ORDIN Nr. 5337
din 11 octombrie 2006
privind aprobarea Codului de
etica profesionala al expertilor in evaluare si acreditare ai Agentiei Romane
de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 872 din 25 octombrie 2006
Având în vedere prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii
educaţiei, aprobată cu completări şi modificări prin Legea nr. 87/2006,
ţinând cont de dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr.
1.258/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a
Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Invăţământul Preuniversitar
(ARACIP), cu modificările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 223/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei şi cercetării emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Codul de etică profesională al
experţilor în evaluare şi acreditare ai Agenţiei Române de Asigurare a
Calităţii în Invăţământul Preuniversitar, cuprins în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Experţii în evaluare şi acreditare ai
Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Invăţământul Preuniversitar vor
duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Mihail Hărdău
ANEXĂ
CODUL DE ETICĂ PROFESIONALĂ
al experţilor în evaluare şi acreditare ai Agenţiei
Române de Asigurare a Calităţii în Invăţământul Preuniversitar
Prezentul cod de etică profesională este emis în temeiul
art. 24 alin. (3) lit. o) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005
privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu completări şi modificări prin Legea nr. 87/2006.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentul cod de etică profesională
reglementează principiile fundamentale şi normele de conduită profesională şi
morală care trebuie să guverneze activitatea experţilor în evaluare şi
acreditare ai Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Invăţământul
Preuniversitar, înscrişi în Registrul Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii
în Invăţământul Preuniversitar (ARACIP) al experţilor în evaluare şi acreditare.
Art. 2. - Scopul prezentului
cod de etică profesională îl constituie creşterea calităţii serviciilor
educaţionale prin crearea cadrului etic necesar desfăşurării activităţii de
evaluare externă a organizaţiilor furnizoare de educaţie, astfel încât
evaluatorii să îşi îndeplinească toate obligaţiile care decurg din această
activitate cu profesionalism şi corectitudine şi să se abţină de la orice faptă
sau acţiune care ar putea aduce prejudicii instituţiei pe care o reprezintă.
Art. 3. - Normele de conduită profesională şi morală
prevăzute de prezentul cod de etică profesională se adaugă normelor de conduită
obligatorii stabilite prin alte acte normative valabile la nivel naţional sau
în cadrul sistemului de învăţământ, privind:
a) drepturile copilului şi
drepturile tinerilor;
b) drepturile minorităţilor;
c) evitarea discriminării de
orice fel;
d) accesul cetăţenilor la informaţiile de interes
public;
e) statutul personalului didactic.
Art. 4. - Normele de conduită profesională prevăzute de
prezentul cod de etică profesională sunt obligatorii pentru experţii în
evaluare şi acreditare înscrişi în Registrul ARACIP al experţilor în evaluare
şi acreditare, respectiv pentru experţii din aparatul propriu al ARACIP, care
sunt desemnaţi să participe la activităţile de evaluare externă ale
organizaţiilor furnizoare de educaţie.
Art. 5. - Experţii în evaluare şi acreditare ai ARACIP,
numiţi pe baza criteriilor aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi
cercetării, sunt cadre didactice recunoscute de comunitatea profesională şi de
cea locală pentru competenţă profesională şi probitate morală.
Art. 6. - Rezultatele aşteptate în urma aplicării
prezentului cod sunt:
a) o conduită profesională care să conducă la crearea
şi menţinerea prestigiului instituţiei pe care o reprezintă;
b) informarea publicului cu
privire la conduita profesională a experţilor în exercitarea activităţilor de
evaluare externă a organizaţiilor furnizoare de educaţie.
CAPITOLUL II
Principiile fundamentale şi normele de conduită
Art. 7. - In exercitarea activităţii de evaluare
externă a organizaţiilor furnizoare de educaţie, experţii ARACIP au obligaţia
de a respecta principiile fundamentale şi normele de conduită profesională şi morală prevăzute de prezentul cod şi de
a le practica în interes public.
Art. 8. - Activitatea
experţilor ARACIP trebuie să fie guvernată de următoarele principii
fundamentale şi norme de conduită:
1. Supremaţia legii şi a
interesului comunitar general în faţa interesului personal. In acest sens, experţii ARACIP au următoarele obligaţii:
a) să considere interesul
comunitar general mai presus decât interesul personal;
b) să ţină seama, în exercitarea activităţii lor, de
respectarea necondiţionată a legilor şi a altor reglementări în domeniul
educaţiei şi învăţământului.
2. Competenţa
profesională, ca principiu conform căruia toate
activităţile desfăşurate de experţii ARACIP sunt tratate cu responsabilitate,
competenţă şi eficienţă, pe baza cunoştinţelor şi aptitudinilor dobândite. In
acest sens, experţii ARACIP au următoarele obligaţii:
a) să cunoască legislaţia specifică activităţii
desfăşurate, să se preocupe în mod constant şi continuu de creşterea nivelului
de pregătire, conform standardelor recunoscute în domeniu;
b) să îşi dezvolte permanent competenţele profesionale
cerute de procedurile de evaluare, prin participarea la programe de formare, la
seminarii, la conferinţe şi la alte activităţi specifice de dezvoltare
profesională;
c) să semnaleze conducerii ARACIP orice limite ale
instrumentelor pe baza cărora se realizează evaluarea externă a organizaţiilor
furnizoare de educaţie şi să facă propuneri de îmbunătăţire a acestora, astfel
încât să fie asigurate în permanenţă condiţiile optime pentru respectarea
metodologiei şi a standardelor aferente;
d) să îşi îndeplinească cu responsabilitate toate
obligaţiile prevăzute de Regulamentul de organizare şi funcţionare a ARACIP,
precum şi cele stabilite prin metodologiile de evaluare instituţională şi de
asigurare a calităţii.
3. Integritatea, ca
principiu conform căruia activitatea experţilor ARACIP este exercitată cu
onestitate şi corectitudine, în deplină concordanţă cu celelalte principii
etice asumate în momentul înscrierii în Registrul ARACIP al experţilor în
evaluare şi acreditare. In acest sens, experţii trebuie să respecte următoarele
reguli de conduită:
a) să îşi exercite atribuţiile de serviciu cu onestitate,
corectitudine, bună-credinţă şi responsabilitate;
b) să respecte reglementările legale în vigoare şi să
acţioneze în conformitate cu cerinţele activităţii, în interesul sistemului de
învăţământ şi al instituţiei pe care o reprezintă;
c) să activeze permanent în interesul beneficiarilor
serviciilor oferite de organizaţiile furnizoare de educaţie;
d) să se comporte astfel încât să construiască, să
păstreze şi să consolideze încrederea publicului în onestitatea, corectitudinea
şi imparţialitatea lor în procesul de evaluare externă a organizaţiilor
furnizoare de educaţie; în acest sens, aceştia nu trebuie să accepte cadouri,
servicii, avantaje de natură materială ori personală, alte foloase necuvenite,
precum şi alte tentative de influenţare din partea celor evaluaţi;
e) să evite orice activitate care le-ar putea afecta
credibilitatea, obiectivitatea şi imparţialitatea;
f) să semnaleze conducerii ARACIP dacă se află în
situaţie de incompatibilitate sau conflict de interese între calitatea de evaluator
şi alte calităţi care decurg din activitatea sa şi să solicite înlocuirea cu
alt evaluator la vizita de evaluare a organizaţiei furnizoare de educaţie, în
cazul în care constată existenţa situaţiei de incompatibilitate sau conflict de
interese;
g) să nu se folosească de calitatea de expert în
evaluare şi acreditare în alte circumstanţe sau situaţii decât cele pentru care
a fost desemnat;
h) să nu furnizeze informaţii sau date false în timpul
şi/sau după efectuarea vizitelor de evaluare externă a organizaţiilor
furnizoare de educaţie;
i) să nu exercite activităţile de evaluare a
organizaţiilor furnizoare de educaţie sub influenţa băuturilor alcoolice sau a
altor substanţe care le-ar putea afecta comportamentul;
j) să nu agreseze fizic, verbal, psihic sau emoţional
persoanele implicate în procesul de evaluare.
4. Obiectivitatea, ca
principiu conform căruia concluziile şi opiniile formulate de experţi în
activitatea desfăşurată, trebuie să se bazeze exclusiv pe documentele analizate
în temeiul principiilor, indicatorilor, standardelor, metodologiilor de
evaluare, precum şi al altor reglementări legale în domeniu, după caz, fără
alte influenţe externe. Astfel, experţii ARACIP au următoarele obligaţii:
a) să întocmească rapoartele de evaluare externă în mod
obiectiv, în concordanţă cu standardele, indicatorii şi descriptorii prevăzuţi
de lege şi în forma solicitată;
b) să facă o evaluare obiectivă a tuturor aspectelor
relevante din activitatea desfăşurată de organizaţia furnizoare de educaţie
supusă evaluării externe;
c) să nu se lase influenţaţi de interese personale
sau ale unor terţi în formarea propriei opinii;
d) să nu trateze cu superficialitate informaţiile,
datele şi documentele obţinute în timpul evaluării organizaţiei furnizoare de
educaţie;
e) să nu omită, cu bună ştiinţă, informaţii, date şi
documente obţinute în timpul evaluării organizaţiei furnizoare de educaţie;
f) să îşi fundamenteze concluziile, observaţiile şi
consemnările din rapoartele întocmite în timpul evaluării exclusiv pe documentele
verificate şi pe datele provenind din surse sigure şi neechivoce, în
conformitate cu standardele de evaluare.
5. Confidenţialitatea, ca principiu conform căruia, în activitatea de evaluare externă pe
care o desfăşoară, experţilor le este interzis să dezvăluie datele,
informaţiile şi documentele care li se pun la dispoziţie în exercitarea
atribuţiilor şi a obligaţiilor de serviciu, să utilizeze sau să facă publice
aceste informaţii fără autorizare clară şi expresă şi numai dacă există un drept
legal sau profesional ori au datoria de a face publice informaţiile respective.
In acest sens, experţii au următoarele obligaţii:
a) să semneze un angajament de confidenţialitate în
momentul înregistrării în Registrul ARACIP al experţilor în evaluare şi acreditare;
b) să nu utilizeze în interes personal sau în
beneficiul unui terţ informaţiile dobândite în cursul desfăşurării activităţii de evaluare externă a
organizaţiilor furnizoare de educaţie;
c) să trateze în mod adecvat toate informaţiile şi documentele
obţinute în exercitarea sau cu ocazia exercitării atribuţiilor şi obligaţiilor
de serviciu, ţinând cont de confidenţialitatea acestora;
d) să nu folosească informaţiile obţinute în cursul
activităţii sale în scopuri personale sau contrar legii;
e) să nu facă publice informaţii sau documente care ar
putea aduce atingere prestigiului şi imaginii publice.
6. Neutralitatea, ca
principiu conform căruia experţii trebuie să se abţină de la exprimarea sau
manifestarea părerilor şi opiniilor lor referitoare la documentele analizate cu
ocazia desfăşurării activităţii. In acest sens, aceştia au următoarele
obligaţii:
a) să comunice cu toate persoanele implicate în
procesul de evaluare externă în mod civilizat şi politicos;
b) să aibă permanent în vedere ca observaţiile pe care
le transmit celor evaluaţi asupra documentelor şcolare, dotărilor, resurselor
şcolii etc. să nu facă obiectul comentariilor, aprecierilor sau obiecţiilor
faţă de cei evaluaţi şi nici al comparaţiilor cu alte unităţi de învăţământ
preuniversitar;
c) să nu emită supoziţii cu privire la şansele de
autorizare/acreditare/menţinere a autorizaţiei/acreditării ale organizaţiei
furnizoare de educaţie supuse evaluării.
7. Independenţa, ca principiu potrivit căruia experţii ARACIP trebuie să îşi
exercite îndatoririle de serviciu cu imparţialitate, să îşi manifeste
independenţa faţă de orice influenţe externe şi faţă de alte grupuri de
interese şi să nu se implice în acele activităţi în care au un interes personal
direct. In acest sens, aceştia au următoarele obligaţii:
a) să aibă o atitudine imparţială şi independentă faţă
de orice interes politic, economic, religios, etnic sau de altă natură în
exercitarea atribuţiilor şi îndatoririlor de serviciu;
b) să nu se implice în activităţi sau în relaţii care
ar putea afecta activitatea de evaluare pe care o desfăşoară şi să aducă de
îndată la cunoştinţă conducerii ARACIP orice act sau fapt care ar putea afecta
această activitate;
c) să nu asigure organizaţiei furnizoare de educaţie
evaluate alte servicii decât cele prevăzute de legea care îi reglementează
activitatea.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 9. - ARACIP verifică respectarea prevederilor
prezentului cod de etică profesională şi iniţiază măsuri corective, dacă este
cazul.
Art. 10. - (1) Incălcarea regulilor de conduită
prevăzute de prezentul cod atrage răspunderea disciplinară a celor vinovaţi şi
se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.
(2) In cazul în care faptele săvârşite întrunesc
elementele constitutive ale unei infracţiuni, ARACIP va sesiza, în condiţiile
legii, organele şi instituţiile competente.
(3) Pe durata cercetării, ARACIP îi suspendă
persoanei în cauză calitatea de expert în evaluare şi acreditare.