ORDIN
Nr. 3974 din 27 aprilie 2005
privind aprobarea Manualului de scriere a unitatilor de competenta, elaborat in
cadrul Programului PHARE 2001 de modernizare a invatamantului profesional si
tehnic
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 481 din 7 iunie 2005

In temeiul Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare,
in baza Hotararii Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii,
ministrul educatiei si cercetarii emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Manualul de scriere a unitatilor de competenta, elaborat in
cadrul Programului PHARE 2001 de modernizare a invatamantului profesional si
tehnic, cuprins in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Manualul de scriere a unitatilor de competenta, aprobat prin prezentul
ordin, se afla la baza elaborarii standardelor de pregatire profesionala pentru
calificarile corespunzatoare nivelurilor 1, 2 si 3.
Art. 3
Secretarul de stat pentru invatamant preuniversitar, Directia generala
invatamant preuniversitar, Directia generala invatamant in limbile
minoritatilor, Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar, Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si
Tehnic, inspectoratele scolare judetene si al municipiului Bucuresti, precum si
conducerile unitatilor de invatamant duc la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
ANEXA 1
MANUAL
de scriere a unitatilor de competenta
Prezentul manual a fost scris pentru a oferi sprijin persoanelor implicate
in elaborarea de standarde de pregatire profesionala bazate pe unitati de
competenta, fie ca aceste persoane sunt manageri, elaboratori de curriculum sau
profesori/instructori.
Prezentul manual a fost intocmit pentru a ajuta la elaborarea unitatilor de
competenta. Nu se doreste ca acest manual sa inlocuiasca indrumarea directa
care poate fi primita din partea Ministerului Educatiei si Cercetarii/Centrului
National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic (CNDIPT).
Unitati de competenta
In conformitate cu terminologia SR 13 405, "calificarea profesionala
este un ansamblu de cunostinte, deprinderi si atitudini care permit unei
persoane sa desfasoare o activitate profesionala, intr-un anumit domeniu".
Calificarile sunt descrise pe baza unor unitati standard de competenta, carora
li se asociaza credite in vederea asigurarii transparentei si recunoasterii
achizitiilor dobandite. Elaborarea de unitati de competenta va stabili in mod
clar unde sunt acordate credite si pentru ce competente. Elevii stiu ce vor
obtine, ceea ce reprezinta un factor de motivare in sine; cadrele didactice si
instructorii stiu ce vor evalua, angajatorii stiu ce competente vor avea
angajatii; pentru toti cei implicati in asigurarea calitatii este mai usor
astfel sa verifice rezultatele procesului de invatare.
Ce este o unitate de competenta?
1. O unitate de competenta este definita ca fiind un set coerent si
explicit de competente. Competentele descriu acele lucruri pe care elevul
trebuie sa le stie, sa le inteleaga sau pe care trebuie sa fie capabil sa le
realizeze la sfarsitul unui proces de educatie si de formare profesionala.
2. Fiecare unitate de competenta din cadrul calificarii trebuie sa aiba
urmatoarele 7 trasaturi-cheie:
- titlu;
- competente: un set coerent de rezultate masurabile;
- criterii de performanta: descrierea elementelor semnificative ale
rezultatelor de succes, descriere formulata printr-o propozitie de evaluare,
care permite efectuarea unei aprecieri in ceea ce priveste realizarea sau
nerealizarea de catre elevi a competentei;
- precizari privind aplicabilitatea criteriilor de performanta:
specificatii privind diferitele situatii si contexte in care vor fi aplicate
criteriile de performanta;
- probe de evaluare: precizare privind tipul de probe necesare pentru a
demonstra indeplinirea competentei;
- nivel: o unitate de competenta poate avea unul dintre cele 5 niveluri: 1,
2, 3, 4 sau 5;
- valoarea creditelor: numarul de credite acordat unei unitati de
competenta. Un credit este acordat pentru competente care sunt pretinse in mod
rezonabil a fi obtinute de catre un elev, in medie, in cadrul a 60 de ore de
invatare.
(N.B. Aceasta cifra este orientativa si insumeaza toate activitatile de
invatare, inclusiv studiul individual).
3. O unitate de competenta se axeaza pe evaluarea invatarii si nu pe
programul scolar mai larg sau pe procesul de invatare (predare). Cu alte
cuvinte, unitatea de competenta nu trebuie sa contina nimic din ceea ce este
predat - adica programa sau planul de lectie. Unitatea de competenta trebuie sa
contina ceea ce se dobandeste ca rezultat al programului de formare.
Cum sa adaptam standardele pentru a raspunde nevoilor elevilor cu cerinte
educationale speciale?
Principii-cheie
- Standardele si nivelurile nationale stabilite si convenite trebuie sa
ramana la fel pentru toti elevii.
- In nici un fel nu se pot modifica sau altera standardele, intrucat se va
compromite natura standardului respectiv.
Cum se poate imparti o calificare in unitati de competenta?
1. Cea mai buna modalitate de abordare a acestei sarcini este de a lua in
considerare care sunt elementele-cheie (domenii) ale invatarii ce trebuie
evaluate si pentru care se acorda credite de formare profesionala.
2. Dupa ce s-a hotarat care sunt aceste elemente-cheie este necesar ca
acestea sa se imparta si sa se grupeze in seturi coerente (ceea ce inseamna ca
trebuie sa existe o legatura clara intre competente). Aceste seturi vor alcatui
cel mai probabil unitatile de competenta.
