ORDIN Nr. 421
din 17 martie 2006
privind stabilirea
categoriilor de obligatii fiscale pentru care organul fiscal transmite
contribuabililor, prin posta, formularele de declaratii
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 275 din 27 martie 2006
In temeiul art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 80 alin. (6) din
Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Pentru îndeplinirea obligaţiei de declarare a veniturilor realizate
în anul fiscal 2005, se aprobă transmiterea, prin poştă, de către organul fiscal către contribuabili - persoane fizice a unui
pachet informaţional conţinând următoarele:
a) formularul 200 „Declaraţie specială privind
veniturile realizate", cod 14.13.01.13;
b) ghidul pentru completarea şi depunerea declaraţiei de venit pentru anul fiscal 2005;
c) scrisoarea adresată contribuabililor, semnată de preşedintele
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală;
d) plicul „CR" destinat transmiterii declaraţiei de venit de către contribuabili;
e) plicul exterior pentru transmiterile documentelor
pachetului informaţional către contribuabili.
Art. 2. - Modelele şi conţinutul
formularelor adaptate pentru trimiterea/primirea prin poştă, precum şi cele
ale ghidului pentru completarea şi depunerea declaraţiei de venit pentru anul fiscal 2005, ale scrisorii semnate de preşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, ale
plicului „CR" destinat transmiterii declaraţiei de venit de către
contribuabili şi ale plicului
exterior transmis contribuabililor sunt prezentate în anexa la prezentul ordin.
Art. 3. - Costurile poştale pentru transmiterile în regim „recomandat", precum şi costurile poştale pentru transmiterile returate sunt suportate de Ministerul
Finanţelor Publice - Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală.
Costurile poştale pentru trimiterile sosite cu indicaţia specială
„CR" - recomandat la unităţile fiscale destinatare, de la contribuabili, sunt suportate de
direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a
municipiului Bucureşti, din
bugetele proprii.
Art. 4. - Anexa*) face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 5. - Direcţia de îndrumare şi
asistenţă a contribuabililor,
Direcţia economică şi administrativă,
Direcţia generală a tehnologiei informaţiei, precum şi direcţiile
generale ale finanţelor
publice judeţene şi a municipiului Bucureşti şi unităţile lor
subordonate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Bodu
ANEXA
1. formularul 200 „Declaraţie specială privind
veniturile realizate", cod 14.13.01.13;
2. ghidul pentru completarea şi depunerea declaraţiei de venit pentru anul fiscal 2005;
3. scrisoarea adresată contribuabililor, semnată de preşedintele
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală;
4. plicul „CR" destinat transmiterii declaraţiei de venit de către contribuabili;
5. plicul exterior pentru transmiterile documentelor
pachetului informaţional către contribuabili.
*)Anexa este reprodusa in facsimil
GHID PENTRU COMPLETAREA Şl DEPUNEREA DECLARAŢIEI DE VENIT PENTRU ANUL 2005
Pentru ca să completaţi în mod
corect formularele de declaraţie,
vă rugăm să citiţi cu atenţie îndrumările de mai jos:
AVETI OBLIGAŢIA
de a depune Declaraţia, dacă în anul 2005 aţi obţinut
venituri din categoria:
A. ACTIVITĂŢI INDEPENDENTE:
- venituri comerciale (fapte
de comerţ, prestări de servicii, altele decât cele din
profesii libere, activităţi
desfăşurate în baza unei
convenţii civile, practicarea
unei meserii);
- profesii libere (exercitarea profesiilor de medic,
avocat, notar, auditor, expert contabil, contabil autorizat, consultant de
plasament în valori mobiliare, arhitect etc);
- drepturi de proprietate intelectuală (brevete
de invenţie, desene şi modele, mostre, mărci de fabrică şi comerţ, drepturi de autor şi drepturi conexe dreptului de autor şi altele asemenea);
-venituri din activităţi independente scutite la plata
impozitului pe venit.
Declaraţia se completează
pentru fiecare categorie de venit şi pentru fiecare sursă de realizare a venitului, conform instrucţiunilor de la pct-ul II.
B. VENITURI
DIN CEDAREA FOLOSINŢEI BUNURILOR
- venituri în bani şi/sau în natură,
provenind din cedarea folosinţei
bunurilor mobile şi imobile
(ex: din arendă sau închirieri
de construcţii sau alte
bunuri), obţinute de către proprietar, uzufructuar sau alt deţinător legal, altele decât veniturile din activităţi independente.
Declaraţia se completează
atât pentru sumele reprezentând chiria/arenda exprimate în lei, cât şi pentru sumele reprezentând chiria/arenda
reprezentând echivalentul în lei al unei valute, prevăzută în contractul
încheiat între părţi.
Declaraţia se completează
pentru fiecare categorie de venit şi pentru fiecare sursă de realizare a venitului, respectiv contract de închiriere, conform
instrucţiunilor de la pct-ul
II.
C. VENITURl
DIN ACTIVITĂŢI AGRICOLE
- venituri provenind din cultivarea şi valorificarea florilor, legumelor şi zarzavaturilor, în sere şi în solarii, precum şi din cultivarea şi valorificarea arbuştilor, plantelor decorative şi a ciupercilor, din exploatarea pepinierelor viticole şi pomicole şi din altele asemenea.
Declaraţia se completează
pentru fiecare sursă de
realizare a venitului conform instrucţiunilor de la pct-ul II. Sursa de venit este reprezentată de localitatea în raza căreia se află situat terenul sau terenurile, după caz.
D. CÂŞTIGURI DIN TRANSFERUL
TITLURILOR DE VALOARE
Declaraţia se depune pentru întregul portofoliu de titluri tranzactionate în
anul 2005 şi pentru care aveţi obligaţia stabilirii câştigului
net/pierderii, conform legii.
ATENŢIE! In cazul în care aţi realizat mai multe categorii de venit din mai multe surse veţi completa. în cadrul
aceluiaşi formular, câte un cartuş (ex: cartuşul 1A-1B-1C. cartuşul 2A-2B-2C etc). corespunzător fiecărei surse de venit.
Dacă în anul 2005 aţi obţinut
venituri din activităţi independente impuse pe bază de norme de venit, nu aveţi obligaţia depunerii declaraţiei cu excepţia situaţiei în care aţi depus declaraţia de venit estimativ în luna decembrie a anului 2005 şi pentru care nu s-au stabilit plăţi anticipate.
CUM COMPLETATI
DECLARAŢIA
DEVENIT - FORMULARUL200 ?
- în situaţia în care formularul 200 „Declaraţie specială privind
veniturile realizate" are completate eronat datele dvs. de identificare, vă rugăm să le corectaţi, pentru a corespunde datelor înscrise în
documentul dvs. de identitate (buletin sau carte) la momentul depunerii declaraţiei, caz în care, anexaţi copie după buletinul sau cartea de identitate.
- în situaţia în care aveţi deschis un cont curent sau cont de card, vă rugăm să completaţi denumirea
băncii şi numărul de cont (IBAN), pentru a ne da posibilitatea să vă virăm în acest cont eventualele diferenţe de impozit de restituit, fără a mai fi necesară
deplasarea dvs. la unităţile
de trezorerie sau la oficiile poştale.
I. DATE DE IDENTIFICARE ALE CONTRIBUABILULUI
Adresa - se înscrie
adresa domiciliului fiscal.
Cod numeric personal/Număr de identificare fiscală - se
înscrie codul numeric personal din cartea de identitate, respectiv din
buletinul de identitate sau numărul de identificare fiscală);
- în cazul în care sunteţi plătitori de TVA,
codul numeric personal/numărul
de identificare fiscală va fi
precedat de litera "R".
II. DATE PRIVIND VENITURILE REALIZATE PE SURSE Şl CATEGORII DE VENIT
Cap. A. DATE PRIVIND ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ
rd.1., rd.2, rd.3, rd.4, rd.6şird.7se completează conform
cerinţei.
rd.5. Sediul- completaţi adresa sediului sau locului principal de
desfăşurare a activităţii în cazul în care va desfăşuraţi activitatea prin mai multe puncte de lucru.
Dacă
realizaţi venituri din activităţi agricole veţi înscrie denumirea unităţii administrativ - teritoriale în a cărei rază se află terenul (terenurile), respectiv:
municipiu, oraş, comună sau sector al municipiului Bucureşti, după caz.
rd.8,9. Data începerii/incetării activităţii - se
completează numai dacă v-aţi început/încetat activitatea în cursul anului fiscal 2005.
Dacă
sunteţi persoană fizică autorizată care vă încetaţi activitatea în cursul anului, veţi înscrie data depunerii autorizaţiei de funcţionare
la organul emitent.
Cap. B. VENIT NET/CÂSTIG NET 1 ACTIVITĂŢI INDEPENDENTE
a) Dacă
aţi realizat venituri din activităţi comerciale, profesii libere, din
drepturi de proprietate intelectuală determinate în sistem real şi aţi
desfăşurat activitatea
în mod individual, declaraţia se completează pe baza datelor din evidenţa contabilă,
astfel:
rd. 1. Venit brut - înscrieţi suma reprezentând veniturile totale în
bani şi/sau echivalentul în
lei al veniturilor în natură
încasate în anul 2005, atât din activitatea de bază, cât şi din
activităţi adiacente.
rd.2. Cheltuieli deductibile -preluaţi suma de
la rd.2.1.
rd. 2.1. Cheltuieli deductibile - înscrieţi suma
reprezentând cheltuielile efectuate în vederea realizării venitului, conform evidenţei contabile.
rd.3. Venit net - înscrieţi suma reprezentând diferenţa dintre venitul brut şi cheltuielile aferente deductibile,
respectiv se scade rd.2 din rd.1.
rd. 3.1. Venit net aferent activităţilor cu regim de reţinere la sursă - înscrieţi partea din venitul net aferent activităţilor independente pentru care plăţile anticipate s-au realizat prin stopaj
la sursă, inclusiv veniturile
obţinute dintr-o asociere cu o
persoană juridică.
rd.5. Pierdere fiscală/Pierdere - înscrieţi suma reprezentând diferenţa dintre cheltuielile deductibile şi venitul brut, respectiv se scade rd.1
din rd.2.
Precizări în cazul persoanelor care
realizează
venituri din valorificarea sub orice formă a drepturilor de proprietate intelectuală, pentru care venitul net se determină pe baza cotelor forfetare
de cheltuieli. declaraţia se completează pe baza documentelor eliberate de
plătitorii
devenit, astfel:
rd. 1. Venit brut - înscrieţi suma reprezentând veniturile totale în
bani şi/sau echivalentul în
lei al veniturilor în natură
realizate din toate sursele, în anul 2005.
La stabilirea veniturilor brute din drepturi de
proprietate intelectuală se au
în vedere atât sumele încasate în cursul anului 2005, cât şi reţinerile în contul plăţilor anticipate efectuate cu titlu de impozit şi contribuţiile obligatorii, reţinute de plătitorii
de venit.
rd.2.2. Cheltuieli forfetare - înscrieţi suma
rezultată prin aplicarea unei
cote de cheltuieli de 40 % la venitul brut realizat din valorificarea
drepturilor de autor şi prin
aplicarea unei cote de cheltuieli de 50% la venitul brut realizat din
drepturile de autor aferente operelor de artă monumentală.
rd.2.3. Sume ce revin organismelor de gestiune
colectivă - se completează
înscriind suma totală plătită organismelor de gestiune colectivă sau altor plătitori
care, conform legii, au atribuţii de colectare şi
de repartizare a veniturilor între titularii de drepturi de proprietate
intelectuală.
rd.2.4. Contribuţii sociale obligatorii plătite - se
completează cu suma
reprezentând contribuţiile
sociale obligatorii plătite.
b) Dacă aţi
realizat venituri din activităţi independente desfăşurate într-o formă de asociere, declaraţia se completează astfel:
b.1)în cazul asocierilor dintre persoane fizice, care
nu dau naştere
unei persoane juridice, se completează numai rd. 3 (venit net) respectiv, rd. 5
(pierdere fiscală/pierdere) pe
baza datelor de la cap. E din Declaraţia anuală de venit
pentru asociaţiile fără personalitate juridică, constituite între persoane fizice, (formularul 204).
b.2) In cazul asocierilor constituite între persoane
fizice şi
persoane juridice române (microintreprinderi), care nu dau naştere unei persoane juridice, se completează atât
rd-ul venit brut cât şi rd-ul
cheltuieli, respectiv câştigul
sau pierderea realizată de către persoana fizică.
2. VENITURI DIN CEDAREA FOLOSINŢEI BUNURILOR
rd. 1. Venit brut - înscrieţi suma reprezentând chiria/arenda prevăzută în contractul încheiat între părţi, pentru
întregul an fiscal 2005.
In situaţia în care chiria/arenda reprezintă echivalentul în lei al unei valute, venitul brut anual se determină pe baza chiriei/arendei lunare
evaluate la cursul de schimb al pieţei valutare comunicat de Banca Naţională a României, din ultima zi a fiecărei luni, corespunzător lunilor din perioada de impunere.
In situaţia în care arenda se achită în natură,
evaluarea în lei a acesteia se face pe baza preţurilor medii ale produselor agricole, conform Legii nr.571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
rd.2. Cheltuieli deductibile - înscrieţi suma de
la rd.2.1 sau suma de la rd.2.2, după caz.
rd.2.1. Cheltuieli deductibile - se completează dacă
aţi optat pentru
determinarea venitului net în sistem real, conform
documentelor contabile.
rd.2.2. Cheltuieli forfetare - se completează dacă aţi optat pentru determinarea venitului net pe baza cotelor
forfetare de cheltuieli. Inscrieţi suma rezultată
prin aplicarea unei cote forfetare de cheltuieli de 25% la venitul brut(rd.1),
reprezentând cheltuieli deductibile aferente venitului.
rd.3. Venit net - înscrieţi suma reprezentând diferenţa dintre venitul brut şi cheltuielile deductibile aferente,
respectiv dintre rd.1 şi rd.2.
rd.5. Pierdere fiscală/Pierdere - completaţi numai dacă aţi optat pentru
determinarea venitului net/pierdere în sistem real şi dacă în anul 2005
aţi înregistrat pierderi.
Inscrieţi suma reprezentând
diferenţa obţinută prin scăderea
rd-lui1 din rd.2.
3. VENITURI DIN
ACTIVITĂŢI AGRICOLE
a) Dacă aţi realizat
venituri din activităţi agricole determinate în sistem real şi aţi desfăşurat activitatea în mod individual, cap.B al declaraţiei se
completează atât la rd-ul
venit brut cât şi la rd-ul
cheltuieli, respectiv câştigul
sau pierderea realizată.
b) Dacă aţi
realizat venituri din activităţi agricole desfăşurate într-o formă de asociere, între persoane
fizice, care nu dau naştere unei persoane juridice, la cap. B al
declaraţiei se completează numai rd. 3 (venit net) respectiv, rd. 5
(pierdere fiscală/pierdere) pe
baza datelor de la cap. E din Declaraţia anuală de venit
pentru asociaţiile fără personalitate juridică, constituite între persoane fizice, (formularul 204).
4. CÂŞTIGURI DIN TRANSFERUL
TITLURILOR DE VALOARE
rd.4. Câştig net - înscrieţi câştigul net asupra întregului portofoliu ca diferenţă pozitivă între câştigurile şi pierderile înregistrate în cursul anului
2005, ca urmare a transferului titlurilor de valoare, cu excepţia celor dobândite cu titlu gratuit în
cadrul Programului de privatizare în masă.
rd.5. Pierdere fiscală/Pierdere -înscrieţi pierderea asupra întregului portofoliu
ca diferenţă negativă între câştigurile şi pierderile înregistrate în cursul anului 2005, ca urmare a
transferului titlurilor de valoare, cu excepţia celor dobândite cu titlu gratuit în cadrul Programului de
privatizare în masă.
La declaraţie anexaţi
documente justificative privind tranzacţiile efectuate, eliberate de intermediari, din care să rezulte câştigul/pierderea declarate şi cuantumul impozitului virat în cursul anului fiscal 2005.
Cap.C. VENIT SCUTIT LA PLATA IMPOZITULUI PE VENIT
Se completează dacă aţi realizat în anul fiscal 2005 venituri
din activităţi independente
scutite la plata impozitului pe venit, conform legislaţiei specifice.
rd. 1. Venit net/Pierdere fiscală - se
înscrie suma reprezentând venitul net sau pierderea fiscală realizate din activităţi independente desfăşurate în perioada de scutire.
III. DESTINAŢIA SUMEI REPREZENTÂND 2% DIN
IMPOZITUL PE VENITUL ANUAL DATORAT
Se completează numai dacă aţi efectuat, în cursul anului fiscal 2005, cheltuieli cu burse private, conform Legii nr.376/2004 privind
bursele private şi solicitaţi restituirea acestora şi/sau optaţi pentru virarea unei sume
reprezentând 2% din impozitul pe venitul net anual impozabil datorat pe fiecare sursă şi categorie de venit, pentru sponsorizarea
entităţilor nonprofit care se
înfiinţează şi funcţionează potrivit legii.
Notă :
Dacă aţi realizat venituri din activităţi independente, impuse pe bază de normă de venit, şi nu
aveţi obligaţia depunerii declaraţiei, dar aţi efectuat în cursul anului fiscal 2005, cheltuieli cu burse private
şi solicitaţi restituirea acestora şi/sau optaţi pentru virarea unei sume în contul unei entităţi nonprofit completaţi formularul 200, cu datele de
identificare şi datele privind
activitatea desfăşurată.
1. Bursa privată conform Legii nr. 376/2004: - bifaţi căsuţa, dacă aţi efectuat
cheltuieli cu burse private în cursul anului 2005, în condiţiile Legii nr..376/2004 privind bursele
private.
Contract nr./data -înscrieţi numărul şi data
contractului privind acordarea bursei private.
Suma plătită
- înscrieţi suma plătită în cursul anului 2005, pentru bursa
privată.
Documente de plată nr./data -înscrieţi numărul şi data
documentelor care atestă plata
bursei private.
Contractul privind acordarea bursei private şi documentele ce atestă plata bursei se prezintă în original şi în copie, organul fiscal păstrând copiile acestora după ce verifică
conformitatea cu originalul. In cazul în care declaraţia se transmite prin poştă, documentele de mai
sus se anexează în copie.
2. Sponsorizare entitate nonprofit
(conform art.84 alin.(2) din Legea nr.571/2003): - bifaţi căsuţa, dacă optaţi pentru virarea unei sume de până la 2% din impozitul pe venitul net anual impozabil datorat, pentru
sponsorizarea unei entităţi
nonprofit.
Suma - se completează cu suma pentru care solicitaţi să fie virată în
contul entităţii nonprofit.
In situaţia în care nu cunoaşteţi suma care
poate fi virată, nu veţi completa rubrica "Suma", caz
în care organul fiscal va calcula şi va vira suma admisă, conform legii.
Denumire entitate nonprofit -veţi înscrie
denumirea completă a entităţii nonprofit.
Cod de identificare fiscală al entităţii nonprofit - veţi înscrie codul
de identificare fiscală al
entităţii nonprofit pentru
care solicitaţi virarea sumei.
Cont bancar (IBAN)- completaţi codul IBAN al contului bancar al entităţii nonprofit şi vă rugăm să vă asiguraţi de corectitudinea acestuia.
IV. DATE DE IDENTIFICARE ALE REPREZENTANTULUI FISCAL
Se completează numai în cazul în care obligaţiile de declarare a veniturilor se îndeplinesc de către reprezentantul fiscal desemnat de dv.,
completând datele de identificare ale acestuia.
ATENŢIE!
Dacă mai aveţi nelămuriri referitoare la obligaţia depunerii Declaraţiei, vă puteţi adresa organului fiscal de domiciliu, pentru clarificarea situaţiei dvs. fiscale.
Stimate contribuabil,
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, are ca obiectiv principal colectarea veniturilor
bugetului de stat. Realizarea obiectivului nu poate fi facuta in bune condiţii fara participarea dv. voluntara
la îndeplinirea obligaţiilor fiscale care vă revin. In acest sens Agenţia este preocupată să vă pună la dispoziţie servicii moderne şi uşor de utilizat.
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală aplică sistemul de transmitere/primire prin poştă a declaraţiilor de venit, astfel încât dvs. să
vă puteţi îndeplini obligaţiile de declarare a veniturilor realizate în anul 2005 într-un mod
cât mai simplu.
Utilizand acest sistem veţi economisi o parte din timpul dvs.
deoarece nu mai trebuie să vă
deplasaţi la
sediul administraţiei finanţelor publice pentru a depune declaraţia.
Pentru utilizarea acestui sistem, tot ce trebuie să faceţi dvs, este să completaţi formularele, conform instrucţiunilor incluse în pachetul informaţional primit, iar apoi să le introduceţi în plicul destinat transmiterii şi să-l depuneţi până la data de 15 mai 2006 inclusiv, la cel mai apropiat oficiu poştal. Recipisa, pe care o veţi primi la depunerea plicului,
constituie dovada respectării obligaţiei de declarare a veniturilor realizate în anul fiscal 2005.
Vă recomandăm ca, pentru transmiterea declaraţiilor prin poştă,
in sistem recomandat, să utilizaţi plicul cu indicaţia "CR" primit, acesta fiind un plic special, pentru care
nu trebuie să
achitaţi taxele
poştale. In
cazul în care veţi utiliza un alt plic, taxele poştale vor fi suportate de dvs.
Pentru informaţii suplimentare, vă puteţi adresa Biroului de Asistentă a Contribuabililor de la unitatea fiscală în raza căreia aveţi domiciliul.
Sperăm că
acest sistem de transmitere prin poştă a
declaraţiilor de
venit să
constituie un mijloc eficient de uşurare a obligaţiilor dvs. în calitate de contribuabil la bugetul de stat.
PREŞEDINTELE AGENŢIEI NAŢIONALE DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Sebastian BODU