ORDIN Nr. 479
din 16 mai 2006
pentru aprobarea
metodologiei si chestionarelor de raportare a datelor din domeniul apelor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 619 din 18 iulie 2006
In temeiul prevederilor art. 35 alin. (11) şi art. 110 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (8) din Hotărârea
Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Mediului şi Gospodăririi Apelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul mediului şi
gospodăririi apelor emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă Chestionarul de raportare a
datelor rezultând din aplicarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 100/2002
pentru aprobarea Normelor de calitate pe care trebuie să le îndeplinească apele
de suprafaţă utilizate pentru potabilizare şi a Normativului privind metodele de
măsurare şi frecvenţa de prelevare şi analiză a probelor din apele de suprafaţă
destinate producerii de apă potabilă, cu modificările şi completările
ulterioare, prevăzut în anexa nr. 1.
(2) Se aprobă Chestionarul de raportare a datelor
rezultând din aplicarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 201/2002 pentru
aprobarea Normelor tehnice privind calitatea apelor pentru moluşte, care
transpune Directiva Consiliului nr. 79/923/CEE, cu modificările ulterioare, prevăzut în anexa nr. 2.
(3) Se aprobă Chestionarul de raportare a datelor
rezultând din aplicarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 202/2002 pentru
aprobarea Normelor tehnice privind calitatea apelor de suprafaţă care necesită
protecţie şi ameliorare în scopul susţinerii vieţii piscicole, care transpune
Directiva Consiliului 78/659/CEE, cu modificările ulterioare, prevăzut în anexa
nr. 3.
(4) Se aprobă Chestionarul de raportare a datelor
rezultând din aplicarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 351/2005 privind
aprobarea Programului de eliminare treptată a evacuărilor, emisiilor şi
pierderilor de substanţe prioritar periculoase, care transpune directivele
Consiliului 76/464/CEE, 82/176/CEE, 83/513/CEE, 84/156/CEE, 84/491/CEE,
86/280/CEE şi 80/68/CEE, prevăzut în anexa nr. 4.
(5) Chestionarele de raportare a datelor, prevăzute
în anexele nr. 1-4*), au ca scop asigurarea formatului standard de raportare
către Uniunea Europeană pentru directivele din acquis-ul
comunitar din domeniul apei.
(6) Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Chestionarele prevăzute la art. 1, precum şi
rezumatele programelor de implementare şi rezultatele acestora vor fi
comunicate Comisiei Europene la un interval de 3 ani,
începând cu anul 2007.
Art. 3. - Direcţia managementul resurselor de apă din
cadrul Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor şi Administraţia Naţională
„Apele Române" vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României,Partea I.
Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
*) Anexele nr. 1 -4 sunt reproduse în facsimil.
ANEXA Nr. 1
CHESTIONAR
de raportare a datelor rezultând din aplicarea
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 100/2002
pentru aprobarea Normelor de calitate pe care trebuie să le îndeplinească apele de
suprafaţă utilizate pentru potabilizare şi a Normativului privind metodele de măsurare şi frecvenţa de
prelevare şi analiză a probelor din apele de suprafaţă destinate producerii de apă potabilă,
completată şi modificată prin Hotărârea Guvernului nr. 662/2005 care transpune directivele
Consiliului nr. 75/440/CEE şi 79/869/CEE
A. Prelevare apă de suprafaţă în vederea potabilizării
1. Planuri de acţiune -
numai apele de la AS trebuie incluse în prima perioadă de raportare
(a) Locaţia geografică a apei
(b) Parametrii care urmează să fie amelioraţi
(c) Obiectivele calitative care urmează să fie
îndeplinite
(d) Programul de ameliorare incluzând
informaţii asupra calendarului, asupra măsurilor care trebuie adoptate şi
asupra investiţiei planificate.
2. Planuri de gestionare
(a) Locaţia geografică a apei
(b) Parametrii care urmează să fie amelioraţi
(c) Procesul de tratare utilizat sau care se va utiliza
(d) Programul de ameliorare incluzând informaţii
asupra calendarului, asupra măsurilor care trebuie adoptate şi asupra
investiţiei planificate.
3. Derogări
Pentru fiecare derogare precizaţi:
(a) denumirea şi locaţia geografică a apei;
(b) parametrii în cauză;
(c) durata derogării, inclusiv data începerii şi
terminării;
(d) o scurtă descriere a motivelor derogării.
4. In plus faţă de cele de mai sus, statele membre
trebuie să furnizeze şi informaţii asupra legislaţiei adoptate în vederea punerii în aplicare a directivei.
NB: (a) Informaţiile oferite pentru întrebările 1,
2, 3 şi 4 trebuie furnizate o singură dată pentru întreaga perioadă de
raportare.
(b) Pe baza informaţiilor furnizate de statele membre
ca răspuns la întrebările 1 (d) şi 2 (d), Comisia hotărăşte dacă acestea sunt
suficiente pentru chestionar sau dacă pe viitor se vor solicita informaţii mai
detaliate.
B. Metode de măsurare şi frecvenţa parametrilor
de măsurare a apei de suprafaţă în vederea potabilizării
1. Furnizaţi o listă a actelor
legislative adoptate în vederea punerii în aplicare a directivei.
2. Pentru fiecare parametru precizaţi:
(a) metoda de măsurare;
(b) numărul CEN sau ISO sau altă metodă standard, dacă
s-a folosit;
(c) gama frecvenţei anuale de prelevare de probe şi
analiză.
ANEXA Nr. 2
CHESTIONAR
de raportare a datelor rezultând din aplicarea
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 201/2002 pentru aprobarea Normelor tehnice privind calitatea
apelor pentru moluşte, care transpune Directiva Consiliului 79/923/CEE
PUNCTUL 1
Rezumat naţional
1. Denumirea statului membru
.......................................................
2. Anul de
raportare
.......................................................
3. (a) Nr. total de desemnări ........................... ...........................
4. Nr. de desemnări conforme1
.......................... ..........................
5. (a) A fost transpusă directiva în legislaţia ............................
..........................
naţională a statului membru?
Da2 Nu2
(b) Dacă răspunsul este da, enumeraţi actele
legislative
relevante
.......................................................
.......................................................
.......................................................
6. (a) Statul membru a stabilit valori
limită? Da2
Nu2
(b) Dacă răspunsul este da, furnizaţi informaţii detaliate
Parametri
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
Valoarea I
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Valoarea G
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Parametri suplimentari
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Valoarea I
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Valoarea G
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Aceste informaţii pot fi furnizate sub formă de hărţi.
2 Ştergeţi răspunsul care nu se aplică.
PUNCTUL 2
Detalii geografice pentru orice desemnare
1. Denumirea statului membru
.......................................................
2. Desemnarea nr.
.......................................................
3.
Regiunea
.......................................................
4. Denumirea apei
.......................................................
5. Informaţii asupra locaţiei
geografice
.......................................................
6. Informaţii asupra ariei desemnării .......................................................
7. Data desemnării .......................................................
PUNCTUL 3
Detaliile pentru conformitatea oricărei desemnări
1. Denumirea statului
membru
.......................................................
2. Desemnarea nr.
.......................................................
3. Anul de monitorizare
.......................................................
4. Conformitatea
.......................................................
Parametri
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
Parametri monitorizaţi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conformitatea cu I
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Respectarea G
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Parametrii de la care s-a derogat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Parametri suplimentari
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Parametri monitorizaţi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conformitatea cu I
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Respectarea G
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Parametrii de la care s-a derogat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. (a) Motivele neconformităţii ......................................................
(b) Motivele derogării .......................................................
(c) Măsurile anticipate pentru programele .......................................................
de ameliorare
Aceste informaţii pot fi furnizate sub formă de hărţi.
ANEXA Nr. 3
CHESTIONAR
de raportare a datelor rezultând din aplicarea
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 202/2002 pentru aprobarea Normelor tehnice privind calitatea
apelor de suprafaţă care necesită protecţie şi ameliorare în scopul susţinerii vieţii piscicole, care
transpune Directiva Consiliului 78/659/CEE
PUNCTUL 1
Rezumat naţional
1. Denumirea statului membru
.......................................................
2. Anul de raportare
.......................................................
Salmonide Ciprinide
3. (a) Nr. total de desemnări : .........................
..........................
(b) Lungimea totală a râului cu desemnarea .......................... ............................
respectivă :
(c) Suprafaţa totală a lacurilor cu desemnările .......................... ............................
respective :
4. (a) Nr. total de desemnări conforme
.........................
.............................
(b) Lungimea totală a râului conform : ......................... .............................
(c) Suprafaţa totală a lacurilor conforme
: .........................
.............................
5. (a) A fost transpusă directiva în legislaţia ......................... .............................
naţională a statului membru?
Da3 Nu3
(b) Dacă răspunsul este da, enumeraţi actele
legislative
relevante
.......................................................
.......................................................
.......................................................
6. (a) Statul membru a stabilit valori limită? 4 Da 3
Nu3
(b) Dacă răspunsul este da, furnizaţi informaţii
detaliate
Parametri
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
Valoarea I
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Valoarea G
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Parametri suplimentari
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Valoarea I
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Valoarea G
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1Pentru raportare se
pot grupa mai multe categorii mici de desemnări.
2Aceste informaţii
pot fi furnizate sub formă de hărţi, într-un format asupra căruia se va conveni.
3Ştergeţi răspunsul
care nu se aplică.
4Răspunsurile la
întrebările 5 şi 6 trebuie doar actualizate în raportările viitoare.
PUNCTUL 2
Detalii geografice pentru orice desemnare
1. Denumirea statului
membru
.................................
2. Desemnarea
nr.
.................................
3.
Regiunea
.................................
4. (a) Numele cursului de
apă
.................................
(b) Denumirea
lacului
.................................
5. Informaţii asupra localizării geografic .................................
(pot fi furnizate sub formă de hărţi) ...............
Informaţii asupra ariei desemnării .................................
(pot fi furnizate sub formă de hărţi) ...............
7. Suprafaţa lacului .................................
Salmonide Ciprinide
8. Tipul apei
.................................
9. Data
desemnării
.................................
PUNCTUL 3
Detaliile pentru conformitatea oricărei desemnări
1. Denumirea statului membru
.......................................................
2.
Desemnarea
.......................................................
3. Anul de monitorizare
.......................................................
4. Conformitatea (Da/Nu)
.......................................................
Parametri
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
Parametri monitorizaţi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monitorizare redusă
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conformitatea cu I
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Respectarea G
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Parametrii de la care s-a derogat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Parametri suplimentari
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Parametri monitorizaţi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monitorizare redusă
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conformitatea cu I
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Respectarea G
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Parametrii de la care s-a derogat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. (a) Motivele neconformităţii
.......................................................
(b) Motivele
derogării
.......................................................
(c) Măsurile anticipate pentru programe de .......................................................
ameliorare
NB:
La întrebările 6 (a), (b) şi (c) sunt necesare doar informaţii
rezumative.
ANEXA Nr. 4
CHESTIONAR
de raportare a datelor rezultând din aplicarea
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 351/2005 privind aprobarea Programului de eliminare
treptată a evacuărilor, emisiilor si pierderilor de substanţe prioritar
periculoase,care transpune directivele Consiliului 76/464/CEE, 82/176/CEE,
83/513/CEE, 84/156/CEE, 84/491/CEE,86/280/CEE, 80/68/CEE
A. Evacuări de substanţe periculoase în apa de
suprafaţă
Apendicele 1: Tabel
rezumativ pentru întrebările la care, după primul raport, sunt necesare
răspunsuri numai dacă survin modificări.
Apendicele 2: Lista
sectoarelor/proceselor industriale vizate de întrebările privind substanţele
din Lista I.
Apendicele 3: Note
explicative şi exemple
Remarci generale
(*) Date facultative, dacă sunt disponibile.
(**) Numărul/cifra trebuie să se refere la fiecare
bazin hidrografic important (curs de apă) şi la zonele de coastă (ape maritime
teritoriale şi interne şi estuare) pentru a obţine informaţii pe regiuni.
A. Măsuri referitoare la substanţele din Lista I
1. Autorizaţii
pentru evacuări directe în apele de suprafaţă (* *)
Pentru sectoarele/procesele industriale din apendicele
II, furnizaţi numărul tuturor autorizaţiilor
acordate care sunt încă valabile pentru evacuări directe în ape. Precizaţi
între paranteze care este procentul din totalul evacuărilor acoperit de
autorizaţii (consultaţi şi A6).
Sectoare/procese industriale vizate
|
1980*
|
1985*
|
1990*
|
1995
|
1. Mercur
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
Sumă:
|
|
|
|
|
2. Cadmiu
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
Sumă:
|
|
|
|
|
3. ...
|
|
|
|
|
.
|
Sumă:
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
17.2. ...
|
|
|
|
|
Sumă:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(*) Date facultative, dacă sunt disponibile.
(**) Numărul/cifra trebuie să se refere la fiecare bazin hidrografic important (curs de apă) şi la zonele de coastă (ape maritime
teritoriale şi interne şi estuare) pentru a obţine informaţii pe regiuni.
2. Autorizaţii
pentru evacuări în canale colectoare (**)
Pentru sectoarele/procesele industriale din apendicele
II, furnizaţi numărul tuturor autorizaţiilor
acordate care sunt încă valabile pentru evacuări în canale colectoare.
Precizaţi între paranteze care este procentul din totalul evacuărilor acoperit
de autorizaţii;
Sectoare/procese industriale vizate
|
1980*
|
1985*
|
1990*
|
1995
|
1. Mercur
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
Sumă:
|
|
|
|
|
2. Cadmiu
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
Sumă:
|
|
|
|
|
3. ...
|
|
|
|
|
.
|
Sumă:
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
17.2. ...
|
|
|
|
|
Sumă:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(*) Date facultative,
dacă sunt disponibile.
(**) Numărul/cifra trebuie să se refere la fiecare
bazin hidrografic important (curs de apă) şi la
zonele de coastă (ape maritime teritoriale şi
interne şi estuare) pentru a obţine informaţii pe regiuni.
3. Standarde de emisie pentru evacuări directe în apele de suprafaţă (**)
Ce standarde de emisie au fost prevăzute în general
pentru autorizarea evacuărilor directe în ape.
NB:
(a) Numai gama de valori, pe baza/derivată din
standardele naţionale/ regionale existente sau din directivele comunitare.
(b) Intre paranteze, anul în care au intrat în vigoare
aceste standarde de emisie.
(c) Precizaţi standardele de emisie derivate din:
- cele mai bune mijloace tehnice disponibile.
- obiective calitative.
- anumite condiţii
ecotoxicologice .
(d) Cum sunt definite, măsurate şi monitorizate
standardele de emisie (se folosesc metode de referinţă sau alte metode)?
Sectoare/procese industriale vizate
|
Cantitate totală
(kg/an)
|
Cantitatea evacuată corelată cu
capacitatea de producţie
(g/t)
|
Concentraţia
(mg/1)
|
1. Mercur
|
|
|
|
1.1. Electroliza clorurilor alcaline
|
|
|
|
.
|
|
|
|
.
|
|
|
|
2. Cadmiu
|
|
|
|
.
|
|
|
|
.
|
|
|
|
3. ...
|
|
|
|
.
|
|
|
|
17.2.
|
|
|
|
(**) Numărul/cifra trebuie să se refere la fiecare bazin hidrografic important (curs de apă) şi la zonele de coastă (ape maritime teritoriale şi interne şi estuare) pentru a obţine
informaţii pe regiuni.
4. Standarde de
emisie pentru evacuări în canale colectoare (**)
Ce standarde de emisie au fost prevăzute în general
pentru autorizarea evacuărilor în canale colectoare?
NB: Aceleaşi
observaţii (a) - (d) ca şi la întrebarea A3
Sectoare/procese industriale vizate
|
Cantitate
totală
(kg/an)
|
Cantitatea evacuată corelată cu capacitatea de producţie (g/t)
|
Concentraţia (mg/l)
|
1. Mercur
|
|
|
|
1.1. Electroliza clorurilor
alcaline
|
|
|
|
.
|
|
|
|
.
|
|
|
|
2. Cadmiu
|
|
|
|
.
|
|
|
|
.
|
|
|
|
3. ...
|
|
|
|
.
|
|
|
|
.
|
|
|
|
.
|
|
|
|
17.2.
|
|
|
|
(**) Numărul/cifra trebuie să se refere la fiecare bazin hidrografic important (curs de apă) şi la zonele de coastă (ape maritime teritoriale şi interne şi estuare) pentru a obţine
informaţii pe regiuni.
5. Termene
limită pentru autorizaţii şi/sau emisii
Ce limite de timp au fost
stabilite în general pentru respectarea autorizaţiilor (perioada de
valabilitate) şi a standardelor de emisie?
Sectoare/procese industriale vizate
|
Când va fi standardul
respectat (anul) de toate instalaţiile din sectorul vizat?
|
Perioada de valabilitate a autorizaţiilor individuale (indicaţi numai
o medie şi/sau
un interval)
|
1. Mercur
|
|
|
1.1. Electroliza clorurilor alcaline
|
|
|
.
|
|
|
.
|
|
|
2. Cadmiu
|
|
|
.
|
|
|
.
|
|
|
3. ...
|
|
|
.
|
|
|
.
|
|
|
.
|
|
|
.
|
|
|
17.2. ...
|
|
|
6. Emisii
(cantităţi) în apele de suprafaţă (**)
Precizaţi cantitatea totală a emisiilor autorizate de
substanţe din lista I evacuate.
NB: Pentru 2006 se pot
furniza prognoze.
Anul
|
Substanţa (kg/an) pentru evacuări directe (Al)
|
l.Hg
|
2. Cd
|
3.
|
……………
|
17. TCB
|
1995
|
|
|
|
|
|
1998*
|
|
|
|
|
|
2001*
|
|
|
|
|
|
Anul
|
Substanţa (kg/an) pentru evacuări în canale colectoare (A2)
|
l.Hg
|
2. Cd
|
3.
|
……………
|
17. TCB
|
1995
|
|
|
|
|
|
1998*
|
|
|
|
|
|
2001*
|
|
|
|
|
|
(*) Date facultative, dacă sunt disponibile.
(**) Numărul/cifra trebuie să se refere la fiecare bazin hidrografic important (curs de apă) şi la zonele de coastă (ape maritime teritoriale şi interne
şi estuare) pentru a obţine informaţii pe regiuni.
7. Inventar
Enumeraţi cele mai mari cinci unităţi care efectuează
evacuări pentru fiecare dintre cele 17 substanţe din
lista I şi condiţiile de autorizare.
Emisii autorizate
Nr.
|
Denumirea, tipul sau sectorul
industriei/proceselor/
Anul eliberării permisului/
Locaţia
|
Cantitate
totală
(kg/an)
|
Cantitatea
evacuată corelată cu capacitatea de producţie
(g/t)
|
Concentraţia (mg/l)
|
Perioada
de valabilitate
(ani)
|
1. Mercur
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
2. Cadmiu
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
|
|
17.Triclor benzen
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
8. Obiective calitative pentru apele de suprafaţă (**)
Ce standarde/obiective calitative sunt prevăzute pentru
apele de suprafaţă, sedimente şi biota pentru
autorizaţiile de evacuare?
NB:
(a) Apele de suprafaţă cuprind:
- ape interioare de
suprafaţă,
- estuarele,
- apele maritime teritoriale, altele decât estuarele,
- apele mării teritoriale.
(b) Precizaţi între paranteze anul în care au intrat în
vigoare aceste obiective calitative.
(c) Precizaţi modul în care definiţi sedimentele şi
biota, de exemplu sediment cu sau fără materie în suspensie, gama de dimensiuni
ale particulelor şi tipul de biota.
1.-17. Denumirea substanţei (cate un tabel pentru fiecare din cele 17 substanţe din lista I)
|
Ape continentale
|
Estuare
|
Ape maritime teritoriale,
altele decât estuarele
|
Apele mării teritoriale
|
Apă
|
( )
|
( )
|
( )
|
( )
|
Sediment
|
( )
|
( )
|
( )
|
( )
|
Biota1
...
...
...
|
( )
|
( )
|
( )
|
( )
|
1Obligatoriu numai în măsura în
care pentru anumite substanţe există prevederi pentru „stagnare " (de
exemplu DDT, PCP).
|
(**) Numărul/cifra trebuie să se refere la fiecare
bazin hidrografic important (curs de apă) şi la
zonele de coastă (ape maritime teritoriale şi
interne şi estuare) pentru a obţine informaţii pe regiuni.
9. (Staţii de)
Monitorizare (**)
Câte staţii de monitorizare
pentru monitorizarea mediului acvatic (apă, sedimente, biota) funcţionează pentru fiecare din cele 17 substanţe
periculoase din lista I? Sunt respectate obiectivele de calitate?
NB:
(a) Anul în care au fost începute măsurările.
(b) Indicaţi metodele de
monitorizare şi măsurare folosite.
(c) Indicaţi şi explicaţi depăşirile valorilor limită
în cauză, incluzând numărul de probe şi frecvenţa prelevării de probe.
Numărul staţiilor de monitorizare a mediului acvatic
Bazin hidrografic important/zonă de captare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Denumirea apei
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tipul apei
|
Ape interioare de
suprafaţă
|
Ape
interioare de suprafaţă
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Ape
teritori
ale
|
Număr de staţii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Funcţionează din (anul)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1Tabel conţinând exemple de
intrări din cele 11 bazine hidrografice ale României.
2Dacă există afluenţi ai
cursului principal indicaţi între paranteze numărul de staţii
corespunzătoare acestora în coloana relevantă pentru a evita numărătoarea
dublă;
|
Rezultatele monitorizării/măsurării
Numele staţiei
|
Referinţa la locaţie
|
Coordonate geografice Latitudine: Longitudine:
|
Denumirea apei
|
Tipul apei/
apă
interioară
|
Numele
principalului
bazin
hidrografic/
zone de coastă
|
|
|
|
|
|
|
Rezultatele monitorizării/măsurării (*)
|
Apă
Media anuală(mg/l)
min. - max.
Număr de probe pe an
|
Sediment
Media anuală (mg/kg)
min. - max.
Număr de probe pe an
|
Biota1
Tip de biota măsurat
Media anuală (mg/k)
min. - max.
Număr de probe pe an
|
|
2005
|
2006
|
2007
|
2005
|
2006
|
2007
|
2005
|
2006
|
2007
|
1. Mercur (Hg)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Cadmiu (Cd)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.Hexaclorciclo-hexan (HCH)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Tetraclorură de carbon
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. DDT
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.Pentaclorfenol (PCP)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Drinuri
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. -Aldrin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. - Dieldrin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. - Endrin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. - Izodrin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11.Hexaclorbenzen (HCB)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12.Hexaclorbutadienă (HCBD)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13. Cloroform
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. 1,2 Dicloretan (EDC)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15.Tricloretilenă (TRI)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16.Percloretilenă (PER)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17.Triclorbenzen (TCB)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pentru mercur precizaţi şi greutatea netă.
|
(*) Date facultative, dacă sunt disponibile.
10. Programe specifice
Ce programe specifice pentru fiecare din cele 17
substanţe periculoase din lista I au fost redactate (sau sunt în pregătire) şi cu articolele cu
conţinut similar din directivele secundare.
Răspundeţi pe scurt:
1. Denumirea substanţei:
2. Indicaţii asupra unor surse difuze/multiple sau
asupra altor surse neincluse în A3 şi A4:
3. Obiectivele programului:
4. Indicaţii asupra zonei (geografice) acoperite de
program:
5. Statutul programului (adică obligatoriu sau
orientativ):
6. Reducerea estimată a emisiilor în zona
(geografică) dată (cantitate şi procentual):
7. Anul adoptării programului:
8. Anul în care programul se încheie:
9. Scurtă descriere a noului program anticipat, dacă
este relevant:
B. Măsuri privind substanţele din lista II
1. Programe pentru
reducerea poluării cu substanţele din lista II, inclusiv substanţele propuse pentru
includerea în lista I(**) Ce programe specifice au
fost sau urmează să fie elaborate în conformitate cu (răspundeţi pe scurt):
1. Denumirea substanţei/substanţelor:
2. Indicaţii asupra surselor difuze/multiple sau punctiforme:
3. Obiectivele programului (pe substanţe, sectoare
industriale, zone geografice etc):
4. Indicaţii asupra zonei (geografice) acoperite de
program:
5. Statutul programului (adică obligatoriu sau
orientativ):
6. Reducerea estimată a
emisiilor în zona (geografică) dată (cantitate şi procentual):
7. Anul adoptării programului:
8. Anul în care programul se încheie:
9. Scurtă descriere a noului program anticipat, dacă
este relevant:
2. Pretratare la sursă (**)
Solicitaţi pretratarea la sursă
a substanţelor propuse pentru includerea în lista I şi a substanţelor din lista II?
NB:
Descrieţi pe scurt metoda de control utilizată,
insistând în special asupra substanţelor şi pragurilor avute în vedere pentru
asemenea evacuări.
(**) Numărul/cifra trebuie să se refere la fiecare
bazin hidrografic important (curs de apă) şi la
zonele de coastă (ape maritime teritoriale şi
interne şi estuare) pentru a obţine informaţii pe regiuni.
3. Standarde de
emisie pentru evacuări directe în apele de suprafaţă (**)
Ce standarde de emisie au fost prevăzute în general ca
bază pentru examinare şi autorizare prealabilă pentru evacuarea directă în ape
în legătură cu obiectivele calitative?
NB:
(a) Numai gama de valori, bazate pe/derivate din standardele naţionale/regionale existente sau din directivele CE.
(b) Intre paranteze, anul în care au intrat în vigoare
aceste standarde de emisie.
(c) Standardele de emisie derivate din:
- obiective calitative
- ultimele evoluţii tehnice posibile din punct de vedere economic .
(d) Cum sunt definite şi măsurate standardele de
emisie?
Substanţe
|
Cantitate totală
(kg/an)
|
Cantitatea evacuată corelată cu capacitatea de producţie
(g/t)
|
Concentraţia (mg/l)
|
Alte valori limită
( )
|
Propuse pentru lista I (Denumire)
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
Din lista II (Denumire)
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
(**) Numărul/cifra trebuie să se refere la fiecare bazin hidrografic important
(curs de apă) şi la zonele de coastă (ape maritime teritoriale şi interne şi
estuare) pentru a obţine informaţii pe regiuni.
4. Standarde de
emisie pentru evacuări în canale colectoare (**)
Ce standarde de emisie au fost prevăzute în general
pentru autorizarea evacuărilor în canale colectoare
corelate cu obiectivele calitative?
Aceleaşi observaţii (a)-(d) ca şi la întrebarea B3
Substanţe
|
Cantitate
totală
(kg/an)
|
Cantitatea evacuată corelată cu capacitatea de producţie
(g/t)
|
Concentraţia (mg/l)
|
Alte valori limită
( )
|
Propuse pentru lista I (Denumire)
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
Din lista II (Denumire)
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
(**) Numărul/cifra trebuie să se refere la fiecare bazin hidrografic important (curs de apă) şi la zonele de coastă (ape maritime
teritoriale şi interne şi estuare) pentru a obţine informaţii pe regiuni.
5. Termene limită
pentru autorizaţii şi/sau emisii
Ce limite de timp au fost stabilite în general pentru
respectarea autorizaţiilor (perioada de valabilitate) şi standardelor de
emisie?
Substanţe
|
Când va fi respectat standardul naţional/regional (anul)
de către toate instalaţiile în cauză?
|
Perioada de valabilitate a autorizaţiilor (precizaţi numai
media şi/sau gama)
|
Propuse pentru lista I (Denumire)
|
|
|
…
|
|
|
Din lista II
(Denumire)
|
|
|
…
|
|
|
6. Emisii
(cantităţi) în apele de suprafaţă (* *)
Precizaţi cantitatea totală a emisiilor autorizate
pentru principalele substanţe evacuate (folosiţi un prag inferior de 50 kg/an).
NB:
(a) Pentru 1998 se pot furniza prognoze.
(b) Precizaţi procentajul de emisii autorizate şi
procentajul pe care l-ar putea reprezenta emisiile care nu depăşesc aceste
praguri.
Anul
|
Substanţe (kg/an)
|
Substanţele propuse pentru lista I
|
Substanţele din lista II
|
1995
1998*
2001*
|
|
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(*) Date facultative, dacă sunt disponibile.
(**) Numărul/cifra trebuie să se refere la fiecare bazin hidrografic important (curs de apă) si la zonele de coastă (ape maritime
teritoriale si interne şi estuare) pentru a obţine informaţii pe regiuni.
7. Obiective
calitative pentru apele de suprafaţă (**)
Ce standarde/obiective calitative sunt prevăzute pentru
apele de suprafaţă în general pentru autorizarea evacuărilor în apele de
suprafaţă (vezi B3/B4)?
NB:
(a) Apele de suprafaţă cuprind:
- apele interioare de
suprafaţă,
- estuarele,
- apele maritime teritoriale altele, decât estuarele,
- apele mării teritoriale.
(b) Precizaţi între paranteze anul în care au intrat în
vigoare aceste obiective.
(**) Numărul/cifra trebuie să se refere la fiecare bazin hidrografic important (curs de apă) şi la zonele de coastă (ape maritime
teritoriale şi interne şi estuare) pentru a obţine informaţii pe regiuni.
8. (Staţii de)
Monitorizare (**)
Câte staţii de monitorizare pentru monitorizarea
obiectivelor calitative pentru substanţele propuse pentru lista I şi pentru substanţele din lista II funcţionează (vezi B7)?
NB:
(a) Menţionaţi substanţele pentru care se efectuează
măsurări.
(b) Precizaţi anul în care au fost începute măsurările.
(c) Indicaţi metodele de monitorizare şi măsurare
folosite.
(d) Ce alţi parametri sunt monitorizaţi Tipul
rezultatelor de monitorizare necesare şi modul de prezentare sunt indicate la
A9.
(**) Numărul/cifra trebuie să se refere la fiecare bazin hidrografic important (curs de apă) şi la zonele de coastă (ape maritime
teritoriale şi interne şi estuare) pentru a obţine informaţii pe regiuni.
C. Măsurile
referitoare la substanţele din lista I si
lista II
1. Cheltuieli /costuri
Precizaţi suma investiţiilor efectuate pentru
construirea canalelor de colectare şi a instalaţiilor de tratare a apelor
reziduale în cauză în măsura în care aceste date sunt disponibile (în milioane Euro).
