ORDIN
Nr. 450 din 18 iulie 2001
privind organizarea si finantarea programelor de sanatate in anul 2001
ACT EMIS DE: CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 535 din 31 august 2001

Presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate,
avand in vedere dispozitiile art. 16 alin. (3), art. 34, art. 99 alin. (1)
si art. 93 alin. (2), lit. b) si d) din Legea asigurarilor sociale de sanatate
nr. 145/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 66 din
Contractul-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul
sistemului asigurarilor sociale de sanatate pentru anul 2001, aprobat prin
Hotararea Guvernului nr. 165/2001, ale Hotararii Guvernului nr. 561/2001 pentru
aprobarea programelor de sanatate finantate in anul 2001 din bugetul
Ministerului Sanatatii si Familiei si din bugetul Fondului de asigurari sociale
de sanatate, ale art. 1 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a
Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul
sistemului asigurarilor sociale de sanatate pentru anul 2001, aprobate prin
Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si al
presedintelui Colegiului Medicilor din Romania nr. 269/79/2001, Referatul de
aprobare al Departamentului politici bugetare nr. 819/2001,
in temeiul dispozitiilor art. 18 lit. h) din Statutul Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate, aprobat prin Ordinul presedintelui Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate nr. 37/2001, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 154 din 29 martie 2001, cu modificarile si completarile
ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
(1) Programele de sanatate prevazute in anexele nr. 1 - 14 care fac parte
integranta din prezentul ordin se finanteaza, in anul 2001, din bugetul
Fondului de asigurari sociale de sanatate.
(2) Din sumele prevazute pentru programele de sanatate se finanteaza
cheltuielile necesare pentru asigurarea unor medicamente si materiale sanitare,
in spital si in ambulatoriu, specifice unor boli cu consecinte grave asupra
starii de sanatate a populatiei.
Art. 2
Pentru realizarea obiectivelor mentionate la art. 1 alin. (2) se aproba
scopul, obiectivele, institutiile coordonatoare, institutiile cu
responsabilitati in realizarea programelor de sanatate, natura cheltuielilor,
indicatorii specifici, institutiile implicate in realizarea indicatorilor,
precum si responsabilitatile in controlul fondurilor alocate, cuprinse in anexele
la prezentul ordin.
Art. 3
Finantarea programelor de sanatate din bugetul Fondului de asigurari
sociale de sanatate se efectueaza de casele de asigurari de sanatate in cadrul
bugetului aprobat pentru cheltuieli materiale si prestari de servicii cu
caracter medical.
Art. 4
Sumele alocate pentru fiecare program de sanatate sunt stabilite in functie
de numarul de bolnavi tratati si de costul mediu pe bolnav.
Art. 5
Defalcarea sumelor alocate pe spital si in ambulatoriu se face de casele de
asigurari de sanatate in colaborare cu directiile de sanatate publica judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 6
Alocarea sumelor destinate programelor de sanatate se face pe baza unor
contracte distincte incheiate intre casele de asigurari de sanatate si
unitatile prestatoare de servicii medicale, implicate in derularea programelor
de sanatate.
Art. 7
(1) Finantarea programelor de sanatate se face lunar din fondurile
realizate de casele de asigurari de sanatate si din fondul de redistribuire, la
cererea fundamentata a unitatilor prestatoare de servicii prin care se
deruleaza programele de sanatate respective.
(2) Casele de asigurari de sanatate vireaza cu ordin de plata suma aprobata
pentru finantarea programelor de sanatate, in contul unitatilor prestatoare de
servicii medicale.
Art. 8
(1) Casele de asigurari de sanatate transmit lunar Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate, pana la data de 11 a lunii urmatoare, o data cu
raportarea contului de executie, sumele alocate de acestea pentru fiecare
program de sanatate, sumele utilizate de unitatile prestatoare de servicii
medicale care deruleaza aceste programe, precum si indicatorii realizati.
(2) Casele de asigurari de sanatate au obligatia de a asigura, pe baza
situatiilor trimestriale transmise de unitatile prestatoare de servicii
medicale, evidenta nominala a bolnavilor care beneficiaza de medicamente
prescrise in cadrul programelor de sanatate, in spital si ambulatoriu.
Art. 9
(1) Casele de asigurari de sanatate raspund de asigurarea fondurilor
aprobate pentru derularea programelor de sanatate, de raportarea si de
controlul indicatorilor fizici, de eficienta si de rezultate.