3. La stabilirea calificarii pe baza de unitati de competenta este necesara
o abordare globala, in primul rand, a ceea ce vor obtine elevii in urma intregii
experiente de invatare. Nu trebuie sa se inceapa cu perioadele de timp,
sarcinile sau continuturile invatarii.
4. O unitate de competenta nu poate avea decat un singur nivel. In cazul in
care aceeasi unitate de competenta are doua sau mai multe niveluri, pentru a
reflecta gradul de atingere a rezultatului invatarii de catre elevi, trebuie
concepute unitati de competenta separate pentru fiecare nivel dorit (desi
titlul si competentele pot fi aceleasi).
5. Atunci cand se stabileste marimea (valoarea creditului) fiecarei unitati
de competenta este important de retinut ca creditul va fi acordat doar pentru
parcurgerea unei unitati de competenta complete. Este recomandat ca valoarea
creditului pentru o unitate de competenta sa fie cat mai mica (adica 1), acolo
unde este posibil, pentru a permite acumularea de cunostinte si formarea de
deprinderi in cantitati mici.
6. Relatia dintre invatarea bazata pe predare si cea bazata pe unitatile de
competenta poate fi explicata astfel:
- Invatarea bazata pe predare se refera la structura si continutul
procesului de invatare.
- Unitatile de competenta se concentreaza pe evaluarea a ceea ce s-a
invatat in urma procesului de invatare (adica pe evaluarea rezultatului).
Cum se elaboreaza unitatile de competenta?
Unitatea de competenta trebuie descrisa cu claritate, simplu si explicit.
Cum sa adaptam unitatile de competenta pentru a raspunde nevoilor elevilor
cu cerinte educationale speciale?
La scriere:
- Este necesar ca unitatile de competenta si criteriile de performanta sa
fie formulate intr-un limbaj usor de inteles, ceea ce va veni in sprijinul
tuturor elevilor, nu doar al celor cu cerinte educationale speciale.
Titlul
1. Titlul trebuie sa reprezinte un rezumat concis al continutului unitatii
de competenta. Trebuie sa fie explicit pentru o persoana din afara sistemului
de educatie si formare, cum ar fi un angajator, astfel incat aceasta persoana
sa inteleaga clar ce cuprinde unitatea de competenta.
2. Titlurile trebuie sa fie de sine statatoare; cu alte cuvinte, nu trebuie
sa contina titlul calificarii si nici sa faca vreo referire la o alta unitate
de competenta.
3. Titlurile nu trebuie sa contina cifre, referiri la nivel (de exemplu:
"elementar", "de baza", "mediu",
"avansat" etc.), metoda de evaluare sau alte detalii
necorespunzatoare (de exemplu: mod de predare, instructor sau grupul-tinta).
Daca trebuie sa se diferentieze titluri identice, se pot folosi literele A, B,
C etc.
4. Titlul nu trebuie sa contina paranteze, linii de legatura sau punct si
virgula, cu exceptia cazului in care aceste semne de punctuatie sunt necesare
pentru clarificare.
Titlurile unitatilor de competenta vor fi specificate pe certificatul de
competente al elevului si de aceea trebuie sa fie intelese de un numar cat mai
mare de oameni.
Competentele
1. Competentele sunt formulari referitoare la ceea ce un elev trebuie sa
stie si/sau sa inteleaga si/sau sa fie capabil sa realizeze in urma procesului
de invatare, formulari care sunt precedate de propozitia standard "elevul
este capabil sa:".
2. Formularile trebuie sa descrie rezultatele invatarii si nu procesul de
invatare, ceea ce se dobandeste prin invatare si nu ceea ce este predat.
Rezultatele trebuie sa poata fi evaluate.
3. Trasaturile-cheie ale unei competente clar formulate sunt:
- un verb de actiune (de exemplu: demonstreaza);
- continut definit (de exemplu: abilitati de utilizare a cutitului la o
serie de produse alimentare).
4. Verbele de actiune utilizate depind in mare parte de
cunostintele/intelegerea sau de setul de abilitati la care se raporteaza setul
de competente. In anexa la prezentul manual este cuprinsa o lista de verbe de
actiune folosite in mod obisnuit.
5. Competentele se exprima prin formulari scurte si concise. Mai multe
detalii, prin formulari calitative si de evaluare, se pot include in criteriile
de performanta, in stabilirea nivelului de competenta dobandit in cadrul
acestora.
6. Nu se cere un anumit numar de competente pentru fiecare unitate de
competenta. Cele care sunt stabilite trebuie sa fie evaluate. Doar ca element
orientativ, media este de 3 - 5 competente pe o unitate de competenta.
De retinut:
Pentru ca unitatea de competenta sa primeasca un credit, toate competentele
acesteia trebuie realizate.
7. Este esentiala coerenta grupului de competente. Trebuie:
- sa existe o legatura intre fiecare dintre competente si titlul unitatii
de competenta;
- sa se evite repetitiile si suprapunerile intre competente.
De exemplu, daca titlul unitatii de competenta este "Dezvoltarea
carierei profesionale", nu se pot introduce competente legate de
redactarea de eseuri, prezentari orale sau gramatica, ortografie si punctuatie.
8. Se evita folosirea a mai mult de un verb in formularea unei competente.
Criteriile de performanta
1. Criteriile de performanta sunt enunturi asociate fiecarei competente si
care specifica cu mai multa exactitate rezultatele elevului, prin indicarea
unor standarde prin care se poate masura nivelul de dobandire a competentei.
