ORDIN Nr. 443
din 26 aprilie 2006
pentru stabilirea
Metodologiei privind cercetarea statistica referitoare la traficul portuar
maritim
ACT EMIS DE:
INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 396 din 8 mai 2006
In temeiul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.
9/1992 privind organizarea statisticii oficiale, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi ale Hotărârii Guvernului nr. 957/2005
privind organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Statistică,
ţinând seama de Directiva Consiliului 64/95/CE privind
statistica transporturilor maritime de mărfuri şi pasageri, publicată în
Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene nr. L320 din 30 decembrie 1995, şi de
Decizia Comisiei 366/2005/CE privind implementarea Directivei Consiliului
64/95/CE cu amendarea anexelor acesteia, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţii Europene nr. L123 din 17 mai 2005,
având în vedere Hotărârea Comitetului de avizare
metodologică nr. 1 din 12 ianuarie 2005,
preşedintele Institutului Naţional de Statistică emite următorul ordin:
Art. 1. - Obiectul prezentului ordin este de a stabili
Metodologia privind cercetarea statistică referitoare la traficul portuar
maritim.
Art. 2. - Metodologia este prezentată în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Institutul Naţional
de Statistică va asigura actualizarea metodologiei în funcţie de legislaţia
europeană.
Art. 4. - (1) Prezentul ordin va fi pus în aplicare de
compartimentul de specialitate din cadrul Institutului Naţional de Statistică.
(2) Prevederile prezentului
ordin devin obligatorii pentru statistica oficială din România.
Art. 5. - Incepând cu data prezentului ordin se abrogă
orice alte dispoziţii contrare.
Art. 6. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Preşedintele Institutului Naţional de Statistică,
Dan Ion Gherguţ
ANEXĂ*)

1. Cadrul general
1.1. Obiectivele cercetării statistice
Obiectivul principal al cercetării statistice
referitoare la traficul portuar maritim este constituit de colectarea datelor
lunare privind mărfurile, pasagerii şi navele care efectuează transportul pe
mare al acestora, înregistrate ca intrări şi ieşiri în porturile maritime
româneşti.
Prezenta cercetare permite obţinerea unor statistici pe
baze comparabile şi armonizate cu nivelul celor din Statele Membre ale Uniunii
Europene, constituirea bazei de date referitoare la traficul portuar maritim,
valorificarea rezultatelor prin studii şi analize şi participarea la stabilirea
sistemului integrat European de date statistice.
1.2. Cadrul lega!
Proiectarea metodologiei cercetării statistice a fost
realizată în conformitate cu prevederile actelor normative şi reglementările
Uniunii Europene, după cum urmează: Directiva Consiliului 64/1995/CE privind
statistica transporturilor maritime de mărfuri şi pasageri şi, respectiv,
Decizia Comisiei 366/2005/CE privind implementarea Directivei Consiliului
64/1995/CE cu amendarea anexelor acesteia. Au fost, de asemenea, respectate
recomandările şi normele Oficiului de statistică al Comisiei Europene - Eurostat, în special Eurostat Metadata şi Glosarul pentru statistica
transporturilor -ediţia a III-a,
2003.
1.3. Concepte şi definiţii
1. Transport de
mărfuri şi pasageri pe mare: deplasarea mărfurilor şi a pasagerilor folosind
nave maritime comerciale, în voiaje care se desfăşoară în întregime sau parţial
pe mare.
In definiţie sunt incluse şi mărfurile transportate la
instalaţiile din vecinătatea coastei (instalaţii offshore) sau recuperate de pe
fundul mării şi descărcate în porturi. Sunt excluse încărcăturile din buncăre
şi magaziile de aprovizionare a navei.
2. Trafic portuar maritim: orice deplasare a unei nave maritime pe mare. Sunt excluse din
definiţie deplasările navelor maritime pe căi navigabile interioare între
porturile maritime şi cele de pe căile navigabile interioare şi între docuri în
interiorul porturilor.
3. Nave maritime sunt navele, altele decât cele care
navighează exclusiv pe căile navigabile interioare, în apele maritime
interioare sau adiacente acestora, în apele adăpostite sau zonele în care se
aplică regulamentele portuare.
Navele maritime incluse în cercetare nu cuprind vasele
de pescuit şi de procesare a peştelui, navele de forare şi explorare,
remorcherele, împingătoarele, vasele de cercetare şi supraveghere, de dragare
sau navele folosite exclusiv în scopuri non-comerciale.
4. Navă comercială: nava destinată deplasării
mărfurilor, a pasagerilor sau care este construită pentru transporturi
comerciale specializate.
5. Navă de croazieră: navă de pasageri echipată
exclusiv pentru voiaje turistice. Pasagerii dispun de cabine. Sunt excluse din
definiţie navele ferry-boat şi navele de mărfuri care transportă un număr
foarte limitat de pasageri în cabine proprii.
6. Pasager de croazieră: pasager care întreprinde o
călătorie cu o navă de croazieră pe mare.
7. Pasager de croazieră în excursie: vizită scurtă a
unui a unui pasager de croaziera ca turist, la un punct de atracţie asociat
unui port cu reţinerea cabinei la bordul navei de croazieră.
8. Port: locul care oferă navelor comerciale
facilităţi pentru acostare şi încărcare sau descărcare de mărfuri ori îmbarcare
sau debarcare de pasageri.
9. Port statistic: unul sau mai multe porturi,
controlate în mod normai de o singură autoritate portuară, care să fie în
măsură să înregistreze deplasările navelor şi încărcăturile acestora.
*) Anexa este reprodusă în facsimil.

10. Zona coastei maritime este considerată întinderea neîntreruptă a litoralului, împreună cu
insulele din vecinătatea acestuia. Definirea este făcută în raport cu unul sau mai multe porturi situate de-a lungul ţărmului, sau funcţie de
coordonatele geografice ale extremităţilor zonei de coastă. In cazul ţărilor pentru care sunt definite mai multe zone ale coastei maritime,
acestea sunt codificate separate, utilizîndu-se codul MCA.
11. Mărfuri încărcate şi
descărcate: mărfurile plasate pe o navă, tn vederea transportării lor între
locui de încărcare şi cel de descărcare şi respectiv, mărfurile transferate de
pe navă la locul de descărcare. Transbordarea de pe o nava maritimă comercială
pe o alta este privită ca o descărcare urmată de o încărcare.
12. Naţionalitatea
operatorului de transport maritim: ţara în care
este localizat sediul efectiv al activităţii comerciale a operatorului de transport.
13. Operator de transport maritim este orice persoană care, sau în numele căreia a fost încheiat un
contract de transport de mărfuri sau pasageri cu un cărăuş sau un pasager.
2. Descrierea cercetării statistice
2.1. Sfera de cuprindere
Cercetarea privind traficul portuar maritim este o cercetare statistică exhaustivă. Colectivitatea statistică studiată este constituită din
administraţiile portuare care colectează şi transmit trimestrial la INS datele
de trafic portuar maritim de mărfuri, pasageri şi nave pentru fiecare dintre porturile pe care le
administrează, gradul de acoperire fiind de 100%.
2.2. Principalele variabile studiate şi chestionarul
cercetării statistice
Cercetarea statistică referitoare la traficul portuar maritim se desfăşoară
trimestrial, pe baza chestionarului electronic TR2-E
MARITIM Traficul portuar maritim. Chestionarul conţine
formatul de transmitere electronică a datelor,
precizări metodologice, definirea indicatorilor statistici
şi exemple de transmitere a datelor.
Principalii indicatori statistici
studiaţi sunt;
1. Port raportor: portul
maritim pentru care se face raportarea statistică. Codul atribuit fiecărui port este UN/LOCODE, derivat din codul
ISO 3166 şi prevederile din Recomandarea 16 UNECE -Geneva, nomenclator reactualizat periodic de către Comisia
Europeană - Eurostat.
2. Port de
încărcare/descărcare: portul în care mărfurile
descărcate de pe navă în portul raportor au fost încărcate, sau portul în care urmează a fi
descărcate mărfurile plasate pe navă tn portul raportor.
3. Direcţie de trafic: intrare sau ieşire din port a unei nave maritime.
4. Tip de navă: nava se defineşte corespunzător tipului de încărcătură,
construcţiei şi destinaţiei. 5 Naţionalitate de înregistrare a navei
(Pavilionul navei): ţara şi/sau teritoriul în care
a fost înregistrată nava. Codul atribuit este
corespunzător fiecărui registru şi derivă din codul ISO al ţării respective,
căruia i se adaugă un grup de două cifre.
6. Deadweight navă (DWT) reprezintă diferenţa, în tone, dintre
deplasamentul la linia de plutire al unei nave
încărcate, pe timp de vară, în apă cu greutatea
specifică de 1,025 şi masa totală a navei, adică deplasamentul, în tone, al
navei fără încărcătură, combustibil, ulei, balast, apă proaspătă şi apă
potabilă în rezervoare, piese de schimb, pasageri, echipaj şi obiectele lor
personale.
7. Tonajul brut al navei este o măsură a capacităţii navei - în tone - determinată conform
prevederilor Convenţiei Internaţionale privind Măsurarea Tonajului Navelor din 1969. Navele cu un
tonaj brut mai mic de 100 tone pot fi excluse din cercetare.
8. Număr de pasageri: sunt
înregistraţi pasagerii care încep sau încheie un voiaj în portul raportor. ca şi pasagerii de pe vasele de croazieră aflaţi în
excursie.
9. Greutatea brută a
mărfurilor transportate (în tone) cuprinde mărfurile şi
ambalajele acestora, excluzând greutatea containerelor sau unităţilor mobile Roll-on/Roll-off.
10. Tip de încărcătură: mărfurile transportate se regăsesc sub formă de vrac lichid sau solid, încărcate în
containere, unităţi mobile Ro-Ro cu sau fără autopropulsie, sau ca alte tipuri
de încărcătură generală (inclusiv containere de
dimensiuni mici).

11. Container: parte a echipamentului de transport de
mărfuri durabil şi rezistent, conceput pentru utilizare repetată, echipat cu
accesorii pentru manipulare uşoară care permite transportul mărfurilor
succesiv, fără reîncărcare, prin intermediul unuia sau mai multor moduri de
transport diferite. Sunt supuse scopului cercetării statistice atât
containerele încărcate cu mărfuri, cât şi cele neîncarcate.
12. TEU (echivalent douăzeci de picioare): unitate de
măsură standard utilizată pentru înregistrarea containerelor după mărime şi
descrierea capacităţilor navelor port - container şi terminalelor portuare, Un
container de 20' (20 picioare) ISO este egal cu un TEU.
13. Mărimea containerelor Containerele ISO se
clasifică astfel:
I. container ISO de 20 picioare
(20 picioare lungime şi 8 picioare lăţime) =
1 TEU
II. container ISO de 40 picioare (40 picioare lungime şi 8 picioare lăţime) =
2 TEU
III. container ISO cu lungimea între 20 şi 40 de
picioare = 1,5
TEU
IV. container ISO mai lung de 40 de picioare = 2,25 TEU
14. Unitate mobilă (roll-on/roll-off): parte a
echipamentului de transport pe roţi a mărfurilor (vagon, autovehicul sau
remorcă) care poate fi condusă sau tractată pe o navă. Se includ animalele vii
"pe picioare", remorcile aparţinând navelor şi cele portuare. Sunt supuse
scopului cercetării statistice atât unităţile mobile încărcate cu mărfuri, cât
şi cele neîncărcate,
15. Grupă de mărfuri: clasificare a mărfurilor transportate funcţie de categoria
acestora, în conformitate cu Nomenclatorul Standard de
Transporturi/Revizuit - NST/R.
16. Clasă de mărime a navei: clasificare funcţie de
deadweight (DWT) şi tonajul brut al navei.
17. Număr de nave: numărul navelor înregistrate ca
intrări şi ieşiri în porturile studiate statistic.
2.3. Clasificări şi nomenclatoare utilizate
In cadrul cercetării statistice referitoare la traficul
portuar maritim sunt folosite următoarele nomenclatoare, care se regăsesc în
completarea prezentei ANEXE.
• Nomenclatorul de porturi;
• Nomenclatorul tipului
de navă;
• Nomenclatorul naţionalităţii de înregistrare a
navelor;
• Nomenclatorul tipului de încărcătură;
• Nomenclatorul Standard de Transporturi/Revizuit
- NST/R;
• Nomenclatorul claselor de mărime a navelor;
• Nomenclatorul
unităţilor statistice cuprinse în cercetare.
2.4. Metode şi algoritm de calcul al principalilor
indicatori
In chestionarul electronic se înscriu datele pentru
fiecare câmp, cu respectarea conceptelor de la pct, 1.3, a definiţiilor
indicatorilor (pct. 2.2), a nomenclatoarelor de la pct. 2.3. şi a unităţilor de
măsură specificate în formularul cercetării statistice.
Calculul indicatorilor Greutate brută a mărfurilor
încărcate/descărcate, Număr de pasageri şi Greutate brută pentru grupa de
mărfuri transportate este efectuat prin însumarea valorilor înscrise în
câmpurile corespunzătoare, pentru fiecare dintre porturile înscrise în
cercetare. Acelaşi procedeu este utilizat pentru calculul indicatorilor Număr
de containere sau unităţi mobile, Număr de containere sau unităţi mobile fără
încărcătură, Număr de nave.
3. Organizarea
culegerii şi prelucrarea datelor
3.1. Metoda de înregistrare
Colectarea şi transmiterea la INS a datelor din
chestionarul cercetării este efectuată de către persoanele desemnate de către
administraţiile portuare prin metoda auto-înregistrării şi cuprinde date
referitoare la mărfurile încărcate şi descărcate, pasagerii îmbarcaţi şi
debarcaţi şi navele maritime înregistrate ca intrări, respectiv ieşiri în
porturile incluse în cercetare pentru fiecare luna calendaristică.
Datele sunt recepţionate la INS de la administraţiile
portuare prin poşta electronică. Formatul de înregistrare poate fi de tip .txt cu simbolul";" ca
separator de câmp, sau de tip .xls.

3.2. Perioada de referinţă şi de înregistrare
• Perioada de referinţă a cercetării este trimestrul.
• Perioada de înregistrare are ca termen a 27
- a zi de la încheierea trimestrului de
referinţă.
3.3. Prelucrarea datelor
Prelucrarea datelor transmise de către administraţiile portuare este efectuată în cadrul compartimentului
de specialitate din cadrul INS, în următoarea succesiune:
• Recepţia fişierelor cu
date primite prin poşta electronică;
• Efectuarea controlului logic al datelor;
• Analizarea erorilor;
• Realizarea corecţiilor
şi validarea datelor la nivel de fişier;
• Concatenarea datelor în vederea obţinerii fişierului de arhivă;
• Generarea şi realizarea tabelelor finale ale
lucrării;
• Generarea şi verificarea seturilor de date care sunt
transmise la Comisia Europeană - Eurostat.
3.4. Sistemul IT
Sistemul informatic de prelucrare a datelor primite de
la administraţiile portuare este o aplicaţie originală realizată în cadrul
Direcţiei de Proiectare şi întreţinere a Aplicaţiilor IT din cadrul INS şi utilizează sistemul de gestiune a bazelor de date relaţionale
Microsoft Visual FoxPro 6.0. Seturile de date obţinute respectă structura şi
standardele de acurateţe solicitate la nivel european.
4. Prezentarea şi
utilizarea rezultatelor cercetării statistice
4.1. Principalii indicatori rezultaţi
Cercetarea statistică are ca scop colectarea datelor
referitoare la traficul portuar maritim, oferă posibilitatea diseminării
acestor date către utilizatori şi de asemenea, a transmiterii către Comisia
Europeană - Eurostat a indicatorilor solicitaţi în vederea obţinerii statisticilor la
nivelul Uniunii Europene.
In conformitate cu prevederile Directivei
Consiliului 64/1995/CE, vor fi transmise Ea Eurostat date detaliate pentru porturile selectate (porturi care
înregistrează anual un trafic mai mare de un milion tone mărfuri sau 200 000
pasageri) şi date sumare pentru porturile neselectate.
Datele sunt transmise la Eurostat în termen de cinci
luni de la încheierea trimestrului de referinţă
pentru seturile de date trimestriale şi în termen de opt luni de la încheierea
anului de referinţă pentru seturile de date anuale, în conformitate cu formatul electronic de
transmitere a datelor de trafic maritim.
In afara indicatorilor statistici prezentaţi în prezenta ANEXĂ, Eurostat diseminează pentru transportul de containere date în
echivalent TEU, cu respectarea definiţiei de la
punctul 2.2, iar porturilor
li se alocă şi codul corespunzător zonei coastei maritime.
4.2. Forme de prezentare a rezultatelor
Datele privind traficul portuar maritim sunt utilizate
pentru diverse analize şi studii, fiind cuprinse în publicaţiile INS,
completate în chestionarele internaţionale sau transmise conform cerinţelor utilizatorilor interni sau externi.
La nivel naţional, diseminarea datelor se face
trimestrial în Traficul portuar de mărfuri, în Buletinul statistic lunar şi
de asemenea, în Anuarul Statistic al României, publicaţii ale Institutului Naţional de Statistică.

Nomenclatorul de porturi *)
*) Nomenclatorul
cuprinde în acest moment 2227 porturi şi este reactualizat periodic de către
Eurostat.
|
UN/LOCODE
|
cod MCA
|
Ţara/Nume port
|
|
AE888
|
AE00
|
EMIRATELE ARABE UNITE
|
|
AG888
|
AG00
|
.ANTIGUA AND BARBUDA
|
|
AI888
|
A100
|
.ANGU1LLA
|
|
AL888
|
AL00
|
.ALBANIA
|
|
AN888
|
AN00
|
.ANTILELE OLANDEZE
|
|
A0888
|
AO00
|
.ANGOLA
|
|
AQ888
|
AQ00
|
.ANTARCTICA
|
|
AR888
|
AR00
|
.ARGENTINA
|
|
AS888
|
AS00
|
. SAMOA
|
|
AT888
|
AT00
|
AUSTRIA
|
|
AU888
|
AU00
|
AUSTRALIA
|
|
AW888
|
AW00
|
ARUBA
|
|
BA888
|
BA00
|
BOSNIA-HERŢEGOVINA
|
|
BB888
|
BB00
|
.BARBADOS
|
|
BD888
|
BD00
|
.BANGLADESH
|
|
BE888
|
BE00
|
.BELGIA-Alte porturi
|
|
BE88P
|
BE00
|
BE - instalaţii offshore
|
|
BEABK
|
BE00
|
Albertkanaal
|
|
BEANR
|
BE00
|
Antwerpen
|
|
BEBGS
|
BE00
|
Bruges
|
|
BEBRU
|
BE00
|
Bruxelles (Brussel)
|
|
BEGNE
|
BE00
|
Gent
|
|
BELGG
|
BE00
|
Liege
|
|
BENIE
|
BE00
|
Nieuwpoort
|
|
BEOST
|
BE00
|
Oostende
|
|
BERUP
|
BE00
|
Rupel
|
|
BEZEE
|
BE00
|
Zeebrugge
|
|
BEZEL
|
BE00
|
Zelzate
|
|
BG888
|
BG00
|
.BULGARIA - Alte porturi
|
|
BG88P
|
BG00
|
.BG- instalaţii offshore
|
|
BGAKH
|
BG00
|
Akhotopol
|
|
BGBAL
|
BG00
|
Baltchik
|
|
BGBOJ
|
BG00
|
Burgas
|
|
BGLOM
|
BG00
|
Lom
|
|
BGMIC
|
BG00
|
Tzarevo (ex-Michurin)
|
|
BGNES
|
BG00
|
Nesebar
|
|
BGORE
|
BG00
|
Orehovo
|

Nomenclatorul tipului de navă
|
Cod
|
Tip
|
Categorii de nave incluse
|
|
10
|
Nave pentru vrac lichid
|
Tancuri petroliere
Nave-cisternă pentru produse chimice
Transportoare de gaz lichefiat
Şalande-cisternă
Alte nave-cisternă
|
|
20
|
Nave pentru vrac solid
|
Petroliere/vrachiere
Vrachiere
|
|
31
|
Containere
|
Nave port-container
|
|
32
|
Transportoare specializate
|
Nave port-barje
Transportoare de produse chimice
Transportoare de combustibil radioactiv
Transportoare de animale vii
Transportoare de vehicule
Alte transportoare specializate
|
|
33
|
Transportoare pentru mărfuri generale, nespecializate
|
Nave frigorifice
Nave Ro-Ro şi pentru pasageri
Nave Ro-Ro port-container
Alte nave Ro-Ro
Transportoare mixte pentru mărfuri generale şi pasageri
Transportoare mixte pentru mărfuri generale şi containere
Transportoare de mărfuri generale cu o singură punte
Transportoare de mărfuri generale cu mai multe punţi
|
|
34
|
Barje-şalande pentru
încărcături solide
|
Barje cu punţi
Barje echipate pentru deversat
Nave port-şalande
Barje/şalande deschise pentru încărcături solide
Barje/şalande acoperite pentru încărcături solide
Alte barje/şalande pentru încărcături solide
|
|
35
|
Nave de pasageri
|
Nave de pasageri, cu excepţia navelor de
croazieră
|
|
36
|
Nave de croazieră
|
Nave de croazieră
|
|
41
|
Nave pentru peşte*)
|
Pescadoare*)
Nave-uzină pentru procesarea peştelui*)
|
|
42
|
Nave pentru activităţi
offshore*)
|
Nave pentru foraj şi explorare*)
Nave pentru aprovizionare offshore*)
|
|
43
|
Remorchere*)
|
Remorchere*)
Impingătoare*)
|
|
49
|
Alte nave*)
|
Nave ştiinţifice/de supraveghere*)
Dragoare*)
Alte nave*)
|
|
XX
|
Necunoscut
|
Tip de navă necunoscut
|

Nomenclatorul naţionalităţii de înregistrare a
navelor *)
*) Nomenclatorul este reactualizat periodic de către Eurostat
|
Număr
rând
|
Nume ţară
|
Cod
|
Continent
|
|
1
|
Africa de Sud
|
ZA00
|
Africa
|
|
2
|
Afghanistan
|
AF00
|
Asia
|
|
3
|
Albania
|
ALOO
|
Europa
|
|
4
|
Algeria
|
DZOO
|
Africa
|
|
5
|
Andorra
|
AD00
|
Europa
|
|
6
|
Angola
|
AO00
|
Africa
|
|
7
|
Anguilla
|
A
|
America
|
|
8
|
Antarctica
|
AQOO
|
Antarctica
|
|
9
|
Antigua & Barbuda
|
AGOO
|
America
|
|
10
|
Antile Olandeze, Insulele
|
ANOO
|
America
|
|
11
|
Arabia Saudita
|
SAOO
|
Asia
|
|
12
|
Argentina
|
AROO
|
America
|
|
13
|
Armenia
|
AMOO
|
Asia
|
|
14
|
Aruba
|
AWOO
|
America
|
|
15
|
Australia
|
AUOO
|
Oceania
|
|
16
|
Austria
|
ATOO
|
Europa
|
|
17
|
Azerbaijan
|
AZOO
|
Asia
|
|
18
|
Bahamas
|
BSOO
|
America
|
|
19
|
Bahrain
|
BHOO
|
Asia
|
|
20
|
Bangladesh
|
BDOO
|
Asia
|
|
21
|
Belarus
|
BYOO
|
Europa
|
|
22
|
Barbados
|
BBOO
|
America
|
|
23
|
Belgia
|
BEOO
|
Europa
|
|
24
|
Belize
|
BZOO
|
America
|
|
25
|
Benin
|
BJOO
|
Africa
|
|
26
|
Bermuda
|
BMOO
|
America
|
|
27
|
Bhutan
|
BTOO
|
Asia
|
|
28
|
Bosnia-Herţegovina
|
BAOO
|
Europa
|
|
29
|
Bouvet, Insula
|
BVOO
|
Antarctica
|
|
30
|
Brazilia
|
BROO
|
America
|
|
31
|
Brunei Darussalam
|
BNOO
|
Asia
|
|
32
|
Bulgaria
|
BGOO
|
Europa
|
|
33
|
Burkina Faso
|
BFOO
|
Africa
|
|
34
|
Burundi
|
B1OO
|
Africa
|
|
35
|
Cambodgia
|
KHOO
|
Asia
|
|
36
|
Camerun
|
CMOO
|
Africa
|
|
37
|
Canada
|
CAOO
|
America
|

Nomenclatorul tipului de încărcătură
|
Categorie
|
Cod 1
|
Cod 2
|
Descriere
|
|
Vrac lichid
|
1
|
1X
11
12
13
19
|
Mărfuri vrac lichid (fără unitate de încărcătură) necunoscute Gaz
lichefiat
Petrol brut
Produse petroliere
Alte mărfuri vrac lichid
|
|
Vrac solid
|
2
|
2X
21
22
23
29
|
Mărfuri vrac solid (fără unitate de încărcătură) necunoscute
Minerale
Cărbune
Produse agricole (ex.: cereale, soia, tapioca)
Alte mărfuri vrac solid
|
|
Containere
|
3
|
3X
31
32
33
39
|
Containere de dimensiuni mari necunoscute
Containere de 20'
Containere de 40'
Containere între 20' şi 40'
Containere de peste 40'
|
|
Roll-on roll-off (autopropulsate)
|
5
|
5X
51
52
53
54
56
59
|
Unităţi mobile autopropulsate necunoscute
Autovehicule rutiere pentru transportul mărfurilor, inclusiv
cele cu remorcă
Automobile particulare, motociclete şi remorci/caravane însoţitoare
Autocare pentru pasageri
Autovehicule pentru comercializare (inclusiv autovehicule
importate/exportate)
Animale vii "pe picioare"
Alte unităţi mobile autopropulsate
|
|
Roll-on roll-off (fără propulsie proprie)
|
6
|
6X
61
62
63
59
|
Unităţi mobile fără autopropulsie necunoscute
Remorci şi semiremorci rutiere pentru transportul mărfurilor
neînsoţite
Caravane şi alte vehicule rutiere,
agricole şi industriale
neînsoţite
Vagoane de cale ferată, remorci şi barje
pentru transportul
mărfurilor, încărcate pe nave
Alte unităţi mobile fără autopropulsie
|
|
Alte tipuri de încărcătură
generală (inclusiv containere mici)
|
9
|
9X
91
92
99
|
Alte tipuri de încărcătură neclasificate necunoscute
Produse forestiere
Produse feroase şi oţel
Alte tipuri de încărcătură generală
|
|
Necunoscut
|
X
|
XX
|
Necunoscut
|

Nomenclatorul Standard de Transporturi/Revizuit -
NST/R
|
Cod
|
Denumire grupă de mărfuri
|
|
1
|
Cereale
|
|
2
|
Cartofi, alte legume şi fructe proaspete
sau congelate
|
|
3
|
Animale vii, sfeclă de zahăr
|
|
4
|
Lemn şi plută
|
|
5
|
Produse şi fibre textile sintetice şi
artificiale, alte materii brute de de origine animală sau vegetală (piei, blănuri, cauciuc
brut)
|
|
6
|
Produse alimentare şi nutreţuri pentru animale
|
|
7
|
Seminţe uleioase, fructe oleaginoase şi grăsimi
|
|
8
|
Combustibili minerali solizi (cărbune, cocs etc)
|
|
9
|
Petrol brut
|
|
10
|
Produse petroliere
|
|
11
|
Minereuri de fier, deşeuri de fier şi
oţel zgură de furnal
|
|
12
|
Minereuri şi deşeuri neferoase
|
|
13
|
Produse metalice
|
|
14
|
Ciment, var nestins, materiale prefabricate pentru construcţii
|
|
15
|
Minerale brute sau prelucrate (de carieră şi balastieră, ipsos,
sulfuri, zgură, cretă, sare etc.)
|
|
16
|
Ingrăşăminte (naturale şi chimice)
|
|
17
|
Produse chimice derivate din cărbune şi gudron
|
|
18
|
Produse chimice, altele decât cele din cărbune şi gudron
|
|
19
|
Celuloză şi deşeuri de hârtie
|
|
20
|
Echipamente, maşini şi aparate pentru transport, motoare (asamblate sau nu) şi piese componente
|
|
21
|
Articole fabricate din metal
|
|
22
|
Sticlă, sticlărie şi produse ceramice
|
|
23
|
Piete, textile, confecţii şi diverse articole fabricate
|
|
24
|
Articole diverse (ambalaje destinate
vânzării, mutări de echipament
şi alte produse neclasificate)
|

Nomenclatorul claselor de mărime a navelor
deadweight (DWT) sau tonaj brut (GT)
Clasificarea se aplică doar navelor cu un tonaj brut de
100 tone sau mai mare.
|
Clasa
|
Limita inferioară
|
Limita superioară
|
|
DWT
|
GT
|
DWT
|
GT
|
|
A
|
1
|
2
|
3
|
4
|
|
01
|
_
|
100
|
până în 499
|
până în 499
|
|
02
|
500
|
500
|
999
|
999
|
|
03
|
1000
|
1000
|
1999
|
1999
|
|
04
|
2000
|
2000
|
2999
|
2999
|
|
05
|
3000
|
3000
|
3999
|
3999
|
|
06
|
4000
|
4000
|
4999
|
4999
|
|
07
|
5000
|
5000
|
5999
|
5999
|
|
08
|
6000
|
6000
|
6999
|
6999
|
|
09
|
7000
|
7000
|
7999
|
7999
|
|
10
|
8000
|
8000
|
8999
|
8999
|
|
11
|
9000
|
9000
|
9999
|
9999
|
|
'2
|
10000
|
10000
|
19999
|
19999
|
|
13
|
20000
|
20000
|
29999
|
29999
|
|
14
|
30000
|
30000
|
39999
|
39999
|
|
15
|
40000
|
40000
|
49999
|
49999
|
|
16
|
50000
|
50000
|
79999
|
79999
|
|
17
|
80000
|
80000
|
99999
|
99999
|
|
18
|
100000
|
100000
|
149999
|
149999
|
|
19
|
150000
|
150000
|
199999
|
199999
|
|
20
|
200000
|
200000
|
249999
|
249999
|
|
21
|
250000
|
250000
|
299999
|
299999
|
|
22
|
> 300000
|
> 300000
|
-
|
-
|
|
XX
|
necunoscut
|
necunoscut
|
necunoscut
|
necunoscut
|
Notă: In cazul în care este necesar să fie clasificate nave cu
un tonaj brut mai mic de 100 tone, li se va aloca codul clasei 99.

Nomenclatorul unităţilor statistice cuprinse în
cercetare
|
Denumirea unităţilor statistice
|
cod S1RUES
|
|
Compania Naţională "Administraţia
Porturilor Maritime Constanţa"
|
130245129
|
|
Compania Naţională "Administraţia Porturilor Dunării
Maritime Galaţi"
|
171326982
|
|
Administraţia Portuară Brăila*)
|
90402052
|
|
Compania Naţionala "Administraţia Canalelor Navigabile
Constanţa"
|
130245105
|
*) Cu începere din
23.12.2005, activitatea Administraţiei Portuare Brăila a fost preluată de către
Compania Naţională "Administraţia Porturilor Dunării Maritime
Galaţi".