ORDIN Nr. 48
din 28 ianuarie 2010
privind aprobarea normelor
metodologice de functionare a Centrului National de Pasapoarte Diplomatice si
de Serviciu
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 96 din 11 februarie 2010
In temeiul art. 4 alin. (5) din Hotărârea
Guvernului nr. 100/2004 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Afacerilor Externe, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul art. 3 alin. (3) din Normele metodologice de
aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a
cetăţenilor români în străinătate, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 94/2006, cu modificările şi
completările ulterioare,
ţinând cont de art. 8-14 din Legea nr. 248/2005
privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în
străinătate, cu modificările şi completările
ulterioare,
având în vedere MI nr. 106 din 4 ianuarie 2010,
ministrul afacerilor externe emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile privind
procedurile, documentele necesare şi termenele de eliberare a
paşapoartelor diplomatice şi de serviciu, precum şi normele
metodologice de funcţionare a Centrului Naţional de Paşapoarte
Diplomatice şi de Serviciu, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Centrul Naţional de Paşapoarte
Diplomatice şi de Serviciu, Direcţia generală afaceri consulare,
Direcţia tehnologia informaţiei din cadrul Ministerului Afacerilor
Externe şi misiunile diplomatice şi oficiile consulare de
carieră ale României în străinătate asigură îndeplinirea
prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul afacerilor externe,
Teodor Baconschi
ANEXĂ
INSTRUCŢIUNI
privind procedurile, documentele necesare şi
termenele de eliberare a paşapoartelor diplomatice şi de serviciu,
precum şi normele metodologice de funcţionare a Centrului
Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu
Art. 1. - (1) In conformitate cu prevederile
art. 9 din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a
cetăţenilor români în străinătate, cu modificările
şi completările ulterioare, şi în temeiul art. 3 din Normele
metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei
circulaţii a cetăţenilor români în străinătate,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 94/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, Centrul Naţional de Paşapoarte
Diplomatice şi de Serviciu este structura specializată din cadrul
Ministerului Afacerilor Externe care gestionează direct sub coordonarea
Direcţiei generale afaceri consulare procesul de eliberare a
paşapoartelor diplomatice, respectiv de serviciu, conform procedurii
prevăzute în continuare.
(2) Centrul Naţional de Paşapoarte
Diplomatice şi de Serviciu este singura structură
instituţională din România deţinătoare şi care
menţine baza de date cu datele personale ale posesorilor de
paşapoarte diplomatice şi de serviciu atât pe perioada acestora de
valabilitate, cât şi după expirarea paşapoartelor. Oricare alte
instituţii care intră în posesia datelor personale ale posesorilor de
paşapoarte diplomatice şi de serviciu în cadrul
desfăşurării procesului de personalizare şi
confecţionare a acestor tipuri de paşapoarte au obligaţia de a
le şterge definitiv din orice mijloace de stocare electronică sau de
orice alt tip după confecţionarea paşapoartelor.
I. Norme metodologice pentru efectuarea procedurii
de eliberare a paşapoartelor diplomatice
Art. 2. - (1) Pentru persoanele prevăzute la art.
8 alin. (1) lit. a)-o) şi r) din Legea nr. 248/2005, cu modificările
şi completările ulterioare, la solicitarea scrisă,
sprijinită de documente justificative, a instituţiilor sau a autorităţilor
publice interesate, care vor preciza scopul şi calitatea în care
persoanele pentru care solicită eliberarea de paşapoarte diplomatice
urmează să se deplaseze în străinătate pe baza acestor
documente de călătorie, Centrul Naţional de Paşapoarte
Diplomatice şi de Serviciu procedează la examinarea
conformităţii solicitării din punctul de vedere al
admisibilităţii cererii la nivelul legalităţii acesteia
şi, după constatarea conformităţii, îi invită pe
viitorii titulari de paşapoarte diplomatice la sediul Centrului
Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu pentru
preluarea tuturor datelor necesare, inclusiv amprentele, fotografia şi
semnătura electronică, în vederea implementării cererii de
eliberare în sistemul informatic integrat de management al paşapoartelor
diplomatice, de serviciu şi titlurilor de călătorie al
Ministerului Afacerilor Externe. Refuzul cererii de eliberare a
paşaportului diplomatic va fi motivat în scris.
(2) Instituţiile sau autorităţile
publice interesate vor transmite Centrului Naţional de Paşapoarte
Diplomatice şi de Serviciu:
a) solicitare oficială în original, în care se
menţionează datele de identitate ale persoanelor pentru care se
solicită eliberarea de paşapoarte diplomatice, motivul cererii de
eliberare, încadrarea legală a bazei cererii de eliberare a paşaportului
diplomatic, calitatea, gradul, funcţia persoanelor pentru care se
solicită eliberarea de paşapoarte diplomatice, misiunea pe care
urmează să o îndeplinească în străinătate în cazul
persoanelor care sunt trimise în misiune în afara României pentru reprezentarea
intereselor statului român;
b) copii certificate pentru conformitate ale
documentelor de identitate ale persoanelor pentru care se solicită
eliberarea paşapoartelor diplomatice;
c) dovada plăţii taxelor aferente
eliberării paşaportului la nivelul stabilit de reglementările în
vigoare.
(3) După implementarea tuturor datelor de
identificare şi a datelor biometrice ale viitorilor titulari ai
paşapoartelor diplomatice în sistemul informatic integrat de management al
paşapoartelor diplomatice, de serviciu şi titlurilor de
călătorie al Ministerului Afacerilor Externe, la propunerea Centrului
Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu, directorul
general al Direcţiei generale afaceri consulare operează în sistemul
informatic integrat de management al paşapoartelor diplomatice, de
serviciu şi titlurilor de călătorie decizia de emitere şi
Centrul Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu
transmite automat prin mijloace electronice dosarul către Centrul
Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor Electronice din cadrul
Ministerului Administraţiei şi Internelor pentru personalizarea
şi confecţionarea paşapoartelor.
(4) După confecţionarea paşapoartelor
de către Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor
Electronice din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor,
Centrul Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu le va
prelua prin curier special şi le va elibera titularilor în baza
semnăturii acestora depuse prin mijloace electronice şi stocate
într-o bază de date specială şi securizată,
păstrată pe mijloace de arhivare electronică aflate la sediul
Centrului Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu.
Termenul de eliberare este de 5 zile lucrătoare de la data preluării
datelor biometrice.
(5) Sunt acceptate pentru prelucrare numai cererile de
paşapoarte diplomatice pentru categoriile de persoane menţionate
expres la art. 8 din Legea nr. 248/2005, cu modificările şi
completările ulterioare, în scopul facilitării reprezentării de
către acestea a intereselor statului român în străinătate.
Aceste prevederi sunt parte a unei legi speciale şi sunt de strictă
interpretare, posibilitatea de echivalare a unor funcţii publice sau din
diferite organizaţii de drept public ori privat care nu au fost
prevăzute de lege ca fiind beneficiare ale dreptului de eliberare a unui
paşaport diplomatic cu funcţiile prevăzute la articolul
menţionat fiind posibilă numai pe baza unui act normativ de
echivalare care se ataşează în copie la solicitarea de eliberare a
paşaportului diplomatic.
Art. 3. - (1) In conformitate cu prevederile art. 8
alin. (1) lit. u) şi v) din Legea nr. 248/2005, cu modificările
şi completările ulterioare, Centrul Naţional de Paşapoarte
Diplomatice şi de Serviciu eliberează şi reînnoieşte
paşapoarte diplomatice pentru persoanele trimise în misiune oficială
în străinătate, pentru susţinerea unor interese naţionale,
pe bază de mandat şi pe durata acestuia, cu aprobarea ministrului
afacerilor externe, şi pentru foştii şefi ai statului român,
foştii preşedinţi ai Senatului şi Camerei Deputaţilor
şi foştii prim-miniştri.
(2) Instituţiile solicitante transmit Centrului
Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu în anexa
solicitării de eliberare/reînnoire a paşapoartelor diplomatice pentru
persoanele trimise în misiune oficială în străinătate, pentru
susţinerea unor interese naţionale, pe bază de mandat şi pe
durata acestuia, cu aprobarea ministrului afacerilor externe, documentele
menţionate la art. 2 alin. (2) lit. b) şi c) şi copia
certificată pentru conformitate a documentului constitutiv al mandatului
de susţinere a intereselor naţionale şi/sau copia actului
normativ prin care se echivalează funcţia persoanei pentru care se
solicită eliberarea paşaportului diplomatic cu una dintre
funcţiile prevăzute la art. 8 alin. (1) din Legea nr. 248/2005, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) Foştii şefi ai statului român,
foştii preşedinţi ai Senatului şi Camerei Deputaţilor
şi foştii prim-miniştri transmit Centrului Naţional de
Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu, anexate la solicitarea de
eliberare/reînnoire a paşapoartelor diplomatice, documentele
menţionate la art. 2 alin. (2) lit. b) şi c).