Perioada
|
Cheltuieli
|
Sectorul industrial
|
Sectorul municipal
|
Canale colectoare
|
Instalaţii
|
Canale colectoare
|
Instalaţii
|
1980-1992 (*)
1993-1995
1996-1998
|
|
|
|
|
(*) Date facultative, dacă sunt disponibile.
Apendicele 1
AGENDA
Tabel rezumativ al întrebărilor cu răspuns
obligatoriu pentru care, după primul raport, este necesar un răspuns numai dacă
survin modificări
Lista I
|
VL
|
OEC
|
Al doilea
raport
sau
raport
ulterior
|
Al Autorizaţii pentru evacuări directe în apele de
suprafaţă
|
X
|
X
|
O
|
A2 Autorizaţii pentru evacuări în canale colectoare
|
X
|
X
|
O
|
A3 Standarde de emisie pentru evacuări directe în apele de
suprafaţă
|
X
|
N
|
O
|
A4 Standarde de emisie pentru evacuări în canale
colectoare
|
X
|
N
|
O
|
Lista I
|
VL
|
OEC
|
Al doilea
raport
sau
raport
ulterior
|
A5 Termene limită pentru autorizaţii şi/sau emisii
|
X
|
N
|
O
|
A6 Emisii (cantitate) în apele de suprafaţă
|
X
|
N
|
X
|
A7 Inventar
|
X
|
X
|
O
|
A8 Obiective calitative pentru apele de suprafaţă
|
N
|
X
|
O
|
A9 (Staţii de) Monitorizare
|
X
|
X
|
X
|
A10 Programe specifice
|
X
|
X
|
X
|
Lista II
|
Primul raport
|
Al doilea raport sau raport ulterior
|
Bl Programe de reducere a poluării
|
X
|
O
|
B2 Pretratare la sursă
|
X
|
O
|
B3 Standarde de emisie pentru evacuări directe în apele
de suprafaţă
|
X
|
O
|
B4 Standarde de emisie pentru evacuări în canale
colectoare
|
X
|
O
|
B5 Termene limită pentru autorizaţii şi/sau emisii
|
X
|
O
|
B6 Emisii (cantitate) în apele de
suprafaţă
|
N
|
N
|
B7 Obiective calitative pentru masele de apă
|
X
|
O
|
B8 (Staţii de) Monitorizare
|
X
|
O
|
Listele I şi II
|
VL
|
OEC
|
Al doilea
raport
sau
raport
ulterior
|
C1 - Cheltuieli (costuri)
|
Y
|
Y
|
Y
|
VL - abordarea pe bază de valori limită
|
OEC - abordarea pe bază de obiective ecologice calitative
|
X - dispoziţii obligatorii
|
N - date opţionale
|
O - răspundeţi numai dacă au survenit modificări
|
Y - obligatoriu pe baza informaţiilor disponibile
|
Apendicele 2
Lista sectoarelor si/sau proceselor industriale vizate de substanţele din lista I
1. Mercur
1.1. Industria electrolizei clorurilor alcaline
(soluţie de sare reciclată)
1.2. Industria electrolizei clorurilor alcaline
(soluţie de sare pierdută)
1.3. Industria chimică în
care se utilizează catalizatori pe bază de mercur în producţia de clorură de
vinii
1.4. Industria chimică în care se utilizează
catalizatori pe bază de mercur în procesele chimice industriale
1.5. Producţia de catalizatori pe bază de mercur
utilizaţi în producţia de clorură de vinii
1.6. Alte procese care implică fabricarea de
compuşi organici şi anorganici ai mercurului
1.7. Producţia de baterii primare
1.8. Industria metalelor neferoase (instalaţii
pentru recuperarea mercurului şi extracţia şi rafinarea metalelor neferoase)
1.9. Instalaţii de tratare a deşeurilor toxice
conţinând mercur
1.10. Producţia de hârtie
1.11. Producţia de oţel
1.12. Centrale electrice pe cărbune
2. Cadmiu
2.1. Exploatarea zincului,
rafinarea zincului şi plumbului, industria cadmiului şi a metalelor neferoase
2.2. Producţia de compuşi de cadmiu
2.3. Producţia de pigmenţi
2.4. Producţia de stabilizatori
2.5. Producţia de baterii primare sau secundare
2.6. Electrogalvanizare
2.7.Producţia de acid fosforic şi/sau îngrăşământ
fosfatic din rocă fosfatică
3. Hexaclorciclohexan (HCH)
3.1. Instalaţii de producţie de HCH
3.2. Instalaţii de extracţie a lindanului
3.3. Instalaţii în care se produce HCH şi se extrage
lindan
3.4. Instalaţii de producţie
de lindan (care produc agenţi de protecţie pentru plante, lemn, cabluri)
4. Tetraclorură de carbon
4.1. Producţia de tetraclorură de carbon prin
perclorurare (proces care implică spălarea)
4.2. Procese ca cel de mai sus, care nu implică spălarea
4.3. Producţia de clormetan prin clorurarea metanului
(generaţie electrolitică de clor la înaltă presiune) şi din metanol
4.4. Producţia de clorofluorocarburi
4.5. Instalaţii care folosesc tetraclorură de carbon
ca solvent
5. DDT
5.1. Producţia de DDT, inclusiv
prepararea de DDT în acelaşi loc
5.2. Instalaţii în care DDT se prepară în alt loc
decât la locul de producţie
5.3. Producţia de dicofol
6. Pentaclorfenol (PCF)
6.1. Producţia de PCF-Na prin hidroliza
hexaclorbenzenului
6.2. Producţia de
pentaclorofenat de sodiu prin saponificare.
6.3. Producţia de pentaclorfenol prin clorurare
7.-10. Aldrin, dieldrin, endrin, izodrin
7.-10.1. Producţia de aldrin şi/sau dieldrin şi/sau
endrin inclusiv prepararea acestor substanţe în acelaşi
loc
7.-10.2. Instalaţii de preparare de aldrin şi/sau
dieldrin şi/sau endrin în alt loc decât locul de producere
11. Hexaclorbenzen (HCB)
11.1. Producţia şi prelucrarea HCB
11.2. Producţia de percloretilenă (PER) şi de
tetraclorură de carbon (CCI4) prin perclorurare
11.3. Producţia de tricloretilenă şi/sau
percloretilenă prin orice alt proces
11.4. Instalaţii care produc quintozen şi tecnazen
11.5. Instalaţii care produc clor prin electroliza
clorurilor alcaline cu electrozi de grafit
11.6. Instalaţii de prelucrare
a cauciucului industrial
11.7. Instalaţii care produc produse pirotehnice
11.8. Instalaţii care produc clorură de vinii
12. Hexaclorbutadienă
(HCDB)
12.1. Producţia de percloretilenă (PER) şi de
tetraclorură de carbon (CCI4) prin perclorurare
12.2. Producţia de tricloretilenă şi/sau
percloretilenă prin orice alt proces
12.3. Instalaţii industriale care folosesc HCBD în
scopuri tehnice
13. Cloroform (CHCI3)
13.1. Producţia de clorometani din metanol
sau dintr-o combinaţie de metanol şi metan (hidroclorurarea
metanolului urmată de clorurarea clorurii de metil)
13.2. Producţia de clorometani prin clorurarea
metanului
13.3. Producţia de clorofluorocarburi
13.4. Producţia de clorură de vinii monomer prin
piroliza dicloretanului
13.5. Producţia de pastă de hârtie oxigenată
13.6. Instalaţii care folosesc CHCl3 ca solvent
13.7. Instalaţii în care apele de răcire sau alţi
efluenţi sunt cloruraţi
14.1,2-dicloretan (EDC)
14.1. Producţia exclusivă de 1,2-dicloretan (fără
prelucrare sau utilizare în acelaşi loc)
14.2. Producţia de 1,2-dicloretan şi prelucrare sau
utilizare în acelaşi loc, cu excepţia utilizărilor definite la 14.5
14.3. Prelucrarea de 1,2-dicloretan pentru obţinerea
de substanţe altele decât clorură de vinii, cum ar fi etilen diamina, etilen
poliamina, 1,1,1-tricloretan, tricloretilenă şi percloretilena
14.4. Utilizarea EDC pentru degresarea metalelor (în
afara siturilor industriale incluse la 14.2)
14.5. Utilizarea de EDC în producţia de schimbători de ioni
15. Triclotetilena (TEI)
15.1. Producţia de tricloretilenă (TRI) şi
percloretilenă (PER)
15.2. Utilizarea TRI pentru degresarea metalelor
16. Percloretilenă
(PER)
16.1. Producţia de tricloretilenă (TRI) şi
percloretilenă (PER) (procese TRI-PER)
16.2. Producţia de tetraclorură de carbon şi
percloretilenă (procese TETRA-PER)
16.3. Utilizarea PER pentru degresarea metalelor
16.4. Producţia de clorofluorocarburi
17. Triclorbenzen (TCB)
17.1. Producţia de TCB prin dehidroclorurarea HCH şi/sau prelucrarea TCB
17.2. Producţia şi/sau prelucrarea clorbenzenilor prin
clorurarea benzenului
Apendicele 3
Nota explicativa la chestionar
Introducere
Această notă explicativă precizează schema exactă a
tabelelor şi oferă o explicaţie exactă pentru fiecare întrebare privind
chestionarele legate de directivele din sectorul apei. De asemenea, nota explicativă
cuprinde, şi exemple care ilustrează modul în care trebuie să se răspundă la
întrebări, precum şi modificările convenite şi versiunile exacte ale
întrebărilor.
Statele Membre pot adăuga observaţii la răspunsurile la
fiecare întrebare, dacă doresc acest lucru.
Răspunsurile la chestionar trebuie să ţină cont de
datele de aderare ale statelor membre şi de faptul că statele membre au dreptul
de a demonstra fie respectarea valorilor limită (VL) fie respectarea
obiectivelor ecologice calitative (OEC); chestionarul nu aduce atingere
dispoziţiilor privind substanţele din lista I. La întrebările A3/A4, A5/A6 şi A8 trebuie să se răspundă, în măsura
în care este posibil, având în vedere prevederile în cauză şi condiţiile
prevăzute în apendicele I.
Explicaţii asupra textului titlurilor
1. Rapoarte standardizate asupra sistemelor de date
Pentru colectarea datelor şi informaţiilor specifice
care trebuie incluse într-un sistem de date, se vor oferi proceduri şi formate
corespunzătoare într-o etapă ulterioară, dacă va fi cazul.
2. Regionalizarea informaţiilor
Dacă apele de suprafaţă menţionate nu reprezintă toate
bazinele hidrografice importante ale unui stat membru, trebuie adăugate toate
apele de suprafaţă şi bazinele hidrografice pentru a acoperi întregul teritoriu.
Dacă este cazul, se acceptă şi alte diviziuni regionale, de exemplu
departamente, unităţi administrative.
Pentru clarificări suplimentare trebuie anexate scheme orohidrografice sau geografice la datele raportate.
Explicaţii asupra A1/A2:
Informaţiile care trebuie furnizate la Al şi A2 trebuie
să ofere o privire de ansamblu asupra numărului total de evacuări permise
(direct în apele de suprafaţă sau indirect, prin canalele colectoare) din
sectoarele/procesele industriale menţionate în apendicele 2. Dubla numărătoare
a evacuărilor poate fi evitată prin alocarea clară, fie la Al, fie la A2.
Instalaţiile de tratare a apelor reziduale urbane nu sunt acoperite de
întrebările din partea A, chiar dacă prin acestea se evacuează substanţe din
lista I care provin din
evacuări în canale colectoare (nu există dublă numărătoare).
Alocarea la întrebările privind Al şi A2 nu depinde de
operatorul instalaţiei de tratare (urbană sau industrială), ci depinde de
aplicarea sau nu a unui anumit tip de purificare a apelor reziduale
industriale, inclusiv a apelor reziduale urbane. In cazul existenţei oricăror
dubii, aceste autorizaţii trebuie alocate la Al. întrebările A1/A2 se bazează
pe faptul că evacuările sunt acoperite la nivel internaţional prin autorizaţii
prealabile destinate controlului şi reducerii emisiilor de substanţe
periculoase în cauză. Utilizarea unor parametri sau indicatori sumă nu
interferează a priori cu
acest lucru. Trebuie să se ofere explicaţii şi
justificări la A3 şi A4.
Dubla numărătoare poate surveni în enumerarea
sectoarelor sau proceselor industriale, de exemplu nr. de la 4.1 şi 12.1, 4.3
şi 13.1 şi 13.2, 4.4 şi 13.4. Informaţiile trebuie furnizate în tabele într-o
formă adecvată, oferindu-se precizări exacte asupra numărătorilor duble sau
multiple.
Informaţiile asupra majorităţii evacuărilor trebuie
reduse la acele cazuri în care se depăşesc pragurile prevăzute în directivele
secundare specifice, vezi apendicele 2.
Explicaţii şi exemple pentru A3/A4:
Informaţii selectate asupra standardelor de emisie:
acest exemplu nu este relevant în cazul în care au fost stabilite standarde de
emisie diferite pentru un sector/proces industrial. Trebuie să se prezinte în rezumat gama de standarde de emisie permise.
Dacă se aplică valorile limită comunitare exacte, în
această etapă nu mai este nevoie de descrieri suplimentare. In acest caz,
menţionaţi numai „CE" şi marcaţi, dacă este cazul, deviaţiile
corespunzătoare care s-au produs la intrarea în vigoare a valorilor limită
şi/sau la iniţierea monitorizării. Pentru abordarea pe bază de OEC, oferiţi
numai un rezumat al valorilor limită.
Exemplu pentru NB (a) şi (b):
|
Valori limită privind
|
Sectoarele/ procese1e industriale în
cauză
|
Cantitatea totală (kg/an)
|
Cantitatea evacuată, corelată cu capacitatea de
producţie/cantitatea utilizată (g/t)
|
Concentraţia (mg/l)
|
|
1
|
2
|
3
|
1. Mercur
1.1 Electroliza clorurilor alcaline
(soluţie de sare reciclată)
|
Derivată din coloana 3
50 x 10-6 x debitul anual
derivată din coloana 2
0,5 x 10-6 x capacitate
anuală de producţie
|
0,52,3
1,0 medic lunară maximă (1986)
4x0,52,3
4 x 1,01
medie zilnică maximă'1 (1986)
|
501,3 x 10-3
medic lunara maximă (1986)
4 x 501.3 x 10-3
medie zilnica maximă (1986)
|
Exemple pentru NB (c):
Standardele de emisie date sunt derivate pe baza celor
mai bune mijloace tehnice disponibile.
Exemple pentru NB (d):
Definiţia standardului de emisie
(1) Se aplică pentru cantitatea totală de mercur
prezentă în toată apa cu conţinut de mercur evacuată de la situl instalaţiei
industriale.
(2) Se aplică mercurului prezent în efluenţii evacuaţi
de la unităţile producătoare de clor.
(3) Consumul maxim permis de apă corespunde în
principiu unei capacităţi de producţie permise, care este de l0m3/t, iar factorul de emisie este de
0,5 g/t (produs), pe baza celor mai bune mijloace tehnice disponibile. Cu toate
acestea, deoarece concentraţia de mercur din efluenţi
depinde de volumul de apă în cauză, care diferă de la un proces sau o
instalaţie la alta, în toate cazurile trebuie să se respecte valorile limită
exprimate în cantitatea de mercur evacuată corelată cu capacitatea instalată de
producţie de clor din tabel.
(4) Valorile limită medii zilnice reprezintă de patru
ori valorile limită medii lunare corespunzătoare.
Monitorizare
Pentru a verifica dacă evacuările respectă standardele
de emisie stabilite conform valorilor limită prevăzute în prezenta anexă,
trebuie să se instituie o procedură de monitorizare. Această procedură trebuie
să prevadă:
- recoltarea zilnică a unei probe reprezentative din
evacuările efectuate pe parcursul a 24 de ore şi măsurarea concentraţiei de
mercur din probă, precum şi
- măsurarea debitului total al evacuării pe parcursul
acestei perioade.
Cantitatea de mercur evacuat pe parcursul unei luni se
calculează prin însumarea cantităţilor de mercur evacuate în fiecare zi din
acea lună. Acest total se împarte apoi la capacitatea de producţie de clor
(lunară) instalată. (Pentru clarificare trebuie să se adauge „lunar").
Metoda de măsurare
CEE - metoda de măsurare de referinţă -
Explicaţii pentru A6:
Această întrebare se referă la toate evacuările
menţionate la Al şi A2 şi necesită calcularea sumei tuturor cantităţilor de
substanţe evacuate conform autorizaţiilor. Aceasta reprezintă cantitatea maximă
anticipată de substanţe evacuate. Dacă sunt disponibile valorile emisiilor
efective, acestea trebuie indicate între paranteze. Precizaţi şi suma valorilor
autorizate pentru evacuarea în canale colectoare şi, în măsura în care este
disponibilă, o estimare a emisiilor în apele de suprafaţă după tratarea
ulterioară.
Explicaţii pentru A 7:
întrebarea vizează atât
substanţa evacuată cât şi unitatea care efectuează evacuarea şi este orientată
spre sursă. Astfel, o unitate se poate regăsi la prima poziţie atât pe lista
pentru mercur, cât şi pe lista pentru cadmiu.
Cantitatea evacuărilor şi deci importanţa acestora se
determină în funcţie de dimensiunea cantităţii anuale autorizate (vezi valorile
limită de la A3 şi A4).
Pentru valorile limită privind concentraţia şi
cantitatea evacuată corelate cu capacitatea de producţie/cantitatea utilizată,
precizaţi, dacă este cazul, perioadele de referinţă zilnice, lunare sau anuale.
Detaliile asupra locaţiei trebuie să cuprindă
informaţii asupra bazinelor hidrografice importante/zonelor de coastă sau
regiunilor administrative în cauză, după cum este cazul la A1-A6 şi trebuie să
cuprindă coordonate geografice.
Explicaţii şi exemplu pentru A9:
Informaţiile asupra numărului total de staţii de
monitorizare a mediului acvatic trebuie furnizate în forma tabelului de la A9
şi, dacă este necesar, trebuie adăugate coloane suplimentare.
Selecţia staţiilor de monitorizare pentru comunicarea
rezultatelor monitorizării trebuie să acopere reţeaua internaţională de staţii
de măsurare completată, după cum este cazul, de staţii de monitorizare care nu
sunt cuprinse în reţeaua în cauză din bazine hidrografice importante/zone de coastă
sau ape interioare de suprafaţă, estuare, ape maritime teritoriale altele decât
apele estuariene şi apele mării teritoriale, în mod analog cu A8.
Explicatii pentru B3/B4 :
Standardele de emisie care trebuie indicate se referă la valorile naţionale sau regionale obligatorii sau
recomandate prevăzute de autorităţile competente/legislative/statutare (vezi
Bl), nu la valorile stabilite în autorizaţiile acordate de autorităţile
competente/locale. In cazurile în care există numeroase standarde individuale,
nu este necesar să se înregistreze valorile individuale ale autorizaţiilor
acordate de autorităţile competente, ci să se prezinte în rezumat gama
standardelor de emisie prevăzute în aceste autorizaţii.
Informaţiile solicitate la NB (c), a doua liniuţă,
trebuie privite având în vedere competenţele discreţionare acordate
autorităţilor competente pentru a lua în considerare ultimele evoluţii tehnice
posibile din punct de vedere economic.
Descrierea standardelor de emisie indicate în tabel reprezintă exemple. Dacă este cazul, menţionaţi
alte definiţii naţionale/regionale valabile şi oferiţi explicaţiile necesare.
Dacă emisiile permise sunt exprimate în g/t capacitate
de producţie/cantitate utilizată, precizaţi perioada de timp la care se referă
valoarea.
Explicaţii pentru B6:
Se poate presupune că nu toate informaţiile asupra unor
asemenea evacuări pot fi disponibile dintr-o bază de date centralizată. Spre
deosebire de partea A, instalaţiile de tratare a apelor reziduale urbane nu
sunt excluse din acest „inventar" dacă sunt evacuate cantităţi mari din
substanţele în cauză. Dacă sunt disponibile valorile emisiilor efective,
acestea trebuie indicate între paranteze. Precizaţi şi suma valorilor
autorizate pentru evacuarea în canale colectoare şi, în măsura în care este disponibilă,
o estimare a emisiilor în apele de suprafaţă după tratarea ulterioară. Dubla
numărătoare a emisiilor în apele de suprafaţă şi/sau în canalele colectoare
trebuie evitată printr-o evaluare atentă. In cadrul răspunsului la întrebarea
B6 trebuie adăugate numai evacuările generatorilor importanţi de emisii de
substanţe principale.
Această întrebare vizează acei generatori de emisii
care:
- evacuează mai mult de 50
kg/an dintr-o anumită substanţă şi
- sunt supuşi
standardelor naţionale/regionale de emisie sau programelor pentru protecţia
apelor.
Se recomandă în mod special să se furnizeze datele
asupra următoarelor substanţe:
- cupru, zinc, plumb, arsen, crom, nichel,
trifluralin, endosulfan, simazin, atrazin, compuşi
tributilstanici, compuşi trifenilstanici, azinfos-etil, azinfos-metil,
fenitrotion, fention, malation, paraţion, pariton-metil, diclorvos,
tricloretan,
- 1,2-dicloretilenă, clorură de vinii, benzen,
etilbenzen, toluen, xilen, izopropilbenzen.
Explicaţii pentru B7:
Vă rugăm consultaţi A8. Se aplică acelaşi principiu.
Explicaţii pentru B8:
Informaţiile necesare sunt echivalente cu cele de la
A9, adică informaţiile furnizate prin intermediul staţiilor de monitorizare din
reţeaua internaţională de măsurare, dar însoţite de staţii reprezentative pentru zonele neacoperite. Explicaţiile
de la A9 sunt echivalente în acest caz, rezultatele măsurărilor pentru
sedimente şi biota, în măsura în care sunt disponibile.
Explicaţii pentru apendicele 2
Nota de subsol 1 indică,
conform pragurilor inferioare, cazurile în care au fost instituite proceduri
simplificate de monitorizare pentru anumite industrii/procese. In acest caz,
informaţiile asupra evacuărilor trebuie limitate la cele care depăşesc
pragurile date.
Nota de subsol 2 clarifică
cazurile în care statele membre instituie între timp individual standarde de
emisie,.
In ceea ce priveşte substanţele care aparţin familiilor
şi grupelor de substanţe din Lista I, denumite în
continuare „substanţe din Lista I":
1. toate evacuările în apele
menţionate la art. 1, care este posibil să conţină orice asemenea substanţă,
trebuie autorizate în prealabil de autoritatea competentă din statul membru
respectiv;
2. în autorizaţie se prevăd standardele de emisie
pentru evacuările de orice asemenea substanţe în apele menţionate la art. 1 şi,
dacă este necesar pentru punerea în aplicare a prezentei directive, pentru
evacuările de orice asemenea substanţă în canalizări;
3. în cazul evacuărilor de orice asemenea substanţe
deja existente în apele menţionate la art. 1, evacuările trebuie să se
conformeze condiţiilor stabilite în autorizaţie pe perioada prevăzută în
respectivul document. Această perioadă nu poate depăşi limitele prevăzute;
4. autorizaţiile pot fi acordate numai pentru o
perioadă limitată. Ele pot fi reînnoite, avându-se în vedere orice modificare a
valorilor limită prevăzute.
1. Standardele de emisie prevăzute în autorizaţiile
acordate stabilească:
(a) concentraţia maximă permisă a unei substanţe într-o
evacuare. In cazul diluţiei, valoarea limită prevăzută trebuie împărţită la
factorul de diluţie.
(b) cantitatea maximă permisă dintr-o anumită
substanţă într-o evacuare pe parcursul uneia sau mai multor perioade de timp
determinate. Dacă este necesar, cantitatea poate fi exprimată şi ca unitate de
greutate a poluantului per unitate de element caracteristic al activităţii
poluante (de exemplu, unitate de greutate per unitate de materie primă sau per
unitate de produs).
2. Pentru fiecare autorizaţie, autoritatea competentă
a statului membru respectiv poate, dacă este necesar, să impună standarde de
emisie mai stricte decât cele care rezultă din aplicarea valorilor limită
prevăzute, având în vedere în special toxicitatea, persistenţa şi bioacumularea
substanţelor respective în mediul în care sunt
evacuate.
3. Dacă persoana care efectuează evacuarea declară că
nu se poate conforma standardelor de emisie impuse sau dacă autoritatea
competentă a statului membru constată acest lucru, autorizaţia nu se acordă.
4. Dacă standardele de emisie nu pot fi respectate,
autoritatea competentă din statul membru respectiv ia toate măsurile adecvate
pentru a asigura îndeplinirea tuturor condiţiilor de autorizare şi, dacă este
necesar, pentru a interzice evacuarea.
1. Consiliul, la propunerea
Comisiei, stabileşte valorile limită maxime pentru standardele de emisie ale diverselor substanţe
periculoase incluse în familiile şi grupele de substanţe din Lista I.
Aceste valori limită sunt stabilite prin:
(a) concentraţia maximă permisă a unei substanţe într-o
evacuare şi
(b) dacă este cazul, cantitatea maximă dintr-o asemenea
substanţă exprimată ca unitate din greutatea poluantului per unitate de element caracteristic al
activităţii poluante (de exemplu, unitate de greutate
per unitate de materie primă sau per unitate de
produs).
Dacă este cazul, valorile limită aplicabile efluenţilor
industriali trebuie stabilite în funcţie de sector şi
de tipul de produs.
Valorile limită aplicabile substanţelor din Lista I trebuie stabilite în principal pe baza
următoarelor elemente:
- toxicitate,
- persistenţă,
- bioacumulare,
avându-se în vedere cele mai bune mijloace tehnice
disponibile.
2. Consiliul, la propunerea Comisiei, stabileşte
obiectivele de calitate pentru substanţele din Lista I.
Aceste obiective sunt stabilite în principal pe baza
toxicităţii, a persistenţei şi a acumulării substanţelor menţionate anterior în
organisme vii şi în sedimente, după cum indică cele mai semnificative date
ştiinţifice recente, avându-se în vedere diferenţa dintre caracteristicile apei
sărate şi ale apei dulci.
3. Valorile limită stabilite se aplică, cu excepţia
cazurilor în care un stat membru poate dovedi Comisiei, conform unei proceduri
de monitorizare stabilite de către Consiliu, la propunerea Comisiei, că
obiectivele de calitate stabilite sau alte obiective de calitate mai stricte
ale Comunităţii sunt îndeplinite şi menţinute în permanenţă în întreaga zonă
care ar putea fi afectată de evacuări datorită acţiunilor întreprinse, printre
alţii, şi de statul membru respectiv.
Comisia raportează Consiliului cazurile pentru care a
recurs la metoda obiectivelor de calitate.
La fiecare cinci ani, Consiliul revizuieşte, la
propunerea Comisiei şi conform art. 148 din Tratat,cazurile în care s-au
aplicat metodele menţionate anterior.
4. Pentru substanţele incluse în familiile sau grupele
de substanţe, Consiliul stabileşte termenele limită menţionate, ţinând seama de
caracteristicile sectoarelor industriale respective şi, dacă este cazul, de
tipurile de produse.
B. Evacuări de substanţe periculoase în ape
subterane
PUNCTUL 1
Substanţele din lista I
1. Furnizaţi o listă a actelor legislative aflate în
vigoare în prezent care a fost adoptată de statul membru pentru a preveni
introducerea substanţelor din lista I în apele
subterane.
2. Pentru prima perioadă de raportare furnizaţi
următoarele informaţii:
(a) furnizaţi o listă a autorizaţiilor care au fost
acordate pe parcursul perioadei de raportare, locaţiile lor geografice, data
autorizării, menţionaţi principalele precauţii tehnice luate şi precizaţi dacă
situl este inclus în inventarul autorizaţiilor.
(b) pentru fiecare sit pentru care s-a acordat o
autorizaţie pe parcursul perioadei de raportare, furnizaţi informaţii asupra
condiţiilor de autorizare pentru substanţele din lista
I, .
3. Furnizaţi o listă a siturilor de eliminare şi
descărcare care figurează în prezent în inventarul autorizaţiilor prevăzut în
art. 15. Indicaţi şi locaţia geografică şi data autorizării pentru fiecare sit.
Se poate oferi în schimb un rezumat descriptiv.
4. (a) Există ape subterane în care sunt autorizate
evacuări?
(b) Dacă da, furnizaţi o listă a autorizaţiilor
acordate. Dacă este posibil, precizaţi locaţia geografică şi data de
autorizare.
5. (a) Sunt aplicate dispoziţiile privind autorizarea
evacuărilor in ape subterane?
(b) Dacă da, furnizaţi o listă a autorizaţiilor
acordate. Dacă este posibil, precizaţi locaţia geografică şi data de
autorizare.
PUNCTUL 2
Substanţele din lista II
1. Furnizaţi o listă a actelor legislative aflate în
vigoare în prezent care a fost adoptată de statul membru pentru a limita
introducerea substanţelor din lista II în apele
subterane.
2. Pentru prima perioadă de raportare furnizaţi
următoarele informaţii:
(a) furnizaţi o listă a autorizaţiilor pentru evacuări
directe de substanţe din lista II care au fost acordate pe parcursul perioadei de raportare,
locaţiile lor geografice, data autorizării, şi precizaţi dacă situl este inclus
în inventarul autorizaţiilor;
(b) câte cereri s-au înregistrat pe parcursul perioadei de raportare pentru autorizaţii de eliminare sau
descărcare a deşeurilor în scopul eliminării de materiale care ar putea conduce
la o evacuare indirectă a unei/unor substanţe din lista II?
3. Furnizaţi o listă a siturilor autorizate pentru
evacuarea directă de substanţe din lista II (altele decât cele de la 2 (a)) şi care figurează în prezent în
inventarul autorizaţiilor. Indicaţi şi locaţia geografică şi data autorizării
pentru fiecare sit. Se poate oferi în schimb un rezumat descriptiv.
4. Pentru prima perioadă de raportare furnizaţi
următoarele informaţii:
(a) câte cereri s-au înregistrat pe parcursul perioadei
de raportare pentru realimentări artificiale ?
(b) furnizaţi o listă a autorizaţiilor acordate, locaţiile
geografice şi data acestora, şi precizaţi sursa apei folosite pentru
realimentare.
PUNCTUL 3
Cerinţe de monitorizare
2. Descrieţi sistemul de monitorizare adoptat pentru
apele subterane.
NB: Nici o informaţie
legată de acest chestionar nu se raportează sub formă de hartă.