Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 4115 din 11 mai 2009

privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului pentru certificarea competentelor profesionale în învatamantul liceal, filiera vocationala

ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 379 din 4 iunie 2009



In conformitate cu prevederile Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 51/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării,

ministrul educaţiei, cercetării şi inovării emite prezentul ordin.

Art. 1. - Se aprobă Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului pentru certificarea competenţelor profesionale în învăţământul liceal, filiera vocaţională.

Art. 2. - Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului pentru certificarea competenţelor profesionale în învăţământul liceal, filiera vocaţională este prezentată în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin şi se aplică începând cu anul şcolar 2008-2009.

Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 4. - Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe, Direcţia acreditarea, evaluarea şi performanţa în cariera didactică, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor şi relaţia cu Parlamentul, inspectoratele şcolare, precum şi conducerile unităţilor de învăţământ vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,

Ecaterina Andronescu

ANEXA

METODOLOGIE

de organizare şi desfăşurare a examenului pentru certificarea competenţelor profesionale în învăţământul liceal, filiera vocaţională

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. - Prezenta metodologie cuprinde normele de organizare şi desfăşurare a examenului pentru certificarea competenţelor profesionale în învăţământul liceal, filiera vocaţională, pentru profilurile: artistic, pedagogic, teologic, sportiv şi muzici militare.

Art. 2. -Absolvirea învăţământului liceal, filiera vocaţională, are două componente:

a) examenul de bacalaureat, a cărui promovare dă dreptul la obţinerea diplomei de bacalaureat;

b) examenul de certificare/atestare a competenţelor profesionale, a cărui promovare dă dreptul la obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 3, respectiv atestat de competenţe profesionale.

Art. 3. - (1) Candidaţii proveniţi din învăţământul liceal de stat, filiera vocaţională pot susţine examenul pentru certificarea competenţelor profesionale, fără taxă, de cel mult două ori. Prezentările ulterioare la acest examen sunt condiţionate de achitarea unei taxe.

(2) Candidaţii proveniţi de la filiera vocaţională din unităţile de învăţământ particular liceal neacreditate, înfiinţate conform legii, susţin examenul pentru certificarea competenţelor profesionale, cu achitarea unei taxe, la unităţile de învăţământ de stat stabilite de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti. Unităţile de învăţământ de stat la care aceşti candidaţi susţin examenul pentru certificarea competenţelor profesionale se stabilesc cu cel puţin 60 de zile înainte de susţinerea examenului.

(3) Taxa de examen menţionată la alin. (1) şi (2) se stabileşte de fiecare inspectorat şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti. La stabilirea cuantumului taxei se vor lua în calcul toate cheltuielile per candidat.

(4) In conformitate cu art. 103 alin. (2) din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, unităţile de învăţământ liceal particular, filiera vocaţională, acreditate fac parte din sistemul naţional de învăţământ şi organizează examen pentru certificarea competenţelor profesionale pentru propriii absolvenţi.

Art. 4. - (1) In urma promovării examenului pentru certificarea competenţelor profesionale, absolventului i se eliberează certificatul de competenţe profesionale, în condiţiile prevăzute de reglementările în vigoare.

(2) Certificatul de competenţe profesionale este un act prin care se confirmă pregătirea profesională dobândită de absolvenţi pe întreaga durată a studiilor liceale.

(3) Certificatul de competenţe profesionale se eliberează de secretariatul unităţii de învăţământ unde s-a susţinut examenul pentru certificarea competenţelor profesionale, după încheierea cursurilor clasei terminale a XII-a/a XIII-a, acelor absolvenţi care au promovat examenul pentru certificarea competenţelor profesionale.

Art. 5. - (1) In conformitate cu prevederile art. 28 alin. (1) din Legea nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, eliberarea certificatului de competenţe profesionale nu este condiţionată de promovarea examenului de bacalaureat, cu excepţia profilului pedagogic din cadrul filierei vocaţionale.

(2) Absolvenţii profilului pedagogic pot beneficia de drepturile conferite de certificatul de competenţe profesionale numai dacă îndeplinesc prevederile art. 7 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare, adică sunt absolvenţi de liceu cu diplomă de bacalaureat.

CAPITOLUL II

Coordonarea metodologică a examenului pentru certificarea competenţelor profesionale

Art. 6. - (1) Organizarea şi desfăşurarea examenului pentru certificarea competenţelor profesionale în învăţământul liceal, filiera vocatională, sunt coordonate la nivel naţional de Comisia Naţională de Evaluare şi Certificare (CNEC), care se constituie în fiecare an şcolar şi funcţionează în cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării.

(2) CNEC are următoarea componenţă:

a) preşedinte - secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar;

b) vicepreşedinţi: directorul general pentru educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe, directorul general pentru învăţământ în limbile minorităţilor şi relaţia cu Parlamentul, directorul pentru acreditarea, evaluarea şi performanţa în cariera didactică;

c) secretar - un inspector general din cadrul Direcţiei generale educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe;

d) 7-9 membri: directori, şefi de serviciu, inspectori generali din cadrul Direcţiei generale educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe, Direcţiei generale pentru învăţământ în limbile minorităţilor şi relaţia cu Parlamentul, Direcţiei pentru acreditarea, evaluarea şi performanţa în cariera didactică, profesori din învăţământul preuniversitar.

(3) Componenţa nominală a CNEC se aprobă anual, prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării.

(4) CNEC are următoarele atribuţii:

a) centralizează datele cu privire la componenţa nominală a comisiei judeţene de evaluare şi certificare/a municipiului Bucureşti (CJEC);

b) instruieşte preşedinţii CJEC;

c) controlează şi îndrumă acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea examenelor de certificare a competenţelor profesionale;

d) controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea CJEC;

e) analizează modul de desfăşurare a examenelor de certificare a competenţelor profesionale, precum şi rezultatele acestora, pe baza rapoartelor întocmite de CJEC şi de inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti;

f) întocmeşte şi prezintă ministrului educaţiei, cercetării şi inovării raportul naţional al examenului de certificare a competenţelor profesionale;

g) propune ministrului educaţiei, cercetării şi inovării eventuale modificări în modul de organizare şi desfăşurare a examenelor naţionale de certificare a competenţelor profesionale;

h) decide, în cazuri deosebite;

i) dispune în orice alte situaţii nereglementate de prezenta metodologie.

(5) CNEC poate delega, pe perioada pe care o stabileşte aceasta, reprezentanţi pe lângă CJEC. Reprezentantul CNEC are următoarele atribuţii:

a) controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea CJEC, precum şi comisiile de examinare din centrele de examen, verificând respectarea dispoziţiilor prezentei metodologii;

b) consiliază CJEC şi comisiile de examinare în privinţa organizării şi desfăşurării examenelor de certificare a competenţelor profesionale;

c) propune CJEC sau CNEC schimbări în componenţa comisiilor de examinare şi a supraveghetorilor, atunci când

constată abateri de la aplicarea prezentei metodologii, şi informează CNEC cu privire la acestea;

d) informează CJEC sau CNEC, în cazul în care constată disfuncţii în organizarea examenelor de certificare a competenţelor profesionale, în vederea sancţionării persoanelor vinovate, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;

e) întocmeşte un raport cu privire la modul de desfăşurare a examenelor, pe care îl transmite CNEC.

Art. 7. - (1) La nivelul inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, se constituie CJEC, care coordonează organizarea examenului pentru certificarea competenţelor profesionale în învăţământul liceal, filiera vocatională.

(2) CJEC au următoarea componenţă:

a) preşedinte - inspector şcolar general adjunct;

b) vicepreşedinte - inspector şcolar de specialitate;

c) 2 secretari: cadre didactice de specialitate/metodişti;

d) 3-5 membri: inspectori şcolari de specialitate.

(3) Cel puţin unul dintre membrii CJEC în judeţele în care există candidaţi care susţin probe în limbile minorităţilor naţionale trebuie să fie cadru didactic de specialitate aparţinând minorităţilor naţionale.

(4) Componenţa nominală a CJEC se aprobă anual, prin decizie a inspectorului şcolar general, se transmite Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării - Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe şi este valabilă pentru sesiunile examenelor de absolvire ale anului şcolar în curs.

(5) CJEC au următoarele atribuţii:

a) transmit Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării - Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe componenţa nominală a CJEC;

b) organizează, coordonează şi răspund de desfăşurarea examenelor de certificare a competenţelor profesionale la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti, şi sesizează imediat CNEC orice situaţie care presupune luarea unei decizii de către aceasta;

c) stabilesc centrele de examen şi iau măsuri pentru dotarea acestora cu logistica necesară bunei desfăşurări a examenului şi corectării lucrărilor: copiatoare, calculatoare pentru elaborarea listelor cu rezultate şi a altor documente necesare comisiei, televizor sau radio, telefon, fax etc;

d) desemnează reprezentanţi ai CJEC care pot controla desfăşurarea examenelor de certificare a competenţelor profesionale în centrele de examen;

e) solicită direcţiilor de sănătate publică judeţene desemnarea personalului medical necesar în fiecare centru de examen;

f) decid, în situaţii deosebite sau la propunerea reprezentantului CNEC, schimbarea componenţei comisiilor de examinare, precum şi a profesorilor supraveghetori;

g) realizează instruirea preşedinţilor comisiilor de examinare cu 24-48 de ore înaintea primei probe a examenului de absolvire;

h) controlează modul de organizare şi desfăşurare a examenelor de certificare a competenţelor profesionale în centrele de examen;

i) decid, în cazuri deosebite, recorectarea şi informează CNEC despre rezultatele acestor recorectări;

j) sesizează imediat CNEC despre orice situaţie deosebită a cărei rezolvare nu este prevăzută în prezenta metodologie;

k) decid, în funcţie de condiţiile meteorologice, schimbarea orarului probei practice, pentru a asigura desfăşurarea ei în condiţii optime şi protejarea sănătăţii candidaţilor; această schimbare poate însemna inclusiv prelungirea cu o zi a probei practice, fără a afecta graficul de desfăşurare a celorlalte probe de examen;

l) primesc de la comisiile de examinare din centrele de examen rapoarte detaliate privind organizarea şi desfăşurarea examenelor de certificare a competenţelor profesionale;

m) analizează, pe baza rapoartelor transmise de comisiile de examinare, modul de organizare şi desfăşurare a examenelor de certificare a competenţelor profesionale, întocmesc şi transmit Direcţiei generale educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării, în termen de 15 zile de la afişarea rezultatelor, raportul cu privire la rezultatele examenelor de certificare a competenţelor profesionale.

Art. 8. - (1) La nivelul unităţii de învăţământ, desemnată ca centru de examen de CJEC, coordonarea examenului pentru certificarea competenţelor profesionale revine comisiei de examinare din unitatea de învăţământ respectivă.

(2) Numirea comisiei de examinare din unitatea de învăţământ se face prin decizie a inspectorului şcolar general, la propunerea consiliului de administraţie al şcolii, cu avizul inspectorului de specialitate.

(3) Pentru învăţământul teologic este necesară şi obţinerea avizului din partea cultului respectiv.

Art. 9. - (1) Comisia de examinare din unitatea de învăţământ este alcătuită din:

a) preşedinte - directorul sau directorul adjunct al unităţii de învăţământ (de regulă profesori de specialitate), fără drept de notare;

b) secretar - responsabilul catedrei de specialitate din unitatea de învăţământ respectivă, fără drept de notare;

c) 2-6 membri, cu drept de notare, cadre didactice din unitatea de învăţământ respectivă sau din unităţile de unde provin candidaţii, specialişti în domeniul în care s-au pregătit candidaţii.

(2) In cazul liceelor teologice, din comisie poate face parte un reprezentant al cultului, în calitate de observator, fără drept de notare.

(3) La liceele de artă, profilul muzică, în comisia pentru canto clasic şi pentru muzică tradiţională românească va fi cooptat în calitate de membru, cu drept de notare, un profesor de teorie-solfegiu-dicteu.

