Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.49 din 26.06.2014

pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a cotelor anuale obligatorii de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie care beneficiază de sistemul de promovare prin certificate verzi şi a celor de achiziţie de certificate verzi
ACT EMIS DE: Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 474 din 27 iunie 2014



SmartCity1

Având în vedere prevederile art. 4 alin. (4), (41) şi (42) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 9 alin. (1) lit. x) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012,preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Metodologia de stabilire a cotelor anuale obligatorii de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie care beneficiază de sistemul de promovare prin certificate verzi şi a celor de achiziţie de certificate verzi, cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Operatorii economici din sectorul energiei electrice duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul 3Entităţile organizatorice din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea prevederilor prezentului ordin. Articolul 4Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Articolul 5La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 45/2011 pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a cotelor anuale de achiziţie de certificate verzi, publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 769 din 1 noiembrie 2011. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, Niculae Havrileţ
ANEXĂMETODOLOGIE de stabilire a cotelor anuale obligatorii de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie care beneficiază de sistemul de promovare prin certificate verzi şi a celor de achiziţie de certificate verzi Capitolul IDispoziţii generale Secţiunea 1Scop şi domeniul de aplicare Articolul 1Prezenta metodologie de stabilire a cotelor anuale obligatorii de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie care beneficiază de sistemul de promovare prin certificate verzi şi a celor de achiziţie de certificate verzi (denumită în continuare metodologie) stabileşte: a)modul de calcul al cotei anuale obligatorii de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie care beneficiază de sistemul de promovare prin certificate verzi; b)modul de calcul al cotei anuale obligatorii de achiziţie de certificate verzi; c)modul de calcul al numărului de certificate verzi aferente neîndeplinirii cotei obligatorii de achiziţie de certificate verzi pentru anul de analiză de către operatorii economici cu obligaţie de achiziţie de certificate verzi; d)modul de calcul al sumei de bani aferente neîndeplinirii cotei anuale obligatorii de achiziţie de certificate verzi. Articolul 2(1) Prezenta metodologie se aplică:a)operatorilor economici care au obligaţia de achiziţie de certificate verzi, în vederea îndeplinirii cotei obligatorii anuale de certificate verzi; b)producătorilor de energie electrică din surse regenerabile, care au calitatea de deţinători de certificate verzi; c)operatorului de transport şi de sistem - Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica“ - S.A.; d)operatorului pieţei de certificate verzi - Operatorul Pieţei de Energie Electrică şi Gaze Naturale - OPCOM - S.A. (2) Operatorii economici menţionaţi la alin. (1) au obligaţia furnizării de informaţii în conformitate cu prevederile prezentei metodologii. Secţiunea a 2-aDefiniţii şi abrevieri Articolul 3(1) Termenii folosiţi sunt cei definiţi în
Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În înţelesul prezentei metodologii, următorii termeni se definesc astfel:a)an de analiză - anul pentru care se stabilesc atât cota obligatorie de achiziţie de certificate verzi, cât şi operatorii economici menţionaţi la
art. 8 alin. (1) din Legea nr. 220/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu obligaţie de achiziţie de certificate verzi şi care nu şi-au îndeplinit cota obligatorie pentru acel an, inclusiv penalităţile aferente acestora; b)certificat verde „consumat“ - certificat verde utilizat pentru a dovedi îndeplinirea cotei anuale obligatorii de achiziţie de certificate verzi de către un operator economic cu astfel de obligaţie; c)cota anuală obligatorie de achiziţie de certificate verzi - cota de achiziţie de certificate verzi impusă operatorilor economici cu obligaţie de achiziţie de certificate verzi pentru anul de analiză, bazată pe valori realizate, care se publică pe site-ul www.anre.ro până la 1 martie a anului următor celui de analiză şi pentru care se aplică penalităţi în caz de neîndeplinire; d)cota anuală obligatorie de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie - ponderea maximă a energiei electrice produse din surse regenerabile (din care se scade energia electrică produsă în centrale hidroelectrice cu puteri instalate mai mari de 10 MW) în consumul final brut de energie electrică şi care este susţinută prin sistemul de promovare instituit prin Legea nr. 220/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; e)consum final brut de energie electrică - cantitatea de energie electrică produsă, inclusiv consumul propriu tehnologic de energie electrică din sectorul de producere a energiei electrice, precum şi consumul propriu tehnologic din reţeaua de transport şi distribuţie, excluzând producţia de energie electrică produsă în centrale electrice cu acumulare prin pompaj din apa pompată anterior într-un rezervor superior, la care se adaugă diferenţa dintre importul şi exportul de energie electrică; f)consum final de energie electrică - suma consumurilor de energie electrică realizate de consumatorii finali de energie electrică din România; g)factor de capacitate - raportul dintre energia electrică produsă în anul de analiză şi energia electrică care s-ar produce dacă centrala ar funcţiona la puterea instalată toată perioada analizată, exprimat în procente; h)operator economic cu obligaţie de achiziţie de certificate verzi - orice operator economic care se încadrează în prevederile art. 8 alin. (1) din Legea nr. 220/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;NOTĂ: În conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) din Legea nr. 220/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, următorii operatori economici au obligaţie de achiziţie de certificate verzi:

furnizorul de energie electrică pentru energia electrică achiziţionată pentru vânzarea acesteia către consumatorii finali sau pentru acoperirea consumului locurilor de consum proprii;

producătorul de energie electrică pentru alimentarea cu energie electrică a consumatorilor racordaţi prin linii directe de centrala electrică;

producătorul de energie electrică pentru alimentarea cu energie electrică a locurilor proprii de consum, altele decât cele aferente acoperirii consumului propriu tehnologic. i)producător de energie electrică din surse regenerabile de energie - orice operator economic, persoană fizică sau juridică, care deţine centrale/grupuri de producere a energiei electrice din surse regenerabile şi este acreditat prin decizie a preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei pentru a beneficia de sistemul de promovare prin certificate verzi sau preţ reglementat; j)sistem de promovare - sistemul de promovare a energiei electrice produse din surse regenerabile de energie, prin tranzacţionarea certificatelor verzi combinată cu cotele obligatorii de certificate verzi sau prin tarif reglementat, instituit prin Legea nr. 220/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul 4Abrevierile utilizate în cadrul prezentei metodologii au următoarea semnificaţie: a)ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei; b)CFBEE - consum final brut de energie electrică, exprimat în MWh; c)CFEE - consum final de energie electrică, exprimat în MWh; d)CFEEi - consum final de energie electrică realizat de operatorul economic i, exprimat în MWh; e)CV - certificat verde; f)E-SRE - energie electrică produsă din surse regenerabile de energie, exprimat în MWh; g)FCj - factor de capacitate, pe tip de tehnologie j, exprimat în %; h)Lege - Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; i)NCVi nec - numărul de CV necesar a fi achiziţionate de operatorul economic i, în anul de analiză; j)NCVi - numărul de CV achiziţionate de operatorul economic i, în anul de analiză; k)NCVi, neachiz - numărul de CV neachiziţionate de operatorul economic i pentru îndeplinirea cotei obligatorii de CV în anul de analiză; l)OTS - operatorul de transport şi de sistem; m)OPCV - operatorul pieţei de certificate verzi - Operatorul Pieţei de Energie Electrică şi Gaze Naturale - OPCOM - S.A.; n)Pi - putere electrică instalată a centralei/grupului de producere E-SRE, exprimată în MW; o)SEN - Sistemul electroenergetic naţional; p)SRE - surse regenerabile de energie; q)Si, t - suma bănească pe care trebuie să o plătească operatorul economic i pentru CV neachiziţionate în anul de analiză t; r)St - suma bănească rezultată din neachiziţionarea de CV pentru îndeplinirea cotei obligatorii de CV pentru anul de analiză t; s)ccv estimate, t - cota estimată de achiziţie de CV pentru anul de analiză t, exprimată în CV/MWh; t)ccv t - cota de achiziţie de CV pentru anul de analiză t, exprimată în CV/MWh; u)c1cv, t - cota obligatorie de achiziţie de CV stabilită pentru anul de analiză t, având în vedere încadrarea în cota obligatorie de energie electrică produsă din surse regenerabile care beneficiază de sistemul de promovare, exprimată în CV/MWh; v)cESRE, t - cota obligatorie de energie electrică produsă din surse regenerabile pentru anul t care beneficiază de sistemul de promovare, exprimată în %; w)p CV, t-1 - preţul mediu estimat al CV în anul t-1 pe piaţa centralizată a CV, exprimat în lei/CV; x)ICV, t-1 - impactul CV în factura consumatorului final de energie electrică, în anul t-1, exprimat în lei/MWh; y)t - anul de analiză; z)t-1 - anul în care se estimează cota de CV pentru anul (t);aa) t+1 - anul în care se stabileşte gradul de realizare a cotei obligatorii de achiziţie de CV pentru anul de analiză t. Capitolul IIStabilirea cotei obligatorii de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie care beneficiază de sistemul de promovare pentru anul următor Articolul 5(1) ANRE calculează, publică pe site-ul propriu şi informează Guvernul, până la 30 iunie a anului t-1, asupra nivelului cotei obligatorii de E-SRE în anul t care beneficiază de sistemul de promovare, exprimată în procente, în funcţie de următoarele:a)gradul de realizare a obiectivului naţional privind ponderea energiei produse din surse regenerabile în consumul final brut de energie, prevăzut în Raportul de progres al României, elaborat de ministerul de resort, exprimat în procente; b)impactul estimat al CV în factura consumatorului final de energie electrică, exprimat în lei/MWh. (2) Cota obligatorie de E-SRE în anul t care beneficiază de sistemul de promovare se calculează cu următoarea formulă:

unde: ESREt, CAP = cantitatea de E-SRE estimată a se produce în anul t, care beneficiază de sistemul de promovare; CFBEE t = consumul final brut de energie electrică estimat pentru anul t. Articolul 6 (1) ANRE verifică din Raportul de progres al României, elaborat de ministerul de resort, gradul de realizare a obiectivului naţional privind ponderea energiei produse din surse regenerabile în consumul final brut de energie:a)în situaţia în care se constată că ponderea de energie din surse regenerabile din cel mai recent an raportat are cel puţin valoarea stabilită în traiectoria orientativă pentru anul respectiv, conform anexei 1 din Directiva 2009/28/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, de modificare şi ulterior de abrogare a Directivelor 2001/77/CE şi 2003/30/CE, atunci impactul CV în factura consumatorului final de energie electrică în anul t se menţine constant la nivelul celui considerat pentru anul t-1; b)în situaţia în care se constată că ponderea de energie din surse regenerabile din cel mai recent an raportat are valoarea mai mică decât cea stabilită în traiectoria orientativă pentru anul respectiv, atunci impactul certificatelor verzi în factura consumatorului final de energie electrică în anul t va fi majorat faţă de cel considerat pentru anul t-1 cu raportul dintre diferenţa între ponderea de energie din surse regenerabile stabilită în traiectoria orientativă şi cea realizată şi ponderea de energie din surse regenerabile stabilită în traiectoria orientativă. Valoarea rezultată a impactului CV în anul t se menţine constantă şi în anul următor, până la publicarea unui nou raport de progres al României. (2) Se calculează cantitatea de E-SRE estimată a se produce în anul t, care beneficiază de sistemul de promovare, ESREt, CAP, în condiţiile alin. (1), utilizând următoarea formulă:

unde: ICV, t – impactul CV în factura consumatorului final de energie electrică, în anul t; ESREt = cantitatea de E-SRE estimată a se produce în anul t în centrale E-SRE acreditate pentru sistemul de promovare; NCVt = numărul total de certificate verzi estimate a fi emise în anul t aferente ESREt; p CV, t = preţul mediu estimat al CV în anul t pe piaţa centralizată a CV; CFEE t = consumul final de energie electrică estimat pentru anul t. Capitolul IIIStabilirea cotei estimate de achiziţie de CV pentru anul următor Secţiunea 1Determinarea cotei estimate de achiziţie de CV în anul t-1 pentru anul t (ccv estimat, t) SUBSECŢIUNEA 1 Determinarea cantităţii de energie electrică estimată a se produce în anul t din surse regenerabile de energie (ESREt) care beneficiază de sistemul de promovare Articolul 7(1) ANRE calculează, în prima decadă a lunii decembrie a fiecărui an t-1, cantitatea de ESRE estimată a se produce în anul t (ESREt) şi care beneficiază de sistemul de promovare, în funcţie de următoarele date de intrare:a)puterea electrică instalată în grupurile/centralele electrice existente în anul t, pe tip de tehnologie de producere j a E-SRE, Pi, j, existent; b)puterea electrică instalată în grupurile/centralele electrice ce urmează să fie puse în funcţiune în anul t, pe tip de tehnologie de producere j a E-SRE, Pi, j, nou; c)factorii de capacitate utilizaţi la autorizarea sistemului de promovare, pe tip de tehnologie de producere j a E-SRE, FC j. (2) La determinarea cantităţii de ESRE estimată a se produce în anul t nu se ia în considerare energia electrică produsă în centralele hidroelectrice cu puteri instalate mai mari de 10 MW.(3) Pentru grupurile/centralele electrice ce urmează să fie puse în funcţiune în anul t, la estimarea energiei electrice produse de acestea se va ţine seama şi de momentul punerii în funcţiune a grupurilor/centralelor electrice respective.(4) Pentru o estimare cât mai corectă a cantităţii de ESRE ce urmează să se producă în grupurile/centralele electrice ce urmează să fie puse în funcţiune în anul t, ANRE va utiliza informaţiile din autorizaţiile de înfiinţare valabile emise de ANRE, cu punere în funcţiune în anul t.SUBSECŢIUNEA a 2-a Determinarea numărului total de CV estimate a fi emise în anul t (NCVemise, t) Articolul 8Numărul total de CV estimate în anul t-1 a fi emise pentru anul t, (NCVemise, t), se determină ca sumă dintre numărul total de CV estimate a fi emise pentru centralele existente, numărul total de CV estimate a fi emise pentru centralele electrice noi cu punere în funcţiune pe parcursul anului t şi numărul CV recuperate în anul t. SUBSECŢIUNEA a 3-a Determinarea consumului final de energie electrică estimat pentru anul t (CFEEt) Articolul 9Consumul final de energie electrică estimat în anul t-1 pentru anul t, CFEEt, se determină pe baza consumului final de energie electrică realizat în anul anterior, cu considerarea tendinţelor de variaţie a acestuia publicate de Institutul Naţional de Statistică. SUBSECŢIUNEA a 4-a Stabilirea cotei estimate de achiziţie de CV pentru anul t (ccv estimat, t) Articolul 10Cota estimată de achiziţie de CV în anul t-1 pentru anul t se calculează ca fiind raportul dintre numărul total de CV estimate a fi emise în anul t şi consumul final de energie electrică estimat pentru aceeaşi perioadă: Secţiunea a 2-aStabilirea încadrării energiei electrice estimată a se produce din surse regenerabile în nivelul maxim de energie electrică produsă din surse regenerabile care beneficiază de sistemul de promovare, în condiţiile Legii Articolul 11Cotele anuale obligatorii de E-SRE care beneficiază de sistemul de promovare pentru perioada 2015-2020 sunt calculate conform art. 5 alin. (2), în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (42) din Lege. Articolul 12(1) Se compară cantitatea de E-SRE estimată a se produce în anul t, calculată conform art. 7 alin. (1), cu cantitatea de E-SRE care beneficiază de sistemul de promovare, în condiţiile Legii, (ESRE t, CAP), calculată conform art. 6 alin. (2).(2) Dacă E-SRE estimată este mai mică sau egală cu E-SRE care beneficiază de sistemul de promovare, în condiţiile Legii, (ESRE t, CAP), cota estimată de achiziţie de CV pentru anul t, c1CV, estimat, t, este egală cu cea calculată conform art. 10. (3) Dacă E-SRE estimată este mai mare decât E-SRE care beneficiază de sistemul de promovare, în condiţiile Legii, (ESRE t, CAP), se va ajusta cota estimată de achiziţie de CV pentru anul t, după cum urmează:a)se calculează raportul Rt dintre E-SRE care beneficiază de sistemul de promovare, în condiţiile Legii, (ESRE t, CAP) şi ESRE estimată a se produce în anul t: b)raportul determinat la lit. a) se va aplica numărului de CV estimate a se emite în anul t (NCVemise, t), calculat la art. 8:

c)se calculează cota estimată de achiziţie de CV pentru anul t, în funcţie de noul număr estimat de CV a fi emise:

Articolul 13 (1) În prima decadă a lunii decembrie a anului t1, ANRE va publica pe site-ul propriu, pentru anul t, cota anuală estimată de achiziţie de CV, determinată conform art. 10, sau art. 12 alin. (3) lit. c).(2) Cota de achiziţie de CV estimată în anul „t-1“ pentru anul t şi publicată pe site-ul ANRE conform alin. (1) va fi modificată în luna decembrie a anului t, dacă se constată o abatere mai mare de 10% faţă de cota menţionată. Capitolul IVStabilirea cotei obligatorii de achiziţie de CV pentru anul de analiză Secţiunea 1Determinarea cotei obligatorii de achiziţie de CV pentru anul de analiză t (cCV, t) SUBSECŢIUNEA 1 Determinarea cantităţii de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie în anul de analiză t (ESREt) şi care a beneficiat de sistemul de promovare Articolul 14În prima decadă a lunii februarie a anului t+1 următor celui de analiză t se determină, pe baza realizărilor, cantitatea de E-SRE produsă şi livrată în reţeaua electrică şi/sau la consumatori în anul de analiză t (ESREt) şi care a beneficiat de sistemul de promovare atât prin CV (ESRECV.t), cât şi prin preţ reglementat (ESRE fără CV.t). SUBSECŢIUNEA a 2-a Determinarea numărului total de CV luate în considerare pentru calculul cotei obligatorii de achiziţie de CV, pentru anul de analiză t (NCV t) Articolul 15Calculul numărului de CV emise pentru anul de analiză, (NCV t), se face ca sumă dintre: a)numărul de CV emise pentru tranzacţionare în anul t de OTS producătorilor de E-SRE acreditaţi, inclusiv cele recuperate în anul t, (NCVemise, t); b)numărul de CV virtuale emise (NCVvirtuale, j, t), care reprezintă numărul de CV ce ar rezulta din energia electrică din surse regenerabile vândută furnizorului de energie electrică i la preţ reglementat, în condiţiile Legii. La stabilirea NCVvirtuale, j, t se ţine seama de numărul de CV/MWh din deciziile de acreditare pentru preţ reglementat pe tip de tehnologie j.SUBSECŢIUNEA a 3-a Determinarea consumului final de energie electrică realizat în anul de analiză (CFEE t) Articolul 16La determinarea consumului final de energie electrică din anul de analiză t vor fi luate în considerare valorile realizate în anul de analiză t, respectiv: a)energia electrică utilizată de furnizorul de energie electrică pentru vânzarea acesteia către consumatorii finali sau pentru acoperirea locurilor de consum proprii; b)energia electrică utilizată pentru consum final propriu, altul decât consumul propriu tehnologic, de către un producător de energie electrică; c)energia electrică vândută de un producător de energie electrică consumatorilor racordaţi prin linii directe de centrala electrică aparţinând respectivului producător.SUBSECŢIUNEA a 4-a Stabilirea cotei obligatorii de achiziţie de CV în anul de analiză t Articolul 17Cota de achiziţie de CV realizată în anul de analiză t se calculează ca fiind raportul dintre numărul de CV emise calculat conform art. 15 şi consumul final de energie electrică realizat pentru aceeaşi perioadă, exprimată in CV/MWh. Secţiunea a 2-aStabilirea încadrării energiei electrice produse din surse regenerabile în anul t în nivelul maxim de energie electrică produsă din surse regenerabile care beneficiază de sistemul de promovare, în condiţiile Legii Articolul 18(1) Pentru stabilirea încadrării energiei electrice produse din surse regenerabile în anul t în nivelul maxim de energie electrică produsă din surse regenerabile care beneficiază de sistemul de promovare, ANRE compară cantitatea de E-SRE produsă şi livrată în reţeaua electrică şi/sau la consumatori în anul de analiză t (ESREt), calculată conform art. 14, cu cantitatea de E-SRE care beneficiază de sistemul de promovare, în condiţiile Legii, (ESRE t, CAP), calculată conform art. 6 alin. (2).(2) Dacă (E-SREt) este mai mică sau egală cu E-SRE care beneficiază de sistemul de promovare, în condiţiile Legii, (ESRE t, CAP), cota obligatorie de achiziţie CV pentru anul t, c1CV, t, este egală cu cea calculată conform art. 17.(3) Dacă (E-SREt) este mai mare decât E-SRE care beneficiază de sistemul de promovare, în condiţiile Legii, (ESRE t, CAP), cota obligatorie de achiziţie CV pentru anul t, c1CV, t, se calculează după cum urmează:

a)se calculază raportul Rt dintre E-SRE t, CAP şi E-SREt produsă în anul de analiză t:

b)raportul determinat la lit. a) se va aplica numărului de CV luate în considerare pentru calculul cotei de achiziţie CV pentru anul de analiză t (NCVt), calculat conform art. 15: c)se calculează cota obligatorie de achiziţie de CV pentru anul de analiză t, în funcţie de numărul de CV rezultat la lit. b), în vederea încadrării în cota obligatorie de E-SRE: Articolul 19
(1) Până la data de 1 martie a anului t+1, ANRE aprobă prin ordin şi publică pe site-ul propriu, pentru anul de analiză t, cota obligatorie de achiziţie de CV, calculată conform art. 18 alin. (2) sau (3), după caz.(2) Stabilirea gradului de realizare a cotei obligatorii de achiziţie de CV de către operatorii economici pentru anul de analiză t se realizează în funcţie de cota obligatorie de achiziţie de CV prevăzută la alin. (1).(3) În termen de 3 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a ordinului preşedintelui ANRE prevăzut la alin. (1), ANRE publică pe site-ul propriu şi transmite la OPCV lista operatorilor economici cu obligaţie de achiziţie de CV şi numărul CV necesare pentru îndeplinirea cotei obligatorii de achiziţie de CV pentru anul de analiză t.
Articolul 20În situaţia în care, ulterior stabilirii prin ordin a cotei obligatorii de achiziţie CV pentru anul de analiză t, în condiţiile art. 19 alin. (1), se identifică o eroare în calculul cotei respective determinată de ANRE, aceasta ia următoarele măsuri: a)în cazul în care eroarea identificată nu conduce la modificarea cotei obligatorii de achiziţie de CV, dar determină modificarea numărului de CV necesar a fi achiziţionate pentru anul de analiză t cuprins în lista prevăzută la art. 19 alin. (3), eroarea respectivă este corectată la momentul identificării acesteia; b)în cazul în care eroarea conduce la modificarea cotei obligatorii de achiziţie CV pentru anul de analiză t, în sensul reducerii acesteia, şi este identificată până cel târziu la data de 31 martie a anului t+1, aceasta va fi corectată printr-un ordin de modificare a cotei, iar CV suplimentare din conturile operatorilor economici cu obligaţie de achiziţie, ca urmare a aplicării noii cote obligatorii de achiziţie CV pentru anul de analiză t, pot fi vândute sau, după caz, utilizate pentru îndeplinirea cotei obligatorii de achiziţie CV pentru anul t+1; c)în cazul în care eroarea conduce la modificarea cotei obligatorii de achiziţie CV pentru anul de analiză t, în sensul creşterii acesteia, şi este identificată până cel târziu la data 31 martie a anului t+1, eroarea va fi corectată printr-un ordin de modificare a cotei, cu prelungirea perioadei în care operatorii economici cu obligaţie de achiziţie CV pot achiziţiona CV pentru îndeplinirea cotei obligatorii de achiziţie CV pentru anul t, în funcţie de data intrării în vigoare a ordinului de modificare; d)orice eroare identificată în calculul cotei obligatorii de achiziţie CV pentru anul de analiză t după data de 31 martie a anului t+1 poate fi corectată la stabilirea cotei obligatorii de achiziţie CV pentru anul t+1.
Capitolul VStabilirea gradului de realizare a cotei obligatorii de achiziţie de CV pentru anul de analiză Secţiunea 1Stabilirea numărului de CV necesar a fi achiziţionate de către fiecare operator economic cu obligaţie de achiziţie de CV, pentru îndeplinirea cotei obligatorii de achiziţie de CV în anul de analiză t (NCVi nec, t) Articolul 21Numărul total de CV disponibile pentru îndeplinirea cotei obligatorii de achiziţie de CV pentru anul de analiză t este egal cu numărul de CV aflate în piaţa de certificate verzi şi care pot fi utilizate la stabilirea gradului de îndeplinire a cotei obligatorii de achiziţie CV. Articolul 22 (1) Numărul total de CV din piaţa de certificate verzi care trebuie să se afle în contul operatorilor economici cu obligaţie de achiziţie CV pentru a putea demonstra îndeplinirea cotei obligatorii de achiziţie de CV pentru anul de analiză t (NCVnec, t) se determină ca produsul dintre:a)cota obligatorie de achiziţie de CV stabilită pentru anul de analiză t [art. 18 alin. (2) sau (3)]; şi b)energia electrică furnizată consumatorilor finali/consumată în anul de analiză (consumul final de energie electrică rezultat, conform art. 16):


(2) Numărul de CV pe care operatorul economic cu obligaţie de achiziţie CV i trebuie să le deţină, aferent anului de analiză (NCVi nec, t) se determină astfel:

unde: c1CV, t = cota obligatorie de achiziţie de CV stabilită pentru anul de analiză t; şi CFEE i, t = energia electrică vândută clienţilor finali/utilizată pentru consumul propriu, altul decât CPT-ul de operatorul economic i în anul de analiză t, exprimată în MWh. (3) Numărul de CV pe care operatorul economic i trebuie să le deţină pentru anul de analiză este un număr întreg rotunjit astfel: fracţiunile mai mari sau egale cu 0,5 CV se rotunjesc prin adaos la 1 CV, iar cele mai mici decât 0,5 CV nu sunt luate în considerare. Secţiunea a 2-aStabilirea numărului de CV neachiziţionate de operatorii economici cu obligaţie de achiziţie de CV care nu şi-a îndeplinit cota obligatorie de achiziţie de CV pentru anul de analiză t (NCV i, neachiz, t) Articolul 23 (1) La stabilirea îndeplinirii cotei obligatorii de achiziţie de CV pentru anul de analiză t de către operatorul economic i se iau în calcul următoarele:a)numărul de CV din contul operatorului economic i care pot fi utilizate pentru îndeplinirea cotei obligatorii de achiziţie de CV; b)numărul de CV virtuale aferente cantităţii de E-SRE vândută furnizorilor de energie electrică la preţ reglementat, în condiţiile Legii, în anul de analiză t, şi care nu beneficiază de CV (NCVi,virtual,t); c)numărul de CV rezervate, în cazul în care producătorul ESRE are şi obligaţie de achiziţie CV. (2) Numărul de CV virtuale (NCVi, virtual, t) pe care le deţine un operator economic i cu obligaţie de achiziţie CV se determină înmulţind cantitatea de E-SRE din sursa de tip j vândută furnizorilor de energie electrică la preţ reglementat, în condiţiile Legii, şi care nu beneficiază de CV, cu numărul de CV aferent acelui tip de sursă, dacă ar fi beneficiat de CV, prevăzut in deciziile de acreditare pentru preţ reglementat. Articolul 24 (1) Pentru anul de analiză t, un operator economic i cu obligaţie de achiziţie CV care deţine un număr NCVi,t de CV:a)şi-a îndeplinit cota obligatorie de achiziţie de CV, dacă NCVi,t ≥ NCVi,nec,t; b)nu şi-a îndeplinit cota obligatorie de achiziţie de CV, dacă NCVi,t < NCVi,nec,t. (2) Dacă numărul de CV deţinute pentru anul de analiză de un operator economic i cu obligaţie de achiziţie CV (NCVi,t) este mai mic decât NCVi,nec,t, atunci acesta va trebui să plătească la Administraţia Fondului pentru Mediu suma Si,t aferentă CV neachiziţionate, astfel:

iar, unde: pt = contravaloarea certificatului verde neachiziţionat din anul t de analiză, egală cu 110 €/CV neachiziţionat, calculată în lei la valoarea medie a cursului de schimb stabilit de Banca Naţională a României pentru luna decembrie a anului t şi indexată conform art. 12 alin. (2) şi (3) din Lege. (3) Valoarea totală a sumei băneşti provenite din neîndeplinirea de către operatorii economici cu obligaţie de achiziţie CV a cotei anuale obligatorii de achiziţie CV depinde de:a)valoarea cotei anuale obligatorii de achiziţie CV impusă; b)gradul de îndeplinire a cotei anuale obligatorii de achiziţie CV; c)contravaloarea unui CV neachiziţionat, în cazul nerealizării cotei anuale obligatorii de achiziţie CV,şi se calculează cu relaţia următoare: unde: n = numărul de operatori economici cu obligaţie de achiziţie CV care nu şi-au îndeplinit cota obligatorie de achiziţie CV în anul de analiză t. Articolul 25(1) Până la data de 7 aprilie a fiecărui an, pentru anul de analiză t, ANRE stabileşte şi publică pe site-ul propriu lista cu operatorii economici care nu au îndeplinit cota obligatorie de achiziţie CV şi numărul de CV neachiziţionate de aceştia.(2) Eventualele contestaţii cu privire la conţinutul listei prevăzute la alin. (1) se primesc în termen de 3 zile calendaristice de la data publicării acesteia pe site-ul ANRE. Contestaţiile transmise după această dată nu sunt luate în considerare. (3) După expirarea termenului de contestaţii prevăzut la alin. (2), până la data de 15 aprilie a anului t+1, ANRE stabileşte prin decizie lista operatorilor economici care nu au îndeplinit cota obligatorie de achiziţie de CV pentru anul de analiză t, inclusiv numărul de CV pe care aceştia nu le-au achiziţionat.(4) Decizia preşedintelui ANRE prevăzută la alin. (3) se publică pe site-ul propriu şi se transmite Administraţiei Fondului pentru Mediu şi operatorilor economici prevăzuţi în lista de la alin. (3). Articolul 26(1) Operatorii economici menţionaţi în decizia prevăzută la art. 25 alin. (3) plătesc contravaloarea CV neachiziţionate în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii facturilor emise de Administraţia Fondului pentru Mediu, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (5) din Lege, în contul deschis în acest scop de Administraţia Fondului pentru Mediu.(2) Operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) transmit la Administraţia Fondului pentru Mediu şi la ANRE copii după ordinele de plată în maximum 5 zile lucrătoare de la data efectuării plăţii. Secţiunea a 3-aRaportările operatorilor economici pentru stabilirea cotei obligatorii de achiziţie de CV şi a gradului de realizare a cotei obligatorii de achiziţie de CV pentru anul de analiză t de către operatorii economici cu obligaţie de achiziţie CV, inclusiv a gradului de realizare a ponderii energiei electrice produse din surse regenerabile de energie în consumul final brut de energie electrică Articolul 27În vederea elaborării de către ANRE a rapoartelor prevăzute la art. 20 din Lege, producătorii de E-SRE, indiferent dacă sunt sau nu beneficiari ai sistemului de promovare a ESRE, transmit la ANRE, pe suport hârtie şi în format electronic (Excel), pentru centralele/grupurile electrice pe care le deţin, până cel târziu la data de 31 ianuarie a anului în curs, informaţiile referitoare la producţiile lunare de energie electrică din surse regenerabile pentru anul anterior t, conform machetei din anexa nr. 1. Articolul 28(1) Operatorii economici cu obligaţie de achiziţie de CV transmit informaţiile necesare pentru stabilirea cotei obligatorii de achiziţie CV pentru anul de analiză t, pe suport hârtie şi în format electronic (Excel), în formatul specificat în macheta din anexa nr. 2.1 şi anexa nr. 2.2.(2) Informaţiile conţinute în macheta prevăzută în anexa 2.1 se transmit anual de către operatorii economici cu obligaţie de achiziţie CV, până la data de 31 ianuarie a anului t + 1, următor anului de analiză t şi se referă:a)în cazul furnizorilor de energie electrică, la energia electrică achiziţionată pentru vânzarea acesteia către consumatorii finali sau pentru acoperirea consumului locurilor de consum proprii; b)în cazul producătorilor de energie electrică, la alimentarea cu energie electrică a consumatorilor racordaţi prin linii directe de centrala electrică, respectiv la alimentarea cu energie electrică a locurilor proprii de consum, altele decât cele aferente acoperirii consumului propriu tehnologic al centralei de producere energie electrică. (3) În termenul prevăzut la alin. (2), furnizorii de energie electrică transmit şi cantitatea de E-SRE achiziţionată lunar pentru anul de analiză prin contracte încheiate la preţ reglementat, în condiţiile legii, şi care nu beneficiază de CV, inclusiv tipul sursei de producere a acestei energii, pentru ca CV virtuale aferente acestei energii electrice să fie recunoscute în realizarea cotei obligatorii de CV pentru anul de analiză t, conform machetei prevăzute în anexa nr. 2.2.(4) Operatorii economici cu obligaţie de achiziţie de CV pot face corecţii la datele transmise conform machetei prevăzute de anexa nr. 2.1, respectiv anexa nr. 2.2, în cel mult 20 de zile calendaristice de la împlinirea termenului prevăzut la alin. (2). După această dată, comunicările de corectare pot fi luate in considerare doar pentru anul următor.(5) În cazul în care comunicările de corectare în sensul diminuării cantităţii de energie electrică raportate conform alin. (1) şi (2) se transmit după termenul prevăzut la alin. (4), acestea pot fi luate în considerare de către ANRE, dacă operatorii economici respectivi achiziţionează numărul de CV care a rezultat pe baza raportărilor eronate ale acestora, urmând ca aceste CV să fie vândute pe piaţa de certificate verzi/utilizate pentru realizarea cotei obligatorii de CV pentru anul următor.(6) OTS transmite lunar la ANRE un raport privind numărul lunar de CV emise pentru tranzacţionare în anul de analiză pentru fiecare producător E-SRE, inclusiv E-SRE aferentă acestui număr de CV, pe suport hârtie şi în format electronic (Excel), în conformitate cu prevederile Regulamentului de emitere a certificatelor verzi, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 43/2011, cu modificările şi completările ulterioare.(7) OPCV transmite anual la ANRE, pe suport hârtie şi în format electronic (excel), până cel târziu la data de 31 martie a anului t + 1 pentru anul de analiză t, situaţia contului de CV pentru fiecare participant la piaţa de CV, conform registrului de CV. Articolul 29 (1) Datele transmise de operatorii economici cu obligaţie de achiziţie de CV, de OTS şi de OPCV conform art. 28 alin. (2), (3), (6) şi (7) constituie baza de calcul pentru determinarea cotei anuale obligatorii de achiziţie de CV şi a gradului de îndeplinire a cotei anuale obligatorii, respectiv pentru stabilirea sumelor de bani datorate în cazul neîndeplinirii cotei anuale obligatorii de achiziţie de CV, pentru anul de analiză.(2) Dacă se constată ulterior stabilirii gradului de îndeplinire a cotei obligatorii de achiziţie de CV pentru anul de analiză t că există operatori economici cu obligaţie de achiziţie de CV pentru anul de analiză t/anii anteriori care nu au transmis datele aferente anului de analiză încheiat/anilor anteriori sau au transmis date incomplete, ANRE va stabili prin decizie obligaţia de plată a CV neachiziţionate în anul de analiză încheiat/anilor anteriori, care va fi comunicată Administraţiei Fondului pentru Mediu în vederea facturării acestora. Capitolul VIDispoziţii finale Articolul 30OPCV înregistrează în registrul de CV „CV consumat“ fiecărui certificat verde care a fost utilizat de către operatorul economic cu obligaţie de achiziţie de CV pentru îndeplinirea cotei anuale obligatorii de achiziţie de CV. CV consumate sunt anulate din Registrul certificatelor verzi. Articolul 31(1) Dacă în termen de 30 de zile calendaristice de la data emiterii facturilor de către Administraţia Fondului pentru Mediu, în baza deciziei prevăzute la art. 25 alin. (3), operatorii economici nu transmit ordinele de plată, ANRE aplică sancţiunile legale în vigoare referitoare la nerespectarea obligaţiei de a achitare a contravalorii CV neachiziţionate pentru anul de analiză t, în conformitate cu prevederile art. 30 din Lege.(2) În cazul în care ANRE constată neprezentarea datelor de către furnizorii de energie electrică, conform celor solicitate în prezenta metodologie, devin aplicabile prevederile art. 93 alin. 1 pct. 7 din Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 30 din Lege, după caz. Articolul 32Anexele nr. 1, 2.1 şi 2.2 fac parte integrantă din prezenta metodologie. ANEXA Nr. 1la metodologie Anul t: Producătorul de energie electrică: E-SRE produsă în grupurile/centralele electrice în anul t

Luna Centrala/Grupul* Puterea electrică instalată [MW] Operator de reţea** Energie electrică produsă şi livrată în reţea şi/sau la consumatori în anul t din grup/centrală [MWh]
0 1 2 3 4
Ianuarie
Februarie
Martie
Aprilie
Mai
Iunie
Iulie
August
Septembrie
Octombrie
Noiembrie
Decembrie
TOTAL an t

* Se va completa cu grupurile din centrala electrică. ** Se va completa cu denumirea operatorului de reţea la care sunt racordate instalaţiile de producere E-SRE. N O T Ă: Macheta se transmite până cel târziu la data de 31 ianuarie a anului în curs t + 1. ANEXA Nr. 2.1la metodologie Anul de analiză t: Operator economic cu obligaţie de achiziţie CV: Energia electrică destinată consumului propriu şi/sau utilizată pentru vânzare la consumatorii finali în anul de analiză t

Luna Furnizor de energie electrică Producător de energie electrică
Energie electrică pentru consumul final al acestuia în anul de analiză t Energie electrică vândută consumatorilor finali în anul de analiză t Energie electrică pentru alimentarea consumatorilor racordaţi prin linii directe de centrala electrică în anul de analiză t Energie electrică pentru consumatori finali proprii, alţii decât CPT, în anul de analiză t
[MWh] [MWh] [MWh] [MWh]
0 1 2 3 4
Ianuarie
Februarie
Martie
Aprilie
Mai
Iunie
Iulie
August
Septembrie
Octombrie
Noiembrie
Decembrie
Total an t

N O T Ă: Macheta de raportare se transmite până cel târziu la data de 31 ianuarie a anului t + 1. ANEXA Nr. 2.2la metodologie Anul de analiză t: Furnizor de energie electrică: eNERGIA ELECTRICĂ ACHIZIŢIONATĂ LA PREŢ REGLEMENTAT, ÎN CONDIŢIILE LEGII, PE TIP DE TEHNOLOGIE sre, PENTRU ANUL DE ANALIZĂ T A. Denumire producător E-SRE: Decizia Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei de acreditare nr. ...../data

Luna Nr. contract Tip SRE E-SRE achiziţionată
[MWh]
0 1 2 3
Ianuarie
Februarie
Martie
Aprilie
Mai
Iunie
Iulie
August
Septembrie
Octombrie
Noiembrie
Decembrie
Total

N O T Ă: Macheta de raportare se transmite până cel târziu la data de 31 ianuarie a anului t + 1.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 49/2014

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 49 din 2014
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu