ORDIN Nr. 451
din 10 martie 2009
privind aprobarea schemei de
ajutor de minimis „Sprijin acordat pentru implementarea Programului de crestere
a competitivitatii produselor industriale"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 556 din 10 august 2009
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de
stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi
prevederile Hotărârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în
domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,
în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.510/2008 privind aprobarea Mecanismului de acordare
a sprijinului financiar de la bugetul de stat prin Programul de creştere a
competitivităţii produselor industriale,
în temeiul art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 1.720/2008 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă schema de ajutor de minimis „Sprijin
acordat pentru implementarea Programului de creştere a competitivităţii
produselor industriale", prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei,
Adriean Videanu
ANEXĂ
SCHEMA DE AJUTOR DE MINIMIS
„Sprijin acordat pentru implementarea Programului de
creştere a competitivităţii produselor industriale"
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta procedură instituie o schemă
transparentă de ajutor de minimis, denumită „Sprijin acordat pentru
implementarea Programului de creştere a competitivităţii produselor
industriale", cu finanţare de la bugetul de stat.
Art. 2. - (1) Acordarea ajutoarelor de minimis în
cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind
ajutorul de minimis prevăzute în Regulamentul CE nr. 1.998/2006 al
Comisiei din 15 decembrie 2006 pentru aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat
ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
nr. L 379/5 din 28 decembrie 2006.
(2) Prezenta schemă este exceptată de la obligaţia de
notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile
Regulamentului CE nr. 1.998/2006.
Art. 3. - Schema se aplică pe întregul teritoriu al
României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
CAPITOLUL II
Obiectivul şi scopul schemei
Art. 4. - Obiectivul prezentei scheme de ajutor de
minimis constă în sprijinirea dezvoltării durabile a operatorilor economici
cu activitatea principală industrie prelucrătoare, conform secţiunii C poziţiile
1310-3320, sau/şi recuperarea materialelor, conform secţiunii D poziţiile
3831-3832 inclusiv, din Clasificarea activităţilor din economia naţională -
CAEN, aprobată prin Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statistică
nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităţilor din economia
naţională - CAEN, în vederea realizării obiectivului general al Programului de
creştere a competitivităţii produselor industriale, şi anume creşterea
competitivităţii produselor realizate de întreprinderile din România, în
conformitate cu principiile dezvoltării durabile şi reducerea decalajelor
comparativ cu media Uniunii Europene.
Art. 5. - Prezenta schemă are ca scop creşterea
competitivităţii produselor industriale prin sprijinul acordat operatorilor economici
de la bugetul de stat, pentru:
a) implementarea şi certificarea sistemelor de
management al calităţii şi/sau a sistemelor de management al mediului şi/sau a
schemei de management de mediu şi audit - EMAS;
b) implementarea şi certificarea sistemelor de
management al sănătăţii şi siguranţei ocupationale, a sistemelor de management
pentru responsabilitate socială şi de igienă alimentară şi/sau a sistemelor de
management al securităţii informaţiei;
c) dotarea şi/sau modernizarea laboratoarelor de testare
şi etalonare existente, precum şi acreditarea acestora, după caz;
d) certificarea voluntară a produselor şi/sau obţinerea
etichetei ecologice pentru produse;
e) asimilarea de tehnologii şi produse noi care se
realizează de operatorii economici pentru valorificarea rezultatelor
cercetărilor obţinute în cadrul programelor de cercetare-dezvoltare finanţate
din fonduri publice şi aplicarea invenţiilor autorilor români protejate de
Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci;
f) efectuarea de analize de evaluare comparativă pentru
activităţi din industria prelucrătoare în vederea realizării planurilor de
restructurare-dezvoltare-viabilizare, a căror implementare va fi monitorizată;
g) organizarea şi amenajarea în incinta operatorilor
economici, în spaţiile existente, de expoziţii şi/sau standuri de prezentare a
produselor industriale;
h) înregistrarea şi protejarea pe piaţa externă a
mărcilor, desenelor şi modelelor industriale româneşti.
CAPITOLUL III
Baza legală
Art. 6. - Prezenta schemă este elaborată în conformitate
cu:
a) Regulamentul CE nr. 1.998/2006;
b) Programul „Creşterea competitivităţii produselor
industriale", aprobat în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
120/2002 privind aprobarea Sistemului de susţinere şi promovare a exportului cu
finanţare de la bugetul de stat, republicată, prin Hotărârea Guvernului nr.
1.510/2008 privind aprobarea Mecanismului de acordare a sprijinului financiar
de la bugetul de stat prin Programul de creştere a competitivităţii produselor
industriale.
CAPITOLUL IV
Domeniul de aplicare
Art. 7. - Prezenta schemă de ajutor se adresează
întreprinderilor, inclusiv societăţilor cooperative, care activează în
sectoarele industriei prelucrătoare, aşa cum s-a precizat la art. 4, precum şi
entităţilor din infrastructura conformităţii produselor industriale,
asociaţiilor profesionale şi patronatelor de ramură, beneficiare de fonduri
bugetare în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.510/2008.
Art. 8. - Prezenta schemă de minimis nu se
aplică pentru:
a) ajutoarele în favoarea activităţilor de export către
terţe ţări sau statele membre, şi anume ajutoarele legate direct de cantităţile
exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau pentru
alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
b) ajutoarele care favorizează utilizarea produselor
naţionale în detrimentul celor importate.
CAPITOLUL V
Definiţii
Art. 9. - In sensul prezentei scheme, următorii termeni
se definesc astfel:
a) administrator al schemei - Ministerul
Economiei, prin Direcţia generală politică industrială şi competitivitate,
pentru gestionarea fondurilor destinate Programului de creştere a
competitivităţii produselor industriale;
b) cheltuieli eligibile - cheltuielile aferente
realizării activităţilor prevăzute la art. 5;
c) furnizor de ajutor de minimis - Ministerul
Economiei, prin Direcţia buget, contabilitate internă;
d) întreprinderi mici şi mijlocii (IMM) - sunt
acele întreprinderi care au mai puţin de 250 de angajaţi şi care au fie o cifră
de afaceri anuală netă care nu depăşeşte echivalentul în lei a 50 milioane
euro, fie deţin active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 43
milioane euro. Incadrarea în categoria IMM se va face în funcţie de cele 3
tipuri de întreprinderi: autonome, legate şi partenere, astfel cum sunt acestea
definite în Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare,
care a preluat prevederile Recomandării CE nr. 361 din 6 mai 2003 privind definiţia
microîntreprinderilor, a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003:
(i) în cadrul categoriei de IMM, întreprinderea
mijlocie este întreprinderea care are între 50 şi 249 de salariaţi şi
realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro,
echivalent în lei, sau deţine active totale care nu depăşesc echivalentul în
lei a 43 milioane euro;
(ii) în cadrul categoriei de IMM, întreprinderea
mică este întreprinderea care are între 10 şi 49 de salariaţi şi realizează
o cifră de afaceri anuală netă sau deţine active totale care nu depăşesc
echivalentul în lei a 10 milioane euro;
(iii) în cadrul categoriei de IMM, microîntreprinderea
este întreprinderea care are până la 9 salariaţi şi realizează o cifră de
afaceri anuală netă sau deţine active totale care nu depăşesc echivalentul în
lei a două milioane euro;
e) rată de referinţă - este cea comunicată de
Banca Naţională a României pentru ziua în care a avut loc şedinţa Comisiei pentru
derularea mecanismului de acordare a sprijinului financiar, denumită în
continuare Comisie, în care a fost acceptat proiectul;
f) Ghid (Ghidul solicitantului) - este
documentul în care sunt prezentate toate informaţiile necesare accesării
Programului de creştere a competitivităţii produselor industriale;
g) societate cooperativă*) - o asociaţie
autonomă de persoane fizice şi/sau juridice, după caz, constituită pe baza
consimţământului liber exprimat de acestea, în scopul promovării intereselor
economice, sociale şi culturale ale membrilor cooperatori, fiind deţinută în
comun şi controlată democratic de către membrii săi, în conformitate cu
principiile cooperatiste;
h) societăţi în dificultate - întreprinderile
definite conform Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru
salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004.
CAPITOLUL VI
Condiţii de eligibilitate pentru solicitanţi
Art. 10. - (1) Pot beneficia de ajutorul de minimis operatorii
economici care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) să fie persoane juridice cu sediul în România,
înregistrate la registrul comerţului ca societăţi comerciale sau ca societăţi
cooperative şi să îşi desfăşoare activitatea în România;
b) să realizeze profit din activitatea de exploatare,
conform ultimei situaţii financiare anuale transmise şi înregistrate la
administraţia teritorială a Ministerului Finanţelor Publice;
c) să nu se afle în stare de insolvenţă, să nu aibă
afacerile administrate de un judecător-sindic, să nu le fi fost impusă nicio
restricţie asupra activităţii comerciale, să nu fie subiectul unor aranjamente
între creditori sau să se afle într-o altă situaţie similară cu cele menţionate
anterior, reglementate prin lege;
d) să nu înregistreze datorii restante la bugetul de
stat, respectiv bugetele locale, atestate prin certificate fiscale; fac
excepţie operatorii economici care beneficiază de înlesniri la plata
obligaţiilor restante la bugetul de stat, acordate prin convenţii şi/sau ordine
conform prevederilor legale, şi respectă termenele de plată, atestate prin
certificate fiscale;
e) reprezentantul legal să nu fi fost supus unei
condamnări în ultimii 3 ani de către nicio instanţă de judecată, din motive
profesionale sau etic profesionale;
f) să nu se afle în dificultate conform Liniilor
directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi
restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004;
g) să nu fi beneficiat în ultimii 2 ani fiscali şi în
anul fiscal în curs, fie din surse ale bugetului de stat sau ale autorităţilor
locale, fie din surse comunitare, de ajutor de minimis, care, cumulat cu
suma solicitată în proiect, să depăşească echivalentul în lei a 200.000 euro;
h) să nu fi fost subiectul unei decizii a Comisiei
Europene de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care a făcut
obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa
integral recuperată;
i) să deţină resursele financiare necesare asigurării
cofinanţării pentru implementarea proiectului;
j) să realizeze produse prelucrate pentru care există
piaţă asigurată;
k) să aibă structura organizatorică specializată pentru
implementarea proiectului, pentru categoriile de activităţi prevăzute la art. 5
lit. a)-c);
l) să prezinte sinteza rezultatelor cercetărilor şi,
după caz, copia brevetului eliberat de Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci
şi să demonstreze avantajele aplicării industriale a acestora, pentru
activităţile prevăzute la art. 5 lit. e);
m) să prezinte certificatul de înregistrare a mărcilor,
desenelor şi a modelelor industriale la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi
Mărci şi să demonstreze avantajele înregistrării acestora pe pieţele externe
pentru proiectele aferente activităţii prevăzute la art. 5 lit. h);
n) alte condiţii specificate în Ghid, fără a aduce
atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
(2) Beneficiarii activităţilor prevăzute la art. 5 sunt
următorii:
a) pentru activităţile menţionate la lit. a) şi d) -
întreprinderi mari şi societăţi cooperative mari;
b) pentru activităţile menţionate la lit. b), e), g) şi
h) - microîntreprinderi, întreprinderi mici, mijlocii, mari şi societăţi
cooperative, indiferent de mărime;
c) pentru activităţile menţionate la lit. c) -
întreprinderi mari, societăţi cooperative mari şi entităţi din infrastructura
conformităţii produselor industriale;
d) pentru activităţile menţionate la lit. f) - şi
asociaţii profesionale sau patronate de ramură, care îndeplinesc condiţiile
precizate la alin. (1).
*) Conform prevederilor Legii nr. 1/2005 privind
organizarea şi funcţionarea cooperaţiei.
Art. 11. -Verificarea îndeplinirii condiţiilor de
eligibilitate se realizează de către Comisia pentru derularea mecanismului de
acordare a sprijinului financiar, denumită în continuare Comisie, înainte
de acordarea ajutorului de minimis. Comisia va asigura publicitatea
listei documentelor ce dovedesc îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate şi a
altor condiţii specifice, după caz.
CAPITOLUL VII
Criterii de eligibilitate a proiectelor
Art. 12. - Pentru a fi eligibil în cadrul prezentei
scheme de finanţare un proiect trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele
criterii:
a) să se încadreze în categoriile de activităţi
prevăzute la art. 5;
b) să conţină etapele proiectului, precum şi structura
de finanţare pe etape;
c) să asigure implementarea proiectului în maximum 24
de luni de la încheierea contractului de finanţare;
d) să prezinte elementele care fundamentează
rezultatele estimate la finalizarea proiectului;
e) dimensiunea finanţării solicitate pentru
activităţile menţionate la art. 5 trebuie să se încadreze în următoarele
limite, din totalul cheltuielilor eligibile, respectiv:
- 50% de la bugetul de stat, din cheltuielile eligibile
efectuate de beneficiari, şi 50% cofinantare din surse proprii ale
beneficiarilor, pentru tipurile de proiecte care se încadrează în activităţile
prevăzute la art. 5 lit. a) - f);
- 30% de la bugetul de stat, din cheltuielile eligibile
efectuate de beneficiari, şi 70% cofinantare din surse proprii ale
beneficiarilor, pentru tipurile de proiecte care se încadrează în activitatea
prevăzută la art. 5 lit. g);
- 45% de la bugetul de stat, din cheltuielile eligibile
efectuate de beneficiari, şi 55% cofinantare din surse proprii ale
beneficiarilor, pentru tipurile de proiecte care se încadrează în activitatea
prevăzută la art. 5 lit. h);
f) să se încadreze în condiţiile specificate în
contractul de finanţare.
CAPITOLUL VIII
Criterii de selecţie a proiectelor
Art. 13. - Evaluarea şi selecţia proiectelor se vor
efectua de către Comisie, al cărei regulament de organizare şi funcţionare se
aprobă prin ordin al ministrului economiei. Condiţiile de eligibilitate ale
solicitanţilor şi criteriile de eligibilitate ale proiectelor sunt cele
prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 1.510/2008 şi vor fi detaliate în Ghidul
solicitantului.
CAPITOLUL IX
Modalitatea de acordare a ajutorului de minimis
Art. 14. - (1) Măsurile de sprijin se acordă în
baza unei cereri de finanţare, însoţită de documentele solicitate şi prezentate
în Ghidul solicitantului.
(2) Măsurile de sprijin acordate în cadrul prezentei
scheme constau în alocări financiare nerambursabile din fonduri bugetare.
(3) Administratorul prezentei scheme de minimis va
informa în scris operatorii economici beneficiari cu privire la cuantumul
ajutorului acordat în baza prezentei scheme şi caracterul de minimis al
acestuia*).
Art. 15. - In cadrul schemei pot fi finanţate exclusiv
proiectele care au ca obiect activităţile menţionate la art. 5.
Art. 16. - Intensitatea maximă a ajutorului de
minimis acordat în cadrul acestei scheme de finanţare, aşa cum este
prevăzut la art. 12, este de 50% pentru activităţile prevăzute la art. 5 lit.
a)-f), 30% pentru activitatea prevăzută la art. 5 lit. g) şi, respectiv, 45%
pentru activitatea prevăzută la art. 5 lit. h), indiferent de beneficiar.
Art. 17. - (1) Beneficiarul de ajutor de minimis în
cadrul acestei scheme trebuie să facă dovada unei contribuţii de - 50% pentru
activităţile prevăzute la art. 5 lit. a) - f), 70% pentru activitatea prevăzută
la art. 5 lit. g), şi, respectiv, 55% pentru activitatea prevăzută la art. 5
lit. h) - din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului, contribuţie
asigurată de solicitant fie din resurse proprii, fie prin surse atrase, într-o
formă liberă de ajutor de stat şi confirmată printr-o declaraţie pe propria
răspundere la depunerea proiectului la registratura Ministerului Economiei.
(2) Cheltuielile neeligibile ale proiectului vor fi
suportate integral de către beneficiarul ajutorului de minimis.
Art. 18. - (1) Activităţile eligibile ce fac obiectul
prezentei scheme de finanţare vor fi finanţate numai dacă au fost solicitate
prin proiect, au fost acceptate de Comisie, au fost consemnate în contractul de
finanţare dintre Ministerul Economiei şi beneficiar şi au fost iniţiate după
semnarea contractului de finanţare.
(2) Ajutorul de minimis va fi acordat după ce
beneficiarul a depus cererea de rambursare, însoţită de documentele
justificative prevăzute în Ghidul solicitantului.
(3) Ajutoarele plătibile în mai multe etape vor fi
rambursate pe baza prezentării de documente de plată, corect întocmite şi, după
caz, până la nivelul maxim prevăzut în contract, pentru fiecare etapă.
*)Aşa cum este prevăzut la art. 3 din Regulamentul CE
nr. 1.998/2006.
CAPITOLUL X
Reguli privind cumulul ajutoarelor de minimis
Art. 19. - (1) Pentru a beneficia de finanţare
nerambursabilă în cadrul prezentei scheme de finanţare, beneficiarul va da o
declaraţie privind ajutoarele de minimis primite în acel an fiscal şi
alte ajutoare de minimis primite în ultimii 2 ani fiscali, fie din surse
ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare.
(2) Comisia va acorda ajutorul de minimis după
ce va verifica, pe baza declaraţiei pe propria răspundere a operatorului
economic, faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite pe
parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie din
surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare, nu
depăşeşte echivalentul în lei a 200.000 euro.
(3) In cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de
minimis acordate unui operator economic pe o perioadă de 3 ani consecutivi,
cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu
prevederile prezentei scheme, depăşeşte echivalentul în lei a 200.000 euro,
solicitantul nu poate beneficia de prevederile prezentei scheme de finanţare nici
chiar pentru acea fracţie din ajutor care nu depăşeşte acest plafon.
(4) Comisia va verifica dacă solicitantul a mai
beneficiat de alte ajutoare de stat sau de minimis pentru aceleaşi
cheltuieli eligibile, pe baza declaraţiei pe propria răspundere date de
beneficiar.
Art. 20. -Ajutorul de minimis se va cumula cu
alte ajutoare de stat pentru aceleaşi cheltuieli eligibile. Dacă acest cumul
conduce la o intensitate a ajutorului care depăşeşte nivelul intensităţii fixat
în conformitate cu prevederile unui regulament de exceptare în bloc sau
printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană, ajutorul de minimis nu
se va acorda.
CAPITOLUL XI
Cheltuielile eligibile
Art. 21. - Programul finanţează cheltuielile eligibile,
pentru cheltuielile menţionate la art. 5, numai pentru activităţile şi
echipamentele legate direct de tema proiectului, astfel:
1. Pentru proiectele privind implementarea şi
certificarea sistemului de management al calităţii (conformarea cu SR EN ISO
9001: 2001 şilSOTS 16949: 2002) se finanţează:
a) activităţi legate de instruirea personalului în
domeniul calităţii, cursuri autorizate pentru reprezentantul/reprezentanţii
managementului pentru calitate, auditorul/auditorii intern(i) şi personalul
implicat;
b) consultanţa pentru elaborarea manualului calităţii
şi/sau a procedurilor şi implementarea sistemului pe nivele;
c) tehnica de calcul, soft şi hard pentru urmărire,
aparatură şi dispozitive de măsurare, control şi monitorizare a proceselor şi
produselor;
d) cheltuielile aferente activităţii de evaluare şi
certificare a sistemului, în baza contractului încheiat cu organismul de
certificare acreditat.
2. Pentru proiectele privind implementarea şi
certificarea sistemului de management de mediu (conformarea cu SR EN ISO 14001:
2005) se pot acoperi cheltuieli privind:
a) analiza situaţiei actuale, instruirea personalului
în domeniul managementului de mediu, cursuri autorizate pentru
reprezentantul/reprezentanţii managementului de mediu, auditorul/auditorii
intern(i) şi personalul implicat;
b) consultanţa pentru elaborarea manualului şi/sau a
procedurilor şi implementarea sistemului pe nivele;
c) tehnica de calcul, soft şi hard pentru urmărire,
aparatură şi dispozitive de măsurare, control, monitorizare şi analiză a
emisiilor, precum şi echipamente pentru rezolvarea problemelor de mediu, în
baza Programului de conformare negociat cu agenţia teritorială de mediu, ca
parte integrantă a autorizaţiei de mediu;
d) cheltuielile aferente activităţii de evaluare şi
certificare a sistemului, în baza contractului încheiat cu organismul de
certificare acreditat.
3. Pentru proiectele privind schema de management şi
audit EMAS (conformarea cu legislaţia europeană şi naţională în domeniu,
respectiv Regulamentul CE nr. 761/2001 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 19 martie 2001 privind participarea voluntară a organizaţiilor
la un sistem comunitar de management de mediu şi audit (EMAS), Ordinul
ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 50/2004 privind
stabilirea procedurii de organizare şi coordonare a schemelor de management de
mediu şi audit (EMAS) în vederea participării voluntare a organizaţiilor la
aceste scheme, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordinul
ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 1.018/2006 pentru aprobarea
Procedurii de înregistrare EMAS):
a) costurile necesare pentru îndeplinirea cerinţelor în
vederea obţinerii înregistrării EMAS şi de verificare şi validare a
informaţiilor de către verificatorii de mediu în procesul de evaluare a performanţelor
de mediu ale organizaţiei;
b) cheltuielile pentru obţinerea înregistrării EMAS
acordată de către Comitetul Consultativ EMAS.
4. Pentru proiectele privind implementarea şi
certificarea sistemelor de management al sănătăţii şi siguranţei ocupaţionale,
a sistemelor de management pentru responsabilitate socială şi de igienă
alimentară şi/sau a sistemelor de management al securităţii informaţiei
(conformarea cu SR OHSAS 18001: 2008 şi ISO CEI 17799: 2005) se acoperă
cheltuieli pentru:
a) analiza situaţiei actuale, instruirea personalului
în domeniul managementului specific, cursuri autorizate pentru
reprezentantul/reprezentanţii managementului de sistem, auditorul/auditorii
intern(i) şi personalul implicat;
b) consultanţa pentru elaborarea manualului şi/sau a
procedurilor şi implementarea sistemului pe nivele;
c) tehnică de calcul, soft şi hard pentru urmărire;
d) efectuarea unor dotări specifice privind încadrarea
societăţii în cerinţele standardelor respective, ce vor fi detaliate în Ghid;
e) cheltuielile aferente activităţii de evaluare şi
certificare a sistemului, în baza contractului încheiat cu organismul de
certificare acreditat.
5. Pentru proiectele privind dotarea laboratorului
şi/sau modernizarea laboratoarelor de testare şi etalonare existente, se
acoperă cheltuieli pentru:
a) achiziţionarea şi instalarea de instrumente,
echipamente şi aparatură pentru determinări specifice produselor şi
activităţilor realizate, inclusiv echipamente IT şi programe informatice
specifice, achiziţionarea de mobilier specific laboratoarelor, cursuri
specializate pentru utilizarea echipamentelor achiziţionate;
b) compartimentări în spaţii existente, placări cu
gresie şi faianţă, izolaţii, climatizare, instalaţii aferente funcţionării
laboratorului (apă, aer, gaze, electricitate);
c) cheltuieli pentru obţinerea de acorduri, avize,
autorizaţii;
d) conformarea cu cerinţele standardului SR EN ISO
17025: 2005 în cazul în care se doreşte acreditarea laboratorului, consultanţă
pentru elaborarea documentaţiei, cheltuieli aferente acreditării în baza
contractului încheiat cu organismul de acreditare (dacă este cazul).
6. Pentru proiectele privind certificarea voluntară a
produselor şi/sau obţinerea etichetei ecologice pentru produse, se acoperă
cheltuieli legate de:
a) costuri legate de încercări de laborator efectuate
în vederea certificării;
b) costul produselor supuse verificării în scopul
certificării, atunci când în timpul testării produsele sunt distruse;
c) costurile cu tehnica de calcul necesară producţiei,
reglării şi verificării produselor şi echipamentelor supuse verificărilor de
certificare;
d) cheltuieli legate de testarea produselor în vederea
îndeplinirii criteriilor de acordare a etichetei ecologice pe grupe de produse
- analize, teste şi alte încercări necesare (pentru produsele a căror procedură
de acordare a etichetei ecologice este stabilită prin legislaţia europeană şi
naţională), inclusiv costul produselor supuse verificării dacă acestea sunt
distruse în timpul testării;
e) consultanţă pentru elaborarea documentelor, tarife
pentru obţinerea dreptului de utilizare a etichetei ecologice;
f) cheltuieli legate de activitatea de evaluare şi
certificare a produselor aflate în fabricaţie, în baza contractului încheiat cu
organismul de certificare acreditat.
7. Pentru proiectele privind asimilarea de tehnologii
şi produse noi care se realizează de operatorii economici pentru valorificarea
rezultatelor cercetărilor obţinute în cadrul programelor de
cercetare-dezvoltare finanţate din fonduri publice şi aplicarea invenţiilor
autorilor români protejate de Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci, se
acoperă cheltuieli legate de:
a) asimilarea de tehnologii şi produse noi,
achiziţionarea de echipamente, componente/subansamble şi/sau materiale, precum
şi costurile cu manopera pentru realizarea de echipamente şi/sau instalaţii;
b) cheltuieli de construcţii-montaj pentru echipamente
şi/sau instalaţii necesare asimilării de tehnologii şi produse noi;
c) asistenţa tehnică pentru asimilarea de tehnologii şi
produse noi, costuri privind testările şi punerea în funcţiune.
8. Pentru proiectele privind efectuarea de analize de
evaluare comparativă pentru activităţi din industria prelucrătoare în vederea
realizării planurilor de restructurare-dezvoltare-viabilizare, a căror
implementare va fi monitorizată, se acoperă cheltuieli legate de:
a) activităţi de documentare şi pregătirea datelor;
b) consultanţă cu firme specializate în întocmirea
analizelor (dacă este cazul).
9. Pentru proiectele privind organizarea şi amenajarea
în incinta operatorilor economici, în spaţiile existente, de expoziţii şi/sau
standuri de prezentare a produselor industriale, se acoperă cheltuieli legate
de:
a) pregătirea spaţiului de expunere existent,
organizarea şi amenajarea standurilor de prezentare;
b) costuri legate de prezentarea produselor (mobilier
specific, calculator, videoproiector, ecran, aparat de fotografiat, cameră
video).
10. Pentru proiectele privind înregistrarea şi
protejarea pe piaţa externă a mărcilor, desenelor şi modelelor industriale
româneşti, se acoperă cheltuieli legate de activităţile de înregistrare a
mărcilor, desenelor şi modelelor industriale româneşti pe diverse pieţe.
11. Toate cheltuielile eligibile vor fi considerate
fără TVA.
CAPITOLUL XII
Durata de aplicare a schemei
Art. 22. - Prezenta schemă intră în vigoare la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică până la
31 decembrie 2012, în limita bugetului alocat.
CAPITOLUL XIII
Bugetul schemei
Art. 23. - Bugetul total estimat al prezentei scheme
este de 149.000.000 lei. Repartiţia estimativă pe ani este următoarea:
- lei -
Nr. crt.
|
Anul
|
Suma prevăzută
|
1.
|
2009
|
30.000.000
|
2.
|
2010
|
37.000.000
|
3.
|
2011
|
40.000.000
|
4.
|
2012
|
42.000.000
|
5.
|
TOTAL:
|
149.000.000
|
Art. 24. - Numărul estimat al beneficiarilor prezentei
scheme de finanţare este 1.000.
CAPITOLUL XIV
Modalitatea de derulare a schemei
Art. 25. - Comisia este responsabilă de administrarea
prezentei scheme de finanţare, urmând să asigure derularea acesteia şi fiind
răspunzătoare pentru buna ei desfăşurare, sub coordonarea Ministerului
Economiei, în calitate de furnizor de ajutor de minimis.
Art. 26. - Procedura de implementare şi derulare a
schemei de finanţare se desfăşoară după cum urmează:
a) lansarea cererii de propuneri de proiecte;
b) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare;
c) verificarea administrativă, respectiv conformitatea
cererilor şi a documentelor însoţitoare;
d) verificarea eligibilităţii beneficiarilor şi proiectelor,
în ordinea înregistrării acestora la registratura Ministerului Economiei;
e) selecţia proiectelor de către Comisie;
f) întocmirea şi semnarea contractelor de finanţare;
g) demararea implementării proiectelor;
h) depunerea cererii/cererilor de rambursare,
însoţită/e de documentele justificative pentru etapa/etapele efectuată/e;
i) acordarea finanţării nerambursabile - se face de
către Direcţia generală politică industrială şi competitivitate şi Direcţia
buget, contabilitate internă, numai pe bază de documente justificative şi după
verificarea cheltuielilor;
j) monitorizarea derulării proiectelor, conform
prevederilor contractuale;
k) verificarea la operatorii economici beneficiari a
implementării proiectelor, conform prevederilor contractuale.
Art. 27. - Pentru a beneficia de ajutorul acordat prin
prezenta schemă, solicitantul va depune la registratura Ministerului Economiei
o cerere de finanţare, însoţită de documentele solicitate, menţionate în Ghidul
solicitantului.
Art. 28. - (1) Cererea de finanţare va fi însoţită de o
declaraţie pe propria răspundere prin care beneficiarul certifică faptul că
sunt îndeplinite condiţiile pentru a nu fi considerat societate în dificultate,
conform Liniilor directoare comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru
salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004.
(2) Solicitantul va depune, de asemenea, o declaraţie
pe propria răspundere referitoare la alte ajutoare de stat sau de minimis acordate
pentru aceleaşi cheltuieli eligibile. Administratorul schemei are obligaţia de
a verifica respectarea regulii de minimis.
(3) Administratorul schemei are obligaţia de a verifica
îndeplinirea tuturor condiţiilor de eligibilitate, atât cele referitoare la
solicitant, cât şi cele referitoare la proiectul ce a fost depus spre
finanţare.
Art. 29. - Detalierea modalităţii de implementare a
prezentei scheme de finanţare se va realiza prin Ghidul solicitantului, acesta
fiind publicat pe site-ul www.minind.ro al Ministerului Economiei.
Art. 30. - Data de la care se pot depune cererile de
finanţare şi documentele justificative va fi anunţată pe site-ul www.minind.ro
al Ministerului Economiei.
CAPITOLUL XV
Reguli privind raportarea şi monitorizarea
ajutoarelor
Art. 31. - Schema de ajutor de minimis va fi
publicată integral pe site-ul www.minind.ro al Ministerului Economiei.
Art. 32. - Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor
acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia
comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare
a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului
Concurenţei nr. 175/2007.
Art. 33. - Furnizorul de ajutor de minimis păstrează
evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată
de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza
prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare
pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în
domeniul ajutorului de stat.
Art. 34. - (1) Furnizorul are obligaţia de a
supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune
măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta
schemă sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul
respectiv.
(2) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului
Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind
procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat*), toate datele şi
informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel
naţional.
(3) In cazul în care există îndoieli cu privire la
datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să solicite
date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la faţa
locului.
(4) In cazul în care furnizorul nu are date definitive
privind valoarea ajutorului, acesta va transmite valori estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile
legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la
data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
(6) Furnizorul va transmite spre informare Consiliului
Concurenţei prezenta schemă în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia,
conform art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind
procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 35. - Pe baza unei cereri scrise furnizorul va
transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în 20 de
zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care
Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor
acestei scheme de ajutor de minimis.
Art. 36. - Comisia pentru derularea mecanismului de
acordare a sprijinului financiar are obligaţia de a pune la dispoziţia
Direcţiei buget, contabilitate internă, în formatul şi în termenul solicitat de
către aceasta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii
procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului
conform art. 32-35.
*) Regulamentul privind procedurile de monitorizare a
ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului
Concurenţei nr. 175/2007.