(2) Controlul raportarii indicatorilor prevazuti in programele de sanatate
finantate din bugetul Fondului de asigurari sociale de sanatate, precum si
organizarea si conducerea evidentei nominale a bolnavilor care beneficiaza de
medicamente prescrise in cadrul programelor, in spital si ambulatoriu, vor fi
efectuate de casele de asigurari de sanatate, trimestrial, la unitatile
prestatoare de servicii medicale care deruleaza aceste programe.
(3) Datele privind controlul fondurilor alocate unitatilor prestatoare de
servicii medicale vor fi transmise Casei Nationale de Asigurari de Sanatate
trimestrial, o data cu depunerea de catre casele de asigurari de sanatate a
darii de seama contabile.
Art. 10
Modificarea volumului si structurii programelor de sanatate pe parcursul
derularii finantarii acestora, in functie de necesitati si cu incadrarea in
bugetul aprobat, se aproba de presedintele Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate in calitate de ordonator principal.
Art. 11
Casele de asigurari de sanatate judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, si cele asimilate acestora, precum si directiile de specialitate din
cadrul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate sunt obligate sa aduca la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 12
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate,
prof. univ. dr. Eugeniu Turlea
ANEXA 1
PROGRAMUL DE SANATATE Nr. 3
1. Denumirea programului:
Supravegherea si controlul tuberculozei
2. Scopul:
- scaderea morbiditatii si mortalitatii cauzate de tuberculoza, prin
asigurarea medicamentelor specifice in spital si ambulatoriu pentru tratamentul
bolii si a materialelor consumabile pentru investigatii
3. Obiective principale:
- tratarea in proportie de 100% a cazurilor noi de tuberculoza confirmate
- vindecarea in proportie de 85% a cazurilor noi de tuberculoza pulmonara
pozitiva microscopic
- vindecarea cu primul retratament a 75% din cazurile de tuberculoza
pulmonara pozitiva la examenul microscopic, eliminatoare de bacili sensibili
4. Institutii coordonatoare:
- Institutul de Pneumoftiziologie "Prof. dr. Marius Nasta",
Bucuresti
- Comisia nationala de specialitate
5. Institutii cu responsabilitati in realizarea programului:
- Institutul de Pneumoftiziologie "Prof. dr. Marius Nasta",
Bucuresti
- reteaua de pneumoftiziologie (spitale TBC, dispensare TBC, sanatorii TBC,
sectii, preventorii)
- casele de asigurari de sanatate
6. Finantarea programului:
6.1. Sursele de finantare:
Fondul de asigurari sociale de sanatate:
a) fond de redistribuire
b) venituri curente
6.2. Natura cheltuielilor - cheltuieli materiale si servicii:
- medicamente antituberculoase/de prima linie si de rezerva
- materiale consumabile pentru investigatii
7. Indicatori specifici:
- fizici:
- numar de cazuri noi in tratament
- numar de cazuri cu retratament
- numar de bolnavi cronici
- numar de examene radiologice efectuate
- numar de examene bacteriologice efectuate
- de eficienta:
- cost mediu tratament + investigatii/bolnav nou bk + (categoria I OMS)
- cost mediu tratament + investigatii/bolnav cu retratament (categoria
II OMS)
- cost mediu tratament + investigatii/bolnav cu TBC extrapulmonar
(categoria III OMS)
- cost mediu tratament + investigatii/bolnav cronic polirezistent
- cost mediu/examen radiologie
- cost mediu/examen bacteriologic
- de rezultat:
- numar de cazuri noi bk + microscopic diagnosticate
- numar de cazuri noi bk + diagnosticate si tratate
- numar de cazuri noi bk + diagnosticate, tratate si vindecate
- numar de cazuri cu abandon terapeutic
- numar de decese prin TBC
8. Evaluare:
- Institutul de Pneumoftiziologie "Prof. dr. Marius Nasta",
Bucuresti
- Comisia nationala de specialitate
9. Controlul gestionarii fondului:
casele de asigurari de sanatate.
ANEXA 2
PROGRAMUL DE SANATATE Nr. 4
1. Denumirea programului:
Supravegherea si controlul infectiei HIV/SIDA
2. Scopul:
- cresterea sperantei de viata a bolnavilor infectati HIV/SIDA, prin
terapia ARV, utilizand schemele terapeutice conform indicatorilor din Ghidul
terapeutic al C.N.L.A.S.