Art. 4. - Cetăţenii români aleşi în
funcţia de membru al Parlamentului European beneficiază pe perioada
mandatului, la cererea Direcţiei de protocol a Camerei Deputaţilor,
adresată Centrului Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de
Serviciu, la care se vor anexa documentele menţionate la art. 2 alin. (2)
lit. b) şi c) şi copia certificată pentru conformitate a actului
normativ de validare în funcţia deţinută, care acordă
dreptul la posesia unui paşaport diplomatic.
Art. 5. -In conformitate cu prevederile ar. 8 alin. (1)
lit. p) şi s) din Legea nr. 248/2005, cu modificările şi
completările ulterioare, Centrul Naţional de Paşapoarte
Diplomatice şi de Serviciu eliberează şi reînnoieşte
paşapoarte diplomatice pentru funcţionarii cu grad diplomatic şi
persoanele care îşi desfăşoară activitatea în Ministerul
Afacerilor Externe, prin detaşare de la alte instituţii, pe
funcţii corespunzătoare funcţionarilor cu grad diplomatic,
funcţionarii cu grad consular şi persoanele care îşi
desfăşoară activitatea în Ministerul Afacerilor Externe, prin
detaşare de la alte instituţii, pe funcţii corespunzătoare
funcţionarilor cu grad consular, pentru soţul, soţia şi
copiii minori ai acestor persoane şi pentru curierii diplomatici,
după cum urmează:
a) la solicitarea scrisă transmisă prin
notă de solicitare pentru eliberarea unui paşaport diplomatic de
către Direcţia generală resurse umane, pentru personalul
încadrat în Centrala Ministerului Afacerilor Externe. Direcţia
generală resurse umane transmite nota de solicitare pentru eliberarea
paşaportului diplomatic, care va menţiona calitatea, gradul şi
funcţia de încadrare îndeplinite în Centrala Ministerului Afacerilor
Externe sau la misiunea diplomatică unde urmează să îşi
desfăşoare activitatea viitorul titular al paşaportului şi
datele de individualizare ale ordinului de încadrare şi/sau de trimitere în
misiune emis de ministrul afacerilor externe, care probează necesitatea
deplasării în străinătate în interes de serviciu; şi
b) la solicitarea misiunilor diplomatice şi
oficiilor consulare ale României transmisă Centrului Naţional de
Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu prin sistemul informatic integrat
de management al paşapoartelor diplomatice, de serviciu şi titlurilor
de călătorie al Ministerului Afacerilor Externe, în cazul
personalului diplomatic aflat în misiune în străinătate pentru
perioade mai mari de 3 luni.
Art. 6. - (1) La primirea solicitărilor de
eliberare a paşapoartelor diplomatice transmise prin notă de
solicitare a eliberării paşaportului diplomatic de către
Direcţia generală resurse umane, Centrul Naţional de
Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu procedează la examinarea
conformităţii solicitării din punctul de vedere al
admisibilităţii cererii la nivelul legalităţii acesteia
şi, după constatarea conformităţii, îi invită pe
viitorii titulari de paşapoarte diplomatice la sediul Centrului
Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu pentru
preluarea tuturor datelor necesare, inclusiv amprentele, fotografia şi
semnătura electronică, în vederea implementării cererii de
eliberare în sistemul informatic integrat de management al paşapoartelor
diplomatice, de serviciu şi titlurilor de călătorie al
Ministerului Afacerilor Externe. Refuzul cererii de eliberare a
paşaportului diplomatic va fi motivat în scris.
(2) După implementarea tuturor datelor de
identificare şi a datelor biometrice ale viitorilor titulari ai
paşapoartelor diplomatice în sistemul informatic integrat de management al
paşapoartelor diplomatice, de serviciu şi titlurilor de
călătorie al Ministerului Afacerilor Externe, directorul general al
Direcţiei generale afaceri consulare operează în sistemul informatic
integrat de management al paşapoartelor diplomatice, de serviciu şi
titlurilor de călătorie decizia de emitere şi Centrul
Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu transmite
automat prin mijloace electronice dosarul către Centrul Naţional Unic
de Personalizare a Paşapoartelor Electronice din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor pentru personalizarea şi
confecţionarea paşapoartelor.
(3) După confecţionarea paşapoartelor
de către Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor
Electronice din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor,
Centrul Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu le va
prelua prin curier special şi le va elibera titularilor în baza
semnăturii acestora depuse prin mijloace electronice şi stocate
într-o bază de date specială şi securizată,
păstrată pe mijloace de arhivare electronică aflate la sediul
Centrului Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu.
Termenul de eliberare este de 5 zile lucrătoare de la data preluării
datelor biometrice.
(4) După primirea solicitărilor misiunilor
diplomatice şi oficiilor consulare ale României transmise Centrului
Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu prin sistemul
informatic integrat de management al paşapoartelor diplomatice, de
serviciu şi titlurilor de călătorie al Ministerului Afacerilor
Externe, în cazul personalului diplomatic aflat în misiune în
străinătate pentru perioade mai mari de 3 luni, Centrul Naţional
de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu examinează datele
electronice puse la dispoziţie, verifică aspectele legate de
calitatea, cantitatea datelor şi admisibilitatea solicitărilor din
punct de vedere legal, verifică împreună cu Direcţia
generală resurse umane conformitatea legală a calităţii, funcţiei
şi a gradului persoanei aflate în misiune în străinătate pentru
care se solicită eliberarea sau reînnoirea unui paşaport diplomatic
şi face propuneri directorului general al Direcţiei generale afaceri
consulare, care operează în sistemul informatic integrat de management al
paşapoartelor diplomatice, de serviciu şi titlurilor de
călătorie o decizie în legătură cu cererea. Refuzul cererii
de eliberare a paşaportului diplomatic va fi motivat în scris.
(5) In urma aprobării cererilor de către
directorul general al Direcţiei generale afaceri consulare, Centrul
Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu transmite
automat prin mijloace electronice dosarele către Centrul Naţional
Unic de Personalizare a Paşapoartelor Electronice din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor pentru personalizarea şi
confecţionarea paşapoartelor.
(6) După confecţionarea paşapoartelor
de către Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor
Electronice din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor,
Centrul Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu le va
prelua prin curier special şi le va trimite la misiunile diplomatice
şi oficiile consulare solicitante, care vor elibera paşapoartele
titularilor în baza semnăturilor acestora depuse prin mijloace electronice
aflate la misiunile diplomatice şi oficiile consulare şi stocate
într-o bază de date specială şi securizată,
păstrată pe mijloace de arhivare electronică aflate la sediul
Centrului Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu.
Art. 7. -Având în vedere prevederile art. 8 alin. (1)
lit. t) din Legea nr. 248/2005, cu modificările şi completările
ulterioare, soţul/soţia şi copiii minori ai titularilor de
paşapoarte diplomatice urmează, din punctul de vedere al procedurii
de eliberare a acestui tip de paşapoarte, regimul titularilor principali,
cu respectarea prevederilor actelor normative menţionate la art. 1 alin.
(1) al prezentelor norme metodologice în privinţa categoriilor de persoane
îndreptăţite a fi titulari ai unui paşaport diplomatic. In
cadrul notei de solicitare se vor menţiona datele de identificare a
soţului/soţiei şi/sau copiilor minori care urmează persoana
cu drept de posesie a unui paşaport diplomatic în solicitarea
oficială adresată Direcţiei generale afaceri consulare din
cadrul Ministerului Afacerilor Externe împreună cu copiile certificate
pentru conformitate cu originalul al cărţilor de identitate pentru
persoanele cu vârsta mai mare de 14 ani, certificatele de naştere pentru
minorii sub 14 ani şi declaraţiile de acord ale părinţilor pentru
eliberarea paşapoartelor pentru minori.
II. Norme metodologice pentru efectuarea procedurii
de eliberare a paşapoartelor de serviciu
Art. 8. - In conformitate cu prevederile art. 12
şi 13 din Legea nr. 248/2005, cu modificările şi
completările ulterioare, şi în temeiul art. 3 din Normele
metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei
circulaţii a cetăţenilor români în străinătate,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 94/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, Centrul Naţional de Paşapoarte
Diplomatice şi de Serviciu este structura specializată din cadrul
Ministerului Afacerilor Externe care gestionează direct sub coordonarea
Direcţiei generale afaceri consulare procesul de eliberare a
paşapoartelor de serviciu.
Art. 9. - (1) La solicitarea scrisă,
sprijinită de documente justificative, a instituţiilor sau a
autorităţilor publice interesate, pentru categoriile de persoane
prevăzute la art. 12 din Legea nr. 248/2005, cu modificările şi
completările ulterioare, care vor preciza scopul şi calitatea în care
persoanele pentru care solicită eliberarea de paşapoarte de serviciu
urmează să se deplaseze în străinătate pe baza acestor
documente de călătorie, Centrul Naţional de Paşapoarte
Diplomatice şi de Serviciu procedează la examinarea
conformităţii solicitării din punctul de vedere al
admisibilităţii cererii la nivelul legalităţii acesteia
şi, după constatarea conformităţii, invită viitorii
titulari de paşapoarte de serviciu la sediul Centrului Naţional de
Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu pentru preluarea tuturor
datelor necesare, inclusiv amprentele, fotografia şi semnătura
electronică, în vederea implementării cererii de eliberare în
sistemul informatic integrat de management al paşapoartelor diplomatice,
de serviciu şi titlurilor de călătorie al Ministerului
Afacerilor Externe. Refuzul cererii de eliberare a paşaportului de
serviciu va fi motivat în scris.
(2) Instituţiile sau autorităţile
publice interesate transmit Centrului Naţional de Paşapoarte
Diplomatice şi de Serviciu:
a) solicitare oficială în original pentru
eliberarea paşaportului de serviciu, în care se menţionează
datele de identitate ale persoanelor pentru care se solicită eliberarea de
paşapoarte de serviciu, motivul cererii de eliberare, încadrarea legală
a bazei cererii de eliberare a paşaportului de serviciu, calitatea,
gradul, funcţia persoanelor pentru care se solicită eliberarea de
paşapoarte de serviciu, misiunea pe care urmează să o
îndeplinească în străinătate în cazul persoanelor care sunt
trimise în misiune în afara României în calitate oficială, în interesul
autorităţii sau instituţiei publice din care face parte;
b) copii certificate pentru conformitate ale
documentelor de identitate ale persoanelor pentru care se solicită
eliberarea paşapoartelor de serviciu şi declaraţia autentică
a părinţilor pentru eliberarea paşapoartelor pentru minori;
c) dovada plăţii taxelor aferente
eliberării paşaportului egale în cuantum cu cel stabilit pentru
eliberarea paşapoartelor simple electronice.
(3) După implementarea tuturor datelor de identificare
şi a datelor biometrice ale viitorilor titulari ai paşapoartelor de
serviciu în sistemul informatic integrat de management al paşapoartelor
diplomatice, de serviciu şi titlurilor de călătorie al
Ministerului Afacerilor Externe, la propunerea Centrului Naţional de
Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu, directorul general al
Direcţiei generale afaceri consulare operează în sistemul informatic
integrat de management al paşapoartelor diplomatice, de serviciu şi titlurilor
de călătorie decizia de emitere şi Centrul Naţional de
Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu transmite automat prin mijloace
electronice dosarul către Centrul Naţional Unic de Personalizare a
Paşapoartelor Electronice din cadrul Ministerului Administraţiei
şi Internelor pentru personalizarea şi confecţionarea
paşapoartelor.
(4) După confecţionarea paşapoartelor
de către Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor
Electronice din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor,
Centrul Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu le va
prelua prin curier special şi le va elibera titularilor în baza
semnăturii acestora depuse prin mijloace electronice şi stocate
într-o bază de date specială şi securizată,
păstrată pe mijloace de arhivare electronică aflate la sediul Centrului
Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu. Termenul de
eliberare este de 5 zile lucrătoare de la data preluării datelor
biometrice.
(5) Vor fi acceptate pentru prelucrare numai cererile
de paşapoarte de serviciu pentru categoriile de persoane menţionate
expres la art. 12 din Legea nr. 248/2005, cu modificările şi
completările ulterioare, în scopul facilitării deplasărilor în
străinătate în calitate oficială, în interesul
autorităţii sau instituţiei publice din care persoanele fac
parte. Aceste prevederi sunt parte a unei legi speciale şi sunt de
strictă interpretare, fără posibilităţi de echivalare
a unor funcţii publice sau din diferite organizaţii de drept public
ori privat care nu au fost prevăzute de lege ca fiind beneficiare ale
dreptului de eliberare a unui paşaport de serviciu.
Art. 10. - Centrul Naţional de Paşapoarte
Diplomatice şi de Serviciu eliberează şi reînnoieşte
paşapoarte de serviciu pentru personalul tehnico-administrativ şi de
serviciu al misiunilor diplomatice, al oficiilor consulare, al
reprezentanţelor permanente pe lângă organizaţiile
internaţionale încadrat sau detaşat la Ministerul Afacerilor Externe
şi trimis în misiune în străinătate de către Ministerul
Afacerilor Externe şi pentru soţul, soţia şi copiii minori
ai acestor persoane, după cum urmează:
a) la solicitarea scrisă transmisă prin
notă de solicitare pentru eliberarea unui paşaport de serviciu de
către Direcţia generală resurse umane, pentru personalul
încadrat în Centrala Ministerului Afacerilor Externe. Direcţia
generală resurse umane transmite nota de solicitare pentru eliberarea
paşaportului de serviciu, care va menţiona calitatea şi
funcţia de încadrare îndeplinite în Centrala Ministerului Afacerilor
Externe sau la misiunea diplomatică unde urmează să îşi desfăşoare
activitatea viitorul titular al paşaportului şi datele de
individualizare ale ordinului de încadrare şi/sau de trimitere în misiune
emis de ministrul afacerilor externe, care probează necesitatea
deplasării în străinătate în interes de serviciu; şi
b) la solicitarea misiunilor diplomatice şi
oficiilor consulare ale României transmisă Centrului Naţional de
Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu prin sistemul informatic
integrat de management al paşapoartelor diplomatice, de serviciu şi
titlurilor de călătorie al Ministerului Afacerilor Externe, în cazul
personalului tehnico-administrativ şi de serviciu aflat în misiune în
străinătate pentru perioade mai mari de 3 luni.
Art. 11. - (1) La primirea solicitărilor de
eliberare a paşapoartelor de serviciu transmise prin notă de
solicitare a eliberării paşaportului de serviciu de către
Direcţia generală resurse umane, Centrul Naţional de
Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu procedează la examinarea
conformităţii solicitării din punctul de vedere al admisibilităţii
cererii la nivelul legalităţii acesteia şi, după
constatarea conformităţii, îi invită pe viitorii titulari de
paşapoarte de serviciu la sediul Centrului Naţional de
Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu pentru preluarea tuturor
datelor necesare, inclusiv amprentele, fotografia şi semnătura
electronică, în vederea implementării cererii de eliberare în
sistemul informatic integrat de management al paşapoartelor diplomatice,
de serviciu şi titlurilor de călătorie al Ministerului
Afacerilor Externe. Refuzul cererii de eliberare a paşaportului de
serviciu va fi motivat în scris.
(2) După implementarea tuturor datelor de
identificare şi a datelor biometrice ale viitorilor titulari ai
paşapoartelor de serviciu în sistemul informatic integrat de management al
paşapoartelor diplomatice, de serviciu şi titlurilor de
călătorie al Ministerului Afacerilor Externe, directorul general al
Direcţiei generale afaceri consulare operează în sistemul informatic
integrat de management al paşapoartelor diplomatice, de serviciu şi
titlurilor de călătorie decizia de emitere şi Centrul
Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu transmite
automat prin mijloace electronice dosarul către Centrul Naţional Unic
de Personalizare a Paşapoartelor Electronice din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor pentru personalizarea şi
confecţionarea paşapoartelor.
(3) După confecţionarea paşapoartelor
de către Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor
Electronice din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor,
Centrul Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu le va
prelua prin curier special şi le va elibera titularilor în baza
semnăturii acestora depuse prin mijloace electronice şi stocate
într-o bază de date specială şi securizată,
păstrată pe mijloace de arhivare electronică aflate la sediul
Centrului Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu.
Termenul de eliberare este de 5 zile lucrătoare de la data preluării
datelor biometrice.
(4) După primirea solicitărilor misiunilor
diplomatice şi oficiilor consulare ale României transmise Centrului
Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu prin sistemul
informatic integrat de management al paşapoartelor diplomatice, de
serviciu şi titlurilor de călătorie al Ministerului Afacerilor
Externe, în cazul personalului tehnico-administrativ şi de serviciu aflat
în misiune în străinătate pentru perioade mai mari de 3 luni, Centrul
Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu
examinează datele electronice puse la dispoziţie, verifică
aspectele legate de calitatea, cantitatea datelor şi admisibilitatea
solicitărilor din punct de vedere legal, verifică împreună cu
Direcţia generală resurse umane conformitatea legală a
calităţii şi funcţiei persoanei aflate în misiune în
străinătate pentru care se solicită eliberarea sau reînnoirea
unui paşaport de serviciu şi face propuneri directorului general al
Direcţiei generale afaceri consulare, care operează în sistemul
informatic integrat de management al paşapoartelor diplomatice, de
serviciu şi titlurilor de călătorie o decizie în
legătură cu cererea. Refuzul cererii de eliberare a paşaportului
de serviciu va fi motivat în scris.
(5) In urma aprobării cererilor de către
directorul general al Direcţiei generale afaceri consulare, Centrul
Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu transmite
automat prin mijloace electronice dosarele către Centrul Naţional
Unic de Personalizare a Paşapoartelor Electronice din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor pentru personalizarea şi
confecţionarea paşapoartelor.
(6) După confecţionarea paşapoartelor de
către Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor
Electronice din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor,
Centrul Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu le va
prelua prin curier special şi le va trimite la misiunile diplomatice
şi oficiile consulare solicitante, care vor elibera paşapoartele
titularilor în baza semnăturilor acestora depuse prin mijloace electronice
aflate la misiunile diplomatice şi oficiile consulare şi stocate într-o
bază de date specială şi securizată, păstrată pe
mijloace de arhivare electronică aflate la sediul Centrului Naţional
de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu.
Art. 12. - Soţul/Soţia şi copiii minori
ai titularilor de paşapoarte de serviciu cuprinşi în prevederile art.
12 lit. d) din Legea nr. 248/2005, cu modificările şi
completările ulterioare, urmează din punctul de vedere al procedurii
de eliberare a acestui tip de paşapoarte regimul titularilor principali,
cu respectarea prevederilor actelor normative menţionate la art. 1 alin.
(1) din prezentele norme metodologice în privinţa categoriilor de persoane
îndreptăţite de a fi titulari ai unui paşaport de serviciu.
III. Norme comune pentru efectuarea procedurilor de
eliberare a paşapoartelor diplomatice şi de serviciu
Art. 13. - Cererile de eliberare a paşapoartelor
diplomatice şi de serviciu se transmit în scris la sediul Centrului
Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu, cu
excepţia celor care se transmit electronic de către misiunile diplomatice
şi oficiile consulare ale României.
Art. 14. - (1) Datele biometrice (fotografia,
amprentele digitale şi semnătura) se prelevează la sediul
Centrului Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu
şi, în situaţii excepţionale, la sediile misiunilor diplomatice
şi oficiilor consulare ale României, cu excepţia următoarelor
persoane, la cererea cărora se vor putea preleva datele de identificare
şi datele biometrice la o locaţie indicată de aceştia:
a) Preşedintele României;
b) preşedintele Senatului şi
preşedintele Camerei Deputaţilor;
c) primul-ministru, membrii Guvernului şi
persoanele asimilate miniştrilor;
d) soţia/soţul şi copiii minori ai
Preşedintelui României, preşedintelui Senatului, preşedintelui
Camerei Deputaţilor şi primului-ministru al Guvernului României;
e) patriarhul, cardinalul şi şefii cultelor
din România, recunoscute de stat.
(2) Carnetele nepersonalizate de paşapoarte
diplomatice şi de serviciu se achiziţionează de către
Ministerul Afacerilor Externe de la producătorul unic Compania
Naţională „Imprimeria Naţională" - S.A. şi se
predau prin proces-verbal Centrului Naţional Unic de Personalizare a
Paşapoartelor Electronice din cadrul Ministerului Administraţiei
şi Internelor, la solicitarea şi în numărul solicitat de
această instituţie, pentru a fi asigurat un flux continuu şi
constant de personalizare, confecţionare şi predare a
paşapoartelor diplomatice şi de serviciu către Ministerul
Afacerilor Externe în cel mai scurt termen posibil, pentru asigurarea
respectării termenelor de predare către titulari.
(3) Carnetele nepersonalizate de paşapoarte
diplomatice şi de serviciu se păstrează în custodia Centrului
Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu până la
predarea prin proces-verbal Centrului Naţional Unic de Personalizare a
Paşapoartelor Electronice din cadrul Ministerului Administraţiei
şi Internelor, cu menţinerea unui inventar strict şi actualizat
al acestora.
(4) In momentul eliberării unui nou paşaport
diplomatic sau de serviciu Centrul Naţional de Paşapoarte Diplomatice
şi de Serviciu şi misiunile diplomatice şi oficiile consulare
ale României, după caz, procedează în mod obligatoriu la anularea
vechiului paşaport prin tăierea colţului paginii de date
personale şi aplicarea ştampilei „ANULAT" pe pagina imediat
următoare paginii de policarbonat/de date personale sau imediat
următoare paginii care conţine datele de identificare, fotografia
şi zona citibilă optic automat (MRZ). La dosarul care conţine
cererea de eliberare a paşaportului diplomatic şi de serviciu şi
documentaţia pe hârtie pentru sprijinul cererii de eliberare a noului
paşaport se adaugă o copie a paşaportului vechi care
conţine menţiunea „ANULAT", iar paşaportul vechi se va returna
titularului împreună cu cel nou. Copia paşaportului anulat se va
introduce şi în sistemul informatic integrat. Misiunile diplomatice
şi oficiile consulare ale României transmit o copie a întregului dosar de
paşaport diplomatic şi de serviciu la Centrul Naţional de
Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu, păstrând o copie pentru
arhiva misiunii diplomatice sau a oficiului consular.
(5) Centrul Naţional de Paşapoarte
Diplomatice şi de Serviciu este competent şi responsabil pentru
întreţinerea, păstrarea şi actualizarea arhivei pe hârtie
şi în versiune electronică a dosarelor şi fişierelor
electronice rezultate în urma eliberării paşapoartelor diplomatice
şi de serviciu, care se realizează în spaţii special amenajate
şi securizate şi prin stocare pe servere speciale. Inventarul de
arhivă şi bazele de date electronice se predau pe bază de
proces-verbal de către şeful de divizie care coordonează Centrul
Naţional de Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu odată cu
predarea responsabilităţilor către noua persoană
numită în funcţie.
(6) Intreţinerea în bună stare şi funcţionarea
în parametrii prevăzuţi de producător a echipamentelor de
tehnologia informaţiei şi a legăturilor informatice cu misiunile
diplomatice şi oficiile consulare ale României şi cu echipamentele
informatice ale Direcţiei generale de paşapoarte şi Centrului
Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor Electronice din cadrul
Ministerului Administraţiei şi Internelor sunt de competenţa
şi în responsabilitatea Direcţiei tehnologia informaţiei din
cadrul Ministerului Afacerilor Externe.
(7) In cazul în care membrii personalului Centrului de
Paşapoarte Diplomatice şi de Serviciu se deplasează în alte
localităţi decât capitala României în vederea prelevării datelor
biometrice pentru persoanele prevăzute la art. 14 alin. (1) şi, în
situaţii excepţionale, pentru prelevarea de date biometrice pentru
grupuri de persoane ce depăşesc 50 de persoane în vederea
eliberării paşapoartelor diplomatice şi de serviciu,
cheltuielile de deplasare se suportă de către instituţiile solicitante.
(8) Direcţia tehnologia informaţiei din
cadrul Ministerului Afacerilor Externe este competentă şi
responsabilă pentru coordonarea, controlul, efectuarea intervenţiilor
necesare şi transmiterea de instrucţiuni către misiunile
diplomatice şi oficiile consulare ale României pentru asigurarea
funcţionării echipamentelor de tehnologia informaţiei parte a
sistemului informatic integrat de management a activităţii de
eliberare a paşapoartelor, instalate la misiunile diplomatice şi
oficiile consulare.