(Este necesara citirea descrierii nivelurilor si analizarea modului in care se
aplica acestea unitatii de competenta care se elaboreaza.)
2. Criteriile trebuie sa fie observabile si aplicabile, dar nu trebuie sa
descrie metoda sau activitatea de evaluare. Aceasta este descrisa in standard
sub titlul "Probe de evaluare".
3. Criteriile de performanta stabilite pentru diferite niveluri de
competenta trebuie sa reflecte o anumita dinamica de proces, din punctul de
vedere al gradului de complexitate, al autonomiei elevului si al gradului de
realizare adecvat unui anumit nivel (cu alte cuvinte, al nivelului standard de
realizare a competentei). In ceea ce priveste autonomia elevului, acest lucru
nu implica formulari ale unor criterii de genul: "cu asistenta",
"cu indrumare" sau "in mod independent". Prin autonomia
elevului se intelege capacitatea acestuia de a interpreta, de a aplica sau de a
extrapola cunostinte si abilitati in situatii diferite. Altminteri, indiferent
de nivel, elevii au dreptul la sprijin si supervizare.
4. Limbajul folosit in scrierea criteriilor de performanta trebuie sa fie
explicit, lipsit de ambiguitate si obiectiv.
Se vor evita verbe de genul: "comentati" sau "pronuntati-va
asupra" si adverbe calificative ca: "in intregime",
"eficace", "cu profesionalism", "competent",
"eficient" etc., intrucat lasa loc de interpretare.
De retinut:
Criteriile de performanta trebuie sa contina suficiente detalii pentru ca
orice utilizator sa inteleaga cu exactitate ce realizari se asteapta din partea
elevului, la un anumit nivel. Evaluatorul si orice alta persoana implicata in
asigurarea calitatii vor utiliza formularile criteriilor de performanta pentru
a determina atingerea de catre un elev a unui rezultat de invatare, pe baza
informatiilor primite.
5. In vederea scrierii criteriilor de performanta se poate proceda in felul
urmator: se stabilesc activitatile sau temele de evaluare care se vor utiliza
pentru a decide daca elevii au dobandit competentele. In acest mod se va sti ce
fel de dovezi se vor solicita din partea elevilor in cadrul evaluarii acelei
activitati si se vor putea folosi aceste informatii pentru a scrie criteriile
de performanta.
Precizari privind conditiile de aplicabilitate a criteriilor de performanta
1. Precizarile privind conditiile de aplicabilitate a criteriilor de
performanta sunt enunturi care specifica diversele situatii sau contexte in
care urmeaza sa fie aplicate criteriile de performanta. Domeniile pe care
acestea le cuprind ar putea include elemente-cheie sub aspectul localizarii
fizice si al echipamentelor utilizate.
De exemplu, acestea pot fi precizate dupa cum urmeaza:
Localizare fizica: fabrica, birou.
Echipamente utilizate: telefon; fax; fotocopiator.
2. Precizarile privind conditiile de aplicabilitate a unei competente
trebuie sa se coreleze clar cu criteriile de performanta ale respectivei
competente.
Probele de evaluare
Probele de evaluare stabilesc dovezile care se cer unei persoane pentru
a-si demonstra competenta in atingerea unui rezultat de invatare. De obicei, se
concretizeaza in exemple de activitate pe care o desfasoara persoana in cauza
si trebuie sa cuprinda nivelul standard descris de criteriile de performanta,
conditiile de aplicabilitate a criteriilor de performanta si cerintele privind
nivelul necesar de cunostinte (daca este cazul).
Nivelul
Toate calificarile vor avea un anumit nivel. Cu cat nivelul este mai inalt,
cu atat mai multe eforturi vor fi necesare pentru indeplinirea rezultatului si
cu atat mai complexe vor fi acestea.
Valoarea creditelor
1. Pentru acele rezultate de invatare prevazute a fi in mod rezonabil si in
medie indeplinite de un elev intr-un rastimp teoretic de 60 de ore de invatare
(inclusiv activitatea de a invata singur si/sau autoorganizat, precum si cea de
evaluare si, posibil, de reevaluare), se acorda un credit.
2. Valoarea de credit a unei unitati de competenta reprezinta un numar de
credite pe care le poate aduna un elev prin promovarea cu succes a unei unitati
de competenta. Pot fi in numar de unu sau mai multe, in functie de cantitatea
de timp teoretic necesar in medie unui elev pentru a atinge rezultatul
invatarii precizat in unitatea de competenta. Practica arata ca unitatile de
competenta cu doua sau mai multe credite ridica, in mod invariabil, probleme
cadrelor didactice in cursul activitatilor de evaluare. Elevii pot atinge doar
unele dintre rezultatele invatarii si, cu toate ca acest lucru ar putea presupune
un efort considerabil, nu se pot acorda credite pentru indeplinirea partiala a
unei unitati de competenta (de exemplu, nu se poate acorda numai un credit
pentru o unitate de competenta de doua credite). Prin urmare, se vor mentine
unitatile de competenta la cate un credit cat mai mult posibil.
3. Valoarea creditului unei unitati de competenta nu se bazeaza pe o limita
de timp. Unii elevi pot avea nevoie de mai mult timp decat altii pentru a
atinge acelasi rezultat.
Cum sa adaptam standardul pentru a raspunde la nevoile elevilor cu cerinte
educationale speciale?
La aplicare:
- Se vor lua in considerare modalitati diferite de aplicare a unitatilor de
competenta.
- Ar putea fi nevoie de extinderea timpului alocat pentru invatare; valoarea
creditului unei unitati de competenta nu se bazeaza neaparat pe timp.
- Tehnicile de predare trebuie sa ia in calcul varietatea de stiluri
individuale de invatare.
- Varietatea tehnicilor de predare ar trebui sa permita consolidarea
procesului de invatare.
- Este nevoie ca elevii sa isi dezvolte atat increderea, cat si competenta.
Cum se evalueaza unitatile de competenta?
1. Cadrul didactic/formatorul raspunde de organizarea procesului de
invatare pentru fiecare unitate de competenta. Competentele pot fi prezentate
elevilor sub forma unui "bloc" de curriculum, prin care unitatea de
competenta coincide cu un modul de pregatire, sau sub forma unor arii tematice,
clar definite, care pot fi realizate si evaluate in momente prestabilite.
2. Este esential ca metoda/metodele de evaluare utilizata/utilizate sa
permita cadrelor didactice/formatorilor sa inregistreze daca fiecare rezultat
al invatarii/competenta a fost atins/atinsa si daca legatura dintre cele doua
(evaluare - competenta realizata) este clar indicata in documente.
3. Relatia dintre metodele de evaluare si unitatile de competenta trebuie
sa fie una flexibila si sa ii includa pe toti elevii, ca reflectare a
asigurarii sanselor egale la educatie.
De exemplu:
- O unitate ar putea fi evaluata pe baza unei singure activitati (de
exemplu, realizarea unui obiect) sau a unei serii de metode (de exemplu,
sarcini bazate pe lucrari/in clasa, sesiuni de intrebari si raspunsuri si o
anumita lucrare de realizat).
- O metoda de evaluare ar putea contribui la atingerea rezultatului
invatarii in mai multe unitati de competenta (de exemplu, un studiu de caz ar
putea contribui la achizitionarea unor competente dintr-o serie de domenii).
Exemplele de mai jos prezinta tipuri de metode de evaluare care se pot avea
in vedere:
- lucrari scrise;
- joc de rol;
- intrebari si raspunsuri;
- prezentari;
- lucrari practice;
- observare;
- examinare formala;
- discutii;
- studiu de caz;
- proiect.
Cum sa adaptam standardul pentru a raspunde la nevoile elevilor cu cerinte
educationale speciale?
La evaluare:
Practicile de evaluare trebuie sa tina cont de nevoile speciale ale
elevului, la nivel individual. Evaluarea ar trebui sa ofere fiecarui elev sansa
de a reusi, deci nu ar trebui sa prezinte dificultati aditionale. De exemplu:
- daca elevul are dificultati de scriere, se poate aplica o evaluare orala;
- daca elevul a avut parte de experiente negative in cadrul unor examinari
formale, se vor lua in considerare metode de evaluare alternative, pentru a-i
incuraja dezvoltarea respectului de sine si a motivatiei.
Lista de verificare a unitatii de competenta
O data ce a fost elaborat un proiect de unitate de competenta se verifica
daca acesta este in conformitate cu lista de verificare prezentata mai jos.
1. Titlul
- Are acesta vreun inteles daca este citit separat?
- Reprezinta un rezumat al competentelor?
- Precizeaza scopul general al unitatii de competenta descrise?
- Ofera un indiciu clar al activitatii de invatare necesare pentru
realizarea unitatii de competenta?
2. Competentele
- Descriu acestea ce trebuie elevul sa stie, sa inteleaga sau sa fie
capabil sa faca pentru a obtine credite?
- Cuprind acestea un verb de actiune si precizari de continut definite?
- Sunt acestea exprimate cat mai simplu posibil, intr-un limbaj clar si
lipsit de ambiguitate (de exemplu, sunt evitate verbele cu inteles vag sau cu
intelesuri diferite)?
- Se leaga acestea de "nivelul" anterior al precizarilor privind
competentele (daca este cazul)?
- Sunt aplicabile in situatii noi?
- Prezinta elemente care sa motiveze si sa recompenseze elevul?
- Sunt lipsite de elemente care le dubleaza pe altele sau care sunt
incoerente?
- Sunt echilibrate intre o caracteristica prea generala sau prea specifica?
- Reflecta titlul?
- Justifica "timpul teoretic necesar procesului de invatare",
subinteles prin valoarea creditului acordat respectivei unitati de competenta?
- Luate independent, sunt clare si coerente?
3. Criteriile de performanta
- Exista o corespondenta a acestora cu competentele?
- Definesc cu claritate complexitatea/nivelul standard de realizare
ceruta/cerut de competente (de exemplu: aplicabilitatea, domeniul, autonomia si
contextul)? Corespund acestea nivelului cerut pentru unitatea de competenta
respectiva?
- Sunt mai specifice decat competentele aferente (de exemplu: contin
acestea un verb de actiune, un continut definit si un calificativ)?
- Sunt observabile si pot fi inregistrate?
- Sunt exacte?
- Sunt destul de detaliate pentru a exprima in mod clar nivelul de
realizare cerut?
- Prezinta transparenta pentru potentialii elevi, examinatori si alte
persoane interesate?
- Contin exemple pentru a inlatura ambiguitatea sau interpretarile
subiective (de exemplu: scrieti numele si adresa intr-un context restrans: pe
plicuri, scrisori sau modele de formular)?
4. Precizari privind conditiile de aplicabilitate a criteriilor de
performanta
- Se refera explicit si exclusiv la termenii utilizati in criteriile de
performanta?
- Reprezinta specificari clare sub aspectul diverselor circumstante si
contexte de aplicare viitoare a criteriilor de performanta?
- Sunt realizabile in esenta?
5. Cerinte privind probele de evaluare
- Exprima acestea in mod clar forma pe care trebuie sa o aiba dovezile de
realizare a performantei?
- Deriva acestea in mod clar din criteriile de performanta?
- Cer acestea atingerea rezultatelor invatarii doar in limitele
precizarilor privind aplicabilitatea criteriilor de performanta?
6. Nivelul
- S-a stabilit un nivel adecvat pentru unitatea de competenta respectiva?
- Corespund toate competentele si toate criteriile de performanta cu
nivelul stabilit pentru unitatea de competenta?
7. Valoarea creditelor
- S-a fixat un credit adecvat unitatii de competenta respective?
- S-a fixat in mod realist timpul teoretic necesar atingerii rezultatelor
invatarii?
Terminologie
Competentele - precizari care descriu ceea ce se asteapta de la un
elev sa stie, sa inteleaga sau sa faca pentru
completarea procesului de invatare.
Criteriile de - precizari prin care se poate observa daca un elev a
performanta atins sau nu rezultatele invatarii precizate.
Precizari privind - precizari care indica circumstantele si contextele
(conditiile de) in care urmeaza sa se aplice criteriile de
aplicabilitate(a) performanta.
criteriilor
de performanta
Probele de evaluare - precizari care stabilesc forma in care se cere cuiva
sa demonstreze atingerea rezultatului invatarii.
Unitatea de - un set coerent de competente.
competenta
Nivelul - gradul de complexitate, autonomia elevului si sfera
de
aplicabilitate a criteriilor de performanta ceruta
pentru realizarea unitatii de competenta in baza
elementelor descriptive convenite pentru fiecare
nivel.
Valoarea creditelor - numarul de credite pe care un elev il poate obtine in
urma realizarii unei unitati de competenta. Acesta se
calculeaza pornind de la timpul teoretic necesar
procesului de invatare cerut pentru atingerea
rezultatelor invatarii.
Creditul - se acorda elevilor pentru realizarea unitatilor de
competenta, dupa aplicarea procedurilor de evaluare
adecvate si pe baza valorii creditelor pentru
respectivele unitati de competenta.
Probe - continutul realizarii demonstrabile care se
evalueaza.
Exemplu de elaborare a unei unitati de competenta
Titlul unitatii: REZOLVAREA DE PROBLEME (1)
Nivelul: 1
Valoarea creditului: 1.0
________________________________________________________________________________
Competente: 1. Identifica probleme simple
2. Alcatuieste si aplica un plan de rezolvare a
unei probleme simple
3. Verifica rezultatele obtinute in urma
aplicarii planului de rezolvare a unei
probleme simple
Titlul unitatii: REZOLVAREA DE PROBLEME (1)
________________________________________________________________________________
Competenta 1: Identifica probleme simple
________________________________________________________________________________
Criterii de performanta:
a) Detectarea unor situatii problematice
b) Descrierea caracteristicilor problemei
c) Formularea problemei in functie de
caracteristicile determinate
________________________________________________________________________________
Conditii de aplicabilitate:
Situatii problematice: din documente, din experienta proprie, din
experienta grupului de cunoscuti (familie,
prieteni, grup de lucru)
Caracteristici: grad de dificultate, conditii de timp si de
loc,
conditii de metoda sau mod de abordare
________________________________________________________________________________
Probe de evaluare:
Probe orale (de tip interviu sau discutie libera) prin care elevul
demonstreaza ca este capabil sa obtina informatii necesare pentru definirea
problemei, sa descrie caracteristicile problemei si sa formuleze problema in
functie de caracteristicile determinate, conform criteriilor de performanta a),
b) si c) si precizarilor din conditiile de aplicabilitate.
________________________________________________________________________________
Titlul unitatii: REZOLVAREA DE PROBLEME (1)
________________________________________________________________________________
Competenta 2: Alcatuieste si aplica un plan de rezolvare a
unei probleme simple
________________________________________________________________________________
Criterii de performanta:
a) Identificarea unei alternative de rezolvare a
problemei
b) Alegerea solutiei optime de rezolvare a
problemei
c) Intocmirea planului de rezolvare a problemei
d) Aplicarea planului de rezolvare a problemei in
contextul determinat
________________________________________________________________________________
Conditii de aplicabilitate:
Alternative: consultare, exersare, observare, testare
Solutie optima: proiectarea unui rezultat dezirabil intr-o
situatie data (in functie de alternativele de
rezolvare)
Plan de rezolvare: obiective, metode, resurse, activitati,
mijloace
si cai de realizare, mod de evaluare
Context determinat: ordinea de realizare din plan, timpul de
rezolvare, colaborarea cu alti parteneri
________________________________________________________________________________
Probe de evaluare:
Probe orale (de tip interviu sau discutie libera) prin care elevul
demonstreaza ca este capabil sa identifice o alternativa de rezolvare a
problemei si sa aleaga solutia optima de rezolvare, conform criteriilor de
performanta a) si b) si precizarilor din conditiile de aplicabilitate.
Probe scrise (de tip elaborare schematica) prin care elevul demonstreaza ca
este capabil sa intocmeasca un plan de rezolvare a problemei, conform
criteriului de performanta c) si precizarilor din conditiile de aplicabilitate.
Probe practice (de tip demonstratie) prin care elevul demonstreaza ca este
capabil sa aplice planul de rezolvare a problemei in contextul determinat,
conform criteriului de performanta d) si precizarilor din conditiile de
aplicabilitate.
Titlul unitatii: REZOLVAREA DE PROBLEME (1)
________________________________________________________________________________
Competenta 3: Verifica rezultatele obtinute in urma aplicarii
planului de rezolvare a unei probleme simple
________________________________________________________________________________
Criterii de performanta:
a) Compararea rezultatului obtinut cu rezultatul
planificat
b) Aprecierea rezultatului obtinut in urma
compararii
c) Aplicarea rezultatului obtinut in situatii
similare
________________________________________________________________________________
Conditii de aplicabilitate:
Comparare: rezultate identice, asemanatoare sau diferite
Apreciere: acceptare sau respingere, satisfactie sau
insatisfactie
Aplicarea in situatii preluarea rezultatului apreciat drept identic
similare: sau asemanator in situatii simple, care
presupun
acelasi tip de rezolvare
________________________________________________________________________________
Probe de evaluare:
Probe orale (de tip interviu sau discutie libera) prin care elevul
demonstreaza ca este capabil sa compare rezultatul obtinut cu rezultatul
planificat si sa il aprecieze, conform criteriilor de performanta a) si b) si
precizarilor din conditiile de aplicabilitate.
Probe practice (de tip exercitiu) prin care elevul demonstreaza ca este
capabil sa aplice rezultatul obtinut in situatii similare, conform criteriului
de performanta c) si precizarilor din conditiile de aplicabilitate.
ANEXA 1*)
la manual
*) Tabelul din anexa este reprodus in facsimil.
VERBE
folosite in titlurile standardelor de pregatire profesionala din invatamantul
profesional si tehnic
Verbele folosite in titlurile si competentele standardelor invatamantului
profesional si tehnic ofera informatii importante celor care folosesc aceste
standarde. Intr-o analiza functionala si intr-o harta functionala, verbele pot
fi folosite pentru a sugera etape ulterioare de analiza (de exemplu, o
formulare de genul "pregatiti si prezentati informatii pentru ..."
poate sugera clasificarea in doua formulari: "pregatiti informatii
..." si "prezentati informatii ...").
Pentru standardele de pregatire profesionala din invatamantul profesional
si tehnic, verbele din titlu ofera informatii folositoare despre continutul
standardului. Structura titlului trebuie sa ofere indicatii clare despre aria
de cuprindere si continutul standardului.
Din aceste motive este important sa se aleaga cel mai adecvat verb care
reflecta cel mai bine competenta descrisa. Verbele definite mai jos nu isi
propun sa acopere intregul domeniu. Pot fi folosite si alte verbe cu
semnificatii specializate.
Trebuie sa se aiba in vedere evitarea cuvintelor ambigue sau care au
sensuri diferite.
______________________________________________________________________________
| 1. a adapta | a modifica sau a schimba
|
|_______________________|______________________________________________________|
| 2. a ajusta | a pune in pozitia corecta (se aplica de obicei
pentru|
| | a potrivi o piesa la un ansamblu)
|
|_______________________|______________________________________________________|
| 3. a sfatui | a recomanda sau a sugera
|
|_______________________|______________________________________________________|
| 4. a apara | a interveni in ajutorul cuiva, a pleda pentru cauza
|
| | cuiva
|
|_______________________|______________________________________________________|
| 5. a consimti | a impartasi aceeasi parere
|
|_______________________|______________________________________________________|
| 6. a aloca | a prevedea o parte dintr-un intreg cu un anumit scop
|
|_______________________|______________________________________________________|
| 7. a analiza | a cerceta examinand fiecare element in parte
|
|_______________________|______________________________________________________|
| 8. a aplica | a pune in practica
|
|_______________________|______________________________________________________|
| 9. a asambla | a imbina partile componente ale unui mecanism,
sistem|
| | etc.
|
|_______________________|______________________________________________________|
|10. a evalua | a aprecia, a determina valoarea (de obicei,
|
| | a informatiilor sau faptelor)
|
|_______________________|______________________________________________________|
|11. a asista | a oferi ajutor, a fi de ajutor
|
|_______________________|______________________________________________________|
|12. a revizui | a revedea, a examina si a verifica (termen si pentru
|
| | contabilitate)
|
|_______________________|______________________________________________________|
|13. a consilia | a instrui sau a oferi informatii |
|_______________________|______________________________________________________|
|14. a calcula | a socoti sau a numara matematic
|
|_______________________|______________________________________________________|
|15. a calibra | a prelucra mecanic (de obicei, o piesa, un
|
| | semifabricat) spre a obtine forma si dimensiunile
|
| | prescrise
|
|_______________________|______________________________________________________|
|16. a se ingriji (de) | a avea grija de, a se interesa de, a se preocupa de
|
|_______________________|______________________________________________________|
|17. a certifica | a dovedi sau a confirma
|
|_______________________|______________________________________________________|
|18. a crea | a infiinta sau a concepe
|
|_______________________|______________________________________________________|
|19. a conduce | a dirija desfasurarea unei intalniri
|
|_______________________|______________________________________________________|
|20. a proba | a controla pentru a constata daca se respecta
anumite|
| | date
|
|_______________________|______________________________________________________|
|21. a indruma | a instrui sau a medita (de obicei, cineva pe |
| | altcineva)
|
|_______________________|______________________________________________________|
|22. a colationa | a confrunta si a pune in ordine
|
|_______________________|______________________________________________________|
|23. a colecta | a strange, a aduna (de obicei, informatii)
|
|_______________________|______________________________________________________|
|24. a autoriza | a numi si a imputernici pe cineva sa faca ceva;
|
| | a pregati si a pune in functiune (un echipament)
|
|_______________________|______________________________________________________|
|25. a compara | a examina pentru a stabili asemanarile si
deosebirile|
|_______________________|______________________________________________________|
|26. a compila | a aduna materiale scrise
|
|_______________________|______________________________________________________|
|27. a conchide | a trage o concluzie, a pune la punct
|
|_______________________|______________________________________________________|
|28. a confirma | a recunoaste, a intari cele enuntate
|
|_______________________|______________________________________________________|
|29. a constitui | a alcatui, a stabili
|
|_______________________|______________________________________________________|
|30. a contacta | a intra in legatura cu
|
|_______________________|______________________________________________________|
|31. a contribui | a participa, a lua parte la
|
|_______________________|______________________________________________________|
|32. a controla | a avea controlul asupra, a fi stapan pe;
|
| | a dirija un proces sau o activitate
|
|_______________________|______________________________________________________|
|33. a convoca | a chema, a face sa vina (alte persoane - de obicei,
|
| | la o intalnire)
|
|_______________________|______________________________________________________|
|34. a coordona | a indruma in sens unitar in vederea atingerii
|
| | aceluiasi scop
|
|_______________________|______________________________________________________|
|35. a cultiva | a lucra pamantul spre a-l face sa dea roade
|
|_______________________|______________________________________________________|
|36. a decide | a determina, a solutiona |
|_______________________|______________________________________________________|
|37. a apara | a pazi, a proteja sau a mentine impotriva unui atac
|
|_______________________|______________________________________________________|
|38. a defini | a stabili limitele sau marginile
|
|_______________________|______________________________________________________|
|39. a desfasura | a infaptui o actiune, a pozitiona cu un scop
|
|_______________________|______________________________________________________|
|40. a proiecta | a elabora un plan, a reprezenta grafic un obiect (o
|
| | cladire, un articol vestimentar etc.)
|
|_______________________|______________________________________________________|
|41. a determina | a stabili limitele, a identifica, a solutiona (cu
|
| | aplicare la contracte)
|
|_______________________|______________________________________________________|
|42. a se dezvolta | a trece prin diferite faze progresive
|
|_______________________|______________________________________________________|
|43. a schita | a concepe (un text sau un grafic) intr-o forma
|
| | preliminara
|
|_______________________|______________________________________________________|
|44. a redacta | a formula, a intocmi, a da forma (termen asociat
|
| | adesea cu contracte)
|
|_______________________|______________________________________________________|
|45. a imputernici | a da sau a imparti puterea cu, a autoriza
|
|_______________________|______________________________________________________|
|46. a facilita | a oferi mijloace, informatii sau ocazii pentru
|
| | indeplinirea unei actiuni
|
|_______________________|______________________________________________________|
|47. a incuraja | a ajuta, a inspira incredere
|
|_______________________|______________________________________________________|
|48. a stimula | a incuraja cooperarea
|
|_______________________|______________________________________________________|
|49. a stabili | a determina sau a statornici, a confirma
|
|_______________________|______________________________________________________|
|50. a estima | a evalua cu aproximatie pe baza unor date incomplete
|
|_______________________|______________________________________________________|
|51. a evalua | a determina valoarea
|
|_______________________|______________________________________________________|
|52. a finaliza | a duce, a face ceva pana la sfarsit, a termina
|
|_______________________|______________________________________________________|
|53. a formula | a da o forma exacta, a exprima intr-o forma exacta
|
|_______________________|______________________________________________________|
|54. a identifica | a descoperi, a stabili identitatea |
|_______________________|______________________________________________________|
|55. a implementa | a pune in practica, a integra
|
|_______________________|______________________________________________________|
|56. a imbunatati | a face ca ceva sa devina mai bun
|
|_______________________|______________________________________________________|
|57. a initia | a incepe, a da startul
|
|_______________________|______________________________________________________|
|58. a informa | a face cunoscut, a instiinta
|
|_______________________|______________________________________________________|
|59. a inspecta | a examina
|
|_______________________|______________________________________________________|
|60. a instrui | a pregati, a oferi meditatii, a invata pe cineva
|
|_______________________|______________________________________________________|
|61. a integra | a include partile intr-un intreg
|
|_______________________|______________________________________________________|
|62. a interpreta | a explica intelesul (de obicei, al unui text), a
|
| | exprima cu alte cuvinte
|
|_______________________|______________________________________________________|
|63. a investiga | a cerceta sau examina sistematic |
|_______________________|______________________________________________________|
|64. a emite | a pune in circulatie (de obicei, documente), a da
|
| | spre folosinta |
|_______________________|______________________________________________________|
|65. a justifica | a arata sau a demonstra ca ceva este corect
|
|_______________________|______________________________________________________|
|66. a conduce | a indruma, a supraveghea
|
|_______________________|______________________________________________________|
|67. a mentine | a pastra sau a intretine in aceeasi stare
|
|_______________________|______________________________________________________|
|68. a potrivi | a face sa aiba insusiri comune
|
|_______________________|______________________________________________________|
|69. a modifica | a schimba forma sau cantitatea
|
|_______________________|______________________________________________________|
|70. a monitoriza | a urmari evolutia unui proces
|
|_______________________|______________________________________________________|
|71. a negocia | a trata cu cineva incheierea unei conventii
|
|_______________________|______________________________________________________|
|72. a obtine | a dobandi, a primi, a reusi sa ia
|
|_______________________|______________________________________________________|
|73. a optimiza | a se ajunge la echilibrul optim intre doua sau mai
|
| | multe parti concurente |
|_______________________|______________________________________________________|
|74. a organiza | a stabili prin planificare si coordonare
|
|_______________________|______________________________________________________|
|75. a intemeia | a infiinta, a face sa existe
|
|_______________________|______________________________________________________|
|76. a participa | a lua parte, a contribui
|
|_______________________|______________________________________________________|
|77. a planifica | a programa, a intocmi un plan pe baza caruia se
|
| | indeplineste un obiectiv
|
|_______________________|______________________________________________________|
|78. a pregati | a face ca ceva sa fie gata, a pune la punct
|
|_______________________|______________________________________________________|
|79. a prezenta | a face cunoscut oficial
|
|_______________________|______________________________________________________|
|80. a clasifica | a ordona in functie de prioritate sau de importanta
|
|_______________________|______________________________________________________|
|81. a procesa | a prelucra printr-o serie de operatii si schimbari
|
|_______________________|______________________________________________________|
|82. a procura | a obtine (bunuri si servicii) |
|_______________________|______________________________________________________|
|83. a produce | a face sa existe
|
|_______________________|______________________________________________________|
|84. a programa | a organiza o activitate potrivit unui plan
|
|_______________________|______________________________________________________|
|85. a promova | a sprijini, a face cunoscut
|
|_______________________|______________________________________________________|
|86. a propune | a supune discutiei si aprobarii
|
|_______________________|______________________________________________________|
|87. a proteja | a apara de actiuni daunatoare
|
|_______________________|______________________________________________________|
|88. a reactiona | a transmite informatia inapoi la sursa pentru
control|
| | sau modificare
|
|_______________________|______________________________________________________|
|89. a oferi informatii | a comunica fapte si pareri
|
|_______________________|______________________________________________________|
|90. a recomanda | a propune ca favorabil aprobarii
|
|_______________________|______________________________________________________|
|91. a consemna | a mentiona anumite fapte (de obicei, in forma
scrisa)|
|_______________________|______________________________________________________|
|92. a recruta | a angaja pe cineva pe baza unei alegeri
|
|_______________________|______________________________________________________|
|93. a regla | a aranja pe baza unei reguli
|
|_______________________|______________________________________________________|
|94. a repara | a repune in stare optima/de functionare
|
|_______________________|______________________________________________________|
|95. a raporta | a pregati si a aduce, de obicei, oficial la
|
| | cunostinta cuiva o relatare
|
|_______________________|______________________________________________________|
|96. a reprezenta | a actiona in numele cuiva
|
|_______________________|______________________________________________________|
|97. a cerceta | a examina cu atentie
|
|_______________________|______________________________________________________|
|98. a raspunde | a replica, a da un raspuns
|
|_______________________|______________________________________________________|
|99. a revedea | a privi retrospectiv, analizand critic
|
|_______________________|______________________________________________________|
|100. a corecta | a verifica si a inlatura greselile pentru a obtine o
|
| | varianta imbunatatita
|
|_______________________|______________________________________________________|
|101. a organiza | a planifica, a programa, a proiecta |
|_______________________|______________________________________________________|
|102. a asigura | a face ca bunurile si serviciile sa fie garantate
|
|_______________________|______________________________________________________|
|103. a selecta | a alege una sau mai multe fiinte sau obiecte,
|
| | dintr-o multime
|
|_______________________|______________________________________________________|
|104. a intretine | a efectua sarcini si servicii
|
|_______________________|______________________________________________________|
|105. a fixa | a recomanda sau a atribui
|
|_______________________|______________________________________________________|
|106. a amenaja | a pregati in vederea utilizarii
|
|_______________________|______________________________________________________|
|107. a specifica | a indica ceva in mod precis
|
|_______________________|______________________________________________________|
|108. a depozita | a pune la loc sigur pentru folosire ulterioara
|
|_______________________|______________________________________________________|
|109. a rezuma | a reda intr-o varianta pe scurt
|
|_______________________|______________________________________________________|
|110. a furniza | a oferi (bunuri sau servicii) |
|_______________________|______________________________________________________|
|111. a sprijini | a promova un anumit interes, a oferi resursele
|
| | necesare
|
|_______________________|______________________________________________________|
|112. a sustine | a sprijini, a intretine sau a promova
|
|_______________________|______________________________________________________|
|113. a sintetiza | a face un intreg din parti
|
|_______________________|______________________________________________________|
|114. a invata | a face ca procesul de invatare sa aiba loc
|
|_______________________|______________________________________________________|
|115. a testa | a determina daca ceva este adecvat scopului propus
|
|_______________________|______________________________________________________|
|116. a forma | a instrui si a pregati prin procesul educatiei
|
|_______________________|______________________________________________________|
|117. a valida | a ratifica, a confirma
|
|_______________________|______________________________________________________|
|118. a verifica | a afirma sau a dovedi ca este adevarat
|
|_______________________|______________________________________________________|
|119. a intampina | a primi pe cineva cu bunatate sau placere, a ura
|
| | bun venit
|
|_______________________|______________________________________________________|