ORDIN Nr. 477
din 20 februarie 2008
privind aprobarea schemei de
ajutor de stat „Sprijin pentru consolidarea si modernizarea sectorului
productiv prin investitii realizate de intreprinderile mici si mijlocii",
aferenta operatiunii a) „Sprijin pentru consolidarea si modernizarea sectorului
productiv prin investitii tangibile si intangibile", domeniul major de
interventie 1.1 „Investitii productive si pregatirea pentru competitia pe piata
a intreprinderilor, in special a IMM", axa prioritara 1 „Un sistem de
productie inovativ si ecoeficient", din cadrul Programului operational
sectorial „Cresterea competitivitatii economice"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 190 din 12 martie 2008
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2006, privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului
de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul
ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,
în temeiul prevederilor art.11
alin.4 din Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă schema de ajutor de stat „Sprijin
pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii
realizate de întreprinderile mici şi mijlocii", aferentă operaţiunii a)
„Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin
investiţii tangibile şi intangibile", domeniul major de intervenţie 1.1
„Investiţii productive şi pregătirea pentru competiţia pe piaţă a
întreprinderilor, în special a IMM", axa prioritară 1 „Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient",
din cadrul Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice", prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
SPRIJIN
pentru consolidarea şi modernizarea sectorului
productiv prin investiţii realizate de întreprinderile mici şi mijlocii în cadrul Programului operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice"
Art. 1. - Prezenta procedură
instituie o schemă transparentă de ajutor de stat regional pentru investiţii,
denumită „Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin
investiţii realizate de întreprinderile mici şi mijlocii", aferentă
operaţiunii a) „Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului
productiv prin investiţii tangibile şi intangibile", domeniul major de
intervenţie 1.1 „Investiţii productive şi pregătirea pentru competiţia pe piaţă
a întreprinderilor, în special a IMM", axa prioritară 1 „Un sistem de
producţie inovativ şi ecoeficient", din cadrul Programului operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice".
Art. 2. - In cadrul acestei scheme se va acorda sprijin
financiar nerambursabil pentru proiecte de investiţii realizate de
întreprinderi mici şi mijlocii - IMM astfel:
• sprijin financiar în valoare de până la 250.000 euro
(echivalentul în lei), cu apelul de proiecte de tip „cerere de proiecte cu
depunere continuă";
• sprijin financiar cu valoare cuprinsă între 250.001
euro şi 1.500.000 euro (echivalentul în lei), cu apelul de proiecte de tip
„cerere de proiecte cu termen limită".
Art. 3. - (1) Acordarea ajutoarelor de stat regionale
pentru investiţii în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea
criteriilor privind ajutorul de stat regional stipulate în Regulamentul (CE)
nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutorului naţional
regional pentru investiţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
nr. L302 din 1 noiembrie 2006.
(2) Prezenta schemă este
exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană în conformitate
cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi
88 din Tratat ajutorului naţional regional pentru investiţii, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L302 din
l'noiembrie 2006.
Art. 4. - Schema se aplică pe întreg teritoriul României,
în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
Art. 5. - (1) Prezenta schemă are drept scop
consolidarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii prin
înfiinţarea/extinderea/modernizarea capacităţilor de producţie şi achiziţia de
echipamente, tehnologii noi şi know-how, care să permită adaptarea producţiei
la cerinţele pieţei unice europene.
(2) Intreprinderile mici şi mijlocii, atât în ceea ce
priveşte cifra de afaceri, cât şi în ceea ce priveşte gradul de ocupare a
forţei de muncă, au un rol economic deosebit în diversificarea produselor şi
serviciilor, în cadrul tuturor sectoarelor economice din România. Extinderea
activităţilor înalt tehnologizate, realizarea de produse cu valoare adăugată
ridicată răspunde dezideratului de coeziune economică, necesitând însă
investiţii considerabile în acest sens.
I. Obiectivul şi
scopul schemei
Art. 6. - Obiectivul schemei de ajutor de stat este
sprijinirea dezvoltării întreprinderilor mici şi
mijlocii pentru realizarea obiectivului general al Programului operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice", şi anume creşterea
productivităţii întreprinderilor din România în conformitate cu principiile
dezvoltării durabile şi reducerea decalajelor în comparaţie cu productivitatea
medie a Uniunii Europene.
Art. 7. - Scopul schemei de finanţare îl constituie
consolidarea şi dezvoltarea sectorului productiv românesc al întreprinderilor
mici şi mijlocii prin:
• crearea unui nou amplasament de producţie;
• extinderea unui amplasament de producţie existent;
• diversificarea producţiei unui amplasament existent,
prin lansarea de noi produse sau servicii;
• schimbări fundamentale în procesul de producţie al
unui amplasament existent.
II. Baza legală
Art. 8. - Prezenta schemă este elaborată în
conformitate cu:
• Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006 pentru aplicarea
art. 87 şi 88 din Tratat ajutorului naţional regional pentru investiţii,
publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L
302 din 1 noiembrie 2006;
• Programul operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice", aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr.
3.472 din 12 iulie 2007.
III. Domeniul de aplicare
Art. 9. - (1) In cadrul acestei scheme se acordă sprijin financiar pentru întreprinderile mici şi
mijlocii (inclusiv societăţi cooperative), cu excepţia microîntreprinderilor,
pentru următoarele activităţi economice (conform CAEN, rev. 2):
a) B - Industria extractivă (cu excepţia codurilor 051
Extracţia cărbunelui superior, 052 Extracţia cărbunelui inferior, 061 Extracţia
petrolului brut, 062 Extracţia gazelor naturale, 0721 Extracţia minereurilor de
uraniu şi toriu, 0892 Extracţia turbei, 091 Activităţi de servicii anexe
extracţiei petrolului brut şi gazelor naturale, 099 Activităţi de servicii
anexe pentru extracţia mineralelor);
b) C - Industria prelucrătoare (cu excepţia codurilor
101 Producţia, prelucrarea şi conservarea cărnii şi a produselor din carne, 102
Prelucrarea şi conservarea peştelui, crustaceelor şi moluştelor, 103
Prelucrarea şi conservarea fructelor şi legumelor, 104 Fabricarea uleiurilor şi
a grăsimilor vegetale şi animale, 105 Fabricarea produselor lactate, 106
Fabricarea produselor de morărit, a amidonului şi produselor din amidon, 107 Fabricarea produselor de
brutărie şi a produselor făinoase, 108 Fabricarea altor produse alimentare, 109 Fabricarea
preparatelor pentru hrana animalelor, 110 Fabricarea băuturilor, 120 Fabricarea
produselor din tutun, 191 Fabricarea produselor de cocserie, 192 Fabricarea
produselor obţinute prin prelucrarea ţiţeiului, 2051 Fabricarea explozivilor,
206 Fabricarea fibrelor sintetice şi artificiale, 241 Producţia de metale
feroase sub forme primare şi de feroaliaje, 242 Producţia de tuburi, ţevi,
profile tubulare şi accesorii pentru acestea din oţel, 243 Fabricarea altor
produse prin prelucrarea primară a oţelului, 2451 Turnarea fontei, 2452
Turnarea oţelului, 254 Fabricarea armamentului şi muniţiei, 2591 Fabricarea de
recipienţi, containere şi alte produse similare din oţel, 301 Construcţia de
nave şi bărci, 304 Fabricarea
vehiculelor militare de luptă, 331 Repararea articolelor fabricate din metal,
repararea maşinilor şi echipamentelor, 332 Instalarea maşinilor şi
echipamentelor industriale);
c) E - Distribuţia apei,
salubritate, gestionarea deşeurilor, activităţi de decontaminare (cu excepţia
codurilor 360 Captarea, tratarea şi distribuţia apei, 370 Colectarea şi
epurarea apelor uzate, 381 Colectarea deşeurilor, 382 Tratarea şi eliminarea
deşeurilor, 390 Activităţi şi servicii de decontaminare);
d) F - Construcţii [(cu excepţia codurilor 411 Dezvoltare
(promovare) imobiliară, 4399 Alte lucrări speciale de construcţii n.c.a)].