Art. 10. - (1) Comisia de examinare din unitatea de învăţământ are următoarele atribuţii:

a) întocmeşte graficul de acţiuni privind organizarea şi desfăşurarea examenului pentru certificarea competenţelor profesionale şi îl afişează cu cel puţin două săptămâni înainte de începerea acestuia;

b) pregăteşte documentaţia tehnică, sălile, aparatele, instrumentele, dispozitivele, materialele necesare şi asigură condiţiile normale de desfăşurare a probelor de examen;

c) asigură asistenţa medicală de specialitate, pe perioada desfăşurării probei practice, acolo unde specialitatea examinată o impune;

d) stabileşte criteriile de evaluare pentru probele examenului pentru certificarea competenţelor profesionale, în conformitate cu competenţele specifice specializării;

e) stabileşte subiectele pentru proba practică;

f) stabileşte durata probelor practice;

g) organizează şi efectuează examinarea şi notarea candidaţilor;

h) afişează rezultatele examenului pentru certificarea competenţelor profesionale;

i) întocmeşte şi păstrează, pe toată durata desfăşurării examenului pentru certificarea competenţelor profesionale, dosarul comisiei de examinare;

j) înaintează comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare un raport cu privire la modul de organizare şi desfăşurare a examenului pentru certificarea competenţelor profesionale, care să conţină propuneri cu privire la optimizarea desfăşurării examenului pentru certificarea competenţelor profesionale, în conformitate cu anexa A la prezenta metodologie.

(2) Inspectorul de specialitate va consemna atribuţiile pentru fiecare membru al comisiei de examen, în fişe individuale, întocmite în conformitate cu anexa B la prezenta metodologie. Fişele individuale vor fi semnate de persoanele nominalizate în comisie şi vor fi păstrate la dosarul acesteia.

Art. 11. - (1) Fiecare comisie de examinare va păstra în dosarul comisiei de examinare, pe toată durata desfăşurării examenului pentru certificarea competenţelor profesionale, toate documentele referitoare la examen.

(2)  La încheierea examenului pentru certificarea competenţelor profesionale, dosarul comisiei de examinare va fi predat de preşedinte, sub semnătură, la secretariatul unităţii de învăţământ pentru arhivare.

(3) Unitatea de învăţământ are obligaţia de a păstra dosarele comisiei de examinare timp de 3 ani.

Art. 12. - (1) La nivelul unităţii de învăţământ se pot constitui mai multe subcomisii de examinare în funcţie de specializările existente.

(2) Un membru cu drept de notare nu poate face parte decât dintr-o singură subcomisie de examinare.

Art. 13. - Din comisiile şi subcomisiile de examinare, cu drept de notare, nu pot face parte cei care au, printre candidaţi, soţ/soţie sau rude de până la gradul al II-lea. Toţi membrii comisiilor de examinare au obligaţia de a da declaraţii scrise în acest sens. Declaraţiile se păstrează alături de celelalte documente de examen în dosarul comisiei de examinare.

Art. 14. - La activităţile comisiei de examinare din unitatea de învăţământ este obligatorie prezenţa tuturor membrilor acesteia.

Art. 15. - Fiecare comisie de examinare din unitatea de învăţământ va avea la dispoziţie lista candidaţilor înscrişi la examenul pentru certificarea competenţelor profesionale, în ordine alfabetică, pe specializări, indiferent de forma de învăţământ la care au absolvit ultima clasă şi tipul unităţii de învăţământ absolvite, respectiv de stat sau particulară.

CAPITOLUL III

Inscrierea candidaţilor la examenul pentru certificarea competenţelor profesionale

Art. 16. - La examenul pentru certificarea competenţelor profesionale au dreptul să se înscrie elevii care finalizează studiile în anul în care se susţine examenul, precum şi absolvenţi din promoţiile anterioare care au promovat ultimul an de liceu, dar nu au promovat sau nu s-au prezentat la examenul pentru certificarea competenţelor profesionale în sesiunile anterioare.

Art. 17. - (1) Inscrierea candidaţilor proveniţi de la învăţământul de stat şi de la cel particular acreditat la examenul pentru certificarea competenţelor profesionale se face la secretariatul unităţii de învăţământ la care elevul este înscris, în conformitate cu graficul stabilit pentru organizarea şi desfăşurarea examenului pentru certificarea competenţelor profesionale.

(2) Inscrierea candidaţilor proveniţi de la învăţământul particular neacreditat se face la unităţile de învăţământ nominalizate ca centre de examen de către inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.

Art. 18. - (1) In vederea înscrierii la examenul pentru certificarea competenţelor profesionale a candidaţilor din seria curentă, profesorii diriginţi întocmesc, conform anexei C la prezenta metodologie, în perioada prevăzută în grafic, tabele care cuprind următoarele date: numele şi prenumele elevilor, clasa şi specializarea în care s-au pregătit, semnăturile elevilor şi dirigintelui.

(2) Tabelele prevăzute la alin. (1) se depun, în perioada prevăzută în grafic, la secretariatele unităţilor de învăţământ în care se organizează centre de examen. Pe baza acestora, secretarii/secretarii-şefi ai unităţilor de învăţământ întocmesc listele cu elevii înscrişi la susţinerea examenului pentru certificarea competenţelor profesionale, pe specializări.

(3) Inscrierea candidaţilor care îşi vor finaliza studiile la unităţi de învăţământ particular neacreditate se face respectându-se prevederile alin. (1) şi cele ale art. 17 alin. (2) şi pe baza următoarelor înscrisuri:

a) certificat de naştere;

b) certificat de căsătorie, dacă este cazul;

c) foaia matricolă, în original, eliberată de unitatea de învăţământ particular, precum şi o copie a acesteia, certificată ca fiind conformă cu originalul, copie care se păstrează în arhiva unităţii de învăţământ la care se susţine examenul pentru certificarea competenţelor profesionale; foaia matricolă şi copia acesteia se depun de către unitatea de învăţământ neacreditată în momentul încheierii situaţiei şcolare;

d) actul de identitate, în original, precum şi o copie a acestuia, certificată ca fiind conformă cu originalul, copie care se păstrează în arhiva unităţii de învăţământ la care se susţine examenul pentru certificarea competenţelor profesionale;

e) chitanţă de plată a taxei de examen, eliberată de unitatea de învăţământ în care se va susţine examenul pentru obţinerea certificatului de competenţe profesionale.

(4) In cazul candidaţilor de la liceele/clasele sportive, înscrierea la examenul pentru certificarea competenţelor profesionale este condiţionată de prezentarea avizului medical ia zi care specifică: „apt pentru susţinerea probei practice sportive din cadrul examenului pentru certificarea competenţelor profesionale".

Art. 19. - (1) Candidaţii care provin din promoţiile anterioare anului în care se susţine examenul pentru certificarea competenţelor profesionale se înscriu la secretariatele unităţilor de învăţământ la care şi-au finalizat studiile, pe baza înscrisurilor precizate la art. 18 alin. (3).

(2) In situaţia în care candidaţii prevăzuţi la alin. (1) au domiciliul în altă localitate decât aceea în care se află unitatea de învăţământ la care şi-au finalizat studiile, aceştia se pot înscrie la o unitate de învăţământ din localitatea de domiciliu, de acelaşi profil cu cea absolvită, cu aprobarea inspectorului şcolar general din judeţul în care se află domiciliul candidatului.

(3) Dacă unităţile de învăţământ la care candidaţii prevăzuţi la alin. (1) au absolvit cursurile nu organizează examen pentru certificarea competenţelor profesionale în specializarea respectivă, înscrierea acestora se face la o unitate de învăţământ care organizează examen pentru certificarea competenţelor profesionale în specializarea respectivă, pe baza aprobării inspectorului şcolar general.

(4) în mod excepţional, în situaţia în care pentru specializarea candidaţilor prevăzuţi la alin. (1) nicio unitate de învăţământ desemnată ca centru de examen, din localitatea de domiciliu a acestora, nu organizează examen pentru certificarea competenţelor profesionale, atunci, cu aprobarea inspectorului şcolar general, se poate înfiinţa o subcomisie specială în cadrul unei comisii de examinare în profil, în cadrul căreia se vor prezenta la examen candidaţii în cauză.

Art. 20. - (1) Directorii unităţilor de învăţământ care organizează examen pentru certificarea competenţelor profesionale întocmesc lista specializărilor pentru care se susţine examen şi transmit situaţia CJEC până la data de 1 martie a anului şcolar în care se susţine examenul pentru certificarea competenţelor profesionale.

(2) Directorii unităţilor de învăţământ iau măsuri pentru informarea candidaţilor asupra prevederilor prezentei metodologii.

Art. 21. - Inspectorul de specialitate din cadrul inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti întocmeşte o situaţie centralizată la nivel judeţean, care cuprinde lista specializărilor pentru care se organizează examen pentru certificarea competenţelor profesionale. Aceasta va fi transmisă la Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe până la data de 15 martie a anului şcolar în care se susţine examenul pentru certificarea competenţelor profesionale.

CAPITOLUL IV

Structura examenului pentru certificarea competenţelor profesionale

Art. 22. - (1) Examenul pentru certificarea competenţelor profesionale conţine două probe:

a) susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;

b) realizarea unei probe practice, relevantă pentru specializarea certificată, şi argumentarea teoretică a acesteia.

(2) Proba practică poate conţine, după caz, mai multe etape.

(3) Probele examenului pentru certificarea competenţelor profesionale prevăzute la alin. (1), respectiv susţinerea proiectului/lucrării de specialitate şi proba practică, se pot desfăşura în aceeaşi zi de examen.

Art. 23. - (1) La liceele de artă, specializările arte plastice, arte decorative, arhitectură, arte ambientale şi design, structura probelor de examen este:

- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;

- probă practică - realizarea unei secvenţe din proiectul de specialitate.

(2) La liceele de artă, specializarea muzică, structura probelor de examen este:

a) instrumente:

- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;

- probă practică - recital instrumental, care cuprinde un studiu şi două lucrări de stil, caracter şi formă diferite; citirea la prima vedere a unui text muzical de minimum 16 măsuri, la nivelul clasei a XII-a; argumentarea teoretică a recitalului;

b) canto clasic:

- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;

- probă practică - recital vocal, care cuprinde 3 lucrări: arie antică, lied clasic sau romantic şi o piesă românească; citirea la prima vedere a unui solfegiu din programa clasei a XII-a; analiza/argumentarea teoretică a recitalului;

c) muzică tradiţională românească:

- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;

- probă practică - recital vocal cuprinzând 3 lucrări: o doină sau baladă şi două melodii populare în ritmuri diferite din zona de provenienţă a candidatului; citirea la prima vedere a unui solfegiu din programa clasei a XII-a; analiza/ argumentarea teoretică a recitalului;

d) teorie-solfegiu-dicteu:

- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;

- probă practică - auz muzical (un interval simplu consonant şi disonant, un interval compus, inclusiv cvintadecima, un trison în poziţie strânsă, un trison în poziţie largă); dicteu melodic şi armonic de 16 şi, respectiv, 8 măsuri, conform programei clasei a XII-a; solfegiu la prima vedere de 12 măsuri de 3 sau 4 timpi, în cheile sol şi fa, în tonalităţi cu maximum 3 alteraţii constitutive, cu salturi de maximum decimă mare, cu maximum 4 durate pe timp, cu elemente de conflict metro-ritmic: sincope, contratimpi, anacruze, cu inflexiuni modulatorii şi modulaţii pasagere la tonalităţi apropiate - o cvintă ascendentă, respectiv descendentă, la relativă, la omonimă; se va analiza solfegiul în plan teoretic.

(3) La liceele de artă, specializarea coregrafie, structura probelor de examen este:

- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;

- probă practică - dans clasic - studiu la sală; repertoriu - spectacol; prezentarea şi susţinerea teoretică a repertoriului de către candidat pentru propriul rol. Pentru repertoriu - spectacol, candidatul se prezintă solo, în duet sau ansamblu, cu lucrări în stil clasic, modern, de caracter sau românesc.

(4) La liceele de artă, specializarea teatru, structura probelor de examen este:

- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;

- probă practică - spectacol, ce va cuprinde momente de teatru (monolog, versuri de toate genurile, scene din dramaturgia universală sau românească); prezentarea şi susţinerea teoretică de către fiecare candidat a propriului rol.

(5) La seminariile teologice, specializarea pastorală, structura probelor de examen este:

- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate din dogmatică şi din studiul biblic al Vechiului şi Noului Testament;

- proba practică din tipic şi muzică bisericească, predică şi cateheză.

(6) La seminariile teologice, specializarea patrimoniu cultural, structura probelor de examen este:

- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate din dogmatică şi din studiul biblic al Vechiului şi Noului Testament;

- executarea unei lucrări practice în specialitate.

(7) La liceele pedagogice, specializarea învăţător- educatoare, structura probelor de examen este:

- probă practică - lecţie finală la o disciplină din planul de învăţământ al şcolii primare; activitate comună finală din planul de învăţământ preşcolar;

- prezentarea şi susţinerea proiectelor de lecţie.

(8) La liceele pedagogice, specializarea bibliotecar- documentarist, structura probelor de examen este:

- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate de organizare şi dezvoltare a unei biblioteci şcolare;

- probă practică - realizarea unei secvenţe din proiectul de specialitate.

(9) La liceele pedagogice, specializarea pedagog şcolar, instructor pentru activităţi extraşcolare, instructor animator, structura probelor de examen este:

- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;

- probă practică - prezentarea unei activităţi educative pe o temă la alegere.

(10) La liceele/clasele cu program sportiv, structura probelor de examen este:

- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate din pregătirea sportivă teoretică;

- proba practică de specialitate, care constă în demonstrarea unui număr de elemente tehnico-tactice din disciplina sportivă studiată, executată separat sau în condiţii de joc, set, rundă.

(11) La licee ale Ministerului Apărării Naţionale, specializarea muzici militare, structura probelor de examen este:

- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;

- probă practică - recital instrumental care cuprinde un studiu şi două lucrări de stil, caracter şi formă diferite; citirea la prima vedere a unui text muzical de minimum 16 măsuri, la nivelul clasei a XII-a; argumentarea teoretică a recitalului.

Art. 24. - Proiectul/lucrarea de specialitate reflectă cunoştinţele şi competenţele generale şi specifice dobândite de către elev atât din punct de vedere teoretic, cât şi practic şi îşi propune să verifice capacitatea candidatului:

a) de a sistematiza şi de a sintetiza cunoştinţele generale în domeniu şi pe cele de specialitate corespunzătoare specializării absolvite;

b) de a utiliza deprinderile şi competenţele formate în rezolvarea problemelor teoretice şi practice, specifice specializării absolvite;

c) de a mobiliza competenţele specifice dobândite prin studierea disciplinelor din aria curriculară de specialitate în vederea rezolvării unor cazuri/situaţii problematice impuse de tema lucrării, după caz;

d) de a utiliza, după caz, tehnologiile informatice moderne în aplicaţii specifice domeniului în care s-a specializat.

Art. 25. - (1) Temele proiectelor/lucrărilor de specialitate şi criteriile de evaluare a acestora se stabilesc la nivelul unităţii de învăţământ de stat sau particular, de comisia metodică de specialitate şi, după caz, cu participarea reprezentanţilor partenerilor sociali interesaţi.

(2) Temele proiectelor/lucrărilor de specialitate trebuie să se încadreze în mod obligatoriu în aria curriculară a profilului respectiv şi să fie în concordanţă cu curriculumul şcolar studiat de elevi la disciplinele din cadrul ariei curriculare specifice specializării.

(3) Temele proiectelor/lucrărilor de specialitate, precum şi temele pentru proba practică, după caz, se afişează la avizierul unităţii de învăţământ până la data de 15 octombrie a anului şcolar în care se susţine examenul pentru certificarea competenţelor profesionale.

(4) Candidaţii consultă tematica afişată şi optează pentru una dintre teme sau propun o altă temă. Opţiunea candidatului se face în scris până la data de 1 noiembrie a anului şcolar în care se susţine examenul pentru certificarea competenţelor profesionale. Pentru validarea propunerilor de teme din partea candidaţilor sunt necesare avizul profesorului îndrumător al proiectului/lucrării de specialitate şi avizul responsabilului catedrei de specialitate.

(5) Aprobarea repartizării temelor/lucrărilor proiectelor de specialitate se face de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ până la data de 15 noiembrie a anului şcolar în care se susţine examenul pentru certificarea competenţelor profesionale.

Art. 26. - Comisia metodică de specialitate din unitatea de învăţământ organizatoare are responsabilitatea de a comunica elevilor, în termenul stabilit prin art. 25 alin. (3), criteriile de evaluare a proiectelor/lucrărilor de specialitate, ţinând cont de:

a) calitatea lucrării: acoperirea ariei curriculare, relevanţa obiectivelor;

b) performanţa candidatului: contribuţia candidatului, structurarea lucrării;

c) nivel de performanţă: realizarea/susţinerea lucrării, demonstrarea competenţelor, abilităţi sociale.

Art. 27. - Profesorul îndrumător al proiectului/lucrării de specialitate, cadrul didactic care a predat disciplinele de specialitate sau a coordonat pregătirea practică, are următoarele obligaţii:

a) face cunoscute temele propuse pentru proiectele/lucrările de specialitate tuturor elevilor din anii terminali;

b) revizuieşte şi reînnoieşte, după caz, în fiecare an, tematica proiectelor/lucrărilor de specialitate;

c) oferă consultanţă şi sprijin elevilor în alegerea temelor pentru proiectele/lucrările de specialitate;

d) recomandă bibliografia minimală şi stabileşte documentaţia necesară;

e) definitivează, împreună cu elevii, planul şi etapele de elaborare a proiectului/lucrării de specialitate înainte de începerea semestrului al II-lea al ultimului an de studiu;

f) oferă consultaţii, îndrumă şi urmăreşte modul de elaborare a proiectului/lucrării de specialitate;

g) se asigură că fiecare elev îşi elaborează şi tehnoredactează singur proiectul/lucrarea de specialitate;

h) verifică proiectul/lucrarea de specialitate şi întocmeşte un referat de evaluare a acestuia/acesteia, propunând comisiei de examinare un calificativ: „admis" sau „respins";

i) se asigură că elevii cu diverse tipuri de deficienţe/cerinţe educative speciale primesc sprijin pentru realizarea şi susţinerea proiectului de specialitate, în conformitate cu nevoile impuse de tipul respectiv de deficienţă.

Art. 28. - In vederea elaborării proiectului/lucrării de specialitate, profesorul îndrumător poate recomanda sau solicita, în scris, conducerii unităţii de învăţământ organizarea de consultaţii şi de către alte cadre didactice sau specialişti în domeniu, pentru a le facilita elevilor accesul la informaţiile de care au nevoie.

Art. 29. - (1) Proiectul/lucrarea de specialitate este elaborat/elaborată de fiecare candidat, pe baza tematicii repartizate şi aprobate conform art. 25 alin. (5).

(2) Proiectul/lucrarea de specialitate este elaborat/elaborată de absolvent în baza cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite prin disciplinele de specialitate, elemente de proiectare, elaborarea documentaţiilor etc.

(3) Elaborarea proiectelor/lucrărilor de specialitate se bazează şi pe competenţele dobândite de candidaţi pe durata cursurilor liceale prin studiul disciplinelor cuprinse în cadrul celorlalte arii curriculare: competenţe sociale, lingvistice, ştiinţifice etc.

Art. 30. - (1) Proiectul/lucrarea de specialitate are următorul conţinut:

a) cuprins;

b) argument: 1-1,5 pagini, în care sunt sintetizate atât aspectele teoretice, cât şi cele practice din perspectiva importanţei şi a utilităţii lor pentru specializarea respectivă;

c) conţinut propriu-zis;

d) bibliografie;

e) anexe, după caz.

(2) Textul proiectului/lucrării de specialitate va fi tehnoredactat de către candidat. In vederea tehnoredactării proiectului de specialitate de către absolvenţii unităţii de învăţământ, indiferent de anul absolvirii, se va întocmi un grafic de acces în laboratoarele de informatică sau de specialitate din unitatea de învăţământ, sub supravegherea profesorului îndrumător al proiectului/lucrării de specialitate.

(3) Prelucrarea datelor experimentale se face obligatoriu cu ajutorul instrumentelor informatice, în vederea valorificării capacităţilor dezvoltate prin disciplinele „informatică/tehnologii asistate de calculator/tehnologia informaţiei" în specialitatea absolvită.

(4) Proiectul/lucrarea de specialitate va avea între 5 şi 30 de pagini, fără anexe.

(5) Proiectul/lucrarea de specialitate (însoţit/însoţită de referatul de evaluare al profesorului îndrumător) se depune la secretariatul unităţii de învăţământ, primeşte un număr de înregistrare şi, după susţinere, se păstrează în arhiva unităţii de învăţământ timp de 3 ani.

Art. 31. - La specializările arte plastice şi arte decorative, arte ambientale, arhitectură, design, precum şi la specialitatea bibliotecar-documentarist:

a) pentru fiecare temă de proiect de specialitate se stabilesc 3-5 teme/subteme pentru proba practică, în concordanţă cu tematica proiectelor de specialitate; conţinutul temelor/subtemelor din cadrul probei practice va ţine cont de cunoştinţele şi competenţele dobândite de către candidaţi pe durata pregătirii în liceu;

b) tematica probei practice se stabileşte şi se aduce la cunoştinţă candidaţilor de comisia metodică din unitatea de învăţământ şi se aprobă de consiliul de administraţie, în conformitate cu prevederile art. 25.

CAPITOLUL V

Organizarea şi desfăşurarea examenului pentru certificarea competenţelor profesionale

SECŢIUNEA 1

Dispoziţii generale

Art. 32. - Sălile, cabinetele, atelierele etc, în care se susţine examenul pentru certificarea competenţelor profesionale, sunt, în prealabil, adaptate acestor activităţi, prin:

a) dotarea corespunzătoare;

b) eliminarea oricăror materiale didactice care ar putea influenţa candidaţii în susţinerea probelor;

c) afişarea pe uşa fiecărei săli a listei nominale cu candidaţii repartizaţi în sala respectivă şi a prevederilor care îi informează pe aceştia că pătrunderea în sală cu materiale ajutătoare, frauda sau tentativa de fraudă atrage eliminarea din examen.

Art. 33. - (1) Fiecare unitate de învăţământ va elabora graficul propriu de acţiune privind desfăşurarea examenului pentru certificarea competenţelor profesionale, examen care va fi planificat în perioada 1 martie-31 mai.

(2) Modul de organizare şi desfăşurare a probelor din cadrul examenului pentru certificarea competenţelor profesionale este stabilit de fiecare comisie de examinare, în funcţie de specializare şi de condiţiile concrete din unitatea de învăţământ, şi este comunicat candidaţilor prin afişare în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1).

SECŢIUNEA a 2-a

Susţinerea proiectului/lucrării de specialitate

Art. 34. -Indrumătorii proiectelor/lucrărilor de specialitate depun la secretariatul unităţii de învăţământ referatele de evaluare a proiectelor/lucrării de specialitate elaborate de candidaţi, însoţite de un tabel din care să rezulte calificativul pentru fiecare candidat: „admis7„respins", conform anexei D la prezenta metodologie.

Art. 35. - In faţa comisiei de examinare din unitatea de învăţământ se susţin numai proiectele/lucrările de specialitate care au obţinut calificativul „admis", confirmat prin referatul de evaluare elaborat de profesorul îndrumător al proiectului/lucrării de specialitate.

Art. 36. - Candidaţii intră în sala de examen în ordinea afişată, respectându-se ora prevăzută. Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii comisiei/subcomisiei de examinare verifică identitatea fiecărui candidat. Candidatul primeşte proiectul/lucrarea de specialitate, cu referatul de evaluare al îndrumătorului, şi, după caz, hârtie ştampilată pentru ciornă.

Art. 37. - (1) Prezentarea proiectului/lucrării de specialitate se face în faţa comisiei de examinare, care stabileşte nota finală a acestei probe.

(2) Membrii comisiei/subcomisiei de examinare, cu drept de notare, pot adresa candidatului întrebări asupra conţinutului, rezultatelor obţinute etc, fără a depăşi un timp maxim de 20 de minute pentru fiecare candidat (prezentare şi răspuns la întrebări).

(3) Evaluarea susţinerii proiectului/lucrării de specialitate va ţine cont de următoarele criterii:

a) criterii care vizează calitatea proiectului/lucrării de specialitate: elaborarea, calitatea redactării şi structurarea proiectului/lucrării, calitatea materialului documentar utilizat;

b) criterii care vizează calitatea prezentării proiectului/lucrării de specialitate de către candidat: raportarea candidatului la tema proiectului/lucrării de specialitate, elaborarea şi comunicarea, calitatea rezultatelor şi, după caz, creativitatea.

(4) Nu se admit contestaţii privitoare la nota obţinută la proba „susţinerea proiectului/lucrării de specialitate".

Art. 38. - (1) Fiecare membru cu drept de notare al comisiei/subcomisiei de examinare evaluează prezentarea proiectului/lucrării de specialitate şi notează candidaţii cu note întregi de la 10 la 1.

(2) Diferenţa între notele acordate de membrii comisiei de examinare nu trebuie să fie mai mare de un punct. In situaţiile în care diferenţa de notare este mai mare de un punct, preşedintele comisiei solicită reevaluarea probei. Nota acordată în urma reevaluării rămâne definitivă şi se trece în catalogul de examen.

(3) Nota finală la susţinerea proiectului/lucrării de specialitate se stabileşte ca medie aritmetică a notelor acordate de membrii cu drept de notare ai comisiei/subcomisiei de examinare, calculată cu două zecimale, fără rotunjire. Nota finală se trece în catalogul de examen.

(4) Nota minimă de promovare la susţinerea proiectului/ lucrării de specialitate este 7 (şapte).

SECŢIUNEA a 3-a

Proba practică

Art. 39. - (1) Proba practică are ca scop verificarea modului în care candidatul şi-a format deprinderile practice şi abilităţile necesare pentru demonstrarea competenţelor specifice specializării pentru care s-a pregătit.

(2) Proba practică constă în executarea/demonstrarea unei: probe practice muzicale, interpretative, artistice, sportive etc.

(3) Graficul de acţiuni privind organizarea şi desfăşurarea probei se afişează cu cel puţin două săptămâni înainte de începerea acesteia şi cuprinde:

a) programarea pe zile şi ore a candidaţilor, în ordine alfabetică, pe clase (grupe) şi specializări;

b) numărul maxim al candidaţilor dintr-o grupă stabilit de către fiecare unitate de învăţământ, în funcţie de posibilităţile sale;

c) durata probei practice pentru liceele sportive, stabilită în funcţie de specializare/disciplinele sportive, numărul concurenţilor şi baza materială existentă.

(4) Proba practică se desfăşoară în afara orelor de curs. Proba practică se susţine în săli de clasă, cabinete sau laboratoare de specialitate, baze sportive acoperite sau în aer liber. Proba practică pentru liceele/clasele cu program sportiv se susţine în spaţiul delimitat denumit „zonă de examen".

(5) Pentru specializarea muzică, subiectele pentru proba de solfegiu şi citire la prima vedere vor fi elaborate de comisia de examinare cu o oră înaintea începerii probei, în prezenţa inspectorului de specialitate. Comisia de examinare elaborează un număr de bilete egal cu cel puţin jumătate din numărul candidaţilor, conţinând subiecte cu acelaşi grad de dificultate, In ziua examenului fiecare candidat extrage un bilet.

(6) La liceele/seminariile teologice, proba practică se desfăşoară într-o săptămână de pregătire practică programată de comisia de examinare în perioada menţionată la art. 33.

(7) La liceele sportive, proba practică se desfăşoară simultan în toate unităţile şcolare din judeţ/municipiul Bucureşti.

Art. 40. - (1) Proba practică va fi evaluată de membrii comisiei de examinare, care au drept de notare, conform art. 9.

(2) La probele practice nu se admit contestaţii.

(3) Conform art. 22 alin. (2) şi art. 23, pentru liceele/clasele cu profil sportiv, teologic - specializarea pastorală şi artistic, specializările muzică, coregrafie şi teatru, proba practică conţine mai multe etape. Pentru promovare, candidaţii trebuie să obţină la fiecare etapă minimum nota 5 (cinci).

CAPITOLUL VI

Stabilirea şi comunicarea rezultatelor finale

Art. 41. - (1) Nota finală pentru fiecare probă a examenului pentru certificarea competenţelor profesionale se stabileşte ca medie aritmetică, calculată cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de fiecare examinator, membru al comisiei cu drept de notare.

(2) Media finală la examenul pentru certificarea competenţelor profesionale o constituie nota obţinută din media aritmetică, calculată cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor obţinute la:

- susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;

- proba practică.

Art. 42. - Media minimă de promovare a examenului pentru certificarea competenţelor profesionale, calculată în conformitate cu precizările art. 41 alin. (2) este 7 (şapte).

Art. 43. - (1) Rezultatele probelor „susţinerea proiectului/lucrării de specialitate", respectiv „proba practică" se afişează în termen de 24 de ore de la desfăşurare.

(2) După încheierea examenului pentru certificarea competenţelor profesionale se comunică rezultatele finale ale examenului pentru certificarea competenţelor profesionale, prin afişarea listelor nominale care cuprind: numele şi prenumele candidaţilor, notele obţinute la fiecare probă a examenului, media finală şi rezultatul final, respectiv „admis", „respins", „neprezentat", „eliminat din examen".

(3) Un candidat se consideră neprezentat dacă a absentat la cel puţin una dintre probele/etapele de examen.

CAPITOLUL VII

Dispoziţii finale

Art. 44. - Probele orale şi practice din examenul pentru certificarea competenţelor profesionale au caracter public, fără ca persoanele prezente în asistenţă să poată interveni. In mod excepţional, preşedintele poate dispune întreruperea examinării şi eliminarea din sală a persoanelor cu atitudine şi comportament necorespunzătoare.

Art. 45. - (1) Examenele pentru certificarea competenţelor profesionale din unităţile de învăţământ care şcolarizează elevi cu deficienţe de toate categoriile se organizează şi se desfăşoară cu respectarea următoarelor dispoziţii speciale:

a) vicepreşedintele comisiei de examinare este un profesor cu specialitatea psihopedagogie specială, pedagogie, psihologie sau, în lipsa acestuia, un profesor de specialitate pentru pregătirea de bază şi în specialitate, având cel puţin gradul didactic II;

b) comisiile de examinare asigură şanse egale candidaţilor cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor de examinare, în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective.

(2) Exemple de adaptare a procedurilor de examinare la deficienţele elevilor:

a) asigurarea posibilităţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille, la elevii nevăzători, respectiv a limbajului mimico-gestual, la elevii cu deficienţe de auz, inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui interpret autorizat;

b) mărirea timpului destinat efectuării lucrării practice de către candidaţii cu deficienţe fizice (motorii) sau vizuale;

c) asigurarea scrisului cu caractere mărite la candidaţii ambliopi;

d) transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite deficienţe, a informaţiilor corespunzătoare tematicii probelor de examen afişate/prezentate vizual;

e) adaptarea probelor practice pentru absolvenţii cu deficienţe motorii şi neuromotorii.

Art. 46. - Respectarea prezentei metodologii este obligatorie pentru toate persoanele implicate în organizarea şi desfăşurarea examenelor pentru certificarea competenţelor profesionale.

Art. 47. - Preşedintele comisiei de examinare din fiecare unitate de învăţământ răspunde de completarea certificatelor de competenţe profesionale.

Art. 48. - Plata membrilor comisiilor se reglementează prin ordin separat.

Art. 49. - Colectarea unor fonduri materiale sau băneşti de la candidaţi, de la părinţii sau rudele acestora este interzisă, Incălcarea acestei dispoziţii atrage sancţionarea în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.

Art. 50. - (1) Raportul întocmit de CJEC privind rezultatele examenelor pentru certificarea competenţelor profesionale se transmite, prin delegat sau prin poştă, la Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe, în termen de 15 zile de la încheierea sesiunii de examen în toate unităţile de învăţământ din judeţul respectiv/municipiul Bucureşti.

(2) Raportul prevăzut la alin. (1) se întocmeşte atât pentru învăţământul de stat, cât şi pentru cel particular, după modelul prevăzut în anexa A.

Art. 51. -Anexele A, B, C şi D fac parte integrantă din prezenta metodologie.

ANEXA A la metodologie

Comisia Judeţeană de Evaluare şi Certificare................../a Municipiului Bucureşti

RAPORT

privind rezultatele examenului pentru certificarea competenţelor profesionale în învăţământul liceal, filiera vocaţională

1. Situaţia statistică privind rezultatele examenului pentru certificarea competenţelor profesionale raportate, separat, pentru învăţământul de stat şi învăţământul particular:

***

Număr de elevi

Promovabilitate

Inscrişi

Prezenţi

Absenţi

Promovaţi

Respinşi

(%)

urban

rural

urban

rural

urban

rural

urban

rural

urban

rural

urban

rural

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7)

(8)

(9)

(10)

(11)

(12)

(13)

Total

Total general

***) Se completează specializarea.

2. Modul de organizare şi desfăşurare a examenului pentru certificarea competenţelor profesionale (numărul centrelor de examen, respectarea prevederilor prezentei metodologii, probleme apărute etc.)

3. Propuneri de modificare/completare a Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului pentru certificarea competenţelor profesionale în învăţământul liceal, filiera vocaţională.

ANEXA B la metodologie

CONŢINUTUL FIŞEI INDIVIDUALE

privind atribuţiile membrilor comisiei de examinare din unitatea de învăţământ

INSPECTORATUL ŞCOLAR JUDEŢEAN/AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI

Comisia Judeţeană de Evaluare şi Certificare................/a Municipiului Bucureşti

Comisia de examinare din.....................*)

Aprobat

Preşedinte CJEC,

FIŞĂ INDIVIDUALĂ

privind atribuţiile în cadrul comisiei de examinare a dlui/dnei......................., desemnat/desemnate în calitate de...........................**) în cadrul Comisiei de examinare din...........................*)

Ca urmare a Deciziei nr...........din..............a I.S.J./I.S.M.B, dl/dna......................a fost desemnat/desemnată în calitate de....................**) în cadrul Comisiei de examinare din..........................*), cu următoarele atribuţii:

........................................................................................................................................................................ ........................................

........................................................................................................................................................................ ........................................

........................................................................................................................................................................ ........................................

........................................................................................................................................................................ ........................................

Inspector şcolar de specialitate,

.....................................................

Am luat cunoştinţă,

.....................................................

*) Se trece unitatea de învăţământ în care se organizează centru de examen.

**) Se trece calitatea în comisia de examinare (preşedinte, vicepreşedinte, secretar, membru).

***) Se trec atribuţiile în cadrul comisiei de examinare, particularizate în funcţie de numărul de subcomisii, specializări, probe/etape etc.

ANEXA C la metodologie

TABEL NOMINAL

privind înscrierea elevilor la examenul pentru certificarea competenţelor profesionale

Nr. crt.

Numele şi prenumele elevului

Clasa

Specialitatea*)

Semnătura elevului

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

Profesor diriginte,

.....................................................

*) Se va menţiona specialitatea candidatului, după caz: instrument, canto, patrimoniu, documentarist, volei, handbal etc.

TABEL NOMINAL

privind calificativele acordate referatelor de evaluare a proiectelor/lucrărilor de specialitate

ANEXA D la metodologie

Nr. crt.

Numele şi prenumele elevului

Clasa

Specialitatea*)

Calificativul acordat

Profesor îndrumător,

.....................................................

*) Se va menţiona specialitatea candidatului, după caz: instrument, canto, patrimoniu, documentarist, volei, handbal etc.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 4115/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 4115 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 4115/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu