ORDIN
Nr. 516 din 12 aprilie 2005
pentru aprobarea contractului-cadru de comercializare a pachetelor de servicii
turistice
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 334 din 20 aprilie 2005
In temeiul art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 412/2004 privind
organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, cu modificarile ulterioare,
in baza prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea
de comercializare a pachetelor de servicii turistice, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 631/2001, cu modificarile ulterioare,
avand in vedere propunerile Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba contractul-cadru de comercializare a pachetelor de servicii
turistice, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
(1) In contractul incheiat intre agentia de turism vanzatoare si agentia de
turism organizatoare a pachetului de servicii turistice este obligatoriu sa fie
prevazuta o clauza prin care sa se stabileasca raspunderea agentiei
organizatoare fata de agentia vanzatoare cu privire la buna executare a
pachetului de servicii turistice.
(2) In temeiul clauzei prevazute la alin. (1), agentia de turism vanzatoare
are dreptul sa cheme in garantie agentia de turism organizatoare a pachetului
de servicii turistice pentru plata despagubirilor solicitate de turist ca
urmare a neexecutarii obligatiilor contractuale din vina organizatorului.
Art. 3
(1) Nerespectarea prevederilor prezentului ordin se sanctioneaza potrivit
art. 8 alin. (1) lit. a) din Hotararea Guvernului nr. 238/2001 privind
conditiile de acordare a licentei si brevetului de turism, cu modificarile
ulterioare.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se realizeaza de
personalul de specialitate din cadrul Autoritatii Nationale pentru Turism.
Art. 4
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului turismului nr. 69/2003 pentru aprobarea contractului-cadru de
comercializare a pachetelor de servicii turistice, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 214 din 1 aprilie 2003.
Art. 5
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
ANEXA 1
CONTRACT-CADRU
de comercializare a pachetelor de servicii turistice
Nr. ......... din .................
Partile contractante
Societatea Comerciala .................., cu sediul in ...................,
str. ................... nr. ......, cod unic de inregistrare ......., titulara
a Licentei de turism nr. ......, pentru Agentia de Turism ...................,
cu sediul in ................., str. ................. nr. ......, reprezentata
prin ........................., in calitate de ...............................,
denumita in continuare Agentia,
si turistul/reprezentantul turistului,
domnul/doamna ....................., domiciliat/domiciliata in
............, telefon .............., posesor/posesoare al/a buletinului/cartii
de identitate seria .... nr. ........., eliberat/eliberata de
....................... la data de ................., au convenit la incheierea
prezentului contract.
I. Obiectul contractului il constituie vanzarea de catre Agentie a
pachetului de servicii turistice inscris in voucher, bilet de odihna -
tratament, bilet de excursie, anexat la prezentul contract, si eliberarea
documentelor de plata.
II. Pretul
1. Pretul contractului este ....... si cuprinde costul serviciilor
turistice efective, comisionul Agentiei si T.V.A. Avansul este de ..........
lei, iar plata finala se va face pana la data de ..................... .
III. Drepturile si obligatiile Agentiei
1. In cazul in care Agentia este nevoita sa modifice una dintre prevederile
esentiale ale contractului, are obligatia sa informeze turistul cu cel putin 15
zile inainte de data plecarii.
2. Agentia poate sa modifice pretul contractului, in sensul majorarii sau
micsorarii, dupa caz, numai daca modificarea are loc ca urmare a variatiilor
costurilor de transport, ale redeventelor si ale taxelor aferente serviciilor
de aterizare, debarcare/imbarcare in porturi si aeroporturi si ale taxelor de
turist ori ale cursurilor de schimb valutar aferente pachetului de servicii
turistice contractat.
3. In cazul in care, dupa inceperea calatoriei turistice, o parte
importanta din serviciile turistice prevazute in contract nu este realizata sau
Agentia constata ca nu le va putea realiza, aceasta este obligata:
a) sa ofere turistului alternative corespunzatoare in vederea continuarii
calatoriei turistice fara majorarea pretului, respectiv serviciile turistice
oferite sa fie de aceeasi calitate si cantitate;
b) sa restituie turistului sumele ce reprezinta diferenta dintre serviciile
turistice achitate si cele efectiv prestate in timpul calatoriei turistice;
c) in cazul in care nu pot fi oferite turistului alternative
corespunzatoare sau acesta nu le accepta din motive intemeiate, sa asigure fara
costuri suplimentare transportul retur al turistului la locul de plecare ori in
alt loc agreat de acesta si, dupa caz, despagubirea pentru serviciile
neprestate.
4. Agentia este raspunzatoare pentru buna executare a obligatiilor asumate
prin contract, cu exceptia urmatoarelor cazuri:
a) cand neindeplinirea sau indeplinirea defectuoasa a obligatiilor asumate
prin contract se datoreaza turistului;
b) cand neindeplinirea obligatiilor se datoreaza unor cauze de forta majora
sau unor imprejurari pe care nici Agentia, nici prestatorii de servicii nu le
puteau prevedea sau evita (modificari de orar sau de itinerar, intarzieri in
traficul mijloacelor de transport etc.).
5. Agentia are obligatia sa furnizeze in scris turistului, in termen de
.... zile inainte de data plecarii, urmatoarele informatii:
a) orarele, locurile escalelor si legaturile, precum si, dupa caz, locul ce
urmeaza sa fie ocupat de turist in fiecare dintre mijloacele de transport
incluse in contract;
b) denumirea, sediul/adresa, numerele de telefon si de fax ale
reprezentantei locale a organizatorului si/sau a detailistului ori, in lipsa
acesteia, un numar de apel de urgenta care sa ii permita contractarea
organizatorului si/sau a detailistului;
c) pentru calatoriile minorilor neinsotiti de parinti, informatii care sa
permita parintilor stabilirea unui contact direct cu copilul sau cu
responsabilul de la locul cazarii copilului.
IV. Drepturile si obligatiile turistului
1. In cazul in care turistul nu poate sa participe la calatoria turistica,
acesta poate sa cesioneze contractul unei terte persoane care indeplineste
toate conditiile aplicabile pachetului de servicii turistice contractat, cu
obligatia de a anunta in scris Agentia cu cel putin 5 zile inaintea datei de
plecare. In acest caz Agentia reziliaza contractul cu turistul care cesioneaza
contractul si incheie un alt contract cu noul turist. Pentru calatoriile
individuale, in cazul in care mijlocul de transport este avionul, transferul
poate fi efectuat numai daca exista posibilitatea transferarii locului de zbor.
Turistul care cedeaza pachetul sau de servicii, precum si cesionarul sunt
responsabili in mod solidar la plata pretului calatoriei si a eventualelor
costuri suplimentare aparute cu ocazia acestei cedari.
2. In cazul sejururilor de odihna si/sau de tratament, turistul are
obligatia sa respecte programul de acordare a serviciilor in Romania,
respectiv: in statiunile de pe litoral, cazarea se face la ora 18,00 a zilei de
intrare si se termina la ora 12,00 a zilei inscrise pe voucher ori pe biletul
de odihna si/sau de tratament; in statiunile din tara, altele decat cele de pe
litoral, cazarea se face incepand cu ora 12,00 a zilei de intrare si se termina
cel tarziu la ora 12,00 a zilei urmatoare celei inscrise pe bilet.
3. In cazul in care preturile stabilite in contract sunt majorate cu peste
10%, turistul poate rezilia contractul, avand dreptul la rambursarea de catre
Agentie a sumelor platite.
4.1. Turistul este obligat sa comunice Agentiei, in termen de 5 zile
calendaristice de la primirea instiintarii prevazute la cap. III pct. 1,
hotararea sa de a opta pentru:
a) rezilierea contractului fara plata penalitatilor; sau
b) acceptarea noilor conditii ale contractului.
4.2. In cazul in care turistul reziliaza contractul sau Agentia anuleaza
calatoria turistica inaintea datei de plecare, turistul are dreptul:
a) sa accepte la acelasi pret un alt pachet de servicii turistice de
calitate echivalenta sau superioara, propus de Agentie;
b) sa accepte un pachet de servicii turistice de calitate inferioara,
propus de Agentie, cu rambursarea imediata a diferentei de pret;
c) sa i se ramburseze imediat toate sumele achitate in virtutea contractului.
4.3. In toate cazurile mentionate turistul are dreptul sa solicite Agentiei
si o despagubire pentru neindeplinirea prevederilor contractului initial, cu
exceptia cazurilor in care:
a) anularea s-a facut datorita nerealizarii numarului minim de persoane
mentionat in contract, iar Agentia a informat in scris turistul cu cel putin 15
zile calendaristice premergatoare datei plecarii;
b) anularea s-a datorat unui caz de forta majora (circumstante
imprevizibile, independente de vointa celui care le invoca si ale caror
consecinte nu au putut fi evitate in ciuda oricaror eforturi depuse, in aceasta
nefiind incluse suprarezervarile, caz in care responsabilitatea revine
companiei aeriene);
c) anularea s-a facut din vina turistului.
5. Turistul are dreptul sa rezilieze in orice moment, in tot sau in parte,
contractul, iar in cazul in care rezilierea ii este imputabila, este obligat sa
despagubeasca Agentia pentru prejudiciul creat acesteia, cu exceptia cazurilor
de forta majora definite conform legii.
Daca turistul solicita schimbarea hotelului, structurii camerelor sau a
oricarora dintre servicii, aceasta echivaleaza cu rezilierea contractului, cu
aplicarea penalitatilor legale la momentul respectiv, si incheierea unui nou
contract.
6. Turistul este obligat sa achite la receptia unitatii hoteliere taxa de
statiune, taxa de salubrizare, precum si alte taxe locale, fara a putea
pretinde despagubiri sau returnarea sumelor de la Agentie.
7. Turistul este obligat sa prezinte la receptia unitatii hoteliere actele
sale de identitate, precum si documentul de calatorie eliberat (voucher, bilet
de odihna si/sau de tratament), in vederea acordarii serviciilor turistice.
V. Renuntari, penalizari, despagubiri
1. In cazul in care turistul renunta din vina sa la pachetul de servicii
turistice care face obiectul prezentului contract, el datoreaza Agentiei
penalizari dupa cum urmeaza:
a) ...% din pretul pachetului de servicii, daca renuntarea se face cu mai
mult de 30 de zile calendaristice inainte de data plecarii;
b) ...% din pretul pachetului de servicii, daca renuntarea se face in
intervalul 16 - 30 de zile inainte de data plecarii;
c) ...% din pretul pachetului de servicii, daca renuntarea se face intr-un
interval mai mic de 16 zile inainte de plecare sau pentru neprezentarea la
program.
2. Pentru biletele de odihna si/sau de tratament cumparate prin organizatii
sindicale, Agentia va face restituiri numai in baza cererilor de renuntare
contrasemnate si stampilate de reprezentantul organizatiei sindicale.
3. In cazul in care o ambasada refuza sa acorde viza de intrare pentru
efectuarea pachetului de servicii, turistului i se vor retine toate taxele
achitate de Agentie prestatorilor directi, precum si cheltuielile de operare
proprii acesteia.
4. In cazul in care turistul care a intrat pe teritoriul statului in care
se realizeaza pachetul de servicii turistice refuza sa se mai intoarca in
Romania si autoritatile din tara respectiva fac cheltuieli de orice natura cu
acesta, turistul respectiv are obligatia de a suporta toate aceste cheltuieli.
5. Penalizarile echivalente cu pretul contractului se aplica si in cazul in
care turistul nu ajunge la timp la aeroport sau la locul de plecare, daca nu
poate pleca in calatorie pentru ca nu are actele in regula sau daca este intors
de la granita de catre politia de frontiera.
6. Turistul trebuie sa depuna in scris cererea de renuntare la pachetul de
servicii turistice, cu numar de inregistrare la Agentia la care a achitat serviciile.
In caz contrar, cererea de renuntare nu este luata in considerare.
7. Agentia va acorda despagubiri in functie de gradul de nerespectare a
obligatiilor din contract.
VI. Reclamatii
1. In cazul in care turistul este nemultumit de serviciile turistice
primite, acesta are obligatia de a intocmi o sesizare in scris, clar si
explicit, cu privire la deficientele constatate la fata locului, legate de
realizarea pachetului de servicii turistice contractat, ce se va transmite
prompt atat Agentiei, cat si prestatorului de servicii turistice (conducerii
hotelului, restaurantului).
2. Atat Agentia, cat si prestatorul de servicii turistice vor actiona
imediat pentru solutionarea sesizarii. In cazul in care sesizarea nu este
solutionata sau este solutionata partial, turistul va depune la sediul Agentiei
o reclamatie in scris, in termen de maximum ... zile calendaristice de la
incheierea calatoriei, Agentia urmand ca, in termen de .... zile
calendaristice, sa comunice turistului despagubirile care i se cuvin.
VII. Asigurari - Turistul este asigurat pentru rambursarea cheltuielilor de
repatriere si/sau a sumelor achitate de el in cazul insolvabilitatii sau
falimentului Agentiei la Societatea de Asigurare .......................... din
localitatea ....................., str. ................... nr. ..........,
telefon ..............., fax ..................... .
Facultativ, turistul are posibilitatea incheierii unui contract de
asigurare, care sa acopere taxele de transfer, sau a unui contract de asistenta
care sa acopere taxele de repatriere in caz de accidente, de boala sau deces,
ori a unui contract de asigurare pentru bagaje.
VIII. Documentele contractului se constituie ca anexa la acesta si sunt
urmatoarele:
a) voucherul, biletul de odihna - tratament, biletul de excursie, dupa caz;
b) programul turistic, in cazul actiunilor turistice.
IX. Dispozitii finale
1. Prezentul contract a fost incheiat in doua exemplare, cate unul pentru
fiecare parte.
2. Comercializarea pachetelor de servicii turistice se va face in
conformitate cu prevederile prezentului contract si cu respectarea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a
pachetelor de servicii turistice, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 631/2001, cu modificarile ulterioare.
3. Contractul poate fi prezentat si sub forma unui catalog, pliant sau alt
inscris, daca turistul este informat despre aceasta si daca documentul contine
informatiile prevazute de art. 10 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
107/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 631/2001, cu
modificarile ulterioare.
Agentia, Turist,
Denumirea .................... Numele ...........................
Reprezentantul ............... Prenumele ........................
Stampila .....................