(2) Nu sunt eligibile pentru finanţare, în cadrul
acestei scheme, următoarele domenii de activitate:
a) pescuitul şi acvacultura;
b) construcţiile navale;
c) industria cărbunelui;
d) industria siderurgică;
e) sectorul fibrelor sintetice;
f) activităţile legate de producţia primară a
produselor agricole enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea
Europeană;
g) procesarea şi marketingul produselor care imită ori
substituie laptele sau produsele din lapte, în conformitate cu Regulamentul
Consiliului(CEE) nr. 1.898/1987 privind protejarea denumirilor folosite în
comercializarea laptelui şi a produselor din lapte;
h) sectorul transporturilor.
(3) In cadrul acestei scheme nu se acordă sprijin
financiar pentru:
a) susţinerea financiară a activităţilor de export
către ţări terţe sau către state membre, legată direct de cantităţile
exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau pentru
alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
b) utilizarea cu precădere a produselor naţionale în
detrimentul produselor importate.
IV. Definiţii
Art. 10. -In sensul prezentei
proceduri, următorii termeni se definesc astfel:
a) ajutorul de stat -
orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art. 87 (1) din
Tratatul instituind Comunitatea Europeană;
b) întreprinderi mici si mijlocii (IMM) (conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi
dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările
ulterioare, care transpune în legislaţia naţională Recomandarea CE nr. 361 din
6 mai 2003 privind definiţia microîntreprinderilor, a întreprinderilor mici şi
mijlocii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L124 din 20 mai
2003) - acele întreprinderi care au mai puţin de 250 de angajaţi şi care au o
cifră de afaceri anuală netă ce nu depăşeşte echivalentul în lei a 50 milioane
euro sau deţin active totale ce nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro.
• In cadrul categoriei de IMM, întreprinderea
mijlocie este întreprinderea care are între 50 şi
249 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50
milioane euro, echivalent în lei, sau deţine active totale care nu depăşesc echivalentul
în lei a 43 milioane euro.
• In cadrul categoriei de IMM, întreprinderea mică este
întreprinderea care are între 10 şi 49 de salariaţi şi realizează o cifră de
afaceri anuală netă de până la 10 milioane euro, echivalent în lei, sau deţine
active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 10 milioane euro.
• In cadrul categoriei de IMM, microîntreprinderea este întreprinderea care are până la 9 salariaţi şi realizează o
cifră de afaceri anuală netă de până la 2 milioane euro, echivalent în lei, sau deţine active totale care nu depăşesc
echivalentul în lei a 2 milioane euro.
• Incadrarea în categoria IMM se va face în funcţie de
cele 3 tipuri de
întreprinderi: autonome, legate şi partenere, astfel cum sunt acestea definite
în Legea nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare, care a
preluat prevederile Recomandării CE nr. 361 din 6 mai 2003 privind definiţia
microîntreprinderilor, a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003;
c) societate cooperativă (conform Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea
cooperaţiei) - o asociaţie autonomă de persoane fizice şi/sau juridice, după
caz, constituită pe baza consimţământului liber exprimat de acestea, în scopul
promovării intereselor economice, sociale şi culturale ale membrilor
cooperatori, fiind deţinută în comun şi controlată democratic de către membrii
săi, în conformitate cu principiile cooperatiste;
d) investiţie iniţială - o investiţie în active corporale şi/sau necorporale referitoare
la înfiinţarea unei noi unităţi, la extinderea unei unităţi existente, la
diversificarea producţiei unei unităţi prin realizarea de produse noi,
suplimentare sau la o schimbare fundamentală a procesului global de producţie a
unei unităţi existente;
e) începerea lucrărilor- data începerii efective a lucrărilor de construcţii sau data
primului angajament ferm legal al societăţii de a
comanda echipamente, excluzând studiile de fezabilitate preliminare;
f) cheltuieli eligibile -
cheltuielile legate de investiţia iniţială, respectiv cheltuieli cu
achiziţionarea de active corporale şi/sau active necorporale;
g) active corporale - activele constând în terenuri, clădiri şi instalaţii/utilaje;
h) active necorporale -
activele care rezultă dintr-un transfer de tehnologie, sub forma unei achiziţii
de drepturi de brevet, de licenţe, de know-how sau de cunoştinţe tehnice
nebrevetate;
i) intensitatea
ajutorului de stat în echivalent subvenţie brută -
valoarea actualizată a ajutorului exprimată ca procent din valoarea actualizată
a cheltuielilor eligibile ale investiţiilor;
j) rată de actualizare - rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană pentru România
pe baza unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene şi pe internet;
k) societăţi în dificultate - întreprinderile definite conform Liniilor directoare comunitare
privind ajutorul de stat pentru salvarea şi
restructurarea întreprinderilor în dificultate (publicate în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. C 244/2004);
l) administrator al schemei- Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism
şi Profesii Liberale, prin Direcţia pentru gestionarea
fondurilor comunitare pentru IMM - organism intermediar;
m) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de
management al Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice";
n) apel/cerere de proiecte - invitaţia publică adresată de organismul intermediar unei
categorii clar identificate de solicitanţi, în vederea depunerii cererilor de
finanţare pentru proiecte, în cadrul unei/unui operaţiuni/domeniu major de
intervenţie/axă prioritară din Programul operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice" 2007-2013;
o) apel/cerere de proiecte
cu termen limită - apel/cerere de proiecte
[(conform definiţiei de la lit. n);] pentru care depunerea cererilor de
finanţare se fac într-un interval de timp clar stabilit, iar evaluarea şi
selecţia proiectelor se fac într-o singură sesiune, după închiderea depunerii,
prin punctare în sistem „grilă de evaluare", cu ordonarea
proiectelor/solicitanţilor descrescător, în funcţie de scorul obţinut. Sunt
finanţate proiectele care depăşesc pragul minim de calitate, în ordinea
scorului, până la concurenţa
sumei alocate pentru apelul/cererea de proiecte. Intervalul de timp pentru
depunerea cererilor de finanţare, grila de evaluare, cu criteriile şi scorurile
corespunzătoare, pragul minim de calitate şi suma alocată pentru apelul/cererea
de proiecte sunt specificate în apel/cerere de proiecte şi Ghidul
solicitantului;
p) apel/cerere de proiecte
cu depunere continuă - apelul/cererea de proiecte
[conform definiţiei de la lit. n)] pentru care depunerea cererilor de finanţare
se face continuu, începând de la o anumită dată, iar evaluarea şi selecţia
proiectelor se fac în mai multe sesiuni, prin punctare în sistem „grilă de
evaluare", fără ordonare în funcţie de punctajul obţinut. Sunt finanţate
proiectele care depăşesc pragul minim de calitate, în ordinea datei de depunere
a cererilor de finanţare, până la concurenţa sumei alocate pentru
apelul/cererea de proiecte. Data de deschidere pentru depunerea cererilor de
finanţare, grila de evaluare, cu criteriile şi scorurile corespunzătoare,
pragul minim de calitate şi suma alocată pentru apelul/cererea de proiecte sunt
specificate în apelul/cererea de proiecte şi în Ghidul solicitantului.
V. Condiţii de
eligibilitate pentru solicitanţi
Art. 11. - (1) Solicitanţii trebuie să respecte
următoarele criterii de eligibilitate:
• sunt întreprinderi mici sau mijlocii (inclusiv
societăţi cooperative), cu excepţia microîntreprinderilor, care nu pot
beneficia de prevederile prezentei scheme. Pentru a demonstra calitatea de IMM,
solicitanţii trebuie să completeze modelul declaraţiei cuprinzând informaţii cu
privire la încadrarea unei întreprinderi în categoria IMM din anexa 1 la Legea
nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare, care a preluat
prevederile Comunicării CE publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
nr. C 118 din 20 mai 2003;
• sunt întreprinderi înregistrate la registrul
comerţului ca societăţi comerciale şi/sau cooperative şi îşi desfăşoară
activitatea în România;
• nu sunt în stare de insolvenţă, nu au afacerile
administrate de un judecător-sindic, nu au nicio restricţie asupra activităţii
comerciale, nu sunt subiectul unor aranjamente între creditori sau nu se află
într-o situaţie similară cu cele menţionate anterior, reglementate prin lege;
• nu înregistrează datorii publice şi şi-au plătit la
timp taxele, obligaţiile şi alte contribuţii la bugetul de stat, bugetele
speciale şi bugetele locale, prevăzute de legislaţia în vigoare;
• reprezentantul legal al solicitantului nu a fost
supus unei condamnări în ultimii 3 ani de către nicio instanţă de judecată, din
motive profesionale sau etic-profesionale;
• nu sunt societăţi în dificultate conform Liniilor
directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi
restructurarea întreprinderilor în dificultate (publicate în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004);
• solicitantul demonstrează că deţine resursele
financiare necesare pentru cofinanţarea proiectului;
• nu a fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene
de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în
care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi
creanţa a fost integral recuperată;
• solicitantul îndeplineşte şi alte condiţii
specificate în apelul de proiecte şi în Ghidul Solicitantului, care nu aduc
atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
(2) Numărul maxim estimat al întreprinderilor mici şi
mijlocii care pot beneficia de sprijin financiar prin această schemă este de
2.000 .
VI. Criterii de selecţie
a proiectelor
Art. 12. - Evaluarea şi selecţia proiectelor se vor
efectua de către organismul intermediar, în conformitate cu următoarele
criterii: relevanţa, calitatea, maturitatea, sustenabilitatea proiectului şi capacitatea de
implementare a beneficiarului, detaliate în Ghidul solicitantului.
VII. Condiţiile de
acordare a ajutorului de stat
Art. 13. - In cadrul schemei pot fi finanţate exclusiv
proiectele care prevăd realizarea de investiţii iniţiale, aşa cum sunt acestea
definite la cap. IV art. 10
lit. d) din prezenta schemă.
Art. 14. - (1) Intensitatea
maximă a ajutorului de stat acordat pentru un proiect nu poate depăşi:
• pentru întreprinderi mijlocii:
- 50% pentru proiectele care se realizează în regiunea
Bucureşti - Ilfov;
- 60% pentru proiectele care se realizează în
celelalte 7 regiuni de dezvoltare (Nord-Est, Nord-Vest, Sud, Sud- Vest,
Sud-Est, Vest şi Centru).
• pentru întreprinderi mici:
- 60%, pentru proiectele care se realizează în
regiunea Bucureşti - Ilfov;
- 70 % pentru proiectele care se realizează în
celelalte 7 regiuni de dezvoltare (Nord-Est, Nord-Vest, Sud, Sud-Vest, Sud-Est,
Vest şi Centru).
(2) Valoarea maximă a finanţării acordate prin această
schemă, în funcţie de tipul de proiect, este de:
a) 250.000 euro (echivalentul în lei), pentru proiectele
cu apel de tip „cerere de proiecte cu depunere
continuă";
b) 1.500.000 euro (echivalentul în lei), pentru
proiectele cu apel de tip „cerere de proiecte cu termen limită".
Art. 15. - (1) Beneficiarul de ajutor de stat în cadrul
acestei scheme trebuie să facă dovada contribuţiei proprii, într-un cuantum de
minimum 30% din valoarea cheltuielilor eligibile, în funcţie de categoria
întreprinderii, regiunea unde va fi implementat proiectul şi intensitatea ajutorului
de stat.
(2) Contribuţia menţionată la alin. (1) va fi asigurată
fie din resurse proprii ale beneficiarului, fie prin finanţare externă (de
exemplu, credit bancar), într-o formă liberă de ajutor de stat.
Art. 16. - (1) Investiţia realizată cu sprijin
financiar în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat trebuie menţinută în
unitatea beneficiară a ajutorului de stat regional pentru o perioadă de cel
puţin 3 ani după finalizarea proiectului de investiţii.
(2) In decursul acestei perioade de 3 ani este permisă
înlocuirea instalaţiilor sau echipamentelor uzate moral ca efect al
schimbărilor tehnologice rapide, cu condiţia ca activitatea economică să se
desfăşoare în continuare în regiunea în cauză pe o durata egală cu perioada
minimă prevăzută.
Art. 17. -Ajutorul de stat regional pentru investiţii
nu poate fi acordat în cadrul prezentei scheme decât după ce beneficiarul a
semnat contractul de finanţare. In caz contrar, întregul proiect nu va mai fi
eligibil pentru a primi finanţare în cadrul acestei scheme.
VIII. Cheltuielile eligibile
Art. 18. -In contextul prezentei scheme sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele categorii de cheltuieli
legate de investiţia iniţială:
• achiziţia de teren, în limita a 10% din valoarea
totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului;
• achiziţia/construcţia şi modernizarea clădirilor, în
limita a 50% din totalul cheltuielilor eligibile;
• achiziţia de instalaţii, maşini şi utilaje;
• achiziţia de mijloace de transport tehnologice,
strict legate de ciclul de producţie (numai pentru cod CAEN F şi B);
• achiziţia de brevete, licenţe, know-how, soluţii
tehnice nebrevetate, incluzând software legat de procesul de producţie şi
cerinţele manageriale ale întreprinderii.
Art. 19. - (1) Activele achiziţionate trebuie să fie
noi. (2) Nu se acordă finanţare pentru achiziţionarea de active în leasing.
Art. 20. - (1) Investiţiile în
active necorporale eligibile se referă la transferul de tehnologie prin
achiziţia de patente, licenţe, know-how şi alte informaţii tehnologice
neînregistrate ca drepturi.
(2) Activele necorporale trebuie să îndeplinească
următoarele condiţii:
a) să fie utilizate în exclusivitate în locaţia care a
beneficiat de ajutor de stat regional;
b) să fie considerate active amortizabile;
c) să fi fost achiziţionate de la un terţ, în condiţii
de piaţă;
d) să fie incluse în categoria activelor proprii
firmei şi să rămână în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional
pentru cel puţin 3 ani.
Art. 21. - (1) Toate cheltuielile aferente investiţiei
iniţiale vor fi considerate ca fiind fără TVA.
(2) Cheltuielile eligibile se actualizează la valoarea
lor la momentul acordării ajutorului.
IX. Durata
Art. 22. - Prezenta schemă se aplică de la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I,
până la data de 31 decembrie 2013, în limita bugetului
alocat.
X. Bugetul schemei
Art. 23. - Bugetul total
estimat al schemei pentru perioada 2008-2013 este de 346,2653 milioane euro
(echivalentul în lei), având ca sursă de finanţare Fondul European de Dezvoltare
Regională şi fonduri publice naţionale (buget de stat), astfel:
a) pentru sprijin financiar în
valoare de până la 250.000 euro (echivalentul în lei):
- milioane euro -
Anul
|
Total, din care:
|
Fonduri comunitare
|
Fonduri
publice
naţionale
|
2008
|
32,638314
|
27,778403
|
4,859911
|
2009
|
33,073728
|
28,161792
|
4,911935
|
2010
|
44,235576
|
37,989990
|
6,245585
|
2011
|
45,224467
|
39,820917
|
5,403551
|
2012
|
38,353428
|
33,770849
|
4,582579
|
2013
|
35,905669
|
31,615556
|
4,290113
|
Total 2007-2013
|
229,4312
|
199,1375
|
30,29367
|
b) pentru sprijin financiar cu valoarea
cuprinsă între 250.001-1.500.000 euro (echivalentul în
lei):
- milioane euro -
Anul
|
Total, din care:
|
Fonduri comunitare
|
Fonduri publice
naţionale
|
2008
|
16,614672
|
14,184716
|
2,429956
|
2009
|
16,836457
|
14,380490
|
2,455968
|
2010
|
22,521937
|
19,399144
|
3,122793
|
2011
|
23,035861
|
20,334085
|
2,701775
|
2012
|
19,535978
|
17,244689
|
2,291289
|
2013
|
18,289170
|
16,144114
|
2,145057
|
Total 2007-2013
|
116,8341
|
101,6872
|
15,14684
|
XI. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
Art. 24. - Măsurile de sprijin acordate
întreprinderilor mici şi mijlocii (inclusiv societăţilor cooperative) constau
în finanţare nerambursabilă din fonduri comunitare şi naţionale.
Art. 25. - (1) Alocările financiare nerambursabile vor
fi acordate în mai multe tranşe, în funcţie de tipul de proiect conform cererii
de proiecte, astfel:
a) maximum 3 tranşe, conform prevederilor din
contractul de finanţare - în cazul sprijinului financiar în valoare de până la 250.000
euro (echivalentul în lei);
b) maximum 5 tranşe, conform prevederilor din
contractul de finanţare - în cazul sprijinului financiar cu valoarea cuprinsă
între 250.001 euro şi 1.500.000 euro (echivalentul în lei).
(2) Ajutorul de stat va fi plătit după ce beneficiarul
a depus cererea de rambursare, însoţită de documentele justificative prevăzute
în Ghidul solicitantului.
Art. 26. -Ajutoarele plătibile în tranşe se vor
actualiza la valoarea de la momentul acordării ajutorului de stat. Rata de
actualizare este rata stabilită de Comisia Europeană la momentul acordării
ajutorului.
XII. Regulile privind cumulul ajutoarelor de stat
Art. 27. - Ajutorul de stat
acordat în cadrul prezentei schemei se poate cumula cu alte ajutoare de stat în
sensul art. 87 alin. (1) din Tratatul CE, precum şi cu ajutorul de minimis, indiferent dacă acestea
provin din fonduri naţionale sau comunitare, raportat la aceleaşi cheltuieli
eligibile aferente proiectului de investiţii în cauză, dacă prin acest cumul nu
se depăşeşte intensitatea brută maximă admisibilă prevăzută în prezenta schemă.
XIII. Modalitatea de derulare a schemei
Art. 28. - Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi
Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, în calitate de organism
intermediar pentru Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice", este autoritatea responsabilă de administrarea prezentei
scheme, sub coordonarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, în calitate de
autoritate de management şi furnizor de ajutor de stat, urmând să asigure
derularea acesteia şi fiind răspunzător pentru buna ei desfăşurare.
Art. 29. - (1) Procedura de implementare şi derulare a
schemei se desfăşoară după cum urmează:
a) lansarea apelului de proiecte;
b) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare;
c) verificarea administrativă (verificarea
conformităţii cererilor şi a documentelor însoţitoare) - numai proiectele care
trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
d) verificarea eligibilităţii beneficiarilor- numai
proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
e) verificarea eligibilităţii proiectelor - numai
proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
f) evaluarea şi selecţia proiectelor;
g) întocmirea şi semnarea contractului de finanţare;
h) începerea implementării proiectului;
i) depunerea cererii de rambursare/însoţită de
documentele justificative;
j) acordarea finanţării
nerambursabile se face de către Unitatea de plată a Programului operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice", numai pe bază de
documente justificative, după verificarea cheltuielilor;
k) monitorizarea implementării proiectelor conform prevederilor contractuale.
(2) Pentru a beneficia de ajutorul acordat prin
prezenta schemă, solicitantul va depune la Ministerul pentru Intreprinderi Mici
şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale o cerere de finanţare, însoţită de documentele
solicitate în apelul de proiecte şi în Ghidul solicitantului.
(3) Cererea de finanţare va fi însoţită de o
declaraţie pe propria răspundere prin care beneficiarul certifică faptul că nu
este îndeplinită nicio condiţie pentru a fi considerat societate în
dificultate, conform Liniilor directoare comunitare cu privire la ajutorul de
stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate.
(4) Pentru a demonstra calitatea de IMM, solicitanţii
trebuie să completeze modelul declaraţiei cuprinzând informaţii cu privire la
calificarea unei întreprinderi ca IMM din anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
(5) Solicitantul va depune, de asemenea, o declaraţie
pe propria răspundere referitoare la alte ajutoare de
stat sau de minimis acordate pentru aceleaşi
costuri eligibile. Administratorul schemei are obligaţia de a verifica
respectarea regulii de cumul.
(6) Administratorul schemei are obligaţia de a
verifica îndeplinirea tuturor condiţiilor de eligibilitate, atât a celor
referitoare la solicitant, cât şi a celor referitoare la proiectul de
investiţii finanţat.
(7) Detalierea modalităţii de derulare a prezentei
schemei se regăseşte în Ghidul solicitantului, care urmează a fi publicat pe
site-ul www.animmc.ro şi pe
site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor, www.minind.ro
Art. 30. - Data de la care se pot depune cererile de
finanţare şi documentele justificative la Ministerul
pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism
şi Profesii Liberale va fi anunţată înainte de lansarea apelului de proiecte,
pe site-ul www.animmc.ro şi pe
site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor, www.minind.ro
XIV. Regulile privind
raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
Art. 31. - (1) Furnizorul de ajutor de stat va
transmite Consiliului Concurenţei un rezumat al informaţiilor referitoare la prezenta
schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută la anexa nr. 1 la Regulamentul CE
nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutorului regional
pentru investiţii, în vederea transmiterii la Comisia Europeană în maximum 20
de zile lucrătoare de la implementarea prezentei scheme. Aceste informaţii vor
fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2) In vederea asigurării transparenţei şi a unui
control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate cu art.3 din
Regulamentul (CE) nr. 994/981), furnizorul de ajutor de stat va aplica
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile
naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 137/2007 referitoare la procedura de pregătire a notificării şi
informării.
Art. 32. - Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor
acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia
comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare
a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului
Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
Art. 33. - Furnizorul de ajutor de stat păstrează
evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată
de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza
prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile
necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia
comunitară în domeniul ajutorului de stat, inclusiv informaţii privind statutul
de IMM al beneficiarilor.
1) Regulamentul (CE)
nr. 994/98 cu privire la aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul instituind
Comunitatea Europeană pentru anumite categorii de ajutoare orizontale, publicat în Jurnalul Oficial nr. L 142 din 14 mai 1998.
Art. 34. - (1) Furnizorul are obligaţia de a
supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune
măsurile care se impun.
(2) Furnizorul are obligaţia de a transmite
Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul
privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat2), toate datele şi informaţiile
necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
(3) In cazul în care există îndoieli serioase cu
privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să
solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la
faţa locului.
(4) In cazul în care furnizorul nu are date definitive
privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile
legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la
data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
Art. 35. - Pe baza unei cereri
scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenţei,
în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate
informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea
respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de stat.
Art. 36. -Administratorul prezentei scheme are
obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul
şi în termenul solicitate de către acesta, toate datele şi informaţiile
necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce
cad în sarcina furnizorului conform art. 31-35.
2) Regulamentul
privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin
Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 436 din 28 iunie 2007.