3. Obiective principale:
- mentinerea sistemului imunitar al bolnavilor infectati la un nivel
protector fata de infectiile oportuniste prin terapia ARV si fata de infectiile
asociate
4. Institutii coordonatoare:
- Institutul de Boli Infectioase "Prof. dr. Matei Bals",
Bucuresti
- Comisia nationala de specialitate
5. Institutii cu responsabilitati in realizarea programului:
- Centrul regional Bucuresti (Institutul de Boli Infectioase "Prof.
dr. Matei Bals", Bucuresti)
- Centrul regional Bucuresti (Spitalul Clinic de Boli Infectioase "Dr.
Victor Babes")
- Centrul regional Craiova (Spitalul Municipal de Boli Infectioase Nr. 9)
- Centrul regional Timisoara (Spitalul Clinic de Boli Infectioase
"Victor Babes")
- Centrul regional Targu Mures (Spitalul Municipal, Clinica de Boli
Infectioase Nr. 1)
- Centrul regional Brasov (Spitalul de Boli Infectioase)
- Centrul regional Cluj-Napoca (Spitalul Municipal de Boli Infectioase)
- Centrul regional Iasi (Spitalul Clinic de Boli Infectioase)
- Centrul regional Constanta (Spitalul Clinic de Boli Infectioase
Constanta)
- spitale cu sectii care au in competenta ingrijirea bolnavilor de HIV/SIDA
- casele de asigurari de sanatate.
6. Finantarea programului:
6.1. Sursele de finantare
Fondul de asigurari sociale de sanatate:
a) fond de redistribuire
b) venituri curente
6.2. Natura cheltuielilor: cheltuieli materiale si servicii:
- medicamente ARV si pentru infectiile asociate
7. Indicatori specifici:
- fizici
- numar de bolnavi in tratament, pe tipuri de terapie
- de eficienta:
- cost mediu/bolnav HIV/SIDA in tratament, pe tipuri de terapie
- cost mediu tratament infectii asociate/bolnav
- de rezultat:
- numar de cazuri HIV diagnosticate
- numar de cazuri SIDA diagnosticate
- numar de cazuri de aparitie a tulpinelor HIV mutante, rezistente la
tratament
- numar de decese prin SIDA
8. Evaluare:
- Centrele regionale judetene si din municipiul Bucuresti
- Comisia nationala de specialitate
9. Controlul gestionarii fondului: casele de asigurari de sanatate.
ANEXA 3
PROGRAMUL DE SANATATE Nr. 5
1. Denumirea programului:
Prevenirea si controlul bolilor cu transmitere sexuala
2. Scopul:
- reducerea morbiditatii in bolile cu transmitere sexuala prin asigurarea
medicamentelor in spital si ambulatoriu
3. Obiective principale:
- reducerea incidentei bolilor cu transmitere sexuala
- cresterea procentului de pacienti diagnosticati si tratati
4. Institutii coordonatoare:
- Centrul dermato-venerice "Prof. dr. Longhin"
- Comisia de specialitate dermatovenerologie din cadrul Ministerului
Sanatatii si Familiei
5. Institutii cu responsabilitati in realizarea programului:
- Centrul dermato-venerice "Prof. dr. Longhin"
- unitati sanitare cu sectii cu profil de dermatovenerologie
- casele de asigurari de sanatate
6. Finantarea programului:
6.1. Sursele de finantare
Fondul de asigurari sociale de sanatate:
a) fond de redistribuire
b) venituri curente
6.2. Natura cheltuielilor: cheltuieli materiale si servicii: medicamente
7. Indicatori specifici:
- fizici:
- numar de pacienti cu sifilis tratati
- numar de contacti de sifilis tratati
- numar de pacienti cu infectie gonococica tratati
- numar de pacienti cu infectii chlamydiene tratati
- de eficienta:
- cost mediu/pacient cu sifilis tratat
- cost mediu/pacient cu infectie gonococica tratat
- cost mediu/pacient cu infectie chlamydiana tratat
- de rezultat:
- numar de pacienti diagnosticati
- numar de pacienti diagnosticati si tratati
8. Evaluare:
- Centrul dermato-venerice "Prof. dr. Longhin"
- Comisia de specialitate dermatovenerologie din cadrul Ministerului
Sanatatii si Familiei
9. Controlul gestionarii fondului: casele de asigurari de sanatate.
ANEXA 4
PROGRAMUL DE SANATATE Nr. 8
1. Denumirea programului:
Prevenirea si controlul dependentei de droguri si patologia indusa - adulti
si copii
2. Scopul:
- reducerea fenomenelor de abuz de droguri si sevraj prin asigurarea
medicatiei specifice in spital si ambulatoriu
3. Obiective prioritare:
- reducerea cu 10% - 15% a afectiunilor asociate consumului de droguri
- reducerea la sub 10% a mortalitatii specifice prin supradozare
- reducerea cu 10% a proportiei reluarii consumului de droguri (a
recaderilor)
4. Institutii coordonatoare:
- Spitalul Clinic de Urgenta Floreasca
- Comisia nationala de specialitate
5. Institutii cu responsabilitati in realizarea programului:
- Spitalul Clinic de Urgenta Floreasca
- Spitalul Clinic "Prof. dr. Al. Obregia"
- Spitalul Clinic Central de Copii "Grigore Alexandrescu"
- Spitalul de Psihiatrie "Balaceanca"
- Spitalul de Psihiatrie Socola Iasi
- Spitalul de Psihiatrie Constanta
- Spitalul de Psihiatrie Sibiu
- L.S.M. sector 4, Bucuresti
6. Finantarea programului:
6.1. Sursele de finantare
Fondul de asigurari sociale de sanatate:
a) fond de redistribuire
b) venituri curente
6.2. Natura cheltuielilor: cheltuieli materiale si servicii: medicamente
7. Indicatori specifici:
- fizici:
- numar de bolnavi cu intoxicatie acuta prin supradozaj sau sevraj
tratati
- numar de cure de dezintoxicare
- numar de bolnavi cu tratament de substitutie
- de eficienta:
- cost mediu/bolnav cu intoxicatie acuta prin supradozaj sau sevraj
- cost mediu/cura de dezintoxicare
- cost mediu/bolnav cu tratament de substitutie
- de rezultat:
- numar de bolnavi cu afectiuni asociate consumului de droguri
- numar de decese prin supradozare de droguri sau sevraj
- numar de pacienti care au reluat consumul de droguri
8. Evaluare:
- Spitalul Clinic de Urgenta Floreasca
- Comisia nationala de specialitate
9. Controlul gestionarii fondului: casele de asigurari de sanatate.
ANEXA 5
PROGRAMUL DE SANATATE Nr. 13
1. Denumirea programului:
Sanatatea mintala si profilaxia in patologia psihiatrica si psihosociala
2. Scopul:
- imbunatatirea starii de sanatate a bolnavilor cu prim episod de
schizofrenie prin tratament cu antipsihotice moderne si a bolnavilor cu episod
depresiv major prin tratament cu antidepresive moderne
3. Obiective prioritare:
- reducerea duratei de spitalizare cu 10% - 15% a bolnavilor cu prim episod
de schizofrenie si cu 25% a bolnavilor cu episod depresiv major
- reducerea efectelor secundare la 70% - 90% dintre bolnavi
- diminuarea recaderii si recurentei cu 50% pe an
4. Institutii coordonatoare:
- unitatile sanitare cu sectii de profil din centre universitare:
Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi, Timisoara, Targu Mures, Craiova
- Comisia nationala de specialitate
5. Institutii cu responsabilitati in realizarea programului:
- unitati sanitare de psihiatrie si sectii de psihiatrie;
- casele de asigurari de sanatate
6. Finantarea programului:
6.1. Sursele de finantare
Fondul de asigurari sociale de sanatate:
a) fond de redistribuire
b) venituri curente
6.2. Natura cheltuielilor: cheltuieli materiale si servicii: medicamente
7. Indicatori specifici:
- fizici:
- numar de bolnavi cu schizofrenie tratati
- numar de bolnavi cu episod depresiv major tratati
- de eficienta:
- cost mediu/bolnav cu schizofrenie
- cost mediu/bolnav cu episod depresiv major
- de rezultat:
- durata medie de spitalizare
- numar de bolnavi fara efecte secundare
- numar de bolnavi cu recaderi
8. Evaluare:
- unitatile sanitare cu sectii de profil din centre universitare:
Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi, Timisoara, Targu Mures, Craiova
- comisia nationala de specialitate
9. Controlul gestionarii fondului: casele de asigurari de sanatate.
ANEXA 6
PROGRAMUL DE SANATATE Nr. 15
1. Denumirea programului:
Prevenirea si combaterea bolilor cardiovasculare
2. Scopul:
- imbunatatirea starii de sanatate a bolnavilor cu afectiuni
cardiovasculare prin asigurarea in spital a materialelor sanitare si a unor
medicamente specifice chirurgiei cardiovasculare si chirurgiei interventionale,
prin electrofiziologie si pacemakere
3. Obiective prioritare:
- reducerea morbiditatii si mortalitatii prin boli cardiovasculare
4. Institutii coordonatoare:
- Institutul de Boli Cardiovasculare "Prof. dr. C. C. Iliescu",
Bucuresti
- Institutul Inimii "Prof. dr. Niculae Stancioiu", Cluj-Napoca
- Institutul de boli Cardiovasculare Timisoara
- Centrul de boli cardiovasculare Targu Mures
- Centrul de Cardiologie Iasi
- Clinica de chirurgie cardiovasculara din cadrul Spitalului Clinic de
Urgenta Floreasca
- Comisia nationala de cardiologie
- Comisia nationala de chirurgie cardiovasculara
5. Institutii cu responsabilitati in realizarea programului:
- Institute si centre de profil: Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi, Timis, Targu
Mures,
- Clinica de chirurgie cardiovasculara din cadrul Spitalului Clinic de
Urgenta Floreasca
- Clinica de cardiologie din cadrul Spitalului Clinic "Sf. Ioan"
- casele de asigurari de sanatate.
6. Finantarea programului:
6.1. Sursele de finantare
Fondul asigurarilor sociale de sanatate
a) fond de redistribuire
b) venituri curente
6.2. Natura cheltuielilor: cheltuieli materiale si servicii:
- medicamente si materiale sanitare specifice in chirurgia cardiovasculara
- medicamente si materiale sanitare specifice in cardiologia
interventionala si in electrofiziologie
7. Indicatori specifici:
- fizici:
- numar de bolnavi pe tipuri de interventii
- de eficienta:
- cost mediu/bolnav pe tipuri de interventii
- de rezultat:
- numar de decese prin afectiuni cardiovasculare
8. Evaluare:
- Institute si centre de profil: Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi, Timis, Targu
Mures.
- Clinica de chirurgie cardiovasculara din cadrul Spitalului Clinic de
Urgenta Floreasca
- Comisia nationala de cardiologie
- Comisia nationala de chirurgie cardiovasculara
9. Controlul gestionarii fondului: casele de asigurari de sanatate.
ANEXA 7
PROGRAMUL DE SANATATE Nr. 16
1. Denumirea programului:
Preventia in patologia nefrologica si dializa renala
2. Scopul
- cresterea duratei de supravietuire a bolnavilor cu insuficienta renala
cronica in stadiul uremic prin asigurarea in spital a medicamentelor si
materialelor sanitare specifice hemodializei si dializei peritoneale
3. Obiective prioritare:
- reducerea morbiditatii specifice prin insuficienta renala cronica in
stadiul uremic
- reducerea cu 0,5%/an a indicelui de mortalitate a bolnavilor dializati
4. Institutii coordonatoare:
- Spitalul Clinic de Nefrologie "Dr. Carol Davila"
- Comisia de Nefrologie si Dializa a Ministerului Sanatatii si Familiei
5. Institutii cu responsabilitati in realizarea programului:
- unitatile sanitare cu sectii si compartimente de profil
- centrele de dializa judetene si din municipiul Bucuresti
- casele de asigurari de sanatate
6. Finantarea programului:
6.1. Sursele de finantare
Fondul de asigurari sociale de sanatate:
a) fond de redistribuire;
b) venituri curente
6.2. Natura cheltuielilor: cheltuieli materiale si servicii:
- materiale consumabile pentru hemodializa;
- medicamente specifice pentru dializa
7. Indicatori specifici:
- fizici:
- numar de bolnavi tratati prin hemodializa
- numar de sedinte de hemodializa
- numar de bolnavi tratati prin dializa peritoneala
- numar de sedinte de dializa peritoneala
- de eficienta:
- cost mediu/sedinta de hemodializa
- cost mediu pe luna/bolnav tratat prin dializa peritoneala
- de rezultat:
- numar de decese (dializati)
- durata medie de supravietuire prin:
- hemodializa
- dializa peritoneala
8. Evaluare:
- Spitalul Clinic de Nefrologie "Dr. Carol Davila"
- Centrele de dializa judetene si din municipiul Bucuresti
- Comisia de Nefrologie si Dializa din cadrul Ministerului Sanatatii si
Familiei
9. Controlul gestionarii fondului: casele de asigurari de sanatate.
ANEXA 8
PROGRAMUL DE SANATATE Nr. 17
1. Denumirea programului:
Preventia si controlul in patologia oncologica
2. Scopul
- cresterea sperantei de viata a bolnavilor cu patologie oncologica prin
asigurarea in spital si ambulatoriu a medicamentelor citostatice
3. Obiectiv prioritar:
- reducerea mortalitatii specifice prin afectiuni oncologice
4. Institutii coordonatoare:
- Institutul Oncologic "Prof. dr. Alexandru Trestioreanu",
Bucuresti
- Institutul Oncologic "Prof. dr. I. Chiricuta", Cluj-Napoca
- Comisia nationala de specialitate
5. Institutii cu responsabilitati in realizarea programului:
- centrele universitare oncologice
- unitati sanitare care au in structura sectii si compartimente ce au in
competenta ingrijirea bolnavilor de cancer
- casele de asigurari de sanatate.
6. Finantarea programului:
6.1. Sursele de finantare
Fondul de asigurari sociale de sanatate:
a) fond de redistribuire,
b) venituri curente
6.2. Natura cheltuielilor - cheltuieli materiale si servicii: medicamente
citostatice
7. Indicatori specifici:
- fizici:
- numar de bolnavi tratati pe coduri de boala si stadii
- numar de bolnavi tratati pe tipuri de terapie (mono, bi, politerapie)
- de eficienta:
- cost mediu/bolnav pe tipuri de terapie
- de rezultat:
- numar de decese prin afectiuni oncologice
8. Evaluare:
- Institutul Oncologic "Prof. dr. Alexandru Trestioreanu",
Bucuresti si Institutul Oncologic "Prof. dr. I. Chiricuta",
Cluj-Napoca
- Comisia nationala de specialitate
9. Controlul gestionarii fondului: casele de asigurari de sanatate.
ANEXA 9
PROGRAMUL DE SANATATE Nr. 18
1. Denumirea programului:
Preventia si controlul talasemiei si hemofiliei
2. Scopul:
- imbunatatirea starii de sanatate a bolnavilor cu talasemie si hemofilie
prin asigurarea in spital si ambulatoriu a medicamentelor specifice
3. Obiective prioritare:
- scaderea mortalitatii prin hemofilie si talasemie
- reducerea cazurilor cu talasemie majora complicate cu hemosideroza
- reducerea cu 10% a accidentelor hemoragice ale bolnavilor cu hemofilie
4. Institutii coordonatoare:
- Institutul National de Hematologie Transfuzionala "Prof. dr. C. T.
Nicolau", Bucuresti
- Comisia de Transfuzie Sanguina
5. Institutii cu responsabilitati in realizarea programului
- Clinica de Hematologie Fundeni, Clinica de Pediatrie Fundeni
- Institutul National de Hematologie Transfuzionala "Prof. dr. C. T.
Nicolau", Bucuresti, si reteaua de hematologie transfuzionala
- Centrele de transfuzie sanguina judetene
- unitati sanitare cu sectii de pediatrie si hematologie
- casele de asigurari de sanatate
6. Finantarea programului:
6.1. Sursele de finantare
Fondul de asigurari sociale de sanatate:
a) fond de redistribuire
b) venituri curente
6.2. Natura cheltuielilor: cheltuieli materiale si servicii: medicamente
7. Indicatori specifici:
- fizici:
- numar de bolnavi cu hemofilie tip A tratati
- numar de bolnavi cu hemofilie tip B tratati
- numar de bolnavi cu talasemie majora tratati
- numar de transfuzii
- de eficienta:
- cost mediu/bolnav cu hemofilie A
- cost mediu/bolnav cu hemofilie B
- cost mediu/bolnav cu talasemie
- de rezultat:
- numar de decese bolnavi cu hemofilie
- numar de decese bolnavi cu talasemie
- numar de bolnavi cu hemosideroza
- numar de accidente hemoragice la bolnavii cu hemofilie
8. Evaluare:
- Clinica de Hematologie Fundeni si Clinica de Pediatrie Fundeni
- Institutul de Ocrotire a Mamei si Copilului "Prof. dr. Alfred
Rusescu"
- Institutul National de Hematologie Transfuzionala "Prof. dr. C. T.
Nicolau", Bucuresti
- Comisia de Transfuzie Sanguina
9. Controlul gestionarii fondului: casele de asigurari de sanatate.
ANEXA 10
PROGRAMUL DE SANATATE Nr. 19
1. Denumirea programului:
Preventia si controlul in diabetologie si alte boli de nutritie - adulti si
copii
2. Scopul:
- imbunatatirea starii de sanatate a bolnavilor cu diabet zaharat prin
asigurarea insulinei, a medicamentelor antidiabetice orale si a materialelor
sanitare
3. Obiective prioritare:
- reducerea mortalitatii prin diabet zaharat
- reducerea procentului de bolnavi cu complicatii cronice ale diabetului
zaharat
4. Institutii coordonatoare:
- Institutul de Diabet, Nutritie si Boli Metabolice "Prof. dr. N.
Paulescu" (pentru Bucuresti)
- Comisia nationala de specialitate
5. Institutii cu responsabilitati in realizarea programului:
- Institutul de Diabet, Nutritie si Boli Metabolice "Prof. dr. N.
Paulescu", Bucuresti
- unitatile sanitare cu sectii de profil
- casele de asigurari de sanatate
6. Finantarea programului:
6.1. Sursele de finantare
Fondul de asigurari sociale de sanatate:
a) fond de redistribuire
b) venituri curente
6.2. Natura cheltuielilor: cheltuieli materiale si servicii:
- medicamente si materiale sanitare specifice
7. Indicatori specifici:
- fizici:
- numar de bolnavi cu diabet zaharat tratati cu insulina
- numar de bolnavi cu diabet zaharat tratati cu medicamente
antidiabetice orale
- de eficienta:
- cost mediu/bolnav tratat cu insulina
- cost mediu/bolnav tratat cu antidiabetice orale
- de rezultat:
- numar de decese prin diabet zaharat
- numar de bolnavi cu complicatii cronice ale diabetului zaharat
8. Evaluare:
- Institutul de Diabet, Nutritie si Boli Metabolice "Prof. dr. N.
Paulescu" (pentru Bucuresti)
- Comisia nationala de specialitate
9. Controlul gestionarii fondului: casele de asigurari de sanatate.
ANEXA 11
PROGRAMUL DE SANATATE Nr. 20
1. Denumirea programului:
Preventia in ortopedie si traumatologie; ortopedia protetica - adulti si
copii
2. Scopul:
- imbunatatirea starii de sanatate si a integrarii socio-familiale a adultilor
si copiilor care necesita proteze ortopedice implantabile prin asigurarea in
spital a materialelor sanitare specifice
3. Obiective prioritare:
- reducerea perioadei de imobilizare postoperatorie pentru pacientii
endoprotezati
- recuperarea locomotorie cu cca 80% a bolnavilor cu endoproteze articulare
primare
- recuperarea locomotorie cu cca 60% a pacientilor cu endoproteze de
revizie
4. Institutii coordonatoare:
- Spitalul Clinic de Ortopedie Foisor
- Comisia nationala de specialitate
5. Institutii cu responsabilitati in realizarea programului:
- unitatile sanitare cu sectii de profil
- casele de asigurari de sanatate
6. Finantarea programului:
6.1. Sursele de finantare
Fondul de asigurari sociale de sanatate:
a) fond de redistribuire
b) venituri curente
6.2. Natura cheltuielilor - cheltuieli materiale si servicii: materiale
sanitare specifice
7. Indicatori specifici:
- fizici:
- numar de bolnavi endoprotezati pe tipuri de endoproteze
- de eficienta:
- cost mediu/bolnav pe tipuri de endoproteze
- de rezultat:
- durata medie de spitalizare a bolnavilor endoprotezati
- numar de bolnavi cu endoproteze articulare primare cu recuperare
locomotorie de 80%
- numar de bolnavi cu endoproteze de revizie cu recuperare locomotorie
de 60%
8. Evaluare:
- Comisia nationala de specialitate
9. Controlul gestionarii fondului: casele de asigurari de sanatate.
ANEXA 12
PROGRAMUL DE SANATATE Nr. 21
1. Denumirea programului:
Preventia in patologia endocrina
2. Scopul:
- scaderea morbiditatii prin afectiuni endocrine, asigurand in spital si
ambulatoriu medicamentele specifice
3. Obiective prioritare:
- calitatea vietii la climacterium si profilaxia osteoporozei
- depistarea, profilaxia si prevenirea complicatiilor gusei prin carenta de
iod
- combaterea infertilitatii endocrine
- prezervarea cresterii liniare si prevenirea handicapului statural la
copii, adolescenti si tineri cu boli hipotalamo-hipofizare
- supravegherea tumorilor endocrine benigne si maligne
4. Institutii coordonatoare:
- Institutul de Endocrinologie "C. I. Parhon" Bucuresti
- Comisia nationala de specialitate
5. Institutii cu responsabilitati in realizarea programului:
- Institutul de Endocrinologie "C. I. Parhon" Bucuresti
- unitatile sanitare cu sectii de profil
- casele de asigurari de sanatate
6. Finantarea programului:
6.1. Sursele de finantare
Fondul de asigurari sociale de sanatate:
a) fond de redistribuire
b) venituri curente
6.2. Natura cheltuielilor: cheltuieli materiale si servicii: medicamente
7. Indicatori specifici:
- fizici:
- numar de bolnavi tratati pe afectiuni endocrine
- de eficienta:
- cost mediu/bolnav tratat
- de rezultat:
- incidenta pe tipuri de afectiuni
- incidenta complicatiilor
8. Evaluare:
- Institutul de Endocrinologie "C. I. Parhon" Bucuresti
- Comisia nationala de specialitate
9. Controlul gestionarii fondului: casele de asigurari de sanatate.
ANEXA 13
PROGRAMUL DE SANATATE Nr. 28
1. Denumirea programului:
Preventia si diagnosticarea precoce in bolile neurologice
2. Scopul:
- reducerea invaliditatii neurologice la bolnavii cu scleroza multipla prin
asigurarea medicamentelor (interferon Beta 1a si interferon Beta 1b) in spital
3. Obiective prioritare:
- reducerea intensitatii si a numarului puseelor cu 20% la un numar de 400
de pacienti diagnosticati cu scleroza multipla (200 pacienti pentru interferon
Beta 1a si 200 pacienti pentru interferon Beta 1b).
4. Institutii coordonatoare:
- Clinica de neurologie din cadrul Spitalului Clinic Universitar Bucuresti
- Clinica de neurologie din cadrul Spitalului Clinic judetean Mures
- Clinica de neurologie din cadrul Institutului de Boli Cerebrovasculare
Bucuresti
- Comisia nationala de specialitate
5. Institutii cu responsabilitati in realizarea programului:
- Clinica de neurologie din cadrul Spitalului Clinic Universitar Bucuresti
- Clinica de neurologie din cadrul Spitalului Clinic judetean Mures
- Clinica de neurologie din cadrul Institutului de Boli Cerebrovasculare
Bucuresti
- casele de asigurari de sanatate
6. Finantarea programului:
6.1. Sursele de finantare
Fondul de asigurari sociale de sanatate:
a) fond de redistribuire
b) venituri curente
6.2. Natura cheltuielilor: cheltuieli materiale si servicii: medicamente
7. Indicatori specifici:
- fizici:
- numar de bolnavi cu scleroza multipla tratati pe grade de
invaliditate
- de eficienta:
- cost mediu/bolnav cu scleroza multipla tratat
- de rezultat:
- numar de decese bolnavi cu scleroza multipla
- numar de bolnavi tratati care au trecut dintr-un grad superior de
invaliditate intr-unul inferior
- numar mediu de pusee/bolnav tratat
8. Evaluare:
- Clinica de neurologie din cadrul Spitalului Clinic Universitar Bucuresti
- Clinica de neurologie din cadrul Spitalului Clinic judetean Mures
- Clinica de neurologie din cadrul Institutului de Boli Cerebrovasculare
Bucuresti
- Comisia nationala de specialitate
9. Controlul gestionarii fondului: casele de asigurari de sanatate.
ANEXA 14
PROGRAMUL DE SANATATE Nr. 33
1. Denumirea programului:
Transplant de organe, tesuturi si transplant medular
2. Scopul:
- reabilitarea starii de sanatate a unor bolnavi aflati in faza terminala
prin insuficienta diferitelor organe
3. Obiective prioritare:
- profilaxia bolilor terminale prin transplant de organe sau/si tesuturi
4. Institutii coordonatoare:
- Spitalul Clinic de Urgenta Floreasca
- Comisia nationala de specialitate
5. Institutii cu responsabilitati in realizarea programului:
- unitatile sanitare cu sectii de profil din centrele universitare:
Cluj-Napoca, Timisoara, Targu Mures, Bucuresti
- casele de asigurari de sanatate
6. Finantarea programului:
6.1. Sursele de finantare
Fondul de asigurari sociale de sanatate:
a) fond de redistribuire
b) venituri curente
6.2. Natura cheltuielilor: cheltuieli materiale si servicii: medicamente si
materiale sanitare
7. Indicatori specifici:
- fizici:
- numar de bolnavi/tip de transplant efectuat
- de eficienta:
- cost mediu/tip de transplant efectuat
- de rezultat:
- numar de bolnavi recuperati/tip de transplant
8. Evaluare:
- Spitalul Clinic de Urgenta Floreasca
Comisia nationala de specialitate
9. Controlul gestionarii fondului: casele de asigurari de sanatate.