Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 477 din 20 februarie 2008

privind aprobarea schemei de ajutor de stat „Sprijin pentru consolidarea si modernizarea sectorului productiv prin investitii realizate de intreprinderile mici si mijlocii", aferenta operatiunii a) „Sprijin pentru consolidarea si modernizarea sectorului productiv prin investitii tangibile si intangibile", domeniul major de interventie 1.1 „Investitii productive si pregatirea pentru competitia pe piata a intreprinderilor, in special a IMM", axa prioritara 1 „Un sistem de productie inovativ si ecoeficient", din cadrul Programului operational sectorial „Cresterea competitivitatii economice"

ACT EMIS DE: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 190 din 12 martie 2008



Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006, privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,

în temeiul prevederilor art.11 alin.4 din Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă schema de ajutor de stat „Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii realizate de întreprinderile mici şi mijlocii", aferentă operaţiunii a) „Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii tangibile şi intangibile", domeniul major de intervenţie 1.1 „Investiţii productive şi pregătirea pentru competiţia pe piaţă a întreprinderilor, în special a IMM", axa prioritară 1 „Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient", din cadrul Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice", prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul economiei şi finanţelor,

Varujan Vosganian

ANEXĂ

SPRIJIN

pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii realizate de întreprinderile mici şi mijlocii în cadrul Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice"

Art. 1. - Prezenta procedură instituie o schemă transparentă de ajutor de stat regional pentru investiţii, denumită „Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii realizate de întreprinderile mici şi mijlocii", aferentă operaţiunii a) „Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii tangibile şi intangibile", domeniul major de intervenţie 1.1 „Investiţii productive şi pregătirea pentru competiţia pe piaţă a întreprinderilor, în special a IMM", axa prioritară 1 „Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient", din cadrul Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice".

Art. 2. - In cadrul acestei scheme se va acorda sprijin financiar nerambursabil pentru proiecte de investiţii realizate de întreprinderi mici şi mijlocii - IMM astfel:

•  sprijin financiar în valoare de până la 250.000 euro (echivalentul în lei), cu apelul de proiecte de tip „cerere de proiecte cu depunere continuă";

• sprijin financiar cu valoare cuprinsă între 250.001 euro şi 1.500.000 euro (echivalentul în lei), cu apelul de proiecte de tip „cerere de proiecte cu termen limită".

Art. 3. - (1) Acordarea ajutoarelor de stat regionale pentru investiţii în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat regional stipulate în Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutorului naţional regional pentru investiţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L302 din 1 noiembrie 2006.

(2) Prezenta schemă este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutorului naţional regional pentru investiţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L302 din l'noiembrie 2006.

Art. 4. - Schema se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.

Art. 5. - (1) Prezenta schemă are drept scop consolidarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii prin înfiinţarea/extinderea/modernizarea capacităţilor de producţie şi achiziţia de echipamente, tehnologii noi şi know-how, care să permită adaptarea producţiei la cerinţele pieţei unice europene.

(2) Intreprinderile mici şi mijlocii, atât în ceea ce priveşte cifra de afaceri, cât şi în ceea ce priveşte gradul de ocupare a forţei de muncă, au un rol economic deosebit în diversificarea produselor şi serviciilor, în cadrul tuturor sectoarelor economice din România. Extinderea activităţilor înalt tehnologizate, realizarea de produse cu valoare adăugată ridicată răspunde dezideratului de coeziune economică, necesitând însă investiţii considerabile în acest sens.

I. Obiectivul şi scopul schemei

Art. 6. - Obiectivul schemei de ajutor de stat este sprijinirea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pentru realizarea obiectivului general al Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice", şi anume creşterea productivităţii întreprinderilor din România în conformitate cu principiile dezvoltării durabile şi reducerea decalajelor în comparaţie cu productivitatea medie a Uniunii Europene.

Art. 7. - Scopul schemei de finanţare îl constituie consolidarea şi dezvoltarea sectorului productiv românesc al întreprinderilor mici şi mijlocii prin:

• crearea unui nou amplasament de producţie;

• extinderea unui amplasament de producţie existent;

• diversificarea producţiei unui amplasament existent, prin lansarea de noi produse sau servicii;

•  schimbări fundamentale în procesul de producţie al unui amplasament existent.

II.  Baza legală

Art. 8. - Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:

• Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutorului naţional regional pentru investiţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 302 din 1 noiembrie 2006;

•  Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice", aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. 3.472 din 12 iulie 2007.

III.  Domeniul de aplicare

Art. 9. - (1) In cadrul acestei scheme se acordă sprijin financiar pentru întreprinderile mici şi mijlocii (inclusiv societăţi cooperative), cu excepţia microîntreprinderilor, pentru următoarele activităţi economice (conform CAEN, rev. 2):

a) B - Industria extractivă (cu excepţia codurilor 051 Extracţia cărbunelui superior, 052 Extracţia cărbunelui inferior, 061 Extracţia petrolului brut, 062 Extracţia gazelor naturale, 0721 Extracţia minereurilor de uraniu şi toriu, 0892 Extracţia turbei, 091 Activităţi de servicii anexe extracţiei petrolului brut şi gazelor naturale, 099 Activităţi de servicii anexe pentru extracţia mineralelor);

b) C - Industria prelucrătoare (cu excepţia codurilor 101 Producţia, prelucrarea şi conservarea cărnii şi a produselor din carne, 102 Prelucrarea şi conservarea peştelui, crustaceelor şi moluştelor, 103 Prelucrarea şi conservarea fructelor şi legumelor, 104 Fabricarea uleiurilor şi a grăsimilor vegetale şi animale, 105 Fabricarea produselor lactate, 106 Fabricarea produselor de morărit, a amidonului şi produselor din amidon, 107 Fabricarea produselor de brutărie şi a produselor făinoase, 108   Fabricarea altor produse alimentare, 109 Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor, 110 Fabricarea băuturilor, 120 Fabricarea produselor din tutun, 191 Fabricarea produselor de cocserie, 192 Fabricarea produselor obţinute prin prelucrarea ţiţeiului, 2051 Fabricarea explozivilor, 206 Fabricarea fibrelor sintetice şi artificiale, 241 Producţia de metale feroase sub forme primare şi de feroaliaje, 242 Producţia de tuburi, ţevi, profile tubulare şi accesorii pentru acestea din oţel, 243 Fabricarea altor produse prin prelucrarea primară a oţelului, 2451 Turnarea fontei, 2452 Turnarea oţelului, 254 Fabricarea armamentului şi muniţiei, 2591 Fabricarea de recipienţi, containere şi alte produse similare din oţel, 301 Construcţia de nave şi bărci, 304 Fabricarea vehiculelor militare de luptă, 331 Repararea articolelor fabricate din metal, repararea maşinilor şi echipamentelor, 332 Instalarea maşinilor şi echipamentelor industriale);

c)  E - Distribuţia apei, salubritate, gestionarea deşeurilor, activităţi de decontaminare (cu excepţia codurilor 360 Captarea, tratarea şi distribuţia apei, 370 Colectarea şi epurarea apelor uzate, 381 Colectarea deşeurilor, 382 Tratarea şi eliminarea deşeurilor, 390 Activităţi şi servicii de decontaminare);

d)  F - Construcţii [(cu excepţia codurilor 411 Dezvoltare (promovare) imobiliară, 4399 Alte lucrări speciale de construcţii n.c.a)].

(2)  Nu sunt eligibile pentru finanţare, în cadrul acestei scheme, următoarele domenii de activitate:

a) pescuitul şi acvacultura;

b) construcţiile navale;

c) industria cărbunelui;

d) industria siderurgică;

e) sectorul fibrelor sintetice;

f)  activităţile legate de producţia primară a produselor agricole enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană;

g) procesarea şi marketingul produselor care imită ori substituie laptele sau produsele din lapte, în conformitate cu Regulamentul Consiliului(CEE) nr. 1.898/1987 privind protejarea denumirilor folosite în comercializarea laptelui şi a produselor din lapte;

h) sectorul transporturilor.

(3) In cadrul acestei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru:

a) susţinerea financiară a activităţilor de export către ţări terţe sau către state membre, legată direct de cantităţile exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;

b) utilizarea cu precădere a produselor naţionale în detrimentul produselor importate.

IV. Definiţii

Art. 10. -In sensul prezentei proceduri, următorii termeni se definesc astfel:

a) ajutorul de stat - orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art. 87 (1) din Tratatul instituind Comunitatea Europeană;

b) întreprinderi mici si mijlocii (IMM) (conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, care transpune în legislaţia naţională Recomandarea CE nr. 361 din 6 mai 2003 privind definiţia microîntreprinderilor, a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L124 din 20 mai 2003) - acele întreprinderi care au mai puţin de 250 de angajaţi şi care au o cifră de afaceri anuală netă ce nu depăşeşte echivalentul în lei a 50 milioane euro sau deţin active totale ce nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro.

• In cadrul categoriei de IMM, întreprinderea mijlocie este întreprinderea care are între 50 şi 249 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau deţine active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro.

•  In cadrul categoriei de IMM, întreprinderea mică este întreprinderea care are între 10 şi 49 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 10 milioane euro, echivalent în lei, sau deţine active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 10 milioane euro.

•  In cadrul categoriei de IMM, microîntreprinderea este întreprinderea care are până la 9 salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 2 milioane euro, echivalent în lei, sau deţine active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 2 milioane euro.

• Incadrarea în categoria IMM se va face în funcţie de cele 3  tipuri de întreprinderi: autonome, legate şi partenere, astfel cum sunt acestea definite în Legea nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare, care a preluat prevederile Recomandării CE nr. 361 din 6 mai 2003 privind definiţia microîntreprinderilor, a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003;

c) societate cooperativă (conform Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei) - o asociaţie autonomă de persoane fizice şi/sau juridice, după caz, constituită pe baza consimţământului liber exprimat de acestea, în scopul promovării intereselor economice, sociale şi culturale ale membrilor cooperatori, fiind deţinută în comun şi controlată democratic de către membrii săi, în conformitate cu principiile cooperatiste;

d) investiţie iniţială - o investiţie în active corporale şi/sau necorporale referitoare la înfiinţarea unei noi unităţi, la extinderea unei unităţi existente, la diversificarea producţiei unei unităţi prin realizarea de produse noi, suplimentare sau la o schimbare fundamentală a procesului global de producţie a unei unităţi existente;

e)  începerea lucrărilor- data începerii efective a lucrărilor de construcţii sau data primului angajament ferm legal al societăţii de a comanda echipamente, excluzând studiile de fezabilitate preliminare;

f) cheltuieli eligibile - cheltuielile legate de investiţia iniţială, respectiv cheltuieli cu achiziţionarea de active corporale şi/sau active necorporale;

g) active corporale - activele constând în terenuri, clădiri şi instalaţii/utilaje;

h) active necorporale - activele care rezultă dintr-un transfer de tehnologie, sub forma unei achiziţii de drepturi de brevet, de licenţe, de know-how sau de cunoştinţe tehnice nebrevetate;

i) intensitatea ajutorului de stat în echivalent subvenţie brută - valoarea actualizată a ajutorului exprimată ca procent din valoarea actualizată a cheltuielilor eligibile ale investiţiilor;

j) rată de actualizare - rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană pentru România pe baza unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe internet;

k) societăţi în dificultate - întreprinderile definite conform Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate (publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244/2004);

l) administrator al schemei- Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, prin Direcţia pentru gestionarea fondurilor comunitare pentru IMM - organism intermediar;

m) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de management al Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice";

n) apel/cerere de proiecte - invitaţia publică adresată de organismul intermediar unei categorii clar identificate de solicitanţi, în vederea depunerii cererilor de finanţare pentru proiecte, în cadrul unei/unui operaţiuni/domeniu major de intervenţie/axă prioritară din Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice" 2007-2013;

o) apel/cerere de proiecte cu termen limită - apel/cerere de proiecte [(conform definiţiei de la lit. n);] pentru care depunerea cererilor de finanţare se fac într-un interval de timp clar stabilit, iar evaluarea şi selecţia proiectelor se fac într-o singură sesiune, după închiderea depunerii, prin punctare în sistem „grilă de evaluare", cu ordonarea proiectelor/solicitanţilor descrescător, în funcţie de scorul obţinut. Sunt finanţate proiectele care depăşesc pragul minim de calitate, în ordinea scorului, până la concurenţa sumei alocate pentru apelul/cererea de proiecte. Intervalul de timp pentru depunerea cererilor de finanţare, grila de evaluare, cu criteriile şi scorurile corespunzătoare, pragul minim de calitate şi suma alocată pentru apelul/cererea de proiecte sunt specificate în apel/cerere de proiecte şi Ghidul solicitantului;

p) apel/cerere de proiecte cu depunere continuă - apelul/cererea de proiecte [conform definiţiei de la lit. n)] pentru care depunerea cererilor de finanţare se face continuu, începând de la o anumită dată, iar evaluarea şi selecţia proiectelor se fac în mai multe sesiuni, prin punctare în sistem „grilă de evaluare", fără ordonare în funcţie de punctajul obţinut. Sunt finanţate proiectele care depăşesc pragul minim de calitate, în ordinea datei de depunere a cererilor de finanţare, până la concurenţa sumei alocate pentru apelul/cererea de proiecte. Data de deschidere pentru depunerea cererilor de finanţare, grila de evaluare, cu criteriile şi scorurile corespunzătoare, pragul minim de calitate şi suma alocată pentru apelul/cererea de proiecte sunt specificate în apelul/cererea de proiecte şi în Ghidul solicitantului.

V. Condiţii de eligibilitate pentru solicitanţi

Art. 11. - (1) Solicitanţii trebuie să respecte următoarele criterii de eligibilitate:

•   sunt întreprinderi mici sau mijlocii (inclusiv societăţi cooperative), cu excepţia microîntreprinderilor, care nu pot beneficia de prevederile prezentei scheme. Pentru a demonstra calitatea de IMM, solicitanţii trebuie să completeze modelul declaraţiei cuprinzând informaţii cu privire la încadrarea unei întreprinderi în categoria IMM din anexa 1 la Legea nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare, care a preluat prevederile Comunicării CE publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 118 din 20 mai 2003;

•  sunt întreprinderi înregistrate la registrul comerţului ca societăţi comerciale şi/sau cooperative şi îşi desfăşoară activitatea în România;

• nu sunt în stare de insolvenţă, nu au afacerile administrate de un judecător-sindic, nu au nicio restricţie asupra activităţii comerciale, nu sunt subiectul unor aranjamente între creditori sau nu se află într-o situaţie similară cu cele menţionate anterior, reglementate prin lege;

• nu înregistrează datorii publice şi şi-au plătit la timp taxele, obligaţiile şi alte contribuţii la bugetul de stat, bugetele speciale şi bugetele locale, prevăzute de legislaţia în vigoare;

•  reprezentantul legal al solicitantului nu a fost supus unei condamnări în ultimii 3 ani de către nicio instanţă de judecată, din motive profesionale sau etic-profesionale;

•  nu sunt societăţi în dificultate conform Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate (publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004);

•  solicitantul demonstrează că deţine resursele financiare necesare pentru cofinanţarea proiectului;

•  nu a fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa a fost integral recuperată;

• solicitantul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în apelul de proiecte şi în Ghidul Solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.

(2) Numărul maxim estimat al întreprinderilor mici şi mijlocii care pot beneficia de sprijin financiar prin această schemă este de 2.000 .

VI. Criterii de selecţie a proiectelor

Art. 12. - Evaluarea şi selecţia proiectelor se vor efectua de către organismul intermediar, în conformitate cu următoarele criterii:   relevanţa,   calitatea,   maturitatea,   sustenabilitatea proiectului şi capacitatea de implementare a beneficiarului, detaliate în Ghidul solicitantului.

VII.  Condiţiile de acordare a ajutorului de stat

Art. 13. - In cadrul schemei pot fi finanţate exclusiv proiectele care prevăd realizarea de investiţii iniţiale, aşa cum sunt acestea definite la cap. IV art. 10 lit. d) din prezenta schemă.

Art. 14. - (1) Intensitatea maximă a ajutorului de stat acordat pentru un proiect nu poate depăşi:

• pentru întreprinderi mijlocii:

-  50% pentru proiectele care se realizează în regiunea Bucureşti - Ilfov;

-  60% pentru proiectele care se realizează în celelalte 7 regiuni de dezvoltare (Nord-Est, Nord-Vest, Sud, Sud- Vest, Sud-Est, Vest şi Centru).

• pentru întreprinderi mici:

-  60%, pentru proiectele care se realizează în regiunea Bucureşti - Ilfov;

-  70 % pentru proiectele care se realizează în celelalte 7 regiuni de dezvoltare (Nord-Est, Nord-Vest, Sud, Sud-Vest, Sud-Est, Vest şi Centru).

(2) Valoarea maximă a finanţării acordate prin această schemă, în funcţie de tipul de proiect, este de:

a) 250.000 euro (echivalentul în lei), pentru proiectele cu apel de tip „cerere de proiecte cu depunere continuă";

b)  1.500.000 euro (echivalentul în lei), pentru proiectele cu apel de tip „cerere de proiecte cu termen limită".

Art. 15. - (1) Beneficiarul de ajutor de stat în cadrul acestei scheme trebuie să facă dovada contribuţiei proprii, într-un cuantum de minimum 30% din valoarea cheltuielilor eligibile, în funcţie de categoria întreprinderii, regiunea unde va fi implementat proiectul şi intensitatea ajutorului de stat.

(2) Contribuţia menţionată la alin. (1) va fi asigurată fie din resurse proprii ale beneficiarului, fie prin finanţare externă (de exemplu, credit bancar), într-o formă liberă de ajutor de stat.

Art. 16. - (1) Investiţia realizată cu sprijin financiar în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat trebuie menţinută în unitatea beneficiară a ajutorului de stat regional pentru o perioadă de cel puţin 3 ani după finalizarea proiectului de investiţii.

(2) In decursul acestei perioade de 3 ani este permisă înlocuirea instalaţiilor sau echipamentelor uzate moral ca efect al schimbărilor tehnologice rapide, cu condiţia ca activitatea economică să se desfăşoare în continuare în regiunea în cauză pe o durata egală cu perioada minimă prevăzută.

Art. 17. -Ajutorul de stat regional pentru investiţii nu poate fi acordat în cadrul prezentei scheme decât după ce beneficiarul a semnat contractul de finanţare. In caz contrar, întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru a primi finanţare în cadrul acestei scheme.

VIII.  Cheltuielile eligibile

Art. 18. -In contextul prezentei scheme sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele categorii de cheltuieli legate de investiţia iniţială:

•  achiziţia de teren, în limita a 10% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului;

•  achiziţia/construcţia şi modernizarea clădirilor, în limita a 50% din totalul cheltuielilor eligibile;

• achiziţia de instalaţii, maşini şi utilaje;

• achiziţia de mijloace de transport tehnologice, strict legate de ciclul de producţie (numai pentru cod CAEN F şi B);

•  achiziţia de brevete, licenţe, know-how, soluţii tehnice nebrevetate, incluzând software legat de procesul de producţie şi cerinţele manageriale ale întreprinderii.

Art. 19. - (1) Activele achiziţionate trebuie să fie noi. (2) Nu se acordă finanţare pentru achiziţionarea de active în leasing.

Art. 20. - (1) Investiţiile în active necorporale eligibile se referă la transferul de tehnologie prin achiziţia de patente, licenţe, know-how şi alte informaţii tehnologice neînregistrate ca drepturi.

(2) Activele necorporale trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

a) să fie utilizate în exclusivitate în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional;

b) să fie considerate active amortizabile;

c) să fi fost achiziţionate de la un terţ, în condiţii de piaţă;

d)  să fie incluse în categoria activelor proprii firmei şi să rămână în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional pentru cel puţin 3 ani.

Art. 21. - (1) Toate cheltuielile aferente investiţiei iniţiale vor fi considerate ca fiind fără TVA.

(2) Cheltuielile eligibile se actualizează la valoarea lor la momentul acordării ajutorului.

IX.  Durata

Art. 22. - Prezenta schemă se aplică de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la data de 31 decembrie 2013, în limita bugetului alocat.

X.  Bugetul schemei

Art. 23. - Bugetul total estimat al schemei pentru perioada 2008-2013 este de 346,2653 milioane euro (echivalentul în lei), având ca sursă de finanţare Fondul European de Dezvoltare Regională şi fonduri publice naţionale (buget de stat), astfel:

a) pentru sprijin financiar în valoare de până la 250.000 euro (echivalentul în lei):

                                                                                                         - milioane euro -

Anul

Total, din care:

Fonduri comunitare

Fonduri

publice

naţionale

2008

32,638314

27,778403

4,859911

2009

33,073728

28,161792

4,911935

2010

44,235576

37,989990

6,245585

2011

45,224467

39,820917

5,403551

2012

38,353428

33,770849

4,582579

2013

35,905669

31,615556

4,290113

Total 2007-2013

229,4312

199,1375

30,29367

b)   pentru  sprijin  financiar  cu  valoarea  cuprinsă  între 250.001-1.500.000 euro (echivalentul în lei):

                                                                                                       - milioane euro -

Anul

Total, din care:

Fonduri comunitare

Fonduri publice

naţionale

2008

16,614672

14,184716

2,429956

2009

16,836457

14,380490

2,455968

2010

22,521937

19,399144

3,122793

2011

23,035861

20,334085

2,701775

2012

19,535978

17,244689

2,291289

2013

18,289170

16,144114

2,145057

Total 2007-2013

116,8341

101,6872

15,14684

XI.  Modalitatea de acordare a ajutorului de stat

Art. 24. - Măsurile de sprijin acordate întreprinderilor mici şi mijlocii (inclusiv societăţilor cooperative) constau în finanţare nerambursabilă din fonduri comunitare şi naţionale.

Art. 25. - (1) Alocările financiare nerambursabile vor fi acordate în mai multe tranşe, în funcţie de tipul de proiect conform cererii de proiecte, astfel:

a) maximum 3 tranşe, conform prevederilor din contractul de finanţare - în cazul sprijinului financiar în valoare de până la 250.000 euro (echivalentul în lei);

b) maximum 5 tranşe, conform prevederilor din contractul de finanţare - în cazul sprijinului financiar cu valoarea cuprinsă între 250.001 euro şi 1.500.000 euro (echivalentul în lei).

(2) Ajutorul de stat va fi plătit după ce beneficiarul a depus cererea de rambursare, însoţită de documentele justificative prevăzute în Ghidul solicitantului.

Art. 26. -Ajutoarele plătibile în tranşe se vor actualiza la valoarea de la momentul acordării ajutorului de stat. Rata de actualizare este rata stabilită de Comisia Europeană la momentul acordării ajutorului.

XII.  Regulile privind cumulul ajutoarelor de stat

Art. 27. - Ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei schemei se poate cumula cu alte ajutoare de stat în sensul art. 87 alin. (1) din Tratatul CE, precum şi cu ajutorul de minimis, indiferent dacă acestea provin din fonduri naţionale sau comunitare, raportat la aceleaşi cheltuieli eligibile aferente proiectului de investiţii în cauză, dacă prin acest cumul nu se depăşeşte intensitatea brută maximă admisibilă prevăzută în prezenta schemă.

XIII.  Modalitatea de derulare a schemei

Art. 28. - Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, în calitate de organism intermediar pentru Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice", este autoritatea responsabilă de administrarea prezentei scheme, sub coordonarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, în calitate de autoritate de management şi furnizor de ajutor de stat, urmând să asigure derularea acesteia şi fiind răspunzător pentru buna ei desfăşurare.

Art. 29. - (1) Procedura de implementare şi derulare a schemei se desfăşoară după cum urmează:

a) lansarea apelului de proiecte;

b) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare;

c) verificarea administrativă (verificarea conformităţii cererilor şi a documentelor însoţitoare) - numai proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;

d) verificarea eligibilităţii beneficiarilor- numai proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;

e) verificarea eligibilităţii proiectelor - numai proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;

f) evaluarea şi selecţia proiectelor;

g) întocmirea şi semnarea contractului de finanţare;

h) începerea implementării proiectului;

i) depunerea cererii de rambursare/însoţită de documentele justificative;

j) acordarea finanţării nerambursabile se face de către Unitatea de plată a Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice", numai pe bază de documente justificative, după verificarea cheltuielilor;

k) monitorizarea implementării proiectelor conform prevederilor contractuale.

(2) Pentru a beneficia de ajutorul acordat prin prezenta schemă, solicitantul va depune la Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale o cerere de finanţare, însoţită de documentele solicitate în apelul de proiecte şi în Ghidul solicitantului.

(3)  Cererea de finanţare va fi însoţită de o declaraţie pe propria răspundere prin care beneficiarul certifică faptul că nu este îndeplinită nicio condiţie pentru a fi considerat societate în dificultate, conform Liniilor directoare comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate.

(4)  Pentru a demonstra calitatea de IMM, solicitanţii trebuie să completeze modelul declaraţiei cuprinzând informaţii cu privire la calificarea unei întreprinderi ca IMM din anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

(5)  Solicitantul va depune, de asemenea, o declaraţie pe propria răspundere referitoare la alte ajutoare de stat sau de minimis acordate pentru aceleaşi costuri eligibile. Administratorul schemei are obligaţia de a verifica respectarea regulii de cumul.

(6)  Administratorul schemei are obligaţia de a verifica îndeplinirea tuturor condiţiilor de eligibilitate, atât a celor referitoare la solicitant, cât şi a celor referitoare la proiectul de investiţii finanţat.

(7) Detalierea modalităţii de derulare a prezentei schemei se regăseşte în Ghidul solicitantului, care urmează a fi publicat pe site-ul www.animmc.ro şi pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor, www.minind.ro

Art. 30. - Data de la care se pot depune cererile de finanţare şi documentele justificative la Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale va fi anunţată înainte de lansarea apelului de proiecte, pe site-ul www.animmc.ro şi pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor, www.minind.ro

XIV. Regulile privind raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat

Art. 31. - (1) Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei un rezumat al informaţiilor referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută la anexa nr. 1 la Regulamentul CE nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutorului regional pentru investiţii, în vederea transmiterii la Comisia Europeană în maximum 20 de zile lucrătoare de la implementarea prezentei scheme. Aceste informaţii vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

(2) In vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate cu art.3 din Regulamentul (CE) nr. 994/981), furnizorul de ajutor de stat va aplica prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007 referitoare la procedura de pregătire a notificării şi informării.

Art. 32. - Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.

Art. 33. - Furnizorul de ajutor de stat păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat, inclusiv informaţii privind statutul de IMM al beneficiarilor.

1) Regulamentul (CE) nr. 994/98 cu privire la aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul instituind Comunitatea Europeană pentru anumite categorii de ajutoare orizontale, publicat în Jurnalul Oficial nr. L 142 din 14 mai 1998.

Art. 34. - (1) Furnizorul are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun.

(2)   Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat2), toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.

(3) In cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la faţa locului.

(4) In cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative.

(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.

Art. 35. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de stat.

Art. 36. -Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în termenul solicitate de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 31-35.

2) Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007., publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 477/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 477 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 477/2008
Ordin 1194 2009
pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 477/2008 privind aprobarea schemei de ajutor de stat „Sprijin pentru consolidarea si modernizarea sectorului productiv prin investitii realizate de întreprinderile mici si mijlocii", aferenta operatiunii a) „Sprijin pentru consolidarea si modernizarea sectorului productiv prin investitii tangibile si intangibile", domeniul major de interventie 1.1 „Investitii productive si pregatirea pentru competitia pe piata a întreprinderilor, în special a IMM", axa prioritara 1 „Un sistem de productie inovativ si ecoeficient", din cadrul Programului operational sectorial „Cresterea competitivitatii economice"
Ordin 917 2008
pentru modificarea Ordinului ministrului economiei si finantelor nr. 477/2008 privind aprobarea schemei de ajutor de stat „Sprijin pentru consolidarea si modernizarea sectorului productiv prin investitii realizate de intreprinderile mici si mijlocii", aferenta operatiunii a) „Sprijin pentru consolidarea si modernizarea sectorului productiv prin investitii tangibile si intangibile", domeniul major de interventie 1.1 „Investitii productive si pregatirea pentru competitia pe piata a intreprinderilor, in special a IMM", axa prioritara 1 „Un sistem de productie inovativ si ecoeficient", din cadrul Programului operational sectorial „Cresterea competitivitatii economice"
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu