ORDIN
Nr. 407 din 23 aprilie 1999
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/1999 privind scutirea de la plata
taxei de reclama si publicitate, precum si a majorarilor de intarziere aferente
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 220 din 19 mai 1999
Ministrul finantelor,
in temeiul art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/1999 privind
scutirea de la plata taxei de reclama si publicitate, precum si a majorarilor
de intarziere aferente si al art. 12 din Hotararea Guvernului nr. 447/1997
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile si
completarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 16/1999 privind scutirea de la plata taxei de reclama
si publicitate, precum si a majorarilor de intarziere aferente, anexa la
prezentul ordin.
Art. 2
Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene si a municipiului Bucuresti si unitatile subordonate, precum si
Directia generala de colectare a veniturilor statului si de aplicare a
executarii silite vor lua masuri pentru aducerea la indeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/1999
privind scutirea de la plata taxei de reclama si publicitate, precum si a
majorarilor de intarziere aferente
1. Potrivit art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/1999, sunt
scutite de la plata taxele de reclama si publicitate datorate de societatile de
presa, de radio si de televiziune, conform prevederilor Legii nr. 27/1994
privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare,
precum si majorarile de intarziere aferente acestora, neachitate pana la data
de 8 martie 1999.
2. De scutirea de la plata prevazuta la pct. 1 beneficiaza numai
societatile de presa, de radio si de televiziune, indiferent de modul de
organizare si de forma de proprietate, care:
- au efectuat serviciul de reclama si publicitate in baza unui contract
incheiat cu beneficiarii acestora si aveau obligatia de a plati taxa de 10% din
valoarea contractului;
- au realizat serviciul de publicitate sau de reclama in alte conditii
decat cele mentionate mai sus, fiind obligate prin lege sa plateasca taxa de
12% din suma bruta a prestatiei.
3. Cuantumul debitelor reprezentand taxele de reclama si publicitate,
datorate conform legii, se determina pentru perioada cuprinsa intre data de 1
iunie 1994, data intrarii in vigoare a Legii nr. 27/1994 privind impozitele si
taxele locale, si data de 31 decembrie 1997, data la care, potrivit
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 84/1997 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, pentru
contribuabilii prestatori de servicii de reclama si publicitate prin mass-media
a incetat obligatia de a plati aceste taxe.
4. Majorarile de intarziere aferente taxelor de reclama si publicitate,
datorate si neplatite de societatile de presa, de radio si de televiziune,
scutite de la plata, se vor calcula de catre acestea pe propria raspundere.
Calculul majorarilor de intarziere se va face pentru fiecare zi de
intarziere, incepand cu ziua imediata datei de 10 a lunii urmatoare celei la
care taxele au devenit exigibile (in cazul incheierii unor contracte) sau celei
a incasarii sumei brute a prestatiei (in celelalte cazuri), pana la data
platii, in cazul in care taxele au fost platite, sau pana la data intrarii in
vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/1999, in cazul in care
acestea nu au fost achitate.
5. Contribuabilii care beneficiaza de prevederile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 16/1999 vor depune, in termen de 90 de zile de la publicarea
acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, la organele fiscale teritoriale in a
caror evidenta sunt inregistrati, situatia privind obligatiile provenind din
taxele de reclama si publicitate si din majorarile de intarziere aferente
acestora, calculate si neplatite pana la data de 8 martie 1999, conform
modelului anexat la prezentele norme metodologice.
6. Debitele provenite din taxele de reclama si publicitate, precum si din
majorarile de intarziere aferente acestora, achitate pana la data intrarii in
vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/1999, nu se restituie.
Sumelor reprezentand taxe de reclama si publicitate, precum si majorarilor
de intarziere aferente, pentru care s-au acordat, potrivit actelor normative in
vigoare, amanari sau esalonari la plata, totale sau partiale, ale caror termene
acordate pentru plata ratelor, in cazul esalonarii, sau a sumei integrale, in
cazul amanarii, au fost stabilite, conform inlesnirii acordate, dupa data de 8
martie 1999, li se aplica prevederile art. 1 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 16/1999 numai pentru partea ramasa neachitata. In cazul in care,
prin inlesnirea la plata acordata, au intervenit si unele reduceri si/sau
scutiri partiale de la plata taxelor de reclama si publicitate sau a
majorarilor de intarziere aferente, prevederile art. 1 din ordonanta mentionata
mai sus se aplica numai pentru partea ramasa datorata a acestora si neachitata
pana la data intrarii in vigoare a acesteia.
7. Obligatiile reprezentand taxele de reclama si publicitate datorate,
precum si majorarile de intarziere aferente, neplatite pana la data intrarii in
vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/1999, care au fost
contabilizate in debitul conturilor de cheltuieli 635 "Cheltuieli cu alte
impozite, taxe si varsaminte asimilate" (articol contabil 635 = 446) si,
respectiv, 671 "Cheltuieli exceptionale privind operatiunile de gestiune"
(articol contabil 671 = 448) si care se scutesc de la plata, se anuleaza prin
inregistrarea ca venituri in creditul contului 7718 "Alte venituri
exceptionale din operatiuni de gestiune" - analitice distincte.
Pentru reflectarea in contabilitate a taxelor de reclama si publicitate si
a majorarilor de intarziere aferente anulate, se efectueaza urmatoarele
articole contabile:
a) inregistrarea taxelor de reclama si publicitate anulate:
446 "Alte impozite, taxe = 7718 "Alte venituri exceptionale
din
si varsaminte asimilate" operatiuni de gestiune" -
analitic
distinct
b) inregistrarea majorarilor de intarziere anulate:
448 "Alte datorii si creante = 7718 "Alte venituri exceptionale
din
cu bugetul statului" operatiuni de gestiune" -
analitic
distinct.
Sumele reprezentand majorari de intarziere aferente taxelor de reclama si
publicitate, care, in perioadele respective, au fost inregistrate in conturi de
cheltuieli si luate in calculul profitului impozabil ca cheltuieli
nedeductibile, la reluarea lor in venituri, conform prezentelor norme, vor fi
deductibile fiscal.
ANEXA
la normele metodologice
- model-
Denumirea platitorului ....................
Adresa ....................................
Inregistrat la .......... la nr. ..........
Codul de inregistrare fiscala .............
Nr. de inregistrare .......................
Catre
Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat a
judetului ..................
SITUATIA
privind obligatiile provenind din taxele de reclama si publicitate si din
majorarile de intarziere aferente acestora
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Data intrarii in vigoare a contractului sau a incasarii sumei aferente
serviciului prestat
B - Valoarea contractului sau suma bruta a prestatiei
C - Procentul legal datorat pentru taxa
D - Taxa de reclama si publicitate
E - Data pana la care taxa trebuie platita
F - Majorari de intarziere
G - Suma amanata si/sau esalonata la plata
H - Suma redusa sau scutita de la plata
- lei -
_____________________________________________________________________________
| Datele necesare | Sume | Inlesniri la | Sume | Rest de plata a |
| pentru calculul | datorate| plata aprobate in| achitate| taxelor scutite |
| taxei de reclama | | perioada | | conform Ordonantei|
| si publicitate | | 1 iunie 1994 - | | de urgenta a |
| | | 31 decembrie 1997| | Guvernului |
| | | | | nr. 16/1999 |
|__________________|_________|__________________|_________|___________________|
| A | B | C | D |E |F | G | H | D | F | D | F |
|_____|_____|______|___|__|__|_________|________|____|____|_________|_________|
|_____|_____|______|___|__|__|_________|________|____|____|_________|_________|
|_____|_____|______|___|__|__|_________|________|____|____|_________|_________|
|_____|_____|______|___|__|__|_________|________|____|____|_________|_________|
Sumele prevazute mai sus sunt calculate in conformitate cu prevederile
legale.
Conducatorul unitatii, Conducatorul compartimentului
......................... financiar-contabil,
(numele, prenumele, ...............................
semnatura si stampila) (numele, prenumele,
semnatura si stampila)
Data depunerii ....................