ORDIN
Nr. 467 din 14 aprilie 2005
pentru aprobarea Precizarilor privind intocmirea si depunerea situatiilor
financiare ale institutiilor publice in anul 2005
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 351 din 26 aprilie 2005

In temeiul prevederilor art. 11 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr.
208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si
a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
in baza prevederilor art. 4 din Legea contabilitatii nr. 82/1991,
republicata,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Precizarile privind intocmirea si depunerea situatiilor
financiare ale institutiilor publice in anul 2005, prevazute in anexa care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala a contabilitatii publice si a sistemului de decontari in
sectorul public va lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
PRECIZARI
privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare ale institutiilor
publice in anul 2005
In baza prevederilor art. 35 alin. (3) din Legea contabilitatii nr.
82/1991, republicata, situatiile financiare centralizate privind executia
bugetara, care se intocmesc de ministere, celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, alte autoritati publice, precum si situatiile
financiare centralizate privind executia bugetelor locale ce se intocmesc de
directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti
se depun la Ministerul Finantelor Publice - Directia generala a contabilitatii
publice si a sistemului de decontari in sectorul public.
Termenul de depunere a situatiilor financiare pentru trimestrul I 2005 este
16 mai 2005.
1. Situatiile financiare la 31 martie 2005 se intocmesc pe formularele
elaborate de Ministerul Finantelor Publice in anul 2005, in structura prevazuta
in cuprinsul inscris pe coperta caietelor pentru "INSTITUTII
PUBLICE", "UNITATI ADMINISTRATIV-TERITORIALE" (orase, municipii,
judete) si "PRIMARII COMUNALE". La elaborarea noilor formulare s-au
avut in vedere modificarile intervenite in Planul de conturi pentru
institutiile publice si in Clasificatia indicatorilor privind finantele
publice, precum si prevederile Legii bugetului de stat pe anul 2005 nr.
511/2004 si ale Legii bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2005 nr.
512/2004, cu modificarile ulterioare. Modelul situatiilor financiare poate fi
descarcat de pe pagina de web a Ministerului Finantelor Publice, la adresa
www.mfinante.ro.
2. In anexa nr. 10 "Contul de executie a bugetului institutiei
publice" (formular din situatiile financiare) se inscriu denumirea si
simbolul capitolelor si subcapitolelor din bugetul aprobat al institutiilor
publice finantate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat,
bugetele locale, intrarile de credite externe, fonduri externe nerambursabile.
In anexa nr. 10 "Contul de executie a bugetului institutiei publice"
(formular din situatiile financiare) se raporteaza si veniturile si
cheltuielile institutiilor publice (serviciilor publice) finantate integral din
venituri proprii, respectiv din venituri proprii si subventii acordate de la
bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat sau bugetele locale, dupa
caz, precum si veniturile si cheltuielile activitatilor finantate integral din
venituri proprii de pe langa unele institutii publice.
3. Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, alte autoritati publice, precum si institutiile publice din
subordinea acestora, care administreaza venituri proprii, potrivit legii, vor
raporta executia bugetului de venituri si cheltuieli astfel:
- executia bugetului de venituri si cheltuieli al institutiei publice si
activitatilor finantate integral sau partial din venituri proprii cuprinse in
anexa nr. 3 la Legea nr. 511/2004, potrivit structurii clasificatiei din anexa
nr. 3 la Clasificatia indicatorilor finantelor publice cu codul 03;
- executia bugetului de venituri si cheltuieli al institutiei publice si
activitatilor finantate integral sau partial din venituri proprii, care nu sunt
cuprinse in anexa nr. 3 la Legea nr. 511/2004, potrivit structurii
clasificatiei din anexa nr. 3 la Clasificatia indicatorilor finantelor publice
cu codul 20.
4. Anexa nr. 14 "Detalierea cheltuielilor" (formular din
situatiile financiare) se completeaza distinct pentru cheltuielile efectuate
din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale,
intrari de credite externe, fonduri externe nerambursabile, venituri proprii
etc., la nivel de capitol, titlu si articol de cheltuieli.
In formularele care se depun la Ministerul Finantelor Publice, coloana 4
"Cheltuieli efective" nu se completeaza.
