele sunt destinate unui stat membru al Uniunii Europene sau
Romaniei ori unei parti a teritoriului acestora, care a beneficiat de
garantiile suplimentare conforme cu legislatia veterinara specifica privind
problemele de sanatate a animalelor, care reglementeaza comertul cu bovine si
porcine, dintr-o exploatatie, centru sau organizatie si, cand este cazul, de pe
teritoriul care nu ofera garantiile suplimentare prevazute. Autoritatea
veterinara competenta a tarii de origine se va asigura, inaintea emiterii
certificatului de sanatate sau documentului de insotire, ca exploatatiile,
centrele sau organizatiile sunt conforme cu cerintele prevazute la acest punct;
f) atunci cand operatiunea de transport implica mai multe locuri de
destinatie, animalele si produsele trebuie grupate impreuna in tot atatea
loturi cate locuri de destinatii sunt. Fiecare lot trebuie sa fie insotit de
certificate de sanatate si/sau de documente conform lit. d);
g) cand animalele si produsele la care se face referire in anexa nr. 1,
care se supun legislatiei nationale, sunt destinate exportului pentru o tara
terta prin traversarea teritoriului altui stat membru al Uniunii Europene,
operatiunile de transport trebuie, cu exceptia cazurilor de urgenta autorizate
de catre autoritatea veterinara competenta pentru asigurarea bunastarii
animalelor, sa ramana sub supraveghere vamala pana la punctul de iesire, in
conformitate cu aranjamentele ulterioare ce trebuie sa fie stabilite de
autoritatea veterinara centrala a Romaniei, actionand conform procedurii
nationale. Mai mult, in cazul animalelor si produselor care nu sunt conforme cu
legislatia nationala sau al animalelor si produselor la care se refera anexa
nr. 2, tranzitul poate avea loc numai daca acesta a fost autorizat expres de
autoritatea veterinara competenta a tarii de tranzit.
(2) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei se va asigura ca:
a) animalele si produsele la care se refera art. 1, care ar putea fi taiate
in baza unui program national pentru eradicarea unor boli la care nu se face
referire in anexa nr. 3, nu sunt expediate catre teritoriul unui stat membru al
Uniunii Europene sau din aceasta catre teritoriul Romaniei;
b) animalele si produsele la care fac referire anexele nr. 1 si 2 nu sunt
expediate catre teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene sau al Romaniei
daca ele nu pot fi comercializate pe propriul teritoriu din motive de sanatate
a oamenilor sau a animalelor.
(3) Fara a aduce atingere responsabilitatii incredintate in baza
legislatiei nationale medicului veterinar oficial privind monitorizarea,
autoritatea veterinara competenta va efectua controale in exploatatii, piete si
centre de colectare autorizate, alte centre sau organizatii, pentru a se
convinge ca animalele si produsele destinate comertului Romaniei cu statele
membre ale Uniunii Europene corespund cerintelor legislatiei specifice si in
special ca indeplinesc conditiile stabilite la alin. (1) lit. c) si d) cu
privire la identificare. Atunci cand exista motive pentru suspectarea faptului
ca cerintele nationale nu sunt indeplinite, autoritatea veterinara competenta
va efectua controalele necesare si daca suspiciunea se confirma, va lua masuri
corespunzatoare care pot include izolarea exploatatiei, a centrului sau a
organizatiei respective.
(4) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate adopta reguli
detaliate pentru aplicarea prevederilor prezentului articol, in special pentru
a se tine seama de specia in cauza, conform procedurii nationale.
Art. 4
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei, ca reprezentant al statului
de expediere, va lua masurile necesare pentru a se asigura ca:
a) detinatorii de animale si produse la care se refera art. 1 se
conformeaza cerintelor de sanatate a animalelor sau cerintelor zootehnice
nationale la care se refera prezenta norma sanitara veterinara, in toate
etapele de productie si comercializare;
b) animalele si produsele la care se refera anexa nr. 1 sunt controlate din
punct de vedere veterinar la fel de atent ca si cand ar fi destinate pietei
nationale, exceptand cazul in care este altfel prevazut de regulile nationale;
c) animalele sunt transportate in mijloace de transport corespunzatoare
care indeplinesc conditiile de igiena.
(2) Autoritatea veterinara competenta a tarii de origine care a emis
certificatul de sanatate sau documentul care insoteste animalele ori produsele,
va comunica, in ziua in care ele sunt emise si prin mijlocul unui sistem
computerizat prevazut de art. 15, autoritatii veterinare centrale a statului
membru al Uniunii Europene de destinatie si autoritatii veterinare competente a
locului de destinatie data de expediere care urmeaza sa fie stabilita de
autoritatea veterinara centrala a Romaniei, conform procedurii nationale.
(3) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei, ca tara de expediere, va
lua masuri corespunzatoare pentru a sanctiona incalcarea legislatiei zootehnice
si veterinare de catre persoane fizice sau juridice, atunci cand se constata ca
regulile legislatiei veterinare nationale au fost incalcate si in special
atunci cand se constata ca certificatele de sanatate, documentele sau marcile
de identificare nu corespund statutului animalelor sau exploatatiilor lor de
origine ori caracteristicilor actuale ale produselor.
CAP. 2
Controale la sosirea la destinatie
Art. 5
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei, ca reprezentant al statului
de destinatie, va implementa urmatoarele masuri de inspectie:
a) autoritatea veterinara competenta poate stabili la locul de destinatie a
animalelor si produselor, prin intermediul unor controale veterinare
nediscriminatorii efectuate la fata locului, ca cerintele art. 3 sa fie
respectate si, in acelasi timp, aceasta poate recolta probe. Suplimentar pot fi
efectuate, de asemenea, controale in timpul transportului animalelor si
produselor in teritoriu atunci cand autoritatea veterinara competenta a unui
stat membru al Uniunii Europene de tranzit sau a tarii de destinatie detine
informatii care conduc la suspiciunea unei neregularitati;
b) in plus, atunci cand animalele la care se refera art. 1 si care sunt
originare dintr-un stat membru al Uniunii Europene sunt destinate:
1. unei piete autorizate sau unui centru de colectare, asa cum este definit
de legislatia veterinara nationala, operatorul din acele locuri va fi
responsabil pentru admiterea animalelor care nu indeplinesc conditiile art. 3
alin. (1). Autoritatea veterinara competenta trebuie sa controleze, prin
intermediul unor inspectii nediscriminatorii ale certificatelor de sanatate sau
ale documentelor care insotesc animalele, ca acestea indeplinesc conditiile
mentionate;
2. unui abator plasat sub supravegherea unui medic veterinar, acesta din
urma trebuie sa se asigure, in special pe baza certificatului de sanatate sau a
documentului de insotire, ca sunt taiate numai animale care indeplinesc
conditiile art. 3 alin. (1). Operatorul abatorului va fi responsabil pentru
taierea animalelor care nu indeplinesc conditiile art. 3 alin. (1) lit. c) si
d);
3. pentru un comerciant inregistrat care divizeaza transporturile sau
pentru orice unitate care nu face obiectul unei supravegheri permanente, un
astfel de comerciant sau unitate va fi considerata de catre autoritatea
veterinara competenta drept destinatarul animalelor si se vor aplica conditiile
stabilite la art. 5 alin. (2);
4. unor exploatatii, centre sau organizatii, atunci cand lotul transportat
este partial descarcat in timpul transportului, fiecare animal sau grup de
animale trebuie sa fie insotit, in conformitate cu art. 3, de originalul
certificatului de sanatate sau al documentului de insotire pana cand ajunge la
destinatarul mentionat in acestea. Destinatarii la care se refera pct. 3 si 4
trebuie sa controleze, inainte ca transportul sa fie divizat sau vandut spre
mai multe destinatii, ca marcarile de identificare, certificatele de sanatate
sau documentele insotitoare la care se refera art. 3 alin. (1) lit. c) si d)
sunt prezente, sa notifice autoritatii veterinare competente orice
neregularitate sau anomalie si, in acest ultim caz, sa izoleze animalele vizate
inainte ca autoritatea veterinara competenta sa fi luat o decizie cu privire la
acestea. Garantiile care trebuie sa fie furnizate de destinatarii la care se
refera pct. 3 si 4 trebuie sa fie specificate intr-o conventie cu autoritatea
veterinara competenta, ce va fi semnata anterior inregistrarii prevazute la
art. 12. Autoritatea veterinara competenta va efectua controale la fata locului
pentru a verifica respectarea si conformitatea acelor garantii. Acest punct se
va aplica mutatis mutandis destinatarilor produselor la care se refera art. 1.
(2) Toti destinatarii care apar pe certificatul de sanatate sau pe
documentul prevazut la art. 3 alin. (1) lit. d) trebuie:
a) sa raporteze in avans, la cererea autoritatii veterinare competente si
pentru a se putea continua efectuarea controalelor la care se refera alin. (1),
date privind sosirea animalelor si produselor dintr-un alt stat membru al
Uniunii Europene, in special privind natura transportului si data anticipata de
sosire. Totusi limita de timp pentru notificare nu va fi, ca o regula generala,
mai mare de o zi desi, in circumstante exceptionale, statele membre ale Uniunii
Europene si Romania, ca tari de destinatie, pot solicita ca notificarea sa se
faca cu doua zile inainte. Aceasta notificare nu este solicitata pentru caii
inregistrati care poseda un document de identificare prevazut de legislatia
veterinara specifica privind conditiile zootehnice si genealogice care
reglementeaza comertul cu ecvidee;
b) sa pastreze, pentru o perioada de cel putin 6 luni, care urmeaza sa fie
specificata de catre autoritatea veterinara competenta, certificatele de
sanatate sau documentele la care se refera art. 3, pentru a le prezenta
autoritatii veterinare competente, daca aceasta din urma le solicita.
(3) Reguli detaliate pentru implementarea prezentului articol vor fi
adoptate in conformitate cu procedura nationala.
Art. 6
(1) Atunci cand legislatia nationala solicita ca animalele sa fie puse in
carantina, aceasta va avea loc in mod obisnuit in exploatatia de destinatie.
(2) Poate sa fie folosita o statie de carantina daca aceasta se justifica
din punct de vedere veterinar. O astfel de statie va fi evaluata ca loc de
destinatie a lotului. Autoritatea veterinara centrala a Romaniei va notifica
Comisiei Europene faptul ca toate animalele importate in Romania trebuie sa fie
tinute in carantina o perioada de 60 de zile, in conformitate cu procedura
nationala mentionata in Ordinul ministrului agriculturii si industriei
alimentare nr. 114/1975, partea a II-a, cap. III, art. 115 si 120, si motivele
aplicarii unor astfel de actiuni.
(3) Obligatiile referitoare la carantina si localizarea acesteia din urma
vor fi specificate conform cerintelor veterinare la care se refera art. 16
alin. (2).
Art. 7
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei se va asigura ca pe parcursul
controalelor efectuate in locurile unde animalele si produsele la care se
refera anexa nr. 1, care provin din tari terte si pot fi introduse in Romania,
cum ar fi: porturi, aeroporturi si posturi de inspectie de frontiera cu tarile
terte, se vor lua urmatoarele masuri:
a) sunt controlate certificatele de sanatate si documentele care insotesc
animalele si produsele;
b) animalele si produsele de origine animala din Comunitatea Europeana vor
fi supuse regulilor de control stabilite in art. 5;
c) produsele din tarile terte vor fi supuse regulilor stabilite de
legislatia veterinara specifica care stabileste principiile ce guverneaza
organizarea controalelor veterinare pentru produsele care intra in Comunitatea
Europeana din tari terte;
d) animalele din tarile terte vor fi supuse regulilor stabilite in
legislatia specifica referitoare la stabilirea principiilor care reglementeaza
organizarea controalelor veterinare asupra animalelor care intra in Comunitatea
Europeana din tari terte.
(2) Prin derogare de la alin. (1), toate animalele si produsele
transportate prin mijloace de transport care asigura o legatura permanenta si
directa intre doua puncte geografice din Comunitatea Europeana si Romania vor
fi supuse regulilor de control prevazute la art. 5.
Art. 8
(1) In timpul unui control efectuat la locul de destinatie a lotului sau pe
parcursul transportului autoritatea veterinara competenta stabileste:
a) prezenta agentilor responsabili pentru o boala la care se refera Ordinul
ministrului agriculturii si alimentatiei nr. 156/1999 pentru aprobarea Normei
sanitare veterinare privind anuntarea, declararea si notificarea unor boli
transmisibile ale animalelor, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 123 din 23 martie 2000, a unei zoonoze sau boli ori a oricarei alte
cauze similare ce poate constitui un risc serios pentru animale sau oameni, ori
daca produsele provin dintr-o regiune contaminata de o boala epizootica,
aceasta va ordona ca animalul sau transportul de animale sa fie pus in
carantina la cea mai apropiata statie de carantina ori sa fie taiat si/sau
distrus. Costurile implicate de masurile prevazute de lit. a) vor fi suportate
de catre expeditor sau de catre reprezentantul sau ori de persoana responsabila
pentru acele produse sau animale. Autoritatile veterinare centrale ale statelor
membre ale Uniunii Europene si Romaniei, ca tari de destinatie, vor notifica
reciproc si Comisiei Europene, in scris, prin cele mai corespunzatoare
mijloace, despre constatarile facute, deciziile luate si motivele pentru astfel
de decizii. Se pot aplica masurile de protectie prevazute la art. 10;
b) fara a se aduce atingere prevederilor lit. a), animalele si produsele
care nu indeplinesc conditiile stabilite de legislatia veterinara specifica sau
atunci cand Romania obtine garantii suplimentare, conform prevederilor art. 9
din Norma sanitara veterinara privind problemele de sanatate a animalelor ce
afecteaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu animale
din speciile bovine si porcine, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor nr. 236/2002 sau altor reglementari referitoare la
sanatatea animalelor, autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate, cu
conditia ca motivele de sanatate publica ori a animalelor sa o permita, sa
ofere expeditorului sau reprezentantului sau posibilitatea de a alege intre:
1. mentinerea animalelor si produselor sub supraveghere pana cand este
confirmat acordul cu regulile stabilite, iar in cazul prezentei reziduurilor si
in eventualitatea nerespectarii acestor reguli, aplicarea masurilor prevazute
de legislatia specifica;
2. taierea animalelor sau distrugerea produselor;
3. returnarea animalului sau a transportului, cu autorizarea autoritatii veterinare
centrale a Romaniei ca reprezentant al statului de expeditie si notificarea
prealabila a statului/statelor membru/membre al/ale Uniunii Europene, ca tari
de tranzit. Daca se constata ca documentele sau certificatele de sanatate
contin nereguli, proprietarului sau reprezentantului sau i se va acorda o
perioada de gratie inaintea recurgerii la aceasta ultima posibilitate.
(2) In conformitate cu procedura nationala, autoritatea veterinara centrala
a Romaniei va intocmi o lista a bolilor conform alin. (1) si conditii detaliate
pentru aplicarea prezentului articol.
Art. 9
(1) In cazurile prevazute la art. 8 autoritatea veterinara centrala a
Romaniei va lua legatura fara intarziere cu autoritatea veterinara centrala a
tarii de expediere. Aceasta din urma va lua toate masurile necesare si va
notifica autoritatii veterinare centrale a Romaniei natura controalelor
efectuate, deciziile luate si motivele acestora. Daca autoritatea veterinara
centrala a Romaniei considera ca aceste masuri sunt inadecvate, autoritatile
veterinare competente ale celor doua tari vor cauta impreuna cai si mijloace
pentru a remedia situatia si, daca se considera oportun, aceasta poate implica
inspectii la fata locului. Atunci cand controalele prevazute la art. 8 demonstreaza
nereguli repetate, autoritatea veterinara centrala a Romaniei va informa
Comisia Europeana. Comisia Europeana, la cererea autoritatii veterinare
centrale a Romaniei sau din proprie initiativa si tinand cont de natura
incalcarilor stabilite, se poate decide de comun acord:
a) trimiterea de inspectori la locul respectiv, impreuna cu autoritatile
nationale competente;
b) instruirea unui medic veterinar, al carui nume va fi mentionat pe lista
ce urmeaza sa fie pregatita de Comisia Europeana, pentru statele membre ale
Uniunii Europene, si de catre autoritatea veterinara centrala a Romaniei pentru
Romania, care va verifica faptele la fata locului,
c) solicitarea catre autoritatea veterinara centrala a tarii de origine sa
intensifice controalele asupra exploatatiei, centrului, organizatiei, pietei
autorizate sau centrului de colectare ori asupra regiunii de origine.
Inspectorii desemnati vor informa Comisia Europeana si autoritatile veterinare
centrale ale statelor membre ale Uniunii Europene si, respectiv, autoritatea
veterinara centrala a Romaniei asupra constatarilor facute. In functie de
constatarile rezultate, tara de expediere, la solicitarea autoritatii
veterinare centrale a tarii de destinatie, trebuie sa intensifice controalele
asupra animalelor si produselor provenind din exploatatia, centrul,
organizatia, piata autorizata sau centrul de colectare ori din regiunea in
cauza si, daca exista motive serioase de sanatate publica sau a animalelor, sa
suspende eliberarea oricaror certificate de sanatate sau miscari de animale.
Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate, la randul sau, sa intensifice
controalele pentru animalele care provin din aceeasi exploatatie, centru,
organizatie, piata autorizata, centru de colectare sau regiune. La cererea
unuia dintre cele doua state interesate - atunci cand neregularitatile au fost
confirmate de opinia expertului - trebuie sa fie luate, in conformitate cu
procedura prevazuta de legislatia fiecarei parti, masuri corespunzatoare care
pot merge pana la interzicerea provizorie a introducerii pe teritoriul
Romaniei, ca stat de destinatie, a animalelor si produselor ce provin din acea
exploatatie, centru, organizatie, piata autorizata, centru de colectare sau
regiune. Aceste masuri trebuie sa fie confirmate sau revizuite cat mai curand
in conformitate cu procedura fiecarei parti.
(2) Cu exceptia cazurilor prevazute la lit. b), drepturile de apel
existente in baza legislatiei in vigoare din statele membre ale Uniunii
Europene sau din Romania contra deciziilor autoritatilor competente nu vor fi
afectate de prevederile prezentei norme sanitare veterinare.
a) Deciziile luate de catre autoritatea veterinara centrala a Romaniei, ca
tara de destinatie, si motivatiile pentru astfel de decizii vor fi notificate
expeditorului sau reprezentantului sau si autoritatii veterinare competente a
tarii de expediere.
b) Daca expeditorul sau reprezentantul sau o solicita, deciziile mentionate
si motivatiile acestora ii vor fi inmanate in scris, impreuna cu detaliile
drepturilor de apel pe care le are la dispozitie conform legislatiei in vigoare
in Romania, procedura si limitele de timp aplicabile.
c) In eventualitatea unei dispute cele doua parti interesate pot, daca sunt
de acord, ca intr-o perioada de maximum o luna sa supuna disputa evaluarii unui
expert al carui nume va aparea pe lista expertilor. Costul consultarii
expertului va fi suportat de catre tara care solicita aderarea.
d) Acest expert va elabora opinia sa in cel mult 72 de ore sau dupa
primirea rezultatelor oricaror analize. Partile se vor supune opiniilor
expertului, corespunzatoare legislatiei veterinare nationale.
(3) Costurile returnarii transportului, retinerii ori izolarii animalelor
sau, daca se considera corespunzator, ale taierii ori distrugerii lor vor fi
suportate de expeditor, reprezentantul sau sau de persoana responsabila pentru
animale ori produse.
(4) Reguli detaliate pentru aplicarea prezentului articol vor fi adoptate
in conformitate cu procedura nationala.
CAP. 3
Dispozitii comune
Art. 10
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei va notifica imediat statelor
membre ale Uniunii Europene si Comisiei Europene orice focar de boala de pe
teritoriul sau, pe langa focarele de boli la care se refera Ordinul ministrului
agriculturii si alimentatiei nr. 156/1999, orice zoonoze, boli sau alte cauze
similare care pot constitui un risc serios pentru sanatatea animalelor sau a
oamenilor.
a) Autoritatea veterinara centrala a tarii de expediere va implementa
imediat masurile de control si de protectie prevazute de regulile legislatiei
nationale, in special determinarea zonelor tampon prevazute de acele reguli,
sau va adopta orice alta masura pe care o considera corespunzatoare.
b) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei, ca tara de destinatie sau de
tranzit, care, in cursul unui control prevazut la art. 5, a stabilit existenta
uneia dintre bolile sau cauzele la care se refera lit. a) alin. (1), poate lua,
daca este necesar, masuri de precautie prevazute in regulile legislatiei
veterinare nationale, incluzand carantinarea animalelor.
c) Pana cand vor fi luate masuri conform lit. b), autoritatea veterinara
centrala a Romaniei, ca tara de destinatie, poate, pe baza unor motive serioase
de sanatate publica sau de sanatate a animalelor, sa ia masuri de protectie
interimare cu privire la exploatatiile, centrele sau organizatiile in cauza
ori, in cazul unei boli epizootice, cu privire la zona tampon prevazuta de
legislatia veterinara nationala.
d) Masurile luate de autoritatea veterinara centrala a Romaniei vor fi
notificate fara intarziere Comisiei Europene.
(2) La solicitarea Romaniei sau la initiativa Comisiei Europene unul sau
mai multi reprezentanti ai acesteia se pot deplasa in Romania pentru a examina,
in colaborare cu autoritatile veterinare competente din tara noastra, ce masuri
au fost luate si vor evalua acele masuri.
(3) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei va adopta reguli detaliate
pentru aplicarea prezentului articol si, in special, va elabora lista
zoonozelor sau cauzele care pot constitui un risc serios pentru sanatatea
umana, conform procedurii nationale.
Art. 11
Autoritatea veterinara centrala a Romaniei va desemna structurile
veterinare responsabile pentru efectuarea controalelor sanitare veterinare si
colaborarea cu departamentele de inspectie ale statelor membre ale Uniunii
Europene.
Art. 12
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei se va asigura ca toti
comerciantii implicati in comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii
Europene cu animale si/sau produse la care face referire art. 1:
a) vor fi solicitati, la cererea autoritatii veterinare competente, sa se
inregistreze anterior intr-un registru oficial;
b) vor tine o evidenta a livrarilor, iar pentru destinatarii la care se
refera art. 5 alin. (1) lit. b), a destinatiei ulterioare a animalelor si
produselor.
(2) Evidenta mentionata va fi pastrata pentru o perioada ce urmeaza sa fie
stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei, astfel incat sa poata
fi prezentata la cererea autoritatilor competente.
Art. 13
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei se va asigura, de asemenea,
ca oficialii din structurile sale veterinare, daca este necesar, in colaborare
cu oficialii altor structuri imputernicite in acest scop, pot in special:
a) sa efectueze inspectii ale exploatatiilor, instalatiilor, mijloacelor de
transport si procedeelor utilizate pentru marcarea si identificarea animalelor;
b) sa controleze daca, in ceea ce priveste produsele mentionate in anexa
nr. 1, personalul corespunde cerintelor specificate in legislatia mentionata in
respectiva anexa;
c) sa recolteze probe de la:
1. animalele tinute in vederea vanzarii, punerii pe piata sau a
transportului;
2. produsele tinute in vederea stocarii sau vanzarii, punerii pe piata ori
a transportului;
d) sa examineze documentele sau baza de date referitoare la controalele
efectuate ca urmare a masurilor suplimentare luate conform prevederilor
prezentei norme sanitare veterinare.
(2) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa solicite
exploatatiilor, centrelor sau organizatiilor care sunt controlate sa acorde
colaborarea necesara pentru indeplinirea sarcinilor mentionate anterior.
Art. 14
Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate sa amendeze lista bolilor
la care face referire anexa nr. 3, in conformitate cu procedura nationala.
CAP. 4
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 15
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei va introduce, in
conformitate cu procedura nationala, un sistem computerizat care va lega
autoritatile veterinare, in special pentru a facilita schimbul de informatii
intre autoritatile veterinare competente ale regiunilor unde au fost eliberate
certificate de sanatate sau documente de insotire a animalelor si produselor si
autoritatea veterinara centrala a Romaniei, precum si intre aceasta si
autoritatile veterinare centrale ale statelor membre ale Uniunii Europene.
(2) In conformitate cu procedura nationala, autoritatea veterinara centrala
a Romaniei va adopta procedura pentru aplicarea prevederilor prezentului
articol si in special standardele corespunzatoare pentru schimbul de date si
regulile de securitate privind schimburile de date.
Art. 16
(1) Pana la adoptarea regulilor nationale si fara a aduce atingere oricaror
reglementari nationale stabilite pentru identificarea loturilor, comertul cu
animale si produse mentionate in anexa nr. 2 va fi supus regulilor de control
stabilite de prezenta norma sanitara veterinara, in special celor mentionate la
art. 3 alin. (1) lit. a).
(2) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei va comunica Comisiei
Europene conditiile si procedurile aplicabile comertului cu animale si produse
la care se refera alin. (1).
(3) In conformitate cu procedura nationala, autoritatea veterinara centrala
a Romaniei va stabili masurile necesare pentru transmiterea computerizata a
conditiilor mentionate la alin. (2).
(4) In cazul animalelor si produselor care nu sunt inca acoperite
legislativ, pana la adoptarea regulilor nationale care reglementeaza
comercializarea lor, vor fi utilizate regulile de control prevazute pentru
animalele si produsele de origine animala.
Art. 17
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei va trimite Comisiei Europene
informatiile privind controalele efectuate conform prezentei norme sanitare
veterinare.
(2) Reguli detaliate pentru aplicarea prevederilor prezentului articol, in
special privind frecventa comunicarii informatiilor, modelul ce va fi utilizat
si tipul informatiei solicitate vor fi stabilite in conformitate cu procedura
nationala.
Art. 18
Pentru a permite implementarea gradata a masurilor de control stabilite de
prezenta norma sanitara veterinara autoritatea veterinara centrala a Romaniei
poate efectua:
a) controale privind documentele in timpul transportului animalelor si
produselor cuprinse in anexele nr. 1 si 2 sau importate din tari terte;
b) controale veterinare la fata locului, de natura nediscriminatorie, in
timpul transportului animalelor si produselor cuprinse in anexa nr. 2.
Art. 19
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate adopta documentele
legislative sau prevederi administrative suplimentare prezentei norme sanitare
veterinare pentru a se asigura implementarea si conformitatea cu prevederile
acesteia.
(2) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei, prin Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, va lua masurile necesare si va
sanctiona potrivit legii orice incalcare a prevederilor prezentei norme
sanitare veterinare.
Art. 20
Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezenta norma sanitara
veterinara.
ANEXA 1
la norma sanitara veterinara
CAP. 1
Legislatie veterinara
SECTIUNEA 1
1. Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 65/2002
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind conditiile de sanatate
animala ce guverneaza miscarea ecvideelor intre statele membre si Romania si
importul lor din tari terte, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 474 din 3 iulie 2002.
2. Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 66/2002
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind conditiile de sanatate si
certificarea veterinara pentru comertul Romaniei cu statele membre cu ovine si
caprine, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 306 din 9 mai
2002.
3. Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 74/2002
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind conditiile de sanatate a
animalelor ce reglementeaza comertul Romaniei cu statele membre si importul din
tari terte de embrioni proveniti de la animalele domestice din specia bovina,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 206 din 27 martie
2002.
4. Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 236/2002
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind problemele de sanatate a
animalelor ce afecteaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii
Europene cu animale din speciile bovine si porcine, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 835 din 20 noiembrie 2002.
5. Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 353/2002
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind conditiile sanitare
veterinare pentru recoltarea, importul, exportul si comercializarea
materialului seminal bovin, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 111 din 11 februarie 2002.
6. Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 474/2001
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind conditiile de sanatate a
animalelor, care reglementeaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii
Europene si importul din tari terte de pasari si oua de incubatie, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 199 din 25 martie 2002.
7. Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 494/2001
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind conditiile de sanatate a
animalelor ce reglementeaza punerea pe piata a animalelor si produselor de
acvacultura, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 191 din
21 martie 2002.
8. Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 170/2000
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind protectia si bunastarea
animalelor in timpul transportului.
9. Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 353/2001
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind conditiile sanitare veterinare
pentru recoltarea, importul, exportul si comercializarea materialului seminal
bovin, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 111 din 11
februarie 2002.
10. Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 24/2002
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare pentru stabilirea listei tarilor
terte si a centrelor de colectare a materialului seminal din care se
autorizeaza importul de material seminal de bovine in Romania, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2002.
11. Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr.
477/2001 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind conditiile de
sanatate a animalelor si certificarea veterinara pentru comertul Romaniei cu
statele membre si importul din tarile terte de material seminal de la porcine
domestice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 186 din 19
martie 2002.
12. Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001.
SECTIUNEA a 2-a
13. Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr.
159/2002 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind stabilirea conditiilor
de sanatate a animalelor ce reglementeaza comertul Romaniei cu statele membre
ale Uniunii Europene si importul din tarile terte de animale, material seminal,
ovule si embrioni de la specii ce nu sunt prevazute de legislatia specifica,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 692 din 20 septembrie
2002.
14. Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 88/2002
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind conditiile sanitare
veterinare pentru producerea, comertul cu statele membre ale Uniunii Europene
si importul din tari terte a unor alimente pentru animalele de companie si a
unor produse comestibile neprelucrate pentru animalele de companie, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 537 din 23 iulie 2002.
CAP. 2
Legislatie zootehnica
1. Legea zootehniei nr. 72/2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 72 din 31 ianuarie 2002.
2. Hotararea Guvernului nr. 940/2002 privind normele si masurile de
aplicare a Legii nr. 72/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 657 din 4 septembrie 2002.
3. Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001.
ANEXA 2
la norma sanitara veterinara
ANIMALELE SI PRODUSELE
care nu fac subiectul legislatiei nationale, dar sunt supuse comercializarii si
fac subiectul controalelor prevazute in prezenta norma sanitara veterinara
CAP. 1
1. Legislatie veterinara - alte norme sanitare veterinare privind animalele
vii, care nu sunt mentionate in cap. I din anexa nr. 1.
CAP. 2
2. Legislatie veterinara - norme sanitare veterinare privind materialul
seminal, ovule si embrioni care nu sunt mentionate in cap. I din anexa nr. 1.
ANEXA 3
la norma sanitara veterinara
LISTA
bolilor sau a bolilor epizootice, supuse actiunilor de urgenta obligatorii, cu
restrictii teritoriale (state membre, regiuni sau zone)
1. Febra aftoasa (FMD)
2. Pesta porcina clasica (CSF)
3. Pesta porcina africana (ASF)
4. Boala veziculara a porcului (SVD)
5. Boala de Newcastle (ND)
6. Pesta bovina
7. Pesta rumegatoarelor mici (PPR)
8. Stomatita veziculara (VS)
9. Boala limbii albastre
10. Pesta africana a calului (AHS)
11. Encefalomielita virala ecvina
12. Boala Teschen
13. Influenta aviara
14. Variola oilor si caprelor
15. Dermatita nodulara
16. Febra vaii Rift
17. Pleuropneumonia contagioasa bovina.