Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 498 din 28 mai 2008

privind organizarea, coordonarea si controlul activitatilor de inspectie a muncii, de prevenire a riscurilor profesionale si de protectie a lucratorilor la locul de munca in Ministerul Internelor si Reformei Administrative

ACT EMIS DE: MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 429 din 9 iunie 2008



Având în vedere prevederile art. 50 alin. (3) din Legea a securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006,

luând în considerare prevederile Legii nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii, republicată, ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Inspecţiei Muncii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 767/1999, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006,

în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008,

ministrul internelor si reformei administrative emite următorul ordin:

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. - Prezentul ordin instituie, la nivelul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, denumit în continuare M.I.R.A., normele referitoare la:

a) inspecţia muncii, în domeniul raporturilor de muncă/serviciu şi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;

b) activităţile de prevenire a riscurilor profesionale şi protecţie a lucrătorilor la locul de muncă, denumite în continuare activităţi de prevenire şi protecţie, ca modalităţi concrete de realizare a măsurilor de securitate şi sănătate în muncă.

Art. 2 - (1) Prevederile referitoare la activităţile de inspecţie a muncii în domeniul raporturilor de muncă/serviciu se aplică tuturor unităţilor din aparatul central, structurilor şi instituţiilor aflate în subordinea/coordonarea M.I.R.A, şi tuturor categoriilor de personal ale ministerului.

(2) - Prevederile referitoare la activităţile de inspecţie a muncii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, precum şi la activităţile de prevenire şi protecţie se aplică tuturor structurilor militare şi structurilor în care îşi desfăşoară activitatea funcţionari publici cu statut special din M.I.R.A, şi tuturor categoriilor de personal ale acestora.

Art. 3. -In desfăşurarea activităţilor de inspecţie a muncii şi de prevenire şi protecţie, inspectorii de muncă şi lucrătorii desemnaţi utilizează formularele potrivit modelelor instituite prin actele normative în vigoare.

CAPITOLUL II

Activitatea de inspecţie a muncii în unităţile din aparatul central, structurile şi instituţiile aflate în subordinea/coordonarea M.I.R.A

SECŢIUNEA 1

 Organizarea şi coordonarea activităţii de inspecţie a muncii

Art. 4. - (1) Organizarea şi coordonarea activităţii de inspecţie a muncii în M.I.R.A., în condiţiile art. 2, se realizează de către Direcţia generală management logistic şi administrativ, denumită în continuare D.G.M.L.A., prin structurile sale de specialitate.

(2) - La nivelul inspectoratelor generale, activităţile de inspecţie a muncii se realizează de către structurile de specialitate din cadrul acestora.

SECŢIUNEA a 2-a

Inspectorii de muncă

Art. 5. - (1) Persoanele cu atribuţii de coordonare şi control în domeniul raporturilor de muncă/serviciu, încadrat în structurile de specialitate ale D.G.M.L.A. şi în cele de la nivelul inspectoratelor generale, sunt denumite în continuare inspectori de muncă pe linia raporturilor de muncă/serviciu.

(2) Persoanele cu atribuţii de coordonare şi control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, încadrat în structurile de specialitate ale D.G.M.L.A. şi în cele de la nivelul inspectoratelor generale, sunt denumite în continuare inspectori de muncă pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă.

(3) Atribuţiile inspectorilor de muncă sunt stabilite prin fişa postului şi regulamentul de organizare şi funcţionare al unităţii din care fac parte, în condiţiile prezentului ordin.

Art. 6. - Inspectorilor de muncă le revin obligaţiile şi drepturile prevăzute de Legea nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii, republicată.

SECŢIUNEA a 3-a

Atribuţiile inspectorilor de muncă

Art. 7. - Inspectorii de muncă pe linia raporturilor de muncă/serviciu din structura de specialitate a D.G.M.L.A. au următoarele atribuţii:

a) coordonează, îndrumă metodologic şi controlează activitatea inspectorilor de muncă pe linia raporturilor de muncă/serviciu din inspectoratele generale;

b) elaborează proiecte de ordine, regulamente, instrucţiuni şi alte reglementări interne cu privire la inspecţia muncii, în domeniul raporturilor de muncă/serviciu;

c) elaborează şi prezintă anual conducerii ministerului rapoarte cu privire la activitatea de inspecţie a muncii în domeniul raporturilor de muncă/serviciu;

d) colaborează în domeniul inspecţiei muncii cu organele de specialitate din cadrul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse, denumit în continuare M.M.F.E.Ş., şi din alte ministere şi instituţii;

e) reînnoiesc şi anulează avizele de încadrare a locurilor de muncă în condiţii deosebite pentru personalul asigurat în sistemul public de pensii al ministerului, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;

f) ţin evidenţa registrelor generale de evidenţă a salariaţilor, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;

g) efectuează controale pe linia raporturilor de muncă/serviciu, potrivit prevederilor prezentului ordin;

h) răspund la reclamaţii şi sesizări, soluţionează petiţii;

i) organizează şi efectuează convocări cu personalul de specialitate din structurile coordonate, în vederea asigurării aplicării unitare a prevederilor legislaţiei în vigoare;

j) îndeplinesc orice atribuţii, stabilite conform legii.