5. Institutiile publice care gestioneaza fonduri externe nerambursabile
prevazute in bugetul aprobat pe anul 2005 la capitolul 50.30 "Fonduri
externe nerambursabile", derulate prin Oficiul de Plati si Contractare
PHARE, precum si direct de acestea, raporteaza aceste fonduri in anexa nr. 11
"Executia fondurilor externe nerambursabile" (formular din situatiile
financiare).
Celelalte fonduri externe nerambursabile care nu sunt cuprinse in bugetul
aprobat pe anul 2005 la capitolul 50.30 "Fonduri externe
nerambursabile" se raporteaza in anexa nr. 15 "Disponibil din
mijloace cu destinatie speciala".
6. Incepand cu situatiile financiare ale trimestrului I 2005, institutiile
publice vor proceda la reevaluarea elementelor monetare exprimate in valuta
(disponibilitati banesti si alte elemente asimilate, creante, datorii) la
cursul comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil pentru ultima zi a
perioadei de raportare.
Aceleasi elemente monetare mentionate mai sus, rezultate din operatiunile
privind contributia financiara nerambursabila a Comunitatii Europene, se
reevalueaza la cursul Bancii Centrale Europene publicat in penultima zi
lucratoare a lunii in care se intocmesc situatiile financiare trimestriale si
anuale (agentiile de implementare pentru programele PHARE, ISPA si SAPARD).
7. In conformitate cu prevederile art. 9 din Normele metodologice privind
reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor
publice si al persoanelor juridice fara scop patrimonial, aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 1.487/2003, comisiile de inventariere aveau
obligatia sa analizeze diferentele rezultate din operatiunea de reevaluare in
corelatie cu utilitatea bunurilor respective si cu valoarea de piata, iar in
cazurile in care s-au constatat supraevaluari sau subevaluari ale valorii,
acestea sa fie eliminate.
In situatia in care comisiile de inventariere nu au efectuat analiza
diferentelor din reevaluare si se constata supraevaluari sau subevaluari ale
unor bunuri, acestea vor putea fi eliminate, cu aprobarea ordonatorului de
credite, urmand a se efectua si corectarea inregistrarilor in contabilitate.
Normele metodologice privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe
aflate in patrimoniul institutiilor publice si al persoanelor juridice fara
scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.
1.487/2003, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 788 din 7
noiembrie 2003, se modifica si se completeaza astfel:
Anexa nr. 3b) la normele metodologice "Monografia privind
inregistrarea in contabilitate a operatiunilor privind reevaluarea si
amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice valabila
de la data de 1 ianuarie 2004" se completeaza dupa cum urmeaza:
- La punctul I.1 "Intrarea in patrimoniu", litera b) se modifica
astfel:
"011, 012, 013 = 702, 528, 337 cu valoarea neamortizata"
- Punctul I.3 "Iesirea din patrimoniu" se completeaza cu litera
c) cu urmatorul cuprins:
"c) incepand cu data de 1 ianuarie 2005, iesirea din patrimoniu prin
transfer la institutiile publice subordonate sau intre institutiile publice din
subordinea aceluiasi ordonator principal de credite a activelor fixe corporale
neamortizate integral:
% = 012, 013 cu valoarea de inregistrare in
contabilitate
05 cu valoarea amortizata
702, 528, 337 etc. cu valoarea neamortizata"
- La punctul II.1 "Intrarea in patrimoniu", litera b) se modifica
astfel:
02 = 702, 528, 337 cu valoarea neamortizata"
- Punctul II.3 "Iesirea din patrimoniu" se completeaza cu litera
c) cu urmatorul cuprins:
"c) incepand cu data de 1 ianuarie 2005, iesirea din patrimoniu prin
transfer la institutiile publice subordonate sau intre institutiile publice din
subordinea aceluiasi ordonator principal de credite a activelor fixe
necorporale neamortizate integral:
% = 02 cu valoarea de inregistrare in
contabilitate
04 cu valoarea amortizata
702, 528, 337 etc. cu valoarea neamortizata"
Operatiunile de transfer al activelor fixe efectuate intre institutiile
publice superioare si subordonate in cursul anului 2005, inregistrate potrivit
metodologiei de mai jos, se storneaza si se efectueaza potrivit metodologiei
prezentate mai sus:
011, 012, 013 = % cu valoarea de inregistrare in
contabilitate a activelor fixe
corporale
702, 528, 337 cu valoarea neamortizata
05 cu valoarea amortizata
% = 012, 013 cu valoarea de inregistrare in
contabilitate a activelor fixe
corporale
05 cu valoarea amortizata
410, 420, 421 cu valoarea neamortizata
02 = % cu valoarea de inregistrare in
contabilitate a activelor fixe
necorporale
702, 528, 337 cu valoarea neamortizata
04 cu valoarea amortizata
% = 02 cu valoarea de inregistrare in
contabilitate a activelor fixe
necorporale
04 cu valoarea amortizata
410, 420, 421 cu valoarea neamortizata"
8. In vederea raportarii corecte a imprumuturilor primite din contul curent
al Trezoreriei Statului ori de la institutii financiare si de credit din tara
sau din strainatate, incepand cu 1 aprilie 2005, conturile 214 "Decontari
din imprumuturi pentru investitii", 217 "Decontari din imprumuturi
temporare din trezoreria statului" si 219 "Decontari din imprumuturi
temporare acordate potrivit legii", deschise in contabilitatea unitatilor
administrativ-teritoriale, se elimina din Planul de conturi pentru institutiile
publice.
Soldurile conturilor respective urmeaza sa se regularizeze astfel:
a) Soldul contului 214 "Decontari din imprumuturi pentru
investitii" de la 31 decembrie 2004, aferent unor imprumuturi contractate
inainte de 1 ianuarie 2004, se transfera asupra contului 339 "Fondul de
rulment" prin inregistrarea:
339 "Fondul de rulment = 214 "Decontari din
imprumuturi pentru
investitii"
b) operatiunile de rambursare a imprumuturilor contractate inainte de 1
ianuarie 2004, efectuate in anul 2005 potrivit metodologiei de mai jos, se
storneaza:
400 "Cheltuielile = 102 "Disponibil al bugetului
local la
bugetului local" trezoreria statului"
si
205 "Imprumuturi = 214 "Decontari din
imprumuturi pentru
pentru investitii" investitii"
c) Operatiunile de rambursare a imprumuturilor contractate inainte de 1
ianuarie 2004, efectuate in anul 2005, se inregistreaza astfel:
205 "Imprumuturi = 700.02 "Finantare din bugetul
local"
pentru investitii" (subcapitol 90.02.02)
d) Soldul contului 217 "Decontari din imprumuturi temporare din
trezoreria statului" la 31 decembrie 2004 se transfera asupra contului 339
"Fondul de rulment" prin inregistrarea:
339 "Fondul de rulment" = 217 "Decontari din
imprumuturi temporare
din trezoreria statului"
e) Operatiunile de rambursare a imprumuturilor efectuate in cursul anului
2005 potrivit metodologiei de mai jos se storneaza:
400 "Cheltuielile = 102 "Disponibil al bugetului
local la
bugetului local" trezoreria statului"
si
206 "Imprumuturi din = 217 "Decontari din
imprumuturi temporare
contul curent din trezoreria statului"
general al
trezoreriei
statului"
f) Operatiunile de rambursare a imprumuturilor contractate inainte de 1
ianuarie 2005, efectuate in anul 2005, se inregistreaza astfel:
206 "Imprumuturi din = 700.02 "Finantare din bugetul
local"
contul curent (subcapitol 90.02.02)
general al
trezoreriei
statului"
g) Operatiunile privind imprumuturile temporare din Trezoreria Statului
primite in cursul anului 2005, efectuate potrivit metodologiei de mai jos, se
storneaza:
102 "Disponibil al = 500 "Veniturile bugetului
local"
bugetului local la
trezoreria
statului"
si
217 "Decontari din = 206 "Imprumuturi din contul
curent
imprumuturi general al trezoreriei
statului"
temporare din
trezoreria
statului"
h) Imprumuturile temporare din Trezoreria Statului primite, in conditiile
legii, incepand cu 1 ianuarie 2005:
102 "Disponibil al = 206 "Imprumuturi din contul
curent
bugetului local general al trezoreriei statului"
la trezoreria (subcapitol 45.02.02)
statului"
i) Soldul contului 219 "Decontari din imprumuturile temporare acordate
potrivit legii" la 31 decembrie 2004 se transfera asupra contului 339
"Fondul de rulment", prin inregistrarea:
219 "Decontari din = 339 "Fondul de rulment"
imprumuturile
temporare acordate
potrivit legii"
j) Operatiunile de incasare din rambursarea imprumuturilor acordate in
cursul anului 2005 potrivit metodologiei de mai jos se storneaza:
102 "Disponibil al = 500 "Veniturile bugetului
local"
bugetului local la
trezoreria
statului"
si
219 "Decontari din = 207 "Imprumuturi temporare
acordate
imprumuturile potrivit legii"
temporare acordate
potrivit legii"
k) Incasarile din rambursarea imprumuturilor temporare acordate incepand cu
1 ianuarie 2005 pentru infiintarea unor institutii si servicii publice de
interes local sau a unor activitati finantate din venituri proprii se
inregistreaza:
102 "Disponibil al = 207 "Imprumuturi temporare
acordate
bugetului local la potrivit legii"
trezoreria statului" (subcapitol 44.02.13)
l) Operatiunile privind imprumuturile acordate incepand cu 1 ianuarie 2005
pentru infiintarea unor institutii si servicii publice de interes local sau a
unor activitati finantate din venituri proprii, potrivit metodologiei de mai
jos, se storneaza:
400 "Cheltuielile = 102 "Disponibil al bugetului
local
bugetului local" la trezoreria statului"
si
207 "Imprumuturi = 219 "Decontari din
imprumuturile
temporare acordate temporare acordate potrivit
legii"
potrivit legii"
m) Imprumuturi acordate incepand cu 1 ianuarie 2005 pentru infiintarea unor
institutii si servicii publice de interes local sau a unor activitati finantate
din venituri proprii:
207 "Imprumuturi = 700.02 "Finantare din bugetul
local"
temporare acordate (subcapitol 86.02.09)
potrivit legii"
Institutiile publice care au acordat sau au primit imprumuturi, in
conditiile legii, vor corecta inregistrarile efectuate in sensul raportarii
numai a creantei, respectiv a datoriei, fara influentarea cheltuielilor sau
veniturilor institutiei publice, dupa caz, potrivit metodologiei prevazute mai
sus.
9. In conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din Hotararea Guvernului
nr. 841/1995 privind procedurile de transmitere fara plata si de valorificare a
bunurilor apartinand institutiilor publice, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 253 din 7 noiembrie 1995, astfel cum a fost modificat
si completat prin Hotararea Guvernului nr. 966/1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 525 din 31 decembrie 1998,
"institutiile publice pot valorifica bunurile, fara organizare de
licitatii, prin schimbarea acestora cu alte bunuri noi de acelasi fel, avand
cel putin aceiasi parametri".
La alin. (2) al aceluiasi articol se prevede ca "in cazul in care la
schimbarea bunurilor se solicita diferente de pret, plata se aproba in
prealabil de catre ordonatorul principal de credite bugetare, cu avizul
Ministerului Finantelor".
In aplicarea celor de mai sus, institutiile publice vor avea in vedere
urmatoarele inregistrari contabile:
a) pe baza facturii de valorificare a bunurilor care fac obiectul
schimbului se inregistreaza valoarea acceptata de parti pentru a fi compensata:
220 "Debitori" = 531 "Venituri de
realizat"
b) inregistrarea scaderii din evidenta a bunurilor predate la valoarea de
inregistrare in contabilitate:
% = 013 "Active fixe corporale"
05 "Amortizari privind
activele fixe
corporale"
410 "Cheltuielile
institutiei publice
finantate de la
buget"
420 "Cheltuielile
institutiei publice
finantate din
venituri proprii"
etc.;
c) pe baza facturii emise de furnizor, inregistrarea bunurilor primite:
013 "Active fixe = 234 "Furnizori"
corporale"
d) inregistrarea valorii compensate, acceptata de parti:
234 "Furnizori" = 220 "Debitori"
e) inregistrarea platii diferentelor ramase dupa efectuarea operatiunii de
compensare:
234 "Furnizori" = %
700 "Finantarea bugetara privind
anul
curent"
120 "Disponibil al institutiei
publice
finantate din venituri
proprii" etc.
f) inregistrarea cresterii surselor de finantare:
531 "Venituri de = %
realizat" 702 "Finantarea de la buget
privind anii
precedenti si alte surse"
528 "Venituri din anii precedenti
si
alte surse" etc.
10. Sumele reprezentand impozite, taxe, contributii si alte sume datorate
bugetului general consolidat, inscrise in deciziile de impunere, in actele
administrative fiscale asimilate acestora, precum si in declaratiile fiscale,
care vor fi rotunjite potrivit art. 1 pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr.
20/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedura fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 101 din 31 ianuarie 2005, se reflecta in contabilitate astfel:
- in cazul in care sumele datorate se rotunjesc in plus fata de obligatiile
evidentiate in contabilitate, iar conturile de obligatii prezinta solduri
debitoare:
702 "Finantarea de la = %
buget privind anii 232 "Decontari cu bugetul"
precedenti si
alte surse"
528 "Venituri din anii 233 "Decontari privind
asigurarile
precedenti si alte sociale"
surse" 235 "Decontari privind
contributia
etc. pentru bugetul asigurarilor pentru
somaj"
- in cazul in care sumele datorate se rotunjesc in minus fata de
obligatiile evidentiate in contabilitate, iar conturile de obligatii prezinta
solduri creditoare:
% = 702 "Finantarea de la buget
privind anii
232 "Decontari cu precedenti si alte surse"
bugetul"
233 "Decontari privind 528 "Venituri din anii
precedenti si
asigurarile sociale" alte surse etc."
235 "Decontari privind
contributia pentru
bugetul asigurarilor
pentru somaj"
11. In conformitate cu prevederile art. 31 alin. (2) si (3) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 45/2003 privind finantele publice locale, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 108/2004, cu modificarile ulterioare, consiliile
locale, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
dupa caz, pot participa cu capital social pentru realizarea de lucrari si
servicii de interes public local sau judetean.
Sumele care fac obiectul participarii cu capital social la societati
comerciale reprezinta pentru consiliile locale titluri de participare la
constituirea de societati comerciale de subordonare locala si se vor evidentia
in bugetele locale la capitolul 69.02 "Alte actiuni economice",
subcapitolul 69.02.50 "Alte cheltuieli pentru actiuni economice". Pentru
evidentierea in contabilitate a drepturilor detinute de unitatea
administrativ-teritoriala sub forma de actiuni la capitalul social al unor
societati comerciale se utilizeaza conturile 03 "Titluri de
participare" si 313 "Fondul titlurilor de participare".
Dupa natura lor, titlurile de participare se cuprind in categoria activelor
financiare si se incadreaza la titlul VII "Cheltuieli de capital",
articolul 72 "Investitii ale institutiilor publice".
12. Potrivit anexei la Catalogul privind clasificarea si duratele normale
de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
2.139/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 46 din 13
ianuarie 2005, activele fixe corporale au fost clasificate in trei grupe principale,
iar potrivit acestei clasificari, contul 013 "Active fixe corporale"
se dezvolta in conturi analitice astfel:
013.01 "Constructii";
013.02 "Instalatii tehnice, mijloace de transport, animale si
plantatii";
013.03 "Mobilier, aparatura birotica, echipamente de protectie a
valorilor
umane si materiale si alte active corporale".
Corespunzator acestora, contul 05 "Amortizari privind activele fixe
corporale" se dezvolta in conturi analitice astfel:
051.01 "Amortizarea constructiilor";
051.02 "Amortizarea instalatiilor tehnice, mijloacelor de transport,
animalelor si plantatiilor";
051.03 "Amortizarea mobilierului, aparaturii birotice, echipamentelor
de
protectie a valorilor umane si materiale si altor active
corporale".
13. Regiile autonome, societatile comerciale, institutele de
cercetare-dezvoltare etc. care, potrivit legii, si-au schimbat regimul juridic
in institutii publice finantate integral din venituri proprii pot conduce in
continuare contabilitatea potrivit Planului de conturi pentru agenti economici,
cu obligatia transpunerii soldurilor conturilor contabile in conturile
corespunzatoare din Planul de conturi pentru institutiile publice, in vederea
intocmirii situatiilor financiare potrivit reglementarilor pentru institutiile
publice.
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si locale, alte autoritati publice in subordinea carora functioneaza
astfel de institutii publice vor comunica Ministerului Finantelor Publice -
Directia generala a contabilitatii publice si a sistemului de decontari in
sectorul public - lista institutiilor publice respective pentru ca acestea sa
fie cuprinse in actiunea de experimentare a noilor reglementari contabile pentru
institutii publice ce se vor aplica de la 1 ianuarie 2006.
14. Avand in vedere ca la data de 1 iulie 2005 moneda nationala a Romaniei,
leul, va fi denominata astfel incat 10.000 lei vechi, aflati in circulatie la
aceasta data, vor fi preschimbati pentru 1 leu nou, institutiile publice vor
avea in vedere aplicarea prevederilor urmatoarelor reglementari:
- Legea nr. 348/2004 privind denominarea monedei nationale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 664 din 23 iulie 2004;
- Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.840/2004 pentru aprobarea
Precizarilor referitoare la unele masuri care trebuie luate pentru punerea in
aplicare a Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei nationale, publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.247 din 23 decembrie 2004;
- Ordonanta Guvernului nr. 5/2005 pentru modificarea alin. (1) al art. 6
din Legea nr. 348/2004 privind denominarea monedei nationale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 84 din 25 ianuarie 2005.
Incepand cu data de 1 iulie 2005, contabilitatea institutiilor publice se
tine in lei noi, denumiti potrivit legii lei, iar situatiile financiare la data
de 30 septembrie 2005 si in continuare se intocmesc in moneda noua, la nivel de
leu, fara subdiviziunile leului.
15. Institutiile publice care au calitatea de furnizori sau beneficiari ai
bunurilor prevazute la art. 160^1 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, vor avea in vedere
prevederile art. 65^1 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003
privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004,
modificata si completata prin Hotararea Guvernului nr. 84/2005, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 147 din 18 februarie 2005, si
urmeaza sa efectueze inregistrarile contabile potrivit metodologiei prevazute
pentru agentii economici.
16. In conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 51/1997
privind operatiunile de leasing si societatile de leasing, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 9 din 12 ianuarie 2000, precum si
ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 241 din 11 mai 2001,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 212/2002, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 331 din 17 mai 2002, cu modificarile si completarile
ulterioare, institutiile publice pot incheia contracte de leasing in calitate
de utilizator/locatar si vor avea in vedere urmatoarele:
A. Cu privire la cuprinderea in buget a sumelor necesare achitarii
operatiunilor ce decurg din contracte de leasing:
- Ratele de leasing financiar reprezentand cota-parte din valoarea de
intrare (inclusiv avansul si valoarea reziduala), precum si diferentele de curs
valutar aferente se inscriu la titlul VII "Cheltuieli de capital",
articolul 77 "Rate aferente achizitiilor in leasing financiar".
- Dobanzile de leasing, precum si diferentele de curs valutar aferente se
inscriu la titlul IX "Rambursari de credite, plati de dobanzi si
comisioane la credite", articolul 85 "Rambursari de credite externe
si plati de dobanzi si comisioane la credite externe contractate de ordonatorii
de credite", articolul 85 alineatul 02 "Plati de dobanzi si
comisioane", sau articolul 88 "Rambursari de credite interne si plati
de dobanzi si comisioane aferente acestora", articolul 88 alineatul 02
"Plati de dobanzi si comisioane", dupa caz.
- Taxa de administrare a contractului de leasing, care reprezinta comision,
se inscrie la titlul IX "Rambursari de credite, plati de dobanzi si
comisioane la credite", articolul 85 "Rambursari de credite externe
si plati de dobanzi si comisioane la credite externe contractate de ordonatorii
de credite", articolul 85 alineatul 02 "Plati de dobanzi si
comisioane", sau articolul 88 "Rambursari de credite interne si plati
de dobanzi si comisioane aferente acestora", articolul 88 alineatul 02 "Plati
de dobanzi si comisioane", dupa caz.
- Cheltuielile cu asigurarile bunurilor se inscriu in buget la titlul II
"Cheltuieli materiale si servicii", articolul 30 "Alte
cheltuieli", articolul 30 alineatul 07 "Alte cheltuieli autorizate
prin dispozitii legale".
B. Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor de leasing financiar, in
cazul activelor fixe ce se supun amortizarii:
Institutiile publice care achizitioneaza active fixe in leasing financiar
au obligatia inregistrarii acestora in contabilitate, deoarece prin contractul
de leasing financiar riscurile si beneficiile aferente dreptului de proprietate
trec asupra utilizatorului dreptului de proprietate din momentul incheierii
contractului. In situatia in care, potrivit clauzelor contractuale, ratele de
leasing au fost stabilite in valuta, iar plata se efectueaza in lei la cursul
Bancii Nationale a Romaniei din data platii, apar diferente de pret si T.V.A.
aferente care se cuprind in factura emisa de locator si se inregistreaza in
contabilitate in conturile corespunzatoare.
Bunurile achizitionate in leasing financiar se supun amortizarii, in
conditiile legii.
a) Inregistrarea activelor fixe corporale conform contractului incheiat
intre parti si evidentierea datoriei:
013 "Active fixe = 231 "Creditori"
corporale" - cu valoarea din contract
b) Inregistrarea dobanzii de leasing (in limita prevederilor bugetului
aprobat):
% = 231 "Creditori"
410 "Cheltuielile - cu dobanda de leasing
institutiei
publice finantate
de la buget"
420 "Cheltuielile
institutiei publice
finantate din
venituri proprii"
- analitic: articolul 85 alineatul 02 sau articolul 88 alineatul 02, dupa
caz
c) Inregistrarea amortizarii activelor fixe corporale achizitionate conform
contractului de leasing financiar potrivit prevederilor art. 24 din Normele
metodologice privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul
institutiilor publice si al persoanelor juridice fara scop patrimonial,
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.487/2003:
% = 05 "Amortizari privind activele
fixe
corporale"
410 "Cheltuielile
institutiei publice
finantate de
la buget"
420 "Cheltuielile
institutiei publice
finantate din
venituri proprii"
- articolul 70
"Cheltuieli de
capital" etc.
d) Inregistrarea obligatiei de plata a avansului, a comisionului de
management si a T.V.A. (pentru institutiile publice platitoare de T.V.A.) pe
baza facturii emise de proprietarul bunurilor:
% = 234.02 "Furnizori si antreprenori
pentru
investitii"
220 "Debitori" - cu valoarea avansului
232.31 "T.V.A. - cu valoarea T.V.A.
deductibila"
410 "Cheltuielile - cu valoarea comisionului de
management
institutiei publice
finantate de la
buget"
420 "Cheltuielile
institutiei publice
finantate din
venituri proprii"
- articolul 85 alineatul 02 sau articolul 88 alineatul 02, dupa caz
e) Inregistrarea platii avansului si a comisionului de management:
234.02 "Furnizori si = %
antreprenori 118 "Disponibil din contravaloarea
in
pentru lei a sumelor incasate in
valuta"
investitii" 120 "Disponibil al
institutiei publice
finantate din venituri
proprii"
700 "Finantarea de la buget
privind anul
curent"
706 "Finantarea din credite
externe
guvernamentale"
707 "Finantarea din credite
externe cu
garantia statului" etc.
- cu valoarea avansului si a
comisionului de management
f) Inregistrarea obligatiei de plata a ratei de leasing, a dobanzii si a
T.V.A. (pentru institutiile publice platitoare de T.V.A.) pe baza facturii
emise de proprietarul bunurilor:
% = 234.02 "Furnizori si antreprenori
pentru
investitii"
231 "Creditori" - cu valoarea ratei de leasing
si a
dobanzii
232.31 "T.V.A. - cu valoarea T.V.A.
deductibila"
412 "Diferente de curs - cu diferentele de curs valutar
valutar" nefavorabile aferente ratei si
dobanzii
sau:
% = 234.02 "Furnizori si antreprenori
pentru
investitii"
231 "Creditori" - cu valoarea ratei de leasing
si a
dobanzii
232.31 "T.V.A. - cu valoarea T.V.A.
deductibila"
si
231 "Creditori" = 412 "Diferente de curs
valutar"
- cu diferentele de curs valutar favorabile aferente ratei si dobanzii.
g) Inregistrarea platii ratei de leasing si a dobanzii:
234.02 "Furnizori si = %
antreprenori 118 "Disponibil din contravaloarea
in
pentru lei a sumelor incasate in
valuta"
investitii" 120 "Disponibil al
institutiei publice
finantate din venituri
proprii"
700 "Finantarea de la buget
privind anul
curent"
706 "Finantarea din credite
externe
guvernamentale"
707 "Finantarea din credite
externe cu
garantia statului" etc.
- cu valoarea ratei de leasing
financiar
si a diferentelor de curs aferente
(articolul 77)
- cu valoarea dobanzii si a
diferentelor
de curs valutar aferente (articolul
85
alineatul 02 sau articolul 88
alineatul 02)
h) Inregistrarea diminuarii datoriei din contract cu avansul platit:
231 "Creditori" = 220 "Debitori"
i) Trimestrial, reevaluarea conturilor de datorii si inregistrarea
diferentelor de curs astfel:
- pentru ratele si dobanzile ramase de achitat se inregistreaza diferenta
dintre cursul din ultima zi a trimestrului si cursul prevazut in contract:
- inregistrarea diferentelor nefavorabile:
412 "Diferente de curs = 231 "Creditori"
valutar"
- cu diferentele de
curs aferente ratelor
si dobanzilor ramase
de achitat
- inregistrarea diferentelor favorabile:
231 "Creditori" = 412 "Diferente de curs
valutar"
- cu diferentele de curs aferente
ratelor si dobanzilor ramase de
achitat
- pentru datoriile fata de furnizori, reprezentand valoarea facturilor
neachitate in ultima zi a trimestrului:
- inregistrarea diferentelor nefavorabile:
412 "Diferente de curs = 234.02 "Furnizori si
antreprenori pentru
valutar" investitii"
- cu diferentele de
curs aferente ratelor
si dobanzilor
cuprinse in facturi
neachitate in ultima
zi a trimestrului
- inregistrarea diferentelor favorabile:
234.02 "Furnizori si = 412 "Diferente de curs
valutar"
antreprenori - cu diferentele de curs aferente
pentru ratelor si dobanzilor cuprinse in
investitii" facturi neachitate in ultima zi
a
trimestrului
NOTA:
Diferentele de curs valutar nu influenteaza valoarea activului fix.
j) Inchiderea soldului contului 412 "Diferente de curs valutar",
la finele anului:
- pentru diferente nefavorabile:
% = 412 "Diferente de curs
valutar"
337 "Fonduri cu
destinatie
speciala"
528 "Venituri din anii
precedenti si alte
surse"
702 "Finantarea de la
buget privind anii
precedenti si
alte surse"
- pentru diferente favorabile:
412 "Diferente de curs = %
valutar" 337 "Fonduri cu destinatie
speciala"
528 "Venituri din anii precedenti
si
alte surse"
702 "Finantarea de la buget
privind anii
precedenti si alte surse"
C. Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor de leasing financiar, in
cazul activelor fixe care nu se supun amortizarii, se efectueaza potrivit
prevederilor pct. 1.8.1 din Normele metodologice privind inchiderea conturilor
contabile, intocmirea si depunerea situatiilor financiare privind executia
bugetara la 31 decembrie 2002, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 1.745/2002, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 22 din 16 ianuarie 2003.
De asemenea, se va avea in vedere si utilizarea contului in afara
bilantului 972 "Alte operatiuni in afara bilantului", asa cum a fost
aprobat in normele metodologice mentionate mai sus.
17. Dat fiind cerintele tot mai exigente privind calitatea informatiilor
financiare ce trebuie oferite de contabilitatea institutiilor publice privind
modul de administrare a patrimoniului si executia bugetului de venituri si
cheltuieli, conducatorii institutiilor publice vor lua masuri privind dotarea
acestora cu tehnica de calcul si programe informatice adecvate care sa permita
furnizarea de informatii financiare operative si corecte institutiilor ierarhic
superioare, directiilor generale ale finantelor publice sau Ministerului
Finantelor Publice, dupa caz, pe suport magnetic, inclusiv pentru realizarea
operatiunilor de decontare a platilor institutiilor publice prin unitatile
Trezoreriei Statului, potrivit Normelor metodologice privind utilizarea si
completarea ordinului de plata pentru Trezoreria Statului (OPT), aprobate prin
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 246/2005, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 206 din 10 martie 2005.
18. Prezentele precizari raman valabile si pentru raportarea situatiilor
financiare de la 30 iunie 2005 cu termen de depunere 15 august 2005, respectiv
30 septembrie 2005 cu termen de depunere 15 noiembrie 2005.