ORDIN Nr. 5132
din 10 septembrie 2009
pentru aprobarea
Prevederilor metodologice privind organizarea si desfasurarea activitatilor
specifice functiei de diriginte
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 680 din 9 octombrie 2009
In baza prevederilor Legii învăţământului nr. 84/1995,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 51/2009 cu privire
la organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării,
ministrul educaţiei, cercetării şi inovării emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Prevederile metodologice privind
organizarea şi desfăşurarea activităţilor specifice funcţiei de diriginte,
cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Secretariatul de Stat pentru Invăţământul
Preuniversitar, Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli, performanţă
şi programe, Direcţia generală buget, finanţe, patrimoniu şi investiţii,
Direcţia generală acreditarea, evaluarea şi performanţa în cariera didactică,
Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor şi relaţia cu
Parlamentul, inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti,
precum şi conducerile unităţilor de învăţământ preuniversitar vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
Ecaterina Andronescu
ANEXĂ
PREVEDERI METODOLOGICE
privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor
specifice funcţiei de diriginte
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Coordonarea activităţilor clasei
de elevi se realizează de către un diriginte numit de directorul unităţii de
învăţământ dintre cadrele didactice de predare şi de instruire practică care
predau la clasa respectivă.
(2) Directorul unităţii de învăţământ numeşte
diriginţii respectând principiul continuităţii şi al performanţei, după
consultarea cu şefii catedrelor/ai comisiilor metodice, cu şeful comisiei
diriginţilor/coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi
extraşcolare.
Art. 2. - (1) Funcţia de diriginte devine obligatorie
pentru personalul didactic învestit de director cu această responsabilitate.
(2) Activităţile specifice funcţiei de diriginte sunt
prevăzute într-o anexă la fişa postului cadrului didactic de predare şi de
instruire practică investit cu această responsabilitate.
(3) Pentru activităţile educative, dirigintele se
află în subordinea directă a directorului sau a directorului adjunct care
răspunde de activitatea educativă şcolară şi extraşcolară din unitatea de
învăţământ.
CAPITOLUL II
Conţinutul activităţilor specifice funcţiei de
diriginte
Art. 3. - (1) Dirigintele desfăşoară activităţi de
suport educaţional, consiliere şi orientare profesională pentru elevii clasei
pe care o coordonează.
(2) Activităţile cuprind teme stabilite de către
diriginte pe baza programelor şcolare pentru aria curriculară „Consiliere şi
orientare" în vigoare şi în concordanţă cu specificul vârstei şi cu
interesele/solicitările elevilor. Totodată, activităţile cuprind şi teme
privind educaţia rutieră, educaţia şi pregătirea antiinfracţională a elevilor,
protecţia civilă, educaţia antiseismică, educaţia antidrog, educaţia împotriva
traficului de persoane etc, în conformitate cu prevederile actelor normative şi
ale strategiilor naţionale, precum şi în baza parteneriatelor stabilite de
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării în colaborare cu alte ministere, instituţii
şi organizaţii.
(3) Dirigintele desfăşoară şi activităţi educative
extraşcolare, activităţi pe care le stabileşte după consultarea elevilor şi în
concordanţă cu specificul vârstei şi nevoilor identificate pentru colectivul
respectiv de elevi.
(4) Pentru a se asigura o comunicare constantă, promptă
şi eficientă cu părinţii, dirigintele realizează activităţi de suport
educaţional şi consiliere pentru părinţi.
Art. 4. - Dirigintele are următoarele atribuţii: 1.
organizează şi coordonează:
a) activitatea colectivului de elevi;
b) activitatea consiliului clasei;
c) şedinţele cu părinţii, semestrial şi ori de câte ori
este cazul
d) acţiuni de orientare şcolară şi profesională pentru
elevii clasei;
e) activităţi educative şi de consiliere;
f) activităţi extracurriculare, în şcoală şi în afara
acesteia;
2. monitorizează:
a) situaţia la învăţătură a elevilor;
b) frecvenţa elevilor;
c) participarea şi rezultatele elevilor la
concursurile şi competiţiile şcolare;
d) comportamentul elevilor în timpul activităţilor
şcolare şi extraşcolare;
e) participarea elevilor la programe şi proiecte,
precum şi implicarea acestora în activităţi de voluntariat;
f) nivelul de satisfacţie a elevilor şi a părinţilor
acestora în legătură cu calitatea actului instructiv educativ;
3. colaborează:
a) cu profesorii clasei şi coordonatorul pentru
proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare pentru informarea cu
privire la activitatea elevilor, pentru soluţionarea unor situaţii specifice
activităţilor şcolare şi pentru toate aspectele care vizează procesul
instructiv-educativ, care îi implică pe elevi;
b) cu consilierul şcolar, în activităţi de consiliere
şi orientare a elevilor clasei;
c) cu conducerea şcolii, pentru organizarea unor
activităţi ale colectivului de elevi, pentru iniţierea unor proiecte
educaţionale cu elevii, pentru rezolvarea unor probleme administrative
referitoare la întreţinerea şi dotarea sălii de clasă, inclusiv în scopul
păstrării bazei materiale, pentru soluţionarea unor probleme/situaţii
deosebite, apărute în legătură cu colectivul de elevi;
d) cu părinţii şi comitetul de părinţi al clasei,
pentru toate aspectele care vizează activitatea elevilor şi evenimentele
importante în care aceştia sunt implicaţi, şi cu alţi parteneri implicaţi în
activitatea educativă şcolară şi extraşcolară;
e) cu Compartimentul secretariat, pentru întocmirea
documentelor şcolare şi a actelor de studii ale elevilor clasei;
f) cu persoana desemnată de conducerea unităţii de
învăţământ pentru gestionarea bazei de date, în vederea completării şi
actualizării datelor referitoare la elevii clasei;
4. informează:
a) elevii şi părinţii acestora despre prevederile
Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ
preuniversitar şi ale regulamentului intern al şcolii;
b) elevii şi părinţii acestora cu privire la
reglementările referitoare la examene/testări naţionale şi cu privire la alte
documente care reglementează activitatea şi parcursul şcolar al elevilor;
c) părinţii despre situaţia şcolară, despre
comportamentul elevilor, despre frecvenţa acestora la ore. Informarea se
realizează în cadrul întâlnirilor cu părinţii, în ora destinată acestui scop,
la sfârşitul fiecărui semestru şi an şcolar, precum şi ori de câte ori este
nevoie;
d) familiile elevilor, în scris, în legătură cu
situaţiile de corigentă, sancţionările disciplinare, neîncheierea situaţiei
şcolare sau repetenţie;
5. alte atribuţii stabilite de către conducerea
unităţii de învăţământ, în conformitate cu reglementările în vigoare sau cu
fişa postului.
Art. 5. - Responsabilităţile dirigintelui:
1. răspunde de păstrarea bunurilor cu care este dotată
sala de clasă, alături de elevi, părinţi şi consiliul clasei;
2. completează catalogul clasei cu datele personale
ale elevilor;
3. motivează absenţele elevilor, în conformitate cu
procedurile stabilite de Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor
de învăţământ preuniversitar;
4. stabileşte, împreună cu consiliul clasei şi cu
consiliul profesoral, după caz, nota la purtare a fiecărui elev, în
conformitate cu reglementările Regulamentului de organizare şi funcţionare a
unităţilor de învăţământ preuniversitar;
5. aplică, dacă este cazul, sancţiuni elevilor în
conformitate cu Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de
învăţământ preuniversitar şi regulamentul intern al şcolii;
6. încheie situaţia şcolară a fiecărui elev la sfârşit
de semestru şi de an şcolar şi o consemnează în catalog şi în carnetele de
elev;
7. realizează ierarhizarea elevilor la sfârşit de an
şcolar pe baza rezultatelor obţinute de către aceştia la învăţătură şi purtare;
8. propune consiliului de administraţie acordarea de
alocaţii şi burse pentru elevi, în conformitate cu prevederile legale;
9. întocmeşte semestrial şi anual şi prezintă
consiliului profesoral spre validare un raport scris asupra situaţiei şcolare
şi comportamentale a elevilor;
10. completează toate documentele specifice
colectivului de elevi pe care-l coordonează;
11. elaborează portofoliul dirigintelui.
CAPITOLUL III
Desfăşurarea activităţilor specifice funcţiei de
diriginte
Art. 6. - (1) Activităţile de suport educaţional,
consiliere şi orientare profesională pentru elevii clasei pe care o coordonează
sunt desfăşurate de diriginte, în funcţie de prevederile planurilor-cadru,
astfel:
a) în cadrul orei de orientare şi consiliere, dacă
aceasta este prevăzută în planul-cadru;
b) în afara orelor de curs, în situaţia în care în
planul-cadru nu este prevăzută ora de orientare şi consiliere. In această
situaţie, dirigintele stabileşte, consultând colectivul de elevi, un interval
orar în care dirigintele va fi la dispoziţia elevilor pentru desfăşurarea
activităţilor de suport educaţional, consiliere şi orientare profesională,
într-un spaţiu prestabilit şi destinat acestei activităţi. Intervalul orar este
anunţat elevilor, părinţilor şi celorlalte cadre didactice. Planificarea orei
destinate acestor activităţi se realizează cu aprobarea directorului unităţii
de învăţământ, iar ora respectivă se consemnează în condica de prezenţă a
cadrelor didactice.
(2) Planificarea activităţilor dirigintelui se
realizează de către acesta semestrial şi anual şi se avizează de către
directorul adjunct sau directorul unităţii de învăţământ.
(3) Planificarea activităţilor extraşcolare va conţine
minimum o activitate pe lună, activitate care va fi consemnată în condica de
prezenţă a cadrelor didactice.
(4) Planificarea activităţilor dirigintelui va conţine
o oră pe săptămână în care dirigintele va fi la dispoziţia părinţilor pentru
desfăşurarea activităţilor de suport educaţional şi consiliere pentru părinţi,
iar ora respectivă se consemnează în condica de prezenţă a cadrelor didactice.
Intervalul orar în care se desfăşoară aceste activităţi va fi aprobat de
directorul unităţii de învăţământ şi va fi anunţat părinţilor, elevilor şi
cadrelor didactice. In cadrul acestei ore, se desfăşoară şedinţele
semestriale/ocazionale cu părinţii, precum şi întâlniri individuale ale
dirigintelui cu părinţii. La aceste întâlniri, la solicitarea părintelui şi/sau
a dirigintelui, poate participa şi elevul.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 7. - Activităţile specifice funcţiei de diriginte
sunt salarizate conform prevederilor legale.
Art. 8. - Precizările referitoare la activităţile specifice
funcţiei de diriginte sunt valabile şi pentru activităţile corespunzătoare ale
învăţătoarei/învăţătorului/educatoarei.