Art. 8 - Inspectorii de muncă pe linia raporturilor de muncă/serviciu din cadrul inspectoratelor generale au următoarele atribuţii:

a) efectuează controale pe linia raporturilor de muncă/serviciu în structurile subordonate inspectoratelor generale, potrivit prevederilor prezentului ordin;

b) răspund la reclamaţii şi sesizări, soluţionează petiţii;

c) îndeplinesc orice atribuţii, stabilite conform legii.

Art. 9. - Inspectorii de muncă pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă din structura de specialitate a D.G.M.L.A. au următoarele atribuţii:

a) coordonează, îndrumă metodologic şi controlează activitatea inspectorilor de muncă pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă din inspectoratele generale;

b) elaborează proiecte de ordine, regulamente, instrucţiuni şi alte reglementări interne cu privire la securitatea şi sănătatea în muncă;

c) elaborează şi prezintă anual conducerii D.G.M.L.A rapoarte cu privire la activitatea de securitate şi sănătate în muncă;

d) colaborează în domeniul inspecţiei muncii cu organele de specialitate din cadrul M.M.F.E.Ş. şi din alte ministere şi instituţii;

e) efectuează controale pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă, potrivit prevederilor prezentului ordin;

f) răspund la reclamaţiile şi sesizările primite;

g) acordă asistenţă tehnică unităţilor M.I.R.A, la elaborarea programelor de prevenire a riscurilor profesionale şi controlează realizarea acestora;

h) efectuează sau solicită măsurători şi determinări, examinează probe de produse şi de materiale în unităţi şi în afara acestora, pentru clarificarea unor evenimente sau situaţii de pericol;

i) dispun sistarea activităţii sau scoaterea din funcţiune a echipamentelor tehnice, în cazul în care constată o stare de pericol iminent de accidentare sau de îmbolnăvire profesională, şi sesizează, după caz, organele de urmărire penală;

j) acordă structurilor militare şi structurilor în care îşi desfăşoară activitatea funcţionari publici cu statut special din M.I.R.A, şi tuturor categoriilor de personal ale acestora, altele decât cele subordonate inspectoratelor generale, autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al securităţii în muncă, în conformitate cu dispoziţiile Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006;

k) retrag autorizaţia prevăzută la lit. j), respectiv la art. 10 lit. f), în cazul în care constată că prin modificarea condiţiilor care au stat la baza emiterii autorizaţiei nu se respectă prevederile legislaţiei în vigoare;

l) cercetează evenimentele, avizează cercetarea şi stabilesc sau confirmă caracterul accidentelor; comunicarea, cercetarea evenimentelor, avizarea cercetării, înregistrarea şi evidenţa accidentelor de muncă şi a evenimentelor periculoase se efectuează conform prevederilor anexei nr. 1;

m) coordonează activitatea de instruire şi informare a personalului în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;

n) coordonează activităţile de prevenire si protecţie din M.I.R.A.;

o) organizează şi efectuează convocări cu personalul de specialitate din structurile coordonate, în vederea asigurării aplicării unitare a prevederilor legislaţiei în vigoare;

p) furnizează informaţii structurilor interesate cu privire la cele mai eficiente mijloace de respectare a legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;

q) controlează respectarea îndeplinirii cerinţelor legale referitoare la sănătatea în muncă şi la înlăturarea riscurilor de îmbolnăviri profesionale;

r) avizează, pentru structurile subordonate, buletinele de măsurători, de analiză şi de determinare prin expertizare emise de instituţiile abilitate prin lege;

s) îndeplinesc orice atribuţii stabilite conform legii.

Art. 10 - Inspectorii de muncă pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă din cadrul inspectoratelor generale au următoarele atribuţii:

a) efectuează controale pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă în structurile subordonate inspectoratelor generale, potrivit prevederilor prezentului ordin;

b) răspund la reclamaţiile şi sesizările primite;

c) acordă asistenţă tehnică structurilor subordonate inspectoratelor generale la elaborarea programelor de prevenire a riscurilor profesionale şi controlează realizarea acestora;

d) efectuează sau solicită măsurători şi determinări, examinează probe de produse şi de materiale în structurile subordonate inspectoratelor generale şi în afara acestora pentru clarificarea unor evenimente sau situaţii de pericol;

e) dispun sistarea activităţii sau scoaterea din funcţiune a echipamentelor tehnice, în cazul în care constată o stare de pericol iminent de accidentare sau de îmbolnăvire profesională, şi sesizează, după caz, organele de urmărire penală;

f) acordă structurilor subordonate inspectoratelor generale autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al securităţii în muncă, în conformitate cu dispoziţiile Normelor metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006;

g) retrag autorizaţia prevăzută la lit. f) în cazul în care constată că prin modificarea condiţiilor care au stat la baza emiterii autorizaţiei nu se respectă prevederile legislaţiei în vigoare;

h) comunică, cercetează evenimentele, avizează cercetarea şi stabilesc sau confirmă caracterul accidentelor, potrivit prevederilor anexei nr. 1;

i) coordonează activitatea de instruire şi informare a personalului din structurile subordonate inspectoratelor generale, în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;

j) coordonează activităţile de prevenire şi protecţie din structurile subordonate inspectoratelor generale;

k) organizează şi efectuează convocări cu personalul de specialitate din structurile subordonate inspectoratelor generale, în vederea asigurării aplicării unitare a prevederilor legislaţiei în vigoare;

l) furnizează informaţii structurilor subordonate inspectoratelor generale cu privire la cele mai eficiente mijloace de respectare a legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;

m) controlează respectarea îndeplinirii cerinţelor legale în structurile subordonate inspectoratelor generale referitoare la sănătatea în muncă şi la înlăturarea riscurilor de îmbolnăviri profesionale;

n) avizează, pentru structurile subordonate inspectoratelor generale, buletinele de măsurători, de analiză şi de determinare prin expertizare emise de instituţiile abilitate prin lege;

o) îndeplinesc orice atribuţii stabilite conform legii.

SECŢIUNEA a 4-a

Obligaţiile structurilor de inspecţia muncii din cadrul inspectoratelor generale

Art. 11. - Structurile de inspecţia muncii din cadrul inspectoratelor generale au obligaţia de a înainta D.G.M.L.A. următoarele documente:

a) planul de muncă, aprobat de conducătorul inspectoratului general din care face parte structura, care se transmite în luna ianuarie a fiecărui an, pentru anul respectiv;

b) sinteza controalelor executate, care se transmite până la data de 15 a primei luni din semestrul calendaristic, pentru controalele efectuate în semestrul anterior;

c) planificarea controalelor, care se transmite până la data de 15 a ultimei luni din semestrul calendaristic, pentru controalele planificate în semestrul următor;

d) sinteza rapoartelor prevăzute la art. 14 lit. a), pentru unităţile subordonate şi unitatea proprie, care se transmite în luna ianuarie a fiecărui an, pentru anul anterior;

e) sinteza rapoartelor prevăzute la art. 14 lit. b), pentru unităţile subordonate şi unitatea proprie, care se transmite în prima lună din trimestrul calendaristic, pentru trimestrul anterior.

CAPITOLUL III

Activităţile de prevenire şi protecţie în structurile militare şi structurile în care îşi desfăşoară activitatea funcţionari publici cu statut special din M.I.R.A.

SECŢIUNEA 1

Organizarea activităţilor de prevenire şi protecţie

Art. 12. - (1) In condiţiile art. 2, responsabilitatea de organizare a activităţilor de prevenire şi protecţie în M.I.R.A, revine conducătorului unităţii.

(2) Organizarea activităţilor de prevenire şi protecţie se realizează, în funcţie de numărul personalului încadrat în unitate şi în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, în una dintre următoarele modalităţi:

a) prin desemnarea unuia sau mai multor lucrători pentru a se ocupa de activităţile de prevenire şi protecţie, în cazul unităţilor cu până la 149 de lucrători, care nu desfăşoară activităţi dintre cele prevăzute în anexa nr. 5 la Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006;

b) prin înfiinţarea unui compartiment de prevenire şi protecţie, pentru unităţile care au peste 150 de lucrători sau desfăşoară activităţi dintre cele prevăzute în anexa nr. 5 la Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006.

SECŢIUNEA a 2-a

Atribuţiile lucrătorilor desemnaţi şi ale compartimentelor de prevenire şi protecţie

Art. 13. - Lucrătorii desemnaţi/compartimentele de prevenire şi protecţie desfăşoară activităţile prevăzute la art. 15 alin. (1) din Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006.

Art. 14. - Lucrătorii desemnaţi/compartimentele de prevenire şi protecţie au obligaţia de a elabora şi înainta structurilor coordonatoare pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă următoarele documente:

a) raportul scris privind activităţile de prevenire şi protecţie desfăşurate în unitatea proprie, care se transmite până la data de 10 ianuarie, pentru anul precedent;

b) raportul scris cu privire la stadiul îndeplinirii măsurilor din planul de prevenire şi protecţie, care se transmite până la data de 15 a primei luni din trimestrul calendaristic, pentru trimestrul anterior.

Art. 15. - Documentul prevăzut în art. 14 lit. a) cuprinde: acţiunile ce au fost întreprinse şi eficienţa acestora, situaţia menţinerii condiţiilor pentru care s-a eliberat autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al securităţii în muncă, raportul justificativ privind valoarea fondurilor alocate pentru activităţile de prevenire şi protecţie şi modul de cheltuire a acestora, situaţia accidentelor de muncă produse în unitate sau în care au fost implicate persoane aparţinând acesteia.

Art. 16. - Documentul prevăzut la art. 14 lit. b) este întocmit numai în cazul unităţilor al căror personal asigurat în sistemul public de pensii este încadrat în condiţii deosebite, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

SECŢIUNEA a 3-a

Obligaţiile conducătorului şi ale personalului unităţii

Art. 17 - Pentru realizarea activităţilor de prevenire şi protecţie, conducătorii unităţilor au următoarele obligaţii:

a) stabilesc în luna ianuarie a fiecărui an, prin dispoziţie/ordin de zi pe unitate, persoanele, comisiile şi comitetele cu atribuţii pe linia activităţilor de securitate şi sănătate în muncă;

b) asigură perfecţionarea continuă a pregătirii lucrătorilor desemnaţi şi a personalului compartimentelor de prevenire şi protecţie din subordine, la nivelul prevăzut de legislaţia în vigoare, în timpul programului de lucru şi pe cheltuiala unităţii.

Art. 18. - Pe lângă obligaţiile prevăzute la art. 17, conducătorii unităţilor îndeplinesc şi obligaţiile angajatorilor prevăzute de Legea nr. 319/2006 şi de legislaţia privind securitatea şi sănătatea în muncă.

Art. 19. - Obligaţiile personalului unităţilor sunt cele prevăzute la art. 22 şi 23 din Legea nr. 319/2006.

Art. 20. - Cheltuielile aferente realizării măsurilor de prevenire şi protecţie se efectuează din sumele prevăzute cu această destinaţie în bugetul M.I.R.A.

CAPITOLUL IV

Organizarea şi executarea controalelor

Art. 21. - Controalele pe linia raporturilor de muncă/serviciu şi a securităţii şi sănătăţii în muncă se realizează de către inspectorii de muncă desemnaţi prin dispoziţie a directorului general al D.G.M.L.A./inspectorilor generali ai inspectoratelor generale, potrivit competenţelor.

Art. 22. - Inspectorii de muncă abilitaţi să execute controlul îşi dovedesc calitatea cu împuternicirea de control eliberată de conducătorul unităţii în care aceştia sunt încadraţi. Modelul împuternicirii de control este prevăzut în anexa nr. 2.

Art. 23. - Obiectivele controalelor efectuate de inspectorii de muncă pe linia raporturilor de muncă/serviciu şi a securităţii şi sănătăţii în muncă sunt prevăzute în anexa nr. 3.

Art. 24. - (1) In timpul executării controlului, inspectorii de muncă sunt competenţi să constate şi să sancţioneze faptele care, potrivit legislaţiei privind inspecţia muncii şi securitatea şi sănătatea în muncă, constituie contravenţii.

(2) In cazul constatării unei contravenţii, inspectorii de muncă, în calitate de agenţi constatatori, întocmesc procesul-verbal de constatare a contravenţiilor şi înştiinţarea de plată a debitorului. Modelul procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei, precum şi modelul înştiinţării de plată a debitorului sunt prevăzute în anexa nr. 4.

(3) Sancţiunile contravenţionale prevăzute a fi aplicate angajatorilor, conform legislaţiei în vigoare, se aplică conducătorilor unităţilor.

(4) Dispoziţiile reglementărilor legale în vigoare cu privire la regimul juridic al contravenţiilor se aplică în mod corespunzător.

Art. 25. - (1) Pe timpul controlului, inspectorii de muncă întocmesc note de constatare cu concluziile rezultate, aduse la cunoştinţă, sub semnătură, conducerii unităţii controlate şi personalului cu responsabilităţi pe linia controlată.

(2) Eventualele observaţii ale conducerii şi ale personalului unităţii controlate sunt cuprinse în notele de constatare.

(3) La finalizarea controlului, inspectorii de muncă elaborează raportul de control.

(4) Raportul de control se definitivează în termen de 7 zile de la finalizarea controlului, iar concluziile şi recomandările cuprinse în acesta se prezintă spre analiză şi aprobare conducătorului unităţii care a dispus efectuarea controlului, care decide asupra modului de valorificare a celor constatate.

(5) Concluziile raportului de control sunt transmise conducătorului unităţii controlate, în termen de 14 zile de la finalizarea controlului, în vederea informării cu privire la rezultatele controlului şi a executării măsurilor care se impun în urma controlului.

CAPITOLUL V

Dispoziţii finale

Art. 26. - Conducătorii unităţilor prevăzute la art. 2 care nu deţin autorizaţie de funcţionare din punct de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă vor dispune efectuarea demersurilor necesare în vederea autorizării, potrivit prevederilor prezentului ordin, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a acestuia.

Art. 27. - In cazul personalului care îşi desfăşoară activitatea în cadrul misiunilor internaţionale, cercetarea evenimentelor se efectuează conform prevederilor acordurilor în baza cărora participă la misiunile respective.

Art. 28 - Inspectorii de muncă/lucrătorii desemnaţi/ personalul compartimentelor de prevenire şi protecţie trebuie să aibă studiile şi specializarea necesare pentru realizarea atribuţiilor, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.

Art. 29. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 30. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul internelor şi reformei administrative,

Cristian David

ANEXA Nr. 1

COMUNICAREA

şi cercetarea evenimentelor, avizarea cercetării, înregistrarea şi evidenţa accidentelor de muncă si a evenimentelor periculoase

Prevederile prezentei anexe se aplică tuturor structurilor militare şi structurilor în care îşi desfăşoară activitatea funcţionari publici cu statut special din M.I.R.A., denumite în continuare structuri, şi tuturor categoriilor de personal ale acestora.

A. Comunicarea evenimentelor

1. Orice eveniment, aşa cum este definit la art. 5 lit. f) din Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, se comunică de îndată conducătorului structurii la care s-a produs evenimentul sau care a condus/organizat activitatea în timpul căreia s-a produs evenimentul de către conducătorul locului de muncă sau orice altă persoană care are cunoştinţă despre producerea acestuia.

2. Conducătorul structurii prevăzute la pct. 1 are obligaţia să comunice evenimentele de îndată, după cum urmează:

a) inspectoratului general, în cazul structurilor subordonate acestuia, respectiv D.G.M.L.A., în cazul celorlalte structuri;

b) asigurătorului, după caz, potrivit prevederilor legale în vigoare;

c) organelor de urmărire penală, după caz.

3. Inspectoratele generale au obligaţia de a comunica de îndată D.G.M.L.A.: incidentul periculos, evenimentul care a avut ca urmare un deces, evenimentul care a avut ca urmare un accident colectiv, evenimentul care a avut ca urmare un accident urmat de invaliditate evidentă, evenimentul care a avut ca urmare un accident urmat de invaliditate.

4. Dacă printre victime se află şi personalul altor structuri, evenimentul se comunică conducătorilor acestora de către conducătorul structurii la care s-a produs evenimentul sau care a condus/organizat activitatea în timpul căreia s-a produs evenimentul.

5. Evenimentul produs în condiţiile prevăzute la art. 30 alin. (1) lit. d) şi e) din Legea nr. 319/2006, dacă a avut loc în afara unităţii şi nu a avut nicio legătură cu aceasta, se comunică conform prevederilor pct. 2 lit. a) şi, după caz, pct. 3 de către orice persoană care are cunoştinţă despre producerea acestuia.

6. In toate situaţiile prevăzute mai sus, comunicarea evenimentelor se face în scris şi cuprinde cel puţin informaţiile prevăzute la art. 109 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, denumite în continuare Norme metodologice.

B. Cercetarea evenimentelor

1. Cercetarea evenimentelor este obligatorie şi se efectuează imediat după comunicare, astfel:

a) de către structura la care s-a produs evenimentul sau care a condus/organizat activitatea în timpul căreia s-a produs evenimentul, în cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporară de muncă;

b) de către structura la care s-a produs evenimentul sau care a condus/organizat activitatea în timpul căreia s-a produs evenimentul, sub coordonarea inspectorilor de muncă din inspectoratul general pentru structurile subordonate acestuia, respectiv din D.G.M.L.A. pentru celelalte structuri, în cazul evenimentelor care au produs invaliditate evidentă sau confirmată, deces, accidente colective, incidente periculoase şi situaţii cu persoane date dispărute;

c) de către structura la care s-a produs evenimentul sau care a condus/organizat activitatea în timpul căreia s-a produs evenimentul, sub coordonarea inspectorilor de muncă din D.G.M.L.A., în cazul accidentelor colective generate de evenimente deosebite, precum avariile sau exploziile.

d) de către Direcţia generală medicală, în cazul suspiciunilor de boală profesională şi al bolilor profesionale;

e) în cazul unor situaţii care nu sunt prevăzute în prezenta anexă, structura de specialitate din cadrul D.G.M.L.A. stabileşte modul în care se efectuează cercetarea, la solicitarea structurii care comunică evenimentul.

2. Pentru cercetarea evenimentelor, conducătorul structurii la care s-a produs evenimentul sau care a condus/organizat activitatea în timpul căreia s-a produs evenimentul numeşte prin ordin/dispoziţie de zi pe unitate o comisie compusă din cel puţin 3 persoane; una dintre aceste persoane trebuie să fie lucrător desemnat sau să facă parte din compartimentul de prevenire şi protecţie al structurii. In cazurile prevăzute la pct. 1 lit. b) şi c), comisia de cercetare va fi coordonată de inspectorul de muncă din inspectoratul general pentru structurile subordonate acestuia, respectiv din D.G.M.L.A. pentru celelalte structuri, desemnat de conducătorii acestor unităţi.

3. Persoanele numite în comisia prevăzută la pct. 2 trebuie să aibă pregătire tehnică corespunzătoare, să nu fie implicate în organizarea şi conducerea locului de muncă unde a avut loc evenimentul şi să nu fi avut o responsabilitate în producerea evenimentului.

4. Dacă în eveniment sunt implicate victime din diferite structuri ale M.I.R.A., în comisia de cercetare numită de conducătorul structurii la care s-a produs evenimentul sau care a condus/organizat activitatea în timpul căreia s-a produs evenimentul se nominalizează şi persoanele numite de conducătorii celorlalte structuri.

5. Conducătorul structurii care a organizat transportul răspunde pentru cercetarea accidentului de circulaţie produs pe drumurile publice, urmat de incapacitate temporară de muncă, cu respectarea prevederilor pct. 4.

6. In cazul accidentelor de circulaţie produse pe drumurile publice, în care printre victime sunt şi persoane încadrate în structurile M.I.R.A, aflate în îndeplinirea unor sarcini de serviciu, conducătorul structurii care a condus/organizat activitatea sau la care este încadrată victima, în cazul accidentelor de traseu, solicită serviciilor de poliţie rutieră competente un exemplar al procesului-verbal de cercetare la faţa locului, precum şi orice alte documente existente, necesare cercetării - copii ale declaraţiilor, foaia de parcurs, ordin de deplasare, schiţe. Cercetarea se efectuează în baza acestor acte, precum şi în baza altor documente din care rezultă că victima se afla în îndeplinirea unor îndatoriri de serviciu.

7. Persoanele împuternicite să efectueze cercetarea au drepturile prevăzute în art. 118 din Normele metodologice.

8. Termenele în care se încheie cercetarea evenimentelor sunt termenele prevăzute de actele normative în vigoare privind securitatea şi sănătatea în muncă.

9. Cercetarea evenimentelor se finalizează cu întocmirea unui dosar ce cuprinde documentele prevăzute la art. 122 din Normele metodologice.

10. Dosarul de cercetare a evenimentului trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 123 din Normele metodologice şi se întocmeşte în numărul de exemplare prevăzut în art. 124 din Normele metodologice.

C. Avizarea cercetării evenimentelor

1. Dosarul de cercetare întocmit de comisia numită de conducătorul structurii se avizează de către inspectorii de muncă din inspectoratul general pentru unităţile subordonate acestuia, respectiv din D.G.M.L.A. pentru celelalte structuri, potrivit prevederilor art. 125 din Normele metodologice.

2. Dosarul de cercetare întocmit de comisia numită de conducătorul structurii şi condusă de inspectorul de muncă din cadrul inspectoratului general se avizează de către inspectorii de muncă din D.G.M.L.A., potrivit prevederilor art. 126 şi 127 din Normele metodologice.

3. Procesul-verbal de cercetare a evenimentului se întocmeşte potrivit prevederilor art. 128 lit. a) - v) şi art. 129 - 132 din Normele metodologice. Procesul-verbal întocmit de comisia numită de conducătorul structurii se avizează de către acesta. Procesul-verbal întocmit de comisia coordonată de inspectori de muncă din cadrul inspectoratelor generale se avizează de inspectorii generali ai acestora. Procesul-verbal întocmit de comisia coordonată de D.G.M.L.A. se avizează de către directorul general al acesteia.

4. In cazul în care accidentul de muncă s-a produs la o structură, alta decât cea care îl înregistrează, un exemplar din procesul-verbal de cercetare se trimite şi acesteia.

5. In cazul evenimentelor care nu au fost comunicate şi cercetate, dar persoana vătămată prezintă un certificat medical cu cod „accident de muncă", structura la care este încadrată va solicita acesteia o declaraţie scrisă privind modul şi împrejurările în care s-a produs evenimentul.

D. Inregistrarea şi evidenţa accidentelor de muncă şi a evenimentelor periculoase

1. Inregistrarea accidentelor de muncă şi a evenimentelor periculoase se face potrivit prevederilor art. 135-136 din Normele metodologice.

2. Pentru situaţiile neprevăzute la art. 135-136 din Normele metodologice, structura de specialitate din cadrul D.G.M.L.A. stabileşte modul de înregistrare a accidentelor de muncă.

3. In baza procesului-verbal de cercetare, lucrătorul desemnat/compartimentul de prevenire şi protecţie din cadrul structurii la care se înregistrează accidentul completează Formularul de înregistrare a accidentului de muncă, denumit în continuare FIAM.

4. FIAM se completează pentru fiecare persoană accidentată în câte 4 exemplare de către structurile din subordinea inspectoratelor generale şi în câte 3 exemplare de către celelalte structuri.

5. FIAM se înaintează spre avizare inspectoratului general pentru unităţile subordonate acestuia, respectiv D.G.M.L.A. pentru celelalte structuri, care verifică şi avizează FIAM în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea acestuia. Un exemplar al FIAM se păstrează la structura care l-a avizat.

6. Structura la care se înregistrează accidentul anexează FIAM la dosarul sau la procesul-verbal de cercetare şi distribuie un exemplar la persoana accidentată. Un exemplar al FIAM, avizat de către inspectoratul general, se transmite şi la D.G.M.L.A.

7. In cazul în care victima unui accident de muncă a fost propusă pentru pensionare, odată cu emiterea deciziei de încadrare într-o grupă de invaliditate se completează un exemplar al FIAM, care se anexează la dosarul de pensionare şi care se înaintează comisiei de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă.

8. Fiecare unitate/structură ţine evidenţa evenimentelor înregistrate conform prevederilor art. 141 din Normele metodologice;

9. In baza FIAM şi a proceselor-verbale de cercetare a evenimentelor periculoase, inspectoratele generale şi D.G.M.L.A. ţin evidenţa tuturor accidentelor de muncă şi a evenimentelor periculoase înregistrate, potrivit prevederilor art. 142 alin. (2) din Normele metodologice.

ANEXA Nr. 2

Modelul împuternicirii de control

ROMÂNIA

MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE

……………………………………….*)

- Fată -

IMPUTERNICIRE DE CONTROL

PE LINIA ........................................................**)

Nr..................din............................

- Verso -

Este împuternicit .........................................., din cadrul ........................................,*) să execute control, să constate contravenţiile şi să aplice sancţiuni contravenţionale pe linia.....................................**) în unităţile şi în formaţiunile din structura Ministerului Internelor şi Reformei Administrative ...................................................... (potrivit art. 2 din Ordinul ministrului internelor şi reformei administrative nr. 498/2008 privind organizarea, coordonarea şi controlul activităţilor de inspecţie a muncii, de prevenire a riscurilor profesionale şi de protecţie a lucrătorilor la locul de muncă în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative)***), precum şi în orice loc de muncă organizat de acestea, la orice oră.

....................................deţine certificat de securitate pentru nivelul .................., seria................nr....../.............şi se identifică cu legitimaţia Ministerului Internelor şi Reformei Administrative seria........nr.........., eliberată la data de.......................

Conducătorii unităţilor şi formaţiunilor au obligaţia să acorde tot sprijinul necesar executării controlului.

Prezenta delegaţie de control este valabilă în perioada......................................................

...........................................................****)

*) După caz, se înscrie „Direcţia generală management logistic şi administrativ sau denumirea inspectoratului general în care este încadrat inspectorul de muncă împuternicit pentru executarea controlului.

**) După caz, se înscrie „raporturilor de muncă/serviciu" sau „securităţii şi sănătăţii în muncă".

***) In cazul inspectorilor de muncă din cadrul inspectoratelor generale, se înscrie „din subordinea Inspectoratului General.........".

****) Imputernicirea va fi semnată de conducătorul unităţii în care este încadrat inspectorul de muncă împuternicit pentru executarea controlului, după caz.

ANEXA Nr. 3

OBIECTIVELE

controalelor efectuate de inspectorii de muncă

I. Pe linia raporturilor de muncă/serviciu:

1. respectarea legalităţii privind încheierea, executarea, modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de muncă/serviciu ale personalului M.I.R.A.;

2. legalitatea clauzelor înscrise în contractele individuale de muncă ale personalului contractual, respectarea lor de către conducătorii unităţilor, înregistrarea acestora în carnetele de muncă;

3. modul de completare a carnetelor de muncă ale personalului contractual şi condiţiile de păstrare a acestora;

4. modul de întocmire şi completare a Registrului general de evidenţă a salariaţilor;

5. modul de completare a documentelor de evidenţă pentru personalul M.I.R.A.;

6. aplicarea prevederilor legale referitoare la încadrarea locurilor de muncă în condiţii deosebite, speciale şi alte condiţii;

7. documentele din care rezultă că s-au achitat contribuţiile către bugetul asigurărilor sociale de stat, Fondul pentru plata ajutorului de şomaj, precum şi cea de asigurări de sănătate;

8. stabilirea şi respectarea duratei timpului de lucru, evidenţa orelor lucrate în condiţii deosebite, speciale şi alte condiţii, respectarea prevederilor legale cu privire la reducerea sub 8 ore a timpului de lucru zilnic;

9. stabilirea şi acordarea sporurilor pentru condiţii de pericol deosebit şi pentru activităţile desfăşurate în condiţii vătămătoare, grele, periculoase, deosebit de periculoase, care solicită o încordare psihică foarte ridicată, precum şi respectarea prevederilor legale referitoare la plata orelor suplimentare, care nu au fost compensate prin timp liber;

10. acordarea concediului de odihnă, a concediului de odihnă suplimentar plătit, a concediului de studii, a permisiilor, învoirilor plătite şi a concediilor fără plată;

11. asigurarea unui tratament egal şi înlăturarea oricărei forme de discriminare în derularea raporturilor de muncă şi de serviciu.

II. Pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă:

1. îndeplinirea de către conducătorii unităţilor M.I.R.A, a obligaţiilor ce le revin conform prevederilor prezentului ordin;

2. modul de aplicare a reglementărilor de securitate şi sănătate în muncă a căror nerespectare este sancţionată potrivit prevederilor art. 39 din Legea securităţii si sănătăţii în muncă nr. 319/2006;

3. modul de îndeplinire de către compartimentele de prevenire şi protecţie sau de către lucrătorii desemnaţi, după caz, a atribuţiilor ce le revin în conformitate cu prevederile ordinului.

ANEXA Nr. 4

I. Modelul procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor

ROMÂNIA

MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE

Unitatea......................................................

Ex. nr...........................

PROCES - VERBAL

DE CONSTATARE ŞI SANCŢIONARE A CONTRAVENŢIILOR

Seria...............nr.....................

Incheiat astăzi: ziua.........luna..........................anul..........., în localitatea ................................, sectorul/judeţul............

Agent constatator (gradul, numele şi prenumele) ................................................................................. din (unitatea) ....................................................................,   în baza Delegaţiei de control nr...................................din........................., emisă de ....................................., constat că :

Dl/Dna ............................................................................., fiul/fiica lui ................................................... şi al ........................................, născut/născută la........................................în localitatea............................................, sectorul/judeţul............................, act de identitate ............. seria ............... nr ......................., eliberat de ............................., CNP ................................, cu domiciliul/reşedinţa în......................................................, str. ............................................ nr.........., bl........, sc.........., ap........., sector/judeţ..................................., ocupaţia...................................................., loc de muncă........................................................

Persoana juridică.........................................., cu sediul în................................, str.................................nr......, bl......, sc......., ap......, sector/judeţ........................................................., CUI.................................................................., reprezentată de dl/dna....................................................................., CNP............................................, act de identitate........................seria......... nr................................., eliberat de................................, cu domiciliul/reşedinţa în................................, str................................. nr........., bl........., sc........, ap.........., sector/judeţ .................................................................

In ziua de................................ luna................................ anul........ ora..... locul ........................a săvârşit următoarele:

........................................................................................................................................................................ ........................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

Fapta săvârşită este prevăzută de:

art.................................din................................şi sancţionată de art.................................din................................;

art.................................din................................şi sancţionată de art.................................din................................;

art.................................din................................şi sancţionată de art.................................din.................................

Stabilesc:

AMENDA, în sumă de......................................lei.

Contravenientul nu este de faţă/refuză/nu poate lua cunoştinţă de conţinutul procesului-verbal, lucru atestat de martorul....................................., cu domiciliul/reşedinţa în ........................................., str................................................ nr......, bl......, sectorul/judeţul....................................., posesor al actului de identitate ...................seria.........nr.................................., eliberat de...................................., CNP........................................................

Contravenientul poate face plângere împotriva procesului-verbal de constatare în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării acestuia. Plângerea va fi depusă la...........................................................................

Contravenientul achită pe loc, cu Chitanţa nr......................................, sau poate achita în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal de constatare a contravenţiei ori, după caz, de la data comunicării acestuia jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege, adică suma de.....................................lei.

Alte menţiuni .........................................................................................................................................

Prezentul proces-verbal s-a încheiat în 3 exemplare, dintre care un exemplar s-a înmânat contravenientului, astăzi, ziua......... luna.....................................anul ........../ se va comunica contravenientului în termen de cel mult o lună de la data aplicării acestuia, prin poşta specială.

Agent constatator

 

Martor

 

Contravenient

Am luat cunoştinţă.

II. Modelul înştiinţării de plată a debitorului

ROMÂNIA

MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE

Unitatea......................................................

- Faţă -

Seria..........nr.....................

ÎNŞTIINŢARE DE PLATA

Dl/Dna..............................................., fiul/fiica lui.............................................. şi al..................................., născut/născută la.....................................,în localitatea ....................................., sectorul/judeţul....................................., act de identitate.............. seria.........nr......................................, eliberat de....................................., CNP....................................., cu domiciliul/reşedinţa în ....................................., str...................................... nr......., bl......., sc......., ap......., sector/judeţ....................................., ocupaţia....................................., loc de muncă......................................

Persoana juridică....................................., cu sediul în...................................., str......................................nr......, bl........, sc......., ap......., sector/judeţ ....................................., CUI ....................................., reprezentată de dl/dna ....................................., CNP....................................., act de identitate.........seria....... nr ......................................, eliberat de ........................, cu domiciliul/reşedinţa în ....................................., str......................................nr......., bl......., sc........, ap........., sector/judeţ...........................

Conform Procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei seria.............nr........................, încheiat în ziua de.......luna......................... anul ........., la...................................., s-a stabilit drept amendă suma de.................................... lei, pe care va trebui să o achitaţi la...........................................................................

Chitanţa şi copia procesului-verbal se transmit în termen de 15 zile de la comunicare unităţii din care face parte agentul constatator. In caz de neplată a obligaţiilor se va trece la executarea silită.

- Verso -

Către

..................................

In temeiul art..................din..........................................., trimitem alăturat Procesul-verbal de constatare a contravenţiei seria..........nr ....................................... încheiat pe numele dlui/dnei/pers. Juridice ...................................................................., în vederea executării silite.

.....................................*)

Recomandat nr...................din.............................

Loc pentru francare

Data prezentării

............................................................................

Data primirii

............................................................................

*) Se va semna de către conducătorul unităţii în care este încadrat agentul constatator.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 498/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 498 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu